Selaat arkistoa kohteelle Indycar.

God save the Ferrari…

10.7.2018 Formula, Indycar

Britannian GP:n alkuvaiheet povasivat Sebastian Vettelille helppoa voittoa, kun Kimi Räikkönen oli ensimmäisissä kaarteissa kolaroinut kotiyleisön suosikkiin Lewis Hamiltoniin. Räikkönen sai tlanteesta ansaitusti 10 sekunnin aikasakon, jonka hän kärsi varikkopysähdyksellään.
Kuitenkin turva-auton vierailu toi kilpailuun uutta luonnetta. Ensin Marcus Ericsson ajoi ulos kierroksella 31 ja uusintastartin jälkeen Romain Grosjean ja Carlos Sainz kolaroivat Copse-kaarteessa. Toisen uusintalähdön jälkeen Vettel puolusti johtoaan Valtteri Bottasta ja Hamiltonia vastaan. Saksalainen otti kauden neljännen voittonsa. Hamilton nousi joukon hänniltä toiseksi ja Räikkönen rangaistuksestaan huolimatta ajoi kolmanneksi.
Vettel ja Ferrari jatkavat MM-sarjan kärjessä.

Kilpailu herätti kuitenkin pohdiskeltavaa. Minkä vuoksi kuljettajille annetaan radalla tapahtuvista rikkeistä eripituista rangaistuksia? Vettel sai Ranskassa Bottakseen osumisesta viiden sekunnin aikasakon, nyt Kimi sai kymmenen. Eikös pitäisi kaikille antaa samankokoiset rangaistukset rikkeen mukaan, Mitä kovempi radalla tapahtuva rike on, sen tuntuvampi rangaistus.
Mervedes talli oli myös tiennyt Silverstonen radan syövän renkaita. Samaa oli Hamilton valitellut radiossa. Minkä vuoksi Bottasta ei otettu turva-auton aikana sisään uusia renkaita varten? Tämä vei nastolalaiselta mahdollisuuden palkintopallisijaan.

Nyt on kahden viikon huili ja sitten formulat palaavat Hockenheimin radalle kahden vuoden tauon jälkeen.

Indycar-sarjan ovaalikilpailu Iowassa oli koosteenkin perusteella mukavanoloista menoa. Etenkin ylempi ajolinja osoittautui nopeammaksi reitiksi mailin mittaisella radalla. Josef Newgarden hallitsi avauspuoliskoa, mutta lopulta ruutulipulle keltaisten heiluessa voittajaksi ajoi James Hinchcliffe. Toiseksi ajoi Spencer Pigot ja Takuma Sato. Scott Dixon jatkaa pistejohdossa, vaikka ajoi 12:sta. Toisin, kuin F1:ssä. Indycar-sarjassa kaikki maaliinpäässeet saavat pisteitä. Tämä oli myös tapetilla viime viikon F1-pamppujen kokouksessa. Itse en ole ehdotuksen kannalla. Pisteet kuuluu ansaita.

Nukkumatti kävi formulakisoissa

11.6.2018 Formula, Indycar, Moottoriurheilu

Herranen aika sentään. Tämä ajatus oli päässäni Kanadan GP:n jälkeen, tämä siis negatiivisessa mielessä. Kilpailu oli umpitylsä, sillä Kärkikolmikko Sebastian Vettel, Valtteri Bottas ja Max Verstappen ajoivat lähdöstä maaliin ilman minkäänlaista uhkaa ruutulipulle. Palkintopallisijat ratkaistiin jo lauantain aika-ajoissa. Avauskierroksella tapahtunut Lance Strollin ja Brendon Hartley kolari sekä Charles Leclercin ohitus Fernando Alonsosta toivat edes vähän ”äksöniä”. Alonso joutui myöhemmmin keskeyttämään tekniseen vikaan.
Nolon mokan aiheutti huippumalli, joka heilutti ruutulippua kierrosta liian aikaisin. Tälle tylsyydelle on tehtävä jotain, muuten katson kilpailut jälkilähetyksenä.
Vettel johtaa MM-sarjaa vain pisteen erolla Lewis Hamiltoniin, kun kausi jatkuu juhannuksena Ranskan Paul Ricardin radalla.

Viikon sisällä ajettiin Indycar-sarjassa kolme kilpailua ja ne tarjosivat sentään kunnon kilvanajoa sekä taktista peliä. Kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Detroitin ensimmäisen lähdön voitti Scott Dixon ja taoisen lähdön voiton otti Ryan Hunter-Reay, joka nopeilla kierroksillaan ajoi Alexander Rossin kantaan, mikä johti hänen virheeseen Belle Islen katuradan kolmannessa mutkassa. Kyseisen kilpailun humoristisin tilanne oli turva-auton osuma seinään lämmittelykierrokselle lähdettäessä.
Texasin ovaalilla viime lauantaina nähtiin renkaita kuluttava kilpailu, jossa varikkokäynnit osoittivat tärkeytensä. Toki myös tiukkaa kilvanajoa nähtiin, mikä kelpasi paikan päälle saapuneille. Voiton otti Dixon, joka oli hänelle jo Indycar-uran 43. Toiseksi ajoi Simon Pagenaud ja kolmas tässä 600 mailin kilpailussa oli Alexander Rossi. Pistetaulukossa kolmen kärki on Dixon, Rossi, Will Power. Seuraava kilpailu ajetaan kesäkuun 24. Road American radalla.

Formula E-sarjassa ajettiin kilpailu Sveitsin Zürichissä, mikä oli ensimmäinen ratakilpailu käkikellomaassa 64 vuoteen. Kilpailua väritti ylinopeudet keltaisten lippujen aikana, mutta ohituksia kuitenkin nähtiin. Audin Lucas Di Grassi voitti ennen Sam Birdiä. Kolmanneksi ajoi Belgian Jerome D’Ambrosio. Ranskan Jean-Eric Vergnen pistejohto Birdiin on 23 pistettä ja mestaruusjuhlia vietetään kuukauden kuluttua New Yorkin Brooklynissa.

Tulevana viikonloppuna ajetaan legendaarinen Le Mansin 24 tunnin ajo. Tällä kertaa Toyotalla on todellakin voiton paikka, he kun ovat ainoa tehdastiimi. Fernando Alonso on myös mukana, kuten myös Juan Pablo Montoya ja Jenson Button. Montoya voi voitollaan nousta edesmenneen Grahan Hillin seuraksi kilpa-ajajaksi, joka on voittanut autourheilu kolme arvostetuinta kilpailua eli Monacon Grand Prix:n, Indy 500:n sekä Le Mansin.

Formulatylsyys

15.5.2018 Formula, Indycar

Espanjan Grand Prix:n viihdyttävin hetki koetiin lähdössä, kun kolmannessa mutkassa Romain Grosjean yritti jatkaa pyörähsyksen jälkeen. Renkaat sutivat sen verran paljon, että Toro Rosson Pierre Gasly ja Renault’n Nico Hülkenberg eivät nähneet eteensä ja kolaroivat Haas-auton kanssa.
Lewis Hamilton hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin ja voitti toisen kerran peräkkäin. Valtteri Bottas teki tallikaverilleen palveluksen, eikä päästänyt Max Verstappenia edes lähellekään. Niin hyviä kierroksia Nastolalainen ajoi. Red Bull-kuljettaja tuli kolmanneksi, vaikka auto kärsi pieniä vaurioita osuttuaan Lance Strollin Williamsiin virtuaalisen turva-autojakson päätyttyä.

Ferrari mokasi Sebastian Vettelin varikkopysähdyksen pitämällä häntä liian pitkään varikolla. Tarkoituksena oli välttää osuma Sergio Perezin kanssa, mutta se toimi Bottasin eduksi kakkospaikan arvoisesti. Vettel tuli maaliin neljäntenä. Erinomaisesti ajoi Haas-tallin Kevin Magnussen sijalle kuusi ja toisen kerran peräkkäin pisteille kymmeneksi ajanut tulokas Charles Leclerc Sauberilla. Mclarenin Fernando Alonso ajoi kahdeksanneksi, mikä oli hyvä suoritus kotiyleisön edessä. Viime Viikolla hän voitti kestävyysajon MM-sarjan Span kilpailun Toyotalla.
Hamilton johtaa Vetteliä pisten 95-78. Seuraavaksi ajetaan legendaarinen Monacon Grand Prix. Mainittakoon, että perjantain harjoituksissa oli mukava nähdä ruudun välityksellä paluun seitsemän vuoden tauon jälkeen tehneen Robert Kubican ajoa.

Indycar-sarja jatkui Indianapolisin GP-radalla lauantaina. Will Power sai erinomaisen startin paalupaikalta, mutta turva-auto tuli avauskierroksen päätteeksi radalle, kun Jordan King, Simon Pagenaud, Spencer Pigot ja Takuma Sato kolaroivat. Ensiksi mainitut osuivat toisiinsa toisessa kaarteessa ja jälkinmäisessä Pigotin auto lähti ilmojen teille sikaanissa. Hän osui näyttävän hypyn jälkeen Saton Kylkeen. Uusintalähdössä Robert Wickens ohitti Sebastien Bourdais’n ja nousi toiseksi.

Ensimmäisellä varikkokäynnillä kuljettajat saivat autoihinsa pehmeän seoksen renkaan, mikä osoittautui käytännölliseksi. Wickens ja Power kävivät viihdyttävää kamppailua kärjessä. Ratkaisu koettiin viimeisellä pysähdyksellä. Power ohitti Wickens varikkosuoralla ja piti johtopaikkansa loppuun asti. Scott Dixon ohitti vielä kanadalaisen täydentäen nousunsa ruuduta 18 sijalle kaksi. Wickensin oli tyytyminen kolmanteen sijaan.

11:sta maaliin tullut Josef Newgarden jatkaa pistejohdossa. Alexander Rossi on toisena kahden pisteen päässä ja voittoon ajanut Power kuudentena.

Monacon GP-viikonloppuna ajetaan myös legendaarinen Indy 500.

Viikonlopun Formulakooste

16.4.2018 Formula, Indycar

Kiinan Shanghain radalla ajettiin mielenkiintoinen kauden kolmas Formula 1-osakilpailu. Sebastian Vettel käänsi valojen sammuttua Kimi Räikkösen eteen ja piti paalupaikkansa ensimmäseen kaarteeseen tullessa. Vettelin johtopaikka meni varikkopysähdyksen aikana, kun Valtteri Bottas ohitti hänet.

Kilpailu sai kuitenkin uuden käänteen, kun Toro Rosson Brendon Hartley ja Pierre Gasly kolaroivat toisiinsa ja turva-auto kutsuttiin radalle. Molemmat Red Bull-autot kutsuttiin varikolle ja Daniel Ricciardo ja Max Verstappen saivat autoihinsa pehmeät renkaa. Verstappen hölmöili kilpailunsa, kun hän hiusneulassa osui Vettelin Ferrariin. Ricciardo hyödynsi kisavauhtinsa ja ohitti edelläolevat kuljettajansa, myös Valtteri Bottaksen. Ricciardo otti näin kauden avausvoittonsa ennen Bottasta ja Räikköstä. Vettel jatkaa sarjakärjessä yhdeksän pisteen erolla ennen Lewis Hamiltonia. Seuraavan kerran ajetaan kahden viikon päästä Azerbaidzanin Bakun katuradalla.

Indycar-sarjan Long Beachin kilpailussa nähtiin ohituksia etenkin ensimmäisessä kaarteessa. Lähdössä Graham Rahal osui Simon Pagenaud’n autoon ja sai tempustaan varikonläpiajonrangaistuksen. Sebastien Bourdais’n osalta kilpailu meni pilalle viimeisessä kaarteessa kolarointiin. Paalulta lähtenyt Alexander Rossi hyödynsi erinomaisesti turva-auton poistuttua uusintalähdöt ja ajoi voittoon Long Beachissä. Will Power tuli toiseksi ennen Ed Jonesia.
Rossi johtaa pisteissä ennen Josef Newgardenia, kun kausi jatkuu jo ensi sunnuntaina Barber Motorsports Parkin radall Alabamassa.

Sähköformulasarja Formula E:n Rooman kilpailu tarjosi jälleen kerran ohituksia ja tiukkoja tilanteita. Ruotsin Felix Rosenqvistin kilpailu päättyi puolessavälissä tekniseen vikaan ja Lucas Di Grassi yritti kovasti löytää ohituspaikkaa Sam Birdistä, mutta ei onnistunut. Ero maalissa oli 0,9 sekuntia brittikuljettajan hyväksi. Saksan Andre Lotterer ajoi kolmanneksi. Ranskan Jean-Eric Vergne johtaa sarjaa 18 pisteen erolla Birdiin. Lauantaina 28. päivä huhtikuuta ajetaan Pariisissa.

Vettel jälleen voittajaksi

10.4.2018 Formula, Indycar

Bahrain – sielläkö prinnsi Aladdin asuu prinsessansa kanssa? Ei tainnut, mutta se ei ole tämän tekstin pääaihe…

Bahrainin saarivaltiossa ajettiin kauden toinen Formula 1-osakilpailu Sakhirin radan iltavaloissa. Kimi Räikkönen sai heikon lähdön ja Valtteri Bottas meni ensimmäisessä kaarteessa ohitse ja asettui seuraamaan Sebastian Vetteliä. Red Bull-tallin kilpailu päättyi sen jo alettua. Ensin Max Verstappenilta meni vasen takarengas puhki, kun hän yritti ohittaa Lewis Hamiltonia ja Daniel Ricciardon autosta hävisi sähköt.
Virtuaalinen turva-auto auttoi Sebastian Vetteliä renkaiden säästämisessä, sillä tuona aikana aikaerot eivät muutu, eikä jonoa muodostu kuten oikean turva-auton perässä. Saksalainen ajoitti varikkopysähdyksensä oikein, jolloin hän säilytti johtopaikkansa maaliin asti kuluneista renkaista huolimatta.

Valtteri Bottas pääsi lähelle Vetteliä, mutta jarrut lukkiutuivat kahdesti radan 10. mutkassa, joten se siitä voittotaistelusta. Toiseen sijaan voi olla tyytyväinen. Lewis Hamiltonille suuniteltiin hyvä rengastaktiikka, jonka ansiosta hän nousi kolmanneksi, vaikka lähti ruudusta yhdeksän vaihdelaatikkorangaistuksen vuoksi. Hamilton esitti kovimman suorituksen ohittamalla pääsuoralla kolme autoa.
Pierre Gasly ajoi erinomasesti neljänneksi ja ranskalainen ansaitsi fanien antama päivän kuljettaja-palkinnon. Sauber-talli sai myös avauspisteensä, kun Marcus Ericsson ajoi sijalle yheksän. Hänen edelleen ajoivat Mclaren-kuljettajat Fernando Alonso ja Stoffel Vandoorne.
Kimi Räikkösen kilpailu oli epäonnekas. Vuoden 2007 maailmanmestarin varikkopysähdyksellä vasenta takarengasta ei oltu vielä kiinnitetty, kun Kimi painoi kaasua. Mekaanikon jalka jäi renkaan alle ja murtui kahdesta kohtaa. Tämä nosti esille kysymyksen nk. tikkarimiesten paluusta.

Phoenixin ovaalilla ajettu Indycar-kilpailu tarjosi draamaa varikolla, kun Sebastien Boudais ja Alexander Rossi hipaisivat varikkoruutuihin kaartaessaan mekaanikkoja. Onneksi he selvisivät säikähdyksellä.
Jouhevasti sujuneen Indycar-kilpailun ratkaisu nähtiin lopussa, kun Will Powerin ulosajon myötä kutsuttu turva-auto poistui radalta. Muutama kierros ennen maalia hallitseva mestari Josef Newgarden ohitti tulokas Robert Wickensin ulkokautta ja ajoi voittoon. Newgarden ajoi uranda kahdeksannen Indycar-voittonsa. Newgardenin ja Wickensin seuralle palkintopallille nousi mekaanikkoon osumisestaan huolimatta Alexander Rossi.

Molemmat formulasarjat jatkuvat ensi viikonloppuna. Formula 1 ajaa Kiinan Shanghaissa ja Indycar Long Beachin katuradalla.

Kausi käyntiin Floridassa

13.3.2018 Formula, Indycar

Indycar-kausi avattiin Floridan St. Petersburgin lentokentälle pystytetylle katuradalle. Heti lähdössä Will Power pyörähti, mikä kertoi päivitetyn auton vaikeasta ajettavuudesta. Tämä on saatu aikaiseksi vähetämällä autoa rataan painavaa voimaa eli downforcea.
Itse kilpailu oli tasainen, kärjessä nähtiin tulokaskuljettajista Jordan King ja Robert Wickens sekä konkareista Alexander Rossi ja Sebastien Bourdais. Turva-auto vieraili radalla kahdeksan kertaa.
Ratkaisu koettiin viimeisen kymmenen kierroksen aikana. Ensin Rene Binderin ulosajon myötä Wickensin kasvattama johto meni hukkaan. Uusintalähdön jälkeen Max Chiltonin auto pysähtyi kuudenteen mutkaan. Kun kaksi kierrosta oli jäljellä, niin Alexander Rossi kiilasi Wickensin kylkeen tönäisten upea debyyttiään tehneen kanadalaisen ratavalliin.
Maaliin tultiin lopulta turva-auton jodolla, jolloin voittoon ajoi avausmutkassa Rossin ja Wickensin ohittanut Bourdais, toisena tuli Graham Rahal ja Rossi oli lopulta kolmas. Voitto oli ranskalaiselle toinen perättäinen St. Petersburgissa ja uran 37. Indycar-sarjassa. Seuraavan kerran ajetaan 7. päivä huhtikuuta Phoenixin ovaalilla.

Meksikon MM-ralli ei sujunut suomalaisittain hyvin. Jari-Matti Latvala pääsi ainoana pisteille ollen kahdekas. Muiden ralli meni piloille jo ensimmäisenä päivänä. Sebastien Ogier oli Fordillaan tuttuun tapaan voittaja. Hyundain Dani Sordo oli toinen ja Citroenin Kris Meeke ajoi kolmanneksi. MM-sarjassa Ogier johtaa neljällä pisteellä ennen Belgian Thierry Neuvillea. Suurlupaus Kalle Rovanperä oli viidestoista.

Kuun ensimmäisenä lauantaina ajettiin Formula E-sarjan kilpailu Meksikon pääkaupungissa. Kilpailu sisälsi ohituksia ja kilvanajoa, mutta ei mitään kyseenalaisia tapahtumia, joista jälkikäteen mainittaisiin. Saksan Daniel Abtin varikkopysähdys meni nappiin ja hän sai vihdoinkin juhlia voittoa, kun häneltä se vietiin Hong Kongissa hylkäyksen vuoksi. Oliver Turvey oli toinen ja kolmanneksi ajoi Sebastien Buemi. Hallitseva mestari Lucas Di Grassi sai kauden ensimmäisen pisteensä kilpailun nopeimmasta kierroksesta.
Sarjan pisteissä Jean-Eric Vergne johtaa Ruosin Felix Rosenqvistiä 12 pisteen erolla, kun seuraavan kerran ajetaan 17. päivä maaliskuuta Uruguayn Punta del Estessä.

Siinäkö se oli?

18.9.2017 Formula, Indycar

Sen piti olla Ferrarin suuri mahdollisuus, iltakilpailu vaikealla Singaporen katuradalla tarjosi olosuhteet – Vettel ajoi upeasti paalupaikalle…

Mutta tifosojen riemua ei kestänyt, kuin noin 300 metriä. Lähtökiihdytyksessä Max Verstappenin Red Bullin vasen eturengas osuu Kimi Räikkösen takarenkaaseen ja suomalainen kimpoaa Sebastian Vettelin autoon. Tuloksena molempien keskeytys. Sijaiskärjsijäksi joutuu Fernando Alonso, jonka McLarean osuu Kimin liukuvaan Ferrariin. Sadesää lisäsi haastavuutta, joten ajatus turva-auton perässä lähtemiselle oli ajankohtainen. Näin ei kuitenkaan tehty. Kolari oli päivänselvä kilpailutilanne, lähdössä kaikki haluavat olla ensimmäisenä avausmutkassa. Tämä huomioon ottaen on turha etsiä syyllisiä.
Kilpailu oli tämän jälkeen perustylsä. Lewis Hamilton sanoi kiitti ja näkemiin ja otti mestaruuden kannalta jopa ratkaisevan voiton. Daniel Ricciardo ei pystynyt millään haastamaan ja oli toinen ja Valtteri Bottas teki kakkoskuskin hommat rutiinilla ajaen kolmanneksi. Yllätyksistä vastasivat Toro Rosson Carlos Sainz ja Renaultin Jolyon Palmer ajamalla sijoille neljä ja kuusi. Heidän välissään viidentenä ajoi Force Indian Sergio Perez. Varsinkin Sainzin suoritus ansaitsee kehut, hän sai paljon hyötyä avauskierroksen kolarista.Kisainsinööri sanoi radiossa vanhasta NBA-videopelistä tutun lauseen. Ei ollut yllätys, että nuori espanjalainen ajaa ensi vuonna lainasopimuksella Renaultin keltaisella autolla.
McLaren sai pientä lohtua Stoffel Vandoornen seitsemännellä sijalla. Kyseessä on belgialaislupauksen uran paras sijoitus.

MM-sarjassa Hamiltonin ero Vetteliin on 28 pistettä, joten seuraavat kisat britti voi ottaa rauhallisemmin. Mikäli mestaruus ratkeaa ennen päätöskilpailua, hän voisi lähteä aikaisemmalle talvilomalle – tosin tämä ei tallipäällikkö Toto Wolffille kelpaa. Ensin työt, sitten huvit. Kahden viikon päästä ajetaan Malesiassa, kyseinene Sepangin rata on ihanteellinen Mercedes-tallille, joten Ferrarin on pakko kehitellä kisataktiikoitaan ja hetimiten.

Indycar-sarja ajoi päätösosakilpailunsa Sonoman moottoriradalla Kaliforniassa ja paalupaikalta lähti vahvimmin mestaruudessa kiinni oleva Josef Newgarden. Andretti Autosportin Takuma Satolla ja Alexander Rossilla oli huo no päivä, ensin Indy 500:n voittajalla hajosi oikea takarengas ja Watkins Glenin voittaja kohtasi teknisiä ongelmia. Ranskan Simon Pagenaud’lle laadittiin neljän pysähdyksen taktiikka ja tämä toimi verrattuna muiden käyttämään kolmeen pysähdykseen.
Pagenaud siirtyi näiden ansiosta kilpailun kärkeen ja kurvasi voittajana ruutulipulle, mutta mestaruuden nappasi nuori amerikkalaisnen sijoittumalla toiseksi. Kolmanneksi päätöskilpailussa ajoi Will Power, joten Penske-talli sai kolmoisvoiton. Uransa ensimmäisen mestaruuden ottanut 26-vuotias Newgarden on sarjan nuorin mestari sitten vuoden 2003 ja ensimmäinen amerikkalainen viiteen vuoteen. Yhdysvalloissa tykätään kovasti, kun oman kylän poika voittaa.
Roger Pensken päätös hankkia Newgarden Juan Pablo Montoyan tilalle oli fiksu veto, sillä tenneseeläinen ajoi tasaisesti läpi kauden ja mestaruuden ratkaisevat kisat olivat loppukaudesta, jolloin Newgarden voitti Iowan jälkeen kuudesta kilpailusta neljä.

Ensi kaudella ajettaan uusilla autoilla ja samalla luovutaan moottorivalmistajien aerodynamiikkapaketeista eli ylimääräisistä siivenpalasista, mitkä aiheuttivat useita keltaisia lippuja. Ensi maaliskuuta odotellessa voi fiilistellä vanhoja kilpailuja.

Tansitaan susien kanssa

4.9.2017 Formula, Indycar, Koripallo

Oli hyvä päätös viettää sunnuntai-iltapäivä formuloiden sijaan koripallosta nauttien, niin tylsä oli Italian Grand Priz Monzassa.

Lähtövalojen sammuttua ja ensimmäisten kierrosten jälkeen Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas ajoivat rauhassa kaksoisvoitton ja Sebastian Vettel oli tutusti kolmas, mikä toi lohtua Ferrari-faneille eli tifosoille. Maranellon korskealla orilla oli hankala viikonloppu. Lauantain aika-ajoi vesittyi sananmukaisesti ja Hamilton tykistti parhaan kierroksen. Tällä hän sai nimminsä F1:sten paalupaikkaennätyksen. Daniel Ricciardo uusi Britannian Gp:n tempun nousemalla takaa harkituilla ohituksillaan neljänneksi. Miksei hän voisi ajaa Ferraria?

Max Verstappenilla oli jälleen epäonnea. Teinitähti kolaroi Felipe Massan kanssa ja hajotti autostaan eturenkaan. Hän kokosi itsenä ja nosti puanaisen härkänsä suosta sijoittumalla kymmenenksi. Pisteissä Hamilton johtaa Vetteliä kolmella pisteellä, kun lähdetään Aasian kiertueelle. Näissä kilpailuissa on Vettelin onnistuttava, muuten Hamilton voittaa neljännen mestaruutensa.

Watkins Glenin kosteissa olosuhteissa ajettu Indycar-kilpailu tarjosi tuttuun tapaan ohituksia, pyörähdyksiä ja taktiikkamuutoksia keltaisten heilumisen ansiosta.
Mestaruuskamppailun kannalta merkittävä käännen nähtiin vain 15 kierrosta ennen loppua, kun Josef Newgarden ja Sebastien Bourdais osuivat toisiinsa varikon ulostulossa. Kärkeen siirtyi jälleen paalulta lähtenyt Alexander Rossi, joka ei saanut helppoa kilpailua aikaiseksi – kiitos Scott Dixonin.
Uusiseelaisen takaa-ajo ei onnustunut ja näin Indycar-kausi 2016 sai 10:nnen voittajana 16 kilpailusta. Rossi otti uransa toisen voittonsa ja ensimmäisen moottoriradalla.
Dixon on mestaruussarjassa vain kolmen pisteen päässä Josef Newgardenista eikä Helio Castroneves ole, kuin 22 pisteen päässä. Nämä kolme ratkaisevat mestaruuden kauden päättävässä Sonoman kilpailussa syyskuun 17. päivä.

Kävin nauttumassa paikanpäällä Hartwall Arenassa Koripallon Em-kisoista, kun katsoin Ranskan ja Islannin välisen ottelun. Ranskan tähtipelaajat Boris Diww, Evan Fournier ja Kevin Seraphin olivat avainasemassa, kun Ranska tyylitteli lähes 40 pisteen voittoon. Islannin fanit ansaitsevat kehut komeista kannustushuudoistaan.
Susjengi on taistellut upeasti voittamalla Ranskan ja Puolan jatkoajalla ja kärsien niukan Slovenia-tappion. He ovat kiistattomasti maamme paras palloilujoukkue tällä hetkellä. Auuu…

Indycar – lyhyt oppimäärä

31.8.2017 Indycar, Moottoriurheilu

Vuonna 1909 Indianapolisin osavaltioon rakennettiin tiilistä neljän kilometrin mittainen, suorakaiteen muotoinen ovaali. Tästä alkoi kehitys autourheilusarjaksi, joka on vastinen Formula ykkösille – Indycar.

Kaksi vuotta myöhemmin ajettiin toukokuun 30. päivänä ensimmäistä kertaa 500 mailin kilpailu, josta on tullut aikojen saatossa moottoriurheilumaailman arvostetuimpia. Kilpailun ympärille kehitettiin mestaruussarja, jonka järjestämisestä on vastannut milloin mikäkin organisaatio. Ennen vuotta 1979 sarjaa yllöpiti Indiananpolis Motor Speedwayn omistajan Tony Hulmanin hallitsema USAC (United States Auto Club). Kyseisenä vuonna A. J Foytin johtama talliryhmittymä erkaantui omaksi sarjakseen, (Championship Auto Racing Teams) eli CART:ksi. Indy 500-kilpailun järjestämisestä vastasi edelleen USAC, mutta pisteet laskettiin osaksi CART-sarjaa.
Samaan aikaan alkoi kansainvälisten kuljettajien esiinmarssi, kun Emerson Fittipaldi teki onnistuneen sopeutumisen F1:stä. Tämä huipentui sarjan mestaruuteen ja Indy 500-ajon voittoon vuonna 1989. Yhdysvaltalaisyleisölle alkoi tulla tutuksi nimet Didier Theys, Arie Luyendyk, Roberto Moeno ja Teo Fabi. Nigel Mansell teki historiaa voittamalla tulokaskaudellaan mestaruuden 1993. Samaan pystyi vuonna 1999 Juan Pablo Montoya (Yksi suosikkikuljettajistani)

Kulissien takana puhalsi muutokset. Tony George, Hulmanin pojanpoika perusti Indy Racing League sarjan, johon hän liitti mukaan Indy 500-kiljpailun. Hänen ajatus oli luoda sarja, jossa ajaminen on halvempaa, ratoina vain ovaaleja katuratojen sijaan ja amerikkalaisia kuljettajia. Tämä johti 12 vuoden jaksoon, jonka aikana yhdysvalloissa oli kaksi formulasarjaa. Tämä oli kova kolaus suosiolle – etenkin vastaanottomien äärellä ja lipputuloissa.

Kilpailujen suosio näkyi myös USA:n ulkopuolella. CART-sarja vieraili Kanadassa, Meksikossa, Japanissa, Australiassa ja Euroopassa vuosina 2001, 2003 ja 2007. Ikävä kyllä taloudelliset vaikeudet, vuosikymmeniä jatkunut kilpavarustelu ja kahden suurimman tallin, Ganassi-tallin ja Penske-tallin siirtyminen kilpailevaan luokkaan olivat kuolinisku sarjalle. CART-sarjan viimeinen kausi oli 2007. Kilpailuja näytettiin myös suomessa näkyvillä kanavilla, pääasiassa Eurosportilla.

Vuonna 2008 kilpailevat sarjat yhdistyivät ja ensi vuonna on vietetty kymmenen vuotta yhteiseloa. Autot ovat kokeneet vuosien aikana muutoksia ja kulujen hillitsemiseksi autot toimittaa yksi valmistaja, italialainen Dallara. Renkaat tulee Firestonelta ja moottori on Hondan tai Chevroletin 2,2 litrainen, kuusisylinterinen kaksoisturbomoottori, jossa on 600-750 hevosvoimaa. Autojen siiveikkeitä voi muuttaa radan mukaan eli siipeä on enemmän moottoriradalla ja vähemmän ovaalilla. Tämä vaikuttaa aerodynamiikkaan. Mitä ähemmän ilmanvastusta, sen nopeammin auto kulkee.

Kuten Formula 1:ssä, myös nämä kilpailut ovat mielenkiintoista seuratavaa…

Vasara-aika

28.8.2017 Indycar, Moottoriurheilu

Tuon sanan Mercedes-tallin kisainsinööri Peter Bonnington toteaa useasti tiimiradiossa Lewis Hamiltonille, kun on aika pistää nasta lautaan. Näin Lewis teki jälleen eilen legendaarisella Spa-Francorchampsin radaala ja karkasi muilta voittoon. Toki Sebastian Vettel pääsi lähetlle, mutta kolminkertainen maailmanmestari sulki aina saksalaiselta oven Kemmel-suoran päässä olevassa jarrutuksessa.

Suomalaisten kilpailu ei mennyt hynin. Kimi Räikkönen ei huomannut keltaisia lippuja, jotka heiluivat Max Verstappenin hyytyneen auton vuoksi ja hän sai kymmenen sekunnin aikasakon. Valtteri Bottas ei saanut parasta autostaan edes turva-auton posistuttua radalta, vaan Daniel Ricciardo ja Kimi Räikkönen ohittivat hänet yhtä aikaa uusintalähdön jälkeen. Se oli nk. voileipäohitus. He tulivat maaliin sijoilla neljä ja viisi. Ricciardo hymyili jälleen palkintopaallilla, kun hän tuli Hamiltonin ja Vettelin jälkeen kolmantena maaliin. Tylsän kilpailun ainoa huippuhetki oli Force Indian tallitoverien Esteban Oconin ja Sergio Perezin kolari, jonka seurauksena meksikolaisen vasen takarengas hajosi.

Hamilton kavensi eroa Vetteliin MM-sarjassa, kun kausi jatkuu ensi sunnuntaina Monzassa. Klassikoratohin kuuluva nopea pyrähdys sopii Mercedes-tallille, joten kilpailusta voidaan odottaa yhtä tylsää. Vettelin on pakko onnistua tifosojen edessä ja ennen kaikkea teknisellä Singaporen katuradalla, tai muuten Hamilton on jälleen maailmanmestari.

Gatewayn ovaailradalla ajettu Indycar-kilpailu sai lauantai-iltana oudon alun, kun Tony Kanaan pyörähti seinään lämmittelykierroksella. Heti vihreän lipun heiluttua Will Power ja Ed Carpenter liukuivat muuriin. Kilpailusta tuli lopulta Penske-tallin Helio Castronevesin, Simon Pagenaud’n ja Josef Newgardenin välienselvittely. Puolivaälissä oli JR Hildebrandin vuoro koskettaa muuria ja päättää kilpailu.
Johtopaikka vaihtui tiuhaan varikolla ja voittotaisteluun ilmoittautui Uuden-Seelannin Scott Dixon. Voiton ratkaisivat Pagenaud ja Newgarden viimeisten kolmenkymmenen kierroksen aikana. Nuori amerikkalainen ohitti hallitesvan mestarin sisäkautta pienen hipaisun avustamana. Tämän ansiosta Newgarden otti kauden neljännen voittonsa Dixonin tullessa toiseksi. Pagenaud joutui tyytymään kolmanteen sijaan.
Pisteissä Newgarden repäisi eron Dixoniin 31 pisteeseen ja hän voi jo ensi sunnuntainan juhlia mestaruutta Watkins Glenin moottoriradalla.

Ja lopuksi…. Urheilumaailman puhutuin tapaus oli Floyd Mayweatherin ja Connor McGregorin välinen nyrkkeilyottelua, joka venyi ennakkoarvioista poiketen kymmenenteen erään. Itse ottelu oli vain pr-temppu, niin kuin ammattilaisnyrkkeily ylipäätään on monine lajilittoineen ja painoluokkineen. Kamppailulajeille on kuitenkin paikkansa urheilussa, varsinkin kuntoilumuotona. Nyrkkeilysäkkiin on kiva purkaa aggressioita.
Lapset, sopikaa riitanne opettajan kanssa, älkääkä satuttako toisianne.