Selaat arkistoa kohteelle Mercedes.

Daniel Ricciardo nousi uskomattomaan voittoon Shanghaissa

16.4.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardolla oli aihetta maireaan hymyyn, kun hän nousi kuudennesta lähtöruudusta tapahtumarikkaan Kiinan GP:n voittajaksi sunnuntaina. Vielä lauantaiaamuna tapahtuneen turbovian takia, Ricciardo oli lähellä joutua starttaamaan kisaan koko joukon hänniltä.

Red Bull-mekaanikot tekivät kuitenkin kovan työn harjoitusten ja aika-ajojen välissä, kun he korjasivat Ricciardon auton ajokuntoon vain muutama minuutti ennen aika-ajon avausosion loppua. Tämän jälkeen Ricciardo sai tehtyä juuri riittävän hyvän aika-ajokierroksen, jotta hän pääsi jatkamaan aika-ajoansa, josta tuloksena oli siis kuudes lähtöruutu.

Turva-auto muutti kisan luonteen

Red Bullin sisartallin Toro Rosson -kuljettajille sattui väärinkäsitys, kun Pierre Gasly ajautui 30. kierroksella takasuoran neulansilmässä päin tallikaveriaan, jonka olisi Gaslyn mukaan pitänyt päästää hänet edelleen juuri kyseisessä mutkassa. Täten sekä Gaslyn että Brendon Hartleyn autoista irronneiden hiilikuidun palasien takia jouduttiin kutsumaan turva-auto radalle.

Kärkikuskit olivat jo ohittaneet varikon portin, joten he eivät pystyneet välittömästi tulemaan renkaanvaihtoon. Red Bull käytti tämän tilaisuuden hyödykseen, kun se kutsui sekä Ricciardon että Max Verstappenin vaihtamaan alleen pehmeät renkaat.

Sitten alkoi huikea ohitusnäytös, jossa ensiksi Ricciardo ohitti Ferrarin Kimi Räikkösen. Verstappen sortui ajovirheeseen, kun hän yritti ohitusta Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Täten Ricciardo nousi tallikaverinsa ohi jo neljänneksi. Hetkeä myöhemmin Ricciardo nousi ohi niin Hamiltonista kuin myös Ferrarin Sebastian Vettelistä.

Ricciardolla oli enää ohitettavana Mercedeksen Valtteri Bottas, josta hän syöksyi rinnalle ja ohi, kun Mercedeksen suomalaiskuski ei odottanut australialaisen iskevän jo kuudennessa mutkassa. Red Bullin valitsemat pehmeät renkaat olivat varsinkin jarrutuksissa ylivertaisia muihin keskikovilla renkailla ajaneisiin kärkikuskeihin verrattaessa.

Kiinan GP:n voitto oli Ricciardon uran kuudes ja hän on startannut voittamiinsa kisoihin aina kärkikolmikon ulkopuolelta. Myös australialaisen jokainen voitto on tapahtunut eri radalla.

Bottas ja Räikkönen podiumilla

Räikkönen sai eturivistä hyvän lähtökiihdytyksen, mutta hän joutui paalulta startanneen Vettelin kiilaamaksi. Näin suomalainen ajautui radan likaiselle puolelle, jolloin Bottaksen sekä Verstappenin oli helppoa ohittaa renkaidensa kanssa tuskailleen Ferrari-kuskin.

Bottas pysähtyi ottamaan keskikovat renkaat ennen Vetteliä, jolloin suomalainen pääsi varikkostoppien myötä ohi kisaa johtaneesta Ferrarista. Räikkönen jätettiin tässä vaiheessa radalle, jotta hän pystyisi hidastamaan kovaa vauhtia lähestynyttä Bottasta. Siihen ei Räikkönen vanhoilla renkailla pystynyt, sillä Bottas pääsi maanmiehensä ohi ulkokautta radan avausmutkissa tapahtuneessa ohituksessa, joka on varmasti yksi alkukauden upeimmista. Välittömästi tämän jälkeen Räikkönen päästi Vettelin edelleen, minkä jälkeen hän ajoi varikolle ainoaan renkaidenvaihtoonsa.

Kun turva-auto kutsuttiin radalle, niin Vettel sekä molemmat Mercedekset olivat jo pääsuoralla, joten he eivät pystyneet pysähtymään siltä kierrokselta. Ferrarin olisi pitänyt pyytää Räikkönen samanaikaisesti Red Bullien kanssa varikolle, mutta syystä tai toisesta maranellolaiset eivät nähneet asiaa samalla tavalla. Red Bullit olivat varsinkin vetopidossa aivan ylivertaisia pehmeillä renkaillaan muihin verrattuna.

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen jäisi kuudenneksi, mutta sitten Verstappen hölmöili itsensä neulansilmän jarrutuksessa Vettelin kylkeen, minkä seurauksena molemmat pyörähtivät. Seuraavana paikalle saapunut Hamilton joutui väistämään kaksikkoa radan ulkopuolelle, jolloin Räikkönen pääsi koko porukan ohi ja nousi kolmanneksi. Verstappenille tuomittiin tilanteesta vain 10 sekunnin aikasakko, mikä on aivan naurettava tuomio. Tilanteesta olisi pitänyt antaa joko 25 sekunnin aikasakko tai varikon läpiajorangaistus, sillä tällöin hollantilainen olisi jäänyt kolarissa syyttömänä osapuolena olleen Vettelin taakse.

Lopussa Räikkönen pisti painetta oikean takarenkaan kuoriutumisesta kärsivälle Bottakselle, mutta muutoksia ei lopulta nähty. Molemmat Bottas että Räikkönen saivat hyvän pistesaaliin suhteessa tallikavereihinsa, mikä entisestään tasoittaa MM-sarjaa.

Renaultit sekä Alonso jälleen MM-pisteille

Nico Hülkenberg oli jälleen kuudes ennen seitsemänneksi sijoittunutta Fernando Alonsoa. Sekä Hülkenberg että Alonso ovat saalistaneet MM-pisteitä jokaisesta alkukauden kisasta. Alonso oli varsinkin tyytyväinen, sillä hän ohitti kisan lopussa vaurioituneella autolla ajaneen Vettelin. Myös Renault-moottorisen auton voittaminen nosti kaksinkertaisen maailmanmestarin optimismia tulevaisuutta ajatellen.

Hülkenbergin tallikaveri Carlos Sainz varmisti yhdeksännellä sijallaan sen, että Renault-talli otti molemmilla autoillaan pisteitä toista kertaa tänä vuonna. Viimeinen pistesija meni Haasin Kevin Magnussenille, joka on viimeaikaisilla suorituksillaan jättänyt täysin Romain Grosjeanin varjoonsa.

Kiinan GP oli ehdottomasti tämän kauden paras kilpailu tähän mennessä, joten on loogista, että kahden viikon päästä MM-sarja jatkuu viime kauden dramaattisimmalla kisanäyttämöllä, Azerbaidjanin Bakussa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne 3/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel löi jälleen niukasti Räikkösen paalutaistossa

14.4.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettelin viimeinen yritys riitti niukasti lyömään tallikaveri Kimi Räikkösen taistelussa Kiinan GP:n paalupaikasta. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2006, kun Ferrari on miehittänyt eturivin kahteen peräkkäiseen osakilpailuun.

Vettel oli erityisesti lauantaiaamun harjoituksessa selvästi muita nopeammassa vauhdissa, mutta Räikkönen oli ainoa kuljettaja, joka pystyi nostamaan tasoaan ja haastamaan saksalaisen paalusta. Valitettavasti suomalaisen kannalta Vettel oli jälleen niukasti nopeampi, joten kisan startti on oikeastaan Räikkösen ainoa iskun paikka. Jos Vettel tulee ulos avausmutkasta ensimmäisenä, niin ilman teknisiä ongelmia, Räikkönen ei saa tosissaan haastaa tallikaveriaan kilpailun voitosta. Kaikki on siis ladattava starttiin, sillä puhtaassa ilmassa ajaminen on tänä vuonna entistäkin tärkeämmässä asemassa voiton kannalta.

Mercedeksen vauhti pahasti hukassa

Tämä on oikeastaan ensimmäinen viikonloppu erittäin pitkään aikaan, kun Mercedes on ollut tosissaan pulassa Ferrarin huippuvauhdin kanssa. Mercedeksen Valtteri Bottas oli kolmas, mutta huolestuttavinta on se, että hän jäi Ferrari-kaksikosta yli puolen sekunnin päähän. Bottaksen tallikaveri Lewis Hamilton jäi viiden sadasosan päähän suomalaisesta. Hamilton on pystynyt edellisissä viidessä aika-ajossa voittamaan Bottaksen vain kertaalleen, mutta kisavauhdissa hallitseva maailmanmestari on ollut vielä niskan päällä.

Mercedeksen ei ainoastaan pidä katsoa eteenpäin, sillä Red Bullit hengittävät vahvasti hopeanuolten niskaan. Max Verstappen ja Daniel Ricciardo ottivat kolmannen lähtörivin haltuunsa, kun molemmat ovat valmiita haastamaan kärkiautoja myös itse kisassa. Red Bullin suurimpana huolenaiheena on luotettavuus, josta saatiin osoitus taas lauantaiaamuna, kun Ricciardon autosta petti turbo harjoituksissa.

Kärkikuusikon ulkopuolelta nopeimpana oli Renault’n Nico Hülkenberg, joka on valmiina kärkkymään kärkitallien virheitä. Renault-tallin autojen väliin ylsi Force Indian Sergio Perez, joten Mercedeksen voimanlähde näyttäisi siivittävän Force Indian parempaan kyytiin kuin edellisinä viikonloppuina. Hülkenbergin tallikaveri Carlos Sainz jäi yhdeksänneksi.

Haas-talli on menettänyt Kiinassa hieman suorituskykyään suhteessa muihin, kun Romain Grosjean oli kymmenes ja Kevin Magnussen 11:s. Luulen, että Ferrarin voimanlähde siivittää itse kisassa molemmat amerikkalaistiimin autot MM-pisteille. Esteban Ocon jäi Force Indiallaan 12:nneksi. Uskon, että myös Ocon nousee yhdessä tallikaverinsa Perezin kanssa taistelemaan viimeisistä pistesijoista sunnuntaina.

McLarenin aika-ajovauhti edelleen heikkoa

McLaren ei näytä edelleenkään saavaan renkaita toimimaan yhdellä aikakierroksella, sillä Fernando Alonso oli 13:s ja Stoffel Vandoorne 14:s. Molempien McLarenien kisavauhti on ollut hyvää, mutta alhainen suoravauhti voi tehdä Mercedes- ja Ferrari-moottoristen autojen ohittamisesta ja täten pistesijoille nousemisesta vaikeata.

Bahrainin yllättäjä Toro Rosso oli suurissa ongelmissa vauhtinsa kanssa Shanghain radalla. Brendon Hartley oli 15:s ja Pierre Gasly 17:s. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyvätkö Toro Rossot nousemaan kisassa tuloslistalla ylöspäin. Williams- ja Sauber-tallit miehittävät jälleen lähtöruudukon häntäpään, vaikka Sergei Sirotkin olikin 16:s. Sauberin tulokas Charles Leclerc löi vihdoinkin tallikaverinsa Marcus Ericssonin, mutta pystyykö monacolainen myös lyömään kokeneen tallikaverinsa myös kisassa.

Se nähdään, kun lähtövalot sammuvat Shanghaissa aamuyhdeksän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel paalulta voittoon Bahrainissa

10.4.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel uusi viimevuotisen voittonsa, kun hän ajoi voittoon Bahrainin GP:ssä sunnuntaina. Paalulta voittoon ajaneelle Vettelille voitto oli hänen F1-uransa 49:s.

Vettel hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin, vaikka Mercedeksen Valtteri Bottas antoikin lopussa kovemmilla renkailla painetta nelinkertaisen maailmanmestarin niskaan. Lopulta Ferrarin veto pitää saksalainen pehmeillä renkailla riitti niukasti pitämään keskikovilla renkailla riehuneen Bottaksen takanaan.

Ferrarin päivää ei voi Vettelin voitosta huolimatta pitää onnistuneena, sillä Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään renkaanvaihdon yhteydessä tapahtuneen lähtövalovirheen seurauksena. Räikköselle paloi vihreä valo, vaikka Ferrarin mekaanikot eivät olleet ehtineet vielä vaihtamaan suomalaisen vasenta takarengasta. Täten Ferrarin mekaanikko jäi pahasti suomalaisen auton yliajamaksi, mutta selvisi pahannäköisestä tilanteesta ilman hengenvaarallisia vammoja.

Vaikka Räikkönen jäikin ilman MM-pisteitä Bahrainissa, niin hän voi lähteä positiivisin mielin kohti viikon päästä ajettavaa Kiinan osakilpailua. Näyttää vahvasti siltä, että tämänvuotinen Ferrari sopii hyvin suomalaisen ajotyylille, joten toivottavasti Shanghaissa palattaisiin jälleen palkinnoille.

Viimeinen palkintokorokesijoitus meni loistavasti ajaneelle Mercedeksen Lewis Hamiltonille, joka nousi kahdeksannelta sijalta kolmanneksi. Hamilton osui kisan toisella kierroksella yhteen 15:ntenä startanneen Max Verstappenin kanssa, mikä aiheutti Verstappenille rengasrikon ja hetkeä myöhemmin keskeytyksen. Hamilton selvisi rytäkästä ilman vaurioita ja suoritti kisan näyttävimmän ohituksen, kun hän ohitti ensiksi suoran alussa Fernando Alonso, minkä jälkeen vielä pääsuoran päässä Esteban Oconin sekä Nico Hülkenbergin.

Hamiltonin kannalta huolestuttavaa on tietysti se, että ero Vetteliin on kasvanut jo 17 pisteeseen. Historiakin on vahvasti Ferrari-kuskin puolella, sillä jokainen kuljettaja, joka on vuodesta 1983 lähtien voittanut kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua, on juhlinut myös kauden päätteeksi maailmanmestaruutta. Onneksi kautta on vielä 19 osakilpailua jäljellä, joten tuo piste-ero tulee vielä muuttumaan suuntaan tai toiseen vielä useasti.

Red Bullit hyytyi, Toro Rossot lensi

Red Bullille viikonloppu oli sysimusta, sillä Verstappenin rengasrikon lisäksi Daniel Ricciardon menopeli hyytyi samalla kierroksella. Täten itävaltalaistiimin molemmat kuljettajat joutuivat keskeyttämään ensimmäistä kertaa sitten sateisen Korean GP:n kaudella 2010.

Hondan tehdastallina toimivalle Toro Rossolle Bahrainin GP oli jättimenestys, sillä viidennestä ruudusta startannut Pierre Gasly oli ruutulipulla peräti neljäs, joka on seitsemän GP:tä ajaneen nuoren ranskalaisen kirkkaasti paras sijoitus kuninkuusluokassa. Toro Rossolle kyseessä oli heidän F1-historian toiseksi paras sijoitus, johon viimeksi pystyi Carlos Sainz viime vuoden Singaporen GP:ssä. Brendon Hartley osui yhteen Sergio Perezin kanssa avauskierroksella, mistä seuranneen aikarangaistuksen myötä uusiseelantilainen oli vasta 17:s.

Kevin Magnussen sai kerättyä Haasille kauden avauspisteet Melbournen katastrofin jälkeen. Magnussen oli ruutulipulla viides, kun tallikaveri Romain Grosjean oli ihan pihalla koko viikonlopun ja jäi 13:nneksi.

Hülkenberg toi Renault-tallille tärkeitä pisteitä, kun hän ajoi ruutulipulle kuudentena. Hülkenberg on nyt neljän kisan mittaisessa pisteputkessa, johon hän on viimeksi yltänyt Force Indialla kesällä 2016. Tallikaveri Sainz jäi tällä kertaa niukasti pistesijojen ulkopuolelle ollen 11:s.

McLaren-talli sai jälleen pisteitä molempien kuskien voimin, kun Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne kahdeksas. Mielenkiintoista on se, että edellisen kerran McLaren-talli on saavuttanut pisteitä molemmilla autoilla kahdessa perättäisessä kisassa kesällä 2014, kun tiimi käytti vielä Mercedeksen voimanlähdettä.

Ericsson vihdoinkin pisteille

Marcus Ericsson päätti 50 kisan mittaisen kuivankautensa, kun ruotsalainen ajoi yhdeksänneksi ja MM-pisteille Bahrainissa. Ericsson oli edellisen kerran MM-pisteillä vuoden 2015 Italian GP:ssä Sauberin ratissa. Tallikaveri Charles Leclerc hakee vielä vauhtiaan Sauber-autolla ja oli ruutulipulla 12:s. Uskon vielä vahvasti, että jostakin kisasta Leclercin vielä pisteitä kauden aikana nappaa.

Ocon toi myös Force Indian talousmurheisiin pientä lohtua olemalla kymmenes ja avaamalla intialaistiimin pistetilin. Perez osui yhteen avauskierroksella Hartleyn kanssa, mikä pilasi meksikolaisen kisan. Force India-kuski oli vielä lämmittelykierroksella ohittanut Hartleyn eikä ollut antanut sijoitustaan takaisin, joten tuomaristo lätkäisi Perezille aikasakon, jonka myötä hän putosi 16:nneksi.

Williams-talli on pahassa jamassa, sillä auto ei ole selvästikään aiempien vuosien veroinen eikä kumpikaan kuskikaksikosta Lance StrollSergei Sirotkin ole vakuuttanut, joten perinteikkäässä brittitallissa on kovan mietinnän paikka. Jos olisin Williamsin tallipäällikkö, niin harkitsin vakavasti testikuski Robert Kubicalle näyttöpaikan antamista, sillä hän oli tätä Williamsin kuskikaksikkoa nopeampi Barcelonan talvitesteissä. Kun Sauber otti pisteitä Bahrainista, niin Williams tarvitsisi kipeästi pisteitä, joita en usko tämän nykyisen kuskikaksikon saavuttavan lähitulevaisuudessa.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Kiinan Shanghaissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 2/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Ferrarin riskipeli kannatti – Vettel voittoon Australiassa

26.3.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi voittoon, kun F1-kausi 2018 käynnistyi Australian Melbournessa. Ferrari otti riskin Vettelin taktiikan kanssa, minkä ansiosta saksalainen juhli kauden avauskilpailun voittoa toisena vuotena peräkkäin. Toiseksi ajoi paalulta startannut Mercedeksen Lewis Hamilton ja kolmanneksi eturivistä lähtenyt Ferrarin Kimi Räikkönen.

Kärkikolmikko pitivät sijoituksensa lähtökiihdytyksessä, vaikka Räikkönen käväisikin aggressiivisen lähtönsä ansiosta jo Hamiltonin rinnalla avauskierroksella. Ferrarin suomalaiskuski otettiin varikolle 19. kierroksella, johon johdossa ollut Hamilton joutui vastaamaan seuraavalla kierroksella. Näin ollen Vettel nousi kärkeen ennen ensimmäistä pysähdystään.

Sitten Haas-talli epäonnistui varikkopysähdyksillään molempien kuljettajiensa pyörien kiinnittämisessä, jolloin he joutuivat pysähtymään radan varteen, mikä toi ensiksi VSC:n ja lopulta ihan turva-auton radalle. Näin ollen Vettel ei menettänyt yhtä paljon aikaa stoppinsa aikana kuin Hamilton ja Vettel. Täten kaikkien yllätykseksi Vettel nousi sekä Hamiltonin että tallikaveri Räikkösen edelle.

Vettel piti uusintalähdössä Hamiltonin takanaan ja ajoi näin uransa 48. voittoon. Hamilton ei pystynyt haastamaan saksalaista tosissaan voitosta, sillä hallitseva maailmanmestari teki muutaman ajovirheen sekä hänen Mercedes-autonsa kärsi ylikuumenemisesta kisan jälkimmäisellä puoliskolla.

Räikkönen piti kolmannen sijansa, vaikka Red Bullin Daniel Ricciardo antoi rutkasti painetta suomalaisen niskaan kisan viimeisellä kolmanneksella. Ferrarin suomalaiskuskille kyseessä oli paras kauden aloitus yli viiteen vuoteen. Viime kaudella Vettel juhli voittoa Bahrainissa, joten molemmat Ferrari-kuskit voivat lähteä luottavaisina kahden viikon päästä Sakhirissa ajettavaan iltakisaan.

McLaren suurin onnistuja, Haasille karu pettymys

Haas oli pitkään kiinni amerikkalaistiimin lyhyen F1-taipaleen suurimmassa pistepotissa, kun Kevin Magnussen oli neljäntenä ja Romain Grosjean kuudentena. Haaveet hyvistä pisteistä kokivat rajun kolauksen, kun ensiksi Magnussenin ja heti perään Grosjeanin piti keskeyttää radan varteen, sillä Haasin mekaanikot eivät saaneet varikkopysähdyksillä kiinnitettyä kunnolla autojensa pyöriä. Voitte olla varmoja, että Haasilla harjoitellaan varikkopysähdyksiä yötä päivää seuraavat kaksi viikkoa, jotta vastaavaa ei nähdä Bahrainissa.

McLaren oli suurin hyötyjä Haasin ongelmista, sillä Fernando Alonso ajoi upeasti viidenneksi, joka on espanjalaiselle paras sijoitus kuninkuusluokassa lähes kahteen vuoteen. Toinen McLaren-kuljettaja Stoffel Vandoorne ajoi yhdeksänneksi, joten McLaren aloitti yhteistyönsä Renault’n kanssa positiivisissa merkeissä, vaikka talvitestit olivatkin vaikeat brittitallille.

Red Bullin Max Verstappen hajotti autoaan avauskierroksilla, mikä johti pyörähdykseen sekä isoihin ongelmiin autonsa yliohjautumisen kanssa. Verstappen otti kuitenkin ihan mukavat pisteet avausviikonlopusta ollen kuudes. Sekä Red Bullilta että McLarenilta odotettiin vaikeaa viikonloppua, joten molemmat tallit pääsevät hyvien tulosten myötä jatkamaan kauttansa optimistisina.

Yksi virhe kävi kalliiksi Bottakselle

Mercedeksen Valtteri Bottakselle aika-ajon viimeisessä osiossa sattunut ulosajo kävi kalliiksi. Bottas joutui ottamaan vaihdelaatikon vaihtamisesta viiden lähtöruudun rangaistuksen, mikä pudotti suomalaisen 15:nneksi. Heti kisan alussa nähtiin, että ohittaminen on äärimmäisen vaikeata jopa Mercedekselle tällä katuradalla, joten suomalainen oli ruutulipulla vasta kahdeksas. Suomalaiskuski kärsi tallikaverinsa tavoin ylikuumenemisesta, joten Mercedeksellä riittää miettimistä jäähdytyksensä kanssa.

Käytännössä tuo aika-ajoissa sattunut virhe pilasi koko Bottaksen viikonlopun. Huonoja uutisia voi vielä kuulua lisää, kun Mercedes on tehtaallaan tutkinut, että kuinka pahasti osia vaurioitui suomalaisen autosta. Toivottavasti ajovirheet olivat tässä tältä kaudelta ja Mercedeksen suomalaiskuski pääsee takaisin kärkikahinoihin Bahrainissa.

Myös Renault’n tehdastiimille avausviikonloppu oli menestys, sillä he saivat ensinnäkin molemmat autonsa aika-ajoissa TOP 10:n ja itse kisassa vielä pisteille. Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kymmenes. Sainzille kyseessä oli kuitenkin hänen huonoin sijoituksensa avauskisassa hänen F1-uransa aikana.

Force Indian vaikeudet jatkuivat

Force Indialle kisa ei tuonut parannusta vaikeaan alkukauteen. Sergio Perez oli 11:s ja Esteban Ocon 12:s. Viime kauden yllättäjät jäivät ensimmäistä kertaa ilman pisteitä sitten viimevuotisen Monacon GP:n. Tulevissakin kisoissa pisteet voivat olla tiukassa ellei ”vaaleanpunaisista panttereista” saada päivitysten avulla enemmän suorituskykyä irti.

Sauberin Charles Leclerc ajoi hyvän debyyttiviikonlopun, sillä hän ei sortunut yliyrittämiseen ja sai rutkasti kilometrejä alleen ollen 13:s. Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson joutui jo kisan alkupuolella keskeyttämään hydrauliikkavikaan, joten tämän kaksikon vertailua joudutaan odottamaan vielä seuraavaan kisaan.

Williamsilla debytoinut Sergei Sirotkin koki kauhunhetkiä, kun muovipussi tuhosi hänen autostaan jarrut. Onneksi Sirotkin sai pysäytettyä autonsa turvalliseen paikkaan ja selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Williams-tallikaveri Lance Stroll oli näkymättömän kisan jälkeen maalissa 14:s.

Hondan tehdastallina toimivalle Toro Rossolle avauskisa oli synkkä, sillä molemmat kuljettajat kärsivät teknisistä ongelmista. Pierre Gasly joutui keskeyttämään moottoririkkoon jo viidennellä kierroksella, kun taas Brendon Hartley pääsi maaliin, mutta hävisi kierroksen kärjelle.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 1/21 kisan jälkeen

Räikkönen historiallisesti eturiviin Australiassa

24.3.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkösestä tuli Australian GP:n aika-ajoissa F1-historian eniten eturivin lähtöruutuja saavuttanut suomalaiskuljettaja. Räikkönen lähtee huomiseen kisaan toisesta lähtöruudusta, viereltään hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton.

Räikkönen on tänä viikonloppua ollut tallikaveriaan Sebastian Vetteliä nopeampi, mikä toivottavasti lupaa hyvää kisapituutta ajatellen. Vettel oli aika-ajojen neljäs häviten tallikaverilleen vain yhden sekunnin sadasosan. Paalumies Hamilton oli omassa kastissaan, sillä hän oli lähes 0,7 sekuntia Ferrari-kaksikkoa nopeampi. Hamiltonin kannalta huolestuttavaa on se, että paalulta on ajettu voittoon viimeisessä kahdeksassa Australian GP:ssä vain kahdesti. Täten Räikkösen täytyy laittaa kaikki peliin jo startissa, sillä siinä piilee suomalaisen paras sauma nousta voittoon itse kisassa.

Red Bullin Max Verstappen harmitteli viimeisellä yrityksellään sattunutta ajovirhettä, sillä se todennäköisesti maksoi nuorukaiselle eturivin lähtöruudun. Verstappen hävisi Räikköselle vain viisi sekunnin sadasosaa. Verstappenin tallikaveri Daniel Ricciardo oli viides, mutta hän putoaa alustavasti kahdeksanneksi, sillä Ricciardo ei hiljentänyt riittävästi punaisten lippujen aikana perjantaina. Molemmat Red Bull-kuskit starttaavat muista kärkikuskeista poiketen superpehmeillä renkailla, joten he yrittävät saada etua kisan viimeisille 20 kierrokselle, sillä että he ajavat pitkän avausstintin. Tämä taktiikka voi toimia, jos turva-auto nähdään radalla noin 30. kierroksen tienoilla.

Bottakselle katastrofaalinen alku

Mercedeksellä ei ollut läheskään täydellinen päivä, sillä Valtteri Bottas ajoi seinään viimeisen osion avausyrityksellään eikä hän pystynyt osallistumaan aika-ajon viimeisille minuuteille. Vaihdelaatikon vaihtamisesta seuraava viiden ruudun rangaistus pudottaa Bottaksen alustavasti 15:nneksi. Todennäköisesti Mercedeksen mekaanikot joutuvat kasaamaan auton lähes tyhjästä, joten suomalainen starttaa näillä näkymin joko viimeisenä tai sitten varikon portilta muiden perään.

Mercedes on nopea auto sekä Melbournen katuradalla ensimmäistä kertaa käytössä olevat kolme DRS-aluetta nostavat Bottaksen mahdollisuuksia nousta vielä hyville pisteille kisassa. Jos Mercedes onnistuu luomaan taktiikan, jonka Bottas pystyy täydellisesti suorittamaan, niin uskoisin suomalaisen yltävän Top 6:n joukkoon.

Amerikkalaistiimille upea alku

Haas-talli, josta povattiin talvitestien jälkeen yllättäjää, pystyi vastaamaan odotuksiin aika-ajoissa. Kevin Magnussen starttaa viidentenä ja Romain Grosjean kuudentena, mikä on paras suoritus amerikkalaistallille heidän lyhyen F1-historiansa aikana. Toivottavasti molemmat malttavat hermonsa, jotta Haas saisi hyvän pistepotin kauden avausviikonlopusta.

Seuraavassa nipussa ovat Renault- ja McLaren-tallit. Nico Hülkenbergin seitsemäs ja Carlos Sainzin yhdeksäs sija nostavat mustakeltaisten mahdollisuuksia huomisessa kisassa. Samaa Renault-voimayksikköä tällä kaudella käyttävä McLaren-talli ylsi Fernando Alonson myötä kymmenenneksi. Stoffel Vandoorne tallikaverinsa perässä 11:s. Alonso ja Vandoorne saavat valita vapaasti renkaansa, joilla he hyökkäävät lähdössä Renault-tallin perään.

Force Indialla oli vaikeata kuten osattiin talvitestien perusteella odottaa, kun Sergio Perez starttaa 12:ntena ja Esteban Ocon 14:ntenä. Perez myönsi aika-ajojen jälkeen, että he olivat Melbournen katuradalla jopa huonompia kuin he osasivat odottaa. Tämä tietää ”vaaleanpunaisille panttereille” hikistä puhdetta kisassa.

Williamsin Lance Stroll ylsi hienosti toiseen aika-ajoon, kun tallikaveri Sergei Sirotkin jäi 19:nneksi. Toivottavasti Stroll ja erityisesti Sirotkin eivät lähde yliyrittämään, sillä silloin yleensä tulee romua. Melbournen kisa voi olla Williamsille yksi niistä kultaisista mahdollisuuksista nousta pisteille tällä kaudella.

Sauber oli yksi aika-ajojen yllättäjistä, sillä Marcus Ericsson sekä Charles Leclerc jättivät sekä Williams- että Toro Rosso-kuskin taakseen. Ericsson oli vain kymmenyksen nopeampi kuin tallikaveri Leclerc, joka varmasti parantaa suoritustasoaan roimasti vielä kauden edetessä.

Toro Rosso oli vuorostaan pienoinen pettymys, sillä molemmat kuskit jäivät jo avausosioon. Brendon Hartley oli 16:s ja Pierre Gasly jäi viimeiseksi. Hondan uudelta tehdastiimiltä odotettiin hieman parempaa esitystä, mutta kausi on vasta nuori, joten japanilaisvalmistajalla on vielä aikaa tuoda uusia suorituskykyä nostavia päivityksiä vielä kauden edetessä.

Australian GP käynnistää huomenna F1-kauden 2018 klo 8.10 Suomen siirryttyä kesäaikaan.

Lähtöjärjestys

F1-Kausiennakko 2018

18.3.2018 F1-ennakot

Formula ykkösten talvitestit ajettiin päätökseen viime viikon perjantaina Espanjan Barcelonan radalla. Testien avausviikkoa värittivät koleat olosuhteet sekä lumisade. Jälkimmäisellä viikolla sitten aurinko paistoi ja kuljettajat sekä tiimit saivat kerättyä arvokasta dataa ennen kauden alkua.

Seuraavassa käydään läpi, että kuinka talvitestit sujuivat jokaisen tiimin näkökulmasta katsottuna ja mistä lähtökohdista lähdetään Australian avausviikonloppuun.

MERCEDES

Mercedes oli jälleen vakuuttava talvitesteissä. Hallitseva maailmanmestaritalli ei oikeastaan keskittynyt nopeisiin kierroksiin, joten heidän nopeutensa yhdellä kierroksella jäi vielä mysteeriksi. Mercedes oli todella vakuuttava pitkissä vedoissa jo avausviikosta lähtien. Varsinkin hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton kehui W09-autoaan huomattavasti edeltäjään paremmaksi. Valtteri Bottas vuorostaan joutui toppuuttelemaan puheita siitä, että Mercedes olisi lähes sekunnin muita kärkitiimejä edellä. Mercedes oli myös ainoa tiimi, joka rikkoi 1000 kierroksen rajan talvitestien aikana.

Avauskisa: Mercedes näyttää vahvasti olevan jälleen se tiimi, jota tulee olemaan tosi vaikea lyödä tällä kaudella. Mitä suurella todennäköisyydellä, niin joko Hamilton tai Bottas juhlii voittoa Australiassa.

 

FERRARI

Ferrari on luultavasti pudonnut hieman Mercedeksen kyydistä, vaikka talvitestien tulosluettelo kertookin toista. Sebastian Vettel ajoi talvitestien nopeimman kierrosajan, mutta muuten SF71-H -nimeä kantava auto ei vakuuttanut talvitestien aikana. Näyttää jopa vahvasti siltä, että Ferrari ei enää edes ole Mercedeksen lähin haastaja. Talvitestien aikana hieman sairastellut Kimi Räikkönen pääsi kuitenkin viimeisenä testipäivänä ajamaan erittäin tärkeitä kierroksia uudella autollaan.

Avauskisa: Jos Ferrari ei tuo uusia osia Australiaan, niin näyttää vahvasti siltä, että he eivät pysty uusimaan viimevuotista Australian GP:n voittoansa. Pelkäänpä pahoin, että mikäli Ferrari ei yllä alkukaudesta Mercedeksen vauhtiin, niin italialaistiimissä alkaa kevätsiivous henkilökunnan osalta hyvinkin piakkoin.

 

RED BULL

Red Bullilla on takanaan huomattavasti paremmat talvitestit kuin 12 kuukautta sitten. Jopa Daniel Ricciardo sanoi, että he ovat nyt paremmissa asetelmissa kauden alla kuin vuosiin. Red Bull keskittyi talvitestien aikana enemmän luotettavuuden parantamiseen ja suoravauhdin optimointiin kuin nopeisiin kierrosaikoihin.

Avauskisa: Ricciardolla ja Max Verstappenilla pitäisi olla käsissään MM-haastajaksi yltävä RB14-auto. Kun muistetaan vielä, että kuinka huikea kehityskaari RB13-autolla oli viime kaudella, niin se lupaa hyvää Red Bullille tulevaisuutta ajatellen.

 

MCLAREN

McLarenilla on takanaan selvästi paremmat talvitestit kuin 12 kuukautta aiemmin. Viime syksynä tehty eropäätös Hondasta ja moottorisopimuksen solmiminen Renault’n kanssa ei ole kuitenkaan tapahtunut ilman kasvukipuja. McLarenin MCL33-auto hyytyi toistuvasti radan varteen talvitestien aikana. Fernando Alonso on varsinkin toistellut lehdistölle, että heidän kohtaamat ongelmat eivät ole perustavanlaatuisia vaan vain pieniä takaiskuja. Totuus kuitenkin selviää vasta Melbournessa

Avauskisa: McLarenin tavoitteena olisi olla parhaita kolmen kärkitallin ulkopuolelta. Jos McLaren saa selätettyä talvitesteissä koetut ongelmat, niin Alonso sekä Stoffel Vandoorne saatetaan molemmat nähdä kärkikuusikossa jo heti alkukaudesta.

 

RENAULT

Renault’n tehdastalli on yksi suurimmista onnistujista näissä talvitesteissä. Renault on ottanut selvän askeleen kohti keskikastin kärkipäätä. Tästä osoituksena viidenneksi nopein aika talvitesteissä, joissa keskityttiin enemmän aerodynaamisten osien testailuun sekä kilometrien keräämiseen.

Avauskisa: Nico Hülkenbergillä ja Carlos Sainzilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet taistella MM-pisteistä jo avauskisasta lähtien. Renault’n ainoana huolenaiheena on se, että kuinka isoksi ero kasvaa kolmeen kärkitalliin, sillä sitä voi olla mahdotonta kuroa kiinni alkukauden aikana.

 

HAAS

Amerikkalaistiimistä povataan yhdessä McLarenin ja Renault’n kanssa tämän kauden mustia hevosia. Haas-talli ei käyttänyt Mercedeksen ohella hyperpehmeitä renkaita, joten heidänkin todellinen vauhtinsa jäi vielä kysymysmerkiksi. Tallipäällikkö Guenther Steiner pisti huonon kierrosajan alhaisten lämpötilojen piikkiin. Haas sai kasaan kuitenkin vain toiseksi vähiten kierroksia.

Avauskisa: Romain Grosjean lähti kuudennesta lähtöruudusta viimevuotiseen avauskisaan, joten Grosjeanilla ja Kevin Magnussenilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet kärkikymmenikköön myös tälläkin kaudella.

 

FORCE INDIA

Sergio Perez totesi jo avausviikolla, että toivottavasti tällä autolla ei tarvitse ajaa Melbournessa, mikä summaa hyvin näitä talvitestejä Force Indian kannalta. Sekä Perez että Esteban Ocon valittelivat VJM12-auton raskautta, eivätkä he pystyneet nousemaan kahdeksatta sijaa korkeammalle tulosluettelossa.

Avauskisa: Force Indialla voi olla tällä kaudella vaikeata sijoittua neljän parhaan joukkoon valmistajien sarjassa, mihin he pystyivät kolmena edellisenä kautena. Australian rata ei vielä sovellu heidän autollensa kovinkaan hyvin, joten ilman uusien päivitysosien tuomaa parannusta suorituskykyyn, on vaikeata nähdä heidän yltävän Melbournen lähtöruudukossa kärkikymmenikköön.

 

TORO ROSSO

Hondan voimayksikön kestävyys oli yksi talvitestien positiivisemmista yllätyksistä, kun japanilaisvalmistaja aloitti uuden yhteistyön Toro Rosson kanssa. Toro Rosso pystyi ajamaan talvitestit suunnitellusti läpi lukuun ottamatta yhtä pientä ongelmaa voimanlähteen kanssa. Ajettavuus ja luotettavuus ovat asioita, joita Toro Rosso etsi talvitesteistä, sillä he ovat viime vuosina kamppailleet erityisesti luotettavuuden kanssa.

Avauskisa: Toro Rossolta ei vielä Australiassa kannata odottaa huipputuloksia, mutta niitä voi olla luvassa kauden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla, jos Honda pystyy ottamaan luotettavuudessa samanlaisia askeleita kuin viime kaudella suorituskykynsä kanssa.

 

WILLIAMS

Williamsin talvitestit menivät suoraan sanoen surkeasti. Suurimpana huolenaiheena oli se, että Williams-kuski oli talvitestien hitain jokaisena ajopäivänä. Sekä Lance Stroll että tulokas Sergei Sirotkin näyttivät kärsivän tasaisuuden puutteesta kierrosajoissaan, kun taas tallin testikuski Robert Kubica poisti epäilyt ajotaidoistaan viimeistään näiden talvitestien aikana.

Avauskisa: Toivottavasti Stroll sekä Sirotkin malttavat mielensä kauden avauspuoliskolla, sillä he tarvitsevat jokaisen ajokilometrin alleen, jotta he pystyisivät viemään tiimiä eteenpäin. Jos Sirotkin aiheuttaa alkukauden aikana paljon romua, niin en olisi yllättynyt, vaikka Kubica saisi ajopaikan kauden jälkimmäisellä puoliskolla.

 

SAUBER

Sauber näyttäisi edelleen pitävän peräpäätä kuten myös viime kaudella. Marcus Ericsson sai uudeksi tallikaverikseen Charles Leclercin, jota pidetään tulevaisuuden superlahjakkuutena. Tallipäällikkö Frederic Vasseur paljasti, että sveitsiläistiimi on ottanut riskejä autonsa suunnittelussa kuroakseen takamatkaansa muihin.

Avauskisa: Sauberin mahdollisuudet pisteille lepäävät vahvasti superlahjakkaan Leclercin hartioilla, vaikka häneltä ei ihmetekoja kannatakaan vielä avauskisoissa odotella. Vaikka Sauberin tilanne ei näytä hyvältä, niin he ovat ehdottomasti paremmassa tilanteessa kuin viime kauden alussa, sillä nyt heillä on käytössään Ferrarin viimeisin kehitysversio voimanlähteestään.

F1-kausi 2018 käynnistyy ensi viikonloppuna Australian Melbournessa.

Bottas voittoon kauden päätöskisassa

27.11.2017 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi voittoon F1-kauden 2017 päättäneessä Abu Dhabin osakilpailussa sunnuntaina. Bottas piti lähdössä kärkipaikkansa ja ajoi lopulta voittoon ennen tallikaveri Lewis Hamiltonia.

Lauantainen kauden neljäs paalupaikka auttoi Bottaksen ajamaan sunnuntaina kauden kolmanteen osakilpailuvoittoonsa. Hamilton oli kisavauhdissa nopeampi, mutta Yas Marinan radalla oli lähes mahdotonta ohittaa kuten ennakkoon pelättiin. Ensi kaudella Bottaksen täytyy pystyä haastamaan Hamilton läpi koko pitkän kauden. Tämänvuotinen kolmas sija yhteispisteissä oli sitä, mikä oli tälle kaudelle realistista.

Ferrarilla mietinnän paikka talven aikana

Ferrari-tallille kisa oli tyypillinen kauden jälkimmäiselle puoliskolle, sillä he eivät pystyneet Mercedestä haastamaan, mutta he olivat selvästi Red Bulleja nopeampi. Sebastian Vettel oli kolmas ja lopulta piti yhteispisteissä toisen sijansa.

Tallikaveri Kimi Räikkönen nousi Daniel Ricciardon keskeytyksen myötä neljänneksi, joka oli myös suomalaisen sijoitus yhteispisteissä tällä kaudella Red Bull-kuskin keskeytyksen myötä. Harmittavasti Ferrarin alkukauden uhraukset eivät kannattaneet, sillä ne maksoivat Räikköselle kaksi osakilpailuvoittoa, minkä ovat useammat mediat tyystin unohtaneet jo tässä vaiheessa. Toivottavasti ensi kaudella suomalainen ei kärsisi teknisistä ongelmista tai muiden ajovirheistä.

Räikkönen kritisoi kovasti kisan jälkeen, että Abu Dhabissa joutui säästämään bensaa lähes koko kisamatkan ajan, jolloin kisaaminen ymmärrettävästi kärsii. Toivottavasti ensi kaudella ei vastaavaa nähdä GP-kisoissa, jotta kuskit voisivat ajaa mahdollisimman kovaa läpi kisan.

Max Verstappen sentään sai toisen Red Bullin ruutulipulle viidentenä.

Tuomariston turhat rangaistukset osa 1001

Renault-tallin Nico Hülkenberg ohitti avauskierroksella Force Indian Sergio Perezin oikaisemalla shikaanin. Tuomaristo tuomitsi tästä viiden sekunnin aikarangaistuksen, joka oli aivan yhtä tyhjän kanssa, sillä Hülkenberg pääsi yli viiden sekunnin päähän Perezistä. Ennen vastaavasta rikkeestä joutui joko päästämään toisen ohitseen tai sai varikon läpiajorangaistuksen, jotka molemmat olivat huomattavasti parempia linjauksia kuin tämä nykyinen.

Hülkenberg nosti kuudennen sijansa myötä Renaul-tallin pisteissä kuudenneksi ohi Toro Rosson, jonka molemmat kuskit jäivät ilman pisteitä. Tämä tarkoittaa ranskalaiselle tehdastiimille useita miljoonia palkintorahoissa enemmän verrattuna Red Bullin junioritiimiin.

Perez oli siis seitsemäs ennen tallikaveri Esteban Oconia. McLaren-Hondan viimeisessä kisassa Fernando Alonso nousi upeasti yhdeksänneksi. On mielenkiintoista nähdä, että mitä McLaren-talli pystyy tekemään Renault-moottorilla ensi kaudella.

Williamsin Felipe Massa päätti hienosti pitkän F1-uransa, kun brasilialainen tuli ruutulipulle kymmenentenä. Huhut ovat viemässä Robert Kubicaa Massan tilalle ensi kaudeksi. Kubica testaa jälleen kerran Williams-autoa tällä viikolla Abu Dhabissa.

Abu Dhabin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-loppupisteet

Autonvalmistajien MM-pisteet

Bottaksen paaluputkelle jatkoa Abu Dhabissa

26.11.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas jatkoi paaluputkeaan Abu Dhabin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Bottakselle paalu oli toinen peräkkäinen sekä samalla kauden neljäs.

Bottas kävi kovan taistelun paalusta tallikaveri Lewis Hamiltonin kanssa, mikä päättyi suomalaisen eduksi. Mercedekset olivat ylivoimaisia aika-ajoissa, joten lähdöllä on jälleen suuri merkitys, sillä ohittaminen tulee olemaan vaikeata Yas Marinan radalla. Jos Bottas pitää kärkipaikkansa lähdössä, niin luulen hänen ajavan uransa kolmanteen voittoon sunnuntaina.

Bottaksen kanssa MM-hopeasta taisteleva Ferrarin Sebastian Vettel starttaa kisaan kolmantena. Suomalaiskuski tarvitsee todennäköisesti Vettelin keskeytystä, jos hän aikoo nousta pisteissä toiseksi, sillä vaikka Bottas voittaisi, niin Vettelin täytyy silti silloin jäädä kahdeksan parhaimman ulkopuolelle.

Jatkuuko Räikkösen palkintokorokeputki?

Ferrarin Kimi Räikkönen jäi harmillisesti vasta viidenneksi aika-ajoissa, kun Red Bullin Daniel Ricciardo pystyi kiilaamaan Ferrareiden väliin. Toivottavasti Räikkönen pystyisi korjaamaan tilanteen itse kisassa, sillä vaikea kausi olisi mukava päättää neljän kisan mittaiseen palkintokorokeputkeen.

Nico Hülkenberg jatkoi jälleen vahvoja otteitaan aika-ajoissa, kun hän oli nopein kuski kolmen kärkitallin ulkopuolelta. Toivottavasti Hülkenberg pystyisi tällä kertaa hyödyntämään seitsemännen lähtöruutunsa, sillä hän on päässyt maalin vain kertaalleen viimeisestä neljästä osakilpailusta.

Williamsin Felipe Massa ajaa viimeistä viikonloppuaan kuninkuusluokassa. Massa starttaa iltakisaan hienosti kymmenennestä lähtöruudusta. On mielenkiintoista nähdä, että kuinka kokenut brasilialainen lähestyy tämänpäiväistä kisaa.

Niko Kari voittoon GP3-kisassa

Formula ykkösten oheisluokkana toimivassa GP3-sarjassa vietettiin Abu Dhabissa suomalaisjuhlia, kun Red Bull-juniori Niko Kari ajoi lauantain lähdössä kauden avausvoittoonsa. Vaikean kauden läpikäyneelle Karille voitto maistui makealta. Suomalaislupauksen ensi kauden kuviot ovat vielä auki, sillä hän sai elokuussa tiedon lähtöpasseista Red Bullin nuorten kuljettajien ohjelmasta heikon alkukauden seurauksena

Sunnuntain sprinttikisassa Kari osui yhteen kilpakumppanin kanssa ja oli ruutulipulla kuudes.

F1-kauden päätöskilpailu käynnistyy Abu Dhabin keinovaloissa klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel rynnisti voittoon Brasiliassa

13.11.2017 F1-kisat

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ratkaisi Brasilian GP:n voiton jo avausmutkassa, kun hän rynnisti ohi paalulta startanneen Mercedeksen Valtteri Bottaksen. Vettelille voitto oli uran 47:s sekä tämän kauden viides.

Voitto siis ratkesi jo kisan avausmutkassa, kun Vettel pääsi paremman lähtökiihdytyksen turvin kärkipaikalle. Tämän jälkeen saksalainen piti etumatkansa Bottakseen aina 71 kierroksisen kisapituuden loppuun asti.

Vettelille voitto oli ensimmäinen sitten heinäkuisen Unkarin GP:n. Voittonsa myötä Vettel on tosi lähellä MM-hopeata, sillä Bottas on nyt 22 pistettä perässä saksalaista ennen kauden päätöskisaa.

Räikkönen piti Hamiltonin takanaan

Lauantain aika-ajoissa kolaroinut Mercedeksen Lewis Hamilton lähti kisaan muiden perään varikolta, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan lukuisia uusia osia ulosajon jäljiltä. Hamilton lähti matkaan kärkikymmeniköstä poiketen pehmeillä renkailla. Avauskierroksella tapahtui kaksi kolaria, joiden seurauksena turva-auto kutsuttiin radalle, mikä auttoi Mercedes-kuskia, sillä hän sai ajettua letkan kiinni eikä hän joutunut itse ajamaan sitä kiinni kuten viimeksi Meksikossa.

Hamilton ohitti helposti edessä olleita autoja, kunnes hän oli noussut jo neljänneksi. Mercedes-kuski oli juuri tuoreilla superpehmeillä renkaillaan ohittanut Red Bullin Max Verstappenin, kun britti siirtyi jahtaamaan Ferrarin Kimi Räikköstä.

Räikkönen oli kokenut ohittamisen erittäin vaikeaksi, joten hän oli hieman jättäytynyt kärkikaksikosta, jotta hän pystyisi säästämään renkaitansa. Siinä vaiheessa, kun Hamilton sai suomalaisen kiinni, niin hänen superpehmeät renkaansa eivät enää olleet parhaassa terässä. Näin ollen Räikkönen piti lähtöpaikkansa. Brittikuskilta kuitenkin loistava nousu viimeiseltä sijalta neljänneksi, vaikka turva-auto, ensimmäisen kierroksen kolarit sekä uudemmat komponentit auttoivatkin häntä todella paljon.

Räikköselle kyseessä oli ensimmäinen kolmen kisan palkintokorokeputki sitten kauden 2013, kun suomalainen ajoi vielä Lotus-tallissa. Edellisen kerran Räikkönen on Ferrarin ratissa pystynyt vastaavaan oli kaudella 2009.

Red Bullin Daniel Ricciardo nousi 14:nnestä lähtöruudusta lopulta kuudenneksi. Ricciardo oli mukana avausmutkien kolarissa yhdessä Haasin Kevin Magnussenin sekä McLarenin Stoffel Vandoornen kanssa. Ricciardo selvisi rytäkästä ilman isoja vaurioita, mutta renkaanvaihto pudotti hänet alussa koko joukon perälle.

Massa jätti jäähyväiset kotiyleisölleen

Williamsin Felipe Massa ajoi huomattavasti paremman kisan kuin vuosi sitten edellisissä jäähyväisissään. Massa oli sunnuntain kisassa seitsemäs, kun hän taisteli läpi kisan McLarenin Fernando Alonson kanssa. Williams-konkarille kyseessä oli uran viimeinen kisa kotiyleisönsä edessä, sillä hän lopettaa F1-uransa kahden viikon kuluttua ajettavassa päätöskisassa.

Alonso ajoi todella hyvin alitehoisella Honda-moottorillaan, kun espanjalainen oli ruutulipulla kahdeksas, vaikka Force Indian Sergio Perez oli vielä ruutulipulle tultaessa lähellä nousta ohi. Renault-tallissa nähtiin tasainen vääntö, kun Nico Hülkenberg oli kymmenes ja Carlos Sainz 11:s. Varmasti ensi kaudella ei tule Hülkenbergille helppoa Sainzin kanssa, kun Red Bull-suojatti on saanut kunnon talvitestit alleen.

Onko turvallista ajaa Interlagosissa?

Täytyy vielä ottaa kantaa viikonloppuna tapahtuneisiin hyökkäyksiin, joista viimeisin tapahtui sunnuntai-iltana rengasvalmistaja Pirellin työntekijöihin.

Tälläisiä asioita ei saisi tapahtua, sillä FIA:n tehtävänä on varmistaa yhdessä kisapaikkakunnan kanssa, että turvallisuus on kohdallaan. Vastaavanlaisia hyökkäyksiä tapahtui ja on tapahtunut Interlagosissa jo useita vuosia, eivätkä ne tule loppumaan, valitettavasti.

Jos kuljettajien, toimitsijoiden, katsojien jne. turvallisuutta ei pystytä takaamaan, niin mielestäni Interlagosissa ei pitäisi ajaa. Toivottavasti turvallisuus saadaan ensi kaudesta lähtien paremmalle tasolle, sillä ratana ja katsojien fanaattisuuden takia, Interlagos on yksi parhaimmista kisoista F1-kalenterissa.

F1-kausi päättyy kahden viikon kuluttua ajettavaan Abu Dhabin GP:hen.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-loppupistetilanne 19/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Bottas paalulta voittojahtiin Brasiliassa

12.11.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan, kun tallikaveri Lewis Hamilton ajoi seinään Brasilian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Bottakselle paalu sekä eturivi olivat ensimmäiset sitten paalulta voitetun heinäkuisen Itävallan GP:n.

Bottas kävi huikean taistelun paalusta Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa, missä suomalainen jäi tällä kertaa niukasti niskan päälle. Paalu oli Mercedeksen suomalaisässän uran kolmas. Näkisin, että voittotaistelu käydään vielä MM-hopeasta taistelevien eturivistä kisaan starttaavien miesten kesken.

Ferrarin Kimi Räikkönen otti kolmannen sijan ennen Red Bull-kaksikkoa Max Verstappen-Daniel Ricciardo. Räikkönen taistelee palkintosijasta yhdessä Verstappenin kanssa. Vielä harjoituksissa Räikkösen auto näytti todella hyvältä, joten toivottavasti se on kisapituudella parempi kuin aika-ajoissa.

Hamilton starttaa varikolta

Jo neljännen maailmanmestaruutensa Meksikon GP:ssä varmistaneelle Lewis Hamiltonille eivät aika-ajot olleet suotuisia. Hamilton ajoi seinään radan keskisektorilla aika-ajojen avausminuuteilla. Onneksi britti selvisi rytäkästä ilman vammoja.

Hamilton starttaa varikolta tämänpäiväiseen kisaan, sillä hänen Mercedes-autoonsa joudutaan vaihtamaan muun muassa uusi polttomoottori. Kun mestaruus ei ole enää pelissä, niin tänään nähdään varmasti vapautunut Hamilton, joka voi järjestää yhdessä Ricciardon kanssa ohitusnäytöksen. Ricciardo starttaa moottorirangaistuksen myötä 14:ntenä.

Saa nähdä, että millaiseen vauhtiin McLaren-Hondalla ajava Fernando Alonso yltää kisassa. Alonso starttaa kisaan peräti kuudennesta lähtöruudusta, joten jos Hondan moottorissa riittää kyytiä, niin hän ajaa pisteistä Interlagosissa.

Renault-kaksikolta nähdään varmasti myös hyvää taistelua sunnuntaina, sillä Nico Hülkenberg on nyt kahdesti lyönyt uuden tallikaverinsa Carlos Sainzin. Teknisten ongelmien takia ei olla vielä nähty kisapituudessa näiden kuskien välistä taistelua, joten toivottavasti tänään on sen päivä.

Brasilian GP:n käynnistyy isänpäivänä klo 18 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys