Selaat arkistoa kohteelle haas.

Hamilton paalulle ennätysajalla Bahrainissa

3.4.2016 Yleinen

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle iltavalaistuksessa ajetuissa Bahrainin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamiltonin paaluaika on kaikkien aikojen nopein kierrosaika Bahrainin radalla.

Hamilton on vienyt nimiinsä molemmat tämän kauden paalupaikat, mutta osakilpailuvoittoa hallitseva maailmanmestari on saanut viimeksi juhlia viime lokakuussa, sillä tallikaveri Nico Rosberg on voittanut neljä viimeisintä osakilpailua, kun mukaan lasketaan myös viime kauden kolme viimeistä osakilpailua.

Tallikaverinsa rinnalta eturivistä starttaava Rosberg on varmasti hänen suurin haastajansa voittotaistossa. Mutta voittokamppailusta ei pidä unohtaa toisesta rivistä starttaavia Ferrareita, sillä sekä Sebastian Vettel että Kimi Räikkönen lähtivät kuin tykin suusta kaksi viikkoa sitten Australiassa.

Ferrarin täytyy onnistua varikkotaktiikassa huomattavasti paremmin kuin Australiassa, jos he mielivät ajaa Bahrainin GP:n voitosta. Molemmat Ferrarit ajoivat lupaavia stinttejä harjoituksissa, joten jos he pääsisivät keulille, niin voittokamppailusta voitaisiin nähdä tiukka, taktinen taisto.

Bottaksen tavoite kärkiviisikossa

Williamsin Valtteri Bottas jätti Australian huonon aika-ajon taakseen, kun hän otti kuudennen lähtöruudun Bahrainin kisaan. Bottas löi tallikaverinsa Felipe Massan vain kahdella tuhannesosalla. Saa nähdä, että vaikuttaako startissa yhtään lähteekö radan puhtaalta tai likaiselta puolelta. En näe siinä hirvittävän suurta eroa, sillä aiemmin viikolla ollut sade puhdisti radan yllättävän hyvään kuntoon jo perjantaina.

Ferrareiden ja Williamsien väliin kiilasi Red Bullin Daniel Ricciardo, jonka tallikaveri Daniil Kvjat koki jälleen yhden pettymyksen aika-ajoissa, kun venäläiskuski oli vasta 15:s. Bottaksen tavoite on olla kärkiviisikossa, joten jossain vaiheessa pitäisi päästä ohi Ricciardosta sekä pitää tallikaveri takanaan.

Force Indian Nico Hülkenberg hyödynsi autonsa potentiaalin, kun hän otti kahdeksannen lähtöruudun. Hülkenbergin tallikaveri Sergio Perez epäonnistui nopean kierroksen ajoituksessa, mikä tarkoitti aika-ajon päättymistä jo ensimmäiseen osioon.

Haasin Romain Grosjean saavutti yhdysvaltalaistallin parhaimman lähtöruudun, kun ranskalainen oli yhdeksäs. Grosjean avasi tulokastallin pistetilin jo kauden avauksessa, joten he hakevat pisteputkelle jatkoa myös Bahrainista. Haasin toinen kuski Esteban Gutierrez oli aika-ajon 13:s.

McLaren-tulokas yllätti kokeneemman tallikaverinsa

F1-debyyttinsä Bahrainissa tekevä Stoffel Vandoorne suoriutui aika-ajoista mallikkaasti, sillä hän peittosi McLaren-tallikaverinsa Jenson Buttonin vajaalla kymmenyksellä aika-ajoissa. Vandoorne starttaa 12:tena ja Button 14:tenä.

Buttonin kokemuksen luulisi näkyvän kisassa, mutta mistä sitä tietää, vaikka belgialaistulokas avaisi McLarenin pistetilin debyytikisassaan.

Aika-ajoista täytyy vielä mainita Manorin Pascal Wehrleinin suoritus, sillä hän oli peräti 16:s. Tälläisiä suorituksia ei olla ajamalla tehty Manorin autolla juuri ollenkaan tässä vuosien varrella. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Wehrlein kisaamaan ympärillä olevien kanssa itse kisassa.

Aika-ajon perusteella kahdeksannesta sijasta eteenpäin on erittäin tasaista useiden autojen välillä, joten kisassa voidaan nähdä tiukkoja taisteluja viimeisistä pistesijoista. Bahrain tarjoaa myös parempia ohituspaikkoja kuin kahden viikon takainen avausnäyttämö Australiassa, joten edessä voi olla yksi alkukauden parhaimmista kisoista.

Kauden toisen osakilpailun lähtövalot sammuvat Bahrainin iltavaloissa klo. 18 Suomen aikaa.

Aika-ajojen tulokset

Mercedekselle kaksoisvoitto dramaattisessa avauskisassa

20.3.2016 F1-kisat

Vaikka Ferrari antoi kovan haasteen Mercedekselle, niin hallitsevat maailmanmestarit nousivat kaksoisvoittoon onnistuneen varikkostrategian ansiosta.

Toisesta rivistä startanneet Ferrarit nousivat lähdössä kärkeen Sebastian Vettelin johdolla. Kilpailun käännekohtana toimi Fernando Alonson ja Esteban Gutierrezin raju yhteentörmäys, jossa Alonson McLaren-auto pyöri ilmassa useamman kerran ympäri. Onneksi molemmat kuljettajat selvisivät rytäkästä ilman vammoja.

Kilpailu keskeytettiin hetkellisesti punaisilla lipuilla, jolloin Ferrari sortui ratkaisevaan virheeseen, kun he jatkoivat kilpailua superpehmeillä renkailla, kun vuorostaan Mercedes vaihtoi keskikoviin renkaisiin. Vettel ei pystynyt karkaamaan Mercedeksen Nico Rosbergilta, joten hänestä ei ollut haastamaan Mercedeksen saksalaiskuskia. Pahimmillaan seitsemäntenä ollut Lewis Hamilton nousi lopulta toiseksi, vaikka Vettel hiillostikin lopussa pehmeillä renkaillaan hallitsevaa maailmanmestaria.

Kimi Räikkösen lupaavasti alkanut kisa katkesi pian uusintalähdön jälkeen, kun hänen autostaan petti oletettavasti turbo. Vaikka vauhti oli lupaavaa, niin huonoa asia on se, että tallikaveri otti heti 15 pisteen niskalenkin suomalaisesta, joten Bahrainissa on pakko onnistua tai muuten voi kakkosviulun soittaminen kutsua.

Haasille MM-pisteitä debyytissä

Kilpailun paras suoritus tuli uutta yhdysvaltalaistalli Haasia edustaneelta Romain Grosjeanilta, joka nousi 19:nnestä lähtöruudusta peräti kuudenneksi. Grosjean toisti Mika Salon tekemän suorituksen Toyotalla Australian GP:ssä vuonna 2002, kun suomalaiskuski ajoi tallin debyyttikisassa myös kuudenneksi.

Australialaisyleisö ei päässyt vieläkään juhlimaan kuljettajaansa palkintokorokkeella, sillä Red Bullin Daniel Ricciardo toisti maanmiehensä Mark Webberin parhaan suorituksen, kun hän ajoi ruutulipulle neljäntenä. Williamsin Felipe Massa ajoi näkymättömän kisan jälkeen viidenneksi. Tallikaveri Valtteri Bottas joutui vaihdelaatikonvaihdon jälkeen starttaamaan vasta 16:tena, mutta suomalainen nousi tasaisesti sijoituksia, kunnes hän juuttui Grosjeanin ja Force Indian Nico Hülkenbergin vetämään letkaan. Bottas maalissa lopulta kahdeksas.

Melbourne ei ole paras rata Williamsille tai Ferrarille, joten odotan molemmilta talleilta vahvempaa esitystä Bahrainin iltakisasta. Viimeiset pistesijat menivät Toro Rosson Carlos Sainzille sekä Max Verstappenille, joista jälkimmäinen menetti ehkä neljännen sijansa taktiikkavirheeseen. 18-vuotias hollantilainen purki turhautumistaan kuuluvasti radiossa sekä osumalla kertaalleen tallikaveri Sainzin takapyörään.

Renaultin paluu tehdastalliksi ei vielä tuonut pisteitä, kun Jolyon Palmer oli GP-debyytissään 11:s ja rengasrikon takia kierroksen kärjelle menettänyt Kevin Magnussen 12:s.

McLaren-Hondan Jenson Button, Sauberin Felipe Nasr sekä Manorilla debytoinut Pascal Wehrlein toivat ainoina tallinsa kuljettajina autot maaliin sijoilla 14., 15., ja 16.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Australian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 1/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedekset jälleen ennakkosuosikkeina kauden avaukseen

19.3.2016 Yleinen

Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg valtasivat odotetusti eturivin Australian GP:n uudistetuissa aika-ajoissa.

Hamiltonin 50. paalupaikka nosti hänet vasta kolmanneksi kuljettajaksi, joka on saavuttanut kyseisen merkkipaalun, edellä ovat vain Michael Schumacher (68) ja Ayrton Senna (65).

Mercedekselle on vaikeata löytää voittajaa huomisessa kisassa, mikäli teknisiä ongelmia ei ilmene, eikä niitä pitäisi, sillä saksalaistalli sai vyölleen talvitesteissä ylivoimaisesti eniten testikilometrejä.

Onko Ferrarista haastajaksi?

Viime kaudelta tuttuun tyyliin toisen rivin miehittivät Ferrarin Sebastian Vettel sekä Kimi Räikkönen. Rosbergin ja Vettelin välinen ero oli noin puoli sekuntia, kun taas Räikkönen jäi tallikaverinsa ajasta vajaat 0,4 sekuntia.

Mielenkiintoista on nähdä, että avaako tämä uusi rengassääntö Ferrarille mahdollisuuden lyödä Mercedestä. Toivottavasti Ferrari pystyisi poikkeavalla taktiikalla haastamaan Mercedestä, sillä ainakin viime kaudella Marannellon ori oli hellempi renkaille kuin Mercedes.

Jos kärkikolmikossa ei nähdä teknisiä vikoja, niin Räikkösen on lyötävä tallikaverinsa päästäkseen palkintokorokkeelle. Vettelin lyömisestä ei tule helppoa, mutta paremmalla lähtökiihdytyksellä, virheettömällä ajolla sekä salamannopeilla pysähdyksillä, niin kaikki on mahdollista.

Erikoismaininta aika-ajoista kuuluu Toro Rossolle, sillä viime kauden tulokaskaksikko onnistui aika-ajoissa erinomaisesti, kun Max Verstappen oli viides ja Carlos Sainz seitsemäs. Räikkösen täytyy lähdössä erityisesti tarkkailla Verstappenin liikkeitä.

Bottas hylkäysuhan alla

Williamsin Valtteri Bottas ei saanut haluamaansa tulosta lauantain aika-ajoista. Bottas kärsi pidon puutteesta, joten suomalainen jäi vasta yhdenneksitoista. Aika-ajon jälkeen Bottas on ollut hylkäysuhan alla, sillä Williams-talli ei ollut ehtinyt toimittamaan tarvittavia dokumentteja jousitukseen liittyen kansainväliselle autoliitolle. Tilanteeseen saadaan selvyys sunnuntaina paikallista aikaa.

Felipe Massa ajoi toisen Williamsin kuudenteen lähtöruutuun, joten Williamsissa on ihan riittävästi kyytiä pistesijoille. Bottas saa joka tapauksessa valita uudet renkaat starttiin, mitkä hän toivottavasti pystyy hyödyntämään. Odotan Williamsin suomalaiskuskin taistelevan kärkikuusikon sijoituksista.

Mielenkiintoista on nähdä, että mihin uusi yhdysvaltalaistalli Haas pystyy, sillä ilman uutta pudotusmenetelmää aika-ajoissa, niin Romain Grosjean olisi yltänyt vähintään toiseen aika-ajoon. Haas näyttää olevan ensimmäinen tulokastalli todella pitkään aikaan, jolla vauhti näyttäisi riittävän muuhunkin kuin jumbosijaan. Jos kisassa nähdään lähes yhtä paljon keskeyttäjiä kuin vuosi sitten, niin kärkikymmenikössä voi olla hyvinkin molemmat yhdysvaltalaistallin autot.

Vanha aika-ajoformaatti takaisin!

Australian GP:n aika-ajoissa otettiin käyttöön uusi aika-ajoformaatti, jossa puolentoista minuutin välein pudotetaan aina yksi kuljettaja kerrallaan session lopussa.

Aika-ajomuutoksen kuvailtiin tuovan lisäjännitystä aina viimeisille minuuteille saakka, kun todellisuudessa siinä kävi niin, että kuljettajat istuskelivat ne viimeiset minuutit varikolla säästämässä renkaita kisaa varten.

Onneksi näyttää vahvasti siltä, että vanhaan aika-ajoformaattiin palataan jo kahden viikon kuluttua ajettavassa Bahrainin osakilpailussa.

Lähtövalot sammuvat Australian Melbournessa sunnuntaina jo aamuseitsemältä Suomen aikaa.

Alustava lähtöjärjestys

Hyppy tuntemattomaan Australian GP:n aika-ajoissa

18.3.2016 F1-ennakot

Uudistettu aika-ajo sekä epävakaat sääolot aiheuttavat F1-talleille päänvaivaa, kun Melbournessa ratkotaan lähtöruutuja lauantaina.

Sää haittasi kauden avauspäivää perjantaina Melbournessa, minkä vuoksi kaikki tallit lähtevät hieman pimennossa lauantaiseen aika-ajoon.

Mercedeksen Lewis Hamilton oli päivän molempien osioiden nopein, kun taas tallikaveri Nico Rosberg vastasi perjantain näyttävimmästä ulosajosta, jossa hän tuhosi yhden tallinsa uusista etusiivistä.

Ferrarin Kimi Räikkönen oli iltapäivällä kolmanneksi nopein, mutta näistä ajoista ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä. Räikkönen oli kuitenkin tyytyväinen uuden autonsa käyttäytymiseen sateella, mikä on positiivinen asia. Tallikaveri Sebastian Vettel oli kahdeksanneksi nopein.

Williams- ja Renault-tallit olivat ainoat, jotka eivät ajaneet kierrosaikaa iltapäivän osiossa. Williams oli päättänyt jäädä odottelemaan radan kuivumista, jota ei sitten koskaan tapahtunutkaan. Mielestäni Williamsin olisi pitänyt ajaa hitusen enemmän, sillä kukaan ei vielä tiedä, että kärsiikö uusi auto samanlaisista ongelmista sateella kuin pari edellisen vuoden autoa. Uskon, että edes pienellä testaamisella he olisivat saaneet jotain vastauksia näihin kysymyksiin.

Mitä odotetaan aika-ajoilta?

Kaaosta, jos aika-ajot ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa, sillä tämä uusi puolentoista minuutin pudotussääntö antaa niissä olosuhteissa sattumalle liian suuren merkityksen. Katsotaan nyt kuitenkin ne aika-ajot ennen kuin tehdään lopulliset johtopäätökset.

Jos on kuivaa, niin on vaikeata nähdä jonkun lyövän Mercedes-kuljettajia. Heidän jälkeensä uskoisin lähtöruudukosta löytyvän Ferrareita ja Williamsia. Red Bullilla toivotaan sadetta, sillä auto on aina ollut erinomaisen aerodynamiikkansa ansiosta nopea auto sadekelillä.

Mielenkiintoista on myös nähdä, että miten uusi yhdysvaltalaistalli Haas pärjää, onko häntäpäässä majaillut Manor noussut pois jumbosijalta, minkälaisen stepin on viime kaudella rämpinyt McLaren-Honda pystynyt tekemään ja näkyykö talousvaikeuksissa olevan Sauberin tukala tilanne myös suorituskyvyssä.

Australian GP:n aika-ajot käynnistyvät aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Vapaat harjoitukset 1, tulokset

Vapaat harjoitukset 2, tulokset

Räikkönen päätti talvitestit tyylikkäästi

3.3.2016 Uutiset

Ferrarin Kimi Räikkönen vastasi talvitestien toistaiseksi nopeimmasta ajasta Espanjan Barcelonassa torstaina.

Räikkönen kellotti kärkiajan, joka oli muutamia sadasosia nopeampi kuin tallikaveri Sebastian Vettelin kärkiaika viime viikon testeissä. Ferrarin suomalaiskuskin päivä alkoi testaamalla uutta turvakaarta, joka saatetaan nähdä lähitulevaisuudessa Formula ykkösissä.

Räikkönen sai ongelmattomana päivänä kasaan loistavat 136 kierrosta ja jätti toiseksi nopeinta vauhtia pitäneen Williamsin Felipe Massan 0,4 sekunnin päähän.

Mercedeksellä oli jälleen kerran ongelmaton päivä Barcelonassa, kun hallitseva mestaritalli keskittyi pitkiin vetoihin keskikovilla renkailla. Nico Rosberg kiersi radan aamun aikana 80 ja Lewis Hamilton iltapäivällä 63 kertaa.

Uusi Haas-talli sai alleen hyvän määrän kierroksia alkuviikon ongelmien jälkeen, vaikka Romain Grosjean pyörähti kahdesti ulos sekä joutui päivän päätteeksi jättämään autonsa radan varteen. Kierroksia Grosjeanille kertyi yhteensä 78.

Perjantaina eli talvitestien päätöspäivänä ei nähdä yhtään suomalaista radalla.

Torstain tulokset

Yllättäjät kärjessä keskiviikon testipäivänä Barcelonassa

24.2.2016 Uutiset

Force Indian Nico Hülkenberg ja Haasin Romain Grosjean olivat kärkikaksikko kolmantena testipäivänä Barcelonassa keskiviikkona.

Hülkenberg oli superpehmeillä renkailla koko joukon nopein. Saksalaisen tekemä kierrosaika on talvitestien tähän mennessä toiseksi nopein. Grosjean jatkoi uuden yhdysvaltalaistiimi, Haasin, hyvää testivirettä olemalla toiseksi nopein, vaikka eroa kärkimieheen kertyi lähes kolme sekuntia.

Ferrarin Kimi Räikkösen aamupäivä meni piloille polttoaineen syöttöön liittyvän ongelman takia. Räikkönen vastasi kuitenkin iltapäivän aikana kolmanneksi nopeimmasta ajasta. Ferrarin suomalaiskuskille kertyi lopulta 78 kierrosta.

Mercedes ajatti päivän aikana poikkeuksellisesti molempia kuljettajiaan, kun Nico Rosberg ja Lewis Hamilton saivat kasaan yhteensä yli 150 kierrosta.

Kevin Magnussen palasi F1-auton rattiin lähes vuoden tauon jälkeen Renaultin puikoissa. Renault-kuski sai kasaan kolminumeroisen kierrosluvun, mikä oli hyvää vaihtelua ranskalaistiimille, joka kärsi teknisistä ongelmista kahtena avauspäivänä.

Rio Haryanto teki ensimmäisen virallisen esiintymisensä F1-kuskina keskiviikkona. F1-historian ensimmäinen indonesialainen kuljettaja jäi tuloslistan viimeiseksi.

McLaren-Hondalle oli luvassa vaikeampi päivä, kun molemmat avauspäivät olivat sujuneet suhteellisen ongelmattomasti. Keskiviikkona Jenson Buttonin päivä päättyi ennen aikojaan hydrauliikkavuotoon.

Williamsin Felipe Massa otti testivastuun Valtteri Bottakselta, mutta brasilialaisella oli suhteellisen näkymätön päivä. Massa oli vasta kymmenes, mutta sai kasaan yli 100 kierrosta.

Räikkönen jatkaa torstaina testejä ainoana suomalaisena. Talvitestien avausviikko saadaan päätökseen myös torstaina.

Keskiviikon tulokset

Vettel aloitti talvitestit nopeimmin

22.2.2016 Uutiset

Ferrarin Sebastian Vettel oli talvitestien avauspäivän nopein Espanjan Barcelonan radalla maanantaina.

Vettelin aika oli 1.24.939, joka olisi riittänyt viime vuoden Espanjan GP:n aika-ajoissa eturiviin. Saksalainen sai kasaan päivän aikana 69 kierrosta. Toiseksi nopein oli hallitseva maailmanmestari, Mercedeksen Lewis Hamilton, joka hävisi Vettelille vajaat 0,5 sekuntia. Hamilton kiersi jo avauspäivänä vakuuttavat 156 kierrosta.

Williamsin Valtteri Bottas oli ainoana suomalaisena neljänneksi nopein. Bottas oli vajaan kymmenyksen hitaampi kuin Red Bullin Daniel Ricciardo. Williamsin suomalaiskuski kiersi radan yhteensä 80 kertaan.

Uusi F1-talli Haas debytoi maanantaina virallisessa testiosiossa, kun Romain Grosjean sai kunnian ajaa tiimin ensimmäiset testikilometrit. Grosjeanilla oli kunnia vastata talvitestien ensimmäisestä punaisesta lipusta, kun ranskalaisen autosta irtosi radan pääsuoralla etusiipi.

Grosjean sai kasaan 31 kierrosta yhdysvaltalaistiimille, kun hän vastasi kymmenenneksi nopeimmasta ajasta. Ranskalaisen edelle ehti Manorilla debytoiva Pascal Wehrlein, joka sai kasaan peräti 54 kierrosta.

Barcelonan radalla nähtiin maanantaina kaikki 11 tallia, joista ainoastaan Sauber ei vielä tuonut radalle uutta autoaan.

Bottas jatkaa tiistaina ainoana suomalaisena radalla. Ferrarin Kimi Räikkönen ottaa testivastuun Vetteliltä keskiviikkona.

Avauspäivän tulokset

Esittelyssä kauden 2016 autot

Amerikkalaistalli Formula ykkösiin kaudella 2015

11.4.2014 Uutiset

NASCAR-talliomistaja Gene Haas on mies uuden amerikkalaisen F1-tallin takana.

Pitkäaikaiset huhut saivat perjantaina virallisen vahvistuksen, kun Haas julkisti tiedotteen uuden F1-tallin perustamisesta kaudelle 2015.

Kansainvälinen autoliitto FIA oli ilmoittanut Haasille asiasta aiemmin päivällä.

– Olemme erittäin iloisia siitä, että FIA on myöntänyt meille F1-lisenssin, kertoo Haas tallin tiedotteessa.

– Tämä on jännittävää aikaa niin minulle, Haas Automationille kuin myös kaikille niille, jotka halusivat nähdä amerikkalaistallin palaavan Formula ykkösiin.

Haas toivoo pystyvänsä julkistamaan lisätietoja F1-projektistaan ensi viikolla.

Seuraa meitä myös Twitterissä

@MotorsAnssi