Selaat arkistoa kohteelle maailmaallisuus.

Viihdemaailma

29.3.2015 Raamatusta

Luukas 9:23-26

Jeesus sanoi kaikille: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, pelastaa sen. Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, mutta saattaisi itsensä tuhoon tai turmioon? Joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika häpeää, kun hän tulee kirkkaudessaan ja Isän ja pyhien enkelien kirkkaudessa. 

1. Joh. 2:15-17

Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku rakastaa maailmaa, Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmien halu ja elämän korskeus, se ei ole Isästä vaan maailmasta. Maailma katoaa himoineen, mutta joka tekee Jumalan tahdon, pysyy iäti. 

Miksi Raamattu varoittaa meitä maailmallisuudesta? 

Koska Sana osoittaa, maailman ystävyyden olevan vihollisuutta Jumalaa vastaan (Jaakob 4:4). Emme yksinkertaisesti voi olla molempien ystäviä, koska ne ovat vastakkaisia. Jeesus tahtoo kokosydämisesti antautuneita, sitoutuneita seuraajia, ei faneja, kuten voimme lukea yltä. Vasta silloin meistä tulee hänen ystäviään, ja tulemme tuntemaan totuuden joka vapauttaa meidät maailman kahleista elämään Jumalan tahdossa :).

Maailmassa elävät ihmiset kaipaavat sitä, että joku tarjoaa todellisen vaihtoehdon sille, missä he tänään elävät. Maailmallisuus on aina ollut, se ei ole millään muotoa uusi keksintö. Sana jonka liittäisin maailmallisuuteen on nautinto. Jos katsomme tämän päivän mainoksia, lähes kaikkiin liitetään ajatus nautinnosta. Kun maailma huutaa sitä, kuinka tärkeää on tehdä asioita joista nautimme, seurauksena on entistä enemmän itsekkyyttä, piittaamattomuutta ja rakaudettomuutta. Jos uskovat totuttavat itsensä maailman arvoihin, jossa tärkeimpänä on se, että mitä minä saan, nautinko minä jne, seurauksena on itsekeskeisiä uskovia. Kukaan meistä ei pääse pois maailmasta jossa elämme, mutta voimme valita mitkä asiat ja arvot hallitsevat elämässämme. Raamattu ei turhaan sano: Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee (Sananl. 4:23). Jos uskovat eivät varjele sydäntään maailmallisilta ajattelu- ja toimintatavoilta seurauksena on ajan saatossa luopuminen uskosta. 

Kovaa tekstiä, voi joku nyt ajatella. Raamattu on Pyhän Hengen inspiroima kuudenkymmenenkuuden kirjan kokoelma, jossa on löydettävissä Jeesus Kristus yhdistävänä tekijänä. Sana sisältää myös kehoituksia ja varoituksia, jottemme eksyisi pois terveestä uskosta. Olen omassa elämässäni tehnyt useampia pienempiä ja isompia mahalaskuja tällä alueella. Olen flirttaillut maailman kanssa, ajattelut, ettei tässä mittään ongelmaa ole, jos en ole pilkulleen kuuliainen Jumalalle tässä asiassa. Se on sielunvihollisen ikivanha strategia, että alamme vähätellä tottelemattomuutta: 

1. Mooseksen kirja 3:1-5

Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: »Onko Jumala todella sanonut: ’Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta’?» Nainen vastasi käärmeelle: »Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: ’Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.’» Silloin käärme sanoi naiselle: »Ei, ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan.»

Kun jakeita tutkii, voi todeta sielunvihollisen strategian: ensin puhuu kaikista puista ja heti, kun Eeva nostaa esille, ettei yhdestä ainoasta puusta saa syödä, syöttää houkuttelevan nautinnon tarjottimella, ettet saa kieltää itseäsi nauttimasta juuri siitä, välittämättä Jumalan kiellosta. Se mitä sielunvihollinen tässä tarjoaa (tulo Jumalan kaltaiseksi) oli jo ensimmäisellä ihmisparilla. Saatana pystyy tarjoamaan halpoja kopiota alkuperäisestä, jonka Jumala tarjoaa. Siinä syy, miksi maailmassa ihmiset eivät saa kyllikseen nautinnoista, vaan se on oravanpyörä, jota he koko elämänsä juoksevat. Jumala sen sijaan tarjoaa pysyvän turvan, ilon ja rauhan! Jeesushan sanoi, että hän antaa oman rauhansa omilleen, jota maailma ei voi antaa. Tottelemattomuus paratiisissa muistuttaa myös siitä, että se on aina kapina Jumalaa vastaan, sitä ei tule vähätellä. Siihen Saatana myös itse lankesi, kun hänet ajettiin pois taivaasta. 

Miten voimme vastustaa tarjouksia, kiusauksia jotka maailmasta tulevat? Yksinkertaisesti etsimällä Jeesusta, viettämällä aikaa hänen läsnäolossaan ja ystävystymällä hänen kanssaan syvästi, sekä muistamalla uskovien yhteyden merkitys. Miksi koko Raamattu puhuu Jeesuksesta? Koska hänen kauttaan ja hänessä koko maailma pysyy voimassa ja vain hänessä meillä on yhteys Isään. Sielunvihollisen strategia on kiinnittää ihmisten katseen itseensä, nautintoihin eikä suinkaan elämän antajaan Jeesukseen. Kun tulemme Jeesuksen luo, koemme syntien anteeksiannon ja vapauden, alamme ymmärtämään ja kokemaan Jumalan rakkauden omalla kohdallamme. 

Miten voisimme päästä syvemmälle suhteessamme Jeesukseen? Keskittymällä häneen. Jos vietämme aikaa ihmisten kanssa, jotka todella rakastavat Jumalaa, rukoilevat ja siunaavat lähimmäisiään, alamme arvostamaan näitä kohtaamisia, jotka muuttavat meitä sydämeltämme. Kiire on myös yksi keino, jolla vihollinen yrittää saada keskittymisemme pois Herrasta. Siksi on erityisen tärkeetä suunnitella aikataulumme niin, että varaamme päivittäin aikaa kohdata Jumalaa tutkien Sanaa joka on elämän leipä, jota ilman emme kasva. Terve usko tarvitsee kolme jalkaa: Jumalan sanan tutkiminen, rukouselämä ja seurakuntayhteys. Jos joku niistä puuttuu, sielunvihollinen pääsee väliin. 

Efesolaiskirje 6:16-17

Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana. 

Heprealaiskirje 4:12

Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme. 

Jumalan sana on sekä puolustus-, että hyökkäysase: Kilpi ja miekka. Voimme torjua kilvellä vihollisen palavat nuolet ja murtaa vihollisen linnoitukset maahan. En ole koskaan kuullut noin valtavan tarkasta miekasta, joka paljastaa millaisia todella olemme. Se vaatii nöyryyttä, että tulemme yhä uudelleen täysin läpinäkyvinä Jumalan läsnäoloon, tutkimme hänen pyhää Sanaansa ja muutumme sen voimasta. Kun antaudumme tähän elämän pituiseen prosessiin, jossa annamme Jumalallemme oikeuden parantaa, eheyttää ja johdattaa elämäämme kaikilla osa-alueilla, tutkimalla Sanaa ja alistumalla sen arvovallan alle, voimme kasvaa Kristus keskeistä elämää tiedostaen oman asemamme. 

Olen sitä mieltä, että jokaisen Jeesuksen seuraajan kuuluisi tunnistaa siitä, että rakastamme ihmisiä ja Jumalaa, sekä tunnemme Raamattua, niin että voimme perustella sillä mielipiteemme ja voimme vastata kysymyksiin sen pohjalta. Silloin emme ole ihmisiä joita heitellään kaikissa opin tuulissa sinne ja tänne. Ole siunattu ystäväni :)