Selaat arkistoa kohteelle monza.

Ferrari ja Leclerc Monzan kuninkaat

9.9.2019 F1-kisat

Ferrarin Charles Leclerc ajoi jännittävän Italian GP:n voittoon sunnuntaina. Leclercistä tuli ensimmäinen Ferrari-kuljettaja, joka on ajanut voittoon Monzassa sitten kauden 2010 ja Fernando Alonson.

Leclerc pääsi paalulta aluksi muilta karkuun, mutta Mercedeksen Lewis Hamiltonin aikaisempi pysähdys kuroi monacolaisen edun umpeen. Keskikovilla renkailla ajanut Hamilton pisti painetta poikkeavasti kovilla renkailla ajaneelle Ferrari-kuskille, mutta hallitseva maailmanmestari ei saanut ohitusta aikaiseksi ennen renkaidensa loppumista.

Hamiltonin ajovirhe avausmutkassa mahdollisti Mercedes-tallitoveri Valtteri Bottaksen nousun toiseksi. Bottas teki seuraavien kierrosten aikana useita virheitä, mikä tarkoitti sitä, että Leclerc sai pidettyä Mercedes-kuskin ruutulipulle asti takanaan. Jos Bottas olisi pystynyt pitämään päänsä kylmänä, niin hänellä olisi ollut loistava sauma voittaa Italian GP ensimmäisenä suomalaisena. Hamilton teki lopussa pysähdyksen, jonka ansiosta hän ajoi kisan nopeimman kierroksen ja oli kolmas.

Leclercin lisäksi Ferrari-debyyttikaudellaan voittoa Monzassa ovat juhlineet Clay Regazzoni (1970), Jody Scheckter (1979), Michael Schumacher (1996) ja Alonso (2010). Kuninkuusluokassa on nyt kuusi kuljettajaa onnistunut ottamaan kaksi ensimmäistä voittoaan peräkkäisissä kisoissa. Leclercin lisäksi vastaavaan ovat pystyneet vain Bruce McLaren, Nigel Mansell, Damon Hill, Mika Häkkinen ja Hamilton.

Ferrarille kisa oli kaksijakoinen, sillä Sebastian Vettel hiillosti alussa Mercedes-kaksikkoa, kunnes sortui ajovirheeseen Ascarin shikaanissa. Vettel palasi nurmikolta suoraan Racing Pointin Lance Strollin eteen, minkä seurauksena Stroll joutui viime tipassa väistämään osumaa. Stroll palasi vuorostaan vaarallisesti takaisin radalle suoraan Toro Rosson Pierre Gaslyn eteen. Vettelille olisi voinut näyttää jopa mustaa lippua hylkäyksen merkiksi, mutta Ferrari-kuski selvisi kymmenen sekunnin stop&go-rangaistuksella. Stroll selvisi varikon läpiajorangaistuksella.

Vettel jäi vasta 13:nneksi, joten moninkertainen maailmanmestari on jälleen ajautumassa samanlaiseen aallonpohjaan kuin vuosi sitten. Leclerc nousi voitollaan neljänneksi MM-pisteissä ja jätti kokeneemman tallikaverinsa vihdoinkin taakse pisteissä. Jos monacolainen ei olisi kärsinyt teknisistä ongelmista ja tallin möhläyksistä, niin hän olisi jättänyt tallikaverinsa taakseen pisteissä jo aikoja sitten.

Renault’lla iso pistepäivä

Ranskalainen autonvalmistaja Renault pystyi hyödyntämään hyvät lähtöasetelmat, kun he saivat molemmat autonsa kärkiviisikkoon ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008 Japanin GP:n. Daniel Ricciardo oli neljäs ennen Nico Hülkenbergiä. Ricciardolle pistesija oli vasta toinen viimeisestä seitsemästä kisasta.

Red Bullilla toista kisaa ajanut Alex Albon otti toistamiseen pisteitä. Albon oli ruutulipulla kuudes. Racing Pointin Sergio Perez jatkoi vahvoja otteitaan, kun hän oli seitsemäs. Entinen Force India-talli on aina ollut äärimmäisen vahva juuri Spassa ja Monzassa. Red Bullin Max Verstappen nousi takarivistä kahdeksanneksi, vaikka hän rikkoi etusiipensä jo avausmutkassa. Verstappen on kesätauon jälkeen palannut siihen viime kauden alun Verstappeniin, jolle sattui ja tapahtui jokaisessa kisassa. Mikäli Verstappen mielii tulevaisuudessa ajaa mestaruudesta, niin Span ja Monzan avausmutkien kaltaisia tapahtumia ei saisi jatkossa tapahtua.

Räikkösellä painajaismainen viikonloppu

Alfa Romeon Kimi Räikkönen lähti muiden perään varikolta, sillä hän ajoi Parabolicassa ulos lauantain aika-ajoissa. Alfalle sattui tallin kotikisassa paha virhe, sillä he starttasivat Räikkösen kisaan eri renkailla kuin millä hän oli aika-ajon toisessa osiossa ajanut. Tuomaristo lätkäisi suomalaiskuskille saman rangaistuksen kuin Vettelille, joten toinenkin viikonloppu meni Räikköseltä pieleen ilman omaa syytä. Suomalainen oli ruutulipulla vasta 15:s.

Alfalle sentään pientä lohtua toi loistavasti yhdeksänneksi ajanut Antonio Giovinazzi, jolle pisteet olivat ensimmäiset sitten kesäkuisen Itävallan osakilpailun. Tällä kaudella Alfan heikoimmat kisat ovat olleet katuradoilla, joten seuraavasta Singaporen kilpailusta voi tulla erittäin vaikea. Sen takia olisi ollut erittäin tärkeätä napata pisteitä näistä kisoista, joissa Alfan auto oli vahva.

Viimeinen pistesija meni McLarenin Lando Norrikselle, joka sai pientä lohtua Span viimeisen kierroksen keskeytyksestä.

Yhdysvaltalainen Haas-talli, joka on ollut suurissa vaikeuksissa radalla pitkin tätä kautta, koki jälleen takaiskun radan ulkopuolella. Yhdysvaltalaistiimi vahvisti maanantaina Twitterissä, että he ovat purkaneet yhteistyösopimuksen Rich Energyn kanssa. Tiimin nykyinen väritys on vahvasti sidoksissa yhteistyökumppaniin, joten Singaporessa saatetaan nähdä Haasin auto uusissa väreissä.

F1-sarja jatkuu kahden viikon päästä ajettavalla Singaporen iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Leclerc paalulle Monzan aika-ajofarssissa

8.9.2019 F1-ennakot

Ferrarin Charles Leclerc ajoi paalulle Italian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Leclercin paalua varjosti käsittämätön sähellys, joka nähtiin aika-ajojen viimeisillä minuuteilla.

Ferrari-fanit saivat toivotun tuloksen, kun Leclerc villitsi paalullaan italialaisyleisön. Paalu olisi voinut kuitenkin mennä Mercedeksen Valtteri Bottakselle, joka joutui hidastamaan vauhtiaan, kun Alfa Romeon Kimi Räikkönen pyörähti seinään Parabolicassa.

Viimeisen osion toiset yritykset menivät pieleen, kun kaikki kuljettajat yrittivät saada imuapua toisistaan. Lopulta suurin osa kuljettajista ei päässyt edes yrittämään aikakierrosta. Ehkäpä tulevaisuudessa voitaisiin ainakin Monzassa käyttää sellaista ajojärjestystä aika-ajon viimeisessä osiossa, jossa toisen osion kärkikymmenikkö ajaa käännetyssä järjestyksessä yksitellen aikakierroksensa.

Neljänneksi ajanut Ferrarin Sebastian Vettel ajoi nopeimman aikansa kaikki pyörät rataviivojen ulkopuolella, mutta Michael Masin johtama tuomaristo ei tainnut uskaltaa rangaista Ferrari kotikisassaan.

Renault’lla iskun paikka

Ranskalainen autonvalmistaja Renault oli todella hyvässä vauhdissa lauantaina. Daniel Ricciardo lähtee viidentenä ja Nico Hülkenberg kuudentena. Jos edestä starttaavat Ferrarit tai Mercedekset törmäävät ongelmiin, niin Renault-kuskeille voi olla tiedossa iso pistepotti Monzasta. Kauden avauspuolisko ei ole todellakaan sujunut ranskalaistiimin suunnitelmien mukaan, joten he lähtevät sunnuntain kisassa nostamaan itseään kuudennelta sijalta ylöspäin tallipisteissä.

Red Bullin Alex Albon lähtee McLarenin Carlos Sainzin rinnalta kahdeksantena. Albonin ja tallikaveri Max Verstappenin ensimmäinen aika-ajotaisto nähdään Singaporessa, sillä moottorinvaihdosta saatu lähtöruuturangaistus pudottaa Verstappenin joukon perälle. Jos sadekuuroja nähdään kisan aikana, niin erityisesti silloin kannattaa seurata Verstappenia, sillä Hockenheim oli kova osoitus hänen sadekelitaidoistaan.

Räikkösellä vaikeat lähtökohdat kisaan

Perjantaina sekä lauantaina Parabolicassa ulosajaneelle Räikköselle Monzan viikonloppu on ollut kaksijakoinen. Suomalaisen vauhti riitti aika-ajoissa kärkikymmenikköön, mutta käytetyillä renkailla tehty ajovirhe aika-ajoissa rikkoi Alfa Romeosta vaihdelaatikon, joka tarkoittaa viiden lähtöruudun rangaistusta kisaan.

Räikkönen lähtee kisaan varikolta, sillä suomalaiskuskin autoon vaihdetaan myös moottoriyksikkö ennen sunnuntaista kisaa. Harmittavasti nämä rikkonaiset viikonloput näkyvät pahasti Alfa Romeon pistepussissa.

Jos Räikkösen tiimi onnistuu sunnuntaina taktiikassa, niin vauhdin puolesta pitäisi olla mahdollisuuksia jäännöspisteille.

Lähtövalot sammuvat legendaarisella Monzan radalla Suomen aikaan klo 16.10.

Lähtöjärjestys

Hamilton löi Räikkösen Monzan trillerissä

3.9.2018 F1-kisat

Ferrarit olivat ylivoimaisia voittajasuosikkeita kotiyleisönsä edessä, kun Maranellon punaiset valtasivat eturivin Italian GP:hen. Mercedeksen Lewis Hamilton oli kuitenkin toista mieltä, sillä hän hyödynsi haastaja Sebastian Vettelin avauskierroksen pyörähdyksen ennen kuin hallitseva maailmanmestari saalisti vielä Kimi Räikkösen matkalla jälleen yhteen osakilpailuvoittoon Monzan radalla.

Räikkönen teki jälleen kerran kaiken voitavansa eikä voittaminen ainakaan taistelutahdosta jäänyt kiinni, mistä osoituksena upea ohitus ulkokautta Hamiltonista heti turva-auton poistuttua. Mutta Ferrari sortui jälleen perisyntiinsä eli taktiikkavirheeseen. Räikkönen otettiin liian aikaisin renkaidenvaihtoon, vaikka tällä radalla näytti siltä, että niin sanottu undercut eli aikaisempi pysähdys ei vielä avauskierroksella onnistunut. Räikkösen olisi pitänyt pysähtyä vasta Hamiltonin jälkeen, jolloin todennäköisesti renkaat olisivat kestäneet ruutulipulle asti. Harmittaa valtavasti, jos suomalainen ajoi sunnuntaina viimeisen kisansa Monzassa Ferrari-kuskina.

Vettelin hermokontrolli petti jälleen kerran

Historia on Vettelin kannalta toistamassa pahasti itseään, kun Vettel sähläsi Monzassa kuten viime kaudella muun muassa Singaporessa. Vettelillä ei ole varaa tällä hetkellä virheisiin, sillä Ferrarilla on tällä hetkellä jopa nopeampi auto kuin Mercedeksellä. Jos Vettel olisi malttanut mielensä avauskierroksella, niin hän olisi sijoittunut kisassa toiseksi, jolloin piste-ero Hamiltoniin olisi vain 22 pistettä, kun nyt se on jo 30 pojoa.

Vettelin on pakko saada kavennettua piste-eroa jo Singaporessa, sillä Hamilton on koko tämän kauden ajanut huomattavasti saksalaista kypsemmin pisteille. Tällä kaudella Vettel on menettänyt omiin virheisiinsä runsaasti enemmän pisteitä kuin Hamilton.

Verstappen jälleen tuomariston hampaissa

Red Bullin Max Verstappen oli ajamassa näkymätöntä kilpailua kolmantena, kunnes Valtteri Bottas nousi hänen tuntumaansa myöhäisen pysähdyksen ja uusien renkaidensa ansiosta. Bottas siirtyi avausmutkassa radan ulkoreunaa, jonne Verstappen vaihtoi jarrutusalueella ja lähes kiilasi suomalaisen ulos radalta.

Verstappenille tuomittiin tilanteesta viiden sekunnin rangaistus, mikä on liian vähän noin suuresta rikkeestä. Nuorukaisen kitinä rangaistuksesta osoittaa sen, että häneltä puuttuu edelleen itsekriittisyyttä, jota pitäisi olla kuljettajalla, joka ajaa jo neljättä kauttaan kuninkuusluokassa.

Useat kuljettajavaihdokset eivät järkeviä

Useissa tiedotusvälineissä on odoteltu isoja siirtoja kuljettajamarkkinoilla jo kesken kauden. Itse en niihin enää tässä vaiheessa kautta usko, sillä niin moni keskikastin tiimi tarvitsee kipeästi MM-pisteitä, että uuden kuljettajan nostaminen autoon ilman testejä on suorastaan hullua. Lance Stroll todennäköisesti siirtyy vielä tämän kauden aikana miljardööri-isänsä omistamaan Force India-talliin, jolloin Williamsille jäisi toinen ajopaikka täytettäväksi.

Kun Haasin Romain Grosjean hylättiin kuudennelta sijalta sääntöjenvastaisen auton takia Monzassa, niin se avitti Belgian GP-viikonlopun alla uusille omistajille siirtyneen Force Indian pistepussia. Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs. ”Uusi” Force India on kerännyt nyt kahdessa kisassa yhteensä 32 pistettä, jolla he ovat seitsemäntenä merkkimestaruussarjassa. Jos he jatkavat vastaavanlaisella vireellä, niin Haasin 76 pistettä on vielä loppukauden aikana uhattuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Räikkönen vihdoinkin paalulle Ferrarin kotiluolassa

2.9.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen voitti tallikaveri Sebastian Vettelin taistelussa Italian GP:n paalupaikasta Monzassa. Ferrari on viimeksi valloittanut eturivin Monzassa kaudella 1994. Räikköselle paalu oli ensimmäinen sitten viimevuotisen Monacon GP:n.

Räikkönen on oikeastaan ollut nyt kahtena viikonloppuna radan nopein kuski, joten onneksi tällä kertaa kaikki palaset loksahtivat paikoilleen myös aika-ajoissa. Kisan yksi ratkaisusta saatetaan nähdä jo startissa, jossa suomalaisen on onnistuttava erityisesti tallikaveri Vetteliä paremmin, sillä saksalainen näytti jo tämän vuoden Kiinan GP:ssä, että mitä hän on valmis tekemään johtopaikan eteen.

Kysymys kuuluukin, että saako Räikkönen ajaa Vetteliä vastaan voitosta. Saa, jos suomalainen on vain riittävän nopea läpi kisan, jotta hän ei altista tallikaveriaan esimerkiksi kolmantena starttaavan Lewis Hamiltonin hyökkäyksille. Monzan radalla on vaikeata seurata edellä ajavaa sekä huolehtia renkaista samanaikaisesti, joten ratasijoitus on merkittävä rengaskuluman kannalta.

Jos uusimmat huhut Saksasta pitävät paikkaansa, niin tämä voi olla suomalaisen viimeinen mahdollisuus voittaa Ferrarin kotiradalla.

Ricciardoa pidettävä silmällä kisassa

Red Bullin Daniel Ricciardo lähtee moottorirangaistusten myötä vasta takarivistä. Ricciardoa kannattaa pitää silmällä kisassa, sillä australialainen on ennenkin esittänyt uhkarohkeita ohituksia juuri täällä Monzan radalla.

Avausmutka on edellisen kisan tavoin erittäin tiukka Monzassa, joten startissa voi hyvinkin kolista, mikä voi nostaa Ricciardon jopa helpostikin kärkikuusikkoon tämänpäiväisessä kisassa.

Muuttuuko Monzan rataprofiili ensi kaudeksi?

Monza on mielestäni menettänyt hieman hohtoansa näiden lukuisten ulosajoalueiden vuoksi, sillä oheisluokissa useat kuljettajat hyötyivät näistä oikomisista enemmän kuin kärsivät. Onneksi Monzan rataa saatetaan muuttaa ensi kaudeksi, jolloin muun muassa tämä ensimmäinen shikaani poistuisi kokonaan.

Jännittävä Italian GP starttaa klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys