Selaat arkistoa kohteelle Marussia.

F1:sten pikkutallilla jälleen yksi välikausi

13.12.2015 F1-koosteet

Tästä alkaa Formula ykkösten kooste kaudesta 2015. Ensimmäisenä on vuorossa omistusvaihdoksen talvitauon aikana kokenut pikkutalli, Manor Marussia.

Formula ykkösten häntäpään talli sai uuden omistajan ennen kauden alkua, kun liikemies Stephen Fitzpatrick osti tallin omistukseensa. Samalla Fitzpatrick nimitti Justin Kingin tallin uudeksi puheenjohtajaksi. Tallin oston myötä tallin nimi muuttui Manor Marussiaksi.

Jotain jatkuvuutta tallissa sentään koettiin, kun John Booth ja Graeme Lowdon jatkoivat tiimin pyörittämistä. Tallin kuljettajiksi pestattiin britti Will Stevens sekä Espanjan Roberto Merhi. Manor haki poikkeuslupaa ajaa kaudella 2015 edellisen kauden autolla, mutta Force India käytti vetoomusoikeutensa tätä ehdotusta vastaan. Näin Manor starttasi kauteen kauden 2015 sääntöihin päivitetyllä autolla.

Manor on myös ainoa talli, joka on kolmesta kaudella 2010 aloittaneesta tallista enää kisaamassa, kun HRT meni konkurssiin kauden 2012 päätteeksi ja Caterhamin suljettua ovensa edelliseen kauteen.

Stevens ei pystynyt teknisten ongelmien takia ajamaan kauden kahta ensimmäistä osakilpailua, mutta eipä se auto antanutkaan minkäänlaisia eväitä pistesijoille. Stevensin paras sijoitus tuli omasta kotikisastaan, kun hän oli Iso-Britannian kisassa 13:s.

Merhi oli alkukaudesta hitaampi kuin Stevens, mutta hän peittosi tallikaverinsa neljästi kuudessa ajamassaan loppukauden kisassa. Merhin paras sijoitus oli 12:s Iso-Britannian GP:stä.

Alexander Rossi korvasi Merhin viidessä loppukauden osakilpailussa. Merhi pääsi takaisin rattiin, kun Rossi suoritti GP2-sarjan velvollisuutensa loppuun. Yhdysvaltalainen ajoi Stevensiä ennen ruutulipulle kolmesti. Rossin paras sijoitus syntyi hänen kotikisassaan, kun hän oli Yhdysvaltain GP:ssä 12:s.

Manor ei saavuttanut tällä kaudella siis yhtään MM-pistettä ja jäi koko MM-sarjan viimeiseksi.

Sebastian Vettel jälleen ykkönen Singaporen illassa

21.9.2015 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi neljännen kerran urallaan voittoon Singaporen F1-osakilpailussa. Vettel nousi kaikkien aikojen voittotilastossa ohi Ayrton Sennan.

Vettel ajoi paalulta voittoon johtaen jokaisen kisakierroksen. Saksalaiskuski hallitsi hermonsa, vaikka hän kahdesti menettikin johtomarginaalinsa muihin turva-auton takia. Ensimmäisellä kerran turva-autoa tarvittiin, kun Williamsin Felipe Massa ja Force Indian Nico Hülkenberg osuivat toisiinsa. Toisella kerralla yli-innokas katsoja käveli radan reunaa, mikä toi turva-auton radalle. Tästä tilanteesta selvittiin onneksi pelkällä säikähdyksellä.

Vettelin lisäksi loistavan kisan ajoi hänen entinen tallikaverinsa Daniel Ricciardo. Australialaiskuski piti paikkansa lähdössä, eikä tehnyt virhettäkään kisan aikana. Ferrarin loistavaa päivää täydensi Kimi Räikkönen, joka oli ruutulipulla kolmas. Ferrarin suomalaiskuskille kyseessä oli vasta kauden toinen palkintosija, sillä edellinen tuli huhtikuussa Bahrainissa.

Räikkönen ei ollut eilisen tapaan tyytyväinen autonsa käyttäytymiseen, mutta uskoi ongelman ratkeavan ennen ensi viikonloppuna Suzukassa ajettavaa Japanin osakilpailua.

Maailmanmestaruustaistelu tiivistyi, kun MM-sarjan kärkimies Lewis Hamilton joutui keskeyttämään neljänneltä sijaltaan. Hamiltonin tallikaveri Nico Rosberg peri neljännen sijansa, mikä tarkoitti Hamiltonin pistejohdon kutistumista 41 pisteeseen. Vettel nousi kauden kolmannen voittonsa myötä vain kahdeksan pisteen päähän Rosbergista.

Bottas ylsi maksimisuoritukseen

Williamsin Valtteri Bottas hyödynsi muiden virheet, jolloin seitsemännestä lähtöruudusta startannut suomalainen oli ruutulipulla viides. Williamsin taistelu autonvalmistajien MM-sarjan toisesta sijasta entisestään vaikeutui, sillä Felipe Massa joutui keskeyttämään vaihdelaatikkovikaan. Ferrari on karannut Williamsilta jo yli 100 MM-pisteen päähän, kun kuusi osakilpailua on kautta jäljellä.

Bottas sai sunnuntaina maksimisuorituksen irti, eikä sen enempää voi kuskilta vaatiakaan. Toivottavasti Williams nousee seuraavissa kisoissa takaisin taistelemaan palkintosijoista.

Toro Rosson Max Verstappen oli yksi kisan suurimmista onnistujista, sillä hän jäi startissa paikalleen. Verstappen pääsi varikolta kisaan mukaan, mutta hän oli siinä vaiheessa kierroksen muita jäljessä.

Turva-auto kuitenkin nosti hollantilaisnuorukaisen takaisin MM-pistetaisteluun. Verstappen tuli lopulta Sergio Perezin perässä ruutulipulle kahdeksantena. Lopussa talli käski Verstappenia päästämään tallikaverinsa Carlos Sainzin ohi, mihin hollantilainen ei suostunut. Kisan jälkeen tallipäällikkö Franz Tost puolusteli tallikaverinsa päätöstä, sillä Sainzin olisi pitänyt pystyä tuoreemmilla renkaillaan ohittamaan tallikaverinsa ennen Perezin haastamista.

McLaren-Hondalle kisa alkoi lupaavasti, sillä molemmat autot olivat hetken aikaa jopa MM-pisteillä. Lopulta sekä Fernando Alonson että Jenson Button kilvanajot päättyivät keskeytykseen. McLaren-tallissa odotettiin Singaporesta samanlaista pistetehtailua kuin Monacosta ja Unkarista.

Alexander Rossi peittosi Manor Marussia-tallikaverinsa Will Stevensin F1-debyytissään, mikä on loistava saavutus 23-vuotiaalta kalifornialaiselta. Tämän enempää ei tällä hetkellä voi Manor-tallin kuljettajalta vaatia.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaariselta Suzukan radalta, kun vuorossa on Japanin osakilpailu.

Singaporen GP:n tulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 13/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Kimi Räikkösellä hyvä harjoituspäivä Singaporen iltavaloissa

19.9.2015 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen oli hyvässä iskussa perjantain harjoituspäivänä Singaporessa.

Räikkönen oli toiseksi nopein perjantai-iltana paikallista aikaa ajetuissa harjoituksissa. Ferrarin suomalaiskuski hävisi vain muutamia sekunnin sadasosia Daniil Kvjatille. Red Bullin loistavaa harjoituspäivää täydensi kolmanneksi ajanut Daniel Ricciardo, joka hävisi vain kymmenyksen tallikaverinsa pohja-ajasta.

Mercedekset eivät onnistuneet aivan parhaimmalla mahdollisella tavalla, sillä Lewis Hamilton oli neljäs ja Nico Rosberg vasta seitsemäs. Uskon, että Mercedekset ovat silti ennakkosuosikeita eturiviin lauantain aika-ajoissa.

Kysymys kuuluukin, että kuinka hyvin Red Bull-kaksikko sekä Ferrarin Sebastian Vettel että Räikkönen pystyvät haastamaan Mercedes-tallia. Ferrarin suomalaiskuskilla on kaksi tavoitetta aika-ajoihin: päihitä tallikaverisi sekä lyö ainakin muut kuin Mercedes-kuskit.

Red Bullin moottorivalmistaja Renault ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että se ei toimita moottoreita enää ensi vuonna laisinkaan asiakastalleille, joten Red Bull joutuu etsimään itselleen uuden moottorivalmistajan. Jos uutta moottorivalmistajaa (Ferrari) ei löydy, niin Red Bull lyö lappunsa luukulle jo tämän kauden päätteeksi. Se olisi erittäin kova takaisku, ei ainoastaan Formula ykkösille vaan myös Red Bullin nuorten kuljettajien ohjelmaan kuuluville tulevaisuuden lupauksille.

Minne yltää Williams?

Singaporen rata ei sovi parhaimmalla mahdollisella tavalla Williamsille, mutta talli ei odota kokevansa samanlaisia vaikeuksia kuin Monacossa tai edes Unkarissa. Felipe Massa oli 11:s ja Valtteri Bottas 17:s toisissa harjoituksissa.

Williams tekee aina omaa ohjelmaansa perjantaina, joten huominen harjoitus antaa enemmän osviittaa brittitallin iskukyvystä. Uskon, että molemmat Williamsit starttaavat kärkikahdeksikosta kilpailuun. Toivottavasti Bottas pystyisi päihittämään Massan heti aika-ajoista lähtien, sillä muuten voi olla vaikea viikonloppu luvassa.

Fernando Alonso toi pientä toivoa Mercedes-Hondalle, kun kaksinkertainen maailmanmestari ajoi seitsemänneksi nopeimman ajan. Tallikaveri Jenson Button oli 14:s, joten aika-ajoissa nähdään sitten, että ajoiko Alonso tallikaveriaan kevyemmällä autolla. Italialaistoimittaja Leo Turrini kertoi perjantaina blogissaan, että Alonso olisi lähdössä ensi kaudeksi Red Bullille, mutta se ei välttämättä ole viisas ratkaisu, sillä he eivät välttämättä edes aja kuninkuusluokassa ensi kaudella.

F1-sarja sai myös ensimmäisen yhdysvaltalaiskuljettajansa sitten kauden 2007, kun Alexander Rossi debytoi Manor Marussian ratissa tulevana viikonloppuna. Rossi ajaa loppukaudella viisi osakilpailua, sillä hän taistelee vielä teoreettisesti GP2-sarjan mestaruudesta. Venäjän ja Abu Dhabin F1-kisoihin Marussian rattiin palaa Roberto Merhi.

Rossille F1:n kirkkaat valot tulivat jo harjoituspäivänä tutuksi, kun kalifornialainen päätti harjoituspäivänsä seinään. Myös tallikaveri Will Stevens kosketti kevyesti reunavalleja toisessa harjoituksessa.

Singaporen GP:n aika-ajot käynnistyvät poikkeuksellisesti Suomen aikaa vasta klo. 16.

Ensimmäisten harjoitusten tulokset

Toisten harjoitusten tulokset

Onko Red Bullista yllättäjäksi Unkarissa?

25.7.2015 F1-ennakot

Red Bullin Daniil Kvjat ja Daniel Ricciardo löytyivät yllättäen kärkikolmikosta Unkarin GP:n perjantain vapaista harjoituksista. Kysymys kuuluukin, että pystyykö Red Bull pitämään yllä vauhtiaan myös aika-ajoissa.

Jos Mercedekselle ei osu teknisiä ongelmia autoihinsa, niin Lewis Hamilton ja Nico Rosberg taistelevat paalupaikasta. Hamilton on ollut niskan päällä aika-ajoissa, sillä hän johtaa tallikaveriaan paalupaikoissa lukemin 8-1, joten hallitseva maailmanmestari lähtee ennakkosuosikkina paalulle.

Uskon, että Red Bullit ajoivat perjantaina muita hieman kevyemmällä autolla, joten toisesta rivistä eteenpäin käydään armoton taistelu, sillä aikaerot kuljettajien välillä tulevat olemaan pieniä tällä vain reilun 4 kilometrin mittaisella radalla.

Suomalaisten onnistuttava aika-ajoissa

Ferrarin Kimi Räikköselle toivotaan, että viikonloppu jatkuisi positiivisena. Räikkönen oli jo Silverstonessa nopeampi kuin tallikaverinsa Sebastian Vettel, kunnes epäonninen sade iski kisan loppupuolella. Unkarissa Räikkönen on edelleen ollut Vetteliä nopeampi, mutta saksalaisen harjoituksia haittasivat tekniset ongelmat sekä pari erittäin epätyypillistä pyörähdystä.

Ferrarit taistelevat tiukasti toisen rivin lähtöpaikoista yhdessä Williamsien ja Red Bullien kanssa. Valtteri Bottas uskoi helteen ainakin auttavan Williamsia, joten toivottavasti Bottas pystyisi lyömään aika-ajoissa vahvan tallikaverinsa Felipe Massan.

Perjantain harjoitusten puheenaiheeksi nousi myös Sergio Perezin ulosajo aivan radan toisen sektorin viimeisessä vasurissa. Force Indiasta petti oikea takaripustus, jolloin Perez törmäsi aitaan, josta auto pyörähti katolleen. Onneksi meksikolainen selvisi rytäkästä ilman vammoja.

Force India ei pystynyt antamaan kansainväliselle autoliitto FIA:lle kunnollista selvitystä takaripustuksen pettämisestä, joten heidät suljettiin turvallisuusriskin takia perjantain toisesta harjoituksesta. Toivottavasti sekä Perez että Nico Hülkenberg nähdään radalla taas lauantaina.

Unkarin viikonloppu on omistettu Jules Bianchin muistolle

Viime kaudella Marussialla ajanut Jules Bianchi menehtyi viime viikolla nizzalaisessa sairaalassa lokakuussa 2014 ajetussa Japanin GP:ssä saamiinsa päävammoihin. Bianchi törmäsi tuhoisin seurauksin nostotraktoriin, kun hän menetti autonsa hallinnan sateen piiskaamalla radalla.

Valtaosa F1-kuljettajista oli tiistaina saattamassa kilpaveljeänsä viimeiselle matkalleen, joten Unkarin viikonloppu on omistettu Bianchin muistolle. Kaikki F1-tallit ovat ottaneet käyttöönsä #JB17-tarrat muistoksi kilpaveljestään.

Ennen sunnuntain kilpailua on luvassa hiljainen hetki Bianchin muistolle.

Lauantaina ajettavat Unkarin GP:n aika-ajot käynnistyvät klo. 15.

FP1:n tulokset
FP2:n tulokset

Lewis Hamilton hallitsi mestarillisesti vaikeat olosuhteet Silverstonessa

6.7.2015 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi uransa kolmanteen voittoonsa kotiyleisön edessä Silverstonessa. Voitto nosti Hamiltonin Silverstonen voitoissa tasoihin Jim Clarkin ja Nigel Mansellin kanssa.

Toisesta lähtörivistä lähteneet Williamsit aiheuttivat Mercedeksen varikkomuurille ylimääräisiä sydämentykytyksiä, kun Williams-kaksikko ampaisi kärkeen, vaikka Hamilton kuittasikin Valtteri Bottaksen juuri ennen turva-auton kutsumista radalle.

Turva-autoa tarvittiin, kun Red Bullin Daniel Ricciardo osui toisessa mutkassa yhteen Lotuksen Romain Grosjeanin kanssa, jonka seurauksena Lotukset törmäsivät toisiinsa, mikä johti molempien keskeytykseen. Tämän kolmikon perässä ajanut McLaren-Hondan Fernando Alonso väisti kolaria, mutta lukitsi takarenkaansa sillä seurauksella, että hän päätti tallikaverinsa Jenson Buttonin kotikisan avauskierrokseen.

Williams oli itsensä pahin vihollinen

Kun turva-auto tuli takaisin varikolle, niin Hamilton yritti raivoisasti ohittaa kärjessä ajanutta Felipe Massaa viimeisissä mutkissa. Hamilton sortui ajovirheeseen, jonka ansiosta Bottas nousi takaisin toiselle sijalle. Tässä kohtaa Williamsin olisi pitänyt antaa kuljettajien ajaa tasapäisesti toisiaan vastaan, MUTTA…

Toisin kävi, sillä Williams kehotti tallin kuljettajia olla taistelematta toisiaan vastaan, että he yhdessä mukamas karkaisivat Mercedes-kuljettajilta. Kun Bottas vihdoinkin sai luvan ohittaa, niin renkaista oli jo paras pito poissa eikä ohittaminen olisi ollut helppoa, sillä Massa blokkaili edessä jatkuvasti.

Vielä Williamsille tarjottiin johtopaikan pitämistä aikaisemmalla varikkostopilla, mutta he eivät seuranneet sitä, että muun muassa Ferrarit ajoivat kisan nopeimpia kierroksia vaihdettuaan kovemmat renkaat alle. Kun Hamilton pysähtyi kärkikuskeista ensimmäisenä, niin hän meni sen jälkeen menojaan. Bottas melkein ohitti Massan, vaikka hän ajoi kierroksen pidempään vanhoilla renkailla.

Kisan loppupuolella alkaneeseen sateeseen Williams reagoi myös taas kierroksen myöhässä, eikä auto myöskään toiminut kovinkaan hyvin välikelin renkailla, joten Nico Rosbergilla oli helppo työ varmistaa kaksoisvoitto Mercedekselle. Massa oli ruutulipulla neljäs ja Bottas viides.

Jos tulevaisuudessa Williams aikoo voittaa maailmanmestaruuksia tai edes kisoja, niin taktiikat pitäisi saada kuntoon, sillä Silverstonessa he tekivät suorastaan tyhmiä ratkaisuja. Uskon, että jos Bottas olisi päässyt alussa tallikaverinsa edelle, niin hän olisi seissyt palkintokorokkeella.

Ferrarilla kaksijakoiset tunnelmat

Ferrarit olivat yllättävän hitaita Silverstonen radalla, sillä molemmat kuljettajat olivat pulassa sekä Force Indian Nico Hülkenbergin että Red Bullin Daniil Kvjatin kanssa. Räikkönen jäi jumiin Hülkenbergin taakse, sillä saksalaiskuskin Mercedes-kone siivitti häntä suorilla kovempaa kuin Ferrareita.

Aikainen varikkopysähdys ja siirtyminen kovemmille renkaille oli tuottamassa Räikköselle viidettä sijaa, kunnes sade saapui Silverstonen rata-alueelle. Räikkösellä oli jo läheltä piti-tilanne, joten hän tuli varikolle vaihtamaan välikelin renkaat. Vaihto näytti tuottavan tulosta, kunnes sade yhtäkkiä loppuikin muutamaksi kierrokseksi ennen kuin se alkoi uudestaan. Tässä vaiheessa suomalaisen renkaat olivat jo niin ylikuumentuneet, että hän joutui tekemään ylimääräisen varikkostopin, mutta ilman sitäkin, niin kahdeksatta sijaa korkeammalle ei olisi liian aikaisen stopin takia ollut asiaa. Räikkönen menetti samalla neljännen sijansa MM-pisteissä pisteen erolla Bottakselle.

Vettel taas oli Hamiltonin lisäksi yksi ainoista, jotka vaihtoivat täydelliseen aikaan välikelin renkaisiin 43. kierroksella. Tästä tuloksena saksalaiselle jo peräti kauden kuudes palkintosija. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner väitti kilpailun jälkeen, että Kvjat olisi voinut olla kolmas ellei hän olisi pyörähtänyt slikseillä juuri ennen välikelin renkaille siirtymistä. Kvjat oli maalissa kuudes vain auton mitan päässä Bottaksesta.

Britannian viikonloppu oli tosi turhauttava Räikkösen kannalta, sillä hän oli koko viikonlopun Vetteliä nopeampi, mutta hienoisen tuurin ja paremman ajoituksen ansiosta, niin sijoitukset kääntyivät päälaelleen. Unkarissa täytyy vaan pystyä olemaan Vetteliä nopeampi läpi koko viikonlopun, niin hyvä lopputulos odottaa varmasti siitä kilpailusta.

Force India ajoi loistavan kisan Silverstonessa debytoineella autollansa, kun Hülkenberg oli maalissa seitsemäs ja Sergio Perez yhdeksäs. Alonso avasi vihdoinkin pistetilinsä, kun Sauberin Marcus Ericsson kävi vuorotellen hakemassa kuivan ja välikelin renkaita. Alonso otti siis yhden MM-pisteen ollen kymmenes.

Marussia-kuskit Roberto Merhi ja Will Stevens ottivat kauden parhaat sijoituksensa, kun Merhi oli 12:s ja Stevens 13:s. MM-pisteet jäivät silti tältä kaksikolta haaveeksi.

MM-sarja jatkuu poikkeuksellisesti kolmen viikon kuluttua Unkarin Hungaroringillä.

Britannian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Ennakko: Onko jälleen avausvoittajan vuoro Kanadassa?

5.6.2015 F1-ennakot

F1-kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Kanadassa, kun Gilles Villeneuven mukaan nimetty legendaarinen katurata toimii kauden seitsemännen osakilpailun näyttämönä.

Vaikka kyseessä on katurata, niin Gilles Villeneuve Circuit poikkeaa täysin tyypillisestä katuradasta, sillä huippunopeus nousee tällä radalla reilusti yli 300 km/h. Tämä tarkoittaa sitä, että erityisesti jarrut joutuvat kovalle rasitukselle, joten niistä huolehtiminen on tärkeässä roolissa.

MM-sarjaa johtava Lewis Hamilton lähtee hakemaan revanssia Kanadasta, sillä hän sortui yhdessä Mercedes-tiiminsä kanssa taktiikkavirheeseen edellisessä Monacon GP:ssä. Hamiltonilla on muutenkin hampaankolossa viime vuodelta, sillä hän tuhosi viimevuotisessa Kanadan GP:ssä jarrunsa keskeytyskuntoon. Varmasti kaksi edellistä osakilpailua voittanutta Nico Rosbergia kiinnostaa tallikaverinsa piste-eron kurominen tänä viikonloppuna.

Ferrarille ja Williamsille hyviä uutisia

Ferrarille kuuluu hyviä uutisia viikonlopun alla, sillä maranellolaistiimin kuljettajat Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen saavat käyttöönsä uusitun moottorin, jossa on eri lähteiden tietojen mukaan 20-30 hevosvoimaa enemmän tehoa kuin alkukauden koneessa. Tämä hevosvoimien kasvu nostaa Ferrarin moottorin teholukemissa jo hyvin lähelle Mercedeksen lukemia. Huomionarvoista on se, että molemmilla moottorivalmistajilla on vielä seitsemän ”pelimerkkiä” käytössä moottorin kehittämiseen.

Räikkösen suurin kompastuskivi löytyy tällä hetkellä aika-ajoista, joissa suomalaisen täytyy olla vahvempi, jos hän mielii tallin hierarkiassa haastaa nelinkertaisen maailmanmestarin. Uskon, että Ferrarilla on hyvät mahdollisuudet haastaa Mercedes, mutta voittamiseen tarvitaan saksalaistallille luotettavuus- tai muita ongelmia.

Williams ottaa käyttöönsä Kanadassa vasta toisen tämän kauden neljästä moottoristaan. Uuden moottorin sekä paremman aerodynamiikkapaketin ansiosta toivotaan, että pisteittä jääminen Monacossa jää nopeasti unholaan.

Uskon siihen, että Williamsin Valtteri Bottas voi haastaa Ferrarit jopa palkintokoroketaistossa. Tallikaveri Felipe Massakin haluaa varmasti hyvän tuloksen täältä, sillä viimevuotinen kisa päättyi rajuun kolariin Sergio Perezin kanssa, kun kaksi kuumaveristä kuljettajaa taisteli viimeisellä kierroksella vielä palkintokorokesijasta. Toivottavasti Williams palaa takaisin vähintään kolmanneksi nopeimmaksi autoksi.

Kanadan GP on ollut avausvoittajien pyhättö

Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä radalla F1-uransa avausvoittoaan ovat juhlineet Hamiltonin lisäksi Daniel Ricciardo, Robert Kubica, Jean Alesi, Thierry Boutsen ja Gilles Villeneuve. Ricciardo oli viime vuonna ensimmäinen ja ainoa ei-Mercedes-kuljettaja, joka voitti osakilpailun kauden aikana. Villeneuve taasen voitti ensimmäisen Kanadan GP:n, joka järjestettiin Notre Damen saarella.

Sunnuntaina on mielenkiintoista nähdä, että saako F1-sarja jälleen uuden GP-voittajan historian kirjoihinsa. Olisiko vihdoinkin Bottaksen vuoro?

Ensimmäiset harjoitukset käynnistyvät klo. 17. Suomen aikaa.

Kanadan GP:n voittajat:

2014: Daniel Ricciardo Red Bull-Renault
2013: Sebastian Vettel Red Bull-Renault
2012: Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2011: Jenson Button McLaren-Mercedes
2010: Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2008: Robert Kubica BMW Sauber
2007: Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2006: Fernando Alonso Renault
2005: Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes
2004: Michael Schumacher Ferrari

1999: Mika Häkkinen McLaren-Mercedes

Koko lista voittajista

Nico Rosbergin kauden 2014 paalukierros

Lewis Hamilton valtasi ensimmäisen paalupaikkansa Monacossa

24.5.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton saavutti lauantaina ensimmäisen paalupaikkansa Monacon kaduilla. Hallitsevalle maailmanmestarille paalu oli jo uran 43:s.

Hamilton löi aika-ajoissa Nico Rosbergin reilun kolmen kymmenyksen erolla. Tallikaveri Rosbergin on onnistuttava startissa, mikäli hän aikoo taistella voitosta. Jos Hamilton pitää kärkipaikkansa, niin hän kyllä karkaa muilta.

Red Bull oli aika-ajon yllättäjä

Red Bull osoitti pieniä heräämisen merkkejä ruhtinaskunnan kaduilla, sillä Daniel Ricciardo oli neljäs ja Daniil Kvjat viides. Red Bull-kaksikon eteen ehti vielä Ferrarin Sebastian Vettel.

Kimi Räikkönen kärsi auton yliohjautumisesta eikä ajoituskaan osunut aivan kohdilleen, joten lopputuloksena oli kuudes lähtöruutu. Kilpailusta tulee Räikkösen kannalta vaikea, sillä lähtö on ainoa hyvä tilaisuus ohittaa muita Monacon katuradalla. Toivottavasti Räikkönen pääsee Red Bull-kaksikon ohi, jotta hän pystyisi haastamaan tallikaverinsa taistelussa kolmannesta sijasta.

Williams ja McLaren joutuivat pettymään

Williams oli viime vuoden tapaan vaikeuksissa Monacossa. Sekä Felipe Massa että Valtteri Bottas kärsivät auton aliohjautumisesta aika-ajoissa. Bottaksen viimeisen yrityksen pilasi myös liikenneruuhka. McLaren-Hondalla jouduttiin myös pettymään, sillä Fernando Alonson auto sammui kesken toisen aika-ajon. Tallikaveri Jenson Button uskoi pääsevänsä helposti viimeiseen aika-ajoon, mutta Rosbergin aiheuttamat keltaiset liput, pilasivat brittikuskin toiveet jatkopaikasta.

Molemmat tallit hyötyivät kuitenkin muiden saamista rangaistuksista. 11:nneksi ajanut Lotuksen Romain Grosjean sai viiden lähtöruudun rangaistuksen vaihdelaatikon vaihdosta ja kahdeksanneksi sijoittunut Carlos Sainz ei suorittanut FIA:n pakollista punnitusta kesken aika-ajon, joten Toro Rosso-kuljettaja starttaa kilpailuun varikonportilta. Mielestäni tuomio oli oikea, sillä säännöissä sanotaan selkeästi, että autot voidaan punnita session aikanakin. Jos Sainz olisi suorittanut punnituksen, niin hän olisi varmasti silti ehtinyt ajamaan tarvittavan kierroksen.

Grosjeanin ja Sainzin saamat rangaistukset muuttavat hieman lähtöjärjestystä. Button starttaa 10:tenä, Massa 12:tena, Alonso 13:tena, Bottas 16:tena. Mielenkiintoista on seurata, että pystyykö joku tästä nelikosta ajamaan pisteille kilpailussa. McLaren-Hondalle pistetilin avaaminen olisi henkisesti helpottava asia, sillä McLarenin kauden avaus on ollut surkein tallin historiassa.

Legendaarinen Monacon GP käynnistyy klo. 15 Suomen aikaa.

Aika-ajon tulokset

Lewis Hamiltonin paalukierros (video sivun alareunassa)

Sade pilasi harjoituspäivän Monacossa

22.5.2015 F1-ennakot

Sade pilasi lähes koko toisen harjoitusosion torstaina Monacossa.

Sade iski Monacon radalle juuri ennen kuin kuljettajat olivat lähdössä harjoittelemaan aika-ajovetoja superpehmeillä renkailla. Näin ollen parhaat ajat ajettiin poikkeuksellisesti kovemmilla renkailla.

Mercedekset olivat Lewis Hamiltonin johdolla harjoitusten nopeimpia. Hallitseva maailmanmestari löi tallikaveri Nico Rosbergin yli 0,7 sekunnilla, mutta uskon, että aika-ajoissa aikaero tallikaverusten välillä on huomattavasti pienempi. Toistaiseksi nopeiden kierrosten ajaminen on näyttänyt Hamiltonille helpommalta, joten uskoisin hänen ottavan paalun sunnuntain kilpailuun.

Räikkönen tuskaili rengaslämpöjen kanssa

Kimi Räikkösellä oli useamman kuljettajan tavoin, niin vaikeuksia saada rengaslämpöjä kohdilleen torstaina. Räikkösen Ferrari-auto näytti varsinkin sadekelillä todella levottomalta, joten vaikka sadekeli tekisi ajamisesta haastavamman, niin toivotaan sateiden pysyvän poissa Monacosta.

Jos on kuivaa, niin Räikkönen käy kovan taistelun tallikaverinsa Sebastian Vettelin kanssa kolmannesta sijasta. Vettel näyttäisi saavan kasaan helpommin nopeita kierroksia kuin tallikaverinsa, joten saksalaisella on edelleen pieni niskalenkki Räikkösestä.

Williams testasi taas muista poikkeavalla ohjelmalla, joten tallin kuljettajat löytyivät tuloslistalta kymmenennen sijan huonommalta puolelta. Monacon rata oli viime kaudella Williamsille huonoin rata, mutta tämän kauden auto on tähän mennessä ollut vahvempi hitaissa mutkissa.

Uskon, että Williamsit miehittävät Valtteri Bottaksen johdolla kolmannen rivin aika-ajoissa, mutta erityisesti Red Bullin Daniel Ricciardo kärkkyy lähietäisyydeltä Williams-kaksikon virheitä.

Lähtöruutu on tärkeämpi kuin missään muualla

Monacon radalla ohittaminen on valitettavasti lähes mahdotonta, vaikka olisit useita sekunteja edellä menevää autoa nopeampi. Näin ollen lähtöruudulla on huomattavasti suurempi rooli kilpailun kannalta kuin muualla.

Jos haluat lähteä Monacossa hyvästä lähtöruudusta, niin sinun on onnistuttava kahdessa asiassa: ajoituksessa ja virheiden minimoinnissa. Kun lähdet nopealle kierrokselle, niin et saa missään nimessä jäädä ruuhkaan. Tässä asiassa on juuri Monacossa epäonnistunut monesti joku kärkitallien kuljettajista. Myös puhdas kierros on tärkeässä roolissa, sillä lyhyellä radalla pienkin virhe maksaa useita lähtöruutuja. Riskejä täytyy ottaa, jos haluaa saada kaiken irti autostaan, mutta virheisiin ei ole varaa.

Sää voi myös heittää oman mausteensa Monacossa, sillä vuorien takaa tulevat sateet voivat muuttaa voimasuhteita sekunneissa. Sade-ennuste lupaa ainakin tällä hetkellä lauantaille aika pientä todennäköisyyttä sateille.

Lauantaina ajetaan vielä tunnin mittaiset harjoitukset ennen Suomen aikaa klo. 15 alkavia aika-ajoja.

1. vapaiden harjoitusten tulokset (FP1)

2. vapaat harjoitukset (FP2)

Nico Rosberg johdatti hopeanuolet kaksoisvoittoon Barcelonassa

11.5.2015 F1-kisat

Nico Rosbergille ei löytynyt vastusta sunnuntaina ajetussa Espanjan GP:ssä. Rosberg otti Barcelonassa kauden avausvoittonsa, joka oli samalla hänen uransa yhdeksäs. Saksalainen on saavuttanut kaikki F1-voittonsa Mercedeksen ratissa.

Paalulta startannut Rosberg karkasi muilta jo avauskierroksella eikä häntä paljoa sen enempää tv-kuvissa näkynyt. Saksalainen piti yllä myös tilaston siitä, että hän on tämän kauden jokaisessa osakilpailussa tullut maaliin samalla sijalla, mistä hän on lähtenyt kisaan.

Rosbergin rinnalta eturivistä startannut tallikaveri Lewis Hamilton menetti sijan Ferrarin Sebastian Vettelille lähtökiihdytyksessä. Kolmannesta ruudusta startannut Vettel aiheuttikin kisassa päänvaivaa hallitsevalle maailmanmestarille, sillä hän ei pystynyt seuraamaan häntä tarpeeksi lähellä radan nopeimmissa mutkissa.

Hamilton joutui vaihtamaan taktiikkansa suunnitellusta kahdesta pysähdyksestä kolmeen. Britti pääsi kuitenkin lopulta Vettelin ohi toiseksi. Kolmanneksi ajanut Vettel otti neljännen palkintokorokesijoituksensa viidestä kilpailusta, mikä on enemmän kuin kenelläkään toisella Ferrari-kuljettajalla ensimmäisestä viidestä startista maranellolaistallissa.

Valtteri Bottas vei ensimmäisen kohtaamisen ”SM-liigassa”

Williamsin Valtteri Bottas ajoi aivan täydellisen kilpailun, sillä hän onnistui aika-ajoin tavoin voittamaan toisen Ferrari-kuljettajan. Bottas taisteli kilpailun loppupuolella Kimi Räikkösen kanssa, kun suomalaiset ajoivat vastakkain ensimmäistä kertaa tällä kaudella.

Bottas oli hienosti maalissa neljäs ennen maanmiestään. Vasta yhdeksännestä ruudusta startannut Felipe Massa otti kuudennella sijallaan myös hyvät pisteet Williamsille. Massan täytyy kuitenkin parantaa aika-ajoaan, jos hän mielii haastaa suomalaista tallikaveriaan myös tulevaisuudessa.

Viidenneksi sijoittunut Räikkönen ajoi huonommalla autolla kuin tallikaverinsa, vahvisti tallipäällikkö Maurizio Arrivabene Espanjan GP:n jälkeen. Ottaen huomioon koko viikonlopun, niin viides sija oli ihan hyvä tulos. Toivottavasti Ferrarin suomalaisässällä on puhtaampi viikonloppu kokonaisuudessaan ensi kerralla.

Espanjalaisilla oli vaihtelevaa onnea Barcelonassa. Yhdeksänneksi sijoittunut Toro Rosson Carlos Sainz otti kolmannen pistesijoituksensa viidestä kilpailusta, mikä on parempi startti F1-uralleen kuin kenelläkään aiemmalla espanjalaisella.

McLaren-Hondan Fernando Alonson lupaavasti alkanut kisa päättyi pettymykseen, kun kypärän visiirin kalvo tukki vasemman takajarrukanavan. Alonso joutui keskeyttämään jarruvikaan kotiyleisönsä edessä. Kolmas espanjalainen Roberto Merhi sijoittui kilpailussa 18:nneksi Marussiallaan.

Myös Alonson tallikaveri Jenson Button jäi pisteiden ulkopuolelle, kun vuoden 2009 maailmanmestari sijoittui 16:nneksi. Button jopa totesi kilpailun jälkeen, ettei usko brittitallin saavuttavan tällä kaudella ollenkaan pisteitä. Itse uskon siihen, että heillä on hyvät mahdollisuudet napata niitä ainakin seuraavasta kisasta.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua legendaarisella Monacon GP:llä.

Espanjan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 5/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Nico Rosberg otti paalupaikan Barcelonan kisaan

10.5.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg otti lauantaina paalupaikan Espanjan Barcelonassa. Paalupaikka oli Rosbergille ensimmäinen sitten viime marraskuun Abu Dhabin GP:n.

Rosberg löi vajaalla 0,3 sekunnilla tallikaverinsa Lewis Hamiltonin, joka oli saavuttanut kauden neljä ensimmäistä paalua. Hamilton valitteli aika-ajon jälkeen kärsineensä aliohjautumisesta nopealla kierroksellaan.

MM-taistelun kannalta Rosbergin voitto olisi hyvä asia, mutta helppo työ ei ole saksalaisella pitää tallikaveriaan takana. Jos Rosberg pitää kärkipaikkansa lähdössä, niin silloin hänellä on hyvät mahdollisuudet lyödä Hamilton ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Toivotaan, että näemme hyvän taistelun Espanjan GP:n voitosta ainakin Mercedes-tallikaverusten kesken.

Kimi Räikkösen käsittämätön epäonni sai jatkoa

Ferrarin Kimi Räikkösen viikonloppu on sujunut mollivoittoisesti. Perjantaina uudet päivitysosat eivät toimineet olleenkaan suomalaisen Ferrarissa, joten hän palasi takaisin Bahrainin aeropakettiin loppuviikonlopun ajaksi.

Lauantaina vuorostaan talli kämmäsi harjoituksissa Räikkösen säätöjen kanssa, kun suomalaisen piti harjoitella aika-ajokierrosta. Aika-ajoissa talli tuhosi renkaanlämmittimillä toisen Räikkösen uusista viimeisessä aika-ajossa käytettävistä renkaista.

Kun Räikkönen ei vielä onnistunut viimeisessä yrityksessään, niin lopputuloksena oli seitsemäs lähtöruutu. Tallikaveri Sebastian Vettel maksimoi jälleen tuloksensa ollen aika-ajojen kolmas. Räikkösellä on mahdollisuudet neljänteen sijaan, jos hän saa hyvän lähdön sekä varikkotaktiikka toimii paremmin kuin vastustajilla. Vettel tuskin pystyy haastamaan Mercedes-kuljettajia, joten saksalaisen tavoitteena on ottaa vähintään tuo kolmas sija.

Valtteri Bottas ylsi kauden parhaimpaan aika-ajoonsa

Williamsin Valtteri Bottas ylsi todella hyvään suoritukseen Espanjan GP:n aika-ajoissa. Bottas kiilasi siihen Ferrarien väliin, joten hän otti todellakin maksimin irti autostaan. Williamsin suomalaiskuskin tavoitteena on pitää neljäs sija, sillä ainakin maanmies Räikkönen tulee varmasti haastamaan hänet kilpailun aikana.

Felipe Massa sortui ajovirheeseen radan kolmannessa mutkassa, joten hän jäi vasta yhdeksänneksi häviten sekunnin suomalaiselle tallikaverilleen. Williamsilla toivotaan, että Massa pystyisi lähdössä haastamaan edestä lähtevää Räikkösen Ferraria.

Erikoismaininta kuuluu Toro Rossolle, jonka Carlos Sainz ja Max Verstappen valloittivat kolmannen lähtörivin. Kotiyleisönsä edessä ajava Sainz oli viides ja Verstappen kuudes. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyvätkö nämä nuoret kuljettajat pitämään päänsä kylmänä lähdössä. Tehdastalli Red Bullin häviäminen jatkuvasti sisartallilleen ei varmasti paranna itävaltalaistallin jatkomahdollisuuksia tässä moottoriurheilun kuninkuusluokassa.

McLaren-Hondalla voidaan jopa haaveilla MM-pistetilin avaamisesta Barcelonassa. Fernando Alonso oli 13:s ja Jenson Button 14:s, joten jos he selviävät avauskierroksesta ilman osumia, niin McLarenin kisavauhdilla pitäisi olla mahdollisuuksia MM-pisteille. Alonsoa kannattaa varsinkin seurata avauskierroksella, sillä hän on aikaisemmin saanut loistavia lähtöjä juuri Barcelonan radalla.

F1-kauden 2015 ensimmäinen Euroopassa ajettava osakilpailu käynnistyy klo. 15.

Espanjan GP:n lähtöjärjestys