Selaat arkistoa kohteelle Hamilton.

Räikkösestä kaikkien aikojen suomalaisvoittaja Austinissa

22.10.2018 F1-kisat

Ferrarin Kimi Räikkönen nousi eturivistä suorastaan mestarillisella esityksellä Yhdysvaltain GP:n voittoon myöhään sunnuntai-iltana. Räikkönen päätti pitkän 112 kisan mittaisen voitottoman kautensa ja nousi 21 GP-voitollaan kaikkien aikojen suomalaisvoittajaksi kuninkuusluokassa.

Paalulta lähtenyt Lewis Hamilton ei mahtanut Räikköselle mitään lähtökiihdytyksessä, kun Ferrari-kuski kiilasi kärkeen ultrapehmeiden renkaidensa turvin. Tämän jälkeen suomalainen tykitti kovia kierroksia aina siihen asti, kun Red Bullin Daniel Ricciardo jäi radan varteen, mikä toi virtuaalisen turva-auton radalle.

Hamilton pysähtyi VSC:n aikana eikä pudonnut kuin vain kolmanneksi. Hallitseva maailmanmestari aloitti kovan kirin, mutta Räikkönen onnistui pitämään britin takanaan loppuun kuluneilla renkaillaan. Tämä taistelu oli lopulta kisan käännekohta, sillä MM-pistejohtaja vahingoitti renkaitaan siinä määrin, että hän joutui lopussa tekemään ylimääräisen stopin.

Näin Räikkönen nousi kärkipaikalle ennen 18:nnesta lähtöruudusta jo peräti toiseksi noussutta Max Verstappenia. Hamilton nousi kärkikaksikon kantaan kiinni eikä päässyt Verstappenin ohi kovasta yrityksestä huolimatta. Näin Räikkönen ajoi kontrolloidusti uransa 21. voittoon ja palasi korkeimmalle korokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2013 avauskisan.

Viidentenä startannut Ferrarin Sebastian Vettel osui yhteen Ricciardon kanssa ja putosi 15:nneksi. Vettel kuitenkin painosti lopussa Mercedeksen Valtteri Bottaksen virheeseen ja piti MM-haaveensa vielä elossa neljännellä sijallaan.

Hylkäyksiä kisan jälkeen

Force Indian Esteban Oconin ja Haasin Kevin Magnussenin suoritukset hylättiin kisan jälkeen. Force Indian ranskalaiskuski hylättiin sen takia, että tuomaristo totesi hänen ylittäneen avauskierroksella polttoaineen maksimivirtauksen, kun taas Haasin tanskalaiskuski hylättiin liiallisesta (0,1 kiloa) polttoaineen käytöstä. Ocon oli ruutulipulla alunperin kahdeksas ja Magnussen yhdeksäs.

Renault’n asema autonvalmistajien neljännellä sijalla vahvistui, kun Nico Hülkenberg oli kuudes ja Carlos Sainz seitsemäs. Viidentenä sarjassa oleva yhdysvaltalaistiimi Haas on maksanut hölmöilyllään kalliin hinnan tällä kaudella.

Hylkäykset nostivat Sergio Perezin kahdeksanneksi, Brendon Hartleyn yhdeksänneksi ja Marcus Ericssonin kymmenenneksi. Toro Rosson Hartleylle ensimmäiset pisteet sitten heinäkuisen Saksan GP:n.

F1-sirkus jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Räikkönen eturivistä voittotaisteluun Austinissa

21.10.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi upean aika-ajon, vaikka jäikin kolmanneksi ja vain seitsemän sadasosan päähän Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Ferrarin Sebastian Vettel kiilasi vielä Hamiltonin ja Räikkösen väliin, mutta lähtöruuturangaistus pudottaa Vettelin viidenteen lähtöruutuun.

Räikkösellä on loistavat mahdollisuudet eturivistä taistella Yhdysvaltain GP:n voitosta, sillä hän on ainoa kahden kärkitallin kuljettajista, joka starttaa kisan ultrapehmeillä renkailla, joiden pitäisi antaa suomalaiselle etulyöntiaseman ainakin startissa. Räikkönen lähtee varmasti isolla riskillä starttiin, sillä hänellä ei ole mitään menetettävää toisin kuin Hamiltonilla, joka voi varmistaa jo sunnuntaina historiallisen viiden maailmanmestaruutensa, jos britti saa kerättyä Austinista kahdeksan pistettä enemmän kuin Vettel.

Red Bull-tallissa on vuorostaan kaksijakoiset tunnelmat, sillä Daniel Ricciardo lähtee neljäntenä ja Max Verstappen vasta 13:ntena. Verstappenin auton takaripustus petti eilisissä aika-ajoissa, kun nuori hollantilainen ajoi liian räväkästi kanttikivitysten yli. Verstappen on ennenkin tällä kaudella tehnyt isoja nousuja, joten hänellä on taas kaikki mahdollisuudet kärkiviisikkoon.

Kärkikymmenikköön tungosta

Kärkikymmeniköstä starttaa sunnuntain osakilpailuun peräti seitsemän eri autonvalmistajaa, joten Ferrarien, Mercedesten ja Red Bullien lisäksi myös Force Indiat, Renaultit sekä Sauberit hätyyttelevät kärkikymmenikköä. Renault pitää tällä hetkellä autonvalmistajien neljättä sijaa vain kahdeksan pisteen erolla Haasiin. Force India vuorostaan yrittää nousta viidenneksi ohi McLarenin, kun eroa on vielä 15 pistettä wokingilaisten eduksi ennen neljää päätöskisaa.

Yhdysvaltain GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa Austinin, Circuit of the Americasin radalla.

Lähtöjärjestys

Hamilton otti vahvan kiinnityksen mestaruuteen Suzukassa

8.10.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi lähdöstä ruutulipulle kärkipaikalla sunnuntaisessa Japanin GP:ssä. Hamiltonin neljäs voitto Suzukan radalla siivitti hallitsevan maailmanmestarin yhä lähemmäs mestaruutensa onnistunutta puolustamista.

Hamiltonin virheetön ajo johdatti britin jo kuudenteen voittoon viimeisestä seitsemästä osakilpailusta. Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottas sortui muutamaan ajovirheeseen, mutta onnistui varmistamaan kaksoisvoiton hopeanuolille. Bottaksen viimeaikainen vire on varmistamassa hänelle kolmatta sijaa kuljettajien pisteissä.

Verstappen ja Ferrarit tukkanuottasilla

Red Bullin Max Verstappen sortui ajovirheeseen avauskierroksen viimeisessä mutkassa, mutta nykypäivänä joko rata tai säännöt mahdollistavat oikaisun takaisin radalle ilman isoja seurauksia. Verstappen palasi radan ulkopuolelta suoraan päin Ferrarin Kimi Räikköstä, mistä nuorukainen selvisi vain viiden sekunnin rangaistuksella. Tuosta olisi pitänyt tullut varikon läpiajorangaistus, kun huomioidaan Räikkösen auton kärsimät vauriot sekä Verstappenin rangaistushistoria.

Verstappen osui kisassa myös toisenkin Ferrarin eli Sebastian Vettelin kanssa lusikkamutkassa. Tässä tilanteessa vuorostaan molemmat olivat syyllisiä, sillä Vettel hyökkäsi sisälinjalle aika myöhään ja Verstappen vuorostaan ei jättänyt riittävästi tilaa ohitusta varten.

Suurimman nousun teki Red Bullin Daniel Ricciardo, joka nousi 15:nnestä lähtöruudusta peräti neljänneksi. Verstappen sekä Ricciardo olivat ruutulipulla siis ennen Ferrareita, jotka olivat viides ja kuudes. Räikköselle toi viides sija oli maksimi auton vauriot huomioiden. Vettel taas menetti ison määrän pisteitä turhassa kolarissa Verstappenin kanssa. Saksalainen Ferrari-kuski on jo 67 pistettä Hamiltonia perässä, kun enää 100 pistettä on jaossa, joten häntä odottaa suorastaan mahdoton tehtävä.

Formula ykkösten maailmanmestaruus vuosimallia 2018 on ensimmäistä kertaa katkolla, kun sarja rantautuu Circuit of the Americasin radalle kahden viikon kuluttua Yhdysvaltain osakilpailua varten.

Lopputulokset

Kuljettajien pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Mercedes valloitti jälleen eturivin Suzukassa

6.10.2018 F1-ennakot

Mercedes-kuljettajat valloittivat eturivin lauantaina ajetuissa Japanin GP:n aika-ajoissa. Tällä kertaa Lewis Hamilton oli hopeanuolista paalulla ennen Valtteri Bottasta.

Ferrari teki hölmöilyllään viimeisestä osiosta helpon Mercedekselle, kun italialaistiimin molemmat kuljettajat lähtivät avausvetoihin muista poiketen välikelin renkailla. Sade yltyi session lopussa, joten molemmat Ferrarit saivat vain yhdet aikakierrokset, joissa sekä Kimi Räikkönen että Sebastian Vettel sortuivat ajovirheisiin. Räikkösen ja Mercedesten väliin ehti kiilata vain Red Bullin Max Verstappen, kun taas Vettelille kävi huonommin.

Vettelin ajovirhe pudotti hänet yhdeksänneksi, mutta Ferrari-kuljettaja pääsee lähtemään kisaan kuitenkin kahdeksantena Esteban Oconin lähtöruuturangaistuksen myötä. Todennäköisesti kärkikaksikon välinen piste-ero tulee kasvamaan sunnuntain kisan jälkeen jo yli 60 pisteeseen, mikä on Hamiltonin nykyvireeseen vertailtaessa aika mahdoton ero Vettelille enää kurottavaksi.

Mercedes-kuskit lähtevät muita kärkikuskeja kovemmilla renkailla kisaan, joten sekä Verstappenille että Räikköselle voi aueta lähdössä tilaisuus haastaa hopeanuolia. Jos Mercedekset pitävät lähdössä sijoituksensa, niin he todennäköisesti ajavat muilta maisemaan.

Hondalle vihdoinkin onnistuminen kotiradalla

Japanilainen moottorivalmistaja Honda antoi uusimman moottoripäivityksensä Toro Rossolle käyttöön juuri Japanin GP:n alla. Moottoripäivitys näyttää onnistuneen, sillä Brendon Hartley oli peräti kuudes ja Pierre Gasly seitsemäs. En usko, että Toro Rosso pystyy vielä kisavauhdissa haastamaan kärkikymmenikössä tasapäisesti muita vastaan, mutta aika-ajovauhdin parantuminen lupaa ensi kaudeksi hyvää Red Bullille.

Japanin GP:n lähtövalot sammuvat Suzukassa aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton nousi tallimääräyksellä voittoon Sotshissa

1.10.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi eturivistä voittoon Sotshissa sunnuntaisessa Venäjän GP:ssä. Hamilton ja Mercedes-talli eivät kuitenkaan juhlineet kaksoisvoittoa railakkaasti, sillä paalumies Valtteri Bottas joutui luopumaan voitosta tallimääräyksellä.

Vaikka suomalaisia varmasti harmittaa Bottaksen sunnuntainen kohtalo, niin meidän täytyy ymmärtää, että nämä asiat vain kuuluvat moottoriurheiluun. Jos Mercedes ei hyödyntäisi tätä tilaisuutta, niin se voisi jopa maksaa Hamiltonille kuljettajien maailmanmestaruuden kauden päätteeksi. Nyt Bottaksen täytyy vaan saada tämä Sotshissa nähty vire myös muihin loppukauden kisoihin.

Ferrarin epätoivo kasvaa

Ferrari-talli oli ehkäpä koko viikonlopun suurin pettymys, sillä he eivät pystyneet oikeastaan missään vaiheessa haastamaan hopeanuolia. Maailmanmestaruudesta taistelevalle Sebastian Vettelille Sotshin viikonloppu oli musertava, sillä piste-ero Hamiltoniin kasvoi jo 50 pisteeseen, kun enää 125 pistettä on jaossa. Kimi Räikkönen säesti tallikaverinsa perässä ruutulipulle neljäntenä.

Vettelin ensi kauden tallikaveri Charles Leclerc jatkoi edellisessä kisassa alkanutta pisteputkeaan seitsemännellä sijallaan. Mielenkiintoista on nähdä, että onko nuoresta monacolaisesta haastamaan nelinkertaista maailmanmestaria ensi kaudella.

Synttärisankarilta kisan paras suoritus

Red Bullin Max Verstappen sekä Daniel Ricciardo lähtivät takajoukoista lähtöruuturangaistusten vuoksi. Varsinkin Verstappen ajoi suorastaan häikäisevän kisan, sillä hän olisi pystynyt ajamaan koko kisan yhdellä rengassarjalla, mitä säännöt eivät kuivalla kelillä anna myöden.

Synttärisankari Verstappen olisi pystynyt kisan lopussa haastamaan Ferrareita, mutta tiimi päätti säästää hollantilaisen voimanlähdettä tuleviin kisoihin. Verstappen oli ruutulipulla viides ennen tallikaveri Daniel Ricciardoa, jonka avausstinttiä hidasti rikkinäinen etusiipi.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Suzukan radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Bottas paalulle Sotshissa

30.9.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas jatkoi täydellistä putkeaan Sotshissa, kun hän ajoi Venäjän GP:n paalupaikalle. Bottas on lyönyt jokaisessa Venäjän GP:n aika-ajossa tallikaverinsa koko F1-uransa ajan.

Aika-ajon viimeiseen osioon asti näytti vahvasti siltä, että MM-pistejohtaja Lewis Hamiltonille ei löytyisi haastajaa paalupaikasta. Sitten Bottas iski avausvedoilla neljä tuhannesosaa tallikaveriaan nopeamman ajan. Kun Hamilton sortui ajovirheeseen viimeisellä yrityksellään, niin Bottaksen paalua eivät pystyneet edes Ferrarit uhkaamaan.

Jos Bottas saa kisassa hyvän lähdön ja on tallikaveriaan nopeampi, niin uskon Mercedeksen antavan suomalaiselle mahdollisuuden ajaa voitosta. Ainoa uhka on se, jos Bottas on hitaampi kisavauhdissa kuin Hamilton, jonka taustapeileissä vaanivat Ferrarit. Tällöin Mercedeksen olisi todennäköisesti pakko käyttää tallimääräystä.

Ferrarit olivat iso pettymys

Ferrari toi Mercedeksen ohella yhden kauden suurimmista päivityspaketeista Sotshiin, mutta maranellolaiset joutuivat pettymään suorituskykyynsä aika-ajoissa. Sebastian Vettel oli kolmas ja Kimi Räikkönen neljäs. Ainoa valonpilkahdus on Sotshin pitkä pääsuora, joka mahdollistaa imuavun hyödyntämisen startissa, johon varmasti ainakin Vettel tulee pistämään kaiken peliin.

Kilpailun luonteen kannalta olisi toivottavaa, että molemmat Ferrarit pääsisivät ainakin toisen Mercedeksen ohi, sillä muuten luulen hopeanuolten ajavan Ferrareilta karkuun itse kisassa.

Red Bullit takarivistä pistejahtiin

Red Bullit palaavat tänä viikonloppuna takaisin vanhempaan moottoripäivitykseen, mikä tarkoittaa lähtöruuturangaistuksia kilpailuun. Täten muille avautui korkeita lähtöpaikkoja, kun Haasin Kevin Magnussen oli viides ja Force Indian Esteban Ocon kuudes. Sotshi olisi otollinen mahdollisuus Force Indialle kuroa piste-eroa kiinni muihin keskikastin talleihin, kun Singapore oli tiimille täysi pannukakku.

Sauber sai molemmat autonsa mukaan aika-ajon päätösosioon, kun Charles Leclerc oli seitsemäs ja Marcus Ericsson kymmenes. Jos Daniel Ricciardo ja Max Verstappen selviävät takarivistä kisan maaliin, niin Red Bull-kaksikko taistelee vähintään sijoituksesta Leclercin kanssa. Lähdössä ja avauskierroksilla kannattaa seurata Red Bull-kuljettajia.

Venäjän GP:n lähtövalot sammuvat poikkeuksellisesti jo klo 14.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton vankisti MM-johtoansa Singaporessa

17.9.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton tarttui tiukasti kiinni maailmanmestaruuteen, kun hän ajoi Singaporen GP:n voittoon sunnuntaina. Hamiltonin mestaruusmahdollisuuksille teki hyvää se, että Ferrarin Sebastian Vettelin jäi vasta kolmanneksi.

Hamilton kontrolloi oikeastaan kilpailua lähdöstä ruutulipulle saakka, sillä oikeastaan vain kertaalleen pääsi Red Bullin Max Verstappen lähelle brittiä. Verstappen on pystynyt varsinkin kesätauon jälkeen maksimoimaan hyvin lähtöpaikkansa, kun samalla tallikaveri Daniel Ricciardon vauhti on mystisesti kadonnut kokonaan.

Vettelille toisen sijan maksoi muita aiempi pysähdys, minkä seurauksena hän jäi Force Indian Sergio Perezin hidastamaksi. Ferrarille on sattunut näitä taktisia kömmähdyksiä aika tavalla tällä kaudella ja ne alkavat näin loppukaudesta näkyä pistetaulukossa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Ferrari tarvitsee suurta ihmettä, mikäli he aikovat taistella molemmista mestaruuksista.

Suomalaiset pidättelivät toisiaan

Mercedeksen Valtteri Bottas oli yllättävän vaisu tänäkin viikonloppuna. Bottaksen olisi pitänyt pystyä haastamaan kisan lopussa Vetteliä, jonka renkaat olivat huomattavasti suomalaisen renkaita kuluneemmat. Ferrarin Kimi Räikkösellä vuorostaan olisi ollut enemmän kyytiä, mutta Singaporen radan luonne ei tarjonnut Ferrari-kuskille ohitusmahdollisuuksia. Samalla Bottas nousi kolmantena sarjassa olevaa Räikköstä enää kolmen pisteen päähän.

McLarenin Fernando Alonso hyödynsi vapaan rengasvalinnan, kun hän ajoi upeasti seitsemänneksi. Alonso on viimeksi pystynyt vastaavaan huhtikuussa Bakussa. Ferrarille ensi kaudeksi siirtyvä Charles Leclerc vuorostaan päätti viiden kilpailun mittaisen pisteettömän putkensa, kun monacolainen oli ruutulipulla yhdeksäs.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua, kun vuorossa on Venäjän GP Sotshin moottoriradalta.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamiltonin megakierros siivitti paalulle Singaporessa

16.9.2018 F1-ennakot

Singaporen katurata ei ole viime vuosina sopinut Mercedeksen autolle, mutta Lewis Hamiltonin megakierros lauantain aika-ajoissa nosti hopeanuolen värit takaisin paalupaikalle. Hamiltonilla on loistava mahdollisuus vankistaa entisestään MM-johtoansa.

Ferrarit olivat olleet aina aika-ajoihin saakka kovimmassa vauhdissa, kunnes Hamilton löysi hirmuvauhdin aika-ajojen jälkimmäiselle puoliskolle. Hamiltonin kanssa maailmanmestaruudesta taisteleva Sebastian Vettel oli kolmas ja jäi peräti 0,6 sekunnin päähän paalusta.

MM-kärkikaksikon väliin kiilasi Max Verstappen, joka joutui taistelemaan läpi aika-ajon voimanlähteensä kanssa, joten Red Bull-kuski onnistui erinomaisesti varsinkin, kun verrataan tallikaveri Daniel Ricciardoon, joka jäi vasta kuudenneksi. Eturivistä lähtevä Verstappen pistää varmasti kaiken peliin lähdössä, joten häntä kannattaa sekä Hamiltonin että Vettelin pitää silmällä startissa.

Vaikea kisa edessä suomalaisilla

Mercedeksen Valtteri Bottas jäi neljänneksi. Eroa tallikaveriin kertyi peräti 0,7 sekuntia. Ferrarin Kimi Räikkönen oli viides, mutta hän hävisi tallikaverilleen vain reilun 0,1 sekuntia. Suomalaisille on luvassa vaikea kisa normaaliolosuhteissa, mutta mahdolliset sadekuurot voisivat muuttaa voimasuhteita suomalaisille suosiollisiksi. Uskon siihen, että tänään ainakin toinen suomalaisista seisoo kilpailun päätteeksi palkintokorokkeella.

Otetaan kiinni vielä Räikkösen uudesta Sauber-sopimuksesta. Räikkösen kaksivuotinen sopimus julkaistiin aiemmin tällä viikolla, joten se on saanut paljon palstatilaa lehdissä tällä viikolla. Näen sen positiivisena asiana, sillä ensinnäkin Sauberilla Räikkönen saa tasapuolisen mahdollisuuden tallikaverinsa kanssa, mitä hän ei ole saanut Ferrarilla. Näen, että tässä on samanlaisia piirteitä kuin Lotus-siirrossa, eipä silloinkaan kukaan olisi uskonut suomalaisen pystyvän ajamaan kovia suorituksia.

Singaporen GP:n lähtövalot sammuvat iltavalaistuksessa klo. 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton löi Räikkösen Monzan trillerissä

3.9.2018 F1-kisat

Ferrarit olivat ylivoimaisia voittajasuosikkeita kotiyleisönsä edessä, kun Maranellon punaiset valtasivat eturivin Italian GP:hen. Mercedeksen Lewis Hamilton oli kuitenkin toista mieltä, sillä hän hyödynsi haastaja Sebastian Vettelin avauskierroksen pyörähdyksen ennen kuin hallitseva maailmanmestari saalisti vielä Kimi Räikkösen matkalla jälleen yhteen osakilpailuvoittoon Monzan radalla.

Räikkönen teki jälleen kerran kaiken voitavansa eikä voittaminen ainakaan taistelutahdosta jäänyt kiinni, mistä osoituksena upea ohitus ulkokautta Hamiltonista heti turva-auton poistuttua. Mutta Ferrari sortui jälleen perisyntiinsä eli taktiikkavirheeseen. Räikkönen otettiin liian aikaisin renkaidenvaihtoon, vaikka tällä radalla näytti siltä, että niin sanottu undercut eli aikaisempi pysähdys ei vielä avauskierroksella onnistunut. Räikkösen olisi pitänyt pysähtyä vasta Hamiltonin jälkeen, jolloin todennäköisesti renkaat olisivat kestäneet ruutulipulle asti. Harmittaa valtavasti, jos suomalainen ajoi sunnuntaina viimeisen kisansa Monzassa Ferrari-kuskina.

Vettelin hermokontrolli petti jälleen kerran

Historia on Vettelin kannalta toistamassa pahasti itseään, kun Vettel sähläsi Monzassa kuten viime kaudella muun muassa Singaporessa. Vettelillä ei ole varaa tällä hetkellä virheisiin, sillä Ferrarilla on tällä hetkellä jopa nopeampi auto kuin Mercedeksellä. Jos Vettel olisi malttanut mielensä avauskierroksella, niin hän olisi sijoittunut kisassa toiseksi, jolloin piste-ero Hamiltoniin olisi vain 22 pistettä, kun nyt se on jo 30 pojoa.

Vettelin on pakko saada kavennettua piste-eroa jo Singaporessa, sillä Hamilton on koko tämän kauden ajanut huomattavasti saksalaista kypsemmin pisteille. Tällä kaudella Vettel on menettänyt omiin virheisiinsä runsaasti enemmän pisteitä kuin Hamilton.

Verstappen jälleen tuomariston hampaissa

Red Bullin Max Verstappen oli ajamassa näkymätöntä kilpailua kolmantena, kunnes Valtteri Bottas nousi hänen tuntumaansa myöhäisen pysähdyksen ja uusien renkaidensa ansiosta. Bottas siirtyi avausmutkassa radan ulkoreunaa, jonne Verstappen vaihtoi jarrutusalueella ja lähes kiilasi suomalaisen ulos radalta.

Verstappenille tuomittiin tilanteesta viiden sekunnin rangaistus, mikä on liian vähän noin suuresta rikkeestä. Nuorukaisen kitinä rangaistuksesta osoittaa sen, että häneltä puuttuu edelleen itsekriittisyyttä, jota pitäisi olla kuljettajalla, joka ajaa jo neljättä kauttaan kuninkuusluokassa.

Useat kuljettajavaihdokset eivät järkeviä

Useissa tiedotusvälineissä on odoteltu isoja siirtoja kuljettajamarkkinoilla jo kesken kauden. Itse en niihin enää tässä vaiheessa kautta usko, sillä niin moni keskikastin tiimi tarvitsee kipeästi MM-pisteitä, että uuden kuljettajan nostaminen autoon ilman testejä on suorastaan hullua. Lance Stroll todennäköisesti siirtyy vielä tämän kauden aikana miljardööri-isänsä omistamaan Force India-talliin, jolloin Williamsille jäisi toinen ajopaikka täytettäväksi.

Kun Haasin Romain Grosjean hylättiin kuudennelta sijalta sääntöjenvastaisen auton takia Monzassa, niin se avitti Belgian GP-viikonlopun alla uusille omistajille siirtyneen Force Indian pistepussia. Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs. ”Uusi” Force India on kerännyt nyt kahdessa kisassa yhteensä 32 pistettä, jolla he ovat seitsemäntenä merkkimestaruussarjassa. Jos he jatkavat vastaavanlaisella vireellä, niin Haasin 76 pistettä on vielä loppukauden aikana uhattuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Vettel lähestyi MM-kärkeä voitollaan

28.8.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi voittoon sunnuntaisessa Belgian GP:ssä ennen MM-haastajaansa Lewis Hamiltonia. Vettel ajoitti hyökkäyksensä avauskierroksella täydellisesti, minkä ansiosta hän pääsi paalumies Hamiltonista ohi pitkällä Kemmelin suoralla ja ajaen täten kontrolloidusti voittoon.

Lähellä oli, että toisesta rivistä lähteneet Force India-tallin kuljettajat olisivat yllättäneet eturivin kuskit, sillä Esteban Ocon käväisi Kemmelin suoralla hetkellisesti jopa Vettelin rinnalla, mutta joutui taipumaan tallikaveri Sergio Perezin taakse neljänneksi.

Tämän lähemmäs kärkiautojen haastamista eivät Perez ja Ocon yltäneet, mutta loistavat pisteet ”uudelle” tallille, kun Perez oli ruutulipulla viides ja Ocon kuudes. Jos Force India saa rahoituksensa uusien omistajien myötä kuntoon, niin heillä on kaikki mahdollisuudet nousta vielä loppukauden aikana neljänneksi autonvalmistajien sarjassa, sillä he saivat jo yhdessä kisassa kasaan neljäsosan Renault-tallin tämänhetkisestä pistemäärästä.

Halon käyttö pelasti pahimmalta

Avausmutkassa rytisi jälleen kuten Spassa on tapana aina silloin tällöin tapahtua. Takarivistä startannut Renault’n Nico Hülkenberg missasi täydellisestä jarrupaikkansa, minkä seurauksena hän lähetti McLarenin Fernando Alonson yläilmojen kautta suoraan Charles Leclerin Sauberin päälle. McLaren-auton etupyörä osui kovalla vauhdilla Leclercin Sauberin Halo-turvakaareen, joka kärsi mittavia vaurioita kolarissa.

Nyt viimeistään suurimmatkin Halon kritisoijat joutuvat myöntämään turvakaaren olevan tarpeellinen, sillä ilman sitä McLaren-auton etupyörä olisi osunut todennäköisesti supertulokas Leclercin kypärään erittäin vakavin seurauksin. Halo suojasi myös Alonsoa, jonka auto olisi helposti voinut kääntyä jopa ylösalaisin iskun voimasta. Tilanteesta tuomittiin ansaitusti Hülkenbergille 10 lähtöruudun rangaistus ensi viikonloppuna ajettavaan Italian osakilpailuun.

Räikkösen viikonlopulle ikävä päätös

Ferrarin Kimi Räikkönen lähti matkaan vasta kuudentena, kun hänen tiiminsä pilasi suomalaisen viimeisen aikakierroksen lauantain aika-ajoissa. Räikkönen otti avausmutkan varmasti, mutta ei voinut mitään sille, että Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi kiihdytyksessä suoraan päin suomalaista. Tästä seurauksena mittavat vahingot autoon, joista vähäisimpänä puhjennut takarengas.

Ferrari yritti väkisin pitää suomalaista radalla, vaikka tv-kuvista oli hyvin havaittavissa, että tuolla autolla ei pitäisi enää ajaa metriäkään. Räikkösen DRS-siipi oli osittain auki mutkissa, kun suomalainen yritti ajaa niihin nopealla vauhdilla. Pelkästään suurella onnenpotkulla selvittiin vakavasta onnettomuudesta, sillä jos takasiipi olisi pettänyt joko Eau Rougessa tai Blanchimontessa, niin ulosajolla olisi voinut olla katastrofaaliset seuraukset.

Räikkönen on erityisesti tällä kaudella kärsinyt huonosta onnesta ja monesti hänen kisaviikonloppunsa on mennyt piloille ilman suomalaisen omaa syytä. Ferrarillakin on aika tallipäällikkö Arrivabeneä myöden herätä ja keskittyä siihen, mitä suomalaiskuskin auton ympärillä tapahtuu, sillä Belgian viikonloppu oli täynnä amatöörimäisiä virheitä.

Turva-auto oli Bottaksen pelastus

Mercedeksen Valtteri Bottas lähti matkaan 17. ruudusta, sillä hän kärsi tänä viikonloppuna moottoriosien vaihdosta tuomittuja rangaistuksia. Bottas oli monissa haastatteluissa painottanut kärsivällisyyttä avausmutkassa, mutta hän itse sortui siihen La Sourcessa.

Bottas ajoi suoraan Williamsin Sergei Sirotkinin perään, minkä seurauksena hän vahingoitti etusiipeään jo ennen avausmutkaa. Suomalaiskuskin onneksi avausmutkassa rytisi vielä enemmän muiden toimesta, sillä ilman turva-autoa neljän parhaan joukkoon ajaminen ja kolmmaneksi yltäneen Max Verstappenin painostaminen olisi ollut vaikeata.

Selvästi Bottaksen tällä kaudella kokemat vastoinkäymiset ovat alkaneet vaikuttaa hänen ajamiseensa. Unkarin viimeisten kierrosten tapahtumat ja nyt Belgian avausmutkan hölmö kömmähdys ovat kasvattaneet suomalaisen rangaistuspisteet jo neljään, kun 12 pisteestä napsahtaa yhden kisan kilpailukielto.

Mainitaan vielä Toro Rosson Pierre Gaslyn hieno ajo Haas-tallin kuskien perässä yhdeksänneksi. Gasly ja Toro Rosso ovat saaneet tällä kaudella huomattavasti enemmän suorituskykyä irti Hondan voimanlähteestä, kun McLaren sai niistä viimeisen muutaman vuoden aikana.

Marcus Ericsson hyödynsi avausmutkan tapahtumat ja toi Sauberinsa ruutulipulle jälleen kymmenentenä.

F1-kausi jatkuu siis jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Monzan radalla!

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne

Merkkimestaruustilanne