Selaat arkistoa kohteelle moottoriurheilu.

Takaa-ajo tuotti tulosta – Will Power kurvasi voittoon

21.8.2017 Formula, Indycar, Moottoriurheilu

Indy 500-voittaja Takuma Sato johti 21 autoa vihreälle lipulle ja näin Poconon Indycar-kilpailu lähti käyntiin haastavalla kolmio-ovaalilla. Ensimmäiseen mutkaan tultiin jopa kuusi autoa rinnakkain, mutta onneksi kaikki tulivat siistissä parijonossa takasuoralle. Brasilian Tony Kanaan otti nopeasti käkripaikan ja japanilainen putosi nopeasti pois kärkijoukosta. Australian Will Powerilla oli etusiiven kanssa ongelmia ja hän joutui käymään varikolla vaihtamassa uuteen, jolloin vuoden 2014 mestari putosi viimeisille sijoille.

Kilpailun puolivälissä Ryan Hunter-Reay, joka sai vasta aamulla luvan lääkäreiltä kilpailuun siirtyi kärkeen. Kanadan James Hinchcliffe oli lähellä osui muuriin, mutta hän pelasti tilanteen heittämällä autonsa komeaan sivuluisuun. Ikävä kyllä myöhemmin kanadalainen kimposi seinään yhdessä JR Hildebrandin kanssa. Onneksi molemmat kävelivät ulos autosta loukkaantumatta.

Penske-talli ymmärsi keltaisten tarpeellisuuden kutsuessaan Will Powerin varikolle. Australialainen osoitti voiton tahtoisuutensa ajamalla nopeita kierroksia ja lopulta hän nousi kärkeen oltuaan kierroksen jäljellä. Kuten F1:ssä, myös Indycarissa kärkiauton ohittamalla pääset takaisin johtokierrokselle. Power otti uransa 32. voittonsa ja nousi pistetaulukossa viidenneksi. Toiseksi ajoi Josef Newgarden ja kolmas oli Alexander Rossi.

Kautta on enään kolme osakilpailua jäljellä, joista seuraava ajetaan Gatewayssä, Illinois’n osavaltiossa. Pienellä ovaaliradalla ei olla ajettu sitten vuoden 2003 ja videopelikokemukseni perusteella rata on hankala ajettava.

Audilla menestykseen

1.3.2016 Moottoriurheilu

Joonas Lappalaisen katse on tulevaisuudessa (Kuva: latvalainen.ideafrost.com)

Joonas Lappalaisen katse on tulevaisuudessa (Kuva: latvalainen.ideafrost.com)

17- vuotias Joonas Lappalainen pyrkii autourheilun huipulle toisenlaista polkua pitkin. Hän tavoittelee ensi vuonna Saksassa ajettavan Audi TT-Cupin mestaruutta.

Joonas aloitti kartingin tosimielessä viisivuotiaana, kaksi vuotta harrastuksen aloittamisen jälkeen. Kuitenkin 11-vuotiaana hän alkoi tosissaan rakentaa kilpa-autoilijan unelmaa. Lappalainen ajoi menestyksekkäästi karting-autoilla voittaen vuonna 2012 Bahrainissa ajetun Academy Trophy-kilpailun finaalin. Hänet valittiin vuoden päätteeksi karting-kuljettajaksi.

Seuraavat vuodet hän ajoi Formula Ford – ja Formula Renault luokissa, mutta havahtui kyseisten luokkien kalleuteen, sillä yksikin kausi voi maksaa satojatuhansia. Häntä houkuttelivat koppiautoluokat niiden laajojen markkinoiden vuoksi.

– Formuloihin pääsee hyvin harva kuljettaja, koppiautoluokissa on mukana useampi talli, joten vaihtoehtoja on enemmän. Toteaa hyväntuulinen Joonas.
Tämän myötä hän siirtyi Saksaan ajamaan Audin moottoriurheiluosaston tukemaa TT-Cup sarjaa, jossa kuljettajat ajavat samoilla Audi TT-autoilla.
Opettelu kannatti syksyllä
– Kevät meni uusien ratojen opettelussa, mutta syksyllä se kannatti. Joonas heittää.

Loppukausi meni erinomaisesti, sillä radalla tuli käytyä kovaa kilpailua kokeneempien kuljettajien kanssa ja kauden päätöskilpailussa hän antoi kova vastuksen vieraileville tehdaskuljettajille Rene Rastille ja Marco Bonanomille. Lappalainen oli sarjan vakituisista kuljettajista paras ja hän sijoittui loppupisteissä neljänneksi.
– Rast ja Bonanomi toimivat hyvänä tasonmittareina. Joonas mainitsee päätöskilpailusta.

Ensi kaudesta hän sanoi tavoitteena oleva sarjan mestaruus ja suosikkiradaksi hän mainitsee Oscherlebenin radan sen teknisyyden vuoksi. Radan syheröisyys tarjoaa haasteita kuljettajalle.

DTM ja Le Mans kiinnostavat

– Urallani päällimmäinen tavoite on toimia ammattikuljettajana DTM-sarjassa, sitä arvostetaan paljon. Le Mansia olisi mukava ajaa. Joonas kertoo uransa tavoitteista.

TT-Cup-luokkaa ajetaan DTM-kilpailujen yhteydessä, joten luokka tarjoaa oivan ponnahduslaudan, sillä DTM-tallien päälliköt seuraavat nuorten kuljettajien ajamista tulevaisuutta silmälläpitäen.

Suomalaisten pitäisi olla avarakatseisimpia.

– Suomalaiset eivät osaa arvostaa formula ykkösten ja rallin lisäksi muita kilpa-autoluokkia, Esimerkiksi Markus Palttalan voitto Span 24 tunnin kilpailussa ei saanut täällä lainkaan huomiota. Euroopassa osataan näitä kilpailuja arvostaa, Saksassa ihmisiä jonottaa nimikirjoituksen toivossa. Joonas kertoo.

Nuorille Joonas antaa neuvoksi katselemaan laajemmin kilpa-autoilun maailmaan, mahdollisuuksia on Formula ykkösten ulkopuolellakin.

Henri Miettinen

Haastattelu on tehty Sanomatalossa 21.12.2015.

Formulat lomalle

4.12.2015 Formula, Moottoriurheilu

Viime sunnuntaina saatiin päätökseen formula yksi-kausi vuosimallia 2015, ja omien sanojeni mukaan vihdoinkin.
Viimeiset kaksi osakilpailua olivat niin tylsiä, että tekisi mieli laukoa painokelvotonta materiaalia, Mercedes-talli meni menojaan ja Nico Rosbergin annettiin voittaa molemmat kilpailut lohdutuksena maailmanmestaruuden häviämisestä. Lewis Hamilton ajoi rauhassa toiseksi ja Sebastian Vettel oli Brasilian samabarytmien paukkeessa kolmas. Kimi Räikkönen päätti kauden mukavasti kolmanteen sijaan Abu Dhabin illassa.

Williamsin varikkotiimi mokaili taas, kun Valtteri Bottas päästettiin liian aikaisin liikkeelle. Tuloksena osuma Jenson Buttonin autoon ja hajonnut etusiipi. Mekaanikot saisivat mennä varikkokäyntien alkeiskursseille.

Kokonaisuutena kaudesta jäi kovin vähän mieleen. Mestaritalli ja kuljettaja olivat selvillä jo hyvissä ajoin, ainoastaan Ferrari ja Sebastian Vettel pystyivät voittojen ryöstämiseen hopeanuolilta. Suomen mediassa valiteltiin Bottaksen hitautta ja yritettiin hankkia Räikköselle potkut. Onneksi ”Jäämies” jatkaa ensi vuonna.
Vuoden tulokas on syksyllä ajokortin saanut Max Verstappen. Hän ajoi, kuin aikuinen mies ja rohkeat ohitukset kertovat periksiantamattomuudesta. Muutama vuosi lisää oppia ja Hollanti voi saada todellisen formulatähden.

Mitäs muuta voisi kirjoittaa…ahaa, Yhdysvalloissa ajettava Nascar-sarja sai kautensa päätökseen ja sarjan erikoinen pistesysteemi sai jälleen haukkuja. Mestaruuden voitti Toyotalla ajava Kyle Busch, vaikka hän oli keväällä sairaslomalla 11 kilpailun ajan. Australiassa ajettava V8 Supercars-sarja ajaa päätöskilpailunsa Sydneyn kaduilla ja koko kauden sarjaa johtaneella Mark Winterbottomilla on parhaat asemat sarjan mestaruuteen.

Talven aikana tulen kertomaan Formula E-kilpailuista sekä kelkkailun maailmancupista.

Kilpa-ajon avara maailma

5.5.2015 Formula, Moottoriurheilu

Monet pikkupojat haaveilevat formulakuljettajajan urasta, niin minäkin, kunnes todellisuus iski vastaan. Vain ne, jotka osoittavat pienestä pitäen lahjakkuutta ja joilla on hyvät taustajoukot rahallisen tuen lisäksi, saavuttavat unelman.

Ennen unelman täyttymistä kuljettajat osoittavat ajotaitonsa pienemmissä luokissa heikkotehoisemmilla autoilla, ja vaikka he voittaisivat kilpailuja, niin rahoituksen puute nousee esteeksi seuraavalle portaalle noustessa. Tämän ovat kokeneet monet lupaavat kuljettajat siirtyessään Formula 3-luokista ylöspäin. Suomen näkökulmasta katsottuna moni nuori haluaisi jo siirtyä Formula 3-luokasta kaiken osuessa kohdalle suoraan Formula 1-luokkaan, mutta rahallisten esteiden vuoksi suurin osa katsoo tässä vaiheessa muihin kilpa-auto luokkiin säilyttääkseen ajamisen ilon.
Hataraan olettamukseeni löytyy poikkeuksia. Kimi Räikkönen siirtyi aikoinaan Formula Renault-luokasta F1-autoihin vähäisellä kokemuksella, mutta ajan myötä hänen persoonansa lisäksi huomattiin espoolaisen ajotaidot. Valtteri Bottas valmistautui kaksi vuotta ensimmäiseen kilpailuunsa oppimalla testikuskin roolissa Williams-tallin toimintaa.

Rata-autoilun puolella vallitsee Suomessa yksitoikkoinen ajattelu, Se on formulat tai ei mitään. Tähän on vaikuttanut valtamedian 30 vuotta kestänyt lajin romantisointi. Muista luokista kirjoitetaan, jos suomalainen kilpailee mukana.

Kun tajuaa, että rahallisten esteiden vuoksi ei pysty saavuttamaan formula yksi-unelmaansa, niin silloin muiden luokkien houkuttelevuus tuntuu luontaiselta. Tästä esimerkkinä voin mainita Toni Vilanderin ja Markus Palttalan, jotka ovat vuosia ajaneet kestävyyskilpailuja. Heikki Kovalainen piti vuoden ajohommista taukoa, kunnes teki sopimuksen Japanin Super GT-luokassa ajavan Lexus-tallin kanssa.
Talouden taantumassa pienemmät tallit turvautuvat rahaa tuoviin kuljettajiin, jolloin lahjakkaat kuljettavat jätetään näppejä nuolemaan.
Ympäri maailmaa löytyy lupaavia kuljettajia, jotka ei alempien luokkien saavutuksista huolimatta pääse Formula 1:siin. Testikuljettajan rooli on nykyään lähes minimaalinen, sillä suurin osa ajasta kuluu tehtaan simulaattorissa.

Nykymaailmassa rahan merkitystä ei kannata vähätellä, mutta jos päällimmäiseksi ajatukseksi laittaa ajamisesta saavan tyytyväisyyden niin silloin ei kannata laittaa päätä pensaaseen, vaan nauttia ajomahdollisuuksista joita kilpa-radat tarjoavat. Olipa kyseessä ovaalin kiertäminen Amerikassa tai vuorokauden läpi ajaminen Ranskassa.

Kaksi eri kilpailua ja tuttu voittaja

3.11.2014 Formula, Moottoriurheilu

Hopeanuoli oli jälleen vahvin Texasin auringon alla. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg taistelivat keskenään voitosta ja Daniel Ricciardo näytti Pepsodent-hymyään palkintopallin kolmannella korokkeella ja sitten tulivat muut. Katsojan näkökulmasta yhdellä radalla nähtiin kaksi eri kilpailua.

Circuit of the Americasin 5,5 kilometrin mittaisella radalla suomalaisten suoritukset olivat kaksijakoiset. Valtteri Bottas yritti tehdä parhaansa, mutta varikkotaktiikka meni jälleen kerran pieleen, jolloin Ricciardo karkasi liian kauas. Hän sanoi haastattelussa, että tästä voidaan ottaa oppia tulevaisuutta varten. Entäs Kimi Räikkönen? häntä ei tainnut kukaan edes huomata. Toki siellä meni punainen auto numerolla 7, mutta häntä ei tv-kuvissa kovin paljon näkynyt. Selostaja Oskari Saari huomasi Räikkösen nimen tulosmonitorissa samaan aikaan, kun hän luki Twitter-viestejä. Hänen selostussekoiluistaan on mainittu F1-Forumilla.

Viimeistään nyt pitäisi huomata asvaltilla päällystettyjen turva-alueiden turhuus, sillä kuljettajat ajoivat rataviivojen väärältä puolelta toistuvasti. Ei tämä ole pleikkaripeliä, missä voi mokailla saamatta rangaistusta. Moottoriurheiluun kuuluu aina riskejä ja sen minäkin tiedän, vaikka olen ajanut ainoastaan mikroautoa. Virheistä kuuluisi rankaista ja sen vuoksi haluaisin hiekkaa radan reunoille, niin kuin oli 15 vuotta sitten.

Palataanpa vielä Räikköseen. Hän sanoi vihaavansa nykyistä tilannetta, kun autolla ei pääse mihinkäänn mekaanikkojen ruuvinvääntelyistä huolimatta. Perinteiseen tapaan kyynikot ovat IS:n uutiskommenteissa toivoneet Kimille potkuja, isyysvapaata sekä muistuttaneet kakkoskuskin asemasta Ferrari-tallissa. Nuo kommentit voi jättää ihan omaan arvoonsa, sillä allekirjoittanut vain hymähtää niille.

Ensi sunnuntaina kausi jatkuu Brasilian Sao Paulossa, Interlagosin radalla missä ohittaminen nykyautoillakaan ei onnistu avattavasta takasiivestä huolimatta. Tästäkin kilpailusta voi tulla Mercedes-kuljettajien näytös.

Kilvanajoa missä vain

5.8.2014 Indycar

Moottoriurheilu käsittää monia eri kilpailumuotoja erilaisilla autoilla, Suomessa niistä suurimman mediahuomion saavat menestyksekkään historiansa vuoksi Formula 1 ja ralli.
Suomalaiset saivat ilonaiheita, kun Jari-Matti Latvala voitti legendaarisen Neste Oli Rallin Jyväskylässä, joka tunnettiin aikoinaan Suurajoina. Ikävä kyllä hänen tallitoverinsa Sebastien Ogier on jälleen matkalla kohti maailmanmestaruutta ja seuraaava kisa ajetaan Saksassa asfaltilla, mikä sopii ranskalaiselle, kuin Volkswagen perheenisälle.

Lexington, vajaan 5000 asukkaan pieni kylä Ohion osavaltiossa sai viikonloppuna paljon vieraita, kun Indycar-sarja kävi ajamassa Midi-Ohion radalla. Kilpailussa polttoainetaktikointi nousi pääosaan ja voittajaksi ajoi Ganassi-tallin Scott Dixon, toiseksi ajoi paalulta lähtenyt Sebastien Bourdais ja kolmanneksi ajoi Kanadan James Hinchcliffe. Kilpailun lähdössä Tony Kanaan ja Marco Andretti kolaroivat.
Sarjan tasaisuudesta kertoo voittajien määrä, kymmenen mikä jo sinällään tekee sarjasta jopa Formula 1:kkösiä kiinnostavamman.
Penske-tallin Will Power ja Helio Castroneves jatkavat pistetaulukon kärkikaksikkona perässään Ryan Hunter-Reay, kun kaudesta on enää kolme kilpailua jäljellä mitkä ajetaan peräkkäisinä viikonloppuina Milwaukeessa lyhyellä ovaalilla, Sonomassa moottoriradalla ja Fontanan ovaalilla.

Euroopan suosituin vakioautosarja, DTM kävi ajamassa Itävallan Red Bull Ringillä, BMW otti kolmoisvoiton sarjakärki Marco Wittmanin johdolla. Itse asiassa sarjan autot muistuttavat henkilöautoja vain ulkoisesti, sillä se on rakennettu kilpa-radoille ja kuljettaja istuu ohjaamossa F1-tyyliin makuuasennossa. Kirjoittaja tietää tämän istuttuaan autonäyttelyssä DTM-autossa.

Sebastien Loeb ja Citroen ovat löytäneet uuden sarjan, missä he pesevät kaikki muut. Nimittäin Vakioautojen MM-sarjassa Citroen hallitsee ylivoimaisesti. Sunnuntaina kotiyleisönsä edessä ajanut Jose Maria Lopez voitti molemmat lähdöt ja johtaa sarjaa selvällä piste-erolla.

Turvallista matkaa maanteillä.