Selaat arkistoa kohteelle kauppalista.

Tarkan €uron vartija

3.1.2017 Yleinen

Paras säästövinkki: tee viikon ruokaostokset kerralla!

 Yleensä pyrin siihen, että teen maanantaisin kauppalistan ja silloin käydään kaupassa. Ruoat hankitaan vähintään sunnuntaihin asti. Pyrin suunnittelemaan ruoat niin, että joka päivä ei tarvitse tehdä ruokaa. Maanantaina siksi, että yleensä sunnuntaina kaupasta on monet tuotteet loppu. Meidän lähikauppa on Lidl ja se on huippu! Sieltä saa lähes kaikkea, mutta heräteostoksia tulee tehtyä vähemmän kuin isoissa hypermarketeissa.

Tänään puoliso teki kaupassa ostokset ja en ollut uskoa silmiäni kuitin loppusumman suhteen. Koko viikon, eli tiistaista sunnuntaihin meidän ruoat kustansivat alle 65€. Perheessämme on siis neljä ihmistä ja viikonloppuna teemme kaksi lämmintä ruokaa. Meillä ei edes eletä pelkällä perunalla ja makaronilla, mikä olisikin halpaa. Pyrimme tekemään hyvää ja ravitsevaa ruokaa.

Viikon ruokalista:

Maanantaina: Lohikeitto (tätä jäi sunnuntailta)

Tiistai: Perunamuusi, kasvispihvit ja salaattia

Keskiviikko: Perunamuusi, jauhelihakastike ja salaattia

Torstai: Kari Aihisen makaronilaatikko (tämä on superhyvää!) ja salaattia

Perjantai: Sama makaronilaatikko ja salaattia

Lauantai: Pinaattikeittoa ja kananmuna sekä itsetehtyjä nugetteja ja salaattia

Sunnuntai: Pinaattikeittoa sekä lihapullapastaa a’la Vappu

Salaattia tehdään aina vain sopiva määrä, ettei se nahistu jääkaapissa. Siinä on yleensä jääsalaattia, paprikaa, kurkkua ja tomaattia. Toisinaan myös fetaa, vuohenjuustoa, omenaa jne..

Järkevistä ostoksista kukkaro kiittää

Päivä 102, joulusuunnitelmia

17.12.2015 Yleinen

munakas17122015Aamulla kävin jälleen verikokeessa, katsotaan kohonneita maksa-arvoja sekä kilpirauhasarvoja. Vajaatoimintahan minulla on todettu jo vuonna 1999.

Äitini kävi kylässä ja katsottiin, josko saataisiin heille mökille halvempi sähköyhtiö. Halvimmillaan olisi säästänyt 22e/vuosi, joten ei paljon kannata vaihtaa yhtiötä.

Muuten päivä on mennyt paketoidessa muutamia jouluherkkuja. Äidille annoinkin heidän pakettinsa jo mukaan. Huomenna illalla ajattelin, että käytäisiin isoveljeni luona.

Joulun kauppalistaakin tuli tehtyä. Huomenna mies käy ostamassa loput joululahjansa ja käydään ostamassa kinkku. Lauantaina suunniteltiin kuusen hakua :)

Ateriat

  • klo 10.15 Chocolate Velvet, 153 kcal
  • klo 15.00 Kananmuna x 2 paistettuna ja päällä vihannessekoitusta, 223 kcal
  • klo 18.00 Suklaaminttupirtelö, 145 kcal
  • klo 20.00 Omenaa 100g, 52 kcal
  • klo 21.00 Key Lime Pie -pirtelö, 144 kcal (onneksi vihonviimeinen!!!)

Uuden opettelua

5.5.2015 Yleinen

 

Tarkoituksena on opetella syömään uudelleen oikein. Viimekerralla opettelin, loppujen lopuksi se meni siihen, että punnitsin jopa salaatinlehdetkin ja ruoka piti syödä kellon- ja kalorin tarkkaan, joka oli todella häiriintynyttä. Jouduin aloittamaan silloin myös mielialalääkityksen, koska kirjaimellisesti sekosin. On todella vaikeaa omaksua terveelliset ruokatavat ja -ajat, kun suhde ruokaan on näin vinossa. Mutta mennään päivä kerrallaan. Liikuntaa en aio vielä lisätä normaalista enempää, koska mielestäni on tärkeintä saada ruokavalioni tasapainoon.

Mutta, edistystä tapahtuu. Yritin ostaa kaupasta terveellistä ja maittavaa kaikkien niiden valmisruokien ja sokerihöttöjen sijaan. Onhan tuossa kompastuskivenä vielä juotavat jogurtit ja pähkinäpatukat, mutta kyllä niistä päästään…

IMG_20150505_115810

 

Puntarille en itseäni päästänyt aamusta, punnitsen itseni viikon välein ja silloin päivitän tänne myös kuvan siitä, mitä on (tai ei ole) tapahtunut. Nesteet ovat lähteneet liikkeelle, eilen kävin pissalla varmaan 30 kertaa…

Nyt kahvinkeittoon ja kaalilaatikon tekoon, saa perhe (ja minä) syödä kun kotiutuvat.