Selaat arkistoa kohteelle Jason van Gumster - Blender for Dummies.

Päivitys lukemieni kirjojen listaan

21.6.2015 Yleinen

Siis tällaisia olen viime aikoina lukenut:

Kari Enqvist – Kosmoksen hahmo (kirjastosta)
**
21.03.2015
255 s.

Jason van Gumster – Blender for Dummies (kirjastosta)

31.03.2015
375 s.

Simon Cox – Kadonneen symbolin aakkoset
**
05.04.2015
248 s.

Timo Soini – Maisterisjätkä
**
08.04.2015
226 s.

Kari Hotakainen – Luonnon laki
**
10.04.2015
283 s.

Walter Isaacson – Steve Jobs by Walter Isaacson
***
05.05.2015
571 s.

Simon Carless – Pelaajan niksikirja (2. kerta)
***
12.05.2015
358 s.

Horstmann & Cormell – Inside Java 2
**½
03.06.2015
711 s.

Ermest Cline – Ready Player One (4. kerta)
*****½
08.06.2015
510 s.

Jukka Harju & Jukka Juslin – Tuloksellinen Java-ohjelmointi
**
12.06.2015
259 s.

Kristine Barnett – Ihmeellinen mieli (2. kerta)
***
17.06.2015
320 s.

Ari Becks – Delphi – sovelluksentekijän opas

21.06.2015
624 s.

Viimeksi lukemani kirjat

1.4.2015 Yleinen

En ollut lukenut ulkomaankielistä kirjallisuutta, kunnes hiljattain luin kaksi englanninkielistä kirjaa. Ensimmäinen oli ”Learning Blender” (kirjoittanut Oliver Villar) ja toinen ”Blender for Dummies” (kirjoittanut Jason van Gumster). Molemmat ovat oppaita mallintamiseen Blender-nimisellä 3D-mallinnusohjelmalla. Learning Blenderin ostin omakseni, joten luultavasti luen sen uudestaan, jotta vähän enemmän siitä vielä oppisin. Blender for Dummies pitää jo kohta palauttaa kirjastoon. Saatan jatkaa vielä opiskeluani niin, että hankin lisää kirjoja aiheesta.

Kirjat voi ostaa Adlibrisiltä. Learning Blenderin tästä, ja Blender for Dummiesin tästä. Itse Blenderin kotisivu on osoitteessa www.blender.org.

Blender on tosiaan ihan ilmainen ja vieläpä todella laadukas 3D-grafiikanteko-ohjelma. Tosin niin monipuolinen, että se on hyvin vaikea hallita kokonaisuudessaan. Sen voi ladata vapaasti kotisivultaan ja jopa koodi on avoin, joten ohjelmointitaitoiset voivat parannella sitä mielensä mukaan. Olen kiinnostunut mallintamisesta, joten saatan kirjoittaa siitä aiheesta myöhemmin.

Mutta siis, jos 3D-grafiikan luominen kiinnostaa, kannattaa ladata tuo Blender-ohjelma ja vaikka ostaa jompikumpi noista mainitsemistani kirjoista (netistäkin löytyy tosin paljon ilmaista opastusta!). Aihetta käsittelee moni muukin kirja, mutta ei suomeksi, joten englanninkielen taito on tarpeellinen.