Selaat arkistoa kohteelle kanada.

Kiistanalainen aikasakko nosti Hamiltonin voittajaksi Kanadassa

10.6.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Ferrarin Sebastian Vettelin kiistanalaisen aikasakon myötä Kanadan GP:n voittajaksi. Vettel sai aikasakon, sillä tuomaristo katsoi Ferrari-kuskin palanneen ajovirheensä jälkeen vaarallisesti radalle suoraan Hamiltonin eteen.

Paalulta startannut Vettel piti lähdössä rinnaltaan lähteneen Hamiltonin takanaan. Ferrari-kuski onnistui pitämään hallitsevan maailmanmestarin takanaan varikkopysähdysten jälkeen.

Kisan puhuttavin hetki tapahtui 48. kierroksella, kun Vettel ajautui ulos radalta avaussektorissa, mutta palasi nurmikon kautta suoraan ajolinjalle. Hamilton joutui lähes pysähtymään välttääkseen kontaktin johtajan kanssa. Pitkällisen pohdinnan jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille viiden sekunnin aikasakon, mikä jälleen kerran osoittaa, että kuinka pahasti vialla on nykyinen F1-tuomaristo.

Lähestulkoon kaikki entiset GP-kuskit ovat julistaneet tuomion naurettavaksi. On pakko olla heidän kanssaan samaa mieltä, sillä tuomaristo on tälläisillä päätöksillä tappamassa kilvanajon kokonaan kuninkuusluokasta. F1-kuskien pitäisi olla gladiaattoreita, jotka taistelevat loppuun asti radalla kymmenesosasekunneista eikä kisoja pitäisi ratkaista kabinetissa. Tämä oli vieläpä ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun voitosta oikeasti taisteltiin kärkikuskien kesken. Tälläisillä päätöksillä ei ainakaan uusia katsojia saada ja pahimmassa tapauksessa karkotetaan jo vakiintuneita katsojia pois tv-ruutujen äärestä.

Ferrari-talli aikoo valittaa Vettelin saamasta aikasakosta, mutta mielestäni aikasakkoa ei voi mitätöidä, sillä Hamilton ei lopussa yrittänyt ohittaa johtajaa aikasakosta johtuen. Olen aika varma, että ilman aikasakkoa Hamilton olisi enemmin tai myöhemmin päässyt saksalaisen ohi, mutta ainakin kilpailulle olisi saatu rehti, urheilullinen päätös.

Bottaksen MM-haaveille kova kolaus

Mercedeksen Valtteri Bottas putosi ruudusta kuusi lähdössä seitsemänneksi, kun Nico Hülkenberg pääsi ohi pehmeiden renkaidensa turvin. Bottas maksoi kovaa hintaa lauantaisesta virheestään, sillä hänen oli äärimmäisen vaikeata ohittaa muita kuljettajia kisassa. Suomalaisella oli lopussa sen verran iso kaula, että hän pystyi tekemään ylimääräisen pysähdyksen, minkä seurauksena kisan nopeimmasta kierroksesta lisäpiste ja neljäs sija Ferrarin Charles Leclercin perässä.

Pari heikkoa viikonloppua ovat pudottaneet Bottaksen jo 29 pisteen päähän tallikaveristaan MM-pisteissä. Suomalaisen on pakko ryhtyä kuromaan piste-eroa umpeen heti seuraavasta kisasta alkaen, sillä muuten Hamilton on vastustamattomasti matkalla jälleen kohti mestaruutta.

Yhdeksäntenä lähtenyt Red Bullin Max Verstappen teki rohkeiden ohitusten sekä virheettömän ajon seurauksena nousun viidenneksi. Verstappen tuskin olisi viidettä sijaa korkeammalle päässyt, vaikka olisikin startannut kolmantena, sillä sen verran nopeampia kärkinelikko oli kisamatkalla.

Pierre Gaslyn ympärillä tuskin huhumylly laantuu, sillä viidentenä startannut Red Bull-kuski jäi vasta kahdeksanneksi. Gaslyn edelle kiilasivat Renault-kaksikko Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg, joka ei ollut tyytyväinen kilpailun loppupuolella saamaansa tallimääräykseen. Ranskalainen autonvalmistaja halusi tallimääräyksellä turvata ison pistepotin, jonka ansiosta he nousivat merkkimestaruuspisteiden kahdeksannelta sijalta viidenneksi.

Viimeiset pistesijat menivät vasta 17:ntenä startanneelle Lance Strollille, joka ajoi yhden uransa parhaimmista kisoista sijoittuen yhdeksänneksi kotiyleisönsä edessä. Toro Rosson Daniil Kvjat otti viimeisen pistesijan.

Alfa Romeon vaikeuksille jatkoa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen putosi huonon lähdön myötä alussa viimeiseksi. Räikkönen nousi muutamien ohitusten myötä aina 13:nneksi asti, mutta lopussa nähty ylimääräinen pysähdys pudotti suomalaisen 15:nneksi. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi aika näkymättömän kisan, joista ainoana näkyvänä suorituksena jäi pyörähdys avausmutkassa kisan puolivälissä. Giovinazzi nousi tallikaverinsa ylimääräisen stopin myötä 13:nneksi.

Täytyy vain toivoa, että seuraavaan kisaan tulevat päivitysosat parantavat Alfa Romeon suorituskykyä, sillä muuten sekä Räikköselle että suomalaisille F1-faneille on vielä pitkä ja raskas loppukausi edessä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena Paul Ricardin radalla ajettavalla Ranskan GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Vettel palasi paalukantaan Kanadassa

9.6.2019 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti maagisella aikakierroksellaan paalupaikan Kanadan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Vettel on viimeksi ollut paalupaikalla viime heinäkuussa Saksan osakilpailussa. Ferrari-tiimille kyseessä oli ensimmäinen paalu sitten maaliskuisen Bahrainin GP:n.

Ferrari-tiimi tuli vahvasti mukaan paalutaistoon lauantaina, sillä vielä perjantain harjoituksissa näytti vahvasti siltä, että Mercedes on päivitetyn voimanlähteensä ansiosta edelleen nopeimpia. Ferrarit olivat nopeita lauantain harjoituksissa eikä vauhti hyytynyt aika-ajoissa.

Vettel otti paalun ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia. Charles Leclerc oli Ferrarillaan kolmas, mutta hävisi kärkikaksikolle aika-ajoissa jo yli puoli sekuntia. Ferrarille kisasta tekee vaikean heidän heikko kisavauhtinsa, sillä pitkissä vedoissa Mercedes on ollut selkeästi nopeampia. Lähdöllä on jälleen kisan kannalta erittäin tärkeä merkitys, sillä Hamilton voi johtoon päästessään ajaa muilta helposti karkuun.

Ricciardo aika-ajon yllättäjä

Renaul-talli on ollut alkukauden suurin pettymys, sillä he ovat merkkimestaruuspisteissä vasta kahdeksantena huolimatta heidän suurista resursseistaan. Kanadan GP:n harjoituksissakaan heidän vauhtinsa ei vakuuttanut, mutta aika-ajoihin ranskalainen autonvalmistaja löysi uutta potkua. Daniel Ricciardo ajoi kirkkaasti kauden parhaimman aika-ajonsa, kun australialainen ajoi upeasti neljänneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg starttaa kisaan seitsemäntenä.

Molemmat saavat lähdössä tarkkailla Mercedeksen Valtteri Bottasta, joka epäonnistui aika-ajoissa. Bottas oli vasta kuudes, mutta vain kymmenyksenkin parannuksella hän olisi ollut kolmas. Yleensä virheetön suomalainen teki lukuisia ajovirheitä aika-ajoissa, mihin hänellä ei ole varaa, jos hän aikoo tosissaan taistella maailmanmestaruudesta tällä kaudella. Jos Hamilton voittaa Kanadassa, niin Bottaksen on päästävä palkintokorokkeelle, sillä muuten Hamiltonin täytyy syystä tai toisesta keskeyttää kertaalleen suomalaista enemmän loppukauden aikana.

Red Bull-tiimi vuorostaan jätti Max Verstappenin aikakierroksen viimeiselle minuutille, joka kostautui Haasin Kevin Magnussenin osuttua rajusti seinään lähtösuoralle kiihdytettäessä. Magnussen selvisi rytäkästä säikähdyksellä, mutta joutuu kisaan kärkikymmenikön sijaan lähtemään varikolta.

Verstappen jäi ulos aika-ajon viimeisestä osiosta, mutta nousee muiden rangaistusten myötä yhdeksänneksi. Selkeästi alakynnessä ollut Red Bull-tallikaveri Pierre Gasly starttaa kisaan viidentenä, mutta en olisi yllättynyt siitä, että tuoreella renkaalla lähtevä Verstappen tulisi selvästi tallikaverinsa edellä maaliin kisassa. Uskon, että Verstappen olisi ollut helposti aika-ajojen kolmas ilman tuota Magnussenin ulosajon tuomaa punaista lippua.

Räikkösellä jälleen vaikea viikonloppu

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ei onnistunut aika-ajoissa ja putosi ulos jo avausosiossa. Räikkönen starttaa kisaan 16:ntena, mutta pisteille pääseminen vaatii muiden ongelmia tai muista radikaalisti poikkeavaa taktiikkaa, sillä Kanadassa on yksi lyhyimmistä varikkosuorista, joten aikaa ei pala hirveästi varikolla.

Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi löi suomalaisen vasta toistamiseen aika-ajoissa tällä kaudella. Giovinazzi on muutaman kerran hölmöillyt kisoissa, joten 12:ntena lähtevä temperamenttinen italialainen voisi auttaa tallikaveriaan pisteille myös Kanadassa.

Kanadan GP käynnistyy legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla klo 21.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel ylivoimaiseen voittoon Kanadassa

13.6.2018 F1-kisat

Ferrarin moottoripäivitys tuotti heti tulosta, kun Sebastian Vettel ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa Kanadan GP:ssä. Vettelin ylivoimaa kuvastaa hyvin se, että hän ajoi paalulle ja johti kisaa aina lähdöstä maaliin saakka.

Vettelille voitto oli jo uran 50:s sekä samalla toinen Montrealin katuradalla. Ferrarin saksalaiskuski nousi voittonsa ansiosta myös MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten Kiinan osakilpailun.

Mercedeksen Valtteri Bottas piti paikkansa lähdössä, vaikka Red Bullin Max Verstappen antoikin avausmutkissa kovasti painetta suomalaisen niskaan. Tämän jälkeen Bottas yritti pysyä Vettelin kannassa kiinni niin raivoisasti, että hänen autostaan melkein loppui bensa ennen ruutulippua, mutta suomalainen sai pidettyä toisen sijansa vain 0,1 sekunnin erolla.

Red Bull-talli avasi varikkopelin kärjen osalta, kun he ottivat Daniel Ricciardon varikolle ensimmäisenä. Edessä ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pysähtyi kierrosta myöhemmin, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille samalla neljännen sijan. Samalla Hamilton menetti MM-johtonsa pisteen erolla Vetteliin.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika tekemätön paikka. Räikkönen menetti paikkansa Ricciardolle startissa, kun Red Bull-kuski pystyi jarruttamaan myöhempään pehmeämmillä renkailla. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti oli ajoittain hyvää, mutta tämänvuotisilla säännöillä ohittaminen oli Kanadassakin erittäin vaikeata. Näin suomalaisen aika-ajovirhe kävi todella kalliiksi eikä toivottavasti vastaavaa nähdä juhannuksena Ranskassa.

Leclerc jälleen pisteille

Charles Leclerc nousi 13:nnesta lähtöruudusta jälleen pisteille. Leclerc taisteli Sauberilla pitkään viimeisestä pistesijasta McLarenin Fernando Alonson kanssa, kunnes McLaren-kuski joutui keskeyttämään varikolle. Edellisen kerran Sauber-kuski on ajanut pisteille vähintään kolmessa osakilpailussa kauden aikana vuonna 2015.

Renault-tallille Kanadan GP oli myös hyvä pistepäivä, kun Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Ranskalaistiimi paransi samalla asemiaan neljännellä sijallaan merkkimestaruuspisteissä. Yhdeksänneksi ajoi Force Indian Esteban Ocon, kun tallikaveri Sergio Perez menetti useita sijoituksia osuessaan yhteen Sainzin kanssa uusintalähdössä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena, kun F1-sarja palaa 10 vuoden tauon jälkeen Ranskan maaperälle. Ranskan GP:n isännäksi valittiin Paul Ricardin rata, jolla ei ole ajettu MM-osakilpailua sitten kauden 1990.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tlanne

Vettel peittosi Bottaksen niukasti Kanadan paalutaistossa

10.6.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel starttaa sunnuntai-iltana Suomen aikaan ajettavaan Kanadan GP:hen paalupaikalta. Vettel kävi kovan paalutaiston Mercedeksen Valtteri Bottaksen, joka lähtee eturivistä haastamaan saksalaista jo avausmutkassa.

Kisaan lähdetään mielenkiintoisista lähtöasetelmista, sillä Red Bull-kuljettajat lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla kuin Ferrari- ja Mercedes-kuljettajat. Max Verstappen lähtee kolmantena eikä hän tule ottamaan taka-askelia lähdössä. Verstappenin on päästävä lähdössä kärkeen, sillä muuten hänen rengasetunsa menee hukkaan muiden perässä ajaessa. Daniel Ricciardo ei saanut kaikkea irti, joten hän jäi kuudenneksi. Ricciardoa pitää tarkkailla kisan aikana, sillä hän voi tehdä näyttäviä ohituksia itse kisassa.

Mercedeksen Lewis Hamilton ei onnistunut neulansilmän jarrutuksessa oikeastaan kertaakaan, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille paalumahdollisuudet. Hamilton starttaa neljäntenä eikä kärkikolmikkoon ole helppoa nousta ilman muiden ongelmia.

Ferrarin Kimi Räikkönen teki ajovirheen viimeisellä yrityksellään, mikä maksoi suomalaiselle muutaman sijoituksen. Räikkönen starttaa viidentenä eikä avauskierroksella saa päästää Ricciardoa ohi, sillä ohittaminen ei ole helppoa Montrealin katuradalla.

Näkisin, että kilpailun voittotaistelu käydään pääasiassa Vettelin ja Bottaksen välillä, jolloin lähdöllä on erittäin suuri merkitys voiton kannalta. Verstappen voi nousta voittotaisteluun, mikäli hän pääsee kärkikaksikon edelle lähdössä, jolloin Red Bull-kuski pystyisi hyödyntämään rengasetunsa. Jos turva-auto nähdään kisan alkupuolella, niin se nostaisi Verstappenin ja Red Bullin voittomahdollisuuksia, sillä kahden stopin taktiikka on tässä tilanteessa nopeampi kuin yksi pysähdys.

Kanadan GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla.

Lähtöjärjestys

Alle 20-vuotiaiden Leijonien jääkiekkoa huomenna 28.12. telkkarista!

27.12.2017 Yleinen

Eli alle 20-vuotiaiden jääkiekon maailmanmestaruusturnaus on käynnissä. Eilen hävittiin Kanadalle ja huomenna on vastassa Tanska. Toivotaan parempaa onnea nyt.

Jääkiekon nuorten MM: FIN – DEN

18:55 – 21:43 kanavalta TV2

Suomi – Tanska. Selostus Simo Leinonen. Buffalo, Yhdysvallat. Ruotsinkielinen selostus Christian Vuojärvi. HD

Huomenna perjantaina 15.12. telkkarista Suomen jääkiekko-ottelu

14.12.2017 Yleinen

Huomenna perjantaina 15.12. telkkarista tulee Suomen jääkiekko-ottelu klo 13:45 alkaen kanavalta TV2. Meitä vastassa on tällä kertaa Etelä-Korea. Hieman myöhemmin tulee illalla vielä Tshekki – Kanada.

Jääkiekon Euro Hockey Tour: FIN – KOR
13:45 – 16:25
Venäjän turnauksen ottelu Suomi – Etelä-Korea. Moskova, Venäjä. Selostus Simo Leinonen. Ruotsinkielinen selostus Christoffer Herberts. HD

Hamilton johdatti hopeanuolet kaksoisvoittoon Kanadassa

12.6.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi tämän kauden kolmanteen voittoonsa Kanadan GP:ssä sunnuntaina. Valtteri Bottas täydensi hopeanuolten upeaa päivää toisella sijallaan, mikä varmisti Mercedekselle kauden ensimmäisen kaksoisvoiton.

Paalupaikalta lähteneelle Hamiltonille ei löytynyt haastajaa Montrealin katuradalla. Hamilton johti kisaa lähdöstä ruutulipulle saakka, mikä varmisti britille jo kuudennen voittonsa Gilles Villeneuven nimeä kantavalla katuradalla. Hamilton on enää voiton päässä seitsenkertaisesta Kanadan GP:n voittajasta, Michael Schumacherista.

Kolmannesta lähtöruudusta startannut Bottas pääsi lähdössä ohi eturivistä startanneen Ferrarin Sebastian Vettelin, mutta Red Bullin Max Verstappen sai uskomattoman lähdön, kun hollantilainen nousi viidennestä lähtöruudusta ulkokautta peräti toiseksi. Verstappenin kisa päättyi kuitenkin ennenaikaisesti, kun Red Bull hyytyi radan varteen 11:nnellä kierroksella.

Bottas pysähtyi kuitenkin huomattavasti aiemmin kuin Hamilton, eikä suomalainen päässyt ohi Force Indian Esteban Oconista. Kun Ocon lopulta meni varikolle, niin suomalainen oli jo niin kaukana tallikaveristaan, että ei ollut mitään järkeä lähteä riehumaan, vaan Bottas toi autonsa varmasti maaliin toisena. Tallipäällikkö Toto Wolff paljasti kisan jälkeen, että tehtaalla tehtiin 10 päivän ajan ympärivuorokautisesti hommia, jotta Monacon viikonloppuna nähdyt ongelmat eivät toistuisi Kanadassa.

Kisan avauskierroksella nähtiin raju kolari, kun ensiksi Toro Rosson Carlos Sainz ja Haasin Romain Grosjean osuivat toisiinsa, minkä seurauksena Sainz torppasi Williamsin Felipe Massan ulos kisasta. Tuomaristo totesi Sainzin syylliseksi kolariin, minkä seurauksena espanjalaiselle määrättiin lähtöruuturangaistus seuraavaan osakilpailuun. Mielestäni Grosjean oli syypää kolariin, sillä hän tuli oikeasta reunasta keskelle rataa eli kohti Sainzia, mitä kuljettajan on tosi vaikeata nähdä sivupeileistään, sillä Grosjean jäi ns. kuolleeseen kulmaan.

Tuomaristolla ei muutenkaan ollut kovinkaan vahva päivä, sillä Toro Rosson Daniil Kvjat jäi lähtöruudukkoon lämmittelykierrokselle lähdettäessä. Kvjat pääsi lopulta omin avuin liikkeelle, mutta talli oli kertonut venäläiselle, että hän saa ottaa takaisin paikkansa lähtöruudukossa, mitä hän ei olisi saanut tehdä. Näin tuomaristo lätkäisi ensiksi varikonläpiajorangaistuksen Kvjatille, kunnes he tajusivat antaneensa väärän rangaistuksen, minkä jälkeen Toro Rosso-kuski sai vielä 10 sekunnin aikasakon. Aivan käsittämätöntä, että kuljettaja sai kärsiä tuomariston virheestä, mutta toisaalta eipä noissa tuomariston päätöksissä ole enää vuosikausiin ollut mitään järkeä.

Räikkösen takaa-ajo päättyi jarruvikaan

Neljäntenä startannut Ferrarin Kimi Räikkönen putosi lähdössä Verstappenin, Daniel Ricciardon sekä Sergio Perezin taakse. Räikkönen nousi yhden pykälän, kun Vettel joutui tulemaan muutaman ajetun kierroksen jälkeen vaihtamaan etusiipensä, johon Verstappen oli osunut avausmutkaan kääntyessään.

Räikkönen kärsi vaurioita autonsa pohjalevyyn, kun suomalainen oli osua seinään uusintalähdössä, mikä vaikutti Ferrari-auton tasapainoon. Ferrari joutui pysähtymään kisassa muista poiketen kahdesti, jotta heillä olisi mahdollisuuksia nousta palkintokorokkeelle. Räikkönen ei kuitenkaan päässyt hyökkäämään, sillä suomalaisen autoon iski jarruvika vain kymmenisen kierrosta ennen ruutulippua. Lopulta Räikkönen oli maalissa seitsemäs.

Vettel olisi voinut olla palkintokorokkeella, jos hän olisi mennyt vaihtamaan rikkinäisen etusiipensä jo turva-auton aikana, mutta saksalainen ei huomannut vahinkojensa laajuutta riittävän ajoissa. Vettel pääsi uhkarohkealla ohituksella Oconin edelle, minkä jälkeen hän nousi hetkeä myöhemmin helposti toisen Force Indian eli Perezin ohi neljänneksi. Vettel olisi tarvinnut enää kierroksen tai kaksi, jotta hän olisi päässyt kolmanneksi ajaneen Ricciardon ohi.

Force Indialla ei varmasti silitellä Perezin päätä, sillä hänen tyhmyytensä saattoi maksaa tallille palkintosijan. Uskoisin, että Ocon olisi hyvinkin voinut päästä Ricciardon ohi, sillä hän oli lähellä päästä tallikaverinsakin ohi, vaikka Perezillä oli myös takasiipi auki. Kerran Perez lähestulkoon ajoi Oconin päälle, kun hän yritti estää hänen ohitusyrityksensä.

Vettelin MM-pistejohto Hamiltoniin kaventui brittikuskin voiton myötä nyt 12 pisteeseen. Ferrarilla on kovan mietinnän paikka, että mihin heidän perjantainen vauhtinsa katosi viikonlopun edetessä.

Stroll avasi pistetilinsä, Alonso ei

Williamsin Lance Stroll ajoi kotiyleisönsä edessä lyhyen F1-uransa parhaimman kisan, kun tulokas oli ruutulipulla yhdeksäs. McLaren-Hondan rattiin Indy 500-viikonlopun jälkeen palannut Fernando Alonso oli pistesijassa kiinni, kunnes Hondan voimalähde petti jälleen kerran espanjalaisen nyt vain kaksi kierrosta ennen ruutulippua.

Viimeisen pistesijan otti näin avauskierroksen kolarissa mukana ollut Grosjean. Nico Hülkenberg jätti jälleen Renault-tallikaverinsa nuolemaan näppejään, kun ”Hulk” oli kahdeksas ja Jolyon Palmer 11:s.

F1-kausi jatkuu juhannusviikonloppuna Bakun katuradalla, kun vuorossa on Azerbaidzanin GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 7/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton nousi Sennan rinnalle paalutilastossa

11.6.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton saavutti uransa 65. paalupaikan Kanadan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamilton nousi suurimman idolinsa, niin ikään kolminkertaisen maailmanmestarin Ayrton Sennan rinnalle toiseksi kaikkien aikojen paalutilastossa.

Aika-ajo näytti erittäin tasaiselta aina kolmannen osion alkuun asti, kunnes Hamilton löi muille luun kurkkuun. Ferrarin Sebastian Vettel pääsi jo neljän tuhannesosan päähän Hamiltonista, joka kuitenkin löysi vielä kolme kymmenystä lisää viimeisellä yrityksellään.

Lauantaista tuli Hamiltonille yksi hänen elämänsä kohokohdista, sillä Sennan perhe lahjoitti Mercedes-kuskille kypärän, jolla Senna ajoi ensimmäisen kuudesta voitostaan Monacon ruhtinaskunnan kaduilla. Tämä lahjoitus suoritettiin katsomon edessä, mikä on varmasti uuden omistusportaan ansiota, sillä he haluavat tuoda tapahtumia entistä lähemmäs katsojia.

Ferrarin pitäisi pystyä haastamaan Mercedekset

Eturivistä starttaavat siis MM-sarjan kärkikaksikko Hamilton ja Vettel, joista kumpikaan ei anna periksi avausmutkaan kiihdytettäessä, sillä molemmat haluavat ajaa puhtaassa ilmassa läpi kisan. Avausmutkat ovat erittäin tiukat Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla, joten lähdössä saattaa hyvinkin tulla romua.

Suomalaiskuskit eivät onnistuneet aika-ajoissa haastamaan tallikavereitaan, kun Valtteri Bottas oli kolmas ja Kimi Räikkönen neljäs. Toivottavasti molempien suomalaisten autot toimisivat paremmin kisassa kuin tallikavereillaan. Suomalaiset saavat olla myös tarkkana kolmannesta rivistä lähtevien Red Bull-kuskien kanssa, sillä he tietävät mahdollisuutensa piilevän startissa ja avauskierroksella.

Jos Räikkönen nousisi lähdössä kolmanneksi ja pysyisi kärkikaksikon kanssa, niin olisi Ferrari-tiimiltä hieno veto ottaa suomalainen sisään ensimmäisenä tästä kolmikosta, jotta hän pystyisi hyödyntämään ns. undercutin, jolloin olisi kiva nähdä, että kuinka Mercedes reagoisi tähän.

Massa jälleen paras muista kuskeista

Williamsin Felipe Massa jatkoi jälleen vahvoja otteitaan aika-ajoissa. Massa oli jälleen paras kärkiautojen ulkopuolelta, kun hän oli seitsemäs. Massa käy kovaa taistelua pisteistä Renaultin Nico Hülkenbergin kanssa, joka oli aika-ajojen kymmenes.

Näillä näkymin Massa sekä Hülkenberg ratkaisevat keskenään autonvalmistajien sijoitukset, sillä heidän molempien tallikavereilta ei toistaiseksi apuja ole tullut. Sekä Williamsin Lance Stroll että Renaultin Jolyon Palmer ovat olleet suurissa vaikeuksissa verrattaessa tallikavereihinsa. Tänä viikonloppuna Stroll ajaa kotiyleisönsä edessä ensimmäistä kertaa kuninkuusluokassa, joten on mielenkiintoista nähdä, että kuinka hän käsittelee kisassa kanadalaisyleisön luomat paineet.

Yllättävän vähän on nähty seinäkosketuksia tänä viikonloppuna, joten nähtäisiinkö kisassa paljon draamaa, kun lähtövalot sammuvat Gilles Villeneuve Circuitilla klo 21 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Kanadan GP:n ennakko 2017

9.6.2017 F1-ennakot

Formula ykköset ovat rantautuneet Montrealiin, kun tänä viikonloppuna ajetaan Kanadan GP Ferrari-legenda Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla.

Seuraavassa on viisi asiaa, jotka nostan esiin ennen viikonloppua.

1.) Nouseeko Hamilton takaisin omalle tasolleen?

Mercedeksen Lewis Hamiltonilla on ollut aikamoista vuoristorataa viimeiset kolme kilpailua. Ensiksi Hamilton oli selvästi hitain kärkinelikosta Sotshissa, jossa hän jäi neljänneksi. Brittikuski kuitenkin jätti onnistuneesti taakseen epäonnistuneen kisan, sillä hän ajoi voittoon Barcelonan radalla. Viimeksi Monacossa oli hänellä taas vaikeata, sillä hän oli ruutulipulla vasta seitsemäs.

Kysymys kuuluukin, että pystyykö Hamilton nousemaan omalle tasolleen tänä viikonloppuna? Ainakin ennusmerkit ovat hyvät, sillä britti on voittanut tällä radalla viidesti (eniten nykykuskeista), joista hän on vienyt nimiinsä kaksi viimeisintä Kanadan GP:tä.

2.) Onko Bottas jälleen palkintokorokkeella Kanadassa?

Mercedeksen Valtteri Bottaksella on hyvät muistot Kanadan GP:stä. Kun nykyinen tallikaveri Hamilton on juhlinut kahtena edellisenä vuonna voittoa, niin Bottas on ajanut Williamsillaan molempina vuosina kolmanneksi. Varsinkin viimevuotinen oli enemmän suomalaisen ajotaitojen kuin auton suorituskyvyn ansiota.

Bottaksella on tänä vuonna huomattavasti parempi auto allaan kuin aiemmin, joten suomalainen lähtee tavoittelemaan uransa toista voittoaan tänä viikonloppuna.

3.) Jatkuuko Vettelin uskomaton alkukausi?

Ferrarin Sebastian Vettel on aloittanut kautensa vahvasti. Vettel on voittanut kolme kisaa, eikä hän ole nähnyt ruutulippua toista sijaa huonompana. Näin ollen Ferrari-kuskilla on 25 pisteen johto Hamiltoniin, kun kuusi kisaviikonloppua on ajettu.

Kanadan GP:ssä on yleensä sattunut ja tapahtunut, joten Vettelin täytyy vältellä ongelmia, mikäli hän mielii jatkaa loistavaa alkukauttaan. Mahdollinen sadekeli voi aiheuttaa myös harmaita hiuksia, sillä yhdelläkään kuskilla ei ole hirveästi kokemusta tämänvuotisista saderenkaista.

4.) Räikkönen valmiina voittamaan

Ferrarin varikkostrategiat aiheuttivat voimakasta keskustelua Monacon GP:n jälkimainingeissa. Kimi Räikkönen ei kuitenkaan tiimipelaajana lähtenyt julkisesti kritisoimaan talliaan, vaikka olen varma, että tallin sisällä on pidetty keskusteluja aika tiiviissä tunnelmissa.

Toivottavasti Räikkönen pystyy pitämään yllä Monacossa nähtyä suoritustasoa, sillä suomalaisen on oltava aika-ajoista lähtien Vettelin edellä, jotta hän ei joudu Ferrarin taktisen pelin uhriksi.

5.) Kuinka kanadalaistulokas kestää kotiyleisön luomat paineet?

Williamsin Lance Strollilla on ollut vaikea alkukausi. Stroll ei ole saanut mukautettua ajotyyliään sopimaan nykysukupolven F1-autoihin. Kanadalaisfaneille on luvassa viime vuosina harvinaista herkkua, kun kanadalainen kuski on lähtöruudukossa ensimmäistä kertaa Jacques Villeneuven ja vuoden 2006.

Strollille on sattunut useita ulosajoja, joista viimeisimpänä törmääminen kateisiin Monacon harjoituksissa. Toivottavasti 18-vuotias kanadalainen pystyy kääntämään kotiyleisön luomat paineet positiiviseksi, sillä muuten voi kaiteet rytistä myös Montrealin katuradalla.

Vapaat harjoitukset käynnistyvät tänään klo 17 Suomen aikaa.

Phantom Dust -peli ilmaiseksi

16.5.2017 Yleinen

Eli Microsoft julkaisee huomenna ilmaisen Phantom Dust -pelin. Lukemani mukaan pelin voi ladata Windows Storesta.

Luin asiasta täällä:

http://www.tilt.fi/uutiset/muistutus-vuoden-kenties-oudoin-uudelleenjulkaisu-ilmestyi-alkuviikosta-ja-se-on-maksuton/

Ja illalla tulee sitten Suomi vastaan Kanada. Veikkaan, että Suomi voittaa. :)