Selaat arkistoa kohteelle liikuntaleikit.

Born to move!

29.5.2015 Yleinen

Sateenkaaressa koko lukuvuoden johtavana teemana on ollut liikunta. Kevään aikana ehdimmekin päivittäisen ulkoilun ja omaehtoisen liikunnan lisäksi touhuta kaikenlaista urheilun parissa. Ohjelmassa oli paljon liikuntaleikkejä sekä ulkona että liikuntasalissa. Luistelua ja hiihtoa harrastimme Kisapuiston laduilla ja UK-areenan jäällä aivan päiväkodin lähimaastossa. Lisäksi talviliikuntaan liittyen kävimme mäenlaskussa Kaukaan kentällä ja metsässä ”kuopilla”. Liikuntaa oli tarjolla myös Kaukaan koulun järjestämissä tapahtumissa. Välkkäritoiminnan ja pihan suomien mahdollisuuksien lisäksi pääsimme kokeilemaan temppurataa, pieniä kisailuja, futista ja frisbeegolfia mm. kevätriehassa.

helmikuun loppu 010

Elämyksiä koimme harjoittelemalla sirkusakrobatiaa, retkeilemällä eri kohteisiin, osallistumalla pihaseikkailuun, vierailemalla kiipeilykeskuksessa ja ottamalla osaa ohjatulle Born to move -liikuntatunnille.

Kaiken päälle ujutimme liikuntaa myös toiminnalliseen matikkaan ja äikkään. Lukuja harjoittelimme liikkuen paitsi liikuntasalissa, myös pihalla, metsässä ja sisäleikeissäkin. Esimerkkeinä tästä metsämatikka, erilaiset tarkkuusheitot ja pisteiden laskut, mahalautaliukujen mittaaminen ja lukusuorahypyt. Aamu- ja päiväpiireillä hypimme lukumääriä, tavuja ja kirjaimia. Kirjaimiin tutustumisten yhteydessä tutuiksi tulivat ainakin tavuhyppyruudukot.

tammikuun loppupuoli 004tammikuun loppupuoli 005

1. Lukuja liikkuen ja hippaleikkejä

X-hyppyhippa

X-hyppyhipassa valitaan 2-3 hippaa, jotka lähtevät ottamaan muita kiinni. Kiinnijääneen pitää hipan ohjeiden mukaan hyppiä esim. 10 haarahyppyä paikallaan. Tämän jälkeen pääsee taas mukaan leikkiin.

image

Summamuotojumppa

Tämä alkulämmittelyksi hyvin sopiva jumppa kehittää myös matemaattisia taitoja. Sateenkaarelaisen harjoittelivat mm. luvun viisi summamuotoja. Opettaja tai leikin ohjaaja näyttää esim. yhden tasahypyn ja lasten pitää miettiä monta jumppaliikettä pitää vielä tehdä lisää, että päästään viiteen. Näin käydään läpi kaikki ko. luvun summamuodot läpi.

Viisi kyykkyä (5 + 0)

Yksi tasahyppy, neljä yhden jalan hyppyä (1 + 4)

Kaksi X-hyppyä, kolme askelkyykkyä (2 + 3)

Kolme alasvenytystä, kaksi kierrehyppyä (3 + 2)

Jne.

Maa, meri, laiva luvuilla 3, 4 ja 5

Tuttu maa, meri, laiva leikki taipuu myös matikkaharjoitukseksi. Opettaja tai leikin ohjaaja huutaa summamuotoja luvuista 3, 4 tai 5 (esim. 1 + 1). Ennen leikkiä on sovittu, että maa on 3, meri 4 ja laiva on viisi. Lasten tulee miettiä vastaus ja juosta mahdollisimman nopeasti oikean vastauksen kohdalle.

Örkki- tai viivahippa

Viivahipassa leikkijät kulkevat salin viivoja pitkin ja hippa yrittää ottaa heitä kiinni. Mikäli hippa saa leikkijän kiinni, tulee tämän jäädä kyseiseen kohtaan istumaan. Tällöin hän muodostaa reitille esteen vielä mukana oleville pelaajille. Örkkihippa on pieni muunnos viivahipasta. Örkki ja muut leikkijät kulkevat salin viivoja pitkin. Örkin on läpsyteltävä käsiä yhteen vartalonsa edessä. Kaikkien mukana olevien on käveltävä. Mikäli örkki saa leikkijän kiinni, muuttuu hän myös örkiksi. Näin jatketaan, kunnes kaikki ovat muuttuneet örkeiksi.

maaliskuu alkupuoli 122

Puu, silta, kivi

Tässä hippaleikissä hippa päättää muuttuuko kiinnisaatu leikkijä puuksi, kiveksi vai sillaksi. Puun tulee seisoa kädet levällään, jolloin pelastaminen tapahtuu juoksemalla kierros puun ympäri. Kiven pitää mennä mykkyrälle lattialle, joilloin tämän voi pelastaa hyppäämällä yli. Silta muotostaa itsestään kaaren, jonka ali ryömimällä tämän voi pelastaa.

Kipot ja kannet

Tähän leikkiin tavitaan paljon merkkikartioita eli tötsiä, jotka levitellään eripäin ympäri salia. Ryhmä jaetaan kahteen joukkueeseen, jotka yrittävät saada tötsöt joko kipoiksi eli ylösalaisin tai kansiksi eli ns. oikeinpäin. Peliä pelataan tietty aika ja ohjaajan merkistä kaikki nostavat kätensä ylös. Tämän jälkeen lasketaan tulos.

image

2. Pallopelejä ja pelisovelluksia

Alkulämmittelyä ja pelisovelluksia

Ylös-alas hippa

Tähän hippaleikkiin tarvitaan hippojen lisäksi 2-3 pelastaa, joilla on pallo. Aina kun hippa on koskettamalla saanut pelaajan kiinni, hänen täytyy mennä maahan istumaan kädet edessä. Pelastajat voivat pelastaa kiinnijääneen heittämällä tälle pallon. Tällöin osat vaihtuvat ja kiinnijäänyt pääsee peliin mukaan pelastajana.

Vierityshippa

Vierityshipassa kaikilla leikkijöillä paitsi hipoilla on pallo. Mikäli hippa saa kiinni leikkijän, tämän pitää jäädä seisomaan haara-asentoon. Pelastaa voi kukaan muu pelaaja, joka vierittää pallonsa kiinnijääneen jalkojen välistä.

image

Pidä puolesi puhtaava

Jaetaan ryhmä kahteen joukkueeseen ja jaetaan molemmille yhtä monta palloa. Tietyn ajan verran kumpikinm joukkue yrittää pitää puolensa mahdollisimman puhtaina pelivälineistä. Kuitenkin niin, että palloja saa heittää vain yhden kerrallaan ja maata pitkin. Lopuksi lasketaan tulos – kumman puolella on vähemmän välineitä on voittaja.

Keilauspeli

Tarkkuusheittoja voi harjoitella myös keilauspelien avulla. Tässä versioissa merkitään iso alue, jonne jokainen pelaaja saa vapaasti asettu keilansa kanssa. Pelissä on myös esim. 2-3 pallo, joilla yritetään kaataa toisen pelaajan keila. Mikäli oma keila kaatuu, pitää mennä alueen ulkopuolelle ”polttajaksi”. Se pelaaja, jonka keila on viimeisenä pystyssä on voittaja.

image

Futisleikit

Maa, meri, laiva kuljettaen

Maa, meri, laiva -leikki taipuu moneen. Futiksen yhteydessä se sopi hyvin kuljettamis-, reaktio- ja nopeusharjoitukseksi. Leikissä oli maa-, meri- ja laiva-alueet tötsillä rajattuna, mihin lapset mahdollisimman nopeasti jaloilla palloa kuljettaen yrittivät päästä.

maaliskuu alkupuoli 093

Kuka pelkää pelimiestä

Tämä leikki on muunnos monelle tutusta kuka pelkää merimiestä -leikistä. Mukana on vain pallo. Keskellä oleva ns. hippa on puolustaja ja yrittää riistää muilta leikkijöitä eli hyökkääjiltä palloa ennen kuin he pääsevät turva-alueella

Pallonkäsittelyä

Teimme futisharjoittelun yhteydessä aika paljon pallonkäsittelytreeniä – erilaisia temppuja pallon kanssa. Heitto ilmaan ja mahdollisimman nopeasti  sekä taputtaa käsiä yhteen mahdollisimman monta kertaa pallon ollessa ilmassa. Sitten peliväline piti saada vielä kopiksi. Harjoittelimme myös jalkojen alta vieritystä eli ns. kahdeksikkoa, ponnautusta jalalla ja kiinniottoa. Lisäksi leikimme marjasoppa -leikkiä, jossa keksimme erilaisia pallonkäsittely ja kuljetustapoja. Leikkijöiden piti kuljettaa palloa eri tavoin ohjaajan huutojen mukaan: mustikka, mansikka, puolukka ja marjasoppa!

maaliskuu alkupuoli 084

Pienpelit

Futiskertojen loppuun pelasimme pienpelejä joko viiva-, penkki- tai jalkapallomaalehin. Joukkueita tuli yhteensä neljä ja pelejä pelattiin joko 4 vastaan 4 tai 5 vastaan 5.

maaliskuu alkupuoli 098maaliskuu alkupuoli 095

Mailapelejä ja sählyä

Syöttöpallo

Pelaajat saavat liikkua vapaasti kentällä ja syötellä palloa toisilleen. Mitä isompi ryhmä on sitä enemmän tässä leikissä voi olla mukana palloja. Myös pelaajien taitotaso ratkaisee.

Kuka pelkää pallonryöstäjää

Tämä leikki on sovellus kuka pelkää merimiestä -leikistä, johon lisätään vain mailat ja pallot jokaiselle leikkijälle paitsi puolustajalla. Puolustaja on alueen keskellä ja yrittää riistää palloa muilta leikkijöiltä. Mikäli näin käy, pallon menettänyt pelaaja siirtyy puolustajaksi.

Pallorosvot liikkeellä

Pelialueella on neljä maalia ja kaikilla osallistujilla maila ja pallo. Tavoitteena on omaa palloa samalla suojaten riistä pallo muilta leikkijöiltä ja laukoa se maaliin. Takaisin peliin pääsee hakemalla oman pallonsa maalista ja jatkamalla kuljettamista. Pelin voittaja on se rosvo, joka on pelin päätyttä tehnyt eniten maaleja.

Pienpelit

Pelasimme sählyä samaa kaavaa noudatten kuin futistakin. Kenttä jaettiin puoliksi ja molemmi puolikkaille tuli 4 vastaan 4 tai 5 vastaan 5 pienpelit. Maalivahteja ei ollut, vaan maalit kaadettiin nurinpäin, joilloin niistä tuli matalammat.

helmikuun loppu 042helmikuun loppu 043

Korista ja käsipallopelejä

Piiripallo

Piiripallossa palloa heitellään pienryhmissä piirissä. Heittäjän tulee huuta sen pelaajan nimi, jolle pallon heittää. Myös katsekontakti tärkeä heittäjän ja vastaanottajan välillä.

Korishippa

Korishippa -leikkiä pelataan siten, että alueen keskellä on 3-4 koripalloa. Pelaajista valitaan muutama hippa, jotka lähtevät ottamaan muita kiinni. Kiinnijäädessä pitää jäädä seisomaan paikalleen kädet edessä. Kukan tahansa muu pelaaja voi käydä hakemassa pallon alueen sivulta ja pelastaa heittämällä pallon pelastettavalle. Tämän on vietävä pallo takaisin alueen reunaan.

image

Tornipallo

Tähän peliin tarvitaan kenttä ja kaksi joukkuetta, joiden jäsenistä yksi menee penkin päälle torniksi. Pisteen saa aina heittämällä pallon omalle tornilleen.

Heittotreeni

Sateenkaarelaisen korisheittotreenit toteutettiin pienryhmissä, joissa yksi heitti, yksi otti levypallon korin alta ja muut odottivat vuoroaan. Heittäjä meni aika levypallopelaajaksi ja levypallon ottanut antoi tai heitti pallon jonon ensimmäiselle ja meni itse jonon päähän.

image

Korismestari

Korismestarissa koripalloa opeteltiin käsittelemään eri tavoin. Pallo pyöriteltiin eri tavoin, mm. vartalon, nilkkojen tai pään ympäri. Teimme myös heittoja ilmaan ja välissä taputuksia. Lisäksi pallo heitettiin istualtaan ilmaan ja otettiin seisaaltaan kiinni ja päinvastoin. Lopuksi tehtiin erilaisia pomputuksia, joilla totuteltiin pallon liikkeeseen.

image 

Tarkkusheittoa

Tarkkuusheittoa harjoiteltiin erilaisin välinein ja leikein. Mukana oli mm. ”ampumahiihtoviesti”, jossa palloilla tai hernepusseilla piti kaataa neljä keilaa. Mikäli keila jäi pystyy, seurasi sakkorinki juosten ja vasta sen jälkeen pääsi vaihtoon. Mikäli sai kaikki keilat kaadettua, piti vain nostaa keilat pystyyn ja sitten vaan suoraa vaihtoon. Renkaanheittoa ja käpyjen tarkkuusviskelyä harrastettiin Tuosan retkellä. Kevätriehassa testattiin fisbeegolf-tarkkuutta, koripallonheittoa ja laukaisutarkkuutta.

imageimageimageimagehuhtikuun loppu 070

3. Talviurheilua

Talviurheilua lumella ja jäällä – lumileikit, mäenlaskut, hiihtoretket ja luistelut – kuuluivat Sateenkaarelaisten ohjelmaan. Lapsille tulivat talviliikunnan ohella tutuiksi lähiympäristön liikuntapaikat: UK-areena, Kisapuiston jäähalli ja tekojää, Kaukaan kenttä, peikkometsä ja Kisapuiston hiihtoladut.

Tänä talvena oli onneksi kohtuullisen hyvin lunta, joten ideoimamme hiihtoviikko maaliskuun alussa saatiin toteutettua suunnitelmien mukaan. Hiihtoviikolla teimme joka päivä retken Kisapuiston laduille, jossa harjoittelimme hiihdon perustaitoja välineiden laitosta ja huollosta alkaen. Tavoitteena oli saada mahdollisimman perushiihtoharjoittelua kaikille, joten laduilla vierähtikin yleensä 1,5-2 tuntia aikaa. Tasatyöntöä ja vuorohiihtoa harjoiteltiin tasaisilla osuuksilla. Mäenlaskuun piti ottaa ”muna-asento” ja ylämäkeen kiivettiin joko tamppaamalla tai haarakäynnillä.

maaliskuu alkupuoli 001maaliskuu alkupuoli 003maaliskuu alkupuoli 006

Luistelemassa kävimme tosi ahkerasti. Saipan kiekkokoululaisia ryhmästä löytyi useita, kuten myös muuten innokkaita luistelijoita. Luistelukerroista UK-areenalla löytyy yhteenveto näiltä sivuilta eli täältä: http://sateenkaarenpaassa.omablogi.fi/tag/luistelu/. Muutamilla viimeisillä kerroilla keväällä luistelimme musiikin tahdittamina vapaasti. Lisäksi lapsilla oli mahdollisuus pelata ”lätkää”…

tammikuun loppu 031maaliskuu alkupuoli 014maaliskuu alkupuoli 016maaliskuu alkupuoli 030

4. Elämys- ja luontoliikunta

Retkeily

Retkiä teimme kevään aikana aika paljon. Talvella lähes viikottaiset luistelut sisälsivät pienen patikoinnin UK-areenalle. Hiihtoviikolla teimme pieniä laturetkiä päivittäin Kisapuiston maastoihin. Lähiympäristöön tutustuimme tekemällä retkiä Kaukaan kentälle, jossa laskimme mäkeä. Muita lähikohteita olivat Kaukaan koulun piha sekä lähikauppamme Lehmus, jossa kävimme ostoksilla yhdessä lasten kanssa. Tietenkin retkeilimme myös peikkometsään, jossa talvella vierailimme laskiaisena ”Liu, lau laskiaista…” -tyyliin pulkkamäessä. Keväällä keskityimme luontoleikkeihin ja eväsretkeilyyn.

imageimageimage

Kävellen teimme retkeä myös Lauritsalan kirkkoon, pääkirjastoon, liikuntakeskus Lehmukseen ja Kimpisen koulun upealle pihalle sekä Amiksen kentälle pelaamaan jalkapalloa. Alla olemme Kimpisen koulun pihalla, josta löytyy mm. ministadioneita, huiman korkea kiipeilyteline ja keinuja. Nämä välineet ja paikat sopivat erinomaisesti liikuntaan.

huhtikuun alku 058 huhtikuun alku 049

Tuosan (Seurakunnan leirikeskus) retkellä harrastimme myös luontoliikuntaa, mm. roskia ja luonnonmateriaalia keräten.

imageimage

Linnoituksessa kiertelimme eri kohteita jalkapatikalla, ihastelimme maisemia, nautimme eväistä ja tutustuimme kuvataidekoulun kevätnäyttelyyn, jossa oli esillä satuihin ja tarinoihin liittyviä töitä.

imageimageimage

Luonto-, piilo- ja suunnistusleikit

Luonnossa, pihalla ja sisälläkin tutustuimme erilaisiin luonto-, piilo ja suunnistusleikkeihin. Luontoleikkeihin liittyivät luonnonmateriaalit ja metsäympäristön hyödyntäminen. Hippaleikeistä leikimme puuhippaa muutamin eri variaatioin.

huhtikuun loppu 005huhtikuun loppu 010

Lisäksi muutamia liikunnallisia pari- ja ryhmätehtäviä tehtiin kevään metsäretkien yhteydessä. Keräysleikeissä lasten piti kerätä erilaisia materiaaleja lähiympäristöstä mahdollisimman nopeasti. Käpyjen keräyksessä taas piti kävyistä tehdä mahdollisimman pitkä jono kolmen minuutin aikana.

huhtikuun loppu 023huhtikuun loppu 024

Piiloleikkejä leikittiin yhdessä useampia. Sillit purkissa -leikissä yksi piiloutui ja muut yrittivät etsiä. Kun löysi piiloon menneen leikkijän, tuli itsekkin mennä samaan piiloon. Leikki loppui, kun kaikki olivat samassa piilossa. Viheltäjä -leikissä yksi meni piiloon ja muut yrittivät etsiä. Piilossa oleva antoi äänimerkkejä esim. pillillä. Leikki loppui, kun joku etsijöistä löysi piilossa olleen. Potkaise palloa -piiloleikki on taas sovellus kymmenen tikkua laudalla -leikistä, jossa etsijän kerätessä tikkuja muut piiloutuvat. Potkaise palloa -leikissä pallo potkaistaan mahdollisimman kauas – muut menevät piiloon, kun etsijä hakee pallon takaisin. Pelastaminen tapahtuu potkaisemalla pallo jälleen mahdollisimman kauas. Etsijän huutaessa näkemänsä leikkijän nimen, tämä joutuu tietenkin ”vangiksi”. Siis äkkiä piiloon!

huhtikuun loppu 028huhtikuun loppu 034

Suunnitusleikeistä tutustuimme lähinnä valokuvasuunnistukseen, jota leikittiin sekä pihalla että sisällä. Sisällä etsittiin vihjeitä kadonneiden munkkien ja pääsiäismunien löytämiseksi. Ulkona taas etsittiin rasteja, joissa kussakin oli liikuntatehtävä.

huhtikuun alku 045

 

Löytäisitkö sinä nämä paikat päiväkodin pihalta?

huhtikuun alkupuoli 017 huhtikuun alkupuoli 021

Kiipeily

Yksi kevään kohokohtia oli varmasti vierailu BoulderSaimaa kiipeilykeskuksessa. Boulderointi on lapsille turvallinen, sillä siinä ei kiivetä korkeussuunnassa 5 metriä edemmäs. Lisäksi mitään köysiä tai erityisvarusteita ei tarvita, vaan kiipeilytossut ja magnesium riittävät. Kuvat kertonevat enemmän kuin sanat: lapset olivat uskomattoman taitavia ja moni oppi nopeasti lajin salat. Kehitystä tapahtui huimasti jo ensimmäisen kerran aikana. Meidän Sateenkaarelaisten päätä ei huimaa!

imageimageimageimageimage

Pihaseikkailu

Liikunnan keskusjärjestön VALO:n ideoimaan Pihaseikkailuun otimme osaa toukokuussa. Tällä kertaa pihaseikkailurastit olivat päiväkodin pihalla koko viikon lasten ja vanhempien ilona. Lisäksi Sateenkaarelaiset järjestivät perheille ”Kevätjuhlaseikkailun” eli liikunnallisen pihatapahtuman, jossa urheiltiin yhdessä Pihaseikkaulurastien parissa. Kevätjuhlaseikkailun ajan perheitä palveli myös ilmainen kioski…. Pihaseikkailurastit ja -materiaalit 2015 löydät täältä: http://www.sport.fi/varhaiskasvatus/varhaiskasvattaja/pihaseikkailu Alla tunnelmapaloja Sateenkaaren Kevätjuhlaseikkailusta kuvien muodossa:

toukokuun puoliväli 006toukokuun puoliväli 029toukokuun puoliväli 017toukokuun puoliväli 007toukokuun puoliväli 019toukokuun puoliväli 015toukokuun puoliväli 032

Akrobatiaa

Sirkustemput ovat lähellä lasten sydäntä. Akrobatiaa ja kehonhallintaa harjoittelimme lähinnä pienien paritehtävien kautta. Lämmittelyyn käytettiin erilaisia leikiomaisia harjoitteita. Erilaiset keinumiset, kierimiset ja kuperkeikat harjoiteltiin jumppamatolla. Paripeli- ja paripatsastreeneissä harjoitettiin notkeutta, reaktioita ja staattista tasapainoa. Kivi, paperi, sakset -leikin eri variaatioissa testattiin älyä, nopeutta ja voimaa. Pariakrobaattisista liikkeistä harjoiteltiin tupla-astronauttia, jossa ollaan eri suuntiin päällekkäin – toinen etunojassa niin, että alla oleva ottaa jaloista kiinni ollen selällään maton päällä. Toisena liikkenä kokeiltiin konttaa kontan päällä, jossa toinen pareista kiipeää toisen yläpuolelle konttausasentoon. Kolmantena akrobatialiikkeenä tutustuttiin kontan päällä seisontaan, jossa toinen pareista nousee varovasti seisomaan poikittain konttausasennossa olevan parinsa päälle.

imageimageimageimage

Born to move!

Born to move -liikuntatuntia oli myös Sateenkaaressa odotettu pitkään. Satuja, menevää musiikkia, leikkiä ja liikuntaa yhdistävä tunti on todellista hikijumppaa, jossa kuitenkin rauhallinen ja kovatempoinen tekeminen vaihtelevat. Lapset innostuivat kovasti tästä hieman erilaisesta liikunnasta, jossa ei edes välttämättä huomaa urheilevansa kovilla sykkeillä. Kivaa ja leikinomaista liikkumista, vai mitä!

imageimageimage

TÄMÄN MYÖTÄ SATEENKAARELAISET TOIVOTTAVAT KAIKILLE LÄMMINTÄ JA LIIKUNNALLISTA KESÄÄ!

Tervetuloa Sateenkaaren kevätjuhlaseikkailuun

11.5.2015 Yleinen

image

Tiistaina 12.5.2015 Klo 17.30 päiväkodin pihalla

Tervetuloa juhlimaan ja liikkumaan koko perheen voimin

Luvassa musiikkia, pihaseikkailurasteja ja ilmainen kioski

Liikuntaan sopiva ja säänmukainen vaatetus

Hauskaa Vappua!

2.5.2015 Yleinen

Vappu on opiskelijoiden juhla, joten me eskarilaisetkin päätimme viettää Vappua oikein pitkän kaavan mukaan. Niinpä koko Vappuviikon Sateenkaarelaiset ”hulinoivat” Vappu-teemalla. Viikon toiminta rakentui siis lähes kokonaan Vapun ympärille, sillä tekemistä ei ollut vaikea keksiä. Melkein kaikki suunniteltu saatiin toteutettua, vaikka oikukas keväinen sää estikin viikolle kaavaillun vaelluksen ja piknikin. Pappilannimen maisemat odottavat meitä kyllä myös myöhemmin keväällä, mikäli säät olisivat suotuisemmat. Ilmapallot, karnevaalit, leikit, musiikki ja munkit kuuluvat erottamattomasti Vappuun. Niitä ei tietenkään unohdettu Sateenkaarelaisten Vapun teemaviikolla. Tässä raporttia Sateenkaarelaisten juhlaviikon tapahtumista:

1. Päivä: Vappuaskartelua

Vappuviikon aloitimme kädentaidoilla. Työskentelimme kolmessa pienryhmässä saman tehtävän parissa. Lapset saivat askarrella Vappuilmapallot kartongista. Eri värisistä kartongeista sai ensin valita mieluisan, minkä jälkeen ilmapallo leikattiin irti mallin mukaan. Tämän jälkeen sai valita kahdesta tekniikasta: ykkösvaihtoehtona oli kuulamaalaus, jossa ilmapallo ensin teipattiin laatikon pohjalle. Tämän jälkeen laatikkoon laitettiin eri värisiä maaleja ja marmorikuulia. Sitten vaan heiluttelemaan kuulia ympäri laatikkoa ja pallon pintaan syntyi kivoja kuvioita.

huhtikuun loppu 031

Toisena vaihtoehtona oli pallon koristeleminen silkkipaperilla. Yllätys, yllätys kuulamaalaus oli lasten mielestä paljon hauskempaa ja suositumpaa kuin silkkipaperi. Lopuksi ilmapalloihin tehtiin naru kierittämällä kahdesta-kolmesta eri värisestä puuvilllalangasta. Ilmapallot onnistuivat mielestämme erinomaisesti, hieno sisustuselementti, vai mitä :)

image

2. Päivä: Vappukarnevaalit

Toisena päivänä järjestimme omalaiset Vappukarnevaalit, johon kuului ulkoliikuntaa, musiikin kuuntelua ja levyraati, maalausta ja ilmapalloleikkejä. Aloitimme siis ulkona Alkulämmittelyn ja hippaleikkien merkeissä. Jatkoimme karnevaaleja toimintapisteillä sisällä. Kolmessa pienryhmässä lapset pääsivät kokeilemaan ja toimimaan kaikilla pysäkeillä. Aikaa työskentelyyn pisteellä oli noin 20 minuuttia eli kokonaisuudessaan 2 x 20 minuuttia = 60 minuuttia.

huhtikuun loppu 039huhtikuun loppu 037

1. Piste: ilmapalloleikit

Vappuun kuuluvat olennaisena osana ilmapallot, joilla voi myös leikkiä. Aloitimme pitämällä yhdessä palloa ilmassa siten, ettei sama lapsi saanut koskea kahta kertaa peräkkäin palloon. Tämän jälkeen kisaltiin yksilöinä, kuka saa pisimpään pidettyä palloa ilmassa käsillä pompotellen. Pallo ei saanut osua kattoon eikä seinään. Tämän jälkeen kisailua jatkettiin kahdessa joukkueessa – voittaja oli taas se joukkue, joka sai pidettyä palloa pisimpään ilmassa. Lopuksi hauskimmassa leikissä kilpailtiin pareittain ilmapallon puhkaisemisessa (peppua tai jalkapohjaa sai käyttää).

huhtikuun loppu 043huhtikuun loppu 049

2. Piste: maalaus

Mikäs lapsista on sen hauskempaa kuin maalaminen. Maaleja, pensseleitä ja iso liuska voimapaperia eteen ja maalaamaan! Tässä ryhmä maalasi aina yhteistyönä, joten toisen teoksen päälle ei saanut maalata. Aiheena jättimaalauksissa oli kevät ja Vappu.

huhtikuun loppu 047huhtikuun loppu 052

3. Piste: levyraati

Levyraatissa lapset kuuntelivat kolme biisiä. Jokaiselle annettiin pisteet kuuntelun jälkeen. Lapset saivat itse piirtää antamansa numeron lapulle. Lopuksi laskettiin kunkin kappaleen saamat pisteet yhteen ja eniten pisteitä saanut oli tietenkin voittaja. Levyraatissa kuultiin ainakin Munamiestä ja Robinia…

3. Päivä: Vappumunkkien metsästystä (ja syöntiä)

Lapset rakastavat etsintäleikkejä, joten nyt oli löydettävä kadonneet (piilotetut) munkin. Jakauduimme kahteen joukkueeseen (pienryhmämme Leo Messi ja Olivier Giroud), jotka saivat tehtäväkseen etsiä vinkkejä siitä, mihin munkit oli piilotettu. Munkkien metsästystä varten ympäri päiväkotia oli levitelty kirjainlappuja, joita oli kahta eri väriä – molemmille joukkueille omansa.

huhtikuun loppu 055

Lapset lähtivät siis etsimään kirjailappuja, joista muodostuisi kolmen sanan vihjelause siitä, minne munkit olivat kadonneet. Kun kaikki laput oli löydetty muodostettiin kirjaimista open avustuksella kokonainen  vihjelause, joka kuului ”Kysy neuvoa opelta”. Kun lapset olivat ratkaisseet vihjeen, niin opettaja antoi lisävinkin siitä, missä munkit saattaisivat olla… ja löytyiväthän ne! Sitten vaan ravintola pystyyn ja herkuttelemaan! Nam, nam, onpas hyvää.

huhtikuun loppu 061huhtikuun loppu 066

4. Päivä: Vappurieha

Vappuaattona suuntasimme Kaukaan koululle Vappuriehaan, joka oli samalla Sateenkaaren ”virallinen” Vappubilepaikka. Juhlaa vietettiin yhdessä koululaisten kanssa ja ohjelman järjestämisestä vastasivat lähinnä 5.-6. luokkien oppilaat, opettajat ja koulunkäyntiavustajat. Tällä kertaa juhlissa teemana oli matkustaminen, joten ennen matkaan lähtöä oli syytä tankata herkkuja.

image

Koulun 5 B luokka oli järjestänyt yhdessä vanhempiensa kanssa Buffetin, josta Sateenkaarelaiset saivat käydä itse ostamassa herkkuja 2 € budjetilla. Tarjolla oli mm. mokkapaloja, karkkeja, muffineita, limpparia ja pillimehua. Ostoksien jälkeen herkuteltiin oikein kunnolla…

image

Vappuriehan matkailu aloitettiin lennolla jonnekin kauas, mutta emme ehtineet herkuttelultamme mukaan kyseiselle lentomatkalle. No, eipä hätää sillä matkustusaiheiset pajat olivat saatavillamme ilman lentoakin. Lähdimme siis matkalle ympäri maapallon hauskojen pajatehtävien parissa.

image

1. USA ja Espanja: frisbeegolf ja futis

Koulun pihalla lapsille oli mahdollisuus pelata futista ja frisbeegolfia. Leikkimielistä kisailua ja liikuntaa oli siis luvassa. Frisbeegolfissa tavoitteena oli saada kiekko heitettyä koriin mahdollisimman vähillä heitoilla. Toki saattoi vain treenata puttaamista lähempää koria. Futista pelattiin sekajoukkuein.

huhtikuun loppu 069

2. Kiina: kasvomaalaus

Tässä pajassa tarjolla oli kasvomaalauksia ja ”tatuointeja”. Teemana olivat kiinalainen taide ja erityisesti kiinalaiset horoskoopit. Opettajat ja 6. luokan oppilaat tekivät meille tosi hienoja maalauksia.

huhtikuun loppu 077huhtikuun loppu 078huhtikuun loppu 079

3. Japani: kädentaidot

Japanissa lapset pääsivät tekemään leijoja. Leijan kartonkipohjalle tehtiin japanilaisia ”kirjaimia” ja merkkejä tai omaa itään liittyvää koristelua liiduilla ja sapluunoilla. Tämän jälkeen leijalle tehtiin ns. kehykset kahdesta puutikusta, jotka solmittiin narulla ristin muotoon. Leija liimattiin kokoon taittamalla reinut ristikon päälle. Lopuksi leijalle kieritettiin häntä kahdesta-kolmesta eri värisestä puuvillalangasta.

huhtikuun loppu 083huhtikuun loppu 086huhtikuun loppu 087

4. Havaiji: kilpailuja

Koulun sali oli muuttunut Havaijiksi, jossa käytiin erilaisia liikunnallisia kisoja. Tarkkuusheittoa, tarkkuuslaukauksia, hulavanteen pyöritystä ja hernepussin heittoa. Yksinkertaisena ideana oli se, että kuka pisimpään pysyi ns. pelissä mukana oli voittaja. Voittajalle oli luvassa myös pieni palkinto…

huhtikuun loppu 073huhtikuun loppu 074

5. Kiina: I-Pad ja 6. Viro: tekninen työ

Näille pajoille emme tämän matkan aikana ehtineet. No, onhan se hyvä jättää jotakin myös ensi kerran reissulle. Matka päättyi koululaisten osalta paluulentoon, mutta me eskarilaiset puistelimme Vappubileiden, vappuriehunnan ja matkustelun pölyt yltämme ulkoilulla. Mikäpäs sen parempaa, kun aurinkokin alkoi viimein paistaa.

HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE!

 

Luvut ja lukumäärät 5-8

12.2.2015 Yleinen

1. Virittäytymistä

Sateenkaarelaiset jatkoivat lukujen ja lukumäärien parissa. Lukuihin 5-8 tutustuminen aloitettiin aina yhteisillä leikeillä ja virittäytymisellä aiheeseen. Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin taikasormella ilmaan. Lukumääriä etsittiin ympäristöstä ja itsestä. Varsinkin viitonen oli helppo löytää (sormet, varpaat, eskaripäivät jne.) ”Kapteeni käskee” -leikissä piti tehdä tehtäviä tai liikkeitä ko. lukumäärä. Summamuotojumpassa tehtiin liikkeitä lukua hajottaen, esim. teimme yhden kierrehypyn ja seitsemän haara-hyppyä (1 + 7 = 8). Lisäksi luimme Salaisesta maasta matikkatarinaa… Aikaa lukujen 5-8 parissa käytimme kahden päivän toiminta-ajan verran eli noin 2 x 60 minuuttia.

2. Lukutaulut

Virittäytymisen jälkeen teimme jokaisesta luvusta esim. parityönä lukutaulun. Lasten piti etsiä omaan lukuunsa liittyvää materiaalia ja koota ne kartongille. Yhdessä pohdimme mm. kellonaikoja, noppaa, dominoita, lukusuoralla naapurilukuja, rahaa ja piirrettiin tauluihin myös oikea määrä sormia. Lapsista tehtävä oli mielekäs, mutta varsinkin eurojen ja rahan kanssa isompien summien miettiminen oli haastavaa.

helmikuun alku 008tammikuun loppu 011

3. Pelit, tehtävät ja leikit

Hajotuskone

Hajotuskoneella lapset pääsivät etsimään luvun viisi eri muotoja. Tehtävä oli laittaa oikea määrä nappeja koneeseen ja katsoa paljonko tuli punaiselle (Tepolle) ja paljonko siniselle (Kisulle). Tämän jälkeen piti löytää oikea kohta pelialustalta ja siirtää napit sinne. Peli loppui, kun luvun kaikki hajotusmuodot oli löydetty.

image

Värisauvat ja multilinkit

Värisauvoista oli kätevä rakentaa esim. viitosen mittaisia erilaisia raitoja. Tarkoituksena oli löytää taas kaikki kyseisen luvun hajotusmuodot. Multilinkeistä rakenneltiin eri lukujen mittaisia torneja.

tammikuun loppu 010image

Timantti- ja nappipeli

Timanttipelissä heitettiin nyt kahta noppaa, joiden silmäluvut piti laskea yhteen. Tämän jälkeen lukuja verrattiin ja suuremman luvun saanut sai ottaa itselleen yhden timantin, joita kerättiin munakennoon. Ensimmäisenä 10 timattia kerännyt oli voittaja. Nappipelissä toimittiin pareittain. Käytössä oli esim. 6 nappia. Toinen pareista laittoi silmät kiinni ja toinen pani osan napeista toiseen nyrkkiin ja osan toiseen. Tämän jälkeen toisessa kädessä olevat napit näytettiin parille, jonka piti pohtia, kuinka monta nappia nyrkissä oli piilossa.

image

Mäkkärimatikka ja laskutehtäviä 

Mäkkärimatikassa piti laittaa ranskalaisia oikeisiin pusseihin. Ranskalaisissa oli lukujen 1-8 summamuotoja vaille vastausta. Toistoja tällä keinolla saatiin paljon… Laskutehtäviä harjoiteltiin myös mm. nappien ja noppien avulla.

tammikuun loppu 007helmikuun alku 006helmikuun alku 015

Kädentaidot

Numeromerkin piirtämistä harjoiteltiin mm. hiekkaan, leselautaselle ja liitutaululle suureen kokoon ennen kuin päästiin monistetehtävän pariin. Lisäksi osa lapsista valmisti kartongista sopivasti nro 8 pelipaitoja – kyseessä oli tietenkin Sel8nne. Joku saattoi ihmetellä paidan väriä, onko Selänne siirtynyt pelaamaan HPK:n joukkueeseen?

helmikuun alku 007helmikuun alku 012helmikuun alku 010

Luisteleva Sateenkaari

1.2.2015 Yleinen

Sateenkaaressa toimittiin Luistelu- ja jääleikkien parissa tammikuun aikana. Sateenkaarelaiset retkeilivät siis keskiviikkoisin UK-areenalle, Lappeenrannan Kisapuistoon luistelemaan koko tammikuun ajan. Puitteet luisteluleikeille olivat hallissa tietysti loistavat – jää oli aina moitteettomassa kunnossa, hyvät musiikintoistolaitteet käytettävissä ja lämpimät, tilavat pukuhuoneet varusteiden vaihtoa varten. Aikaa kaukalossa oli aina 45 minuuttia, johon sisällytettiin alkulämmittely, ohjattuja leikkejä eri teemoin ja luistelutaitoja vahvistaen sekä loppuun vapaata luistelua ja pelejä.  Tässä esimerkkejä Sateenkaarelaisten luisteluleikeistä:

1. Alkulämmittelyä

Hyviä lämmittelyleikkejä lapsille olivat erilaiset luisteluun ja musiikkiin liittyneet leikit. Siis musiikkia soimaan ja liikkeelle. Kiinniottoleikissä kaikki ottavat kaikkia kiinni ja mikäli näin tapahtuu lähtevät luistelemaan yhdessä. Leikki loppuu, kun kukaan ei luistele enää yksin. Toisessa leikissä lapset luistelivat musiikin aikana vapaasti ja musiikin stopattua piti kaatua, tehdä patsas tai jarruttaa. Fröbelin Palikoiden jumppalaulun tahtiin taas harjoiteltiin tasapainoa. Alla kuunnellaan ohjeita. Lapset kannattaa luistelemassa istuttaa polvilleen kuuntelemaan, koska muuten paikallaan pysyminen on lähes mahdotonta.

image

2. Luistelusirkus

Lähdetään sirkukseen

Sirkukseen lähdettiin vapaasti luistellen musiikin mukaan. Tämän jälkeen kiinnottoleikki, jossa tavoitteena oli ottaa muita kiinni ja lähteä tämän jälkeen luistelemaan käsikädessä. Taustalla soi Fröbelin Palikoiden ”Töhin sirkukseen” biisi.

Sirkusta pystyttämään

Sirkustelttana toimi leikkivarjo, jota ensin nostettiin ylös ja alas. Sitten lähdettiin luistelemaan ympäri pitäen kiinni varjosta. Suuntaakin vahdettiin välillä, joten tunnelma oli hieman karusellimainen. Seuraavaksi oli vuorossa paikanvaihtoleikki, jossa ohjaajan huutaman värin mukaisesti vaihdettiin paikkaa luistelemalla varjon alta.

tammikuun alku 005

Ilmapallot, pellet, tiikerit ja taikurit

Ilmapalloa lähdettiin puhaltamaan Fröbelin Palikoiden ”5 ilmapalloa” musiikin tahtiin. Puhaltaminen tapahtui piirissä luistellen käsikädessä edestakaisin pienestä suureen. Pellet kuuluvat myös sirkukseen. Kaatuilevat pellet -leikissä musiikin aikana pellet luistelivat vapaasti. Musiikin lakatessa kaaduttiin pyllylleen. Tiikerileikissä valittiin useampia tiikereitä, jotka menivät nukkumaan keskiympyrään. Muut leikkijät lähtivät luistelemaan ympyrän ympäri laulaen ”Tiikeri nukkuu, tiikeri nukkuu…” Laulun loputtua tiikerit heräsivät ja lähtivät ottamaan muita leikkijöitä kiinni. Kiinniotetuista tuli tiikereitä. Taikurihipassa hippa taikoi koskettamalla muista pupuja. Pupun piti jäädä paikalleen ja nostaa kätensä korviksi. Pelastaminen tapahtui luistelemalla kerran pupun ympäri.

tammikuun alku 007

3. Vau mitkä välineet

Väneiden käyttäminen jäällä ja luistelussa houkuttaa lapsia luistelun pariin, joten näin heidän taitonsa paranevat kuin huomaamatta leikin ja väleneiden varjolla. Tennispalloilla leikittiin mm. pallosotaa, jossa lapset jaettiin kahteen joukkueeseen. Joukkueiden tehtävänä oli pitää oma puolensa puhtaana palloista esim. yhden musiikkikappaleen ajan. Angry Birdsin munat -leikissä tennispallot ensin leviteltiin ympäri jäätä. Tämän jälkeen ne piti kerätä mahdollisimman nopeasti takaisin pesään (koriin).

image

Kerätä sai vain yhden munan kerrallaan. Hernepussit olivat käytössä Aarteen piilotus -leikissä, jossa yksi lapsi toimi kätkijänä ja muut etsijöinä. Ensin hernepussit oli levitelty jäälle ja kätkijä lähti piilottamaan aarretta (esim. ”timantti”) jonkin hernepussin alle. Tällä aikaa muut leikkijät sulkivat silmänsä ja kääntyivät laitaan päin. Piilottajan huudettua ”aarre on piilotettu” saivat muut lähteä etsimään ”timanttia”, jonka löytäneestä lapsesta tuli uusi kätkijä. Väriluistelussa tehtiin tehtäviä värin mukaan. Lapset kävivät hakemassa pussista värikortin ja suorittivat tämän jälkeen väriä vastaavan tehtävän. 4-5 tehtävää olivat esim. pujottelu ja kuljetus mailalla ja pallolla, ympäriluistelu, pikaluistelu ja pujotteluluistelu. Tavoitteena oli suorittaa mahdollisimman monta tehtävää tietyssä ajassa.

tammikuun loppu 015

Liikkuva Sateenkaari

28.12.2014 Yleinen

Sateenkaarelaiset ovat liikkuvaa väkeä. Jokapäiväisen arkiliikunnan, ulkoilun ja toiminnallisen oppimisen lisäksi syksyn aikana kävimme kerran viikossa metsäretkellä ja liikkumassa Kaukaan koulun salissa. Osallistuimme myös Valon Varpaat vauhtiin kamppanijaan, järjestimme olympialaiset yhdessä Kaukaan eskareiden kanssa, ulkoliikuntaa harrastimme yhdessä Kaukaan koulun ykkösten kanssa ja pikkujouluissammekin temppuiltiin liikunta-teemalla. Metkun tanssipajassa saimme maistiaisen luovasta liikunnasta, rytmistä ja tanssista. Luistelemaankin ehdimme kerran syksyn aikana… Tässä esimerkkejä Sateenkaarelaisten liikuntaleikeistä menneeltä syksyltä.

1. Lämmittelyleikit

Sateenkaarelaisten mittarimadot :)

marraskuun puoliväli 039

Käytimme paljon lämmittelyyn hippaleikkejä ja niiden erilaisia variaatioita. Myös monenmoiset eläinliikkeet ja niihin liitetyt tehtävät ja leikit olivat suosittuja lämmittelyssä. Lämmittelyleikkien tarkoituksena oli herätellä kehoa ja mieltä tuleviin tehtäviin. Pieni hiki, hengästyminen ja punakat posket olivat merkki onnistuneesta lämmittelystä. Alla muutamia eläinliikkeitä, joita Sateenkaarelaisetkin käyttivät lämmittelyleikeissään.

2. Hippaleikkejä

Villi vesimies

Tämä leikki oli varmaan yksi suosituimmista hipoista syksyn liikuntakerroilla. Yksi leikkijöistä valitaan ”vesimieheksi”, joka asettuu leikkialueen keskelle. Muut leikkivät menevät salin toiseen päähän turva-alueelle. Leikki alkaa ”vesimiehen” huutaessa: ”Olen villi vesimies, nappan sinut kuka ties!”, jolloin muut leikkijät yrittävät juosta karkuun salin toiseen päähän turva-alueelle. ”Vesimies” yrittää ottaa juoksijoita kiinni koskettamalla. Kiinnijäänyt leikkijä muuttuu ”vesikasviksi” ja yrittää kurkottelemalla auttaa ”vesimiestä” ottamaan leikkijöitä kiinni. Leikki jatkuu kunnes kaikki leikkiin osallistuneet ovat muuttuneet ”vesikasviksi”.

Leijona ja preeriakoirat

Aluksi valitaan hippa, joka on ”leijona”. Muut leikkijät ovat ”preeriakoiria”, jotka juoksevat karkuun leijonaa. ”Leijonan” kosketuksesta kiinnijäänyt menee lattialle kädet ja jalat kohti kattoa. Tassut kohti taivasta olevan leikkijät voi pelastaa koskettamalla tämän kaikkia raajoja.

Revot ja rastaat

Maahan piirretään kaksi pitkää viivaa, jotka ovat toisistaan noin 5 metrin etäisyydellä. Näiden lisäksi piirretään 15–20 metrin etäisyydelle toiset viivat, joista muodostuu turva-alue. Puolet leikkijöistä on ”rastaita”, ja he asettuvat rastaille varatulle keskiviivalle. Toinen puoli lapsista on ”repoja”, ja he asettuvat ”repojen” keskiviivalle. Ohjaaja huutaa vaihdellen ”revot” tai ”rastaat”. Huudettu ryhmä lähtee ottamaan toisia kiinni, kiinnijäänyt vaihtaa puolta. Jos juoksija ehtii turvaviivan taakse ennen kuin hänet on saatu kiinni, hän on turvassa. Ohjaaja voi antaa merkin kuuloaistin eli siis huutamalla ”revot” tai ”rastaat”, tai näköaistin kautta eli näyttämällä juoksusuunnan esimerkiksi käsimerkein.

Peikkohippa

Valitaan leikkijöistä useampi hippa, jotka ovat ”isoja peikkoja”. Merkitään leikkialueelle jokaiselle ”isoille peikolle” kotipesä, johon he keräävät kiinnisaamansa ”pikkupeikot”. Leikki päättyy, kun kaikki ”pikkupeikot” on saatu kiinni. Lopuksi voidaa vielä laskea ”peikkojen” saaliiden määrä.

3. Kirjain- ja aakkosleikkejä

Kirjainhipat

Näissä hippaleikeissä idea on lähes sama. Hippoja voi olla yksi tai usempia. Hippa yrittää ottaa muita leikkijöitä kiinni koskettamalla. Jäänyt leikkijä muodostaa kehollaan sovitun kirjaimen ja jää kyseiseen asentoon. Pelastaa voi siten, että muodostaa pelastettavan edessä kyseisen kirjaimen kehollaan.

Aarteen etsintä

Tässä leikissä etsitään pienryhmissä kirjainaareita ympäri salia. Jokaisella ryhmällä on kartta, johon kirjainaarteiden paikat on merkitty rastilla. Jokaisella aarrepaikalla on siis kirjainkortti, joka pitää löytää. Löydettyään kaikki kirjainkortit, ryhmä muodostaa korteista sanan, joka voi olla samalla vihje esim. seuraavasta leikistä. Tässä tutkitaan tarkasti aarrekarttaa…

marraskuun puoliväli 055

Kehonkirjaimet

Lapset liikkuvat salissa vapaasti musiikin soidessa. Kun musiikki lakkaa, ohjaaja huuta jonkin kirjaimen, jonka lapset muodostavat yksin, parin kanssa tai ryhmässä omalla kehollaan. Tässä lasten tyylinäytteitä, kelpaisi varmasti myös Vino-show -ohjelmaan:

lasten oikeudet yms 016 lasten oikeudet yms 028

Kotipesä

Leikkijät jaetaan joukkueisiin, joilla omat kotipesät. Jokainen joukkue keksii myös lyhyen nimen. Ympäri salia on ripoteltu hernepusseja ja naruja, joita lapset saavat lähteä keräämään yhden kerrallaan omaan kotipesäänsä. Kun kaikki hernepussit ja narut kerätty, niin aikuisen avustuksella jokainen joukkue laskee kerätyt välineet. Tämän jälkeen muodostetaan kerätyistä välineistä joukkueen nimi. Alla askarrellaan välineistä joukkueen nimeä:

lasten oikeudet yms 029

4. Viesti- ja välineleikkejä

Pehvapolttis

Pehvapolttiksessa leikkijät ovat rapuasennossa rajatun alueen sisällä polttajaa lukuunottamatta. Polttaja yrittää palolla heittämällä polttaa leikkijöitä, jotka saavat torjua heittoja jaloillaan. Osuma muuale kehoon tietää siirtymistä polttajan apuriksi.

Kuningaspolttis

Valitaan yksi ”kuningas” ja kolme ”henkivartijaa”, jotka yrittävät suojella ”kuningasta”. Muut osallistujat yrittävät rajatun alueen ulkopuolelta osua ”kuningasta” pallolla heittämällä. ”Vartijat” voivat torjua heittoja esim. käsillä tai jaloilla. Käytössä voi olla useampia palloja. Kun pallo osuu ”kuninkaaseen”, vaihdetaan ”vartijoita” ja ”kuningasta”.

Numeroviesti

Muodostetaan kaksi tai useampia joukkueita, joissa on yhtä monta jäsentä. Ohjaaja huutaa luvun, esim. kolme, jolloin jokaisen joukkueen jonossa kolmantena seisova leikkijä lähtee kiertämään noin 10 metrin päässä olevan kartion ja palaa mahdollisimman nopeasti takaisin omalle paikalleen. Nopein joukkue saa pisteen. Voidaan pelata esim. viiteen pisteeseen.

Krokotiilijuoksu

Krokotiilijuoksu-leikissä muodostetaan ensin kaksi tai useampi joukkue. Tämän jälkeen joukkueet asettuvat jonoon ja ottavat toisiaan vyötäisiltä kiinni. Tavoitteena on päästä mahdollisimman nopeasti yhtenäisenä lähtöviivalta maaliviivalle. Mikäli jono katkeaa, on joukkueen palattava katkeamiskohtaan ja jatkettava tästä eteenpäin. Ensimmäisenä maaliin päässyt joukkue on voittaja.

5. Taito- ja temppuradat

Sateenkaarelaiset pääsivät toimimaan kahdenlaisilla temppuradoilla. Ensimmäinen ratatyyppi sisälsi esim. neljä toimintapistettä, joilla työskenneltiin tietty aika ja vaihdettiin seuraavaan. Tämä circuit-tyyppinen rata sisälsi mm. välineenkäsittelytaitoja, kehonhallintaa ja koordinaatiota kehittävää liikkumista. Tässä circuit-radan suorituspaikat: koordinaatio ja ketteryys, heitto- ja palloilu, hyppy- ja permantotemput, tasapaino- ja kiipeily…

lokakuun alku 034 lokakuun alku 035 lokakuun alku 037 lokakuun alku 038

Toinen temppuratatyyppi oli ns. jatkuvan kierron rata. Tässä rata toimi jatkuvana esim. tietyn teeman mukaan etenevänä ympäri salin. Yhden kierroksen kierrettyään lapset jatkoivat aina uudelle kierrokselle. Sateenkaarelaiset kiersivät rataa viidakko-teemalla. Tehtävät sisälsivät mm. Tasapainoilua, kiipeilyä ja hyppäämistä. Kuvissa lapset viidakkoradalla – kohti tunnelia, jossa myrkkyhämähäkkejä, ”siltaa” pitkin yli pirajoita kuhisevan joen ja tasapainoillen pitkospuita pitkin…

marraskuun puoliväli 017marraskuun puoliväli 024marraskuun puoliväli 014

6. Loppurentoutuksia ja -harjoituksia

Aakkospeili

Parit asettuvat vastakkain. Toinen heistä piirtää ilmaan valitsemansa kirjaimia ja toinen yrittää tehdä perässä samoin. Tavoitteena samalla arvata, mikä kirjain on kyseessä. Tietyn ajan kuluttua vaihdetaan rooleja.

Parirentoutus

Pareittain voidaan tehdä monenlaisia rentoutusharjoituksia. Esim. hierontaa, silitystä tai esim. kirjainten piirtämistä selkään. Taustalle voi laittaa soimaan rentouttavaa musiikkia.

Loppujumppa ja venyttely

Liikuntakerran loppuun voidaan myös hieman jumpata. Tähän kannattaa valita rauhallisia liikkuvuutta ja tasapainoa edistäviä liikeitä. Hyviä ovat esim. erilaiset vaaka-asennot, kyykyt, dynaamiset venyttelyt ja lasten jooga-liikkeet. Kannattaa rikastuttaa jumppaa mielikuvilla. Hyviä ovat lasten joogasta tutut harjoitteet, joista esimerkkejä löydät vaikkapa täältä: http://www.astanga.fi/lappeenranta/galleria_lastenjooga2011.htm

Ystävyyttä ja kansainvälisyyttä

25.10.2014 Yleinen

”Anna hymyn tehdä siltaa, vaikka kieltä osaa et.

Anna hymyn tehdä siltaa, tunteet löydät lämpöiset.

Kun pieni suurta on ja käsi lämpöinen,

katseen kosketus kuin kesän kukkanen.

Pieni suurta on, se kaiken muuttaa voi. Toivon laulu soi.”

Ajankohtaisen YK:n päivän ja tulevan lasten oikeuksien päivän myötä Sateenkaaressa vietettiin viikkoa ystävyyden ja kansainvälisyyden merkeissä. Pitkin viikkoa tutustuttiin mm. naapurimaiden ja ryhmän lapsen ”toisen kotimaan” lippuihin, ystävyyden ja eri maiden lauluihin ja leikkeihin. Teemaan liittyvää toimintaa oli toimintapisteiden muodossa, liikuntasalissa ja lauluhetkillä. Lauluja ja leikkejä kertailtiin aamu- ja päiväpiireissä, joissa ko. biiseihin tutustutaan varmasti myös jatkossa lisää.

1. päivä: toimintapisteet

1. piste: Maailman lasten leikkejä

Leikimme tällä pisteellä eri maiden, ystävyyden ja rauhan leikkejä. Mukana olivat seuraavat leikit:

Pitkä, pätkä, pallero, pizza: musiikin (eri maiden musiikkia) soidessa kuljetaan vapaasti tilassa. Kun musiikki lakkaa tehdään ohjaajan komentojen mukaan – pitkä = noustaan varpailleen, pätkä = mennään kyykkyyn, pallero = mykkyrään lattialle, pizza = levyksi lattialle.

Honkong-Peking: musiikin (eri maiden musiikkia) soidessa kuljetaan vapaasti tilassa. Kun musiikki lakkaa tehdään ohjaajan komentojen mukaan – kiinanmuuri = pitkä jono kädet kaverin olkapäällä, riisin syönti = lattialle risti-istuntaan ja syödään leikisti riisiä, Lohikäärme = lattialle mahalleen ja lohikäärmeen karjaisu.

Sylituolipiiri: musiikin soidessa (eri maiden musiikkia) marssitaan ympäri tuolipiiriä. Musiikin lakatessa istutaan tuoleille, joita on yksi vähemman kuin leikkijöitä, joten joku lapsista pääse istumaan toisen lapsen syliin. Vähennetään tuoleja vähitellen – lopuksi vain yksi tuoli.

Tangram-peli: monille tuttu kiinalainen geometrian tuntemusta ja logikkaa vaativa peli, jossa seitsemästä palasta muodostetaan mallin mukaan erilaisia kuvioita.

lokakuun loppu 020

Parileikit: parit seisovat vastakkain ja silmät kiinni. Laitetaan kämmenet vastakkain, sormenpäät vastakkain, kyynärpäät vastakkain ja otetaan parin käsistä kiinni sekä käydään kyykyssä.

2. Piste: Ystävyyden ja maailman lasten lauluja

Laulut ja laululeikit tulivat hieman tutuksi pitkin viikkoa. Toimintapisteellä ja muutenkin mukana olivat seuraavat ystävyyden ja maailma lasten laulut:

”Maailman lapset ottivat sakset, leikkasivat valtiot kartoiltaan: Pois heitti huolet, liimas toiset puolet. Sillälailla rakensivat uuden maan.”

Matkalaulu (”Matkustan ympäri maailmaa, laukussa leipää ja piimää vaan…”)

Ruoho huojuu tuulessa

Tuiki, tuiki tähtönen (eri kielillä)

Uusi ystävä

Minun ystäväni

villasukkauusi ystävä

3. piste: Eri maiden liput

Tällä pisteellä lapset pääsivät tutustumaan Suomen naapurimaiden ja ryhmän lasten ”toisen kotimaan” lippuihin. Liput tunnistettiin yhdessä ja tämän jälkeen lapset saivat värittää valitsemansa lipun. Tällainen ”lippumeri” Sateenkaaressa saatiin aikaan.

lokakuun loppu 005lokakuun loppu 023

2. päivä: Maailman lasten liikuntaleikit

YK:n päivän liikunta Kaukaan koulun salissa oli täynnä kansainvälistä meininkiä. Lapset pääsivät tutustumaan paitsi liikuntaleikkeihin ympäri maailman, myös lasten oikeuksiin liittyviin leikkeihin.

Parinotto ja tervehtiminen: musiikin soidessa tehtiin eläinliikkeitä ympäri salia. Kun musiikki lakkasi, piti etsiä pari ja tervehtiä häntä ohjaajan kertomalla tavalla. Lisäksi tervehtimiseen sai käyttää ”Matkalaulusta” tuttuja eri maiden kieliä.

Huolenpito-leikki: lasten tehtävänä oli kuljettaa ”myttyä” liinan päällä pienryhmissä tehden samalla erilaisia tehtäviä. ”Mytystä” piti pitää koko ajan hyvä huoli, eikä se saanut tippua liinan päältä.

Herra Susi (Englanti): yksi leikkijöistä valitaan herra sudeksi, joka on selin muihin päin ja, jolta muut kysyvät ”Paljonko kello?”, johon susi vastaa esim. ”Kello on kaksi”, jolloin leikkijät saavat ottaa kaksi askelta kohti sutta. Herra suden vastatessa ”Lounasaika”, tämä lähtee ottamaan muita kiinni. Kiinni jäänyt on seuraava Herra susi.

Läpsy (Turkki): tehdään piiri, jonka keskelle menee läpsy. Piirissä olevat kannustavat läpsyä taputtamalla käsiään yhteen. Läpsyn tavoite on osua piirissä olevia käteen ja samalla juosta sisäpiirissä. Näin ollen piirissä olevien lasten on väisteltävä parhaansa mukaan laittamalla kädet oikeaan aikaan selkänsä taakse. Taputus ei saa kuitenkaan loppua, joten kaikki eivät voi laittaa käsiään selän taa yhtäaikaa. Läpsyltä osuman saanut on uusi läpsy.

Helmijahti (Kreikka): tehdään rivi salin viivalle, jossa leikkijät seisovat kädet edessä ”kuppina”. Leikin johtaja saa käteensä helmen, jota hän lähtee ”pudottamaan” leikkijöiden käteen, kunnes laittaa oikeasti helmen jonkun leikkijän käteen. Helmen saanut lähtee karkuun kohti edessä olevaan turva-aluetta ja muut yrittävät ottaa hänet kiinni. Mikäli helmen saanut lapsi pääsee turva-alueelle on hän seuraava johtaja. Mikäli joku saa hänet kiinni, tulee kinniottajasta uusi johtaja.

Paimen ja lampaat: valitaan yksi paimen, joka menee piirin keskelle. Muut ovat lampaita. Paimen katsoo tarkasti lampaansa ja heidän järjestyksensä, minkä jälkeen hän sulkee silmänsä. Tällä välin lampaat määkivät ja tömistelevät jalkojaan. Lisäksi kaksi lammasta vaihtaa paikkaa. Merkin saatuaan paimen avaa silmänsä ja yrittää havaita, mitkä kaksi lammasta vaihtoivat paikkaa.

Liikunnallinen Huvipuisto

11.10.2014 Yleinen

Valon varpaat vauhtiin viikot ovat pyörineet täysillä päiväkodeissa ympäri Suomen – niin myös Sateenkaaren ryhmässä. Viimeisen parin viikon ajan (kuten muulloinkin) Sateenkaaressa on korostettu toiminnallisuutta ja liikuntaa. Tällä kertaa kampanjan aiheena oli Stop istumiselle. Ryhmässämme onkin pidetty paljon mm. taukoliikuntaa, toiminnallisia hetkiä, retkeilty metsässä sekä temppuiltu temppuradoilla liikuntasalissa. Teemaviikot huipensi päiväkodin pihalla järjestytty koko perheen liikunnallinen Huvipuisto-tapahtuma, joka sisälsi erilaisia toimintapisteitä liikunnan ja yhdessäolon merkeissä. Myös meidän päiväkodin pihalle tapahtuma veti runsaasti väkeä, mistä iso kiitos kaikille osallistuneille perheille. Huvipuisto-tapahtuma oli mielestämme varsin onnistunut kaikin puolin – pienen liikunnan lomassa tutustuttiin, nähtiin kavereita ja nautittiin sekä kioskiherkuista että lämpimän kosteasta syyssäästä.

Huvipuisto-tapahtuman järjestäminen ei vaatinut mahdottomia ponnistuksia. Päiväkodin pihalle organisoitiin kahdeksan liikunnnallista toimintapistettä ja kioski. Seinältä löytyi myös kartta, johon huvipuiston ”laitteet” oli merkitty. Perheet saivat omaan tahtiin suorittaa pienen ohjeistuksen jälkeen tehtäviä ja käydä siinä lomassa tankkaamassa kioskilla. Omaa tunnelmaansa olivat luomassa rekvisiitaksi värkätyt ilmapallot, lippurivistöt sekä lyhdyt. Taustalle vielä musiikkia ja Huvipuisto oli valmis avaamaan porttinsa. Tässä vielä Huvipuistomme ”laitteet” esiteltynä.

1. Maisemajuna

Juna puksutti lihasvoimalla ympäri pihaa. Lasta saattoi nostaa myös ylös katselemaan maisemia.

2. Kioski

Kioskissa oli tarjolla mehua, poppareita ja keksejä – hyvin maistuivat!

lokakuu 2014 049

3. Tarkkuusheitto

Tarkoituksena oli heittää ämpäripyramidit hajalle tennispalloilla.

4. Peilitalo

Täällä leikittiin perinteistä paripeiliä ja ilveillä sai myös oikeille peileille.

lokakuu 2014 042

5. Vuoristorata

Vuoristoradassa piti keksiä muistirata oman valinnan mukaan. Lähtö ja paluu piti tehdä aina maali- / lähtöviivalle.

6. Karuselli

Karuselli pyöri ihmisvoimalla, kun leikkivarjoa pyörittettiin välillä hurjaakin vauhtia.

lokakuu 2014 059

7. Lentävä matto

Liukumäestä laskettiin pienen maton avulla alas.

lokakuu 2014 047

 

8 Jonglööraus

Jonglöörausta harrastettiin mm. palloilla, renkailla ja hernepusseilla.

lokakuu 2014 035

9. Labyrintti

Mm. mailoista, naruista ja lapioista kasattu sokkelo juostiin läpi monta kertaa.

lokakuu 2014 031

Eskarin olympialaiset

21.9.2014 Yleinen

Aurinkoisena syyspäivänä vietimme aamupäivän urheilun parissa. Sateenkaarelaiset ja Kaukaan eskarit mittelivät yhdessä leikkimielisissä olympialaisissa Kisapuiston kentällä. Kentällä oli kuusi erilaista pistettä, joissa lajisuoritukset tapahtuivat. Viisi näistä olivat varsinaisia ”olympialajeja” ja yksi ns. tankkauspiste, jossa sai hörpätä mehua ja vettä sekä syödä keksiä ja omenoita. Aluksi jaoimme lapset joukkueisiin siten, että kaikissa joukkueissa oli tasaisesti sekä Kaukaan eskarilaisia että sateenkaarelaisia. Jokaiselle pisteelle tuli yksi joukkue, jossa oli 6-7 lasta. Pisteellä toimittiin ko. lajin parissa aina 12 minuuttia, minkä jälkeen pistettä ja lajia vaihdettiin. Näin kaikki pääsivät osallistumaan kaikkeen. Jokaisella pisteellä toimintaa ohjasi aikuinen.

1. Veden kuljetus

Veden kuljetuksessa joukkueen tavoite oli viedä lusikoilla isosta ämpäristä vettä pienempään astiaan mahdollisimman paljon. Pienempi astia asetettiin noin 15 metrin päähän ämpäristä. Aikaa tehtävän suorittamiseen oli 8 minuuttia, minkä jälkeen mitattiin kuljetun veden määrä. Alla joukkueet ja tulokset. Kamppailu oli todella tiukkaa…

1. Merimestarit (Jesse, Jessika, Otso, Kaarlo, Aku, Emmi) 1,6 dl

2. Salama (Juho, Onni, Minel, Santeri, Milja, Eetu, Siiri) 1,5 dl

3. Ninja Power (Tinja, Miro, Lauri, Mervan, Sanni, Verna) 1,4 dl

3. Super pahikset (Erika, Erica, Veeti, Tuomas, Paavo N, Elias 1,4 dl

5. Sudet (Minja, Leevi, Anni, Pihla, Manu, Mio, Paavo L) 1,3 dl

6. Suomi (Kaapo, Alex, Sonja, Eelis, Juulia, Ilona) 1 dl

035

 

2. Tarkkuusheitto

Tässä lajissa tavoitteena oli heittää palloja tai hernepusseja mahdollisimman tarkasti renkaiden sisään tai koreihin.

022

3. Saappaanheitto

Tässä voima ja tekniikka lajissa piti yksinkertaisesti heittää saapasta mahdollisimman pitkälle. Tyyli oli vapaa.

025

4. Jalkapallo

Jalkapallo pelattiin pieniin maaleihin pienpelinä 3-4-lapsisin joukkuein. Vauhtia riitti enemmän kuin laki sallii.

033

5. Pussihyppely

Pussihyppely toteutettiin myös viestikisana, jossa pussilla hypyttiin tieytty matka ja kierrettiin merkki ennen takaisin hyppymistä. Tämän jälkeen seuraava joukkueen jäsen sai lähteä matkaan.

042

6. Tankkauspiste

Tässä pisteellä siis tankattiin lisää energiaa pienen välipalan muodossa.

052

Lopuksi kokoonnuimme vielä päättymään kilpailut virallisesti ja antamaan kaikille osallistujille ansaitut suosionosoitukset. Jokainen lapsi sai vielä muistoksi osallistumisesti olympialaisiin ihan ikioman Kunniakirjan, jotka jaettiin juhlallisin menoin tarhalla.