Selaat arkistoa kohteelle moottori.

Polon viritystä: suunnittelua ja konepuolta

30.4.2015 Autot

Polon koneen purkamisen jälkeen on ollut pieni hiljaisempi jakso Polon värkkäyksen ja blogi-kirjoitteluni osalta, sillä hitsasin joitain päiviä wanhaa kunnon Taunusta ja hoitelin muita juoksevia asioita. Olen kuitenkin kerennyt ottaa selvää siitä, mihin suuntaan tätä projektia kannattaa viedä, ja mitä kannattaa tehdä.

Näin halpaan autoon en ole budjetoimassa mitään tähtitieteellisiä summia: ”Uusi” ostamani nokka-akselikin maksoi käytettynä 30euroa. Halpaa hintaa ei kuitenkaan kannata ihmetellä, sillä nokka-akseli ei ole uusi tai edes ns. virinokka. AEE-moottorikoodin omaavassa uudemmassa VW Polon koneessa (1,6l 75hp ) on lähes samanlainen nokka kuin oman Poloni MH-koneessa (1,3l 55hp ). nokka-akselitKuitenkin se tuo 2,4mm lisää venttiilinnousua, ja virtausnopeus venttiilien kohdalla laskee ainakin laskennallisesti 119metristä/s 90metriin/s (Kaavat: Alfamer Virittäjän käsikirja1). Lähteenä toimineen käsikirjan mukaan sopiva virtausnopeus olisi noin 55-85m/s. Kuitenkin Polon tapauksessa virtaus muuttuu niin huimasti jo tällä nostolla, etten viitsisi enempää siihen puuttua, ja olisihan se mukavaa, että kone kävisi edes kohtuullisesti myös alakierroksilla.

Kaasutuksesta olisi tarkoitus laittaa vastaamaan kaksi Zenith CD120-kaasutinta(38mm seoskammiolla). Niiden kunnostus on vielä vähän vaiheessa, mutta ovatpa nekin ruvenneet kiiltämään oikeinkin komeasti. Kyseiset kaasuttimethan ovat samanlaiset muuttuva(juuttuva)kurkkuiset kuin Volvon R-sportin tupla Strömbergit, zenithainoana erona eri merkki kannessa. Nämä yksilöt on irroitettu ilmeisesti jostain vanhasta Saabista. Hieman hapettuneen oloisista kaasareista juuttuneine kurkkuineen on alkanut kuoriutua suhteellisen hyvännäköiset värkit.

Varsinainen haaste niin imu- kuin pakopuolellakin on kuitenkin edessä vasta koneen kasaamisen ja kiinnityksen jälkeen; imu- ja pakosarjat menevät uusiksi kaasutinvalinnan ja erittäin heikosti toteutetun vakiopakosarjan ja kaasutinvalinnan vuoksi. Niiden hitsaamisessa ja suunnittelussa on varmasti niin onni, kuin perisuomalainen sisukin tarpeen.

Vanhojen mäntien työstämisen aloitin eilen. Koska Polossa on tamäntäsakansi ja palotila männissä, löisi venttiilit mäntien reunoihin nokan vaihdon jälkeen ilman venttiilin tilan syventämistä parilla millillä. Mäntien muokkauksen lisäksi pitäisi raaskia tehdä tilaus uusista liukulaakereista ja tiivisteistä (+kytkimestä), jotta mäntien valmistuttua koneen saisi kasata ja laittaa paikoilleen. Ehkä jo ensi viikolla voisi kasaaminen alkaa!

Irroittelua Polon koneen kanssa

28.3.2015 Autot, Yleinen

avaraaTuli taas upotettua kädet Polon konetilaan… Alku sujui hyvin; halutut osat lähtivät irti ja homma eteni. Purkamista helpotti etenkin edellisen illan lukemiset, kun suomensin Haynesin VW Polon korjausoppaasta moottorin irroitusta käsittelevän kappaleen. Moottorin nesteet lähtivät pihalle ja syyläri, letkut sekä johdot irtosivat helposti.

Kaasuttimen irroittamisen jälkeen tuli vähän mittailtua. Sylinterinkannen imusarja oli sopivan avara, mutta imusarja näytti olevan melkoinen pullon kaula. Tietenkin parempi kaasarikin olisi mukava asentaa Pierburgin 2e3:sen tilalle. Ehkä Strömbergin kaksoiskaasari? Tulikin haettua varastosta löytyneet kappaleet mitottaviksi. Ehkä? Miksipä ei? VaikkaWP_20150327_17_25_09_Pro onhan siinä työtä, kun joutuu tekemään imusarjan uusiksi.

Pian tuli kuitenkin ongelmia. Vetareiden irroitus osoittautui vaikeaksi tehtäväksi. Edellisen irroittajan työn jäljet olivat selvät; vetareiden laippojen pulttien päät oli runnottu melkoisen huonoon kuntoon. Taas yksi syy olla ostamatta autoa, joka on koottu amispatenteilla…

yöunien jälkeen vetarit saivat kyytiä; ensin kaikki mahdolliset pultit irti normaalisti, ja loput rälläkällä poikki. Sen jälkeen vielä alatukivarsi&Co, sekä renkaat takaisin paikalleen. Moottori jäi vielä paikoilleen, mutta jos saisin ensi kerralla nostettua koneen ylös.

 

Paja toiminta jatkuu jälleen.

16.3.2015 Autot

Viime viikon keskiviikkona vietettiin minun (Santerin) 20-vuotispäivää. Tai vietettiin ja vietettiin – lähinnä kärsittiin. Vyöruusun kanssa päivystyksessä istuskellessa keväiset pajatouhut näyttivät jäävän joksikin aikaa. Kuitenkin onneksi jo tänään pääsin taas autojen pariin. Vilin uusi Volvo sai tänään etukelkan paikoilleen, ja lahonneesta koneenluovuttajasta aloimme purkamaan keulan osia, jotta saamme mahdollisimman pian renkaat paikoilleen uuteen projektiin. Sen jälkeen rullaavan korin voikin siirtää katon alle.