Selaat arkistoa kohteelle Massa.

Ferrarit eturivistä Unkarin hellekisaan

30.7.2017 F1-ennakot

MM-sarjaa johtava Sebastian Vettel johdatti Ferrarit eturiviin Unkarin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Unkarin paalu oli Vettelille vasta tämän kauden toinen paalupaikka.

Fiat-konsernin johtaja Sergio Marchionne vaati Ferrarilta välitöntä vastausta Britannian GP:n pettymyksen jälkeen, mihin Ferrari vastasi valloittamalla eturivin sunnuntaiseen kisaan.

Kimi Räikkönen varmisti Ferrarille jo kolmannen eturivin valloituksen tällä kaudella. Valtteri Bottas vuorostaan löi Lewis Hamiltonin Mercedesten jäsenten välisessä taistelussa jälleen kerran, kun hopeanuoli ei soveltunut aivan täydellisesti radan profiiliin kuten Sotshissa ja Monacossa.

Startti tärkeässä roolissa

Unkari on keskituntinopeudeltaan toiseksi hitain rata F1-kalenterissa, sillä ainoastaan Monaco on hitaampi. Täten lähtökiihdytys on tärkeässä asemassa, sillä ohittaminen on kapealla Hungaroringin radalla lähes yhtä vaikeata kuin Monacossa.

Jos ajattelee parasta skenaariota suomalaisvoitolle tämänpäiväisessä Unkarin kisassa, niin sekä Räikkösen että Bottaksen olisi päästävä ohi Vettelistä, jotta Ferrari ei pystyisi taktikoimaan MM-sarjan kärkimiestä tallikaverinsa edelle.

Jos tämänpäiväinen kisa ajetaan läpi ilman mitään pidempiä turva-autojaksoja, niin kuljettajien kestävyys voi olla myös koetuksella, sillä Unkarissa on vain yksi pitkä suora, joten kuljettajille ei ole luvassa hengähdystaukoja. Nämä tekijät yhdistettynä entistä nopeampiin autoihin sekä Budapestissä vallitsevaan helteeseen, niin voivat johtaa kuljettajien tekemiin ajovirheisiin erityisesti kisan jälkimmäisellä puoliskolla.

Di Resta pikahälytyksellä Massan korvaajaksi

Williamsin Felipe Massa joutuu jäämään pois viikonlopun kisasta, sillä Massa tunsi olonsa heikoksi sekä perjantaina että lauantaina autossa. Näin ollen Williamsin testikuski Paul Di Resta hyppäsi rattiin kylmiltään suoraan aika-ajoihin.

Di Resta suoriutui hyvin, kun otetaan huomioon se asia, että hän ei ole ajanut F1-autolla sitten Brasilian GP:n marraskuussa 2013. Williams-debytantti oli toiseksi viimeinen jättäen Sauberin Marcus Ericssonin taakseen, eikä hän jäänyt kuin tallikaveri Lance Strollista vain 0,7 sekunnin päähän.

Kisasta ei varmasti tule helppoa Di Restalle, mutta jos hänen tavoitteensa on vain tuoda auto turvallisesti ruutulipulle, mikä voi jopa tuoda MM-pisteitä, jos nopeammille sattuu virheitä.

McLarenilla iskun paikka

McLaren-Hondalla näyttäisi olevan mahdollisuudet hyvään pistepottiin Unkarissa, kun Fernando Alonso oli kahdeksas ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs aika-ajoissa. McLaren on kolme pistettä perässä Sauberia, jonka ohi brittitallin pitäisi pisteissä nousta ehdottomasti ohi.

Jos McLaren-tallin autot selviävät kisasta ilman ongelmia, niin jopa kärkikuusikkoon pitäisi olla mahdollisuuksia, sillä edestä lähtevistä autoista epäilen, että ainakin toinen Red Bull voi kohdata teknisiä ongelmia.

13:nneksi aika-ajoissa ajanut Toro Rosson Daniil Kvjat sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen, sillä hän hidasti Strollia tämän nopealla aikakierroksella. Kvjat sai tempustaan myös rangaistuspisteen, mikä nosti venäläisen saldon jo kymmeneen. 12 pistettä tuo yhden kisan hyllytyksen, joten Kvjatin täytyy olla tulevissa kisoissa tarkkana, sillä hän on muun muassa edellisessä kahdessa kisassa aiheuttanut kolarin avauskierroksella.

Huippujännittävä Unkarin GP käynnistyy klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton siirsi mestaruusjuhlat päätöskisaan

14.11.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi sunnuntaina voittoon dramaattisessa Brasilian GP:ssä, josta ei puuttunut ulosajoja sekä näyttäviä ohituksia. Hamilton siirsi voitollaan MM-tittelin kohtalon kauden päätöskisaan.

Hamilton kontrolloi kisaa helponnäköisesti kärkipaikalla, eikä luopunut johtoasemastaan missään vaiheessa. Red Bullin Max Verstappen olisi saattanut tehdä Hamiltonin kisasta vaikean, mutta nuori hollantilainen sortui ajovirheeseen, jonka jälkeen Red Bull epäonnistui rengastaktiikassaan.

Verstappen putosi letkan hännille, mutta useiden näyttävien ohitusten jälkeen, hän nousi lopulta uskomattomasti palkintokorokkeen kolmannelle paikalle. Vaikka en pidä Verstappenin asenteesta, niin hän oli ehkäpä ainoa kuljettaja, joka näytti nauttivan ajamisesta sateella. MM-sarjaa johtava Nico Rosberg huokaisi varmasti helpotuksesta, sillä Verstappen sekä puolittainen pyörähdys olisivat voineet rokottaa Mercedes-kuskin pistepottia Brasiliasta.

Rosbergin toinen sija Brasiliassa tarkoittaa sitä, että hän voi kolmannellakin sijalla varmistaa maailmanmestaruuden Abu Dhabissa, vaikka Hamilton voittaisi. Näin ollen Hamilton, joka on nyt voittanut idolinsa Ayrton Sennan kotiradalla sekä ensimmäinen 24:llä eri radalla GP-kisan voittanut kuljettaja, tarvitsee pienimuotoisen ihmeen päätöskisassa, mikäli hallitseva maailmanmestari mielii uusia maailmanmestaruutensa.

Räikkösen ulosajo säikäytti

Ferrarin Kimi Räikkönen roikkui aina ensimmäiseen turva-autoon asti palkintosijan tuntumassa, kunnes hän pyörähti uusintalähdössä pääsuoralla. Räikkösen Ferrari pyörähti vaarallisesti pääsuoran poikki, mutta onni oli tällä kertaa suomalaisen puolella, sillä ainekset hengenvaaralliseen onnettomuuteen olivat olemassa.

Mielestäni Räikkösen Ferrarista saattoi puhjeta rengas, sillä onboard-kamerasta katsottuna ulosajo ei näyttänyt tavalliselta vesiliirrolta. Räikkönen ei itse kommentoinut renkaita kuin vaan toteamalla, että 2000-luvun alkupuolella ei saderenkailla ollut minkäänlaisia vaikeuksia ajaa näissä olosuhteissa. Ferrarin huono taktiikka hautasi Sebastian Vettelin keskikastiin, mutta saksalainen nousi lopulta viidenneksi häviten vain sekunnin Force Indian Sergio Perezille.

Williamsin kohtalo sinetöity

Williams tarvitsi ihmettä Brasiliasta, mutta sitä ei tullut, sillä molemmat kuskit jäivät ilman pisteitä, kun taas Force Indian Perez oli neljäs ja Nico Hülkenberg seitsemäs. Näin ollen intialaistiimi jättää Williamsin autonvalmistajien pistetaulukossa viidenneksi. Tällä tappiolla voi olla vaikutuksia myös Williamsin ensi kauden budjettiin.

Valtteri Bottaksen ja Felipe Massan kisat menivät piloille, sillä Williams vaihtoi liian aikaisin välikelin renkaille. Massan viimeinen kotikisa päättyi ulosajoon, minkä jälkeen brasilialainen otettiin näyttävästi vastaan varikkosuoralla.

Päättäjillä pallo pahasti hukassa

Mielestäni kisaa olisi kannattanut suoraan siirtää tunnilla, sillä kilpailun johto sääti turva-auton kanssa oikein urakalla. Välillä ajeltiin, kun ei olisi pitänyt ja välillä taas lopetettiin ajaminen, vaikka sade oli hiipunut. Toivottavasti ensi kaudeksi rengasvalmistaja Pirelli saa kehitettyä huomattavasti paremmat saderenkaat.

Kilpailun tuomaristo saa myös sapiskaa, sillä Red Bullin Daniel Ricciardo tuli varikolle, kun varikko oli suljettu. Ennen vastaavasta rikkeestä on saanut 10 sekunnin Stop & Go -rangaistuksen tai jopa hylkäyksen. Tällä kertaa Ricciardo selvisi pelkällä viiden sekunnin aikasakolla, eikä hän lopulta hyötynyt varikkokäynnistään, mutta sen ei pitäisi lieventää rangaistusta.

Kisa oli merkittävä Sauberille, sillä Felipe Nasrin yhdeksännen sijan myötä sveitsiläistiimi nousi autonvalmistajien MM-sarjassa ohi Manorin. 9. sija saattaa olla useiden miljoonien eurojen arvoinen, sillä vain 10 parasta tiimiä saa palkintorahoja kauden päätteeksi.

Pitkään peräti neljäntenä roikkunut Toro Rosson Carlos Sainz ajoi erittäin hyvää kisaa, mutta sivusi lopulta uransa parasta sijoitustaan, kun espanjalainen ylitti ruutulipun kuudentena. Myös Esteban Ocon oli pitkään pistetaistossa, mutta auto ei lopulta ollut riittävän nopea kärkikymmenikköön. Manorille kesken kauden noussut Ocon ajaa ensi kaudella Force Indian väreissä.

Haasille parhaan lähtöruudun hankkinut Romain Grosjean ei päässyt edes starttaamaan seitsemännestä lähtöruudusta, sillä hän oli haastavien olosuhteiden ensimmäinen uhri, kun ranskalainen ajoi seinään jo matkalla lähtöruudukkoon. Ilman jatkosopimusta Haasin kanssa jäänyt Esteban Gutierrez otti yhteen tiiminsä kanssa niin suullisesti kuin myös fyysisesti taiston tauottua.

F1-historian 67. kausi huipentuu kahden viikon kuluttua Abu Dhabissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 20/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulta Brasilian trilleriin

13.11.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti kauden 2016 paalukuninkuutensa, kun hallitseva maailmanmestari otti Brasilian GP:n paalupaikan lauantaina. Hamiltonille paalu oli jo kauden 11:s.

Idolinsa Ayrton Sennan väritteisellä kypärällä ajava Hamilton haluaa varmasti päättää sunnuntaina epäonnensa Interlagosissa, sillä hän ei ole ikinä voittanut Brasiliassa. Senna voitti kotiyleisönsä edessä vasta kahdeksannella yrittämällään. Sunnuntain kisa kertoo, että pystyykö Hamilton rikkomaan oman putkensa kymmenennellä yrittämällä.

Sääennusteet lupaavat sadekeliä sunnuntaiseen kisaan, mikä on viimeinen asia, jonka MM-sarjaa johtava ja eturivistä starttaava Nico Rosberg haluaa nähdä. Rosberg voisi helposti ajaa toisena ruutulipulle kuivalla kelillä, mutta sateella virheiden todennäköisyys kasvaa hurjasti. Jos kisa alkaa sateella, niin hänen täytyy olla lähdössä erityisen varovainen.

Sade on ennenkin sekoittanut pakkaa Interlagosin radalla, sillä sateen määrä vaihtelee hurjasti jopa minuuteittain. Jos vastaavanlaisissa olosuhteissa ajetaan sunnuntaina, niin Mercedeksellä on kovat paineet niskassa, sillä he eivät halua pilata Hamiltonin tai Rosbergin mestaruusmahdollisuuksia taktiikkavirheellä.

Räikköseltä kauden parasta aika-ajoa

Ferrarin Kimi Räikkönen oli peräti kolmanneksi nopein Brasilian GP:n aika-ajoissa. Pitkään kuudentena ollut Räikkönen onnistui viimeisellä yrityksellään nousemaan kolmanneksi. Räikkönen tasoitti näin ollen aika-ajot verrattaessa tallikaveri Sebastian Vetteliin, kun edessä ovat enää vain yhdet aika-ajot tällä kaudella.

Vaikka sitä toivoisi Räikkösen ajavan sunnuntaina voitosta, niin se vaatii Mercedes-kuljettajille odottamattomia vaikeuksia. Todennäköisesti suomalainen taistelee kolmannesta sijasta yhdessä Max Verstappenin, Vettelin ja Daniel Ricciardon kanssa. Tämä kyseinen nelikko saa olla tarkkana, jotta he eivät ole ratkaisevassa roolissa MM-taistelussa sunnuntaina.

Red Bullin mahdollisuudet ajaa kärkisijoista ovat paremmat sadekelillä, joten mielenkiintoista on nähdä, että millainen sää Brasiliassa vallitsee lähtöhetkellä.

Force India jälleen Williamsin edellä

Williamsin hyvä harjoitusvire ei jatkunut enää aika-ajoissa, sillä tallin molemmat kuljettajat jäivät kärkikymmenikön ulkopuolelle. Vastikään jatkosopimuksen tehnyt Valtteri Bottas oli 11:s ja kotiyleisönsä edessä viimeistä kertaa esiintyvä Felipe Massa oli 13:s.

Williams ajoi mielestäni perjantaina muita kärkitalleja kevyemmällä autolla, mikä näkyi sitten lauantain aika-ajoissa. Brittitiimin taivaalle tuo Force India synkkiä pilviä, sillä Nico Hülkenberg oli kahdeksas ja Sergio Perez yhdeksäs.

Force India lähtee yhdeksän pisteen etumatkalta taisteluun neljännestä sijasta autonvalmistajien MM-sarjassa. Jos Force India pääsee 10 pisteen etumatkalla Abu Dhabiin, niin Williams ei enää ajamalla siitä suosta nouse. Mielestäni jo nyt Williams tarvitsee ihmeitä (sadekeliä), jos heitä kerrankin onnistaisi vaikeissa olosuhteissa, jotta he saavuttaisivat enemmän pisteitä kuin Force India.

Kauden toisen puoliskon suurissa vaikeuksissa ollut Haas-talli näyttäisi löytäneen jarruongelmiinsa ratkaisun, kun Romain Grosjean saavutti seitsemännen lähtöruudun, mikä on yhdysvaltalaistiimille heidän paras lähtöruutunsa tähän mennessä. Haas-tallikaveri Esteban Gutierrez oli 12:s.

Interlagosin radalla ajettava trilleri käynnistyy klo. 18 Suomen aikaa.

Brasilian GP:n lähtöjärjestys

Hamilton kavensi takamatkaansa Meksikossa

31.10.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton siirsi sunnuntaisella Meksikon GP:n voitollaan MM-ratkaisua ainakin Brasiliaan saakka. Brittikuski nousi voittojen määrässä Alain Prostin rinnalle.

Hamiltonin voitto herätti närää kanssakilpailijoissa, sillä hallitseva maailmanmestari oikaisi suorastaan härskisti lähdössä radan avausmutkan. Kansainvälinen autoliitto FIA perusteli Hamiltonin rankaisematta jättämistä, sillä että brittikuski olisi hidastanut oikaisun jälkeen.

Ongelmana on se, että jos Hamilton olisi hidastanut vauhtiaan ja ajanut radan mukaisesti, niin hän olisi ensiksikin tuhonnut renkaansa ja toiseksi Hamilton ei olisi pystynyt pitämään kiinni kärkipaikastaan. Tämän takia en voi ymmärtää, että hiekkaesteet poistettiin ratojen varsilta, sillä ei aiemmin vastaavaa pelleilyä ole nähty.

Jos hiekkaesteitä ei palauteta, niin mielestäni yksi hyvistä vaihtoehdoista voisi olla tolpan kiertäminen. Kun jätät tolpan kiertämättä määrätyltä puolelta, niin jos et päästä takana tulevaa ohi, saat automaattisesti 10 sekunnin aikarangaistuksen. Olen aika varma, että oikomiset loppuisivat siihen paikkaan, sillä nykyään valkoiset viivat jättävät liikaa tulkinnanvaraa, mitä ei tapahtuisi tässä esittämässäni esimerkissä.

Hamilton on nyt 19 pistettä tallikaveriaan perässä, kun kaksi osakilpailua on ajamatta. Nico Rosbergille riittää toiseksi ja kolmanneksi sijoittuminen jäljellä olevissa kisoissa, vaikka Hamilton voittaisi ne molemmat.

Vettel hiiltyi Verstappenille

Red Bullin Max Verstappen aiheutti jo lähdössä tuomaristolle tutkittavaa, kun hän painosti Rosbergin ulos radalta. Verstappen selvisi vielä tästä ilman rangaistusta, mutta kisan lopussa hän oikaisi avausmutkan, jotta hän saisi estettyä Ferrarin Sebastian Vettelin ohitusyrityksen.

Vettel kuumeni siitä, että Verstappen ei antanut sijoitustaan saksalaiselle, vaikka Red Bull-kuski oli oikaissut avausmutkan. Tämän jälkeen Verstappen hidasti Vettelin vauhtia niin paljon, että Red Bull-tallikaveri Daniel Ricciardo sai kaksikon kiinni. Ricciardo haki ohitusta Vettelistä, joka vaihtoi ajolinjaansa jarrutusalueella kohti entistä tallikaveriaan. Kuin ihmeen kaupalla molemmat selvisivät vahingoitta.

Kun ruutulippu heilui, niin Vettelin pinna paloi lopullisesti, kun hän tiimiradiossa haukkui sekä Verstappenin että kilpailun johtaja Charlie Whitingin. Kisan tuomaristo antoi riitapukareille aikasakot, joten Ricciardo oli Mercedes-kaksikon jälkeen kolmas. Verstappen oli siis neljäs ja Vettel viides. Tämäkään ei mennyt oikein, sillä jos Verstappen olisi toiminut sääntöjen mukaan, niin Vettel olisi todennäköisesti sijoittunut molempien Red Bull-kuljettajien edelle.

Tämä oli jo toinen tilanne samassa kisassa, kun tuomaristo oli täysin pihalla radalla tapahtuneista tilanteista. Seurataanko siellä edes kilpailua?

Ferrarilta käsittämätön taktiikka Räikköselle

Viime viikolla Ferrarin varikkomiehistö sähläsi, niin tällä viikolla oli varikkomuurin vuoro. Kimi Räikkösen olisi pitänyt ajaa Ferrari-tallikaveri Vettelin tavoin yhden pysähdyksen taktiikalla, mutta suomalaiskuskin taktiikka vaihdettiin kahteen pysähdykseen, mikä tarkoitti sitä, että Räikkönen jäi Force Indian Nico Hülkenbergin taakse jumiin. Räikkönen pystyi kuitenkin lopussa punnertamaan itsensä ohi Hülkenbergin ja kuudenneksi.

Räikkösen renkaat olisi hyvin riittäneet loppuun asti. Ferrarin suomalaiskuski olisi hyvinkin voinut olla lopulta jopa palkintokoroketaistelussa mukana.

Williamsin Valtteri Bottas ajoi jälleen maksimisuorituksen, kun hän sijoittui kahdeksanneksi. Williams-tallikaveri Felipe Massa oli yhdeksäs ja onnistui pitämään Force Indian Sergio Perezin takanaan. Harmittava asia Williamsin kannalta oli se, että Hülkenberg oli seitsemäs, joten intialaistiimi kasvatti yhdellä pisteellä eroansa Williamsiin. Force Indian johto autonvalmistajien sarjassa on nyt yhdeksän pistettä.

Maailmanmestaruus on Rosbergille seuraavan kerran katkolla kahden viikon kuluttua Interlagosin radalla, Brasiliassa.

Meksikon GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 19/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Red Bullit haastajina Meksikon voittotaisteluun

30.10.2016 F1-ennakot

Vaikka Mercedes-kuskit valloittivatkin eturivin sunnuntaiseen Meksikoon GP:hen, niin he saavat tarkkailla erityisesti Red Bull-kuskeja.

MM-taistelussa takaa-ajajan roolissa oleva Lewis Hamilton kiidätti hopeanuolensa jälleen kerran paalupaikalle. Pitkään näytti jo siltä, että MM-sarjaa johtava Nico Rosberg joutuu tyytymään vasta neljänteen lähtöruutuun, mutta viimeinen yritys nosti saksalaisen eturivin toiseen lähtöruutuun.

Pehmeillä renkailla kisaan starttaava MM-sarjan kärkikaksikko saa katsoa lähdössä peileihinsä, sillä toisesta rivistä hyökkäävät Red Bullit superpehmeillä renkailla. Red Bull oli erittäin vahva pitkissä vedoissa perjantain harjoituksissa, joten nähtäisiinkö Meksikossa Max Verstappen ja Daniel Ricciardo tosissaan taistelemassa voitosta.

Räikkösellä teknisiä ongelmia

Ferrarin Kimi Räikkönen löi jälleen tallikaverinsa Sebastian Vettelin, kun Räikkönen oli kuudes ja Vettel seitsemäs. Räikkönen kärsi aika-ajon viimeisellä osiolla moottoriongelmasta, mikä toivottavasti ei tarkoita lähtöruuturangaistuksia. Räikkönen kavensi aika-ajot tallikaveriaan vastaan tilanteeseen 10-9, mikä on huomattavasti parempi saldo kuin 12 kk sitten.

Räikkönen epäili, että Ferrarista jäi paljon vauhtia piiloon, joten toivottavasti Maranellon punaiset värit loistavat itse sunnuntain kisassa. Jos Räikkönen ei saa lähtöruuturangaistuksia, niin hän ajaa kärkiviisikon sijoituksista.

Bottaksen tähtäimessä Force Indiat

Williamsin Valtteri Bottas oli jälleen tallikaveri Felipe Massaa nopeampi, kun Williams-kuskit miehittivät sijat kahdeksan ja yhdeksän. Itse kisassa Williams lähtee jahtaamaan Force Indian kahdeksan pisteen suuruista johtoa autonvalmistajien MM-sarjassa.

Force Indian Nico Hülkenberg lähtee viidentenä ja tallikaveri Sergio Perez 12:ntena, joten Williamsin varikkomuurilla pitää olla hereillä, jotta molemmat kuskit eivät putoa kummankin Force Indian taakse ensimmäisten varikkopysähdysten jälkeen. Bottas taistelee kisassa jäännöspisteistä eli sijoista 7-10.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksältä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton jälleen voittoisa Austinissa

24.10.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi neljännen kerran voittoon Yhdysvaltain GP:ssä, joka ajettiin nyt viidennen kerran Teksasin Austinissa sijaitsevalla Circuit of the Americasin -radalla. Hamiltonille voitto oli jo uran viides Yhdysvaltain osakilpailuissa.

Paalumies Hamilton sai vihdoinkin hyvän lähdön kilpailuun, eikä menettänyt kärkipaikkaansa kuin vain varikkopysähdysten ajaksi. Voitto tuli hallitsevalle maailmanmestarille makoisaan paikkaan, sillä viimeksi Hamilton juhli osakilpailuvoittoa heinäkuussa Saksan Hockenheimissa.

Hamilton nousi voittonsa myötä vasta kolmanneksi F1-kuljettajaksi, joka on saavuttanut urallaan vähintään 50 GP-voittoa. Kolminkertaisen maailmanmestarin edellä ovat vain Alain Prost (51) ja Michael Schumacher (91).

Rosbergille suuri torjuntavoitto

Mercedeksen Nico Rosbergilla ei ollut yhtä helppo kisa kuin tallikaverillaan. Pehmeillä renkailla startannut Rosberg ei saanut yhtä hyvää lähtöä kuin tallikaveri Hamilton, sillä saksalaiskuski joutui taipumaan superpehmeillä startanneelle Daniel Ricciardolle.

Rosberg ajoi pitkään kolmantena, sillä häntä kovasti hiillostanut Red Bullin Max Verstappen kurvasi ilmoittamatta varikolle, kun itävaltalaistallin mekaanikot eivät olleet valmiina pysähdykseen. Hitaan stopin jälkeen Verstappenin auto pysähtyikin hetkeä myöhemmin radan varteen, mikä tarkoitti virtuaalista turva-autoa.

Verstappenin keskeytys oli Rosbergin pelastus, sillä hän ei ollut vielä pysähtynyt, kun taas Verstappenin tallikaveri Ricciardo oli jo pysähtynyt, joten Mercedes-kuski sai käytännössä viimeisen pysähdyksensä ilmaisiksi. Näin ollen Rosberg oli ruutulipulla toinen ja Ricciardo kolmas.

Rosbergin toinen sija tarkoitti sitä, että hänen MM-johtonsa kaventui 26 pisteeseen, kun vielä kolme osakilpailua on ajamatta. Saksalaiselle riittää edelleen toiset sijat maailmanmestaruuden varmistamiseen, vaikka tallikaveri Hamilton voittaisi kaikki loput osakilpailut.

Ferrari pilasi Räikkösen kisan varikolla

Viidennestä lähtöruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi hienosti neljänneksi avausmutkaan tultaessa. Räikkönen pystyi superpehmeillä renkaillaan haastamaan koko avausstintin ajan pykälää kovemmilla renkailla ajaneen Rosbergin.

Räikkönen oli ensimmäisiä autoja, joka siirtyi superpehmeistä pehmeisiin renkaisiin. Valitettavasti suomalaisen Ferrari ei sopinut laisinkaan pehmeille renkaille, sillä hän joutui Verstappenin ohittamaksi hetkeä myöhemmin. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti palasi hurjaksi, kun hän siirtyi hieman ennen kisan puoltaväliä takaisin superpehmeisiin.

Kun Räikkönen tuli tekemään kolmatta ja samalla viimeistä pysähdystään, niin Ferrarille sattui anteeksiantamaton virhe, sillä suomalainen päästettiin liikkeelle ennen kuin oikea takapyörä oli kunnolla kiinnitetty. Räikkönen ei voinut asialle mitään, sillä hänelle näytettiin vihreää valoa, vaikka takapyörä ei ollut vielä kunnolla kiinni. Tästä seurauksena harmillinen keskeytys, kun Ferrarilla oli loistava mahdollisuus ottaa Red Bullia kiinni tallipisteissä.

Näin neljännen sijan peri Ferrarin Sebastian Vettel, joka oli läpi viikonlopun hitaampi Ferrari-kuljettajista. Vettel on muutenkin ollut jollain tavalla vaisu kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Saapa nähdä, että jatkuuko sama meno myös kauden loppuun saakka.

Bottaksen kisa piloille avausmutkassa

Williamsin Valtteri Bottaksen kisa meni pieleen jo ennen kuin se ehti edes alkamaan. Bottas osui yhteen Force Indian Nico Hülkenbergin kanssa avausmutkassa, kun Force India-kuski joutui väistämään yllättäen oven sulkenutta Vetteliä.

Bottas kärsi rengasrikon, joka aiheutti myös mittavia vahinkoja pohjalevyyn, kun Williams-kuski mateli takaisin varikolle kolmella pyörällä. Tallin laskelmien mukaan Bottas menetti 0,3 – 0,5 sekuntia vauhtia per kierros. Bottas oli ruutulipulla 16:s.

McLaren-Hondan Fernando Alonso vastasi kisan näyttävimmistä ohituksista, kun hän väänsi itsensä väkisin sekä Williamsin Felipe Massan että Toro Rosson Carlos Sainzin ohitse. Alonso oli ruutulipulla peräti viides. Jenson Button vielä lisäsi McLaren-tallin pistetiliä yhdeksännellä sijallaan.

Force Indian Sergio Perez nousi kahdeksanneksi, kun hän joutui avauskierroksella juuri Sainzin pyöräyttämäksi. Massa otti siis seitsemännellä sijallaan vain kaksi pistettä enemmän kuin Force India, joka johtaa yhä kahdeksalla pisteellä taistelua autonvalmistajien neljännestä sijasta.

Romain Grosjean otti Haas-tallille sen kotikisassaan kymmenennen sijan eli yhden MM-pisteen.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla.

Yhdysvaltain GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 18/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Lewis Hamilton vihdoin paalulle Teksasissa

23.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalupaikka oli Hamiltonille ensimmäinen Circuit of the Americas -radalla.

Hamilton on kahtena edellisenä kautena joutunut myöntämään Mercedes-tallikaverinsa Nico Rosbergin Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa paremmaksi, mutta hallitseva maailmanmestari onnistui vihdoinkin lauantaina kukistamaan Rosbergin. Paalulta Hamiltonin on ainakin henkisesti helpompi lähteä kaventamaan tallikaverinsa 33 pisteen suuruista MM-johtoa sunnuntaina.

Mielenkiintoista on nähdä, että mitä tapahtuu lähdössä, sillä kärkinelikosta vain kolmantena starttaava Red Bullin Daniel Ricciardo on liikkeellä superpehmeillä renkailla. Hamilton, Rosberg sekä Red Bullin Max Verstappen lähtevät kaikki liikkeelle pehmeillä renkailla. En olisi yllättynyt, vaikka avausmutkassa rytisisi, sillä lähtökiihdytys tehdään jyrkkään ylämäkeen, joten avausmutkan leikkauspistettä on vaikeata nähdä.

Hamiltonille avain voittoon löytyy hyvästä startista sekä oikea-aikaisista pysähdyksistä.

Räikkönen löi jälleen tallikaverinsa

Ferrarin Kimi Räikkönen on äitynyt hyvään aika-ajovireeseen kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Räikkönen on pystynyt lyömään Sebastian Vettelin neljästi lauantaisin, kun kesätauon jälkeen on nyt kuudet aika-ajot ajettu. Asiasta merkittävän tekee se, että Vetteliä pidetään yhtenä lähtöruudukon parhaimmista aika-ajoajajista, kun taas Räikköselle aika-ajot ovat olleet heikkous jo tovin verran.

Räikkönen oli siis viides Yhdysvaltain aika-ajoissa ennen tallikaveriaan. Ellei edessä tapahdu jotain merkittävää, niin Ferrarin vauhti ei riitä viidettä sijaa korkeammalle, joten pahasti näyttää siltä, että Räikkönen ajaa tallikaveriansa vastaan tuosta viidennestä sijasta sunnuntaina.

Bottas nopeampi Williams-kuskeista

Williamsin Valtteri Bottas oli kahdeksas ennen tallikaveri Felipe Massaa. Williams-kaksikon eteen kiilasi kuitenkin vastikään monivuotisen sopimuksen Renaultin kanssa tehnyt Nico Hülkenberg. Force Indian Hülkenberg oli aika-ajojen seitsemäs, mikä oli huono asia autonvalmistajien neljännestä sijasta heidän kanssaan taistelevan Williamsin kannalta.

Pahoin pelkään, että Williamsin vauhti ei riitä sunnuntaina taistelussa Force Indiaa vastaan, sillä he saavat tarkkailla erityisesti kärkikymmenikön ulkopuolelta starttaavaa Force Indian Sergio Pereziä. Näkisin Bottaksen ajavan kisassa pistesijoista 8-10.

Ensimmäistä kertaa kotiyleisönsä edessä kilpaileva Haas-talli on ollut suurissa ongelmissa myös tänäkin viikonloppuna. Perjantain harjoituksissa Haasin autoista irtosi lukuisia osia, joten Esteban Gutierrez ja Romain Grosjean voivat olla onnellisia, jos he edes selviävät ruutulipulle sunnuntain kisassa.

Yhdysvaltain GP:n lähtövalot sammuvat klo 22 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

fimo massa

16.10.2016 Yleinen

Olen tehnyt fimo massasta kaulakoraja ja korvakoruja. Jos mietitte mitä tämä on niin tämä on massaa josta voi tehdä kaikenlaista. Nyt kerron miten tämä tapahtuu.

  1. Ota fimo massaa ja pehmennä sitä käsillä.
  2. Sen jälkeen muotoile siitä mitä haluat. (voit sekoittaa värejä, mutta pitää olla sama fimo massa)
  3. Voit laittaa siihen jonkun rautatikun jos teet siitä korun.
  4. Kun olet muotoillut ne laita sähköuuni päälle 1 10 asteeseen ja teokset pellille.
  5. Teokset ovat uunissa 15-30 min riipuen koosta ja paksuudesta.
  6. Sitten voit vaikka maalata sen tai mitä ikänä haluat, MUTTA ÄLÄ RIKO SITÄ TAI NIITÄ!!!!!!
  7. Ne ovat valmiit

moi

Mercedes varmisti autonvalmistajien maailmanmestaruuden Suzukassa

9.10.2016 F1-kisat

Mercedes varmisti Japanin GP:ssä jo kolmannen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruutensa. Mestaruus ratkesi neljä osakilpailua ennen kauden päättymistä.

Paalumies Nico Rosbergille ei löytynyt haastajaa, kun eturivistä startannut Mercedes-tallikaveri Lewis Hamilton putosi lähtökiihdytyksessä peräti kahdeksanneksi. Rosberg ajeli paalulta kontrolloituun voittoon, liittäen samalla nimensä Japanin GP:n legendaaristen voittajien joukkoon.

Hamilton nousi varikkotaktiikan avulla suhteellisen helposti kolmanneksi, mutta juuttui kisan lopuksi Red Bullin Max Verstappenin perään. Hamilton yritti päätöskierrokselle lähdettäessä rohkeata ohitusta Verstappenista, joka muutti jälleen kerran vaarallisesti ajolinjaansa jarrutusalueella. Hamilton joutui väistämään Verstappenia ulosajoalueelle, sillä Mercedes-kuski tuli kyllä niin kovaa viimeiseen shikaaniin, että hän olisi todennäköisesti ajautunut sinne ilman väistöliikettäkin.

Mercedes-talli ilmoitti kisan jälkeen tekevänsä asiasta protestin, mutta eri lähteistä saatujen tietojen mukaan tallipäällikkö Toto Wolff perui protestin, kun hän oli jo poistunut rata-alueelta. Näin ollen Rosberg lähtee peräti 33 pisteen johdossa Suzukasta, joten Hamilton tarvitsee ulkopuolisilta apuja voittaakseen mestaruuden, vaikka hallitseva maailmanmestari voittaisi neljä viimeistä kilpailua. Tämä näyttää epätodennäköiseltä, sillä Hamilton on viimeksi juhlinut ykköstilaa Saksassa heinäkuun lopulla.

Räikkönen maksimisuoritukseen lähtökohdat huomioiden

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi lauantain aika-ajoissa hienosti kolmanteen lähtöruutuun, mutta sunnuntaiaamu toi tullessaan huonoja uutisia, sillä Ferrari oli joutunut vaihtamaan uuden vaihdelaatikon suomalaiskuskinsa autoon, mikä tarkoitti putoamista kahdeksanteen lähtöruutuun.

Samalla Räikkönen putosi lähtöruudukossa kosteammalle puolelle, mikä vaikutti hieman suomalaisen lähtökiihdytykseen. Räikkönen teki kisassa muutamia hienoja ohituksia, joista upeimpana Force Indian Sergio Perezin sekä Renault-tallissa ajavan Jolyon Palmerin tuplaohitus pääsuoralla.

Räikkönen kertoi auton olleen erittäin hankala ajettava edessä olevaa seuratessa, joten viidettä sijaa voidaan pitää maksimisuorituksena. Uskoisin Räikkösen olleen toinen ilman lähtöruuturangaistusta, sillä Ferrari näytti toimivan suhteellisen hyvin puhtaassa ilmassa. Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettelin taktiikka onnistui piirun verran paremmin, mistä palkintona neljäs sija.

Toivottavasti Räikkönen saa myös loppukauden aikana aika-ajot osumaan kohdilleen, jolloin toivottavasti ei ole luvassa lähtöruuturangaistuksia.

Williams nousi jäännöspisteille

Williams-kuskit jäivät aika-ajoissa kärkikymmenikön ulkopuolelle, joten he saivat vapaasti valita starttirenkaansa. Sekä Valtteri Bottas että Felipe Massa lähtivät kisaan kärkikymmeniköstä poiketen keskikovilla renkailla. Molemmat kuskit menettivät muutamia sijoituksia lähdössä, mutta yhden pysähdyksen taktiikka nosti lopputuloksissa Massan yhdeksänneksi ja Bottaksen kymmenenneksi.

Huono uutinen oli se, että neljännestä sijasta Williamsin kanssa taisteleva Force India sai Perezin ruutulipulle seitsemäntenä ja Nico Hülkenbergin kahdeksantena. Näin ollen intialaistiimi johtaa nyt jo 10 pisteellä Williamsiin. En usko, että Williams pystyy tuota eroa enää loppukauden aikana kuromaan umpeen.

Bottas oli myös harmistunut siitä, että hänen tallikaverinsa otettiin aiemmin sisälle, vaikka suomalaiskuski oli Massan edellä ennen varikkopysähdyksiä. Olen ollut jo jonkin aikaa sitä mieltä, että Williams-kortti on jo nähty ja Bottaksen on aika siirtyä toiseen talliin (Renault). Toivottavasti näin tapahtuu jo ensi kaudeksi.

McLaren-talli saapui luottavaisena moottorivalmistaja Hondan kotikisaan, mutta viikonloppu oli täysi pannukakku. Uusi voimanlähde ei tuonut toivottua parannusta, sillä Fernando Alonso oli 16:s ja Jenson Button 18:s.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua ajettavalla Yhdysvaltain GP:llä.

Japanin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 17/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Rosberg niukasti paalulle Suzukassa

8.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg löi 13 tuhannesosalla tallikaveri Lewis Hamiltonin taistelussa Japanin GP:n paalupaikasta Suzukassa lauantaina.

Rosberg lähtee sunnuntaiseen kisaan kasvattamaan 23 pisteen MM-johtoaan. Hamilton tulee kisassa varmasti tekemään kaikkensa voittaakseen, sillä Rosberg voisi voittonsa myötä pistää hallitsevan maailmanmestarin erittäin tukalaan tilanteeseen MM-taistossa.

Mercedes-kuskit eivät ole kohdanneet toisiaan radalla hetken aikaan, joten olisiko sunnuntain kisassa luvassa romua Mercedes-kaksikon välillä. Erittäin tiukka ja nopea avausmutka antaa tälle mahdollisuuden, sillä kyseessä ei olisi ensimmäinen kerta, kun MM-taiston ratkaisunhetkiä nähtäisiin Suzukan avausmutkassa.

Räikköseltä kauden paras aika-ajo

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi selkeästi tämän kauden parhaimman aika-ajonsa, kun hän sijoittui kolmanneksi. Räikkönen jäi Mercedes-kaksikosta vain kolmen kymmenyksen päähän. Ferrarin suomalaiskuski jätti taakseen sekä tallikaveri Sebastian Vettelin että Red Bull-kaksikon, mitä voidaan pitää tähän mennessä kauden parhaimpana aika-ajosuorituksena.

Vettel oli aika-ajon neljäs, mutta hän lähtee vasta seitsemäntenä, sillä hän sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen Malesian GP:n avausmutkan kolarin aiheuttamisesta. Vettelin edelle nousivat näin ollen Red Bullin Max Verstappen sekä Daniel Ricciardo että Force Indian Sergio Perez.

Räikkösen odotan taistelevan huomisessa kisassa palkintosijasta. Jos Mercedekselle sattuu Malesian kaltaisia ongelmia, niin toivottavasti Räikkönen on hyödyntämässä niitä, jotta sunnuntaina saataisiin kauden viides GP-voittaja.

Force India on Williamsin niskan päällä

Williamsin Valtteri Bottas jäi toisena viikonloppuna peräkkäin kärkikymmenikön ulkopuolelle aika-ajoissa. Bottas starttaa kisaan tutusta 11. lähtöruudusta. Williams-tallikaveri Felipe Massa jäi tällä kertaa 12:nneksi.

Williamsin kannalta huolestuttavaa on se, että Force Indian Perez starttaa kuudentena ja meksikolaisen tallikaveri Nico Hülkenberg yhdeksäntenä. Suzukassa tuskin on mahdollista samanlaiseen taktiiseen lottovoittoon kuin edellisenä viikonloppuna, mikä ei lupaa hyvää Williamsille. Sunnuntaille luvattu sade ei myöskään nosta brittitallin mahdollisuuksia.

Force India on kolmen pisteen johdossa Williamsiin lähdettäessä sunnuntaiseen kilpailuun, joten olen yllättynyt, mikäli Williams saa piste-eroa kavennettua. Uskoisin, että Bottas taistelee sunnuntaina jäännöspisteistä.

Haas-talli on ollut suurissa ongelmissa viimeisinä kolmen viikonloppuna jarrujensa kanssa. Lauantain aika-ajo toi pientä valoa tunnelin päähän, kun yhdysvaltalaistalli sai molemmat autonsa kärkikymmenikköön ensimmäistä kertaa lyhyen F1-taipaleensa aikana.

McLaren-Hondalta odotettiin parempaa suoritusta moottorivalmistajansa kotikisassa, mitä aika-ajoissa nähtiin, kun Fernando Alonso oli 15:s ja Jenson Button 17:s. Jos Alonso ottaa samanlaisen lähdön kuin muutamassa edellisissä kilpailuissa, niin heillä on mahdollisuuksia taistella jäännöspisteistä. McLaren-kuskeilla ei ole asiaa kärkikuusikkoon vielä tänäkään viikonloppuna.

Japanin GP käynnistyy varhain sunnuntaiaamuna klo. 8 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys