Selaat arkistoa kohteelle Monaco.

Hamilton paalulta voittoon Monacossa

27.5.2019 F1-kisat

Lewis Hamilton kasvatti pistejohtoaan, kun Mercedes-kuski ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Monacon GP:ssä. Mercedeksen taktinen virhe johti siihen, että Hamilton joutui tekemään kovan työn kolmannen ruhtinaskunnan katujen valloituksensa eteen.

Hamiltonille ei löytynyt lähdössä haastajia, sillä hallitseva maailmanmestari piti piikkipaikkansa. Kisan luonne muuttui kuitenkin dramaattisesti, kun Ferrarin Charles Leclerc osui ohitusyrityksessä ratavalliin, minkä seurauksena Ferrari-kuskin takarenkaan täydellinen hajoaminen toi turva-auton radalle.

Näin kärkiautot pysähtyivät turva-auton takana, mikä oli huono asia Mercedeksen Valtteri Bottakselle, sillä Mercedes-talli joutui ottamaan molemmat kuskit samanaikaisesti varikolle. Näin Red Bullin Max Verstappen pääsi suomalaiskuskin rinnalle varikkosuoralla, jolloin Verstappen painosti Bottaksen päin seinää. Bottaksen Mercedes-autosta lensi hiilikuidun palasia sekä seinäkosketus puhkaisi suomalaisen renkaan. Näin Mercedes joutui kutsumaan Bottaksen seuraavalta kierrokselta uudelleen varikolle, mutta suomalaisen onneksi ero kärkiautojen takana oli sen verran suuri, että vain Ferrarin Sebastian Vettel nousi hänen edelleen. Tuomaristo lätkäisi Verstappenille ansaitusti viiden sekunnin aikarangaistuksen.

Hamilton ajoi muista kärkikuskeista poiketen keskikovilla renkailla, joten hän joutui käyttämään kaikki keinot hyväkseen, jotta hän pystyi pitämään muut takanaan. Verstappen hyökkäsi kerran tunnelin jälkeisessä shikaanissa, mutta Hamilton ei pienestä kontaktista hetkahtanut. Tilanteessa oli molemmilla onnea, sillä Hamiltonilla olisi voinut rengas puhjeta tai Verstappenin etusiipi hajota. Näin aikarangaistus pudotti Verstappenin sekä Vettelin että Bottaksen taakse lopputuloksissa neljänneksi.

Kahden viikon päästä ollaan yhdessä kauden käännekohdista, sillä Montrealin katurata on ollut Hamiltonin valtakunta kuudella voitollaan, joten Bottaksen on pystyttävä lyömään siellä tallikaverinsa. Mikäli Hamilton voittaa jälleen Kanadassa, niin Bottas tarvitsee Hamiltonin virheitä tai epäonnea, jos hän aikoo taistella vielä tällä kaudella maailmanmestaruudesta.

Ferrarille kauden paras tulos

Sitä on erittäin vaikea uskoa, kun miettii talvitestien tapahtumia, mutta Vettel otti Monacossa toisella sijallaan Ferrarin kauden parhaan tuloksen tähän mennessä. Kuten Vettel sanoi kisan jälkeen, että heidän on erittäin vaikeata vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä tästä viikonlopusta, sillä kisassa ajettiin sen verran hiljaa, että jopa Ferrarilla pysyttiin letkassa mukana. Vettel varmasti haluaisi päättää Ferrarin kuivan kauden Kanadassa, jonka voittoa hän puolustaa kahden viikon kuluttua.

Leclercin kisan Ferrari-talli puolestaan pilasi jo aika-ajoissa, joten 14:ntenä lähteneeltä kotiyleisön suosikilta olisi vaadittu malttia pisteiden saamiseen. Leclerc ohitti Rascasse-mutkassa Romain Grosjeanin, mutta seuraavalla kierroksella tilaa ei tullut enää Nico Hülkenbergiltä. Näin Ferrari-kuski hajotti takarenkaansa ja lisävahinkoa pohjalevyyn tuli kolmella renkaalla ajamisesta. Jatkossa täytyy nuorelta monacolaiselta löytyä malttia, jotta hän pystyy kääntämään vaikeat lähtökohdat vielä pistesijoiksi.

Toro Rosso sai molemmat autonsa pisteille, kun Daniil Kvjat oli seitsemäs ja Alexander Albon kahdeksas. Hondalle viikonloppu oli menestys, sillä heillä oli neljä autoa kahdeksan parhaan joukossa, kun Pierre Gasly täydensi nelikon viidennellä sijallaan. Carlos Sainz hyödynsi McLaren-tallikaveri Lando Norriksen tekemän liikkuvan shikaanin, kun espanjalainen ajoi upeasti kuudenneksi. Jäännöspisteille ajoivat Renault’n Daniel Ricciardo ja Haasin Grosjean.

Räikkösellä painajaismainen viikonloppu

Alfa Romeon Kimi Räikkösellä ei ollut aihetta juhlaan uransa 300. startissa, kun suomalainen jäi 17:nneksi. Räikkönen jäi lähdössä Racing Point-kuskien taakse, jonka jälkeen tiimi jätti hänet radalle turva-auton tullessa radalle. Tämä taktiikka olisi toiminut, mutta Räikkönen jäi Norris-junan taakse jumiin, kun suomalainen lopulta pysähtyi, niin hän putosi kaikkien turva-auton takana pysähtyneiden taakse. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi jäi 19:nneksi, joten Alfalla ei voida muuta kuin kääntää katseet kohti Kanadaa.

Sunnuntai-iltana Räikkönen julkaisikin sosiaalisessa mediassa videon, jossa hän onnitteli Suomen jääkiekkomaajoukkuetta maailmanmestaruudesta. Haluankin itse tässä kiittää Leijonia suorastaan sensaatiomaisesta MM-turnauksesta!

F1:n MM-sarja jatkuu kahden viikon päästä Circuit Gilles Villeneuven radalla, Montrealissa, Kanadassa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton paalulle Monacossa

26.5.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan Monacon GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamilton löi tallikaveri Valtteri Bottaksen vain 86 tuhannesosalla paalutaistossa. MM-sarjan pistejohtajalle paalu oli vasta kauden toinen ja uran 85:s.

Lähdöllä on tietysti ruhtinaskunnan kapeilla kaduilla äärettömän suuri merkitys, sillä ohittaminen nykyajan autoilla on äärimmäisen vaikeata kuivassa kelissä. Bottaksen täytyy lähdössä saada huomattavasti Hamiltonia parempi startti, sillä muuten ilman teknisiä ongelmia hallitseva maailmanmestari ajaa muilta karkuun.

Red Bullin Max Verstappen ylsi kolmanneksi, joten hän yrittää kaikin keinoin nousta haastamaan kärkikaksikkoa. Verstappen jätti jälleen varjoonsa tallikaveri Pierre Gaslyn, joka putoaa lähtöruuturangaistuksen myötä viidenneltä sijalta kahdeksanneksi.

Ferrarilla taas tunaroitiin

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi lauantain harjoituksissa seinään, joten hän ei saanut hirveästi tuntumaa rataan ennen aika-ajoja. Ferrari-mekaanikot tekivät kuitenkin upeaa työtä, sillä he onnistuivat lyhyessä ajassa kasaamaan Vettelin auton ajokuntoon. Moninkertainen maailmanmestari oli kuitenkin suurissa vaikeuksissa avausosiossa, joten hän joutui lähtemään ajamaan toisen aika-ajovedon.

Vettel nousi helposti toiseen osioon, mutta Ferrari ei osannut laskea oikein radan pidon parantumista, sillä samalla Charles Leclerc putosi jatkosta jo avausosiossa. Näin kotiyleisön edessä ajava Leclerc koki samanlaisen kohtalon kuin Kimi Räikkönen edellisillä Ferrari-kausilla. Monacolaisella on kova työ pisteille, jos isoja kolareita tai sadekuuroja ei nähdä kisassa.

Räikkösen toive sateessa

Aika-ajot eivät sujuneet Alfa Romeon kannalta hyvin, sillä Räikkönen oli 14:s ja Antonio Giovinazzi 15:s. Pisteille nouseminen on näistä lähtökohdista äärimmäisen vaikeaa, joten hajanaiset sadekuurot voisivat olla suomalaiskuskin pelastus sunnuntaisessa kisassa.

Giovinazzin kannalta näyttää myös huonolta, sillä hän lähtee lähtöruuturangaistuksen jälkeen vasta 18:ntena, koska F1-tulokas esteli kilpakumppaniaan aika-ajoissa.

Niki Laudaa muistetaan Monacossa

Aiemmin tällä viikolla koko moottoriurheilevaa maailmaa kohtasi suru-uutinen, kun Niki Lauda nukkui pois. Lauda muistetaan erityisesti vuoden 1976 Nordschleifen radalla sattuneesta onnettomuudesta, jossa hän sai pahoja palovammoja, kun hänet pelastettiin palavasta Ferraristaan. Vain kuusi viikkoa myöhemmin hallitseva maailmanmestari Lauda palasi takaisin ajohommiin, jonka jälkeen hän vielä myöhemmin juhli kahta maailmanmestaruutta.

Tänä viikonloppuna Monacossa muistetaan usealla eri tavalla Laudaa, joten näistä tapahtumista tulee varmasti kaikille koskettavia.

Legendaarinen Monacon GP käynnistyy klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ricciardo vaikeuksien kautta voittoon Monacossa

29.5.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Monacon GP:ssä. Ricciardon voitto ei tullut kuitenkaan helpolla, sillä hän kärsi läpi kisan moottoriongelmista, jotka Red Bull-kuski selvitti ainoastaan päättäväisyytensä avulla. Australialainen sai vihdoinkin kuitattua kaksivuotisen piinansa, kun hän tuolloin menetti varmalta näyttäneen voittonsa epäonniseen varikkopysähdykseen.

Monaco osoitti jälleen sen karun tosiasian, että ohittaminen on erittäin vaikeata nykyautoilla, vaikka olisi useamman sekunninkin edessä ajavaa nopeampi. Kun tähän lisätään Pirellin renkaat, joilla pystyy ajamaan aivan naurettavan määrän kierroksia, niin ei ole ihme, jos ohituksia ei tapahdu. Täytyy toivoa, että jo ensi kaudeksi yksinkertaistettu aerodynamiikka loisi enemmän ohituspaikkoja tai muuten Monacon rataa täytyy jollakin tavalla muuttaa.

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ajoi ruutulipulle toisena ja kolmantena lähtenyt Mercedeksen Lewis Hamilton piti paikkansa. Kummallakaan ei ollut mahdollisuuksia parantaa sijoituksiaan johtuen radan luonteesta. Vettelille lohtua toi se, että hän sai kavennettua Hamiltonin MM-johdon 14 pisteeseen.

Suomalaiset ensimmäistä kertaa podiumin ulkopuolelle

Suomalaisia ei nähty ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkintokorokkeella, kun Ferrarin Kimi Räikkönen oli neljäs ja Mercedeksen Valtteri Bottas jäi viidenneksi. Räikkösen kohdalla voidaan harmitella sitä, että talli ei reagoinut riittävän aikaisin Hamiltonin pysähdykseen, joten se maksoi suomalaiselle mahdollisuuden taistella palkintosijasta. Bottas oli kärkiviisikosta liikkeellä kisan puolenvälin jälkeen parhaimmilla renkailla, mutta se taktiikka ei toiminut, sillä Monacossa on erittäin vaikea antaa todellista painetta edessä olevan niskaan. Näin suomalaisten katseet kääntyvät Kanadaan hyvinkin nopeasti.

Force Indian Esteban Ocon piti kuudennen sijansa ennen yhtä uransa parasta kisaa ajanutta Toro Rosson Pierre Gaslya. Tämän kaksikon perässä ruutulipun ylittivät Renault’n Nico Hülkenberg sekä takarivistä startannut Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-kuski pystyi muutamaan näyttävään ohitukseen kisan aikana, mutta se ei riittänyt tuon korkeammalle tällä kertaa. Verstappen varmasti miettii vielä pitkään, että minkälainen viikonloppu tästä olisi voinut hänelle tulla ilman lauantaiaamun ulosajoa. Viimeinen pistesija meni ”Hulkin” tallikaverille Carlos Sainzille.

Kotiyleisö sai pitkästä aikaa nähdä oman suojattinsa ruhtinaskunnan kaduilla GP-kisassa, mutta Charles Leclercin kisa päättyi rajuun törmäykseen Toro Rosson Brendon Hartleyn kanssa, kun monacolaisen autosta katosivat jarrut tunnelin jälkeisessä shikaanissa. Onneksi loukkaantumisilta säästyttiin tällä kertaa.

Williamsille kisa oli myös synkkä, sillä Lance Stroll rikkoi kahteen otteeseen etusiipensä ja Sergei Sirotkinin kisan pilasi 10 sekunnin varikkorangaistus, joka johtui Williams-mekaanikkojen sekoilusta lähtöruudukossa. Haas ei saanut kuin muiden epäonnella nostettua sijoitustaan kisassa, joten heille jäi paljon käyttämätöntä potentiaalia Montrealiin.

McLarenin Fernando Alonso ei päässyt ruutulipulle asti, joten hänen tililleen kirjattiin samalla ensimmäinen keskeytys sekä pisteetön osakilpailu tällä kaudella.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä ajettavalla Kanadan GP:llä, kun F1-autot saapuvat Montrealin kupeessa sijaitsevalle Gilles Villeneuve Circuitille.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 6/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Ricciardo jälleen paalulle Monacossa

27.5.2018 F1-ennakot

Red Bullin Daniel Ricciardo oli selvästi muita nopeampi Monacon GP:n aika-ajoissa lauantaina. Ricciardolle paalu oli vasta uran toinen kuninkuusluokassa. Avauspaalunsa Red Bull-kuski saavutti myös ruhtinaskunnassa kaudella 2016.

Ricciardo oli ennakkosuosikki paalulle, sillä hän oli nopein jokaisella harjoitusjaksolla Monacossa. Australialaisen aika-ajosta helpomman teki se, että tallikaveri Max Verstappen ajoi seinään lauantaisten harjoitusten viimeisillä minuuteilla. Täten Verstappenin autoa ei saatu aika-ajoon mennessä korjattua, joten hän starttaa kisaan koko joukon perältä. Hollantilaisen on opittava kontrolloimaan paremmin hermojansa, sillä hänen virheensä ovat maksaneet tällä kaudella runsaasti pisteitä sekä hänelle että Red Bullille.

Verstappenin ulosajo avasi muille paikan eturiviin, jonka Ferrarin Sebastian Vettel otti nimiinsä. Vettel yrittää varmasti haastaa paalumies Ricciardon Saint Devoten avausmutkaan kiihdytettäessä. Toivottavasti siitä selvittäisiin kuitenkin ilman osumia. Toisesta rivistä starttaavat Mercedeksen Lewis Hamilton ja Ferrarin Kimi Räikkönen. Hamilton varmasti kyttää eturivin kuskien virheitä avauskierroksella.

Räikkönen on ihan hyvissä asetelmissa kisaa ajatellen. Ainoa huono asia on se, että hänen tallikaverinsa on edellä, joten jos Ferrarit ovat kisassa erittäin lähellä toisiaan, niin esimerkiksi turva-auton tullessa radalle, se voi maksaa takana olevalle sijoituksia varikkopysähdysten yhteydessä. Mercedeksen Valtteri Bottas ei saanut aivan parasta suorituskykyä irti autostaan, joten suomalainen jäi viidenneksi. Bottaksella on aika samanlainen tilanne kuin maanmiehellään, että kisataktiikan vaihtaminen voi olla vaikeata, jos hän on liian lähellä tallikaveriaan kisan aikana.

Force Indiat yllättivät aika-ajoissa

Odotin tästä viikonlopusta vaikeata Force Indialle, sillä ainakin alkukaudesta heidän autostaan puuttui paljon downforcea eikä Monacossa ole pitkiä suoria olleenkaan, jossa Mercedeksen voimanlähde pääsisi oikeuksiinsa. Aika-ajot olivat kuitenkin tiimille menestys, sillä Esteban Ocon oli peräti kuudes ja Sergio Perez yhdeksäs. ”Vaaleanpunaisille panttereille” voi olla tiedossa suuri pistepäivä, mikäli molemmat pystyvät hallitsemaan hermonsa 78 kierroksen mittaisen kisan ajan.

Toro Rossot olivat hyvässä vireessä harjoituksissa, mutta vain Pierre Gasly onnistui aika-ajoissa. Gasly oli kymmenes, kun tallikaveri Brendon Hartley epäonnistui ja starttaa Romain Grosjeanin rangaistuksen myötä vasta 15:ntenä.

Onnistujiin kuului myös kotiyleisönsä edessä ajava debytantti Charles Leclerc, joka oli 14:s. Kokenut tallikaveri Marcus Ericsson starttaa 16:ntena. Leclercistä tulee sunnuntaina ensimmäinen kotiyleisönsä edessä kuninkuusluokassa ajava kuski sitten Olivier Berettan ja kauden 1994.

Muuttavatko rengastaktiikat kisan kulkua?

Hyperpehmeiden renkaiden ei uskota kestävän edes 20 kierrosta tällä katuradalla, joten varsinkin top 10:n ulkopuolelta starttaavilla voi olla hyviä mahdollisuuksia sekoittaa kärkikymmenikköä, sillä suurin osa heistä tulee starttaamaan ultrapehmeillä renkailla.

Takarivistä starttaava, radan nopeimmalla autolla, Verstappen voi hyvinkin nousta pisteille vaihtoehtoisella taktiikalla, jos hollantilainen vain onnistuu pitämään hermonsa kurissa.

Monacoon on myös luvattu sadetta kisan ajaksi, joten kaikki strategiat voidaan heittää romukoppaan, jos sadetta tulee riittävästi ennen lähtövalojen sammumista.

Legendaarinen Monacon GP käynnistyy klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Kahden legendakisan viikonloppu

30.5.2017 Formula, Jääkiekko, Moottoriurheilu

Viime viikonloppuna ajettiin kaksi autourheilun legendaarisinta kilpailua, joista riittää kirjoitettavaa.

Suomalaisten odotukset olivat suuret, kun Kimi Räikkönen lähti paalupaikalta Monacon Grand Prix:hin. Hän johti kilpailua 34 kierroksen ajan ennen omaa varikkopysähdystään. Sebastian Vettel ajoi koko ajan nopeita kierroksia kuluneillakin renkailla – samaan aikaan Kimi jäi kierroksella jääneiden Jenson Buttonin ja Pascal Wehrleinin taakse. Ferrari teki ratkaisunsa ja otti Räikkösen aikaisemmin varikolle, mikä taas hyödynsi Vetteliä. Saksalainen siirtyi omalla pysähdykdellään kilpailn johtoon, eikä enään luopunut siitä.

Button ja Wehrlein osuivat toisiinsa tunnelia edeltävässä Portier-mutkassa, jolloin Sauber-kuljettajan auto lensi kyljelleen kaidetta vasten. Onneksi hän selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Avausmutkaan jäänyt irtokumi aiheutti ongelmia, sillä Daniel Ricciardo osui uusintalähdössä seinään ja Marcus Ericssonin Sauberista petti jarrut. Hymyilevä australialainen piti Valtteri Bottaksen takanaan ja oli kilpailun kolmas.

Vettel ajoi Ferrarille ensimmäisen voiton Monacossa sitten vuoden 2001 ja Kimi Räikkönen pettyi toiseen sijaansa – sen huomasi palkintojenjaossa. Bottas ei päässyt Ricciardon lähelle yrittämään ohitusta, joten Nastolan vauhtimies sai tulla maaliin neljäntenä. Lewis Hamilton pelasti täreitä MM-pisteitä heikon aika-ajon jälkeen tulemalla seitsemänneksi. Pistetilanteessa Vettel ja Ferrari ottivat etumatkaa Mercedekseen nähden, sillä ero hänen ja Lewis Hamiltonin välillä on 25 pistettä. Seuraava kilpailu ajetaan kesäkuun 11. suosikkiratoihini kuuluvalla Circuit de Gille Villeneuvella Montrealissa.

Indy 500-kilpailu tarjosi viihdettä kerrakseen. 33 kuljettajaa ajoivat tiiviissä rypässä vaihdellen tiuhasti sijoituksia. Fernando Alonso ajoi upeasti turhia kumartamatta sarjan huippuja haastellen. Kierroksella 55 heilui punainen lippu, kun Scott Dixon ei huomannut ulosajanutta britti Jay Howardia ja uusiseelantilaisen Ganassi-auto lähti hurjaan ilmalentoon paiskautuen verkko-aitaan. Molemmat selvisivät vammoitta.

Alonso johti kilpailua ja uusintastarteissakin putosi huonoimmillaan sijalle 12. Hän tuntui oppivan joka kierros uusia asioita. Valitettavasti 21 kierrosta ennen ruutulippua Alonson Andretti-autosta Honda-moottori räjähtää ja hänen kilpailunsa päättyi. Yleisö osoitti kuitenkin hurjasti suosiotaan ja kokemuksestaan tyytyväinen Alonso vakuutti haastattelussa tulevansa takaisin. Upea ajo Fernandolta.

Useiden keltaisten värittämässä kilpailussa näytti, että maaliin tullaan turva-auton perässä. Näin ei käynyt, vaan maaliin tultiin kaasu pohjassa. Max Chilton, Helio Castroneves ja Takuma Sato erkanivat muista Ed Jonesin seuratessa. Lopulta Castroneves ja Sato ratkoivat keskenään taistelun. Kokenut Helio ei päässyt aivan ohitusimusta huolimatta ohi – vastatuulesta ei ollut hyötyä. Takuma Sato otti uransa toisen Indycar-voittonsa ja kaikista arvostetuimman. Näin entinen BAR-tallin F1-kuljettaja sai kulauttaa maitoa voittajan ympyrässä.

Castroneves tuli toiseksi ja brasilialainen antoi kunnitoitusta kilpaveljelleen. Kolmanneksi ajoi erinomaisen debyytin ajanut Ed Jones, joka ajaa Dubain lisenssillä, sillä hän on syntynyt kyseisessä kaupungissa brittivanhemmille. Neljänneksi tuli Max Chilton. Casroneves ohitti pisteissä Simon Pagenaud’n ja siirtyi sarjakärkeen. Takuma Sato nousi voitollaan kolmanneksi. Jo ensi viikonloppuna Indycar-sarjan tähdet ajavat kaksi lähtöä Detroitin pomppuisella katuradalla.

Ferrari pelasi taktiikalla voiton Vettelille Monacossa

29.5.2017 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel nousi myöhäisen varikkopysähdyksen avulla Monacon GP:n voittoon sunnuntaina. Voitto oli Vettelille jo kauden kolmas sekä samalla uran 45:s.

Eturivistä startannut Vettel ei päässyt ohi startissa ohi paalulta lähteneestä Kimi Räikkösestä. Ferrari otti kuitenkin aivan liian aikaisin Räikkösen sisään, vaikka kaikki tiesivät ultrapehmeiden renkaiden kestävän hyvin ruhtinaskunnan katujen rasitukset.

Räikkönen jäi pahasti ruuhkaan, jolloin hänen tallikaverinsa paukutti kierros toisensa jälkeen kovia kierrosaikoja ennen ainutta varikkopysähdystään kisan puolivälissä. Vettel tuli niukasti suomalaisen eteen varikolta, eikä luovuttanut enää paikkaansa, vaan johdatti Ferrarit ensimmäiseen kaksoisvoittoon sitten kauden 2010 Saksan GP:n. Samalla Vettelistä tuli ensimmäinen Ferrari-kuljettaja, joka juhli voittoa ruhtinaskunnan kaduilla sitten Michael Schumacherin ja vuoden 2001.

Kisan jälkeen Räikkönen oli selvästi pettynyt tulokseen, vaikka hän ei suoranaisesti kritisoinut tallia, niin hän mainitsi odottaneensa heiltä enemmän (apua) kisassa. Ferrarin oli ihan turha manipuloida kisan tuloksia, sillä MM-sarjasta ei ole vielä ajettu edes kolmasosaa, joten paljon ehtii vielä sattua ja tapahtua.

Ferrarin sisäpiiristä kantautui tietoja, että Räikkösen kisainsinööri olisi ollut erittäin tuohtunut suomalaisen kohtelusta, mutta kukaan Ferrari-leiristä ei tietenkään kommentoinut näitä tietoja. Ehkäpä joku päivä kuulemma vielä tämän kisan jälkimainingeista. Räikkösen kannattaa erittäin tarkkaan harkita, että allekirjoittaako hän jatkosopimusta, jos hän ei kerran saa edes voittaa yhtä kisaa puhumattakaan taistella maailmanmestaruudesta.

Red Bull yllätti Mercedeksen

Kolmantena startannut ja pitkään samalla sijalla ajanut Valtteri Bottas ei päässyt kuitenkaan suihkuttamaan shampanjaa Monacossa, sillä Mercedes ei onnistunut taktiikassa. Red Bullin Max Verstappen pysähtyi ensimmäisenä kärkikuljettajista, jolloin Mercedes reagoi ja otti suomalaisen varikolle. Kun Bottas meni Red Bullin Daniel Ricciardon edestä varikolle, niin se avasi australialaiselle vapaan ladun, jonka Red Bull-kuski hyödynsi täydellisesti.

Ricciardo nousi kolmanneksi, mutta hipaisi avausmutkassa seinää uusintalähdössä, mikä ei kuitenkaan auttanut Bottasta nousemaan neljättä sijaa korkeammalle. Kuitenkin vaikeiden Williams-vuosien jälkeen tämä oli vasta ensimmäinen kerta, kun suomalainen oli MM-pisteillä ruhtinaskunnan kaduilla.

Mercedeksen Lewis Hamilton teki hienon nousun MM-pisteille epäonnistuneen aika-ajon jälkeen. Hamilton oli ruutulipulla seitsemäs, mitä voidaan pitää lähestulkoon maksimituloksena kapealla katuradalla.

Hamilton on nyt 25 pistettä perässä Vetteliä, joten jokainen kisa on tästä eteenpäin tärkeä britille, jotta piste-ero saksalaiseen ei kasvaisi isommaksi.

McLaren hukkasi mahdollisuutensa

McLaren-Hondalla oli hyvät mahdollisuudet avata pistetilinsä Monacossa, mutta niin ei käynyt. Lähtöruuturangaistusten myötä varikolta startannut Jenson Button kruunasi näillä näkymin jäähyväisviikonloppunsa kuninkuusluokassa, kun hän ajoi päin Sauberin Pascal Wehrleinia Portierissa. Onneksi Wehrlein selvisi pelottavan näköisestä tilanteesta ilman loukkaantumista.

Stoffel Vandoorne oli pistesijoissa kiinni, kunnes hän ajautui uusintastartissa hiljaisessa vauhdissa seinään avausmutkassa. Todennäköisesti McLarenin on lähitulevaisuudessa vaikeata avata pistetiliään ilman useamman kuljettajan epäonnistumisia.

Force Indian 17 kisan mittainen pisteputki katkesi Monacossa, kun Esteban Ocon oli 12:s ja Sergio Perez 13:s. Force India oli myös tähän viikonloppuun tultaessa ainoa tiimi, joka oli saanut molemmat autonsa pisteille kaikissa tämän kauden kisoissa. Aikamoinen mahalasku erinomaisesti sujuneen Espanjan GP:n jälkeen.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Gilles Villeneuven nimeä kantavalla radalla, kun Montreal isännöi Kanadan GP:tä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 6/20 jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Räikkönen pitkästä aikaa paalulle Monacossa

28.5.2017 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen päätti 128 osakilpailua kestäneen paaluttoman putkensa, kun hän ajoi paalulle Monacon GP:n aika-ajoissa lauantaina. Ferrarin suomalaisässälle paalu oli uran toinen ruhtinaskunnan kaduilla, sillä hän ajoi viimeksi täällä paalulta voittoon vuoden 2005 kisassa McLarenilla.

Räikkönen otti paalun lopulta vain 43 tuhannesosan erolla tallikaveri Sebastian Vetteliin. Ferrarille kyseessä oli ensimmäinen eturivin valloitus Monacossa sitten vuoden 2008.

Nyt Räikkösen täytyy saada nappistartti, jonka jälkeen hänen täytyy tehdä eroa tallikaveriinsa, sillä kuten suomalainen totesi, niin kisassa voi sattua odottamattomia asioita, jotka voivat pilata kisan ilman kuljettajan tai tallin omaa syytä.

Ferrari haluaa päättää tällä katuradalla voitottoman putkensa, sillä Ferrari on viimeksi juhlinut Monacon GP:n voittoa vuonna 2001, kun Michael Schumacher ylitti ruutulipun ensimmäisenä. Monacon GP on ollut vaikea rata maranellolaisille, sillä viimeisten 35 vuoden aikana Schumacherin (1997, 1999 ja 2001) lisäksi vain Gilles Villeneuve on ajanut Ferrarilla voittajaksi ruhtinaskunnan kaduilla.

Bottas lähellä historiallista eturiviä

Mercedeksen Valtteri Bottas hävisi jälleen niukasti Vettelille aika-ajoissa. Tällä kertaa eroa saksalaisen hyväksi oli kaksi tuhannesosaa. Jos Bottas olisi parantanut aikaansa kolmella tuhannesosalla, niin meillä olisi ollut historiallinen eturivi suomalaisten miehittämänä sunnuntaiseen kisaan. Tuntuu siltä, että kyllä se sieltä vielä tällä kaudella jossain vaiheessa tapahtuu.

Mercedeksen suomalaiskuski saa pitää silmällään Red Bull-kaksikkoa Max VerstappenDaniel Ricciardo, sillä he lähtevät neljänneltä ja viidenneltä sijalta ajamaan palkintosijasta. Ricciardo hävisi yli puoli sekuntia tallikaverilleen, sillä Red Bull laski väärin australialaisen ajoituksen viimeiselle aikakierrokselle.

Bottas on hyvissä asemissa, kun vertaa hänen tallikaveriinsa Lewis Hamiltoniin, joka on tuskaillut koko viikonlopun autonsa tasapainon sekä renkaiden kanssa. Hamilton oli lähellä nousta kärkikymmenikköön, mutta McLaren-Hondan Stoffel Vandoorne ajoi ulos radan viimeisellä sektorilla, mikä pilasi britin aikakierroksen.

Hamiltonille on luvassa vaikea kisa 13:nnesta lähtöruudusta, vaikka hän vaihtaisi taktiikkaansa kisan alkupuolella esimerkiksi turva-auton takia. Bottaksella on loistava mahdollisuus ottaa tuntuvasti kiinni kolminkertaista maailmanmestaria MM-pisteissä tänä viikonloppuna.

McLaren-Honda yllättäjien joukossa

McLarenit osoittivat jo aika-ajoissa, että heidän tämän kauden runkonsa on hyvässä kunnossa, kun molemmat McLarenit ylsivät aika-ajojen päätösosioon. Monacon syheröisellä katuradalla alitehoinen Hondan voimanlähde ei nähtävästi näkynyt kellossa yhtä pahasti kuin alkukauden muilla moottoriradoilla.

Harmittavasti Vandoorne ajoi seinään aika-ajoissa, mistä hänelle tuomittiin vielä kolmen lähtöruudun rangaistus, joten belgialainen starttaa 12:ntena. Jenson Button, joka tuuraa sunnuntaina Indianapolisin 500 mailin kisaan osallistuvaa Fernando Alonsoa, sai lähtöruuturangaistuksia sen verran paljon, että hän starttaa todennäköisesti uransa viimeiseen F1-kisaan vihoviimeisenä.

Williams jälleen vaikeuksissa

Williamsilla ei tänäkään vuonna kulje Monacossa, sillä molemmat autot jäivät kärkikymmenikön ulkopuolelle. Felipe Massa starttaa 14:ntenä ja Lance Stroll 17:ntenä. Jos yllätyksiä ei tapahdu edessä, niin Williamsin pistetili ei kartu kummoisesti tänä viikonloppuna, mikä tarkoittaa sitä, että piste-erojen kaventaminen edespäin ei ainakaan helpotu tästä eteenpäin. Erityisesti sen takia, että muilla heidän kilpailevilla talleilla molemmat kuljettajat tuovat tasaisesti pisteitä, kun taas Williams on ollut täysin Massan tuomien pisteiden varassa.

Strollin on syytä ajaa tänään järkevä, viisas kisa, sillä hänen itseluottamuksensa on varmasti kokenut kovan kolauksen alkukauden aikana, eikä vääräleuat anna varmasti armoa nuorelle kanadalaiselle, jos tämä viikonloppu päättyy toiseen kaidekosketukseen.

Lähtövalot sammuvat klassisilla ruhtinaskunnan kaduilla klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Raitapaita maksoi naapurille?

26.5.2014 Formula, Indycar, Jääkiekko, Jalkapallo, NHL

Joo, tiedetään. Suomi hävisi eilen MM-lätkäfinaalin Venäjälle lukemin 2-5 kyseenalaisen tuomaroinnin ansiosta ja asiasta riittää puhuttavaa. Enempää en itse kerro, sillä muuten kirjoituksiani voidaan tulkita rasistiseksi.

Monacon GP:n ilonaihe oli Marussia-talli, sillä ranskalainen Jules Bianchi toi tallille ensimmäiset pisteet. Onnittelut Englantiin ja älkää kitiskö Räikkösen ajosta, joka meni pieleen, Kun Max Chilton osui hänen takarenkaaseen. Tuttuun tapaan Mersu-talli meni menojaan, mutta Lewis Hamilton ja Nico Rosberg eivät ole nyt parhaita ystäviä.
Seuraava kisa ajetaan suosikkiradallani Kanadan Montrealissa, jossa turva-auto on vakiovieras ja murmeli voi käydä loikkimassa radan poikki.

Legendaarisessa Indy 500-kisassa ajettiin kolme neljäsosaa ilman turva-autoa, Juan Pablo Montoyan voittomahdollisuudet meni varikolla hurjisteluun ja kilpailu keskeytettiin punaisella lipulla kahdeksan kierrosta ennen maalia Townsend Bellin ulosajon vuoksi. Kilpailua jatkettiin pienen tauon jälkeen ja lopulta Ryan Hunter-Reay oli loppukirissä Helio Castronevesiä nopeampi. Marco Andretti oli kolmas. Kausi jatkuu ensi viikonloppuna Detroitin Belle Islen katuradalla kahdella lähdöllä.

Kauden toinen Tenniksen Grand Slam, Ranskan avoimet ovat jo käynnissä. Miten pärjää Jarkko Nieminen, Voittaako Nadal jälleen ja onko kaunis venäläinen Maria Sharapova myös hyvä massakentällä? Viiden vuoden tauon jälkeen YLE välittää koko kansalle tunnelmat Pariisista suorana.

New York Rangers on enään voiton päässä Stanley Cup-finaaleista, kun viime yönä tuli jatkoaikavoitto Montreal Canadiensista.

Athletico Madrid perinteiseen tapaan pupelsi loppuminuuteilla tasoituksen vastustajalleen ja jatkoajalla Real Madrid paukutti kolmesti ja Cristiano Ronaldo sai vihdoin Mestareiden liigan voiton myös Real Madridin paidassa.