Selaat arkistoa kohteelle Maldonado.

Lotuksen viimeinen kausi Formula ykkösissä?

17.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen viidennessä luvussa palataan ainakin toistaiseksi viimeiseen Lotus-nimisen tallin kauteen.

Lotukselle tapahtui merkittävä suorituskyvyllinen parannus jo ennen kauden alkua, kun brittitalli vaihtoi Renaultin alitehoisen koneen, niin tuplamestariksi ajaneen Mercedeksen myllyihin.

Romain Grosjean aloitti jo neljännen kautensa Lotus-tallissa tavoitteenaan jättää viimevuotiset pettymykset taakseen. Kausi olikin Lotus-tallille edistysaskel viime kaudesta, mutta ei silti lähelläkään sitä huippuvirettä, mitä nähtiin kausilla 2012-13.

Grosjean keräsi tasaisesti MM-pisteitä läpi kauden ollen tallin kuljettajista vahvempi. Ranskalaiskuski pääsi myös kertaalleen palkintokorokkeelle, kun hän ajoi Belgian Spassa kolmanneksi. Tämä palkintokorokesija jäisi hänen viimeisekseen Lotus-tallissa, sillä häntä odottavat ensi kaudella uudet haasteet, kun Formula ykkösissä debytoi yhdysvaltalainen Haas-talli.

Pastor Maldonado vuorostaan ajoi yhden uransa huonoimmista kausista, sillä hänen kautensa oli jälleen kerran täynnä kolareita, joista huikeimpana suorituksena oli kolari tallikaverinsa kanssa Iso-Britannian GP:n avauskierroksella. Maldonado keräsi koko kauden aikana vain kolmasosan tiimin kokonaispisteistä.

Ajosuoritustensa perusteella ei uskoisi, että Maldonado on toisiksi uusin GP-voittaja (Daniel Ricciardo uusin). Maldonadon tulevaisuus on tällä hetkellä vielä hämärän peitossa, mutta hän näyttäisi (ison rahasalkun ansiosta) jatkavan myös uudessa Renault-tallissa.

Ranskalainen autonvalmistaja Renault nimittäin osti syksyllä Lotus-tallin, joten sen nimi palaa alkavalla kaudella takaisin ranskalaisvalmistajan mukaiseksi. Renault ajoi viimeksi tehdastallina Formula ykkösissä kausilla 2002-2009.

Suomalaisilla synkkä kisapäivä Sotshissa

12.10.2015 F1-kisat

Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen kova vääntö palkintosijasta päättyi viimeisen kierroksen kolariin Venäjän GP:ssä.

Räikkönen sai loistavan lähdön kolmannelta sijalta, minkä ansiosta hän nousi lähdössä ohi tallikaverinsa sekä Bottaksen. Kisan alussa nähtiin kahdesti turva-auto, mitä seuranneissa uusintalähdöissä Räikkönen menetti sijoituksensa takaisin huonon suoravauhtinsa takia.

Molemmat suomalaiset jäivät kisan puolivälissä Force Indian Sergio Perezin ja Red Bullin Daniel Ricciardon taakse jumiin. Perez ja Ricciardo olivat pysähtyneet turva-autojen aikana, joten heidän renkaansa olivat huomattavasti suomalaisten renkaita kuluneempia.

Kisan viimeisellä neljänneksellä Bottas pääsi ensiksi Ricciardon ohi, jonka jälkeen hän suuntasi katseensa Perezin kolmanteen sijaan. Räikkösellä kesti useampi kierros päästä Ricciardon ohi, mutta hän lopulta siinä onnistui. Tällöin Bottas oli jäänyt Perezin taakse jumiin, kun Räikkönen kuroi eroa uhkaavasti kiinni.

Bottas iski toiseksi viimeisellä kierroksella, kun hän pääsi Perezin ohi radan toisella DRS-alueella. Räikkönen meni ohi saman oven kautta, minkä jälkeen hän suuntasi katseensa tiukasti Bottaksen kolmanteen sijaan. Viimeisen kierroksen viidennessä mutkassa kuitenkin rytisi.

Räikkönen hyökkäsi aggressiivisesti kohti Bottasta, joka ei nähnyt tai osannut odottaa maanmiehensä ohitusta, mikä päättyi kyyneliin. Räikkönen nilkutti rikkinäisen Ferrarinsa ruutulipulle viidentenä, kun taas hänen maanmiehensä kisa päättyi siihen. Tuomaristo määräsi kisan jälkeen Ferrarin suomalaisässälle 30 sekunnin aikarangaistuksen, joka pudotti hänet lopputuloksissa kahdeksanneksi.

Mielestäni suomalaisten kolari oli kisatilanne, jotka kuuluvat moottoriurheiluun. Ymmärrän, että aikarangaistus oli varmasti reilu päätös, sillä kolarin toinen osapuoli ei päässyt ruutulipulle. Onneksi lähtöruuturangaistuksilta seuraavaan kisaan vältyttiin.

Hamilton on sinettiä vaille kolminkertainen maailmanmestari

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi toisesta lähtöruudusta helppoon voittoon Sotshissa. Hamilton nousi voitollaan ohi idolinsa, Ayrton Sennan, mikä oli brittikuskille uran 42:s voitto.

Paalulta startannut Nico Rosberg joutui jo alussa keskeyttämään, kun hänen kaasun vaimennin hajosi. Rosberg putosi MM-pisteissä kolmanneksi, joten Hamiltonin etu tallikaveriinsa on jo 73 pistettä, kun neljä osakilpailua on enää ajamatta.

Toiseksi sijoittunut Ferrarin Sebastian Vettel nousi kakkossijansa myötä MM-sarjan toiseksi. Vettel on Hamiltonista 66 pisteen päässä. Räikkösen saaman rangaistuksen myötä myös Mercedeksen autonvalmistajien maailmanmestaruus ratkesi viime vuoden tapaan jo Sotshissa.

Perez palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten 2014 Bahrainin GP:n. Meksikolainen oli siis kolmas ennen Felipe Massaa, joka toi pientä lohtua Williamsille. Massa starttasi kilpailuun 15:tenä. Räikkösen aikarangaistuksesta hyötyivät kotiyleisön suosikki, Red Bullin Daniil Kvjat, Sauberin Felipe Nasr sekä Lotuksen Pastor Maldonado.

McLaren-Honda sai alustavissa tuloksissa molemmat autonsa pisteille, kun Jenson Button oli yhdeksäs ja Fernando Alonso kymmenes. Alonso sai tuomaristolta kisan jälkeen aikarangaistuksen, sillä hänen todettiin saaneen etua rataviivojen oikomisesta. Espanjalainen putosi lopputuloksissa 11:nneksi. Viimeisen pistesijan peri Toro Rosson Max Verstappen.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Teksasissa Austinin kaupungin lähettyvillä sijaitsevalla Circuit of the Americas –radalla.

Venäjän GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 15/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedes palasi voittojen tielle Spassa

24.8.2015 F1-kisat

Lewis Hamiltonista tuli ensimmäinen Mercedes-kuljettaja sitten Juan Manuel Fangion, joka on voittanut Belgian GP:n Spassa.

Hamilton piti lähdössä kärkipaikkansa, eikä luopunut siitä kuin varikkokäyntien ajaksi. Huonon lähdön saanut Nico Rosberg nousi lopulta toiseksi, mutta hän ei missään vaiheessa tosissaan uhannut tallikaveriansa.

Hallitsevalle maailmanmestarille voitto oli uran 39:s ja samalla tämän kauden kuudes. Hamilton nousi samalla palkintosijoissa tasoihin idolinsa Ayrton Sennan kanssa. 28 pisteen MM-johto takaa sen, että vaikka Hamilton keskeyttäisi Monzassa, niin hän silti säilyttäisi MM-sarjan kärkipaikkansa.

Ferrarilla surkea juhlakisa

Ferrari juhli tänä viikonloppuna sen 900. F1-kisaansa. Valitettavasti viikonloppu päättyi pettymykseen. Kimi Räikkönen teki sen, mikä oli mahdollista 16:nnesta lähtöruudusta, ollen seitsemäs. Jos lähtö olisi ollut hieman parempi tai Ferrarissa olisi ollut parempi kisavauhti, niin viides sija olisi saattanut olla otettavissa.

Ferrarin viikonlopun pilasi täydellisesti se, kun Sebastian Vettelin oikea takarengas räjähti vain vajaat kaksi kierrosta ennen ruutulippua Kemmelin suoralla. Vettel oli kolmantena ennen rengasrikkoaan. Saksalaiskuski syytti kovin sanoin Pirelliä kilpailun jälkeen, mutta omasta mielestäni yhden stopin taktiikka taisi olla hieman liian kunnianhimoinen yritys tällä kertaa.

Nelinkertaista maailmanmestaria uhkaa myös rangaistus, sillä Vettel ei suorittanut kilpailun jälkeistä punnitusta. Jäädään odottamaan, että minkä rangaistuksen hän tästä sääntörikkomuksesta saa.

Williamsin varikkomiehistöltä käsittämätön moka

Valtteri Bottas lähti kolmannesta lähtöruudusta haastamaan Mercedes-kuljettajia voitosta, mutta toisin kävi. Bottas ei saanut aivan täydellistä starttia, mutta myös auton yllättävän huono kisavauhti ei myöskään auttanut asiaa.

Bottaksen vaikean kilpailun täydensi varikkomiehistön käsittämätön moka varikkopysähdyksen yhteydessä, kun suomalaiskuskille lyötiin kolmen pehmeän renkaan lisäksi vielä yksi kova. Bottakselle tuomittiin sekarengastuksesta varikon läpiajorangaistus. Williamsin on pakko päästä tämänkaltaisista virheistä eroon, jos he aikovat haastaa kärkitalleja tulevaisuudessa.

Suomalaiskuski oli maalissa lopulta yhdeksäs. Bottas laskeskeli kisan jälkeen, että viidenteen sijaan olisi voinut ilman rangaistusta olla mahdollisuuksia. Tallikaveri Felipe Massa oli maalissa kuudes.

Grosjean palasi podiumille

Lotuksen Romain Grosjean oli yksi kilpailun suurista onnistujista. Kolariherkkänä kuljettajana tunnettu Grosjean näytti sitä parempaa osaamistaan, kun hän teki upeita ohituksia. Ranskalaiskuski palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n. Lotus-tallikaveri Pastor Maldonado näytti taas omaa osaamistaan, kun hän oikaisi liian rajusti Eau Rougessa, mikä johti venezuelalaiskuskin keskeytykseen.

Daniil Kvjat nousi upean viimeisen stinttinsä ansiosta neljänneksi. Red Bull-kuski Kvjat teki hienoja ohituksia, kun hän hyödynsi vaihtoehtoisen taktiikkansa, jossa venäläiskuski käytti viimeisellä stintillään pehmeitä renkaita muiden kovia vastaan. Neljännestä lähtöruudusta startannut Sergio Perez sai unelmastartin, mutta hän ei pystynyt pitämään toista sijaansa loppuun asti, vaan Force India-kuski oli maalissa lopulta viides.

Toro Rosson Max Verstappen teki rohkeita ohituksia jälleen kerran, kun nuorukainen nousi kärkikymmenikön ulkopuolelta kahdeksanneksi. Sauberin Marcus Ericsson otti viimeisen pistesijan ollen kymmenes.

F1-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Monzassa ajettavalla Italian GP:llä.

Belgian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne 11/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

 

Räikkösen epäonni jatkui Belgiassa

23.8.2015 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen ei pystynyt karistamaan epäonnea niskastaan Belgian GP:n aika-ajoissa lauantaina.

Räikkösen viikonloppu oli sujunut hyvin aina aika-ajon toiseen osioon saakka, jolloin Span nelinkertainen voittaja joutui pysäyttämään autonsa radan varteen.

Räikkösen vaihdelaatikko jouduttiin vaihtamaan, joten hän starttaa näillä näkymin 17:nnestä lähtöruudusta. Kisassa on pysyttävä poissa ongelmista, joten jos Ferrarin suomalaiskuski onnistuu siinä, niin jopa kärkikuusikkoon on realistisesti mahdollista nousta.

Hamilton jälleen paalulla

Mercedeksen Lewis Hamilton starttaa kisaan jälleen kerran paalupaikalta. Hamilton on startannut paalulta yhtä lukuun ottamatta jokaiseen kisaan. Mercedeksen eturivin valloituksen täydensi Nico Rosberg.

Jos Hamilton pystyy pitämään kärkipaikkansa lähdössä, niin on vaikeata nähdä Rosbergin pystyvän haastamaan häntä ilman teknisiä ongelmia. Lähdöt ovat olleet Mercedekselle vaikeita kahdessa edellisessä osakilpailussa, joten on mielenkiintoista nähdä, että miten uusi lähtösysteemi vaikuttaa heidän startteihinsa. Uudella lähtösysteemillä tarkoitetaan sitä, että kuljettaja ei pysty kysymään kisainsinööriltään neuvoja kytkinasetusten kanssa.

Bottas oli ”best of the rest”

Harjoitusten perusteella näytti siltä, että kamppailu kolmannesta sijasta tulee olemaan äärimmäisen tiukkaa, eikä aika-ajon kolmas osio tuottanut pettymystä.

Williamsin Valtteri Bottas otti lopulta sen kolmannen lähtöruudun virheettömällä kierroksellaan. Jos lähtö osuu kohdilleen, niin Bottas ajaa vähintään palkintosijasta. Ottamalla samanlaisen lähdön kuin Silverstonessa, niin silloin voi olla mahdollisuuksia jopa siihen uran avausvoittoon.

Sijat 3-9 ratkaistiin aika-ajoissa vain 0,3 sekunnin erolla. Lotuksen Romain Grosjean oli peräti neljäs, mutta ranskalainen putoaa vaihdelaatikon vaihdosta saadun lähtöruuturangaistuksen myötä yhdeksänneksi. Tästä hyötyivät Sergio Perez, Daniel Ricciardo, Felipe Massa, Pastor Maldonado ja Sebastian Vettel.

Kun noin läheltä kärkeä lähtee noin monta kuljettajaa, joilla on paljon rangaistuspisteitä, niin Vettelin kannattaa ottaa startissa rauhallisesti, sillä avausmutkissa voi tapahtua käytännössä ihan mitä tahansa. Toivottavasti avausmutkista selvitään ilman isoja rytinöitä, jotta nähtäisiin muun muassa Lotuksen ja Force Indian vauhtia kisassa.

Span radalle on myös luvattu sadekuuroja iltapäivän ajalle, joten tyypillinen Ardennien vuoristoalueen sää voi myös olla merkittävä tekijä kilpailun aikana.

Jännittävä Belgian GP käynnistyy klo. 15.

Aika-ajojen tulokset

Mercedekset palasivat kesätauolta vahvoina Spassa

22.8.2015 F1-ennakot

Mercedes-kuljettajat hallitsivat perjantaina Belgian GP:n harjoituksia, kun F1-sirkus palasi kesätauolta Spassa.

Nico Rosberg oli molempien harjoitusosioiden nopein ennen Lewis Hamiltonia. Rosbergille päivä ei ollut ongelmaton, sillä avausharjoituksessa päänvaivaa aiheutti vaihteistovika, kun taas toinen harjoitus päättyi näyttävään rengasrikkoon radan viimeisellä sektorilla.

Paalupaikasta käydään Mercedes-kuljettajien välinen taisto, jossa Hamilton on niskan päällä, sillä hän on ottanut nimiinsä yhdeksän tämän kauden kymmenestä paalusta.

Räikkönen jatkosopimus taskussa Spahan

Ferrarin Kimi Räikköselle kuului hyviä uutisia jo keskiviikkona, sillä italialaistiimi julkisti ensi kautta koskevan jatkosopimuksen suomalaiskuskinsa kanssa. Loistava juttu, että yksi suomalaisen F1-historian menestyksekkäimmistä kuljettajista jatkaa kuninkuusluokassa vielä ainakin yhden kauden.

Räikköselle perjantaipäivä tuotti sijat neljä ja viisi, joten toivottavasti auto oli hieman painavampi kuin iltapäivän osiossa edelle kiilanneilla Red Bull-kuljettajilla. Positiivista oli se, että tallikaveri Sebastian Vettel jäi molemmissa osioissa taakse, mutta mielestäni saksalainen ei saanut kummassakaan osiossa kasaan täysin puhdasta kierrosta.

Williamsilla oli tavallinen perjantaipäivä, sillä sekä Valtteri Bottas että Felipe Massa viettivät suurimman osan harjoituspäivästä kärkikymmenikön ulkopuolella. Bottas kommentoikin harjoitusten jälkeen, että tuloslista ei kerro koko totuutta, joten lauantain aika-ajoissa nähdään kova taistelu Ferrarien, Red Bullien ja Williamsien välillä.

McLaren-Honda saapui kesätauolta päivitetyn moottorin kanssa, mutta tulosluettelossa se ei näkynyt, sillä iltapäivän osiossa vain Marussiat jäivät McLaren-kuskien taakse. McLarenit starttaavat lähtöruudukon hänniltä, sillä he saavat lähtöruuturangaistuksia moottorinvaihdoista.

Avausharjoitusten näyttävimmästä ulosajosta vastasi Lotuksen Pastor Maldonado, joka ajoi seinään aivan radan toisen sektorin alussa. Maldonado oli selvinnyt vain hetkeä aiemmin läheltä piti -tilanteesta. Venezuelalaiskuski taitaa tuntea painetta niskassaan, sillä jos Renault ostaa kauden päätteeksi Lotuksen, niin Maldonadon F1-uran jatko on vaakalaudalla.

Belgian GP:n aika-ajot käynnistyvät Spassa klo. 15.

FP1 – vapaiden harjoitusten tulokset

FP2 – harjoitusten tulokset

Lewis Hamilton otti neljännen voittonsa Kanadassa

8.6.2015 F1-kisat

Lewis Hamilton johdatti Mercedekset jälleen kaksoisvoittoon Kanadan GP:ssä. Voitto oli Hamiltonille sekä neljäs voitto kyseisellä katuradalla että myös neljäs tällä kaudella.

44. kerran urallaan paalulta startannut Hamilton piti kärkipaikkansa lähtökiihdytyksessä, eikä luopunut kärkipaikastaan kuin kertaalleen varikkopysähdysten yhteydessä. Hallitseva maailmanmestari kasvatti samalla pistejohtonsa toiseksi sijoittuneeseen tallikaveri Nico Rosbergiin 17 pisteeseen.

Mercedeksen molemmat autot nähtiin palkintokorokkeella jo seitsemännen kerran peräkkäin, mihin on pystynyt vain Ferrari vuosina 1952-53. Saksalaistallilla on loistava mahdollisuus tehdä historiaa Itävallan GP:ssä.

Bottas nousi virheettömällä suorituksella kolmanneksi

Williamsin Valtteri Bottas teki jälleen loistavaa työtä, mikä palkittiin kauden ensimmäisellä palkintokorokepaikalla. Kolmas sija oli myös Williamsin kauden paras sijoitus tähän mennessä.

Ferrarin Kimi Räikkönen oli matkalla kolmanneksi, kunnes varikolla käytettävä starttimoodi teki hänelle tepposet ja pyöräytti suomalaiskuskin auton ympäri. Mikä oli hassuinta, niin vastaavanlainen pyörähdys tapahtui samassa mutkassa täsmälleen vuosi sitten!

Räikkösen kovemmat renkaat menivät pyörähdyksessä piloille, joten he joutuivat vaihtamaan kahden pysähdyksen taktiikkaan. Bottas vuorostaan vaihtoi kisan aikana yhden pysähdyksen taktiikkaan, mikä riitti viemään voiton suomalaisten välisessä taistossa.

Räikkönen joutui tyytymään kilpailussa neljänteen sijaan, mutta suomalaisen kilpailussa tekemä nopein kierros, nosti hänet kaikkien aikojen listassa toiseksi ohi Alain Prostin.

Mercedes, Ferrari & Williams

Kilpailun kovimmat nousut tulivat Ferrarin Sebastian Vettelin ja Williamsin Felipe Massan toimesta. 18:tena startannut Vettel nousi hiljalleen kohti kärkeä, mikä riitti lopulta uskomattomaan viidenteen sijaan. Vuorostaan 15. lähtöruudusta lähtenyt Massa sijoittui lopputuloksissa kuudenneksi.

Molempien suoritusten arvoa nosti se, ettei kilpailussa nähty turva-autoa, joten molemmat kuljettajat ottivat suurimman osan sijoituksistaan puhtaasti ajamalla. Kilpailun kärkikuusikko muodostui ainoastaan Mercedes-, Ferrari- ja Williams-autoista, mikä vahvistaa kuvaa siitä, että tässä on kolme tämän hetken parasta F1-tallia.

Lotuksen Pastor Maldonado otti virheettömällä suorituksellaan kauden avauspisteet, kun venezuelalainen tuli ruutulipulle seitsemäntenä. Tallikaveri Romain Grosjean oli sijoittumassa vieläkin korkeammalle, mutta amatöörimäinen virhearvio ja siitä seurannut osuma Manor-kuski Will Stevensin kanssa, pudotti ranskalaisen lopulta kymmenenneksi.

Kanadan GP oli McLaren-Hondalle jo kauden toinen kilpailu, jossa kumpikaan auto ei päässyt maaliin asti. Varsinkin Fernando Alonso vaikutti erittäin turhautuneelta kilpailun tuoksinassa. Alonsolle keskeytys oli kolmas peräkkäinen, eikä näytä siltä, että asiat tästä kovinkaan nopeasti paranisivat.

Ensi viikonloppuna Le Mansin 24 tunnin ajoon osallistuva Nico Hülkenberg ajoi Force Indiansa ensimmäistä kertaa MM-pisteille sitten Australian avauskisan. Hülkenberg oli maalissa kahdeksas. Red Bullin Daniil Kvjat voitti toistamiseen tallikaveri Daniel Ricciardon. Kvjat oli yhdeksännen sijansa ansiosta kolmas ei-Mercedes-moottorinen auto kärkikymmenikössä.

F1-kausi jatkuu juhannusviikonloppuna Itävallan Red Bull Ringillä.

Kanadan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Suomalaiset valtasivat toisen rivin Kanadassa

7.6.2015 F1-ennakot

Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas starttaavat toisesta lähtörivistä sunnuntai-iltana Suomen aikaa ajettavaan Kanadan F1-osakilpailuun.

Räikkönen sai vihdoinkin kaiken osumaan kohdilleen lauantaina, mikä tarkoitti Ferrarin suomalaiskuljettajalle paluuta aika-ajojen kärkikolmikkoon ensimmäistä kertaa sitten huhtikuun 2013. Bottas täydensi loistavaa suomalaispäivää pitämällä takanaan hyviä otteita läpi viikonlopun esittäneet Lotus-tallin kuljettajat. Molempien suomalaiskuljettajien urakkaa helpotti heidän tallikavereidensa kokemat tekniset ongelmat aika-ajojen aikana.

Nähdäänkö kaksi suomalaista palkintokorokkeella?

Eturivin valtasivat tuttuun tyyliin Mercedes-kuljettajat Lewis Hamilton sekä Nico Rosberg. Vauhdillisesti Mercedeksiä ei myöskään sunnuntaina lyödä, mutta mahdolliset tekniset ongelmat voivat ratkaista pelin suomalaisten hyödyksi.

Uskon siihen, että ainakin yksi suomalainen nähdään Kanadan GP:n palkintokorokkeella, mutta jos Mercedes kärsii samanlaisista jarruongelmista kuin täällä vuosi sitten tai aiemmin tällä kaudella Bahrainissa, niin saatamme olla tilanteessa, että meillä on kaksi suomalaista palkintokorokkeella.

Tärkeintä suomalaisten kannalta on saada hyvä lähtö, sillä avausmutkat ovat erittäin tiukkoja ja ahtaita Kanadassa. Jos suomalaiset pääsevät ajamaan puhtaassa ilmassa, niin molemmilla on mahdollisuus ajaa erittäin hyville pisteille.

Vettel ja Massa järjestävät ohitusnäytöksen kilpailussa

Ferrarin Sebastian Vettel sekä Williamsin Felipe Massa putosivat teknisten ongelmien takia ulos aika-ajoista jo avausosiossa. Massa starttaa kilpailuun 15. lähtöruudusta, kun taas Vettel 18:tena, sillä hän sai lähtöruuturangaistuksen, ohitettuaan harjoituksissa Manor-kuski Roberto Merhin punaisten lippujen aikana.

Vettelin ja Massan täytyy vaan malttaa mielensä avauskierroksella, sillä oman kisansa pystyy helposti pilaamaan heti alussa. Molemmilla kuljettajilla on hyvät mahdollisuudet nousta vielä MM-pisteille. Jos turva-auto osuisi vielä heille suotuisasti, niin jopa kärkiviisikkoon voisi olla mahdollisuuksia. Turva-auton mahdollisuus on myös erittäin suuri katuradalla.

McLaren-Hondalle lauantai oli synkkä, sillä päivä alkoi moottorinvaihdolla Fernando Alonson autoon. Kaksinkertaisen maailmanmestarin moottorista oli löytynyt vakava järjestelmävika, joka pakotti McLarenin ottamaan käyttöönsä jo kauden neljännen ja viimeisen moottorinsa koko kauden kiintiöstä.

Kun Alonson auto saatiin vihdoin radalle, niin Jenson Buttonin Honda-moottori petti, eikä moottorinvaihtoa ehditty suorittamaan ennen aika-ajoja, joten Button starttaa kisaan viimeisenä. Brittikuski joutuu kisassa vielä ajamaan kertaalleen varikon läpi lisärangaistuksena. Alonso oli aika-ajon 13:s, mutta McLaren on liian hidas suorilla ohittamiseen, joten vaikea kisa on luvassa molemmille McLaren-kuljettajille.

Aika-ajon yllättäjiin kuuluivat Lotuksen Romain Grosjean ja Pastor Maldonado, jotka miehittivät lähtöruudukon kolmannen rivin. Kisassa mitataan, että kestävätkö herrojen päät loistavaa tilaisuutta saavuttaa ison kasan pisteitä. Aika-ajon onnistujiin kuului myös Force Indian Nico Hülkenberg, joka starttaa seitsemäntenä. Ensi viikonloppuna Le Mansin 24 tunnin ajoon osallistuva Hülkenberg tavoittelee kisassa ensimmäisiä MM-pisteitään sitten Australian avauskisan.

Mercedeksen ylivoima näkyi vahvasti aika-ajoissa, sillä seitsemässä autossa kärkikymmenikössä jyrisee Mercedeksen voimanlähde.

Lähtövalot sammuvat Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla klo. 21 Suomen aikaa.

Hamiltonin paalukierros (video)

Mercedes tyrmäsi kilpailijat Shanghaissa

13.4.2015 F1-kisat

Mercedes ajoi Lewis Hamiltonin johdolla helppoon kaksoisvoittoon Kiinan Shanghaissa.

Hamilton sai ajaa helppoon voittoon, kun tallikaveri Nico Rosbergista ei ollut haastamaan häntä. Hallitsevalle maailmanmestarille voitto oli kauden toinen ja uran 35:s. Kaksoisvoitto oli Mercedekselle tämän kauden toinen sekä sen F1-historian 18:s.

Mercedes-tallikaverusten välit kuumenivat kilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, jossa pettynyt Rosberg syytti Hamiltonia tahallisesta hidastelusta. Hamilton vastasi takaisin, ettei ole hänen tehtävänsä huolehtia tallikaverinsa kilpailusta. Mielenkiintoista on nähdä, että näkyykö tämä Mercedes-tallikaverusten välinen riita tulevissa kilpailussa.

Ferrarin Sebastian Vettel oli toistamiseen tällä kaudella kilpailun kolmas. Sama kärkikolmikko on nähty nyt kolmessa ensimmäisessä kisassa palkintokorokkeella, mikä on uusi F1-ennätys. Hamilton johtaa MM-sarjaa 13 pisteen erolla Vetteliin, josta Rosberg on neljän pisteen päässä kolmantena. Mercedeksellä on vakuuttava 40 pisteen johto valmistajien MM-sarjassa ennen Ferraria.

Räikkösellä vihdoinkin ongelmaton kisa

Ferrarin Kimi Räikkönen nousi neljänneksi ohittaen avausmutkissa Williams-kaksikko Felipe Massan ja Valtteri Bottaksen. Räikkönen ajoikin tällä sijalla maaliin asti, vaikka hän lopussa lähestyikin uhkaavasti tallikaveri Vetteliä. Suomalaisen hyökkäyksen lopetti Toro Rosson Max Verstappen, jonka voimayksikkö petti pääsuoralle, jolloin turva-auto kutsuttiin radalle vain kolme kierrosta ennen ruutulippua. Verstappenin keskeytyksen myötä Sauberin Felipe Nasr nousi kahdeksanneksi, Red Bullin Daniel Ricciardo yhdeksänneksi ja Sauberin Marcus Ericsson kymmenenneksi.

Bottas menetti viiden sijan tallikaveri Massalle, kun hän taisteli maanmiehensä Räikkösen kanssa avauskierroksella. Massa karkasi tämän jälkeen Bottakselta, eikä brasilialainen enää luopunut sijoituksestaan. Massa on edelleen neljäntenä MM-pisteissä ennen Räikköstä ja Bottasta. Räikkönen on kuuden pisteen päässä entisestä Ferrari-tallikaveristaan, kun vuorostaan Bottas on maanmiehestään kuusi pistettä perässä. Williams jatkaa edelleen kolmantena valmistajien MM-sarjassa.

Lotuksen Romain Grosjean avasi brittitallin pistetilin seitsemännellä sijallaan. Grosjean saalisti ensimmäiset pisteensä sitten viimevuotisen Monacon GP:n. Grosjeanin tallikaveri Pastor Maldonado pilasi omat pistemahdollisuutensa, kun hän ei löytänyt tietä takaisin varikolle. Maldonado vielä kolaroi viimeisillä kierroksilla McLarenin Jenson Buttonin kanssa. Buttonin tallikaveri Fernando Alonso pääsi maaliin ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Alonso oli maalissa 12:s. McLaren-Honda sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa maaliin kilpailussa, mikä antoi tallille tärkeätä tietoa tulevaisuutta ajatellen.

Marussia sai myös molemmat autonsa maaliin, kun Will Stevens oli 15:s ennen tallikaveriaan Roberto Merhiä. Stevens ajoi tähän mennessä lyhyen F1-uransa parhaimman sijoituksen.

F1-kausi jatkuu jo tulevan viikonloppuna Bahrainin iltakilpailulla.

Kiinan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 3/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien MM-pisteet

Sebastian Vettel palasi voittokantaan Malesiassa

30.3.2015 F1-kisat

Sebastian Vettel onnistui toisessa kisassaan Ferrari-kuljettajana kukistamaan mestarisella ajollaan Mercedes-kaksikon sunnuntaisessa Malesian GP:ssä. Voitto oli saksalaiselle jo uran 40:s, mikä nostaa hänet enää voiton päähän Ayrton Sennasta.

Vettel piti lähtökiihdytyksessä toisen paikkansa, mutta tilanne muuttui, kun Sauberin Marcus Ericsson pyörähti neljännellä kierroksella, mikä toi turva-auton radalle. Molemmat Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Nico Rosberg kävivät vaihtamassa kovemmat renkaat alleen, mikä oli mielestäni väärä valinta, sillä Mercedes-kaksikko menetti sellaiset kymmenen sekuntia taistelussa pehmeillä renkailla ajaneita vastaan.

Vettel käytti tämän tilanteen hyödyksi täydellisesti, kun hän kontrolloi suorastaan mestarillisella ajollaan tilannetta aina ruutulipulle asti. Näin ollen saksalainen palasi vaikean viime kauden jälkeen voittajaksi ensimmäistä kertaa sitten marraskuussa 2013 ajetun Brasilian GP:n. Ferrari palasi voittajaksi 34 kisan tauon jälkeen, sillä edellisen kerran italialaistalli pääsi juhlimaan ykköstilaa toukokuussa 2013 ajetussa Espanjan GP:ssä. Gerhard Berger oli edellinen turbovoittaja Ferrarin ratissa, kun itävaltalainen juhli voittoa Monzassa kaudella 1988.

Mercedes otti palkintokorokkeen loput paikat, kun Hamilton oli toinen ja Rosberg kolmas. MM-pisteissä Hamilton johtaa enää kolmen pisteen erolla ennen Vetteliä. Rosberg on tallikaveriaan 10 pistettä perässä kahden kisan jälkeen.

Molemmat suomalaiset kärkiviisikossa

Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen starttit sujuivat yskähdellen, kun molemmat suomalaiset menettivät useita sijoja avausmutkissa. Räikkönen sai osuman Lotuksen Pastor Maldonadolta jo lähtösuoralla. Bottas taas ajautui avausmutkassa päin Maldonadoa, joka kärsi tilanteessa rengasrikon. Rengasrikot eivät päättyneet tähän, sillä Sauberin Felipe Nasr rikkoi etusiivellään Räikkösen vasemman takarenkaan lähdettäessä toiselle kierrokselle.

Räikkösellä oli onni tällä kertaa puolellaan, sillä Ericssonin ulosajo toi turva-auton radalle. Näin ollen Räikkönen sai eroa kärkeen kiinni, vaikka Nasr piti huolen, että suomalainen sai lähteä raivoisaan takaa-ajoon suoran mitan takamatkalta muihin. Varikkopysähdykset ja taktiikka toimivat kerrankin kilpailussa, joten Räikkönen onnistui lopulta maksimoimaan päivänsä neljännellä sijallaan.

Bottas onnistui kasaamaan itsensä erittäin vaikean avauskierroksen jälkeen, mikä näkyi maltillisena nousuna kohti kärkeä. Suomalaisen suurin ilonaihe tapahtui aivan kisan lopussa, kun hän ohitti tallikaveri Felipe Massan, joka lähestulkoon yritti ajaa tallikaverinsa ulos radalta. Maltti vei lopulta voiton, kun Bottas ohitti ulkokautta Massan pitkässä vasurissa radan toisella sektorilla.

Bottakselta jäi kauden avauskisa väliin selkävamman takia, joten viides sija ja tallikaverin voittaminen olivat loistava avaus tälle kaudelle. Räikkönen on MM-pisteissä viidentenä ja Bottas jaetulla kuudennella sijalla kahden kisan jälkeen.

Verstappenista nuorin pistemies

Toro Rosson Max Verstappenista tuli seitsemännellä sijallaan historian nuorin pistemies Formula ykkösissä. Verstappen teki debyyttinsä kaksi viikkoa sitten Australiassa F1-historian nuorimpana kuljettajana. Tallikaveri Carlos Sainzista tuli kahdeksannen sijan myötä vasta viides kuljettaja viimeisestä kymmenestä debytantista, joka on saavuttanut MM-pisteitä kahdesta ensimmäisestä F1-kisastaan. Toro Rosso löi myös molemmat Red Bullit ensimmäistä kertaa sitten kauden 2009 Australian GP:n.

McLarenilla oli taas synkkä päivä, kun molemmat kuljettajat joutuivat keskeyttämään. Fernando Alonson kisa päättyi tekniseen vikaan, kun taas Jenson Button menetti autostaan tehoja saavuttaessaan edessä ajavia. McLaren-Hondalla on vielä paljon töitä edessä ennen kuin he pystyvät taistelemaan tosissaan MM-pisteistä.

Marussialle toivoa toi Roberto Merhi, joka toi auton maaliin 15:ntenä kolme kierrosta kärkeä perässä. Tallikaveri Will Stevens ei päässyt osallistumaan kisaan, sillä talli ei pystynyt korjaamaan polttoainejärjestelmässä lauantaina ilmennyttä ongelmaa.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Malesian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 2/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien MM-pisteet

Suomalaisilla epäonninen F1-avaus Melbournessa

16.3.2015 F1-kisat

Sekä Ferrarin Kimi Räikkönen että Williamsin Valtteri Bottas joutuivat molemmat poistumaan tyhjin käsin Formula ykkösten kauden 2015 avanneesta Australian GP:stä.

Bottas loukkasi alaselkäänsä jo lauantain aika-ajoissa, eikä saanut sunnuntain kisaan ajolupaa FIA:n lääkäreiltä. Suomalaisen alaselästä löydettiin välilevyn repeämä, mutta hän uskoo olevansa jo Malesiassa ajokunnossa.

Suomalaisittain kilpailu jatkui mollivoittoisena, kun Räikkönen joutui keskeyttämään heti toisen varikkopysähdyksensä jälkeen. Vasen takapyörä ei ollut suomalaisen Ferrarissa kunnolla kiinni varikolta lähdettäessä, joten Räikkönen joutui pysäyttämään autonsa radan varteen. Tämä ripeä reagointi merkitsi sitä, että suomalainen selvisi ilman lähtöruuturangaistusta seuraavan osakilpailuun.

Käsittämätön juttu oli se, että sama mekaanikko pilasi jo Räikkösen ensimmäisen stopin, mikä vaikeutti suomalaisen kilpailua entisestään. Ferrari ei voi heittää tälläisiä pisteitä omaan huolimattomuuteensa, sillä jokainen piste on tärkeä kauden lopussa.

Kisasta vaikean teki avausmutka, jossa suomalainen joutui kahden tulokaskuskin töytäisemäksi, menettäen useita sijoituksia. Räikkönenhän ajoi täysin moitteettoman kisan, sillä varsinkin toinen stintti oli vakuuttava. Tämä antaa uskoa siitä, että parempaa on luvassa, kunhan varikolla kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Hamilton johdatti Mercedeksen kaksoisvoittoon

Paalulta startannut Mercedeksen Lewis Hamilton kontrolloi kisaa lähdöstä maaliin saakka. Hamilton otti vasta toisen voittonsa Melbournen katuradalla, sillä hän on edellisen kerran voittanut Australiassa kaudella 2008. Mercedeksen täydellistä päivää täydensi Nico Rosberg toisella sijallaan. Rosbergin on pakko nostaa tasoaan seuraavissa osakilpailussa, sillä Hamilton vaikuttaa tällä hetkellä todella vahvalta mestarisuosikilta.

Kolmannesta sijasta käytiin kaukana Mercedesten takana kahden kuljettajan välinen kauppa, jossa Ferrarin Sebastian Vettel vei pisimmän korren Williamsin Felipe Massasta. Vettel sai heti onnistumisen uudessa tallissaan, mikä varmasti lisää nelinkertaisen maailmanmestarin itseluottamusta tuleviin kisoihin.

Felipe Nasr onnistui vaikeassa paikassa

Sauberilla debytoinut Felipe Nasr kuului viidennellä sijallaan viikonlopun yllättäjiin. Tiedämme, että Sauberin yllä liikkuu oikeusasioiden myötä tummia pilviä, mutta Nasr suoriutui loistavasti F1-debyytissään.

Nasr päätti sveitsiläistiimin 19 kilpailun mittaisen pisteettömän putken sekä ajoi F1-debyytissään korkeammalle sijoitukselle kuin yksikään brasilialainen debytantti ennen häntä. Ruotsin Marcus Ericsson palautti sinikeltaiset värit F1-pisteille ollen kahdeksas. Ericssonin pisteet ovat ruotsalaiskuljettajalle ensimmäiset sitten Stefan Johanssonin oltua kolmas Portugalin GP:ssä kaudella 1989.

17-vuotiasta Max Verstappenista tuli historian nuorin GP-kuljettaja, mutta hänen Toro Rossonsa petti pistesijalta kilpailun loppupuoliskolla. Näin ollen nuorimman pistemiehen kunnia jäi vielä lähitulevaisuuteen. Verstappenin tallikaveri Carlos Sainz onnistui debyytissään ollen yhdeksäs.

Kotiyleisön suosikki Red Bullin Daniel Ricciardo oli kuudes ennen Force Indian Nico Hülkenbergiä, joka jätti vakuuttavasti taakseen tallikaveri Sergio Perezin, joka taisi muutamaan kertaan osua yhteen entisen McLaren-tallikaverinsa, Jenson Buttonin kanssa.

Lotuksella oli hyvän aika-ajon jälkeen painajaismainen kisa, sillä Pastor Maldonado jäi kolarin seurauksena toiseen mutkaan, eikä Romain Grosjean päässyt paljoa sen pidemmälle, kun tekniset ongelmat iskivät ranskalaisen Lotus-autoon. McLarenilla ei mennyt sen paremmin, sillä Kevin Magnussenin auto pysähtyi radan varteen jo ennen punaisten valojen sammumista. Magnussenin tallikaveri Button sentään pääsi ajamaan, mutta sijoittui 11:nneksi eli koko joukon viimeiseksi. Fernando Alonson pitäisi palata sairaslomalta Malesiaan mentäessä, joten Magnussenin ajot saattoivat olla tältä kaudelta ajettu.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Malesian GP:llä.

Australian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne