Selaat arkistoa kohteelle hockenheim.

Verstappen Hockenheimin sadekaaoksen kuningas

29.7.2019 F1-kisat

Formula ykkösissä nähtiin moderni klassikkokisa, kun sadekeli sekoitti voimasuhteita täydellisesti Saksan GP:n näyttämöllä Hockenheimissa sunnuntaina. Mielestäni kyseessä oli paras kilpailu sitten vuoden 2012 Brasilian GP:n.

Aloitetaan Red Bullin Max Verstappenista, joka oli sadekelin kuningas Hockenheimissa. Lähtö ei onnistunut kuten Itävallassa, mutta se ei lannistanut Verstappenia, joka olisi ilman Valtteri Bottaksen peittelyä saanut johtajan kiinni jo kisan alkupuolella. Kun Lewis Hamilton ajoi ulos selvästä johtoasemasta, niin Red Bull-kuski nousi kärkeen ja ei sortunut yhtä pyörähdystä lukuun ottamatta virheisiin.

Red Bullin varikkomiehistö vielä onnistui tekemään ennätysnopeita pysähdyksiä, joten Verstappen pystyi lopussa kontrolloimaan eroaan muihin, kun hän ajoi toiseen voittoonsa viimeisessä kolmessa kisassa. Hamiltonin pistejohto on vielä 63 pistettä, mutta Red Bull-kuski voi saada Hamiltonin hikoilemaan jo loppukauden aikana taistelussa maailmanmestaruudesta.

Vähintään yhtä suuri voittaja oli toiseksi ajanut Ferrarin Sebastian Vettel, joka joutui lähtemään kisaan koko porukan viimeisenä, kun tekninen vika esti moninkertaisen maailmanmestarin osallistumisen lauantaisiin aika-ajoihin. Vettel teki maltillista nousua läpi kisan, mutta oikeastaan vasta radan kuivuessa nähtiin Ferrarin todellista vauhtia. Toivottavasti loppukauden aikana myös Ferrari pystyisi Red Bullin ohella haastamaan Mercedestä kisasta toiseen.

Yllättäjä palkintokorokkeella

Lauantaina esikoisensa syntymästä riemastunut Toro Rosson Daniil Kvjat ajoi ehkäpä sunnuntaina elämänsä kilpailun, kun hän oli ruutulipulla peräti kolmas. Kvjatille kyseessä oli ensimmäinen palkintosija sitten Unkarin GP:n 2015. Venäläiskuski sai Red Bullin akatemiasta potkut kesken kauden 2017, minkä jälkeen hän toimi kauden 2018 Ferrarin varakuskina, kunnes hän palasi Toro Rossolle täksi kaudeksi, joten viimeiset pari kautta ovat olleet hänelle aikamoista vuoristorataa.

Honda sai näin ollen ensimmäistä kertaa kaksi voimanlähteellään ajavaa kuljettajaa palkintokorokkeelle sitten vuoden 1992 Portugalin osakilpailun. Toro Rossolle kyseessä oli ensimmäinen palkintosija sitten Vettelin ajettua historialliseen voittoon Monzassa 2008. Muutenkin palkintosijat ovat olleet tiimille harvinaisia, sillä Toro Rosso perustettiin peränpitäjä Minardi-tallin raunioille.

Kvjat nousi kolmannen sijansa myötä pistetaulukossa peräti yhdeksänneksi ja vankisti asetelmiaan keskustelussa Red Bullin Pierre Gaslyn mahdollisena korvaajana. Gasly lähti neljäntenä, mutta putosi todella nopeasti joukon häntäpäähän, kun hän kärsi pidon puutteesta. Red Bull-kuski oli tekemässä nousua takajoukoista pisteille, kun hän osui yhteen Toro Rosson Alex Albonin kanssa. Gasly joutui keskeyttämään, kun taas Albon ajoi ruutulipulle kuudentena.

Saa nähdä, että pitääkö äkkipikaisista päätöksistään tunnetun Helmut Markon pinna enää pitkään, mikäli Gaslyn tulokset eivät tästä kohene. On harmillista, että erittäin sympaattinen Gasly on ajautunut tämmöiseen tilanteeseen, sillä hän on mielestäni parempi kuljettaja kuin mitä tulokset ovat tällä kaudella osoittaneet tähän mennessä. Aika alkaa tiimalasissa uhkaavasti vähenemään hänen kannaltaan kisaviikonlopusta toiseen edetessä.

Racing Pointin Lance Stroll vuorostaan ajoi parhaimman kisansa sitten 2017 Bakun kisan, kun laajasti kritisoitu Stroll oli ruutulipulla neljäs. Strollin tallikaveri Sergio Perez ajoi seinään jo kisan alussa, mikä varmasti harmitti mahdollisesti jopa palkintosijasta taistellutta meksikolaista. McLarenin Carlos Sainz ajoi upeasti viidenneksi, kun hänen tallikaverinsa Lando Norris joutui keskeyttämään teknisen vian takia.

Mercedeksen juhlakisasta pannukakku

Mercedes-talli juhli kotikisassaan 125 vuotta sitten alkanutta taivaltaan moottoriurheilussa, mutta 200. juhlakilpailu ei antanut aihetta juhliin. Bottas nousi kolmannesta lähtöruudusta aivan tallikaverinsa kantaan toiseksi. Lukuisat turva-autot pitivät eron kärkikaksikon välillä pienenä.

Kisan kulku muuttui, kun kymmenennestä ruudusta jo toiseksi noussut Ferrarin Charles Leclerc liukui seinään radan viimeistä edellisessä mutkassa, mikä toi turva-auton radalle. Tämän jälkeen Hamilton syyllistyi vakavaan rikkeeseen, sillä hän ajoi slikseillä sateen kastelemalla radalla aivan ylikovaa turva-auton aikana. Hallitseva maailmanmestari ajautui ulos samassa mutkassa kuin Leclerc ja oli suorastaan onni, että hän ei osunut Leclerciin tai ratavirkailijoihin. Sen jälkeen Mercedes-kuski ajoi varikolle vielä oikaisten nurmikon kautta, mikä toi vain viiden sekunnin rangaistuksen.

Hamiltonin olisi pitänyt saada vähintään yhteensä 25 sekunnin sakko, sillä hän rikkoi vakavasti kahta sääntöpykälää. Ferrari-tallikin selvisi pelkillä sakoilla, kun he päästivät Leclercin varikolla vaarallisesti Haasin Romain Grosjeanin eteen. Jokaisesta vastaavasta rikkeestä on annettu aina viiden sekunnin aikarangaistus, mutta tuomaristo on kai päättänyt jälleen kerran muuttaa rangaistuslinjaansa tämän kauden aikana.

Alfa Romeon Kimi Räikkönen otti viidennestä lähtöruudusta upean lähdön kolmanneksi, mutta tiimillä on vielä rutkasti töitä edessä varikkopysähdysten ja rengastaktiikoiden kanssa, sillä pysähdykset olivat todella hitaita ja taktiikkamuutoksiin herättiin aina kierrosta muita myöhemmin. Räikkönen teki upean nousun seitsemänneksi ja tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi perässä kahdeksanneksi.

Ilo oli sveitsiläistallille kuitenkin ennenaikaista, sillä tuomaristo lätkäisi tuntuvan aikasakon sääntörikkomuksesta kisan jälkeen. Tuomaristo väitti, että Alfa Romeon molemmat kuljettajat käyttivät lähdössä kytkinasetuksia, jotka osittain muistuttavat luistonestoa. Omasta mielestäni kumpikaan kuski ei saanut tästä lähdössä merkittävää hyötyä eikä rangaistus ole todellakaan linjassa muiden rangaistusten kanssa. Mielestäni viiden sekunnin rangaistus olisi ollut vielä hyväksyttävissä, mutta se ei ole reilua, että isot tiimit pääsevät rikkomuksista ehjin nahoin aina jollain poikkeustapauksilla. Samat säännöt kaikille, ei tehdä tästä rakettitiedettä.

Bottas oli siis kaventamassa Hamiltonin pistejohtoa, kunnes pyörähti ja osui seinään avausmutkassa vain muutama kierros ennen ruutulippua. Tämä oli kova kolaus suomalaisen MM-haaveille sekä jatkosopimusneuvotteluissa Mercedeksen kanssa. Bottaksen ulosajo nosti Grosjeanin seitsemänneksi ennen Haas-tallikaveri Kevin Magnussenia. Hamilton sai katastrofaalisesta kisastaan huolimatta kaksi pistettä lisää pistesaldoonsa.

Isoimman pisteen saavutti Williamsin Robert Kubica, jolle pistesija oli ensimmäinen sitten 2010 Abu Dhabin GP:n, mikä on nyt uusi ennätys pistesijojen välillä. Williams-tallille kyseessä oli ensimmäinen pistesija sitten 2018 Italian GP:n. Lopputulos voi kismittää George Russelia, joka on ollut jatkuvasti Kubicaa nopeampi, mutta kun pisteitä jaetaan niin ne putosivat puolalaisen syliin.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Unkarin Hungaroringillä.

Lopputulokset

Kuljettajien pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Ferrarin katastrofi oli Hamiltonin onni

28.7.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle lauantaisissa Saksan GP:n aika-ajoissa. Koko viikonloppua hallinneet Ferrarit kärsivät teknisistä ongelmista, mikä paransi rutkasti Hamiltonin mahdollisuuksia paalupaikalle.

Kotiyleisö joutui pettymään jo avausosiossa, kun Ferrarin Sebastian Vettel ei ehtinyt lähtemään vielä edes aikakierrokselle, kun moninkertainen maailmanmestari joutui palaamaan takaisin varikolle teknisten ongelmien takia. Vettel ei siis saanut aikaa laisinkaan, joten hän lähtee viimeisenä sunnuntain kilpailuun. Ferrari-kuskin toiveet ovat nyt kisapäivälle luvatussa sadekelissä, sillä he voivat tarvittaessa lähteä kisaan varikkosuoralta, jolloin he saavat tehdä vapaasti muutoksia auton säätöihin ennen kilpailua.

Näin ollen Ferrarin katseet kohdistuivat Ferrarin Charles Leclerciin, joka oli nopein aika-ajojen avausosiossa. Leclerc ei päässyt enää radalle kolmannessa osiossa, sillä hänen autoonsa iski tekninen vika, jonka uskotaan olevan toisenlainen kuin hänen tallikaverillaan. Näin Hamilton ajoi ylivoimaisesti paalupaikalle toisen kerran urallaan Hockenheimissa.

Eturivin toisesta lähtöruudusta käytiin kova taistelu, joka päätyi niukasti Red Bullin Max Verstappenin eduksi. Verstappenilla oli myös teknisiä ongelmia aika-ajoissa, mutta ne eivät näyttäneet yhtä vakavilta kuin Ferrarilla. Mercedeksen Valtteri Bottas joutui tyytymään kolmanteen lähtöruutuun, mikä entisestään vaikeuttaa hänen MM-haaveitaan. Jos kisassa on vaihtelevia olosuhteita, niin pitäisi ehdottomasti olla tallikaverin edellä, sillä muuten voi jälkimmäisenä kuskina menettää tosi paljon aikaa tuplapysähdyksissä.

Räikköseltä upea aika-ajo

Alfa Romeon Kimi Räikkönen on ollut koko viikonlopun todella hyvässä vauhdissa eikä aika-ajot poikenneet viikonlopun trendistä. Räikkönen ajoi viidenneksi, mikä on Alfa Romeon paras lähtöruutu sitten vuoden 1985 Monacon GP:n neljännen lähtöruudun. Vielä viime kauteen asti Sauberina tunnetulle tiimille viides lähtöruutu oli paras sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n.

Neljänneksi ajaneen Red Bullin Pierre Gaslyn nopein aikakierros hylättiin rataviivojen ylityksestä, joten Räikkönen hävisi neljännen sijan lopulta vain 16 tuhannesosalla. Jos Räikkönen pystyisi olemaan ruutulipulla viides, niin sitä voitaisiin pitää erinomaisena suorituksena, sillä Ferrarit tulevat varmasti roimasti ylöspäin kisassa. Tärkeintä on kisassa ajaa virheettömästi sekä tehdä oikeat päätökset mahdollisesti vaihtelevissa olosuhteissa, niin lopputuloksen pitäisi olla silloin aika hyvä.

Haas-tallissa ollaan tyytyväisiä, että Romain Grosjeanin sekä Kevin Magnussenin välillä on hajurakoa viime osakilpailun tapahtumien jälkeen. Grosjean oli kuudes ja Magnussen 12:s. Molemmat kuskit ovat sen verran heikoilla jäillä tallipäällikön papereissa, joten molemmat toivovat varmasti virheetön kilpailua sunnuntaille.

McLarenin Carlos Sainz ajoi hienosti seitsemänneksi, kun tallikaveri Lando Norris jäi niukasti jo avausosioon. Sainzille tärkeä onnistuminen, sillä Norris on ollut viime aikoina aika-ajoissa todella kovassa iskussa. Myös Sergio Perez sai uudistetun Racing Pointin viimeiseen aika-ajoon, kun hän ajoi yhdeksänneksi. Perezin tallikaverin Lance Strollin huonot otteet jatkuivat, kun nuorukainen jäi 15:nneksi.

Saksan GP:n lähtövalot sammuvat legendaarisella Hockenheimin radalla klo 16.10.

Lähtöjärjestys

Hamilton voittoon Hockenheimin sadekaaoksessa

23.7.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi peräti 14:nnestä lähtöruudusta voittajaksi Hockenheimin radalla sunnuntaisessa Saksan GP:ssä. Voitto oli Hamiltonille tärkeä MM-taistelun kannalta, sillä MM-pistejohtaja Sebastian Vettel ajoi ulos sateen liukastamalla radalla ja joutui keskeyttämään.

Kisan alkupuolella Vettelille ei löytynyt haastajaa, vaan paalumies kontrolloi kärjestä kilpailua. Nelinkertaisen mestarin tallikaveri Kimi Räikkönen pysähtyi ensimmäisenä kärkikuljettajista, minkä ansiosta hän pääsi kärkeen, kun Vettel sekä Mercedeksen Valtteri Bottas pysähtyivät.

Vettel sai tallikaverinsa suhteellisen nopeasti kiinni, mutta hän ei pystynyt ajamaan iskuetäisyydelle likaisen ilman takia. Ferrari-talli tuhlasi tässä useita kierroksia, kunnes Räikköselle annettiin tallimääräys päästää tallikaveri edelleen. Tässä vaiheessa keskijoukoista lähtenyt Hamilton oli jo noussut kolmanneksi, kun hän meni varikolle tekemään kisan ainoan pysähdyksensä.

Kun Hamilton kurvasi ulos varikolta ultrapehmeillä renkaillaan, niin samalla taivas aukesi, mutta sade kasteli ensiksi vain radan kuudennen mutkan. Hallitseva maailmanmestari ajoi lähes kahta sekuntia kovempaa kuin kärkikuskit, joten ero kärkeen kutistui kovaa vauhtia.

Sitten Vettel sortui ajovirheeseen radan viimeisellä sektorilla eikä kisan johtaja päässyt enää hiekoilta takaisin radalle. Saksalaisen ulosajo toi turva-auton radalle, kun Bottas oli juuri noussut Räikkösen ohi. Suomalaiset eivät saaneet nauttia kaksoisjohdostaan kauaa, sillä Bottas kurvasi varikolle, mutta Mercedeksen mekaanikot eivät olleet valmiina renkaittensa kanssa.

Tuomariston linja oli taas kyseenalainen

Hamilton oli tulossa varikolle, mutta hän vaihtoi mieltään, kun näki Räikkösen jatkavan radalla. Hallitseva maailmanmestari oikaisi nurmikon kautta takaisin radalle, vaikka hän oli jo varikkotiellä ja hänen olisi pitänyt ajaa sääntöjenmukaisesti varikon läpi. Tuomaristo ei rankaissut tästä rikkeestä Hamiltonia, vaikka britti myönsikin virheensä. Jälleen kerran upean kisan jälkeen puheet kääntyivät tuomaritoimintaan, sillä he jättävät rankaisematta tai rankaisevat kuljettajia riippuen heidän statuksestaan.

Bottas pääsi vielä uusintalähdössä haastamaan Hamiltonia, mutta Mercedes-talli rauhoitti tilanteen hyvinkin nopeasti tallimääräyksellä. Näin Hamilton juhli maalissa jo uransa 66. voittoa, joka oli samalla tämän kauden neljäs. Bottakselle hieno toinen sija, vaikka se ei varmasti suomalaista lämmitä, sillä voittokin olisi ollut paremmalla tuurilla otettavissa.

Räikkönen jäi lopulta kolmanneksi, mutta voitto olisi ollut otettavissa, jos Ferrari olisi ottanut suomalaisen varikolle heti Hamiltonin perään. Tämä viikonloppu taisi olla jo kuudes kisa Ferrari-kuskille samalla voimayksiköllä, jolla hän ajaa vielä ensi viikonloppuna Unkarissa ennen uuden moottoripäivityksen saamista Belgiassa. Kun huomioidaan voimayksikön vanhuus, niin Räikkösen viimeaikaisia suorituksia voidaan pitää hyvinä.

Tällä hetkellä Räikkönen on neljän kisan mittaisessa palkintokorokeputkessa ensimmäistä kertaa sitten kauden 2009. Uran 98. palkintosija nosti hänet myös Fernando Alonson edelle kaikkien aikojen listauksessa.

Haasin uhkapeli kostautui

Red Bullin Max Verstappen ajoi ruutulipulle neljäntenä, vaikka hän kertaalleen kävi yrittämässä välikelin renkailla ajamista, mutta tämä kokeilu ei maksanut hollantilaiselle sijoituksia. Takarivistä startannut Red Bull-tallikaveri Daniel Ricciardo joutui jälleen keskeyttämään teknisen vian takia.

Yhdysvaltalaistiimi Haasilla oli molemmat autot hyvillä pistesijoilla, kunnes sade alkoi, jolloin molemmat yrittivät ajaa välikelin renkailla. Se kuitenkin kostautui ja vain Romain Grosjean ylsi pisteille kuudenneksi.

Renault’n Nico Hülkenbergille kyseessä oli yksi kauden parhaimmista ajoista, mistä tuloksena viides sija. Konkurssin partaalla olevalle Force Indialle pisteitä ropisi myös mukavasti, kun Sergio Perez oli seitsemäs ja Esteban Ocon kahdeksas.

Supertulokas Charles Leclerc sortui yliyrittämiseen, kun vuorostaan Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson pysyi rauhallisena ja oli ruutulipulla yhdeksäs. Toro Rosson Brendon Hartley otti uransa toiset MM-pisteet 10. sijallaan.

F1-sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Unkarin Hungaroringin radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel villitsi saksalaiset paalupaikallaan

22.7.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi vakuuttavasti paalupaikalle kotiyleisönsä edessä Saksan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Kisassa Vettel jahtaa ensimmäistä voittoaan legendaarisella Hockenheimin radalla.

Vettelin taivalta paalulle edesauttoi Mercedeksen Lewis Hamiltonin kokemat tekniset ongelmat, joiden vuoksi hallitseva maailmanmestari ei voinut osallistua aika-ajon toiseen osioon. Vaikka Hamilton starttaa vasta 14:ntenä, niin kisassa hänellä on kaikki mahdollisuudet nousta vielä kärkiviisikkoon.

Mercedeksen Valtteri Bottas sai sentään toisen hopeanuolista eturiviin. Bottaksella pitäisi olla hyvät mahdollisuudet haastaa Vettel jo heti startissa. Jos Bottas haluaa palkita tiimin saamastaan jatkosopimuksesta, niin mikä olisikaan paras tapa kuin ajaa voittoon tiimin kotikisassa.

Ferrarin Kimi Räikkönen jäi jälleen kolmanneksi aika-ajoissa. Räikkösen suorituksen arvoa nostaa edelleen se, että hän ajaa vanhemmalla moottoriyksiköllä kuin tallikaverinsa. Jos Räikkönen ei pysty nousemaan startissa, niin voittotaisteluun yltäminen voi olla erittäin vaikeata. Ferrarin suomalaiskuski ei ole myöskään ikinä juhlinut voittoa Hockenheimissa, vaikka muutaman kerran se on ollutkin erittäin lähellä.

Vaikka Ferrarilla on radalla kulkenut hyvin, niin johtoportaasta kuului lauantaina huonoja uutisia, sillä italialaismerkin toimitusjohtaja Sergio Marchionnen kunto on romahtanut olkapääleikkauksen jälkeen eikä hän pysty jatkamaan työtehtäviään. Täten Ferrari on nimittänyt uusia miehiä vastuuseen Marchionnen työtehtäviin.

Haas on selvästi noussut kuninkuusluokassa neljänneksi nopeimmaksi tiimiksi. Kevin Magnussen oli viides ja tallikaveri Romain Grosjean kuudes. Haas-kaksikon edelle ylsi vielä Red Bullin Max Verstappen, joka kyttää varsinkin suomalaisten päänahkoja lähdössä. Verstappenin tallikaveri Daniel Ricciardo joutuu tänä viikonloppuna kärsimään hintaa lukuisista teknisistä vioistaan, sillä lähtöruuturangaistukset pudottavat australialaisen koko joukon perälle.

Supertulokas Charles Leclerc johdatti Sauberinsa jo kahdeksannen kerran peräkkäin läpi aika-ajojen avausosiosta. Leclercille kyseessä oli jo kolmas kerta, kun hän ylsi aika-ajon kolmanteen osioon. Monacolainen starttaa Saksan kisaan yhdeksännestä lähtöruudusta.

Williamsin Sergei Sirotkin ajoi yhden tämän kauden parhaimmista aika-ajoistaan, kun hän ajoi peräti 12. ruutuun. Jos Sirotkin malttaa mielensä startissa, niin pisteitä voi olla luvassa kisassa, vaikka kovia kuskeja starttaakin venäläisen takaa.

Jännittävä Saksan GP käynnistyy Hockenheimin radalla klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys