Selaat arkistoa kohteelle manor.

F1 – Väliarviointi 2016 – osa 1

25.8.2016 Näkökulma

F1-kaudessa on päästy jo yli puolen välin, joten on aika väliarvioinnille. Tänään ovat vuorossa autonvalmistajien MM-sarjassa sijoilla 6-11 olevat tallit kuljettajineen. Perjantaina on luvassa kärkiviisikko.

Sauber F1 Team

Marcus Ericsson #9

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6

Arvio: Vaikea alkukausi Marcus Ericssonille sekä Sauber-tiimille, sillä molempien tulevaisuudet ovat olleet vaakalaudalla. Sauber on saanut Unkarin GP:stä lähtien rahallista tukea Ericssonin taustajoukoilta, joten ruotsalaisen tulevaisuus taitaa olla turvattu ainakin toistaiseksi.

Ericsson on pystynyt lyömään Nasrin kisoissa, joten tämän takia arvosana on hieman tallikaveriaan parempi.

Loppukausi: Sauber saa päivityspaketin heti Belgian osakilpailuun, joten nämä toisen puoliskon avauskisat ovat niitä hyviä mahdollisuuksia avata pistetili. Piakkoin Sauberkin siirtää kaikki voimavaransa ensi vuoden autoon.

 

Felipe Nasr #12

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: Felipe Nasr oli viime kaudella selvästi tallikaveriaan nopeampi ja tasaisempi, mutta tälle kaudelle osat ovat vaihtuneet. Täten Nasrin tulevaisuus kuninkuusluokassa on vaakalaudalla, ellei toisella puoliskolla nähdä parempia tuloksia.

Loppukausi: Nasrin tiedetään jo neuvotelleen muun muassa Renaultin kanssa, joten hän tarvitsee loppukaudesta hyviä suorituksia radalla, mikäli hän mielii päästä Sauberilta muualle. Pitäisin Singaporea Nasrille parhaimpana mahdollisuutena avata pistetili, sillä kyseinen katurata on sopinut hyvin hänelle jo GP2:ssa.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Perinteikäs sveitsiläistiimi on ajautunut pahoihin talousongelmiin, vaikka pientä helpotusta he ovatkin ahdinkoonsa viime aikoina saaneet. Sauber-tallilla pitäisi olla tässä vaiheessa kautta edes muutama piste, joten kausi on mennyt tähän asti suorastaan surkeasti.

Loppukausi: Suuri vaara on siihen, että tämä on Sauberin toinen pisteetön kausi kolmen vuoden sisällä, mikä ei lupaa hyvää tallin tulevaisuudelle.

 

Manor Racing

Rio Haryanto #88

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 5

Arvio: Rio Haryantosta tuli Australian avauksessa ensimmäinen indonesialainen F1-kuljettaja. Haryanton taival kuninkuusluokassa taisin kuitenkin kestää vain sen 11 kisaa. Indonesialainen on vain muutamissa aika-ajoissa pystynyt lyömään tallikaverinsa.

Paljon ajovirheitä sekä hidas kisavauhti eivät ole haluttuja ominaisuuksia F1-kuljettajalta, joten ei jatkoon.

Loppukausi: Mercedeksen kuljettajaohjelmaan kuuluva sekä Renaultin varakuskina toimia Esteban Ocon korvaa Haryanton loppukauden aikana. Toivottavasti Ocon pystyy paremmin haastamaan tallikaveri Pascal Wehrleinin.

 

Pascal Wehrlein #94

Pistemäärä: 1 p

Arvosana: 8

Arvio: Pascal Wehrleinista tuli ensimmäinen kuljettaja sitten edesmenneen Jules Bianchin, joka on saavuttanut Manorilla pisteitä. Wehrlein oli kymmenes Itävallan GP:ssä. Saksalaiskuski päihitti tallikaverinsa jokaisessa 11 kisassa, joten loistavaa suorittamista myös sillä saralla.

Loppukausi: 21-vuotias Wehrlein on varmasti monien tallipäälliköiden papereissa, kun ensi kauden tallipaikkoja aletaan jakamaan. Kun Mercedeksellä ovat molemmat ajopaikat kiinni, niin Force India saattaisi olla yksi vaihtoehto. Näyttää siltä, että hän on valmis kantamaan saksalaisten kunniaa, kun Nico Rosberg ja Sebastian Vettel lopettavat jonain päivänä.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Sanoisin, että tämän vuoden auto on paras tallin lyhyen historian aikana. Vaikka Wehrlein saikin pisteen, niin tallin toinen kuski on ollut radan varressa suurimman osan alkukaudesta, mikä pudottaa kokonaisarvosanaa.

Loppukausi: Kaikki riippuu siitä, että onko pienellä tallilla varaa panostaa tähän kauteen ensi kauden kustannuksella? Todennäköisesti pisteitä ei enää loppukaudesta tule, vaan tiimi on siirtänyt kaikki voimavaransa ensi kauteen.

 

Haas F1 Team

Romain Grosjean #8

Pistemäärä: 28 p

Arvosana: 8-

Arvio: Romain Grosjean otti vastaan suuren haasteen, kun hän liittyi uuteen yhdysvaltalaiseen Haas-tiimiin. Riskinotti näyttää alkukauden perusteella kannattaneen, sillä tuskin kukaan osasi odottaa Grosjeanin saavuttavan neljästä avauskisasta kolmesti pisteitä. Parhaimpana saavutuksena sensaatiomainen viides sija Bahrainissa.

Vaikeitakin viikonloppuja on ollut Grosjeanilla ja yhdysvaltalaistiimillä, mutta lähtökohdat huomioonottaen, niin ranskalainen on ajanut hyvän alkukauden.

Loppukausi: Grosjean yllätti erittäin positiivisesti viime vuoden Belgian GP:ssä, joten pitäisin tätä jälkimmäisen puoliskon ”avausviikonloppua” suurimpana menestysmahdollisuutena ranskalaiskuljettajalle.

 

Esteban Gutierrez #21

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 7-

Arvio: Vaikea arvioida Esteban Gutierrezin alkukautta, sillä jokainen kerta, kun hän on ollut pistetaistossa mukana, niin auto on jättänyt meksikolaisen radan varteen. Muutenkin tekniset ongelmat ovat kasaantuneet pitkälti Gutierrezin autoon, joten hän ei ole päässyt ajamaan aina yhtä paljon kuin tallikaverinsa, mikä näkyy erityisesti uudessa tiimissä.

Gutierrez on ollut neljästi 11:s, joten lähellä hän on ollut pisteitä myös useammassa ruutulipulle ajetuissa kisoissa.

Loppukausi: Sanoisin, että Gutierrezilla on hyvät mahdollisuudet pisteille Singaporen iltakisassa, jos hän pysyy poissa ongelmista. Luulenpa, että muuten pisteet ovat aika kiven alla tulokastiimin kalustolla.

 

Tallin arvosana: 8-

Arvio: Haas on ensimmäinen täysin tyhjästä rakennettu F1-talli, joka on saavuttanut pisteitä debyyttikisastaan sitten Toyotan ja vuoden 2002. Haasin suorituksen arvoa nostaa se, että Toyota testasi kokonaisen vuoden ennen tuloaan GP-kisoihin, kun taas Haas ajoi huomattavasti vähemmän testikilometrejä, sillä testaaminen on nykyään rajoitettua.

28 pistettä on kuitenkin jo huomattavasti enemmän kuin Manor/Marussia tai Caterham saavuttivat yhteensä useamman F1-kauden aikana. Grosjean pystyi hyödyntämään hyvin mahdollisuutensa alkukaudesta. Ainoa huolenaihe on ollut lukuisat tekniset ongelmat sekä auton suorituskyvyn heitteleminen radalta toiselle.

Loppukausi: Pisteiden saavuttaminen tulee olemaan tästä eteenpäin työlästä, mutta jossain härdellikisassa esimerkiksi Singaporessa voi olla luvassa vielä hyvä pistepotti. Olen erittäin yllättynyt, jos Haasilla on yli 40 pistettä kasassa kauden päätteeksi.

 

Renault Sport F1 Team

Kevin Magnussen #20

Pistemäärä: 6 p

Arvosana: 6 ½

Arvio: McLarenilla toissa kaudella väläytellyt Kevin Magnussen palasi täksi kaudeksi Lotuksen raunioille rakennettuun Renaultin tehdastalliin. Alkukausi on ollut vaikea, mistä osoituksena vain yksi pistesija (7:s Venäjän GP:ssä).

Loppukausi: Renault on päivittämässä autoansa loppukaudeksi, joten ehkäpä Magnussenilla on toiveita kartuttaa pistetiliään loppukauden aikana.

 

Jolyon Palmer #30

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: F1-tulokas Jolyon Palmerilla on ollut erittäin haastava lähtö F1-uralleen. Toisen polven F1-kuljettaja kuten tallikaveri Magnussen, Palmer on jatkuvasti ollut tallikaveriaan hitaampi ja virheherkempi.

Loppukausi: Kun pistetili on vielä tässä vaiheessa kautta avaamatta, niin se ei helpota Palmerin neuvotteluasemia ensi kautta ajatellen. Täten Palmerin on kauden jälkimmäisellä puoliskolla pystyttävä lyömään tallikaverinsa, mikäli hän mielii olla mukana lähtöruudukossa myös ensi kaudella.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Renault palasi siis täksi kaudeksi tehdastallina mukaan kuninkuusluokkaan, kun se osti talousvaikeuksissa uineen Lotus-tallin. Renaultin paluu on ollut vaikea, mutta tallissa uskotaan vahvasti siihen, että ranskalaisvalmistaja palaa voittotaisteluihin mukaan lähitulevaisuudessa.

Loppukausi: Renault saa kauden jälkimmäiselle puoliskolle päivityksiä, joten seuraavissa kisoissa nähdään, että ovatko he ottaneet askeleen lähemmäs keskikastia, mikä avaisi heille mahdollisuuden ajaa pisteistä loppukauden aikana useammin.

 

McLaren-Honda F1 Team

Fernando Alonso #14

Pistemäärä: 24 p

Arvosana: 7+

Arvio: Fernando Alonson toinen kausi McLaren-Hondalla alkoi ehkäpä hänen uransa rajuimmalla ulosajolla, kun hän osui yhteen Haas-tallin Esteban Gutierrezin kanssa Australian GP:ssä. Alonso oli sivussa seuraavasta Bahrainin GP:stä, mutta palasi ratin taakse Kiinassa.

Pistetili avautui Venäjän GP:n kuudennella sijalla. Alonso kasvatti pistetiliään vielä Monacon viidennellä sekä Unkarin GP:n seitsemännellä sijallaan. Kaksinkertainen maailmanmestari on saavuttanut tällä kaudella kolme pistesijaa, mikä on enemmän kuin viime kaudella yhteensä.

Alonso on suoriutunut alkukaudesta paremmin kuin viime kaudella.

Loppukausi: Alonso ei saavuttanut pistettäkään loppukauden radoista viime kaudella, joten McLarenilla pisteiden saavuttaminen voi olla vaikeata myös loppukaudesta. Singaporea pitäisin yhtenä todennäköisimmistä pistesijoituksista, sillä välttämällä ongelmat, niin pisteitä voi hyvinkin olla tarjolla.

 

Jenson Button #22

Pistemäärä: 17 p

Arvosana: 7

Arvio: Jenson Button on kerännyt tasaisesti koko alkukauden pisteitä, vaikka hänellä onkin ollut lähes aina epäonnea niissä kisoissa, joissa olisi isoja pisteitä ollut tarjolla. Viisi pistesijaa on kuitenkin jo enemmän kuin koko viime kaudella yhteensä.

Koska Button on ollut hitusen espanjalaista tallikaveriansa perässä, niin arvosanakin jää astetta heikommaksi.

Loppukausi: Button voi väläytellä osaamistaan, jos olosuhteet heittäytyvät vaikeaksi esimerkiksi Brasiliassa. Kuivalla kelillä McLaren on vielä terävintä kärkeä paljon jäljessä, joten pisteille pääseminen ei ole helppoa.

Varmaa on se, että Button ja tallikaveri Alonso käyvät loppuun asti taistoa keskinäisestä paremmuudesta. Aiheuttihan Button viime kaudella espanjalaiselle ensimmäisen pistetappion tallikaverillensa F1-uran aikana.

 

Stoffel Vandoorne #47

Erikoismaininnan saa hallitseva GP2-mestari Stoffel Vandoorne, joka teki F1-debyyttinsä Bahrainissa tuuratessaan Alonsoa. Nuori belgialainen ajoi kuin kokenut veteraani, eikä lyhyestä valmistautumisajasta huolimatta sortunut yhteenkään virheeseen viikonlopun aikana.

Palkintona oli McLaren-Hondan pistetilin avaaminen kymmenennellä sijallaan. Se on Vandoornelta erinomainen suoritus, sillä hän on erittäin lähellä ottaa ensi kaudeksi Jenson Buttonin paikan. Toivottavasti belgialainen saa kisakuskin paikan kuninkuusluokasta, sillä hän on potentiaalisesti yksi tulevaisuuden maailmanmestareista.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Vaikka McLaren-Honda on selvästi parantanut viime kaudesta, niin he eivät ole vielä lähelläkään siellä, missä tehdastallin budjetilla operoivan tiimin pitäisi olla. Hondan voimanlähde on edelleen janoisempi kuin muiden voimanlähteet, mikä näkyy erittäin suurena bensansäästelynä.

Loppukausi: Pitkät suorat olivat viime vuonna Hondalle myrkkyä ja ne ovat sitä myös tänäkin vuonna. Näitä pitkiä suoria on luvassa kosolti vielä loppukaudesta, joten tuon autonvalmistajien seitsemännen sijankin pitäminen on tiukassa.

 

Scuderia Toro Rosso

Daniil Kvjat #26

Pistemäärä: 23 p

Arvosana: 6

Arvio: Daniil Kvjat aloitti kauden Red Bullin tehdastallin kuljettajana, mutta hän menetti ajopaikkansa hieman kyseenalaisesti ennen Espanjan GP:tä. Kvjat aloitti kautensa teknisestä viasta johtuvalla keskeytyksellä Australiassa, Malesian seitsemännellä sijalla sekä ajamalla kolmanneksi Kiinassa.

Kausi kääntyi päälaelleen kotikisassa, kun Kvjat ajoi Venäjän GP:n avausmutkissa kahdesti Ferrarin Sebastian Vettelin perään. Tämä riitti Helmut Markolle, joka passitti nuoren venäläisen takaisin Toro Rossolle. Näin ollen Kvjat sai katsoa vierestä, kun Max Verstappen ajoi voittoon Red Bull-debyytissään.

Kvjat sai uudeksi tallikaverikseen Carlos Sainzin, jonka varjoon hän on jäänyt pahasti. Venäläiskuski on vain kahdesti saalistanut jäännöspisteen, kun tallikaveri Sainz on ollut pisteillä kuudesti. Näin ollen venäläiskuskin alkukausi ei ansaitse tämän parempaa arvosanaa.

Loppukausi: Kesätauko ei olisi voinut saapua aiemmin Kvjatille, jonka täytyy antaa kovia näyttöjä kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Onnistumisen olisi tultava heti Belgiassa, sillä muuten vanne kiristyy entisestään venäläisen pään ympärillä.

 

Carlos Sainz #55

Pistemäärä: 30 p

Arvosana: 7 ½

Arvio: Carlos Sainzin ja Max Verstappenin välinen tallikaverisuhde tulehtui, kun Verstappen ajoi tallikaverinsa perään Australiassa. Kun taustalla painoi vielä epävarmuus Verstappenin tulevaisuudesta, samalla Daniil Kvjat epäonnistui pahasti Sotshissa, niin Helmut Markolla oli helppo työ tehdä kuljettajavaihdos.

Sainz on tasaisesti ottanut pisteitä läpi alkukauden, joista parhaimpana esityksenä kotiyleisön edessä ajettu kuudes sija Espanjassa. Kun huomioidaan, että uusi tallikaveri Kvjat on ottanut vain kaksi pistettä Toro Rossolla, niin alkukausi on selvästi sujunut espanjalaiselta paremmin.

Loppukausi: Sainzilla on jo sopimus taskussa ensi kaudesta, joten hänen on helppo jatkaa rentoa suorittamista läpi loppukauden.

 

Tallin arvosana: 7

Arvio: Viime vuonna seitsemänneksi sijoittunut Toro Rosso voi hyvinkin parantaa pykälällä sijoitustaan lopputaulukossa. Alkukausi on ollut tasaista suorittamista ilman mitään suuria pistepotteja.

Loppukausi: Jos Toro Rosso aikoo kirkastaa viimevuotista sijoitustaan, niin molempien kuljettajien on alettava keräämään pisteitä jatkuvasti. Loppukauden radoista ei löydy heille selvästi ylitse muiden sopivaa rataa.

Väliarvioinnin jälkimmäinen osa julkaistaan perjantaina. F1-kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Belgian Span radalla!

Hamilton voittoon dramaattisesti päätöskierroksella

4.7.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Itävallan GP:n voittajaksi päätöskierroksella, kun hän osui yhteen tallikaveri Nico Rosbergin kanssa.

Paalulta startannut Hamilton näytti alussa karkaavan pahimmilta kilpailijoiltaan, mutta sekä hän että Ferrari-kuskit jäivät odottamaan sadetta, joka ei koskaan saapunut rata-alueelle. Näin kuudennesta ruudusta startannut Rosberg, joka pysähtyi huomattavasti muita kärkikuskeja aiemmin, nousi kärkeen.

Turva-auto saatiin radalle, kun Ferrarin Sebastian Vettel venytti liian pitkälle stoppiaan, jolloin hänen oikea takarenkaansa hajosi pääsuoralla. Vettel joutui keskeyttämään, sillä hänen autonsa pohjalevy oli kärsinyt mittavia vaurioita.

Huikea viimeinen kierros

Turva-auto ei kuitenkaan pysynyt tarpeeksi pitkään radalla, joten Mercedes-kuskit joutuivat pysähtymään vielä lopussa kertaalleen. Tämä nosti Red Bullin Max Verstappenin hetkellisesti kärkeen, mutta hän joutui enimmäkseen keskittymään Ferrarin Kimi Räikkösen takana pitämiseen, sillä Mercedes-kuskit pääsivät suhteellisen nopeasti nuoren hollantilaisen ohi.

Näin voittotaistelu käytiin Mercedes-kuskien välillä, mikä näytti ratkenneen jo Rosbergille, kunnes Hamilton aloitti raivoisan takaa-ajon. Rosberg sortui viimeisen kierroksen avausmutkassa ajovirheeseen, jolloin Hamilton pääsi hänen imuunsa mutkan ulostulossa.

Rosberg ei kuitenkaan aikonut luovuttaa, vaan ajoi päin ulkokurvissa ollutta Hamiltonia, mikä rikkoi saksalaiskuskin etusiiven. Näin Hamilton nousi voittoon dramaattisten vaiheiden jälkeen. Rikkinäisellä autolla nilkuttanut Rosberg ylitti ruutulipun neljäntenä. Samalla saksalaisen MM-johto kaventui vain 11 pisteeseen.

Rosberg selitteli kisan jälkeen, että hänellä oli suuria ongelmia jarrujen kanssa viimeisellä kierroksella, eikä hän ymmärtänyt syytä Hamiltonin ”aikaiselle” käännökselle. Nyt on kyllä saksalaisella kova mietinnän paikka, sillä hän ajoi täysin suoraan Hamiltonia päin. Näyttää vahvasti siltä, että Rosbergilla ei vaan pää kestä tiukoissa paikoissa.

Tuomaristo antoi kisan jälkeen Rosbergille kymmenen sekunnin aikasakon (ei vaikuttanut sijoitukseen), kaksi rangaistuspistettä sekä huomautuksen rikkinäisellä autolla ajamisesta. Tuo kymmenen sekunnin rangaistus oli suorastaan vitsi tuomaristolta, mikä osoittaa taas kerran sen, ettei Mercedes-kuskeja rangaista yhtä kovalla kädellä kuin muita. Tuomaristo pohti asiaa yli kolme tuntia, kun itse olisin antanut 25 sekunnin rangaistuksen huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Mikä on rangaistus, jos sinä et edes kärsi siitä mitään?

Räikkönen palasi palkintokorokkeelle

Räikkönen lähti matkaan neljännestä ruudusta ja ohitti lähdössä Force Indian Nico Hülkenbergin, jonka vauhti kisassa oli täysin surkeata. Alkukierroksilla suomalaiskuski kiidätti Ferrarinsa myös Jenson Buttonin McLaren-Hondan ohi. Taktiikkavirhe pudotti hänet Red Bullien taakse, mutta suomalainen lopulta kampesi itsensä Daniel Ricciardon ohi. Jos Sergio Perezin ulosajo ei olisi tuonut keltaisia lippuja, niin Räikkönen olisi päässyt vielä Verstappenin ohi.

Tämä oli hyvä näpäytys taas niille median edustajille, jotka nostivat päätään Monacosta lähtien. Ferrarin kannalta harmittavinta oli Vettelin keskeytys, sillä hyvä pistepotti jäi saamatta, kun tallin taktiikkamiehet jäivät odottamaan olematonta sadetta.

Williamsilla umpisurkea viikonloppu

Williamsille ei jäänyt paljoa kerrottavaa tästäkään viikonlopusta, sillä heillä ei ollut valikoimassaan tarpeeksi pehmeitä renkaita, joten pehmeämmät renkaat sulivat alle liian nopeasti. Valtteri Bottas oli kuitenkin yhdeksäs, joten hän sai edes kaksi pistettä kasaan.

Tallikaveri Felipe Massan kisa meni piloille, kun talli joutui vaihtamaan vanhan mallin siiven brasilialaisen autoon, mikä tarkoitti starttia varikon portilta. Vauhti ei ollut Massallakaan missään vaiheessa kohdillaan, joten hän keskeytti hieman ennen loppua.

Huolestuttavaa on se, että Red Bull Ringin piti olla yksi Williamsin vahvimmista radoista, mikä ei lupaa hyvää jatkoa ajatellen. Valitettavaa Bottaksen kannalta on se, että kaikki kärkipaikat näyttävät olevan täytettyjä, joten parempia ajopaikkoja ei näyttäisi olevan lähiaikoina horisontissa.

Wehrlein otti Manorille kauden avauspisteen

Pascal Wehrlein sivusi jo aika-ajoissa Manorin parasta aika-ajosijoitusta, eikä hän kisassakaan jäänyt kauas tallin ennätyksestä. Kun Perez ajoi lopussa ulos, niin Wehrlein otti jäännöspisteen Manorille. Wehrlein haastoi myös lopussa tiukasti Bottaksen jopa yhdeksännestä sijasta. Näin Sauber on ainoa talli vielä ilman MM-pisteitä.

Edellisen kerran tämä häntäpään talli saavutti MM-pisteitä Monacon GP:ssä kaudella 2014, kun edesmennyt Jules Bianchi toi autonsa ruutulipulle yhdeksäntenä.

Muita MM-pisteille yltäneitä erikoismaininnan ansaitsevia oli Button kuudennella sijallaan, sillä brittikuski jätti tänä viikonloppuna Fernando Alonson täysin varjoonsa. Romain Grosjean palautti tulokastalli Haasin takaisin MM-pisteille, kun ranskalainen oli maalissa seitsemäs. Lauantain aika-ajoissa moottoririkon kärsinyt Toro Rosson Carlos Sainz nousi myös hienosti takajoukoista kahdeksanneksi.

F1-sarja jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla, kun vuorossa on Britannian GP.

Itävallan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 9/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton ylivoimaisesti paalulle Itävallassa

3.7.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan vaikeissa olosuhteissa ajetuissa Itävallan GP:n aika-ajoissa.

Hamilton hallitsi parhaiten kostean radan tuomat olosuhteet aika-ajon päätösosiossa, kun hän ajoi yli puolen sekunnin erolla paalulle. Mercedes-tallikaveri ja MM-sarjaa johtava Nico Rosberg oli toinen, mutta hän starttaa vaihdelaatikon vaihdon takia vasta kuudentena.

Hamilton lähtee sunnuntain kisassa kaventamaan tallikaverin 24 pisteen johtoa MM-sarjassa, mihin hallitsevalla maailmanmestarilla pitäisi olla loistavat mahdollisuudet. Jos Rosberg pystyy välttämään ongelmat, niin hän taistelee kisassa palkintosijasta.

Hülkenberg ja Button suuryllättäjät

Force Indian Nico Hülkenberg hyödynsi haastavat olosuhteet loistavasti, sillä hän oli kolmas, mutta Rosbergin rangaistuksen myötä ”Hulk” nousee eturivin toiseen ruutuun. Hülkenberg on viimeksi ollut kolmen joukossa, kun hän ajoi paalulle Williamsilla kauden 2010 Brasilian GP:ssä. Force India-kuskin ajamista avausosion lopussa tuomaristo tutki aika-ajojen jälkeen, mutta saksalaisen todettiin nostaneen kaasua keltaisten lippujen alueella, vaikka hän ajoikin kyseisellä kierroksella nopeimman sektoriaikansa.

Toisesta ruudusta starttaava Hülkenberg on viime aikoina lähtenyt hyvin viivalta, joten paalumies Hamiltonin täytyy olla tarkkana lähdössä, ettei saksalainen pääse ohi. Sergio Perezin aika-ajo meni pieleen, kun hänen Force Indiastaan petti tukivarsi jo aika-ajon avausosiossa.

Jenson Button otti McLarenille uuden Honda-aikakauden parhaimman aika-ajotuloksen, kun hän oli alustavasti viides, mutta nousi kolmanteen lähtöruutuun muiden rangaistusten ansiosta. Button voi huomenna aiheuttaa päänvaivaa kärkipään kuskeille, mutta McLarenin vauhti tuskin loppujen lopuksi riittää kovinkaan korkealle. Mahdollinen sadekeli voi huomattavasti parantaa brittikuskin mahdollisuuksia.

Räikkönen taistelee palkintosijasta

Ferrarin Kimi Räikkönen oli alustavasti kuudes, kun tallikaveri Sebastian Vettel oli neljäs. Vettel sai myös rangaistuksen vaihdelaatikon vaihdosta, joten hän putoaa yhdeksänteen lähtöruutuun. Räikkönen nousi näin Rosbergin ja Vettelin rangaistusten myötä neljänneksi.

Jos on kuivaa, niin Ferrari-kuskit lähtevät kisaan muista kärkikuskeista poiketen superpehmeillä renkailla. Mercedes yritti vaihtaa vielä samalle taktiikalle, mutta toisen aika-ajon lopussa alkanut sade päätti nämä yritykset. Ferrarit yrittävät ajaa muita pidempään kovemmilla renkailla, jolloin pehmeämmillä renkailla ajavat Mercedekset jäisivät ruuhkaan.

Räikkönen lähtee jahtaamaan vähintään toista sijaa tämänpäiväisestä kisasta. Jos Hamilton ja Rosberg törmäävät ongelmiin, niin silloin tie voittoon pitäisi olla auki. Ferrarilla toivotaan, että sadetta ei enempää nähtäisi tämän viikonlopun aikana, jotta he pystyisivät hyödyntämään mahdollisen rengasetunsa.

Williamsilla vaikeaa sateella

Williamsit olivat ihan hyvässä vauhdissa aika-ajojen alussa, mutta sadekeli tuntuu edelleen tuottavan heille huomattavasti enemmän ongelmia kuin muille kärkitalleille. Valtteri Bottas oli kahdeksas ja Felipe Massa kymmenes, mutta Vettelin rangaistus nostaa Bottaksen seitsemänteen lähtöruutuun.

Williams toivoo varmasti kuivaa keliä, sillä heidän autonsa toimii edelleen huomattavasti paremmin kuivalla kuin sateella. Red Bull Ringin pitäisi sopia erinomaisesti Williamsille, joten Bottas voi taistella jopa palkintosijasta, jos on kuivaa.

Wehrlein ylsi uskomattomaan suoritukseen

Manorin tulokaskuski Pascal Wehrlein sivusi 12:nnella lähtöruudullaan tallin kaikkien aikojen parasta lähtöruutua. Edesmennyt Jules Bianchi starttasi edellisen kerran vastaavalta sijalta Iso-Britannian GP:hen kaudella 2014.

Sunnuntain kisassa nähdään, että pystyykö Wehrlein tuomaan tallille ensimmäiset pisteet sitten Monacon GP:n 2014. Jos he onnistuvat taktikoinnissa paremmin kuin muut, niin se on mahdollista, sillä Mercedes-moottorista Manoria ei ihan heittämällä ohitella.

Lauantain oheisluokissa nähtiin, että jopa näin lyhyellä radalla voi sataa vain osassa rataa, mikä pisti tallien rengastaktiikat täysin sekaisin, joten vastaava keli voisi auttaa muun muassa Rosbergia ja Vetteliä.

Sunnuntai käynnistyi sateisena, joten jäädään odottamaan, että mitkä ovat olosuhteet, kun kilpailu käynnistyy klo 15 Suomen aikaa.

Itävallan GP:n lähtöjärjestys

Rosberg ylivoimainen Bakun aika-ajoissa

19.6.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg oli ylivoimainen Azerbaidzhanissa, Bakun katuradalla, ajetuissa Euroopan GP:n aika-ajoissa. Rosbergin urakkaa helpotti tallikaveri Lewis Hamiltonin ulosajo aika-ajon päätösosiossa.

Rosberg ehti juuri ajamaan aikansa ennen kuin tallikaveri Hamilton toi punaiset liput radalle. Joku voisi jopa sanoa, että punaisten lippujen kanssa odoteltiin juuri niin kauan, kunnes Rosberg pääsi maaliviivan yli. Yleensä punaiset liput laitetaan välittömästi ulosajon jälkeen voimaan.

Todennäköisesti Rosberg olisi silti pystynyt ajamaan lopussa paalulle, mutta silloin hän olisi ollut yhden yrityksen varassa, mikä olisi lisännyt jännitystä. Rosbergin tietä paalulle siis siivitti Hamiltonin seinäkosketus radan toisella sektorilla. Kymmenennestä lähtöruudusta starttaava Hamilton on mielenkiintoinen seurattava kisassa, sillä hän voi hyvinkin järjestää ohitusnäytöksen tai jäädä avausmutkiin.

Perez epäonninen onnistuja

Force Indian Sergio Perez ajoi jopa sensaatiomaisesti eturivin toiseen ruutuun, mutta vaihdelaatikon vaihdon vuoksi hän starttaa vasta seitsemäntenä. Perez on saanut autonsa huippuvauhtiin, joten hän voi hyvinkin taistella vielä palkintosijasta.

Red Bullin Daniel Ricciardo nousee näin ollen eturiviin, eikä hän tule varmasti antamaan tuumaakaan periksi avauskierroksella. Ricciardon sauma taistella voitosta on lähdössä, sillä jos Rosberg tulee ensimmäisenä ulos avausmutkasta, niin Mercedes-kuski todennäköisesti menee menojaan.

Ferrarilla odotuksia parempi aika-ajo

Ferrari on koko viikonlopun tuskaillut rengaslämpöjen kanssa, joten he päätyivät ottamaan enemmän siipeä kisaan, jotta renkaat saataisiin helpommin optimilämpötiloihin myös yhdellä kierroksella. Kumpikaan Ferrari-kuljettaja ei löydy nimittäin kärkipäästä huippunopeuksissa.

Tuloksena oli se, että Sebastian Vettel oli kolmas ja Kimi Räikkönen neljäs. Räikkönen sai hyvän aika-ajon, kun hän oli poikkeuksellisesti tutustunut rataan jopa simulaattorissa. En usko, että tällä simulaattoriajolla kuitenkaan Räikkösen suoritukseen ollut mitään sen suurempaa merkitystä.

Ferrarit lähtevät ehdottomasti taistelemaan palkintosijoista tai jopa voitosta, jos eturivin kuskeille ilmenisi ongelmia.

Bottas kärsijän roolissa

Williamsin Valtteri Bottaksen lupaavasti alkanut viikonloppu kääntyi murheelliseksi jo lauantaiaamuna, kun irrallinen kaivonkansi vahingoitti hänen autoansa. Bottas pääsi vasta aika-ajoissa ajamaan kunnon kierroksia, jolloin vauhti oli hyvää. Päätösosiossa taas Bottas kärsi muiden ajovirheistä sekä punaisesta lipusta, joten lopputuloksena oli kahdeksas ruutu.

Tallikaveri Felipe Massa lähtee viidentenä, joten myös molemmat Williams-kuskit taistelevat palkintosijoista sunnuntaina. Bottas oli ainakin erittäin luottavaisena kisavauhtinsa suhteen.

Manorit suoriutuivat aika-ajosta loistavasti, sillä Rio Haryanto oli 17:s ja Pascal Wehrlein 18:s. Haryanto jäi kymmenyksen ja Wehrlein kaksi kymmenystä paikasta toisessa aika-ajossa. Kyseessä on yksi Manorin parhaimmista kuivan kelin aika-ajoista.

Jos kisassa nähdään yhtä paljon tapahtumia kuin lauantain GP2-kisassa, niin Manorit voivat taistella puhtaalla ajolla jopa MM-pisteistä sunnuntaina.

Euroopan GP:n lähtövalot sammuvat Bakun katuradalla klo 16 Suomen aikaa.

Euroopan GP:n lähtöjärjestys

Rosbergille viides perättäinen voitto Bahrainin illassa

4.4.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi peräti viidenteen peräkkäiseen voittoon dramaattisessa Bahrainin iltakilpailussa.

Eturivistä lähteneen Rosbergin iltaa helpotti se, että paalumies Lewis Hamilton osui yhteen Williamsin Valtteri Bottaksen kanssa avausmutkassa. Hamilton sai paljon vauriota autoonsa, mutta hän nousi lopulta kolmanneksi.

Rosbergille voitto oli uran 16:s, mikä nostaa hänet tasoihin Stirling Mossin kanssa, eniten GP-voittoja ilman maailmanmestaruutta saavuttaneeksi kuljettajaksi. Saksalainen varmasti toivoo, että hän voi palauttaa tämän kunnian takaisin Mossille kauden päätteeksi.

Ferrarilla kaksijakoiset tunnelmat

Kimi Räikkönen ei saanut parasta mahdollista starttia neljännestä lähtöruudustaan, mutta paikkasi virheensä usealla näyttävällä ohituksella. Kärkimies Rosberg oli kuitenkin karannut liian kauas, jotta Räikkönen olisi pystynyt haastamaan häntä tosissaan voitosta, joten hän joutui tyytymään jälleen toiseen sijaan. Ferrarin suomalaiskuski on kahdeksalla palkintosijallaan edelleen Bahrainin GP:n palkintosijoissa omassa luokassaan.

Räikkösen Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel koki ensimmäistä kertaa 160 GP-kisan mittaisella urallaan keskeytyksen jo lämmittelykierroksella, kun hän joutui pysähtymään radan varteen näyttävän savupilven saattelemana. Ferrarin kannalta huolestuttavaa on se, että molemmissa autoissa on ollut teknisiä ongelmia avausviikonloppuina. Räikkönen on nyt kolme pistettä tallikaveriaan edellä MM-pisteissä kahden ajetun kisan jälkeen.

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi jälleen vahvan kisan jälkeen neljänneksi, jonka myötä hän on peräti kolmantena MM-pistetaulukossa. Haas-tallin Romain Grosjean jatkoi myös vahvoja esityksiään, kun hän pisti viidennellä sijallaan jopa paremmaksi kuin kauden avauksessa. Samalla Haas-tallista tuli ensimmäinen yhdysvaltalaistalli sitten kauden 1986 ja Haasin (ei mitään tekemistä nykyisen tallin kanssa), joka on pystynyt ajamaan kahdessa peräkkäisessä GP-kisassa MM-pisteille.

Avauskisassa tallikaverinsa kanssa törmäillyt Max Verstappen ajoi läpi kisan vahvasti, mikä palkittiin Toro Rosson parhaimmalla suorituksella Bahrainissa eli kuudennella sijalla. Vasta 15:nnestä lähtöruudusta startannut Daniil Kvjat oli hienon ajon jälkeen ruutulipulla seitsemäs ennen Williamseja.

Felipe Massa ei saanut parasta suorituskykyä irti uudesta etusiivestään, mutta suurin syy sille, että Williamsit olivat kahdeksas ja yhdeksäs löytyi rengastaktiikasta. Kun muut tallit ajoivat suurimmaksi osaksi superpehmeillä ja pehmeillä, niin Williamsilla ajeltiin liian konservatiivisella taktiikalla eli keskikovilla.

Tämän lisäksi Bottas sai avausmutkassa osumaa autoonsa, joka varmasti vaikutti auton ajettavuuteen. Williamsin suomalaiskuskille tuomittiin myös täysin käsittämätön varikon läpiajorangaistus osumasta Hamiltonin kanssa, vaikka Mercedes-kuski leikkasi suomalaisen eteen, eikä jättänyt hänelle riittävästi tilaa.

F1-tulokas heti MM-pisteille

Fernando Alonson korvaajana Bahrainissa ajanut Stoffel Vandoorne ajoi vakuuttavan GP-debyyttinsä. 12:nnesta lähtöruudusta lähtenyt Vandoorne teki lukuisia ohituksia, kun hän avasi kymmenennellä sijallaan MM-pistetilinsä. Vandoornesta tuli ensimmäinen belgialaiskuski MM-pisteillä sitten Thierry Boutsenin oltua viides Australian GP:ssä vuonna 1992.

Vandoornen McLaren-tallikaveri Jenson Button olisi hyvinkin voinut olla vieläkin korkeammalla, kunnes hänen matkantekonsa päättyi radan varteen kisan seitsemännellä kierroksella.

Varikon portilta muiden perään startannut Kevin Magnussen ajoi lupaavan kisan, vaikka Renault-kuski olikin ensimmäinen kuski, joka jäi MM-pisteiden ulkopuolelle. Huolestuttavampaa oli se, että tallikaveri Jolyon Palmerin kisa päättyi jo lämmittelykierrokselle hydrauliikkavikaan.

Pascal Wehrlein ajoi yhden Manor-tallin parhaimmista kisoista, sillä hän pystyi ajamaan tosissaan muita vastaan läpi kilpailun. Wehrlein oli maalissa lopulta 13:s.

Suurin pettymys oli Force India, jonka autot olivat äärettömän hitaita läpi koko viikonlopun, tallin kuljettajat Nico Hülkenberg ja Sergio Perez jäivät kauas MM-pisteiden ulkopuolelle.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Bahrainin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 2/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulle ennätysajalla Bahrainissa

3.4.2016 Yleinen

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle iltavalaistuksessa ajetuissa Bahrainin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamiltonin paaluaika on kaikkien aikojen nopein kierrosaika Bahrainin radalla.

Hamilton on vienyt nimiinsä molemmat tämän kauden paalupaikat, mutta osakilpailuvoittoa hallitseva maailmanmestari on saanut viimeksi juhlia viime lokakuussa, sillä tallikaveri Nico Rosberg on voittanut neljä viimeisintä osakilpailua, kun mukaan lasketaan myös viime kauden kolme viimeistä osakilpailua.

Tallikaverinsa rinnalta eturivistä starttaava Rosberg on varmasti hänen suurin haastajansa voittotaistossa. Mutta voittokamppailusta ei pidä unohtaa toisesta rivistä starttaavia Ferrareita, sillä sekä Sebastian Vettel että Kimi Räikkönen lähtivät kuin tykin suusta kaksi viikkoa sitten Australiassa.

Ferrarin täytyy onnistua varikkotaktiikassa huomattavasti paremmin kuin Australiassa, jos he mielivät ajaa Bahrainin GP:n voitosta. Molemmat Ferrarit ajoivat lupaavia stinttejä harjoituksissa, joten jos he pääsisivät keulille, niin voittokamppailusta voitaisiin nähdä tiukka, taktinen taisto.

Bottaksen tavoite kärkiviisikossa

Williamsin Valtteri Bottas jätti Australian huonon aika-ajon taakseen, kun hän otti kuudennen lähtöruudun Bahrainin kisaan. Bottas löi tallikaverinsa Felipe Massan vain kahdella tuhannesosalla. Saa nähdä, että vaikuttaako startissa yhtään lähteekö radan puhtaalta tai likaiselta puolelta. En näe siinä hirvittävän suurta eroa, sillä aiemmin viikolla ollut sade puhdisti radan yllättävän hyvään kuntoon jo perjantaina.

Ferrareiden ja Williamsien väliin kiilasi Red Bullin Daniel Ricciardo, jonka tallikaveri Daniil Kvjat koki jälleen yhden pettymyksen aika-ajoissa, kun venäläiskuski oli vasta 15:s. Bottaksen tavoite on olla kärkiviisikossa, joten jossain vaiheessa pitäisi päästä ohi Ricciardosta sekä pitää tallikaveri takanaan.

Force Indian Nico Hülkenberg hyödynsi autonsa potentiaalin, kun hän otti kahdeksannen lähtöruudun. Hülkenbergin tallikaveri Sergio Perez epäonnistui nopean kierroksen ajoituksessa, mikä tarkoitti aika-ajon päättymistä jo ensimmäiseen osioon.

Haasin Romain Grosjean saavutti yhdysvaltalaistallin parhaimman lähtöruudun, kun ranskalainen oli yhdeksäs. Grosjean avasi tulokastallin pistetilin jo kauden avauksessa, joten he hakevat pisteputkelle jatkoa myös Bahrainista. Haasin toinen kuski Esteban Gutierrez oli aika-ajon 13:s.

McLaren-tulokas yllätti kokeneemman tallikaverinsa

F1-debyyttinsä Bahrainissa tekevä Stoffel Vandoorne suoriutui aika-ajoista mallikkaasti, sillä hän peittosi McLaren-tallikaverinsa Jenson Buttonin vajaalla kymmenyksellä aika-ajoissa. Vandoorne starttaa 12:tena ja Button 14:tenä.

Buttonin kokemuksen luulisi näkyvän kisassa, mutta mistä sitä tietää, vaikka belgialaistulokas avaisi McLarenin pistetilin debyytikisassaan.

Aika-ajoista täytyy vielä mainita Manorin Pascal Wehrleinin suoritus, sillä hän oli peräti 16:s. Tälläisiä suorituksia ei olla ajamalla tehty Manorin autolla juuri ollenkaan tässä vuosien varrella. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Wehrlein kisaamaan ympärillä olevien kanssa itse kisassa.

Aika-ajon perusteella kahdeksannesta sijasta eteenpäin on erittäin tasaista useiden autojen välillä, joten kisassa voidaan nähdä tiukkoja taisteluja viimeisistä pistesijoista. Bahrain tarjoaa myös parempia ohituspaikkoja kuin kahden viikon takainen avausnäyttämö Australiassa, joten edessä voi olla yksi alkukauden parhaimmista kisoista.

Kauden toisen osakilpailun lähtövalot sammuvat Bahrainin iltavaloissa klo. 18 Suomen aikaa.

Aika-ajojen tulokset

Hyppy tuntemattomaan Australian GP:n aika-ajoissa

18.3.2016 F1-ennakot

Uudistettu aika-ajo sekä epävakaat sääolot aiheuttavat F1-talleille päänvaivaa, kun Melbournessa ratkotaan lähtöruutuja lauantaina.

Sää haittasi kauden avauspäivää perjantaina Melbournessa, minkä vuoksi kaikki tallit lähtevät hieman pimennossa lauantaiseen aika-ajoon.

Mercedeksen Lewis Hamilton oli päivän molempien osioiden nopein, kun taas tallikaveri Nico Rosberg vastasi perjantain näyttävimmästä ulosajosta, jossa hän tuhosi yhden tallinsa uusista etusiivistä.

Ferrarin Kimi Räikkönen oli iltapäivällä kolmanneksi nopein, mutta näistä ajoista ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä. Räikkönen oli kuitenkin tyytyväinen uuden autonsa käyttäytymiseen sateella, mikä on positiivinen asia. Tallikaveri Sebastian Vettel oli kahdeksanneksi nopein.

Williams- ja Renault-tallit olivat ainoat, jotka eivät ajaneet kierrosaikaa iltapäivän osiossa. Williams oli päättänyt jäädä odottelemaan radan kuivumista, jota ei sitten koskaan tapahtunutkaan. Mielestäni Williamsin olisi pitänyt ajaa hitusen enemmän, sillä kukaan ei vielä tiedä, että kärsiikö uusi auto samanlaisista ongelmista sateella kuin pari edellisen vuoden autoa. Uskon, että edes pienellä testaamisella he olisivat saaneet jotain vastauksia näihin kysymyksiin.

Mitä odotetaan aika-ajoilta?

Kaaosta, jos aika-ajot ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa, sillä tämä uusi puolentoista minuutin pudotussääntö antaa niissä olosuhteissa sattumalle liian suuren merkityksen. Katsotaan nyt kuitenkin ne aika-ajot ennen kuin tehdään lopulliset johtopäätökset.

Jos on kuivaa, niin on vaikeata nähdä jonkun lyövän Mercedes-kuljettajia. Heidän jälkeensä uskoisin lähtöruudukosta löytyvän Ferrareita ja Williamsia. Red Bullilla toivotaan sadetta, sillä auto on aina ollut erinomaisen aerodynamiikkansa ansiosta nopea auto sadekelillä.

Mielenkiintoista on myös nähdä, että miten uusi yhdysvaltalaistalli Haas pärjää, onko häntäpäässä majaillut Manor noussut pois jumbosijalta, minkälaisen stepin on viime kaudella rämpinyt McLaren-Honda pystynyt tekemään ja näkyykö talousvaikeuksissa olevan Sauberin tukala tilanne myös suorituskyvyssä.

Australian GP:n aika-ajot käynnistyvät aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Vapaat harjoitukset 1, tulokset

Vapaat harjoitukset 2, tulokset

Talvitestit päätökseen Ferrarin komennossa

4.3.2016 Uutiset

Sebastian Vettel varmisti Ferrarille kärkiajan, kun toinen ja samalla viimeinen talvitestijakso saatiin päätökseen Espanjan Barcelonassa perjantaina.

Vettelin aamuinen veto superpehmeillä renkailla riitti päivän päätteeksi nopeimpaan aikaan. Täten Ferrari päätti talvikauden nopeimpaan aikaan molempina testiviikkoina sekä yhteensä viitenä testipäivänä kahdeksasta.

Vettel oli perjantain ahkerin radan kiertäjä 142 kierroksellaan. Toiseksi nopein oli Toro Rosson Carlos Sainz, joka ajoi ainoana kuljettajana nopeimman aikansa ultrapehmeillä renkailla.

Hallitseva mestaritalli Mercedes koki ensimmäistä kertaa teknisiä ongelmia, kun vaihdelaatikkovika häiritsi Lewis Hamiltonin aamupäivän vuoroa. Nico Rosberg pääsi kuitenkin suunnitellusti jatkamaan testiohjelmaansa iltapäivästä alkaen.

Manorin Rio Haryanto sai aamupäivän aikana ajettua vain yhden installaatiokierroksen teknisten ongelmien vuoksi, mutta hän sai päivän päätteeksi kasaan 58 kierrosta.

Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti tänään uuden aika-ajoformaatin tulevalle kaudelle, vaikka kaikki F1-kuljettajat tyrmäsivät aiemmin kyseisen muutosehdotuksen. Melbournessa nähdään sitten, että toteutuuko sittenkin tämä kohuttu aika-ajomuutos, jota kaikki kuskit vastustivat?

Seuraavan kerran F1-autot nähdään radalla, kun GP-kausi käynnistyy kahden viikon kuluttua Australian Melbournesta!

Päätöspäivän tulokset

Räikkönen avaustestien päätöspäivän nopein

25.2.2016 Uutiset

Ferrarin Kimi Räikkönen oli talvitestien avausviikon päätöspäivän nopein Barcelonassa, vaikka hän menetti torstainakin ajoaikaa teknisten ongelmien takia.

Räikkönen menetti ajoaikaa kolmisen tuntia, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan uusi jäähdytin iltapäiväksi. Ferrarin suomalaiskuski jätti Red Bullin Daniil Kvjatin lähes sekunnin päähän. Molemmat kuljettajat käyttivät ainoina ultrapehmeää rengasta.

Force Indian testikuski Alfonso Celis oli vakuuttavasti kolmanneksi nopein superpehmeillä renkailla. Kaikki loput kellottivat nopeimman aikansa joko pehmeillä tai keskikovilla renkailla.

Renault sai nauttia hyvästä luotettavuudesta sen jälkeen, kun ranskalaistiimi oli ollut ongelmissa alkuviikon aikana. Kevin Magnussen sai kasaan peräti 153 kierrosta ja otti tuloslistan neljännen sijan ennen Toro Rosson Max Verstappenia sekä Felipe Nasria, joka testaili vielä Sauberin viimevuotisella autolla.

Mercedes jatkoi ilman ongelmia, joten he pystyivät ajattamaan sekä Lewis Hamiltonia että Nico Rosbergia myös torstaina. Mercdes-kaksikko keräsikin päivän aikana yhteensä lähes 200 kierrosta.

Rio Haryantolla oli lupaava aamu Manorin puikoissa, mutta F1-tulokas päätti ensimmäisen testiviikkonsa seinään neljännessä mutkassa alkuiltapäivästä. Haryanton taakse jäi tuloslistalla ainoastaan McLaren-Hondan Fernando Alonso, joka sai torstaina kasaan vain kolme kierrosta teknisten ongelmien takia.

Talvitestit jatkuvat ensi viikon tiistaista lähtien myös Barcelonan radalla.

Torstain tulokset

Sebastian Vettel jälleen nopein Barcelonan talvitesteissä

23.2.2016 Uutiset

Sebastian Vettel ja Ferrari jatkoivat vakuuttavaa menoaan Barcelonan talvitesteissä, kun Vettel oli nopein toisena peräkkäisenä päivänä tiistaina.

Vettel tykitti pohja-ajan Pirellin täksi kaudeksi tuomalla ultrapehmeällä seoksella juuri ennen lounastaukoa. Saksalaisen kärkiaika piti loppuun asti, sillä suurin osa talleista keskittyi kilometrien keräämiseen.

Vettelin ajama kärkiaika oli lähes kaksi sekuntia nopeampi kuin viime toukokuussa ajetun Espanjan GP:n paaluaika. Red Bullin Daniel Ricciardo ylsi samalla rengasseoksella reilun 0,7 sekunnin päähän entisestä tallikaveristaan.

Force Indian Sergio Perez oli kolmas ajettuaan iltapäivän osiossa superpehmeillä renkailla. Mercedes oli jälleen ahkerin radan kiertäjä, sillä Nico Rosberg kiersi peräti 172 kierrosta vain päivä sen jälkeen, kun Lewis Hamilton ajoi 156 kierrosta uuden auton debyytissä.

McLaren-Honda jatkoi lupaavia testejään, kun Fernando Alonso ajoi enemmän kierroksia tämän päivän aikana kuin viime vuoden talvitesteissä yhteensä. Jo maanantaina Jenson Button kiersi enemmän kierroksia kuin he saivat kasaan viime kauden avaustesteissä.

Manorin Pascar Wehrlein nipisti pois peräti viisi sekuntia tallin viime kauden Espanjan GP:n aika-ajoissa ajamasta ajastaan. Myös F1-sarjan uusi tulokas Haas-talli sai kasaan 79 kierrosta, kun Esteban Gutierrez käskytti yhdysvaltalaistiimin autoa.

Renaultin paluu tehdastalliksi on alkanut yskähdellen, kun Jolyon Palmer kärsi ongelmasta liittyen voimanlähteeseensä, mikä varjosti heidän ajamistaan.

Williamsin Valtteri Bottas päätti avausviikkonsa 134 kierrokseen, mistä on hyvä jatkaa kohti ensi viikkoa. Bottas antaa loppuviikoksi testivastuun Felipe Massalle.

Kimi Räikkönen palaa Ferrarin rattiin keskiviikkona. Talvitestien avausviikko päättyy torstaina.

Tiistain tulokset