Selaat arkistoa kohteelle Holden.

Moottorit jyrisevät viikonloppuna Bathurstissa

9.10.2019 V8 Supercars

Tulevana viikonloppuna ajetaan yksi moottoriurheilun legendaarisimmista kilpailusta, kun vuorossa on Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailu Mount Panoramassa, Australiassa. Kyseessä on jo 59. osakilpailu tällä legendaarisella radalla.

Itselleni kyseessä on kymmenes Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailu. Jos edellisistä kisoista voi jotain ennakoida, niin käytännössä kuka tahansa voi ajaa voittoon sunnuntaina. Kisoista päällimmäisenä tulee mieleen vuoden 2014 trilleri, jolloin Fordin Chaz Mostert ja Paul Morris nousivat takarivistä voittajiksi kisan viimeisellä kierroksella johtamatta kierrostakaan kisan aikana.

Suurimpana ennakkosuosikkina kisaviikonloppuun lähtee DJR Team Pensken Scott McLaughlin, joka yhdessä ajokumppaninsa Alexandre Prematin kanssa jahtaa ensimmäistä Mount Panoraman valloitustaan. McLaughlin on tällä kaudella jo rikkonut yhden kauden voittoennätyksen sekä on ylivoimaisessa pistejohdossa, joten pistejohtajalla on varaa ottaa hieman riskiä tulevana viikonloppuna.

Näkisin McLaughlinin ykköshaastajaksi Jamie Whincupin ja Craig Lowndesin muodostaman tandemin. Lowndes on seitsenkertainen Bathurstin voittaja ja löytyy Whincupiltakin täältä neljä voittoa. Molemmilta löytyy myös yhteistä historiaa, sillä he voittivat yhdessä tämän kisan vuosina 2006-2008. 45-vuotias Lowndes lopetti viime kauteen täysipäiväisen kisaamisen tässä sarjassa, joten häneltä löytyy nyt varmasti virtaa ajamiseen, kun hän lähtee jahtaamaan legendaarisen Peter Brockin yhdeksän voiton ennätystä. Red Bull Holdenin ajoparin ainoana tavoitteena on Bathurstin voittopokaalin eli Peter Brock Trophyn säilyttäminen tiimin nimissä.

Toisena haastajana näkisin Erebuksen parivaljakon David Reynolds ja Luke Youlden. Kyseinen parivaljakko ajoi Bathurstin voittoon vuonna 2017, kun taas viime kaudella Reynoldsin kokemat krampit pudottivat kaksikon kärkipaikalta 13:nneksi. Jos kaksikko saa kaiken osumaan kohdilleen sunnuntaina, niin tämä kaksikko tullaan todennäköisesti näkemään voittotaistelussa.

Mustaksi hevoseksi nostaisin Shane van Gisbergenin ja Garth Tanderin muodostaman kaksikon. Red Bull Holdenin toinen kaksikko lähtee altavastaajana, sillä van Gisbergen on vasta viimeisissä kisoissa noussut takaisin kärkitaisteluihin vaikean alkukauden jälkeen. Tander vuorostaan menetti vakituisen ajopaikan viime kauden päätteeksi, joten hänellä ei tältä kaudelta ole hirveästi ajotuntumaa. Tander on kuitenkin 3-kertainen Bathurstin voittaja, joten hän tietää tämän radan metkut.

Kisassa kannattaa pitää silmällä myös vierailevaa ajoparia, kun Indycar-kuskit James Hinchcliffe ja Alexander Rossi tekevät Bathurst-debyyttinsä. Jos tämä ajopari pystyy selviytymään koko viikonlopusta ilman ulosajoja ja hyvällä kisavauhdilla, niin se jo olisi loistava tulos. Bathurst on tunnettu myös vaihtelevista olosuhteistaan, jotka voi yllättää erityisesti kokemattoman kuskin.

Kilpailun lähetys käynnistyy sunnuntaiaamuna klo 2.35 Suomen aikaa ja on katsottavissa Viaplay-suoratoistopalvelussa.

Viimeisestä ruudusta Bathurstin voittoon

12.10.2014 Uutiset, V8 Supercars

Australian V8 Supercars-sarjan kruununjalokivi, Bathurstin 1000 kilometrin kilpailu, oli tänäkin vuonna aivan uskomaton tapahtuma, jossa riitti jännitettävää aina viimeiselle kierrokselle asti.

Fordilla ajava kuskipari Chaz Mostert ja Paul Morris nousivat voittoon 161 kierrosta kestäneen kilpailun viimeisellä kierroksella. Kaksikko starttasi kilpailuun koko joukon viimeisenä.

Tapahtumarikkaassa kilpailussa nähtiin mm. kymmenen turva-autotilannetta, kenguru radalla, punainen lippu vasta kolmatta kertaa tapahtuman historiassa sekä voittotaistelu kahden takariveistä lähteneiden autokuntien kesken.

Mostert teki loistavaa työtä avaustintillään, mutta se meni hukkaan, kun Morris ajoi kylmillä renkailla ulos ulosmenokierroksellaan Griffins Bendissä. Samaisessa mutkassa nähtiin läpi kilpailun lukuisia ulosajoja sekä kisa jouduttiin kertaalleen keskeyttämään, sillä radan pintaa jouduttiin siitä paikasta korjaamaan kesken kilpailun.

Dramaattiset viimeiset kierrokset

Kun kisa jatkui kunnostustöiden jälkeen, niin kaksikko oli pudotettu joukon hännille, mutta kuin ihmeen kaupalla, he nousivat lukuisten kolarien ansiosta vielä mukaan voittotaisteluun, kun turva-auto kaarsi varikolle 10 kierrosta ennen ruutulippua.

Kärjessä ajoi tässä vaiheessa Ford-tallikaveri Mark Winterbottom ennen Red Bull-kaksikkoa Jaime Whincup ja Craig Lowndes. Molemmat joutuivat säästelemään bensaa viimeisillä kierroksilla, jolloin Lowndes sai varikon läpiajorangaistuksen yhteentörmäyksestään Winterbottomin kanssa.

Whincup ei huomioinut tallin käskyjä säästää bensaa, mutta hän ei lopulta enää voinut säästellä, kun kisaa oli alle kierros ajamatta, sillä Mostert oli aivan johtajan kannassa kiinni. Nuori uusiseelantilainen nousi kärkeen Forrest’s Elbowssa ja ajoi epätodennäköiseen voittoon. Toiseksi ajoi kolhitulla Nissanillaan James Moffat, jonka parina ajanut Taz Douglas ajautui myös seinään Griffins Bendissä.

Kolmanneksi ajoi Holdenin Nick Percat yhdessä britti Oliver Gavinin kanssa. Mercedeksen veljeskaksikko Will ja Alex Davison olivat maalissa neljäntenä ennen ruutulipulle nilkuttanutta Whincupia. Winterbottom oli maalissa kuudes huolimatta törmäyksestä Lowndesin kanssa. Lowndes oli lopulta kymmenes.

Kovan pettymyksen koki Holdenilla ajanut Shane van Gisbergen, jonka auto ei suostunut käynnistymään viimeiseltä varikkostopilta. Van Gisbergen oli johtanut suurimman osan kilpailun jälkimmäisestä puoliskosta.

Van Gisbergenin pahimpana haastajana oli ollut Volvon Scott McLaughlin. Ruotsalaisen autonvalmistajan paluu Mount Panoramalle päättyi pettymykseen, kun McLaughlin osui seinään 119. kierroksella The Cutting-mutkassa.

Supercars-sarja jatkuu Surfers Paradisen katuradalla lokakuun lopulla.

Bathurst 1000 lopputulokset

Video