Selaat arkistoa kohteelle Indycar.

Josef Newgardenista kaksinkertainen Indycar-mestari

25.9.2019 Uutiset

Team Pensken Josef Newgardenista tuli kaksinkertainen Indycar-mestari, kun hän uusi vuoden 2017 mestaruutensa myöhään sunnuntai-iltana Suomen aikaan Kalifornian Laguna Secan radalla. Newgardenille riitti lopulta kahdeksas sija mestaruutensa varmistamiseen kauden päätöskisassa.

Laguna Secan radalla ohittaminen osoittautui vaikeaksi kuten ennakkoon pelättiin, joten paalulta startannut Colton Herta ajoi voittoon menettäen johtopaikkansa ainoastaan varikkopysähdysten ajaksi. 19-vuotias toisen sukupolven kuski Herta sai kuitenkin kovaa painetta niskaansa Will Powerilta, mutta onnistui pitämään australialaisen ruutulipulle asti takanaan.

Kolmannesta sijasta käytiin kova taistelu Scott Dixonin ja Simon Pagenaudin välillä, missä Dixon vei tällä kertaa pidemmän korren. Pagenaudilla oli kova hinku Dixonin ohi, sillä ranskalainen olisi vielä voitolla taistellut tosissaan mestaruudesta. Viidenneksi ajoi Felix Rosenqvist, joka keräsi tulokaskuljettajista eniten pisteitä tällä kaudella. Mestaruustaistelussa mukana ollut Alexander Rossi onnistui kuudennella sijallaan pitämään Indycar-sarjan kolmannen sijan ennen Dixonia.

Indycar-kausi 2019 on nyt paketissa. Indycar-kausi käynnistyy jälleen kerran Floridan St. Petersburgin kaduilta maaliskuussa 2020.

Lopputulokset

Loppupisteet

Mestaruus katkolla Laguna Secassa

21.9.2019 Näkökulma

Pohjois-Amerikan suosituimman formulasarjan, Indycarin, mestaruudesta ajetaan tulevana viikonloppuna Yhdysvaltain länsirannikolla Kalifornian osavaltiossa sijaitsevalla legendaarisella Laguna Secan radalla. Neljällä kuljettajalla on vielä teoriassa mahdollisuus sarjan mestaruuteen.

Ensimmäinen Indycar-kisa on järjestetty Laguna Secassa jo vuonna 1983, joten radalla on pitkä historia Yhdysvaltain formulahistoriassa. Laguna Seca palaa Indycar-kalenteriin 15 vuoden tauon jälkeen, kun se ottaa samassa osavaltiossa ajetun Sonoman paikan päätöskilpailuna. Itse näistä aiemmista Laguna Secan kisoista muistan, kun Alex Zanardi ohitti viimeisellä kierroksella Bryan Hertan kuuluisassa korkkiruuvimutkassa voittaakseen vuoden 1996 kisan.

Team Pensken Josef Newgarden saapuu Laguna Secaan selvässä pistejohdossa. Andretti Autosportin Alexander Rossi on toisena 41 pistettä perässä, sarjan 2016-mestari Simon Pagenaud kolmantena 42 pistettä jäljessä sekä viisinkertainen ja samalla hallitseva mestari Scott Dixon neljäntenä 85 pisteen takamatkalla. Laguna Secassa on käytössä tuplapisteet eli voittajalle 100 pistettä, toiselle 80, kolmannelle 70, neljännelle 64 jne. Bonuspisteen saa paalusta sekä johdetusta kisakierroksesta ja kaksi bonuspistettä menee eniten kisakierroksia johtavalle kuskille.

Newgardenille riittää neljäs sija mestaruuteen, vaikka Rossi voittaisi itse kisan ja veisi nimiinsä kaikki bonuspisteet. Viideskin sija riittäisi pistejohtajalle mestaruuteen, jos Rossi tai Pagenaud eivät saalista yhtään bonuspistettä.

Ennakkoon kuljettajat odottavat Laguna Secan viikonlopusta vaikeata, sillä kapean ja nopeavauhtisen radan ei odoteta tarjoavan paljon ohituspaikkoja. Toisaalta tämänkaltainen vanhan liiton rata rankaisee ajovirheistä moninkertaisesti enemmän kuin modernit radat. Toivotaan, että aika-ajo ei vielä ratkaise mestaruutta, vaan ohittaminen onnistuu myös sunnuntain kisassa.

Aika-ajot käynnistyvät lauantaina klo 23.30 Suomen aikaa. Kauden päätöskisa on vuorossa sunnuntaina alkaen klo 21.30 Suomen aikaa. Sekä aika-ajot että kisa ovat katsottavissa Viaplay-suoratoistopalvelusta.

PÄIVITETTY: Lähtöjärjestys

Loppusuora häämöttää Indycar-sarjassa

26.8.2019 Uutiset

Pohjois-Amerikan Indycar-sarja jatkui peräkkäisinä viikonloppuina Poconon ja Gatewayn ovaaleilla. Molemmilla kisoilla oli suuri vaikutus syyskuussa ratkaistavaan Indycar-sarjan mestaruuteen.

Poconon 500 mailin kisa alkoi rajulla avauskierroksen joukkokolarilla, kun Takuma Sato siirtyi oikeasta reunasta yllättäen vasemmalle toiseen mutkaan tultaessa. Sato osui yhteen Ryan Hunter-Reayn kanssa, minkä seurauksena molemmat ajautuivat radan vasemmasta reunasta radan poikki yli, jolloin Alexander Rossi, James Hinchcliffe ja Felix Rosenqvist ajautuivat samaan läjään. Rosenqvist lensi rajusti päin verkkoaitaa, mutta hänet päästettiin myöhemmin samana päivänä ulos sairaalasta. Muut kolarissa mukana olleet pääsivät ratasairaalasta jo aiemmin pois.

Useat kuskit syyttivät aika rajustikin Satoa kolarin aiheuttamisesta, mutta tuomaristo totesi joukkokolarin kilpailutilanteeksi. Omasta mielestäni kolari oli oikeastaan nykyaikaisten autojen ongelma. Ennen kisaa varikolla pelättiin, että ohittaminen tulisi olemaan Poconossa haastavaa, joten kuskit pistivät kaikki paukkunsa lähtöön. Myös erittäin suuri sateen uhka saattoi entisestään lisätä kuljettajien aggressiivisuutta.

Lopulta ukkonen keskeyttikin kisan, kun kisasta oli noin kaksi kolmasosaa ajettu. Team Pensken Will Power julistettiin voittajaksi, joten Power on nyt voittanut kisan jokaisella kaudella sitten kauden 2007. Australialaiskuskin voiton avaimena oli pitkä bensapysähdys ennen ukkosrintaman saapumista rata-alueelle. Scott Dixon oli toinen ennen Indy 500-voittaja Simon Pagenaudia. Dixon ja Pagenaud kutistivat piste-eroaan viidenneksi sijoittuneeseen Josef Newgardeniin.

Saton uskomaton nousu voittoon

Gatewayn 1,25 mailin ovaali tarjosi huikean näytöksen iltavaloissa. Rata oli ajolinjan ulkopuolelta erittäin pölyinen ja liukas, jonka kisan alkupuolella sai Power todeta päättäessään kisansa ulosajoon. Eturivistä lähtenyt Sebastien Bourdais ajautui myös ajonlinjan ulkopuolelle ja rikkoi seinäkosketuksessa ripustuksensa.

Bourdaisin ulosajo muutti rajusti tuloslistaa, sillä kärkikuskit olivat pysähdyksensä aikana pudonneet kierroksen päähän myöhemmin pysähtyneistä, joten nämä kärjen ulkopuolella olleet kuljettajat saivat ilmaisen pysähdyksen. Näin kovasti kritisoitu ja pahimmillaan kierroksen kärkeä perässä ollut Sato nousi kärkipaikalle eikä enää suostunut luovuttamaan sitä muille, vaikka Ed Carpenter tuli japanilaisen takapuskurissa kiinni ruutulipulle. Satolle siis kauden toinen osakilpailuvoitto. Tony Kanaan oli myös yksi turva-auton aikana pysähtyneistä, joten sympaattinen brasilialainen ajoi ensimmäistä kertaa palkintokorokkeelle sitten kauden 2016 Teksasin ovaalikisan.

Pagenaud nousi viidenneksi, kun viimeisellä kierroksella sarjakärki Newgarden pyörähti taistelussa neljännestä sijasta tulokaskuski Santino Ferruccin kanssa. Newgarden oli ruutulipulla lopulta seitsemäs. Muille mestaruuskandidaateille Gateway ei ollut nousujohteinen, sillä Rossi jäi 13:nneksi ja Dixon teknisten ongelmien vuoksi vasta 20:s, joten kova kolaus molempien kuljettajien mestaruushaaveille.

Indycar-sarja siirtyy nyt Yhdysvaltain itäosista länsirannikolle, kun sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Oregonin osavaltiossa sijaitsevalla Portlandin moottoriradalla. Oregonista sarja siirtyy Kalifornian Laguna Secaan, jossa taistellaan kauden päätösviikonloppuna mestaruustaistelun kannalta tärkeistä tuplapisteistä.

Lätkää, amerikan formulaa ja korista

3.6.2019 Indycar, Koripallo, Moottoriurheilu, Urheilu

Se oikea jääkiekkokauden huipentuma eli Stanley Cupin finaalit ovat käynnissä ja pelejä voi seurata suorana tai jälkilähetyksisnä Viaplayn kautta. Kirjoitushetkellä Boston johtaa ottelusarjaa voitoin 2-1 ja ensi yönä pelataan neljäs ottelu St. Louisissa. Esellisessä kamppailussa Bruins kylvetti Bluesia lukemin 7-2. Tuukka Rask ja joukkueen ylivoima oli erinomaisessa vedossa. Ilta-Sanomat hehkuttaa jo Raskin saavan pudotuspelien parhaan pelaajan Conn Smythe-palkinnon. Jatkoajan NHL-tomituspäällikkö Juha OInonen on sanonut oman sanana sensaatiovahti Jordan Binningtonista.

Moottoriurheilupuolella oli hiukan hiljaisempaa, kun F1:set viettivät väliviikkoa. Detroitssa kuitenkin ajettiin kaksi Indycar-kilpailua. Lauantain sadekisan voitti Penske-tallin Josef Newgarden Alexander Rossin ollessa toinen. Indy 500:sessa podiumille päässyt Takuma Sato jatkoi hyvää virettään ollen jälleen kolmas.
Sunnuntaina sää oli aurinkoinen ja päivää aikaisemmin keskeyttänyt Scott Dixon kokosi itsensä ja ajoi sinioranssisen Ganassi-tallin auotonsa voittajana ruutulipulle. Viime Vuonna Sauberilla ykkösissä ajanut Marcus Ericsson oli toinen ja Will Power kolmas.
Newgarden johtaa sarjaa 15 pisteellä Rossiin, kun ensi viikolla ajetaan Texasin ovaalilla.

Sitten lopuksi koripalloa. Golden State Warriors tasoitti NBA-finaalisarjan tasalukemiin ottamalla 109-104 voiton Toronto Raptorsista. Paras seitsemästä-ottelusarjassa tilanne on 1-1. Warriors käänsi peli edukseen toisella puoliajalla ja heidän Klay Thompson oli paras pistemies 25 pistellä. Koripallo on kuitenkin joukkuepeli, jossa kaikki 12 pelaajaa tekevät työtä yhteisen tavoitteen nimeen. Sooloilulla ei pärjätä, joten junnujen kannattaa kuunnella, kun tulee syöttöpyyntö. Näin sivulauseena todettakoon, että Kauhajoen Karhut voittivat viime kuussa suomen mestaruuden. Helsingin Seagulls putosi jo puilivälierissä, mutta ensi vuonna pk-seutukin saa menestystä. Ainakin meen paikanpäälle katsomaan ottelua.

Jossain kohtaa menen itse heittelemään ja halutessani pelaan korispeliä. Ehkä alan näyttelemään selostajaa….

Kolme kisaa, kolme voittajaa

8.4.2019 Indycar

Indycar-kauden kolmas osakilpailu tuotti jo kolmannen voittajan, kun Takuma Sato ajoi uransa neljänteen voittoon Alabaman Barber Motorsports Parkin radalla.

Sato lähti kilpailuun paalupaikalta ja hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin. Hän ja Ganassi-tallin Scott Dixon tulivat aikaisessa vaiheessa varikolle, he kilpailivat kahden pysähdyksen taktiikalla. Dixonin virheetän ajo tuotti viisinkertaiselle mestarille toisen tilan. Ranskan Sebastien Bourdais kävi välillä johdossa, mutta kolmen pysähdyksen taktiikka ei toiminut ja hänen sijoituksensa kilpailussa oli kolmas.

”Tämä on tallin ansiosta, auto oli mahtava. Molemmat rengasseokset toimivat, eikä minun tarvinnut olla huolissaan”. Sato totesti haastattelussa.

Erinomaisen kilpailun ajoivat myös Josef Newgarden ja tulokaskuljettaja Marcus Ericsson. Sarjakärjessä jatkava vuoden 2017 mestari sijoittui neljänneksi lähdettyään matkaan sijalta 16 ja Ericsson nousi kilpailun aikana kolmetoista sijaa ollen lopulta seitsemäs.

Kausi jatkuu jo ensi sunnuntaina Long Beachin katuradalla.

Ja vielä…

Ymmärrän, että teitä kiinnostaa suomalaisten tapahtumat urheilukentillä. Näistä keskusteltiin Aamu-tv:n Jälkihieesä, jota suosittelen katsomaan. Kuulemiin.

Voittaja toisessa sukupolvessa

25.3.2019 Formula, Indycar, Moottoriurheilu

Indycar-sarjan toinen osakilpailu ajettiin Circuit of the Americas-radalla Texasissa. Aika-ajoissa Will Powerin paaluaika oli 1.46.0. Vertalun vuoksi Lewis Hamilton ajoi viime syksynä Mercedes-autollaan 1.32.2. F1-auto oli siis 14 sekuntia nopeampi, mutta pitää ottaa huomioon F1-auton erilaisemmat säädöt aika-ajoissa. Ohitustilanteita nähtiin takasuoran jälkeisessä 11. mutkassa ja 19. mutkassa ajettiin rataviivojen ulkopuolelta. Luultavimmin Indycarissa ei sakoteta niin pahasti leveäksi ajamisesta, kuin F1:ssä.

Australialainen Power oli ajamassa suvereeniin voittoon, kunnes koitti kilpailun ainoa turva-autojakso, joka aiheutui James Hinchcliffen ja Felix Rosenqcistin kolarista. Varikkopysähdysksen aikana hänen Penske-autona pysähtyi varikkoruutuun, eikä päässyt enään liikkeelle.
18-vuotias Colton Herta nousi kärkeen ja piti kokeneemmat kilpailijansa takanaan ottaen uransa avausvoittonsa. Hertasta tuli samalla historian nuorin Indycar-voittaja. Myös hänen isänsä Bryan Herta menestyi omalla ajourallaan saavuttaen kaksi voittoa.

Colton nousi pisteissä toiseksi Josef Newgardenin jatkaessa johdossa. Seuraava kilpailu ajetaan kahden viikon kuluttua Barber Motorsportsin Parkin radalla.

Formula E-sarja vieraili Kiinan Sanyassa, missä kilpailu tarjosi ohituksia ja tunkeilua tiukkohin neulansilmämutkiin. Kun 12 minuuttia oli ajoaikaa jäljellä, niin Techeetah-tallin Andre Lotteter ja BMW:n Alexander Sims osuivat toisiinsa. Simsin auto vaurioitui niin pahasti, että kilpailu keskeytettiin 15 minuutiksi. Jean-Eric Vergne kruunattiin voittajaksi Antonio Felix da Costan tullessa kolmanneksi. Britti Oliver Rowland kiilasi väliin toiseksi. Sarjatilanne on hyvin tiukka, sillä Vergne on vain kahdeksan pistettä johtavaa da Costaa perässä. Sähköformulat ajavat Rooman kaduilla huhtikuun 13. päivä.

Ensi viikolla F1-asiaa Bahrainin kisasta.

Pointit Indycar-avauksesta

11.3.2019 Näkökulma

Pohjois-Amerikan suosituin formulaluokka Indycar-sarja käynnistyi viime sunnuntaina St. Petersburgin katuradalla. Sarjassa nähdään tällä kaudella myös pohjoismaalaista väriä, kun Ruotsin Felix Rosenqvist ja Marcus Ericsson kisaavat sarjassa.

Ensimmäisenä asiana täytyy nostaa Josef Newgardenin vaihtoehtoinen taktiikka, joka nosti hänet avauskisan voittajaksi. Newgarden sai vaihtoehtoisella taktiikalla paremman ratasijoituksen, jonka hän hyödynsi aivan täydellisesti. Vuoden 2017 mestari aloitti vahvasti siis mestaruusjahtinsa.

Newgardenin talli Team Penske on aloittanut vahvasti kilpailukautensa, sillä yhdysvaltalaistiimi on voittanut osakilpailun nyt Indycar-sarjan lisäksi myös NASCARissa sekä Australian Supercars -sarjassa.

Vahva esiintulo tulokkailta

Peräti kolme viidestä tulokkaasta ajoi kärkikymmenikköön avauskisassa, kun Rosenqvist oli neljäs, Colton Herta kahdeksas ja Santino Ferrucci yhdeksäs. Varsinkin 27-vuotias Rosenqvist oli vakuuttava, sillä hän nousi ajamalla kilpailun alussa jopa hetkellisesti kärkipaikalle. Ruotsalaiskuskilla on paljon kokemusta eri moottoriurheiluluokista kuten Formula E:stä, DTM:stä, Blancpain GT-sarjasta, Le Mansista ja formula kolmosista.

Colton Herta on puolestaan entisen formulakuski Bryan Hertan poika. Herta juhli tammikuussa GTLM-luokkavoittoa Daytonan 24 tunnin ajoissa BMW:n ratissa. Ferrucci on toiminut viime vuosina F1-talli Haasin kehityskuljettajana, minkä lisäksi hän on kilpaillut muun muassa GP3- ja F2-sarjoissa.

Poikkeuksellisen rauhallinen avauskisa

Yleensä Indycar-sarja on käynnistynyt räväkästi St. Peten katuradalla, mutta tämä vuosi oli poikkeus tähän sääntöön. Vielä viime kaudella nähtiin turva-auto puolen tusinaa kertaa, kun sunnuntaina se nähtiin radalla vain muutaman kerran. Kuljettajien kunto joutui koetukselle vähäisten uusintalähtöjen sekä erittäin kuuman ilman ansiosta, joten oli suorastaan ihme, että tällä pomppuisella katuradalla ei enempää nähty turva-autoa. Myös ohitukset olivat harvassa St. Petessä.

Varmasti ohituksia nähdään huomattavasti enemmän, kun sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Austinin COTAssa.

St. Peten lopputulokset

Vihreä lippu heilui….

11.3.2019 Kelkkailu, Moottoriurheilu

Indycar-kausi alkoi perinteiseen tapaan Floridan auringosta St. Peterburgin katuradalta. Will Power lähti paalupaikalta. Kilpailun ensimmmäisellä kolmanneksella Ryan Hunter-Reayn auton moottori ja Sebastien Bourdais’n auton vaihdelaatikko sanoivat sopimuksensa irti. Ensiksi mainitulla se poksahti näyttävästi pääsuoralla. Kierroksella 26 Ed Jones ajoi seinään, eikä Brasilian Matheus Leist ehtinyt väistämään, vaan osui Abu Dhabin lisenssillä ajavan brittikuskin takarenkaaseen.
Uusintastartissa tulokas Felix Rosenqvist siirtyi kärkeen ohittamalla Powerin, mikä esiintulo ruotsalaiselta. Kilpailun puolessaväiissä australialainen juuttui kierroksella jääneiden taakse, joten tallitoveri Josef Newgarden hyödynsi tilanteen ja ohitti hänet eikä katsonut taakseen.
Newgarden otti uransa 11. voittonsa Scott Dixonin tullessa toiseksi. Power sai tyytyä kolmanteen sijaan ja Rosenqvist ajoi upeasti neljänneksi. Hänestä kuulemme vielä kauden edetessä. kilpailun seuraamista vaikeuttivat NBC:n tekniset ongelmat. Kuvaa ei saatu välillä ollenkaan radalta. Monet USA:n ulkopuoliset fanit ovat valitelleet TV-oikeuksien puuttumista. Indycar-sarja hyötyisi paljon kansainvälisestä näkyvyydestä.

Formule E-sarjan kilpailu Hong Kongissa oli tapahtumaköyhä. Felipe Nasrin ajoi ulos ja heti perään molemmat Mahindra-tallin autot, sekä Jean-Eric Vergne. Uusintalähdön jälkeen kilpailusta tuli Andre Lottererin ja Sam Birdin välinen kaksinkamppailu voitosta. Viimeisellä kierroksella Bird osui ohitusyrityksessään saksalsisen takarenkaaseen ja meni ohi. Maaliviivan ylitys ensimmäisenä ei auttanut, sillä britti sai viiden sekunnin aikasakon ja putoi tuloksissa kuudenneksi. Voiito annettiin Edoardo Mortaralle. Lucas Di Grassi toinen ja Robin Frijns kolmas. Bird jatkaa pistejodossa, mutta ero viisi kuljettajaa erottaa viisi pistettä. Kahden viikon päästä ajetaan Kiinan Sanyassa.

Francesco Friedrich otti omansa ja voitti myös neljän miehen kelkkailun maailmanmestaruuden. Täydellinen kausi saksalaiselle. Vottoja tuli joka kilpailusta. Miesten mahakelkkailun maailmanmestariksi laski jo kuudennen kerran ”teräsmies” lempinimelläkin tunnettu latvian Martins Dukurs ja Saksa otti Tina Hermannin johdolla kolmoisvoiton naisten puolella.

Tällaista tällä kertaa. Pitäisköhän aloittaa vain moottoriurheiluun keskittyvä blogi?

Hamilton korjasi potin

4.9.2018 Formula, Indycar, Urheilu

Italian Grand Prix sai räväkän alun, kun Lewis Hamilton ja Sebastian Vattel kolaroivat Roggia-shikaanissa. Vettel putosi 18:sta, mutta aloitti kovan nousun, mikä palkittiiin lopulta neljännellä sijalla. Valtteri Bottas hidasti Kimi Räikkösen vauhtia siten, että Ferrari-auton renkaat kuluivat loppuun. Täten Hamilton pääsi lähelle tuoreemmilla kumeilla ja lopulta ohi, kun kahdeksan kierrosta oli matkaa maaliin.
Tifosit buuasivat molemmille Mercedes-kuskeille, mutta antoivat Räikköselle hurjat suosionosoitukset kakkossijasta huolimatta. Max Verstappen töpeksi podium-paikkansa osumalla radan ensimmäisessä shikaanissa Bottaksen kanssa ja sai viiden sekunnin aikarangaistuksen. Max osoitti kiroilemalla tyytymättömyyttään tiimiradiossa, joten sensuurimerkille tuli käyttöä (”’).

Haas-tallin Romain Grosjean hylättiin väärän pohjalevyn vuoksi. Molemmat Williamsit sekä Force India saivat pisteitä. Ensi kaudeksi Renaul’tlle siirtyvällä Daniel Ricciardolla oli huonoa tuuria. Vaihdettu moottori ei kestänyt maaliin saakka. Fernando Alonson surkea kuukausi sai jatkoa moottorivian muodossa. Keskeytys jo yhdeksännellä kierroksella. MM-sarjassa Hamiltonin johto Vetteliin kasvoi 30 pisteeseen. Suomalaiset seuraavilla sijoilla.
Vaikka Bottas teki hyvää työtä tallinsa eteen, niin suomalaisfaneilta hän sai täystyrmäyksen. Turha häntä on haukka persoonattomaksi siipimieheksi, joka vain auttaa Hamiltonia mestaruuteen. Hän vain toteuttaa tallin antamia käskyjä. Rivien välistä voi lukea suomalaisten lähes palvonnan tasolle menevän Kimi-fanituksen.
Nyt voi kaksi viikkoa sulatella tätä kilpailua ennen Singaporen loistetta.

Portland International Racewayn radalla ajettu kauden toiseksi viimeinen Indycar-kilpailu tarjosi rytinää ja yllätysvoittajan. Heti avauskierroksella Marco Andretti lensi James Hinchcliffen auton ylitse, kuten Fernando Alonso viikkoa aikaisemmin. Scott Dixon sai pidettyä auton käynnissä jatkaen matkaansa. 38. kierroksella hän tuli varikolle, mutta liian lujaa saaaden varikon läpiajorangaistuksen. Australian Will Powerilla meni päivä kahdesti pieleen. Ensi Penske-autosta hävisi tehot ja lopulta hän ajoi rengasvalliin viimeisessä kaarteessa.

Kun Zach Veach pyörähdys toi turva-auton radalle, kilpailu koki ratkaisunsa. Alexander Rossi ja Josef Newgarden kävivät varikolla Takuma Saton jatkaessa radalla. Santino Ferruccin keskeyttäessä heiluteltiin jälleen keltaisia ja Rossi teki uuden pysähdyksen. Varikkokäyntien myötä kärkikolmikossa olivat Sato, Ryan Hunter-Reay ja Sebastien Bourdais. Hunter-Reay ei löytänyt lopussa ohituspaikkaa, joten japanilainen sai juhlia uransa kolmatta Indycar-voittoaan Bourdais’m tullessa kolmanneksi. Viidenneksi ajanut Scott Dixon johtaa Rossia sarjassa 29 pisteen erolla ennen kauden päätöskilpailua, mikä ajetaan Sonomassa.

Kimi meni jäätelölle…

28.8.2018 Formula, Indycar

Sehän oli ketjureaktio! Nimittäin avausmutkan kolari Belgian Grand Prix:ssä. Renault’n Nico Hülkenbergin tuuppaa Fernando Alonson McLarenin lentoon ja Charles Leclercin Sauber meni tuhannen päreiksi. Onneksi Halo-turvakaari suojeli monacolaista. Kuski selvisi ja turvakaaresta lähti maalia. Lopettamisilmoituksen tehneen Alonson kuukausi oli muutenkin synkkä. Span keskeytyksen lisäksi häneltä vietiin WEC-sarjan voitto Silvertstonessa, sillä Toyota-auton pohjasensori oli sääntöjenvastainen.

Daniel Ricciardo osui Kimi Räikkösen oikeaan takarenkaaseen ja molempien kilpailu päättyi siihen. Kimi sinnitteli kierrokselle kahdeksan ja hymyilevä australalainen ajeli kierrokselle 31. Räikkösen viikonloppu meni pieleen joa aika-ajoissa, kun häntä ei päästetty radalle aika-ajon ratkaisevan osion lopussa. Talli perusteli tapausta bensiinin loppumisella. Fanit pitivät selitystä pötypuheena ja syyttivät tallia Vettelin suosimisesta – jälleen kerran. Tässä pähkinä purtavaksi. Menikö Kimi lähimmälle jäätelökioskille haastattelujen jälkeen?

Muuten kilpailu oli tylsä. Sebastian Vettel ajoi helppoon voittoon Lewis Hamiltonin tullessa toiseksi. Max Verstappen villitsi hollantilaisyleisön kolmannella sijallaan. Heitä oli paljon, onhan Max hollantilainen vaikka onkin Belgiassa syntynyt. Herkästä kolaroijasta on kasvamassa tulevaisuuden supertähti. Valtteri bottas hyödynsi Mercedes-moottorinsa tehot ja raivasi tiensä joukon perältä neljänneksi. Hienoin ohitus nähtiin legendaarisessa Eau Rougessa, kun hän jätti taakseen Toro Rosson Brendon Hartleyn.
Vettel kavensi Hamiltonin pistejohdon 17:sta ja ensi sunnuntaina Monzassa voidaan nähdä suuri kansanjuhla, mikäli Vettel voittaa tifosojen edessä.

Viikon sisällä ajettiin kaksi Indycar-sarjan kilpailua ovaaleilla. Kärkikaksikko vaihtui molemmissa, sillä Poconossa voittoon ajanut Alexander Rossi oli lauantaina toinen ja Will Power otti Gatewayn radalla voiton, kun hän edeltävällä viikolla ajoi toiseksi. Scott Dixon ajoi molempien kilpailujen kolmanneksi ja hänellä on vahva etu mestaruuteen, kun kaksi kilpailua on ajamatta. Kummassakin kilpailussa Rossi ja Power jahtasivat toisiaan kummankin ottaessa varikkokäynnin yhteydessä kärkipaikan. Ensi sunnuntaina ajetaan Portlandin moottoriradalla. Poconon kilpailun onnettomuudessa jalkansa loukanneelle Robert Wickensille kilpa-autoilun yhstävät ovat toivottaneet pikaista paranemista ja hän todennäköisesti palaa auton rattiin ensi keväänä.