Selaat arkistoa kohteelle lukukäsite.

Kesälomaa odotellessa…

29.5.2016 Yleinen

Eskarin kesäloma on jo aivan oven takana, joten olemme viettäneet viimeiset viikot kesä-teeman parissa. Olemme myös harjoitelleet tulevaa koulun alkua varten opiskelua koulun rytmissä oppi- ja välitunteineen. Yhteinen teema on usein ollut juuri kesä, jota olemme käsitelleet eri oppiaineiden ”tunneilla”…

1.Äidinkieli

Kesälomani

Viimeisen äidinkielen kokoontumisen teemana oli kesäloma. Ensin kuitenkin leikimme alkuverryttelyksi väriä, jossa leikkijät ovat tuoleilla piirissä yhtä lukuunottamatta. Keskellä oleva huutaa joko jonkun värin, jolloin kyseistä väriä vaatteistaan löytävän pitää vaihtaa paikkaa tai ”väriympyrä”, jolloin kaikkien on vaihdettava paikkaa. Huutaja yrittää löytää itselleen paikan piiristä ja ilman tuolia jäänyt on uusi huutaja.

image

Tästä jatkoimme pareittain keskustellen siitä, mitä aikoisimme tehdä kesälomalla. Jokainen sai kertoa parilleen suunnitelmansa tai haaveensa kesäloman suhteen. Pienen hetken rupattelun jälkeen parit esittelivät muille toistensa suunnitelmat ja toiveet.

image

Kesäloma-bingo tehtävässä toimimme edelleen pareittain. Meille jo tutussa tehtävässä oli tällä kertaa luvassa kesään liittyviä kahden sanan lauseita, joihin bingo-ruudukosta löytyi aina sopiva kuva. Lauseet oli kirjoitettu lapuille, jotka oli piilotettu luokkaan ja käytävään. Meidän piti etsiä laput ja kirjoittaa oikea lause oikean kuvan kohdalle. Esim. mansikan kuvan alapuolelle oli etsittävä lause ”Maistan mansikkaa.” Tehtävä oli suoritettu onnistuneesti, kun 3×3 ruudukossa olivat kaikki lauseet kohdallaan.

image image

Viimeisenä tehtävänä oli piirtää kesäinen oma kuva. Tästä taideteoksesta teimme samalla eskarikirjamme kansikuvan, joten kirjoitimme paperin yläreunaan esim. Matin eskarikirja. Ope kokosi meille kirjan muistoksi eskarivuodestamme – tässä muutaman kirjan kansi.

image

Lopuksi teimme vielä rentoutuksen pareittain siten, että toinen makasi mahallaan lattialla ja toinen kirjoitti tämän selkään hellästi kaikki muistamansa kirjaimet.

2. Liikunta

Kesäleikkejä ulkona

Säät ovat näin toukokuussa suosineet pihaliikuntaa, jota olemmekin harrastaneet pari kertaa viikossa. Kivoja pihaleikkejä ja pelejä on paljon, mutta tässä muutama meidän kokeilema versio…

Kesälomasalaatti-leikki pelasimme ensin niin, että ope toimi huutaja. Muut leikkijät olivat piirissä merkkikartion kohdalla. Ope huusi aina erilaisia kesälomaan liittyviä tekemisiä ja mikäli aikoi tehdä ko. kesäloman aikana piti vaihtaa paikkaa. Esim. jos huudettiin ”Aion syödä jäätelöä kesälomalla!”, niin niiden jotka aikoivat syödä jäätelö kesäloman aikana, piti vaihtaa paikkaa. Pelasimme tätä leikkiä myös siten, että yksi lapsista jäi keskelle huutajaksi.

image

Kuka pelkää kesämiestä -leikki oli muunnos monelle tutusta pelistä, jossa yksi on keskellä ”kesämiehenä” ja muiden tehtävä on päästä leikkialueen toisesta päästä toiseen ilman, että ”kesämies” saa kosketettua. Mikäli ”kesämies” sai jonkun kiinni, niin muuttui tämän apulaiseksi ”ottamaan aurinkoa” maahan. Samalla apulaiset yrittivät kurkottelemalla ottaa muita kiinni.

image

Leikimme myös Jaffapalloa, jossa tarvitsimme 4-6 häntäpalloa. Pelin tavoitteena oli polttaa toisia heittämällä häntäpalloa hartioiden alapuolelle. Osumasta polttaja vaihtui. Polttaja ei saanut liikkua pallo kädessä.

image

Jäätelökone-leikki olikin monelle meistä tuttu. Ensin valitaan esim. kolme jäätelömakua, joiden mukaan leikkijät jaetaan ryhmiin. Yksi toimii alueen keskellä huutajana. Hänen tehtävänsä on huutaa joku näistä mauista, jolloin heidän on lähdettävä liikkeelle kohti alueen toista päätyä. Keskellä oleva yrittää taas ottaa heitä kiinni. Mikäli tämä onnistuu, joutuu jäätelökoneen osaksi kurkottelemalla ottamaan muita kiinni. Mikäli hippa huutaa: ”Jäätelökone!”, on kaikkien lähdettävä liikkeelle. Kokeilimme eri liikkumistapoja.

Mustikat ja mansikat -leikki oli teemaan sopiva muunnos Revot ja rastaat -leikistä. Siinä kaksi joukkuetta oli vastakkain ja open huutojen mukaan yrittivät ottaa toisiaan kiinni ennen turva-aluetta. Jos ope huusi: ”Mustikat”, niin mustikoiden oli juostava karkuun. Mansikoiden kiinniottamat mustikat muuttuivat mansikoiksi jne.

Ihanaa kesäherkkua mansikkaa odotellessa leikimme myös Mansikkamaito-leikkiä, jossa ope piilotti pihalle punaisen merkkikartion (=mansikka) ja valkoisen merkkikartion (=maito). Tällä aikaa muut leikkijät olivat esim. seinää vasten silmät kiinni. Kun ope huusi ”mansikkamaitoa”, sai lähteä etsimään merkkikartoita. Leikissä voidaan myös kilpailla, niin että mansikan löytäjä saa kaksi pistettä ja maidon löytäjä yhden.

Pihaseikkailua

Pihaseikkailun teemana oli tänä vuonna ”Unelmien liikuntapäivä”. Koko perheen voimin kiersimmekin liikunnallisia toimintarasteja koulun pihalla. Monipuolisen liikunnan lomassa saimme käydä tankkaamassa kioskilla herkkuja ja mehua. Aurinkoinen sää, kivat liikuntatehtävät, hyvä tunnelma ja hieman musiikkia saivat aikaan ihan mukavan tapahtuman. Leikimme mm. Sateenkaarta leikkivarjolla…

image

miekkailua…

image

Tarkkuusheitto reikälakanalla…

image

Hyttysen pistoa…

image

Superpotkuja…

image

Pihaseikkailun materiaalit löytyvät Valon sivuilta, täältä: http://www.sport.fi/varhaiskasvatus/varhaiskasvattaja/pihaseikkailu

3. Käsityöt

Kuulapeli sadepäivien iloksi

Suomen kesään mahtuu usein myös sateisia päiviä, jolloin meidän on joskus vaikea keksiä tekemistä. Silloin voimme kaivaa esiin vaikka kuulapelin, jonka nikkaroimme ihan itse. Monelle teknisen työn luokka oli aika jännä paikka, mutta pienen totuttelun jälkeen sahat, vasarat ja viilat pysyivät mukavasti kädessä. Lähes koko peli syntyi ns. jätemateriaalista, sillä laudat olivat jämäpätkiä ja pelin ”esteet” etsimme kässän luokan roskiksesta. Uusia materiaaleja olivat vain naulat ja villalanka.

Ensimmäinen työvaihe kuulapelissä oli mittaaminen. Mitan, suorakulman ja lyijykynän avulla merkitsimme 15 cm. kohdalle viivan sahaamista varten. Sahaamiseen käytimme selkäsahaa, jota opimme pienien alkuvaikeuksien jälkeen käyttämään aika hyvin.

Sen jälkeen kun peli oli sahattu, aloimme pyöristää sen kulmia viilalla ja lopuksi hiekkapaperilla hiomalla.

image

Seuraavassa työvaiheessa naulasimme vasaralla 4 pikkunaulaa pelilaudan kulmiin. Tämän jälkeen lisäsimme vielä toiset 4 naulaa, yhden jokaiselle pelin sivulle. Tämän jälkeen tehtävänä oli kierittää villalankaa naulojen ympärille useampi kierros, ettei kuula karkaa pelistä.

image

Lopuksi saimme suunnitella pelilaudan keskelle esteitä pikkunauloista tai pienistä puupalikoista. Sitten vaan pelaamaan!

image

4. Matematiikka

Kesäpäivän metsämatikkaa

Koulun lähellä, metsän reunassa, on otollinen paikka käydä miniretkellä. Muutamana kesäisenä toukokuun päivänä suuntasimme siis metsikköön, jossa teimme lähinnä matematiikkaan liittyviä harjoituksia ja leikkejä.

Ensin metsään päästyämme leikimme Kamera-leikkiä pareittain. Toinen pareista laittoi silmät kiinni ja toinen ohjasi häntä olkapäistä johonkin kohtaan metsässä. Sopivan kohdan löydettyään hän painaa ”kameraa” olkapäästä, jolloin tämä saa avata silmänsä muutaman sekunnin ajan. ”Kamera” ottaa kuvan ja painaa mieleensä maiseman. Tämän jälkeen hänet talutetaan takaisin lähtöpisteeseen, jossa ”kamera” kertoo ottamastaan kuvasta. Lopuksi palataan sen maiseman kohdalle, jossa kuva otettiin.

image

Toisessa paritehtävässä kuljetaan samalla tavalla kuin Kamera-leikissä, mutta tällä kertaa ”sokean” taluttaja kertoo valitsemastaan paikasta ja siitä, mitä kohteessa näkyy ylhäällä, alhaalla, vasemmalla ja oikealla. Tämän jälkeen sokea saa avata silmänsä ja todeta pitikö taluttajan kuvaus paikkansa.

image

Kertasimme metsässä myös lukumääriä 1-10. Aloitimme etsimällä puihin kiinnitettyjä lukukortteja. Aina kun löysi jonkun kortin, piti kyseinen luku painaa mieleensä ja tulla asettamaan alustansa päälle yhtä monta kiveä tai keppiä.

image image

Leikimme myös pareittain Muki-peliä, jossa ensin keräsimme 5 pientä kiveä tai käpyä. Kivet pantiin kertakäyttömukiin. Parit asettuivat vastakkain ja laittoivat mukinsa selän taakse. Ope laski aina kolmeen, jolloin parit ottivat mukista x määrän kiviä (1, 2, 3, 4 tai 5) ja vertailivat lukumääriä keskenään. Mikäli kiviä oli parin kanssa yhtä monta sai pisteen.

image

Lopuksi teimme pienenä kisana Matikkaa ulkona luonnossa -materiaaleista löytyviä ”Salainen pussi” tehtäväkortteja. Teimme tehtäviä pareittain ja nopeimmin tehtävän oikein suorittanut pari sai aina pisteen.

image image

Tehtävät löytyvät Hyvinkään kaupungin sivuilta täältä: http://www.hyvinkaa.fi/kasvatus-ja-koulutus/muu-koulutus/matematiikkaaluonnossa/materiaalit/

Näin vain eskarivuosi alkaa lähentyä loppuaan. Viimeinen viikko on enää edessä ja oikeastaan homma on kevätjuhlia ja todistusten jakoa vaille valmis. On siis aika kiittää kaikkia tätä blogia seuranneita – ehkä nähdään taas ensi syksynä.

On aika ottaa iisisti, chillaillaan siis koko kesä!! ☀️☀️

Eikä unohdeta kavereitakaan! Tämän myötä toivotamme Hyvää Kesää!

Eskareiden joululahjat, osa 3

16.12.2015 Yleinen

Paketti #6: Piparkakkuja

Jouluun liittyy niin paljon kaikkea, mikä kiinnostaa lapsia. Piparkakut lienevät monien suurta herkkua, joten eskareiden pakettiin numero kuusi kääräistiin makoisia pipareita eri muodoissa. Mitä kaikkea, siitä seuraavassa.

Piparkakkupoika

Aloitimme piparkakku-teeman sadulla. Perinteinen Piparkakkupoika tarina kuunneltiin ja katseltiin tällä kertaa Ipadillä pienissä ryhmissä. Satu piparkakkupojista löytyy myös iki-ihanasta Hanhiemon satuaarre -kirjasta, josta on luettavissa esittely täällä: http://lapsuusmuistelua.vuodatus.net/lue/2014/11/hanhiemon-satuaarre Tässä kuitenkin kertomus tekstimuodossa.

121px-Hanhiemon_satuaarre

Olipa kerran ukko ja mummo, jotka asuivat pienessä mökissä metsän keskellä. Heillä ei ollut yhtään lasta ja he kaipasivat kovasti omaa pientä poikaa.

Eräänä aamuna mummo paistoi piparkakkuja. Silloin hän päätti tehdä ukolle piparkakkupojan. Hän otti palan taikinaa, kauli sen ohueksi ja muodosti siitä pojan, jolle hän pani rusinoista silmät, ison nauravan suun ja takkiin kolme nappia. Hän taputti sitä hellästi ja työnsi sen uuniin. Kun hän arveli pojan kypsyneen, hän nauroi mielissään ja katsoi uuniin. Hän ei ehtinyt muuta kuin avata uuninluukun, kun piparkakkupoika hyppäsi ulos ja juoksi pirtistä suoraan metsään. Mummo kiiruhti perästä ja huusi:

  • Tule takaisin!

Mutta piparkakkupoika vain nauroi ja huusi vastaukseksi:

  • Juokse vain, juokse vain!

Minua et kiinni saa, minä olen piparkakkupoika. Eikä mummo saanut sitä millään kiinni. Ukkokin näki pojan juoksevan ohitseen ja huusi:

  • Tule takaisin!

Mutta piparkakkupoika vain nauroi ja huusi vastaukseksi:

  • Juokse vain, juokse vain!

Minua et kiinni saa, minä olen piparkakkupoika, pääsin pakoon mummoa ja sinuakin pääsen. Pääsenpäs vain!

Ja niin se hävisi metsään. Metsäreunassa nakerteli paksu pupu vihreitä lehtiä. Se huomasi piparkakkupojan kun tämä juoksi ohi ja huusi pojalle:

  • Tule takaisin!

Mutta piparkakkupoika vain nauroi ja huusi vastaukseksi:

  • Juokse vain, juokse vain!

Minua et kiinni saa, minä olen piparkakkupoika, pääsin pakoon mummoa ja ukkoa ja sinuakin pääsen. Pääsenpäs vain!

Pupu juoksi minkä koivistaan pääsi, mutta ei saanut kiinni piparkakkupoikaa, joka juoksi yhä syvemmälle metsään. Pörröturkki karhunpentu oli juuri nuuskimassa hunajaa, kun piparkakkupoika kulki ohi, ja se huusi:

  • Tule takaisin!

Mutta piparkakkupoika vain nauroi ja huusi vastaukseksi:

  • Juokse vain, juokse vain!

Minua et kiinni saa, minä olen piparkakkupoika, pääsin pakoon mummoa ja ukkoa ja pupua, ja sinuakin pääsen. Pääsenpäs vain!

Ja niin se hävisi metsään. Karhunpentu löntysti pojan jälkeen, mutta eihän se saanut sitä kiinni. Piparkakkupoika juoksi yhä syvemmälle metsään.

Kettu kurkisti piilopaikastaan, kun näki piparkakkupojan ja huusi:

  • Tule takaisin!

Mutta piparkakkupoika vain nauroi ja huusi vastaukseksi:

  • Juokse vain, juokse vain!

Minua et kiinni saa, minä olen piparkakkupoika, pääsin pakoon mummoa ja ukkoa ja pupua, karhua ja sinuakin pääsen. Pääsenpäs vain!

Mutta kettu ei juossutkaan sen perässä, vaan sanoi lempeästi:

  • En minä tahdo ottaa sinua kiinni, piparkakkupoika. Mutta kohta tulet joelle. Minä vien sinut yli häntäni päällä, ja sitten mummo eikä ukko eikä karhunpoika saa sinua kiinni.

Piparkakkupoika katsoi jokea ja katsoi metsää ja sitten se katsoi kettua.

  • Hyvä kettu, koska sinun häntäsi on niin kaukana suusta, tulen mukaasi, se sanoi.

Se hyppäsi ketun hännälle ja kettu lähti uimaan joen poikki. Mutta kun vesi syveni, se huusi piparkakkupojalle:

  • Hyppää selkääni tai muuten kastut

Piparkakkupoika hyppäsi ketun selkään, ja matka jatkui. Mutta vesi syveni yhä, ja kettu huusi:

  • Hyppää pääni päälle tai muuten kastut.

Piparkakkupoika hyppäsi ketun pään päälle. Mutta kettu heilautti päätään, aukaisi suunsa ja piparkakkupoika putosi suoraan sen suuhun. Ja niin sen piparkakkupojan loru loppui.

Sadun kuuntelemisen jälkeen kertasimme sen tapahtumat yhdessä. Lisäksi pohdimme hieman sadun rakennetta ja huomasimme, että piparkakkupoika juoksi montaa kertaa karkuun, joten tarinassa oli paljon toistoa. Lopuksi tehtävänä oli miettiä vielä sadun opetusta ja sitä, mikä teki sadusta sadun.

Satuun liittyen teimme tehtävän, jossa piparkakkupojan koristeisiin tuli ratkaista joulupähkinä. Lapset saivat piparkakkuhahmon ja kolme lukua, joista heidän piti muodostaa kaksi erilaista yhteenlaskua. Koska  emme juurikaan olleet vielä harjoitelleet yhteenlaskua, ope näytti yhden ratkaisumallin taululla.

image

Suurin osa eskareista osasikin ratkaista pähkinän aika nopeaan ja kaikki pienen avustuksen jälkeen. Lopuksi jokainen sai vielä tuunata piparkakkuhahmon oman näköisekseen. Sitten piparkakut vaan pellille paistumaan!

image image image image image

P niin kuin Piparkakku

PEPPI

Kirjaimiin tutustumisessa hyppäsimme p-kirjaimeen, koska se sopi niin hyvin teeman. Johdatteluna aiheeseen luin Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu -kirjasta kohdan, jossa Peppi päättää leipoa juuri pipareita. Tässä lapsille luettu teksti.

Juuri sinä aamuna Peppi paistoi piparkakkuja. Hän oli tehnyt jättimäisen taikinan ja kaulinut sen keittiön lattialle.

– Tiedätkö mitä? sanoi Peppi pikku apinalleen. – Leivinlaudalla ei ole mitään virkaa, jos on leivottava vähintään viisisataa piparkakkua.

Hän oli nelin kontin lattialla ja leikkasi piparkakkusydämiä täyttä vauhtia.

– Älä kömmi taikinaan, Herra Tossavainen, hän sanoi kiukkuisesti juuri kun ovikello helähti.

Peppi juoksi avaamaan. Hän oli kiireestä kantapäähän valkoinen kuin mylläri, ja kun hän pudisti sydämellisti Tommin ja Annikan kättä, heidän päälleen pelmahti kokonainen jauhopilvi.

– Hauskaa että tulitte pistäytymään, hän sanoi pölyttäen esiliinaansa niin, että jauho ryöppysi. Annika ja Tommi saivat niin paljon jauhoja kurkkuunsa, että heitä rupesi yskittämään.

– Mitä sinä puuhaat? kysyi Tommi.

– Niin, jos väitän olevani nokikolarina, et usko minua kuitenkaan, niin ovela sinä olet, sanoi Peppi. – Suoraan sanoen minä leivon. Mutta olen ihan kohta valmis. Voitte istua sillä aikaa puulaatikolla.

 Peppi osasi panna töpinäksi. Tommi ja Annika istuivat puulaatikolla ja katselivat, miten hän kulki eteenpäin pitkin piparkakkutaikinaa ja heitteli kakut pellille ja paiskasi pellit uuniin. Heistä tuntui, että kaikki kävi aivan kuin elokuvissa.

– Selvä, sanoi Peppi lopulta ja läimäytti viimeisten peltien jälkeen uuninsuun kiinni niin että pamahti.

Lukemisen myötä lapset arvasivat aika nopeasti, että tällä kertaa harjoittelemme p-kirjainta. Ennen pysäkkitehtäviä mietimme, mitä hassua Pepin tavassa leipoa piparkakkuja oli ja mihin teksti päättyi. Lisäksi lapset kuvittelivat kämmenestään piparkakun, johon koristelivat sormella 15 P-kirjainta. Tehtäväpisteillä harjoittelimme p-kirjainta lisää ja kertailimme aiemmin tutuksi tulleita äänteitä ja kirjaimia.

Kirjaimen muoto ja piirtäminen

Harjoittelimme P-kirjaimen piirtämistä isolle valkoiselle rullapaperille, johon teimme viisi parasta P-kirjainta liiduilla. Kirjaimen ympärille jokainen sommitteli piparkakun reunat.

image

Oikean piparkakun koristelimme ihan oikeasti, tottakai P-kirjaimin. Sen jälkeen piparit jätettiin pellille odottelemaan herkutteluhetkeä. P-kirjainta harjoiteltiin vielä Molla ABC pelissä ipadillä.

image

Aarteenetsintää leikimme Peppi Pitkätossun hengessä. Tarkoituksena oli löytää mahdollisimman monta piilotettua piparkakkua ja käydä aina kirjoittamassa taululle P-kirjain yhden piparin huomattuaan.

P-kirjaimia leivoimme innolla muovailuvahasta. Jokainen muotoili vähintään kolme upeaa P-kirjainleivosta.

image

Piparkakkupeli

Piparkakkupelissä piparkakkupoika ja -talokorttien sisään oli piilotettu kirjaimia. Pareittain pelattuna käänsimme kortteja vuorotellen ja jos osasi kirjainta vastaavan äänteen, sai kortin itselleen. Joukossa oli myös ”oh no” -kortti, jonka käännettyään pelaajan oli laitettava yksi kortti pois. Piparkakkupojat ja -talot sisälsivät vain lapsille ennestään tuttuja kirjaimia ja äänteitä. Lopuksi laskettiin kummalla oli enemmän kortteja.

image

Kuva-sanapeli

Pareittain yhteistyönä oli tavoitteena löytää oikea kuva-sanapari. Pelissä oli mukana P-kirjaimella alkavia sanoja. Lukutaito ei ole mitään välttämättömyys tässä pelissä, sillä päättelemällä ja poissulkemalla oli mahdollisuus löytää oikeat parit.

image

Piparkakkupojan juoksupeli

Piparkakkupoika juoksi ympäri automattoa karkuun, mutta hänen piti pysähtyä aina lukemaan vastaan tulleet äänteet, tavut ja sanat.

image

Peppi Pitkätossu-tehtävät

Ensimmäisessä tehtävässä Peppi-tarinasta oli poimittu sanoja, joista lapset valitsivat kolme. Tämän jälkeen sanat piti kirjoittaa Ipadin piirto- ja kirjoitusohjelmalla. Tässä tehtävässä mukana olleet sanat.

PEPPI

PIPARKAKKU

LEIPOA

APINA

NOKIKOLARI

LEIPURI

PUULAATIKKO

UUNIPELTI

UUNINLUUKKU

Toisessa tehtävässä muisteltiin, miten Pepin piparkakkujen leipominen päättyi ja lasten tuli jatkaa tarinaa kuvittamalla. Tarinan lopussahan Peppi laittoi piparipellin uuniin ja paukautti uunin luukun kiinni.

Lapset pääsivät myös keksimään Pepille sopivia joululahjoja. Tehtävänä oli piirtää ja kirjoittaa Peppi Pitkätossulle mieluinen lahja…

image

Vihkotyöskentely

Teimme vihkoihin ensimmäiselle sivulle suurikokoisen P-kirjaimen liiduilla. Seuraavalle sivulle harjoittelimme kymmenen hienointa P-kirjainta hieman pienempään kokoon. Kolmannelle sivulle kirjoitimme aiemmin Peppi-tarinasta poimittuja sanoja. Neljännelle sivulle liimasimme aiemmin värittämämme Peppi Pitkätossu leipoo kuvan.

image image image

Piparintuoksuista lukukäsitteen kertausta

Olemme syksyn aikana tutustuneet matemaattisiin peruskäsitteisiin, joista tärkeimpänä tietenki lukukäsite. Lukumäärät, lukujonot ja numeromerkit kerrattiin jouluisin ja piparkakuntuoksuisin pysäkein… Lapset kiersivät pysäkeillä pareittain.

1.Piparkakkupeli 1

Heureka-materiaalista löytyvässä piparkakkupelissä heitetään noppaa vuorotellen. Nopanheiton antamaan tulokseen kaksi lisäämällä saa peittää pelilaudalta vastaavan luvun. Eenmmän lukuja päittänyt pelaaja on voittaja.

image

2. Piparkakkuhahmo

Pelaaja saa tässä pelissä eteensä tyhjän piparkakkuhahmon, johon hänen on nopanheiton mukaan lisättävä koristeet, mm. silmät, napit, karkkikeppi, huosut tai hame, paita ja suu.

image

3. Joulutontun peitto

Lasten tehtävänä oli kutoa joulutontulle peitto. Koska tonttu on pieni, on peittokin kapea. Tällä kertaa peitto piti rakentaa viiden mittaisista värisauvoista. Tavoitteena oli löytää mahdollsimman monta erilaista raitaa.

4. Arvaa mitä lukua ajattelen

Lukusuon ja kahden piparkakkupojan sekä kysymysten avulla tuli selvittää, mitä lukua toinen pareista ajatteli. Kysyä sai esim. ”Onko luku suurempi kuin 5”. Piparkakkupoikia lukusuoralla liikuttelemalla oli mahdollista löytää oikea luku.

image

5. Jouluinen yhdistämistehtävä

Tämä Ipad pelin myötä kertailtiin lukujonoja. Tehtävissä piti yhdistää viivoilla kuvia, joista paljastui jouluisia asioita. Pelejä oli eri tasoisia, lukujonoja oli tarjolla 1-30 välillä.

image

6. Piparkakkupeli 2

Toisessa piparkakkupelissä väriteltiin joulukuusenpalloja nopan heiton mukaan. Nyt kuitenkin piti värittää joulukuusenpallo, jossa luku oli yksi enemmän kuin nopanheiton tulos.

image

Tässä olivat Eskarin toiminnalliset joululahjat tällä kertaa. Monenlaista muutakin tekemistä eskarin tontuilla riitti, mutta kaikkea jouluvalmisteluihin liittyvää ei sovi paljastaa, vai mitä. ? Kaikki eskarilaiset toivottavat tämän blogin lukijoille oikein mukavaa joulunaikaa! Tavataan taas ensi vuonna uusin kujein.

Lukukäsite tutuksi

29.9.2015 Yleinen

Eskarilaiset ovat ahertaneet viime viikkoina matematiikan peruskäsitteiden parissa. Luvut, lukumäärät, lukusanat ja lukujonot ovat tulleet lapsille tutuiksi erilaisten pelien, leikkien ja toiminnallisten tehtävien kautta. Toistoja tuli aivan huomaamatta valtava määrä, sillä koko matematiikka projekti toteutettiin pistetyöskentelynä. Jokaisella pisteellä toimittiin aina viisi minuuttia, minkä jälkeen jatkettiin seuraavalle. Matematiikkapäivät pitivät sisällään aina seitsemän erilaista pysäkkiä. Pisteillä lapset tekivät hommia pareittain. Kokonaisuudessaan lukujen maailmassa viihdyimme n. 3 x 45 minuuttia.

1.Lukujonoja

Lukusuorahypyt

Tähän harjoitukseen tarvittiin lukusuora 1-10, joka oli koottu lattialle. Toinen pareista aina keksi, miten toinen hyppää suoraa (esim. yhdellä jalalla). Suoraa hypättiin samalla laskien eteen ja taaksepäin sekä parillisilla että parittomilla luvuilla.

image

Pese pöpöt pois

Käsien pesu on hyvä paikka harjoitella lukujonotaitoja. Pesun yhteydessä lasten piti luetella eli laskea lukuja joko ykkösestä kahteenkymppiin tai taaksepäin kympistä tai kahdestakympistä.

image

Hyppää kahteentoista

Tässä pelissä piti ensin heittää kahta noppaa, sitten laskea luvut yhteen ja lopuksi hypätä vastaus lukusuoralla. Lukusuora 1-12 oli teipattu lattiaan…

Hernepussin heitto

Pareittain toteutetussa harjoituksessa oli yksinkertaisena tavoitteena laskea heittojen määrä vuorotellen niin pitkälle kuin osasi, tai ainakin viiteenkymppiin saakka.

Myrkkysieni

Perinteinen myrkkysieni-leikki johdattaa luettelemaan lukuja. Tällä kertaa sieniä oli kymmenen ja poimitut sienet piti laskea ääneen.

image

2.Pelejä lukumäärillä

Halli Galli

Halli galli pelissä vaaditaan nopeaa havainnoitia ja toimintaa. Jokainen pelaaja kääntää kortin yhtä aikaa – kun korteissa on yhteensä viisi hedelmää näkyvissä, niin pitää soittaa kelloa nopeasti. Ensimmäisenä kelloa soittanut saa kaikki kortit itselleen. Voittaja on se, joka on viimeisenä pelissä mukana.

image

Numerolautaset

Tässä tehtävässä lasten piti asettaa helminauhat oikeiden numerolautasten päälle. Lopuksi ne piti vielä asettaa suuruusjärjestykseen pienimmästä aloittaen.

image

Lännen nopein

Tämä peli kehittää lukumäärien havainnointinopeutta. Pareittain pelattavaan versioon tarvitaan molemmille kymmenen helmen helminauha ja vastaavat numerokortit. Tavoitteena on saada helminauhan päähän numerokorttia vastaava määrä helmiä. Nopein voittaa.

image

Matikkakunkku

Ipad peli matikkakunkku harjoituttaa hyvin lukuja ja peruslaskutoimituksia. Eskarilaiset pelasivat lähinnä ykköstasolla, jossa tutustuttiin lukuihin eri tavoin.

Logicot

Logicoissa aloitimme esi- ja alkuopetuksen luvut ja lukumäärät tehtävistä, joista käytössä oli tasot 1-3.

image

Kummituspelit

Kummituspelin 1-versiossa piti ottaa kummitukselta nappeja nopanheiton silmäluvun verran. Tätä pelattiin pareittain ja kumman haamulta oli ensin viety kaikki napit, oli voittaja. Toisessa kummituspelissä oli autiotalo pelialustana. Alustalla oli lukuja, lukusanoja ja yhteenlaskuja, joiden oikea vastine löytyi kummituksista. Tehtävänä oli peittää oikealla kummituksella oikea vastaus.

imageimage

Lukumääräpurkit

Lasten tehtävänä oli laskea kuinka monta hernettä kussakin purkissa oli. Tämän jälkeen moniteeseen kirjoitettiin herneiden määrä sekä numeroina että lukumäärinä.

image

Lautapelejä

Näissä lautapeleissä harjoiteltiin numeron ja lukumäärän vastaavuutta. Erilaisia pelilautoja oli useita – näissä kilpailtiin siitä, kuka ensimmäisenä pääsisi maaliin.

image

3.Lukumäärien vertailua

”Mustikoiden” kerääminen

Tämän pelin tarkoituksena oli, että pelaajat heittivät noppaa yhtä aikaa, vertasivat tuloksiaan ja suuremman silmäluvun saanut sai poimia munakennoonsa mustikan. Paremman puutteessa mustikan virkaa toimittivat multilink-kuutiot. Ensin kennonsa täyteen saanut oli voittaja.

image

Peiton kutomiskisa

Värisauvoilla pelattiin peliä, jossa piti ”kutoa” mahdollisimman monta erilaista kympin mittaista peiton raitaa. Voittaja oli tietenkin se, joka kutoi enemmän erilaisia raitoja.

Lautaslaskuja

Tämä hieman haastavampi tehtävä konkretisoi helppoja yhteenlaskuja ja vaati hyviä vertailutaitoja. Lapuille oli kirjoitettu lasku, joka rakenneltiin lautasille hedelmillä ja vihanneksilla.

image

Sydänpeli – yksi enemmän

Pelilautana toimi sydän, jossa oli lukuja. Lapset heittivät noppaa, jonka silmälukuun piti lisätä yksi ja peittää pelilaudalta oikea luku. Pelin voittaja oli se, joka sai pelilaudan ensin täyteen.

image

Luvut ja lukumäärät 5-8

12.2.2015 Yleinen

1. Virittäytymistä

Sateenkaarelaiset jatkoivat lukujen ja lukumäärien parissa. Lukuihin 5-8 tutustuminen aloitettiin aina yhteisillä leikeillä ja virittäytymisellä aiheeseen. Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin taikasormella ilmaan. Lukumääriä etsittiin ympäristöstä ja itsestä. Varsinkin viitonen oli helppo löytää (sormet, varpaat, eskaripäivät jne.) ”Kapteeni käskee” -leikissä piti tehdä tehtäviä tai liikkeitä ko. lukumäärä. Summamuotojumpassa tehtiin liikkeitä lukua hajottaen, esim. teimme yhden kierrehypyn ja seitsemän haara-hyppyä (1 + 7 = 8). Lisäksi luimme Salaisesta maasta matikkatarinaa… Aikaa lukujen 5-8 parissa käytimme kahden päivän toiminta-ajan verran eli noin 2 x 60 minuuttia.

2. Lukutaulut

Virittäytymisen jälkeen teimme jokaisesta luvusta esim. parityönä lukutaulun. Lasten piti etsiä omaan lukuunsa liittyvää materiaalia ja koota ne kartongille. Yhdessä pohdimme mm. kellonaikoja, noppaa, dominoita, lukusuoralla naapurilukuja, rahaa ja piirrettiin tauluihin myös oikea määrä sormia. Lapsista tehtävä oli mielekäs, mutta varsinkin eurojen ja rahan kanssa isompien summien miettiminen oli haastavaa.

helmikuun alku 008tammikuun loppu 011

3. Pelit, tehtävät ja leikit

Hajotuskone

Hajotuskoneella lapset pääsivät etsimään luvun viisi eri muotoja. Tehtävä oli laittaa oikea määrä nappeja koneeseen ja katsoa paljonko tuli punaiselle (Tepolle) ja paljonko siniselle (Kisulle). Tämän jälkeen piti löytää oikea kohta pelialustalta ja siirtää napit sinne. Peli loppui, kun luvun kaikki hajotusmuodot oli löydetty.

image

Värisauvat ja multilinkit

Värisauvoista oli kätevä rakentaa esim. viitosen mittaisia erilaisia raitoja. Tarkoituksena oli löytää taas kaikki kyseisen luvun hajotusmuodot. Multilinkeistä rakenneltiin eri lukujen mittaisia torneja.

tammikuun loppu 010image

Timantti- ja nappipeli

Timanttipelissä heitettiin nyt kahta noppaa, joiden silmäluvut piti laskea yhteen. Tämän jälkeen lukuja verrattiin ja suuremman luvun saanut sai ottaa itselleen yhden timantin, joita kerättiin munakennoon. Ensimmäisenä 10 timattia kerännyt oli voittaja. Nappipelissä toimittiin pareittain. Käytössä oli esim. 6 nappia. Toinen pareista laittoi silmät kiinni ja toinen pani osan napeista toiseen nyrkkiin ja osan toiseen. Tämän jälkeen toisessa kädessä olevat napit näytettiin parille, jonka piti pohtia, kuinka monta nappia nyrkissä oli piilossa.

image

Mäkkärimatikka ja laskutehtäviä 

Mäkkärimatikassa piti laittaa ranskalaisia oikeisiin pusseihin. Ranskalaisissa oli lukujen 1-8 summamuotoja vaille vastausta. Toistoja tällä keinolla saatiin paljon… Laskutehtäviä harjoiteltiin myös mm. nappien ja noppien avulla.

tammikuun loppu 007helmikuun alku 006helmikuun alku 015

Kädentaidot

Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin mm. hiekkaan, leselautaselle ja liitutaululle suureen kokoon ennen kuin päästiin monistetehtävän pariin. Lisäksi osa lapsista valmisti kartongista sopivasti nro 8 pelipaitoja – kyseessä oli tietenkin Sel8nne. Joku saattoi ihmetellä paidan väriä, onko Selänne siirtynyt pelaamaan HPK:n joukkueeseen?

helmikuun alku 007helmikuun alku 012helmikuun alku 010

Luvut ja lukumäärät 1-4

24.1.2015 Yleinen

1. Orientointia ja aloitusleikkejä

Sateenkaarelaiset tutustuvat talven aikana lukuihin ja lukumääriin, joita on jo pohjustettu syksyn mittaan pelein ja leikein. Aluksi tavoitteena on lukujen tunnistaminen, esim. mallikorttien ja eri aistien avulla tehtävin harjoituksin. Ilmaan tai kaverin selkään piirtäminen auttaa myös numeromerkkiin tutustumisessa. Hyviä alkuleikkejä ovat taas lukumäärien etsiminen lähiympäristöstä ja itsestä. Meilläkin lapsilta kysyttiin: ”Mitä sinussa on kaksi?” ja; ”Mitä näet ympärilläsi kaksi kappaletta.” Lisäksi monet laululeikit sopivat hieman sovellettuna hyvin mm. lukujen, lukumäärien ja summamuotojen opetteluun, Sateenkaarelaisille tutuksi tuli ainakin ”Elefanttimarssi”, jossa mukaan tuli tai lähti aina 1-4 elefanttia. Näin harjoiteltiin lukujen 1-4 summa- ja erotusmuotoja.

2. Lukutaulut

Sateenkaarelaiset syventyivät lukuihin ja lukumääriin niihin liittyvän materiaalin avulla. Pareittain tai pienryhmissä valmistuivat hienot lukutaulut, joihin lapset etsivät ja liimasivat omaan lukuunsa liittyvät materiaalit. Pohdittavana oli mm. lukusuora ja naapuriluvut, kellonaika, lukusana, numeromerkki, dominot, noppa, sormet ja rahat. Näin lapset saivat mahdollisimman monipuolisen kuvan opeteltavista luvuista. Alla lapset työntouhussa, lukutaulutehtävän parissa…

tammikuun loppupuoli 011tammikuun loppupuoli 013tammikuun puoliväli 014

3. Numeroiden piirtäminen ja eskarikirjan tehtävät

Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin paitsi ilmaan tai kaverin selkään myös suureen kokoon liitutaululle liiduilla tai vedellä ja siveltimellä. Lopuksi oli vuorossa kynätehtäviä eli ko. lukujen monisteet ja niihin liittyvät eskarikirjan tehtävät. Kellonaikoja harjoiteltiin monisteessa, johon merkittiin oikeat tasatunnit…

image imagetammikuun loppupuoli 015

4. Pelit ja leikit

Sydän- ja tähtipelit olivat jo tuttuja. Sydänpelissä tuli peittää luku, joka oli yksi enemmän kuin nopan silmäluku. Tähtipelissä taas yksi vähemmän.

tammikuun loppupuoli 014

Nopanheitossa suuremman luvun saanut sai palkinnoksi timantin. Ensimmäiseksi kymmenen timanttia kerännyt oli voittaja. Timatit kerättiin munakennoihin.

tammikuun puoliväli 013

Lautapelissä piti noppaa heittämällä päästä lähdöstä maaliin. Mikäli osui laudalla olevien lukujen päälle sai palkinnoksi yhtä monta dinosaurusta. Voittaja oli pelaaja, joka keräsi eniten dinoja.

tammikuun puoliväli 010

Noppatehtävässä heitettiin noppaa esim. kymmenen kertaa ja rastitettiin jokainen tulos kaavakkeeseen. Lopuksi piti vertailla, mitä lukua heitettiin eniten.

image

Hajotuspelissä etsittiin hajotuskoneen avulla kaikki luvun kolme ja neljä hajotelmat. Siniset menivät Kisu Pikkukuulle ja punaiset Teppo Koiruudelle.

image

Lisäksi mahdollisuus oli harjoitella numeromerkin ja lukumäärän yhdistämistä munakennotehtävässä tai lukuihin liittyviä summamuotoja laskutehtävien ja nappien / timattien avulla. Logicotehtävät ja iPadin matikkapelit tukivat myös lasten lukuihin ja lukumääriin 1-4 tutustumista.

tammikuun loppupuoli 016tammikuun puoliväli 012

Lukukäsitteen kertausta

11.1.2015 Yleinen

Sateenkaarelaisten kevätlukukauden yhtenä teemana on matemaattiset taidot. Lukuihin ja lukumääriin perehdytään seuraavien kuukausien aikana melko monipuolisesti. Lisäksi harjoittelemme mm. mittaamista, lukujonoa ja geometriaa. Aluksi kuitenkin kertailimme lukukäsitettä yleisellä tasolla syksyltä tutuin metodein – eli pelein, leikin ja lähinnä toiminnallisin tehtävin. Orientointina aiheeseen lapsille toimi Salaisen maan matikkatarina ”Teppo nuuhkii numeroita”. Tarinan jälkeen siirryimme pari- ja pienryhmätehtäviin toimintapisteille.

1. Numeromerkkejä

Tällä pisteellä lapset tutustuivat ja luettelivat ensin luvut 1-10. Tämän jälkeen tavoitteena oli rakentaa hernepusseista ja naruista numeromerkkejä. Lukukortit olivat mallina tarvittaessa.

tammikuun alku 014

2. Palikkatornit

Palikkatornit-pelissä heitettiin noppaa yhtäaikaa, minkä jälkeen nopan silmäluku sanottiin ääneen ja rakennettiin yhtä korkea torni multilink-palikoista. Tämän jälkeen torneja verrattiin ja korkeimman tornin rakentanut sai yhden timantin. Ensimmäisenä 10 timanttia saanut pelaaja oli voittaja.

tammikuun alku 011

3. Ruutuhyppely

Ruutuhyppelyssä oli käytössä luvut 1-9. Tarkoituksena oli se, että yksi leikkijöistä sanoi kolme lukua ko. lukualueelta ja toisen leikkijän oli hypättävä kyseiset luvut sanotussa järjestyksessä.

tammikuun alku 015

4. Sydän- ja tähtipelit

Näiden pelien idea oli yksinkertainen – jokaisella pelaajalla oli käytössään pelilauta, noppa ja multilink-palikoita. Tähtipelissä piti heittää noppaa ja peittää pelilaudalta luku, joka oli yksi vähemmän kuin nopan silmäluku. Sydänpelissä peitettävä luku taas oli yksi enemmän kuin noppa näytti.

tammikuun alku 010

5. Lasku- ja muistipeli

Näissä jo syksyltä tutuissa peleissä tutustuttiin lukuihin ja lukumääriin.

tammikuun alku 016

6. Eskarikirjan tehtävät

Tällä pisteellä tehtiin Kisu Pikkukuun eskarikirjasta aiheeseen liittyviä tehtäviä. Tarjolla oli mm. lukumääriä ja niiden vertailua. Tavoitteena oli tehdä vähintään kaksi tehtävää, joita sai valita kahdelta eri aukeamalta.

tammikuun alku 012

Lukukäsitteen vahvistamista

16.10.2014 Yleinen

Lukukäsitteen tutuksi tekemistä ja vahvistamista jatkettiin Sateenkaaressa pistetyöskentelynä. Tälläkin kertaa tehtävät oli valittu tukemaan lukujen 1-10 oppimista. Tavoitteena oli se, että lapset oppivat lukumääriä, lukujonotaitoja sekä numeromerkkejä. Lisäksi tarkoitus oli selventää lapsille, että numeromerkkiä vastaa tietty lukumäärä ja luvuilla on paikkansa lukusuoralla. Samalla pyrittiin käyttämään eri aistikanavia, toiminnallisia menetelmiä ja kehittämään hienomotorisia taitoja sekä hahmottamista. Näiden tehtävien tekeminen vie aikaa kahden päivän toiminta-ajan verran eli noin 2 x 45 minuuttia.

1. Piste: Väritystehtävä

Väritystehtävä oli otettu Montessorimateriaaleista. Tehtävässä tutustuttiin lukuihin ja lukumääriin lukualueella 1-5 värittämällä tytön vaatteet oikealla värillä.

lokakuu 2014 070

2. Piste: Lukukortit ja helminauhat

2. pisteellä harjoiteltiin numeromerkin ja lukumäärän yhdistämistä, kun oikean lukukortin päälle piti valita oikean määrän helmiä sisältävä nauha. Lopuksi lukukortit ja helminauhat järjesteltiin pienimmästä suuriimpaan ”lukusuoraksi”.

lokakuu 2014 071

3. Piste: Lukukatu

Lukukatu-pisteellä lapsien tehtävänä oli piirtää numerot lukusuorana toimivalle kadulle. Lisäksi lapset saivat antaa omalle kadulleen nimen. Lopuksi pelattiin vielä tuulinen katu-peliä, jossa yksi luvuista peitettiin ja lapsen tuli päätellä, mikä luku oli piilossa.

lokakuu 2014 072

4. Piste: Lukumäärälautaset

Lukumäärälautasille (tavalliset kertakäyttölautasiin) oli piirretty luvut 1-10. Lapsen tavoitteena oli asettaa lautaset luvun perusteella oikeaan järjestykseen ja asettaa yhtä monta jalokiviä lautasen päälle.

lokakuu 2014 067

5. Tunnustelupussit

Pusseihin oli piilotettu tietty lukumäärä jalokiviä, joka lasten piti pelkästään tunnustelemalla päätellä ja laittaa vastaava lukumääräkortti pussin päälle. Haastava tehtävä, sillä kivet saattoivat pussissa olla sikinsokin ja päällekkäin.

lokakuu 2014 066

6. Logico-tehtävät

Logicopelejä pelattiin tällä pysäkillä. Tehtävät vaativat hahmottamista ja päättelyä. Tällä kertaa ne sisälsivät erilaisia kuvioita.

lokakuu 2014 069

Lukukäsitteen pohjustaminen

28.9.2014 Yleinen

Lapset pääsivät tällä kertaa tutustumaan lukujen maailmaan erilaisten tehtävien, pelien ja leikkien kautta. Lukukäsitettä tehtiin lapsille tutuksi tehtäväpisteillä, joita kierrettiin kolmen hengen ryhmissä. Tehtävien suorittaminen vaati ajattelutaitoja, yhteistyötä ja oman kehon käyttöä. Tekemistä oli kohtuullisen paljon, joten tehtävien tekemiseen käytettiin kaksi päivää ja jokaisella pysäkillä sai viipyä niin pitkään kuin tarve vaati. Tutuksi lapsille tulivat mm. lukujonot, numeromerkit ja lukumäärät lähinnä lukualueelta 1-10. Muistia, hienomotoriikka ja päättelyä tuli treenattua siinä sivussa kuin huomaamatta.

1. tehtäväpiste: lännen nopein ja hernepussin heitto

Lännen nopein-pelissä ryhmän jäsenistä kaksi kilpailee vastakkain helminauhojen ääressä. Kolmas ryhmäläinen näyttää luku / lukumäärä korttia (1-10) ja kaksi pelaaja yrittävät siirtää helminauhastaan saman verran helmiä nauhan päähän mahdollisimman nopeasti. Nopeammin oikean määrän siirtänyt saa pisteen. Hernepussin heitossa heiteltiin hernepussia ryhmän kesken ja laskettiin heitot. Heittoja heitettiin niin pitkälle kun osattiin laskea tai ainakin 30 saakka.

072 077

2. tehtäväpiste:  Kisu Pikkukuun matto

Tällä pisteellä jokainen ryhmäläinen rakensi Kisu Pikkukuulle maton värisauvojen avulla. Maton jokaisen raidan tuli olla oranssin sauvan mittainen ja mattoon piti ”kutoa” kymmenen raitaa. Tavoittena oli tehdä mahdollisimman erilaisia mattoja ja raitoja. No, upeita niistä tulikin, vain mitä…

078085

3. tehtäväpiste: muistipeli

Muistipeliä pelattiin niin, että tavoitteena oli löytää samantainen lukumääräkortti. Kortteja oli luvuista 1-15. Lopuksi lapset laskivat, kuinka monta paria pelissä saivat. Voittaja oli tietenkin se, joka sai eniten pareja.

071

4. tehtäväpiste: helmipurkit

Helmipurkit sisälsivät eri määrän helmiä. Lasten tehtävänä oli laskea helmet, joko avaamalla purkki tai silmämääräisesti purkkia avaamatta. Jokaisessa purkissa oli oma symbolinsa, joka löytyi myös ”lomaakkeesta”, johon lapset kirjasivat ensin oikeaan kohtaan oikean määrän helmiä piirtämällä. Sitten vielä ryhmän kirjuri sai piirtää ”lomakkeeseen” helmien lukumäärää vastaavan numeromerkin, jos osisi.

081

5. tehtäväpiste: laskupeli

Tämän pelin pelilaudalla oli kuvia, jotka sisälsivät tietyn lukumäärän verran esim. banaaneja. Pelilaudan vieressä oli lukukortteja, jotka olivat pöydällä kuvapuoli alaspäin. Eteenpäin pelilaudalla pääsi, kun löysi korteista oikean luvun – siis saman kuin pelilaudalla oleva lukumäärä. Voittajaksi selviytyi pelaaja, joka ensimmäisenä pääsi kaikkien kuvien kautta laudan toiseen päätyyn.

070

6. tehtäväpiste: Uno-peli

Tällä pisteellä pelattiin monille tuttua Uno-korttipeliä, jossa tavoitteena oli päästä eroon korteistaan. Peli vaatii paitsi värien ja numeroiden tuntemusta myös taktiikkaa ja ajattelua. Peliä helpotettiin hieman jakamalla lapsille vain viisi korttia seitsemän sijaan.

7. tehtäväpiste: Logico-pelit

Logoico-pelejä oli kolme erilaista. Näissä tutustuttiin numeroihin, lukumääriin ja erilaisiin kuvioihin. Jokainen sai pelata kaikkia kolmea peliä.

syyskuun loppu 012