Selaat arkistoa kohteelle Hamilton.

Hamilton ylivoimaiseen voittoon Ranskassa

24.6.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamiltonille ei löytynyt pysäyttäjää, kun hallitseva maailmanmestari ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon Ranskan GP:ssä sunnuntaina. Kisan jännittävimmät hetket nähtiin viimeisellä kierroksella, kun neljä kuljettajaa taisteli jäännöspisteistä.

Hamilton sai siis paalulta loistavan startin eikä eturivistä startanneella Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottaksella ollut mahdollisuuksia haastaa kärkisijasta. Bottas oli vielä kisan lopussa suurissa ongelmissa renkaidensa kanssa, mikä mahdollisti Ferrarin Charles Leclercin nousun suomalaisen kantaan. Jos Ferrari olisi antanut Leclercin hyökätä jo muutamaa kierrosta aiemmin, olisi monacolainen voinut hyvinkin olla toinen kisassa.

Ranskan viikonloppu oli jälleen yksi hukattu mahdollisuus Bottaksen MM-haaveiden kannalta, sillä piste-ero on jo 36 pistettä Hamiltonin hyväksi. Seuraavan kisan näyttämönä toimiva Red Bull Ring on ollut vahva rata Bottakselle, sillä hän on ajanut paalulle viimeisissä kahdessa kisassa, joista ensimmäisessä suomalaiskuski ajoi vielä voittoon. Jos Hamilton vielä voittaa Bottaksen Red Bull Ringillä, niin sitten hallitsevaa maailmanmestaria tuskin mikään pysäyttää.

Red Bullin Max Verstappen piti neljännen sijan Ranskan GP:ssä ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä, joka nousi seitsemännestä lähtöruudusta viidenneksi. Vettel sai vielä lisäpisteen kisan nopeimmasta kierroksesta.

Ferrarin kannalta näyttää synkältä, sillä Mercedes on suorituskyvyssä selvästi edellä eikä hopeanuolessa näytä olevan tällä hetkellä minkäänlaisia heikkouksia. Uskon, että kesätaukoon asti mennään Mercedeksen komennossa. Ferrari voi haastaa Mercedeksen vasta aikaisintaan kauden jälkimmäisellä puoliskolla.

Räikköseltä kauden paras suoritus

Alfa Romeon Kimi Räikkönen palasi Ranskan GP:ssä pisteille ensimmäistä kertaa sitten huhtikuun Bakun osakilpailun. Räikkönen lähti kisaan kovilla renkailla 12:nnesta ruudusta pitäen koko kisan Renault’n Nico Hülkenbergin takanaan. Alfa Romeo oli laatinut loistavan taktiikan, sillä Räikkönen pysähtyi keskikoville renkaille ennen Hülkenbergiä eikä suomalaiskuskin vauhti hiipunut missään vaiheessa.

McLarenin Carlos Sainz pääsi tallikaverinsa Lando Norrisin ohi kuudenneksi, kun tulokaskuskin vauhtia hidastivat tekniset ongelmat. Norrisin autossa oli vikaa muun muassa tasauspyörästön sekä ohjaustehostimen kanssa. Näin ollen Renault’n Daniel Ricciardo pääsi DRS-takasiiven avulla haastamaan McLaren-kuskia viimeisellä kierroksella, mutta Ricciardo ajautuessaan leveäksi työnsi tulokaskuskin ulos radalta. Tämä avasi Räikköselle tilaisuuden molempien ohittamiseen, mutta Ricciardo pääsi oikaisunsa myötä suomalaiskuskin imuun ja ohitti hänet rataviivojen ulkopuolisia alueita hyödyntäen. Näin ruutulipulle tultiin järjestyksessä Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg ja Norris.

Tuomaristo kokoontui tutkimaan tilannetta kisan jälkeen, minkä seurauksena Ricciardo sai kaksi erillistä viiden sekunnin aikarangaistusta, jotka pudottivat australialaisen ulos pisteiltä. Näin ollen Räikkönen nousi lopputuloksissa seitsemänneksi. Alfa Romeon Antonio Giovinazzi lähti pehmeillä renkailla kahdeksantena, mutta kuten ennen kisaa arveltiin, niin pehmeät renkaat eivät kauaa pysyneet kilpailukykyisinä. Giovinazzi joutui pysähtymään jo aikaisessa vaiheessa eikä hän ikinä noussut enää taistelemaan pistesijoista. Alfa Romeo taistelee merkkimestaruuspisteissä kuudennesta sijasta, mutta he antavat tarpeettomasti tasoitusta muihin sillä, että vain toinen kuski pystyy keräämään pisteitä. Tämä asia voi vielä maksaa sveitsiläistiimille useita miljoonia palkintorahaa kauden päätteeksi.

Onko Gaslyn lähtölaskenta jo alkanut?

Red Bullin Pierre Gasly olisi jäänyt Ranskan GP:ssä ilman pisteitä, mutta Ricciardon rangaistus toi kotiyleisön edessä ajaneelle Gaslylle yhden pisteen. Gasly ajoi hyvän ekan stintin pehmeillä renkailla, mutta koville renkaille siirryttäessä hänen vauhtinsa katosi aivan täydellisesti. Ranskalaiskuski taisi hävitä tallikaverilleen lähes minuutin tässä kisassa.

Huhut Gaslyn korvaamisesta tuskin laantuvat lehdistössä tämän viikonlopun jälkeen. Mielenkiintoista on nähdä, että kuinka pitkään erittäin herkästä liipaisinsormesta tunnetun Helmut Markon pinna kestää katsoa ranskalaiskuskinsa esityksiä. Ongelmana on se, että parempia korvaavia kuskeja ei tällä hetkellä löydy Red Bullin kuljettajaohjelmasta. Gaslyn seuraava näytönpaikka on positiivisesti ajateltuna jo ensi viikonloppuna.

F1-kausi jatkuu siis jo tulevana viikonloppuna ajettavalla Itävallan osakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton palasi paalukantaan Ranskassa

23.6.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle Ranskan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamilton löi paalutaistossa niukasti tallikaveri Valtteri Bottaksen. Vuorostaan McLarenit vastasivat aika-ajojen suurimmasta yllätyksestä.

Bottas oli dominoinut harjoituksia, mutta Hamilton sai aika-ajon viimeisessä osiossa kasaan suomalaista paremman kierroksen. Paul Ricardin radalla on pitkä lähtökiihdytys avausmutkaan, joten lähdössä vain hallitsevan maailmanmestarin imuun ja jarrutuksessa ohi. Jos Hamilton pitää lähdössä kärkipaikkansa, niin häntä on tosi vaikea voittaa ilman teknistä ongelmaa tai tiimin tekemää virhettä varikkopysähdyksen aikana.

Ferrarin Charles Leclerc oli kolmas ennen Red Bullin Max Verstappenia. Sekä Leclerc että Verstappen yrittävät lähdössä haastaa eturivistä lähteviä hopeanuolia. Vuorostaan Ferrarin Sebastian Vettel sekä Red Bullin Pierre Gasly epäonnistuivat aika-ajoissa. Vettel oli seitsemäs ja Gasly vasta yhdeksäs.

McLarenit aika-ajojen yllättäjät

Lando Norris oli peräti viides ja tallikaveri Carlos Sainz kuudes aika-ajoissa. Kyseessä on McLaren-tallin paras aika-ajo sitten vuoden 2014 Venäjän osakilpailun. McLarenien tilanne näyttää hyvältä myös kisaa ajatellen, sillä he starttaavat kärkikuskien ohella keskikovalla renkaalla kisaan. Tällä kaudella McLaren-talli on selvästi saanut autonsa toimimaan paremmin Renault’n voimanlähteen kanssa kuin itse ranskalaismerkin tehdastiimi. Daniel Ricciardo oli aika-ajojen yhdeksäs, kun taas Nico Hülkenberg jäi 13:nneksi.

McLaren saa siis lähdössä olla tarkkana erityisesti Vettelin ja Ricciardon kanssa, sillä varsinkin Ferrari-kuski on ollut viime kisan tapahtumien jälkeen erittäin ärsytetyllä fiiliksellä liikenteessä. Pehmeillä renkailla kisaan starttaava Gasly vuorostaan joutuu kisan alkuvaiheessa jo pysähtymään, joten ranskalaisen on todella vaikeata kotikisassaan haastaa nopeampaa tallikaveriaan.

Alfa on ottanut edistysaskelia

Alfa Romeon Kimi Räikkönen jäi niukasti kärkikymmenikön ulkopuolelle aika-ajoissa. Räikkönen oli 12:s. Alfan potentiaalin osoitti Antonio Giovinazzi, joka ylsi toista kertaa tällä kaudella viimeiseen osioon. Giovinazzi lähtee kisan 10. ruudusta.

Alfan päivitysosat ovat selvästi parantaneet heidän suorituskykyään, joten Räikkösellä on hyvät mahdollisuudet ajaa pisteille ensimmäistä kertaa sitten Bakun viikonlopun. Sanoisin, että yhdeksäs sija olisi jo hyvä tulos ja siitä ylöspäin olisi pelkkää posia. Giovinazzin on vaikeata pystyä pitämään pistesijoitustaan, sillä hän starttaa kisaan pehmeällä renkaalla, joten hän joutuu pysähtymään todella aikaisin. Näin isojen turva-alueiden omaavalla radalla myöskään turva-autolle ei ole hirveän isoa todennäköisyyttä.

Aika-ajojen suurin pettymys oli Haas-talli, sillä heidän autonsa että kuljettajien suorituskyky tuntuu vaihtelevan rajusi viikonlopusta toiseen. Jos Kevin Magnussen ja Romain Grosjean saavat pakettinsa kasaan kisassa, niin amerikkalaistiimin autoilla pitäisi olla mahdollista nousta jäännöspisteille.

Ranskan GP:n lähtövalot sammuvat klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Kiistanalainen aikasakko nosti Hamiltonin voittajaksi Kanadassa

10.6.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Ferrarin Sebastian Vettelin kiistanalaisen aikasakon myötä Kanadan GP:n voittajaksi. Vettel sai aikasakon, sillä tuomaristo katsoi Ferrari-kuskin palanneen ajovirheensä jälkeen vaarallisesti radalle suoraan Hamiltonin eteen.

Paalulta startannut Vettel piti lähdössä rinnaltaan lähteneen Hamiltonin takanaan. Ferrari-kuski onnistui pitämään hallitsevan maailmanmestarin takanaan varikkopysähdysten jälkeen.

Kisan puhuttavin hetki tapahtui 48. kierroksella, kun Vettel ajautui ulos radalta avaussektorissa, mutta palasi nurmikon kautta suoraan ajolinjalle. Hamilton joutui lähes pysähtymään välttääkseen kontaktin johtajan kanssa. Pitkällisen pohdinnan jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille viiden sekunnin aikasakon, mikä jälleen kerran osoittaa, että kuinka pahasti vialla on nykyinen F1-tuomaristo.

Lähestulkoon kaikki entiset GP-kuskit ovat julistaneet tuomion naurettavaksi. On pakko olla heidän kanssaan samaa mieltä, sillä tuomaristo on tälläisillä päätöksillä tappamassa kilvanajon kokonaan kuninkuusluokasta. F1-kuskien pitäisi olla gladiaattoreita, jotka taistelevat loppuun asti radalla kymmenesosasekunneista eikä kisoja pitäisi ratkaista kabinetissa. Tämä oli vieläpä ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun voitosta oikeasti taisteltiin kärkikuskien kesken. Tälläisillä päätöksillä ei ainakaan uusia katsojia saada ja pahimmassa tapauksessa karkotetaan jo vakiintuneita katsojia pois tv-ruutujen äärestä.

Ferrari-talli aikoo valittaa Vettelin saamasta aikasakosta, mutta mielestäni aikasakkoa ei voi mitätöidä, sillä Hamilton ei lopussa yrittänyt ohittaa johtajaa aikasakosta johtuen. Olen aika varma, että ilman aikasakkoa Hamilton olisi enemmin tai myöhemmin päässyt saksalaisen ohi, mutta ainakin kilpailulle olisi saatu rehti, urheilullinen päätös.

Bottaksen MM-haaveille kova kolaus

Mercedeksen Valtteri Bottas putosi ruudusta kuusi lähdössä seitsemänneksi, kun Nico Hülkenberg pääsi ohi pehmeiden renkaidensa turvin. Bottas maksoi kovaa hintaa lauantaisesta virheestään, sillä hänen oli äärimmäisen vaikeata ohittaa muita kuljettajia kisassa. Suomalaisella oli lopussa sen verran iso kaula, että hän pystyi tekemään ylimääräisen pysähdyksen, minkä seurauksena kisan nopeimmasta kierroksesta lisäpiste ja neljäs sija Ferrarin Charles Leclercin perässä.

Pari heikkoa viikonloppua ovat pudottaneet Bottaksen jo 29 pisteen päähän tallikaveristaan MM-pisteissä. Suomalaisen on pakko ryhtyä kuromaan piste-eroa umpeen heti seuraavasta kisasta alkaen, sillä muuten Hamilton on vastustamattomasti matkalla jälleen kohti mestaruutta.

Yhdeksäntenä lähtenyt Red Bullin Max Verstappen teki rohkeiden ohitusten sekä virheettömän ajon seurauksena nousun viidenneksi. Verstappen tuskin olisi viidettä sijaa korkeammalle päässyt, vaikka olisikin startannut kolmantena, sillä sen verran nopeampia kärkinelikko oli kisamatkalla.

Pierre Gaslyn ympärillä tuskin huhumylly laantuu, sillä viidentenä startannut Red Bull-kuski jäi vasta kahdeksanneksi. Gaslyn edelle kiilasivat Renault-kaksikko Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg, joka ei ollut tyytyväinen kilpailun loppupuolella saamaansa tallimääräykseen. Ranskalainen autonvalmistaja halusi tallimääräyksellä turvata ison pistepotin, jonka ansiosta he nousivat merkkimestaruuspisteiden kahdeksannelta sijalta viidenneksi.

Viimeiset pistesijat menivät vasta 17:ntenä startanneelle Lance Strollille, joka ajoi yhden uransa parhaimmista kisoista sijoittuen yhdeksänneksi kotiyleisönsä edessä. Toro Rosson Daniil Kvjat otti viimeisen pistesijan.

Alfa Romeon vaikeuksille jatkoa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen putosi huonon lähdön myötä alussa viimeiseksi. Räikkönen nousi muutamien ohitusten myötä aina 13:nneksi asti, mutta lopussa nähty ylimääräinen pysähdys pudotti suomalaisen 15:nneksi. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi aika näkymättömän kisan, joista ainoana näkyvänä suorituksena jäi pyörähdys avausmutkassa kisan puolivälissä. Giovinazzi nousi tallikaverinsa ylimääräisen stopin myötä 13:nneksi.

Täytyy vain toivoa, että seuraavaan kisaan tulevat päivitysosat parantavat Alfa Romeon suorituskykyä, sillä muuten sekä Räikköselle että suomalaisille F1-faneille on vielä pitkä ja raskas loppukausi edessä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena Paul Ricardin radalla ajettavalla Ranskan GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Vettel palasi paalukantaan Kanadassa

9.6.2019 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti maagisella aikakierroksellaan paalupaikan Kanadan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Vettel on viimeksi ollut paalupaikalla viime heinäkuussa Saksan osakilpailussa. Ferrari-tiimille kyseessä oli ensimmäinen paalu sitten maaliskuisen Bahrainin GP:n.

Ferrari-tiimi tuli vahvasti mukaan paalutaistoon lauantaina, sillä vielä perjantain harjoituksissa näytti vahvasti siltä, että Mercedes on päivitetyn voimanlähteensä ansiosta edelleen nopeimpia. Ferrarit olivat nopeita lauantain harjoituksissa eikä vauhti hyytynyt aika-ajoissa.

Vettel otti paalun ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia. Charles Leclerc oli Ferrarillaan kolmas, mutta hävisi kärkikaksikolle aika-ajoissa jo yli puoli sekuntia. Ferrarille kisasta tekee vaikean heidän heikko kisavauhtinsa, sillä pitkissä vedoissa Mercedes on ollut selkeästi nopeampia. Lähdöllä on jälleen kisan kannalta erittäin tärkeä merkitys, sillä Hamilton voi johtoon päästessään ajaa muilta helposti karkuun.

Ricciardo aika-ajon yllättäjä

Renaul-talli on ollut alkukauden suurin pettymys, sillä he ovat merkkimestaruuspisteissä vasta kahdeksantena huolimatta heidän suurista resursseistaan. Kanadan GP:n harjoituksissakaan heidän vauhtinsa ei vakuuttanut, mutta aika-ajoihin ranskalainen autonvalmistaja löysi uutta potkua. Daniel Ricciardo ajoi kirkkaasti kauden parhaimman aika-ajonsa, kun australialainen ajoi upeasti neljänneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg starttaa kisaan seitsemäntenä.

Molemmat saavat lähdössä tarkkailla Mercedeksen Valtteri Bottasta, joka epäonnistui aika-ajoissa. Bottas oli vasta kuudes, mutta vain kymmenyksenkin parannuksella hän olisi ollut kolmas. Yleensä virheetön suomalainen teki lukuisia ajovirheitä aika-ajoissa, mihin hänellä ei ole varaa, jos hän aikoo tosissaan taistella maailmanmestaruudesta tällä kaudella. Jos Hamilton voittaa Kanadassa, niin Bottaksen on päästävä palkintokorokkeelle, sillä muuten Hamiltonin täytyy syystä tai toisesta keskeyttää kertaalleen suomalaista enemmän loppukauden aikana.

Red Bull-tiimi vuorostaan jätti Max Verstappenin aikakierroksen viimeiselle minuutille, joka kostautui Haasin Kevin Magnussenin osuttua rajusti seinään lähtösuoralle kiihdytettäessä. Magnussen selvisi rytäkästä säikähdyksellä, mutta joutuu kisaan kärkikymmenikön sijaan lähtemään varikolta.

Verstappen jäi ulos aika-ajon viimeisestä osiosta, mutta nousee muiden rangaistusten myötä yhdeksänneksi. Selkeästi alakynnessä ollut Red Bull-tallikaveri Pierre Gasly starttaa kisaan viidentenä, mutta en olisi yllättynyt siitä, että tuoreella renkaalla lähtevä Verstappen tulisi selvästi tallikaverinsa edellä maaliin kisassa. Uskon, että Verstappen olisi ollut helposti aika-ajojen kolmas ilman tuota Magnussenin ulosajon tuomaa punaista lippua.

Räikkösellä jälleen vaikea viikonloppu

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ei onnistunut aika-ajoissa ja putosi ulos jo avausosiossa. Räikkönen starttaa kisaan 16:ntena, mutta pisteille pääseminen vaatii muiden ongelmia tai muista radikaalisti poikkeavaa taktiikkaa, sillä Kanadassa on yksi lyhyimmistä varikkosuorista, joten aikaa ei pala hirveästi varikolla.

Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi löi suomalaisen vasta toistamiseen aika-ajoissa tällä kaudella. Giovinazzi on muutaman kerran hölmöillyt kisoissa, joten 12:ntena lähtevä temperamenttinen italialainen voisi auttaa tallikaveriaan pisteille myös Kanadassa.

Kanadan GP käynnistyy legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla klo 21.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton paalulle Monacossa

26.5.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan Monacon GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamilton löi tallikaveri Valtteri Bottaksen vain 86 tuhannesosalla paalutaistossa. MM-sarjan pistejohtajalle paalu oli vasta kauden toinen ja uran 85:s.

Lähdöllä on tietysti ruhtinaskunnan kapeilla kaduilla äärettömän suuri merkitys, sillä ohittaminen nykyajan autoilla on äärimmäisen vaikeata kuivassa kelissä. Bottaksen täytyy lähdössä saada huomattavasti Hamiltonia parempi startti, sillä muuten ilman teknisiä ongelmia hallitseva maailmanmestari ajaa muilta karkuun.

Red Bullin Max Verstappen ylsi kolmanneksi, joten hän yrittää kaikin keinoin nousta haastamaan kärkikaksikkoa. Verstappen jätti jälleen varjoonsa tallikaveri Pierre Gaslyn, joka putoaa lähtöruuturangaistuksen myötä viidenneltä sijalta kahdeksanneksi.

Ferrarilla taas tunaroitiin

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi lauantain harjoituksissa seinään, joten hän ei saanut hirveästi tuntumaa rataan ennen aika-ajoja. Ferrari-mekaanikot tekivät kuitenkin upeaa työtä, sillä he onnistuivat lyhyessä ajassa kasaamaan Vettelin auton ajokuntoon. Moninkertainen maailmanmestari oli kuitenkin suurissa vaikeuksissa avausosiossa, joten hän joutui lähtemään ajamaan toisen aika-ajovedon.

Vettel nousi helposti toiseen osioon, mutta Ferrari ei osannut laskea oikein radan pidon parantumista, sillä samalla Charles Leclerc putosi jatkosta jo avausosiossa. Näin kotiyleisön edessä ajava Leclerc koki samanlaisen kohtalon kuin Kimi Räikkönen edellisillä Ferrari-kausilla. Monacolaisella on kova työ pisteille, jos isoja kolareita tai sadekuuroja ei nähdä kisassa.

Räikkösen toive sateessa

Aika-ajot eivät sujuneet Alfa Romeon kannalta hyvin, sillä Räikkönen oli 14:s ja Antonio Giovinazzi 15:s. Pisteille nouseminen on näistä lähtökohdista äärimmäisen vaikeaa, joten hajanaiset sadekuurot voisivat olla suomalaiskuskin pelastus sunnuntaisessa kisassa.

Giovinazzin kannalta näyttää myös huonolta, sillä hän lähtee lähtöruuturangaistuksen jälkeen vasta 18:ntena, koska F1-tulokas esteli kilpakumppaniaan aika-ajoissa.

Niki Laudaa muistetaan Monacossa

Aiemmin tällä viikolla koko moottoriurheilevaa maailmaa kohtasi suru-uutinen, kun Niki Lauda nukkui pois. Lauda muistetaan erityisesti vuoden 1976 Nordschleifen radalla sattuneesta onnettomuudesta, jossa hän sai pahoja palovammoja, kun hänet pelastettiin palavasta Ferraristaan. Vain kuusi viikkoa myöhemmin hallitseva maailmanmestari Lauda palasi takaisin ajohommiin, jonka jälkeen hän vielä myöhemmin juhli kahta maailmanmestaruutta.

Tänä viikonloppuna Monacossa muistetaan usealla eri tavalla Laudaa, joten näistä tapahtumista tulee varmasti kaikille koskettavia.

Legendaarinen Monacon GP käynnistyy klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Kytkinvika maksoi Bottakselle voiton

13.5.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi toisesta lähtöruudusta voittoon sunnuntaisessa Espanjan GP:ssä. Hamiltonin voittoa avitti Valtteri Bottaksen kärsimä kytkinvika, josta paalulta startannut Bottas kärsi lähtökiihdytyksessä.

Hamilton pääsi Bottaksen rinnalle jo heti lähtökiihdytyksessä, mutta parhaimman lähdön sai Ferrarin Sebastian Vettel, joka nousi lähdössä vielä Mercedesten rinnalle. Bottas joutui näin päästämään Hamiltonin edelleen, sillä kolme autoa rinnakkain ei olisi avausmutkasta selvitty. Kun Bottas joutui hidastamaan, niin Vettel yritti hyökätä ohi, mutta Ferrari-kuski oli ajautua tallikaveri Charles Leclerciä päin, minkä seurauksena Red Bullin Max Verstappen pääsi ohi Ferrareista kolmanneksi.

Kisa oli luonteeltaan tyypillinen Barcelonalle, kunnes Lando Norrisin ja Lance Strollin yhteentörmäys toi turva-auton radalle. Turva-auto ei kuitenkaan vaikuttanut kärkisijoituksiin, joten Hamilton ajoi kauden kolmanteen voittoonsa ennen Bottasta. Hallitseva maailmanmestari otti myös lisäpisteen kisan nopeimmasta kierroksesta, joten Hamilton nousi takaisin MM-pistejohtoon seitsemän pisteen erolla. Mercedes jahtaa kahden viikon kuluttua Monacon ruhtinaskunnan kaduilla jo historiallista kuudetta peräkkäistä kaksoisvoittoa.

Ferrarin amatöörimäisille virheille jatkoa

Talvitestejä dominoinut Ferrari toi lukuisia päivityksiä autoonsa Espanjan viikonloppuun, sillä tavoitteena oli kuroa umpeen Mercedeksen etumatka. Toisin kuitenkin kävi, sillä Ferrari ei pystynyt niin vauhdillisesti kuin taktisesti haastamaan hopeanuolia. Ferrarin vauhti olisi riittänyt Verstappenin lyömiseen, mutta kahdesti kesti lähes viisi kierrosta Ferrarilta antaa käsky hitaammalle kuskille päästää nopeampi ohi. Näin Verstappenilla oli helppo työ ajaa kolmanneksi.

Barcelona osoitti, että Ferrarilla on vielä paljon töitä edessään, jotta he edes voisivat taistella osakilpailuvoitosta. Maailmanmestaruudesta on turha enää tällä kaudella Ferrarin haaveilla, sillä tuota virhemäärää, jonka italialaiset ovat alkukauden aikana tehneet ei ole Mercedes tehnyt koko hybridiajan aikana.

Red Bull sai jälleen molemmat autonsa pisteille, kun Pierre Gasly täydensi Verstappenin pistepottia kuudennella sijallaan. Gasly on kuitenkin edelleen erittäin kaukana Verstappenin vauhdista, joten paljon on vielä ranskalaisella parannettavaa omassa ajossaan, jotta hän pääsisi edes haastamaan Ferrareita.

Haas nousi keskikastin huipulle

Yhdysvaltalaistiimi Haas toi myös ison päivityspaketin Barcelonaan, mikä näytti toimivan myös kisapituudella. Haas olisi saanut molemmat autonsa kahdeksan parhaimman joukkoon, mutta Kevin Magnussen painoi tallikaveri Romain Grosjeanin useamman kerran ulos radalta. Magnussen piti seitsemännen sijansa, mutta Grosjean valahti kymmenenneksi.

Carlos Sainz villitsi kotiyleisönsä viimeisten kierrosten ohituksillaan, kun espanjalainen nosti McLarenin värit kahdeksanneksi. Toro Rosson venäläiskuski Daniil Kvjat kasvatti pistetiliään yhdeksännellä sijallaan.

Räikkösellä vaikea viikonloppu

Alfa Romeolla oli ensimmäistä kertaa tällä kaudella vaikea viikonloppu. Kimi Räikkönen lähti matkaan 14:nnestä ruudusta ja tuli samalla sijalla myös ruutulipulle. Alfa yritti ajaa Räikköstä vaihtoehtoisella taktiikalla, mutta pidon puute yllätti suomalaisen jo avauskierroksella pienenä ulosajona. Sen jälkeen Räikkönen nousi tasaisesti aina 14:nneksi asti.

Tulevat kisaviikonloput kertovat, että onko Barcelonassa nähty trendi todellisuutta vain yksittäistapaus. Yhtenä syynä Alfan vaisulle vauhdille saattoi olla Pirellin kovien seosten renkaat. Monacossa ajetaan taas Pirellin asteikon pehmeimmillä renkailla.

F1-kausi jatkuu siis kahden viikon päästä legendaarisilla Monacon ruhtinaskunnan kaduilla!

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 5/21 kisan jälkeen

Merkkimestaruustilanne

Bottakselle maukas revanssi Bakusta

29.4.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi kauden toiseen voittoonsa Bakussa sunnuntaina. Paalulta startannut Bottas piti lähdössä kärkipaikkansa ja nousi voitollaan takaisin MM-pistejohtajaksi. Mercedes-talli teki F1-historiaa avaamalla kauden neljällä peräkkäisellä kaksoisvoitolla.

Ensimmäistä kertaa tällä kaudella paalumies piti lähdössä piikkipaikkansa ja ajoi paalulta voittoon, vaikka Lewis Hamilton ottikin ehkä hieman liian rauhallisesti avausmutkat. Tämän jälkeen hallitsevalle maailmanmestarille ei auennutkaan toista ohituspaikkaa, vaikka hän olikin kisan viimeisillä kierroksilla lähellä tallikaveriaan, mutta Hamilton sortui pieneen ajovirheeseen.

Bottas nousi uran viidennen voittonsa myötä takaisin MM-sarjan kärkeen, mutta ero Hamiltoniin on vain Australian GP:n nopeimmasta kierroksesta saatu piste. Bakun voitto maistui varmasti makealta, sillä Bottas menetti voiton rengasrikkoon tällä samalla radalla 12 kuukautta aiemmin.

Ferrarilla vauhti yhä hukassa

Ferrarin Sebastian Vettel oli isoissa ongelmissa renkaiden kanssa kisan alussa, mutta löysi hieman vauhtia kovemmilla renkailla, kunnes virtuaalinen turva-auto viilensi renkaita liiallisesti. Vettel oli kolmas ruutulipulla. Red Bullin Max Verstappen kärsi myös tallikaveri Pierre Gaslyn keskeytyksen tuomasta virtuaalisesta turva-autosta, sillä hän putosi Vettelin imusta, jolloin Red Bull-talli teki päätöksen säästää hollantilaisen voimanlähdettä tuleviin koitoksiin.

Ulosajon aika-ajoissa kokenut Charles Leclerc näytti tekevän upeaa nousua kahdeksannelta sijalta, kunnes hänen renkaansa pettivät odotettua aikaisemmin. Ehkä Ferrarin olisi pitänyt reagoida jo aiemmin ja ottaa Leclerc sisään jo aiemmassa vaiheessa. Nyt Leclerc jäi Verstappenin taakse viidenneksi, mutta monacolainen sai sentään lisäpisteen kisan nopeimmasta kierroksesta.

Ferrarin on pakko aloittaa voittamaan Barcelonasta aloittaen, sillä muuten Mercedekselle ei löydy pysäyttäjää tälläkään kaudella. Ferrarin on nyt lopetettava taktiset virheet sekä kuljettajien ajovirheet, sillä alkukauden aikana Mercedes on pystynyt virheettömällä tekemisellään nappaamaan täyden pistepotin.

Räikkösen megasuoritus siivitti varikkosuoralta pisteille

Alfa Romeon Kimi Räikkösen aika-ajosuoritus mitätöitiin sunnuntaiaamuna, kun hänen autonsa etusiiven todettiin taipuneen puoli milliä yli sallittujen rajojen. On aika jännä sattuma, että hylkäys tapahtuu juuri sen jälkeen, kun Räikkönen kritisoi aika kovasanaisesti kansainvälistä autoliittoa perjantain tapahtumien jälkeen.

Räikkönen lähti kisaan siis muiden perältä varikolta eikä kisasta tullut helppoa, sillä renkaita oli todella vaikeata pitää optimaalisissa lämpötiloissa. Aikainen varikkopysähdys nosti suomalaisen muun muassa tallikaveri Antonio Giovinazzin edelle, mutta kisan lopussa sai olla tarkkana renkaiden lisäksi myös kierroksella ohittavien kärkiautojen kanssa. Gaslyn keskeytys sekä Daniel Ricciardon ja Daniil Kvjatin omituinen törmäily nostivat suomalaisen viimeiselle pistesijalle, joten vuoden 2007 maailmanmestari on kerännyt pisteitä kaikista tämän kauden osakilpailuista.

Bakun katurata on aina sopinut Sergio Perezille, joka jatkoi vahvaa putkeaan tuomalla Racing Pointinsa ruutulipulle kuudentena. Carlos Sainz avasi vuorostaan pistetilinsä, kun McLarenin espanjalaiskuski ajoi seitsemänneksi. Toinen McLaren-kuski Lando Norris selvisi lopun seinäkosketuksestaan huolimatta kahdeksanneksi. Kaudella 2017 toistaiseksi ainoata palkintosijoitustaan juhlinut Lance Stroll jätti aika-ajon pettymyksen taakseen, kun kanadalainen toi Racing Pointin yhdeksänneksi ruutulipulle.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä Espanjan Kataloniassa Barcelonan radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Bottas dramaattisesti paalulle Bakussa

28.4.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi paalulle dramaattisissa aika-ajoissa Bakun huippunopealla katuradalla, kun paalusuosikki Ferrarin Charles Leclerc ajoi seinään aikakierroksellaan. Paalu oli suomalaiselle kauden toinen sekä uran kahdeksas.

Bottas kävi kovan taistelun paalusta yhdessä Mercedes-tallikaverinsa Lewis Hamiltonin kanssa, mutta tällä kertaa suomalainen oli niukasti tallikaveriaan nopeampi. Toivottavasti tällä kertaa paalumies saa hyvän lähdön, sillä kaikissa aiemmissa lähdöissä tällä kaudella on jostain syystä eturivin toisesta ruudusta ampaistu kärkeen.

Kolmanneksi jäi Ferrarin Sebastian Vettel, joka valitteli imuavun puutetta aikakierroksellaan. Vettel on ollut kuten Bahrainissa koko viikonlopun nuorempaa tallikaveriansa hitaampi, mutta tällä kertaa Leclercin ajovirhe käänsi edun moninkertaiselle maailmanmestarille. Vettelin on pakko ottaa tänään riskejä ja kuroa piste-eroa hopeanuoliin umpeen, sillä muuten mestaruustaistelu on tällä kaudella Mercedes-kuskien välinen.

Vielä ei ole varmaa tietoa siitä, että pääseekö Leclerc lähtemään kahdeksantena. Jos Leclerc lähtee kärkikymmeniköstä, niin hän joutuu lähtemään kovemmilla renkailla kuin muut kärkipään kuskit, mikä voi auttaa hänet hyvinkin korkealle lopputuloksissa. Myös neljäntenä starttaavalla Max Verstappenilla on myös oma sanottavansa kärkitaistossa, mutta samaa ei voi sanoa Red Bull-tallikaveri Pierre Gaslystä, joka lähtee kisaan varikolta, sillä hän ei saapunut punnitukseen perjantaina ja aika-ajoissa hän ylitti polttoaineenvirtaukseen liittyviä rajoituksia.

Alfa Romeo kärsi rangaistuksista

Alfa Romeo-talli sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa kärkikymmenikköön aika-ajoissa, mutta valitettavasti kahdeksanneksi ajanut Antonio Giovinazzi putoaa 18:nneksi, sillä Alfa Romeo joutui vaihtamaan moottorikomponentteja hänen autoonsa ennen viikonlopun alkua.

Kimi Räikkönen oli yhdeksäs, mutta hänen aika-ajosuorituksensa hylättiin etusiiven taipuvuuden takia, minkä tuomaristo näki riittävän vakavana rikkeenä. Räikkönen joutuu näillä näkymin starttaamaan kisaan varikolta, mutta sieltäkin suomalaisella on kaiken osuessa kohdalle vielä mahdollista nousta pisteille. Olen aivan varma, että jos kyseessä olisi ollut Mercedes- tai Ferrari-tallien auto, niin he olisivat selvinneet varoituksella kuten aina FIA:n korruptoituneessa toiminnassa. Rangaistukset ovat nykyään ihan täysiä vitsejä, sillä ne perustuvat vain siihen, että kenen autoa ajat tai oletko mestaruustaistossa mukana. Nuo entiset F1-kuskit pitäisi saada pois tuolta tuomaristosta, koska nämä farssituomiot alkoivat tuon tuolileikin alkaessa.

Sergio Perez, Daniil Kvjat ja Lando Norris olivat aika-ajojen onnistujia. Perez toi Racing Pointin värit viidenneksi, Kvjat Toro Rosson kuudenneksi ja Norris McLarenin seitsemänneksi. Vuorostaan Renault- ja Haas-tallien ongelmat jatkuivat, sillä kumpikaan tiimi ei saanut autojaan viimeiseen osioon aika-ajoissa.

Lähtövalot sammuvat Bakussa klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton ylivoimaiseen voittoon Shanghaissa

14.4.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi kauden toiseen peräkkäiseen voittoon, kun formula ykkösten 1000. kisaviikonloppua vietettiin Shanghaissa. Hamilton nousi voittonsa myötä MM-pistejohtoon ensimmäistä kertaa tällä kaudella.

Kisan voitto ratkesi jo lähdössä, kun toisesta lähtöruudusta kiihdyttänyt Hamilton nousi paalulta lähteneen Valtteri Bottaksen ohi. Tämän jälkeen Hamilton kontrolloi suvereenisti eroa muihin aina ruutulipulle asti. Bottas selitti kisan jälkeen, että valkoinen lähtöviiva vaikutti hänen starttiinsa, sillä hänen takarenkaansa sutivat viivan ylityksessä. Kiinan GP:n myötä suomalainen putosi kuuden pisteen päähän tallikaveristaan MM-pisteissä. Mercedes on ensimmäinen talli, joka on yltänyt kaksoisvoittoon kauden kolmessa avauskisassa sitten vuoden 1992 ja Williams-tallin.

Ferrarin tallimääräykset puhuttivat

Ferrari-talli oli koko viikonlopun Bahrainista poiketen askeleen Mercedestä perässä. Nuori Charles Leclerc nousi lähdössä kokeneen tallikaverinsa Sebastian Vettelin ohi lähtökiihdytyksessä, mutta kun ero kärkikaksikkoon rupesi kasvamaan, niin Ferrari käski Leclercin päästämään Vettelin ohitseen. Tämä kikkailu ei kuitenkaan tehnyt muuta kuin maksoi Ferrarille aikaa, sillä Vettel ei pystynyt karkaamaan tallikaveriltaan, mikä mahdollisti Red Bullin Max Verstappenin nousemisen Ferrari-kaksikon väliin, kun Verstappen pysähtyi varikolla ennen Ferrareita.

Verstappen yritti uusilla renkaillaan päästä DRS:n avulla Vettelin ohi takasuoran jarrutuksessa, mikä on sama paikka, jossa tämä kaksikko törmäsi toisiinsa viime kaudella. Tällä kertaa selvittiin ilman osumia, mutta Vettel oli erittäin lähellä työntää kilpakumppaninsa ulos radalta. Tämän jälkeen Vettel ajoi kontrolloidusti kolmanneksi ennen Verstappenia sekä Leclerciä.

Ferrarilta sanottiin ennen kauden alkua, että Vettel on heidän ykköskuskinsa mestaruustaistelussa, mutta faktat kertovat siitä, että he ovat joutuneet käyttämään tallimääräyksiä jo kolmesti Leclercin hidastamiseksi. Jos Ferrari olisi pitänyt Leclercin Vettelin edellä ja tehnyt varikkostoppinsa, niin he olisivat todennäköisesti olleet ruutulipulla kolmas ja neljäs. Piste-ero Mercedekseen on kasvanut jo yli 50 pisteeseen, joten vahvasti näyttää siltä, että Ferrari voi haudata mestaruushaaveensa jo tässä vaiheessa kautta ja siirtää resurssinsa jo ensi vuoden autonsuunnitteluun.

Räikkönen nousi pisteille

Alfa Romeon Kimi Räikkönen teki näyttäviä ohituksia, kun hän nousi 13:nnesta lähtöruudusta yhdeksänneksi. Räikkösen takana kolisi avauskierroksella, kun Daniil Kvjat, Carlos Sainz ja Lando Norris taistelivat samasta ratatilasta, mikä päättyi kolariin. Kolarin aiheuttajana oli lisänimen ”Torpedo” saanut Kvjat, joka ei jättänyt riittävästi tilaa McLaren-kaksikolle.

Kisavauhdissa Räikkönen oli mielestäni nopein keskikastista, mutta sveitsiläistiimi piti suomalaista ehkä muutama kierros liian pitkään radalla, jolloin vuoden 2007 maailmanmestari joutui tekemään muutaman ylimääräisen ohituksen. Lopussa Räikkönen oli lähellä Sergio Pereziä, mutta suomalainen ei pystynyt pitämään kovia renkaita toimintalämpötilassa, joten hän joutui tyytymään yhdeksänteen sijaan. Tallikaveri Antonio Giovinazzi oli jälleen kaukana pisteistä, mutta hän kärsi läpi viikonlopun teknisistä ongelmista, joten toivottavasti Bakussa myös toinen Alfa Romeo-kuski saisi puhtaan viikonlopun.

Renault-talliin täksi kaudeksi siirtynyt Daniel Ricciardo pääsi ensimmäistä kertaa tällä kaudella ruutulipulle, kun Ricciardo ajoi seitsemänneksi. Toinen Renault jäi kuitenkin jälleen radan varteen, kun Nico Hülkenberg joutui keskeyttämään teknisen vian takia. Kisan upeimmasta suorituksesta vastasi Toro Rosson Alexander Albon, joka nousi varikolta kymmenenneksi. Albon ajoi rajusti ulos lauantain harjoituksissa eikä pystynyt osallistumaan ollenkaan aika-ajoon. Toro Rosso-kuski kuitenkin nousi loistavalla ajolla sekä yhden pysähdyksen taktiikalla toistamiseen pisteille tällä kaudella.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua huippunopealla Bakun katuradalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Bottas paalulle Shanghain juhlaviikonloppuna

13.4.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan jännittävässä Kiinan GP:n aika-ajoissa, kun Shanghain radalla juhlitaan tänä viikonloppuna formula ykkösten 1000. kisaviikonloppua. Bottakselle paalu oli tämän kauden ensimmäinen kuninkuusluokassa.

Paalupaikka on Bottakselle paras paikka lähteä kasvattamaan pistejohtoaan sunnuntai-iltapäivän osakilpailussa. Pistejohto on vain pisteen verran Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltoniin, joka starttaa kisaan eturivin toisesta lähtöruudusta. Hamiltonin olisi lähtökiihdytyksessä päästävä paalumiehen ohi, sillä tallikavereista yleensä ensimmäisenä ajava saa sen parhaimman varikkostrategian kilpailun läpiviemiseen.

Hopeanuolten täytyy sekä lähdössä että pitkällä takasuoralla tarkkailla peileistään Ferrareita, vaikka italialaistiimin autot hävisivätkin aika-ajoissa kolme kymmenystä Mercedekselle. Sebastian Vettel otti kolmannen sijan vain vajaan kahden sadasosan erolla Ferrari-tallikaveri Charles Leclerciin. Mielenkiintoista on nähdä, että jättääkö Leclerc noudattamatta tallimääräyksiä kuten kaksi viikkoa sitten Bahrainissa.

Red Bullin Max Verstappen oli viides, mutta ero Ferrareihin oli Bahrainista poiketen vain kaksi kymmenystä. Ensimmäistä kertaa tällä kaudella Red Bull-talli sai molemmat autonsa aika-ajon viimeiseen osioon, kun Pierre Gasly oli kuudes. Gaslyn ero tallikaveri Verstappeniin on silti vieläkin tyrmistyttävät 0,9 sekuntia. Jos Red Bullit eivät pääse Ferrarien edelle startissa, niin heillä on edessään todennäköisesti tylsä kilpailu.

Räikkösen pitkä putki päättyi

Alfa Romeon Kimi Räikkönen on selvinnyt aika-ajojen päätösosioon 53 kertaa peräkkäin, mutta tämä putki tuli päätökseensä Shanghaissa. Räikkönen menetti aikaa viimeisellä aikakierroksellaan, kun voimakas vastatuuli hidasti suomalaista takasuoralla. Lopputuloksena tuli alustava 13. lähtöruutu vuoden 2007 maailmanmestarille.

Pisteet jaetaan kuitenkin vasta kisassa, joten kärkikymmenikköön nouseminen on täysin mahdollista, sillä sinne yltäneillä Renault- ja Haas-talleilla on ollut sekä suorituskyky- että luotettavuusongelmia alkukauden kisoissa. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi kärsi aika-ajoissa samasta moottoriviasta kuin Leclerc Bahrainissa, joten italialainen jäi viimeiseen lähtöriviin. Toro Rosson Alexander Albon ajoi rajusti ulos lauantain harjoitusosiossa, mikä tarkoitti sitä, että nuori thaimaalainen ei pystynyt osallistumaan laisinkaan aika-ajoihin Shanghaissa.

Muiden epäonni nosti Williamsit toiseksi viimeiseen riviin, kun F1-tulokas George Russell oli niukasti 9 vuoden tauon jälkeen kuninkuusluokkaan palanutta Robert Kubicaa nopeampi. Williamsit ovat kuitenkin ympärillä olevia autoja yli sekuntia hitaampia, joten ilman muiden ongelmia ei pisteistä tarvitse haaveilla myöskään vielä Shanghaissa.

Historian 1000. F1-osakilpailu käynnistyy sunnuntaina aamuyhdeksän jälkeen Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys