Selaat arkistoa kohteelle merhi.

F1:sten pikkutallilla jälleen yksi välikausi

13.12.2015 F1-koosteet

Tästä alkaa Formula ykkösten kooste kaudesta 2015. Ensimmäisenä on vuorossa omistusvaihdoksen talvitauon aikana kokenut pikkutalli, Manor Marussia.

Formula ykkösten häntäpään talli sai uuden omistajan ennen kauden alkua, kun liikemies Stephen Fitzpatrick osti tallin omistukseensa. Samalla Fitzpatrick nimitti Justin Kingin tallin uudeksi puheenjohtajaksi. Tallin oston myötä tallin nimi muuttui Manor Marussiaksi.

Jotain jatkuvuutta tallissa sentään koettiin, kun John Booth ja Graeme Lowdon jatkoivat tiimin pyörittämistä. Tallin kuljettajiksi pestattiin britti Will Stevens sekä Espanjan Roberto Merhi. Manor haki poikkeuslupaa ajaa kaudella 2015 edellisen kauden autolla, mutta Force India käytti vetoomusoikeutensa tätä ehdotusta vastaan. Näin Manor starttasi kauteen kauden 2015 sääntöihin päivitetyllä autolla.

Manor on myös ainoa talli, joka on kolmesta kaudella 2010 aloittaneesta tallista enää kisaamassa, kun HRT meni konkurssiin kauden 2012 päätteeksi ja Caterhamin suljettua ovensa edelliseen kauteen.

Stevens ei pystynyt teknisten ongelmien takia ajamaan kauden kahta ensimmäistä osakilpailua, mutta eipä se auto antanutkaan minkäänlaisia eväitä pistesijoille. Stevensin paras sijoitus tuli omasta kotikisastaan, kun hän oli Iso-Britannian kisassa 13:s.

Merhi oli alkukaudesta hitaampi kuin Stevens, mutta hän peittosi tallikaverinsa neljästi kuudessa ajamassaan loppukauden kisassa. Merhin paras sijoitus oli 12:s Iso-Britannian GP:stä.

Alexander Rossi korvasi Merhin viidessä loppukauden osakilpailussa. Merhi pääsi takaisin rattiin, kun Rossi suoritti GP2-sarjan velvollisuutensa loppuun. Yhdysvaltalainen ajoi Stevensiä ennen ruutulipulle kolmesti. Rossin paras sijoitus syntyi hänen kotikisassaan, kun hän oli Yhdysvaltain GP:ssä 12:s.

Manor ei saavuttanut tällä kaudella siis yhtään MM-pistettä ja jäi koko MM-sarjan viimeiseksi.

Kimi Räikkösellä hyvä harjoituspäivä Singaporen iltavaloissa

19.9.2015 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen oli hyvässä iskussa perjantain harjoituspäivänä Singaporessa.

Räikkönen oli toiseksi nopein perjantai-iltana paikallista aikaa ajetuissa harjoituksissa. Ferrarin suomalaiskuski hävisi vain muutamia sekunnin sadasosia Daniil Kvjatille. Red Bullin loistavaa harjoituspäivää täydensi kolmanneksi ajanut Daniel Ricciardo, joka hävisi vain kymmenyksen tallikaverinsa pohja-ajasta.

Mercedekset eivät onnistuneet aivan parhaimmalla mahdollisella tavalla, sillä Lewis Hamilton oli neljäs ja Nico Rosberg vasta seitsemäs. Uskon, että Mercedekset ovat silti ennakkosuosikeita eturiviin lauantain aika-ajoissa.

Kysymys kuuluukin, että kuinka hyvin Red Bull-kaksikko sekä Ferrarin Sebastian Vettel että Räikkönen pystyvät haastamaan Mercedes-tallia. Ferrarin suomalaiskuskilla on kaksi tavoitetta aika-ajoihin: päihitä tallikaverisi sekä lyö ainakin muut kuin Mercedes-kuskit.

Red Bullin moottorivalmistaja Renault ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että se ei toimita moottoreita enää ensi vuonna laisinkaan asiakastalleille, joten Red Bull joutuu etsimään itselleen uuden moottorivalmistajan. Jos uutta moottorivalmistajaa (Ferrari) ei löydy, niin Red Bull lyö lappunsa luukulle jo tämän kauden päätteeksi. Se olisi erittäin kova takaisku, ei ainoastaan Formula ykkösille vaan myös Red Bullin nuorten kuljettajien ohjelmaan kuuluville tulevaisuuden lupauksille.

Minne yltää Williams?

Singaporen rata ei sovi parhaimmalla mahdollisella tavalla Williamsille, mutta talli ei odota kokevansa samanlaisia vaikeuksia kuin Monacossa tai edes Unkarissa. Felipe Massa oli 11:s ja Valtteri Bottas 17:s toisissa harjoituksissa.

Williams tekee aina omaa ohjelmaansa perjantaina, joten huominen harjoitus antaa enemmän osviittaa brittitallin iskukyvystä. Uskon, että molemmat Williamsit starttaavat kärkikahdeksikosta kilpailuun. Toivottavasti Bottas pystyisi päihittämään Massan heti aika-ajoista lähtien, sillä muuten voi olla vaikea viikonloppu luvassa.

Fernando Alonso toi pientä toivoa Mercedes-Hondalle, kun kaksinkertainen maailmanmestari ajoi seitsemänneksi nopeimman ajan. Tallikaveri Jenson Button oli 14:s, joten aika-ajoissa nähdään sitten, että ajoiko Alonso tallikaveriaan kevyemmällä autolla. Italialaistoimittaja Leo Turrini kertoi perjantaina blogissaan, että Alonso olisi lähdössä ensi kaudeksi Red Bullille, mutta se ei välttämättä ole viisas ratkaisu, sillä he eivät välttämättä edes aja kuninkuusluokassa ensi kaudella.

F1-sarja sai myös ensimmäisen yhdysvaltalaiskuljettajansa sitten kauden 2007, kun Alexander Rossi debytoi Manor Marussian ratissa tulevana viikonloppuna. Rossi ajaa loppukaudella viisi osakilpailua, sillä hän taistelee vielä teoreettisesti GP2-sarjan mestaruudesta. Venäjän ja Abu Dhabin F1-kisoihin Marussian rattiin palaa Roberto Merhi.

Rossille F1:n kirkkaat valot tulivat jo harjoituspäivänä tutuksi, kun kalifornialainen päätti harjoituspäivänsä seinään. Myös tallikaveri Will Stevens kosketti kevyesti reunavalleja toisessa harjoituksessa.

Singaporen GP:n aika-ajot käynnistyvät poikkeuksellisesti Suomen aikaa vasta klo. 16.

Ensimmäisten harjoitusten tulokset

Toisten harjoitusten tulokset

Suomalaiset valtasivat toisen rivin Kanadassa

7.6.2015 F1-ennakot

Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas starttaavat toisesta lähtörivistä sunnuntai-iltana Suomen aikaa ajettavaan Kanadan F1-osakilpailuun.

Räikkönen sai vihdoinkin kaiken osumaan kohdilleen lauantaina, mikä tarkoitti Ferrarin suomalaiskuljettajalle paluuta aika-ajojen kärkikolmikkoon ensimmäistä kertaa sitten huhtikuun 2013. Bottas täydensi loistavaa suomalaispäivää pitämällä takanaan hyviä otteita läpi viikonlopun esittäneet Lotus-tallin kuljettajat. Molempien suomalaiskuljettajien urakkaa helpotti heidän tallikavereidensa kokemat tekniset ongelmat aika-ajojen aikana.

Nähdäänkö kaksi suomalaista palkintokorokkeella?

Eturivin valtasivat tuttuun tyyliin Mercedes-kuljettajat Lewis Hamilton sekä Nico Rosberg. Vauhdillisesti Mercedeksiä ei myöskään sunnuntaina lyödä, mutta mahdolliset tekniset ongelmat voivat ratkaista pelin suomalaisten hyödyksi.

Uskon siihen, että ainakin yksi suomalainen nähdään Kanadan GP:n palkintokorokkeella, mutta jos Mercedes kärsii samanlaisista jarruongelmista kuin täällä vuosi sitten tai aiemmin tällä kaudella Bahrainissa, niin saatamme olla tilanteessa, että meillä on kaksi suomalaista palkintokorokkeella.

Tärkeintä suomalaisten kannalta on saada hyvä lähtö, sillä avausmutkat ovat erittäin tiukkoja ja ahtaita Kanadassa. Jos suomalaiset pääsevät ajamaan puhtaassa ilmassa, niin molemmilla on mahdollisuus ajaa erittäin hyville pisteille.

Vettel ja Massa järjestävät ohitusnäytöksen kilpailussa

Ferrarin Sebastian Vettel sekä Williamsin Felipe Massa putosivat teknisten ongelmien takia ulos aika-ajoista jo avausosiossa. Massa starttaa kilpailuun 15. lähtöruudusta, kun taas Vettel 18:tena, sillä hän sai lähtöruuturangaistuksen, ohitettuaan harjoituksissa Manor-kuski Roberto Merhin punaisten lippujen aikana.

Vettelin ja Massan täytyy vaan malttaa mielensä avauskierroksella, sillä oman kisansa pystyy helposti pilaamaan heti alussa. Molemmilla kuljettajilla on hyvät mahdollisuudet nousta vielä MM-pisteille. Jos turva-auto osuisi vielä heille suotuisasti, niin jopa kärkiviisikkoon voisi olla mahdollisuuksia. Turva-auton mahdollisuus on myös erittäin suuri katuradalla.

McLaren-Hondalle lauantai oli synkkä, sillä päivä alkoi moottorinvaihdolla Fernando Alonson autoon. Kaksinkertaisen maailmanmestarin moottorista oli löytynyt vakava järjestelmävika, joka pakotti McLarenin ottamaan käyttöönsä jo kauden neljännen ja viimeisen moottorinsa koko kauden kiintiöstä.

Kun Alonson auto saatiin vihdoin radalle, niin Jenson Buttonin Honda-moottori petti, eikä moottorinvaihtoa ehditty suorittamaan ennen aika-ajoja, joten Button starttaa kisaan viimeisenä. Brittikuski joutuu kisassa vielä ajamaan kertaalleen varikon läpi lisärangaistuksena. Alonso oli aika-ajon 13:s, mutta McLaren on liian hidas suorilla ohittamiseen, joten vaikea kisa on luvassa molemmille McLaren-kuljettajille.

Aika-ajon yllättäjiin kuuluivat Lotuksen Romain Grosjean ja Pastor Maldonado, jotka miehittivät lähtöruudukon kolmannen rivin. Kisassa mitataan, että kestävätkö herrojen päät loistavaa tilaisuutta saavuttaa ison kasan pisteitä. Aika-ajon onnistujiin kuului myös Force Indian Nico Hülkenberg, joka starttaa seitsemäntenä. Ensi viikonloppuna Le Mansin 24 tunnin ajoon osallistuva Hülkenberg tavoittelee kisassa ensimmäisiä MM-pisteitään sitten Australian avauskisan.

Mercedeksen ylivoima näkyi vahvasti aika-ajoissa, sillä seitsemässä autossa kärkikymmenikössä jyrisee Mercedeksen voimanlähde.

Lähtövalot sammuvat Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla klo. 21 Suomen aikaa.

Hamiltonin paalukierros (video)

Nico Rosberg johdatti hopeanuolet kaksoisvoittoon Barcelonassa

11.5.2015 F1-kisat

Nico Rosbergille ei löytynyt vastusta sunnuntaina ajetussa Espanjan GP:ssä. Rosberg otti Barcelonassa kauden avausvoittonsa, joka oli samalla hänen uransa yhdeksäs. Saksalainen on saavuttanut kaikki F1-voittonsa Mercedeksen ratissa.

Paalulta startannut Rosberg karkasi muilta jo avauskierroksella eikä häntä paljoa sen enempää tv-kuvissa näkynyt. Saksalainen piti yllä myös tilaston siitä, että hän on tämän kauden jokaisessa osakilpailussa tullut maaliin samalla sijalla, mistä hän on lähtenyt kisaan.

Rosbergin rinnalta eturivistä startannut tallikaveri Lewis Hamilton menetti sijan Ferrarin Sebastian Vettelille lähtökiihdytyksessä. Kolmannesta ruudusta startannut Vettel aiheuttikin kisassa päänvaivaa hallitsevalle maailmanmestarille, sillä hän ei pystynyt seuraamaan häntä tarpeeksi lähellä radan nopeimmissa mutkissa.

Hamilton joutui vaihtamaan taktiikkansa suunnitellusta kahdesta pysähdyksestä kolmeen. Britti pääsi kuitenkin lopulta Vettelin ohi toiseksi. Kolmanneksi ajanut Vettel otti neljännen palkintokorokesijoituksensa viidestä kilpailusta, mikä on enemmän kuin kenelläkään toisella Ferrari-kuljettajalla ensimmäisestä viidestä startista maranellolaistallissa.

Valtteri Bottas vei ensimmäisen kohtaamisen ”SM-liigassa”

Williamsin Valtteri Bottas ajoi aivan täydellisen kilpailun, sillä hän onnistui aika-ajoin tavoin voittamaan toisen Ferrari-kuljettajan. Bottas taisteli kilpailun loppupuolella Kimi Räikkösen kanssa, kun suomalaiset ajoivat vastakkain ensimmäistä kertaa tällä kaudella.

Bottas oli hienosti maalissa neljäs ennen maanmiestään. Vasta yhdeksännestä ruudusta startannut Felipe Massa otti kuudennella sijallaan myös hyvät pisteet Williamsille. Massan täytyy kuitenkin parantaa aika-ajoaan, jos hän mielii haastaa suomalaista tallikaveriaan myös tulevaisuudessa.

Viidenneksi sijoittunut Räikkönen ajoi huonommalla autolla kuin tallikaverinsa, vahvisti tallipäällikkö Maurizio Arrivabene Espanjan GP:n jälkeen. Ottaen huomioon koko viikonlopun, niin viides sija oli ihan hyvä tulos. Toivottavasti Ferrarin suomalaisässällä on puhtaampi viikonloppu kokonaisuudessaan ensi kerralla.

Espanjalaisilla oli vaihtelevaa onnea Barcelonassa. Yhdeksänneksi sijoittunut Toro Rosson Carlos Sainz otti kolmannen pistesijoituksensa viidestä kilpailusta, mikä on parempi startti F1-uralleen kuin kenelläkään aiemmalla espanjalaisella.

McLaren-Hondan Fernando Alonson lupaavasti alkanut kisa päättyi pettymykseen, kun kypärän visiirin kalvo tukki vasemman takajarrukanavan. Alonso joutui keskeyttämään jarruvikaan kotiyleisönsä edessä. Kolmas espanjalainen Roberto Merhi sijoittui kilpailussa 18:nneksi Marussiallaan.

Myös Alonson tallikaveri Jenson Button jäi pisteiden ulkopuolelle, kun vuoden 2009 maailmanmestari sijoittui 16:nneksi. Button jopa totesi kilpailun jälkeen, ettei usko brittitallin saavuttavan tällä kaudella ollenkaan pisteitä. Itse uskon siihen, että heillä on hyvät mahdollisuudet napata niitä ainakin seuraavasta kisasta.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua legendaarisella Monacon GP:llä.

Espanjan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 5/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedes tyrmäsi kilpailijat Shanghaissa

13.4.2015 F1-kisat

Mercedes ajoi Lewis Hamiltonin johdolla helppoon kaksoisvoittoon Kiinan Shanghaissa.

Hamilton sai ajaa helppoon voittoon, kun tallikaveri Nico Rosbergista ei ollut haastamaan häntä. Hallitsevalle maailmanmestarille voitto oli kauden toinen ja uran 35:s. Kaksoisvoitto oli Mercedekselle tämän kauden toinen sekä sen F1-historian 18:s.

Mercedes-tallikaverusten välit kuumenivat kilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, jossa pettynyt Rosberg syytti Hamiltonia tahallisesta hidastelusta. Hamilton vastasi takaisin, ettei ole hänen tehtävänsä huolehtia tallikaverinsa kilpailusta. Mielenkiintoista on nähdä, että näkyykö tämä Mercedes-tallikaverusten välinen riita tulevissa kilpailussa.

Ferrarin Sebastian Vettel oli toistamiseen tällä kaudella kilpailun kolmas. Sama kärkikolmikko on nähty nyt kolmessa ensimmäisessä kisassa palkintokorokkeella, mikä on uusi F1-ennätys. Hamilton johtaa MM-sarjaa 13 pisteen erolla Vetteliin, josta Rosberg on neljän pisteen päässä kolmantena. Mercedeksellä on vakuuttava 40 pisteen johto valmistajien MM-sarjassa ennen Ferraria.

Räikkösellä vihdoinkin ongelmaton kisa

Ferrarin Kimi Räikkönen nousi neljänneksi ohittaen avausmutkissa Williams-kaksikko Felipe Massan ja Valtteri Bottaksen. Räikkönen ajoikin tällä sijalla maaliin asti, vaikka hän lopussa lähestyikin uhkaavasti tallikaveri Vetteliä. Suomalaisen hyökkäyksen lopetti Toro Rosson Max Verstappen, jonka voimayksikkö petti pääsuoralle, jolloin turva-auto kutsuttiin radalle vain kolme kierrosta ennen ruutulippua. Verstappenin keskeytyksen myötä Sauberin Felipe Nasr nousi kahdeksanneksi, Red Bullin Daniel Ricciardo yhdeksänneksi ja Sauberin Marcus Ericsson kymmenenneksi.

Bottas menetti viiden sijan tallikaveri Massalle, kun hän taisteli maanmiehensä Räikkösen kanssa avauskierroksella. Massa karkasi tämän jälkeen Bottakselta, eikä brasilialainen enää luopunut sijoituksestaan. Massa on edelleen neljäntenä MM-pisteissä ennen Räikköstä ja Bottasta. Räikkönen on kuuden pisteen päässä entisestä Ferrari-tallikaveristaan, kun vuorostaan Bottas on maanmiehestään kuusi pistettä perässä. Williams jatkaa edelleen kolmantena valmistajien MM-sarjassa.

Lotuksen Romain Grosjean avasi brittitallin pistetilin seitsemännellä sijallaan. Grosjean saalisti ensimmäiset pisteensä sitten viimevuotisen Monacon GP:n. Grosjeanin tallikaveri Pastor Maldonado pilasi omat pistemahdollisuutensa, kun hän ei löytänyt tietä takaisin varikolle. Maldonado vielä kolaroi viimeisillä kierroksilla McLarenin Jenson Buttonin kanssa. Buttonin tallikaveri Fernando Alonso pääsi maaliin ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Alonso oli maalissa 12:s. McLaren-Honda sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa maaliin kilpailussa, mikä antoi tallille tärkeätä tietoa tulevaisuutta ajatellen.

Marussia sai myös molemmat autonsa maaliin, kun Will Stevens oli 15:s ennen tallikaveriaan Roberto Merhiä. Stevens ajoi tähän mennessä lyhyen F1-uransa parhaimman sijoituksen.

F1-kausi jatkuu jo tulevan viikonloppuna Bahrainin iltakilpailulla.

Kiinan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 3/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien MM-pisteet

Sebastian Vettel palasi voittokantaan Malesiassa

30.3.2015 F1-kisat

Sebastian Vettel onnistui toisessa kisassaan Ferrari-kuljettajana kukistamaan mestarisella ajollaan Mercedes-kaksikon sunnuntaisessa Malesian GP:ssä. Voitto oli saksalaiselle jo uran 40:s, mikä nostaa hänet enää voiton päähän Ayrton Sennasta.

Vettel piti lähtökiihdytyksessä toisen paikkansa, mutta tilanne muuttui, kun Sauberin Marcus Ericsson pyörähti neljännellä kierroksella, mikä toi turva-auton radalle. Molemmat Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Nico Rosberg kävivät vaihtamassa kovemmat renkaat alleen, mikä oli mielestäni väärä valinta, sillä Mercedes-kaksikko menetti sellaiset kymmenen sekuntia taistelussa pehmeillä renkailla ajaneita vastaan.

Vettel käytti tämän tilanteen hyödyksi täydellisesti, kun hän kontrolloi suorastaan mestarillisella ajollaan tilannetta aina ruutulipulle asti. Näin ollen saksalainen palasi vaikean viime kauden jälkeen voittajaksi ensimmäistä kertaa sitten marraskuussa 2013 ajetun Brasilian GP:n. Ferrari palasi voittajaksi 34 kisan tauon jälkeen, sillä edellisen kerran italialaistalli pääsi juhlimaan ykköstilaa toukokuussa 2013 ajetussa Espanjan GP:ssä. Gerhard Berger oli edellinen turbovoittaja Ferrarin ratissa, kun itävaltalainen juhli voittoa Monzassa kaudella 1988.

Mercedes otti palkintokorokkeen loput paikat, kun Hamilton oli toinen ja Rosberg kolmas. MM-pisteissä Hamilton johtaa enää kolmen pisteen erolla ennen Vetteliä. Rosberg on tallikaveriaan 10 pistettä perässä kahden kisan jälkeen.

Molemmat suomalaiset kärkiviisikossa

Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen starttit sujuivat yskähdellen, kun molemmat suomalaiset menettivät useita sijoja avausmutkissa. Räikkönen sai osuman Lotuksen Pastor Maldonadolta jo lähtösuoralla. Bottas taas ajautui avausmutkassa päin Maldonadoa, joka kärsi tilanteessa rengasrikon. Rengasrikot eivät päättyneet tähän, sillä Sauberin Felipe Nasr rikkoi etusiivellään Räikkösen vasemman takarenkaan lähdettäessä toiselle kierrokselle.

Räikkösellä oli onni tällä kertaa puolellaan, sillä Ericssonin ulosajo toi turva-auton radalle. Näin ollen Räikkönen sai eroa kärkeen kiinni, vaikka Nasr piti huolen, että suomalainen sai lähteä raivoisaan takaa-ajoon suoran mitan takamatkalta muihin. Varikkopysähdykset ja taktiikka toimivat kerrankin kilpailussa, joten Räikkönen onnistui lopulta maksimoimaan päivänsä neljännellä sijallaan.

Bottas onnistui kasaamaan itsensä erittäin vaikean avauskierroksen jälkeen, mikä näkyi maltillisena nousuna kohti kärkeä. Suomalaisen suurin ilonaihe tapahtui aivan kisan lopussa, kun hän ohitti tallikaveri Felipe Massan, joka lähestulkoon yritti ajaa tallikaverinsa ulos radalta. Maltti vei lopulta voiton, kun Bottas ohitti ulkokautta Massan pitkässä vasurissa radan toisella sektorilla.

Bottakselta jäi kauden avauskisa väliin selkävamman takia, joten viides sija ja tallikaverin voittaminen olivat loistava avaus tälle kaudelle. Räikkönen on MM-pisteissä viidentenä ja Bottas jaetulla kuudennella sijalla kahden kisan jälkeen.

Verstappenista nuorin pistemies

Toro Rosson Max Verstappenista tuli seitsemännellä sijallaan historian nuorin pistemies Formula ykkösissä. Verstappen teki debyyttinsä kaksi viikkoa sitten Australiassa F1-historian nuorimpana kuljettajana. Tallikaveri Carlos Sainzista tuli kahdeksannen sijan myötä vasta viides kuljettaja viimeisestä kymmenestä debytantista, joka on saavuttanut MM-pisteitä kahdesta ensimmäisestä F1-kisastaan. Toro Rosso löi myös molemmat Red Bullit ensimmäistä kertaa sitten kauden 2009 Australian GP:n.

McLarenilla oli taas synkkä päivä, kun molemmat kuljettajat joutuivat keskeyttämään. Fernando Alonson kisa päättyi tekniseen vikaan, kun taas Jenson Button menetti autostaan tehoja saavuttaessaan edessä ajavia. McLaren-Hondalla on vielä paljon töitä edessä ennen kuin he pystyvät taistelemaan tosissaan MM-pisteistä.

Marussialle toivoa toi Roberto Merhi, joka toi auton maaliin 15:ntenä kolme kierrosta kärkeä perässä. Tallikaveri Will Stevens ei päässyt osallistumaan kisaan, sillä talli ei pystynyt korjaamaan polttoainejärjestelmässä lauantaina ilmennyttä ongelmaa.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Malesian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 2/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien MM-pisteet

Malesian kaatosade vesitti suomalaisten aika-ajon

28.3.2015 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen sekä Williamsin Valtteri Bottas joutuivat pettymään lauantain sateisissa aika-ajoissa Malesiassa.

Ferrari-talli sortui virheeseen, sillä he päästivät Räikkösen mahdottomaan väliin radalle, kun kuljettajilla oli kiire radalle sateenuhan takia. Räikkönen putosi ensimmäisenä ulos viimeisestä aika-ajosta, joten hän starttaa huomiseen kilpailuun 11:stä lähtöruudusta. Ferrari on onnistunut nyt jo kahtena viikonloppuna pilaaman suomalaisen viikonlopun, joten nyt vähän herätystä siellä varikolla!

Hupaisaa luettavaa oli Ferrarin tallipäällikön Maurizio Arrivabenen kommentit aika-ajojen jälkeen, joissa hän syytti Räikköstä huonosta aika-ajosta. Eipä Räikkönen voinut asialle mitään, sillä hän ei voinut pudottautua letkassa taaksepäin, koska sadepilvet leijuivat radan päällä sekä renkaat olisivat olleet kaukana optimilämpötiloista nopealla kierroksella. Kuljettajan tehtävä ei ole myöskään tuijottaa sadetutkaa, jos tallipäällikkö puolustelee seuraavan kerran alaistensa virheitä tässä asiassa.

Tärkein asia Räikköselle huomisessa kilpailussa on selvitä avauskierroksesta ilman osumia, mikäli tämä huomenna tapahtuu, niin suomalaisella pitäisi olla kaikki edellytykset kuuden joukkoon.

Kun Räikkönen putosi taistelusta, niin pöytä oli kuin katettu Williamsille, mutta sade nähtävästi vaikuttaa tälläkin kaudella heidän autonsa suorituskykyyn. Bottas jäi yhdeksänneksi, kun taas tallikaveri Felipe Massa oli seitsemäs.

Lotuksen Romain Grosjean sai kaksi lähtöruutua rangaistusta, sillä hän kiilasi varikkoboksistaan sääntöjenvastaisesti muiden eteen toisen aika-ajon alussa. Grosjean olisi pitänyt pudottaa hännille, sillä hän hyötyi tästä sääntörikkomuksesta merkittävästi sateen ansiosta. Bottas nousee ranskalaisen rangaistuksen myötä kahdeksanneksi.

Williamsit taistelevat kisassa yhdessä Räikkösen kanssa sijoista neljän ja kuuden väliltä.

Vettel säväytti aika-ajoissa

En ymmärrä, että miksi näitä kaukokisoja pitää ajaa niin älyttömän myöhään paikallista aikaa, sillä Malesiassa sataa yleensä useammin illalla kuin päivällä. Ei ole mitään järkeä siinä, että odotellaan sitä sateen loppumista, kun sama oltaisiin voitu välttää aloittamalla ratatapahtuma jo tuntia tai kahta aikaisemmin. Eikä kyseessä ole ensimmäinen kerta, kun sateen loppumista odotellaan Malesiassa.

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi toisen kerran peräkkäin paalupaikalle, mutta tällä kertaa hallitsevan maailmanmestarin kovin kilpakumppani ei tullutkaan oman tallin sisäpuolelta. Ferrarin Sebastian Vettel kiilasi itsensä Hamiltonin rinnalle eturiviin. Mercedeksen Nico Rosberg joutui tyytymään kolmanteen lähtöruutuun.

Vettelin on pakko hyökätä startissa, sillä se on todennäköisesti ainoa tilaisuus haastaa Hamiltonia, joka kärkipaikan pitäessään tulee karkaamaan muilta, jolloin Vettel ja Rosberg ratkaisevat keskenään palkintokorokkeen viimeiset paikat.

Muita aika-ajoissa onnistuneita olivat Red Bull-kaksikko Daniel Ricciardo ja Daniil Kvjat, Toro Rosson Max Verstappen sekä Sauberin Marcus Ericsson. Red Bull hyödynsi täydellisesti Ferrarin ja Williamsin vaikeudet, jolloin Ricciardo oli neljäs ja Kvjat viides. Verstappen ajoi kuudenneksi, kun tallikaveri Carlos Sainz jäi vasta 15:nneksi sateen takia. Ericsson starttaa yhdeksännestä lähtöruudusta, kun viidenneksi Australiassa sijoittunut Felipe Nasr joutuu lähtemään 16:sta lähtöruudusta.

Jenson Button löi kymmenyksellä Fernando Alonson McLaren-tallikaverien kaksintaistelussa. McLaren tarvitsee muiden keskeytyksiä, jos he aikovat avata pistetilinsä Malesiassa. Marussia pääsee ensimmäistä kertaa tällä kaudella kisaan mukaan Roberto Merhin ja Will Stevensin toimesta, vaikka kumpikaan kuljettaja ei alittanut 107 prosentin karsintarajaa.

Malesian GP:n starttivalot sammuvat kesäaikaan siirtymisen jälkeen aamukymmeneltä Suomen aikaa.

Aika-ajon tulokset

F1 Ennakkoasetelmat 2015 osa 1.

11.3.2015 Näkökulma

Formula ykkösten MM-kausi 2015 käynnistyy tulevana viikonloppuna Albert Parkin katuradalta, Australian Melbournesta.

Seuraavassa käydään läpi tulevan kauden ennakkoasetelmia. Tänään ovat vuorossa Manor Marussia, Sauber, Lotus, Toro Rosso ja Force India.

Nimi: Manor Marussia           Voimayksikkö: Ferrari (2014)
Taustaa: Marussialta loppuivat rahat viime kauden loppupuolella, mutta talli pelastettiin uusien sijoittajien toimesta. Samalla tallin nimi vaihtui Manor Marussiaksi.

Talli sai myös uuden kuljettajakaksikon, kun britti Will Stevens sekä espanjalainen Roberto Merhi tekevät debyyttinsä kuninkuusluokassa Australiassa.

Arvio: Manorin autolla ei muita talleja haasteta, sillä kyseessä on vain vähäisesti viimevuotisesta modifioitu auto. Moottoritkin ovat Ferrarin viimevuotisia, joten Manorille ei voi kovin valoisaa tulevaisuutta ennustaa.

Nimi: Sauber C34                   Voimayksikkö: Ferrari (2015)
Taustaa: Sauberilla on takanaan sen yli 20-vuotisen historian huonoin kausi, kun talli jäi kokonaan ilman MM-pisteitä. Tämä tarkoitti sitä, että tallin piti turvata tulevaisuutensa kahdella sarjan rahakkaimmalla maksukuskilla.

Sveitsiläistiimillä on tällä hetkellä kolme kuljettajaa sopimuksen alaisena, kun Giedo van der Garde voitti oikeustaistelun tallipaikasta, mutta Sauber tulee valittamaan oikeuden päätöksestä. Mielenkiintoista on nähdä, että kuka kolmikosta van der Garde, Marcus Ericsson vai Felipe Nasr jää ilman tallipaikkaa. Sauber tarvitsisi ehdottomasti Ericssonin ja Nasrin tuomia sponsorirahoja, jotta he pystyisivät pysymään budjetissaan koko kauden ajan.

Arvio: Sauber keskittyi testeissä uusien yhteistyökumppaneiden toivossa ajamaan vain niin sanottuja pr-kierroksia, joten sveitsiläistiimiltä ei kannata odottaa suurta menestystä alkavalta kaudelta.

Kuljettajakolmikosta yksikään ei ole tulevaisuuden maailmanmestari tai edes GP-voittaja, joten se on periaatteessa täysin sama, että ketkä siellä ajavat.

Nimi: Lotus E23 Hybrid      Voimayksikkö: Mercedes
Taustaa: Lotus lähtee tulevalla kaudella hakemaan paluuta takaisin vakituisiin pistesijakamppailuihin. Viime kausi oli erittäin synkkä verrattuna kahteen edelliseen. Auton suunnittelussa epäonnistuttiin sekä Renaultin voimayksikkö oli liian tehoton ja epäluotettava.

Täksi kaudeksi brittitiimi hyppäsi Mercedeksen leiriin, joten tuntuvaa parannusta odotellaan jo pelkästään voimayksikön puolesta. Tallin kuljettajina jatkavat ranskalainen Romain Grosjean sekä venezuelalainen Pastor Maldonado.

Arvio: Lotuksella on edessään parempi kausi kuin edellinen, mutta paluuta kausien 2012-13 vireeseen ei ole. Tallin kuljettajina on kaksi erittäin kolarialtista kuskia, joten vaikka auto antaisi myöden paremmille sijoille, niin luvassa on katkenneita etusiipiä ja puhjenneita renkaita.

Nimi: Toro Rosso STR 10    Voimayksikkö: Renault
Taustaa: Toro Rossolla starttaa jo kymmenes kausi kuninkuusluokassa. Entisen Minardin raunioille Red Bullin varoilla rakennettu tiimi on saavuttanut yhden voiton sen historiansa aikana, kun Sebastian Vettel hallitsi sadekelin Monzassa kaudella 2008 paremmin kuin muut.

Italialaistiimi päätti aloittaa kauden 2015 puhtaalta pöydältä, sillä molemmat kuljettajat ovat uusia kasvoja kuninkuusluokassa. Vasta 17-vuotias hollantilainen Max Verstappen tulee tekemään historiaa Australiassa, sillä hänestä tulee F1-historian nuorin GP-kuljettaja. Verstappenin tallikaverina ajaa 20-vuotias espanjalainen Carlos Sainz juniori. Molempien kuljettajien isät ovat entisiä kilpakuljettajia. Verstappen on entinen F1-kuljettaja ja Le Mansin 24 tunnin ajon luokkavoittaja, kun taas Sainz on kaksinkertainen rallin maailmanmestari.

Arvio: Varmasti pitkä oppivuosi edessä molemmille kuljettajille varsinkin Verstappenille, jonka ympärillä on ollut valtava mediapyöritys viime syksystä lähtien. Uskon, että Toro Rossolla ajetaan kauden aikana jäännöspisteistä.

Nimi: Force India VJM08     Voimayksikkö: Mercedes
Taustaa: Force Indian tulevaisuus oli pahasti vaakalaudalla talven aikana, mikä näkyi siinä, että tallin uusi auto saatiin testiradoille vasta viimeisellä testijaksolla. Nyt talous on saatu semmoiselle pohjalle, ettei ainakaan alkukausi ole uhattuna.

Tallin kuljettajina jatkavat saksalainen Nico Hülkenberg ja meksikolainen Sergio Perez. Hülkenberg osallistuu juhannuksena myös Le Mansin 24 tunnin legendaariseen kestävyyskisaan.

Arvio: Jos auto on yhtä hyvä säästämään renkaitaan kuin edeltäjänsä, niin autolla voi olla asiaa jopa kärkiviisikon tuntumaan. Luulen vaan, että autolla ei ainakaan ennen loppukauden nopeita ratoja, ole asiaa kuin jäännöspisteistä taisteluun.

Toinen osa on luettavissa tästä.