Selaat arkistoa kohteelle kansainvälisyys.

YK 70 vuotta – Matkailua maailmalla

24.10.2015 Yleinen

image

YK täyttää tänä vuonna 70 vuotta, joten kuluneella viikolla olemme matkailleet maailmalla ja tutustuneet lähinnä Suomen naapurivaltioihin. YK:n päiväähän vietetään 24.10., joten eskarilaisten YK-juhlat matkustus teemalla olivat todella ajankohtaiset. Tutustuimme viikon aikana mm. Ruotsiin, Tanskaan ja Venäjään lähinnä lastenkulttuurin näkökulmasta. Sadut, leikit ja kädentaidot ovat lähellä lapsen maailmaa, joten näiden työskentelytapojen kautta eri maihin oli hyvä lähteä ”matkustamaan”. Yhdessä ”matkustaminen” vaati myös ryhmätyötaitoja. Toiminnallisten ja liikunnallisten tehtävien myötä opimme taas hieman konkreettista tietoa ko. maista. Liput, esineet ja eskareiden askartelemat eri maiden lapset valottivat omalta osaltaan monikulttuurisuutta lapsille.

image image image

1.päivä: Liikuntaseikkailu maailman ympäri

YK-viikko ja ”matkailu” aloitettiin seikkailemalla liikunnallisesti eri maanosissa. Samalla eskarit pääsivät tutustumaan ja kokeilemaan liikuntaleikkejä eri puolilta maapalloa.

Pakkaaminen ja lämmittely

Matka aloitettiin tietenkin pakkaamalla, mikä tapahtui tekemällä erilaisia dynaamisia venyttelyliikkeitä, joiden avulla mukaan saatiin kaikki tarvittava. Välillä juostiin kotiin ja sitten taas pakkaamaan lisää tavaroita. Mukana oli mm. eteentaivutuksia, askelkyykkyjä, etureidien ja kylkien venytyksiä.

20151019_101201 20151019_101337

Matka alkaa

Matkaan lähdettiin rytmikkään musiikin tahdissa, ensin marssien. Aina kun musiikki taukosi, vaihdettiin kulkuneuvoa. Bussi kulki pareittain tai kolmen ryhmissä kädet olkapäillä, ratikka penkkiä pitkin, laiva ryömien tai kierien ja raketti penkille edestakaisin hyppien. Lopulta saavuttiin perille…

20151019_101537 20151019_101854

Afrikka

Autiot saaret

Autiot saaret leikissä leikkijöillä oli oma saari vanteen sisässä. Yksi toimi huutajalla, jonka ”myrsky tulee!” huudolla vaihdettiin paikkaa. Käytimme erilaisia liikkumistapoja.

Autiot saaret 2

Tässä leikissä mentiin edelleen autiolle saarelle vanteen sisään, mutta aina musiikin soidessa saarille ei saanut mennä. Vähitellen saaria eli vanteita vähennettiin ja yhdelle saarelle piti mahtua useampi asukas.

Apinahippa

Ensin valittiin 1-2 hippaa, jotka lähtivät jahtaamaan viidakon vekaroita. Hipan kosketuksesta muuttui apinaksi ja piti mennä puuhun eli puolapuille roikkumaan. Takaisin peliin saattoi pelastaa koskettamalla apinan jalkoja.

Etelä-Amerikka

Usain Bolt

Maailman nopeimman ihmisen tapaan kilvoittelimme reaktiolähdöissä. Valitsimme tietyn lähtömerkin, jonka kuultuaan piti pinkaista mahdollisimman nopeasti lähtöviivalta salin toiseen päähän. Juoksuun lähdettiin eri asennoista.

20151019_093943

Inkkarit ja hevoset

Amerikan alkuperäiskansa eli intiaanit tulivat tutuiksi viestileikin avulla. Intiaanit kilpailivat ratsastusnopeudessa kahdessa joukkueessa. Ensin kierrettiin rata ilman esteitä ja sitten asetettiin voimistelumattoja vesiesteiksi. Kilpa ratsastettiin tietenkin keppihevosilla.

20151019_094336

Hevoset laitumella

Tämä leikki oli muunnelma Kuka pelkää merimiestä leikistä. Yksi toimi huutajana, jonka huudettua ”hevoset laitumelle” muut saivat lähteä liikkeelle kohti toisessa päässä olevaa turvaa. Mikäli huutaja sai hevosen kiinni, tuli tämän liikkua laukkaamalla sivulta sivulle, avustaen näin huutajaa kiinniotossa.

Kohti Eurooppaa

Eskimoviesti Grönlanissa

Eskimot kilpailivat jääpalojen eli jumppamattojen kuljettamisessa kahdessa joukkueessa. Jääpala piti kuljettaa pareittain tietty matka ja tuoda takaisin seuraavalle parille. Nopeampi joukkue oli voittaja.

20151019_094951

Herra Susi Englannissa

Herra susi leikissä valittiin ensin yksi herra sudeksi, joka asettui salin toiseen päätyyn. Muut leikkijät menivät vastakkaiseen päähän ja alkoivat kysellä herra sudelta ”Paljonko kello herra susi?” Tähän susi vastasi joko esim. ”kello on kaksi”’ jolloin muut leikkijät ottivat kaksi askelta kohti sutta tai ”päivällisaika”. Tällöin susi lähti ottamaan muita kiinni.

Jäämies Suomessa

Leikimme vielä Euroopassa Kuka pelkää jäämies leikkiä, jossa toimitaan kuten monille tutussa Kuka pelkää merimiestä leikissä.

20151019_095736

Aasia

Satujoogaa

Aasiassa rauhoituimme joogan parissa. Harjoittelimme muutamia satu- ja lastenjoogasta tuttuja liikkeitä, joissa tuli keskittyä, tasapainoilla ja hallita kehonsa.

20151019_105626 20151019_105711 20151019_105602

2. Päivä: Tanska

image

Tanskassa vierailimme yhdessä ykkösten kanssa. Tanskan reissulle meidät johdatteli tietenkin tutustuminen legoihin ja tanskalaiseen satusentään H. C. Anderseniin. Ensin haimme virikkeitä tuleviin tehtäviin legolandin nettisivuilta: http://legoland.com

Tämän jälkeen lapset saivat valita neljästä pysäkkivaihtoehdosta, miten jatkaisivat Tanskan visiittiään. Lapsilla oli mahdollisuus käydä useammallakin pysäkillä, mikäli aika riitti.

Suunnittele oma legohahmo

Legolandin innoittamana oli mahdollisuus suunnitella oma legohahmo. Tähän tarvittiin vain ns. tyhjä, valkoinen kopio legohahmosta ja tusseja. Ja syntyihän niitä, upeita hahmoja…

imageimage image image image image

Rakentele legokirjaimia

Legoista saattoi myös tehdä kirjaimia. Pinterestistä löytyneet mallit toimivat hyvänä pohjana, kun lapset kävivät rakennushommiin. Osa kirjoitti kirjaimilla oman nimen, osa rakenteli vain yksittäisiä kirjaimia.

image

Pelaa legohahmopeliä

Legohahmopeliin tarvittiin pelialusta, kaksi noppaa ja värikynät. Pelissä piti värittää legohahmoa oikeilla väreillä sitä mukaa, kun sai vastaavan luvun kahden nopan heitossa.

image

H. C. Andersen: Prinsessa ja herne

Yhtenä tehtävävaihtoehtona Tanskassa oli lukea tai kuunnella Prinsessa ja herne -satu. Tämän jälkeen sai piirtää oman oikean prinsessan ja keksiä tälle nimi. Taitavemmat saivat kirjoittaa lisätietoja prinsessasta, esim. Mistä tämä pitää.

image

3. Päivä: Ruotsi

image

Ruotsista kenties lähimpänä lasten maailmaa on maailman vahvin tyttö eli Peppi Pitkätossu. Sopivasti, kuten YK, Peppi täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Tämän johdosta pääsimmekin lasten kanssa viettämään Pepin synttäreitä. Aluksi luimme otteen Tunnetko Peppi Pitkätossu -kirjasta, jossa Tommi ja Annikka saapuvat Pepin synttäreille. Tämän jälkeen leikkittiin Peppi -teoksistakin tuttuja leikkejä.

PIPPI ANNIVERSARY LOGO YELLOW_FI_CMYK

Aarteen etsintä

Efraim Pitkätossu eli Pepin isä oli kirjoissa merirosvo, joten hänen innoittamina lähdimme etsimään aarretta. Tällä kertaa ensin lasten tuli etsiä kätketyt kirjainkortit, jotka oli piilotettu ympäri eskaria. Kun kaikki kirjaimet oli löydetty, yritettiin niistä muodostaa sana. Tämä sana oli paikka, johon merirosvojen aarre oli kätketty. Lopulta päästiin avaamaan aarrearkku, josta paljastui jokaiselle lahjakortti Peppi Pitkätossu – tarinoiden maailmaan.

image image

Pikku ukon häntä

Synttäreiden viettoa jatkettiin Pikku Ukon häntä leikillä, jossa lapset saivat sokkona yrittää asettaa Pepin hevosen häntää paikalleen. Häntä oli tehty villalangasta ja hevonen piirretty taululle. Lähimmäksi oikeaa paikkaa osunut oli voittaja.

Haaksirikko eli lattiaan ei saa koskea -leikki

Tätä leikkiä varten lattialle asetettiin mattoja, tuoleja ja tyynyjä. Yksinkertainen tavoite oli liikkua ympäri huonetta lattiaan koskematta. Mikäli tippui ns. lattialle, piti suorittaa leikin ohjaajan määräämä tehtävä ja pääsi takaisin mukaan leikkiin.

image image

Haaksirikkoleikin jälkeen jatkettiin Peppi aiheisten tehtävien parissa – lapset saivat valita mieleisensä.

Peppi Pitkätossu visa

Visa sisälsi helpohkoja vaihtoehtokysymyksiä Peppiin liittyen. Tätä pelattiin nopein vastaa periaatteella… Tässä visaisen kysymykset, jotka löytyivät Vihdin kirjaston sivuilta. http://www.vihti.fi/palvelut/kirjasto/lapset

Peppi Pitkätossu värityskuva

Peppi aiheinen kuva väriteltiin puuväreillä. Aihe kuvaan oli napattu Peppi kirjojen Peppi Pitkätossu nuuskijana -luvusta. Aivan ihania, erilaisia kuvia saatiinkin aikaan.

imageimage

Lahja Peppi Pitkätossulle

Kirjassa Peppi sai lahjaksi soittorasian, mutta eskareiden tehtävä oli keksiä, suunnitella ja piirtää mielestään sopiva lahja Pepille. Tätä varten tarvittiin tusseja ja väripapereita.

image

4. Päivä: Venäjä

image

Lappeenrantaa lähimpänä oleva ulkomaa eli Venäjä oli matkakohteenamme neljäntenä päivänä. Venäläiseen kulttuuriin meidät johdatti paitsi kartta, josta ihmettelimme itänaapurimme valtavaa kokoa, myös maatuskanuket. Tutkimme nukkeja: niiden väritystä, koristelua ja sisäkkäisyyttä. Lapset myös kertoivat, missä olivat nähneet ko. nukkeja ja mitä olivat niillä tehneet tai leikkineet.

Venäläisestä lastenkirjallisuudesta Suomessa tunnetuin teos on kenties Edvard Uspenskin Fedja-setä, kissa ja koira. Niinpä johdatteluna päivän matkailuun lapsille kerrottiin alku Fedja-sedän tarinasta. Siinä poika nimeltä Fedja-setä päättää lähteä maalle, koska äiti ei pidä hänen kissastaan. Fedja-setä pakkaa kissan kissakassiin ja astelee bussipysäkille. Kirjan toisen luvun alussa kissa saa nimekseen Matroskin, jonka myötä siirryimme kissaleikkien pariin.

image

Matroskin tahtoo kodin

Aluksi valittiin yksi kissaksi, joka lähtee kysymään kotia muilta leikkijöiltä. Kissalle oli aina vastattava kysy naapurilta ja osoitettava keneltä kisu kysyy seuraavaksi. Muiden leikkijöiden tuli olla nauramatta, sillä pokan pettäminen tiesi Matroskinin vaihtumista. Leikkiä kehiteltiin niin, että kotia piti ensin kysyä kissan kielellä ja sitten vielä kissankielellä kissaksi eläytyen.

image

Matroskinin koulutus

Tässö leikissä lapset olivat kissoja, joita koulutettiin ohjaajan käskyjen mukaan. Käskyjä olivat: ”tassut kattoon”, ”nelitassuille”, ”kisut kyykkyyn”, ”kisut selälleen/mahalleen” ja ”häntä maahan”, joiden mukaan kisujen piti mennä ko. asentoon mahdollisimman nopeasti. Hitain tippui aina pois leikistä.

image image

Leikkien jälkeen jatkoimme Venäjään liittyneiden tehtävien ja kädentaitojen parissa. Lapsilla oli mahdollisuus valita mieluisampi työ.

Matroskinin kissakassi

Kartongista valmistui Fedja-sedässäkin mainittu Matroskinin kassi. Ensin kassi leikattiin, minkä jälkeen siihen kirjoitettiin mallin mukaan Matroskin joko suomeksi tai venäjäksi. Lopuksi vielä koristelu esim. Venäjän ja Suomenlipuin.

imageimageimageimageimage

Oman maatuskanuken suunnittelu

Lapset saivat suunnitella ja toteuttaa tusseilla oman maatuskanuken. Nukkeja oli tarjolla kolmea eri kokoa. Lopuksi nuket liimattiin taustapaperille.

image image image image

5. Päivä: matka päättyy

Matka päättyi viikon lopulla kertaamiseen. Eskarit saivat ensin kertoa, mitä heille oli jäänyt mieleen viikon varrelta. Sitten kävimme yhdessä pääasioita läpi naapurimaistamme, joissa vierailimme. Osa lapsista oli myös tuonut matkamuiston kotoaan eskariin. Näistä esineitä kerrottiin tarinoita ja juteltiin. Lopuksi eskarit saivat vielä valita kaksi tehtävää viikon varrelta, jota eivät vielä olleet tehneet tai mikä oli ollut heille mieluisin… HYVÄÄ SYNTYMÄPÄIVÄÄ YK!??

Hauskaa Vappua!

2.5.2015 Yleinen

Vappu on opiskelijoiden juhla, joten me eskarilaisetkin päätimme viettää Vappua oikein pitkän kaavan mukaan. Niinpä koko Vappuviikon Sateenkaarelaiset ”hulinoivat” Vappu-teemalla. Viikon toiminta rakentui siis lähes kokonaan Vapun ympärille, sillä tekemistä ei ollut vaikea keksiä. Melkein kaikki suunniteltu saatiin toteutettua, vaikka oikukas keväinen sää estikin viikolle kaavaillun vaelluksen ja piknikin. Pappilannimen maisemat odottavat meitä kyllä myös myöhemmin keväällä, mikäli säät olisivat suotuisemmat. Ilmapallot, karnevaalit, leikit, musiikki ja munkit kuuluvat erottamattomasti Vappuun. Niitä ei tietenkään unohdettu Sateenkaarelaisten Vapun teemaviikolla. Tässä raporttia Sateenkaarelaisten juhlaviikon tapahtumista:

1. Päivä: Vappuaskartelua

Vappuviikon aloitimme kädentaidoilla. Työskentelimme kolmessa pienryhmässä saman tehtävän parissa. Lapset saivat askarrella Vappuilmapallot kartongista. Eri värisistä kartongeista sai ensin valita mieluisan, minkä jälkeen ilmapallo leikattiin irti mallin mukaan. Tämän jälkeen sai valita kahdesta tekniikasta: ykkösvaihtoehtona oli kuulamaalaus, jossa ilmapallo ensin teipattiin laatikon pohjalle. Tämän jälkeen laatikkoon laitettiin eri värisiä maaleja ja marmorikuulia. Sitten vaan heiluttelemaan kuulia ympäri laatikkoa ja pallon pintaan syntyi kivoja kuvioita.

huhtikuun loppu 031

Toisena vaihtoehtona oli pallon koristeleminen silkkipaperilla. Yllätys, yllätys kuulamaalaus oli lasten mielestä paljon hauskempaa ja suositumpaa kuin silkkipaperi. Lopuksi ilmapalloihin tehtiin naru kierittämällä kahdesta-kolmesta eri värisestä puuvilllalangasta. Ilmapallot onnistuivat mielestämme erinomaisesti, hieno sisustuselementti, vai mitä :)

image

2. Päivä: Vappukarnevaalit

Toisena päivänä järjestimme omalaiset Vappukarnevaalit, johon kuului ulkoliikuntaa, musiikin kuuntelua ja levyraati, maalausta ja ilmapalloleikkejä. Aloitimme siis ulkona Alkulämmittelyn ja hippaleikkien merkeissä. Jatkoimme karnevaaleja toimintapisteillä sisällä. Kolmessa pienryhmässä lapset pääsivät kokeilemaan ja toimimaan kaikilla pysäkeillä. Aikaa työskentelyyn pisteellä oli noin 20 minuuttia eli kokonaisuudessaan 2 x 20 minuuttia = 60 minuuttia.

huhtikuun loppu 039huhtikuun loppu 037

1. Piste: ilmapalloleikit

Vappuun kuuluvat olennaisena osana ilmapallot, joilla voi myös leikkiä. Aloitimme pitämällä yhdessä palloa ilmassa siten, ettei sama lapsi saanut koskea kahta kertaa peräkkäin palloon. Tämän jälkeen kisaltiin yksilöinä, kuka saa pisimpään pidettyä palloa ilmassa käsillä pompotellen. Pallo ei saanut osua kattoon eikä seinään. Tämän jälkeen kisailua jatkettiin kahdessa joukkueessa – voittaja oli taas se joukkue, joka sai pidettyä palloa pisimpään ilmassa. Lopuksi hauskimmassa leikissä kilpailtiin pareittain ilmapallon puhkaisemisessa (peppua tai jalkapohjaa sai käyttää).

huhtikuun loppu 043huhtikuun loppu 049

2. Piste: maalaus

Mikäs lapsista on sen hauskempaa kuin maalaminen. Maaleja, pensseleitä ja iso liuska voimapaperia eteen ja maalaamaan! Tässä ryhmä maalasi aina yhteistyönä, joten toisen teoksen päälle ei saanut maalata. Aiheena jättimaalauksissa oli kevät ja Vappu.

huhtikuun loppu 047huhtikuun loppu 052

3. Piste: levyraati

Levyraatissa lapset kuuntelivat kolme biisiä. Jokaiselle annettiin pisteet kuuntelun jälkeen. Lapset saivat itse piirtää antamansa numeron lapulle. Lopuksi laskettiin kunkin kappaleen saamat pisteet yhteen ja eniten pisteitä saanut oli tietenkin voittaja. Levyraatissa kuultiin ainakin Munamiestä ja Robinia…

3. Päivä: Vappumunkkien metsästystä (ja syöntiä)

Lapset rakastavat etsintäleikkejä, joten nyt oli löydettävä kadonneet (piilotetut) munkin. Jakauduimme kahteen joukkueeseen (pienryhmämme Leo Messi ja Olivier Giroud), jotka saivat tehtäväkseen etsiä vinkkejä siitä, mihin munkit oli piilotettu. Munkkien metsästystä varten ympäri päiväkotia oli levitelty kirjainlappuja, joita oli kahta eri väriä – molemmille joukkueille omansa.

huhtikuun loppu 055

Lapset lähtivät siis etsimään kirjailappuja, joista muodostuisi kolmen sanan vihjelause siitä, minne munkit olivat kadonneet. Kun kaikki laput oli löydetty muodostettiin kirjaimista open avustuksella kokonainen  vihjelause, joka kuului ”Kysy neuvoa opelta”. Kun lapset olivat ratkaisseet vihjeen, niin opettaja antoi lisävinkin siitä, missä munkit saattaisivat olla… ja löytyiväthän ne! Sitten vaan ravintola pystyyn ja herkuttelemaan! Nam, nam, onpas hyvää.

huhtikuun loppu 061huhtikuun loppu 066

4. Päivä: Vappurieha

Vappuaattona suuntasimme Kaukaan koululle Vappuriehaan, joka oli samalla Sateenkaaren ”virallinen” Vappubilepaikka. Juhlaa vietettiin yhdessä koululaisten kanssa ja ohjelman järjestämisestä vastasivat lähinnä 5.-6. luokkien oppilaat, opettajat ja koulunkäyntiavustajat. Tällä kertaa juhlissa teemana oli matkustaminen, joten ennen matkaan lähtöä oli syytä tankata herkkuja.

image

Koulun 5 B luokka oli järjestänyt yhdessä vanhempiensa kanssa Buffetin, josta Sateenkaarelaiset saivat käydä itse ostamassa herkkuja 2 € budjetilla. Tarjolla oli mm. mokkapaloja, karkkeja, muffineita, limpparia ja pillimehua. Ostoksien jälkeen herkuteltiin oikein kunnolla…

image

Vappuriehan matkailu aloitettiin lennolla jonnekin kauas, mutta emme ehtineet herkuttelultamme mukaan kyseiselle lentomatkalle. No, eipä hätää sillä matkustusaiheiset pajat olivat saatavillamme ilman lentoakin. Lähdimme siis matkalle ympäri maapallon hauskojen pajatehtävien parissa.

image

1. USA ja Espanja: frisbeegolf ja futis

Koulun pihalla lapsille oli mahdollisuus pelata futista ja frisbeegolfia. Leikkimielistä kisailua ja liikuntaa oli siis luvassa. Frisbeegolfissa tavoitteena oli saada kiekko heitettyä koriin mahdollisimman vähillä heitoilla. Toki saattoi vain treenata puttaamista lähempää koria. Futista pelattiin sekajoukkuein.

huhtikuun loppu 069

2. Kiina: kasvomaalaus

Tässä pajassa tarjolla oli kasvomaalauksia ja ”tatuointeja”. Teemana olivat kiinalainen taide ja erityisesti kiinalaiset horoskoopit. Opettajat ja 6. luokan oppilaat tekivät meille tosi hienoja maalauksia.

huhtikuun loppu 077huhtikuun loppu 078huhtikuun loppu 079

3. Japani: kädentaidot

Japanissa lapset pääsivät tekemään leijoja. Leijan kartonkipohjalle tehtiin japanilaisia ”kirjaimia” ja merkkejä tai omaa itään liittyvää koristelua liiduilla ja sapluunoilla. Tämän jälkeen leijalle tehtiin ns. kehykset kahdesta puutikusta, jotka solmittiin narulla ristin muotoon. Leija liimattiin kokoon taittamalla reinut ristikon päälle. Lopuksi leijalle kieritettiin häntä kahdesta-kolmesta eri värisestä puuvillalangasta.

huhtikuun loppu 083huhtikuun loppu 086huhtikuun loppu 087

4. Havaiji: kilpailuja

Koulun sali oli muuttunut Havaijiksi, jossa käytiin erilaisia liikunnallisia kisoja. Tarkkuusheittoa, tarkkuuslaukauksia, hulavanteen pyöritystä ja hernepussin heittoa. Yksinkertaisena ideana oli se, että kuka pisimpään pysyi ns. pelissä mukana oli voittaja. Voittajalle oli luvassa myös pieni palkinto…

huhtikuun loppu 073huhtikuun loppu 074

5. Kiina: I-Pad ja 6. Viro: tekninen työ

Näille pajoille emme tämän matkan aikana ehtineet. No, onhan se hyvä jättää jotakin myös ensi kerran reissulle. Matka päättyi koululaisten osalta paluulentoon, mutta me eskarilaiset puistelimme Vappubileiden, vappuriehunnan ja matkustelun pölyt yltämme ulkoilulla. Mikäpäs sen parempaa, kun aurinkokin alkoi viimein paistaa.

HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE!

 

Lasten oikeudet

22.11.2014 Yleinen

Lasten oikeuksien päivää vietettiin menneellä viikolla myös Sateenkaaressa. Tiistaina aloitimme aiheen käsittelyn toimintapisteissä, joissa lapset saivat kiertää pienryhmissä. Tavoitteena oli tutustua aiheeseen monin eri tavoin ja jatkaa YK:n päivän tienoilla aloitettua kansainvälisyys teemaa. Toimintapisteitä oli kolme, joissa lapset työskentelivät aikuisen johdolla noin 20 minuuttia jokaisessa. Aikaa lasten oikeuksien ja kansainvälisyyden parissa vietimme siis kaiken kaikkiaan tunnin verran. Mukana olivat seuraavat toimintapisteet:

1. Musiikki

Musiikki-pisteellä jatkettiin jo aiemmin hieman tutuksi tulleiden laulujen laulamista. Mukana oli ystävyyteen ja kansainvälisyyteen liittyviä lauluja.

Maailman lapset ottivat sakset, leikkasivat valtiot kartoiltaan: Pois heitti huolet, liimas toiset puolet. Sillälailla rakensivat uuden maan.”

Matkalaulu (”Matkustan ympäri maailmaa, laukussa leipää ja piimää vaan…”)

Ruoho huojuu tuulessa

Tuiki, tuiki tähtönen (eri kielillä)

Uusi ystävä

Minun ystäväni

tuiki, tuiki

2. Kädentaidot

Tällä pisteellä tutustuttiin eri maiden lapsiin keskustellen ja piirtäen. Rekvisiittana lapsille oli kuvia lapsista ympäri maailman sekä maailman kartta. Näiden tutkimisen jälkeen lapset saivat valita maan, jonka lapsesta he piirsivät kuvan. Lisäksi jokainen sai keksiä piirtämälleen lapselle nimen. Lasten töistä koottiin näyttely Sateenkaaren seinälle.

marraskuun loppupuoli 007 marraskuun loppupuoli 008marraskuun loppupuoli 038

3. Lasten oikeudet leikkien

Tällä toimintapisteellä käytiin läpi lasten oikeuksia leikinomaisesti. Opettajalla oli käytössä kuvakortit keskeisistä oikeuksista. Näitä hyödyntäen, keskustellen ja leikkien lapset saivat jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä lasten oikeudet ovat ja mitä ne tarkoittavat. Alla lasten oikeudet pähkinänkuoressa ja mukana olleet leikit.

marraskuun loppupuoli 013

I Oikeus olla lapsi

Ensin keskustelimme, mitä tarkoittaa oikeus ja kuka on lapsi. Tämän otimme lämmittelyleikiksi ”tervehdys”-leikki, jossa kuljettiin ympäri tilaa ja tervehdittiin aina vastaantulijaa tietyllä tavalla. Seuraavaksi lapset saivat esittää pantomiimina sellaisia asioita, mitä he tykkäävät tehdä.

II Oikeus perheeseen

Aluksi keskustelimme siitä, millaisia perheitä on olemassa lapsi- ja aikuiskorttien avulla. Seuraavaksi leikimme ”huolenpito”-leikkiä, jossa sukkamytystä piti pitää yhdessä huolta. ”Myttyä” tuli kuljettaa liinan päällä erilaisia tehtäviä tehden.

marraskuun loppupuoli 003

III Oikeus käydä koulua

Pohdimme ensiksi sitä, mitä oikeus käydä koulua tarkoittaa ja totesimme, että eskarilaisialla on oikeus käydä eskaria. Siirryimme sitten janatyöskentelyyn. Lapsille esitettiinn väittämiä kouluun liittyen. He asettuivat samaa mieltä – eri mieltä – en osaasanoa -janalle mielipiteensä mukaan. Janan eri kohdat oli merkittyteipillä lattiaan. Jokaisen väittämän kohdalla muutama lapsi voi kertoa, miksi valinnut juuri sen kohdan.

”kaikki lapset käyvät koulua”

”kouluun on pakko mennä myös silloin kun ei huvita”

”koulussa opitaan uusia asioita”

”aikuiset käyvät koulua”

”odotan jo koulun alkua”

IV Oikeus leikkiin / lepoon

Lapset saivat kertoa mielileikkejään, minkä jälkeen leikimme yhdessä klassista sokkoa. Yksi leikkijöistä valittiin sokoksi, jonka silmille laitettiin huivi. Muuta leikkivät olivat piirissä sokon ympärillä. Piiriä pyöritettiin ympäri jokunen kierros, minkä jälkeen sokon tehtävänä oli tunnustelemalla tunnistaa kohdalle osunut leikkijä.

marraskuun loppupuoli 002

V Oikeudet kuuluvat kaikille lapsille

Aikaa ei tällä kertaa oikein riittänyt enää tämän oikeuden käsittelyyn….

Lasten oikeuksien päivän juhlallisuudet

Torstaita 20.11. eli lasten oikeuksien päivänä juhlimme yhdessä Kaukaan eskareiden kanssa retkeilemällä ensin ravintolaan syömään. Tunnelma Saimaan ammattiopistolla oli juhlallinen. Kattaukset olivat viimeisen päälle ja lapsista oli mukavaa saada ateria pöytiin tarjoiltuna.

lasten oikeudet yms 002

Kun vatsat oli täytetty salaatilla, perinteisellä makaronilaatikolla ja mansikkakiisselillä, niin matkamme jatkui kohti elokuvateatteri Nuijamiestä. Siellä esitettäisiin kauan odotettu ”Onneli ja Anneli” elokuva. Teatterin sali oli täpötäynnä juhlivia lapsia, joten tunnelmakin oli välillä riehakas, mutta asiantunteva. Lapsiyleisön välittömät reaktiot nauruineen ja kohahduksineen kertoivat onnistuneesta elokuvaelämyksestä. Sateenkaarelaisten mieleen jäivät erityisesti kaikki elokuvan hassut kohdat…

Onneli_Anneli_bannerilasten oikeudet yms 003

Tästä jatkoimme tyytyväisinä bussikyydillä takaisin päiväkodille ansaitulle levolle!

Eve

Kaikki erilaisia, kaikki samanlaisia

5.11.2014 Yleinen

Hupsista heijjaa taas on viikko hurahtanut mielettömän nopeasti! Koska kaikkien tekemisten luetteleminen olisi erittäin tylsää ”kauppalistan” lukemista ajattelin tällä kertaa kirjottaa erilaisista kulttuureista ja stereotypioista. Tää aihe sen takia, että välillä, kun ollaan ulkona ja porukassa on useita eri kansallisuuksia, tarinoita ihmisten takana sekä tietty useita kieliä ja kulttuureita. Silti me kaikki pystytään kommunikoimaan ja ymmärtämään toisiamme!

Tietenkin meillä on yhteinen kieli, englanti, jota jokainen puhuu enemmän tai vähemmän sujuvasti. Toiset pystyvät kommunikoimaan serbin tai venäjän kielellä toisilleen. Välillä saman pöydän ympärillä saattaa olla jopa neljä eri keskustelua, neljällä eri kielellä käynnissä. Yhtäkkiä keskustelua käydään taas englanniksi ja kaikki ymmärtävät mistä kukin puhuu. Nauretaan, vitsaillaan ja kerrotaan omista kulttuureista. Aivan uskomatonta!

Joskus harmittaa, kun puhutaan, että tietyn maan kansalaiset ovat joko hiljaisia, puheliaita, äänekkäitä, avoimia, homoja, juoppoja, natseja, kommunisteja, rosvoja, kieroja,… onhan näitä! Esimerkiksi ennen Tsekkeihin tuloa luin, että täkäläiset ovat mukavia ja avoimia. Kuitenkin olen tavannut ihmisiä, jotka välttelevät kommunikoimasta meidän ulkomaalaisten kanssa. Ehkä syynä on kielimuuri tai ettei vaan ole mitään puhuttavaa tai jokin muu henkilökohtainen asia. Who knows.. Mutta useat vieraat ihmiset ovat myös tulleet moikkaamaan huomatessaan, että ollaan ulkomaalaisia ja tarjoutuneet auttamaan, jos on jotain ongelmia. Dropsit näille ihmisille! :)

Niinkun varmaan kaikki tietää niin suomalaiset luokitellaan aina siihen juroihin ja syrjään vetäytyviin ihmisiin, jotka harvoin höpöttävät. Niinkun myös kaikki meistä varmasti tietää niin Suomesta löytyy myös niitä puheliaita ja avoimiakin ihmisiä ! Joten kaikki ei ole niin mustavalkoista! Meidän luokalla on myös kommunistisista maista opiskelijoita, niinkun aikaisemmin puhuin. Kuitenkin hekin ovat ihan samanlaisia kuin me ”länsimaalaiset”. Ihan samanlainen ajattelumaailma heilläkin on ja tavat käyttäytyä ja toimia. Enkä nyt halua erityisesti vertailla vain kommunististen maiden kansalaisia ”länsimaalaisiin”. Käytin sitä nyt vain esimerkkinä siihen, kuinka erilaisissa oloissa kasvaneet ihmiset ovat yhtä saman arvoisia samanlaisia stereotypioista ja ennakkoluuloista huolimatta.

Totta kai jokaisen henkilökohtainen perhe-elämä ja kansalaisuus vaikuttavat siihen, mitä mieltä asioista on. Mutta jos ei puhuta politiikasta tai mielipide kysymyksistä, kukaan ei ole enempää tai vähempää kuin pelkkä ihminen. Kaikki erilaisia, kaikki samanlaisia.

~Eve

Ystävyyttä ja kansainvälisyyttä

25.10.2014 Yleinen

”Anna hymyn tehdä siltaa, vaikka kieltä osaa et.

Anna hymyn tehdä siltaa, tunteet löydät lämpöiset.

Kun pieni suurta on ja käsi lämpöinen,

katseen kosketus kuin kesän kukkanen.

Pieni suurta on, se kaiken muuttaa voi. Toivon laulu soi.”

Ajankohtaisen YK:n päivän ja tulevan lasten oikeuksien päivän myötä Sateenkaaressa vietettiin viikkoa ystävyyden ja kansainvälisyyden merkeissä. Pitkin viikkoa tutustuttiin mm. naapurimaiden ja ryhmän lapsen ”toisen kotimaan” lippuihin, ystävyyden ja eri maiden lauluihin ja leikkeihin. Teemaan liittyvää toimintaa oli toimintapisteiden muodossa, liikuntasalissa ja lauluhetkillä. Lauluja ja leikkejä kertailtiin aamu- ja päiväpiireissä, joissa ko. biiseihin tutustutaan varmasti myös jatkossa lisää.

1. päivä: toimintapisteet

1. piste: Maailman lasten leikkejä

Leikimme tällä pisteellä eri maiden, ystävyyden ja rauhan leikkejä. Mukana olivat seuraavat leikit:

Pitkä, pätkä, pallero, pizza: musiikin (eri maiden musiikkia) soidessa kuljetaan vapaasti tilassa. Kun musiikki lakkaa tehdään ohjaajan komentojen mukaan – pitkä = noustaan varpailleen, pätkä = mennään kyykkyyn, pallero = mykkyrään lattialle, pizza = levyksi lattialle.

Honkong-Peking: musiikin (eri maiden musiikkia) soidessa kuljetaan vapaasti tilassa. Kun musiikki lakkaa tehdään ohjaajan komentojen mukaan – kiinanmuuri = pitkä jono kädet kaverin olkapäällä, riisin syönti = lattialle risti-istuntaan ja syödään leikisti riisiä, Lohikäärme = lattialle mahalleen ja lohikäärmeen karjaisu.

Sylituolipiiri: musiikin soidessa (eri maiden musiikkia) marssitaan ympäri tuolipiiriä. Musiikin lakatessa istutaan tuoleille, joita on yksi vähemman kuin leikkijöitä, joten joku lapsista pääse istumaan toisen lapsen syliin. Vähennetään tuoleja vähitellen – lopuksi vain yksi tuoli.

Tangram-peli: monille tuttu kiinalainen geometrian tuntemusta ja logikkaa vaativa peli, jossa seitsemästä palasta muodostetaan mallin mukaan erilaisia kuvioita.

lokakuun loppu 020

Parileikit: parit seisovat vastakkain ja silmät kiinni. Laitetaan kämmenet vastakkain, sormenpäät vastakkain, kyynärpäät vastakkain ja otetaan parin käsistä kiinni sekä käydään kyykyssä.

2. Piste: Ystävyyden ja maailman lasten lauluja

Laulut ja laululeikit tulivat hieman tutuksi pitkin viikkoa. Toimintapisteellä ja muutenkin mukana olivat seuraavat ystävyyden ja maailma lasten laulut:

”Maailman lapset ottivat sakset, leikkasivat valtiot kartoiltaan: Pois heitti huolet, liimas toiset puolet. Sillälailla rakensivat uuden maan.”

Matkalaulu (”Matkustan ympäri maailmaa, laukussa leipää ja piimää vaan…”)

Ruoho huojuu tuulessa

Tuiki, tuiki tähtönen (eri kielillä)

Uusi ystävä

Minun ystäväni

villasukkauusi ystävä

3. piste: Eri maiden liput

Tällä pisteellä lapset pääsivät tutustumaan Suomen naapurimaiden ja ryhmän lasten ”toisen kotimaan” lippuihin. Liput tunnistettiin yhdessä ja tämän jälkeen lapset saivat värittää valitsemansa lipun. Tällainen ”lippumeri” Sateenkaaressa saatiin aikaan.

lokakuun loppu 005lokakuun loppu 023

2. päivä: Maailman lasten liikuntaleikit

YK:n päivän liikunta Kaukaan koulun salissa oli täynnä kansainvälistä meininkiä. Lapset pääsivät tutustumaan paitsi liikuntaleikkeihin ympäri maailman, myös lasten oikeuksiin liittyviin leikkeihin.

Parinotto ja tervehtiminen: musiikin soidessa tehtiin eläinliikkeitä ympäri salia. Kun musiikki lakkasi, piti etsiä pari ja tervehtiä häntä ohjaajan kertomalla tavalla. Lisäksi tervehtimiseen sai käyttää ”Matkalaulusta” tuttuja eri maiden kieliä.

Huolenpito-leikki: lasten tehtävänä oli kuljettaa ”myttyä” liinan päällä pienryhmissä tehden samalla erilaisia tehtäviä. ”Mytystä” piti pitää koko ajan hyvä huoli, eikä se saanut tippua liinan päältä.

Herra Susi (Englanti): yksi leikkijöistä valitaan herra sudeksi, joka on selin muihin päin ja, jolta muut kysyvät ”Paljonko kello?”, johon susi vastaa esim. ”Kello on kaksi”, jolloin leikkijät saavat ottaa kaksi askelta kohti sutta. Herra suden vastatessa ”Lounasaika”, tämä lähtee ottamaan muita kiinni. Kiinni jäänyt on seuraava Herra susi.

Läpsy (Turkki): tehdään piiri, jonka keskelle menee läpsy. Piirissä olevat kannustavat läpsyä taputtamalla käsiään yhteen. Läpsyn tavoite on osua piirissä olevia käteen ja samalla juosta sisäpiirissä. Näin ollen piirissä olevien lasten on väisteltävä parhaansa mukaan laittamalla kädet oikeaan aikaan selkänsä taakse. Taputus ei saa kuitenkaan loppua, joten kaikki eivät voi laittaa käsiään selän taa yhtäaikaa. Läpsyltä osuman saanut on uusi läpsy.

Helmijahti (Kreikka): tehdään rivi salin viivalle, jossa leikkijät seisovat kädet edessä ”kuppina”. Leikin johtaja saa käteensä helmen, jota hän lähtee ”pudottamaan” leikkijöiden käteen, kunnes laittaa oikeasti helmen jonkun leikkijän käteen. Helmen saanut lähtee karkuun kohti edessä olevaan turva-aluetta ja muut yrittävät ottaa hänet kiinni. Mikäli helmen saanut lapsi pääsee turva-alueelle on hän seuraava johtaja. Mikäli joku saa hänet kiinni, tulee kinniottajasta uusi johtaja.

Paimen ja lampaat: valitaan yksi paimen, joka menee piirin keskelle. Muut ovat lampaita. Paimen katsoo tarkasti lampaansa ja heidän järjestyksensä, minkä jälkeen hän sulkee silmänsä. Tällä välin lampaat määkivät ja tömistelevät jalkojaan. Lisäksi kaksi lammasta vaihtaa paikkaa. Merkin saatuaan paimen avaa silmänsä ja yrittää havaita, mitkä kaksi lammasta vaihtoivat paikkaa.

Eve

Kun kaupunki herää henkiin

20.10.2014 Yleinen

”It was raining cats and dogs on Friday morning but the Portyc cinema was full nonetheless”.

Kolme päivää. 39 lyhytelokuvaa. Kuusi näytöstä. Useita työpajoja ja kansainvälisiä vieraita. Iltaisin pubit ja baarit täynnä musiikkia, naurua ja opiskelijoita ympäri maailmaa. Písekissä vietettiin siis viikonloppuna 14. kerran kansainvälisiä lyhytelokuvafestivaaleja, johon opiskelijat ympäri maailmaa olivat lähettäneet melkein 300 lyhytelokuvaa, joista 39 parasta valittiin esitettäväksi. Mukaan mahtui myös suomalainen dokumentti !

Niinkuin aina joukossa oli niin huonoja kuin hyviäkin. Animaatioita, dokkareita ja lyhytelokuvia. Joka päivä oli kaksi näytöstä, jotka kestivät noin kaksi tuntia. Jos joku on joskus käynyt esimerkiksi Tampereen filkkareilla, niin Písekin filkkareilla ei ehkä ollut niin montaa esitystä ja elokuvaa kuin Mansella on tarjota, mutta niinhän sitä sanotaan että laatu korvaa määrän!

Parhaat pätkät palkittiin upeassa loppu seremoniassa, joka vetelee varmasti vertoja Cannesille. Just kiding! Parhaan elokuvan palkinnon sai Etelä-Afrikkalainen pätkä, joka oli klassinen romea ja julia stoori. Parhaimman palkinnon visuaalisuudesta nappasi Tanskalainen kertomus merimiehestä, joka palaa etsimään nuoruutensa rakkautta. Paras animaatio oli Saksalainen komedia ”Half you met my girlfriend” eli parisuhde-elämää puolikkaan tyttöystävän kanssa. Dokkari pokaalin pokasi taas Unkarilainen kertomus kehitysvammaisesta miehestä ja hänen iäkkäästä äidistään.

Maanantaifiilikset:
Väsynyt, uupunut, perse puuduksissa 12 tunnin istumisesta. Iloinen ja onnellinen siitä, että iltasin oli menoa ja meininkiä ja ”kaupungilla” tuli tavattua useita ihmisiä sielät sun täältä. Festareilla oli myös loistavia (ja muutama vähemmän loistava) esiintyjiä. Hieman väsy, koska tosiaan iltasin tuli vietettyä laadukasta pubi aikaa, mutta vaan muutaman verran. Saa nähdä palaako ensi vuonna fiilistelemään! Hopefully!

~Eve