Selaat arkistoa kohteelle monza.

Hamilton löi Räikkösen Monzan trillerissä

3.9.2018 F1-kisat

Ferrarit olivat ylivoimaisia voittajasuosikkeita kotiyleisönsä edessä, kun Maranellon punaiset valtasivat eturivin Italian GP:hen. Mercedeksen Lewis Hamilton oli kuitenkin toista mieltä, sillä hän hyödynsi haastaja Sebastian Vettelin avauskierroksen pyörähdyksen ennen kuin hallitseva maailmanmestari saalisti vielä Kimi Räikkösen matkalla jälleen yhteen osakilpailuvoittoon Monzan radalla.

Räikkönen teki jälleen kerran kaiken voitavansa eikä voittaminen ainakaan taistelutahdosta jäänyt kiinni, mistä osoituksena upea ohitus ulkokautta Hamiltonista heti turva-auton poistuttua. Mutta Ferrari sortui jälleen perisyntiinsä eli taktiikkavirheeseen. Räikkönen otettiin liian aikaisin renkaidenvaihtoon, vaikka tällä radalla näytti siltä, että niin sanottu undercut eli aikaisempi pysähdys ei vielä avauskierroksella onnistunut. Räikkösen olisi pitänyt pysähtyä vasta Hamiltonin jälkeen, jolloin todennäköisesti renkaat olisivat kestäneet ruutulipulle asti. Harmittaa valtavasti, jos suomalainen ajoi sunnuntaina viimeisen kisansa Monzassa Ferrari-kuskina.

Vettelin hermokontrolli petti jälleen kerran

Historia on Vettelin kannalta toistamassa pahasti itseään, kun Vettel sähläsi Monzassa kuten viime kaudella muun muassa Singaporessa. Vettelillä ei ole varaa tällä hetkellä virheisiin, sillä Ferrarilla on tällä hetkellä jopa nopeampi auto kuin Mercedeksellä. Jos Vettel olisi malttanut mielensä avauskierroksella, niin hän olisi sijoittunut kisassa toiseksi, jolloin piste-ero Hamiltoniin olisi vain 22 pistettä, kun nyt se on jo 30 pojoa.

Vettelin on pakko saada kavennettua piste-eroa jo Singaporessa, sillä Hamilton on koko tämän kauden ajanut huomattavasti saksalaista kypsemmin pisteille. Tällä kaudella Vettel on menettänyt omiin virheisiinsä runsaasti enemmän pisteitä kuin Hamilton.

Verstappen jälleen tuomariston hampaissa

Red Bullin Max Verstappen oli ajamassa näkymätöntä kilpailua kolmantena, kunnes Valtteri Bottas nousi hänen tuntumaansa myöhäisen pysähdyksen ja uusien renkaidensa ansiosta. Bottas siirtyi avausmutkassa radan ulkoreunaa, jonne Verstappen vaihtoi jarrutusalueella ja lähes kiilasi suomalaisen ulos radalta.

Verstappenille tuomittiin tilanteesta viiden sekunnin rangaistus, mikä on liian vähän noin suuresta rikkeestä. Nuorukaisen kitinä rangaistuksesta osoittaa sen, että häneltä puuttuu edelleen itsekriittisyyttä, jota pitäisi olla kuljettajalla, joka ajaa jo neljättä kauttaan kuninkuusluokassa.

Useat kuljettajavaihdokset eivät järkeviä

Useissa tiedotusvälineissä on odoteltu isoja siirtoja kuljettajamarkkinoilla jo kesken kauden. Itse en niihin enää tässä vaiheessa kautta usko, sillä niin moni keskikastin tiimi tarvitsee kipeästi MM-pisteitä, että uuden kuljettajan nostaminen autoon ilman testejä on suorastaan hullua. Lance Stroll todennäköisesti siirtyy vielä tämän kauden aikana miljardööri-isänsä omistamaan Force India-talliin, jolloin Williamsille jäisi toinen ajopaikka täytettäväksi.

Kun Haasin Romain Grosjean hylättiin kuudennelta sijalta sääntöjenvastaisen auton takia Monzassa, niin se avitti Belgian GP-viikonlopun alla uusille omistajille siirtyneen Force Indian pistepussia. Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs. ”Uusi” Force India on kerännyt nyt kahdessa kisassa yhteensä 32 pistettä, jolla he ovat seitsemäntenä merkkimestaruussarjassa. Jos he jatkavat vastaavanlaisella vireellä, niin Haasin 76 pistettä on vielä loppukauden aikana uhattuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Räikkönen vihdoinkin paalulle Ferrarin kotiluolassa

2.9.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen voitti tallikaveri Sebastian Vettelin taistelussa Italian GP:n paalupaikasta Monzassa. Ferrari on viimeksi valloittanut eturivin Monzassa kaudella 1994. Räikköselle paalu oli ensimmäinen sitten viimevuotisen Monacon GP:n.

Räikkönen on oikeastaan ollut nyt kahtena viikonloppuna radan nopein kuski, joten onneksi tällä kertaa kaikki palaset loksahtivat paikoilleen myös aika-ajoissa. Kisan yksi ratkaisusta saatetaan nähdä jo startissa, jossa suomalaisen on onnistuttava erityisesti tallikaveri Vetteliä paremmin, sillä saksalainen näytti jo tämän vuoden Kiinan GP:ssä, että mitä hän on valmis tekemään johtopaikan eteen.

Kysymys kuuluukin, että saako Räikkönen ajaa Vetteliä vastaan voitosta. Saa, jos suomalainen on vain riittävän nopea läpi kisan, jotta hän ei altista tallikaveriaan esimerkiksi kolmantena starttaavan Lewis Hamiltonin hyökkäyksille. Monzan radalla on vaikeata seurata edellä ajavaa sekä huolehtia renkaista samanaikaisesti, joten ratasijoitus on merkittävä rengaskuluman kannalta.

Jos uusimmat huhut Saksasta pitävät paikkaansa, niin tämä voi olla suomalaisen viimeinen mahdollisuus voittaa Ferrarin kotiradalla.

Ricciardoa pidettävä silmällä kisassa

Red Bullin Daniel Ricciardo lähtee moottorirangaistusten myötä vasta takarivistä. Ricciardoa kannattaa pitää silmällä kisassa, sillä australialainen on ennenkin esittänyt uhkarohkeita ohituksia juuri täällä Monzan radalla.

Avausmutka on edellisen kisan tavoin erittäin tiukka Monzassa, joten startissa voi hyvinkin kolista, mikä voi nostaa Ricciardon jopa helpostikin kärkikuusikkoon tämänpäiväisessä kisassa.

Muuttuuko Monzan rataprofiili ensi kaudeksi?

Monza on mielestäni menettänyt hieman hohtoansa näiden lukuisten ulosajoalueiden vuoksi, sillä oheisluokissa useat kuljettajat hyötyivät näistä oikomisista enemmän kuin kärsivät. Onneksi Monzan rataa saatetaan muuttaa ensi kaudeksi, jolloin muun muassa tämä ensimmäinen shikaani poistuisi kokonaan.

Jännittävä Italian GP starttaa klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys