Selaat arkistoa kohteelle haas.

Mercedekset kaksoisvoittoon Hamiltonin johdolla Barcelonassa

15.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalta voittoon sunnuntaisessa Espanjan osakilpailussa. Hopeanuolten kaksoisvoiton varmisti Valtteri Bottas toisella sijallaan.

Hamilton ajoi Barcelonan radalla suhteellisen helppoon voittoon, sillä hän menetti kärkipaikkansa vain varikkopysähdyksen ajaksi. Barcelonassa vallitsi koko viikonlopun poikkeuksellisen viileä sää, mikä tuntui sopivan parhaiten Mercedekselle. Katsotaan, josko seuraavissa kisoissa olisi hiukkasen lämpimämpää kuin Barcelonassa.

Bottas sai nyt niitä pisteitä takaisin, jotka hän menetti Bakussa rengasrikon takia. Huolestuttavaa suomalaisen kannalta on se, että piste-ero Hamiltoniin on kasvanut jo 37 pisteeseen Bottaksesta riippumattomista syistä. Seuraavat kilpailut tulevat olemaan erittäin ratkaisevia suomalaisen MM-taistelun kannalta, sillä Hamilton on viimeksi keskeyttänyt Malesiassa 2016, joten ilmaisia pisteitä ei viime aikoina ole hallitseva maailmanmestari tiputtanut haastajilleen. Varsinkin aika-ajoissa Bottaksen on pystyttävä kääntämään nuo pienet tappiot edukseen, jotta hän pääsisi kisoissa ajamaan puhtaassa ilmassa.

Ferrarin mestaruushaaveille kova kolaus

Ferrari ei voi olla tyytyväinen Barcelonan viikonloppuun, sillä he eivät saaneet kumpaakaan autoaan palkintokorokkeelle, vaikka heidän autonsa lähtivät toisesta rivistä. Sebastian Vettel nousi lähdössä toiseksi, mutta Ferrari vaihtoi lennossa saksalaisen kisastrategian kahteen pysähdykseen, kun muut selvisivät yhdellä. Ferrarilla laskeskeltiin, että Vettel ehtisi varikolta virtuaalisen turva-auton aikana vielä Max Verstappenin eteen, mutta hidas stoppi esti nämä aikeet. Verstappen pystyi lopussa lähes yhtä tuoreilla renkailla pitämään helposti Ferrari-kuskin takanaan.

Kimi Räikkösen viikonloppu kääntyi huonosta suorastaan katastrofiksi. Jo perjantain harjoituksissa koettu moottoririkko aiheuttaa suomalaiselle loppukaudeksi lähtöruuturangaistuksia, mutta tilanne synkkeni entisestään, kun kisassa täysin uusi voimanlähde petti suomalaisen jälleen kerran. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä ilmeisimmin Räikkönen joutuu ottamaan viimeisin sallitun voimanlähteen käyttöönsä jo Monacossa, kun muut kärkikuskit ajavat vielä ensimmäisellä.

Mikä oli positiivista oli se, että Räikkösen vauhti oli ihan hyvää ja hän olisi todennäköisesti lyönyt jälleen tallikaverinsa, sillä suomalainen olisi selviytynyt kisasta todennäköisesti vain yhdellä pysähdyksellä. Ferrarin suomalaiskuski on edelleen ainoa kuljettaja, joka on ruutulipulle ajaessaan noussut palkintokorokkeelle tällä kaudella. Tämä tilasto ei kuitenkaan hirveästi lämmitä, kun suomalainen on menettänyt yli 30 pistettä ilman omaa syytään.

Räikkösen keskeytys ja Vettelin putoaminen neljänneksi tarkoitti sitä, että Mercedes nousi 27 pisteen erolla autonvalmistajien MM-sarjan kärkeen. Ferrari lähtee kuitenkin Monacoon ennakkosuosikkina, sillä he ajoivat Vettelin johdolla siellä viime kaudella kaksoisvoittoon, kun taas Mercedes tuskaili siellä koko viikonlopun vetopidon kanssa.

Grosjean syyllinen avauskierroksen kolariin

Haasin Romain Grosjean sai hyvän lähdön, mutta hän pyörähti radan kolmannessa mutkassa, kun hän ajautui liian lähelle tallikaveri Kevin Magnussenia. Grosjeanin olisi pitänyt antaa autonsa liukua ulosajo-alueelle, mutta ranskalainen yritti kaasun avulla pyöräyttää autonsa takaisin radalle, mikä johti isoon kolariin, jossa Nico Hülkenberg ja Pierre Gasly osuivat häneen. Kaikki kuskit selvisivät onnettomuudesta säikähdyksellä, mutta huonolla tuurilla olisi voinut käydä pahemmin.

Tuomaristo antoi Grosjeanille vain kaksi rangaistuspistettä sekä lähtöruuturangaistuksen Monacoon. Olisin antanut viisi rangaistuspistettä ja poistanut lähtöruuturangaistuksen, sillä Grosjean on hölmöillyt tällä kaudella oikein urakalla, joten hän ansaitsisi tästä kunnon opetuksen. Nykyään tuomaristo tuntuu heittävän noita rangaistuspisteitä aika arvalla, joten niihin toivoisi pientä tasaisuutta.

Grosjeanin tallikaveri Magnussen oli yksi kisan onnistujista, sillä hän otti jälleen arvokkaita pisteitä ollen kuudes. Haasin tanskalaiskuski on ollut koko kauden selvästi kokeneempaa tallikaveriaan parempi, vaikka kyllä Magnusseniltakin muutama älyvapaa teko on nähty tällä kaudella.

Renault’n Carlos Sainz voitti espanjalaisten taistelun, kun hän oli seitsemäs ennen Fernando Alonsoa. Sainz on hiljalleen pystynyt vastaamaan tallikaveri Hülkenbergin haasteeseen, joten loppukaudesta tulee heidän välillä varmasti tasainen. McLarenilla ajava Alonso on joka kisasta pystynyt käytännössä ottamaan ne pisteet, joita heille on ollut tarjolla. Tämän myötä kaksinkertainen maailmanmestari on pisteissä keskikastin tiimeihin lukeutuvista kuskeista ensimmäisenä.

Sergio Perez toi talousvaikeuksissa painivalle Force Indialle kaksi pistettä ollen yhdeksäs. Force India joutuu Monacossakin luottamaan toisten epäonneen, jotta he voisivat poimia pisteitä kuten Barcelonassa. Uskon taas Kanadan GP:n näyttämön soveltuvan pitkien suoriensa ansiosta paremmin intialaistiimin autolle kuten Baku kaksi viikkoa sitten.

Supertulokas Charles Leclerc jatkoi myös vahvojen näyttöjen antamista, sillä monacolainen näki ruutulipun kymmenentenä. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2015, kun Sauber-kuski saavutti pisteitä peräkkäisissä kisoissa. Leclercin ajotyylin muutos on selvästi tuottanut tulosta, sillä hän on viime kisoissa jättänyt tallikaveri Marcus Ericssonin täysin varjoonsa. Ericssonin on pakko nostaa tasoansa, sillä muuten ruotsalainen saattaa ajaa viimeistä kauttaan kuninkuusluokassa.

Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua MM-sarjan legendaarisemmalla näyttämöllä, kun F1-sarja valloittaa Monacon ruhtinaskunnan kadut.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 5/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1 2017 alkukausi osa 1

15.8.2017 Näkökulma

F1-sarja viettää tällä hetkellä ansaittua kesälomaa, joten on hyvä aika tarkastella kauden avauspuoliskoa. Avausosassa käydään läpi kärkikymmenikön jälkimmäisellä puoliskolla majailevat tallit.

10. Sauber F1 Team

25-vuotisjuhliaan viettävälle Sauber-tallille alkukausi on ollut jälleen kerran haastava. Sveitsiläistallin uudeksi kuljettajaksi pestattu Pascal Wehrlein joutui jättämään kauden kaksi ensimmäistä kilpailua väliin Race of Champions -kisassa saadun niskavamman vuoksi. Saksalaisen tilalle nostettu Antonio Giovinazzi ajoi hienosti Australian avauksessa 12:nneksi. Italialaiselle koitti kuitenkin karu arki seuraavana kisaviikonloppuna, kun Giovinazzi ajoi sekä aika-ajoissa että kisassa ulos – ja vieläpä lähes täsmälleen samassa paikassa!

Wehrlein palasi radoille Bahrainissa, jossa hän löi heti aika-ajoissa tallikaverinsa Marcus Ericssonin. 22-vuotias saksalainen löi ruotsalaisen tallikaverinsa myös kisassa, sillä Wehrlein oli ruutulipulla 11:s. Avauspisteet hän saavutti Espanjan GP:n kahdeksannella sijallaan, kun Wehrlein ajoi muista poiketen yhden pysähdyksen taktiikalla. Kyseessä oli saksalaisen ensimmäiset pisteet sitten Manorilla saavutetun 10. sijan edellisenä vuonna Itävallassa. Pistetili karttui vielä Azerbaidjanin GP:ssä, kun Wehrlein löi Ericssonin taistelussa viimeisestä pistesijasta.

Sauberin kannalta hyvä juttu on se, että heillä on jo enemmän pisteitä kuin viime kaudella (5 vs. 2). Huono juttu on se, että heillä on hitain auto tällä hetkellä, eikä autoon ole odotettavissa isoja päivityksiä enää tämän kauden aikana. Sauberin täytyy loppukauden aikana käyttää kaikki mahdolliset pistesaumansa hyödykseen, mikäli he aikovat parantaa viimevuotista sijoitustaan.

Lähitulevaisuus

Tällä hetkellä Sauberin lähitulevaisuus näyttäisi olevan turvattuna. Kun moottorisopimus Hondan kanssa raukesi, niin tallipäällikkö Monisha Kaltenborn jätti tiimin. Kaltenbornin tilalle palkattu Frederic Vasseur on pätevä korvaaja, sillä hän omistaa useita pienemmissä formulaluokissa kilpailevia talleja.

Sauber teki juuri ennen kesätaukoa jatkosopimuksen Ferrarin kanssa. Poikkeuksena on vaan se, että Ferrari toimittaa ensi kaudesta lähtien sen hetkiset voimanlähteensä myös Sauberille. Aiemmin Sauber on joutunut ajamaan Ferraria vuotta vanhemmilla moottoreilla.

Ferrari-diili aiheuttaa kuitenkin ongelman, sillä Sauberilla ei ole riittävästi tilaa mahdollisille kuljettajille. Ericsson ei ole näillä näkymin lähdössä ainakaan mihinkään, sillä osa Sauberin taloudellisista tukijoista kuuluvat myös ruotsalaiskuskin taustajoukkoihin. Toiselle kuskipaikalle ovat ehdolla Wehrlein, Giovinazzi ja Charles Leclerc. Wehrlein voisi löytää Mercedes-kytköksen avulla tallipaikan Williamsilta, jos Lance Stroll lähtisi Force Indialle.

Jos Ferrari painostaa ottamaan akatemiakuskeistaan joko Giovinazzin tai Leclercin, niin valitsisin ehdottomasti monacolaisen Leclercin. Vaikka Giovinazzi on kuskeista vanhempi, niin Leclerc on mielestäni kuljettajana varmempi. Giovinazzi oli viime vuonna GP2-sarjan toinen, mutta tuolloin sarjan kärkikuskit ajoivat huomattavasti epätasaisemmin kuin Leclerc tällä kaudella. LecLercin dominanssi tämänvuotisessa F2-sarjassa on muistuttanut Stoffel Vandoornea GP2-sarjassa kaudella 2015.

Luulen, että Wehrlein saa siis etsiä itselleen uuden ajopaikan ensi kaudeksi. Wehrleinin ajopaikan ottaa mielestäni Ferrari-lupaus Leclerc, sillä hän on nopeampi sekä kypsempi kuljettajana kuin Giovinazzi.

9. McLaren-Honda

Talvitesteistä asti oli jo nähtävissä, että McLaren-Honda ei vielä tälläkään kaudella taistele palkintosijoista. Kaudesta on vielä toinen puolisko ajamatta, mutta kausi on varmasti tuntunut jo pitkältä Fernando Alonsolle ja Stoffel Vandoornelle.

Vielä ei ole edes varmuutta, että toimittaako Honda McLarenille voimanlähteet myös ensi kaudella, mutta aika on jo vähissä, mikäli McLaren suunnittelisi moottorikumppanin vaihtamista. McLaren on kuitenkin osoittanut viimeistään tällä kaudella, että auton rungossa ei ole isoja heikkouksia. Jos he saisivat kilpailukykyisen moottorin, niin palkintosijat eivät olisi hirveän kaukana.

Alonsolle kauden kohokohta oli varmasti tuo Indianapolisin 500 mailin kisaan osallistuminen, mikä harmittavasti päättyi moottoririkkoon. Huhut ovat viemässä kaksinkertaista maailmanmestaria takaisin Indycar-sarjaan jo tämän kauden puolella. Alonson huippusuoritukset kuninkuusluokasta löytyvät Unkarin kuudennesta ja Azerbaidjanin yhdeksännestä sijasta.

GP2-mestari ja F1-tulokas Vandoornella on takanaan vaikea alkukausi. Kuten useat sisäpiiriläiset ovat kertoneet, niin tämä on yksi vaikeimmista kausista aloittaa F1-sarjassa. 25-vuotias belgialainen on parantanut varsinkin viimeisissä neljässä kisassa, sillä hän on niissä kaikissa ajanut 12 parhaimman joukossa ruutulipulle. Parhaimpana saavutuksenaan Unkarin 10. sija ja pistetilin avaus.

Lähitulevaisuus

Vandoornella on monivuotinen sopimus brittitallin kanssa, joten hän ajaa varmasti McLarenilla myös ensi kaudella. Kysymys kuuluukin, että mitä tekee Alonso? Mercedes olisi mielestäni hullu, jos se vaihtaisi loistavasti ajaneen Valtteri Bottaksen kuljettajaan, joka on viimeksi voittanut maailmanmestaruuden yli 10 vuotta sitten.

En usko kaksinkertaisen maailmanmestarin siirtyvän myöskään Indycar-sarjaan puhtaasti rahallisista syistä. Honda tarjoaa varmasti yli 30 miljoonaa euroa, mitä hän ei todellakaan saa Yhdysvaltain suurimmasta formulasarjasta. Uskon, että joko Alonso jatkaa McLarenilla tai sitten hän lopettaa uransa.

8. Renault Sport F1 Team

Ranskalaisjätti Renault osti kauden 2015 päätteeksi Lotus-tallin itselleen. Varsinkin viime vuosi oli siirtymävaihe ranskalaistallille. Tällä kaudella Nico Hülkenberg on väläytellyt viidellä pistesijallaan, joista parhaimpina Espanjan ja Britannian kuudennet sijat. Hülkenberg harmittelee varmasti Bakun katuradalla ajettua osakilpailua, sillä hän olisi voinut ottaa siellä uransa ensimmäisen voiton tai palkintosijan ilman omaa ajovirheestä seurannut ulosajoaan.

Jolyon Palmer jäi varsinkin alkukaudesta pahasti saksalaisen tallikaverinsa varjoon, mutta viimeisten kisojen aikana hän on hieman kuronut eroa kiinni. Silti Hülkenberg on edelleen ainoa Renault-kuljettajista, joka on saavuttanut MM-pisteitä.

Lähitulevaisuus

Renault voi ehkä haastaa Haasin taistelussa seitsemännestä sijasta, mutta se vaatii pisteitä molemmilta ranskalaistallin kuljettajilta. Hülkenberg ajaa varmasti myös ensi kaudella ranskalaistiimissä. Palmerin tulevaisuus on vuorostaan erittäin epävarma, sillä Renault on tuomassa rallionnettomuudessa vakavasti loukkaantunutta Robert Kubicaa takaisin kuninkuusluokkaan.

Kubica ajoi vakuuttavat testit Unkarissa tämänvuotisella autolla kaksi viikkoa sitten. Luulen, että puolalainen tarvitsee vielä muutaman testin lisää, jotta voidaan olla täysin varmoja puolalaisen suorituskyvystä. Uskon, että Palmer saa pitää paikkansa ainakin nämä kaksi viimeistä Euroopassa ajettavaa kisaa, joiden jälkeen tilannetta katsotaan uudemman kerran riippuen brittikuskin suorituskyvystä.

7. Haas F1 Team

Toista kauttaan kuninkuusluokassa ajava yhdysvaltalaistiimi Haas on onnistunut ällistyttävän hyvin haastamaan muita vakiintuneita talleja. Haas on jo nyt kerännyt viimevuotisen pistemääränsä, vaikka tällä kaudella he eivät ole vielä yltäneet viiden joukkoon. Yhdysvaltalaistiimi on kerännyt pisteitä seitsemästä kisasta, kun viime vuonna pisteitä tuli neljästä kisasta alkukaudella.

Romain Grosjean ja Kevin Magnussen ovat myös paljon tasaisempia pari kuin Grosjean-Esteban Gutierrez, sillä Grosjean on 13:s ja Magnussen 14:s pisteissä. Viime kaudella Gutierrez ei kerännyt pistettäkään. Haas on tietysti myös hyötynyt siitä työstä, mitä Ferrari on viimeisen vuoden aikana tehnyt moottoripuolella.

Lähitulevaisuus

Haas jatkaa samalla kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella, mikä on loistava asia yhdysvaltalaistiimille. Loppukausi näyttää, että riittävätkö Haasin resurssit kehittämään autoansa kauden loppuun asti, sillä viime kaudella he saavuttivat vain yhden pistesijan kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Luulen, että pisteitä voi tulla vielä useammasta kisasta loppukauden aikana. Veikkaisin jopa Grosjeanin yltävän kärkiviisikkoon jossain loppukauden kisassa.

Yhteistyö Ferrarin kanssa jatkuu myös ensi kaudella, joten he saavat nauttia siitä kovasta työstä, mitä Ferrari on onnistunut tekemään moottoripuolella myös tulevaisuudessa. Vaikka uusin moottoripäivitys on edelleen vain Ferrarilla, niin yhdysvaltalaistiimi on rakentanut hyvän rungon moottorin ympärille.

6. Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso aloitti kauden samalla kuljettajakaksikolla, jolla he päättivät viime kauden. Carlos Sainz on kerännyt pisteitä jokaisesta kisasta, jossa hän on ruutulipun nähnyt. Vuorostaan Daniil Kvjat aloitti kauden Australian yhdeksännellä sijalla, mutta pisteitä on kertynyt sen jälkeen vain Espanjasta. Kvjat lähti kesätauolle kuuden kilpailun pisteettömässä putkessa, mikä ei ole hyvä asia hänen tulevaisuutensa kannalta.

Kvjatin ja Sainzin välit tulehtuivat, kun Sainz ei suostunut antamaan vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa, sillä molemmat olivat sopineet auttavansa toisia vuorotellen kauden aikana. Kaiken huippuna oli Britannian GP, jossa Kvjat ajautui kaksinkamppailun seurauksena suoraan tallikaverinsa kylkeen, mikä päätti molempien kisat.

Lähitulevaisuus

En usko, että se on Toro Rosson etujen mukaista jatkaa kyseisellä kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella. Luulenpa, että Sainz voi hyvinkin olla Alonson korvaaja McLarenilla, mikäli Honda ei saa kaksinkertaista maailmanmestaria vakuuttuneeksi brittitallin suorituskyvystä.

Myös huhut Hondan mahdollisesta siirtymisestä Toro Rosson moottorikumppaniksi saattaisivat myös avata ovia uusille kuljettajille, jos tallin omistajatahoissa tapahtuisi samalla myös muutoksia. Tulevaisuus näyttää, että mitä tapahtuu moottoririntamalla.

Ensiksi Toro Rosson täytyy saada kuljettajat keinolla millä hyvänsä ajamaan järkevästi radalla, sillä kolareita tallikaverien välillä ei saisi tapahtua, mutta niitä on varsinkin tällä kaudella nähty yllättävän runsaasti viikonlopusta toiseen.

Jälkimmäinen osa tämän kauden alkupuoliskosta julkaistaan ensi viikon alussa.

Hamilton paalulta Brasilian trilleriin

13.11.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti kauden 2016 paalukuninkuutensa, kun hallitseva maailmanmestari otti Brasilian GP:n paalupaikan lauantaina. Hamiltonille paalu oli jo kauden 11:s.

Idolinsa Ayrton Sennan väritteisellä kypärällä ajava Hamilton haluaa varmasti päättää sunnuntaina epäonnensa Interlagosissa, sillä hän ei ole ikinä voittanut Brasiliassa. Senna voitti kotiyleisönsä edessä vasta kahdeksannella yrittämällään. Sunnuntain kisa kertoo, että pystyykö Hamilton rikkomaan oman putkensa kymmenennellä yrittämällä.

Sääennusteet lupaavat sadekeliä sunnuntaiseen kisaan, mikä on viimeinen asia, jonka MM-sarjaa johtava ja eturivistä starttaava Nico Rosberg haluaa nähdä. Rosberg voisi helposti ajaa toisena ruutulipulle kuivalla kelillä, mutta sateella virheiden todennäköisyys kasvaa hurjasti. Jos kisa alkaa sateella, niin hänen täytyy olla lähdössä erityisen varovainen.

Sade on ennenkin sekoittanut pakkaa Interlagosin radalla, sillä sateen määrä vaihtelee hurjasti jopa minuuteittain. Jos vastaavanlaisissa olosuhteissa ajetaan sunnuntaina, niin Mercedeksellä on kovat paineet niskassa, sillä he eivät halua pilata Hamiltonin tai Rosbergin mestaruusmahdollisuuksia taktiikkavirheellä.

Räikköseltä kauden parasta aika-ajoa

Ferrarin Kimi Räikkönen oli peräti kolmanneksi nopein Brasilian GP:n aika-ajoissa. Pitkään kuudentena ollut Räikkönen onnistui viimeisellä yrityksellään nousemaan kolmanneksi. Räikkönen tasoitti näin ollen aika-ajot verrattaessa tallikaveri Sebastian Vetteliin, kun edessä ovat enää vain yhdet aika-ajot tällä kaudella.

Vaikka sitä toivoisi Räikkösen ajavan sunnuntaina voitosta, niin se vaatii Mercedes-kuljettajille odottamattomia vaikeuksia. Todennäköisesti suomalainen taistelee kolmannesta sijasta yhdessä Max Verstappenin, Vettelin ja Daniel Ricciardon kanssa. Tämä kyseinen nelikko saa olla tarkkana, jotta he eivät ole ratkaisevassa roolissa MM-taistelussa sunnuntaina.

Red Bullin mahdollisuudet ajaa kärkisijoista ovat paremmat sadekelillä, joten mielenkiintoista on nähdä, että millainen sää Brasiliassa vallitsee lähtöhetkellä.

Force India jälleen Williamsin edellä

Williamsin hyvä harjoitusvire ei jatkunut enää aika-ajoissa, sillä tallin molemmat kuljettajat jäivät kärkikymmenikön ulkopuolelle. Vastikään jatkosopimuksen tehnyt Valtteri Bottas oli 11:s ja kotiyleisönsä edessä viimeistä kertaa esiintyvä Felipe Massa oli 13:s.

Williams ajoi mielestäni perjantaina muita kärkitalleja kevyemmällä autolla, mikä näkyi sitten lauantain aika-ajoissa. Brittitiimin taivaalle tuo Force India synkkiä pilviä, sillä Nico Hülkenberg oli kahdeksas ja Sergio Perez yhdeksäs.

Force India lähtee yhdeksän pisteen etumatkalta taisteluun neljännestä sijasta autonvalmistajien MM-sarjassa. Jos Force India pääsee 10 pisteen etumatkalla Abu Dhabiin, niin Williams ei enää ajamalla siitä suosta nouse. Mielestäni jo nyt Williams tarvitsee ihmeitä (sadekeliä), jos heitä kerrankin onnistaisi vaikeissa olosuhteissa, jotta he saavuttaisivat enemmän pisteitä kuin Force India.

Kauden toisen puoliskon suurissa vaikeuksissa ollut Haas-talli näyttäisi löytäneen jarruongelmiinsa ratkaisun, kun Romain Grosjean saavutti seitsemännen lähtöruudun, mikä on yhdysvaltalaistiimille heidän paras lähtöruutunsa tähän mennessä. Haas-tallikaveri Esteban Gutierrez oli 12:s.

Interlagosin radalla ajettava trilleri käynnistyy klo. 18 Suomen aikaa.

Brasilian GP:n lähtöjärjestys

Lewis Hamilton vihdoin paalulle Teksasissa

23.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalupaikka oli Hamiltonille ensimmäinen Circuit of the Americas -radalla.

Hamilton on kahtena edellisenä kautena joutunut myöntämään Mercedes-tallikaverinsa Nico Rosbergin Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa paremmaksi, mutta hallitseva maailmanmestari onnistui vihdoinkin lauantaina kukistamaan Rosbergin. Paalulta Hamiltonin on ainakin henkisesti helpompi lähteä kaventamaan tallikaverinsa 33 pisteen suuruista MM-johtoa sunnuntaina.

Mielenkiintoista on nähdä, että mitä tapahtuu lähdössä, sillä kärkinelikosta vain kolmantena starttaava Red Bullin Daniel Ricciardo on liikkeellä superpehmeillä renkailla. Hamilton, Rosberg sekä Red Bullin Max Verstappen lähtevät kaikki liikkeelle pehmeillä renkailla. En olisi yllättynyt, vaikka avausmutkassa rytisisi, sillä lähtökiihdytys tehdään jyrkkään ylämäkeen, joten avausmutkan leikkauspistettä on vaikeata nähdä.

Hamiltonille avain voittoon löytyy hyvästä startista sekä oikea-aikaisista pysähdyksistä.

Räikkönen löi jälleen tallikaverinsa

Ferrarin Kimi Räikkönen on äitynyt hyvään aika-ajovireeseen kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Räikkönen on pystynyt lyömään Sebastian Vettelin neljästi lauantaisin, kun kesätauon jälkeen on nyt kuudet aika-ajot ajettu. Asiasta merkittävän tekee se, että Vetteliä pidetään yhtenä lähtöruudukon parhaimmista aika-ajoajajista, kun taas Räikköselle aika-ajot ovat olleet heikkous jo tovin verran.

Räikkönen oli siis viides Yhdysvaltain aika-ajoissa ennen tallikaveriaan. Ellei edessä tapahdu jotain merkittävää, niin Ferrarin vauhti ei riitä viidettä sijaa korkeammalle, joten pahasti näyttää siltä, että Räikkönen ajaa tallikaveriansa vastaan tuosta viidennestä sijasta sunnuntaina.

Bottas nopeampi Williams-kuskeista

Williamsin Valtteri Bottas oli kahdeksas ennen tallikaveri Felipe Massaa. Williams-kaksikon eteen kiilasi kuitenkin vastikään monivuotisen sopimuksen Renaultin kanssa tehnyt Nico Hülkenberg. Force Indian Hülkenberg oli aika-ajojen seitsemäs, mikä oli huono asia autonvalmistajien neljännestä sijasta heidän kanssaan taistelevan Williamsin kannalta.

Pahoin pelkään, että Williamsin vauhti ei riitä sunnuntaina taistelussa Force Indiaa vastaan, sillä he saavat tarkkailla erityisesti kärkikymmenikön ulkopuolelta starttaavaa Force Indian Sergio Pereziä. Näkisin Bottaksen ajavan kisassa pistesijoista 8-10.

Ensimmäistä kertaa kotiyleisönsä edessä kilpaileva Haas-talli on ollut suurissa ongelmissa myös tänäkin viikonloppuna. Perjantain harjoituksissa Haasin autoista irtosi lukuisia osia, joten Esteban Gutierrez ja Romain Grosjean voivat olla onnellisia, jos he edes selviävät ruutulipulle sunnuntain kisassa.

Yhdysvaltain GP:n lähtövalot sammuvat klo 22 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Rosberg niukasti paalulle Suzukassa

8.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg löi 13 tuhannesosalla tallikaveri Lewis Hamiltonin taistelussa Japanin GP:n paalupaikasta Suzukassa lauantaina.

Rosberg lähtee sunnuntaiseen kisaan kasvattamaan 23 pisteen MM-johtoaan. Hamilton tulee kisassa varmasti tekemään kaikkensa voittaakseen, sillä Rosberg voisi voittonsa myötä pistää hallitsevan maailmanmestarin erittäin tukalaan tilanteeseen MM-taistossa.

Mercedes-kuskit eivät ole kohdanneet toisiaan radalla hetken aikaan, joten olisiko sunnuntain kisassa luvassa romua Mercedes-kaksikon välillä. Erittäin tiukka ja nopea avausmutka antaa tälle mahdollisuuden, sillä kyseessä ei olisi ensimmäinen kerta, kun MM-taiston ratkaisunhetkiä nähtäisiin Suzukan avausmutkassa.

Räikköseltä kauden paras aika-ajo

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi selkeästi tämän kauden parhaimman aika-ajonsa, kun hän sijoittui kolmanneksi. Räikkönen jäi Mercedes-kaksikosta vain kolmen kymmenyksen päähän. Ferrarin suomalaiskuski jätti taakseen sekä tallikaveri Sebastian Vettelin että Red Bull-kaksikon, mitä voidaan pitää tähän mennessä kauden parhaimpana aika-ajosuorituksena.

Vettel oli aika-ajon neljäs, mutta hän lähtee vasta seitsemäntenä, sillä hän sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen Malesian GP:n avausmutkan kolarin aiheuttamisesta. Vettelin edelle nousivat näin ollen Red Bullin Max Verstappen sekä Daniel Ricciardo että Force Indian Sergio Perez.

Räikkösen odotan taistelevan huomisessa kisassa palkintosijasta. Jos Mercedekselle sattuu Malesian kaltaisia ongelmia, niin toivottavasti Räikkönen on hyödyntämässä niitä, jotta sunnuntaina saataisiin kauden viides GP-voittaja.

Force India on Williamsin niskan päällä

Williamsin Valtteri Bottas jäi toisena viikonloppuna peräkkäin kärkikymmenikön ulkopuolelle aika-ajoissa. Bottas starttaa kisaan tutusta 11. lähtöruudusta. Williams-tallikaveri Felipe Massa jäi tällä kertaa 12:nneksi.

Williamsin kannalta huolestuttavaa on se, että Force Indian Perez starttaa kuudentena ja meksikolaisen tallikaveri Nico Hülkenberg yhdeksäntenä. Suzukassa tuskin on mahdollista samanlaiseen taktiiseen lottovoittoon kuin edellisenä viikonloppuna, mikä ei lupaa hyvää Williamsille. Sunnuntaille luvattu sade ei myöskään nosta brittitallin mahdollisuuksia.

Force India on kolmen pisteen johdossa Williamsiin lähdettäessä sunnuntaiseen kilpailuun, joten olen yllättynyt, mikäli Williams saa piste-eroa kavennettua. Uskoisin, että Bottas taistelee sunnuntaina jäännöspisteistä.

Haas-talli on ollut suurissa ongelmissa viimeisinä kolmen viikonloppuna jarrujensa kanssa. Lauantain aika-ajo toi pientä valoa tunnelin päähän, kun yhdysvaltalaistalli sai molemmat autonsa kärkikymmenikköön ensimmäistä kertaa lyhyen F1-taipaleensa aikana.

McLaren-Hondalta odotettiin parempaa suoritusta moottorivalmistajansa kotikisassa, mitä aika-ajoissa nähtiin, kun Fernando Alonso oli 15:s ja Jenson Button 17:s. Jos Alonso ottaa samanlaisen lähdön kuin muutamassa edellisissä kilpailuissa, niin heillä on mahdollisuuksia taistella jäännöspisteistä. McLaren-kuskeilla ei ole asiaa kärkikuusikkoon vielä tänäkään viikonloppuna.

Japanin GP käynnistyy varhain sunnuntaiaamuna klo. 8 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

F1 – Väliarviointi 2016 – osa 1

25.8.2016 Näkökulma

F1-kaudessa on päästy jo yli puolen välin, joten on aika väliarvioinnille. Tänään ovat vuorossa autonvalmistajien MM-sarjassa sijoilla 6-11 olevat tallit kuljettajineen. Perjantaina on luvassa kärkiviisikko.

Sauber F1 Team

Marcus Ericsson #9

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6

Arvio: Vaikea alkukausi Marcus Ericssonille sekä Sauber-tiimille, sillä molempien tulevaisuudet ovat olleet vaakalaudalla. Sauber on saanut Unkarin GP:stä lähtien rahallista tukea Ericssonin taustajoukoilta, joten ruotsalaisen tulevaisuus taitaa olla turvattu ainakin toistaiseksi.

Ericsson on pystynyt lyömään Nasrin kisoissa, joten tämän takia arvosana on hieman tallikaveriaan parempi.

Loppukausi: Sauber saa päivityspaketin heti Belgian osakilpailuun, joten nämä toisen puoliskon avauskisat ovat niitä hyviä mahdollisuuksia avata pistetili. Piakkoin Sauberkin siirtää kaikki voimavaransa ensi vuoden autoon.

 

Felipe Nasr #12

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: Felipe Nasr oli viime kaudella selvästi tallikaveriaan nopeampi ja tasaisempi, mutta tälle kaudelle osat ovat vaihtuneet. Täten Nasrin tulevaisuus kuninkuusluokassa on vaakalaudalla, ellei toisella puoliskolla nähdä parempia tuloksia.

Loppukausi: Nasrin tiedetään jo neuvotelleen muun muassa Renaultin kanssa, joten hän tarvitsee loppukaudesta hyviä suorituksia radalla, mikäli hän mielii päästä Sauberilta muualle. Pitäisin Singaporea Nasrille parhaimpana mahdollisuutena avata pistetili, sillä kyseinen katurata on sopinut hyvin hänelle jo GP2:ssa.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Perinteikäs sveitsiläistiimi on ajautunut pahoihin talousongelmiin, vaikka pientä helpotusta he ovatkin ahdinkoonsa viime aikoina saaneet. Sauber-tallilla pitäisi olla tässä vaiheessa kautta edes muutama piste, joten kausi on mennyt tähän asti suorastaan surkeasti.

Loppukausi: Suuri vaara on siihen, että tämä on Sauberin toinen pisteetön kausi kolmen vuoden sisällä, mikä ei lupaa hyvää tallin tulevaisuudelle.

 

Manor Racing

Rio Haryanto #88

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 5

Arvio: Rio Haryantosta tuli Australian avauksessa ensimmäinen indonesialainen F1-kuljettaja. Haryanton taival kuninkuusluokassa taisin kuitenkin kestää vain sen 11 kisaa. Indonesialainen on vain muutamissa aika-ajoissa pystynyt lyömään tallikaverinsa.

Paljon ajovirheitä sekä hidas kisavauhti eivät ole haluttuja ominaisuuksia F1-kuljettajalta, joten ei jatkoon.

Loppukausi: Mercedeksen kuljettajaohjelmaan kuuluva sekä Renaultin varakuskina toimia Esteban Ocon korvaa Haryanton loppukauden aikana. Toivottavasti Ocon pystyy paremmin haastamaan tallikaveri Pascal Wehrleinin.

 

Pascal Wehrlein #94

Pistemäärä: 1 p

Arvosana: 8

Arvio: Pascal Wehrleinista tuli ensimmäinen kuljettaja sitten edesmenneen Jules Bianchin, joka on saavuttanut Manorilla pisteitä. Wehrlein oli kymmenes Itävallan GP:ssä. Saksalaiskuski päihitti tallikaverinsa jokaisessa 11 kisassa, joten loistavaa suorittamista myös sillä saralla.

Loppukausi: 21-vuotias Wehrlein on varmasti monien tallipäälliköiden papereissa, kun ensi kauden tallipaikkoja aletaan jakamaan. Kun Mercedeksellä ovat molemmat ajopaikat kiinni, niin Force India saattaisi olla yksi vaihtoehto. Näyttää siltä, että hän on valmis kantamaan saksalaisten kunniaa, kun Nico Rosberg ja Sebastian Vettel lopettavat jonain päivänä.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Sanoisin, että tämän vuoden auto on paras tallin lyhyen historian aikana. Vaikka Wehrlein saikin pisteen, niin tallin toinen kuski on ollut radan varressa suurimman osan alkukaudesta, mikä pudottaa kokonaisarvosanaa.

Loppukausi: Kaikki riippuu siitä, että onko pienellä tallilla varaa panostaa tähän kauteen ensi kauden kustannuksella? Todennäköisesti pisteitä ei enää loppukaudesta tule, vaan tiimi on siirtänyt kaikki voimavaransa ensi kauteen.

 

Haas F1 Team

Romain Grosjean #8

Pistemäärä: 28 p

Arvosana: 8-

Arvio: Romain Grosjean otti vastaan suuren haasteen, kun hän liittyi uuteen yhdysvaltalaiseen Haas-tiimiin. Riskinotti näyttää alkukauden perusteella kannattaneen, sillä tuskin kukaan osasi odottaa Grosjeanin saavuttavan neljästä avauskisasta kolmesti pisteitä. Parhaimpana saavutuksena sensaatiomainen viides sija Bahrainissa.

Vaikeitakin viikonloppuja on ollut Grosjeanilla ja yhdysvaltalaistiimillä, mutta lähtökohdat huomioonottaen, niin ranskalainen on ajanut hyvän alkukauden.

Loppukausi: Grosjean yllätti erittäin positiivisesti viime vuoden Belgian GP:ssä, joten pitäisin tätä jälkimmäisen puoliskon ”avausviikonloppua” suurimpana menestysmahdollisuutena ranskalaiskuljettajalle.

 

Esteban Gutierrez #21

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 7-

Arvio: Vaikea arvioida Esteban Gutierrezin alkukautta, sillä jokainen kerta, kun hän on ollut pistetaistossa mukana, niin auto on jättänyt meksikolaisen radan varteen. Muutenkin tekniset ongelmat ovat kasaantuneet pitkälti Gutierrezin autoon, joten hän ei ole päässyt ajamaan aina yhtä paljon kuin tallikaverinsa, mikä näkyy erityisesti uudessa tiimissä.

Gutierrez on ollut neljästi 11:s, joten lähellä hän on ollut pisteitä myös useammassa ruutulipulle ajetuissa kisoissa.

Loppukausi: Sanoisin, että Gutierrezilla on hyvät mahdollisuudet pisteille Singaporen iltakisassa, jos hän pysyy poissa ongelmista. Luulenpa, että muuten pisteet ovat aika kiven alla tulokastiimin kalustolla.

 

Tallin arvosana: 8-

Arvio: Haas on ensimmäinen täysin tyhjästä rakennettu F1-talli, joka on saavuttanut pisteitä debyyttikisastaan sitten Toyotan ja vuoden 2002. Haasin suorituksen arvoa nostaa se, että Toyota testasi kokonaisen vuoden ennen tuloaan GP-kisoihin, kun taas Haas ajoi huomattavasti vähemmän testikilometrejä, sillä testaaminen on nykyään rajoitettua.

28 pistettä on kuitenkin jo huomattavasti enemmän kuin Manor/Marussia tai Caterham saavuttivat yhteensä useamman F1-kauden aikana. Grosjean pystyi hyödyntämään hyvin mahdollisuutensa alkukaudesta. Ainoa huolenaihe on ollut lukuisat tekniset ongelmat sekä auton suorituskyvyn heitteleminen radalta toiselle.

Loppukausi: Pisteiden saavuttaminen tulee olemaan tästä eteenpäin työlästä, mutta jossain härdellikisassa esimerkiksi Singaporessa voi olla luvassa vielä hyvä pistepotti. Olen erittäin yllättynyt, jos Haasilla on yli 40 pistettä kasassa kauden päätteeksi.

 

Renault Sport F1 Team

Kevin Magnussen #20

Pistemäärä: 6 p

Arvosana: 6 ½

Arvio: McLarenilla toissa kaudella väläytellyt Kevin Magnussen palasi täksi kaudeksi Lotuksen raunioille rakennettuun Renaultin tehdastalliin. Alkukausi on ollut vaikea, mistä osoituksena vain yksi pistesija (7:s Venäjän GP:ssä).

Loppukausi: Renault on päivittämässä autoansa loppukaudeksi, joten ehkäpä Magnussenilla on toiveita kartuttaa pistetiliään loppukauden aikana.

 

Jolyon Palmer #30

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: F1-tulokas Jolyon Palmerilla on ollut erittäin haastava lähtö F1-uralleen. Toisen polven F1-kuljettaja kuten tallikaveri Magnussen, Palmer on jatkuvasti ollut tallikaveriaan hitaampi ja virheherkempi.

Loppukausi: Kun pistetili on vielä tässä vaiheessa kautta avaamatta, niin se ei helpota Palmerin neuvotteluasemia ensi kautta ajatellen. Täten Palmerin on kauden jälkimmäisellä puoliskolla pystyttävä lyömään tallikaverinsa, mikäli hän mielii olla mukana lähtöruudukossa myös ensi kaudella.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Renault palasi siis täksi kaudeksi tehdastallina mukaan kuninkuusluokkaan, kun se osti talousvaikeuksissa uineen Lotus-tallin. Renaultin paluu on ollut vaikea, mutta tallissa uskotaan vahvasti siihen, että ranskalaisvalmistaja palaa voittotaisteluihin mukaan lähitulevaisuudessa.

Loppukausi: Renault saa kauden jälkimmäiselle puoliskolle päivityksiä, joten seuraavissa kisoissa nähdään, että ovatko he ottaneet askeleen lähemmäs keskikastia, mikä avaisi heille mahdollisuuden ajaa pisteistä loppukauden aikana useammin.

 

McLaren-Honda F1 Team

Fernando Alonso #14

Pistemäärä: 24 p

Arvosana: 7+

Arvio: Fernando Alonson toinen kausi McLaren-Hondalla alkoi ehkäpä hänen uransa rajuimmalla ulosajolla, kun hän osui yhteen Haas-tallin Esteban Gutierrezin kanssa Australian GP:ssä. Alonso oli sivussa seuraavasta Bahrainin GP:stä, mutta palasi ratin taakse Kiinassa.

Pistetili avautui Venäjän GP:n kuudennella sijalla. Alonso kasvatti pistetiliään vielä Monacon viidennellä sekä Unkarin GP:n seitsemännellä sijallaan. Kaksinkertainen maailmanmestari on saavuttanut tällä kaudella kolme pistesijaa, mikä on enemmän kuin viime kaudella yhteensä.

Alonso on suoriutunut alkukaudesta paremmin kuin viime kaudella.

Loppukausi: Alonso ei saavuttanut pistettäkään loppukauden radoista viime kaudella, joten McLarenilla pisteiden saavuttaminen voi olla vaikeata myös loppukaudesta. Singaporea pitäisin yhtenä todennäköisimmistä pistesijoituksista, sillä välttämällä ongelmat, niin pisteitä voi hyvinkin olla tarjolla.

 

Jenson Button #22

Pistemäärä: 17 p

Arvosana: 7

Arvio: Jenson Button on kerännyt tasaisesti koko alkukauden pisteitä, vaikka hänellä onkin ollut lähes aina epäonnea niissä kisoissa, joissa olisi isoja pisteitä ollut tarjolla. Viisi pistesijaa on kuitenkin jo enemmän kuin koko viime kaudella yhteensä.

Koska Button on ollut hitusen espanjalaista tallikaveriansa perässä, niin arvosanakin jää astetta heikommaksi.

Loppukausi: Button voi väläytellä osaamistaan, jos olosuhteet heittäytyvät vaikeaksi esimerkiksi Brasiliassa. Kuivalla kelillä McLaren on vielä terävintä kärkeä paljon jäljessä, joten pisteille pääseminen ei ole helppoa.

Varmaa on se, että Button ja tallikaveri Alonso käyvät loppuun asti taistoa keskinäisestä paremmuudesta. Aiheuttihan Button viime kaudella espanjalaiselle ensimmäisen pistetappion tallikaverillensa F1-uran aikana.

 

Stoffel Vandoorne #47

Erikoismaininnan saa hallitseva GP2-mestari Stoffel Vandoorne, joka teki F1-debyyttinsä Bahrainissa tuuratessaan Alonsoa. Nuori belgialainen ajoi kuin kokenut veteraani, eikä lyhyestä valmistautumisajasta huolimatta sortunut yhteenkään virheeseen viikonlopun aikana.

Palkintona oli McLaren-Hondan pistetilin avaaminen kymmenennellä sijallaan. Se on Vandoornelta erinomainen suoritus, sillä hän on erittäin lähellä ottaa ensi kaudeksi Jenson Buttonin paikan. Toivottavasti belgialainen saa kisakuskin paikan kuninkuusluokasta, sillä hän on potentiaalisesti yksi tulevaisuuden maailmanmestareista.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Vaikka McLaren-Honda on selvästi parantanut viime kaudesta, niin he eivät ole vielä lähelläkään siellä, missä tehdastallin budjetilla operoivan tiimin pitäisi olla. Hondan voimanlähde on edelleen janoisempi kuin muiden voimanlähteet, mikä näkyy erittäin suurena bensansäästelynä.

Loppukausi: Pitkät suorat olivat viime vuonna Hondalle myrkkyä ja ne ovat sitä myös tänäkin vuonna. Näitä pitkiä suoria on luvassa kosolti vielä loppukaudesta, joten tuon autonvalmistajien seitsemännen sijankin pitäminen on tiukassa.

 

Scuderia Toro Rosso

Daniil Kvjat #26

Pistemäärä: 23 p

Arvosana: 6

Arvio: Daniil Kvjat aloitti kauden Red Bullin tehdastallin kuljettajana, mutta hän menetti ajopaikkansa hieman kyseenalaisesti ennen Espanjan GP:tä. Kvjat aloitti kautensa teknisestä viasta johtuvalla keskeytyksellä Australiassa, Malesian seitsemännellä sijalla sekä ajamalla kolmanneksi Kiinassa.

Kausi kääntyi päälaelleen kotikisassa, kun Kvjat ajoi Venäjän GP:n avausmutkissa kahdesti Ferrarin Sebastian Vettelin perään. Tämä riitti Helmut Markolle, joka passitti nuoren venäläisen takaisin Toro Rossolle. Näin ollen Kvjat sai katsoa vierestä, kun Max Verstappen ajoi voittoon Red Bull-debyytissään.

Kvjat sai uudeksi tallikaverikseen Carlos Sainzin, jonka varjoon hän on jäänyt pahasti. Venäläiskuski on vain kahdesti saalistanut jäännöspisteen, kun tallikaveri Sainz on ollut pisteillä kuudesti. Näin ollen venäläiskuskin alkukausi ei ansaitse tämän parempaa arvosanaa.

Loppukausi: Kesätauko ei olisi voinut saapua aiemmin Kvjatille, jonka täytyy antaa kovia näyttöjä kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Onnistumisen olisi tultava heti Belgiassa, sillä muuten vanne kiristyy entisestään venäläisen pään ympärillä.

 

Carlos Sainz #55

Pistemäärä: 30 p

Arvosana: 7 ½

Arvio: Carlos Sainzin ja Max Verstappenin välinen tallikaverisuhde tulehtui, kun Verstappen ajoi tallikaverinsa perään Australiassa. Kun taustalla painoi vielä epävarmuus Verstappenin tulevaisuudesta, samalla Daniil Kvjat epäonnistui pahasti Sotshissa, niin Helmut Markolla oli helppo työ tehdä kuljettajavaihdos.

Sainz on tasaisesti ottanut pisteitä läpi alkukauden, joista parhaimpana esityksenä kotiyleisön edessä ajettu kuudes sija Espanjassa. Kun huomioidaan, että uusi tallikaveri Kvjat on ottanut vain kaksi pistettä Toro Rossolla, niin alkukausi on selvästi sujunut espanjalaiselta paremmin.

Loppukausi: Sainzilla on jo sopimus taskussa ensi kaudesta, joten hänen on helppo jatkaa rentoa suorittamista läpi loppukauden.

 

Tallin arvosana: 7

Arvio: Viime vuonna seitsemänneksi sijoittunut Toro Rosso voi hyvinkin parantaa pykälällä sijoitustaan lopputaulukossa. Alkukausi on ollut tasaista suorittamista ilman mitään suuria pistepotteja.

Loppukausi: Jos Toro Rosso aikoo kirkastaa viimevuotista sijoitustaan, niin molempien kuljettajien on alettava keräämään pisteitä jatkuvasti. Loppukauden radoista ei löydy heille selvästi ylitse muiden sopivaa rataa.

Väliarvioinnin jälkimmäinen osa julkaistaan perjantaina. F1-kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Belgian Span radalla!

Rosbergin voittoputki sai jatkoa Sotshissa

2.5.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi leikitellen kauden neljänteen sekä samalla seitsemänteen peräkkäiseen osakilpailuvoittoon sunnuntaina Sotshissa.

Rosberg johti kilpailua aina lähdöstä ruutulipulle saakka, mutta hän oli lähellä joutua taistelemaan tallikaveri Lewis Hamiltonia vastaan, joka oli tehnyt upean nousun kymmenennestä lähtöruudusta jo toiseksi. Hamilton ei kuitenkaan voinut taistella voitosta, sillä hänen voimayksikössään oli ongelma vedenpaineiden kanssa.

Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli kuitenkin torjuntavoitto, kun otetaan huomioon nämä vaikeat lähtökohdat. Hamilton lähtee kahden viikon päästä ajettavaan Espanjan osakilpailuun kaventamaan tallikaverinsa jo 43 pisteen suuruista MM-johtoa.

Suomalaiset tekivät sen mihin pystyivät

Kolmannesta ruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi lähdössä toiseksi ohi maanmiehensä Valtteri Bottaksen. Räikkönen kuitenkin joutui uusintalähdössä taipumaan Williams-kuskille vain muutama kierros myöhemmin.

Räikkönen kuitenkin pääsi varikkopysähdysten aikana ohi Bottaksesta, sillä Williams joutui puolustautumaan Hamiltonia vastaan aikaisemmalla varikkopysähdyksellä, jolloin Räikkönen oli käytetyillä superpehmeillä nopeampi kuin Bottas tuoreilla pehmeillä. Räikkönen oli maalissa kolmas ennen Williams-kaksikkoa Bottas ja Felipe Massa.

Räikkösen tallikaveri Sebastian Vettel joutui Daniil Kvjatin päälleajamaksi radan avausmutkissa, mikä päätti saksalaisen kisan lyhyeen. Kvjat hölmöili samalla Red Bull-tallikaverinsa Daniel Ricciardon kisan pilalle, sillä australialainen joutui myös osalliseksi tähän kolariin. Täten Red Bull jäi ilman pisteitä viikonloppuna, jolloin he olisivat voineet taistella jopa palkintosijoista.

Räikkönen on ensimmäistä kertaa MM-pisteissä kolmen parhaan joukossa sitten kauden 2013, joten toivottavasti viimeaikaiset otteet jatkuvat myös tulevaisuudessa.

Useille talleille isoja pisteitä

McLaren-Honda sai ensimmäistä kertaa molemmat autonsa MM-pisteille sitten viime kauden Unkarin osakilpailun. Fernando Alonso oli kuudennella sijallaan paras ei-kolmen kärkitallin kuljettaja ja Jenson Button avasi pistetilinsä kymmenennellä sijallaan.

Kevin Magnussen palautti Renaultin tehdastiimin pistekantaan ensimmäistä kertaa sitten kauden 2010 Abu Dhabin GP:n. Renault palasi täksi kaudeksi tehdastalliksi kuninkuusluokkaan.

Romain Grosjean on saalistanut jo kolmessa MM-osakilpailussa neljästä MM-pisteitä uuden Haas-tallin riveissä. Grosjean oli kahdeksas, vaikka yhdysvaltaistiimi oli Kiinan tapaan tänäkin viikonloppuna suurissa ongelmissa autonsa tasapainon kanssa.

Force Indian Sergio Perez avasi MM-pistetilinsä yhdeksännellä sijallaan. Perez kärsi rengasrikon avauskierroksella, mutta nousi mukaan pistetaistoon turva-auton ansiosta.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Espanjan Barcelonassa.

Venäjän GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Räikkönen harjoituspäivän nopein Kiinassa

15.4.2016 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen piti nopeinta vauhtia Kiinan GP:n harjoituksissa Shanghaissa perjantaina.

Tallikaveri Sebastian Vettel oli harjoitusten toinen, vaikka harjoituspäivä ei ollut täydellinen, sillä molemmat Ferrari-kuljettajat kärsivät heikosta pidosta kovemmilla rengasseoksilla. Toivottavasti Ferrari löytää yön aikana ratkaisuja näihin ongelmiin, jotta sunnuntaina nähtäisiin kova kamppailu voitosta.

Mercedeksen Nico Rosberg oli kolmas ennen tallikaveri Lewis Hamiltonia. Rosberg kärsi moottoriviasta aamulla, mutta hän selvisi tilanteesta ilman rangaistusta. Samalta kohtalolta ei välttynyt Hamilton, sillä hänen vaihdelaatikkonsa jouduttiin vaihtamaan jo ennen viikonlopun alkua. Hamiltonin vaihdelaatikko otti osumaa törmäyksessä Valtteri Bottaksen kanssa Bahrainin GP:n avausmutkassa.

Pidän Rosbergia edelleen suurimpana ennakkosuosikkina paalupaikalle, mutta Räikkösellä on nyt loistava tilaisuus taistella eturivin lähtöpaikasta. Viiden lähtöruudun rangaistusta niskassa kantavan Hamiltonin täytyy keksiä vaihtoehtoinen kisataktiikka sunnuntaille, sillä hän lähtee kisaan korkeimmillaan kuudennesta lähtöruudusta.

Williamsilla vaikea startti viikonlopulle

Williamsin Felipe Massa kärsi kaksi lähes identtistä rengasrikkoa aamun harjoituksissa. Williams vahvisti molempien rengasrikkojen johtuneen vanneviasta, joka saatiin iltapäiväksi kuitenkin korjattua. Bottas oli iltapäivällä niukasti kärkikymmenikössä, kun Massa jäi vasta 14:nneksi.

Lauantain aika-ajoista ei voi luvata helppoa Williamsille, vaikka formaatissa on palattu takaisin viime vuosilta tuttuun malliin. Näyttää epätodennäköiseltä, että molemmat Williamsit selviytyvät aika-ajon päätösosiolle.

Myös Renaultin Kevin Magnussen koki näyttävän ripustusrikon aamulla, eikä päässyt radalle enää iltapäiväksi, sillä hän jäi odottelemaan huomiseksi saapuvia komponentteja.

Fernando Alonso sai ehdollisen ajoluvan aamuksi, sillä hänen piti läpäistä aamun harjoitusten jälkeinen lääkärintarkastus, jotta McLaren-kuljettaja saisi ajoluvan koko viikonlopulle. Alonso selvitti lääkärintarkastuksen, joten espanjalainen on valmiina kauden toiseen viikonloppuunsa.

Yhdysvaltalaistalli Haasille Kiinan GP:n harjoitukset olivat paluu arkeen kahden loistavan viikonlopun jälkeen. Esteban Gutierrez, joka ei päässyt maaliin kummassakaan avauskisassa, sai kasaan päivän aikana vain muutaman kierroksen, sillä avausosiossa meksikolainen kärsi vaihdelaatikon sensoriviasta ja iltapäivällä takajarrut reistailivat. Avauskisoista MM-pisteitä napannut Romain Grosjean ei löytänyt autoonsa haluamaansa tasapainoa, sillä hän jäi iltapäivällä vasta 16:nneksi.

Kiinan GP:n aika-ajot käynnistyvät aamukymmeneltä Suomen aikaa.

Kiinan GP:n 1. vapaiden harjoitusten tulokset

2. vapaiden harjoitusten tulokset

Rosbergille viides perättäinen voitto Bahrainin illassa

4.4.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi peräti viidenteen peräkkäiseen voittoon dramaattisessa Bahrainin iltakilpailussa.

Eturivistä lähteneen Rosbergin iltaa helpotti se, että paalumies Lewis Hamilton osui yhteen Williamsin Valtteri Bottaksen kanssa avausmutkassa. Hamilton sai paljon vauriota autoonsa, mutta hän nousi lopulta kolmanneksi.

Rosbergille voitto oli uran 16:s, mikä nostaa hänet tasoihin Stirling Mossin kanssa, eniten GP-voittoja ilman maailmanmestaruutta saavuttaneeksi kuljettajaksi. Saksalainen varmasti toivoo, että hän voi palauttaa tämän kunnian takaisin Mossille kauden päätteeksi.

Ferrarilla kaksijakoiset tunnelmat

Kimi Räikkönen ei saanut parasta mahdollista starttia neljännestä lähtöruudustaan, mutta paikkasi virheensä usealla näyttävällä ohituksella. Kärkimies Rosberg oli kuitenkin karannut liian kauas, jotta Räikkönen olisi pystynyt haastamaan häntä tosissaan voitosta, joten hän joutui tyytymään jälleen toiseen sijaan. Ferrarin suomalaiskuski on kahdeksalla palkintosijallaan edelleen Bahrainin GP:n palkintosijoissa omassa luokassaan.

Räikkösen Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel koki ensimmäistä kertaa 160 GP-kisan mittaisella urallaan keskeytyksen jo lämmittelykierroksella, kun hän joutui pysähtymään radan varteen näyttävän savupilven saattelemana. Ferrarin kannalta huolestuttavaa on se, että molemmissa autoissa on ollut teknisiä ongelmia avausviikonloppuina. Räikkönen on nyt kolme pistettä tallikaveriaan edellä MM-pisteissä kahden ajetun kisan jälkeen.

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi jälleen vahvan kisan jälkeen neljänneksi, jonka myötä hän on peräti kolmantena MM-pistetaulukossa. Haas-tallin Romain Grosjean jatkoi myös vahvoja esityksiään, kun hän pisti viidennellä sijallaan jopa paremmaksi kuin kauden avauksessa. Samalla Haas-tallista tuli ensimmäinen yhdysvaltalaistalli sitten kauden 1986 ja Haasin (ei mitään tekemistä nykyisen tallin kanssa), joka on pystynyt ajamaan kahdessa peräkkäisessä GP-kisassa MM-pisteille.

Avauskisassa tallikaverinsa kanssa törmäillyt Max Verstappen ajoi läpi kisan vahvasti, mikä palkittiin Toro Rosson parhaimmalla suorituksella Bahrainissa eli kuudennella sijalla. Vasta 15:nnestä lähtöruudusta startannut Daniil Kvjat oli hienon ajon jälkeen ruutulipulla seitsemäs ennen Williamseja.

Felipe Massa ei saanut parasta suorituskykyä irti uudesta etusiivestään, mutta suurin syy sille, että Williamsit olivat kahdeksas ja yhdeksäs löytyi rengastaktiikasta. Kun muut tallit ajoivat suurimmaksi osaksi superpehmeillä ja pehmeillä, niin Williamsilla ajeltiin liian konservatiivisella taktiikalla eli keskikovilla.

Tämän lisäksi Bottas sai avausmutkassa osumaa autoonsa, joka varmasti vaikutti auton ajettavuuteen. Williamsin suomalaiskuskille tuomittiin myös täysin käsittämätön varikon läpiajorangaistus osumasta Hamiltonin kanssa, vaikka Mercedes-kuski leikkasi suomalaisen eteen, eikä jättänyt hänelle riittävästi tilaa.

F1-tulokas heti MM-pisteille

Fernando Alonson korvaajana Bahrainissa ajanut Stoffel Vandoorne ajoi vakuuttavan GP-debyyttinsä. 12:nnesta lähtöruudusta lähtenyt Vandoorne teki lukuisia ohituksia, kun hän avasi kymmenennellä sijallaan MM-pistetilinsä. Vandoornesta tuli ensimmäinen belgialaiskuski MM-pisteillä sitten Thierry Boutsenin oltua viides Australian GP:ssä vuonna 1992.

Vandoornen McLaren-tallikaveri Jenson Button olisi hyvinkin voinut olla vieläkin korkeammalla, kunnes hänen matkantekonsa päättyi radan varteen kisan seitsemännellä kierroksella.

Varikon portilta muiden perään startannut Kevin Magnussen ajoi lupaavan kisan, vaikka Renault-kuski olikin ensimmäinen kuski, joka jäi MM-pisteiden ulkopuolelle. Huolestuttavampaa oli se, että tallikaveri Jolyon Palmerin kisa päättyi jo lämmittelykierrokselle hydrauliikkavikaan.

Pascal Wehrlein ajoi yhden Manor-tallin parhaimmista kisoista, sillä hän pystyi ajamaan tosissaan muita vastaan läpi kilpailun. Wehrlein oli maalissa lopulta 13:s.

Suurin pettymys oli Force India, jonka autot olivat äärettömän hitaita läpi koko viikonlopun, tallin kuljettajat Nico Hülkenberg ja Sergio Perez jäivät kauas MM-pisteiden ulkopuolelle.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Bahrainin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 2/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulle ennätysajalla Bahrainissa

3.4.2016 Yleinen

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle iltavalaistuksessa ajetuissa Bahrainin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamiltonin paaluaika on kaikkien aikojen nopein kierrosaika Bahrainin radalla.

Hamilton on vienyt nimiinsä molemmat tämän kauden paalupaikat, mutta osakilpailuvoittoa hallitseva maailmanmestari on saanut viimeksi juhlia viime lokakuussa, sillä tallikaveri Nico Rosberg on voittanut neljä viimeisintä osakilpailua, kun mukaan lasketaan myös viime kauden kolme viimeistä osakilpailua.

Tallikaverinsa rinnalta eturivistä starttaava Rosberg on varmasti hänen suurin haastajansa voittotaistossa. Mutta voittokamppailusta ei pidä unohtaa toisesta rivistä starttaavia Ferrareita, sillä sekä Sebastian Vettel että Kimi Räikkönen lähtivät kuin tykin suusta kaksi viikkoa sitten Australiassa.

Ferrarin täytyy onnistua varikkotaktiikassa huomattavasti paremmin kuin Australiassa, jos he mielivät ajaa Bahrainin GP:n voitosta. Molemmat Ferrarit ajoivat lupaavia stinttejä harjoituksissa, joten jos he pääsisivät keulille, niin voittokamppailusta voitaisiin nähdä tiukka, taktinen taisto.

Bottaksen tavoite kärkiviisikossa

Williamsin Valtteri Bottas jätti Australian huonon aika-ajon taakseen, kun hän otti kuudennen lähtöruudun Bahrainin kisaan. Bottas löi tallikaverinsa Felipe Massan vain kahdella tuhannesosalla. Saa nähdä, että vaikuttaako startissa yhtään lähteekö radan puhtaalta tai likaiselta puolelta. En näe siinä hirvittävän suurta eroa, sillä aiemmin viikolla ollut sade puhdisti radan yllättävän hyvään kuntoon jo perjantaina.

Ferrareiden ja Williamsien väliin kiilasi Red Bullin Daniel Ricciardo, jonka tallikaveri Daniil Kvjat koki jälleen yhden pettymyksen aika-ajoissa, kun venäläiskuski oli vasta 15:s. Bottaksen tavoite on olla kärkiviisikossa, joten jossain vaiheessa pitäisi päästä ohi Ricciardosta sekä pitää tallikaveri takanaan.

Force Indian Nico Hülkenberg hyödynsi autonsa potentiaalin, kun hän otti kahdeksannen lähtöruudun. Hülkenbergin tallikaveri Sergio Perez epäonnistui nopean kierroksen ajoituksessa, mikä tarkoitti aika-ajon päättymistä jo ensimmäiseen osioon.

Haasin Romain Grosjean saavutti yhdysvaltalaistallin parhaimman lähtöruudun, kun ranskalainen oli yhdeksäs. Grosjean avasi tulokastallin pistetilin jo kauden avauksessa, joten he hakevat pisteputkelle jatkoa myös Bahrainista. Haasin toinen kuski Esteban Gutierrez oli aika-ajon 13:s.

McLaren-tulokas yllätti kokeneemman tallikaverinsa

F1-debyyttinsä Bahrainissa tekevä Stoffel Vandoorne suoriutui aika-ajoista mallikkaasti, sillä hän peittosi McLaren-tallikaverinsa Jenson Buttonin vajaalla kymmenyksellä aika-ajoissa. Vandoorne starttaa 12:tena ja Button 14:tenä.

Buttonin kokemuksen luulisi näkyvän kisassa, mutta mistä sitä tietää, vaikka belgialaistulokas avaisi McLarenin pistetilin debyytikisassaan.

Aika-ajoista täytyy vielä mainita Manorin Pascal Wehrleinin suoritus, sillä hän oli peräti 16:s. Tälläisiä suorituksia ei olla ajamalla tehty Manorin autolla juuri ollenkaan tässä vuosien varrella. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Wehrlein kisaamaan ympärillä olevien kanssa itse kisassa.

Aika-ajon perusteella kahdeksannesta sijasta eteenpäin on erittäin tasaista useiden autojen välillä, joten kisassa voidaan nähdä tiukkoja taisteluja viimeisistä pistesijoista. Bahrain tarjoaa myös parempia ohituspaikkoja kuin kahden viikon takainen avausnäyttämö Australiassa, joten edessä voi olla yksi alkukauden parhaimmista kisoista.

Kauden toisen osakilpailun lähtövalot sammuvat Bahrainin iltavaloissa klo. 18 Suomen aikaa.

Aika-ajojen tulokset