Selaat arkistoa kohteelle Jeesus Kristus.

Talvileiri 2017 Ruurikkalassa

26.2.2017 Raamatusta

Olen rukoillut Seinäjoen illan talvileirin puolesta jo jonkin aikaa ja kokenut, että Herra tulee ilmestymään voimakkaalla tavalla nuorten elämissä. Mainitakseni edes jotain konkreettista näistä pyynnöistä: Odotan todella voimakasta Herran läsnäolon ilmentymistä aina, kun tulemme koolle riiheen ja keskitymme palvomaan Jeesusta! Odotan, että Herra jakaa runsaasti armolahjoja niille, jotka janoavat niitä epätoivoisesti ja alkavat käyttämään niitä Jumalan kunniaksi. Odotan, että koemme sellaista yhteyttä kuin Jeesus itse olisi fyysisesti siunaamassa meitä ja ymmärtäisimme, että hän todella tahtoo meidän olevan yhtä hänen ja toistemme kanssa! Odotan, että haavat, jotka ovat tulleet nuorten elämiin, alkavat parantumaan Isän syleilyssä ja vapaudumme riippuvuuksista ja rakastumme Jeesukseen syvästi. Odotan ja rukoilen, että opimme elämään siinä vapaudessa, johon Jeesus on jo meidät vapauttanut ja antaudumme eheytymisprosessiin rakastavan Isän työpöydälle ja omaksumme halun olla läpinäkyviä ja saada tukea läheisiltä, jotka rakastavat Jeesusta.

Perjantai iltana koin voimakasta Jumalan läsnäoloa, kun Arttu ja Laura Koskenranta johtivat meitä ylistykseen ja oli ihanaa kokea, kuinka nuoret olivat heti halukkaita palvomaan koko olemuksellaan Herraa! Rakas pastori Jacob Huttunen opetti vapaudesta voimakkaasti: 1. Tunnusta, että tarvitset apua. 2. Tee parannusta. Muuta mieltäsi. 3. Hylkää saatanan valheet. 4. Vastaanota Isän lahjat. Hän kertoi pointit tuhlaajapojan vertaukseen liittyen.

Lauantaina saimme jakaantua #goals ja #kingdom kanaviin, joissa ensin mainitussa opettivat Jacob ja Kivistön Toni. Itse osallistuin jälkimmäiseen, jossa pastorimme Pekka Perho ja Ville Pitkänen opettivat. Goals kanavassa käsiteltiin kaikenlaisia ihmissuhteita: esimerkiksi kaverisuhteet ja parisuhdetta ja jälkimmäisessä saimme kuulla opetusta Jumalan valtakunnasta ja sen erilaisista periaatteista ja ajattelutavoista ja ilmapiiristä. Iltapäivällä saimme kokea aitoa iloa erilaisissa aktiviteeteissa: Lipun ryöstöä ja mönkijän perässä renkaan vetoa :D. Illalla saimme kokoontua rukousiltaan, jossa palvoimme Jumalaa, saimme kuulla pienen opetuksen Jacobilta ja Pekalta ja siunata toinen toisiamme.

Olen niin kiitollinen, että saan olla mukana tässä nuorisotyössä, koska mitä näin eilen iltana oli ihan timanttia: Nuoret siunasivat pienissä ryhmissä toisensa, jossa he uskaltautuivat (mitä ilmeisimmin) käyttämään armolahjoja, jotka Herra on jo antanut! Rukoukseni on, että leirin jälkeenkin nuoret rohkeasti siunaavat toinen toisiaan missä tapaavatkin, eivätkä ajattele, että Seinäjoen illan rukouspalvelijat ovat ainoat, jotka saavat siunata nuorten illoissa ihmisiä.

Roomalaiskirje 12:4-8

Sillä niin kuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, joskaan kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä, samoin me monet olemme yksi ruumis Kristuksessa mutta olemme kukin toistemme jäseniä. Meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, joka on meille annettu. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. Se, jolla on palvelutehtävä, palvelkoon, jolla opettamisen lahja, opettakoon. Se, jolla on kehottamisen lahja, kehottakoon. Joka antaa, antakoon vilpittömästi. Joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti. Joka harjoittaa laupeutta, tehköön sitä iloiten.

Ihmisruumis muodostuu todella monesta jäsenestä. Samoin on Kristuksen ruumiskin, hänen seurakuntansa. Jokainen Jumalan lapsi on jokin jäsen hänen ruumiissaan, eikä kukaan voi sanoa: ”Minä en kuulu ruumiiseen”, koska tullessamme Jumalan valtakuntaan sisälle, meistä tuli sillä hetkellä jäseniä tähän hengelliseen ruumiiseen, jota Jeesus Kristus itse johtaa. Yksikään Jumalan lapsi ei siis ole tarpeeton, vaan erittäin tärkeä! Kukaan ei saa vähätellä toista, koska kaikilla jäsenillä on yhtä arvokas tehtävä riippumatta siitä mikä kunkin jäsenen tehtävä on! Eli opettajan tai paimenen tehtävä ei ole tärkeämpi kuin vaikka laupeutta harjoittavan Jumalan lapsen tehtävä, vaikka helposti sorrumme määrittelemään armoitukset ja lahjat näkyvyyden perusteella.

Meidän on myös syytä muistaa, että koska Jeesus osoitti uskollisuutta saamassaan tehtävässään pelastaa meidät, meidänkin tulee olla uskollisia siinä tehtävässä minkä olemme saaneet. Se kertoo paljon meidän antautumisestamme, kun päätämme palvella Jumalaa jossakin tiimissä seurakunnan keskellä ja olla valona arkemme keskellä. Aina se ei todellakaan ole helppoa.

Galatalaiskirje 5:16

Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette toteuta lihan himoa.

Paavali ei tässä vain ehdota, vaan suorastaan käskee meitä vaeltamaan kuuliaisena Pyhän Hengelle, jolloin emme tottele lihaamme, joka tuppaa olemaan laiska ja itsekäs. Kun päätämme antautua Jumalalle täydestä sydämestämme ja olemaan kuuliaisia, saamme siitä palkan eräänä päivänä, koska kun teemme Jumalan tahdon sen tähden, että rakastamme häntä, eikä sen tähden että minä saisin näkyä, hän saa kaiken kunnian. Tätä hän tahtoo opettaa meitä halki elämämme.

Sunnuntaina pastorimme Pekka opetti yhteydestä, joka oli yksi Jeesuksen palvelutyössä. Siksi hän rukoili kaikkien uskovien puolesta, että me olisimme yhtä hänen kanssaan, kuten hän on Isän kanssa yhtä. Siitä meidät tunnistetaan Jumalan lapsiksi! Pekka opetti esimerkiksi, että sydänten yhteys on arvokkaampaa kuin saavutukset. Saimme opetuksen ja kahvitauon jälkeen opetella yhteyttä hyvin konkreettisesti: Jakaannuimme 4-6 hengen ryhmiin, jossa osa ei ollut niin tuttuja keskenään jossa jaoimme unelmamme tai haaveemme, kerroimme mitä pelkäämme sen suhteen, kerroimme jotain yksityiskohtia muille siitä ja lopuksi rukoilimme Jumalan tahdon mukaista unelman toteutumista. Sydän tuntui räjähtävän, kun kuulin ryhmässäni muiden unelmista ja haaveista! Tämä alkaa todella tuntua yhtenäiseltä perheeltä!

Uskon, että monet saivat aivan uusia frendejä, rohkaistuivat paljon elämään Jumalalle kokosydämisesti ja käyttämään rohkeasti armolahjoja, jotka Herra on meille jo antanut! Sanoin Pekalle paluumatkalla bussissa, että taas itse tiedän, miksi olen sitoutunut nuorisotyöhön, kun näkee miten paljon Herra teki meissä kaikissa viikonlopun aikana! Odotan innolla, mitä Herra on varannut tälle uudelle nuorten sukupolvelle ja maltan tuskin odottaa, mihin hän heidät lähettää muutaman vuoden sisällä ja saamme vain ihastella sitä! Tämä viikonloppu tulee jäämään historian kirjoihin, se on saletti! Rohkaistu sinäkin rakas lukijani unelmoimaan suuria Jeesuksessa, äläkä anna minkään pysäyttää sitä, minkä Herra sinulle on antanut! Ole siunattu Jeesuksen nimessä :D

Hengelliset esikuvat ja johtajat

27.7.2015 Raamatusta

Monet ihailevat, jopa kadehtivat heitä. Heitä arvostellaan ja tuomitaan raakasti. Perkele ja sen joukot ahdistavat heitä ja heidän perheitään jatkuvasti. Kuinka helposti unohdetaan, että hekin ovat vain ihmisiä? Monet tahtoisivat tulla hengellisiksi johtajiksi, mutta eivät ymmärrä millaisen hinnan heidän perheensä maksavat siitä, että päättävät palvella Jumalaa. On hengellisiä johtajia, jotka eivät ole nimettyjä seurakuntien pastoreita. He toimivat seurakunnan parhaaksi pyyteettömästi ja johtavat esimerkillään yhtä tai useampaa henkilöä. Ilman heidän panostaan seurakunnat kuolisivat. Jumalan valtakunta tarvitsee jatkuvasti uusia esikuvia, jotka näyttävät elämällään kehen he todella uskovat. He jatkavat, vaikka vaikeuksia tuleekin. He kunnioittavat kaikkia Jumalan lapsia ja rohkaisevat jatkamaan taistelua.

Heitä koetellaan jatkuvasti, ja he alistuvat siihen. He hyväksyvät sen, että kaikenlaiset hyökkäyksen osuvat heihin. Näissä koetuksissa heidän luonteenlujuutensa testataan äärimilleen ja kun he läpäisevät ne, he iloitsevat ja Herra saa kunnian. Silti helläkin on omat heikkoutensa, jotka sielunvihollinen tietää tasan tarkkaan ja säännöllisesti hyökkää niitä hyväksikäyttäen. 

Jaakob 4:5-8a

Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: ”Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka on pannut meihin asumaan”? Mutta vielä suurempi on armo, jonka hän antaa. Siksi Raamattu sanoo: ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.” Olkaa siis Jumalalle alamaisia mutta vastustakaa Paholaista, nii hän pakenee luotanne. Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.

Nämä ehkä tututkin jakeet paljastavat melko pajon Isän sydämestä. Taivaallinen Isämme halajaa jatkuvasti olla yhteydessä lapsiinsa. Mikä valtava etuoikeus! Maailmankaikkeuden Luoja tahtoo viettä aikaa juuri sinun kanssasi. Ajattele nyt. Tää on ihan posketonta. Ne, jotka päättävät seurata Jumalaa, viettää aikaa hänen läheisyydessään, alkavat muuttua Kristuksen kaltaisiksi. Heille Jumala osoittaa armoaan, jotta he voivat osoittaa sitä taas eteenpäin. Ja koska sielunvihollinen vihaa heitä jotka alkavat muuttua Jeesuksen kaltaisiksi, heitä vastaan hyökätään. Nämä jakeet paljastavat miten voimme vastustaa perkelettä: Olemalla kuuliaisia, tottelevaisia, suhteessa Jumalaan. Silloin suljemme oven viholliselta päästä sotkemaan elämäämme. Meidän on syytä sisäistää se fakta, ettei paholaisella ole koskaan laillista pääsyä sekoittamaan elämäämme, muuten kuin siten että me annamme sen vallan olemalla tottelemattomia suhteessa Jumalan tahtoon. Silloinkin, kun olemme kaatuneet, tehden syntiä, meillä on aina pääsy Herran eteen Jeesuksen tähden. Katumalla syntiämme sydämestämme koemme Jumalan rauhan täyttävän olemuksemme ja vihollinen joutuu pakenemaan. Huomioi, että Kristuksen voitto saatanasta on voimassa, tuntui sinusta parannuksen jälkeen miltä tahansa, mutta Herra suuressa armossaan monesti vahvistaa meitä antamalla rauhansa. Luota siis täysin Jeesuksen voittoon. 

Moni voi haluta johtajien voitelun, mutta moni ei näe niitä taisteluita, sitä hintaa, jonka he maksavat. Heillä ei ole vain mahtavaa palvelutyötä vaan myös vastuu niistä ihmisistä joita he johtavat. Jos he lankeavat julkisesti, se vaikuttaa moniin ihmisiin, riippuen heidän vaikutusalastaan. Kukaan ei voi nauttia pelkästään julkisuudesta ja välttää vastuuta, vaan ne kulkevat käsikädessä. Myös johtajat ovat auktoriteetille alamaisia. Seurakunnan vanhimmisto on vastuussa seurakunnan tilasta Jumalalle ja pastorit ovat heille alamaisia. Jos johtajat voisivat johtaa mielensä mukaan, ilman auktoriteettia, jotkut eksyisivät ja eksyttäisivät monia. Siksi Jumala loi myös tämän toimintamallin, varjellen seurakuntaansa. Loppukädessä jokainen Jumalan lapsi on vastuussa omasta vaelluksestaan Mestarilleen. Se on hyvä muistaa kaikissa olosuhteissa. Jumalan seurakunta tarvitsee aina uusia esikuvia, jotta työ voi jatkua sukupolvesta toiseen. Tarvitaan opetuslapseuttamista, jotta hiljainen tieto voi siirtyä sukupolvelta toiselle. Kuten olemme huomanneet, nöyryys, kuuliaisuus ja arvostus liittyvät aina hyvään johtajuuteen. 

Kuka voi toimia hengellisenä esikuvana, johtajana? Kuka tahansa Jumalan lapsi, juuri sinä. 

Efesolaiskirje 4:11-16

Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi tehdäkseen pyhät valmiiksi palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki saavutamme ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan. Silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja ovat kaikkien opintuulten heiteltävinä ihmisten arpapelissä ja eksytysten kavalissa juonissa, vaan noudatamme totuutta rakkaudessa ja kaikin tavoin kasvamme häneen, joka on pää, Kristus. Hänessä koko ruumis, yhteen liittyneenä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa ja rakentuu rakkaudessa sen voiman mukaan, joka kullakin ruuminosalla on. 

Roomalaiskirje 12:4-5

Sillä niin kuin meillä yhdessä ruumissa on monta jäsentä, joskaan kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä, samoin me monet olemme yksi ruumis Kristuksessa mutta olemme kuitenkin toistemme jäseniä. 

Nämä jakeet kannattaa lukea oikeasti monta kertaa, jotta voimme ymmärtää, mitä Herramme tahtoo opettaa meille asemastamme ja tehtävästämme. Kun näitä tutkin, välittyy sellainen ajatus, että osa Jumalan seurakunnasta on kutsuttu toimimaan apostoleina, profeettoina, evankelistoina, paimenina ja opettajina. Jumala on kutsunut heidät tähän tehtävään. Joku voi olla armoitukseltaan opettaja, vaikkei toimisi seurakunnan pastorina. Seurakuntapastorimme Ville Pitkänen opetti joskus selkeään tyyliinsä, että kun joku henkilö seurakunnassa siunataan evankelistaksi, se EI tarkoita sitä, että muiden joilla on evakelistan virka lakkaa toimimasta. Jumala tahtoo siis käyttää meitä kaikkia, riippumatta siitä, mikä on meidän tehtävämme Jumalan valtakunnassa. 

Mitä varten Jumala antoi nämä virat seurakunnalleen? Jotta seurakunta, sinä ja minä, voisimme yhdessä toimia Jumalan valtakunnan viestinviejinä omassa vaikutusalassamme tehokkaasti, saaden tukea hengellisiltä auktoriteeteiltamme. Kun yhdessä teemme ilosanomaa tunnetuksi, koemme yhteyttä toistemme kanssa, rakennumme hengellisenä rakennuksena kuten Sana myös kuvaa asiaa ja voimme turvallisessa hengellisessä kodissamme kasvaa Jumalan tuntemisessa ja kasvaa hengellisiksi aikuisiksi. Kaiken päämäräänä on, että uskovien yhteys, Sana ja rukous kasvattaa meistä vahvoja hengelisiä työntekijöitä, keskipisteenä Jeesus. Kun seurakunnalla on yhteinen näky kasvaa Kristuksen kaltaisuuteen, keskinäinen rakkaus lisääntyy ja niiden jotka eivät vielä tunne Jeesusta on helppo tulla tällaiseen rauhalliseen, turvalliseen, rakkaudelliseen ilmapiiriin ja antaa elämä Herralle. 

Päätä siis tänään tehdä oma osasi Jumalan valtakunnassa: Tule Jumalan eteen ja pyydä, että saat olla hänen lähellään, oppia tuntemaan hänet syvällisellä tavalla, opetella rakastamaan kaikkia ihmisiä, rohkaista ja siunata heitä ja kasvaa hengelliseksi aikuiseksi, jota mitkään harhaopit eivät saa otteeseen, koska olet rakentanut Kristus kalliolle, joka ei sorru koskaan. Ole siunattu Jeesuksen nimessä :)