Selaat arkistoa kohteelle Le Mans.

Toyota otti vihdoinkin Le Mansin voiton!

18.6.2018 Uutiset

Japanilainen autonvalmistaja Toyota pääsi vihdoinkin juhlimaan legendaarisen Le Mansin 24 tunnin kestävyyskisan voittoa sunnuntaina. Toyota otti suorastaan näytöstyyliin kaksoisvoiton ilman varteenotettavia uhkaajia. Tämä on ensimmäinen kerta sitten Mazdan ja vuoden 1991, kun japanilaisvalmistaja voittaa Le Mansin yleiskilpailun.

Toyota #8 juhli siis voittoa Le Mansin radalla kuskikolmikolla Fernando Alonso-Sebastien Buemi-Kazuki Nakajima. Samalla japanilaisvalmistaja pyyhki vuoden 2016 ikävät muistot pois mielestään tällä ikimuistoisella voitolla.

Alonsolle voitto tuli heti ensimmäisellä yrityksellään, mikä tarkoittaa espanjalaiselle F1-tähdelle toista kiinnitystä moottoriurheilun epäviralliseen Triple Crowniin. Ainoa kuljettaja, joka on voittanut siis Le Mansin 24 tunnin kisan, Monacon GP:n sekä Indianapolisin 500 mailin ajon, on Graham Hill. Alonsolta puuttuu tästä voittoluettelosta enää tuo Indy 500.

Toiseksi yleiskisassa ajoi Toyota #7 kuskikolmikolla Mike Conway-Kamui Kobayashi-Jose Maria Lopez. Yleiskisan palkintokorokkeen täydensi vielä Rebellion #3 kuskikolmikolla Thomas Laurent-Gustavo Menezes-Mathias Beche.

LMP2-luokkavoittoon ajoi venäläistiimi G-Drive Racing kuskikolmikolla Roman Rusinov-Andrea Pizzitola-Jean-Eric Vergne. GTE Am-luokan voittoon ajoi yhdysvaltalaisnäyttelijä Patrick Dempseyn tiimi kuskikolmikolla Matt Campbell-Christian Ried-Julien Andlauer.

Porsche juhli kaksoisvoittoa GT Pro-luokassa, kun voittoa juhli kuskikolmikko Michael Christensen-Kevin Estre-Laurens Vanthoor. Toni Vilanderin autokunnalla oli tyytyminen oman luokkansa kuudenteen sijaan, kun suomalainen yhdessä Pipo Deranin ja Antonio Giovinazzin kanssa nostivat autokuntansa 15:nnestä lähtöruudusta luokkansa parhaimmaksi Ferrariksi.

Ajan läpi yön – voiton vuoksi

19.6.2017 Moottoriurheilu

60 autokuntaa lähti Ranskan lipun heiluessa hikeä raastavalle matkalle ympäri Circuit de la Sarthen rataa 24 tunnin ajan. Suuri autourheilujuhla käynnistyi 85. kerran. Yleisö viihtyi rock-konsertissa ja maailmanpyörässä. He telttailivat ja ottivat makoisat unet. Samaa tekivät uupuneet mekaanikot varikolla.

Toyotan lähti suosikkina tämän vuoden kilpailuun napattuaan paalupaikan kaikkien aikojen nopeimmalla kierroksella. Heidän unelmansa voitosta tyrehtyi yön aikana teknisiin ongelmiin, kun kahden autokunnan urakka päätyi puolen tunnin sisään teknisiin ongelmiin. Näin ollen aamun valjetessa johdon otti Porsche. Heidänkin autoistaan kahdella oli hankaluuksia, kun kärkipaikalla ajaneeen Andre Lottererin autosta katosi öljynpaineet. Johtopaikan sai Rebellion-yksitystalli LMP2-luokan autolla.
Takaa tuli kuitenkin jäljellä oleva Porsche, joka lopulta ohitti sinisen auton vain tuntia ennen ruutulippua. Näin Porshen kolmikko Timo Bernhard-Brendon Hartley-Earl Bamber toivat legendaariselle autonvalmistajalle historian 19. voiton tässä autokilpailujen klassikossa. Toiseksi ajoi Jackie Chan DC Racing-tallin auto kolmikolla Ho-Ping Tung-Oliver Jarvis-Thomas Laurent ja kolmansia olivat saman tallin Tristan Commendy-Alex Brundle-Daniel Cheng. Jarvisin autokunta voitti myös LMP2-luokan.
Knoppitietoa: Alex Brundle on entisen F1-kuljettajan ja nykyisen asiantuntijan Martin Brundlen poika ja Alex käyttää samanväristä kypärää, kuin isänsä.

GT-autot on jaettu kahteen luokkaan. Ammattikuljettajien Pro-luokka ja herrasmieskuljettien AM-luokkaan. Ensiksimainitun voitti Aston Martin ja toisen luokan Ferrarin autokunta.

Kestävyyskilpailujen idea on lopulta varsin yksinkertainen, kenen auto kestää pidemmän aikaa. Kilpailujen pituudet vaihtelevat kahdesta 24:ään tuntiin ja autokunnassa on oltava vähitään kaksi kuljettajaa. Yksin ei voi ajaa. Le Mansissa talleilla on kolme kuljettajaa ja ajoaika on säännöissä rajattu. Keskimäärin kuljettaja ajaa kaksi tuntia ennen auton luovuttamista.

Varikkokäynnin aikana autoon saa koskea vain kaksi mekaanikkoa ja renkaita ei vaihdeta enen kuin polttoaine on syötetty. Tämän vuoksi pysähdys on paljon pitempi. Kestävyyskilpailut tarjoavat oivan markkinointitilaisuuden autonvalmistajille näyttää osaamistaan maailmalle, mikä voi näkyä siviiliautojen myynnissä pienoisena nousuna.

Kilpailujen erikoisuus on Le Mans Prototype eli LMP-autot, joiden tekniikka vastaa formula yksi-autoa. Nehän ovat f1-autoja, joissa on katto. Aikoinaan 80-luvulla C-ryhmän Porsche ajoi lähes 400 km/h Mulsanne-suoraa pitkin. Luokka on jaettu myös kahteen alaryhmään. LMP1-autoissa on enemmän tehoja sekä hybridimoottori ja sen pitää olla itse tehty. LMP2-luokka on kustannustehokas eli nk. yksityyppiluokka, jossa moottori tulee yhdeltä valmistajalta. Runko on myös ostettavissa.

Kilpailuun osallistui myös Suomen Toni Vilander, jonka suuri osa tietää C More-kanavan formulalähetyksistä. Hän ajoi Ferraria yhdessä Pierre Kafferin ja Giancarlo Fisichellan kanssa. Ikävä kyllä heidän kilpailunsa päättyi avaustunneilla, kun Kafferin ajamana punainen auto tönäistiin protyyppi-auton toimesta kaiteeseen.

Ai niin, pienoismallikokoelmissa on Porsche….

Vuoden 2016 parhaat – kirjoittajan näkemys

20.1.2017 Urheilu

Tiistaina palkittiin suomalaisen urheilun parhaita ja ansioituneimpia Suomen Urheilugaalassa. Kaikista arvostetuin palkinto meni paralympiamenestyjälle.

Leo-Pekka Tähti rullasi Riossa neljännen paralympiakultansa pyöräuolikelauksessa ja hänet palkittiin vuoden 2016 parhaimpanan suomalaisurheilijana. Itsekin olen täysin samaa mieltä, sillä suomalaisten heikon menestyksen vuoksi hänelle ei löytynyt useaa haastajaa. Toiseksi tämä tunnustus voisi avata ihmisten silmät ja käsittää vammaisurheilu samanarvoisena, kuin ”normaali” huippu-urheilu. Vammais-sanan voisi huuhtoa Suomenlahteen, niin vahva sivumaku siinä on. Tähti on tehnyt kovaa työtä menestyksensä eteen ja se tukee valintaa vuoden urheilijaksi.

Jääkiekko juhli gaalassa, sillä palkittuja olivat Jukka Jalonen vuoden valmentajana, Patrik Laine nuorena urheilijanan ja läpimurrosta, Alle 20-vuotiaiden maajoukkue sekä Kasperi Kapasen maali vuoden syksähdyttävimpänä. Viimeksi mainitun saaja oli pitkään julkinen salaisuus.

Siiten epävirallisiin palkintoihin.

Vuoden irtisanomispalkinnon saa Hans Backe. Ruotsalainen irtisanottiin heikkojen EM-karsintaesitysten jälkeen jalkapallomaajoukkueen peräsimestä, kuten aikaisemmin totesin, Markku Kanerva olisi saanut aloittaa aikaisemmin. Vuoden käry-palkinnon saa Roman Eremenko. Kahden vuoden pelikielto kokaiinista oli käsittämätöntä, jopa absurdia. Emme koskaan tiedä taustoja.

Vuoden yllättäjänä pidän Iny 500-ajon voittajaa Alexander Rossia, nuori Kalifornialainen ajoi fiksusti olosuhteisiin nähden ja säästeli bensaa viimeisille metreille asti – ja voittajan ympyrässä kulaus maitoa.

Henri Kontinen saa kirjoittajan läpimurtotittelin. Hyvä päätös keskittyä nelinpeliin kannatti ja loistavat kemiat John Peersin kanssa nostivat suomalaisen nelinpelimaailman huipulle. Toivottavasti tenniksen arvostus Suomessa nousee. Menisinköhän Taliin kokeilemaan?

Vuoden autokilpailuna pidän Le Mansin 24 tunnin ajoa. Läpi yön meininkiä sekä komeita autoja – siinä on jotain. Toyotan unelma voitosta katosi sähkäjen häviämiseen vain muutama minuutti ennen maalia. He tulevat tänä vuonna nälkäsenä takaisin Ranskaan.

Ajan läpi yön

21.6.2016 Formula, Moottoriurheilu

Yöllä ajoamista on kuvailtu monissa lauluissa popmusiikin aikakaudella, tätä koettiin viikonloppuna Ranskassa.

Le Mansin 24 tunnin ajo on kuuluisimpia autokilpailuja maailmassa. Valitettavasti kilpailu jäi tänäkin vuonna suomessa vailla mediahuomiota. Asia olisi toisin, jos suomalainen taistelisi kilpailun voitosta prototyyppiluokan autoilla.

Tämä vuoden kilpailussa Porsche ja Toyota vaihtelivat johtopaikkoja ja juuri, kun Toyotan historian ensimmäinen voitto oli tulossa niin Kazuki Nakajiman ajamasta autosta #5 loppui tehot vain kuusi minuuttia ennen ruutulippua. Voiton korjasi Porschen autokunta #2, jota ajoivat Marc Lieb, Neel Jani sekä Romain Dumas. Suomalaisväriä kilpailusta edusti MTV3:n f1-asiantuntija Toni Vilander, jonka Ferrari sijoittui GT-luokassa toiseksi. Vilanderin autokunnassa olivat mukana Giancarlo Fisichella ja Matteo Malucelli.

Kestävyysajot ovat tiimityötä isolla T:llä, sillä kilpailut voitetaan ja hävitään tallina. Kuljettajat ajavat keskimäärin kaksi tuntia, ennen vaihtoa. Hattua on nostettava #84 Morgan Nissan-autolle, jota omalla vuorollaan ajoi neliraaja-amputoitu Frederic Sausset.

Ai niin, Bakussa ajettiin kauden tylsin F1-osakilpailu. Nico Rosberg ajoi paalulta voittoon, Sebastian Vettel teki toisella sijallaan tifosot iloisiksi ja Sergio Perez nousi seitsemännestä lähtöruudusta kolmanneksi. Meksikolaisella on kaksi podiumsijoitusta kolmesta edellisestä kilpailusta.

Kimi Räikkönen alistui kakkoskuskin rooliin ja päästi Vettelin ohitse. Tämän lisäksi potku-huhuilla kiusattu espoolainen sai viiden sekunnin aikasakon varikon sisääntuloviivan ylityksestä. Lewis Hamiltonin viikonloppu meni jo aika-ajoissa piloille, eikä kilpailukaan ollut sarjan suosituimmalle kuljettajalle helppo moottoriongelmien vuoksi. Viidettä sijaa korkeammallekin olis voinut päästä.

Valttei Bottas ei saanut Williamsistaan parasta irti, tuloksena kuudes sija. Rosberg repäisi pistejohon Hamiltoniin 24 pisteeseen ja kausi jatkuu Heinäkuun alussa Itävallassa. Iskeekö Red Bull kotiradallaan kovaa ja mitä tekee Max-poika?

Le Mansin suuruus kulminoitui viimeisillä minuuteilla

20.6.2016 Näkökulma

Viime viikonloppuna ajettiin vuoden suurin moottoriurheilutapahtuma, Le Mansin 24 tunnin kilpailu. Ranskan Le Mansissa sijaitseva yli 13 kilometriä pitkä rata testasi niin kuljettajat kuin kaluston tässä vuorokauden mittaisessa kisassa, joka huipentui aivan viimeisillä minuuteilla.

Tuhkimotarina oli Le Mansissa vain yhtä sivallusta vaille valmis. Toyota oli matkalla pitkän moottoriurheiluhistoriansa ensimmäiseen kokonaiskilpailun voittoon Le Mansissa, kunnes jotain aivan käsittämätöntä tapahtui, kun Kazuki Nakajima ajoi Mulsannen suoraa toiseksi viimeistä kertaa.

Nakajiman Toyotasta katosi veto Mulsannen suoralla lähes kokonaan, joten toisena ollut Neel Jani nosti Porschen autokunnan kärkeen, kun lähdettiin kestävyyskisan viimeiselle kierrokselle. Porschen varikkotiloissa ryhdyttiin hieman epäuskoisina juhlimaan voittoa, kun Toyotan leirissä suuri pettymys näkyi kaikkien kasvoilla.

Tässä piilee mielestäni Le Mansin hienous, että voit johtaa kisaa aina viimeisille minuuteille asti, kunnes tekniikka pettää. Se on jotain sellaista, mitä ei vaan voi edes käsikirjoittaa.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Janin lisäksi Marc Lieb ja Romain Dumas. Koska Nakajima ei pystynyt suorittamaan viimeistä kierrosta alle kuuteen minuuttiin, niin heidät tulkittiin keskeyttäneiksi. Näin toiseksi nousi Toyota nro 6, jota käskyttivät Stephane Sarrazin, Mike Conway ja Kamui Kobayashi. Kolmanneksi sijoittui Audin kuskikolmikko Loic Duval, Lucas di Grassi ja Oliver Jarvis.

Toivottavasti Toyota tulee ensi vuonna entistä määrätietoisempana voittamaan, eivätkä he siirrä vielä kaikkia voimavarojaan rallin WRC-projektiin.

Toni Vilander toinen GT-luokassa

Fordin tehdastalli palasi 50 vuoden tauon jälkeen takaisin legendaarisen kestävyyskisan näyttämölle. Joey Hand, Dirk Muller ja Sebastien Bourdais johdattivat yhdysvaltalaismerkin voittoon GTE Pro -luokassa.

Toni Vilander kilpaili tänä vuonna Risi Competizionen Ferrarilla Le Mansissa. Tuloksena oli luokkansa toinen sija, mitä voidaan pitää todella hyvänä saavutuksena. Vilanderin autokuntaan kuuluivat myös Giancarlo Fisichella ja Matteo Malucelli. Muutamat pienet virheet varikolla sekä muutama pyörähdys veivät voittomahdollisuudet.

LMP2-luokassa voittoa juhli ranskalaistiimi Signatech Alpine, jonka kuskeina toimivat Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes ja Stephane Richelmi. GTE Amatööri -luokassa voittoon ajoi yhdysvaltalaistiimi Scuderia Corsa, jonka Ferraria miehittivät Bill Sweedler, Townsend Bell ja Jeff Segal.

Le Mansin 24 tunnin kilpailu kuuluu osana kestävyysautojen MM-sarjan (WEC) kisakalenteria. Kalenterista on nyt takana kolme kisaa, kun sarjassa ajetaan yhteensä yhdeksän osakilpailua. Seuraavan kerran MM-pisteistä taistellaan Saksan Nurburgringin radalla heinäkuun lopulla.

Force Indialla loistava kauden jälkimmäinen puolisko

19.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen kuudennessa luvussa käydään läpi talousvaikeuksissa painivan Force Indian kautta.

Force India aloitti kautensa viimevuotisella autolla, mikä tarkoitti vaikeata alkukautta. Kauden avauskisassa Australiassa tallin molemmat autot ajoivat MM-pisteille, mutta seuraavan kerran samasta ilosta he saivat nauttia vasta kesäkuun Itävallan GP:ssä.

Intialaistiimin tuloskäyrä nousi välittömästi, kun he toivat vuoden 2015 autonsa heinäkuun Iso-Britannian GP:seen. Molemmat tallin kuljettajat ajoivat MM-pisteille vielä Britannian lisäksi myös Italiassa, Meksikossa ja Abu Dhabissa.

Sergio Perez oli varsinkin intialaistiimin johtava tähti kauden jälkimmäisellä puoliskolla, kun hän ajoi kärkiviisikon joukkoon neljästi. Meksikolaisen parhaimpana saavutuksena oli Venäjän GP:n kolmas sija, joka oli vasta tallin kaikkien aikojen kolmas.

Nico Hülkenbergin kausi oli aika tasaista puurtamista, missä ei nähty suuria valonpilkahduksia. Hülkenbergin parhaimmaksi saavutukseksi F1-radoilla jäi kuudes sija, jonka hän saavutti kauden aikana kolmesti.

Hülkenbergin kauden kohokohta tapahtui Ranskan Le Mansissa, jossa hän juhli ensikertalaisena Porschen ratissa Le Mansin 24 tunnin kestävyysajon voittoa. Ensi kaudella Hülkenberg ei pääse kuitenkaan uusimaan voittoansa, sillä F1-sarjaa ajetaan silloin Azerbaijanin radalla.

Jos Force India olisi saanut autonsa radalle jo aiemmin, niin he olisivat varmasti rikkoneet edellisen kauden piste-ennätyksensä. Force India kuitenkin saavutti tallin historian parhaimman sijoituksen autonvalmistajien sarjassa, kun he sijoittuvat loppupisteissä viidenneksi.

Talousvaikeudet siis siirsivät Force Indian uuden auton debyytin vasta kesäkuulle, joten talli on aktiivisesti etsinyt uusia rahoittajia. Yhdeksi varteenotettavaksi ehdokkaaksi on noussut englantilainen luksusautovalmistaja Aston Martin, joka on pistänyt kuitenkin ostoaikeensa jäihin. Aston Martinin odotetaan tekevän päätöksensä tammikuun aikana.

Mixu lähti, Timonen lopetti tyylillä

17.6.2015 Indycar, Jääkiekko, Jalkapallo

Viikonlopun suurin uutinen tuli jalkapallokentiltä. Maajoukkueemme hävisi neljänneen kerran peräkkäin EM-karsintaottelun, tällä kertaa Unkari oli parempi. Tappion hinta oli kauhea, päävamentaja Paatelaiselle annettiin tylysti potkut. Ottaen huomioon jo valmiiksi ohuet lopputurnaushaaveet, erottaminen ei tullut kirjoittajalle yllätyksenä, vaan niitä jopa odoteltiin.
Pidän edelleen toiveestani kiinni eli ulkomaalainen valmentaja olisi paras vaihtoehto, mutta myös pelitapa kaipaa muutoksia. Pienen maan, jonka taitotaso on heikko kannattaisi pelata puolustusvoittoisesti esimerkiksi 4-5-1 järjestelmällä. Odotamme rauhassa ilmoitusta seuraavasta päävalmentajasta.

Toronton kosteilla kaduilla ajettiin Indycar-sarjan kilpailu sunnuntai-iltana. Olosuhteet saivat aikaan vaiherikkaan kilpailun, jossa varikkotaktiikat olivat jälleen avainasemassa. Ruutulipulle ensimmäisenä ajoi kauden toisen voittonsa ottanut Josef Newgarden. Italian Luca Filippi yllätti toisella sijallaan ja Helio Castroneves oli kolmas. Pistetilanne ei kolmen kärjen osalta muuttunut vaan Penske-kaksikko Montoya-Power ovat sarjakärjessä ennen Scott Dixonia. Seuraava kilpailu ajetaan kuun viimeisenä lauantaina Fontanan ovaalilla Kaliforniassa.

Le Mansin 24 tunnin ajo päättyi Porshen voittoon, itse kilpailu ei tarjonnut dramatiikkaa, mutta pari ikävää kolaria nähtiin. Kestävyyskisoissa debytoinut Nissan ei saanut autoistaan parasta irti, kolmesta autokunnasta vain yksi pääsi maaliin. Audin voittoputki meni poikki, edellisen kerran vuonna 2009 neljän renkaan merkki jäi ilman voittoa.

Chicago Blackhawks juhlii kirjoitushetkellä Stanley Cupia. Blackhawks kaatoi Tampa Bayn otteluvoitoin 4-2 ja Kimmo Timonen sai komean päätöksen upealle uralleen.

Porsche palasi voittajaksi Le Mansissa

15.6.2015 Uutiset

Porsche voitti legendaarisen Le Mansin 24 tunnin ajon sunnuntaina. Porschelle voitto oli historian 17:s  sekä ensimmäinen voitto sitten vuoden 1998.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Nico Hülkenberg, Earl Bamber ja Nick Tandy. Porschen täydellistä päivää täydensi toiseksi sijoittunut kolmikko Mark Webber, Brendon Hartley ja Timo Bernhard. Audi jätettiin kolmanneksi kolmikolla Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer.

Ferrarilla GTE Pro -luokassa kisannut Toni Vilander sijoittui luokkansa kolmanneksi. Vilanderin autokunta oli luokkavoitossa kiinni ennen kuin vaihdelaatikkovika pudotti heidät kärkipaikalta kaksi tuntia ennen maalia.

Tarkemman raportin kilpailusta löydät alla olevasta linkistä.

Porschen voitto on loistava asia Le Mansille

 

Porschen voitto on loistava asia Le Mansille

15.6.2015 Näkökulma

Porsche ajoi kaksoisvoittoon legendaarisessa Le Mansin 24 tunnin ajossa sunnuntaina. Porsche palasi yleiskilpailun voittajaksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1998, jolloin Laurent Aiello, Allan McNish ja Stephane Ortelli juhlivat voittoa.

Edelliset viisi vuotta Le Mansia hallinnut Audi ei pystynyt vastaamaan vauhdillisesti Porschelle. Kun Audi vielä kärsi teknisistä ongelmista, niin pöytä oli kuin katettu kilpailevalle saksalaismerkille.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Nico Hülkenberg, Earl Bamber ja Nick Tandy. Heistä kaksi ensimmäisenä mainittua osallistuivat legendaariseen kestävyyskisaan vasta ensimmäistä kertaa. Formula ykkösissä Force India-tallissa ajavalle Hülkenbergille kyseessä oli ensimmäinen kerta palkintokorokkeella sitten GP2-sarjan ja kauden 2009.

Porsche palasi vasta viime vuonna takaisin LMP1-luokkaan, joten heidän voittonsa toimii loistavana mainoksena muille halukkaille, että Le Mansiin voidaan tulla ja lyödä Audi, joka on näyttänyt viime vuodet voittamattomalta.

Porschen kaksoisvoiton LMP1-luokassa varmisti kolmikko Mark Webber, Brendon Hartley ja Timo Bernhard. Kolmanneksi sijoittui Audin kolmikko Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer.

Suurimmista pettymyksistä vastasivat Toyota ja Nissan. Vielä viime kaudella vahvasti Audia haastanut Toyota on vauhdillisesti pudonnut täysin kilpailijoidensa kyydistä, mikä johtaakin suuriin muutoksiin japanilaisvalmistajan LMP1-autossa tulevaisuudessa. Nissanin LMP1-auto oli vuorostaan täysi raakile, joten heidän täytyy saada paljon enemmän testi- ja kisakilometrejä alle ennen kuin he ovat varteenotettava voittajaehdokas.

Toni Vilanderin voittohaaveet kaatuivat aivan loppuhetkillä

Ferrarilla GTE Pro -luokassa kilpaillut Toni Vilander oli matkalla uransa kolmanteen luokkavoittoon Le Mansissa, kunnes vaihdelaatikkovika aiheutti ylimääräisen pysähdyksen vain kaksi tuntia ennen ruutulippua.

Vilanderin autokunta pääsi ongelmista huolimatta ruutulipulle kolmantena. Ferrarin suomalaiskuskin kanssa ajoivat Giancarlo Fisichella ja Gianmaria Bruni. GTE Pro -luokan voittoon ajoivat Chevroletin kolmikko Oliver Gavin, Tommy Milner ja Jordan Taylor.

Voitto lipesi siis ikävästi kilpailun ainoalta suomalaiselta lopussa, mutta palkintokorokkeelle pääsy ei ole olleenkaan huono saavutus vuorokauden ympäri kestäneessä kilpailussa.

LMP2-luokan voittoon Oreca Nissanilla ajoivat KCMG-tallin kolmikko Matthew Howson, Richard Bradley sekä Nicolas Lapierre. GTE Amateur -luokan voittoon Ferrarilla ajoivat SMP Racing-tallin kolmikko Viktor Shaitar, Aleksey Basov ja Andrea Bertolini. Erikoismaininta Porschen kolmikolle Marco Seefried, Patrick Long sekä Patrick Dempsey, joka lopetti näyttelemisen keskittyäkseen uraansa kilpa-autoilijana.

GTE Amateur -luokan sääntöihin kuuluu se, että yksi kolmesta kuljettajasta on oltava amatöörikuski.

Alla on linkki Le Mansin virallisiin tuloksiin.

2015 Le Mansin 24 tunnin ajon tulokset

Kuvat Le Mansista

Futiskarnevaalia ja ajamista läpi yön

17.6.2014 Golf, Jalkapallo, Koripallo, Moottoriurheilu, NHL

Jalkapallon MM-kisat ovat täydessä vauhdissa ja eilen Saksa aloitti unelmansa jahtaamisen murskaamalla Portugalin 4-0. Thomas Müller iski kahdesti ja Pepe hölmöili itselleen punaisen. Saksa ei ole voittanut kultaa sitten vuoden -90 tylsyyskisojen ja maajoukkueen suurena fanina toivon, että Heinäkuun 13. päivä he juhlivat maailmanmestaruutta. Todisteena faniudesta huoneeni seinällä on Saksan juliste.

Tuomarit ovat viheltäneet helppoja rangaistuspotkuun johtaneita rikkeitä, maaliviivateknologiaa on tarvittu ja Brasilian liigasta tuttua spraymaalia on ruiskuteltu nappulakenkien päälle, että pelaajat pysyvät kolmen metrin etäisyydellä vapaapotkuissa. Pelien selostajista olen kommentoinut Futisforumilla.

Viikonloppuna ajettiin legendaarinen Le Mansin 24 tunnin ajo. Paljon autoja kiersi ympäri kolmentoista kilometrin mittaista rataa, vettä satoi ja kolareiltakaan ei vältytty. Jälleen kerran Audi ajoi ruutulipulle ensimmäisenä. GT- ja kestävyysajoissa tiimityö on yksittäistä kuljettajaa tärkeämpi, sen vuoksi tässä yhteydessä kannattaa puhua autosta. Valitettavasti tämä hieno kilpailu jää suomessa ilman mediahuomiota, sillä täällä F1 ja ralli ovat muiden moottoriurheilulajien yläpuolella. Onneksi kansainväliselle yleisölle on lukemista.

Sunnuntaina ajettiin myös ratamoottoripyörien MM-osakilpailu Espanjassa. Marc Marquez otti 7. peräkkäisen voiton MotoGP-luokassa ja pienemmissä luokissa Mika Kallio oli neljäs ja Niklas Ajo oli kahdeksas. Moto2-luokan pistetaulukossa Esteve Rabat pääsi Kalliolta karkuun.
Tuntuu aika ylioptimistiselta, että kisat lähettävät Nelonen Pro hypettää Kallion maailmanmestaruusmahdollisuuksia, mutta sehän kuuluu oman tuotteen mainostamiseen.

Martin Kaymer voitti golfin US Openin ylivoimaisesti, Alec Martinez sai kunnian ratkaista Stanley Cup Los Angeles Kingsille, San Antonio Spurs voitti NBA:n mestaruuden joukkuekoripallolla ja Michael Schumacher on herännyt koomasta. Tässä viikon tärkeimmät tapahtumat.

Ensi viikolla on vuorossa raportti Itävallan GP:stä, joka tosin jää näkemättä juhannuskiireiden vuoksi.