Selaat arkistoa kohteelle melbourne.

Bottas ylivoimaiseen voittoon Melbournessa

17.3.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa F1-kauden avanneessa Australian osakilpailussa. Bottas nappasi kisasta täydet 26 pistettä, kun suomalainen sai voiton lisäksi nopeimmasta kierroksesta jaettavan lisäpisteen.

Toisesta ruudusta startannut Bottas ohitti jo lähtökiihdytyksessä tallitoverinsa Lewis Hamiltonin. Tämän jälkeen Bottas menetti kärkipaikkansa vain kertaalleen varikkopysähdysten yhteydessä, sillä Hamiltonista tai kenestäkään muusta ei ollut suomalaisen haastajaksi avauskisassa. Voittomarginaali oli Bottaksen hyväksi ruutulipulla yli 20 sekunnin verran.

Hamiltonin vaisua vauhtia saattaa osittain selittää se, että Mercedes-talli havaitsi kisan jälkeen hallitsevan maailmanmestarin auton pohjasta vaurioita. Eiköhän kahden viikon kuluttua Bahrainissa Hamilton palaa haastamaan uransa neljättä GP-voittoa Melbournessa juhlinutta Bottasta.

Red Bull jopa Ferraria nopeampi

Red Bullin Max Verstappen teki hienon nousun neljännestä ruudusta kolmanneksi. Verstappenin upeaa ajoa täydensi Ferrarin Sebastian Vettelin ohitus kisan puolivälin jälkeen. Red Bullin kolmas sija oli ensimmäinen palkintosijoitus Honda-moottoriselle autolle sitten kauden 2008 Britannian GP:n.

Verstappen olisi voinut olla jopa toinen ilman pientä ajovirhettään, mutta nyt voidaan jo sanoa, että Hondan paketti on huomattavasti vahvempi kuin kertaakaan aiemmin hybridiaikakaudella. Tällä kaudella Red Bull tulee yhdessä Hondan kanssa vielä saavuttamaan palkintosijoja sekä voittoja. Mutta sitten Ferrariin…

Ulkopuoliset voivat vain kuvitella, että minkälainen sekasorto vallitsee tällä hetkellä Ferrari-tallissa. Ferrari dominoi talvitestejä alusta loppuun eikä osoittanut yhtäkään heikkouden merkkiä. Melbournessa ei ainoastaan Mercedes ollut heitä nopeampi, mutta selvästi myös Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bull. Vettel oli neljäs ennen Ferrari-debytantti Charles Leclerciä. Vettelin nelostilan pelasti vielä Ferrarin säälittävä tallimääräys. On naurettavaa, että Ferrarin kaltainen tiimi joutuu käyttämään tallimääräystä jo kauden avauskisassa.

Ferrarin on pakko vastata Mercedeksen vauhtiin jo Bahrainissa, sillä muuten italialaistiimissä voidaan jo kahden kisaviikonlopun jälkeen unohtaa maailmanmestaruustaistelu. Kuinka kauan tämän jälkeen joku saa lopputilin Ferrarilta tai Vettelin jatko tallissa kyseenalaistetaan?

Räikkönen keskellä keskikastin taistoa

Kimi Räikkönen ajoi pisteille heti Alfa Romeo-debyytissään. Räikkönen oli pitkään kisassa yhdeksäntenä, mutta Haasin Romain Grosjeanin kokema identtinen pyöränkiinnitysvika kuin viime kaudella, nosti suomalaisen lopputuloksissa kahdeksanneksi. 18 vuotta sitten Räikkönen ajoi debyyttikisassaan Sauberilla ruutulipulle seitsemänneksi, joten hän pystyi lähes samaan suoritukseen kuin silloin.

Harmittavaa on se, että Alfa Romeon toinen kuljettaja Antonio Giovinazzi vahingoitti etusiipeään avauskierroksella, mikä vaikutti negatiivisesti italialaisen vauhtiin. Giovinazzi ylsi ruutulipulle lopulta 15:nneksi, mutta toivottavasti hänen vauhdistaan saadaan parempi kuva seuraavassa kisassa. Positiivista on kuitenkin se, että tällä kaudella sveitsiläistalli sai pistetilinsä auki jo Australiassa, kun viime kaudella näin tapahtui Bahrainissa. Tästä on hyvä jatkaa kahden viikon päästä ajettavaan iltakisaan.

Haas-tallin Kevin Magnussen osoitti seitsemännellä sijallaan, että yhdysvaltalaistiimillä on tällä hetkellä keskikastin nopein auto. Nico Hülkenberg toi Renault’n ruutulipulle seitsemäntenä, kun vuorostaan hänen tallitoverinsa Daniel Ricciardo pilasi oman kisansa jo lähtökiihdytyksessä. Lance Stroll avasi Racing Point-tallin pistetilin yhdeksännellä sijallaan. Stroll sai viime vuonna Williamsilla vain kahdesti pisteitä koko kauden aikana. Viimeisen pisteen vei Toro Rossolle palanut Daniel Kvjat, joka pidätteli takanaan suurimman osan kisasta Red Bullin Pierre Gaslyä.

Lando Norris debytoi McLarenilla 12:nneksi ja Alexander Albon vuorostaan Toro Rossolla 14:nneksi. Sanoisin, että sekä Norris että Albon suoriutuivat debyyteistään kunniakkaasti. Molemmat varmasti parantavat vielä paljon ajamistaan tämän kauden aikana.

F1-kausi jatkuu siis kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton jälleen paalulle Melbournessa

16.3.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton siivitti hopeanuolet eturiviin lauantaisissa Australian GP:n aika-ajoissa. Toiseen ruutuun yltänyt Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottas oli britin ainoa haastaja paalupaikasta. Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli jo kuudes perättäinen paalu Albert Parkin haastavalla katuradalla.

Vaikka Hamilton on hallinnut viime vuosina aika-ajoja Melbournessa, niin hän on kolmessa edellisessä Australian GP:ssä jäänyt vasta toiseksi. Tämä tilasto antaa toivoa Bottakselle siitä, että ohittamalla tallikaverin lähdössä, niin avaimet voittoon ovat hänen omissa käsissään. Pahoin kuitenkin pelkään, että Mercedes-talli järjestää Hamiltonille voiton viimeistään varikkostrategian avulla.

Ferrarin paukut jäivät piippuun

Talvitestejä suorastaan dominoinut Ferrari-talli oli iso pettymys aika-ajoissa. Nelinkertainen mestari Sebastian Vettel oli kolmas ja Ferrari-debytantti Charles Leclerc viides. Ferrarien väliin kiilasi vielä nykyisin Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-debytantti Pierre Gaslylle kävi huonosti, sillä Red Bull luuli ranskalaisen aikakierroksen riittävän aika-ajon toiseen osioon, mutta pito parani radalla huimasti osion edetessä, minkä seurauksena Gaslyn aika ei riittänyt jatkoon.

Ferrari-leiri voi hakea positiivisuutta viime vuodesta, sillä silloin aikaero paalumies Hamiltoniin oli samaa luokkaa, mutta Vettel pysyi Hamiltonin kyydissä kisassa ja nousi voittajaksi varikkotaktiikan avulla. Verstappenin ajo vuorostaan osoitti sen, että Red Bullilla on vielä paljon töitä edessä Hondan kanssa, mikäli he aikovat saavuttaa japanilaismerkille sen ensimmäisen voiton kuninkuusluokassa sitten vuoden 2006 Unkarin GP:n.

Olen yllättynyt, mikäli kolmikosta Vettel-Verstappen-Leclerc kaikki selviävät avauskierroksesta ehjinä, sillä jokainen heistä on valmis ottamaan lähdössä riskejä hopeanuolten haastamiseksi.

Räikköseltä aika odotettu suoritus

Ferrarilta Alfa Romeolle siirtynyt Kimi Räikkönen suoriutui aika-ajosta aika odotetusti, vaikka hän oli lähellä karsiutua toisesta osiosta. Räikkönen sortui avausosiossa ajovirheeseen viimeisellä aikakierroksellaan, mutta samalla F1-sarjaan erittäin pitkän tauon jälkeen palannut Robert Kubica kärsi rengasrikon, minkä seurauksena McLarenille siirtynyt Carlos Sainz ei pystynyt näin ollen pudottamaan suomalaista jatkosta.

Räikkönen otti lopulta yhdeksännen lähtöruudun huomiseen avauskisaan, minkä pitäisi avata suomalaiselle hyvät mahdollisuudet avata Alfa Romeon pistetili jo heti kauden avauksessa. Ensimmäisen täyden kautensa kuninkuusluokassa aloittava Antonio Giovinazzi ajoi Alfa Romeo-debyytissään 14:nneksi. Giovinazzi tuntui kärsivän olosuhteista hieman kokeneempaa tallikaveriansa enemmän, mutta varmasti nuori italialainen tulee haastamaan kauden edetessä tallikaverinsa useasti.

Odotan Räikkösen sijoittuvan huomisessa kisassa vähintään seitsemänneksi. Toivottavasti myös Giovinazzi saisi pistetilinsä auki jo Melbournessa.

Lando Norrikselta uskomaton debyytti

19-vuotias Lando Norris ajoi yhden vakuuttavimmista debyyteistä kuninkuusluokassa, kun McLaren-tulokas ajoi kahdeksanteen ruutuun. Tulee mieleen erään Gilles Villeneuven debyytti Silverstonessa vuoden 1977 Britannian GP:n aika-ajoissa.

Kisassa sitten nähdään, että kuinka Norriksen hermot pitävät, sillä avausmutkat ovat erittäin ahtaita Albert Parkin katuradalla. Jos McLaren jatkaa vastaavanlaisia suorituksia kuin tänään, niin kauanko kestää, että lauantaiaamuna Suomen aikaa Sebringin 1000 mailin voittoa juhlinut Fernando Alonso nähdään jälleen McLarenin ratin takana.

Aika-ajojen onnistujiin kuului myös Haas-talli, sillä Romain Grosjean oli kuudes ja Kevin Magnussen seitsemäs. Tätä kaksikkoa kannattaa myös pitää silmällä sunnuntaisessa kisassa.

Epäonnistujiin kuului Renault-talli, sillä Nico Hülkenberg oli 11:s ennen uutta tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Hülkenberg olisi saattanut olla kärkikymmenikössä, mutta tiettävästi hän kärsi moottoririkon viimeisellä aikakierroksellaan. Ricciardo yrittää varmasti järjestää omassa kotikisassaan kunnon show’n, joten häntä kannattaa myös pitää silmällä.

Kauden avausviikonloppuahan synkistävät varhain torstaiaamun tapahtumat, sillä pitkäaikainen kilpailujohtaja Charlie Whiting menehtyi keuhkoveritulppaan juuri ennen viikonloppua. Entinen V8 Supercars -sarjan kilpailujohtaja Michael Masi on nimitetty Whitingin väliaikaiseksi seuraajaksi. Lopullinen seuraaja nimitetään ennen seuraavaa Bahrainin osakilpailua.

Kauden ensimmäiset lähtövalot sammuvat Melbournessa jo aamuseitsemän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ferrarin riskipeli kannatti – Vettel voittoon Australiassa

26.3.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi voittoon, kun F1-kausi 2018 käynnistyi Australian Melbournessa. Ferrari otti riskin Vettelin taktiikan kanssa, minkä ansiosta saksalainen juhli kauden avauskilpailun voittoa toisena vuotena peräkkäin. Toiseksi ajoi paalulta startannut Mercedeksen Lewis Hamilton ja kolmanneksi eturivistä lähtenyt Ferrarin Kimi Räikkönen.

Kärkikolmikko pitivät sijoituksensa lähtökiihdytyksessä, vaikka Räikkönen käväisikin aggressiivisen lähtönsä ansiosta jo Hamiltonin rinnalla avauskierroksella. Ferrarin suomalaiskuski otettiin varikolle 19. kierroksella, johon johdossa ollut Hamilton joutui vastaamaan seuraavalla kierroksella. Näin ollen Vettel nousi kärkeen ennen ensimmäistä pysähdystään.

Sitten Haas-talli epäonnistui varikkopysähdyksillään molempien kuljettajiensa pyörien kiinnittämisessä, jolloin he joutuivat pysähtymään radan varteen, mikä toi ensiksi VSC:n ja lopulta ihan turva-auton radalle. Näin ollen Vettel ei menettänyt yhtä paljon aikaa stoppinsa aikana kuin Hamilton ja Vettel. Täten kaikkien yllätykseksi Vettel nousi sekä Hamiltonin että tallikaveri Räikkösen edelle.

Vettel piti uusintalähdössä Hamiltonin takanaan ja ajoi näin uransa 48. voittoon. Hamilton ei pystynyt haastamaan saksalaista tosissaan voitosta, sillä hallitseva maailmanmestari teki muutaman ajovirheen sekä hänen Mercedes-autonsa kärsi ylikuumenemisesta kisan jälkimmäisellä puoliskolla.

Räikkönen piti kolmannen sijansa, vaikka Red Bullin Daniel Ricciardo antoi rutkasti painetta suomalaisen niskaan kisan viimeisellä kolmanneksella. Ferrarin suomalaiskuskille kyseessä oli paras kauden aloitus yli viiteen vuoteen. Viime kaudella Vettel juhli voittoa Bahrainissa, joten molemmat Ferrari-kuskit voivat lähteä luottavaisina kahden viikon päästä Sakhirissa ajettavaan iltakisaan.

McLaren suurin onnistuja, Haasille karu pettymys

Haas oli pitkään kiinni amerikkalaistiimin lyhyen F1-taipaleen suurimmassa pistepotissa, kun Kevin Magnussen oli neljäntenä ja Romain Grosjean kuudentena. Haaveet hyvistä pisteistä kokivat rajun kolauksen, kun ensiksi Magnussenin ja heti perään Grosjeanin piti keskeyttää radan varteen, sillä Haasin mekaanikot eivät saaneet varikkopysähdyksillä kiinnitettyä kunnolla autojensa pyöriä. Voitte olla varmoja, että Haasilla harjoitellaan varikkopysähdyksiä yötä päivää seuraavat kaksi viikkoa, jotta vastaavaa ei nähdä Bahrainissa.

McLaren oli suurin hyötyjä Haasin ongelmista, sillä Fernando Alonso ajoi upeasti viidenneksi, joka on espanjalaiselle paras sijoitus kuninkuusluokassa lähes kahteen vuoteen. Toinen McLaren-kuljettaja Stoffel Vandoorne ajoi yhdeksänneksi, joten McLaren aloitti yhteistyönsä Renault’n kanssa positiivisissa merkeissä, vaikka talvitestit olivatkin vaikeat brittitallille.

Red Bullin Max Verstappen hajotti autoaan avauskierroksilla, mikä johti pyörähdykseen sekä isoihin ongelmiin autonsa yliohjautumisen kanssa. Verstappen otti kuitenkin ihan mukavat pisteet avausviikonlopusta ollen kuudes. Sekä Red Bullilta että McLarenilta odotettiin vaikeaa viikonloppua, joten molemmat tallit pääsevät hyvien tulosten myötä jatkamaan kauttansa optimistisina.

Yksi virhe kävi kalliiksi Bottakselle

Mercedeksen Valtteri Bottakselle aika-ajon viimeisessä osiossa sattunut ulosajo kävi kalliiksi. Bottas joutui ottamaan vaihdelaatikon vaihtamisesta viiden lähtöruudun rangaistuksen, mikä pudotti suomalaisen 15:nneksi. Heti kisan alussa nähtiin, että ohittaminen on äärimmäisen vaikeata jopa Mercedekselle tällä katuradalla, joten suomalainen oli ruutulipulla vasta kahdeksas. Suomalaiskuski kärsi tallikaverinsa tavoin ylikuumenemisesta, joten Mercedeksellä riittää miettimistä jäähdytyksensä kanssa.

Käytännössä tuo aika-ajoissa sattunut virhe pilasi koko Bottaksen viikonlopun. Huonoja uutisia voi vielä kuulua lisää, kun Mercedes on tehtaallaan tutkinut, että kuinka pahasti osia vaurioitui suomalaisen autosta. Toivottavasti ajovirheet olivat tässä tältä kaudelta ja Mercedeksen suomalaiskuski pääsee takaisin kärkikahinoihin Bahrainissa.

Myös Renault’n tehdastiimille avausviikonloppu oli menestys, sillä he saivat ensinnäkin molemmat autonsa aika-ajoissa TOP 10:n ja itse kisassa vielä pisteille. Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kymmenes. Sainzille kyseessä oli kuitenkin hänen huonoin sijoituksensa avauskisassa hänen F1-uransa aikana.

Force Indian vaikeudet jatkuivat

Force Indialle kisa ei tuonut parannusta vaikeaan alkukauteen. Sergio Perez oli 11:s ja Esteban Ocon 12:s. Viime kauden yllättäjät jäivät ensimmäistä kertaa ilman pisteitä sitten viimevuotisen Monacon GP:n. Tulevissakin kisoissa pisteet voivat olla tiukassa ellei ”vaaleanpunaisista panttereista” saada päivitysten avulla enemmän suorituskykyä irti.

Sauberin Charles Leclerc ajoi hyvän debyyttiviikonlopun, sillä hän ei sortunut yliyrittämiseen ja sai rutkasti kilometrejä alleen ollen 13:s. Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson joutui jo kisan alkupuolella keskeyttämään hydrauliikkavikaan, joten tämän kaksikon vertailua joudutaan odottamaan vielä seuraavaan kisaan.

Williamsilla debytoinut Sergei Sirotkin koki kauhunhetkiä, kun muovipussi tuhosi hänen autostaan jarrut. Onneksi Sirotkin sai pysäytettyä autonsa turvalliseen paikkaan ja selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Williams-tallikaveri Lance Stroll oli näkymättömän kisan jälkeen maalissa 14:s.

Hondan tehdastallina toimivalle Toro Rossolle avauskisa oli synkkä, sillä molemmat kuljettajat kärsivät teknisistä ongelmista. Pierre Gasly joutui keskeyttämään moottoririkkoon jo viidennellä kierroksella, kun taas Brendon Hartley pääsi maaliin, mutta hävisi kierroksen kärjelle.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 1/21 kisan jälkeen

Räikkönen historiallisesti eturiviin Australiassa

24.3.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkösestä tuli Australian GP:n aika-ajoissa F1-historian eniten eturivin lähtöruutuja saavuttanut suomalaiskuljettaja. Räikkönen lähtee huomiseen kisaan toisesta lähtöruudusta, viereltään hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton.

Räikkönen on tänä viikonloppua ollut tallikaveriaan Sebastian Vetteliä nopeampi, mikä toivottavasti lupaa hyvää kisapituutta ajatellen. Vettel oli aika-ajojen neljäs häviten tallikaverilleen vain yhden sekunnin sadasosan. Paalumies Hamilton oli omassa kastissaan, sillä hän oli lähes 0,7 sekuntia Ferrari-kaksikkoa nopeampi. Hamiltonin kannalta huolestuttavaa on se, että paalulta on ajettu voittoon viimeisessä kahdeksassa Australian GP:ssä vain kahdesti. Täten Räikkösen täytyy laittaa kaikki peliin jo startissa, sillä siinä piilee suomalaisen paras sauma nousta voittoon itse kisassa.

Red Bullin Max Verstappen harmitteli viimeisellä yrityksellään sattunutta ajovirhettä, sillä se todennäköisesti maksoi nuorukaiselle eturivin lähtöruudun. Verstappen hävisi Räikköselle vain viisi sekunnin sadasosaa. Verstappenin tallikaveri Daniel Ricciardo oli viides, mutta hän putoaa alustavasti kahdeksanneksi, sillä Ricciardo ei hiljentänyt riittävästi punaisten lippujen aikana perjantaina. Molemmat Red Bull-kuskit starttaavat muista kärkikuskeista poiketen superpehmeillä renkailla, joten he yrittävät saada etua kisan viimeisille 20 kierrokselle, sillä että he ajavat pitkän avausstintin. Tämä taktiikka voi toimia, jos turva-auto nähdään radalla noin 30. kierroksen tienoilla.

Bottakselle katastrofaalinen alku

Mercedeksellä ei ollut läheskään täydellinen päivä, sillä Valtteri Bottas ajoi seinään viimeisen osion avausyrityksellään eikä hän pystynyt osallistumaan aika-ajon viimeisille minuuteille. Vaihdelaatikon vaihtamisesta seuraava viiden ruudun rangaistus pudottaa Bottaksen alustavasti 15:nneksi. Todennäköisesti Mercedeksen mekaanikot joutuvat kasaamaan auton lähes tyhjästä, joten suomalainen starttaa näillä näkymin joko viimeisenä tai sitten varikon portilta muiden perään.

Mercedes on nopea auto sekä Melbournen katuradalla ensimmäistä kertaa käytössä olevat kolme DRS-aluetta nostavat Bottaksen mahdollisuuksia nousta vielä hyville pisteille kisassa. Jos Mercedes onnistuu luomaan taktiikan, jonka Bottas pystyy täydellisesti suorittamaan, niin uskoisin suomalaisen yltävän Top 6:n joukkoon.

Amerikkalaistiimille upea alku

Haas-talli, josta povattiin talvitestien jälkeen yllättäjää, pystyi vastaamaan odotuksiin aika-ajoissa. Kevin Magnussen starttaa viidentenä ja Romain Grosjean kuudentena, mikä on paras suoritus amerikkalaistallille heidän lyhyen F1-historiansa aikana. Toivottavasti molemmat malttavat hermonsa, jotta Haas saisi hyvän pistepotin kauden avausviikonlopusta.

Seuraavassa nipussa ovat Renault- ja McLaren-tallit. Nico Hülkenbergin seitsemäs ja Carlos Sainzin yhdeksäs sija nostavat mustakeltaisten mahdollisuuksia huomisessa kisassa. Samaa Renault-voimayksikköä tällä kaudella käyttävä McLaren-talli ylsi Fernando Alonson myötä kymmenenneksi. Stoffel Vandoorne tallikaverinsa perässä 11:s. Alonso ja Vandoorne saavat valita vapaasti renkaansa, joilla he hyökkäävät lähdössä Renault-tallin perään.

Force Indialla oli vaikeata kuten osattiin talvitestien perusteella odottaa, kun Sergio Perez starttaa 12:ntena ja Esteban Ocon 14:ntenä. Perez myönsi aika-ajojen jälkeen, että he olivat Melbournen katuradalla jopa huonompia kuin he osasivat odottaa. Tämä tietää ”vaaleanpunaisille panttereille” hikistä puhdetta kisassa.

Williamsin Lance Stroll ylsi hienosti toiseen aika-ajoon, kun tallikaveri Sergei Sirotkin jäi 19:nneksi. Toivottavasti Stroll ja erityisesti Sirotkin eivät lähde yliyrittämään, sillä silloin yleensä tulee romua. Melbournen kisa voi olla Williamsille yksi niistä kultaisista mahdollisuuksista nousta pisteille tällä kaudella.

Sauber oli yksi aika-ajojen yllättäjistä, sillä Marcus Ericsson sekä Charles Leclerc jättivät sekä Williams- että Toro Rosso-kuskin taakseen. Ericsson oli vain kymmenyksen nopeampi kuin tallikaveri Leclerc, joka varmasti parantaa suoritustasoaan roimasti vielä kauden edetessä.

Toro Rosso oli vuorostaan pienoinen pettymys, sillä molemmat kuskit jäivät jo avausosioon. Brendon Hartley oli 16:s ja Pierre Gasly jäi viimeiseksi. Hondan uudelta tehdastiimiltä odotettiin hieman parempaa esitystä, mutta kausi on vasta nuori, joten japanilaisvalmistajalla on vielä aikaa tuoda uusia suorituskykyä nostavia päivityksiä vielä kauden edetessä.

Australian GP käynnistää huomenna F1-kauden 2018 klo 8.10 Suomen siirryttyä kesäaikaan.

Lähtöjärjestys