Selaat arkistoa kohteelle leclerc.

Ferrarin epäonni oli Hamiltonin voiton avain

1.4.2019 F1-kisat

Formula ykkösten Bahrainin osakilpailu tullaan muistamaan yhtenä lähihistorian parhaimmista, sillä sunnuntain kisasta ei puuttunut ohituksia ja dramatiikkaa. Koko viikonloppua Ferrarillaan hallinnut Charles Leclerc menetti avausvoittonsa moottorivikaan vain reilut 10 kierrosta ennen ruutulippua. Jälleen kerran Ferrarin epäonnesta hyötyi hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton.

Leclerc ei saanut parasta mahdollista starttia kilpailulle, sillä hän putosi paalulta kolmanneksi, kun Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel sekä Mercedeksen Valtteri Bottas pääsivät hänen edelleen. Voimakas, puuskittain tuuli häiritsi kuljettajia läpi koko kisan, minkä Bottas sai kokea jo toisella kierroksella, kun hänen ajovirheensä seurauksena Leclerc pääsi nousemaan toiselle sijalle.

Hetkeä myöhemmin Leclerc oli jo kuronut Vettelin etumatkan kiinni eikä piitannut tallimääräyksistä, sillä hän otti näyttävästi kärkipaikan itselleen moninkertaisen maailmanmestarin näpeistä. Tämän jälkeen Ferrari-tulokas teki eroa ja kontrolloi vauhtiaan muihin, kunnes hänen autostaan rupesivat tehot katoamaan. Hirveän kaukana ei ollut se, että nuorukainen olisi joutunut pysähtymään radan varteen, mutta hän pysyi rauhallisena ja lopulta turva-auto varmisti hänelle kisasta kuitenkin ensimmäisen palkintosijan kuninkuusluokassa.

Mercedes jälleen kaksoisvoittoon

Kukapa muu kuin Hamilton oli se, joka jälleen kerran hyötyi kilpakumppaniensa epäonnesta. Viime vuosina Hamilton on useasti ollut siinä asemassa, että hän on hyötynyt todella paljon muiden epäonnesta.

Kisan avauskierroksella hallitseva maailmanmestari ja Leclerc olivat lähellä osua toisiinsa, mutta ammattimiehet pystyivät pysymään erossa toisistaan. Muutenkin Bahrainissa nähtiin useita taisteluita kahden kärkitallin kuskien välillä, mitä ei ole hirveästi viime vuosina nähty. Nämä taistelut osoittavat, että tämän vuoden aerosäännöillä toisen auton seuraaminen on huomattavasti aiempaa helpompaa eli sääntömuutoksissa on kerrankin onnistuttu.

Bottas varmisti toisella sijallaan hopeanuolille jo toisen peräkkäisen kaksoisvoiton tällä kaudella. Suomalaisen pistejohto Hamiltoniin kaventui britin voiton myötä vain yhteen pisteeseen. Tuuliset olosuhteet olivat sunnuntaina Bottakselle haasteellisia, joten toivottavasti hän pystyy Kiinassa palaamaan takaisin samalle tasolle, mitä nähtiin Melbournessa.

Vettel olisi voinut olla voittotaistelussa mukana, mutta saksalainen sortui jälleen ajovirheeseen taistelussa Hamiltonia vastaan, minkä seurauksena hän tuhosi renkaansa ja joutui tekemään ylimääräisen pysähdyksen. Koska Vettel oli pyörähdyksessä tuhonnut renkaansa, niin nämä epätasaiset renkaat aiheuttivat kisan visuaalisemman näyn, kun saksalaisen Ferrarista irtosi kipinäsuihkun saattelemana etusiipi radan takasuoralla. Onneksi etusiipi ei lentänyt korkeammalle, sillä se olisi voinut tehdä pahaa jälkeä takana tuleville.

Loppujen lopuksi Vettel oli ruutulipulla viides, mutta jos Leclerc jatkaa vastaavanlaisia otteita kuin Bahrainissa, niin Ferrarin tallipäällikkö Matteo Binotton täytyy vakavasti harkita sitä, että onko moninkertaisesta maailmanmestarista enää ainesta Maranellon punaisten ykkösoriksi.

Räikkönen ja Alfa Romeo B-sarjan kärjessä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ajoi virheettömästi seitsemänneksi. Tällä kertaa Räikkönen sai ajaa kilpaa muita vastaan ja suomalainen onnistuikin tekemään varsin näyttäviä ohituksia. Vuoden 2007 maailmanmestari oli lopussa aivan McLaren-tulokas Lando Norrisin kannassa, mutta Renault-kaksikon Nico Hülkenberg-Daniel Ricciardo keskeytettyä samassa mutkassa teknisiin ongelmiin, niin ruutulipulle ajettiin turva-auton perässä.

Jälleen yksi vahva ajosuoritus Räikköseltä, vaikka tämäkään viikonloppu ei ollut vielä täydellinen johtuen perjantain teknisistä ongelmista. Toivottavasti Alfa saa pian uusia päivitysosia autoonsa, sillä tällä hetkellä vuoden 2007 maailmanmestari on pisteillään nostanut Alfan niin sanotun B-sarjan ensimmäiseksi eli eniten pisteitä kolmen kärkitiimin ulkopuolisista kuljettajista.

Red Bull-tallissa on varmasti kireä tunnelma, sillä vaikka Max Verstappen oli kisassa neljäs, niin Pierre Gasly avasi pistetilinsä kahdeksannella sijallaan. Gasly taisteli suurimman osan kisasta sisartalli Toro Rosson kuljettajien kanssa, mitä ei varmasti erittäin nopeista päätöksistä tunnettu Helmut Marko kauaa katsele. Toro Rosson Alexander Albonista tuli ensimmäinen thaimaalainen kuninkuusluokan MM-pisteillä sitten 1950-luvun. En kuitenkaan usko, että Albonista on vielä muutamaan vuoteen Verstappenin tallikaveriksi, mikä ei ole suotuisa paikka oikeastaan kenellekään F1-kuskille.

Haas-talli oli Renault’n ohella yksi suurimmista pettymyksistä, sillä he olivat vielä aika-ajoissa kärkikymmenikössä, mutta yhdysvaltalaistiimillä ei ollut vauhtia laisinkaan kisassa. Näiden tallien epäonnistumisen hyödynsi Sergio Perez, joka otti vielä viime kaudella konkurssin kynnyksellä olleelle tiimille yhden pisteen.

F1-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Charles Leclerc valloitti paalupaikan Bahrainissa

31.3.2019 F1-ennakot

Ferrarin Charles Leclercistä tuli Ferrari-tallin historian nuorin paalumies lauantaina Bahrainin GP:n aika-ajoissa. Leclerc löi moninkertaisen maailmanmestarin ja tallikaverinsa Sebastian Vettelin lähes kolmella kymmenyksellä taistelussa paalupaikasta. Vain nykyinen tallikaveri Vettel on pystynyt saavuttamaan paalupaikan koko kuninkuusluokan historiassa nuorempana kuin monacolainen.

Leclerc on ollut läpi koko viikonlopun paremmassa vauhdissa kuin Vettel, joten paalu ei tullut isona yllätyksenä. Kysymys kuuluukin, että saako Leclerc ajaa voitosta sunnuntaina? Jos Vettel pääsee nuoren tallikaverinsa rinnalle lähdössä, niin moninkertainen maailmanmestari tulee varmasti yrittämään vaikka väkisin tallikaverinsa edelle. Ferrarilla on tietysti vielä mahdollisuus vaihtaa sijoituksia varikkotaktiikan avulla, mikäli Leclerc pystyy pitämään Vettelin takanaan lähdössä.

Mercedes-talli lähtee kisaan siis kyttäysasetelmista, joten heitä ei haittaisi, vaikka Ferrarit hieman osuisivat toisiinsa avausmutkassa. Valtteri Bottas hävisi ensimmäistä kertaa aika-ajoissa tallikaverilleen Bahrainissa, mutta pisteet jaetaan kuitenkin vasta itse kilpailussa. Bottas varsinkin oli luottavainen kisavauhtinsa suhteen, joten lähdössä olisi päästävä haastamaan jo Ferrareita.

Räikkönen jälleen kärkikymmenikössä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen oli jälleen kärkikymmenikössä, vaikka hän selvisi aiemmista osioista juuri viimeisenä jatkoon. Räikkönen oli yhdeksäs, mutta Romain Grosjeanin saama lähtöruuturangaistus nostaa suomalaisen kahdeksanteen lähtöruutuun. On mielenkiintoista nähdä, että mikä on Alfan vauhti kisapituudessa, sillä kaikki autot lukuun ottamatta kärkinelikkoa ovat erittäin lähellä toisiaan. Ainoa huolenaihe on se, että Alfalla jäivät perjantaina teknisten ongelmien takia kierrokset erittäin vähiin. Tämä näkyi varsinkin tallikaveri Antonio Giovinazzin suorituksessa, sillä hän jäi vasta 16:nneksi. Räikköseltä odotan kärkikahdeksikkoon sijoittumista, kun taas Giovinazzille tärkeintä olisi saada puhdas, virheetön ajo.

Red Bullille aika-ajot olivat kaksijakoiset, sillä Max Verstappen oli odotetusti viides, mutta Pierre Gasly jäi vasta 13:nneksi. Verstappen yrittää lähdössä varmasti haastaa edessä olevia, sillä kisavauhti ei todennäköisesti riitä heillä viidettä sijaa korkeammalle. Gaslyn puolella paineet alkavat kasvamaan, sillä hänellä oli vaikea avausviikonloppu jo Melbournessa eikä tänä viikonloppuna ole oikein löytynyt vauhtia missään vaiheessa. Nuoren ranskalaisen olisi ehdottomasti avattava pistetilinsä sunnuntaina, sillä muuten hän on jäämässä tallikaverinsa apukuskiksi loppukauden ajaksi.

Mistä McLaren löysi vauhtinsa?

McLaren-talli oli aika-ajojen suurin yllättäjä, sillä he saivat molemmat autonsa kärkikymmenikköön. Carlos Sainz oli peräti aika-ajojen seitsemäs ja Lando Norris kymmenes. Yllättävää on se, että Renault’n asiakasmoottoreilla ajava McLaren löi Renault’n tehdastiimin aika-ajoissa. Brittitiimillä on kuitenkin ollut sen verran luotettavuusongelmia, että en olisi yllättynyt, vaikka toisen matka päättyisi radan varteen kisan aikana.

Suurin pettymys oli siis Renault, joka ei saanut kumpaakaan autoaan kärkikymmenikköön. Daniel Ricciardo oli 11:s ja Nico Hülkenberg vasta 17:s. Ricciardo valitteli autonsa ajettavuutta, kun taas Hülkenbergillä oli teknisiä ongelmia juuri aikakierroksellaan. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyisikö nyt Ricciardo tekemään samanlaisia ohituksia kuin Red Bull-aikanaan.

Melbournessa lähtöruudukkoon yhdeksän vuoden tauon jälkeen palannut Robert Kubica sai kasaan vähän paremman aika-ajon Bahrainissa, vaikka hän jäikin viimeiseksi, sillä Kubica hävisi supertulokas George Russelille vain neljä sadasosaa. Muuten Williams-tallilla menee surkeasti, sillä he ovat lähes kaksi sekuntia seuraavaa autoa hitaampia sekä heillä ei ole riittävästi tällä hetkellä käytössä varaosia. Bahrainin viikonlopun alla Williams ilmoitti, että pitkäaikainen tekninen johtaja Patrick Head palaa konsultin tehtävässä tallin palkkalistoille. Headin ensimmäisinä tehtävinä on ratkaista erityisesti Kubican autoa vaivanneet mysteeriset ongelmat.

Bahrainin GP:n lähtövalot sammuvat kesäaikaan siirtymisen jälkeen iltakuudelta Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys

Hamilton jälleen paalulle Melbournessa

16.3.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton siivitti hopeanuolet eturiviin lauantaisissa Australian GP:n aika-ajoissa. Toiseen ruutuun yltänyt Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottas oli britin ainoa haastaja paalupaikasta. Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli jo kuudes perättäinen paalu Albert Parkin haastavalla katuradalla.

Vaikka Hamilton on hallinnut viime vuosina aika-ajoja Melbournessa, niin hän on kolmessa edellisessä Australian GP:ssä jäänyt vasta toiseksi. Tämä tilasto antaa toivoa Bottakselle siitä, että ohittamalla tallikaverin lähdössä, niin avaimet voittoon ovat hänen omissa käsissään. Pahoin kuitenkin pelkään, että Mercedes-talli järjestää Hamiltonille voiton viimeistään varikkostrategian avulla.

Ferrarin paukut jäivät piippuun

Talvitestejä suorastaan dominoinut Ferrari-talli oli iso pettymys aika-ajoissa. Nelinkertainen mestari Sebastian Vettel oli kolmas ja Ferrari-debytantti Charles Leclerc viides. Ferrarien väliin kiilasi vielä nykyisin Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-debytantti Pierre Gaslylle kävi huonosti, sillä Red Bull luuli ranskalaisen aikakierroksen riittävän aika-ajon toiseen osioon, mutta pito parani radalla huimasti osion edetessä, minkä seurauksena Gaslyn aika ei riittänyt jatkoon.

Ferrari-leiri voi hakea positiivisuutta viime vuodesta, sillä silloin aikaero paalumies Hamiltoniin oli samaa luokkaa, mutta Vettel pysyi Hamiltonin kyydissä kisassa ja nousi voittajaksi varikkotaktiikan avulla. Verstappenin ajo vuorostaan osoitti sen, että Red Bullilla on vielä paljon töitä edessä Hondan kanssa, mikäli he aikovat saavuttaa japanilaismerkille sen ensimmäisen voiton kuninkuusluokassa sitten vuoden 2006 Unkarin GP:n.

Olen yllättynyt, mikäli kolmikosta Vettel-Verstappen-Leclerc kaikki selviävät avauskierroksesta ehjinä, sillä jokainen heistä on valmis ottamaan lähdössä riskejä hopeanuolten haastamiseksi.

Räikköseltä aika odotettu suoritus

Ferrarilta Alfa Romeolle siirtynyt Kimi Räikkönen suoriutui aika-ajosta aika odotetusti, vaikka hän oli lähellä karsiutua toisesta osiosta. Räikkönen sortui avausosiossa ajovirheeseen viimeisellä aikakierroksellaan, mutta samalla F1-sarjaan erittäin pitkän tauon jälkeen palannut Robert Kubica kärsi rengasrikon, minkä seurauksena McLarenille siirtynyt Carlos Sainz ei pystynyt näin ollen pudottamaan suomalaista jatkosta.

Räikkönen otti lopulta yhdeksännen lähtöruudun huomiseen avauskisaan, minkä pitäisi avata suomalaiselle hyvät mahdollisuudet avata Alfa Romeon pistetili jo heti kauden avauksessa. Ensimmäisen täyden kautensa kuninkuusluokassa aloittava Antonio Giovinazzi ajoi Alfa Romeo-debyytissään 14:nneksi. Giovinazzi tuntui kärsivän olosuhteista hieman kokeneempaa tallikaveriansa enemmän, mutta varmasti nuori italialainen tulee haastamaan kauden edetessä tallikaverinsa useasti.

Odotan Räikkösen sijoittuvan huomisessa kisassa vähintään seitsemänneksi. Toivottavasti myös Giovinazzi saisi pistetilinsä auki jo Melbournessa.

Lando Norrikselta uskomaton debyytti

19-vuotias Lando Norris ajoi yhden vakuuttavimmista debyyteistä kuninkuusluokassa, kun McLaren-tulokas ajoi kahdeksanteen ruutuun. Tulee mieleen erään Gilles Villeneuven debyytti Silverstonessa vuoden 1977 Britannian GP:n aika-ajoissa.

Kisassa sitten nähdään, että kuinka Norriksen hermot pitävät, sillä avausmutkat ovat erittäin ahtaita Albert Parkin katuradalla. Jos McLaren jatkaa vastaavanlaisia suorituksia kuin tänään, niin kauanko kestää, että lauantaiaamuna Suomen aikaa Sebringin 1000 mailin voittoa juhlinut Fernando Alonso nähdään jälleen McLarenin ratin takana.

Aika-ajojen onnistujiin kuului myös Haas-talli, sillä Romain Grosjean oli kuudes ja Kevin Magnussen seitsemäs. Tätä kaksikkoa kannattaa myös pitää silmällä sunnuntaisessa kisassa.

Epäonnistujiin kuului Renault-talli, sillä Nico Hülkenberg oli 11:s ennen uutta tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Hülkenberg olisi saattanut olla kärkikymmenikössä, mutta tiettävästi hän kärsi moottoririkon viimeisellä aikakierroksellaan. Ricciardo yrittää varmasti järjestää omassa kotikisassaan kunnon show’n, joten häntä kannattaa myös pitää silmällä.

Kauden avausviikonloppuahan synkistävät varhain torstaiaamun tapahtumat, sillä pitkäaikainen kilpailujohtaja Charlie Whiting menehtyi keuhkoveritulppaan juuri ennen viikonloppua. Entinen V8 Supercars -sarjan kilpailujohtaja Michael Masi on nimitetty Whitingin väliaikaiseksi seuraajaksi. Lopullinen seuraaja nimitetään ennen seuraavaa Bahrainin osakilpailua.

Kauden ensimmäiset lähtövalot sammuvat Melbournessa jo aamuseitsemän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton johdatti hopeanuolet eturiviin Ranskassa

24.6.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan, kun lauantaina ajettiin ensimmäiset aika-ajot Paul Ricardin radalla 28 vuoteen. Hopeanuolten loistavaa päivää täydensi Valtteri Bottas toisella sijallaan. Ranskan GP on sunnuntaina vuorossa ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008.

Edes kostea keli ei hidastanut Mercedeksen menoa aika-ajoissa, kun Hamilton otti jo uransa 75. paalupaikan Le Castelletissa. Hopeanuolten miehittäessä eturivin, niin voidaan todeta, että heidän moottoripäivityksensä näyttää onnistuneelta. Harmittaa vain Bottaksen kannalta, että hän hävisi jälleen paalupaikan todella pienellä marginaalilla, sillä tallikaverin ohittaminen tulee olemaan kisassa erittäin vaikeata.

Toisesta rivistä starttaavat Ferrarin Sebastian Vettel ja Red Bullin Max Verstappen. Molemmat tulevat pistämään kaiken likoon heti startissa, sillä kuivalla kelillä ohittaminen tulee olemaan erittäin haastavaa. Viidentenä starttaava Daniel Ricciardo on jälleen valmiina hyödyntämään tallikaverinsa hölmöilyjä. Molemmat Red Bull-kuskit toivovat myös sadetta sunnuntain kilpailuun, mikä varmasti parantaisi heidän mahdollisuuksiaan ajaa voitosta sekä tarjoisi katsojille mielenkiintoisemman kilpailun.

Kimi Räikköselle aika-ajon viimeinen osio tuotti jälleen harmaita hiuksia. Ensimmäinen yritys meni pieleen ruuhkan takia, kun taas toisella yrityksellä Räikkönen teki ajovirheen. Tämän jälkeen Ferrarin varikkomuurilla ei ollut pienintäkään hajua, että mitä kuljettajan pitäisi tehdä seuraavaksi. Tällöin he pistivät suomalaisen aika epämukavaan tilanteeseen, jonka seurauksena hän jäi vasta kuudenneksi. Kisassa on nykypäivänä vaikeata nousta sijoituksia ilman muiden ongelmia.

Leclerc loisti jälleen kerran

Sauberin tulokaskuski Charles Leclerc kuului jälleen aika-ajojen yllättäjiin. Leclerc nosti Sauberin värit aika-ajon päätösosioon ensimmäistä kertaa lähes kolmeen vuoteen. Kun Haasin Romain Grosjean ajoi päätösosiossa seinään eikä tallikaveri Kevin Magnussen saanut kasaan aivan parasta, niin Leclerc ajoi jopa kahdeksanteen lähtöruutuun. Toivottavasti nuori monacolainen pitää varsinkin startissa pään kylmänä, sillä hänellä voi olla mahdollisuuksia ajaa kisassa kahdeksan joukkoon.

McLaren- ja Williams-tallit ovat puolestaan pudonneet häntäpäähän eikä valoa näy hirveästi tunnelin päässä. Tämä nykyinen Williams-talli on ihan täysi vitsi verrattaessa 1980-luvulta vielä 2000-luvun alkuvuosien tiimiin. McLarenilla vuorostaan on auktoriteettiongelma, sillä kukaan ei tiedä, että kumpi johtaa uppoavaa laivaa: Zak Brown vai Eric Boullier? Fernando Alonso on lähtökuopissa enkä usko Ricciardon tarttuvan edes brittitallin tarjoamaan suureen tilipussiin, sillä McLarenilla ei ajeta voitoista vielä vuosiin.

Ranskan GP käynnistyy sunnuntaina poikkeuksellisesti vasta klo 17.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel ylivoimaiseen voittoon Kanadassa

13.6.2018 F1-kisat

Ferrarin moottoripäivitys tuotti heti tulosta, kun Sebastian Vettel ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa Kanadan GP:ssä. Vettelin ylivoimaa kuvastaa hyvin se, että hän ajoi paalulle ja johti kisaa aina lähdöstä maaliin saakka.

Vettelille voitto oli jo uran 50:s sekä samalla toinen Montrealin katuradalla. Ferrarin saksalaiskuski nousi voittonsa ansiosta myös MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten Kiinan osakilpailun.

Mercedeksen Valtteri Bottas piti paikkansa lähdössä, vaikka Red Bullin Max Verstappen antoikin avausmutkissa kovasti painetta suomalaisen niskaan. Tämän jälkeen Bottas yritti pysyä Vettelin kannassa kiinni niin raivoisasti, että hänen autostaan melkein loppui bensa ennen ruutulippua, mutta suomalainen sai pidettyä toisen sijansa vain 0,1 sekunnin erolla.

Red Bull-talli avasi varikkopelin kärjen osalta, kun he ottivat Daniel Ricciardon varikolle ensimmäisenä. Edessä ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pysähtyi kierrosta myöhemmin, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille samalla neljännen sijan. Samalla Hamilton menetti MM-johtonsa pisteen erolla Vetteliin.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika tekemätön paikka. Räikkönen menetti paikkansa Ricciardolle startissa, kun Red Bull-kuski pystyi jarruttamaan myöhempään pehmeämmillä renkailla. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti oli ajoittain hyvää, mutta tämänvuotisilla säännöillä ohittaminen oli Kanadassakin erittäin vaikeata. Näin suomalaisen aika-ajovirhe kävi todella kalliiksi eikä toivottavasti vastaavaa nähdä juhannuksena Ranskassa.

Leclerc jälleen pisteille

Charles Leclerc nousi 13:nnesta lähtöruudusta jälleen pisteille. Leclerc taisteli Sauberilla pitkään viimeisestä pistesijasta McLarenin Fernando Alonson kanssa, kunnes McLaren-kuski joutui keskeyttämään varikolle. Edellisen kerran Sauber-kuski on ajanut pisteille vähintään kolmessa osakilpailussa kauden aikana vuonna 2015.

Renault-tallille Kanadan GP oli myös hyvä pistepäivä, kun Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Ranskalaistiimi paransi samalla asemiaan neljännellä sijallaan merkkimestaruuspisteissä. Yhdeksänneksi ajoi Force Indian Esteban Ocon, kun tallikaveri Sergio Perez menetti useita sijoituksia osuessaan yhteen Sainzin kanssa uusintalähdössä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena, kun F1-sarja palaa 10 vuoden tauon jälkeen Ranskan maaperälle. Ranskan GP:n isännäksi valittiin Paul Ricardin rata, jolla ei ole ajettu MM-osakilpailua sitten kauden 1990.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tlanne

Hamilton dramaattisen kisan voittoon Bakun kaduilla

1.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton juhli kauden avausvoittoaan sunnuntaisessa Azerbaidzhanin kilpailussa. Hamilton nousi kärkeen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua, kun hiilikuidun palaset rikkoivat pitkään kilpailua johtaneen Valtteri Bottaksen oikean takarenkaan, mikä avasi hallitsevalle maailmanmestarille tien voittoon.

Hamilton oli oikeastaan kärkikuskeista ainoa, joka selvisi ehjänä Bakun ankarilta kaduilta, vaikka britti kertaalleen sortui lukkojarrutukseen ja joutui siirtymään pehmeisiin renkaisiin kanssakilpailijoita aiemmin. Tämä ei kuitenkaan maksanut hallitsevalle maailmanmestarille mitään, sillä hän nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle ja katkaisi samalla Mercedes-tallin kolmen kisan mittaisen voitottoman jakson.

Toisena ruutulipulle ajaneen Kimi Räikkösen kisa oli huomattavasti värikkäämpi, sillä kuudennesta lähtöruudusta startannut suomalainen osui avauskierroksella yhteen Force Indian Esteban Oconin kanssa. Räikkönen pystyi jatkamaan matkaansa, vaikkakin hänen etusiipensä oli kärsinyt mittavia vaurioita. Oconin kisa päättyi jo radan kolmanteen mutkaan eikä ranskalainen peitellyt turhautumistaan kisan jälkeisissä kommenteissaan. Ensi kerralla Force India-kuskin kannattaa katsoa tilanne ensiksi uusintana, jonka jälkeen katsoa peiliin ja miettiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin tässä tilanteessa.

Räikkönen pääsi varikolle, mutta tässä Ferrari-talli sortui taktiseen kömmähdykseen, sillä he lähettivät suomalaisen takaisin radalle pehmeillä renkailla. Kun kisa jälleen käynnistyi uudelleen, niin Räikkösellä oli suuria vaikeuksia pitää renkaitaan toimintalämpötiloissa. Oli suorastaan ajattelematonta Ferrarilta, että laitetaan viikonlopun kovimmat renkaat suomalaisen alle, sillä jokainen kuski on ollut vaikeuksissa rengaslämpöjen kanssa jopa ultrapehmeillä renkailla.

Red Bullien kolari muutti kisan luonteen

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen ei nouse kuudetta sijaa korkeammalle, kunnes Red Bull-tallikaverit osuivat toisiinsa 40. kierroksella. Max Verstappen oli jo lähes kisan pidätellyt nopeampaa tallikaveriaan, Daniel Ricciardoa, takanaan eikä nuorukainen ollut valmis laittamaan tallin etua omansa edelle. Kun Red Bull-kuskit olivat lähellä törmätä toisiinsa jo kisan alkupuolella, niin tallipäällikkö Christian Horner ei tehnyt mitään, vaikka kaikki näkivät kolarin häämöttävän jo näköpiirissä.

Verstappen vaihtoi useampaan otteeseen ajolinjaansa, jotta hän saisi sotkettua tallikaverinsa ilmavirtaa. Lopulta Verstappen kääntyi jarrutuksessa suoraan Ricciardon eteen, jolloin takana ajanut Ricciardo menetti autostaan kaiken downforcen ja kolari oli täten valmis. Mikä tässä tilanteessa on huolestuttavinta on se, että tuomaristo ei nähnyt tarvetta rangaista Verstappenia. Tuomaristo kuitenkin jakoi rangaistuksia vähemmistä rikkeistä häntäpään kuljettajille.

Tuomariston pitäisi olla objektiivinen, mitä se ei ole ollut pitkään aikaan. Tuomaristolla on aivan selvästi suosikkikuljettajia, joiden kaikki toilailut painetaan villaisella, kun taas toisille annetaan pienemmistäkin osumista sanktioita. Mielestäni Verstappenille olisi pitänyt tuomita vähintään 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan tai jopa harkita ehdollista kilpailukieltoa.

Vielä ennen uusintalähtöä nähtiin käsittämätön tilanne, kun Romain Grosjean ajoi seinään turva-auton ollessa vielä radalla. Grosjean on ollut kuin varjo entisestään tällä kaudella, joten ranskalaisen on pikaisesti parannettava suoritustasoaan tai muuten hän saa etsiä ensi kaudeksi töitä muualta.

Bottas epäonninen, Perez onnekas

Kisan viimeinen uusintastartti tapahtui vain neljä kierrosta ennen maalia. Bottas oli nyt kärjessä, sillä hän ei ollut vielä suorittanut ensimmäistä varikkostoppiaan ennen turva-auton saapumista. Bottas sai unelmalähdön, mutta silti kisan alkupuolta johtanut Ferrarin Sebastian Vettel yritti haastaa suomalaisen avausmutkassa, mutta hänelle itselleen tuhoisin seurauksin. Vettel käytännössä pilasi renkaansa lukkojarrutuksessa, jolloin Bottas, Hamilton ja Räikkönen menivät menojansa. Hetkeä myöhemmin myös Force Indian Sergio Perez nousi Vettelin ohi.

Bottaksella oli jo toinen käsi kiinni voittopokaalissa, kun suomalainen ajoi epäonnisesti hiilikuidun palasten yli, mitkä rikkoivat Mercedes-kuskin takarenkaan. Kun rengasrikko tapahtui radan avausmutkassa, niin Bottaksella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Hiilikuidun palaset olivat jääneet ajolinjalle, sillä Kevin Magnussen ja Pierre Gasly osuivat toisiinsa uusintalähdössä. Sunnuntainen kisa ei ollut siis todellakaan täysosuma niin kilpailun tuomaristolta kuin ratavirkailijoilta.

Bottaksen kokema rengasrikko toi mieleen vuoden 2005 Euroopan GP:n, jolloin Räikkösen eturipustus petti johtoasemasta kisan viimeisellä kierroksella. Bottasta tuntuu seuraavan samanlainen tuuri kuin hänen maanmiestään tuolla kyseisellä kaudella. Jos asiat olisivat menneet edes hieman toiseen suuntaan, niin Bottas olisi voinut voittaa jo kolme kisaa tällä kaudella. Vaikka Bottas olisi voittanut vain Bakussa, niin hän olisi siirtynyt ensimmäistä kertaa urallaan MM-johtoon. Nyt suomalaisen on saatava hyviä tuloksia, jotta hän pystyy vielä nousemaan takaisin MM-taistoon.

Toisen suomalaisen epäonni, oli toisen suomalaisen onni, sillä Räikkönen sai nyt takaisin niitä pisteitä, joita hän menetti ilman omaa syytään Bahrainissa. Jos Räikkönen pystyy samaan kasaan samanlaisia aika-ajoja kuin aiemmin tällä kaudella, niin 38-vuotias ikänestori voi olla vielä musta hevonen tämän kauden MM-taistossa.

Myös Perez kuului onnistujien joukkoon, sillä hän ajoi kolmanneksi ja palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2016 Bakun radalla ajetun Euroopan GP:n. Force India nousi autonvalmistajien pisteissä yhdeksänneltä sijalta peräti kuudenneksi, mikä on iso asia talousvaikeuksissa rämpivälle tiimille.

Onnistujiin kuului myös Carlos Sainz, joka toi Renault-tallille tärkeän viidennen sijan. Samaa ei voi sanoa Sainzin tallikaverista, sillä Nico Hülkenberg sortui taas yliyrittämiseen ja joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena.

Suurin onnistuja oli Charles Leclerc, joka otti lyhyen F1-uransa ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan. Leclerc ajoi erittäin fiksun viikonlopun, sillä hän vältti ajovirheet toisin kuin kokeneempi tallikaveri Marcus Ericsson. Vaikka Sauber sai ison kasan pisteitä, niin sveitsiläistiimi silti putosi yhden sijan autonvalmistajien pisteissä. Toivottavasti Leclerc pystyy tästä jatkamaan hyviä otteitaan myös tulevaisuudessa.

Lance Stroll sai Williamsin pistetilin vihdoinkin avattua. Stroll oli ruutulipulla kahdeksantena. Kanadalainen ajoi fiksusti kuten vuosi sitten, jolloin hän oli peräti palkintokorokkeella. Sergei Sirotkin vuorostaan ahnehti liikaa avauskierroksella, mihin päättyikin venäläisen kilpailu. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tallin testikuski Robert Kubica olisi saavuttanut tästä kisasta enemmän pisteitä kuin tiimin nykyiset kuljettajat.

McLaren-talli oli ainoa tiimi Ferrarin ohella, mikä sai molemmat autonsa pistesijoilla ruutulipulle, sillä Fernando Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne