Selaat arkistoa kohteelle Magnussen.

Rosbergin voittoputki sai jatkoa Sotshissa

2.5.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi leikitellen kauden neljänteen sekä samalla seitsemänteen peräkkäiseen osakilpailuvoittoon sunnuntaina Sotshissa.

Rosberg johti kilpailua aina lähdöstä ruutulipulle saakka, mutta hän oli lähellä joutua taistelemaan tallikaveri Lewis Hamiltonia vastaan, joka oli tehnyt upean nousun kymmenennestä lähtöruudusta jo toiseksi. Hamilton ei kuitenkaan voinut taistella voitosta, sillä hänen voimayksikössään oli ongelma vedenpaineiden kanssa.

Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli kuitenkin torjuntavoitto, kun otetaan huomioon nämä vaikeat lähtökohdat. Hamilton lähtee kahden viikon päästä ajettavaan Espanjan osakilpailuun kaventamaan tallikaverinsa jo 43 pisteen suuruista MM-johtoa.

Suomalaiset tekivät sen mihin pystyivät

Kolmannesta ruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi lähdössä toiseksi ohi maanmiehensä Valtteri Bottaksen. Räikkönen kuitenkin joutui uusintalähdössä taipumaan Williams-kuskille vain muutama kierros myöhemmin.

Räikkönen kuitenkin pääsi varikkopysähdysten aikana ohi Bottaksesta, sillä Williams joutui puolustautumaan Hamiltonia vastaan aikaisemmalla varikkopysähdyksellä, jolloin Räikkönen oli käytetyillä superpehmeillä nopeampi kuin Bottas tuoreilla pehmeillä. Räikkönen oli maalissa kolmas ennen Williams-kaksikkoa Bottas ja Felipe Massa.

Räikkösen tallikaveri Sebastian Vettel joutui Daniil Kvjatin päälleajamaksi radan avausmutkissa, mikä päätti saksalaisen kisan lyhyeen. Kvjat hölmöili samalla Red Bull-tallikaverinsa Daniel Ricciardon kisan pilalle, sillä australialainen joutui myös osalliseksi tähän kolariin. Täten Red Bull jäi ilman pisteitä viikonloppuna, jolloin he olisivat voineet taistella jopa palkintosijoista.

Räikkönen on ensimmäistä kertaa MM-pisteissä kolmen parhaan joukossa sitten kauden 2013, joten toivottavasti viimeaikaiset otteet jatkuvat myös tulevaisuudessa.

Useille talleille isoja pisteitä

McLaren-Honda sai ensimmäistä kertaa molemmat autonsa MM-pisteille sitten viime kauden Unkarin osakilpailun. Fernando Alonso oli kuudennella sijallaan paras ei-kolmen kärkitallin kuljettaja ja Jenson Button avasi pistetilinsä kymmenennellä sijallaan.

Kevin Magnussen palautti Renaultin tehdastiimin pistekantaan ensimmäistä kertaa sitten kauden 2010 Abu Dhabin GP:n. Renault palasi täksi kaudeksi tehdastalliksi kuninkuusluokkaan.

Romain Grosjean on saalistanut jo kolmessa MM-osakilpailussa neljästä MM-pisteitä uuden Haas-tallin riveissä. Grosjean oli kahdeksas, vaikka yhdysvaltaistiimi oli Kiinan tapaan tänäkin viikonloppuna suurissa ongelmissa autonsa tasapainon kanssa.

Force Indian Sergio Perez avasi MM-pistetilinsä yhdeksännellä sijallaan. Perez kärsi rengasrikon avauskierroksella, mutta nousi mukaan pistetaistoon turva-auton ansiosta.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Espanjan Barcelonassa.

Venäjän GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedekset väkevässä iskussa kohti aika-ajoja

2.4.2016 F1-ennakot

Mercedes löi muille jälleen kerran luun kurkkuun Bahrainin GP:n vapaissa harjoituksissa perjantaina. Iltahämärässä ajetun toisen harjoituksen yllättäjä oli peräti kolmanneksi nopeinta vauhtia pitänyt McLaren-Hondan Jenson Button.

Mercedeksen Nico Rosberg piti kovinta vauhtia perjantain harjoituksissa ennen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia. Jos mitään yllättävää ei tapahdu, niin Mercedes-kaksikko ratkaisee lauantaina paalupaikan kohtalon. On mielenkiintoista nähdä, että pystyykö hallitseva maailmanmestari Hamilton vastaamaan tallikaverinsa rajuun alkukauteen.

Perjantain yllätyksestä vastasi Button, joka oli iltapäivän kolmanneksi nopein. Button joutuu tänä viikonloppuna olemaan vastuunkantajana, sillä tallikaveri Fernando Alonso kärsii ilmarinnasta ja murtuneesta kylkiluusta, jotka hän sai rajussa kolarissa Esteban Gutierrezin kanssa kaksi viikkoa sitten Australiassa.

Alonson korvaaja on Stoffel Vandoorne, joka on McLarenin varakuljettaja sekä hallitseva GP2-mestari. Vandoorne tulee tekemään GP-debyyttinsä sunnuntaina, mutta belgialainen suoriutui avauspäivästään ihan mallikkaasti, sillä hän oli 11:s ja hävisi 0,7 sekuntia huomattavasti kokeneemmalle tallikaverilleen. Aika-ajoissa nähdään, että olisiko McLarenista jopa Bahrainin yllättäjäksi?

Ferrarin vauhti piilossa

Ferrari ei vielä näyttänyt kaikki korttejaan harjoituksissa, sillä sekä Kimi Räikkönen että Sebastian Vettel eivät kumpikaan saaneet alleen puhdasta kierrosta superpehmeillä renkailla. Räikkösen kierroksen pilasi edessä ollut ruuhka, kun taas Vettel pilasi oman kierroksensa ajettuaan reilusti leveäksi radan viimeisessä kaarteessa. Saksalaiskuskin harjoitukset päättyivät lopulta radan varteen, sillä hänen autonsa vasen rengas oli irrallaan.

Räikkönen oli harjoitusten viides ennen Vetteliä. Odotan, että Ferrarit valloittavat toisen rivin Bahrainin GP:n aika-ajoissa.

Williamsilla oli myös aika näkymättömät harjoitukset, kun Valtteri Bottas oli kahdeksas ja Felipe Massa kymmenes. Uskon, että Williams ei kaikkia korttejaan vielä näyttänyt, mutta virheisiin ei ole varaa, jos talli haluaa nähdä molemmat autot kärkikymmenikössä, sillä kuten Australiassa nähtiin, niin keskikasti on tänä vuonna aiempaa huomattavasti tasaisempi.

Renaultin Kevin Magnussen ei pysähtynyt punnitukseen harjoitusten aikana, joten hän joutuu lähtemään sunnuntain kilpailuun varikonportilta.

Aika-ajofarssille jatkoa Bahrainissa?

Alkuperäisestä poiketen, niin Bahrainissa ei palatakaan viimevuotiseen aika-ajoformaattiin, sillä F1-talleilla on erimielisyyksiä aika-ajoformaatista. Osa tiimeistä haluaisi palata kokonaan viimevuotiseen aika-ajoformaattiin, kun taas toiset vaihtaisivat vain viimeisen osion viimevuotiseen formaattiin.

Jotain tälle nykyiselle aika-ajoformaatille on tehtävä, sillä lauantaina saadaan katsoa jokaisessa osiossa viimeisiä minuutteja ilman yhtäkään autoa radalla. Tallit eivät lähde uhraamaan kisataktiikkaansa aika-ajojen kustannuksella, joten tähän älyttömän tyhmään aika-ajoon pitää tehdä välittömästi muutoksia.

Bahrainissa ajetaan vielä tunnin mittaiset vapaat harjoitukset alkaen klo. 15. ennen klo. 18. käynnistyviä aika-ajoja.

1. vapaiden harjoitusten, tulokset

2. vapaiden harjoitusten, tulokset

Valtteri Bottas testipäivän nopein Barcelonassa

2.3.2016 Uutiset

Williamsin Valtteri Bottas piti kovinta vauhtia talvitesteissä keskiviikkona Espanjan Barcelonassa.

Bottas ajoi kärkiaikansa superpehmeillä renkailla jääden vain kolmen sadasosan päähän eilisestä ajastaan, jonka hän ajoi ultrapehmeillä renkailla. Suomalaisen osalta talvitestit olivat tässä, sillä tallikaveri Felipe Massa ottaa testivastuun kahdeksi viimeiseksi päiväksi.

Aamupäivällä ajanut Lewis Hamilton oli päivän toiseksi nopein. Nico Rosberg otti Mercedeksen testivastuun iltapäiväksi, jolloin hän keskittyi kisasimulaation ajamiseen.

Renaultin Kevin Magnussen ei pystynyt parantamaan aamuista aikaansa, joten hän jäi tuloslistan kolmanneksi. Toro Rosson Carlos Sainz oli keskiviikon ahkerin, sillä hän sai kasaan peräti 166 kierrosta.

Uuden Haas-tallin ongelmat jatkuivat, kun Esteban Gutierrez sai päivän aikana kasaan vain yhden installaatiokierroksen, jonka jälkeen turbossa ilmennyt vika piti amerikkalaistallin värit varikolla koko loppupäivän ajan.

Myös Sauber kärsi teknisistä ongelmista, kun Marcus Ericsson ei saanut vasta eilen ratadebyyttinsä tehneellä autolla kasaan vain 55 kierrosta.

Kimi Räikkönen ajaa viimeisen testipäivänsä torstaina. Talvitestit päättyvät perjantaina.

Keskiviikon tulokset

Räikkönen avaustestien päätöspäivän nopein

25.2.2016 Uutiset

Ferrarin Kimi Räikkönen oli talvitestien avausviikon päätöspäivän nopein Barcelonassa, vaikka hän menetti torstainakin ajoaikaa teknisten ongelmien takia.

Räikkönen menetti ajoaikaa kolmisen tuntia, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan uusi jäähdytin iltapäiväksi. Ferrarin suomalaiskuski jätti Red Bullin Daniil Kvjatin lähes sekunnin päähän. Molemmat kuljettajat käyttivät ainoina ultrapehmeää rengasta.

Force Indian testikuski Alfonso Celis oli vakuuttavasti kolmanneksi nopein superpehmeillä renkailla. Kaikki loput kellottivat nopeimman aikansa joko pehmeillä tai keskikovilla renkailla.

Renault sai nauttia hyvästä luotettavuudesta sen jälkeen, kun ranskalaistiimi oli ollut ongelmissa alkuviikon aikana. Kevin Magnussen sai kasaan peräti 153 kierrosta ja otti tuloslistan neljännen sijan ennen Toro Rosson Max Verstappenia sekä Felipe Nasria, joka testaili vielä Sauberin viimevuotisella autolla.

Mercedes jatkoi ilman ongelmia, joten he pystyivät ajattamaan sekä Lewis Hamiltonia että Nico Rosbergia myös torstaina. Mercdes-kaksikko keräsikin päivän aikana yhteensä lähes 200 kierrosta.

Rio Haryantolla oli lupaava aamu Manorin puikoissa, mutta F1-tulokas päätti ensimmäisen testiviikkonsa seinään neljännessä mutkassa alkuiltapäivästä. Haryanton taakse jäi tuloslistalla ainoastaan McLaren-Hondan Fernando Alonso, joka sai torstaina kasaan vain kolme kierrosta teknisten ongelmien takia.

Talvitestit jatkuvat ensi viikon tiistaista lähtien myös Barcelonan radalla.

Torstain tulokset

Renault vahvisti F1-kuskiuutisia Pariisissa

3.2.2016 Uutiset

Renault on vihdoin Pariisissa pidetyssä julkistamistilaisuudessa vahvistanut huhut, että Kevin Magnussen ajaa tallin toisena kuljettajana kaudella 2016.

Magnussen ottaa toisen kuskin paikan Pastor Maldonadolta, jonka sopimus Renaultin kanssa purettiin sen jälkeen, kun hänen pitkäaikaisella tukijallaan PDVSA:lla ilmeni maksuvaikeuksia. Tanskalainen palaa välivuoden jälkeen takaisin kuninkuusluokkaan, sillä viime kausi meni McLarenin testi- ja varakuskina.

F1-tulokas Jolyon Palmer ajaa tulevalla kaudella Magnussenin tallikaverina, kun taas Esteban Ocon toimii tallin virallisena testikuljettajana. Sekä Palmer että Magnussen ovat toisen polven F1-kuljettajia, sillä heidän molempien isät Jonathan Palmer sekä Jan Magnussen ovat ajaneet myös kuninkuusluokassa.

Samaisessa julkistamistilaisuudessa julkistettiin myös Renaultin vuoden 2016 F1-auto, joka kantaa nimeä RS16. Mustakeltaisessa värityksessä nähty auto ei välttämättä kuitenkaan säilytä värimalliaan kauden avaukseen tultaessa.

Renault palaa takaisin Formula ykkösiin omana tehdastallinaan ensimmäistä kertaa sitten kauden 2009.

Voit katsoa kuvan uudesta Renaultin F1-autosta tästä!

Hondalla surkea paluukausi McLarenin moottoritoimittajaksi

14.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen toisessa luvussa tarkastellaan tallia, joka oli yksi kauden suurimmista pettymyksistä. Kyseessä on siis McLaren-Honda.

Japanilainen autonvalmistaja Honda palasi täksi kaudeksi McLarenin moottoritoimittajaksi 23 vuoden tauon jälkeen. En usko, että Hondan pahimmissakaan skenaarioissa odotettiin näin huonoa kautta. Hondan voimayksikkö oli selvästi F1-sarjan tehottomin, epäluotettavin sekä polttoainesyöpöin.

McLaren ei ole edelleenkään saavuttanut yhtäkään osakilpailuvoittoa sitten kauden 2012 päätöskisan, joka päättyi Jenson Buttonin voittoon Brasiliassa. Palkintosijoja brittitalli on saavuttanut vain kaksi kappaletta edellisestä 57 GP-kisasta.

Button sai uudeksi tallikaverikseen Fernando Alonson, joka lähti viime kauden päätteeksi ovet paukkuen Ferrarilta. Alonsolle sattui talvitestien aikana outo onnettomuus, jossa hän menetti tajuntansa hetkeksi aikaa. McLaren ei virallisesti koskaan tainnut pistää Alonson ulosajoa teknisen viaksi, mutta mediassa epäiltiin espanjalaisen saaneen sähköiskun kesken ajon.

Alonson kaudesta ei jäänyt hirveästi mitään ajosuoritusta mieleen, mutta sarkastiset tiimiradiot jäivät varmasti monien mieleen. Esimerkiksi se, kun Alonso haukkui voimanlähteensä GP2-moottoriksi Hondan kotikisassa. Monille varmasti tulee mieleen myös hauskat kuvamanipulaatiot Alonsosta Brasilian GP:n aika-ajoissa ottamassa aurinkoa radan varressa, kun hänen autonsa hyytyi hetkeä aiemmin.

Alonson parhaimmaksi sijoitukseksi jäi viides sija Unkarin GP:stä. Jos F1-sarjan kovinta palkkaa nauttiva espanjalainen olisi keskittynyt enemmän motivointiin kuin jatkuvaan valittamiseen, niin hän olisi saanut varmasti enemmän itsestään myös irti kisapäivinä.

Button oli tasaisempi kauden aikana kuin Alonso, mikä näkyi siinä että britti keräsi MM-pisteitä neljästä kisasta, kun espanjalainen keräsi niitä vain kahdesti. Vuoden 2009 maailmanmestarin paras sijoitus tällä kaudella oli kuudes sija Yhdysvaltain GP:ssä.

Buttonista tuli tällä kaudella myös ensimmäinen kuljettaja, joka on voittanut MM-pisteissä sekä Lewis Hamiltonin että Alonson, kun hän on ajanut näiden kahden maailmanmestarin tallikaverina. Button jää usein tallipäälliköiden ja median listauksissa kärkikuskien ulkopuolelle, vaikka tuo edellinen saavutus osoittaa hänen kuuluvan niihin. Toivottavasti ensi kaudella McLarenin auto on huomattavasti kilpailukykyisempi, jotta molemmat kuskit pystyisivät keräämään MM-pisteitä tasaisemmin kuin tällä kaudella.

McLarenin testikuskina toiminut Kevin Magnussen sai ajaa avauskisan Australiassa, kun Alonso oli vielä toipumassa mystisestä ulosajostaan. Magnussenille kyseessä oli turha reissu, sillä hän jäi aika-ajoissa viimeiseksi ja kisaan hän ei teknisten ongelmien vuoksi pystynyt edes starttaamaan. Lopulta tanskalainen sai lähtöpassit McLarenilta syntymäpäivänään, kun brittitalli nosti testikuskikseen GP2-mestaruutta tällä kaudella juhlineen Stoffel Vandoornen.

McLaren-Honda jäi siis toiseksi viimeiseksi autonvalmistajien MM-sarjassa, mikä ei todellakaan ole se sijoitus, josta yhdellä koko sarjan suurimmista resursseista tulisi taistella.

Suomalaisilla epäonninen F1-avaus Melbournessa

16.3.2015 F1-kisat

Sekä Ferrarin Kimi Räikkönen että Williamsin Valtteri Bottas joutuivat molemmat poistumaan tyhjin käsin Formula ykkösten kauden 2015 avanneesta Australian GP:stä.

Bottas loukkasi alaselkäänsä jo lauantain aika-ajoissa, eikä saanut sunnuntain kisaan ajolupaa FIA:n lääkäreiltä. Suomalaisen alaselästä löydettiin välilevyn repeämä, mutta hän uskoo olevansa jo Malesiassa ajokunnossa.

Suomalaisittain kilpailu jatkui mollivoittoisena, kun Räikkönen joutui keskeyttämään heti toisen varikkopysähdyksensä jälkeen. Vasen takapyörä ei ollut suomalaisen Ferrarissa kunnolla kiinni varikolta lähdettäessä, joten Räikkönen joutui pysäyttämään autonsa radan varteen. Tämä ripeä reagointi merkitsi sitä, että suomalainen selvisi ilman lähtöruuturangaistusta seuraavan osakilpailuun.

Käsittämätön juttu oli se, että sama mekaanikko pilasi jo Räikkösen ensimmäisen stopin, mikä vaikeutti suomalaisen kilpailua entisestään. Ferrari ei voi heittää tälläisiä pisteitä omaan huolimattomuuteensa, sillä jokainen piste on tärkeä kauden lopussa.

Kisasta vaikean teki avausmutka, jossa suomalainen joutui kahden tulokaskuskin töytäisemäksi, menettäen useita sijoituksia. Räikkönenhän ajoi täysin moitteettoman kisan, sillä varsinkin toinen stintti oli vakuuttava. Tämä antaa uskoa siitä, että parempaa on luvassa, kunhan varikolla kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Hamilton johdatti Mercedeksen kaksoisvoittoon

Paalulta startannut Mercedeksen Lewis Hamilton kontrolloi kisaa lähdöstä maaliin saakka. Hamilton otti vasta toisen voittonsa Melbournen katuradalla, sillä hän on edellisen kerran voittanut Australiassa kaudella 2008. Mercedeksen täydellistä päivää täydensi Nico Rosberg toisella sijallaan. Rosbergin on pakko nostaa tasoaan seuraavissa osakilpailussa, sillä Hamilton vaikuttaa tällä hetkellä todella vahvalta mestarisuosikilta.

Kolmannesta sijasta käytiin kaukana Mercedesten takana kahden kuljettajan välinen kauppa, jossa Ferrarin Sebastian Vettel vei pisimmän korren Williamsin Felipe Massasta. Vettel sai heti onnistumisen uudessa tallissaan, mikä varmasti lisää nelinkertaisen maailmanmestarin itseluottamusta tuleviin kisoihin.

Felipe Nasr onnistui vaikeassa paikassa

Sauberilla debytoinut Felipe Nasr kuului viidennellä sijallaan viikonlopun yllättäjiin. Tiedämme, että Sauberin yllä liikkuu oikeusasioiden myötä tummia pilviä, mutta Nasr suoriutui loistavasti F1-debyytissään.

Nasr päätti sveitsiläistiimin 19 kilpailun mittaisen pisteettömän putken sekä ajoi F1-debyytissään korkeammalle sijoitukselle kuin yksikään brasilialainen debytantti ennen häntä. Ruotsin Marcus Ericsson palautti sinikeltaiset värit F1-pisteille ollen kahdeksas. Ericssonin pisteet ovat ruotsalaiskuljettajalle ensimmäiset sitten Stefan Johanssonin oltua kolmas Portugalin GP:ssä kaudella 1989.

17-vuotiasta Max Verstappenista tuli historian nuorin GP-kuljettaja, mutta hänen Toro Rossonsa petti pistesijalta kilpailun loppupuoliskolla. Näin ollen nuorimman pistemiehen kunnia jäi vielä lähitulevaisuuteen. Verstappenin tallikaveri Carlos Sainz onnistui debyytissään ollen yhdeksäs.

Kotiyleisön suosikki Red Bullin Daniel Ricciardo oli kuudes ennen Force Indian Nico Hülkenbergiä, joka jätti vakuuttavasti taakseen tallikaveri Sergio Perezin, joka taisi muutamaan kertaan osua yhteen entisen McLaren-tallikaverinsa, Jenson Buttonin kanssa.

Lotuksella oli hyvän aika-ajon jälkeen painajaismainen kisa, sillä Pastor Maldonado jäi kolarin seurauksena toiseen mutkaan, eikä Romain Grosjean päässyt paljoa sen pidemmälle, kun tekniset ongelmat iskivät ranskalaisen Lotus-autoon. McLarenilla ei mennyt sen paremmin, sillä Kevin Magnussenin auto pysähtyi radan varteen jo ennen punaisten valojen sammumista. Magnussenin tallikaveri Button sentään pääsi ajamaan, mutta sijoittui 11:nneksi eli koko joukon viimeiseksi. Fernando Alonson pitäisi palata sairaslomalta Malesiaan mentäessä, joten Magnussenin ajot saattoivat olla tältä kaudelta ajettu.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Malesian GP:llä.

Australian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Lewis Hamilton aloittaa paalulta mestaruutensa puolustamisen

14.3.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton starttaa paalupaikalta, kun lähtövalot sammuvat ensimmäistä kertaa tällä kaudella Australiassa.

Hamilton jätti ratkaisevassa viimeisessä osiossa tallikaverinsa Nico Rosbergin lähes 0,6 sekunnin päähän. Hallitseva maailmanmestari oli nopein aika-ajon jokaisella osiolla.

Hamilton hävisi viime kaudella aika-ajoissa tallikaverilleen, joten hallitseva maailmanmestari on tehnyt läksynsä talven aikana. Rosbergin vuoro on näyttää kilpailussa, että onko hän tehnyt omansa, sillä hän hävisi varsinkin loppukaudesta vauhdillisesti tallikaverilleen kisamatkalla.

Ferrari on ottanut ison askeleen eteenpäin

Kolmannesta sijasta käytiin kovaa taistelua neljän kuljettajan kesken. Tällä kertaa Williamsin Felipe Massa jätti taakseen vajaalla neljällä sadasosalla Ferrarin Sebastian Vettelin. Massa jäi vajaat 0,8 sekuntia Rosbergista ja kärkiajasta lähes puolentoista sekunnin päähän!

Ferrarin Kimi Räikkönen hävisi kauden ensimmäisen aika-ajon uudelle tallikaverilleen niukalla 33 tuhannesosan erolla. Räikkönen valitteli sortuneensa muutamaan virheeseen radan avaussektorilla.

Jos Räikkönen saa radan puhtaalta puolelta hyvän startin, niin uskoisin hänen olevan likaiselta puolelta starttaavan Vettelin edellä avausmutkan jälkeen. Suomalaisen kisavedot harjoituksissa olivat vakuuttavia, joten Massan ohittaminen on myös mahdollista.

Räikkönen jahtaa kilpailussa ensimmäistä podiumia sitten Lotuksella saavutetun kakkossijan Korean GP:ssä kaudella 2013. Suomalainen on edellisen kerran Ferrari-kuljettajana seissyt korokkeella Ferrarin kotiyleisön edessä Monzassa vuonna 2009.

Pystyykö Bottas ajamaan?

Williamsin Valtteri Bottas sortui ajovirheeseen radan viimeisessä mutkassa, mikä pudotti hänet kuudenneksi. Bottas olisi hyvinkin voinut olla ilman ajovirhettä kolmas.

Bottaksen ajopenkki ei ollut kiinnitetty kunnolla, joten se aiheutti hänelle ongelmia alaselän kanssa. Suomalainen ei pystynyt kunnolla kävelemään, joten hänen ajokuntonsa selviää vasta sunnuntaiaamuna.

Mielestäni aivan amatöörimäistä touhua Williamsilta, sillä kuljettajan penkki pitäisi AINA olla kiinnitetty huolellisesti. Tämä moka menee samaan kategoriaan kuin Lotuksen sähellys Räikkösen penkin kanssa Singaporessa kaudella 2013. Tällä kertaa suomalaiskuljettaja ei onneksi ajanut minkään töyssyn tai kanttarin yli.

Onnistujista voidaan mainita Red Bullin Daniel Ricciardo, joka oli seitsemäs ja jätti uuden tallikaverinsa Daniil Kvjatin 13:nneksi. Muita onnistujia olivat Toro Rosson Carlos Sainz, Sauberin Felipe Nasr ja Lotus. Sainz otti kahdeksannen lähtöruudun uransa ensimmäiseen F1-kisaan. F1-debytantti Nasr kiidätti Sauberinsa 11. lähtöruutuun ja jätti toisen debytantin, tallikaveri Marcus Ericssonin 16:nneksi. Lotus otti kaiken irti uudesta moottoriyhteistyöstään Mercedeksen kanssa, kun Romain Grosjean ajoi yhdeksänteen ja Pastor Maldonado kymmenenteen lähtöruutuun.

McLarenin kaudelle shokkialku!

Suurin epäonnistuja oli ehdottomasti McLaren-talli, jonka kuljettajat Jenson Button ja Kevin Magnussen jäivät takariviin, kun Manor Marussian autot eivät ajaneet metriäkään viikonlopun ajan moottorista havaitun vian takia. Honda tuli valtavin panostuksin tähän kauteen, eikä japanilaiset ole varmastikaan tyytyväisiä näkemäänsä.

Ericssonin ja Kvjatin lisäksi pettymyksiksi jäivät Toro Rosson Max Verstappen sekä Force Indiat. Historian nuorimpana kuljettajana F1-debyyttinsä vasta 17-vuotiaana tekevä Verstappen jäi aika-ajoissa tallikaverinsa varjoon, mutta täytyy muistaa, että MM-pisteet jaetaan vasta kilpailussa. Force India sai uuden autonsa radalle vasta viimeisissä testeissä, joten Nico Hülkenberg sekä Sergio Perez olivat tekemättömän paikan edessä.

Lähtövalot sammuvat Melbournessa aamuseitsemältä Suomen aikaa.

Aika-ajon tulokset

Mercedes selvästi muita edellä Australian harjoituksissa

13.3.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg ja Lewis Hamilton miehittivät tuloslistan kärkisijat Australian GP:n perjantain harjoituksissa. Rosberg oli koko joukon nopein molemmissa osioissa.

Hamilton jäi vain kymmenyksen päähän tallikaverinsa kärkiajasta, joten Mercedekset ottivat odotetusti kaksi ensimmäistä sijaa harjoituksissa.

Paalupaikasta käydään kova taistelu Mercedes-kuskien välillä. Luulen, että Hamilton ei ole viime kauden tyyliin vielä näyttänyt kaikkia korttejaan, joten odotan hallitsevan maailmanmestarin ajavan huomenna paalupaikalle kauden avauskisaan.

Suomalaisilla lupaava harjoituspäivä

Ferrari osoitti, ettei sen talvitesteissä nähty vauhti ole aivan tuulesta temmattua, kun Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen miehittivät sijat kolme ja neljä iltapäivän osiossa.

Räikkönen tuskaili hieman etupään pidon kanssa, mutta olen varma, että sekin saadaan kuntoon huomiseen mennessä. Odotan Ferrarien yltävän kolmanteen lähtöriviin, mutta kaiken osuessa nappiin myös toinen rivi on mahdollinen. Räikkösen on myös saatava muutaman kymmenyksen ero tallikaveriinsa kiinni aika-ajoissa.

Williamsin Valtteri Bottas ei ottanut kaikkea autostaan irti, joten odotettavissa on parannusta huomiselle. Tallikaveri Felipe Massan autossa havaittiin vesivuoto, mikä esti brasilialaisen osallistumisen toiseen sessioon.

Uskon, että Williamsilla on hyvät mahdollisuudet startata toisesta rivistä kilpailuun. Luulen, että Williamsilla on muutama kymmenys takataskussa Ferrariin nähden. Mercedes on vuorostaan sen 0,6 – 0,8 sekuntia edellä.

Puhdas kierros ratkaisevassa asemassa

Harjoituksissa nähtiin myös lukuisia pyörähdyksiä sekä Fernando Alonsoa McLarenilla tuuraavan Kevin Magnussenin ulosajo, joka tuskin jää viikonlopun viimeiseksi.

Joten huomisessa aika-ajossa täytyy onnistua ajamaan virheettömiä kierroksia, ollakseen mukana viimeisessä osiossa. Keltaisia lippuja nähdään varmasti aika-ajon aikana, joten tuurikin voi näytellä oman osansa.

Sauberilla jatkuu myös mielenkiintoinen tilanne, sillä testikuskina toiminut Giedo van der Garde väittää, että hänellä on kautta 2015 kattava sopimus sveitsiläistallin kanssa. Harjoituksissa tallin autoja ohjastivat Marcus Ericsson ja Felipe Nasr. Asian käsittely jatkuu lauantaina.

Australian GP:n aika-ajot käynnistyvät aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Perjantain aamupäivän harjoitusten tulokset
Iltapäivän harjoitusten tulokset

F1 Ennakkoasetelmat 2015 osa 2.

12.3.2015 Näkökulma

Formula ykkösten MM-kausi 2015 käynnistyy tulevana viikonloppuna Albert Parkin katuradalta, Australian Melbournesta.

Seuraavassa käydään läpi tulevan kauden ennakkoasetelmia. Tänään ovat vuorossa loput tallit eli McLaren, Ferrari, Williams, Red Bull ja Mercedes.

Nimi: McLaren Honda MP4-30         Voimayksikkö: Honda
Taustaa: Honda palaa täksi kaudeksi McLarenin moottorikumppaniksi 23 vuoden tauon jälkeen. Japanilaisvalmistajan paluu näkyi heti kuskimarkkinoilla, sillä talli pestasi Ferrarilta kesken sopimuskautensa lähteneen Fernando Alonson, joka saa tallikaverikseen vuodesta 2010 lähtien brittitallia edustaneen Jenson Buttonin.

Alonson omituinen testionnettomuus ja siitä seurannut aivotärähdys tarkoittavat sitä, että kaksinkertainen maailmanmestari ei osallistu kauden avauskisaan. Espanjalaisen odotetaan palaavan ratin taakse Malesiassa. McLarenin testikuski Kevin Magnussen ajaa ainakin Australiassa uutta McLaren Hondaa.

Arvio: McLarenin vauhti on testeissä ollut lupauksia herättävää, mutta erilaiset tekniset ongelmat ovat tarkoittaneet vähäisiä kierroksia. Kausi 2015 tulee varmasti olemaan vielä välikausi, mutta tulemme näkemään kauden läpi potentiaalia kautta 2016 ajatellen.

Nimi: Scuderia Ferrari SF15-T       Voimayksikkö: Ferrari
Taustaa: Ferrarilla ollaan suuren muutoksen edessä, sillä tallista lähti viime kauden aikana useita tärkeitä henkilöitä johtoportaasta. Myös kuljettajakaksikossa nähtiin muutoksia, kun Fernando Alonso siirtyi McLarenille. Espanjalaisen viisivuotinen aikakausi Maranellossa päättyi ilman mestaruutta.

Alonson paikan Ferrarilla otti Sebastian Vettel. Nelinkertaisesta maailmanmestarista tulee näin ollen hyvän ystävänsä,  Kimi Räikkösen tallikaveri. Ferrari on yrittänyt hankkia Vetteliä jo kaudesta 2008 lähtien, joten saksalaisen siirto Maranelloon on ollut työn alla jo tovin ajan.

Arvio: Ferrarin auto on talvitesteissä näyttänyt huomattavasti paremmalta kokonaispaketilta verrattuna viime vuoteen. Räikkösen ongelmat auton keulan kanssa ovat myös helpottaneet, kun teknisen johtajan James Allisonin kädenjälki näkyy tämänvuotisessa Ferrarissa. Allison oli Lotuksella samanaikaisesti Räikkösen kanssa vuosina 2012-13.

Vettelin ja Räikkösen keskinäisestä väännöstä tulee varmasti tiukka. Jos Räikkönen pystyy haastamaan Vettelin aika-ajoissa, niin suomalaiset on loistavat asetelmat lyödä tallikaverinsa kisoissa.

Odotan, että Ferrarit ajavat alkukaudesta kärkiviisikon sijoituksista. Näen myös hyvät mahdollisuudet siihen, että sekä Räikkönen että Vettel ottavat yhdet voitot mieheen tämän kauden aikana.

Nimi: Williams FW37      Voimayksikkö: Mercedes
Taustaa: Williams jätti toissa vuoden haamut taakseen mykistävällä viime kaudella. FW36-auto oli suurimman osan kaudesta toiseksi nopein menopeli, joten odotukset ovat korkealla FW37-autoa kohtaan.

Moni kuljettaja tarjosi Williamsille palveluksiaan, mutta brittitalli halusi pysyvyyttä, joten Felipe Massa sekä Valtteri Bottas saivat jatkosopimukset tallin kanssa.

Arvio: Williams näytti vasta viimeisissä testeissä vauhtiansa, mikä vaikutti erittäin lupaavalta. Mielestäni vain Mercedes on vauhdillisesti Williamsin edellä, joten avauskisasta lähtien voidaan odottaa palkintosijoja.

Uskon myös vahvasti siihen, että Bottas ottaa sen ensimmäisen GP-voittonsa tämän kauden aikana. Toivottavasti jo sunnuntaina! Massan uskon jäävän jälleen kerran tallikaverinsa varjoon.

Nimi: Red Bull RB11       Voimayksikkö: Renault
Taustaa: Red Bull lähtee hyvistä asetelmista Sebastian Vettelin jälkeiseen aikaan. Daniel Ricciardo voitti jo viime kaudella tallin sisäisessä taistelussa Vettelin, joka lähti uusien haasteiden pariin Ferrarille. Nyt Ricciardo saa nälkäisen tallikaverin, kun Daniil Kvjat nostetaan sisartalli Toro Rossosta päätallin riveihin.

Arvio: Red Bull sai alleen huomattavasti ehjemmän testirupeaman kuin vuosi sitten, joten he tulevat varmasti haastamaan muut kärkitaistossa kauden aikana. Testien perusteella näyttää siltä, että he taistelevat tasapäisesti Ferrarin kanssa.

Tällä kaudella on myös suuri todennäköisyys, että Formula ykköset saavat historiansa ensimmäisen venäläisen GP-voittajan, jos Kvjat ylittää ruutulipun voittajana. Red Bullin historiasta katsottuna, niin en pitäisi sen toteutumista jo tällä kaudella mahdottomana.

Nimi: Mercedes F1 W06 Hybrid     Voimayksikkö: Mercedes
Taustaa: Mercedes panosti eniten uusiin 1,6 litraisiin V6-turbomoottoreihin, mikä palkittiin tuplamestaruudella sekä lukuisilla ennätyksillä. Erittäin jännittävän kaksintaistelun maailmanmestaruudesta voitti lopulta Lewis Hamilton. Nico Rosberg haluaa varmasti kuitata puntit tulevalla kaudella.

Arvio: Mercedes oli vakuuttava talvitesteissä keskittyen jo avauspäivinä isolla bensakuormalla ajettuihin pitkiin vetoihin. Ainakin ensimmäiset neljä kisaa mennään Mercedeksen komennossa, ellei teknisiä ongelmia esiinny. Uskon, että muut ovat kuitenkin lähempänä Mercedestä kuin viime kaudella.

Mielenkiintoista on nähdä, että ovatko herrat pystyneet vahvistamaan heikkouksiaan. Viime kaudella Rosberg oli vahvempi lauantaisin, kun taas Hamilton oli suorastaan uskomaton sunnuntaisin. Jos toinen on vahvistanut heikkouttaan merkittävästi suhteessa toiseen, niin silloin hänellä on hyvät kortit kädessä maailmanmestaruutta ajatellen.