Selaat arkistoa kohteelle Grosjean.

Verstappen voittoon värikkäässä Itävallan GP:ssä

3.7.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen villitsi paikan päälle saapuneita kannattajiaan, kun hän ajoi erittäin tapahtumarikkaan Itävallan GP:n voittoon sunnuntaina. ”Mad Maxille” voitto oli monivivahteisen kauden ensimmäinen.

Vielä ennen starttia näytti Red Bullin kotivoitto erittäin epätodennäköiseltä, sillä harjoituksissa he eivät pystyneet vastaamaan Mercedesten ja Ferrarien vauhtiin. Ja vielä kisan avauskierroksilla näytti vahvasti siltä, että edes palkintosija voi olla Red Bullille tiukassa. Sitten kaikki, mikä vain voi mennä Mercedeksen kannalta pieleen, tapahtui.

Paalumies Valtteri Bottas oli pudonnut alussa peräti neljänneksi, mutta pystyi takasuoralla imuapua hyödyntäen nostamaan itsensä väkisin toiseksi. Mutta tämä ilo oli lyhytaikaista, sillä kymmenisen kierrosta myöhemmin Bottas joutui pysähtymään radan varteen vaihdelaatikkovian vuoksi. Tästä minulle tuli vahvat muistikuvat mieleen vuosituhannen alusta, kun Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen kärsivät jatkuvasti McLaren-Mercedeksen teknisistä ongelmista.

Bottaksen keskeytys toi virtuaalisen turva-auton, jonka aikana suurin osa kuljettajista pysähtyi mukaan lukien molemmat Red Bullit ja Ferrarit. Mercedeksen Lewis Hamilton ei voinut enää tulla varikolle, sillä hän olisi pudonnut kauas kärjestä, joten hän joutui sinnittelemään radalla kuluneilla renkailla. Lopulta Mercedeksen oli pakko reagoida ja ottaa Hamilton sisään, mikä pudotti hallitsevan maailmanmestarin neljänneksi.

Räikkösen kiri ei aivan riittänyt voittoon

Molemmat Ferrari-kuljettajat olivat vaikeuksissa renkaidensa kanssa stinttien alussa. Kun Räikkönen sai renkaisiinsa pitoa, niin hän lähti jahtaamaan toisena ollutta Daniel Ricciardolla, jonka takarenkaat alkoivat pahasti rakkuloida. Lopulta Räikkönen nousi Ricciardon ohi toiseksi ja lähti jahtaamaan Verstappenia. Samalla myös Sebastian Vettel nousi Hamiltonin edelle kolmanneksi, kun Ricciardo joutui pysähtymään. Samoin teki Hamilton muutamaa kierrosta myöhemmin.

Hetkeä myöhemmin Ricciardo joutui pysähtymään radan varteen teknisen vian takia, jolloin Red Bullin varikkomuurilla huolestuttiin kärkimies Verstappenin autosta. Mercedeksen painajaismaisen kisan täydensi Hamilton keskeytys, kun hallitseva maailmanmestari joutui pysähtymään radan varteen bensapaineiden kadottua. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten Italian GP:n vuonna 1955, kun kaksi hopeanuolta on joutunut keskeyttämään teknisen vian vuoksi.

Räikkönen ja Vettel lähtivät siis jahtaamaan kärkeä, mutta Ferrarin varikkomuurilla otettiin ehkä liiankin varman päälle eikä kuljettajia päästetty ajamaan kovaa kuin vasta liian myöhään. Räikkönen myönsikin kisan jälkeen, että he varmistelivat liian paljon renkaitaan kisan lopussa. Verstappen ei kärsinyt samoista rengasongelmista kuin tallikaveri Ricciardo, sillä ”Mad Max” säästeli renkaitaan radan kahdessa viimeisessä mutkassa. Ricciardo ei pystynyt varmistelemaan niissä mutkissa, sillä hän taisteli muita vastaan läpi koko kisan.

Ferrari nousi tämän tuloksen myötä takaisin autonvalmistajien MM-kärkeen. Myös Vettel käänsi Hamiltonin 14 pisteen johtoaseman pisteellä edukseen. Räikkönen nousi MM-pisteissä kolmanneksi, kun vuorostaan Bottas putosi kuudenneksi. Suomalaiskuskit ovat nyt kolmen kärkitallin kuskeista ainoat, jotka eivät ole vielä pystyneet tällä kaudella voittamaan kilpailua. Toivottavasti toinen heistä voittaa Englannin Silverstonessa ensi viikonloppuna.

Amerikkalaistiimille iso pistepäivä

Yhdysvaltalainen Haas-talli oli yksi kisan suurimmista onnistujista. Romain Grosjean oli peräti neljäs ja tallikaveri Kevin Magnussen viides. Grosjeanille pisteet olivat vasta tämän kauden ensimmäiset. Talousvaikeuksista kärsivä Force India-talli sai myös tärkeitä pisteitä, kun Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs.

McLarenin Fernando Alonso teki uskomattoman nousun varikkosuoralta aina kahdeksanneksi asti. Sauberkin sai pitkästä aikaa molemmat autonsa pisteille, kun supertulokas Charles Leclerc oli yhdeksäs ja Marcus Ericsson kymmenes. Leclerc ajoi pisteille jo viidettä kertaa viimeisestä kuudesta kisasta. Viimeksi Sauberilla vastaavaan on yltänyt Kamui Kobayashi kaudella 2011.

F1-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla Isossa-Britanniassa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedekset kaksoisvoittoon Hamiltonin johdolla Barcelonassa

15.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalta voittoon sunnuntaisessa Espanjan osakilpailussa. Hopeanuolten kaksoisvoiton varmisti Valtteri Bottas toisella sijallaan.

Hamilton ajoi Barcelonan radalla suhteellisen helppoon voittoon, sillä hän menetti kärkipaikkansa vain varikkopysähdyksen ajaksi. Barcelonassa vallitsi koko viikonlopun poikkeuksellisen viileä sää, mikä tuntui sopivan parhaiten Mercedekselle. Katsotaan, josko seuraavissa kisoissa olisi hiukkasen lämpimämpää kuin Barcelonassa.

Bottas sai nyt niitä pisteitä takaisin, jotka hän menetti Bakussa rengasrikon takia. Huolestuttavaa suomalaisen kannalta on se, että piste-ero Hamiltoniin on kasvanut jo 37 pisteeseen Bottaksesta riippumattomista syistä. Seuraavat kilpailut tulevat olemaan erittäin ratkaisevia suomalaisen MM-taistelun kannalta, sillä Hamilton on viimeksi keskeyttänyt Malesiassa 2016, joten ilmaisia pisteitä ei viime aikoina ole hallitseva maailmanmestari tiputtanut haastajilleen. Varsinkin aika-ajoissa Bottaksen on pystyttävä kääntämään nuo pienet tappiot edukseen, jotta hän pääsisi kisoissa ajamaan puhtaassa ilmassa.

Ferrarin mestaruushaaveille kova kolaus

Ferrari ei voi olla tyytyväinen Barcelonan viikonloppuun, sillä he eivät saaneet kumpaakaan autoaan palkintokorokkeelle, vaikka heidän autonsa lähtivät toisesta rivistä. Sebastian Vettel nousi lähdössä toiseksi, mutta Ferrari vaihtoi lennossa saksalaisen kisastrategian kahteen pysähdykseen, kun muut selvisivät yhdellä. Ferrarilla laskeskeltiin, että Vettel ehtisi varikolta virtuaalisen turva-auton aikana vielä Max Verstappenin eteen, mutta hidas stoppi esti nämä aikeet. Verstappen pystyi lopussa lähes yhtä tuoreilla renkailla pitämään helposti Ferrari-kuskin takanaan.

Kimi Räikkösen viikonloppu kääntyi huonosta suorastaan katastrofiksi. Jo perjantain harjoituksissa koettu moottoririkko aiheuttaa suomalaiselle loppukaudeksi lähtöruuturangaistuksia, mutta tilanne synkkeni entisestään, kun kisassa täysin uusi voimanlähde petti suomalaisen jälleen kerran. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä ilmeisimmin Räikkönen joutuu ottamaan viimeisin sallitun voimanlähteen käyttöönsä jo Monacossa, kun muut kärkikuskit ajavat vielä ensimmäisellä.

Mikä oli positiivista oli se, että Räikkösen vauhti oli ihan hyvää ja hän olisi todennäköisesti lyönyt jälleen tallikaverinsa, sillä suomalainen olisi selviytynyt kisasta todennäköisesti vain yhdellä pysähdyksellä. Ferrarin suomalaiskuski on edelleen ainoa kuljettaja, joka on ruutulipulle ajaessaan noussut palkintokorokkeelle tällä kaudella. Tämä tilasto ei kuitenkaan hirveästi lämmitä, kun suomalainen on menettänyt yli 30 pistettä ilman omaa syytään.

Räikkösen keskeytys ja Vettelin putoaminen neljänneksi tarkoitti sitä, että Mercedes nousi 27 pisteen erolla autonvalmistajien MM-sarjan kärkeen. Ferrari lähtee kuitenkin Monacoon ennakkosuosikkina, sillä he ajoivat Vettelin johdolla siellä viime kaudella kaksoisvoittoon, kun taas Mercedes tuskaili siellä koko viikonlopun vetopidon kanssa.

Grosjean syyllinen avauskierroksen kolariin

Haasin Romain Grosjean sai hyvän lähdön, mutta hän pyörähti radan kolmannessa mutkassa, kun hän ajautui liian lähelle tallikaveri Kevin Magnussenia. Grosjeanin olisi pitänyt antaa autonsa liukua ulosajo-alueelle, mutta ranskalainen yritti kaasun avulla pyöräyttää autonsa takaisin radalle, mikä johti isoon kolariin, jossa Nico Hülkenberg ja Pierre Gasly osuivat häneen. Kaikki kuskit selvisivät onnettomuudesta säikähdyksellä, mutta huonolla tuurilla olisi voinut käydä pahemmin.

Tuomaristo antoi Grosjeanille vain kaksi rangaistuspistettä sekä lähtöruuturangaistuksen Monacoon. Olisin antanut viisi rangaistuspistettä ja poistanut lähtöruuturangaistuksen, sillä Grosjean on hölmöillyt tällä kaudella oikein urakalla, joten hän ansaitsisi tästä kunnon opetuksen. Nykyään tuomaristo tuntuu heittävän noita rangaistuspisteitä aika arvalla, joten niihin toivoisi pientä tasaisuutta.

Grosjeanin tallikaveri Magnussen oli yksi kisan onnistujista, sillä hän otti jälleen arvokkaita pisteitä ollen kuudes. Haasin tanskalaiskuski on ollut koko kauden selvästi kokeneempaa tallikaveriaan parempi, vaikka kyllä Magnusseniltakin muutama älyvapaa teko on nähty tällä kaudella.

Renault’n Carlos Sainz voitti espanjalaisten taistelun, kun hän oli seitsemäs ennen Fernando Alonsoa. Sainz on hiljalleen pystynyt vastaamaan tallikaveri Hülkenbergin haasteeseen, joten loppukaudesta tulee heidän välillä varmasti tasainen. McLarenilla ajava Alonso on joka kisasta pystynyt käytännössä ottamaan ne pisteet, joita heille on ollut tarjolla. Tämän myötä kaksinkertainen maailmanmestari on pisteissä keskikastin tiimeihin lukeutuvista kuskeista ensimmäisenä.

Sergio Perez toi talousvaikeuksissa painivalle Force Indialle kaksi pistettä ollen yhdeksäs. Force India joutuu Monacossakin luottamaan toisten epäonneen, jotta he voisivat poimia pisteitä kuten Barcelonassa. Uskon taas Kanadan GP:n näyttämön soveltuvan pitkien suoriensa ansiosta paremmin intialaistiimin autolle kuten Baku kaksi viikkoa sitten.

Supertulokas Charles Leclerc jatkoi myös vahvojen näyttöjen antamista, sillä monacolainen näki ruutulipun kymmenentenä. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2015, kun Sauber-kuski saavutti pisteitä peräkkäisissä kisoissa. Leclercin ajotyylin muutos on selvästi tuottanut tulosta, sillä hän on viime kisoissa jättänyt tallikaveri Marcus Ericssonin täysin varjoonsa. Ericssonin on pakko nostaa tasoansa, sillä muuten ruotsalainen saattaa ajaa viimeistä kauttaan kuninkuusluokassa.

Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua MM-sarjan legendaarisemmalla näyttämöllä, kun F1-sarja valloittaa Monacon ruhtinaskunnan kadut.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 5/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1 2017 alkukausi osa 1

15.8.2017 Näkökulma

F1-sarja viettää tällä hetkellä ansaittua kesälomaa, joten on hyvä aika tarkastella kauden avauspuoliskoa. Avausosassa käydään läpi kärkikymmenikön jälkimmäisellä puoliskolla majailevat tallit.

10. Sauber F1 Team

25-vuotisjuhliaan viettävälle Sauber-tallille alkukausi on ollut jälleen kerran haastava. Sveitsiläistallin uudeksi kuljettajaksi pestattu Pascal Wehrlein joutui jättämään kauden kaksi ensimmäistä kilpailua väliin Race of Champions -kisassa saadun niskavamman vuoksi. Saksalaisen tilalle nostettu Antonio Giovinazzi ajoi hienosti Australian avauksessa 12:nneksi. Italialaiselle koitti kuitenkin karu arki seuraavana kisaviikonloppuna, kun Giovinazzi ajoi sekä aika-ajoissa että kisassa ulos – ja vieläpä lähes täsmälleen samassa paikassa!

Wehrlein palasi radoille Bahrainissa, jossa hän löi heti aika-ajoissa tallikaverinsa Marcus Ericssonin. 22-vuotias saksalainen löi ruotsalaisen tallikaverinsa myös kisassa, sillä Wehrlein oli ruutulipulla 11:s. Avauspisteet hän saavutti Espanjan GP:n kahdeksannella sijallaan, kun Wehrlein ajoi muista poiketen yhden pysähdyksen taktiikalla. Kyseessä oli saksalaisen ensimmäiset pisteet sitten Manorilla saavutetun 10. sijan edellisenä vuonna Itävallassa. Pistetili karttui vielä Azerbaidjanin GP:ssä, kun Wehrlein löi Ericssonin taistelussa viimeisestä pistesijasta.

Sauberin kannalta hyvä juttu on se, että heillä on jo enemmän pisteitä kuin viime kaudella (5 vs. 2). Huono juttu on se, että heillä on hitain auto tällä hetkellä, eikä autoon ole odotettavissa isoja päivityksiä enää tämän kauden aikana. Sauberin täytyy loppukauden aikana käyttää kaikki mahdolliset pistesaumansa hyödykseen, mikäli he aikovat parantaa viimevuotista sijoitustaan.

Lähitulevaisuus

Tällä hetkellä Sauberin lähitulevaisuus näyttäisi olevan turvattuna. Kun moottorisopimus Hondan kanssa raukesi, niin tallipäällikkö Monisha Kaltenborn jätti tiimin. Kaltenbornin tilalle palkattu Frederic Vasseur on pätevä korvaaja, sillä hän omistaa useita pienemmissä formulaluokissa kilpailevia talleja.

Sauber teki juuri ennen kesätaukoa jatkosopimuksen Ferrarin kanssa. Poikkeuksena on vaan se, että Ferrari toimittaa ensi kaudesta lähtien sen hetkiset voimanlähteensä myös Sauberille. Aiemmin Sauber on joutunut ajamaan Ferraria vuotta vanhemmilla moottoreilla.

Ferrari-diili aiheuttaa kuitenkin ongelman, sillä Sauberilla ei ole riittävästi tilaa mahdollisille kuljettajille. Ericsson ei ole näillä näkymin lähdössä ainakaan mihinkään, sillä osa Sauberin taloudellisista tukijoista kuuluvat myös ruotsalaiskuskin taustajoukkoihin. Toiselle kuskipaikalle ovat ehdolla Wehrlein, Giovinazzi ja Charles Leclerc. Wehrlein voisi löytää Mercedes-kytköksen avulla tallipaikan Williamsilta, jos Lance Stroll lähtisi Force Indialle.

Jos Ferrari painostaa ottamaan akatemiakuskeistaan joko Giovinazzin tai Leclercin, niin valitsisin ehdottomasti monacolaisen Leclercin. Vaikka Giovinazzi on kuskeista vanhempi, niin Leclerc on mielestäni kuljettajana varmempi. Giovinazzi oli viime vuonna GP2-sarjan toinen, mutta tuolloin sarjan kärkikuskit ajoivat huomattavasti epätasaisemmin kuin Leclerc tällä kaudella. LecLercin dominanssi tämänvuotisessa F2-sarjassa on muistuttanut Stoffel Vandoornea GP2-sarjassa kaudella 2015.

Luulen, että Wehrlein saa siis etsiä itselleen uuden ajopaikan ensi kaudeksi. Wehrleinin ajopaikan ottaa mielestäni Ferrari-lupaus Leclerc, sillä hän on nopeampi sekä kypsempi kuljettajana kuin Giovinazzi.

9. McLaren-Honda

Talvitesteistä asti oli jo nähtävissä, että McLaren-Honda ei vielä tälläkään kaudella taistele palkintosijoista. Kaudesta on vielä toinen puolisko ajamatta, mutta kausi on varmasti tuntunut jo pitkältä Fernando Alonsolle ja Stoffel Vandoornelle.

Vielä ei ole edes varmuutta, että toimittaako Honda McLarenille voimanlähteet myös ensi kaudella, mutta aika on jo vähissä, mikäli McLaren suunnittelisi moottorikumppanin vaihtamista. McLaren on kuitenkin osoittanut viimeistään tällä kaudella, että auton rungossa ei ole isoja heikkouksia. Jos he saisivat kilpailukykyisen moottorin, niin palkintosijat eivät olisi hirveän kaukana.

Alonsolle kauden kohokohta oli varmasti tuo Indianapolisin 500 mailin kisaan osallistuminen, mikä harmittavasti päättyi moottoririkkoon. Huhut ovat viemässä kaksinkertaista maailmanmestaria takaisin Indycar-sarjaan jo tämän kauden puolella. Alonson huippusuoritukset kuninkuusluokasta löytyvät Unkarin kuudennesta ja Azerbaidjanin yhdeksännestä sijasta.

GP2-mestari ja F1-tulokas Vandoornella on takanaan vaikea alkukausi. Kuten useat sisäpiiriläiset ovat kertoneet, niin tämä on yksi vaikeimmista kausista aloittaa F1-sarjassa. 25-vuotias belgialainen on parantanut varsinkin viimeisissä neljässä kisassa, sillä hän on niissä kaikissa ajanut 12 parhaimman joukossa ruutulipulle. Parhaimpana saavutuksenaan Unkarin 10. sija ja pistetilin avaus.

Lähitulevaisuus

Vandoornella on monivuotinen sopimus brittitallin kanssa, joten hän ajaa varmasti McLarenilla myös ensi kaudella. Kysymys kuuluukin, että mitä tekee Alonso? Mercedes olisi mielestäni hullu, jos se vaihtaisi loistavasti ajaneen Valtteri Bottaksen kuljettajaan, joka on viimeksi voittanut maailmanmestaruuden yli 10 vuotta sitten.

En usko kaksinkertaisen maailmanmestarin siirtyvän myöskään Indycar-sarjaan puhtaasti rahallisista syistä. Honda tarjoaa varmasti yli 30 miljoonaa euroa, mitä hän ei todellakaan saa Yhdysvaltain suurimmasta formulasarjasta. Uskon, että joko Alonso jatkaa McLarenilla tai sitten hän lopettaa uransa.

8. Renault Sport F1 Team

Ranskalaisjätti Renault osti kauden 2015 päätteeksi Lotus-tallin itselleen. Varsinkin viime vuosi oli siirtymävaihe ranskalaistallille. Tällä kaudella Nico Hülkenberg on väläytellyt viidellä pistesijallaan, joista parhaimpina Espanjan ja Britannian kuudennet sijat. Hülkenberg harmittelee varmasti Bakun katuradalla ajettua osakilpailua, sillä hän olisi voinut ottaa siellä uransa ensimmäisen voiton tai palkintosijan ilman omaa ajovirheestä seurannut ulosajoaan.

Jolyon Palmer jäi varsinkin alkukaudesta pahasti saksalaisen tallikaverinsa varjoon, mutta viimeisten kisojen aikana hän on hieman kuronut eroa kiinni. Silti Hülkenberg on edelleen ainoa Renault-kuljettajista, joka on saavuttanut MM-pisteitä.

Lähitulevaisuus

Renault voi ehkä haastaa Haasin taistelussa seitsemännestä sijasta, mutta se vaatii pisteitä molemmilta ranskalaistallin kuljettajilta. Hülkenberg ajaa varmasti myös ensi kaudella ranskalaistiimissä. Palmerin tulevaisuus on vuorostaan erittäin epävarma, sillä Renault on tuomassa rallionnettomuudessa vakavasti loukkaantunutta Robert Kubicaa takaisin kuninkuusluokkaan.

Kubica ajoi vakuuttavat testit Unkarissa tämänvuotisella autolla kaksi viikkoa sitten. Luulen, että puolalainen tarvitsee vielä muutaman testin lisää, jotta voidaan olla täysin varmoja puolalaisen suorituskyvystä. Uskon, että Palmer saa pitää paikkansa ainakin nämä kaksi viimeistä Euroopassa ajettavaa kisaa, joiden jälkeen tilannetta katsotaan uudemman kerran riippuen brittikuskin suorituskyvystä.

7. Haas F1 Team

Toista kauttaan kuninkuusluokassa ajava yhdysvaltalaistiimi Haas on onnistunut ällistyttävän hyvin haastamaan muita vakiintuneita talleja. Haas on jo nyt kerännyt viimevuotisen pistemääränsä, vaikka tällä kaudella he eivät ole vielä yltäneet viiden joukkoon. Yhdysvaltalaistiimi on kerännyt pisteitä seitsemästä kisasta, kun viime vuonna pisteitä tuli neljästä kisasta alkukaudella.

Romain Grosjean ja Kevin Magnussen ovat myös paljon tasaisempia pari kuin Grosjean-Esteban Gutierrez, sillä Grosjean on 13:s ja Magnussen 14:s pisteissä. Viime kaudella Gutierrez ei kerännyt pistettäkään. Haas on tietysti myös hyötynyt siitä työstä, mitä Ferrari on viimeisen vuoden aikana tehnyt moottoripuolella.

Lähitulevaisuus

Haas jatkaa samalla kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella, mikä on loistava asia yhdysvaltalaistiimille. Loppukausi näyttää, että riittävätkö Haasin resurssit kehittämään autoansa kauden loppuun asti, sillä viime kaudella he saavuttivat vain yhden pistesijan kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Luulen, että pisteitä voi tulla vielä useammasta kisasta loppukauden aikana. Veikkaisin jopa Grosjeanin yltävän kärkiviisikkoon jossain loppukauden kisassa.

Yhteistyö Ferrarin kanssa jatkuu myös ensi kaudella, joten he saavat nauttia siitä kovasta työstä, mitä Ferrari on onnistunut tekemään moottoripuolella myös tulevaisuudessa. Vaikka uusin moottoripäivitys on edelleen vain Ferrarilla, niin yhdysvaltalaistiimi on rakentanut hyvän rungon moottorin ympärille.

6. Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso aloitti kauden samalla kuljettajakaksikolla, jolla he päättivät viime kauden. Carlos Sainz on kerännyt pisteitä jokaisesta kisasta, jossa hän on ruutulipun nähnyt. Vuorostaan Daniil Kvjat aloitti kauden Australian yhdeksännellä sijalla, mutta pisteitä on kertynyt sen jälkeen vain Espanjasta. Kvjat lähti kesätauolle kuuden kilpailun pisteettömässä putkessa, mikä ei ole hyvä asia hänen tulevaisuutensa kannalta.

Kvjatin ja Sainzin välit tulehtuivat, kun Sainz ei suostunut antamaan vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa, sillä molemmat olivat sopineet auttavansa toisia vuorotellen kauden aikana. Kaiken huippuna oli Britannian GP, jossa Kvjat ajautui kaksinkamppailun seurauksena suoraan tallikaverinsa kylkeen, mikä päätti molempien kisat.

Lähitulevaisuus

En usko, että se on Toro Rosson etujen mukaista jatkaa kyseisellä kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella. Luulenpa, että Sainz voi hyvinkin olla Alonson korvaaja McLarenilla, mikäli Honda ei saa kaksinkertaista maailmanmestaria vakuuttuneeksi brittitallin suorituskyvystä.

Myös huhut Hondan mahdollisesta siirtymisestä Toro Rosson moottorikumppaniksi saattaisivat myös avata ovia uusille kuljettajille, jos tallin omistajatahoissa tapahtuisi samalla myös muutoksia. Tulevaisuus näyttää, että mitä tapahtuu moottoririntamalla.

Ensiksi Toro Rosson täytyy saada kuljettajat keinolla millä hyvänsä ajamaan järkevästi radalla, sillä kolareita tallikaverien välillä ei saisi tapahtua, mutta niitä on varsinkin tällä kaudella nähty yllättävän runsaasti viikonlopusta toiseen.

Jälkimmäinen osa tämän kauden alkupuoliskosta julkaistaan ensi viikon alussa.

Rosbergin voittoputki sai jatkoa Sotshissa

2.5.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi leikitellen kauden neljänteen sekä samalla seitsemänteen peräkkäiseen osakilpailuvoittoon sunnuntaina Sotshissa.

Rosberg johti kilpailua aina lähdöstä ruutulipulle saakka, mutta hän oli lähellä joutua taistelemaan tallikaveri Lewis Hamiltonia vastaan, joka oli tehnyt upean nousun kymmenennestä lähtöruudusta jo toiseksi. Hamilton ei kuitenkaan voinut taistella voitosta, sillä hänen voimayksikössään oli ongelma vedenpaineiden kanssa.

Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli kuitenkin torjuntavoitto, kun otetaan huomioon nämä vaikeat lähtökohdat. Hamilton lähtee kahden viikon päästä ajettavaan Espanjan osakilpailuun kaventamaan tallikaverinsa jo 43 pisteen suuruista MM-johtoa.

Suomalaiset tekivät sen mihin pystyivät

Kolmannesta ruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi lähdössä toiseksi ohi maanmiehensä Valtteri Bottaksen. Räikkönen kuitenkin joutui uusintalähdössä taipumaan Williams-kuskille vain muutama kierros myöhemmin.

Räikkönen kuitenkin pääsi varikkopysähdysten aikana ohi Bottaksesta, sillä Williams joutui puolustautumaan Hamiltonia vastaan aikaisemmalla varikkopysähdyksellä, jolloin Räikkönen oli käytetyillä superpehmeillä nopeampi kuin Bottas tuoreilla pehmeillä. Räikkönen oli maalissa kolmas ennen Williams-kaksikkoa Bottas ja Felipe Massa.

Räikkösen tallikaveri Sebastian Vettel joutui Daniil Kvjatin päälleajamaksi radan avausmutkissa, mikä päätti saksalaisen kisan lyhyeen. Kvjat hölmöili samalla Red Bull-tallikaverinsa Daniel Ricciardon kisan pilalle, sillä australialainen joutui myös osalliseksi tähän kolariin. Täten Red Bull jäi ilman pisteitä viikonloppuna, jolloin he olisivat voineet taistella jopa palkintosijoista.

Räikkönen on ensimmäistä kertaa MM-pisteissä kolmen parhaan joukossa sitten kauden 2013, joten toivottavasti viimeaikaiset otteet jatkuvat myös tulevaisuudessa.

Useille talleille isoja pisteitä

McLaren-Honda sai ensimmäistä kertaa molemmat autonsa MM-pisteille sitten viime kauden Unkarin osakilpailun. Fernando Alonso oli kuudennella sijallaan paras ei-kolmen kärkitallin kuljettaja ja Jenson Button avasi pistetilinsä kymmenennellä sijallaan.

Kevin Magnussen palautti Renaultin tehdastiimin pistekantaan ensimmäistä kertaa sitten kauden 2010 Abu Dhabin GP:n. Renault palasi täksi kaudeksi tehdastalliksi kuninkuusluokkaan.

Romain Grosjean on saalistanut jo kolmessa MM-osakilpailussa neljästä MM-pisteitä uuden Haas-tallin riveissä. Grosjean oli kahdeksas, vaikka yhdysvaltaistiimi oli Kiinan tapaan tänäkin viikonloppuna suurissa ongelmissa autonsa tasapainon kanssa.

Force Indian Sergio Perez avasi MM-pistetilinsä yhdeksännellä sijallaan. Perez kärsi rengasrikon avauskierroksella, mutta nousi mukaan pistetaistoon turva-auton ansiosta.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Espanjan Barcelonassa.

Venäjän GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Räikkönen harjoituspäivän nopein Kiinassa

15.4.2016 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen piti nopeinta vauhtia Kiinan GP:n harjoituksissa Shanghaissa perjantaina.

Tallikaveri Sebastian Vettel oli harjoitusten toinen, vaikka harjoituspäivä ei ollut täydellinen, sillä molemmat Ferrari-kuljettajat kärsivät heikosta pidosta kovemmilla rengasseoksilla. Toivottavasti Ferrari löytää yön aikana ratkaisuja näihin ongelmiin, jotta sunnuntaina nähtäisiin kova kamppailu voitosta.

Mercedeksen Nico Rosberg oli kolmas ennen tallikaveri Lewis Hamiltonia. Rosberg kärsi moottoriviasta aamulla, mutta hän selvisi tilanteesta ilman rangaistusta. Samalta kohtalolta ei välttynyt Hamilton, sillä hänen vaihdelaatikkonsa jouduttiin vaihtamaan jo ennen viikonlopun alkua. Hamiltonin vaihdelaatikko otti osumaa törmäyksessä Valtteri Bottaksen kanssa Bahrainin GP:n avausmutkassa.

Pidän Rosbergia edelleen suurimpana ennakkosuosikkina paalupaikalle, mutta Räikkösellä on nyt loistava tilaisuus taistella eturivin lähtöpaikasta. Viiden lähtöruudun rangaistusta niskassa kantavan Hamiltonin täytyy keksiä vaihtoehtoinen kisataktiikka sunnuntaille, sillä hän lähtee kisaan korkeimmillaan kuudennesta lähtöruudusta.

Williamsilla vaikea startti viikonlopulle

Williamsin Felipe Massa kärsi kaksi lähes identtistä rengasrikkoa aamun harjoituksissa. Williams vahvisti molempien rengasrikkojen johtuneen vanneviasta, joka saatiin iltapäiväksi kuitenkin korjattua. Bottas oli iltapäivällä niukasti kärkikymmenikössä, kun Massa jäi vasta 14:nneksi.

Lauantain aika-ajoista ei voi luvata helppoa Williamsille, vaikka formaatissa on palattu takaisin viime vuosilta tuttuun malliin. Näyttää epätodennäköiseltä, että molemmat Williamsit selviytyvät aika-ajon päätösosiolle.

Myös Renaultin Kevin Magnussen koki näyttävän ripustusrikon aamulla, eikä päässyt radalle enää iltapäiväksi, sillä hän jäi odottelemaan huomiseksi saapuvia komponentteja.

Fernando Alonso sai ehdollisen ajoluvan aamuksi, sillä hänen piti läpäistä aamun harjoitusten jälkeinen lääkärintarkastus, jotta McLaren-kuljettaja saisi ajoluvan koko viikonlopulle. Alonso selvitti lääkärintarkastuksen, joten espanjalainen on valmiina kauden toiseen viikonloppuunsa.

Yhdysvaltalaistalli Haasille Kiinan GP:n harjoitukset olivat paluu arkeen kahden loistavan viikonlopun jälkeen. Esteban Gutierrez, joka ei päässyt maaliin kummassakaan avauskisassa, sai kasaan päivän aikana vain muutaman kierroksen, sillä avausosiossa meksikolainen kärsi vaihdelaatikon sensoriviasta ja iltapäivällä takajarrut reistailivat. Avauskisoista MM-pisteitä napannut Romain Grosjean ei löytänyt autoonsa haluamaansa tasapainoa, sillä hän jäi iltapäivällä vasta 16:nneksi.

Kiinan GP:n aika-ajot käynnistyvät aamukymmeneltä Suomen aikaa.

Kiinan GP:n 1. vapaiden harjoitusten tulokset

2. vapaiden harjoitusten tulokset

Rosbergille viides perättäinen voitto Bahrainin illassa

4.4.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi peräti viidenteen peräkkäiseen voittoon dramaattisessa Bahrainin iltakilpailussa.

Eturivistä lähteneen Rosbergin iltaa helpotti se, että paalumies Lewis Hamilton osui yhteen Williamsin Valtteri Bottaksen kanssa avausmutkassa. Hamilton sai paljon vauriota autoonsa, mutta hän nousi lopulta kolmanneksi.

Rosbergille voitto oli uran 16:s, mikä nostaa hänet tasoihin Stirling Mossin kanssa, eniten GP-voittoja ilman maailmanmestaruutta saavuttaneeksi kuljettajaksi. Saksalainen varmasti toivoo, että hän voi palauttaa tämän kunnian takaisin Mossille kauden päätteeksi.

Ferrarilla kaksijakoiset tunnelmat

Kimi Räikkönen ei saanut parasta mahdollista starttia neljännestä lähtöruudustaan, mutta paikkasi virheensä usealla näyttävällä ohituksella. Kärkimies Rosberg oli kuitenkin karannut liian kauas, jotta Räikkönen olisi pystynyt haastamaan häntä tosissaan voitosta, joten hän joutui tyytymään jälleen toiseen sijaan. Ferrarin suomalaiskuski on kahdeksalla palkintosijallaan edelleen Bahrainin GP:n palkintosijoissa omassa luokassaan.

Räikkösen Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel koki ensimmäistä kertaa 160 GP-kisan mittaisella urallaan keskeytyksen jo lämmittelykierroksella, kun hän joutui pysähtymään radan varteen näyttävän savupilven saattelemana. Ferrarin kannalta huolestuttavaa on se, että molemmissa autoissa on ollut teknisiä ongelmia avausviikonloppuina. Räikkönen on nyt kolme pistettä tallikaveriaan edellä MM-pisteissä kahden ajetun kisan jälkeen.

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi jälleen vahvan kisan jälkeen neljänneksi, jonka myötä hän on peräti kolmantena MM-pistetaulukossa. Haas-tallin Romain Grosjean jatkoi myös vahvoja esityksiään, kun hän pisti viidennellä sijallaan jopa paremmaksi kuin kauden avauksessa. Samalla Haas-tallista tuli ensimmäinen yhdysvaltalaistalli sitten kauden 1986 ja Haasin (ei mitään tekemistä nykyisen tallin kanssa), joka on pystynyt ajamaan kahdessa peräkkäisessä GP-kisassa MM-pisteille.

Avauskisassa tallikaverinsa kanssa törmäillyt Max Verstappen ajoi läpi kisan vahvasti, mikä palkittiin Toro Rosson parhaimmalla suorituksella Bahrainissa eli kuudennella sijalla. Vasta 15:nnestä lähtöruudusta startannut Daniil Kvjat oli hienon ajon jälkeen ruutulipulla seitsemäs ennen Williamseja.

Felipe Massa ei saanut parasta suorituskykyä irti uudesta etusiivestään, mutta suurin syy sille, että Williamsit olivat kahdeksas ja yhdeksäs löytyi rengastaktiikasta. Kun muut tallit ajoivat suurimmaksi osaksi superpehmeillä ja pehmeillä, niin Williamsilla ajeltiin liian konservatiivisella taktiikalla eli keskikovilla.

Tämän lisäksi Bottas sai avausmutkassa osumaa autoonsa, joka varmasti vaikutti auton ajettavuuteen. Williamsin suomalaiskuskille tuomittiin myös täysin käsittämätön varikon läpiajorangaistus osumasta Hamiltonin kanssa, vaikka Mercedes-kuski leikkasi suomalaisen eteen, eikä jättänyt hänelle riittävästi tilaa.

F1-tulokas heti MM-pisteille

Fernando Alonson korvaajana Bahrainissa ajanut Stoffel Vandoorne ajoi vakuuttavan GP-debyyttinsä. 12:nnesta lähtöruudusta lähtenyt Vandoorne teki lukuisia ohituksia, kun hän avasi kymmenennellä sijallaan MM-pistetilinsä. Vandoornesta tuli ensimmäinen belgialaiskuski MM-pisteillä sitten Thierry Boutsenin oltua viides Australian GP:ssä vuonna 1992.

Vandoornen McLaren-tallikaveri Jenson Button olisi hyvinkin voinut olla vieläkin korkeammalla, kunnes hänen matkantekonsa päättyi radan varteen kisan seitsemännellä kierroksella.

Varikon portilta muiden perään startannut Kevin Magnussen ajoi lupaavan kisan, vaikka Renault-kuski olikin ensimmäinen kuski, joka jäi MM-pisteiden ulkopuolelle. Huolestuttavampaa oli se, että tallikaveri Jolyon Palmerin kisa päättyi jo lämmittelykierrokselle hydrauliikkavikaan.

Pascal Wehrlein ajoi yhden Manor-tallin parhaimmista kisoista, sillä hän pystyi ajamaan tosissaan muita vastaan läpi kilpailun. Wehrlein oli maalissa lopulta 13:s.

Suurin pettymys oli Force India, jonka autot olivat äärettömän hitaita läpi koko viikonlopun, tallin kuljettajat Nico Hülkenberg ja Sergio Perez jäivät kauas MM-pisteiden ulkopuolelle.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Bahrainin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 2/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulle ennätysajalla Bahrainissa

3.4.2016 Yleinen

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle iltavalaistuksessa ajetuissa Bahrainin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamiltonin paaluaika on kaikkien aikojen nopein kierrosaika Bahrainin radalla.

Hamilton on vienyt nimiinsä molemmat tämän kauden paalupaikat, mutta osakilpailuvoittoa hallitseva maailmanmestari on saanut viimeksi juhlia viime lokakuussa, sillä tallikaveri Nico Rosberg on voittanut neljä viimeisintä osakilpailua, kun mukaan lasketaan myös viime kauden kolme viimeistä osakilpailua.

Tallikaverinsa rinnalta eturivistä starttaava Rosberg on varmasti hänen suurin haastajansa voittotaistossa. Mutta voittokamppailusta ei pidä unohtaa toisesta rivistä starttaavia Ferrareita, sillä sekä Sebastian Vettel että Kimi Räikkönen lähtivät kuin tykin suusta kaksi viikkoa sitten Australiassa.

Ferrarin täytyy onnistua varikkotaktiikassa huomattavasti paremmin kuin Australiassa, jos he mielivät ajaa Bahrainin GP:n voitosta. Molemmat Ferrarit ajoivat lupaavia stinttejä harjoituksissa, joten jos he pääsisivät keulille, niin voittokamppailusta voitaisiin nähdä tiukka, taktinen taisto.

Bottaksen tavoite kärkiviisikossa

Williamsin Valtteri Bottas jätti Australian huonon aika-ajon taakseen, kun hän otti kuudennen lähtöruudun Bahrainin kisaan. Bottas löi tallikaverinsa Felipe Massan vain kahdella tuhannesosalla. Saa nähdä, että vaikuttaako startissa yhtään lähteekö radan puhtaalta tai likaiselta puolelta. En näe siinä hirvittävän suurta eroa, sillä aiemmin viikolla ollut sade puhdisti radan yllättävän hyvään kuntoon jo perjantaina.

Ferrareiden ja Williamsien väliin kiilasi Red Bullin Daniel Ricciardo, jonka tallikaveri Daniil Kvjat koki jälleen yhden pettymyksen aika-ajoissa, kun venäläiskuski oli vasta 15:s. Bottaksen tavoite on olla kärkiviisikossa, joten jossain vaiheessa pitäisi päästä ohi Ricciardosta sekä pitää tallikaveri takanaan.

Force Indian Nico Hülkenberg hyödynsi autonsa potentiaalin, kun hän otti kahdeksannen lähtöruudun. Hülkenbergin tallikaveri Sergio Perez epäonnistui nopean kierroksen ajoituksessa, mikä tarkoitti aika-ajon päättymistä jo ensimmäiseen osioon.

Haasin Romain Grosjean saavutti yhdysvaltalaistallin parhaimman lähtöruudun, kun ranskalainen oli yhdeksäs. Grosjean avasi tulokastallin pistetilin jo kauden avauksessa, joten he hakevat pisteputkelle jatkoa myös Bahrainista. Haasin toinen kuski Esteban Gutierrez oli aika-ajon 13:s.

McLaren-tulokas yllätti kokeneemman tallikaverinsa

F1-debyyttinsä Bahrainissa tekevä Stoffel Vandoorne suoriutui aika-ajoista mallikkaasti, sillä hän peittosi McLaren-tallikaverinsa Jenson Buttonin vajaalla kymmenyksellä aika-ajoissa. Vandoorne starttaa 12:tena ja Button 14:tenä.

Buttonin kokemuksen luulisi näkyvän kisassa, mutta mistä sitä tietää, vaikka belgialaistulokas avaisi McLarenin pistetilin debyytikisassaan.

Aika-ajoista täytyy vielä mainita Manorin Pascal Wehrleinin suoritus, sillä hän oli peräti 16:s. Tälläisiä suorituksia ei olla ajamalla tehty Manorin autolla juuri ollenkaan tässä vuosien varrella. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Wehrlein kisaamaan ympärillä olevien kanssa itse kisassa.

Aika-ajon perusteella kahdeksannesta sijasta eteenpäin on erittäin tasaista useiden autojen välillä, joten kisassa voidaan nähdä tiukkoja taisteluja viimeisistä pistesijoista. Bahrain tarjoaa myös parempia ohituspaikkoja kuin kahden viikon takainen avausnäyttämö Australiassa, joten edessä voi olla yksi alkukauden parhaimmista kisoista.

Kauden toisen osakilpailun lähtövalot sammuvat Bahrainin iltavaloissa klo. 18 Suomen aikaa.

Aika-ajojen tulokset

Mercedekselle kaksoisvoitto dramaattisessa avauskisassa

20.3.2016 F1-kisat

Vaikka Ferrari antoi kovan haasteen Mercedekselle, niin hallitsevat maailmanmestarit nousivat kaksoisvoittoon onnistuneen varikkostrategian ansiosta.

Toisesta rivistä startanneet Ferrarit nousivat lähdössä kärkeen Sebastian Vettelin johdolla. Kilpailun käännekohtana toimi Fernando Alonson ja Esteban Gutierrezin raju yhteentörmäys, jossa Alonson McLaren-auto pyöri ilmassa useamman kerran ympäri. Onneksi molemmat kuljettajat selvisivät rytäkästä ilman vammoja.

Kilpailu keskeytettiin hetkellisesti punaisilla lipuilla, jolloin Ferrari sortui ratkaisevaan virheeseen, kun he jatkoivat kilpailua superpehmeillä renkailla, kun vuorostaan Mercedes vaihtoi keskikoviin renkaisiin. Vettel ei pystynyt karkaamaan Mercedeksen Nico Rosbergilta, joten hänestä ei ollut haastamaan Mercedeksen saksalaiskuskia. Pahimmillaan seitsemäntenä ollut Lewis Hamilton nousi lopulta toiseksi, vaikka Vettel hiillostikin lopussa pehmeillä renkaillaan hallitsevaa maailmanmestaria.

Kimi Räikkösen lupaavasti alkanut kisa katkesi pian uusintalähdön jälkeen, kun hänen autostaan petti oletettavasti turbo. Vaikka vauhti oli lupaavaa, niin huonoa asia on se, että tallikaveri otti heti 15 pisteen niskalenkin suomalaisesta, joten Bahrainissa on pakko onnistua tai muuten voi kakkosviulun soittaminen kutsua.

Haasille MM-pisteitä debyytissä

Kilpailun paras suoritus tuli uutta yhdysvaltalaistalli Haasia edustaneelta Romain Grosjeanilta, joka nousi 19:nnestä lähtöruudusta peräti kuudenneksi. Grosjean toisti Mika Salon tekemän suorituksen Toyotalla Australian GP:ssä vuonna 2002, kun suomalaiskuski ajoi tallin debyyttikisassa myös kuudenneksi.

Australialaisyleisö ei päässyt vieläkään juhlimaan kuljettajaansa palkintokorokkeella, sillä Red Bullin Daniel Ricciardo toisti maanmiehensä Mark Webberin parhaan suorituksen, kun hän ajoi ruutulipulle neljäntenä. Williamsin Felipe Massa ajoi näkymättömän kisan jälkeen viidenneksi. Tallikaveri Valtteri Bottas joutui vaihdelaatikonvaihdon jälkeen starttaamaan vasta 16:tena, mutta suomalainen nousi tasaisesti sijoituksia, kunnes hän juuttui Grosjeanin ja Force Indian Nico Hülkenbergin vetämään letkaan. Bottas maalissa lopulta kahdeksas.

Melbourne ei ole paras rata Williamsille tai Ferrarille, joten odotan molemmilta talleilta vahvempaa esitystä Bahrainin iltakisasta. Viimeiset pistesijat menivät Toro Rosson Carlos Sainzille sekä Max Verstappenille, joista jälkimmäinen menetti ehkä neljännen sijansa taktiikkavirheeseen. 18-vuotias hollantilainen purki turhautumistaan kuuluvasti radiossa sekä osumalla kertaalleen tallikaveri Sainzin takapyörään.

Renaultin paluu tehdastalliksi ei vielä tuonut pisteitä, kun Jolyon Palmer oli GP-debyytissään 11:s ja rengasrikon takia kierroksen kärjelle menettänyt Kevin Magnussen 12:s.

McLaren-Hondan Jenson Button, Sauberin Felipe Nasr sekä Manorilla debytoinut Pascal Wehrlein toivat ainoina tallinsa kuljettajina autot maaliin sijoilla 14., 15., ja 16.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Australian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 1/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedekset jälleen ennakkosuosikkeina kauden avaukseen

19.3.2016 Yleinen

Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg valtasivat odotetusti eturivin Australian GP:n uudistetuissa aika-ajoissa.

Hamiltonin 50. paalupaikka nosti hänet vasta kolmanneksi kuljettajaksi, joka on saavuttanut kyseisen merkkipaalun, edellä ovat vain Michael Schumacher (68) ja Ayrton Senna (65).

Mercedekselle on vaikeata löytää voittajaa huomisessa kisassa, mikäli teknisiä ongelmia ei ilmene, eikä niitä pitäisi, sillä saksalaistalli sai vyölleen talvitesteissä ylivoimaisesti eniten testikilometrejä.

Onko Ferrarista haastajaksi?

Viime kaudelta tuttuun tyyliin toisen rivin miehittivät Ferrarin Sebastian Vettel sekä Kimi Räikkönen. Rosbergin ja Vettelin välinen ero oli noin puoli sekuntia, kun taas Räikkönen jäi tallikaverinsa ajasta vajaat 0,4 sekuntia.

Mielenkiintoista on nähdä, että avaako tämä uusi rengassääntö Ferrarille mahdollisuuden lyödä Mercedestä. Toivottavasti Ferrari pystyisi poikkeavalla taktiikalla haastamaan Mercedestä, sillä ainakin viime kaudella Marannellon ori oli hellempi renkaille kuin Mercedes.

Jos kärkikolmikossa ei nähdä teknisiä vikoja, niin Räikkösen on lyötävä tallikaverinsa päästäkseen palkintokorokkeelle. Vettelin lyömisestä ei tule helppoa, mutta paremmalla lähtökiihdytyksellä, virheettömällä ajolla sekä salamannopeilla pysähdyksillä, niin kaikki on mahdollista.

Erikoismaininta aika-ajoista kuuluu Toro Rossolle, sillä viime kauden tulokaskaksikko onnistui aika-ajoissa erinomaisesti, kun Max Verstappen oli viides ja Carlos Sainz seitsemäs. Räikkösen täytyy lähdössä erityisesti tarkkailla Verstappenin liikkeitä.

Bottas hylkäysuhan alla

Williamsin Valtteri Bottas ei saanut haluamaansa tulosta lauantain aika-ajoista. Bottas kärsi pidon puutteesta, joten suomalainen jäi vasta yhdenneksitoista. Aika-ajon jälkeen Bottas on ollut hylkäysuhan alla, sillä Williams-talli ei ollut ehtinyt toimittamaan tarvittavia dokumentteja jousitukseen liittyen kansainväliselle autoliitolle. Tilanteeseen saadaan selvyys sunnuntaina paikallista aikaa.

Felipe Massa ajoi toisen Williamsin kuudenteen lähtöruutuun, joten Williamsissa on ihan riittävästi kyytiä pistesijoille. Bottas saa joka tapauksessa valita uudet renkaat starttiin, mitkä hän toivottavasti pystyy hyödyntämään. Odotan Williamsin suomalaiskuskin taistelevan kärkikuusikon sijoituksista.

Mielenkiintoista on nähdä, että mihin uusi yhdysvaltalaistalli Haas pystyy, sillä ilman uutta pudotusmenetelmää aika-ajoissa, niin Romain Grosjean olisi yltänyt vähintään toiseen aika-ajoon. Haas näyttää olevan ensimmäinen tulokastalli todella pitkään aikaan, jolla vauhti näyttäisi riittävän muuhunkin kuin jumbosijaan. Jos kisassa nähdään lähes yhtä paljon keskeyttäjiä kuin vuosi sitten, niin kärkikymmenikössä voi olla hyvinkin molemmat yhdysvaltalaistallin autot.

Vanha aika-ajoformaatti takaisin!

Australian GP:n aika-ajoissa otettiin käyttöön uusi aika-ajoformaatti, jossa puolentoista minuutin välein pudotetaan aina yksi kuljettaja kerrallaan session lopussa.

Aika-ajomuutoksen kuvailtiin tuovan lisäjännitystä aina viimeisille minuuteille saakka, kun todellisuudessa siinä kävi niin, että kuljettajat istuskelivat ne viimeiset minuutit varikolla säästämässä renkaita kisaa varten.

Onneksi näyttää vahvasti siltä, että vanhaan aika-ajoformaattiin palataan jo kahden viikon kuluttua ajettavassa Bahrainin osakilpailussa.

Lähtövalot sammuvat Australian Melbournessa sunnuntaina jo aamuseitsemältä Suomen aikaa.

Alustava lähtöjärjestys

Räikkönen päätti talvitestit tyylikkäästi

3.3.2016 Uutiset

Ferrarin Kimi Räikkönen vastasi talvitestien toistaiseksi nopeimmasta ajasta Espanjan Barcelonassa torstaina.

Räikkönen kellotti kärkiajan, joka oli muutamia sadasosia nopeampi kuin tallikaveri Sebastian Vettelin kärkiaika viime viikon testeissä. Ferrarin suomalaiskuskin päivä alkoi testaamalla uutta turvakaarta, joka saatetaan nähdä lähitulevaisuudessa Formula ykkösissä.

Räikkönen sai ongelmattomana päivänä kasaan loistavat 136 kierrosta ja jätti toiseksi nopeinta vauhtia pitäneen Williamsin Felipe Massan 0,4 sekunnin päähän.

Mercedeksellä oli jälleen kerran ongelmaton päivä Barcelonassa, kun hallitseva mestaritalli keskittyi pitkiin vetoihin keskikovilla renkailla. Nico Rosberg kiersi radan aamun aikana 80 ja Lewis Hamilton iltapäivällä 63 kertaa.

Uusi Haas-talli sai alleen hyvän määrän kierroksia alkuviikon ongelmien jälkeen, vaikka Romain Grosjean pyörähti kahdesti ulos sekä joutui päivän päätteeksi jättämään autonsa radan varteen. Kierroksia Grosjeanille kertyi yhteensä 78.

Perjantaina eli talvitestien päätöspäivänä ei nähdä yhtään suomalaista radalla.

Torstain tulokset