Selaat arkistoa kohteelle Maldonado.

Lewis Hamilton aloittaa paalulta mestaruutensa puolustamisen

14.3.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton starttaa paalupaikalta, kun lähtövalot sammuvat ensimmäistä kertaa tällä kaudella Australiassa.

Hamilton jätti ratkaisevassa viimeisessä osiossa tallikaverinsa Nico Rosbergin lähes 0,6 sekunnin päähän. Hallitseva maailmanmestari oli nopein aika-ajon jokaisella osiolla.

Hamilton hävisi viime kaudella aika-ajoissa tallikaverilleen, joten hallitseva maailmanmestari on tehnyt läksynsä talven aikana. Rosbergin vuoro on näyttää kilpailussa, että onko hän tehnyt omansa, sillä hän hävisi varsinkin loppukaudesta vauhdillisesti tallikaverilleen kisamatkalla.

Ferrari on ottanut ison askeleen eteenpäin

Kolmannesta sijasta käytiin kovaa taistelua neljän kuljettajan kesken. Tällä kertaa Williamsin Felipe Massa jätti taakseen vajaalla neljällä sadasosalla Ferrarin Sebastian Vettelin. Massa jäi vajaat 0,8 sekuntia Rosbergista ja kärkiajasta lähes puolentoista sekunnin päähän!

Ferrarin Kimi Räikkönen hävisi kauden ensimmäisen aika-ajon uudelle tallikaverilleen niukalla 33 tuhannesosan erolla. Räikkönen valitteli sortuneensa muutamaan virheeseen radan avaussektorilla.

Jos Räikkönen saa radan puhtaalta puolelta hyvän startin, niin uskoisin hänen olevan likaiselta puolelta starttaavan Vettelin edellä avausmutkan jälkeen. Suomalaisen kisavedot harjoituksissa olivat vakuuttavia, joten Massan ohittaminen on myös mahdollista.

Räikkönen jahtaa kilpailussa ensimmäistä podiumia sitten Lotuksella saavutetun kakkossijan Korean GP:ssä kaudella 2013. Suomalainen on edellisen kerran Ferrari-kuljettajana seissyt korokkeella Ferrarin kotiyleisön edessä Monzassa vuonna 2009.

Pystyykö Bottas ajamaan?

Williamsin Valtteri Bottas sortui ajovirheeseen radan viimeisessä mutkassa, mikä pudotti hänet kuudenneksi. Bottas olisi hyvinkin voinut olla ilman ajovirhettä kolmas.

Bottaksen ajopenkki ei ollut kiinnitetty kunnolla, joten se aiheutti hänelle ongelmia alaselän kanssa. Suomalainen ei pystynyt kunnolla kävelemään, joten hänen ajokuntonsa selviää vasta sunnuntaiaamuna.

Mielestäni aivan amatöörimäistä touhua Williamsilta, sillä kuljettajan penkki pitäisi AINA olla kiinnitetty huolellisesti. Tämä moka menee samaan kategoriaan kuin Lotuksen sähellys Räikkösen penkin kanssa Singaporessa kaudella 2013. Tällä kertaa suomalaiskuljettaja ei onneksi ajanut minkään töyssyn tai kanttarin yli.

Onnistujista voidaan mainita Red Bullin Daniel Ricciardo, joka oli seitsemäs ja jätti uuden tallikaverinsa Daniil Kvjatin 13:nneksi. Muita onnistujia olivat Toro Rosson Carlos Sainz, Sauberin Felipe Nasr ja Lotus. Sainz otti kahdeksannen lähtöruudun uransa ensimmäiseen F1-kisaan. F1-debytantti Nasr kiidätti Sauberinsa 11. lähtöruutuun ja jätti toisen debytantin, tallikaveri Marcus Ericssonin 16:nneksi. Lotus otti kaiken irti uudesta moottoriyhteistyöstään Mercedeksen kanssa, kun Romain Grosjean ajoi yhdeksänteen ja Pastor Maldonado kymmenenteen lähtöruutuun.

McLarenin kaudelle shokkialku!

Suurin epäonnistuja oli ehdottomasti McLaren-talli, jonka kuljettajat Jenson Button ja Kevin Magnussen jäivät takariviin, kun Manor Marussian autot eivät ajaneet metriäkään viikonlopun ajan moottorista havaitun vian takia. Honda tuli valtavin panostuksin tähän kauteen, eikä japanilaiset ole varmastikaan tyytyväisiä näkemäänsä.

Ericssonin ja Kvjatin lisäksi pettymyksiksi jäivät Toro Rosson Max Verstappen sekä Force Indiat. Historian nuorimpana kuljettajana F1-debyyttinsä vasta 17-vuotiaana tekevä Verstappen jäi aika-ajoissa tallikaverinsa varjoon, mutta täytyy muistaa, että MM-pisteet jaetaan vasta kilpailussa. Force India sai uuden autonsa radalle vasta viimeisissä testeissä, joten Nico Hülkenberg sekä Sergio Perez olivat tekemättömän paikan edessä.

Lähtövalot sammuvat Melbournessa aamuseitsemältä Suomen aikaa.

Aika-ajon tulokset

F1 Ennakkoasetelmat 2015 osa 1.

11.3.2015 Näkökulma

Formula ykkösten MM-kausi 2015 käynnistyy tulevana viikonloppuna Albert Parkin katuradalta, Australian Melbournesta.

Seuraavassa käydään läpi tulevan kauden ennakkoasetelmia. Tänään ovat vuorossa Manor Marussia, Sauber, Lotus, Toro Rosso ja Force India.

Nimi: Manor Marussia           Voimayksikkö: Ferrari (2014)
Taustaa: Marussialta loppuivat rahat viime kauden loppupuolella, mutta talli pelastettiin uusien sijoittajien toimesta. Samalla tallin nimi vaihtui Manor Marussiaksi.

Talli sai myös uuden kuljettajakaksikon, kun britti Will Stevens sekä espanjalainen Roberto Merhi tekevät debyyttinsä kuninkuusluokassa Australiassa.

Arvio: Manorin autolla ei muita talleja haasteta, sillä kyseessä on vain vähäisesti viimevuotisesta modifioitu auto. Moottoritkin ovat Ferrarin viimevuotisia, joten Manorille ei voi kovin valoisaa tulevaisuutta ennustaa.

Nimi: Sauber C34                   Voimayksikkö: Ferrari (2015)
Taustaa: Sauberilla on takanaan sen yli 20-vuotisen historian huonoin kausi, kun talli jäi kokonaan ilman MM-pisteitä. Tämä tarkoitti sitä, että tallin piti turvata tulevaisuutensa kahdella sarjan rahakkaimmalla maksukuskilla.

Sveitsiläistiimillä on tällä hetkellä kolme kuljettajaa sopimuksen alaisena, kun Giedo van der Garde voitti oikeustaistelun tallipaikasta, mutta Sauber tulee valittamaan oikeuden päätöksestä. Mielenkiintoista on nähdä, että kuka kolmikosta van der Garde, Marcus Ericsson vai Felipe Nasr jää ilman tallipaikkaa. Sauber tarvitsisi ehdottomasti Ericssonin ja Nasrin tuomia sponsorirahoja, jotta he pystyisivät pysymään budjetissaan koko kauden ajan.

Arvio: Sauber keskittyi testeissä uusien yhteistyökumppaneiden toivossa ajamaan vain niin sanottuja pr-kierroksia, joten sveitsiläistiimiltä ei kannata odottaa suurta menestystä alkavalta kaudelta.

Kuljettajakolmikosta yksikään ei ole tulevaisuuden maailmanmestari tai edes GP-voittaja, joten se on periaatteessa täysin sama, että ketkä siellä ajavat.

Nimi: Lotus E23 Hybrid      Voimayksikkö: Mercedes
Taustaa: Lotus lähtee tulevalla kaudella hakemaan paluuta takaisin vakituisiin pistesijakamppailuihin. Viime kausi oli erittäin synkkä verrattuna kahteen edelliseen. Auton suunnittelussa epäonnistuttiin sekä Renaultin voimayksikkö oli liian tehoton ja epäluotettava.

Täksi kaudeksi brittitiimi hyppäsi Mercedeksen leiriin, joten tuntuvaa parannusta odotellaan jo pelkästään voimayksikön puolesta. Tallin kuljettajina jatkavat ranskalainen Romain Grosjean sekä venezuelalainen Pastor Maldonado.

Arvio: Lotuksella on edessään parempi kausi kuin edellinen, mutta paluuta kausien 2012-13 vireeseen ei ole. Tallin kuljettajina on kaksi erittäin kolarialtista kuskia, joten vaikka auto antaisi myöden paremmille sijoille, niin luvassa on katkenneita etusiipiä ja puhjenneita renkaita.

Nimi: Toro Rosso STR 10    Voimayksikkö: Renault
Taustaa: Toro Rossolla starttaa jo kymmenes kausi kuninkuusluokassa. Entisen Minardin raunioille Red Bullin varoilla rakennettu tiimi on saavuttanut yhden voiton sen historiansa aikana, kun Sebastian Vettel hallitsi sadekelin Monzassa kaudella 2008 paremmin kuin muut.

Italialaistiimi päätti aloittaa kauden 2015 puhtaalta pöydältä, sillä molemmat kuljettajat ovat uusia kasvoja kuninkuusluokassa. Vasta 17-vuotias hollantilainen Max Verstappen tulee tekemään historiaa Australiassa, sillä hänestä tulee F1-historian nuorin GP-kuljettaja. Verstappenin tallikaverina ajaa 20-vuotias espanjalainen Carlos Sainz juniori. Molempien kuljettajien isät ovat entisiä kilpakuljettajia. Verstappen on entinen F1-kuljettaja ja Le Mansin 24 tunnin ajon luokkavoittaja, kun taas Sainz on kaksinkertainen rallin maailmanmestari.

Arvio: Varmasti pitkä oppivuosi edessä molemmille kuljettajille varsinkin Verstappenille, jonka ympärillä on ollut valtava mediapyöritys viime syksystä lähtien. Uskon, että Toro Rossolla ajetaan kauden aikana jäännöspisteistä.

Nimi: Force India VJM08     Voimayksikkö: Mercedes
Taustaa: Force Indian tulevaisuus oli pahasti vaakalaudalla talven aikana, mikä näkyi siinä, että tallin uusi auto saatiin testiradoille vasta viimeisellä testijaksolla. Nyt talous on saatu semmoiselle pohjalle, ettei ainakaan alkukausi ole uhattuna.

Tallin kuljettajina jatkavat saksalainen Nico Hülkenberg ja meksikolainen Sergio Perez. Hülkenberg osallistuu juhannuksena myös Le Mansin 24 tunnin legendaariseen kestävyyskisaan.

Arvio: Jos auto on yhtä hyvä säästämään renkaitaan kuin edeltäjänsä, niin autolla voi olla asiaa jopa kärkiviisikon tuntumaan. Luulen vaan, että autolla ei ainakaan ennen loppukauden nopeita ratoja, ole asiaa kuin jäännöspisteistä taisteluun.

Toinen osa on luettavissa tästä.

Bottas nopein talvitestien päätöspäivänä

1.3.2015 Uutiset

Williamsin Valtteri Bottas päätti vuoden 2015 Formula ykkösten talvitestit kärkiaikaan Espanjan Barcelonassa sunnuntaina.

Bottaksen aika-ajosimulaatio superpehmeillä renkailla toi ajan 1.23.063, mitä kukaan muu ei viimeisenä testipäivänä uhannut. Ferrarin Sebastian Vettel oli toinen neljän kymmenyksen päässä suomalaisesta. Sauberin Felipe Nasr täydensi kärkikolmikon. Vettel ja Nasr ajoivat Bottaksen tavoin parhaat aikansa superpehmeillä renkailla aamupäivän aikana.

Neljänneksi nopein oli Toro Rosson Max Verstappen ennen Red Bullin Daniel Ricciardo, jonka aamupäivä meni piloille ERS-järjestelmässä olleen vian takia.

McLarenin päivää haittasivat jälleen kerran tekniset ongelmat. Jenson Button sai aamupäivän aikana kasaan vain kaksi kierrosta, kun sensorivian takia Hondan moottori jouduttiin irrottamaan autosta. Iltapäivän kierrokset riittivät kahdeksanneksi nopeimpaan aikaan.

Force Indian Sergio Perez sai kasaan yli 100 kierrosta ensimmäisenä testipäivänään uudella VJM08-autolla. Perez oli kuudes ennen Mercedeksen Nico Rosbergia, jonka nimiin jäi perjantailta talvitestien nopein kierrosaika 1.22.792.

Lotuksen Pastor Maldonado oli tuloslistan viimeinen eli yhdeksäs. Maldonado järjesti kertaalleen punaiset liput ajettuaan seinään radan neljännessä mutkassa.

Talleilla on nyt kaksi viikkoa aikaa valmistautua avauskisaan, sillä kausi käynnistyy Australian Melbournesta 13. – 15. maaliskuuta.

Sunnuntain tulokset

Rosberg ja Mercedes antoivat varoittavan esimerkin vauhdistaan

28.2.2015 Uutiset

Mercedes oli vihdoinkin nopein talvitestien viimeisen osion toisena päivänä Barcelonassa, kun Nico Rosberg tykitti kovan pohja-ajan perjantaina.

Vaikka Mercedes on suurin mestarisuosikki tulevalle kaudelle, niin hopeanuolet eivät olleet miehittäneet testien kärkipaikkaa ensimmäisenä yhdeksänä testipäivänä. Se kuitenkin muuttui, kun Rosberg sai käyttöönsä ensimmäistä kertaa talvitesteissä pehmeät renkaat, joiden ansiosta hän oli omilla sekuntiluvuillaan.

Toiseksi nopein oli Williamsin Valtteri Bottas, joka jätti kolmanneksi nopeimman Sauberin Felipe Nasrin vajaan kymmenyksen päähän. Ferrarin Sebastian Vettel oli neljäs, mutta jo 2,5 sekunnin päässä kärkiajasta. McLarenille päivä oli iso askel eteenpäin, kun Jenson Button sai kasaan yli 100 kierrosta ja oli tuloslistan viidenneksi nopein.

Lotuksen Pastor Maldonado jätti taakseen Toro Rosson Max Verstappenin ja Red Bullin Daniil Kvjatin. Nico Hülkenberg sai kasaan Force Indian uudella autolla lähes 80 kierrosta.

F1-sarja sai myös ”uuden” tallin tulevaksi kaudeksi, kun Marussia-nimellä tunnettu talli tunnetaan tällä kaudella nimellä Manor Marussia. Manor tulee käyttämään viimevuodesta muokattua autoaan sekä Ferrarin viimevuotisia moottoreita.

Testit jatkuvat vielä sunnuntaihin asti Barcelonassa. Kimi Räikkönen nähdään Ferrarin ratissa vielä lauantaina ja Bottas palaa radalle sunnuntaina.

Perjantain tulokset

Maldonado jälleen nopein Barcelonan testeissä

21.2.2015 Uutiset

Pastor Maldonado oli toistamiseen kolmen päivän sisällä nopein, kun Lotus jatkoi rohkaisevia otteita Barcelonan talvitesteissä lauantaina.

Maldonado kiersi radan superpehmeillä renkailla aikaan 1.24.348 iltapäivän sessiossa. Toiseksi tullut Toro Rosso-tulokas Max Verstappen jäi venezuelalaisesta vajaan neljän kymmenyksen päähän. Verstappen kiersi radan peräti 129 kertaan eli lähes kahden GP-kisan verran.

Hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton oli Mercedeksellään kolmanneksi nopein ennen Sauberin Marcus Ericssonia, joka vietti suurimman osan aamusta varikolla vaihdelaatikkovian takia. Ericsson sai päivän aikana kasaan 53 kierrosta, kun taas Hamiltonille niitä kertyi 101.

Ferrarin Sebastian Vettel sai myös täyteen yli 100 kierrosta, vaikka aamun kosteat olosuhteet tekivätkin nelinkertaiselle mestarille tepposet. Kuudenneksi nopein oli Red Bullin Daniil Kvjat, joka sai kasaan myös yli 100 kierrosta Barcelonan radalla.

Williams jakoi testivastuun Felipe Massan ja Valtteri Bottaksen kesken. Massa kellotti tallikaveriaan niukasti nopeamman ajan, kun Bottas keskittyi enimmälti varikkopysähdysharjoituksiin. Mercedeksen testikuski Pascal Wehrlein kiilasi Williams-kuljettajien väliin viimevuotisella Force Indialla.

Joukon hänniltä löytyi McLarenin Jenson Button, joka sai kasaan vaivaiset 24 kierrosta. Kierrosluku jäi vähäiseksi, sillä McLarenin ongelmat uuden Honda-moottorin kineettisen energiankeruujärjestelmän kanssa jatkuivat lauantaina.

Talven toinen testirupeama päättyy Barcelonassa sunnuntaina.

Lauantain tulokset

Maldonado tapahtumarikkaan testipäivän nopein Barcelonassa

19.2.2015 Uutiset

Lotuksen Pastor Maldonado oli tapahtumarikkaan Barcelonan ensimmäisen testipäivän nopein torstaina. Maldonado ajoi aikansa pehmeillä renkailla aivan testisession lopuksi.

Maldonado sai kasaan 69 kierrosta ja kellotti ajan 1.25.011, jolla hän peittosi pitkään kärkipaikkaa pitäneen Kimi Räikkösen, jolla oli erittäin rohkaiseva testipäivä Ferrarin ratissa. Räikkönen jäi kärkiajasta vajaat kaksikymmenystä kovemmilla renkailla ja kiersi yhteensä päivän aikana 74 ongelmatonta kierrosta.

Sekä Maldonado että Räikkönen rikkoivat viime kauden paaluajan, jonka Mercedeksen Lewis Hamilton saavutti samalla radalla viime toukokuussa.

Red Bullin Daniel Ricciardo oli kolmas jääden yli 0,5 sekunnin päähän kärjestä. Ricciardo löi viimevuotisella Force Indialla ajaneen Sergio Perezin, jonka ei edes pitänyt olla torstaina ajovuorossa. Mercedeksen Hamilton sairastui aamupäivän aikana, joten Force Indialla ajanut Mercedeksen testikuski Pascal Wehrlein siirrettiin hopeanuolen rattiin, jolloin Perezille avautui ajovuoro jo torstaina.

Sauberin Felipe Nasr oli aamupäivällä kärkivauhdissa, mutta joutui iltapäivällä poikkeukselliseen kolariin Williamsin testikuskin Susie Wolffin kanssa, minkä seurauksena molempien testipäivä päättyi hiekalle. Nasr oli viides, Wolff kymmenes.

Toro Rosson kohutulokas Max Verstappen oli torstaina ahkerin, kiertäen radan 94 kertaa ja ajaen kuudenneksi nopeimman ajan. McLarenin Jenson Button ajoi aamupäivällä rohkaisevan kierrosajan, mutta päivä päättyi lyhyeen, kun Hondan voimayksikön ERS-energiankeruujärjestelmästä petti tiiviste, joka aiheutti konerikon. Honda joutuu suunnittelemaan uuden osan ongelmakohdan tilalle, joten Fernando Alonson perjantainen ajovuoro voi hyvinkin jäädä tästä syystä ajamatta.

Testit jatkuvat perjantaina Barcelonassa.

Torstain tulokset

Räikkösellä lupaava testipäivä, debytantti täräytti kärkiajan

3.2.2015 Uutiset

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli lupauksia herättävä testipäivä Espanjan Jerezissä tiistaina, kun Formula ykköset ajoivat kauden kolmatta virallista testipäiväänsä.

Räikkönen sai kasaan lupaavat 94 kierrosta, joka oli enemmän kuin tallikaveri Sebastian Vettel sai ajettua kumpanakaan testipäivänä. Suomalainen oli päivän toiseksi nopein jääden vain 0,2 sekuntia kärkiajasta, jonka ajoi Sauberilla debytoiva Felipe Nasr. Hänen nopein kierroksensa syntyi muista poiketen superpehmeillä renkailla.

Kauden ensimmäinen testipäivä antoi Räikköselle positiivista uskoa, että tästä kaudesta tulisi huomattavasti parempi kuin edellisestä, mutta Ferrarin suomalaiskuski kuitenkin huomautti, että paljon on vielä testitöitä edessä ennen Melbournea.

Tiistain ahkerin radan kiertäjä oli jälleen Mercedes, kun Nico Rosberg kiersi radan peräti 151 kertaa. Rosbergin nopein kierrosaika riitti kolmanteen sijaan ennen Williamsin Felipe Massaa ja Lotuksen Pastor Maldonadoa, joka ajoi uudella Mercedeksen moottorillaan radan ympäri peräti 96 kertaa.

Carlos Sainz Jr oli Toro Rossollaan kuudenneksi nopein. Kaksinkertaisen rallin maailmanmestarin poika kiersi radan myös uskomattomat 137 kertaa. Red Bullin Daniel Ricciardo sai kasaan 49 kierrosta ja McLarenin Fernando Alonso kiersi radan 32 kertaa. McLaren sai kahtena avauspäivänä kasaan yhteensä vain 12 kierrosta, joten päivä oli lupaava, vaikka se päättyikin kesken kaiken teknisiin ongelmiin.

Räikkönen jatkaa testejä huomenna, kun testit saadaan päätökseen Jerezin osalta.

Tiistain tulokset

Vettel jälleen nopein Jerezissä

2.2.2015 Uutiset

Ferrarin Sebastian Vettel oli jälleen nopein, kun Formula ykkösten talvitestit jatkuivat Jerezin radalla maanantaina.

Vettel paransi eilistä aikaansa lähes kahdella sekunnilla ja pysäytti kellot aikaan 1:20.984. Nelinkertainen maailmanmestari sai päivän aikana kasaan peräti 88 kierrosta. Kimi Räikkönen ottaa testien vetovastuun itselleen ja hänet nähdään tiistaina ja keskiviikkona Ferrarin ratissa Jerezin radalla.

Maanantain toiseksi nopein oli Sauberilla debytoiva Felipe Nasr, joka jäi vajaat 0,9 sekuntia kärkiajasta. Brasilialaiskuski sai ajettua 87 kierrosta.

Kolmanneksi nopeinta vauhtia piti Williamsin Valtteri Bottas, joka jäi reilun 1,3 sekunnin päähän Vettelin kärkiajasta. Bottas sai kasaan maanantaina 61 kierrosta. Suomalaisen testit jatkuvat helmikuun puolivälissä Barcelonassa, sillä Felipe Massa nähdään Williamsin uuden auton ratissa tiistaina ja keskiviikkona.

Hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton kiersi aamupäivän aikana 91 kierrosta, kunnes hänen Mercedes-autossa havaittiin vesivuoto, joka päätti brittikuskin päivän neljänneksi nopeimpaan aikaan.

Historian nuorimpana F1-kuskina Australian avauskisassa debytoiva Max Verstappen piti Toro Rossollaan viidenneksi nopeinta vauhtia. Lotuskin nähtiin yllättäen radalla jo maanantaina, kun Pastor Maldonado kiersi 41 kertaa Jerezin radan uudella Mercedeksen moottorilla.

McLarenin ongelmat uuden Honda-moottorin kanssa jatkuivat, kun Jenson Button kiersi radan vain kuudesti maanantain aikana. Tallikaveri Fernando Alonso ylsi samaan kierrosmäärään sunnuntaina. Red Bullin Daniil Kvjat jäi myös ilman vertailukelpoista aikaa, kun hän hajotti aamupäivällä etusiipensä, eikä tallilla ollut vaihtaa tilalle toista siipeä.

Force India on ainut talli, jota ei olla vielä talvitesteissä nähty, sillä intialaistallin tulevaisuus on vaarassa talousongelmien takia.

Talvitestit jatkuvat Jerezissä aina keskiviikkoon asti.

Maanantain tulokset

Hamilton vankisti voitolla asemiaan MM-taistossa

3.11.2014 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ylsi Yhdysvaltain GP:ssä saavutukseen, johon edes lajin suurimmat legendat kuten Ayrton Senna ja Alain Prost eivät pystyneet. Hamilton juhli Austinissa jo viidettä peräkkäistä voittoaan MM-sarjassa.

Paalupaikalta startannut Mercedes-tallikaveri Nico Rosberg piti paikkansa kilpailun alkukierroksilla, mutta Hamilton nousi toisen stintin aikana tallikaverinsa ohi radan takasuoralla DRS:n avulla, eikä MM-sarjan kärkinimi enää luopunut kärkipaikastaan.

Hamilton otti F1-uransa 32. voittonsa, jolla hän nousi ohi Nigel Mansellin kaikkien aikojen eniten GP-voittoja saavuttaneeksi brittikuskiksi. Mercedeksellä on vielä kaksi osakilpailua aikaa rikkoa McLarenin vuonna 1988 tekemän ennätyksen kaksoisvoittojen määrässä yhden kauden aikana.

Kauden kymmenes voitto siivitti Hamiltonin jo 24 pisteen karkumatkalle Rosbergiin nähden, kun vielä 75 pistettä on jaossa. Tämä tarkoittaa sitä, että maailmanmestaruus tulee ratkeamaan vasta Abu Dhabin päätöskilpailussa.

Williamsin helppo palkintosija vaihtui pettymykseen

Williamsilla odotettiin helppoa kolmatta ja neljättä sijaa Austinin radalta, mutta vauhti ei riittänyt taistelussa Red Bullin Daniel Ricciardoa vastaan. Varikkotaktiikoissa Red Bull löi myös Williamsin selvällä erolla.

Valtteri Bottas ei pystynyt vastaamaan tallikaveri Felipe Massan vauhtiin, joten lopputuloksissa Massa oli Ricciardon perässä neljäs ja Bottas viides. Williams kuitenkin lisäsi johtoaan Ferrariin taistelussa autonvalmistajien kolmannesta sijasta.

Räikkösellä taas yksi vaikea kisa muiden joukossa

Ferrarin Kimi Räikkönen sai ihan hyvän lähdön, mutta hän sai osuman auton takapäähän Force Indian Sergio Pereziltä, joka torpedoi sekä oman että Sauberin Adrian Sutilin kisan jo avauskierroksella. Räikkönen ajeli ihan hyvin tallikaveri Fernando Alonson perässä aina viimeiseksi suunnitellulle varikkopysähdykselle asti.

Pehmeät eturenkaat kuitenkin pettivät alle vain muutaman ajetun kierroksen jälkeen, joten Räikkönen joutui vielä vain muutama kierros ennen loppua, tulemaan varikolle vielä kertaalleen. Lopputuloksena 13. sija ja jälleen yksi luku lisää erittäin vaikeaan kauteen.

Force Indian kokemat vastoinkäymiset sekä turva-auton tulo avauskierroksella nostivat Red Bullin Sebastian Vettelin sekä Lotuksen Pastor Maldonadon MM-pisteille. Vettel starttasi kilpailuun varikkosuoralta, joten Alonson perässä seitsemäntenä ruutulipulle kurvannut saksalainen oli varmasti tyytyväinen lopputulokseen. Maldonado oli viimeksi MM-pisteillä viime vuoden Unkarin GP:ssä Williamsilla. Venezuelalainen oli maalissa yhdeksäs.

MM-sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Brasilian osakilpailulla.

Yhdysvaltain GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 17/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien MM-pisteet

Hamilton jahtaa neljättä perättäistä voittoa

11.5.2014 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti jo kauden neljännen paalupaikkansa Espanjan GP:n aika-ajoissa. Hamilton jahtaa neljättä perättäistä voittoa sunnuntain kilpailussa.

Brittikuskin pahin uhkaaja tulee oman tallin sisältä, kun Nico Rosberg starttaa toisesta lähtöruudusta. Rosberg on luvannut haastaa tallikaverinsa startissa, mikä tuo oman lisämausteensa ensimmäiseen mutkaan tultaessa.

Mercedekset karkaavat muilta kilpailussa, joten kilpailun voittaja voi hyvinkin ratketa jo avausmutkassa.

Suomalaiset onnistuivat aika-ajoissa

Molemmat suomalaiset sivusivat tämän kauden parhaita aika-ajosuorituksiaan. Williamsin Valtteri Bottas ajoi neljänteen ja Ferrarin Kimi Räikkönen kuudenteen lähtöruutuun. Heidän tallikavereistaan Fernando Alonso ajoi kotiyleisönsä edessä seitsemänteen ja Felipe Massa yhdeksänteen lähtöruutuun.

Kun suomalaiset onnistuvat lähdössä ja tiimi taktiikan laatimisessa, niin molemmilla on mahdollisuudet kärkiviisikkoon. Bottas jahtaa kisassa tosissaan uransa ensimmäistä palkintokorokesijoitusta kuninkuusluokassa.

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi kolmanteen lähtöruutuun ja hän haluaa varmasti uusia kauden avauksessa saavutetun podiuminsa, joka otettiin häneltä pois polttoainesekoilujen takia. Hallitsevan maailmanmestarin Sebastian Vettelin vaikea kausi sai jatkoa, kun vaihdelaatikko hajosi aika-ajon kolmannessa osiossa. Vettel jäi kymmenenneksi, mutta hän putoaa 15:nneksi vaihdelaatikon vaihtamisen takia.

Lotuksen Romain Grosjean ajoi viidenteen lähtöruutuun, minkä he toivovat olevan merkki paremmasta huomisesta. Luotettavuus on auton suurin kysymysmerkki, joten kisassa vasta nähdään avaako Lotus pistetilinsä. Toinen Lotus-kuljettaja Pastor Maldonado teki ajovirheen ja osui seinään aika-ajon avausosiossa. Maldonado starttaa näin ollen viimeisestä lähtöruudusta.

Venezuelalaiselle sattui jälleen kerran alokasmainen virhe, jonka Lotus katsoo läpi sormiensa pelkästään shekkivihkon paksuuden takia. On uskomatonta edes ajatella, että hän ajoi täällä voittoon Williamsilla kaksi vuotta sitten.

Espanjan GP:n lähtövalot sammuvat klo. 15.

Lähtöjärjestys

Seuraa meitä myös Twitterissä

@MotorsAnssi