Selaat arkistoa kohteelle luvut ja lukumäärät.

Mittaamista

30.4.2015 Yleinen

Lukuihin, lukumääriin ja lukujonoihin sekä rahoihin tutustumisen jälkeen Sateenkaarelaiset pääsivät työskentelemään mittaamisen ihmeellisessä maailmassa. Tarkoituksena oli erilaisin toiminnallisin tehtävin harjoitella etenkin pituuden mittaamista. Lisäksi toimittiin myös massan eli painon mittaamisen, pinta-alan ja tilavuuden mittaamisen parissa. Mittavälineet olivat ns. Epästandardeja eli tällä kertaa ei vielä kiinnitty huomiota mittayksiköihin kuten senttimetreihin, kiloihin ja neliömetreihin. Ajatuksena oli saada lapsille kokemus mittaamisen periaatteista ja peruskäsitteistä. Lapset saivat toimintapisteille mukaansa tehtävämonisteen, jonka tehtäviä pohdittiin ja mittailtiin pisteillä pareittain. Toimintapisteet olivat seuraavat:

image

1. Pituuden mittaaminen ja vertailu

Pituutta mittailtiin monin eri tavoin. Narulla harjoiteltiin oman kehon mittojen ottamista pareittain (esim. koko pituus, jalkapohjan ja kämmenen pituudet. Narulla mitattiin myös erilaisten kohteiden pituuksia. Lisäksi naruja ja eri värisiä paperin suikaleita aseteltiin pituusjärjestykseen ja liimattiin paperille.

huhtikuun puolivälissä 015huhtikuun puolivälissä 019image

2. Massan eli painon mittaaminen

Painon mittaamista varten lapsille oli varattu kolme vähän eri painoista esinettä. Itse mittaaminen tapahtui henkarivaakaa käyttäen. Punnittava esine laitettiin toiseen päähän vakaa ja toiseen päähän niin monta multilink-kuutioata, kunnes vaaka oli ns. tasapainossa. Monistetehtävässä piti miettiä sitä, kumpi on painavampi.

huhtikuun puolivälissä 017image

3. Pinta-alan mittaaminen

Pinta-alan mittaaminen tapahtui värisauvojen avulla. Tehtävänä oli kännykän ja postikortin pinta-alojen mittaaminen. Ensin arvioitiin kumman ala olisi isompi ja sitten vaan mittamaan. Mittaaminen tapahtui siis peittämällä kohteen pinta sauvoilla ja laskemalla sauvojen lukumäärä.

image

4. Tilavuuden mittaaminen

Tällä pisteellä lasten tehtävä oli mitata kolmen esineen tilavuus. Erikokoisiksi esineiksi oli valittu terotin, karkkipurkki ja pieni sokeriputeli. Mittavälineenä toimivat pienet massapallot. Mittaaminen tapahtui siis siten, että laskettiin esineen sisään mahtuvat pallot. Lopuksi vielä vertailtiin purkkien ja putelien tilavuuksia – mihin mahtui eniten, mihin vähiten.

Kauppaleikkiä ja €uroja

20.3.2015 Yleinen

1. Orientoitumista

Sateenkaarelaiset pääsivät tutustumaan rahaan erilaisin tehtävin ja leikein. Aluksi kävimme yhdessä läpi, millaisia rahoja on. Tutuiksi tulivat kolikko- ja setelirahat. Esimerkkien ja ”opetustaulun” avulla lapset näkivät kaikki käytössä olevat rahat. Keskustelimme aiheesta ja lapset saivat kertoa olivatko käyttäneet rahaa ja mihin / missä olivat sitä käyttäneet. Lapset oppivat myös sen, että rahoja on eri arvoisia ja että Suomen rahayksikkö on euro. Seuraavaksi leikimme piilotusleikkiä, jossa esille laitettiin 10 euroa erilaisina rahoina. Ensin rahat tunnistettiin ja nimettiin, minkä jälkeen leikin ohjaaja piilotti 1-2 rahaa. Tällöin muiden leikkijöiden tuli tietenkin sulkea silmänsä. Tämän jälkeen mietittiin, mikä raha tai rahat oli piilotettu ja kuinka paljon rahaa oli jäänyt jäljelle. Tätä leikittiin myös pareittain…

maaliskuu alkupuoli 113

2. Kauppaleikki

Kauppaleikin aluksi lapset kävivät ”pankista” nostamassa tietyn summan rahaa (ensin 6 € ja sitten 8 €). Lapset saivat itse koota rahasumman seuraavista vaihtoehdoista – tarjolla oli 50 sentin, 1 euron ja 2 euron kolikot ja 5 euron seteli. Kun pankissa oli käyty ja jokaisella oli ”kukkarossaan” oikea määrä rahaa, niin päästiin kauppaan. Kauppassa oli 1 eurosta 4 euroon maksavia tuotteita, joita lapset saivat ostaa. Tuotteista oli kuvat ja hinnat näkyvillä taululla. Ostoksia tehdessä tuli miettiä mm. sitä, että rahat riittävät kyseisiin ostoksiin ja pohtia paljonko rahaa jää jäljelle sekä paljonko sitä saa takaisin. Tämän jälkeen omat ostokset ja niiden hinnat piirrettiin paperille.

maaliskuu alkupuoli 103maaliskuu alkupuoli 104

3. Tehtäviä

Kauppaleikin jälkeen luvassa oli erilaisia rahaan liittyviä tehtäviä. Kisu Pikkukuun eskarikirjassa käsiteltiin myös rahaa. Ensin lasten tehtävänä oli laskea rahoja ja merkitä oikea summa oikeaan kohtaan. Toisessa eskarikirjan tehtävässä Salaisen maan väki oli tehnyt ostoksia ja lasten tuli pohtia kuka oli ostanut mitäkin.

maaliskuu alkupuoli 110

Toisessa tehtävässä lapset joko piirsivät tai leikkasivat lehdistä tuotteita / ostoslistan, joita halusivat myydä / ostaa ja keksivät niille hinnat 1-10 euron väliltä.

maaliskuu alkupuoli 107maaliskuu alkupuoli 111maaliskuu alkupuoli 112

Rahapussi-monisteessa rahapusseihin piti piirtää oikea määrä euroja, esim. mikäli pussiin oli merkitty 4 €, niin lasten tehtävänä oli piirtää pussiin vaikkapa kaksi 2 euron kolikkoa.

maaliskuu alkupuoli 105

Luvut 9-10 ja kertausta

8.3.2015 Yleinen

Alkuleikkejä

Matetematiikan parissa jatkoimme jo lukujen ja lukumäärien 9 ja 10 parissa. Lisäksi kertailimme lukualuetta 0-10 erilaisten toiminnallisten tehtävien kautta. Alkuleikeissä tutustuttiin kymppi- eli sydänpareihin jumppaamalla. Opettaja näytti ensin eim. yhden haarahypyn ja lasten piti miettiä montako yhteen pitää lisätä, jotta saadaan kymmenen ja tehdä siis esim. yhdeksän kyykkyä. Näin käytiin läpi kaikki kympin summamuodot. Lisäksi tutustuimme kymppi ja ysi numeroiden piirtämiseen tekemällä kaverin selkään kymmenen ysiä ja kymmenen kymppiä. Harjoittelimme summamuotoja myös myrkkysieni-leikillä, jossa oli ysin ja kympin summamuotoja. Kerääjä näytti aina laskun muille ja mikäli muut leikkijät vastasivat oikein, sain sienestäjä sienen koriinsa… kunnes tietenkin tuli aluksi sovittu myrkkysieni, jolloin muut huusivat ”myrkkysieni”! Tästä jatkettiin pistetyöskentelyn parissa. Lukuja 9-10 ja ”kertaustunnin” parissa vietimme aikaa noin 2×60 minuuttia eli kahden päivän toiminta-ajan verran.

1. Lukutaulut

Jälleen rakenneltiin pareittain lukutauluja ysistä ja kympistä. Samalla tutustuttiin mm. dominoihin, kellonaikoihin, rahamääriin, numeroihin ja sormiin. Yhdessä piti löytää materiaalien joukosta joko ysiin tai kymppiin liittyvät asiat ja leikkailla sekä liimailla ne kartongille. Näin lapset pääsivät tutustumaan monipuolisesti ko. lukuun. Jälleen kerran etenkin euromäärien miettiminen oli lapsille haastavaa, mutta yhdessä löysimme rahakukkaroon oikeat rahamäärät.

helmikuun loppu 004

2. Kädentaidot ja kynätehtävät

Aluksi kymppiä ja ysiä harjoiteltiin lese- ja hiekkalautasille. Näin saatiin taas useita toistoja suureen kokoon. Tämän jälkeen päästiin monistetehtävän pariin, jossa harjoiteltiin ysiä ja nollaa. Toisessa monistetehtävässä apuna olivat dinot. Lasten piti miettiä kymppipareja ja ysin summamuotoja ja etsiä puuttuva luku. Lisäksi tehtiin eskarikirjasta tehtäviä liittyen ko. lukuihin.

helmikuun loppu 008 helmikuun loppu 019

3. Pelejä ja leikkejä

Sydänpari muistipeli

Tässä pelissä sydän- eli kymppiparit muodostivat aina etsittävät kortit. Mikäli pelaaja löysi parin, esim. 0 ja 10, niin sai jatkaa kääntämällä uudet kaksi korttia.

helmikuun loppu 007

Mäkkärimatikka

Mäkkärimatikassa tehtävänä oli pussittaa ranskiksia oikeisiin pusseihin. Eli ranskikset sisälsivät summamuotoa lukualueelta 1-9. Muutama haastavampi ranskis piti sisällään kympin summa- ja erotusmuotoja, esim. 1 + __  = 10.

helmikuun loppu 022

Kymppiparit noppapelinä

Tässä yksinkertaisessa pelissä heitettiin noppaa pareittain vuorotellen. Parin piti kertoa paljonko nopan silmälukuun oli lisättävä, jotta tuli kymmenen.

helmikuun loppu 021

Lumiukkopeli

Lumiukkopelissä piti heittää kahta noppaa ja laskea silmälukujen summa. Tämän jälkeen katsottiin taululta mikä lumiukon ”osa” piirrettiin paperille. Näistä syntyi hieman hassuja ukkoja, joilla saattoin olla useampi kaulaliina tai porkkananeä.

helmikuun loppu 016

Lumiukko – tarkkuusheitto

Tässä heittopelissä isolle paperille maalattua lumiukkoa yrittettiin pommittaa kolmella ”lumipallolla” (isoja massapalloja). Päästä sai kolme pistettä, keskivartalosta kaksi ja alavartalosta yhden pisteen. Tämän jälkeen heittäjän piti laskea pisteet yhteen ja merkata tulos tuloskaavakkeeseen.

helmikuun loppu 023

Lukusuorahyppyjä

1-10 lukusuoralla tehtiin erilaisia hyppyjä. Lapset hyppivät ja laskivat lukuja etuperin, takaperin, kahden välein parilliset ja parittomat.

helmikuun loppu 017

Helmipeli

Helmipelissä toinen pareista piirsi paperille erivärisiä helmiä yhdeksän tai kymmenen. Tämän jälkeen kerrottiin järjestys kaverille ja katsottiin tuliko helminauhoista samanlaiset.

Noppapeli

Noppapelissä heitettiin kahtanoppaa pareittain. Noppien silmäluvut laskettiin yhteen ja verrattiin parin vastaaviin. Suuremman luvun saanut sai timatin munakennoonsa. Ensimmäisenä munakennon täyteen saanut oli voittaja.

helmikuun loppu 006

Värisauvat

Värisauvoilla tehtiin kaikki kymppiparit. Kympin pitkä värisauva oli siis 0 + 10 tai 10 + 0 jne.

helmikuun loppu 005

Luvut ja lukumäärät 5-8

12.2.2015 Yleinen

1. Virittäytymistä

Sateenkaarelaiset jatkoivat lukujen ja lukumäärien parissa. Lukuihin 5-8 tutustuminen aloitettiin aina yhteisillä leikeillä ja virittäytymisellä aiheeseen. Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin taikasormella ilmaan. Lukumääriä etsittiin ympäristöstä ja itsestä. Varsinkin viitonen oli helppo löytää (sormet, varpaat, eskaripäivät jne.) ”Kapteeni käskee” -leikissä piti tehdä tehtäviä tai liikkeitä ko. lukumäärä. Summamuotojumpassa tehtiin liikkeitä lukua hajottaen, esim. teimme yhden kierrehypyn ja seitsemän haara-hyppyä (1 + 7 = 8). Lisäksi luimme Salaisesta maasta matikkatarinaa… Aikaa lukujen 5-8 parissa käytimme kahden päivän toiminta-ajan verran eli noin 2 x 60 minuuttia.

2. Lukutaulut

Virittäytymisen jälkeen teimme jokaisesta luvusta esim. parityönä lukutaulun. Lasten piti etsiä omaan lukuunsa liittyvää materiaalia ja koota ne kartongille. Yhdessä pohdimme mm. kellonaikoja, noppaa, dominoita, lukusuoralla naapurilukuja, rahaa ja piirrettiin tauluihin myös oikea määrä sormia. Lapsista tehtävä oli mielekäs, mutta varsinkin eurojen ja rahan kanssa isompien summien miettiminen oli haastavaa.

helmikuun alku 008tammikuun loppu 011

3. Pelit, tehtävät ja leikit

Hajotuskone

Hajotuskoneella lapset pääsivät etsimään luvun viisi eri muotoja. Tehtävä oli laittaa oikea määrä nappeja koneeseen ja katsoa paljonko tuli punaiselle (Tepolle) ja paljonko siniselle (Kisulle). Tämän jälkeen piti löytää oikea kohta pelialustalta ja siirtää napit sinne. Peli loppui, kun luvun kaikki hajotusmuodot oli löydetty.

image

Värisauvat ja multilinkit

Värisauvoista oli kätevä rakentaa esim. viitosen mittaisia erilaisia raitoja. Tarkoituksena oli löytää taas kaikki kyseisen luvun hajotusmuodot. Multilinkeistä rakenneltiin eri lukujen mittaisia torneja.

tammikuun loppu 010image

Timantti- ja nappipeli

Timanttipelissä heitettiin nyt kahta noppaa, joiden silmäluvut piti laskea yhteen. Tämän jälkeen lukuja verrattiin ja suuremman luvun saanut sai ottaa itselleen yhden timantin, joita kerättiin munakennoon. Ensimmäisenä 10 timattia kerännyt oli voittaja. Nappipelissä toimittiin pareittain. Käytössä oli esim. 6 nappia. Toinen pareista laittoi silmät kiinni ja toinen pani osan napeista toiseen nyrkkiin ja osan toiseen. Tämän jälkeen toisessa kädessä olevat napit näytettiin parille, jonka piti pohtia, kuinka monta nappia nyrkissä oli piilossa.

image

Mäkkärimatikka ja laskutehtäviä 

Mäkkärimatikassa piti laittaa ranskalaisia oikeisiin pusseihin. Ranskalaisissa oli lukujen 1-8 summamuotoja vaille vastausta. Toistoja tällä keinolla saatiin paljon… Laskutehtäviä harjoiteltiin myös mm. nappien ja noppien avulla.

tammikuun loppu 007helmikuun alku 006helmikuun alku 015

Kädentaidot

Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin mm. hiekkaan, leselautaselle ja liitutaululle suureen kokoon ennen kuin päästiin monistetehtävän pariin. Lisäksi osa lapsista valmisti kartongista sopivasti nro 8 pelipaitoja – kyseessä oli tietenkin Sel8nne. Joku saattoi ihmetellä paidan väriä, onko Selänne siirtynyt pelaamaan HPK:n joukkueeseen?

helmikuun alku 007helmikuun alku 012helmikuun alku 010

Luvut ja lukumäärät 1-4

24.1.2015 Yleinen

1. Orientointia ja aloitusleikkejä

Sateenkaarelaiset tutustuvat talven aikana lukuihin ja lukumääriin, joita on jo pohjustettu syksyn mittaan pelein ja leikein. Aluksi tavoitteena on lukujen tunnistaminen, esim. mallikorttien ja eri aistien avulla tehtävin harjoituksin. Ilmaan tai kaverin selkään piirtäminen auttaa myös numeromerkkiin tutustumisessa. Hyviä alkuleikkejä ovat taas lukumäärien etsiminen lähiympäristöstä ja itsestä. Meilläkin lapsilta kysyttiin: ”Mitä sinussa on kaksi?” ja; ”Mitä näet ympärilläsi kaksi kappaletta.” Lisäksi monet laululeikit sopivat hieman sovellettuna hyvin mm. lukujen, lukumäärien ja summamuotojen opetteluun, Sateenkaarelaisille tutuksi tuli ainakin ”Elefanttimarssi”, jossa mukaan tuli tai lähti aina 1-4 elefanttia. Näin harjoiteltiin lukujen 1-4 summa- ja erotusmuotoja.

2. Lukutaulut

Sateenkaarelaiset syventyivät lukuihin ja lukumääriin niihin liittyvän materiaalin avulla. Pareittain tai pienryhmissä valmistuivat hienot lukutaulut, joihin lapset etsivät ja liimasivat omaan lukuunsa liittyvät materiaalit. Pohdittavana oli mm. lukusuora ja naapuriluvut, kellonaika, lukusana, numeromerkki, dominot, noppa, sormet ja rahat. Näin lapset saivat mahdollisimman monipuolisen kuvan opeteltavista luvuista. Alla lapset työntouhussa, lukutaulutehtävän parissa…

tammikuun loppupuoli 011tammikuun loppupuoli 013tammikuun puoliväli 014

3. Numeroiden piirtäminen ja eskarikirjan tehtävät

Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin paitsi ilmaan tai kaverin selkään myös suureen kokoon liitutaululle liiduilla tai vedellä ja siveltimellä. Lopuksi oli vuorossa kynätehtäviä eli ko. lukujen monisteet ja niihin liittyvät eskarikirjan tehtävät. Kellonaikoja harjoiteltiin monisteessa, johon merkittiin oikeat tasatunnit…

image imagetammikuun loppupuoli 015

4. Pelit ja leikit

Sydän- ja tähtipelit olivat jo tuttuja. Sydänpelissä tuli peittää luku, joka oli yksi enemmän kuin nopan silmäluku. Tähtipelissä taas yksi vähemmän.

tammikuun loppupuoli 014

Nopanheitossa suuremman luvun saanut sai palkinnoksi timantin. Ensimmäiseksi kymmenen timanttia kerännyt oli voittaja. Timatit kerättiin munakennoihin.

tammikuun puoliväli 013

Lautapelissä piti noppaa heittämällä päästä lähdöstä maaliin. Mikäli osui laudalla olevien lukujen päälle sai palkinnoksi yhtä monta dinosaurusta. Voittaja oli pelaaja, joka keräsi eniten dinoja.

tammikuun puoliväli 010

Noppatehtävässä heitettiin noppaa esim. kymmenen kertaa ja rastitettiin jokainen tulos kaavakkeeseen. Lopuksi piti vertailla, mitä lukua heitettiin eniten.

image

Hajotuspelissä etsittiin hajotuskoneen avulla kaikki luvun kolme ja neljä hajotelmat. Siniset menivät Kisu Pikkukuulle ja punaiset Teppo Koiruudelle.

image

Lisäksi mahdollisuus oli harjoitella numeromerkin ja lukumäärän yhdistämistä munakennotehtävässä tai lukuihin liittyviä summamuotoja laskutehtävien ja nappien / timattien avulla. Logicotehtävät ja iPadin matikkapelit tukivat myös lasten lukuihin ja lukumääriin 1-4 tutustumista.

tammikuun loppupuoli 016tammikuun puoliväli 012