Selaat arkistoa kohteelle MotoGP.

Vettel palautti punaiset voittoon

14.11.2017 Formula, Moottoriurheilu

Brasilian Grand Prix:n voittoratkaisu nähtiin jo heti ensimmäisessä shikaanissa, kun Sebastian Vettel oli kaasujalaltaan herkempi ja ohitti paalulta lähteneen Valtteri Bottaksen. Saksalainen ajoi upean kilpailun ja tuli varikolle oikeaan aikaan, ettei renkaat kuluneet aivan puhki. Näin kävi ikävästi nuorelle kanadalaiselle Lance Strollille kilpailun loppuvaiheilla.

Turva-auton tulo heti avauskierroksella Esteban Oconin ja Romain Grosjeanin kolarin myötä auttoi varikolta lähtenyttä Lewis Hamiltonia. Hänen Mercedes-autoonsa oli vaihdettu uudet osat lauantain aika-ajoissa sattuneen kolarin vuoksi, joten britti nousi helponlaisesti ylöspäin. Tuntui kun kaikki olisivat kumartaen antaneet ”formuloiden Tiger Woodsille” tietä. Viimeisillä kierroksilla hän oli jo Kimi Räikkösen takasiivessä kiinni, mutta ”Jäämies” sulki ohituspaikoissa oven ja piti kolmannen sijansa. Näin molemmat suomalaiset pääsivät palkintopallille.

Jäähyväiskilpailunsa kotiyleisön edessä ajanut Felipe Massa taisteli kuudennesta sijastaan kiivaasti entisen tallitoverinsa Fernando Alonson ja Force Indian Sergio Perezin kanssa. Massa kesti takaa-ajon ja sai kahdeksan pistettä. Massan poika kiitti isäänsä tiimiradion kautta, mikä oli tunteellinen hetki kaikille. Haastattelujen jälkeen Rubens Barrichello haastatteli Massaa kotiyleisön edessä pääosin portugaliksi kiittäen fanejaan tuestaan 15 kautta jatkuneen uransa aikana. Kyllä brassit ovat sympaattisia.

Nykyisten autojen nopeus tuli jälleen osoitettua, kun Red Bullin superteini Max Verstappen ajoi uusiksi virallisen rataennätyksen. Nopein kierrosaika oli 1.11,044. Tämä alittaa moottoriurheilun värikkäisiin hahmoihin kuuluvan Juan Pablo Montoyan vuonna 2004 ajaman ennätyksen neljällä sekunnin kymmenyksellä. Kun Montoya ajoi, autoissa oli vapaasti hengittävä V10-moottori.

Toro Rosso-tallilla oli jälleen moottoriongelmia, kun Brendon Hartley joutui jälleen keskeyttämään. Maalinpääsy kauden päätöskilpailussa tekisi hyvää. Ikävintä on seurata Renaultin ja tallin riitaa moottoreista, molemmat syyttäävät toisiaan viallisista laitteista. Pahimmassa tapauksessa Red Bullin kakkostallin autoja ei päästetä Abu Dhabin radalle ollenkaan.

Mahtava Marquez

Kauden päättävä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan osakilpaiu ajettin perinteiseen tapaan Espanjan Valenciassa. Kotiyleisö sai juhlittavaa kunnolla, kun Dani Pedrosa voitti kuninkuusluokan kilpailun ja Marc Marquez otti jo uransa neljännen maailmanmestaruuden. Suomen Mika Kallio oli mukana ns. villillä kortilla, mutta hän joutui keskeyttämään. Ensi vuonna hän jatkaa KTM-tallin testikuljettajana ja ajaa samalla kuusi kilpailua.

Pienimmässä eli Moto3-luokassa Patrik Pulkkinen tuli joukon viimeisenä maaliin. Kuten olen todennut F1-forumin puolella, hän tuli liian kokemattomana MM-sarjaan ja hän kerää ensi vuonna kokemusta Espanjan CEV-sarjasta. Talven aikana selitän blogissani Indycarin ja Formula E:n tapaan lyhyesti tämän kilpamuodon salat.

Pariisista Indianaan – vauhdilla

23.5.2017 Indycar, Moottoriurheilu

Kun muu Suomi käsittelee leijonien vuoristoratmaista menoa jääkiekon MM-kisoissa, niin minä niputan yhteen viikonlopun moottoriurheilun.

Pariisi, tuo Ranskan hieno pääkaupunki jossa on paljon nähtävää toimi näyttämönä kauden kuudennelle Formula E-kilpailulle. 49 kierroksen kilpailu oli tapahtumarikas sisältäen tiukkaa taistelua sijoituksista, kolarointeja sekä rangaistuksia.

Techeetah-tallin Jean-Eric Vergnen kilpailu päättyi ulosajoon kierroksella 33, mutta mestaruuskamppailun kannalta ikävin kolhu tuli Lucas Di Grassille. Brasiliainen osui pääsuoran jälkeisessä oikealle kääntyvässä kaarteessa Portugalin Antonio Felix Da Costaan. Di Grassi oli jo pääsemässä ohitse, mutta hän ei huomannut sisäpuolella oleva Andretti-tallin kuljettajaa. Kaiken lisäksi varikkokäynti oli liian nopea, mistä rapsahti varikon läpiajorangaistus. Sääntäjen mukaan varikolla on oltava tietyn ajan turvallisen autonvaihdon vuoksi.

Sebastien Buemi otti kauden viidennen voittonsa ja kasvatti piste-eron 33 pisteeseen. Di Grassin ei kuitenkaan tarvitse vielä luovuttaa, sillä jäljellä olevissa 12 kilpailussa voi tapahtua mitä vain. Buemi sai seurakseen palkintopallille Jose Maria Lopezin ja Nick Heidfeldin, joka ajoi toisena viikonloppuna peräkkäin kolmanneksi.
Seuraavan kerran ajetaan kesäkuun toinen viikonloppu Berliinin Tempelhofin lentokentällä.

Legendaarisessa Le Mansissa koettiin kauden jännittävin MotoGP-osakilpailu. Yamaha-kolmikko Maverick Vinales, Valnetino Rossi sekä Johan Zarco lähtivät heti kilpailun alussa muilta tavoittamattomiin Marc Marquezin seuratessa perässä. Kuitenkin 11. kierroksella Marquezin oranssin Hondan eturengas petti ja hän oli pelistä poissa. Kotiyleiönsä edessä ajanut Zarco putosi kolmanneksi, kun Rossi ja Vinalez kävivät hurjan kaksinkamppailun voitosta.
Rossi oli vahvasti menossa voittoon, kunnes kaatuminen viimeisellä kierroksen pilasi kaiken. Vinales ajoi ruutulipulle kolmannen kerran voittajana ja Zerco nousi upeasti toiseksi. Honda-tallille ilosa Dani Pedrosan kova suoritus. Espanjalainen nousi ruudusta 13 kilpailun kolmanneksi.

Vinales on myt MM-sarjan kärkipaikalla, kun ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka ajaa Italian Mugellossa kahden viikon kuluttua.

Uuden-Seelannin Scott Dixon oli Indy 500:n aika-ajojen nopein. Hänen rinnaltaan lähtevät Ed Carpenter ja viime vuoden voittaja Alexander Rossi. Maailman kuuluisimpaan kilpailuun lähtöjärjestys määräytyy neljän kierroksen keskinopeudella ja autot syöksyvät kolmistaan ensimmäiseen vasempaan. Fernando Alonso oli tyytyväinen suoritukseensa, vaikka mootori jouduttiin vaihtamaan. Hän lähtee paikalta viisi.

Ranskan Sebastien Bourdais ajoi pahasti suojamuuriin radan toisessa vasurissa, kun autonn takarenkaat luistivat. Ilmiötä kutsutaan yliohjaukseksi. Bourdais loukkaantui pahasti ja hänen kautensa on ohitse. Pikaista paranemista.

Ferrari palasi voittajaksi

28.3.2017 Formula, Moottoriurheilu

Kauden avausklpailu Melbournessa osoittautui taktiseksi peliksi, jonka voittajaksi nousi punainen auto.

Ferrarin tallipäälikkö Maurizio Arrivabenen päätti tuoda Sebastian Vettelin kierrosta aikaisemmin varikolle, kuin Lewis Hamilton. Vettel ajoi nopeilla kierroksilla eron Mercedes-kuljettajaan kiinni ja Hamilton jäi jumiin Max Verstappenin taakse. Vettel tuli varikolta suoraan kaksikon eteen. Ferrari sai ensimmäisen voittonsa sitten Singaporen 2015.

Valtteri Bottas ajoi hyvän debyyttikisan hopeanuolella ja jäi maalissa 1,5 sekuntia Hamiltonista. Hän olisi päässyt ohi ilman tallin estelyä. Kimi Räikkönen oli neljäs ja hän ei ollut viikonloppuunsa tyytyväinen. Vain pehmeillä renkailla auto toimi ja auton säädöissä oli pieniä ongelmia. Kokonaisuus huomioiden suomalaisten avauskilpailu sujui hyvin joten parempaa on luvassa, kunhan pienet muuttujat saadaan kuntoon.

Red Bullin Max Verstappenilla oli siis iso rooli kilpailussa, kun hän esti Hamiltonin mahdollisuudet voittoon. Hollantilainen oli jopea neljännessä sijassa kiinni, mutta sitä hän ei pystynyt saavuttamaan. Daniel Ricciardolla oli epäonnea kotiyleisönsä edessä. Aika-ajoissa tuli ulosajo ja kilpailu päättyi tekniseen vikaan.

Verstappen ja Bottas totesivat ohitusten vaikeutumisesesta ja tämä on lajin krooninen ongelma. Ensimmäinen kilpailu on vasta ajettu, eikä uusien autojen täyttä suorituskykyä ole saatu selville. Kun formulasirkus tulee Barcelonan radalle, niin silloin tiedämme edes jotain.

Qatarin aavikolla sijaitsevalla Losailin radalla ajettiin kauden ensimmäinen ratamoottoripyörien MM-osakilpailu. Pienimmässä Moto3-luokassa mukana olevan Patrik Pulkkisen kilpailu päättyi kaatumiseen. Voittajaksi ajoi Espanjan Joan Mir. Italian Franco Morbidelli voitti Moto2-luokan. Kuninkuusluokka Moto Gp:ssä ajettiin jännittävä kilpailu, jonka voittoon ajoi Yamahan Maverick Vinales. Ducatin Andrea Dovizioso oli toinen ja legenda Valentino Rossi ajoi kolmanneksi. Moottoripyöräkilpailut ratkeavat sentään radalla ja ero voi olla maaliviivalla vain muutama sentti. Maalikameraakin on jopa tarvittu.

Molemmat sarjat jatkuvat kahden viikon kuluttua. Formulat ajavat Kiinan Shanghaissa ja kaksipyöräiset Argentiinassa Termas de Rio Hondon radalla.

Tahdon voimaa

18.7.2016 Indycar, Moottoriurheilu

Aurinko paistoi Toronton iltapäivässä, kun USA:n formulatähdet eli Indycar-sarjan kuljettajat painoivat kaasua 85 kierroksen ajan.

Lähtö sujui rauhallisesti, kunnes kolmannella kierroksella Ryan Hunter-Reay, Charlie Kimball ja Graham Rahal kolaroivat keskenään. Heti kolme kierrosta myöhemmin Josef Newgardenin autosta lähti takapuskuri Juan Pablo Montoyan osuman seurauksena, jälleen turva-auto radalle.
Newgarden pääsi kuitenkin varikolle ja hänelle vaihdettiin uusi puskuri.

Uusintalähdön jälkeen paalulta lähtenyt Scott Dixon ja Simon Pagenaud lähtivät muilta karkuun. Kierroksella 26 Dixon ja Will Power vaihtoivat autoihinsa kovemmat renkaat, Pagenaud teki samoin kierrosta myöhemmin. Ranskan Sebastien Bourdais’n vauhti koheni pehmeän rengasseoksen ansiosta. Keltaiset nähtiin kierroksella 45, kun kanttikivi murtui viitosmutkassa. Avauskierroksilla kolaroineen Newgardenin kilpailu päättyi ulosajoon kierroksella 58.

Dixon teki varikkopysähdyksensä keltaisten aikana ja se kostautui, sillä uusi-seelantilainen putosi kärjestä. Johtopaikan otti tallitoveri Tony Kanaan.
Vain viisi kierrosta ennen loppua oli Montoyan vuoro osua rengaskasaan ja viidennen kerran kilpailu neutralisoitiin turva-autolla. Tässä vaiheessa kukaan ei tajunnut Penske-tallin älynväläystä. Power kävi varikolla ennen neljättä turva-auton vierailua ja laskelmat polttoaineen riittävyydelle osuivat kohdilleen.

Power otti kauden kolmannen voittonsa, toiseksi tuli keltaisella autolla tallitoveri Helio Castroneves ja kotiyleisön iloksi James Hinchcliffe oli kolmas. Kun kausi jatkuu kuun viimeinen päivä MId-Ohion moottoriradalla, sinne lähdetään entistä tiukemmassa pistetilanteessa. Pagenaud johtaa 47 pisteellä ennen Poweria. Kärkikuusikko on alle sadan pisteen sisällä toisistaan.

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarja eli Motogp-palaa suomeen 36 vuoden tauon jälkeen. Kaupalliset oikeudet omistava Dorna Sports, KymiRing-hanketta pyörittävä Suomen Moottoriliitto sekä kansainvälinen moottoriliitto FIM kirjoittivat sopimuksen viikonloppuna Saksan GP:n yhteydessä. Mika Kallion vetäydyttyä lajin kiinnostus lopahti tosifaneja lukuun ottamatta pohjalukemiin.
Rata sijaitsee Kouvolan lähellä on valmis kahden vuoden kuluttua, ei muuta kun kisareissua suunnittelemaan.

Urheilun ilot ja surut

11.8.2014 Jalkapallo, Koripallo, Moottoriurheilu

Viikonloppuna Helsingin Olympiastadion täyttyi jalkapallon ystävistä, kun FC Barcelona tuli ystävyysottelun nimessä opettamaan HJK:lle miten jalkapalloa pelataan. Ottelun tarkoitus oli kerätä rahaa projektille, jonka tarkoituksena on rakentaa jalkapallojunioreille harjoitushalli. Markkinointimielessä tapahtuma oli menestys, sillä stadion saatiin täyteen. Tosin jotkut oli pettyneitä, kun Lionel Messi Ja Neymar eivät olleet paikalla ihastuttamassa pikkupoikia.

Mika Kallio ajoi komeasti kauden kolmanteen voittoonsa Moto2-luokassa, vaikka kisa jouduttiin aloittamaan alusta kolarin vuoksi. Mikko Ilonen löi komeasti pientä valkoista palloa Kentuckyssa ja oli lopputuloksissa seitsemäs. Näistä ja huomenna alkavista yleisurheilun EM-kisoista keskusteltiin Ylen Aamu-tv:n Jälkihiessä.

Puhutuin moottoriurheilu-uutinen kantautui Yhdysvalloista.
Soraisella ovaalilla ajettavassa Sprint Car-kilpailussa tapahtui traaginen onnettomuus, jossa osallisena oli kolminkertainen Nascar-mestari Tony Stewart. Hän ajoi kanssakilpailijan päälle, jonka hän oli edellisellä kierroksella tönäissyt rataa reunustavaan seinään. Poliisi ei nostanut tapauksesta rikossyytettä, mutta tapauksen vaikutukset voivat päättää Stewartin menestyksekkään uran. Lähetän syvimmät osanottoni menehtyneen kilpailijan omaisille täältä Suomesta.

Vaikka Suomen koripallomaajoukkue, ”susijengi” on hävinnyt kaikki tähän asti pelaamansa harjoitusmaaottelut. Kirjoittaja on luottavainen joukkueen yllätysmahdollisuuksiin Espanjan MM-kisoissa. Yhdysvaltoja vastaan tulee ikävä kyllä häviö, mutta voittamalla muut ottelut joukkue pääsee jatkoon omasta lohkostaan. Petteri Koposen toipuminen loukkaantumisesta on hyvä juttu myös taktisesti, sillä joukkue tarvitsee uudenlaisen pelitavan.

Vastustajat ovat jo oppineet Suomen pelitavan eli korinaluspuolustamisen ja kaukoheitot. Tulevissa peleissä voitaisiin rohkeammin ajaa korille sekä kierrättää palloa pelaajalta toiselle, mistä saatiin merkkejä lauantaisessa Liettua-ottelussa.

Vaikka uusi liigakausi alkaa vasta kuukauden päästä, niin toivotan Slovakialaisen Tomas Zaborskyn tervetulleeksi HIFK:n punaiseen nuttuun.

Houston, siellä oli kisat

2.7.2014 Indycar

Viikonloppuna ajetut kaksi Indycar-kilpailua Houstonissa tarjosivat ohituksia, kolareita ja mielenkiintoisia taktiikoita pomppuisella radalla, joka oli tehty NFL-joukkue Houston Texansin kotistadionin parkkipaikalle. Lauantain kilpailussa juhli Kolumbia kolmoisvoiton turvin, kun Carlos Huertas otti uransa avausvoiton. Juan Pablo Montoya oli toinen ja Carlos Munoz tuli kolmanneksi.

Sunnuntain kilpailussa Montoya ja brittitulokas Jack Hawksworth kävivät kiivasta taistelua viimeisestä palkintopallisijoituksesta, jonka lopulta sai nuori engelsmanni. Kilpailun voittoon ajoi Ranskan Simon Pagenaud ja venäläistulokas Mihail Aleshin oli toinen. Will Power jatkaa sarjan kärjessä, kun seuraavan kahden viikon aikana ajetaan neljä kilpailua. Ensin Poconon ja Iowan ovaaliradat ja sen jälkeen kahdesti Toronton kaduilla.

Kuten rattikelkkailun kohdalla, sain innostuksen tähän sarjaan Eurosportin lähetysten kautta eli olen seurannut myös Amerikan formulasarjaa yhtä kauan, kuin Formula 1:kkösiä. Miksiköhän suomalaiset eivät halua ajaa tässä sarjassa? Karkeasti sanottuna ovaalien ja pomppuisten katuratojen kiertäminen ei huvita, mutta todellisuudessa sarjan kiinnostavuudessa korostuu sen monipuolisuus ja tasaisuus. Radat ovat täysin erilaisia ja kuka tahansa voi voittaa, toisin kuin ykkösissä. Edellinen suomalainen, joka ajoi Yhdysvalloissa formulaa oli Juho Annala vuonna 2008. Samana vuonna loppui lähes 30 vuotta jatkunut kiista kahden formulasarjan välillä USA:ssa, kun Cart-sarja yhdistyi Indycar-sarjan kanssa.
Hänen lisäkseen sarjassa ovat ajaneet Tero Palmroth, JJ Lehto ja Mika Salo, joka ajoi kolmanneksi CART-sarjan kilpailussa vuonna 2003.

Lauantaina ajettiin kosteissa olosuhteissa Hollannin Assenissa kauden kahdeksas MotoGP-luokan kilpailu ja Marc Marquez otti jälleen voiton. Marquezin ylivoima alkaa jo muistuttamaan Sebastian Vettelin ja Michael Schumacherin dominointia formuloissa, jopa Valentino Rossin ja Mick Doohanin mestaruusputkien aikana kilpailu oli tiukempaa. Pahimmassa tapauksessa espanjalainen voi voittaa kaikki kauden kilpailut.

Huvittavin tapaus moottoriurheilussa tapahtui Kentuckyssa, kun Nascar-kisan voittanut Brad Keselowski sai haavan käteensä samppanjapullosta.

Kallio paalupaikalta voittoon Jerezissä

4.5.2014 Uutiset

Mika Kallio ajoi paalupaikalta voittoon moottoripyöräilyn Moto2-luokan kauden neljännessä osakilpailussa Espanjan Jerezissä.

Kallio hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin saakka ja ylitti maaliviivan kahden sekunnin erolla sveitsiläiseen Dominique Aegerteriin. Kolmanneksi ajoi saksalainen Jonas Folger, joka nousi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa Moto2-luokassa.

Voitto oli suomalaiselle tämän kauden ensimmäinen ja uran 14:s MM-sarjassa. Neljänneksi sijoittunut Esteve Rabat johtaa edelleen MM-sarjaa. Kallio on MM-pisteissä toisena 16 pisteen päässä espanjalaisesta tallikaveristaan.

Niklas Ajo sijoittui Moto3-luokan kilpailussa kymmenenneksi. Hallitseva maailmanmestari Marc Marquez villitsi kotiyleisönsä ottamalla jo kauden neljännen voittonsa MotoGP-luokassa.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Le Mansin radalla Ranskassa.