Selaat arkistoa kohteelle karppaus.

Ruokavaliomuutos

21.1.2016 Yleinen

Huomisesta alkaen testaan vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksia migreeniin. Olen sellaisella joskus aiemmin ollut lähinnä painon kurissa pysymiseksi, mutta nyt minua motivoi migreenistä eroon pääseminen.

Migreenini kroonistui pari vuotta sitten stressin seurauksena. Sitä ennenkin migreeniä oli vaihtelevasti, välillä aika useinkin, mutta aina siihen tehosi 400 mg ibuprofeenia. Stressin seurauksena migreenini paheni ja sitä alkoi olla entistä useammin. Enää ei perus tulehduskipulääkkeet välttämättä auttaneet isompinakaan annoksina. Vaikka stressi jossain vaiheessa helpottikin, migreeni jäi pahaksi.

Jossain vaiheessa menin vihdoin työterveyslääkärin pakeille ja sain täsmälääkkeet. Estolääkitystä en siinä vaiheessa halunnut. Täsmälääke tehosikin kohtauksiin hyvin, mutta migreenikohtauksia oli edelleen usein. Muutama kuukausi sitten varasin vihdoin uuden ajan lääkäriin. Valmistauduin hyvin pitämällä migreenipäiväkirjaa kuukauden ajan ennen käyntiaikaa. Diagnoosi oli kroonistunut migreeni eli migreenipäiviä oli yli 15 kuukaudessa.

Vieläkään en olisi halunnut estolääkitystä, sillä en halunnut syödä lääkkeitä päivittäin. Lääkärin kommentti tähän oli, että lääkkeiden syöntini oli jo päivittäistä. Niinpä estolääkitys aloitettiin. Samoin pieniä muutoksia tehtiin kohtauslääkitykseen. Migreenikohtaukset vähenivätkin alle kymmeneen kuukaudessa. Kuitenkaan väheneminen ei ollut riittävää ja estolääkitystäkin on tässä hieman muutettu. Nyt kuitenkin näyttää siltä että vakio on edelleen 2-3 kohtausta viikossa.

Huomisesta alkaen vähennän hiilihydraatit minimiin. Moni on saanut avun sekä migreeniin että moniin muihinkin sairauksiin tämän tyyppisen ruokavalion avulla. Nyt olisi tarkoitus seurata kuinka minä onnistun ja jakaa kokemuksia täällä. Jospa vaikka joku toinenkin hyötyisi. Uskon siis vahvasti tästä olevan apua. Tämän vahvempaa estolääkitystä en halua, joten nyt otetaan kaikki muut mahdolliset keinot käyttöön.

 

 

Ketoosi dieetti

22.9.2015 Yleinen

Täytyy kyllä myöntää että oon aina ollu jotenki karppaamista vastaan. Sillo ku aloin Trainer4Youn personal trainer opinto putken, kokeilin ekaa kertaa ja keltanokan tavoin tein sen väärin.  Punasta lihaa ja vatsa ihan sekasin kahdessa päivässä.  Nyt kaverin kehotuksesta uskaltauduin kokeilemaan uudestaan ja on toiminu tosi hyvin!

Oon nyt toista viikkoa ollu ketoosi dieetillä ja olo on mitä parhain! Ruokavalion kanssa pitää olla tarkka, mutta on se sen arvoista! Käytän apunani FatSeacred kännykkä sovellusta. Sovellus kertoo jokaisen ruoan ravintoaineet ja helpottaa täten koko prosessia. Kalorit on tällä hetkellä 1700 joista Hiilihydraatteja on 30g, proteiinit on 154g ja rasvat 94,4g.

Ruokavalio koostuu tällä hetkellä kananmunista, lohesta, tonnikalasta, parsakaalista, kesäkurpitsasta ja kurkusta. Välillä samat ruoat kyllästyttää mutta tämä on kuitenkin vain vaihe joka menee ohi jossain välissä. Pääsääntöisesti ketoosi ruokavalio koostuu rasvoista ja proteiinista. Hiilihydraatteja olosi hyvä olla alle 30g päivässä koska silloin keho pysyy ketoosi tilassa. Parsakaali, kesäkurpitsat ja kurkku ovat hyviä lähteitä ketoosi dieetille sillä niiden hiilihydraatti potoisuus on pieni. Kuituja tosin tulee hyvin vähän että kannattaa miettiä ottaako kuitu lisää.


1442924900690

Jokatapauksessa olen tyytyväinen tuloksiin. Vatsa on litistynyt ja paino pudonnut. Kirjoittelen vielä lisää kun saan tavoitepainosta kiinni. Suosittelen kokeilemaan ketoosia jos omaatte samaa ongelmaa kuin minä, nimittäin painon junnaamista paikallaan. Liikun ja syön terveellisesti mutta paino ei putoa.  Äärimmäisen turhauttavaa varsinkin kun on vielä liikunta alalla töissä. No onneksi kaveri ehdotti että kokeile ketoosia. Mietin hetken ja ajattelin että jotain shokki hoitoa kroppa tarvii ja bum! Nyt on ruvennu taas tapahtuu!


Lue artikkeli kokonaan →