Selaat arkistoa kohteelle itävalta.

Verstappen voittoon värikkäässä Itävallan GP:ssä

3.7.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen villitsi paikan päälle saapuneita kannattajiaan, kun hän ajoi erittäin tapahtumarikkaan Itävallan GP:n voittoon sunnuntaina. ”Mad Maxille” voitto oli monivivahteisen kauden ensimmäinen.

Vielä ennen starttia näytti Red Bullin kotivoitto erittäin epätodennäköiseltä, sillä harjoituksissa he eivät pystyneet vastaamaan Mercedesten ja Ferrarien vauhtiin. Ja vielä kisan avauskierroksilla näytti vahvasti siltä, että edes palkintosija voi olla Red Bullille tiukassa. Sitten kaikki, mikä vain voi mennä Mercedeksen kannalta pieleen, tapahtui.

Paalumies Valtteri Bottas oli pudonnut alussa peräti neljänneksi, mutta pystyi takasuoralla imuapua hyödyntäen nostamaan itsensä väkisin toiseksi. Mutta tämä ilo oli lyhytaikaista, sillä kymmenisen kierrosta myöhemmin Bottas joutui pysähtymään radan varteen vaihdelaatikkovian vuoksi. Tästä minulle tuli vahvat muistikuvat mieleen vuosituhannen alusta, kun Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen kärsivät jatkuvasti McLaren-Mercedeksen teknisistä ongelmista.

Bottaksen keskeytys toi virtuaalisen turva-auton, jonka aikana suurin osa kuljettajista pysähtyi mukaan lukien molemmat Red Bullit ja Ferrarit. Mercedeksen Lewis Hamilton ei voinut enää tulla varikolle, sillä hän olisi pudonnut kauas kärjestä, joten hän joutui sinnittelemään radalla kuluneilla renkailla. Lopulta Mercedeksen oli pakko reagoida ja ottaa Hamilton sisään, mikä pudotti hallitsevan maailmanmestarin neljänneksi.

Räikkösen kiri ei aivan riittänyt voittoon

Molemmat Ferrari-kuljettajat olivat vaikeuksissa renkaidensa kanssa stinttien alussa. Kun Räikkönen sai renkaisiinsa pitoa, niin hän lähti jahtaamaan toisena ollutta Daniel Ricciardolla, jonka takarenkaat alkoivat pahasti rakkuloida. Lopulta Räikkönen nousi Ricciardon ohi toiseksi ja lähti jahtaamaan Verstappenia. Samalla myös Sebastian Vettel nousi Hamiltonin edelle kolmanneksi, kun Ricciardo joutui pysähtymään. Samoin teki Hamilton muutamaa kierrosta myöhemmin.

Hetkeä myöhemmin Ricciardo joutui pysähtymään radan varteen teknisen vian takia, jolloin Red Bullin varikkomuurilla huolestuttiin kärkimies Verstappenin autosta. Mercedeksen painajaismaisen kisan täydensi Hamilton keskeytys, kun hallitseva maailmanmestari joutui pysähtymään radan varteen bensapaineiden kadottua. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten Italian GP:n vuonna 1955, kun kaksi hopeanuolta on joutunut keskeyttämään teknisen vian vuoksi.

Räikkönen ja Vettel lähtivät siis jahtaamaan kärkeä, mutta Ferrarin varikkomuurilla otettiin ehkä liiankin varman päälle eikä kuljettajia päästetty ajamaan kovaa kuin vasta liian myöhään. Räikkönen myönsikin kisan jälkeen, että he varmistelivat liian paljon renkaitaan kisan lopussa. Verstappen ei kärsinyt samoista rengasongelmista kuin tallikaveri Ricciardo, sillä ”Mad Max” säästeli renkaitaan radan kahdessa viimeisessä mutkassa. Ricciardo ei pystynyt varmistelemaan niissä mutkissa, sillä hän taisteli muita vastaan läpi koko kisan.

Ferrari nousi tämän tuloksen myötä takaisin autonvalmistajien MM-kärkeen. Myös Vettel käänsi Hamiltonin 14 pisteen johtoaseman pisteellä edukseen. Räikkönen nousi MM-pisteissä kolmanneksi, kun vuorostaan Bottas putosi kuudenneksi. Suomalaiskuskit ovat nyt kolmen kärkitallin kuskeista ainoat, jotka eivät ole vielä pystyneet tällä kaudella voittamaan kilpailua. Toivottavasti toinen heistä voittaa Englannin Silverstonessa ensi viikonloppuna.

Amerikkalaistiimille iso pistepäivä

Yhdysvaltalainen Haas-talli oli yksi kisan suurimmista onnistujista. Romain Grosjean oli peräti neljäs ja tallikaveri Kevin Magnussen viides. Grosjeanille pisteet olivat vasta tämän kauden ensimmäiset. Talousvaikeuksista kärsivä Force India-talli sai myös tärkeitä pisteitä, kun Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs.

McLarenin Fernando Alonso teki uskomattoman nousun varikkosuoralta aina kahdeksanneksi asti. Sauberkin sai pitkästä aikaa molemmat autonsa pisteille, kun supertulokas Charles Leclerc oli yhdeksäs ja Marcus Ericsson kymmenes. Leclerc ajoi pisteille jo viidettä kertaa viimeisestä kuudesta kisasta. Viimeksi Sauberilla vastaavaan on yltänyt Kamui Kobayashi kaudella 2011.

F1-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla Isossa-Britanniassa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Bottakselle kauden avauspaalu Itävallassa

1.7.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas löi tiukassa sadasosakamppailussa tallikaveri Lewis Hamiltonin taistelussa Itävallan GP:n paalupaikasta. Paalu oli Bottakselle vasta tämän kauden ensimmäinen.

Hamilton määräsi tahdin harjoituksissa sekä aika-ajojen avausosioissa, mutta Bottas nappasi kylmänviileästi paalupaikan viimeisessä osiossa hallitsevan maailmanmestarin nenän edestä. Suomalaiskuskilla on hyvät muistot tältä radalta, sillä hän ajoi Red Bull Ringillä viime kaudella paalulta voittoon. Jos hän ottaa hyvän lähdön sunnuntaina, niin en näe muista haastajista itse kisassa.

Vettelin rangaistus auttoi Räikköstä

Ferrarin Kimi Räikkönen onnistui ihan hyvin tällä kertaa aika-ajoissa. Räikkönen hävisi kaksi kymmenystä tallikaverilleen Sebastian Vettelille, joka ajaa suomalaista uudemmalla moottoripäivityksellä. Aika-ajojen jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille kolmen lähtöruudun rangaistuksen kisaan, sillä saksalaisen katsottiin estelleen Carlos Sainzia aika-ajon toisessa osiossa. Näin Räikkönen nousee kolmanteen ruutuun ja saa rinnalleen Max Verstappenin. Viidentenä starttaa Romain Grosjean ennen Vetteliä.

Räikkösellä on aika samanlainen tilanne kuin viikko sitten eli korkeammalle nouseminen vaatii edessä lähteviltä virheiltä. Pääasia olisi pitää lähdössä ja avauskierroksilla ainakin Verstappen takana, sillä Red Bull-kuski hyökkää varmasti avausmutkaan kiihdytettäessä. Red Bullin Daniel Ricciardo oli pettynyt aika-ajoonsa, sillä hän koki antavansa vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa eikä hän saanut vastaavaa kohtelua takaisinpäin. Ricciardo starttaa seitsemäntenä iltapäivän kilpailuun.

Aika-ajojen onnistujiin kuului ehdottomasti Toro Rosson Pierre Gasly, joka ajoi 12:nneksi. Gaslyn tallikaveri Brendon Hartley oli vasta 19:s, joten uusiseelantilaisen on pikaisesti nostettava suoritustasoaan tallikaverinsa tasolle tai muuten vaikkapa Robert Kubica saattaa korvata hänet loppukauden ajaksi.

Charles Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän oli 13:s. Vahvojen Ferrari-huhujen keskellä ajava Leclerc koki vaihdelaatikkorikon harjoituksissa, mikä tarkoittaa monacolaiselle putoamista 18:nteen ruutuun. Silti Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson jäi taakse, sillä ruotsalainen jäi koko joukon hännille.

Sergio Perez kuului aika-ajojen pettymyksiin, sillä hän jäi 17:nneksi. Perez lähtee kuitenkin 16:nnelta sijalta nostamaan Force Indiaansa kohti pistesijoja itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat huippujännittävälle kisalle Red Bull Ringillä klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Tänään (8.6.2018) jalkapalloa televisiosta!

8.6.2018 Yleinen

Eli illalla tulee naisten MM-karsintaottelu Suomi vastaan Itävalta.

Jalkapallon naisten MM-karsinta: FIN – AUT
17:59 – 20:05 TV2
Naisten MM-karsintaottelu Suomi – Itävalta. Selostus Matti Härkönen. Helsinki. Ruotsinkielinen selostus Anders Nordenswan. HD

Ja juuri nyt tulee Yle Areenasta Counter-Strikea! Tässä linkki:

https://areena.yle.fi/1-50002581

Megastartti siivitti Bottaksen voittoon Itävallassa

10.7.2017 F1-kisat

Valtteri Bottas ajoi paalulta voittoon megastarttinsa ansiosta Formula ykkösten Itävallan GP:ssä sunnuntaina. Bottas nousi voittonsa myötä tiukasti mukaan taistelemaan maailmanmestaruudesta.

Bottas otti paalulta selvästi uransa parhaimman startin, minkä ansiosta hän pystyi pitämään kärkipaikkansa avausmutkasta ulos tultaessa. Itävallan GP:n tuomaristossa istunut Mika Salo paljasti kisan jälkeen, että hänen maanmiehellään kävi uskomattoman hyvä tuuri, sillä Bottaksen Mercedes-auto liikkui eteenpäin juuri lähtövalojen sammuessa.

Bottaksen avausstintti ultrapehmeillä renkailla oli maaginen, sillä hän ajoi tasaisesti kovia kierrosaikoja. Mercedes-kuski pysähtyi myöhemmin kuin toisena ollut Ferrarin Sebastian Vettel. Kuitenkin suomalaiskuskin taivaalle kertyi tummia pilviä, kun hänen vasempaan superpehmeään takarenkaaseen ilmestyi rakkula, joka hidasti Mercedes-kuskin menoa kisan lopussa.

Vettel ilmestyi kisan lopussa Bottaksen peileihin, mutta suomalaisen onneksi kisa päättyi juuri sillä hetkellä, kun Ferrari-kuski oli päässyt iskuetäisyydelle. Näin ollen Bottas ajoi uransa toiseen voittoon ja on enää MM-pisteissä 15 pisteen päässä tallikaveri Lewis Hamiltonista. Bottas ansaitsee jo pelkästään näillä näytöksillä pitkän jatkosopimuksen hopeanuolen kanssa. Luulen, että suomalainen tulee olemaan vielä tämän MM-taistelun musta hevonen.

Räikkösellä vaikea viikonloppu

Jos tämä kisa oli kärkikaksikolle kuin Venäjän GP:n toisinto, niin valitettavasti se ei ollut sitä samaa kyseisen kisan kolmannelle. Kimi Räikkönen joutui lähdössä taipumaan Daniel Ricciardolle, joka hieman kolmannessa mutkassa painoi suomalaista ulos radalta, jolloin Romain Grosjean nousi hetkellisesti neljänneksi, kunnes Räikkönen pääsi entisen tallikaverinsa ohi muutama kierros myöhemmin.

Tämän jälkeen Räikkösen tiimiradiosta kuultiin, että suomalaisella oli teknisiä ongelmia autossaan, jotka taisivat enemmän tai vähemmän vaikuttaa koko kisan ajan. Säädöissä oltiin menty perjantaina väärään suuntaan, joten Räikkösen autoa ei saatu lauantaina enää aivan suomalaisen haluamiin sääntöihin. Kun aika-ajoissa oli ajoituksessa ongelmia, niin Ferrari uhrasi suomalaisen kisan pitämällä häntä ulkona, jotta hän hidastaisi kärkimiestä edes hetken aikaa.

Räikkösen takaa-ajon pilasi viimeistään kierroksella ohitettava Jolyon Palmer, joka pakotti suomalaisen ajamaan likaisen linjan läpi, minkä takia suomalainen ajautui ulos radalta. Näin ollen suomalainen joutui tyytymään viidenteen sijaan, vaikka ilman teknisiä ongelmia ja Ferrarin paremmalla reagoinnilla olisi neljäs sija voinut olla mahdollista.

Ricciardo oli siis kolmas ennen Hamiltonia, joka teki hyvän nousun 8. ruudusta neljänneksi. Brittikuskin piste-ero venyi Vetteliin samalla jo 20 pisteeseen. Ricciardo oli viidettä kertaa peräkkäin palkintokorokkeella, millä hän sivuaa maanmiestensä Jack Brabhamin ja Alan Jonesin ennätystä.

Verstappenin epäonnelle jatkoa

Red Bullin Max Verstappen sai heikon lähdön kisaan, joka päättyi käytännössä avausmutkaan, kun Toro Rosson Daniil Kvjat törmäsi avausmutkassa McLaren-Hondan Fernando Alonsoon, joka vuorostaan osui Verstappeniin. Vaikka hollantilainen ei olisi joutunut osalliseksi kolariin, niin hänen kisansa ei olisi silti pitkälle kestänyt kytkinvian takia.

Verstappen on keskeyttänyt nyt kolmesti peräkkäin sekä peräti viidesti viimeisessä seitsemässä kisassa. Viimeaikaiset vastoinkäymiset toivottavasti kasvattavat nuoren hollantilaisen luonnetta tulevaisuutta ajatellen.

Grosjean pystyi tällä kertaa kääntämään vahvan aika-ajon erittäin hyväksi sijoitukseksi, sillä hän otti kuudennella sijallaan Haas-tallille kauden parhaimman sijoituksensa. Force India jätti Bakun pettymyksen taakseen ottamalla hyvän kasan pisteitä, kun Sergio Perez oli seitsemäs ja Esteban Ocon kahdeksas.

Williamsit jäivät aika-ajoissa jo avausosioon, mutta brittitalleihin hiljattain siirtyneen Paddy Lowen toive toteutui itse kisassa, kun Williams sai molemmat kuljettajansa MM-pisteille. Felipe Massa oli yhdeksäs ja Lance Stroll kymmenes, joka oli 18-vuotiaalle kanadalaiselle jo kolmas peräkkäinen pistesija kuninkuusluokassa. Williamsin kannalta huonoa asia oli se, että heidän pahin vastustajansa Force India keräsi enemmän pisteitä, kun piste-ero tallien välillä kasvoi jo 49 pisteeseen.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna, kun legendaarinen Silverstone isännöi jälleen kerran Britannian GP:tä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 9/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Bottas paalulta voittojahtiin Itävallassa

9.7.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan Formula ykkösten Itävallan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Bottas oli viimeksi paalulla huhtikuussa Bahrainissa, mikä oli suomalaiselle uran ensimmäinen paalupaikka kuninkuusluokassa.

Bottaksen rinnalta sunnuntain kisaan lähtee Ferrarin Sebastian Vettel. MM-sarjan kärkimies hävisi suomalaiselle paalupaikan reilulla neljällä sadasosalla. Voittotaistelu käydään todennäköisesti näiden kahden kesken, jossa lähdöllä on erittäin suuri merkitys, sillä edessä olevan auton seuraaminen ei ole Red Bull Ringillä helppoa.

Alustavasti kolmanneksi ajanut Lewis Hamilton starttaa vasta kahdeksantena, sillä hänen autonsa vaihdelaatikko ei kestänyt kuutta peräkkäistä viikonloppua. Hamilton starttaa vieläpä muista kärkikuskeista poiketen superpehmeillä renkailla, joten Mercedes-kuskin täytyy olla tarkkaavainen, että hän selviäisi avauskierroksesta ilman osumia.

Näin ollen kolmanteen lähtöruutuun nousee Kimi Räikkönen, jonka tavoitteena kisassa on pitää erityisesti Hamilton sekä molemmat Red Bull-kuskit takanaan. Räikkönen ei todennäköisesti pysty haastamaan eturivin miehiä vauhdillisesti, joten hänen täytyy tarkkailla edessä olevien mahdollisia virheitä.

Williamsilla tuskallinen aika-ajo

Jos edellinen kisa Bakussa oli lähes täysosuma Williams-tallille, niin Red Bull Ring tarjosi karun paluun arkeen. Williams-talli toi isoja päivityksiä tähän viikonloppuun, sillä Itävallan rata on sopinut koko hybridiaikakauden heidän autollensa. Tällä radalla Bottas otti Williamsin ratissa uransa ensimmäisen palkintosijoituksen vuonna 2014.

Tänä vuonna molemmat autot jäivät jo aika-ajojen avausosioon, joten suorituskyvyssä on tapahtunut aikamoinen pudotus. Felipe Massan mukaan Williams-autot eivät saaneet renkaita toimimaan heti ensimmäisellä kierroksella, mutta ongelman ei pitäisi ilmetä kisapituudessa. Varma asia on se, että mahdolliset sadekuurot kisan aikana eivät ainakaan helpottaisi Williamsin viikonloppua.

Haasin Romain Grosjean jatkoi vahvoja aika-ajojaan peräti kuudennella lähtöruudullaan. Grosjean ei ole kuitenkaan erinäisistä syistä pystynyt hyödyntämään korkeita lähtöruutujaan, joten katsotaan tarjoaako Itävalta tähän trendiin poikkeusta.

McLaren-Honda osoittaa pientä takaisintulemistaan, kun spec2-koneella ajaneet Fernando Alonso ja Stoffel Vandoorne jäivät niukasti kärkikymmenikön ulkopuolelle. Alonso oli 12:s ja Vandoorne 13:s. Edellisessä kisassa McLarenin pistetilin avannut Alonso toivoo varmasti sadekuuroja kisaan, sillä kuivalla kelillä en usko McLarenin vauhdin riittävän pistesijoille ilman muiden ongelmia.

Huippujännittävän Itävallan GP:n lähtövalot sammuvat klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Itävalta voitti – pulinat pois!

12.5.2014 Euroviisut, Yleinen

Nyt ollaan palattu kotiin, viisuvoittaja on selvillä ja jotenkin pitäisi päästä kiinni arkitoimintoihin. Jotkut varmaan huomasivatkin, että seurasin finaalin, huolimatta kaikista suunnitelmista, Kööpenhaminan keskustassa. Raatihuoneen ja Sateenkaari -aukioille oli pystytetty isot screenit, ja näiden aukioiden akselilla oli tunnelmaa. Ihmisiä eri kansallisuuksista hurraamassa yhteisen asian puolesta! Olin jo bussissa puolivälissä matkaa Euroviisusaarelle, kun huomasin, että kisalippu oli jäänyt hotellille. Kimuranttien vaiheiden jälkeen pääsin takaisin hotellille, ja tuolloin tein päätöksen seurata finaalin ulkona. Joka oli hyvä päätös, joskin rankka… Aamu venyi kolmeen saakka ja ihan tarkkoja muistikuvia kaikista viisukeskusteluistakaan ei ole …

Itävalta voitti odotetusti. Hyvä niin, huolimatta parrasta ja kimaltelevasta asusta, kappale on hyvää musiikkia ja se on esitetty taidokkaasti. Joten pulinat pois – voittaja on selkeä. Toinen iloinen yllätys oli Suomen Softenginen hyvä sijoitus. Itse olin veikannut sijaksi 14. , mutta yhdestoistahan on jo melkein TOP10 sisällä :) Luulen, että tänä vuonna tuomaristojen vaikutus pisteidenantoon tuli esille juuri siinä, että myös musiikillisesti taidokkaat kappaleet saivat pisteitä ja hyviä sijoituksia. Hyvänä esimerkkinä Alankomaiden toinen sija, joka ulkoiselta esitykseltään ei kovin kummoinen ollut.

Euroviisut ovat olleet tapetilla monessa mediassa – hyvässä ja huonossa. Itse olen seuranut Viisukuppila.fi ja ESCstats.com sivuja. Uutisointi, kommentointi ja kuvat tulevat ajantasaisesti ja asiallisesti. Viisukuppilan sivusto on muutenkin hyvä foorumi euroviisuista kiinnostuneille. Jos kiinnostusta on, niin esim. molemmilla on Facebook-sivut. Samoin virallinen Eurovision.tv antaa ajankohtaista tietoa viisuista. Jos olet haluat hyvää viisutaustamusiikkia, mene sivulle http://www.escradio.com, jossa viisuja soitetaan tauotta 24/7.

OGAE euroviisuklubin jäsenenä saat ajankohtaista tietoa viisuista sähköpostiisi ja myöhemmin ostaa itse viisulippupaketteja paikan päälle. Itsekin ostin tuon viisupaketin ja klubilta tuli hyvä ohjeistus käytännön järjestelyihin. Koska viisuklubin kautta oli hankittu satakuntalippua, meitä innokkaita kannattajia oli runsaasti paikalla.

Mietin, että olisi ollut mukava, jos klubi olisi järjestänyt pienen muutaman tunnin get togehter- tilaisuuden kaikille. Paikalla voisi vierailla esim. lähetystön edustaja kertomassa kaupungin tavoista, kulkemisesta yms. Jo aikaisemmin paikalle saapuneet viisuilijat kertoisivat käytännön vinkit tapahtumista, jatkopaikoista ja kuinka niihin pääsee. Samalla olisi voinut tutustua muihin klubin jäseniin. Mielestäni tämä voisi olla myös yksi jäsenhankinnan keino – kutsua paikalle myös niitä, jotka vielä eivät ole jäseniä…

Ensi vuoden toukokuussa viisuillaan Itävallassa. Onko kaupunki Wien vai joku muu, se selviää myöhemmin. Päivät on jo kuitenkin lyöty lukkoon ja 1. semifinaali käydään 12.5., toinen seminaali  14.5. ja itse finaali 16.5.15. Katselin omaa kalenteria ja työviikkohan se taasen olisi, mutta josko kesälomatoiveen pukkaa tuolle viikolle, niin pääsee taasen viisuilemaan paikan päälle :)

Mitä viisuista jäi käteen:
+ loistavat järjestelyt kaiken kaikkiaan sekä kaupungilla että kisapaikalla
+ iloiset ja mukavat tanskalaiset
+ käsittämätön yhteenkuuluvuuden tunne #JoinUs
+ uusia tuttavuuksia, joiden kanssa jakaa harrastus
+ tunnelma kaikkialla!
– ohjelman ylitarjontaa, jos haluaa ahneesti osallistua mahdollisimman moneen tarjolla olevaan ohjelmaan
–  fyysisesti viikko on rankka (fanikatsomossa seisotaan ja istumapaikkoja ei juuri ole, paitsi lipulliset paikat), jonottamista ja odottelua on paljon
– suurten massojen aiheuttamat angstit
– tv:sta näkee hyvin suunnitellun ja ohjatun ohjelmakokonaisuuden efekteineen, jota ei lavan vierestä näe

Euroviisut on nyt viisuiltu tältä vuodelta. Tapahtumia viisuilun osalta kuitenkin on. Itse osallistun heinäkuussa Berliinissä järjestettävään viikonlopun viisutapahtumaan ja syksyllä viisuillaan viisuristeilyllä Suomenlahdella. Suomalaisia ja kansainvälisisiä viisuartisteja ja tietenkin runsaasti innokkaita viisufaneja laiva pullollaan. Lisätietoa Euroviisuklubin sivuilta. Marraskuussa aletaan kääntää jo katseet kohti kevättä: ensimmäiset maat alkavat tuolloin jo ilmoittaa omia artistejaan kevään mittelöihin…

Seuraavaksi odotellaankin tietoa loppukesästä missä kaupungissa viisut järjestetään. Vinkki: jos olet miettinyt paikan päälle menemistä, varaa hotelli / majoitus hyvissä ajoin. Esim. Booking.com -sivuilta voi varata huoneita ja erityisesti sellaisia, joissa peruutus on maksuton. Tällä hetkellä huoneita on saatavana huhtikuulle 2015 saakka, ja varmaan piakkoin ensi kesän sivutkin avautuvat. Itse varaan huoneen kaikista suurimmista kaupungeista, kun hintataso on vielä normaali. Kun viisukaupunki julkistetaan, hinnat pompsahtavat taivaisiin ja turhat varaukset voi perua. Samoin lentolippuja kannattaa väijyä eri kanavista ja tarjouksista. Halvatlennot.fi -sivuilta olen itse löytänyt edulliset lennot paikkaan jo toiseen.

Nyt Viisuvimmaa hiljenee toviksi, nukkuu pois kisaväsymyksen ja Hormonihuumassa käy muiden aiheiden kimppuun. Mukavaa alkavaa kesää kaikille!