Selaat arkistoa kohteelle honda.

Bahrainin GP:n ennakko 2017

14.4.2017 F1-ennakot

Formula ykkösissä ajetaan pääsiäisestä huolimatta, kun jälkimmäinen ”back-to-back” -viikonlopuista ajetaan Bahrainissa. Sakhirin rata toimii Bahrainin GP:n isäntänä jo 13. kerran.

Lewis Hamilton avasi tämän kauden voittotilinsä viikko sitten Shanghaissa. Kiinan GP ei tarjonnut suomalaisille riemunhetkiä, joten tämä Bahrainin viikonloppu ei olisi voinut saapua nopeammin.

Seuraavassa viisi asiaa, joita kannattaa seurata tulevana viikonloppuna.

  1. Pystyykö Ferrari jälleen haastamaan Mercedeksen?

Ferrari on pystynyt haastamaan vauhdillisesti Mercedeksen sekä Australiassa että Kiinassa. Bahrainin kuumien olosuhteiden pitäisi entisestään parantaa Ferrarin osakkeita tänä viikonloppuna. Hamilton sekä Sebastian Vettel ovat viikonloppuun lähdettäessä vahvimmat nimet taistelemaan paalupaikasta.

  1. Suomalaisten on onnistuttava

Avausviikonloppu Australiassa oli ihan hyvä molemmilta suomalaisilta, mutta molemmille jäi Kiinasta paljon hampaankoloon. Kimi Räikkönen ei päässyt peruttujen harjoitusten takia tekemään säätötyötä haluamallaan tavalla. Bahrainissa toivottavasti hän pääsee ajamaan kaikki harjoitukset läpi suunnitellusti. Valtteri Bottas oli kisassa olosuhteidensa sekä oman ajovirheensä uhri. Bottas on hyvissä asetelmissa haastaa sekä Hamiltonin että Vettelin eturivin lähtöruuduista.

  1. Pystyykö Red Bull jatkamaan vahvaa virettänsä?

Red Bull-talli oli ehdottomasti yksi Kiinan GP:n suurimmista onnistujista, kun Max Verstappen oli kolmas ja Daniel Ricciardo neljäs. Shanghain onnistuminen menee osittain Bottaksen pyörähdyksen ja Ferrarin taktiikkavirheen piikkiin. Sakhirin radalla täytyy olla hyvä suoranopeus, missä Red Bull antaa kahdelle kärkitallille tasoitusta, joten kärkinelikkoon voi olla heille täällä vaikeata päästä. Molemmat RB-kuskit ovat myös kärsineet teknisistä ongelmista, mihin Bahrainin kuumat sääolosuhteet tuskin tuovat myöskään helpotusta.

  1. Onko Williamsista haastamaan kärkitalleja?

Williams on ollut positiivinen yllätys tällä kaudella, vaikka brittitalli jäikin ilman pisteitä Shanghaissa. Felipe Massa oli kuitenkin Australiassa hienosti kuudes. Massan odottaisin taistelevan samoista sijoista myös Bahrainissa, minkä rataprofiili sopii loistavasti Williamsille. Lance Stroll oli pääsemässä jo vauhtiin Shanghaissa, joten on mielenkiintoista nähdä, että pystyykö hän haastamaan tallikaveriaan myös Bahrainissa.

  1. Toistaako Vandoorne viimevuotisen suorituksensa?

Stoffel Vandoorne ajoi vuoden 2016 Bahrainin GP:ssä uransa ensimmäisen F1-kisansa, kun hän tuurasi avauskisassa loukkaantunutta Fernando Alonsoa. Vandoorne avasi McLarenin viime kauden pistetilin debyyttikisassaan. Vandoorne lähtee varmasti toistamaan temppuansa myös tällä kaudella, vaikka McLaren-Hondan pitäisi päästä edes ruutulipulle asti ensiksi. Alonso on taistellut pistesijoista aiemmissa kisoissa, mutta tekniset ongelmat ovat vaivanneet myös espanjalaista. Bahrainin kuumat olosuhteet eivät varmasti päästä myöskään McLarenin väkeä helpolla tänä viikonloppuna.

Vapaat harjoitukset käynnistyvät pitkänäperjantaina klo 14 Suomen aikaa. Bahrainin GP vuorostaan on luvassa sunnuntaina klo 18 Suomen aikaa.

F1 Australian GP:n ennakko 2017

23.3.2017 F1-ennakot

F1-fanien pitkä odotus päättyy tulevana viikonloppuna, kun kausi käynnistyy tuttuun tyyliin Australian Melbournesta.

Seuraavassa viisi asiaa, joita kannattaa seurata kauden avausviikonloppuna.

  1. Mercedes vai Ferrari?

Mercedes ja Ferrari olivat selvästi muita edellä talvitesteissä, joten heidän oletetaan olevan kärjessä myös kauden avauksessa. Ferrari näytti talvitesteissä jopa kuroneen Mercedekseen etumatkan kiinni, mutta totuus selviää kuitenkin vasta Melbournen aika-ajoissa. Odotan avauskisan voittajan löytyvän näiden kahden tallin väreistä.

  1. Mikä on Red Bullin iskukyky?

Red Bull oli jopa yllättävänkin vaisu talvitesteissä, sillä he olivat viime kauden päätteeksi Mercedeksen kovin haastaja. Kuitenkin Red Bullia ei kannata aliarvioida, sillä ensimmäisellä turbokaudella (2014) itävaltalaistiimin paletti oli kauden alussa täysin sekaisin, mutta silti he olivat Mercedeksen lisäksi ainoita, jotka ottivat voittoja kyseisellä kaudella.

Jos Mercedes tai Ferrari törmäävät ongelmiin, niin Red Bull on varmasti valmiina hyödyntämään tilaisuutensa.

  1. Jatkuvatko McLarenin suuret ongelmat?

McLaren oli talvitesteissä suurissa ongelmissa voimanlähteensä kanssa. Honda pisti voimanlähteensä täksi kaudeksi täysin uusiksi, mikä on tuottanut paljon luotettavuusongelmia. Eiköhän McLarenille tärkeintä olisi selvitä avausviikonlopusta ilman suurempia ongelmia, jotta tiimi saisi kasaan talvitesteissä hukattuja kilometrejä. Kausi näyttää, että onko McLarenilla aihetta moottorivalmistajan vaihtamiseen lähitulevaisuudessa.

  1. Tasainen keskikasti

Uusien sääntöjen uskotaan tekevän erityisesti keskikastista tasaista. On mielenkiintoista nähdä, että saavatko viime kaudella keskikastissa roikkuneet Williams, Force India ja Toro Rosso myös muita tiimejä kirittäjikseen. Mahdollisia keskikastiin nousijoita olisivat ainakin Renault ja McLaren. Pystyykö yhdysvaltalaistiimi Haas ottamaan samanlaisen alkukauden kuin viimeksi? Onko Sauberin resursseilla mahdollista nousta enää takaisin keskikastiin?

  1. Ohituksia vai ei?

Aerodynamiikka on lisääntynyt rutkasti viime kaudesta, mikä tarkoittaa kovempia nopeuksia mutkissa. Myös jarrutusmatkat ovat lyhentyneet entisestään. Ennen kautta on oltu jo huolissaan ohitusten määristä, mutta Melbournen katurata ei välttämättä kerro vielä koko totuutta kauden tilanteesta, sillä avauskisan näyttämö ei ole tavallinen moottorirata. Kuljettajien mukaan autoja on nyt vaikeampi ajaa äärirajoilla, mikä toivottavasti lisäisi ohitusmahdollisuuksia.

Ferrari yllätti positiivisesti testiavauksessa

6.3.2017 Näkökulma

Formula ykkösten talvitestit alkoivat viime viikolla Espanjan Barcelonan radalla. Talvitesteissä tapahtui niin positiivisia kuin negatiivisia asioita. Käydään läpi nyt omasta mielestäni ensimmäisen viikon kolme plussaa ja miinusta.

+

  • Ferrari: Maranellossa ei olla talvitauon aikana vain levätty laakereillaan, vaan edistystä on tapahtunut erityisesti moottoripuolella. Ferrari oli erittäin luotettava ja myös nopea avausviikolla, mikä luo hyvän pohjan testien jälkimmäiselle viikolle.
  • Valtteri Bottas: Talven aikana Williamsilta Mercedekselle siirtynyt Bottas on integroitunut hyvin hallitsevan maailmanmestarin riveihin. Bottas on joutunut talven aikana opettelemaan paljon uusia asioita, joita hän myös pääsi rutkasti sisäistämään radalla jo avausviikolla. Suomalainen tulee varmasti antamaan kovan vastuksen kolminkertaiselle maailmanmestarille Lewis Hamiltonille.
  • Renkaat: Näyttäisi siltä, että kyseessä on selvästi rengasvalmistaja Pirellin aikakauden kestävimmät renkaat. Toivottavasti se tarkoittaa sitä, että kuljettajat voisivat ajaa mahdollisimman kovaa lähdöstä maaliin saakka. Myös sadekelirenkaita on paranneltu täksi kaudeksi huomattavasti.

 


  • Honda: Japanilaisvalmistaja Honda aloitti kolmannen kautensa McLarenin kanssa savuisissa merkeissä. Avausviikolla paukkui järjestäen Hondan moottoreita. Jos mitään mullistavaa ei tapahdu, niin voidaan odottaa erityisesti erittäin hankalaa kauden alkupuoliskoa McLarenin kuljettajille.
  • Lance Stroll: 18-vuotias kohutulokas Stroll ajoi pariinkin otteeseen ulos talvitesteissä. Viimeisin ulosajo oli niin paha, että Williamsilta jäi viimeinen testipäivä kokonaan väliin. Kanadalainen on vielä läpi käynyt laajan testiohjelman isänsä rahallisella tuella, joten hänellä on huomattavasti paremmat lähtökohdat kuin edellisillä tulokkailla. Annetaan nuorelle kuskille vielä kuitenkin aikaa ennen lopullista arviota.
  • Red Bull: Vaikka Renault on tehnyt edistystä moottorin kanssa, niin Red Bull-tallilla on ollut jonkin verran teknisiä ongelmia avausviikolla. Heidän kannaltaan on onneksi vielä muutama viikko ennen Australiaa, mutta pahasti ilmassa on vastaavanlaisia ennusmerkkejä kuin kauden 2014 alussa.

Talvitestit ajetaan päätökseen tällä viikolla, kun autot kiertävät Barcelonan rataa tiistaista perjantaihin.

Hamilton jälleen voittoisa Austinissa

24.10.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi neljännen kerran voittoon Yhdysvaltain GP:ssä, joka ajettiin nyt viidennen kerran Teksasin Austinissa sijaitsevalla Circuit of the Americasin -radalla. Hamiltonille voitto oli jo uran viides Yhdysvaltain osakilpailuissa.

Paalumies Hamilton sai vihdoinkin hyvän lähdön kilpailuun, eikä menettänyt kärkipaikkaansa kuin vain varikkopysähdysten ajaksi. Voitto tuli hallitsevalle maailmanmestarille makoisaan paikkaan, sillä viimeksi Hamilton juhli osakilpailuvoittoa heinäkuussa Saksan Hockenheimissa.

Hamilton nousi voittonsa myötä vasta kolmanneksi F1-kuljettajaksi, joka on saavuttanut urallaan vähintään 50 GP-voittoa. Kolminkertaisen maailmanmestarin edellä ovat vain Alain Prost (51) ja Michael Schumacher (91).

Rosbergille suuri torjuntavoitto

Mercedeksen Nico Rosbergilla ei ollut yhtä helppo kisa kuin tallikaverillaan. Pehmeillä renkailla startannut Rosberg ei saanut yhtä hyvää lähtöä kuin tallikaveri Hamilton, sillä saksalaiskuski joutui taipumaan superpehmeillä startanneelle Daniel Ricciardolle.

Rosberg ajoi pitkään kolmantena, sillä häntä kovasti hiillostanut Red Bullin Max Verstappen kurvasi ilmoittamatta varikolle, kun itävaltalaistallin mekaanikot eivät olleet valmiina pysähdykseen. Hitaan stopin jälkeen Verstappenin auto pysähtyikin hetkeä myöhemmin radan varteen, mikä tarkoitti virtuaalista turva-autoa.

Verstappenin keskeytys oli Rosbergin pelastus, sillä hän ei ollut vielä pysähtynyt, kun taas Verstappenin tallikaveri Ricciardo oli jo pysähtynyt, joten Mercedes-kuski sai käytännössä viimeisen pysähdyksensä ilmaisiksi. Näin ollen Rosberg oli ruutulipulla toinen ja Ricciardo kolmas.

Rosbergin toinen sija tarkoitti sitä, että hänen MM-johtonsa kaventui 26 pisteeseen, kun vielä kolme osakilpailua on ajamatta. Saksalaiselle riittää edelleen toiset sijat maailmanmestaruuden varmistamiseen, vaikka tallikaveri Hamilton voittaisi kaikki loput osakilpailut.

Ferrari pilasi Räikkösen kisan varikolla

Viidennestä lähtöruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi hienosti neljänneksi avausmutkaan tultaessa. Räikkönen pystyi superpehmeillä renkaillaan haastamaan koko avausstintin ajan pykälää kovemmilla renkailla ajaneen Rosbergin.

Räikkönen oli ensimmäisiä autoja, joka siirtyi superpehmeistä pehmeisiin renkaisiin. Valitettavasti suomalaisen Ferrari ei sopinut laisinkaan pehmeille renkaille, sillä hän joutui Verstappenin ohittamaksi hetkeä myöhemmin. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti palasi hurjaksi, kun hän siirtyi hieman ennen kisan puoltaväliä takaisin superpehmeisiin.

Kun Räikkönen tuli tekemään kolmatta ja samalla viimeistä pysähdystään, niin Ferrarille sattui anteeksiantamaton virhe, sillä suomalainen päästettiin liikkeelle ennen kuin oikea takapyörä oli kunnolla kiinnitetty. Räikkönen ei voinut asialle mitään, sillä hänelle näytettiin vihreää valoa, vaikka takapyörä ei ollut vielä kunnolla kiinni. Tästä seurauksena harmillinen keskeytys, kun Ferrarilla oli loistava mahdollisuus ottaa Red Bullia kiinni tallipisteissä.

Näin neljännen sijan peri Ferrarin Sebastian Vettel, joka oli läpi viikonlopun hitaampi Ferrari-kuljettajista. Vettel on muutenkin ollut jollain tavalla vaisu kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Saapa nähdä, että jatkuuko sama meno myös kauden loppuun saakka.

Bottaksen kisa piloille avausmutkassa

Williamsin Valtteri Bottaksen kisa meni pieleen jo ennen kuin se ehti edes alkamaan. Bottas osui yhteen Force Indian Nico Hülkenbergin kanssa avausmutkassa, kun Force India-kuski joutui väistämään yllättäen oven sulkenutta Vetteliä.

Bottas kärsi rengasrikon, joka aiheutti myös mittavia vahinkoja pohjalevyyn, kun Williams-kuski mateli takaisin varikolle kolmella pyörällä. Tallin laskelmien mukaan Bottas menetti 0,3 – 0,5 sekuntia vauhtia per kierros. Bottas oli ruutulipulla 16:s.

McLaren-Hondan Fernando Alonso vastasi kisan näyttävimmistä ohituksista, kun hän väänsi itsensä väkisin sekä Williamsin Felipe Massan että Toro Rosson Carlos Sainzin ohitse. Alonso oli ruutulipulla peräti viides. Jenson Button vielä lisäsi McLaren-tallin pistetiliä yhdeksännellä sijallaan.

Force Indian Sergio Perez nousi kahdeksanneksi, kun hän joutui avauskierroksella juuri Sainzin pyöräyttämäksi. Massa otti siis seitsemännellä sijallaan vain kaksi pistettä enemmän kuin Force India, joka johtaa yhä kahdeksalla pisteellä taistelua autonvalmistajien neljännestä sijasta.

Romain Grosjean otti Haas-tallille sen kotikisassaan kymmenennen sijan eli yhden MM-pisteen.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla.

Yhdysvaltain GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 18/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedes varmisti autonvalmistajien maailmanmestaruuden Suzukassa

9.10.2016 F1-kisat

Mercedes varmisti Japanin GP:ssä jo kolmannen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruutensa. Mestaruus ratkesi neljä osakilpailua ennen kauden päättymistä.

Paalumies Nico Rosbergille ei löytynyt haastajaa, kun eturivistä startannut Mercedes-tallikaveri Lewis Hamilton putosi lähtökiihdytyksessä peräti kahdeksanneksi. Rosberg ajeli paalulta kontrolloituun voittoon, liittäen samalla nimensä Japanin GP:n legendaaristen voittajien joukkoon.

Hamilton nousi varikkotaktiikan avulla suhteellisen helposti kolmanneksi, mutta juuttui kisan lopuksi Red Bullin Max Verstappenin perään. Hamilton yritti päätöskierrokselle lähdettäessä rohkeata ohitusta Verstappenista, joka muutti jälleen kerran vaarallisesti ajolinjaansa jarrutusalueella. Hamilton joutui väistämään Verstappenia ulosajoalueelle, sillä Mercedes-kuski tuli kyllä niin kovaa viimeiseen shikaaniin, että hän olisi todennäköisesti ajautunut sinne ilman väistöliikettäkin.

Mercedes-talli ilmoitti kisan jälkeen tekevänsä asiasta protestin, mutta eri lähteistä saatujen tietojen mukaan tallipäällikkö Toto Wolff perui protestin, kun hän oli jo poistunut rata-alueelta. Näin ollen Rosberg lähtee peräti 33 pisteen johdossa Suzukasta, joten Hamilton tarvitsee ulkopuolisilta apuja voittaakseen mestaruuden, vaikka hallitseva maailmanmestari voittaisi neljä viimeistä kilpailua. Tämä näyttää epätodennäköiseltä, sillä Hamilton on viimeksi juhlinut ykköstilaa Saksassa heinäkuun lopulla.

Räikkönen maksimisuoritukseen lähtökohdat huomioiden

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi lauantain aika-ajoissa hienosti kolmanteen lähtöruutuun, mutta sunnuntaiaamu toi tullessaan huonoja uutisia, sillä Ferrari oli joutunut vaihtamaan uuden vaihdelaatikon suomalaiskuskinsa autoon, mikä tarkoitti putoamista kahdeksanteen lähtöruutuun.

Samalla Räikkönen putosi lähtöruudukossa kosteammalle puolelle, mikä vaikutti hieman suomalaisen lähtökiihdytykseen. Räikkönen teki kisassa muutamia hienoja ohituksia, joista upeimpana Force Indian Sergio Perezin sekä Renault-tallissa ajavan Jolyon Palmerin tuplaohitus pääsuoralla.

Räikkönen kertoi auton olleen erittäin hankala ajettava edessä olevaa seuratessa, joten viidettä sijaa voidaan pitää maksimisuorituksena. Uskoisin Räikkösen olleen toinen ilman lähtöruuturangaistusta, sillä Ferrari näytti toimivan suhteellisen hyvin puhtaassa ilmassa. Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettelin taktiikka onnistui piirun verran paremmin, mistä palkintona neljäs sija.

Toivottavasti Räikkönen saa myös loppukauden aikana aika-ajot osumaan kohdilleen, jolloin toivottavasti ei ole luvassa lähtöruuturangaistuksia.

Williams nousi jäännöspisteille

Williams-kuskit jäivät aika-ajoissa kärkikymmenikön ulkopuolelle, joten he saivat vapaasti valita starttirenkaansa. Sekä Valtteri Bottas että Felipe Massa lähtivät kisaan kärkikymmeniköstä poiketen keskikovilla renkailla. Molemmat kuskit menettivät muutamia sijoituksia lähdössä, mutta yhden pysähdyksen taktiikka nosti lopputuloksissa Massan yhdeksänneksi ja Bottaksen kymmenenneksi.

Huono uutinen oli se, että neljännestä sijasta Williamsin kanssa taisteleva Force India sai Perezin ruutulipulle seitsemäntenä ja Nico Hülkenbergin kahdeksantena. Näin ollen intialaistiimi johtaa nyt jo 10 pisteellä Williamsiin. En usko, että Williams pystyy tuota eroa enää loppukauden aikana kuromaan umpeen.

Bottas oli myös harmistunut siitä, että hänen tallikaverinsa otettiin aiemmin sisälle, vaikka suomalaiskuski oli Massan edellä ennen varikkopysähdyksiä. Olen ollut jo jonkin aikaa sitä mieltä, että Williams-kortti on jo nähty ja Bottaksen on aika siirtyä toiseen talliin (Renault). Toivottavasti näin tapahtuu jo ensi kaudeksi.

McLaren-talli saapui luottavaisena moottorivalmistaja Hondan kotikisaan, mutta viikonloppu oli täysi pannukakku. Uusi voimanlähde ei tuonut toivottua parannusta, sillä Fernando Alonso oli 16:s ja Jenson Button 18:s.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua ajettavalla Yhdysvaltain GP:llä.

Japanin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 17/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Rosberg niukasti paalulle Suzukassa

8.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg löi 13 tuhannesosalla tallikaveri Lewis Hamiltonin taistelussa Japanin GP:n paalupaikasta Suzukassa lauantaina.

Rosberg lähtee sunnuntaiseen kisaan kasvattamaan 23 pisteen MM-johtoaan. Hamilton tulee kisassa varmasti tekemään kaikkensa voittaakseen, sillä Rosberg voisi voittonsa myötä pistää hallitsevan maailmanmestarin erittäin tukalaan tilanteeseen MM-taistossa.

Mercedes-kuskit eivät ole kohdanneet toisiaan radalla hetken aikaan, joten olisiko sunnuntain kisassa luvassa romua Mercedes-kaksikon välillä. Erittäin tiukka ja nopea avausmutka antaa tälle mahdollisuuden, sillä kyseessä ei olisi ensimmäinen kerta, kun MM-taiston ratkaisunhetkiä nähtäisiin Suzukan avausmutkassa.

Räikköseltä kauden paras aika-ajo

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi selkeästi tämän kauden parhaimman aika-ajonsa, kun hän sijoittui kolmanneksi. Räikkönen jäi Mercedes-kaksikosta vain kolmen kymmenyksen päähän. Ferrarin suomalaiskuski jätti taakseen sekä tallikaveri Sebastian Vettelin että Red Bull-kaksikon, mitä voidaan pitää tähän mennessä kauden parhaimpana aika-ajosuorituksena.

Vettel oli aika-ajon neljäs, mutta hän lähtee vasta seitsemäntenä, sillä hän sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen Malesian GP:n avausmutkan kolarin aiheuttamisesta. Vettelin edelle nousivat näin ollen Red Bullin Max Verstappen sekä Daniel Ricciardo että Force Indian Sergio Perez.

Räikkösen odotan taistelevan huomisessa kisassa palkintosijasta. Jos Mercedekselle sattuu Malesian kaltaisia ongelmia, niin toivottavasti Räikkönen on hyödyntämässä niitä, jotta sunnuntaina saataisiin kauden viides GP-voittaja.

Force India on Williamsin niskan päällä

Williamsin Valtteri Bottas jäi toisena viikonloppuna peräkkäin kärkikymmenikön ulkopuolelle aika-ajoissa. Bottas starttaa kisaan tutusta 11. lähtöruudusta. Williams-tallikaveri Felipe Massa jäi tällä kertaa 12:nneksi.

Williamsin kannalta huolestuttavaa on se, että Force Indian Perez starttaa kuudentena ja meksikolaisen tallikaveri Nico Hülkenberg yhdeksäntenä. Suzukassa tuskin on mahdollista samanlaiseen taktiiseen lottovoittoon kuin edellisenä viikonloppuna, mikä ei lupaa hyvää Williamsille. Sunnuntaille luvattu sade ei myöskään nosta brittitallin mahdollisuuksia.

Force India on kolmen pisteen johdossa Williamsiin lähdettäessä sunnuntaiseen kilpailuun, joten olen yllättynyt, mikäli Williams saa piste-eroa kavennettua. Uskoisin, että Bottas taistelee sunnuntaina jäännöspisteistä.

Haas-talli on ollut suurissa ongelmissa viimeisinä kolmen viikonloppuna jarrujensa kanssa. Lauantain aika-ajo toi pientä valoa tunnelin päähän, kun yhdysvaltalaistalli sai molemmat autonsa kärkikymmenikköön ensimmäistä kertaa lyhyen F1-taipaleensa aikana.

McLaren-Hondalta odotettiin parempaa suoritusta moottorivalmistajansa kotikisassa, mitä aika-ajoissa nähtiin, kun Fernando Alonso oli 15:s ja Jenson Button 17:s. Jos Alonso ottaa samanlaisen lähdön kuin muutamassa edellisissä kilpailuissa, niin heillä on mahdollisuuksia taistella jäännöspisteistä. McLaren-kuskeilla ei ole asiaa kärkikuusikkoon vielä tänäkään viikonloppuna.

Japanin GP käynnistyy varhain sunnuntaiaamuna klo. 8 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Daniel Ricciardon ilo, oli Lewis Hamiltonin keskeytys

2.10.2016 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo nousi lopultakin palkintokorokkeen korkeimmalle korokkeelle Malesian GP:ssä sunnuntaina, kun ylivoimaisessa johdossa kiitäneen Mercedes-kuski Lewis Hamiltonin liito päättyi konerikkoon.

Paalulta startannut Hamilton oli ajamassa täydellistä kilpailua sekä nousemassa MM-sarjan kärkeen, sillä Mercedes-tallikaveri Nico Rosberg törmäsi ongelmiin jo avausmutkassa. Hamilton sai kuitenkin unohtaa voittohaaveensa, kun brittikuskin Mercedes-auto hyytyi radan varteen 41. kierroksella.

Vain muutamaa kierrosta aiemmin Ricciardo otti rajusti yhteen Red Bull-tallikaveri Max Verstappenin kanssa, mikä oli senteistä kiinni päättyä katastrofiin. Red Bull-kaksikko oli ensimmäisiä kuljettajia, jotka pysähtyivät Hamiltonin keskeytyksen tuoman virtuaalisen turva-auton aikana. Tämän jälkeen molemmille Red Bull-kuskeille kerrottiin ”ota juomaa” -koodikieltä, mikä saattoi tarkoittaa vallitsevan tilanteen jäädyttämistä, sillä näillä sijoilla ajeltiin ruutulipulle asti.

Ricciardo teki hienon eleen kilpailun jälkeen, sillä hän omisti Malesian GP:n voittonsa reilu vuosi sitten menehtyneen, läheisen ystävän, Jules Bianchin muistolle. Red Bullille kyseessä oli ensimmäinen kaksoisvoitto sitten vuoden 2013 Brasilian GP:n, joka oli viimeinen kisa V8-aikakaudella.

Rosberg ottamassa tiukan otteen mestaruuteen

Rosberg ei pystynyt eturivistä haastamaan tallikaveriaan lähtökiihdytyksessä, kunnes hän joutui Ferrarin Sebastian Vettelin yliajamaksi. Vettel taisteli raivoisasti avausmutkassa Verstappenin kanssa, minkä seurauksena hän ajautui päin Mercedes-kuskia.

Tuomaristo tuomitsi Vettelin syylliseksi kolariin, mistä Ferrari-kuski sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan kisaan sekä kaksi rangaistuspistettä. Itse näin avausmutkan kolarin kilpailutilanteena, sillä Verstappen lukitsi jarrutuksessa takarenkaansa, mistä hän ajautui päin Vetteliä, joka ei voinut enää ohjata autoansa.

Rosberg ajoi kisan loppupuolella vielä Ferrarin Kimi Räikkösen kylkeen, mistä saksalaiselle tuomittiin 10 sekunnin aikasakko, mutta Mercedes-kuski oli siitä huolimatta kolmas. Mielestäni tuosta tilanteesta olisi pitänyt antaa vähintään varikon läpiajorangaistus, sillä tuo aikasakko ei merkitse mitään Mercedekselle, sillä saksalaisvalmistajan auto on ylivoimainen muihin verrattuna. Ennemmin näkisin, että ongelma on tuomariston rangaistuslinjan johdonmukaisuuden puutteessa. Nykyään liian usein joku saa rangaistuksen jostain rikkeestä, mistä ei jollekin toiselle anneta rangaistusta ollenkaan.

Hamilton on nyt jo 23 pistettä tallikaveriaan perässä, kun on enää viisi osakilpailua jäljellä. Tämä tarkoittaa sitä, että Hamiltonilla ei ole varaa keskeytyksiin enää loppukauden aikana, mikäli hän mielii uusia maailmanmestaruutensa. Kuka olisi ennen kesätaukoa uskonut, että Rosberg kääntää homman päälaelleen kesätauon jälkeen? Näin nopeasti asiat muuttuvat Formula ykkösissä.

Suomalaiset ylsivät maksimisuorituksiin

Molemmat suomalaiskuskit ajoivat Malesian helteessä maksimit, kun Räikkönen oli jälleen neljäs ja Williamsin Valtteri Bottas viides. Räikkösen Ferrari-auton pohjalevy kärsi mittavia vaurioita törmäyksessä Rosbergin kanssa, joten neljäs sija oli ehdottomasti maksimisuoritus tänään suomalaiselta.

Ferrarin kannalta vaan harmillinen homma oli Red Bullin kaksoisvoitto, jonka lisäksi vielä Vettelin keskeytys. Nyt viimeistään on varmaa, että Ferrari jää Red Bullin taakse kolmanneksi autonvalmistajien MM-sarjassa, mikä on todella iso pettymys.

Bottas ajoi erinomaisen kilpailun kaikenlaisten sopimushuhujen keskellä. Suomalaiskuski siis hienosti viides, kun Williams-tallikaveri Felipe Massa jäi pisteiden ulkopuolelle teknisten ongelmien vuoksi.

Force India piti kuitenkin vielä pisteissä Williamsin takanaan, kun Sergio Perez oli kuudes ja Nico Hülkenberg kahdeksas. Piste-ero intialaistiimin eduksi on nyt kolme pistettä. Pidän silti edelleen Force Indiaa ennakkosuosikkina ottamaan neljännen sijan sarjassa.

Täytyy vielä mainita, että McLaren-Hondan Fernando Alonso teki huiman nousun viimeisestä ruudusta seitsemänneksi. Tämä kisa ajettiin vielä vanhan speksin koneella, mikä lupaa hyvää uuden koneen debyytille Japanissa. Toinen McLaren-kuski Jenson Button ajoi 300. F1-kisassaan yhdeksänneksi. Mainitaan vielä Renaultin Jolyon Palmerin pistetilin avaus kymmenennellä sijallaan.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Japanin Suzukassa.

Malesian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 16/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1 – Väliarviointi 2016 – osa 1

25.8.2016 Näkökulma

F1-kaudessa on päästy jo yli puolen välin, joten on aika väliarvioinnille. Tänään ovat vuorossa autonvalmistajien MM-sarjassa sijoilla 6-11 olevat tallit kuljettajineen. Perjantaina on luvassa kärkiviisikko.

Sauber F1 Team

Marcus Ericsson #9

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6

Arvio: Vaikea alkukausi Marcus Ericssonille sekä Sauber-tiimille, sillä molempien tulevaisuudet ovat olleet vaakalaudalla. Sauber on saanut Unkarin GP:stä lähtien rahallista tukea Ericssonin taustajoukoilta, joten ruotsalaisen tulevaisuus taitaa olla turvattu ainakin toistaiseksi.

Ericsson on pystynyt lyömään Nasrin kisoissa, joten tämän takia arvosana on hieman tallikaveriaan parempi.

Loppukausi: Sauber saa päivityspaketin heti Belgian osakilpailuun, joten nämä toisen puoliskon avauskisat ovat niitä hyviä mahdollisuuksia avata pistetili. Piakkoin Sauberkin siirtää kaikki voimavaransa ensi vuoden autoon.

 

Felipe Nasr #12

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: Felipe Nasr oli viime kaudella selvästi tallikaveriaan nopeampi ja tasaisempi, mutta tälle kaudelle osat ovat vaihtuneet. Täten Nasrin tulevaisuus kuninkuusluokassa on vaakalaudalla, ellei toisella puoliskolla nähdä parempia tuloksia.

Loppukausi: Nasrin tiedetään jo neuvotelleen muun muassa Renaultin kanssa, joten hän tarvitsee loppukaudesta hyviä suorituksia radalla, mikäli hän mielii päästä Sauberilta muualle. Pitäisin Singaporea Nasrille parhaimpana mahdollisuutena avata pistetili, sillä kyseinen katurata on sopinut hyvin hänelle jo GP2:ssa.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Perinteikäs sveitsiläistiimi on ajautunut pahoihin talousongelmiin, vaikka pientä helpotusta he ovatkin ahdinkoonsa viime aikoina saaneet. Sauber-tallilla pitäisi olla tässä vaiheessa kautta edes muutama piste, joten kausi on mennyt tähän asti suorastaan surkeasti.

Loppukausi: Suuri vaara on siihen, että tämä on Sauberin toinen pisteetön kausi kolmen vuoden sisällä, mikä ei lupaa hyvää tallin tulevaisuudelle.

 

Manor Racing

Rio Haryanto #88

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 5

Arvio: Rio Haryantosta tuli Australian avauksessa ensimmäinen indonesialainen F1-kuljettaja. Haryanton taival kuninkuusluokassa taisin kuitenkin kestää vain sen 11 kisaa. Indonesialainen on vain muutamissa aika-ajoissa pystynyt lyömään tallikaverinsa.

Paljon ajovirheitä sekä hidas kisavauhti eivät ole haluttuja ominaisuuksia F1-kuljettajalta, joten ei jatkoon.

Loppukausi: Mercedeksen kuljettajaohjelmaan kuuluva sekä Renaultin varakuskina toimia Esteban Ocon korvaa Haryanton loppukauden aikana. Toivottavasti Ocon pystyy paremmin haastamaan tallikaveri Pascal Wehrleinin.

 

Pascal Wehrlein #94

Pistemäärä: 1 p

Arvosana: 8

Arvio: Pascal Wehrleinista tuli ensimmäinen kuljettaja sitten edesmenneen Jules Bianchin, joka on saavuttanut Manorilla pisteitä. Wehrlein oli kymmenes Itävallan GP:ssä. Saksalaiskuski päihitti tallikaverinsa jokaisessa 11 kisassa, joten loistavaa suorittamista myös sillä saralla.

Loppukausi: 21-vuotias Wehrlein on varmasti monien tallipäälliköiden papereissa, kun ensi kauden tallipaikkoja aletaan jakamaan. Kun Mercedeksellä ovat molemmat ajopaikat kiinni, niin Force India saattaisi olla yksi vaihtoehto. Näyttää siltä, että hän on valmis kantamaan saksalaisten kunniaa, kun Nico Rosberg ja Sebastian Vettel lopettavat jonain päivänä.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Sanoisin, että tämän vuoden auto on paras tallin lyhyen historian aikana. Vaikka Wehrlein saikin pisteen, niin tallin toinen kuski on ollut radan varressa suurimman osan alkukaudesta, mikä pudottaa kokonaisarvosanaa.

Loppukausi: Kaikki riippuu siitä, että onko pienellä tallilla varaa panostaa tähän kauteen ensi kauden kustannuksella? Todennäköisesti pisteitä ei enää loppukaudesta tule, vaan tiimi on siirtänyt kaikki voimavaransa ensi kauteen.

 

Haas F1 Team

Romain Grosjean #8

Pistemäärä: 28 p

Arvosana: 8-

Arvio: Romain Grosjean otti vastaan suuren haasteen, kun hän liittyi uuteen yhdysvaltalaiseen Haas-tiimiin. Riskinotti näyttää alkukauden perusteella kannattaneen, sillä tuskin kukaan osasi odottaa Grosjeanin saavuttavan neljästä avauskisasta kolmesti pisteitä. Parhaimpana saavutuksena sensaatiomainen viides sija Bahrainissa.

Vaikeitakin viikonloppuja on ollut Grosjeanilla ja yhdysvaltalaistiimillä, mutta lähtökohdat huomioonottaen, niin ranskalainen on ajanut hyvän alkukauden.

Loppukausi: Grosjean yllätti erittäin positiivisesti viime vuoden Belgian GP:ssä, joten pitäisin tätä jälkimmäisen puoliskon ”avausviikonloppua” suurimpana menestysmahdollisuutena ranskalaiskuljettajalle.

 

Esteban Gutierrez #21

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 7-

Arvio: Vaikea arvioida Esteban Gutierrezin alkukautta, sillä jokainen kerta, kun hän on ollut pistetaistossa mukana, niin auto on jättänyt meksikolaisen radan varteen. Muutenkin tekniset ongelmat ovat kasaantuneet pitkälti Gutierrezin autoon, joten hän ei ole päässyt ajamaan aina yhtä paljon kuin tallikaverinsa, mikä näkyy erityisesti uudessa tiimissä.

Gutierrez on ollut neljästi 11:s, joten lähellä hän on ollut pisteitä myös useammassa ruutulipulle ajetuissa kisoissa.

Loppukausi: Sanoisin, että Gutierrezilla on hyvät mahdollisuudet pisteille Singaporen iltakisassa, jos hän pysyy poissa ongelmista. Luulenpa, että muuten pisteet ovat aika kiven alla tulokastiimin kalustolla.

 

Tallin arvosana: 8-

Arvio: Haas on ensimmäinen täysin tyhjästä rakennettu F1-talli, joka on saavuttanut pisteitä debyyttikisastaan sitten Toyotan ja vuoden 2002. Haasin suorituksen arvoa nostaa se, että Toyota testasi kokonaisen vuoden ennen tuloaan GP-kisoihin, kun taas Haas ajoi huomattavasti vähemmän testikilometrejä, sillä testaaminen on nykyään rajoitettua.

28 pistettä on kuitenkin jo huomattavasti enemmän kuin Manor/Marussia tai Caterham saavuttivat yhteensä useamman F1-kauden aikana. Grosjean pystyi hyödyntämään hyvin mahdollisuutensa alkukaudesta. Ainoa huolenaihe on ollut lukuisat tekniset ongelmat sekä auton suorituskyvyn heitteleminen radalta toiselle.

Loppukausi: Pisteiden saavuttaminen tulee olemaan tästä eteenpäin työlästä, mutta jossain härdellikisassa esimerkiksi Singaporessa voi olla luvassa vielä hyvä pistepotti. Olen erittäin yllättynyt, jos Haasilla on yli 40 pistettä kasassa kauden päätteeksi.

 

Renault Sport F1 Team

Kevin Magnussen #20

Pistemäärä: 6 p

Arvosana: 6 ½

Arvio: McLarenilla toissa kaudella väläytellyt Kevin Magnussen palasi täksi kaudeksi Lotuksen raunioille rakennettuun Renaultin tehdastalliin. Alkukausi on ollut vaikea, mistä osoituksena vain yksi pistesija (7:s Venäjän GP:ssä).

Loppukausi: Renault on päivittämässä autoansa loppukaudeksi, joten ehkäpä Magnussenilla on toiveita kartuttaa pistetiliään loppukauden aikana.

 

Jolyon Palmer #30

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: F1-tulokas Jolyon Palmerilla on ollut erittäin haastava lähtö F1-uralleen. Toisen polven F1-kuljettaja kuten tallikaveri Magnussen, Palmer on jatkuvasti ollut tallikaveriaan hitaampi ja virheherkempi.

Loppukausi: Kun pistetili on vielä tässä vaiheessa kautta avaamatta, niin se ei helpota Palmerin neuvotteluasemia ensi kautta ajatellen. Täten Palmerin on kauden jälkimmäisellä puoliskolla pystyttävä lyömään tallikaverinsa, mikäli hän mielii olla mukana lähtöruudukossa myös ensi kaudella.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Renault palasi siis täksi kaudeksi tehdastallina mukaan kuninkuusluokkaan, kun se osti talousvaikeuksissa uineen Lotus-tallin. Renaultin paluu on ollut vaikea, mutta tallissa uskotaan vahvasti siihen, että ranskalaisvalmistaja palaa voittotaisteluihin mukaan lähitulevaisuudessa.

Loppukausi: Renault saa kauden jälkimmäiselle puoliskolle päivityksiä, joten seuraavissa kisoissa nähdään, että ovatko he ottaneet askeleen lähemmäs keskikastia, mikä avaisi heille mahdollisuuden ajaa pisteistä loppukauden aikana useammin.

 

McLaren-Honda F1 Team

Fernando Alonso #14

Pistemäärä: 24 p

Arvosana: 7+

Arvio: Fernando Alonson toinen kausi McLaren-Hondalla alkoi ehkäpä hänen uransa rajuimmalla ulosajolla, kun hän osui yhteen Haas-tallin Esteban Gutierrezin kanssa Australian GP:ssä. Alonso oli sivussa seuraavasta Bahrainin GP:stä, mutta palasi ratin taakse Kiinassa.

Pistetili avautui Venäjän GP:n kuudennella sijalla. Alonso kasvatti pistetiliään vielä Monacon viidennellä sekä Unkarin GP:n seitsemännellä sijallaan. Kaksinkertainen maailmanmestari on saavuttanut tällä kaudella kolme pistesijaa, mikä on enemmän kuin viime kaudella yhteensä.

Alonso on suoriutunut alkukaudesta paremmin kuin viime kaudella.

Loppukausi: Alonso ei saavuttanut pistettäkään loppukauden radoista viime kaudella, joten McLarenilla pisteiden saavuttaminen voi olla vaikeata myös loppukaudesta. Singaporea pitäisin yhtenä todennäköisimmistä pistesijoituksista, sillä välttämällä ongelmat, niin pisteitä voi hyvinkin olla tarjolla.

 

Jenson Button #22

Pistemäärä: 17 p

Arvosana: 7

Arvio: Jenson Button on kerännyt tasaisesti koko alkukauden pisteitä, vaikka hänellä onkin ollut lähes aina epäonnea niissä kisoissa, joissa olisi isoja pisteitä ollut tarjolla. Viisi pistesijaa on kuitenkin jo enemmän kuin koko viime kaudella yhteensä.

Koska Button on ollut hitusen espanjalaista tallikaveriansa perässä, niin arvosanakin jää astetta heikommaksi.

Loppukausi: Button voi väläytellä osaamistaan, jos olosuhteet heittäytyvät vaikeaksi esimerkiksi Brasiliassa. Kuivalla kelillä McLaren on vielä terävintä kärkeä paljon jäljessä, joten pisteille pääseminen ei ole helppoa.

Varmaa on se, että Button ja tallikaveri Alonso käyvät loppuun asti taistoa keskinäisestä paremmuudesta. Aiheuttihan Button viime kaudella espanjalaiselle ensimmäisen pistetappion tallikaverillensa F1-uran aikana.

 

Stoffel Vandoorne #47

Erikoismaininnan saa hallitseva GP2-mestari Stoffel Vandoorne, joka teki F1-debyyttinsä Bahrainissa tuuratessaan Alonsoa. Nuori belgialainen ajoi kuin kokenut veteraani, eikä lyhyestä valmistautumisajasta huolimatta sortunut yhteenkään virheeseen viikonlopun aikana.

Palkintona oli McLaren-Hondan pistetilin avaaminen kymmenennellä sijallaan. Se on Vandoornelta erinomainen suoritus, sillä hän on erittäin lähellä ottaa ensi kaudeksi Jenson Buttonin paikan. Toivottavasti belgialainen saa kisakuskin paikan kuninkuusluokasta, sillä hän on potentiaalisesti yksi tulevaisuuden maailmanmestareista.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Vaikka McLaren-Honda on selvästi parantanut viime kaudesta, niin he eivät ole vielä lähelläkään siellä, missä tehdastallin budjetilla operoivan tiimin pitäisi olla. Hondan voimanlähde on edelleen janoisempi kuin muiden voimanlähteet, mikä näkyy erittäin suurena bensansäästelynä.

Loppukausi: Pitkät suorat olivat viime vuonna Hondalle myrkkyä ja ne ovat sitä myös tänäkin vuonna. Näitä pitkiä suoria on luvassa kosolti vielä loppukaudesta, joten tuon autonvalmistajien seitsemännen sijankin pitäminen on tiukassa.

 

Scuderia Toro Rosso

Daniil Kvjat #26

Pistemäärä: 23 p

Arvosana: 6

Arvio: Daniil Kvjat aloitti kauden Red Bullin tehdastallin kuljettajana, mutta hän menetti ajopaikkansa hieman kyseenalaisesti ennen Espanjan GP:tä. Kvjat aloitti kautensa teknisestä viasta johtuvalla keskeytyksellä Australiassa, Malesian seitsemännellä sijalla sekä ajamalla kolmanneksi Kiinassa.

Kausi kääntyi päälaelleen kotikisassa, kun Kvjat ajoi Venäjän GP:n avausmutkissa kahdesti Ferrarin Sebastian Vettelin perään. Tämä riitti Helmut Markolle, joka passitti nuoren venäläisen takaisin Toro Rossolle. Näin ollen Kvjat sai katsoa vierestä, kun Max Verstappen ajoi voittoon Red Bull-debyytissään.

Kvjat sai uudeksi tallikaverikseen Carlos Sainzin, jonka varjoon hän on jäänyt pahasti. Venäläiskuski on vain kahdesti saalistanut jäännöspisteen, kun tallikaveri Sainz on ollut pisteillä kuudesti. Näin ollen venäläiskuskin alkukausi ei ansaitse tämän parempaa arvosanaa.

Loppukausi: Kesätauko ei olisi voinut saapua aiemmin Kvjatille, jonka täytyy antaa kovia näyttöjä kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Onnistumisen olisi tultava heti Belgiassa, sillä muuten vanne kiristyy entisestään venäläisen pään ympärillä.

 

Carlos Sainz #55

Pistemäärä: 30 p

Arvosana: 7 ½

Arvio: Carlos Sainzin ja Max Verstappenin välinen tallikaverisuhde tulehtui, kun Verstappen ajoi tallikaverinsa perään Australiassa. Kun taustalla painoi vielä epävarmuus Verstappenin tulevaisuudesta, samalla Daniil Kvjat epäonnistui pahasti Sotshissa, niin Helmut Markolla oli helppo työ tehdä kuljettajavaihdos.

Sainz on tasaisesti ottanut pisteitä läpi alkukauden, joista parhaimpana esityksenä kotiyleisön edessä ajettu kuudes sija Espanjassa. Kun huomioidaan, että uusi tallikaveri Kvjat on ottanut vain kaksi pistettä Toro Rossolla, niin alkukausi on selvästi sujunut espanjalaiselta paremmin.

Loppukausi: Sainzilla on jo sopimus taskussa ensi kaudesta, joten hänen on helppo jatkaa rentoa suorittamista läpi loppukauden.

 

Tallin arvosana: 7

Arvio: Viime vuonna seitsemänneksi sijoittunut Toro Rosso voi hyvinkin parantaa pykälällä sijoitustaan lopputaulukossa. Alkukausi on ollut tasaista suorittamista ilman mitään suuria pistepotteja.

Loppukausi: Jos Toro Rosso aikoo kirkastaa viimevuotista sijoitustaan, niin molempien kuljettajien on alettava keräämään pisteitä jatkuvasti. Loppukauden radoista ei löydy heille selvästi ylitse muiden sopivaa rataa.

Väliarvioinnin jälkimmäinen osa julkaistaan perjantaina. F1-kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Belgian Span radalla!

Hamilton ylivoimaisesti paalulle Itävallassa

3.7.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan vaikeissa olosuhteissa ajetuissa Itävallan GP:n aika-ajoissa.

Hamilton hallitsi parhaiten kostean radan tuomat olosuhteet aika-ajon päätösosiossa, kun hän ajoi yli puolen sekunnin erolla paalulle. Mercedes-tallikaveri ja MM-sarjaa johtava Nico Rosberg oli toinen, mutta hän starttaa vaihdelaatikon vaihdon takia vasta kuudentena.

Hamilton lähtee sunnuntain kisassa kaventamaan tallikaverin 24 pisteen johtoa MM-sarjassa, mihin hallitsevalla maailmanmestarilla pitäisi olla loistavat mahdollisuudet. Jos Rosberg pystyy välttämään ongelmat, niin hän taistelee kisassa palkintosijasta.

Hülkenberg ja Button suuryllättäjät

Force Indian Nico Hülkenberg hyödynsi haastavat olosuhteet loistavasti, sillä hän oli kolmas, mutta Rosbergin rangaistuksen myötä ”Hulk” nousee eturivin toiseen ruutuun. Hülkenberg on viimeksi ollut kolmen joukossa, kun hän ajoi paalulle Williamsilla kauden 2010 Brasilian GP:ssä. Force India-kuskin ajamista avausosion lopussa tuomaristo tutki aika-ajojen jälkeen, mutta saksalaisen todettiin nostaneen kaasua keltaisten lippujen alueella, vaikka hän ajoikin kyseisellä kierroksella nopeimman sektoriaikansa.

Toisesta ruudusta starttaava Hülkenberg on viime aikoina lähtenyt hyvin viivalta, joten paalumies Hamiltonin täytyy olla tarkkana lähdössä, ettei saksalainen pääse ohi. Sergio Perezin aika-ajo meni pieleen, kun hänen Force Indiastaan petti tukivarsi jo aika-ajon avausosiossa.

Jenson Button otti McLarenille uuden Honda-aikakauden parhaimman aika-ajotuloksen, kun hän oli alustavasti viides, mutta nousi kolmanteen lähtöruutuun muiden rangaistusten ansiosta. Button voi huomenna aiheuttaa päänvaivaa kärkipään kuskeille, mutta McLarenin vauhti tuskin loppujen lopuksi riittää kovinkaan korkealle. Mahdollinen sadekeli voi huomattavasti parantaa brittikuskin mahdollisuuksia.

Räikkönen taistelee palkintosijasta

Ferrarin Kimi Räikkönen oli alustavasti kuudes, kun tallikaveri Sebastian Vettel oli neljäs. Vettel sai myös rangaistuksen vaihdelaatikon vaihdosta, joten hän putoaa yhdeksänteen lähtöruutuun. Räikkönen nousi näin Rosbergin ja Vettelin rangaistusten myötä neljänneksi.

Jos on kuivaa, niin Ferrari-kuskit lähtevät kisaan muista kärkikuskeista poiketen superpehmeillä renkailla. Mercedes yritti vaihtaa vielä samalle taktiikalle, mutta toisen aika-ajon lopussa alkanut sade päätti nämä yritykset. Ferrarit yrittävät ajaa muita pidempään kovemmilla renkailla, jolloin pehmeämmillä renkailla ajavat Mercedekset jäisivät ruuhkaan.

Räikkönen lähtee jahtaamaan vähintään toista sijaa tämänpäiväisestä kisasta. Jos Hamilton ja Rosberg törmäävät ongelmiin, niin silloin tie voittoon pitäisi olla auki. Ferrarilla toivotaan, että sadetta ei enempää nähtäisi tämän viikonlopun aikana, jotta he pystyisivät hyödyntämään mahdollisen rengasetunsa.

Williamsilla vaikeaa sateella

Williamsit olivat ihan hyvässä vauhdissa aika-ajojen alussa, mutta sadekeli tuntuu edelleen tuottavan heille huomattavasti enemmän ongelmia kuin muille kärkitalleille. Valtteri Bottas oli kahdeksas ja Felipe Massa kymmenes, mutta Vettelin rangaistus nostaa Bottaksen seitsemänteen lähtöruutuun.

Williams toivoo varmasti kuivaa keliä, sillä heidän autonsa toimii edelleen huomattavasti paremmin kuivalla kuin sateella. Red Bull Ringin pitäisi sopia erinomaisesti Williamsille, joten Bottas voi taistella jopa palkintosijasta, jos on kuivaa.

Wehrlein ylsi uskomattomaan suoritukseen

Manorin tulokaskuski Pascal Wehrlein sivusi 12:nnella lähtöruudullaan tallin kaikkien aikojen parasta lähtöruutua. Edesmennyt Jules Bianchi starttasi edellisen kerran vastaavalta sijalta Iso-Britannian GP:hen kaudella 2014.

Sunnuntain kisassa nähdään, että pystyykö Wehrlein tuomaan tallille ensimmäiset pisteet sitten Monacon GP:n 2014. Jos he onnistuvat taktikoinnissa paremmin kuin muut, niin se on mahdollista, sillä Mercedes-moottorista Manoria ei ihan heittämällä ohitella.

Lauantain oheisluokissa nähtiin, että jopa näin lyhyellä radalla voi sataa vain osassa rataa, mikä pisti tallien rengastaktiikat täysin sekaisin, joten vastaava keli voisi auttaa muun muassa Rosbergia ja Vetteliä.

Sunnuntai käynnistyi sateisena, joten jäädään odottamaan, että mitkä ovat olosuhteet, kun kilpailu käynnistyy klo 15 Suomen aikaa.

Itävallan GP:n lähtöjärjestys

Hamilton aloittaa takaa-ajonsa paalulta

15.5.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton nappasi paalupaikan Espanjan osakilpailuun. Hamilton jahtaa sunnuntaina kauden avausvoittoaan Barcelonan radalla.

Hamilton kävi kovan kamppailun yhdessä tallikaverinsa Nico Rosbergin kanssa paalupaikasta, missä hallitseva maailmanmestari vei pidemmän korren. Paalupaikka oli brittikuskille uran 52. ja Mercedekselle 58., joka nostaa saksalaismerkin kaikkien aikojen paalutilastoissa viidenneksi ohi Red Bullin.

Rosberg panostaa varmasti kaikkensa lähtöön, sillä kyseessä on yksi pisimmistä lähtökiihdytyksistä tällä kaudella. Hamiltonin heikkous tähän mennessä tällä kaudella on ollut huonoissa lähdöissä. Hallitseva maailmanmestari lähtee päättämään tallikaverinsa seitsemän kisan mittaista voittoputkea, sillä Hamilton juhli viimeksi osakilpailuvoittoa Yhdysvalloissa viime lokakuussa.

Kaikki odottivat Ferrarin olevan Mercedeksen kovimpia haastajia, mutta kovin haastaja olikin Red Bull. Daniel Ricciardo otti kolmannen lähtöruudun ennen Red Bullilla debytoinutta Max Verstappenia. 18-vuotias Verstappen voi olla todellinen jokerikortti, jos hän onnistuisi saamaan nappilähdön. Ricciardo taistelee uuden tallikaverinsa sekä Ferrareiden kanssa tuosta viimeisestä palkintosijasta.

Ferrari panosti kisasäätöihin

Italialaislehdet uutisoivat aika-ajojen jälkeen, että Ferrari olisi panostanut kisasäätöihin, sillä nykyiset säännöt kieltävät auton säätöjen muuttamisen aika-ajojen jälkeen. Ferrari-leirissä odotellaan viileämpää säätä sunnuntaille, joten auton suorituskyvyssä otettiin kompromissi kilpailua ajatellen.

Kimi Räikkönen otti viidennen lähtöruudun ennen tallikaveri Sebastian Vetteliä. Lähdössä olisi päästävä mielellään molemmista Red Bull -kuljettajista ohi, sillä ohituspaikat ovat kortilla Barcelonan radalla. Uskon, että ainakin toinen Ferrareista nähdään Espanjassa palkintokorokkeella.

Williamsin Valtteri Bottas teki maksimisuorituksen, joka riitti seitsemänteen sijaan. Bottaksen tallikaveri Felipe Massa lähtee vasta 18:ntena, sillä Williams-talli epäonnistui brasilialaisen aikakierroksen ajoituksessa. Todella uskomatonta, että näin kokeneelle tallille sattuu taktisia kömmähdyksiä viikonlopusta toiseen. Tälläiset virheet maksavat kallisarvoisia MM-pisteitä Williamsille.

Kärkikymmenikköön ylsivät myös kotiyleisön suosikit Carlos Sainz ja Fernando Alonso. Sainz löi tallikaverinsa Daniil Kvjatin, joka siirrettiin Verstappenin tieltä syrjään Red Bullilta. Sainz oli kahdeksas ja Kvjat 13:s. Kvjat haluaa varmasti näyttää Red Bullille, että hänen syrjäyttämisensä oli väärä päätös.

Alonso oli kymmenes ja McLaren-tallikaveri Jenson Button 12:s. Pystyykö McLaren-Honda tuomaan molemmat autonsa MM-pisteille toisessa kilpailussa peräkkäin?

Espanjan GP:n lähtövalot sammuvat klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys