Selaat arkistoa kohteelle kirjaimet.

Örkkejä, ötököitä ja dinoja: D- ja Ö-kirjaimet

21.5.2015 Yleinen

Aloitus

Salaisen maan tarinat lähenevät loppuaan ja asiat alkavat pikkuhiljaa selvitä. ”Öööö, sanoi tiemestari” ja ”Kun sydän tärisee” saduissa käsiteltiin mm. uusia ja pelottavia asioita. Lisäksi Kisu Pikkukuu löysi itselleen tehtävän – se halusi olla yksinäisen Samu-pojan kissa.

image

Luettuamme ko. tarinat muistelimme yhdessä tiemestarin hokemaa ”öööö” ja matkimme sitä. Ö-kirjaimen muotoa hahmottelimme ilmaan piirtämällä. D-kirjaimeen lapset johdateltiin dinosauruksilla, joita tutkittiin kirjasta. Lisäksi D-kirjaimella alkavia sanoja oli keksitty valmiiksi, tavutimme ja luimme ne yhdessä. Seuraavaksi vuorossa olivat pysäkkitehtävät.

image

1. Kädentaidot

Lapset saivat tehdä örkin paperilautasesta, johon hahmoteltiin Ö-kirjaimen pyöreä muoto ja Ö-pilkut leikattiin kartongista örkkien korviksi. Vaihtoehtona oli tehtä Ö-Örkki tai ötökkä paperille liiduilla piirtämällä. D-kirjain askarteluna oli mahdollisuus tehdä dino kartongista leikkaamalla. Ötököitä lapset tutkivat hyönteiskirjoista ja piirtelivät niitä pieneen tutkimuslomakkeeseen… Lapset saattoivat valita myös D-kirjaimeen liittyvän väritystehtävän – D niin kuin Delfiini!

imagetoukokuun puoliväli 042toukokuun puoliväli 041toukokuun puoliväli 046toukokuun puoliväli 052toukokuun puoliväli 051toukokuun puoliväli 037

2. Lukeminen

Tuttua Alias-peliä pelattiin D-sanoilla, jotka alussa yhdessä tavutettiin ja luettiin. Toisessa lukemistehtävässä logico-peleissä piti etsiä sanojen alku- ja loppukirjaimia.

imagetoukokuun puoliväli 040

3. Kirjoittaminen

D- ja Ö-kirjainten muotoa ja kirjoittamista harjoiteltiin ensin hiekkaan piirtämällä ja taululle liiduilla. Tämän jälkeen tehtiin tuttu monistetehtävä.

image imagetoukokuun puoliväli 038

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta tehtiin harjoiteltaviin kirjaimiin liittyviä tehtäviä. Tarjolla oli mm. tavutusta ja alkukirjainten tunnistamista. Lapset saivat valita kummaltakin aukeamalta kaksi mieluisaa tehtävää.

imagetoukokuun puoliväli 039

Hyvä ystävä: H- ja Y-kirjaimet

10.5.2015 Yleinen

Aloitus

imageimage

H- ja Y-kirjaimiin tutustuttiin Sateenkaaressa Hyvä Ystävä -teemalla. Salaisesen maan sadut toimivat alkusykäyksenä päivän toimintaan. ”Hirmuinen vahinko” -sadussa Hirviö ja Kisu Pikkukuu leikkivät yhdessä kirjaimilla. Tarinassa sivutaan myös ystävyyttä ja yksinäisyyttä. ”Yllätyssyli” kertomuksen pääsanoma on nimenomaan läheisyyden ja ystävyyden merkitys. Tämän jälkeen leikimme, lauloimme ja loruilimme ystävä-teemalla. Teimme ystäväpiirin, jossa nostimme kätemme ylös (Y-kirjaimen muoto). Kehonkirjaimia muodostimme yhdessä ystävän kanssa. Ystävän sydämestä löytyy -leikissä keräsimme taululle H-kirjaimella alkavia sanoja. Lisäksi lapset miettivät vastauksia kysymykseen, mikä hyvä ystävä tekee? Vastaukset kirjoitettiin lapuille, joita tarvittiin myöhemmin toimintapysäkeillä.

Ystävän hymy

”Ympärillä ystävät.

Yllätysten aika.

Yksin ei jää yksikään,

jos luottaa hymyn taikaan.”

liinalaulu

Yhteisen aloituksen jälkeen lähdimme pysäkkityöskentelyn pariin:

1. Kädentaidot

Lapset saivat valita joko pikku h-kirjainaskartelun eli hevosen tai Y-ystävän. Y-ystävistä tuli joko pari tai kokonainen piiri (rivi) ystäviä. Y- ja H-kirjaimet leikattiin kartongista ja viimeisteltiin joko liiduilla tai puuväreillä. Upeita töitä lapset saivat taas aikaan:

imageimagetoukokuun alku 001toukokuun alku 002toukokuun alku 004toukokuun alku 005

2. Kirjoittaminen

Kirjoittaminen-pysäkillä tutustuttiin ensin H- ja Y-kirjainten sekä aiemmin opittujenkin aakkosten muotoon. Kirjaimia muovailtiin muovailuvahasta ja rakenneltiin multilinkeistä. Tämän jälkeen kirjainmuotoja harjoiteltiin monistetehtävässä.

imageimageimageimage

3. Lukeminen ja saduttaminen

H-kirjaimesta lapset tekivät pienen ”kirjan”, jonka kanteen tuli suurikokoinen H-kirjain. Hyvän ystävän sydämeen kerättyjä H-sanoja ”luettiin” ja kirjoitettiin kirjan sisäsivuille. Lisäksi ”Mitä hyvä ystävä tekee?” -lappujen sanoja kirjoitettiin kirjasen seuraavalle sivulle. Laput oli ripoteltu ympäri huonetta ja lasten pitä läydä aina ”lukemassa” lappu.

Tarinanopilla lapset saivat yhdessä ystävän kanssa keksiä ja saduttaa oman kertomuksensa. Kertomus aloitettiin aina ”Olipa kerran…” ja sitten vaan mielikuvitusta peliin ja miettimään nopan osoittaman kuvan mukaista tarinaa.

imageimageimageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjan tehtävistä tehtiin taas H- ja Y-kirjaimeen liittyviä tehtäviä. Molemmilta aukeamilta lapset saivat valita kaksi tehtävää.

image

V niin kuin vampyyri, J niin kuin jänis

26.4.2015 Yleinen

Alkuun

Sateenkaarelaiset tutustuivat taas uusiin kirjaimiin. Aluksi luettiin ja kuunneltiin Salaisen maan saduista ”Jännittävä jälki” ja ”Voimaviitta” tarinat. Ensimmäisessä vietettiin Alman läksiäisiä ja jälkimmäisessä joku oli muuttanut pelottavan konelohikäärmeen reittiä. Keskusteltuamme hetken mm. jäähyväisistä ja rohkeudesta siirrtyimme J-kirjaimeen johdattelevaan ”Jännittävä metsä” -leikkiin, jossa sokkona tilaan tulleen piti löytää ”puista” J-äännettä toistava ”puu” eli lapsi. Muut lapset toistivat jotakin toista äännettä. Tämän jälkeen kuunneltiin ”Jänis ja kilpikonna” kansansatu, josta keräsimme taululle J-sanoja (lapset keksivät myös itse). V-kirjaimeen tutustuimme Mauri Kunnaksen ”Vampyyri vaarin tarinoita” -kirjan avulla. Huomasimme, että V-kirjainhan näyttää aivan Vampyyrin hampaalta! Seuraavaksi toimintapisteillä odottavien tehtävien pariin…

image

1. Kädentaidot

image

Vampyyrien innoittamina lapset saivat tehdä itsestään vampyyrin. Tämä tapahtui yksinkertaisesti siten, että lapset saivat tuunata oman mustavalkoisen valokuvansa liiduilla vampyyrin näköiseksi. Aika karmivia lapsia vai mitä:

imageimageimageimage

Toisena kädentaitotehtävänä oli suunnitella V- ja J-kirjaimista uusia käyttötarkoituksia. Kirjaimet leikattiin ja liimattiin paperille. Teokset viimeisteltiin liiduilla. Kirjaimistahan keksii vaikka mitä – niistähän saa vaikkapa joutsenen tai ongenkoukun!

imageimage

imageimage

2. ”Lukeminen”

Kuva- ja sanakorteilla lapset pääsivät pelaamaan muistipeliä. Näissä tehtävä oli siis yhdistää kuva ja sana. Toisena tehtävänä pelattiin J- ja V-kirjaimella alkavilla sanoilla Alias-peliä eli kaikille tuttua sananselitystä. Kolmantena lukemispelinä oli sanaristikko, josta piti etsiä tuttuja V- ja J-kirjaimella alkavia sanoja.

imageimageimage

3. Kirjoittaminen

Kirjoittaminen-pisteellä rakensimme tällä kertaa loogisista paloista V- ja J-kirjaimia. Molempia piti rakentaa vähintään yksi. Sitten tutun monistetehtävään, jossa V- ja J-kirjaimen muotoa harjoiteltiin lisää. Lisäksi lapset tekivät taululle kerätyistä J-sanoista pienen kirjan, johon sanat kirjoitettiin. Kirjan kanteen tehtiin iso J…

imageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Eskarikirjassa teimme seuraavilta J- ja V-kirjaimiin liittyviltä aukeamilta kaksi tehtävää kultakin. Tarjolla oli mm. riimiparien etsimistä, alku- ja lopputavujen harjoittelua sekä lisää kirjamien piirtämisharjoituksia.

image

Punahilkka ja kuningas: P- ja K-kirjaimet

17.4.2015 Yleinen

Aloitus

Jälleen Sateenkaaressa oli vuorossa uusiin kirjaimiin tutustumista. Tutustuminen aloitettiin tutusti kuuntelemalla Salaisen Maan kertomukset ”Possujuhlat” ja ”Kirppusirkus”. ”Possujuhlat” sadun aihe oli ajankohtainen, sillä siinä käsiteltiin maistamista ja pöytätapoja – olivathan Sateenkaarelaiset menossa ravintolaan syömään. ”Kirppusirkuksessa” pohdittiin paitsi kierrättämistä myös kehumisen ja kannustamisen merkitystä oppimisessa. Lyhyen keskustelun jälkeen jumppasimme ”Kuningas jumpaa” -laululeikin tahdissa ja kopisuttelimmme ”korkokengissä” K-kirjainta ja K-äännettä. Lisäksi lapset tekivät omalla kehollaan K-kirjaimia…

”Humppaa, pumppaa

kuningas jumpaa,

koivet kattoon, kaviot ristiin,

harja hassuun huiskeeseen,

turnajaisten tuiskeeseen.

Kuka jalkoja heiluttaa, kuka on kuningas, mikä on maa?”

image

P-kirjaimeen johdateltiin ”Pieni Punahilkka” -sadulla, joka esitettiin mininukketeatterina. Lopuksi etsimme vielä P- ja K-kirjaimia nimistä ja leikimme ”Punahilkan korista löytyy” (Laiva on lastattu) -leikkiä ja keräsimme P-sanoja koriin. Taululle kirjoitettiin ja ”luettiin” myös lasten keksimiä K-sanoja. Tästä lapset jatkoivat sujuvasti P- ja K-aiheisille toimintapisteille:

1. Kädentaidot

image

Tällä pisteellä työskenneltiin kirjainaskartelujen parissa. Lasten käsissä syntyivät niin K niin kuin kuninkaat (Adolf-ponit) kuin kirjaimet vaatteet päällä. K-kirjaimen muotoon itsensä jumpannut kuningas leikattiin kartongista ja liimattiin isolle paperille. Kuningas viimeisteltiin liiduilla, kultaisella kruunulla ja villalangasta leikatulla harjalla sekä hännällä. P- ja K-kirjainten vaatteet tehtiin kangaspaloista, jotka liimattiin paperille. Tässä muutamia valmuistuneita töitä:

image image image image image image image image image

2. Kirjoittaminen

P- ja K-kirjainten muotoa harjoiteltiin ensin hiekkaan piirtämällä kumpaakin kymmenen kappaletta. Tämän jälkeen lapset pääsivät monistehtävän pariin. Lisäksi kirjoittamista tuli harjoiteltua, kun lapset saivat kirjoittaa taululle kerättyjä P-sanoja paperille liidulla. Etusivulle hahmoteltiin iso P-kirjain ja sisäsivulle kirjoitettiin mallin mukaan P-kirjaimella alkavia sanoja.

image

3. ”Lukeminen”

”Lukemista” ja kertomista lapset pääsivät harjoittelemaan kuva-sanakorteilla, joissa oli P- ja K-kirjaimella alkavia sanoja. Ko. korteilla pelattiin kaikille tuttua Alias-peliä eli sananselitystä. Toisena tehtävänä oli tuttu myrkkysieni-peli kirjaimin ja ääntein. Kolmentena lukemistehtävänä oli kirjainruudukko, josta piti etsiä P-kirjaimella alkavia sanoja. Tämä tehtävä oli tarkoitettu jo hyvin lukemaan oppineille (tekstitaso).

imageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjassa oli vuorossa harjoiteltaviin kirjaimiin liittyviä tehtäviä, joissa piti miettiä mm. alku- ja lopputavuja. Tehtäviä oli kaksi aukeamaa, joilta lapset saivat valita yhteensä neljä mieluista tehtävää.

T niin kuin tikari, Ä niin kuin äiti

11.4.2015 Yleinen

Aloitus

Aluksi lapset kuuntelivat Salaisen maan kertomukset. Salaisessa maassa ihmeteltiin edelleen ”lohikäärmettä”, joka oli eläinten mielestä pelottava. ”Nyt on aika toimia” -tarinassa Kisu Pikkukuun johdolla pelko oli kuitenkin voitettava ja lähdettävä vielä tutkimaan ”lohikäärmettä”. Se päätettiin tehdä yöllä, joilloin tämä pelottava otus nukkuu… ” Ärhäkkä Kukko” -sadussa Simeon Kukkuluu lähtee rintaa röyhistellen tutkimaan ”lohikäärmettä”. Oikeasti Kukkoa kuitenkin pelottaa, mutta se ei halua näyttää sitä muille. Kukko toteaa otuksen olevan hengetön ja palaa Salaiseen maahan sankarina, joka nitisti ”lohikäärmeen”. Eläimet järjestävät juhlat, mutta ”lohikäärmepä” herää henkiin ja Kukko nolostuu. Kertomuksen lopussa Dedde keksi, että ”lohikäärme” onkin kone.

huhtikuun alkupuoli 007

T-kirjaimen pariin lapset johdateltiin merirosvojen kautta. Tykit ja pyssyt pitivät tussahtelevaa ääntä – samalla harjoiteltiin T-äännettä. T-kirjaimen muotoa verrattiin tikariin, joka myös on merirosvojen käytössä. Lisäksi lapset saivat keksiä lisää T-kirjaimella alkavia sanoja ”Laiva on lastattu” -pelin tapaan. Ä-kirjaimeen tutustuimme ”Änniinän ällistyttävä äiti” -tarinan avulla:

Änniinän äiti asettui haara-asentoon seisomaan, levitti kädet sivuilleen (ison Ä:n muoto) ja alkoi jonglöörata kahdella pallolla. Pallot vain vilisivät ilmassa ja ympärillä seisovat lapset katsoivat suu auki ”Ooh, on se Änniinän äiti vain ällistyttävä”. 
Änniinän äidin lopetettua esityksensä lapset kyselivät ihmeissään miten hän osasi tempun. Änniinän äiti kertoi aiemmin työskennelleensä sirkuksessa, mutta he olivat jättäneet sirkuksen koska Änniinä oli sen verran kömpelö, ettei hänestä olisi sirkustaiteilijaksi. 
Änniinän äiti kertoi Änniinän harjoitelleen pienempänä jonglööraamista paljon, mutta pallot putosivat aina hänen päähänsä. Jossain välissä Änniinä yritti pitää ämpäriä päässään, jotteivat pallot pudotessaan satuttaisi, mutta eihän siitä mitään tullut, koska silloin Änniinä ei nähnyt mitään. Lopulta Änniinän päähän pudonneiden pallojen aiheuttaman kaksi kuhmua eivät enää laskeneet ja siitä päivästä lähtien Änniinä on kiinnittänyt hiuksensa päälaelle kahdeksi sykeröksi.

”Ällistyttävän äidin” Ä-kirjainmuotoa omalla keholla kokeiltuaan lapset siirtyivät toimintapisteille, jotka olivat tällä kertaa seuraavat:

1. Kädentaidot

Lapset saivat ensin tehtäväkseen valmistaa merirosvojen timanttiaarteista (paljeteista) T-kirjainkortin.

image

Toisena tehtävänä oli ”Änniinän ädin” muotokuvan piirtäminen liiduilla. Aluksi paperille sommiteltiin Ä-kirjaimen muoto, johon sitten piti lisätä kasvot, vaatteet ja kädet. Eikä tietenkään saanut unohtaa tämän ällistyttävän äidin nutturoita ja kahta palloa, joilla hän jonglöörasi. Näistä palloista muodostui totta kai Ä-pisteet. Tosi hienoja ”Änniinän äitejä” saimmekin aikaan, vai mitä:

image image image image image image

2. ”Lukeminen”

Tällä pysäkillä lapset pelasivat Merirosvo-lautapeliä. Pelin tarkoituksena oli edetä pelilaudalla noppaa heittäen. Pelilaudalla oli kolmenlaisia askelmia, joiden mukaan piti ottaa oikeasta pakasta kuvakortti. Pöydällä oli myös sanakortteja oikeinpäin käännettynä. Lasten tehtänä oli yhdistää ja ”lukea” oikea kuva-sanapari. Oikein suoritetusta tehtävästä palkintona oli timantti. Pelin lopussa timantit laskettiin ja eniten timantteja haalinut pelaaja oli voittaja.

huhtikuun alkupuoli 001

Toisena lukemistehtävänä oli tavuhypyt. Tällä kertaa lapset hyppyvät ja sanoivat samalla mm. TÄ, SÄ, LÄ, MÄ ja RÄ -tavut. Lisäksi pelattiin kirjainmuistipeliä pareittain. Kirjainmuistipelissä piti aina tunnistaa kirjainpari ennenkuin sai sen omakseen. Eniten pareja saanut oli voittaja.

huhtikuun alkupuoli 004

3. Kirjoittaminen

T- ja Ä-kirjainten kirjoittamista harjoiteltiin ensin vedellä ja siveltimellä suureen kokoon liitutaululle. Sitten lapset pääsivät tuttujen monistetehtävien pariin… Tällä kertaa piti siis tehdä kaksi kirjainmonistehtävää. Hyvin lapset jaksoivat tehdä upeita kirjaimia.

huhtikuun alkupuoli 002

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta oli vuorossa T- ja Ä-kirjaimeen liittyvät tehtävät. Lapset saivat valita kummaltakin aukeamalta kaksi mieluisaa tehtävää.

huhtikuun alkupuoli 006

Talvi-, kevät- ja pääsiäiskivaa!

2.4.2015 Yleinen

Sateenkaaressa on talven ja kevään aikana toimittu muutamien kokonaisuuksien parissa. Pajatehtävissä lapset työskentelivät musiikin, kuviksen ja teatterin keinoin, talvisin ja keväisin teemoin. Pääsiäisen lähestyessä toimintapisteillä istuttettin ja koristeltiin pääsiäisruohot sekä musisoitiin. Pääsiäisviikolla järjestimme yhdessä monenlaista pääsiäiseen liittyvää ohjelmaa. Lapset pääsivät viikon aikana mm. kirkko- ja eväsretkille sekä etsimään kadonneita pääsiäismunia. Pajatoimintaan käytimme aikaa noin 3×60 minuuttia eli kolmen päivän toiminta-ajan, Toimintapisteisiin kului noin 3×20 minuuttia ja pääsiäsviikolla jokaiselle toiminnalle oli varattu koko päivä aikaa.

1. Musisointi

Sateenkaarelaiset musisoivat ensin talvisissa tunnelmissa ja sitten hieman keväisimmissä. Talvisista lauluista tutuiksi tulivat mm. ”Rati-riti-ralla”, ”Koska luistellaan”, ”Lumiukot ketjussa kulkee” ja ”Hienot, kauniit hiutaleet”. Useisiin lauluihin liittyi myös leikki, joka opettajan avustuksella opeteltiin laulun melodian ja sanojen ohella.

hienot kauniit1

hienot kauniit2

rati riti

Keväinen musisointi piti sisällään laulua ja rytmittelyä. Käytössä oli oman kehon soittimet ja rytmikapulat. Aloitimme viikonpäivärytmillä: MA-TI-KE-TO-PE-LA-SU lausuen ja samalla kehonsoittimia soittaen. MA kohdalle kädet yhdeen taputus, TI kohdalla olkapäähän taputus, KE kohdalla toiseen olkapäähän, TO aikana reiteen taputus, PE aikana toiseen reitiin, LA kohdalla tömistys toisella jalalla ja SU toisella. Tämä harjoiteltiin hitaasti ja nopeasti. Rytmikapulailla käytiin ensin läpi perusasioita – miten soitetaan, milloin soitetaan ja mikä on tauko. Tämän jälkeen soitimme peruskomppia eli -sykettä tämän hiiri lorun taustalla:

”Hikkori tikkori toikki

hiiri kelloon loikki.

Kello meni poikki

ja hiiri pois loikki,

hikkori, tikkori toikki.”

Muutaman toiston jälkeen yhtäaikainen perussykkeen soittaminen onnistui hienosti, joten siirryimme TAA- ja TI-TI-rytmien harjoitteluun. Tämä kävi kätevästi soittaen ja lausuen ”Aurinkolaulua”. Pääsiäisteeman mukaan loruilimme Hannele Huovin Ihme juttu!-kirjasta ”Virvon varvon” -lorua ja lauloimme ”Aika monta noitaa” -biisiä.

ihmekansi

”Virvon varvon sinut täällä,

kevätpajun oksan päällä

kiedon valonsäteisiin,

käärin tuulta purjeisiin.

Tunteet suorin siloiseksi,

mielen kampaan iloiseksi.

Koko vuoden että jaksat,

– hymylläsi palkan maksat!”

Kevään merkkejä keksimme ”Pohjolan kevät” -laulua laulaessa. Loppulauluna lauloimme yhdessä ”Väriarvoituksia” -laulun neljä ensimmäistä säkeistöä.

aurinkolauluväriarvoituksiapohjolan kevät

2. Taide ja teatteri

Kevättalvisena teatteriesityksenä tutustuimme ”Kolme pukkia” -näytelmään. Lähes kaikille tuttu kansansatu taipui tällä kertaa nukketeatteriksi. Aluksi opettaja esitti lapsille ”miniteatterissa” sadun ja lapset olivat yleisönä. Esityksen jälkeen kuuntelimme ja lauloimme ”Kolme pukkia” -laulun.

Tämän jälkeen lapset saivat toimia teatterissa itse. Jokaisesta pienryhmästä löytyi innokkaita nukkien liikuttelijoita, alkusoiton soittajia ja jopa kertojia. Yleensä kuitenkin opettaja sai olla kertojan roolissa. Satua esittettiin yleensä monta kertaa ja aina se peikko sai ansioinsa mukaan…

maaliskuu alkupuoli 034maaliskuu alkupuoli 032image

Talvi-teemaan kuului myös taidetta ja kädentaitoja. Lapset saivat työskennellä ”Talvikylässä lämmitetään” -aiheen parissa. Tämän teoksen materiaaleihin kuuluivat kartongit, paperit, liidut, piirrustushiilet ja vanhat tapetit. Aluksi keskustelimme talojen lämmittämisestä, kuten takoista ja puukiukaista. Tämän jälkeen lapset leikkasivat vanhoista tapeteista taloja ja repivät sanomalehdestä pilviä. Nämä liimattiin paperille ja lisättiin savupiiput ja savut piirrustushiilellä. Työt viimeisteltiin väriliiduilla. Tässä Sateenkaarelaiset työntouhussa:

helmikuun alku 001

Kevään edetessä ja pääsiäisen lähestyessä lapset saivat istuttaa omat pääsiäisruohonsa. Tänä vuonna läpinäkyvään kertakäyttömukiin laitettiin multaa, siemeniä ja vettä. Muki koristeltiin pupun korvilla ja silmillä, jotka leikattiin kankaasta. Sen jälkeen vain valoa, kastelua ja kasvun ihmeen odottelua… Lisäksi askartelimme nukkuvat pääsiäistiput puolikkaista massapalloista, kartongista ja höyhenistä. Alla valmiit ruohokipot ja tiput työnalla:

imagehuhtikuun alku 062

3. Liikunta ja retkeily

Noita oli piilottanut Sateenkaarelaisten pääsiäismunat, joten kätköpaikka oli selvitettävä. Noita oli jättänyt valokuva- ja kirjainvihjeitä suklaamunien piilopaikasta. Niinpä lapset pääsivät pareittain selvittämään mysteeriä valokuvasuunnistaen. Ympäri päiväkotia otettujen valokuvien avulla löytyi kirjain ja kirjaimista muodostui sana eli munien piilopaikka, joka oli vanha noidan kahvipannu. Lapset rakastavat kätkemisleikkejä, joten intoa riitti vaikka muille jakaa. Palkkioksi aarteen löytymisestä lapset saivat suklaamunan… nam, nam!

huhtikuun alku 044huhtikuun alku 046imageimage

Pääsiäisen lähestyessä kävimme myös retkellä Lauritsalan kirkossa, jossa tapasimme mm. kirkon rotan, kuuntelimme ja katselimme tarinaa pääsiäisen tapahtumista sekä lauloimme. Paikalla oli myös paljon muita lapsia ja perheitä. Täältä löydät lisää tietoa Lauritsalan kirkosta: http://www.lappeenrannanseurakunnat.fi/lauritsala/lauritsalan_kirkko/

Kävely- ja eväsretken teimme Peltolan koulun pihalle, jossa luvassa oli kiipeilytehtäviä, pelejä ja eväiden syöntiä :)

huhtikuun alku 038huhtikuun alku 054huhtikuun alku 056

M niin kuin maja

27.3.2015 Yleinen

Aloitus

Sateenkaarelaiset pääsivät tällä kertaa tutustumaan M-kirjaimeen. Aluksi muistelimme, mitä Salaisessa maassa oli aiemmin tapahtunut. Tämän jälkeen siirryimme Salaisen maan satuun ”Miettimismyssyjä”, jossa eläimet pohtivat ajattelun, miettimisen ja rauhallisuuden merkitystä ongelmien ratkaisemiseksi. Keskuteltuamme sadusta lapset johdateltiin M-kirjain pariin seuraavan lorun kautta:

”Nousi kaksi menninkäistä,
harjastukka suuri päistä.
Kuusen oksaan kukkumahan,
oksille sen nukkumahan.
Eipä olleet äänet heikot,
konsa kuorsasivat veikot.
Hätkähtivät pauhuun suureen,
kapsahtivat kuusen juureen.”
Lausuimme ja rytmittelimme lorua taputtaen sekä tömistäen samalla peruskomppia. Lorun mennikäinen asuu tietenkin majassa, johon keräsimme M-kirjaimella alkavia sanoja. Näitä lapset keksivät niin paljon, että maja tuli aivan täyteen… Sanat kerättiin liitutaululle ja luettiin yhdessä.
image
Seuraavaksi lapset suuntasivat M-aiheisille toimintapisteille:
1. Kädentaidot
Kädentaidot-pisteellä lapset saivat tehdä oman mennikäisen tai itse suunnittelemansa majan. Ensin M-kirjaimen muoto piirrettiin kartongille tai voimapaperille ja sen jälkeen se leikattiin tarkasti irti. Taustapaperille piirrettiin liiduilla tai tusseilla esim. puita, metsää tai taloja, minkä jälkeen M-kirjaimen muotoinen maja liimattiin ko. paperille. Tämän jälkeen lapset saivat jatkaa työskentelyä piirtämällä majan sisälle haluamiaan asioita ja tavaroita. Tällaisia upeita majoja lapset suunnittelivat ja toteuttivat:
image image image image image image
2. ”Lukeminen”
Tällä pisteellä jo lukemaan oppineille oli tarjolla M-arvoituksia, jotka heidän tuli alla olevien vihjeiden perusteella ratkaista ja kirjoittaa tai piirtää vastaus paperille. Tässä M-arvoitukset ja vastaukset:
Se on valkoinen.
Se on soikea.
Sen voi paistaa tai keittää.
(Muna)
 
Sillä on häntä.
Se on valkoinen.
Se nukkuu talviunta.
Se asuu laakson keskellä korkeassa sinisessä talossa.
(Muumi)
 
Se asuu vedessä.
Sillä on pyrstö, mutta se ei ole kala.
Erään sellaisen nimi on Ariel.
(Merenneito)
 
Se on tahmeaa.
Se on makeaa.
Sitä voi levittää keksin päälle.
(Marmeladi)
 
Se on lemmikkieläin.
Se on jyrsijä.
Se asuu häkissä.
Usein sillä on kaverina kani.
(Marsu)
 
Se on kova.
Jos sen löytää, saa toivoa.
Puuron lisäksi niitä voi olla myös glögissä.
(Manteli)
image
Toisena tehtävänä olivat tutut kuva-sana muistipeli, jossa piti yhdistää M-kirjaimella alkava pari sekä myrkkysieni-peli kirjaimin ja ääntein. Tällä kertaa tietenkin mukana myös uusi kirjain M.
maaliskuun lopussa 006image
Kolmantena harjoituksena oli tavujen hyppiminen. M-äänteeseen oli liitetty joko pitkä tai lyhyt vokaali tähän tapaan: Ma, maa, mi, mii jne. Lyhyen vokaalin kohdalla hypittiin yhdellä jalalla ja pitkän kahdella jalalla. Samalla yritettiin lukea kyseinen tavu.
3. Kirjoittaminen
Kirjoittamista ja M-kirjaimen muotoa harjoiteltiin ensin hiekkaan kymmenen kertaa suureen kokooon. Tämän jälkeen vuorossa oli tuttu monistetehtävä, jossa kirjainmuotoa treenattiin lisää. Lapset kirjoittivat lisäksi yhdessä aiemmin keksityt M-sanat paperille mallin mukaan.
maaliskuun lopussa 005maaliskuun lopussa 002
4. Eskarikirjan tehtävät
Kisu Pikkukuun eskarikirjassa M-kirjaimen kohdalla oli tarjolla mm. alkutavun löytämistä, alkuäänteen kuuntelemista ja M-kirjaimen piirtämisen harjoittelua. Lapset saivat valita aukeamalta kolme mieluisinta tehtävää, jotka tekivät.
maaliskuun lopussa 003

Häkkyröitä ja Ruususia – R-kirjain

20.3.2015 Yleinen

Aloitus

Sateenkaarelaiset jatkoivat kirjainten parissa – tällä kertaa vuorossa oli R-kirjain. Aluksi luimme Salaisen maan kertomuksen ”Hirvittävä häkkyrä”, jossa aiemmin Salaisen maan asukkaita pelottanut lohikäärme oli matkalla lähemmäs. Tämä lohikäärme osoittautuikin sadussa jonkinlaiseksi koneeksi, joka uhkasi kaikkea elävää ja siis myös Salaista maata. Tarinan lukemisen jälkeen keskustelimme siitä, mikä tämä ”lohikäärme” saattoi olla ja miksi eläimet pelkäsivät sitä. Tämän jälkeen tunnustelimme salaisuus pussista uutta kirjainta. Pussiin ei saanut kurkistaa, vaan kirjain piti tunnistaa pelkästään tuntoaistin perusteella. Pussista löytyi tietenkin R-kirjain. Yhdessä pohdistelimme R-kirjaimeen liittyviä kuuntelu-, muisti- ja riimitehtäviä sekä kuuntelimme kuuluuko sanassa / nimessä R-äänne. R-kirjaimella alkaa myös erään prinsesessan nimi, jonka lapset nopeasti muistivat – sehän on tietenkin Ruusunen. Pienten prinsessa ja prinssi nukkien avulla muistelimme yhdessä ”Prinsessa Ruusunen” -satua, josta löysimme monta R-sanaa, mm. rukki, värttinä, ruusunen ja pahatar… näissä R-kirjain seikkaili alussa, lopussa ja keskelläkin. Lopuksi täristelimme R-äännettä samalla pyörittäen sormella ”rukkia”. Loppuleikkinä ennen toimintapisteitä oli tietenkin perinteinen laululeikki ”Prinsessa Ruusu linnassa…”

Prinsessa Ruusu linnassa, linnassa, linnassa.

On pahan noidan pauloissa…

Ja linnan muurit kohoaa…

Vuos sadan nukkuu Ruusunen…

Vaan prinssi uljas avun tuo…

Hän rientää kauniin Ruusun luo…

Heräjä Ruusu kaunoinen…

Nyt tanssikaamme laulellen…

maaliskuu alkupuoli 053

1. Kirjoittaminen ja piirtäminen

R-kirjainta harjoittelimme liitutaululle, jonne piirrettiin viisi kirjainta suureen kokoon. Toisena kirjoitusharjoituksena teimme suurelle paperille toiset viisi R-kirjainta ja piirsimme R-kirjaimella alkavia sanoja. Näitä olimme aiemmin yhdessä keksineet ”Laiva on lastattu” -leikin tyyliin.  Lisäksi sai kirjoittaa R-sanoja, mikäli osasi. Lopuksi teimme tutun monisteharjoituksen, jossa R-kirjaimen piirtämistä tehtiin lisää.

imagemaaliskuu alkupuoli 054maaliskuu alkupuoli 063maaliskuu alkupuoli 069

2. ”Lukeminen”

”Lukeminen” -pisteellä oli R-sanoja alku- ja lopputavuja. Lasten tavoitteena oli yhdistää tavut sanoiksi ja asettaa ne oikean kuvan alle. Tehtävä onnistui hyvin myös niiltä lapsilta, jotka eivät osaa lukea. Päättelyn ja poissulkemisen avulla oikeat sanat löytyivät mukavasti. Toisena vaihtoehtona oli aiemmin tutuksi tullut kuva-sanamuistipeli. Lisäksi lapset pääsivät taas pelaamaan myrkkysientä kirjaimin ja ääntein.

maaliskuu alkupuoli 061maaliskuu alkupuoli 059

3. Kädentaidot

Kädentaidoissa teimme ”Prinsessa Ruususen” unet teoksen, jossa sinisellä ja punaisella vesivärillä laveeraamalla syntyi unenomainen sommitelma. Jokainen sai itse miettiä sopivan millaisen unen Ruusunen näki – siis kuinka paljon teoksessa oli sinistä ja kuinka paljon punaista. Väreistä syntyi erilaisia, hienoja muotoja, jotka eivät sinänsä saaneet esittää mitään, vaan jokainen katsoja saa kuvitella, mitä työssä näkee.

imagemaaliskuu alkupuoli 065

image image imagemaaliskuu alkupuoli 064

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjassa oli myös R-kirjaimeen liittyviä tehtäviä. Näissä lapset pääsivät miettimään mm. onko sanassa R-kirjainta ja missä kohtaa sanaa R-kirjain löytyy. Mahdollisuus oli myös tehdä labyrintti-tehtävä tai harjoitella R-kirjaimen piirtämistä lisää.

maaliskuu alkupuoli 058

L niin kuin linna

27.2.2015 Yleinen

Sateenkaarelaisilla oli vuorossa L-kirjaimeen tutustuminen. Kädentaidoissa lapset saivat aikaan hienoja linnoja. Tässä alkuun muutamia valmistuneita töitä:

helmikuun loppu 045 helmikuun loppu 046 helmikuun loppu 047 helmikuun loppu 048

L-kirjaimeen tutustuminen aloitettiin tutusti lukemalla Salaisen maan tarina, jossa Alma sai kirjeen. Kertomuksesta keskusteltuamme ja etsittyämme siitä L-sanoja mietimme sitä, minkä muotoinen L-kirjain on. Lisäksi etsimme nimiä, joissa on L, heitä kun ryhmässämme on useita. Lisäksi mietimme kuuluko sanassa yksi vai kaksi L-kirjainta. Tämän jälkeen otettiin taikasormet esiin ja tehtiin kaverin selkään kymmenen hienointa L-kirjainta. Ennen pysäkkityöskentelyä lapset saivat vielä pareittain ratkaista sana-arvoituksia. L-kirjaimella alkavia eläimiä sisältävistä sanoista oli näkyvissä vain alku. Hyvin lapset osasivat, mikä eläin oli kyseessä. Sitten vaan seuraavien pysäkkitehtävien kimppuun:

1. Kirjoittaminen

Tällä pysäkillä tehtiin aluksi viisi isoa L-kirjainta liidulla suurelle kartongille. Seuraavaksi taas vuorossa tuttu monistetehtävä, jossa harjoiteltiin L-kirjaimen piirtämistä lisää. Toisessa kirjoitustehtävässä treenattiin samalla muistia. Väärinpäin käännetty sanalappu piti käydä ”lukemassa” ja tämän jälkeen piti palata kirjoittamaan ko. sana paperille. Sanalapuissa oli tällä kertaa alun sana-arvoituksista tuttja L-kirjaimella alkavia eläimiä.

helmikuun loppu 026 helmikuun loppu 029 helmikuun loppu 033

2. ”Lukeminen”

”Lukemista” harjoiteltiin hyppyruudukolla, jossa oli tuttuja tavuja ja äänteitä. Ruudukko piti siis hypätä läpi niin, että äänteen kohdalla hypättiin yhdellä jalalla ja sanottiin ko. äänne ja tavun kohdalla hypättiin kahdella jalalla ja pyrittiin sanomaan ko. tavu. Äänteet olivat tuttuja vokaaleja, tavut L-äänteeseen yhdistettyjä tuttuja vokaaleja, esim. LU. Muistipelissä etsittiin kuva-sanaparit ja tämän jälkeen pelattiin. Sanat olivat tietenkin L-kirjaimella alkavia. Tarjolla oli myös myrkkisieni-peli, jossa piti aina sanoa sieniä kerätessä ko. kirjaimella alkava sana.

helmikuun loppu 032 helmikuun loppu 025helmikuun loppu 035 helmikuun loppu 027

3. Eskarikirjan tehtävät ja logicot

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta tehtiin L-kirjaimeen liittyviä tehtävi, jotka sisälsivät mm. lisää L-kirjaimen piirtämisen harjoittelua. Lisätehtävänä lapsille oli tarjolla hieman haastavempia logico-tehtäviä, joissa piti pohtia mm. sanan loppuäänteitä.

4. Kädentaidot

Tällä pyskillä askarreltiin alussa esitellyt linnat. L-kirjaimen muotoiset linnat leikattiin kartongista ja liimattiin paperille. Taideteokset viimeisteltiin liiduilla…

Omituisia otuksia – O-kirjain

17.2.2015 Yleinen

Virittäytymistä

Muistin virkistämiseksi röllin ”Omituisten otusten kerho” laulu:

Salaisen maan tarinoista oli vuorossa ”Onnellinen korento”, jossa Kisu Pikkukuu ja Seija Leppänen olivat surullisia kuullessaan, että päivänkorento elää vain päivän. Asioita voi kuitenkin tarkastella monesta eri näkökulmasta, sillä korennon mielestä päivä oli pitkä ja onnellinen. Näistä keskusteltuamme lapset saivat salaisuuspussit, joista piti tunnustella kirjaimia. Yksi kirjain oli uusi, joka tunnistettiin. O-kirjaimen muotoa tarkasteltuamme pelasimme ”laiva on lastattu” leikkiä O-sanoilla. Toisessa leikissä kuunneltiin röllin ”Omituisten otusten kerhoa” liikkuen tilassa. Kun musiikki lakkasi muodostettiin omalla keholla tuttuja kirjaimia. Tämän jälkeen siirryttiin toimintapisteille…

image

1. Kirjoittaminen

Ensin teimme O-kirjaimia liitutaululle ja isolle paperille suureen kokoon. Paperille piti piirtää eri kokoisia ja väriä kirjaimia liiduilla. Lisäksi käytössä oli hiekka- ja leselautaset harjoittelua varten. Seuraavaksi tällä pysäkillä oli vuorossa tuttu kirjainmoniste.

image image

2. ”Lukeminen”

Tällä pysäkillä oli iso kuvataulu, joka sisälsi kuvia O-kirjaimella alkavista sanoista. Sanakortit piti päättelemällä tai lukemalla yhdistää oikeaan kuvaan. Tämän jälkeen lapset saivat lähteä etsimään lähiympäristöstä lisää O-sanoja, joista valittiin kolme ja otettiin kuva. Seuraavassa tehtävässä piti loogisilla paloilla rakentaa kortin mallin mukaan sana. Lisäksi leikittiin tutuilla kirjaimilla myrkkysientä.

image image

image

3. Kädentaidot

aKädentaidoissa lapset pääsivät suunnittelemaan oman omituisen otuksen röllin laulun mukaan. Omituisessa otuksessa tuli olla vähintään kolme pyöreätä O:n muotoista muotoa. Otukset piirrettiin liiduilla A3 kokoiselle paperille. Tässä omituisten otusten kerho – meitä ei olekaan aivan vähän…

helmikuun alku 021 helmikuun alku 022

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta tehtiin O-kirjaimeen liittyviä tehtäviä. Lapset saivat taas valita aukeamalta kolme tehtävää.