Selaat arkistoa kohteelle Le Mans.

Toni Vilander dramaattisesti palkintokorokkeelle Le Mansissa

18.6.2019 Uutiset

Katsaus viime viikonlopun tärkeimpiin moottoriurheilutapahtumiin. Luvassa on katsaus Le Mansista, Sardinian MM-rallista ja Australian Supercars-sarjasta.

Toni Vilanderin autokunta nousi GTE Am-luokassa palkintokorokkeelle sunnuntaina päättyneessä Le Mansin 24 tunnin kestävyyskisassa, kun luokkavoittajan suoritus hylättiin sääntörikkomuksen seurauksena. Vilander on aiemmin ajanut Ferrarin ratissa kahdesti GTE Pro-luokan voittoon sekä suomalainen on ollut alemmilla korokkeilla kolmesti.

GTE Am-luokan voittoon yltänyt Keating Motorsportsin autokunta, jonka Fordilla ajoivat Ben Keating, Felipe Fraga ja Jeroen Bleekemolen, rikkoi kahta sääntöpykälää kisan aikana. Ensimmäinen rike oli varikkopysähdysten minimipituus, joka määrättiin ennen kisaa 45 sekuntiin. Tästä 0,6 sekunnin minimirajan alituksesta tuomittiin aikasakko, joka nosti Porschen Jorg Bergmeisterin, Egidio Perfettin ja Patrick Lindseyn luokkavoittajiksi.

Kisan jälkeinen katsastus lisäksi paljasti, että Fordin bensatankki ylitti 96 litran rajan vaivaisella 0,1 litralla, mistä seurasi hylkäys kestävyyskisasta. Näin ollen JMW Motorsportin Ferrarilla ajaneet Rodrigo Baptista, Jeff Segal ja Wei Lu nousevat toiseksi ennen Vilanderin autokuntaa, johon kuuluivat suomalaisen lisäksi Cooper MacNeil ja Robert Smith.

GTE Pro-luokassa nähtiin Jesse Krohn, jonka autokunta oli parhaana BMW:nä 11:s. Krohnille kyseessä oli ensimmäinen kestävyyskisa Le Mansissa, minkä suomalainen selvitti mallikkaasti ja kokemusta kertyi rutkasti tulevia koitoksia varten. GTE Pro-luokan voittoa juhli Ferrarin autokunta, jonka kuskeina olivat Alessandro Pier Guidi, James Calado ja Daniel Serra.

Alonsolle toinen Le Mans-voitto

Kaksinkertainen formula ykkösten maailmanmestari Fernando Alonso pääsi juhlimaan toista peräkkäistä Le Mansin 24 tunnin kokonaiskilpailun voittoa, kun kestävyyskisaa aina viimeiselle tunnille asti johtanut Toyota #7 kärsi kaksi rengasrikkoa. Tarkemmat analyysit osoittivat, että sensorivirhe väärässä renkaassa aiheutti ylimääräisen varikkopysähdyksen. Toyota-tiimi päätyi #8-autoonsa vaihtamaan vain yhden renkaan varikkopysähdyksen aikana, jos he olisivat vaihtaneet välittömästi kaikki neljä rengasta, niin Mike Conway, Kamui Kobayashi ja Jose Maria Lopez olisivat juhlineet ensimmäistä voittoaan. Alonson lisäksi voittoa pääsivät juhlimaan toisena vuotena peräkkäin Sebastien Buemi ja Kazuki Nakajima.

LMP2-luokan voittoon ajoivat Signatech Alpinen autokunta, johon kuuluivat Nicolas Lapierre, Pierre Thiriet ja Andre Negrao.

Teemu Suninen toiseksi Sardiniassa

Rallin MM-sarja jatkui Sardinian MM-rallilla, jonka voitto ratkesi dramaattisesti viimeisellä Power Stage -erikoiskokeella. Toyotan Ott Tänak menetti varman voiton teknisestä viasta johtuen viimeisellä erikoiskokeella. Näin ollen Hyundain Dani Sordo ajoi voittoon ennen Fordin Teemu Sunista, joka vaihtoi kartanlukijaa ennen Sardinian rallia. Andreas Mikkelsen kruunasi Hyundain päivän kolmannella sijallaan.

Tänak putosi kokonaistilanteessa viidenneksi Fordin Elfyn Evansin taakse. Evans kävi sunnuntaina kovan sekuntitaistelun Mikkelsenin kanssa, mutta walesilainen joutui taipumaan neljänneksi vain 0,9 sekunnin erolla. Thierry Neuville oli kuudes ennen Esapekka Lappia ja Kris Meekeä.

Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala keskeyttivät jo perjantaina, mutta ajoivat loppurallin ralli 2-säännön avulla. Ogierille neljä pistettä ja Latvalalle kaksi pistettä mukaan viimeiseltä erikoiskokeelta. Juho Hänninen ajoi Toyotallaan testimielessä eikä osallistunut viimeiselle erikoiskokeelle, joten suomalainen merkittiin keskeyttäneeksi.

Skodan Kalle Rovanperä vuorostaan ajoi WRC2 Pro-luokan voittoon jo kolmatta kertaa peräkkäin, mikä entisestään parantaa nuoren suomalaisen asetelmia sopimusneuvotteluissa WRC-tallien kanssa ensi kautta ajatellen.

MM-rallien osalta lähdettiin Sardiniasta viettämään ansaittua kesätaukoa. Seuraava ralli on elokuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettava legendaarinen Jyväskylän MM-ralli.

Team Pensken voittokulku jatkui Darwinissa

DJR Team Pensken Scott McLaughlin kasvatti pistejohtoaan ajamalla paalulta sekä lauantain että sunnuntain lähdöissä voittoon Supercars-sarjan Darwinin kisaviikonloppuna.

Pahin haastaja oli Erebus-kuski David Reynolds, joka oli lauantaina kolmas ja sunnuntaina peräti toinen. Tickfordin Chaz Mostert oli lauantaina toinen, mutta valahti sunnuntaina kuudenneksi.

McLaughlin ero tallikaveri Fabian Coulthardiin on jo yli 300 pistettä, kun yhden viikonlopun aikana voi saada maksimissaan 300 pistettä pois lukien syksyllä ajettavissa endurance-kisoissa.

Sarja jatkuu heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna, kun sarjan pisteistä ajetaan Townsvillen katuradalla, Queenslandin osavaltiossa.

Supercars Darwinissa – suomalaistunnelmat Le Mansiin

14.6.2019 Näkökulma

Darwinin kaupunki isännöi tulevana viikonloppuna Hidden Valleyn radalla Supercars -sarjan seitsemättä kisaviikonloppua. DJR Team Penske on dominoinut alkukautta, sillä he ovat saavuttaneet 14 lähdöstä peräti 12 voittoa.

Suurimpana ennakkosuosikkina siis viikonloppuun lähtevät Penske-kaksikko Scott McLaughlin-Fabian Coulthard. Suurimpina haastajina ovat kertaalleen tällä kaudella voittoa juhlineet Tickford Racingin Chaz Mostert sekä Red Bull Holdenia edustava Shane van Gisbergen. Voittokamppailusta ei sovi unohtaa myöskään moninkertaista Supercars-mestaria Jamie Whincupia, joka varmasti haluaa päättää kuivan kautensa Red Bull Holdenin ratissa.

Erittäin kapea Hidden Valleyn rata tarjoaa varmasti tänäkin viikonloppuna loistavaa viihdettä, sillä turva-auton vierailu on erittäin todennäköistä kiitos radan pienien turva-alueiden.

Molemmat lähdöt ovat katsottavissa Viaplay-palvelusta. Lauantaina alkaen klo 9.25 myös Viasat Sport-kanavalta ja sunnuntaina pelkästään Viaplayssä jo 6.40 lähtien.

24 tuntia Le Mansissa

Le Mansissa ei ilman Toyotan tehdastiimin ongelmia nähdä kovaa taistelua LMP1-luokassa hybridien sekä yksityistallien välillä. LMP2-, GTE Pro- ja GTE Am-luokissa nähdään viikonlopun kovimmat taistelut, sillä voittajaehdokkaita voi olla jopa yli puolen tusinaa.

GTE Am-luokassa nähdään Ferrarin ratissa Toni Vilander, jolle startti on jo 11. Le Mansissa. Vilander on nyt aiemmasta poiketen kisassa mukana kahden amatöörikuskin kanssa, joten jopa 14 tunnin urakka saattaa olla luvassa kankaanpään hurjapäälle, mikäli luokkavoitto on mielessä sunnuntaina.

Pitkästä aikaa Le Mansissa nähdään kaksi suomalaiskuskia, kun suomalaisedustusta täydentää BMW:n tehdaskuski Jesse Krohn, joka tekee tänä viikonloppuna ensiesiintymisensä Le Mansin 24 tunnin kisassa. Krohnin autokunta starttaa kestävyyskilpailuun alustavasti luokkansa viidentenä. GTE Pro-luokka on erittäin tasainen, joten jopa voittoon asti on kaikki mahdollista. Toivotaan, että suomalaiskuski saa mahdollisimman paljon ajokilometrejä ja kokemusta alleen varsinkin tulevia vuosia varten, vaikka lopputulos ei olisikaan halutun kaltainen.

Legendaarista 24 tunnin kestävyyskisaa voi seurata kokonaisuudessan Eurosport 1-kanavalta ja netissä Viafree-palvelun kautta. Startti tapahtuu lauantaina klo 16 ja voittajat on selvillä sunnuntaina samaan aikaan.

Toyota otti vihdoinkin Le Mansin voiton!

18.6.2018 Uutiset

Japanilainen autonvalmistaja Toyota pääsi vihdoinkin juhlimaan legendaarisen Le Mansin 24 tunnin kestävyyskisan voittoa sunnuntaina. Toyota otti suorastaan näytöstyyliin kaksoisvoiton ilman varteenotettavia uhkaajia. Tämä on ensimmäinen kerta sitten Mazdan ja vuoden 1991, kun japanilaisvalmistaja voittaa Le Mansin yleiskilpailun.

Toyota #8 juhli siis voittoa Le Mansin radalla kuskikolmikolla Fernando Alonso-Sebastien Buemi-Kazuki Nakajima. Samalla japanilaisvalmistaja pyyhki vuoden 2016 ikävät muistot pois mielestään tällä ikimuistoisella voitolla.

Alonsolle voitto tuli heti ensimmäisellä yrityksellään, mikä tarkoittaa espanjalaiselle F1-tähdelle toista kiinnitystä moottoriurheilun epäviralliseen Triple Crowniin. Ainoa kuljettaja, joka on voittanut siis Le Mansin 24 tunnin kisan, Monacon GP:n sekä Indianapolisin 500 mailin ajon, on Graham Hill. Alonsolta puuttuu tästä voittoluettelosta enää tuo Indy 500.

Toiseksi yleiskisassa ajoi Toyota #7 kuskikolmikolla Mike Conway-Kamui Kobayashi-Jose Maria Lopez. Yleiskisan palkintokorokkeen täydensi vielä Rebellion #3 kuskikolmikolla Thomas Laurent-Gustavo Menezes-Mathias Beche.

LMP2-luokkavoittoon ajoi venäläistiimi G-Drive Racing kuskikolmikolla Roman Rusinov-Andrea Pizzitola-Jean-Eric Vergne. GTE Am-luokan voittoon ajoi yhdysvaltalaisnäyttelijä Patrick Dempseyn tiimi kuskikolmikolla Matt Campbell-Christian Ried-Julien Andlauer.

Porsche juhli kaksoisvoittoa GT Pro-luokassa, kun voittoa juhli kuskikolmikko Michael Christensen-Kevin Estre-Laurens Vanthoor. Toni Vilanderin autokunnalla oli tyytyminen oman luokkansa kuudenteen sijaan, kun suomalainen yhdessä Pipo Deranin ja Antonio Giovinazzin kanssa nostivat autokuntansa 15:nnestä lähtöruudusta luokkansa parhaimmaksi Ferrariksi.

Ajan läpi yön – voiton vuoksi

19.6.2017 Moottoriurheilu

60 autokuntaa lähti Ranskan lipun heiluessa hikeä raastavalle matkalle ympäri Circuit de la Sarthen rataa 24 tunnin ajan. Suuri autourheilujuhla käynnistyi 85. kerran. Yleisö viihtyi rock-konsertissa ja maailmanpyörässä. He telttailivat ja ottivat makoisat unet. Samaa tekivät uupuneet mekaanikot varikolla.

Toyotan lähti suosikkina tämän vuoden kilpailuun napattuaan paalupaikan kaikkien aikojen nopeimmalla kierroksella. Heidän unelmansa voitosta tyrehtyi yön aikana teknisiin ongelmiin, kun kahden autokunnan urakka päätyi puolen tunnin sisään teknisiin ongelmiin. Näin ollen aamun valjetessa johdon otti Porsche. Heidänkin autoistaan kahdella oli hankaluuksia, kun kärkipaikalla ajaneeen Andre Lottererin autosta katosi öljynpaineet. Johtopaikan sai Rebellion-yksitystalli LMP2-luokan autolla.
Takaa tuli kuitenkin jäljellä oleva Porsche, joka lopulta ohitti sinisen auton vain tuntia ennen ruutulippua. Näin Porshen kolmikko Timo Bernhard-Brendon Hartley-Earl Bamber toivat legendaariselle autonvalmistajalle historian 19. voiton tässä autokilpailujen klassikossa. Toiseksi ajoi Jackie Chan DC Racing-tallin auto kolmikolla Ho-Ping Tung-Oliver Jarvis-Thomas Laurent ja kolmansia olivat saman tallin Tristan Commendy-Alex Brundle-Daniel Cheng. Jarvisin autokunta voitti myös LMP2-luokan.
Knoppitietoa: Alex Brundle on entisen F1-kuljettajan ja nykyisen asiantuntijan Martin Brundlen poika ja Alex käyttää samanväristä kypärää, kuin isänsä.

GT-autot on jaettu kahteen luokkaan. Ammattikuljettajien Pro-luokka ja herrasmieskuljettien AM-luokkaan. Ensiksimainitun voitti Aston Martin ja toisen luokan Ferrarin autokunta.

Kestävyyskilpailujen idea on lopulta varsin yksinkertainen, kenen auto kestää pidemmän aikaa. Kilpailujen pituudet vaihtelevat kahdesta 24:ään tuntiin ja autokunnassa on oltava vähitään kaksi kuljettajaa. Yksin ei voi ajaa. Le Mansissa talleilla on kolme kuljettajaa ja ajoaika on säännöissä rajattu. Keskimäärin kuljettaja ajaa kaksi tuntia ennen auton luovuttamista.

Varikkokäynnin aikana autoon saa koskea vain kaksi mekaanikkoa ja renkaita ei vaihdeta enen kuin polttoaine on syötetty. Tämän vuoksi pysähdys on paljon pitempi. Kestävyyskilpailut tarjoavat oivan markkinointitilaisuuden autonvalmistajille näyttää osaamistaan maailmalle, mikä voi näkyä siviiliautojen myynnissä pienoisena nousuna.

Kilpailujen erikoisuus on Le Mans Prototype eli LMP-autot, joiden tekniikka vastaa formula yksi-autoa. Nehän ovat f1-autoja, joissa on katto. Aikoinaan 80-luvulla C-ryhmän Porsche ajoi lähes 400 km/h Mulsanne-suoraa pitkin. Luokka on jaettu myös kahteen alaryhmään. LMP1-autoissa on enemmän tehoja sekä hybridimoottori ja sen pitää olla itse tehty. LMP2-luokka on kustannustehokas eli nk. yksityyppiluokka, jossa moottori tulee yhdeltä valmistajalta. Runko on myös ostettavissa.

Kilpailuun osallistui myös Suomen Toni Vilander, jonka suuri osa tietää C More-kanavan formulalähetyksistä. Hän ajoi Ferraria yhdessä Pierre Kafferin ja Giancarlo Fisichellan kanssa. Ikävä kyllä heidän kilpailunsa päättyi avaustunneilla, kun Kafferin ajamana punainen auto tönäistiin protyyppi-auton toimesta kaiteeseen.

Ai niin, pienoismallikokoelmissa on Porsche….

Vuoden 2016 parhaat – kirjoittajan näkemys

20.1.2017 Urheilu

Tiistaina palkittiin suomalaisen urheilun parhaita ja ansioituneimpia Suomen Urheilugaalassa. Kaikista arvostetuin palkinto meni paralympiamenestyjälle.

Leo-Pekka Tähti rullasi Riossa neljännen paralympiakultansa pyöräuolikelauksessa ja hänet palkittiin vuoden 2016 parhaimpanan suomalaisurheilijana. Itsekin olen täysin samaa mieltä, sillä suomalaisten heikon menestyksen vuoksi hänelle ei löytynyt useaa haastajaa. Toiseksi tämä tunnustus voisi avata ihmisten silmät ja käsittää vammaisurheilu samanarvoisena, kuin ”normaali” huippu-urheilu. Vammais-sanan voisi huuhtoa Suomenlahteen, niin vahva sivumaku siinä on. Tähti on tehnyt kovaa työtä menestyksensä eteen ja se tukee valintaa vuoden urheilijaksi.

Jääkiekko juhli gaalassa, sillä palkittuja olivat Jukka Jalonen vuoden valmentajana, Patrik Laine nuorena urheilijanan ja läpimurrosta, Alle 20-vuotiaiden maajoukkue sekä Kasperi Kapasen maali vuoden syksähdyttävimpänä. Viimeksi mainitun saaja oli pitkään julkinen salaisuus.

Siiten epävirallisiin palkintoihin.

Vuoden irtisanomispalkinnon saa Hans Backe. Ruotsalainen irtisanottiin heikkojen EM-karsintaesitysten jälkeen jalkapallomaajoukkueen peräsimestä, kuten aikaisemmin totesin, Markku Kanerva olisi saanut aloittaa aikaisemmin. Vuoden käry-palkinnon saa Roman Eremenko. Kahden vuoden pelikielto kokaiinista oli käsittämätöntä, jopa absurdia. Emme koskaan tiedä taustoja.

Vuoden yllättäjänä pidän Iny 500-ajon voittajaa Alexander Rossia, nuori Kalifornialainen ajoi fiksusti olosuhteisiin nähden ja säästeli bensaa viimeisille metreille asti – ja voittajan ympyrässä kulaus maitoa.

Henri Kontinen saa kirjoittajan läpimurtotittelin. Hyvä päätös keskittyä nelinpeliin kannatti ja loistavat kemiat John Peersin kanssa nostivat suomalaisen nelinpelimaailman huipulle. Toivottavasti tenniksen arvostus Suomessa nousee. Menisinköhän Taliin kokeilemaan?

Vuoden autokilpailuna pidän Le Mansin 24 tunnin ajoa. Läpi yön meininkiä sekä komeita autoja – siinä on jotain. Toyotan unelma voitosta katosi sähkäjen häviämiseen vain muutama minuutti ennen maalia. He tulevat tänä vuonna nälkäsenä takaisin Ranskaan.

Ajan läpi yön

21.6.2016 Formula, Moottoriurheilu

Yöllä ajoamista on kuvailtu monissa lauluissa popmusiikin aikakaudella, tätä koettiin viikonloppuna Ranskassa.

Le Mansin 24 tunnin ajo on kuuluisimpia autokilpailuja maailmassa. Valitettavasti kilpailu jäi tänäkin vuonna suomessa vailla mediahuomiota. Asia olisi toisin, jos suomalainen taistelisi kilpailun voitosta prototyyppiluokan autoilla.

Tämä vuoden kilpailussa Porsche ja Toyota vaihtelivat johtopaikkoja ja juuri, kun Toyotan historian ensimmäinen voitto oli tulossa niin Kazuki Nakajiman ajamasta autosta #5 loppui tehot vain kuusi minuuttia ennen ruutulippua. Voiton korjasi Porschen autokunta #2, jota ajoivat Marc Lieb, Neel Jani sekä Romain Dumas. Suomalaisväriä kilpailusta edusti MTV3:n f1-asiantuntija Toni Vilander, jonka Ferrari sijoittui GT-luokassa toiseksi. Vilanderin autokunnassa olivat mukana Giancarlo Fisichella ja Matteo Malucelli.

Kestävyysajot ovat tiimityötä isolla T:llä, sillä kilpailut voitetaan ja hävitään tallina. Kuljettajat ajavat keskimäärin kaksi tuntia, ennen vaihtoa. Hattua on nostettava #84 Morgan Nissan-autolle, jota omalla vuorollaan ajoi neliraaja-amputoitu Frederic Sausset.

Ai niin, Bakussa ajettiin kauden tylsin F1-osakilpailu. Nico Rosberg ajoi paalulta voittoon, Sebastian Vettel teki toisella sijallaan tifosot iloisiksi ja Sergio Perez nousi seitsemännestä lähtöruudusta kolmanneksi. Meksikolaisella on kaksi podiumsijoitusta kolmesta edellisestä kilpailusta.

Kimi Räikkönen alistui kakkoskuskin rooliin ja päästi Vettelin ohitse. Tämän lisäksi potku-huhuilla kiusattu espoolainen sai viiden sekunnin aikasakon varikon sisääntuloviivan ylityksestä. Lewis Hamiltonin viikonloppu meni jo aika-ajoissa piloille, eikä kilpailukaan ollut sarjan suosituimmalle kuljettajalle helppo moottoriongelmien vuoksi. Viidettä sijaa korkeammallekin olis voinut päästä.

Valttei Bottas ei saanut Williamsistaan parasta irti, tuloksena kuudes sija. Rosberg repäisi pistejohon Hamiltoniin 24 pisteeseen ja kausi jatkuu Heinäkuun alussa Itävallassa. Iskeekö Red Bull kotiradallaan kovaa ja mitä tekee Max-poika?

Le Mansin suuruus kulminoitui viimeisillä minuuteilla

20.6.2016 Näkökulma

Viime viikonloppuna ajettiin vuoden suurin moottoriurheilutapahtuma, Le Mansin 24 tunnin kilpailu. Ranskan Le Mansissa sijaitseva yli 13 kilometriä pitkä rata testasi niin kuljettajat kuin kaluston tässä vuorokauden mittaisessa kisassa, joka huipentui aivan viimeisillä minuuteilla.

Tuhkimotarina oli Le Mansissa vain yhtä sivallusta vaille valmis. Toyota oli matkalla pitkän moottoriurheiluhistoriansa ensimmäiseen kokonaiskilpailun voittoon Le Mansissa, kunnes jotain aivan käsittämätöntä tapahtui, kun Kazuki Nakajima ajoi Mulsannen suoraa toiseksi viimeistä kertaa.

Nakajiman Toyotasta katosi veto Mulsannen suoralla lähes kokonaan, joten toisena ollut Neel Jani nosti Porschen autokunnan kärkeen, kun lähdettiin kestävyyskisan viimeiselle kierrokselle. Porschen varikkotiloissa ryhdyttiin hieman epäuskoisina juhlimaan voittoa, kun Toyotan leirissä suuri pettymys näkyi kaikkien kasvoilla.

Tässä piilee mielestäni Le Mansin hienous, että voit johtaa kisaa aina viimeisille minuuteille asti, kunnes tekniikka pettää. Se on jotain sellaista, mitä ei vaan voi edes käsikirjoittaa.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Janin lisäksi Marc Lieb ja Romain Dumas. Koska Nakajima ei pystynyt suorittamaan viimeistä kierrosta alle kuuteen minuuttiin, niin heidät tulkittiin keskeyttäneiksi. Näin toiseksi nousi Toyota nro 6, jota käskyttivät Stephane Sarrazin, Mike Conway ja Kamui Kobayashi. Kolmanneksi sijoittui Audin kuskikolmikko Loic Duval, Lucas di Grassi ja Oliver Jarvis.

Toivottavasti Toyota tulee ensi vuonna entistä määrätietoisempana voittamaan, eivätkä he siirrä vielä kaikkia voimavarojaan rallin WRC-projektiin.

Toni Vilander toinen GT-luokassa

Fordin tehdastalli palasi 50 vuoden tauon jälkeen takaisin legendaarisen kestävyyskisan näyttämölle. Joey Hand, Dirk Muller ja Sebastien Bourdais johdattivat yhdysvaltalaismerkin voittoon GTE Pro -luokassa.

Toni Vilander kilpaili tänä vuonna Risi Competizionen Ferrarilla Le Mansissa. Tuloksena oli luokkansa toinen sija, mitä voidaan pitää todella hyvänä saavutuksena. Vilanderin autokuntaan kuuluivat myös Giancarlo Fisichella ja Matteo Malucelli. Muutamat pienet virheet varikolla sekä muutama pyörähdys veivät voittomahdollisuudet.

LMP2-luokassa voittoa juhli ranskalaistiimi Signatech Alpine, jonka kuskeina toimivat Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes ja Stephane Richelmi. GTE Amatööri -luokassa voittoon ajoi yhdysvaltalaistiimi Scuderia Corsa, jonka Ferraria miehittivät Bill Sweedler, Townsend Bell ja Jeff Segal.

Le Mansin 24 tunnin kilpailu kuuluu osana kestävyysautojen MM-sarjan (WEC) kisakalenteria. Kalenterista on nyt takana kolme kisaa, kun sarjassa ajetaan yhteensä yhdeksän osakilpailua. Seuraavan kerran MM-pisteistä taistellaan Saksan Nurburgringin radalla heinäkuun lopulla.

Force Indialla loistava kauden jälkimmäinen puolisko

19.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen kuudennessa luvussa käydään läpi talousvaikeuksissa painivan Force Indian kautta.

Force India aloitti kautensa viimevuotisella autolla, mikä tarkoitti vaikeata alkukautta. Kauden avauskisassa Australiassa tallin molemmat autot ajoivat MM-pisteille, mutta seuraavan kerran samasta ilosta he saivat nauttia vasta kesäkuun Itävallan GP:ssä.

Intialaistiimin tuloskäyrä nousi välittömästi, kun he toivat vuoden 2015 autonsa heinäkuun Iso-Britannian GP:seen. Molemmat tallin kuljettajat ajoivat MM-pisteille vielä Britannian lisäksi myös Italiassa, Meksikossa ja Abu Dhabissa.

Sergio Perez oli varsinkin intialaistiimin johtava tähti kauden jälkimmäisellä puoliskolla, kun hän ajoi kärkiviisikon joukkoon neljästi. Meksikolaisen parhaimpana saavutuksena oli Venäjän GP:n kolmas sija, joka oli vasta tallin kaikkien aikojen kolmas.

Nico Hülkenbergin kausi oli aika tasaista puurtamista, missä ei nähty suuria valonpilkahduksia. Hülkenbergin parhaimmaksi saavutukseksi F1-radoilla jäi kuudes sija, jonka hän saavutti kauden aikana kolmesti.

Hülkenbergin kauden kohokohta tapahtui Ranskan Le Mansissa, jossa hän juhli ensikertalaisena Porschen ratissa Le Mansin 24 tunnin kestävyysajon voittoa. Ensi kaudella Hülkenberg ei pääse kuitenkaan uusimaan voittoansa, sillä F1-sarjaa ajetaan silloin Azerbaijanin radalla.

Jos Force India olisi saanut autonsa radalle jo aiemmin, niin he olisivat varmasti rikkoneet edellisen kauden piste-ennätyksensä. Force India kuitenkin saavutti tallin historian parhaimman sijoituksen autonvalmistajien sarjassa, kun he sijoittuvat loppupisteissä viidenneksi.

Talousvaikeudet siis siirsivät Force Indian uuden auton debyytin vasta kesäkuulle, joten talli on aktiivisesti etsinyt uusia rahoittajia. Yhdeksi varteenotettavaksi ehdokkaaksi on noussut englantilainen luksusautovalmistaja Aston Martin, joka on pistänyt kuitenkin ostoaikeensa jäihin. Aston Martinin odotetaan tekevän päätöksensä tammikuun aikana.

Mixu lähti, Timonen lopetti tyylillä

17.6.2015 Indycar, Jääkiekko, Jalkapallo

Viikonlopun suurin uutinen tuli jalkapallokentiltä. Maajoukkueemme hävisi neljänneen kerran peräkkäin EM-karsintaottelun, tällä kertaa Unkari oli parempi. Tappion hinta oli kauhea, päävamentaja Paatelaiselle annettiin tylysti potkut. Ottaen huomioon jo valmiiksi ohuet lopputurnaushaaveet, erottaminen ei tullut kirjoittajalle yllätyksenä, vaan niitä jopa odoteltiin.
Pidän edelleen toiveestani kiinni eli ulkomaalainen valmentaja olisi paras vaihtoehto, mutta myös pelitapa kaipaa muutoksia. Pienen maan, jonka taitotaso on heikko kannattaisi pelata puolustusvoittoisesti esimerkiksi 4-5-1 järjestelmällä. Odotamme rauhassa ilmoitusta seuraavasta päävalmentajasta.

Toronton kosteilla kaduilla ajettiin Indycar-sarjan kilpailu sunnuntai-iltana. Olosuhteet saivat aikaan vaiherikkaan kilpailun, jossa varikkotaktiikat olivat jälleen avainasemassa. Ruutulipulle ensimmäisenä ajoi kauden toisen voittonsa ottanut Josef Newgarden. Italian Luca Filippi yllätti toisella sijallaan ja Helio Castroneves oli kolmas. Pistetilanne ei kolmen kärjen osalta muuttunut vaan Penske-kaksikko Montoya-Power ovat sarjakärjessä ennen Scott Dixonia. Seuraava kilpailu ajetaan kuun viimeisenä lauantaina Fontanan ovaalilla Kaliforniassa.

Le Mansin 24 tunnin ajo päättyi Porshen voittoon, itse kilpailu ei tarjonnut dramatiikkaa, mutta pari ikävää kolaria nähtiin. Kestävyyskisoissa debytoinut Nissan ei saanut autoistaan parasta irti, kolmesta autokunnasta vain yksi pääsi maaliin. Audin voittoputki meni poikki, edellisen kerran vuonna 2009 neljän renkaan merkki jäi ilman voittoa.

Chicago Blackhawks juhlii kirjoitushetkellä Stanley Cupia. Blackhawks kaatoi Tampa Bayn otteluvoitoin 4-2 ja Kimmo Timonen sai komean päätöksen upealle uralleen.

Porsche palasi voittajaksi Le Mansissa

15.6.2015 Uutiset

Porsche voitti legendaarisen Le Mansin 24 tunnin ajon sunnuntaina. Porschelle voitto oli historian 17:s  sekä ensimmäinen voitto sitten vuoden 1998.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Nico Hülkenberg, Earl Bamber ja Nick Tandy. Porschen täydellistä päivää täydensi toiseksi sijoittunut kolmikko Mark Webber, Brendon Hartley ja Timo Bernhard. Audi jätettiin kolmanneksi kolmikolla Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer.

Ferrarilla GTE Pro -luokassa kisannut Toni Vilander sijoittui luokkansa kolmanneksi. Vilanderin autokunta oli luokkavoitossa kiinni ennen kuin vaihdelaatikkovika pudotti heidät kärkipaikalta kaksi tuntia ennen maalia.

Tarkemman raportin kilpailusta löydät alla olevasta linkistä.

Porschen voitto on loistava asia Le Mansille