Selaat arkistoa kohteelle lotus.

Lotuksen viimeinen kausi Formula ykkösissä?

17.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen viidennessä luvussa palataan ainakin toistaiseksi viimeiseen Lotus-nimisen tallin kauteen.

Lotukselle tapahtui merkittävä suorituskyvyllinen parannus jo ennen kauden alkua, kun brittitalli vaihtoi Renaultin alitehoisen koneen, niin tuplamestariksi ajaneen Mercedeksen myllyihin.

Romain Grosjean aloitti jo neljännen kautensa Lotus-tallissa tavoitteenaan jättää viimevuotiset pettymykset taakseen. Kausi olikin Lotus-tallille edistysaskel viime kaudesta, mutta ei silti lähelläkään sitä huippuvirettä, mitä nähtiin kausilla 2012-13.

Grosjean keräsi tasaisesti MM-pisteitä läpi kauden ollen tallin kuljettajista vahvempi. Ranskalaiskuski pääsi myös kertaalleen palkintokorokkeelle, kun hän ajoi Belgian Spassa kolmanneksi. Tämä palkintokorokesija jäisi hänen viimeisekseen Lotus-tallissa, sillä häntä odottavat ensi kaudella uudet haasteet, kun Formula ykkösissä debytoi yhdysvaltalainen Haas-talli.

Pastor Maldonado vuorostaan ajoi yhden uransa huonoimmista kausista, sillä hänen kautensa oli jälleen kerran täynnä kolareita, joista huikeimpana suorituksena oli kolari tallikaverinsa kanssa Iso-Britannian GP:n avauskierroksella. Maldonado keräsi koko kauden aikana vain kolmasosan tiimin kokonaispisteistä.

Ajosuoritustensa perusteella ei uskoisi, että Maldonado on toisiksi uusin GP-voittaja (Daniel Ricciardo uusin). Maldonadon tulevaisuus on tällä hetkellä vielä hämärän peitossa, mutta hän näyttäisi (ison rahasalkun ansiosta) jatkavan myös uudessa Renault-tallissa.

Ranskalainen autonvalmistaja Renault nimittäin osti syksyllä Lotus-tallin, joten sen nimi palaa alkavalla kaudella takaisin ranskalaisvalmistajan mukaiseksi. Renault ajoi viimeksi tehdastallina Formula ykkösissä kausilla 2002-2009.

Suomalaisilla synkkä kisapäivä Sotshissa

12.10.2015 F1-kisat

Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen kova vääntö palkintosijasta päättyi viimeisen kierroksen kolariin Venäjän GP:ssä.

Räikkönen sai loistavan lähdön kolmannelta sijalta, minkä ansiosta hän nousi lähdössä ohi tallikaverinsa sekä Bottaksen. Kisan alussa nähtiin kahdesti turva-auto, mitä seuranneissa uusintalähdöissä Räikkönen menetti sijoituksensa takaisin huonon suoravauhtinsa takia.

Molemmat suomalaiset jäivät kisan puolivälissä Force Indian Sergio Perezin ja Red Bullin Daniel Ricciardon taakse jumiin. Perez ja Ricciardo olivat pysähtyneet turva-autojen aikana, joten heidän renkaansa olivat huomattavasti suomalaisten renkaita kuluneempia.

Kisan viimeisellä neljänneksellä Bottas pääsi ensiksi Ricciardon ohi, jonka jälkeen hän suuntasi katseensa Perezin kolmanteen sijaan. Räikkösellä kesti useampi kierros päästä Ricciardon ohi, mutta hän lopulta siinä onnistui. Tällöin Bottas oli jäänyt Perezin taakse jumiin, kun Räikkönen kuroi eroa uhkaavasti kiinni.

Bottas iski toiseksi viimeisellä kierroksella, kun hän pääsi Perezin ohi radan toisella DRS-alueella. Räikkönen meni ohi saman oven kautta, minkä jälkeen hän suuntasi katseensa tiukasti Bottaksen kolmanteen sijaan. Viimeisen kierroksen viidennessä mutkassa kuitenkin rytisi.

Räikkönen hyökkäsi aggressiivisesti kohti Bottasta, joka ei nähnyt tai osannut odottaa maanmiehensä ohitusta, mikä päättyi kyyneliin. Räikkönen nilkutti rikkinäisen Ferrarinsa ruutulipulle viidentenä, kun taas hänen maanmiehensä kisa päättyi siihen. Tuomaristo määräsi kisan jälkeen Ferrarin suomalaisässälle 30 sekunnin aikarangaistuksen, joka pudotti hänet lopputuloksissa kahdeksanneksi.

Mielestäni suomalaisten kolari oli kisatilanne, jotka kuuluvat moottoriurheiluun. Ymmärrän, että aikarangaistus oli varmasti reilu päätös, sillä kolarin toinen osapuoli ei päässyt ruutulipulle. Onneksi lähtöruuturangaistuksilta seuraavaan kisaan vältyttiin.

Hamilton on sinettiä vaille kolminkertainen maailmanmestari

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi toisesta lähtöruudusta helppoon voittoon Sotshissa. Hamilton nousi voitollaan ohi idolinsa, Ayrton Sennan, mikä oli brittikuskille uran 42:s voitto.

Paalulta startannut Nico Rosberg joutui jo alussa keskeyttämään, kun hänen kaasun vaimennin hajosi. Rosberg putosi MM-pisteissä kolmanneksi, joten Hamiltonin etu tallikaveriinsa on jo 73 pistettä, kun neljä osakilpailua on enää ajamatta.

Toiseksi sijoittunut Ferrarin Sebastian Vettel nousi kakkossijansa myötä MM-sarjan toiseksi. Vettel on Hamiltonista 66 pisteen päässä. Räikkösen saaman rangaistuksen myötä myös Mercedeksen autonvalmistajien maailmanmestaruus ratkesi viime vuoden tapaan jo Sotshissa.

Perez palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten 2014 Bahrainin GP:n. Meksikolainen oli siis kolmas ennen Felipe Massaa, joka toi pientä lohtua Williamsille. Massa starttasi kilpailuun 15:tenä. Räikkösen aikarangaistuksesta hyötyivät kotiyleisön suosikki, Red Bullin Daniil Kvjat, Sauberin Felipe Nasr sekä Lotuksen Pastor Maldonado.

McLaren-Honda sai alustavissa tuloksissa molemmat autonsa pisteille, kun Jenson Button oli yhdeksäs ja Fernando Alonso kymmenes. Alonso sai tuomaristolta kisan jälkeen aikarangaistuksen, sillä hänen todettiin saaneen etua rataviivojen oikomisesta. Espanjalainen putosi lopputuloksissa 11:nneksi. Viimeisen pistesijan peri Toro Rosson Max Verstappen.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Teksasissa Austinin kaupungin lähettyvillä sijaitsevalla Circuit of the Americas –radalla.

Venäjän GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 15/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Nico Rosbergin loppukiri alkaa paalulta

11.10.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg otti toisen perättäisen paalupaikkansa tällä kaudella Sotshissa.

Rosberg peittosi paalutaistossa tallikaveri Lewis Hamiltonin kolmen kymmenyksen erolla. Saksalaiskuski oli aika-ajoissa huomattavasti tyytyväisempi autonsa balanssiin kuin hänen tallikaverinsa.

Startissa Rosbergin on onnistuttava, jotta Japanin GP:n toisintoa ei nähtäisi. Hamilton johtaa MM-sarjaa 48 pisteen erolla tallikaveriinsa, kun jäljellä on enää viisi osakilpailua mukaan lukien tämänpäiväinen. Venäjän GP ei välttämättä tarjoa tänäkään vuonna erilaisia taktiikoita, sillä siitä on kaavailtu yhden pysähdyksen kilpailua.

Mikäli Mercedes-kuskit eivät kärsi teknisistä ongelmista, niin voittokamppailu käydään heidän kesken. Jos Mercedes kerää tästä kilpailusta kolme pistettä Ferraria enemmän, niin saksalaistalli juhlii Sotshissa toista peräkkäistä autonvalmistajien maailmanmestaruutta.

Bottakselta jälleen vahva aika-ajo

Williamsin Valtteri Bottas oli jälleen aika-ajojen kolmas. Bottas ajoi vakuuttavia aikoja läpi lauantain, joten tavoitteena kilpailussa on uusia viimevuotinen kolmas sija. Tallikaveri Felipe Massa sortui ajovirheeseen toisen osion aikakierroksellaan, minkä jälkeen hän juuttui ruuhkaan. Kun Massa lopulta löysi rytminsä, niin hänen renkaansa olivat menettäneet jo parhaan teränsä. Brassikuski aloittaa pistejahtinsa sijalta 15.

Williamsin suomalaiskuski vaati aika-ajon jälkeen talliltaan aggressiivisuutta varikkotaktiikassa, sillä Williams on menettänyt todella paljon pisteitä tällä kaudella varikkosählinkien takia.

Ferrari odotti parempaa aika-ajoa

Ferrarin aika-ajo oli kaukana katastrofista, mutta italialaistallissa silti odotettiin hieman parempaa suorituskykyä. Sebastian Vettel oli neljäs ennen Kimi Räikköstä.

Vettel jäi kolmannesta sijasta vain reilun viiden sadasosan päähän. Räikkönen jäi vuorostaan tallikaverista vajaat neljä kymmenystä.

Ferrarinkaan vauhti ei riitä haastamaan Mercedestä, joten taistelu kolmannesta sijasta käydään Bottaksen, Vettelin ja Räikkösen välillä. Toivottavasti Ferrari saa paremmin renkaat toimimaan kisamatkassa, sillä se oli erityisesti Räikkösen ongelma aika-ajoissa.

Kolmen kärkitallin takana seuraavaksi sijoittuivat Force Indian Nico Hülkenberg ja Sergio Perez ennen Lotuksen Romain Grosjeania. Pystyisikö joku tästä kolmikosta haastamaan kärkiviisikkoa kilpailussa?

Toro Rosson Carlos Sainz ajoi rajusti ulos lauantain harjoituksissa, mutta selvisi rytäkästä säikähdyksellä. Sainz läpäisi sunnuntaiaamuna FIA:n lääkärintestit, joten hänen uskotaan starttaavan kisaan varikolta. Max Verstappen piti aika-ajoissa yllä Toro Rosson värejä yhdeksännellä sijallaan. Verstappen oli paras Renault-kuski, kun hän päihitti molemmat Red Bullit. Kotiyleisönsä edessä ajava Daniil Kvjat starttaa kisaan sijalta 11.

250. kisaviikonloppuunsa starttaava Fernando Alonso sai perjantaina McLareniinsa uuden Honda-moottorin, joka kuitenkin hajosi jo avausharjoituksissa. Alonso joutuu näin ollen starttaamaan juhlakisaansa takarivistä moottorivaihdon takia. Tallikaveri Jenson Button starttaa kisaan sijalta 13.

Venäjän GP:n lähtövalot sammuvat Sotshin olympiapuistossa klo. 14. Suomen aikaa.

Aika-ajojen tulokset

Mercedes ylsi jälleen kaksoisvoittoon Suzukassa

28.9.2015 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi helppoon voittoon Suzukan radalla ajetussa Japanin GP:ssä sunnuntaina.

Toisesta lähtöruudusta kisaan startannut Hamilton ratkaisi voiton jo radan toisessa mutkassa, kun hän kiilasi tallikaverinsa Nico Rosbergin ulos radalta. Paalulta startannut Rosberg joutui väistämään tallikaveriaan, minkä seurauksena myös Ferrarin Sebastian Vettel että Williamsin Valtteri Bottas pääsivät Mercedes-kuskin ohi.

Mielestäni kyseisestä tilanteesta olisi pitänyt tuomita rangaistus, mutta tuomaristo ei ole viime aikoina uskaltanut jakaa rangaistuksia Mercedes-tallille. Jos Rosberg ei olisi väistänyt, niin tilanne olisi päättynyt kolariin, joka olisi auttanut Mercedes-tallin pahimpia kilpailijoita.

Hamilton otti uransa 41. voittonsa Suzukassa, joka oli näyttämönä brittikuskin idolin, Ayrton Sennan, kolmelle maailmanmestaruudelle. Nämä kuskit jakavat nyt jaetun neljännen sijan kaikkien aikojen voittotilastossa. Rosberg nousi lopulta taktiikkansa ansiosta Suzukassa toiseksi. Tämä tarkoitti sitä, että Hamilton kasvatti MM-johtonsa jo 48 pisteeseen, kun viisi kilpailua on ajamatta.

Räikköseltä maksimisuoritus, Bottakselle jäi jossiteltavaa

Ferrarin Kimi Räikkönen starttasi kuudennesta lähtöruudusta Japanin osakilpailuun. Räikkösen vauhti oli hyvää kovilla renkailla, mutta suomalaisen mahdollisuus taistella palkintosijasta meni ohi, kun hän jäi Bottaksen taakse jumiin toisella stintillään.

Räikkönen oli kisan jälkeen tyytyväinen neljänteen sijaan, sillä hän kehui auton olleen kauden paras tähän mennessä sekä kiitteli varikkotaktiikkaa, jolla hän pääsi maanmiehensä ohi. Nämä kommentit lupaavat suomalaisille vielä hyviä tuloksia loppukaudelle.

Bottas ajoi kisan alussa kolmantena, kunnes Rosberg teki viimeiseen shikaaniin erittäin rohkean ohituksen, joka olisi voinut hyvinkin päättyä isoon kolariin, jos Bottas ei olisi katsonut peileihinsä. Tämän jälkeen Williams-talli teki virheen siinä, että he pistivät Bottaksen ajamaan kaksi ensimmäistä stinttiä pehmeillä renkailla, vaikka kovat renkaat kestivät kisassa huomattavasti paremmin. Varikkopysähdyksen ajoitus maksoi Bottakselle neljännen sijan.

Pettynyt Bottas antoikin kisan jälkeen palautetta tallilleen siitä, että taktiikassa olisi pitänyt olla aggressiivisempi. Williams-tallille kisa oli pettymys myös siitä syystä, että Felipe Massa ajautui lähdössä yhteen Red Bullin Daniel Ricciardon kanssa, mikä tarkoitti molemmille kuljettajille rengasrikkoa. Massa oli ruutulipulla vasta 17:s.

Alonson tulistui tiimiradiossa

McLaren-Hondan Fernando Alonso ajoi hyvän tuloksen, kun huomioidaan hänen käsittelyssä oleva kalusto. Alonso oli ruutulipulla juuri pisteiden ulkopuolella 11:s, mutta kaksinkertaisen maailmanmestarin tiimiradio varasti huomion. McLaren-kuski totesi kisan aikana tiimiradioonsa, että hänen moottorinsa tuntuu GP2-luokan moottorilta muihin verrattuna.

Alonson turhautuminen huonoon kalustoon alkaa hiljalleen kauden edetessä näkyä vain entisestään. Kommentointi radioon ei ollut järin fiksua, sillä kyseessä oli Hondan kotikisa, joten paikalla oli useita Honda-pomoja. Tuntuu siltä, että Alonso haluaa vain mahdollisimman nopeasti pois McLarenilta, vaikka McLaren-pomo Ron Dennis vahvistikin kisan jälkeen tallin jatkavan samalla kuskikaksikolla myös kaudella 2016.

Kilpailun yksi parhaimmista suorituksista nähtiin Nico Hülkenbergiltä, kun hän toi Force Indiansa maaliin kuudentena. Kyseessä oli kauden paras suoritus vuoden 2015 Le Mans -voittajalle. Myös pahojen talousvaikeuksien kanssa taisteleva Lotus onnistui molempien kuljettajiensa voimin, kun Romain Grosjean oli seitsemäs ja Pastor Maldonado kahdeksas.

Lotukselle kuului kisan jälkeen huojentavia uutisia, sillä Renault ilmoitti maanantaina ostaneensa brittitallin takaisin omistukseensa, joten tallin tulevaisuus on nyt turvattu.

Japanin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 14/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedes palasi voittojen tielle Spassa

24.8.2015 F1-kisat

Lewis Hamiltonista tuli ensimmäinen Mercedes-kuljettaja sitten Juan Manuel Fangion, joka on voittanut Belgian GP:n Spassa.

Hamilton piti lähdössä kärkipaikkansa, eikä luopunut siitä kuin varikkokäyntien ajaksi. Huonon lähdön saanut Nico Rosberg nousi lopulta toiseksi, mutta hän ei missään vaiheessa tosissaan uhannut tallikaveriansa.

Hallitsevalle maailmanmestarille voitto oli uran 39:s ja samalla tämän kauden kuudes. Hamilton nousi samalla palkintosijoissa tasoihin idolinsa Ayrton Sennan kanssa. 28 pisteen MM-johto takaa sen, että vaikka Hamilton keskeyttäisi Monzassa, niin hän silti säilyttäisi MM-sarjan kärkipaikkansa.

Ferrarilla surkea juhlakisa

Ferrari juhli tänä viikonloppuna sen 900. F1-kisaansa. Valitettavasti viikonloppu päättyi pettymykseen. Kimi Räikkönen teki sen, mikä oli mahdollista 16:nnesta lähtöruudusta, ollen seitsemäs. Jos lähtö olisi ollut hieman parempi tai Ferrarissa olisi ollut parempi kisavauhti, niin viides sija olisi saattanut olla otettavissa.

Ferrarin viikonlopun pilasi täydellisesti se, kun Sebastian Vettelin oikea takarengas räjähti vain vajaat kaksi kierrosta ennen ruutulippua Kemmelin suoralla. Vettel oli kolmantena ennen rengasrikkoaan. Saksalaiskuski syytti kovin sanoin Pirelliä kilpailun jälkeen, mutta omasta mielestäni yhden stopin taktiikka taisi olla hieman liian kunnianhimoinen yritys tällä kertaa.

Nelinkertaista maailmanmestaria uhkaa myös rangaistus, sillä Vettel ei suorittanut kilpailun jälkeistä punnitusta. Jäädään odottamaan, että minkä rangaistuksen hän tästä sääntörikkomuksesta saa.

Williamsin varikkomiehistöltä käsittämätön moka

Valtteri Bottas lähti kolmannesta lähtöruudusta haastamaan Mercedes-kuljettajia voitosta, mutta toisin kävi. Bottas ei saanut aivan täydellistä starttia, mutta myös auton yllättävän huono kisavauhti ei myöskään auttanut asiaa.

Bottaksen vaikean kilpailun täydensi varikkomiehistön käsittämätön moka varikkopysähdyksen yhteydessä, kun suomalaiskuskille lyötiin kolmen pehmeän renkaan lisäksi vielä yksi kova. Bottakselle tuomittiin sekarengastuksesta varikon läpiajorangaistus. Williamsin on pakko päästä tämänkaltaisista virheistä eroon, jos he aikovat haastaa kärkitalleja tulevaisuudessa.

Suomalaiskuski oli maalissa lopulta yhdeksäs. Bottas laskeskeli kisan jälkeen, että viidenteen sijaan olisi voinut ilman rangaistusta olla mahdollisuuksia. Tallikaveri Felipe Massa oli maalissa kuudes.

Grosjean palasi podiumille

Lotuksen Romain Grosjean oli yksi kilpailun suurista onnistujista. Kolariherkkänä kuljettajana tunnettu Grosjean näytti sitä parempaa osaamistaan, kun hän teki upeita ohituksia. Ranskalaiskuski palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n. Lotus-tallikaveri Pastor Maldonado näytti taas omaa osaamistaan, kun hän oikaisi liian rajusti Eau Rougessa, mikä johti venezuelalaiskuskin keskeytykseen.

Daniil Kvjat nousi upean viimeisen stinttinsä ansiosta neljänneksi. Red Bull-kuski Kvjat teki hienoja ohituksia, kun hän hyödynsi vaihtoehtoisen taktiikkansa, jossa venäläiskuski käytti viimeisellä stintillään pehmeitä renkaita muiden kovia vastaan. Neljännestä lähtöruudusta startannut Sergio Perez sai unelmastartin, mutta hän ei pystynyt pitämään toista sijaansa loppuun asti, vaan Force India-kuski oli maalissa lopulta viides.

Toro Rosson Max Verstappen teki rohkeita ohituksia jälleen kerran, kun nuorukainen nousi kärkikymmenikön ulkopuolelta kahdeksanneksi. Sauberin Marcus Ericsson otti viimeisen pistesijan ollen kymmenes.

F1-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Monzassa ajettavalla Italian GP:llä.

Belgian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne 11/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

 

Räikkösen epäonni jatkui Belgiassa

23.8.2015 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen ei pystynyt karistamaan epäonnea niskastaan Belgian GP:n aika-ajoissa lauantaina.

Räikkösen viikonloppu oli sujunut hyvin aina aika-ajon toiseen osioon saakka, jolloin Span nelinkertainen voittaja joutui pysäyttämään autonsa radan varteen.

Räikkösen vaihdelaatikko jouduttiin vaihtamaan, joten hän starttaa näillä näkymin 17:nnestä lähtöruudusta. Kisassa on pysyttävä poissa ongelmista, joten jos Ferrarin suomalaiskuski onnistuu siinä, niin jopa kärkikuusikkoon on realistisesti mahdollista nousta.

Hamilton jälleen paalulla

Mercedeksen Lewis Hamilton starttaa kisaan jälleen kerran paalupaikalta. Hamilton on startannut paalulta yhtä lukuun ottamatta jokaiseen kisaan. Mercedeksen eturivin valloituksen täydensi Nico Rosberg.

Jos Hamilton pystyy pitämään kärkipaikkansa lähdössä, niin on vaikeata nähdä Rosbergin pystyvän haastamaan häntä ilman teknisiä ongelmia. Lähdöt ovat olleet Mercedekselle vaikeita kahdessa edellisessä osakilpailussa, joten on mielenkiintoista nähdä, että miten uusi lähtösysteemi vaikuttaa heidän startteihinsa. Uudella lähtösysteemillä tarkoitetaan sitä, että kuljettaja ei pysty kysymään kisainsinööriltään neuvoja kytkinasetusten kanssa.

Bottas oli ”best of the rest”

Harjoitusten perusteella näytti siltä, että kamppailu kolmannesta sijasta tulee olemaan äärimmäisen tiukkaa, eikä aika-ajon kolmas osio tuottanut pettymystä.

Williamsin Valtteri Bottas otti lopulta sen kolmannen lähtöruudun virheettömällä kierroksellaan. Jos lähtö osuu kohdilleen, niin Bottas ajaa vähintään palkintosijasta. Ottamalla samanlaisen lähdön kuin Silverstonessa, niin silloin voi olla mahdollisuuksia jopa siihen uran avausvoittoon.

Sijat 3-9 ratkaistiin aika-ajoissa vain 0,3 sekunnin erolla. Lotuksen Romain Grosjean oli peräti neljäs, mutta ranskalainen putoaa vaihdelaatikon vaihdosta saadun lähtöruuturangaistuksen myötä yhdeksänneksi. Tästä hyötyivät Sergio Perez, Daniel Ricciardo, Felipe Massa, Pastor Maldonado ja Sebastian Vettel.

Kun noin läheltä kärkeä lähtee noin monta kuljettajaa, joilla on paljon rangaistuspisteitä, niin Vettelin kannattaa ottaa startissa rauhallisesti, sillä avausmutkissa voi tapahtua käytännössä ihan mitä tahansa. Toivottavasti avausmutkista selvitään ilman isoja rytinöitä, jotta nähtäisiin muun muassa Lotuksen ja Force Indian vauhtia kisassa.

Span radalle on myös luvattu sadekuuroja iltapäivän ajalle, joten tyypillinen Ardennien vuoristoalueen sää voi myös olla merkittävä tekijä kilpailun aikana.

Jännittävä Belgian GP käynnistyy klo. 15.

Aika-ajojen tulokset

Mercedekset palasivat kesätauolta vahvoina Spassa

22.8.2015 F1-ennakot

Mercedes-kuljettajat hallitsivat perjantaina Belgian GP:n harjoituksia, kun F1-sirkus palasi kesätauolta Spassa.

Nico Rosberg oli molempien harjoitusosioiden nopein ennen Lewis Hamiltonia. Rosbergille päivä ei ollut ongelmaton, sillä avausharjoituksessa päänvaivaa aiheutti vaihteistovika, kun taas toinen harjoitus päättyi näyttävään rengasrikkoon radan viimeisellä sektorilla.

Paalupaikasta käydään Mercedes-kuljettajien välinen taisto, jossa Hamilton on niskan päällä, sillä hän on ottanut nimiinsä yhdeksän tämän kauden kymmenestä paalusta.

Räikkönen jatkosopimus taskussa Spahan

Ferrarin Kimi Räikköselle kuului hyviä uutisia jo keskiviikkona, sillä italialaistiimi julkisti ensi kautta koskevan jatkosopimuksen suomalaiskuskinsa kanssa. Loistava juttu, että yksi suomalaisen F1-historian menestyksekkäimmistä kuljettajista jatkaa kuninkuusluokassa vielä ainakin yhden kauden.

Räikköselle perjantaipäivä tuotti sijat neljä ja viisi, joten toivottavasti auto oli hieman painavampi kuin iltapäivän osiossa edelle kiilanneilla Red Bull-kuljettajilla. Positiivista oli se, että tallikaveri Sebastian Vettel jäi molemmissa osioissa taakse, mutta mielestäni saksalainen ei saanut kummassakaan osiossa kasaan täysin puhdasta kierrosta.

Williamsilla oli tavallinen perjantaipäivä, sillä sekä Valtteri Bottas että Felipe Massa viettivät suurimman osan harjoituspäivästä kärkikymmenikön ulkopuolella. Bottas kommentoikin harjoitusten jälkeen, että tuloslista ei kerro koko totuutta, joten lauantain aika-ajoissa nähdään kova taistelu Ferrarien, Red Bullien ja Williamsien välillä.

McLaren-Honda saapui kesätauolta päivitetyn moottorin kanssa, mutta tulosluettelossa se ei näkynyt, sillä iltapäivän osiossa vain Marussiat jäivät McLaren-kuskien taakse. McLarenit starttaavat lähtöruudukon hänniltä, sillä he saavat lähtöruuturangaistuksia moottorinvaihdoista.

Avausharjoitusten näyttävimmästä ulosajosta vastasi Lotuksen Pastor Maldonado, joka ajoi seinään aivan radan toisen sektorin alussa. Maldonado oli selvinnyt vain hetkeä aiemmin läheltä piti -tilanteesta. Venezuelalaiskuski taitaa tuntea painetta niskassaan, sillä jos Renault ostaa kauden päätteeksi Lotuksen, niin Maldonadon F1-uran jatko on vaakalaudalla.

Belgian GP:n aika-ajot käynnistyvät Spassa klo. 15.

FP1 – vapaiden harjoitusten tulokset

FP2 – harjoitusten tulokset

Pystyykö Ferrari taistelemaan paalupaikasta Itävallan aika-ajoissa?

20.6.2015 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel oli Itävallan GP:n perjantain vapaiden harjoitusten nopein Red Bull Ringillä. Vettelin tallikaveri Kimi Räikkönen oli kolmanneksi nopein. Mercedeksen Nico Rosberg oli ainoa, joka ehti Ferrari-kuskien väliin.

Toivottavasti Ferrari pystyy haastamaan aika-ajoissa Mercedeksen taistelussa paalupaikasta, vaikka siitä ei varmasti tule helppoa. Vettel kärsi molemmissa perjantain harjoitusosioissa vaihdelaatikkoviasta, johon ei ole varaa aika-ajoissa. Myöskään viidenneksi nopeimman ajan kellottanut Lewis Hamilton ei ole varmasti sanonut viimeistään sanaansa paalutaistossa. Mercedes-kuskilla oli vaikeuksia saada nopeaa kierrosta aikaiseksi superpehmeillä renkailla, joten hänen pehmeän renkaan kierroksensa jäi voimaan.

Williams keskittyi taas molempien kuljettajiensa voimin kisavauhdin hakemiseen, joten heidänkin lopullinen iskukyky nähdään vasta aika-ajoissa. Uskoisin, että sekä Räikköselle että Valtteri Bottakselle paikka toisesta lähtörivistä on maksimitulos. Vettel saattaa pystyä kiilaamaan Mercedes-kuskien väliin, mutta todennäköisesti ei kuitenkaan paalulle.

Red Bullille ja McLarenille rangaistuksia

Red Bull ei lähde kotikisaansa laisinkaan hyvistä lähtökohdista. Tilannetta pahensi se, että Daniel Ricciardo on ottanut viidennen polttomoottorinsa käyttöön tällä kaudella, mikä tarkoittaa kymmenen lähtöruudun pudotusta sunnuntain kilpailuun.

Red Bull-leiristä vahvistettiin myös mielenkiintoinen asia perjantaina, kun itävaltalaistallista myönnettiin Ferrarin tarjonneen moottoreitaan tulevaksi kaudeksi. Red Bullin tekemän simulaation mukaan heidän nykyiset autot olisivat huomattavasti nopeampia jopa b-versiolla Ferrarin moottoreista kuin Renaultin nykyisellä moottorilla. B-versio olisi noin 20-30 hevosvoimaa perässä Ferrarin tehdaskonetta.

Myös McLaren-Hondalla kisaavan Fernando Alonson vaikea kausi sai jatkoa, sillä hänelle tuomittiin 20 lähtöruudun rangaistus sunnuntaille. Alonso on niin ikään ottanut käyttöönsä viidennen polttomoottorinsa, mutta sen lisäksi viidennen turbonsa sekä MGU-H-järjestelmänsä. Tämä tarkoitta sitä, että Alonso starttaa kilpailuun koko joukon viimeisenä sekä saa todennäköisesti joko varikon läpiajorangaistuksen tai aikasakon kilpailuun.

Perjantaina hyvää vauhtia radalla pitivät molemmat Lotus-kuljettajat sekä vastikään Le Mansin 24 tunnin ajon voittanut Nico Hülkenberg, joka kellotti Force Indiallaan peräti kuudenneksi nopeimman kierrosajan. Varmasti tämän kolmikon vauhdin takana on Mercedes-moottori, sillä viime vuoden kilpailussa kärkikymmenikön miehitti peräti seitsemän Mercedes-moottorista autoa.

Itävallan GP:n aika-ajot käynnistyvät juhannuspäivänä klo. 15.

1. vapaiden harjoitusten tulokset

2. vapaat harjoitukset

Lewis Hamilton otti neljännen voittonsa Kanadassa

8.6.2015 F1-kisat

Lewis Hamilton johdatti Mercedekset jälleen kaksoisvoittoon Kanadan GP:ssä. Voitto oli Hamiltonille sekä neljäs voitto kyseisellä katuradalla että myös neljäs tällä kaudella.

44. kerran urallaan paalulta startannut Hamilton piti kärkipaikkansa lähtökiihdytyksessä, eikä luopunut kärkipaikastaan kuin kertaalleen varikkopysähdysten yhteydessä. Hallitseva maailmanmestari kasvatti samalla pistejohtonsa toiseksi sijoittuneeseen tallikaveri Nico Rosbergiin 17 pisteeseen.

Mercedeksen molemmat autot nähtiin palkintokorokkeella jo seitsemännen kerran peräkkäin, mihin on pystynyt vain Ferrari vuosina 1952-53. Saksalaistallilla on loistava mahdollisuus tehdä historiaa Itävallan GP:ssä.

Bottas nousi virheettömällä suorituksella kolmanneksi

Williamsin Valtteri Bottas teki jälleen loistavaa työtä, mikä palkittiin kauden ensimmäisellä palkintokorokepaikalla. Kolmas sija oli myös Williamsin kauden paras sijoitus tähän mennessä.

Ferrarin Kimi Räikkönen oli matkalla kolmanneksi, kunnes varikolla käytettävä starttimoodi teki hänelle tepposet ja pyöräytti suomalaiskuskin auton ympäri. Mikä oli hassuinta, niin vastaavanlainen pyörähdys tapahtui samassa mutkassa täsmälleen vuosi sitten!

Räikkösen kovemmat renkaat menivät pyörähdyksessä piloille, joten he joutuivat vaihtamaan kahden pysähdyksen taktiikkaan. Bottas vuorostaan vaihtoi kisan aikana yhden pysähdyksen taktiikkaan, mikä riitti viemään voiton suomalaisten välisessä taistossa.

Räikkönen joutui tyytymään kilpailussa neljänteen sijaan, mutta suomalaisen kilpailussa tekemä nopein kierros, nosti hänet kaikkien aikojen listassa toiseksi ohi Alain Prostin.

Mercedes, Ferrari & Williams

Kilpailun kovimmat nousut tulivat Ferrarin Sebastian Vettelin ja Williamsin Felipe Massan toimesta. 18:tena startannut Vettel nousi hiljalleen kohti kärkeä, mikä riitti lopulta uskomattomaan viidenteen sijaan. Vuorostaan 15. lähtöruudusta lähtenyt Massa sijoittui lopputuloksissa kuudenneksi.

Molempien suoritusten arvoa nosti se, ettei kilpailussa nähty turva-autoa, joten molemmat kuljettajat ottivat suurimman osan sijoituksistaan puhtaasti ajamalla. Kilpailun kärkikuusikko muodostui ainoastaan Mercedes-, Ferrari- ja Williams-autoista, mikä vahvistaa kuvaa siitä, että tässä on kolme tämän hetken parasta F1-tallia.

Lotuksen Pastor Maldonado otti virheettömällä suorituksellaan kauden avauspisteet, kun venezuelalainen tuli ruutulipulle seitsemäntenä. Tallikaveri Romain Grosjean oli sijoittumassa vieläkin korkeammalle, mutta amatöörimäinen virhearvio ja siitä seurannut osuma Manor-kuski Will Stevensin kanssa, pudotti ranskalaisen lopulta kymmenenneksi.

Kanadan GP oli McLaren-Hondalle jo kauden toinen kilpailu, jossa kumpikaan auto ei päässyt maaliin asti. Varsinkin Fernando Alonso vaikutti erittäin turhautuneelta kilpailun tuoksinassa. Alonsolle keskeytys oli kolmas peräkkäinen, eikä näytä siltä, että asiat tästä kovinkaan nopeasti paranisivat.

Ensi viikonloppuna Le Mansin 24 tunnin ajoon osallistuva Nico Hülkenberg ajoi Force Indiansa ensimmäistä kertaa MM-pisteille sitten Australian avauskisan. Hülkenberg oli maalissa kahdeksas. Red Bullin Daniil Kvjat voitti toistamiseen tallikaveri Daniel Ricciardon. Kvjat oli yhdeksännen sijansa ansiosta kolmas ei-Mercedes-moottorinen auto kärkikymmenikössä.

F1-kausi jatkuu juhannusviikonloppuna Itävallan Red Bull Ringillä.

Kanadan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Suomalaiset valtasivat toisen rivin Kanadassa

7.6.2015 F1-ennakot

Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas starttaavat toisesta lähtörivistä sunnuntai-iltana Suomen aikaa ajettavaan Kanadan F1-osakilpailuun.

Räikkönen sai vihdoinkin kaiken osumaan kohdilleen lauantaina, mikä tarkoitti Ferrarin suomalaiskuljettajalle paluuta aika-ajojen kärkikolmikkoon ensimmäistä kertaa sitten huhtikuun 2013. Bottas täydensi loistavaa suomalaispäivää pitämällä takanaan hyviä otteita läpi viikonlopun esittäneet Lotus-tallin kuljettajat. Molempien suomalaiskuljettajien urakkaa helpotti heidän tallikavereidensa kokemat tekniset ongelmat aika-ajojen aikana.

Nähdäänkö kaksi suomalaista palkintokorokkeella?

Eturivin valtasivat tuttuun tyyliin Mercedes-kuljettajat Lewis Hamilton sekä Nico Rosberg. Vauhdillisesti Mercedeksiä ei myöskään sunnuntaina lyödä, mutta mahdolliset tekniset ongelmat voivat ratkaista pelin suomalaisten hyödyksi.

Uskon siihen, että ainakin yksi suomalainen nähdään Kanadan GP:n palkintokorokkeella, mutta jos Mercedes kärsii samanlaisista jarruongelmista kuin täällä vuosi sitten tai aiemmin tällä kaudella Bahrainissa, niin saatamme olla tilanteessa, että meillä on kaksi suomalaista palkintokorokkeella.

Tärkeintä suomalaisten kannalta on saada hyvä lähtö, sillä avausmutkat ovat erittäin tiukkoja ja ahtaita Kanadassa. Jos suomalaiset pääsevät ajamaan puhtaassa ilmassa, niin molemmilla on mahdollisuus ajaa erittäin hyville pisteille.

Vettel ja Massa järjestävät ohitusnäytöksen kilpailussa

Ferrarin Sebastian Vettel sekä Williamsin Felipe Massa putosivat teknisten ongelmien takia ulos aika-ajoista jo avausosiossa. Massa starttaa kilpailuun 15. lähtöruudusta, kun taas Vettel 18:tena, sillä hän sai lähtöruuturangaistuksen, ohitettuaan harjoituksissa Manor-kuski Roberto Merhin punaisten lippujen aikana.

Vettelin ja Massan täytyy vaan malttaa mielensä avauskierroksella, sillä oman kisansa pystyy helposti pilaamaan heti alussa. Molemmilla kuljettajilla on hyvät mahdollisuudet nousta vielä MM-pisteille. Jos turva-auto osuisi vielä heille suotuisasti, niin jopa kärkiviisikkoon voisi olla mahdollisuuksia. Turva-auton mahdollisuus on myös erittäin suuri katuradalla.

McLaren-Hondalle lauantai oli synkkä, sillä päivä alkoi moottorinvaihdolla Fernando Alonson autoon. Kaksinkertaisen maailmanmestarin moottorista oli löytynyt vakava järjestelmävika, joka pakotti McLarenin ottamaan käyttöönsä jo kauden neljännen ja viimeisen moottorinsa koko kauden kiintiöstä.

Kun Alonson auto saatiin vihdoin radalle, niin Jenson Buttonin Honda-moottori petti, eikä moottorinvaihtoa ehditty suorittamaan ennen aika-ajoja, joten Button starttaa kisaan viimeisenä. Brittikuski joutuu kisassa vielä ajamaan kertaalleen varikon läpi lisärangaistuksena. Alonso oli aika-ajon 13:s, mutta McLaren on liian hidas suorilla ohittamiseen, joten vaikea kisa on luvassa molemmille McLaren-kuljettajille.

Aika-ajon yllättäjiin kuuluivat Lotuksen Romain Grosjean ja Pastor Maldonado, jotka miehittivät lähtöruudukon kolmannen rivin. Kisassa mitataan, että kestävätkö herrojen päät loistavaa tilaisuutta saavuttaa ison kasan pisteitä. Aika-ajon onnistujiin kuului myös Force Indian Nico Hülkenberg, joka starttaa seitsemäntenä. Ensi viikonloppuna Le Mansin 24 tunnin ajoon osallistuva Hülkenberg tavoittelee kisassa ensimmäisiä MM-pisteitään sitten Australian avauskisan.

Mercedeksen ylivoima näkyi vahvasti aika-ajoissa, sillä seitsemässä autossa kärkikymmenikössä jyrisee Mercedeksen voimanlähde.

Lähtövalot sammuvat Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla klo. 21 Suomen aikaa.

Hamiltonin paalukierros (video)