Selaat arkistoa kohteelle fyysinen ja motorinen kehitys.

Avaatko oven joulun tulla…

13.12.2014 Yleinen

Joulun odotusta Sateenkaaressa, osa 1

Sateenkaaressa pitkää joulun odotusta on tähän mennessä lievennetty mm. joulukalenterilla, touhuamalla ”Matka joulun taloon” -projektin parissa, liikunnallisilla pikkujouluilla ja piparien leipomisella. Touhun täyteiset eskaripäivät ovatkin menneet joutuisasti. Tarhakin on saanut sadunhohteisen jouluasun koristeineen, kuusineen ja valoinen. Tällä hetkellä maakin on valkoinen, joten joulutunnelma alkaa olla käsinkosketeltava… siis avaatko oven joulun tulla?

1. Joulukalenteri

Sateenkaarelaisten joulukalenteri sisältää tällä kertaa toiminnallisia tehtäviä, vähän herkkuja ja joulukortin. Kalenteri avataan joka päivä aamupiirin yhteydessä. Musiikin soidessa lasten nimikortit sisältävä ”joulupussukka” kiertää lasten kädestä käteen. Kun musiikki lakkaa, saa pussin viimeisenä käteensä saanut lapsi nostaa päivän kalenterin ”luukun” avaajan nimen pussista. Kalenterin sisältämät jouluyllätykset – herkut ja kortin lapsi saa viedä kotiinsa.

jouluun puoliväli 002

Kalenteria avaamaan päässyt lapsi saa myös valita joulukortista löytyvistä kolmesta tehtävävaihtoehdosta kaksi, jotka leikitään, lauletaan tai loruillaan yhdessä. Jouluisista lauluista mukana ovat seuraavat:

tontut ja keijuttonttupolkkatonttujen jouluyöjoulumaa1joulumaa2tuiki, tuikiJOULUPUU

Tässä joululorut, jotka ovat mukana joulukalenterissa:

Olen tonttu

Olen tonttu, enkä muuta.
Töllistelen illan kuuta.
Kädessäni varpuluuta
puhdistelen kujansuuta.
Olen tonttu, taon, hakkaan,
lahjat juhlavasti lakkaan.
Joulun tullen kääröt nakkaan
Joulupukin suureen vakkaan.

Lelukaupan ikkuna

Lelukaupan ikkunassa
sataa valkolunta.
Lelukaupan ikkunassa
soittaa soittokunta.
Lelukaupan ikkunassa
leikkijuna kiitää.
lelukaupan ikkunassa
lentokone liitää.
Lelukaupan ikkunassa
nukkepiiri pyörii.
Lelukaupan ikkunassa
tonttujoukko hyörii.

Tontut hyörivät ja pyörivät

Tontut pyörivät ja hyörivät, heillä kiire mahdoton,
sillä ihan kohta jouluaatto taas jo kerran on,
kilke ja kalke kaikuu pukin pajasta yötä päivää näin,
rientää itse joulupukki jo tuolta tänne päin.
Tovin katselee pukki tuimanakin tonttujaan,
jaellen sinne tänne määräyksiään ja ohjeitaan,
lahjavuoret kasvavat jo ihan kohta kattoon asti,
onpa kohta vedettävänä porolla taas aikamoinen lasti.
Mutta kas, kun aatto saa niin kaikki valmista on juuri,
rauha ja odottava hiljaisuus on Korvatunturilla suuri,
ja kun tähdet taivahalla kirkkaimpana leimahtaa,
niin Joulupukki tonttuneinsa taas matkaan saa!

Joulu kuulostaa kulkuselta

Joulu kuulostaa kulkuselta.
Joulu tuntuu pumpulilta.
Joulu maistuu piparilta
tai namuselta
tai mantelilta.
Joulu näyttää tähtöseltä.
Joulu näyttää kynttilältä.
Joulu tuoksuu vihreältä
tai punaiselta
tai ruskealta.
Sillä joulukuusi on vihreä
ja kuusen oksan kätkössä
on piparipossun seurana
kirkkaanpunainen omena.

Mistä tunnet pienen tontun?

Punaisesta lakistansa,
harmahasta parrastansa,
hymystänsä lempeästä,
katseestansa veikeästä.
Siitä tunnet pienen tontun.
Mistä löydät pienen tontun?
Polulta taapertamasta,
tieltä tepastelemasta,
hämärissä huiskimasta,
lasten korvaan kuiskimasta.
Sieltä löydät pienen tontun.

Liikuntaleikeistä vaihtoehtoina ovat ”Pipari – kynttilä – joulukuusenpallo”, ”J-O-U-L-U-P-U-K-K-I”, ”Tonttu tulee!”, ”Joulujumppa lorutellen”ja ”Tonttupiiri” leikit, jotka on poimittu Valon nettisivuilta – täältä: http://www.sport.fi/uutiset/uutinen/liikunnallinen-joulukalenteri-24-hauskaa-vinkkia

2. Matka joulun taloon -projekti

Sateenkaarelaiset pääsivät tutustumaan Hannele Huovin ja Virpi Talvitien kirjaan ”Matka joulun taloon”, joka sisältää tunnelmallisia loruja, lauluja ja kertomuksia joulusta ja joulunajasta. ”Matka joulun taloon” -projektin tuotoksena syntyisi Sateenkaarelaisten tämän vuotinen joulujuhlaesitys. Projekti aloitettiin lukemalla lapsille kirjasta ensimmäinen kertomus, jossa tontut matkaavat Tuomas-tontun johdolla Joulun taloon. Matkalla tonttujen on kuitenkin pysähdyttävä erilaisten jouluisten touhujen pariin. Tonttumuorin talossa valmistuvat piparkakut, Tonttutyttöjen mökissä nikkaroidaan ja paketoidaan lahjat, kynttilänvalajan mökissä tontut ihastelevat kynttilöiden valoa ja pakkaskiteet soittavat joululauluja. Tarina muistuttaa siitä, että myös joulunodotus ja itse ”matka” jouluun erilaisine elämyksineen on tärkeää, ei vain pelkkä jouluaatto.

joulun talo

Tarinaa ja loruja luettiin Sateenkaaren lapsille useampaan kertaan. Tarinan tultua hiukan tutuksi lapset pääsivät tekemään sadun eri kohdista kuvakäsikirjoituksen. Tarkoituksena oli piirrosten pohjalta tehdä lasten kanssa ”kuvatarina”, joka tukisi sadun sanomaa. Tässä lapset kuvakäsikirjoitusten kimpussa ja muutama valmis työ:

marraskuun puoliväli 006marraskuun puoliväli 009marraskuun puoliväli 007marraskuun puoliväli 008

Projektia jatkettiin pikku hiljaa eteenpäin. Seuraavaksi ”kuvatarinan” parissa työskenneltiin kuvaamalla käsikirjoitetut kohteen. Lapset toimivat ”kuvatarinan” käsikirjoittajina, ohjaajina, kuvaajina ja näyttelijöinä opettajan avustuksella. Roolivaatteet, lavasteet ja kuvauspaikat löytyivät joko päiväkodilta tai Kaukaan koululta. Alla kuva, jossa Tuomas-tonttu on valjastanut kepeännopean poronsa ja tontut ovat lähdössä kohti joulun taloa.

marraskuun loppu 041

”Matka joulun taloon” -projektin tiimoilta muutamalle lapselle annettiin lukurooli tarinan eri kohdista. Lisäksi harjoittelimme ahkerasti kertomukseen liittyviä loruja ja Avaatko oven? -laulua. Toiseksi lauluksi valittiin myös joulun odotuksesta kertova ”Miksei joulu tule jo?” -laulu, joka löytyy  ”Taikamaan laulut” cd-levyltä. Tässä ”Matka joulun taloon” -kertomuksen tunnus-biisi ”Avaatko oven?”:

3. Liikunnalliset pikkujoulut

Sateenkaaren liikunnallisissa pikkujouluissa lapset pääsivät suorittamaan neljällä taito- ja tempputaradalla ”tonttujen jumppaa”. Palkinnoksi tehtävien suorittamisesta oli luvassa tietenkin herkkuja ja mehua. Hienostihan ”tontut” tehtävistä suoriutuivat, vaikka puna nousi poskille ja hiki valui… Jokaisella taito- ja temppuratapisteellä toimittiin noin 10 minuuttia.

1. Palloilua ja heittoja

Tällä radalla ”tontut” pääsivät ensin pujottelemaan ja maalintekoon sählymailalla ja -pallolla. Seuraavaksi matka jatkui korikseen, jossa suoritettiin kolme heittoa kohti koria. Viimeisenä oli vuorossa viisi tarkkuusheitto hernepusseilla. Ja ei muuta kuin uudelle kierrokselle.

marraskuun loppu 085

2. Juoksua ja ketteryyttä

Juoksua ja ketteryyttä ”tontut” harjoittelivat radalla, joka sisälsi aitoja, renkaita ja tötteröitä. Aitoja piti ylittää ja alittaa, renkaisiin piti hypätä yhdellä jalalla ja tötteröiden väliin piti askeltaa. Tässä ”tonttujen” tyylinäyte:

marraskuun loppu 087

3. Hyppyjä ja kehonhallintaa

Tämä rata aloitettiin hyppäämällä hyppylaudalta ponnistaen patjalle. Seuraaksi ”tonttujen” tuli ryömiä tunnelista ja tehdä oman valintansa mukaan kieriminen, kuperkeikka tai kärrynpyörä ennen uudelle kierrokselle lähtemistä.

marraskuun loppu 086

4. Tasapainoilua ja käsivoimia

Tasapainoradalla kävetiin ensin käännettyjen voimistelupenkkien päältä ja tämän jälkeen seisottiin tasapainotyynyn päällä viiteen laskien yhdellä jalalla. Sitten ”tontut” jatkoivat vatsalaudalla pujotellen radan läpi. Lopuksi piti vielä selvitä ”myrkkynaruista” väistellen niitä. Vatsalautailu taisi olla lähes kaikkien ”tonttujen” suosikki:

marraskuun loppu 084

Meidän metsä

15.11.2014 Yleinen

Syksyn aikana Sateenkaarelaiset kävivät ahkerasti metsäretkillä. Meidän metsä eli ”peikkometsä” sijaitsee Kisapuiston lenkkipolkujen lomassa. Metsäretket toimivat lapsille monipuolisena ja toiminnallisena oppimiskokemuksena, jossa yhdistyvät oikeastaan kaikki oppimisen alueet. Leikki, sadut ja tarinat kohtaavat liikunnan, matematiikan ja taiteen. Luontosuhteen vaaliminen on tärkeää sekä henkisesti että fyysisesti.

No, mitä retket meidän metsään sitten pitivät sisällään. Periaatteena oli se, että pidimme aistit avoinna koko ajan. Käveleminen pitkin polkuja, kuunteleminen, katseleminen, haistaminen ja jopa maisteleminen tulivat meille tutuiksi matkalla meidän omalle eväspaikalle. Oman kehon käyttöä ja liikuntaa tuli paljon jo matkalla, jota hyödynnettiin eri tavoin: mm. liikkumiset eri tavoin ja pienet tehtävät tulivat lapsille tutuiksi. Eväspaikalla oli sitten yleensä aika tavoitteellisempien tehtävien aika, joiden parissa lapset työskentelivät pienryhmissä. Kun päivän teeman mukaiset tehtävät saatiin suoritettua, niin pääsimme nauttimaan eväistä. Leikille oli vielä yleensä runsaasti aikaa tämän jälkeen. Mielikuvitus ja metsä tarjosivat kaiken, mitä lapsi leikkiin tarvitsi. Mm. mäet, kuopat, oksat, kepit, lehdet ja kävyt olivat osa lasten leikkiä, joten varsinaisia leluja ei kaivannut kukaan. Aika kului kuin siivillä, kunnes oli aika palata takaisin päiväkodille syömään. Aikaa yksittäiseen retkeen käytettiin oikeastaan koko aamupäivä eli 2-2,5 tuntia.

1. kerta: loppukesän luonto

Lapsien tehtävänä oli etsiä luonnosta erilaisia materiaaleja. Tarkoituksena oli myös yhdessä tunnistaa kasveja, puita ja muuta metsästä löytyvää. Ensin etsittiin mustikan- ja puolukanvarpu, joiden eroja ja yhtäläisyyksiä mietimme yhdessä. Kävimme myös läpi syötäviä marjoja ja sitä mistä niitä kannattaa kerätä. Seuraaksi tutuistuimme havupuihin etsimällä kuusen- ja männynneulasen. Tutkimme neulasia ja tunnistimme kuusen ja männyn. Seuraavaksi etsimme lehtipuiden lehtiä, joista lapset löysivät ainakin koivun, vaahteran ja tammen. Kartoitimme myös havu- ja lehtipuiden eroja. Seuraavaksi tarkastelimme käpyjä ja opimme tuntemaan männyn-ja kuusenkävyn. Lopuksi keräsimme vielä kesän kukkia ja kasveja ja pyrimme tunnistamaan niitä yhdessä. Kerätyt kasvit asetettiin paperin päälle ja kuvattiin. Tarkoituksena oli se, että sama tehtävä tehdään myöhemmin syksyllä uudestaan ja vertaillaan näin kesän ja syksyn luontoa. Näin mahtavia ”taideteoksia” valokuvattiin loppukesän luonnon kasveista.

2014 elo 009 2014 elo 013 2014 elo 008

2. kerta: muotoja luonnossa

Eskarin alussa yksi teemoista oli geometria, joten ”peikkometsässäkin” metsästettiin erilaisia muotoja. Aluksi lapsille näytettiin ympyrän, nelikulmion tai kolmion muotoista pahvinpalaa ja lapset saivat etsiä luonnosta kyseistä muotoa muistuttavan asian. Samanmuotoiset luokiteltiin samaan paikkaan. Tämän jälkeen tarkasteltiin yhdessä millaisia asioita lapset olivat löytäneet ja kerrattiin tasokuvioita. Tämän jälkeen mietittiin vielä lasten lähiympäristöstä löytyviä erilaisia muotoja. Muotoja etsittiin myös puustaa – sen rungosta, oksista ja lehdistä. Lopuksi leikittiin leikkiä, jossa omalla keholla piti muodostaa tietty muoto… Tässä ollaan tarkkana etsimässä muotoja ja löytyihän niitä – ainakin ympyränmuotoisia.

elo 2014 008 elo 2014 010

3. kerta: tutkimuksia ja luontotaidetta

Tällä kertaa lapset saivat jokainen oman tutkimusvihon, johon saivat tehdä omia merkintöjään. Aikuisen avustuksella jokainen ryhmä sai etsiä itselleen mieluisan paikan metsästä, johon asetetettin kehykset. Kehyksien sisään jäänyttä aluetta alettiin sitten tutkia. Raportointivihon lisäksi tutkimuksissa oli käytössä luupit eli suurennuslasit, joilla päästiin valittua aluetta silmäilemään hieman lähempää. Tarkan tarkastelun jälkeen omaan tutkimusvihkoon rastiteltiin alueen löydökset. Tutkimusvihkon viimeiselle sivulle lapset saivat vielä piirtää alueelta löytyneen mieluisan kohteen.

luontotaide 032 luontotaide 035

luontotaide 026syyskuun alku 2014 004

 

Toinen tehtävä tutkimusten lisäksi oli tehdä luontotaidetta. Tällaisia luomuksia syntyi pienryhmissä – kelpaisivat varmasti Kiasmaan…

syyskuun alku 2014 005 syyskuun alku 2014 007 syyskuun alku 2014 008 luontotaide 030 luontotaide 029 luontotaide 028 luontotaide 027

4. kerta: luokittelua ja luontotaidetta

Lapset saivat tehtäväkseen kerätä erilaisia asioita luonnosta. Ryhmät keräsivät pusseihin jotakin painavaa, kevyttä, terävää, pyöreää, pehmeää, kovaa, vihreää ja ruskeaa. Tämän jälkeen materiaalit luokiteltiin aiemmin mainittujen kategorioiden alle. Lisäksi lapset nimensivät, mitä olivat löytäneet. Luokittelun ja nimeämisen jälkeen pussiin kerätyistä materiaaleista oli tavoitteena tehdä yhdessä ”peikko” puun juurelle. Ja aikamoista taidetta saimme taas kerran aikaan.

syyskuun loppu 005syyskuun loppu 003syyskuun loppu 007

5. kerta: metsämatikkaa

1. tehtävänä lapsilla oli tehdä opettajan mallin mukainen asetelma pahvin päälle. Mallia sai käydä katsomassa niin monta kertaa kuin halusi.

lokakuu 2014 008 lokakuu 2014 015

Toisena tehtävä oli jo hiukan tutustua mittamiseen, johon on Sateenkaaressa tarkoitus syventyä tarkemmin vasta kevätlukukaudella. Jokaiselle ryhmälle oli jaettu metrin mittainen naru. Ensin määrittelimme yhdessä mittayksikön (esim. kivi / käpy). Tämän jälkeen tarkoitus oli mitata / laskea kuinka monta kiveä / käpyä metriin tarvitaan. Viimeinen tehtävä oli rajata narulla ala metsään ja laskea alueen sisällä olevia asioita. Opettajan opastuksella tehtiin vielä alan sisällöstä pylväsdiagrammi. Aika vaikea tehtävä, mutta yhdessä onnistuimme kuitenkin!

lokakuu 2014 025 lokakuu 2014 026 lokakuu 2014 028

6. kerta: salaisia tehtäviä

Salaiset tehtävät kuulostavat jännittäviltä ja ninhän ne olivatkin. Salaisuuspussista otettiin tehtäväkortti kerrallaan. Nämä kortit sisälsivät erilaia metsämatikka pähkinöitä. Mm. lasten piti etsiä itseään korkeampi puu ja viisi erilaista luonnonesinettä. Erilaisia käsitteitä ja matemaattisia ongelmia päästiin harjoittelemaan ja ratkomaan oikein urakalla. Tehtäväkortit löytyvät täältä: http://www.hyvinkaa.fi/fi/kasvatus-ja-opetus/Matematiikkaaluonnossa/Materiaalit/#.VGeUKPmsXuM Meillä käytössä oli tehtäkortit 1-12. Tässä etsintää ja etsinnän tuloksia…

lokakuun alku 020 lokakuun alku 022 lokakuun alku 031

7. kerta: loppusyksyn luonto

Syksyn viimeisellä retkikerralla pohdimme sitä, miten kasvit varautuvat talveen. Miksi lehtipuun lehdet muuttuvat syksyllä värikkäiksi? Miksi lehtipuut lopulta pudottavat lehtensä? Mitä tapahtuu kukille ja monille kasveille syksyn tullen. Entä marjoille, varvuille ja heinille. Entä mitkä luontokappeleet eivät oikeastaan varaudu talven tuloon, ja miksi näin on? Mm. näiden kysymysten pohtimisen lisäksi lapset saivat jälleen kerätä luonnonmateriaaleja paperin päälle. Tämän jälkeen vertailtiin loppukesällä otettua vastaavaa kuvaa ja mietittiin mitä eroja on loppusyksyyn verrattuna. Alla pari kuvaa siitä, mitä syksyisestä metsästä voi löytää sekä yksi ryhmä ylpeitä luonnontutkijoita.

lokakuun loppu 008 lokakuun loppu 011lokakuun loppu 009

I niin kuin itikka

14.11.2014 Yleinen

Sateenkaaressa oli vuorossa I-kirjaimeen tutustuminen. Aihetta lähestyttiin ensin Salaisen maan tarinan kautta. Tällä kertaa sadussa kerrottiin mm. yksinäisyydestä, ystävien ja porukkaan kuulumisen merkityksestä. Näistä teemoista keskusteltelimme lasten kanssa suhteellisen vilkkaasti, sillä monilla tuntui olevan aiheeseen kommentoitavaa. Tämän jälkeen lapsia johdateltiin I-kirjaimen pariin ”oli kerran itikka” lorulla.

Oli kerran itikka,

jolla oli rättisitikka,

ja sen sitikan takapenkillä

oli itikka iltalenkillä.

Harjoittelimme lorua kaikumenetelmällä eli opettaja luki rivin kerrallaan ja lapset toistivat. Lisäsimme loruun leikin, jossa ensimmäisellä rivillä näytetään itikan kokoa, toisella rivillä pyöritellään ”rattia”, kolmannella näytetään peukuilla ”takapenkille” ja neljänellä hypellän sormilla pitkin käsivartta. Muutaman eri kokoisen ja näköisen itikan jälkeen muistelimme ja maistelimme aiemmin opittua A-kirjainta ja I-kirjainta sekä niitä vastaavia äänteitä erikseen ja yhdessä. Loppuaika käytettiin jo osittain tuttuihin pysäkkitehtäviin, joiden myötä I-kirjain tuli lapsille tutuksi monin eri tavoin. Aikaa I-kirjaimen parissa työskentelyyn käytettiin noin 60 minuuttia. Tässä mukana olleet pysäkit:

1. Kädentaidot

Tällä kertaa Itikka-loru kuvitettiin käyttäen monipuolisesti kädentaitoja. Mustalle paperille oli valmiiksi liimattu loru. Lapset saivat ensin leikata ja liimata rättisitikan paperille, minkä jälkeen sitikka vielä väritettiin. Sitten valkoisella liidulla laitettiin itikka lentelemään ulos sitikasta. Itikan piti muistuttaa pikku i-kirjainta, jolle vielä tehtiin siivet. Näin upeita taideteoksia saimme aikaan.

marraskuun puoliväli 031 marraskuun puoliväli 034 marraskuun puoliväli 035 marraskuun puoliväli 037

2. ”Lukeminen”

Edelliseltä viikolta tuttu ruutuhyppely, jossa tällä kertaa harjoiteltiin lyhyttä ja pitkää I-äännettä. Lapset innostuivat hyppäämään useita kierroksia…

marraskuun puoliväli 030

3. Kirjoittaminen

Tällä pysäkillä harjoiteltiin ensin I:n piirtämistä taikasormella hiekkaan kymmenen kertaa, minkä jälkeen hiekkaan tehtiin vielä 5 AI:ta. Tämän jälkeen lapset siirtyivät taululle, jonne he tekivät kolme maailman parasta I-kirjainta ja kolme maailman hienointa AI-tavua / sanaa. Lopuksi lapset pääsivät vielä monisteen kimppuun, jossa oli tarjolla paljon lisää I-harjoitusta kynäilyn muodossa.

marraskuun puoliväli 038 marraskuun puoliväli 029

4. Eskarikirjan tehtävät

Salaisen maan Kisu Pikkukuun eskarikirjassa edettiin nyt I-kirjaimen tutkimiseen. Tehtävissä piti tunnistaa sanat, joissa on I-kirjain ja harjoitella kirjaimen piirtämistä.

marraskuun puoliväli 028

5. Kuunteleminen

Kuuntely-pysäkillä lapset saivat jatkaa edellisellä viikolla kesken jäänyttä Talent-Danielin loru-cd:n kuuntelemista. Daniel lausuu levyllä Jukka Itkosen runoja ja loruja.

 

A niin kuin alligaattori

7.11.2014 Yleinen

Loka-marraskuun johtavana teemana on Sateenkaaressa ollut kirjaimiin tutustuminen, jota jatkettiin tällä kertaa syventymällä tarkemmin A-kirjaimeen. Aikaa A-kirjaimeen tutustumiseen käytettiin noin 2 x 45 minuuttia. Aluksi aiheeseen orientoiduttiin kuuntelemalla ja laulamalla Aarne Alligaattori laulua, joka löytyy tästä.

Muutaman kuuntelu- ja laulukerran jälkeen siirryimme Salaiseen maahan, jossa ystävämme pitivät kokousta ”Aamuistunto” tarinassa. Satu luettiin lapsille, minkä jälkeen keskustelimme tarinassa esiintyneistä A-sanoista. Sitten etsimme ja mietimme vielä yhdessä muita A-sanoja eli keksimme sanoja, jotka alkavat A-kirjaimella.

marraskuun alku 003

Työskentelyä jatkettiin pienryhmissä mm. pysäkkityöskentelyn kautta. Tässä tämänkertaiset A-kirjaimeen liittyvät toimintapisteet, jotka lapset saivat suorittaa haluamassaan järjestyksessä:

1. Värittäminen

1. pysäkillä lapsille oli tarjolla värityskuva, jossa oli A-kirjaimen muotoinen alligaattori. ”Aarne Alligaattori” laulun sanojen mukaan alligaattori on vihreä, mutta taiteilijat käyttivät toki muitakin värejä.

marraskuun alku 017

2. ”Lukeminen”

”Lukemis”-pysäkillä oli kaksi tehtävää. Ensimmäisessä lasten tehtävänä oli hyppiä perinteistä ruutua, jossa yhdellä jalalla hypätessä piti sanoa lyhyt ”A” äänne eli yksi A ja kahdella jalalla hypätessä pitkä ”AA” äänne eli 2 A:ta peräkkäin. Toisessa tehtävässä lattialla oli A-sanoja sisältäviä kortteja, joita tavutettiin hyppimällä.

marraskuun alku 005marraskuun alku 006

3. Kirjoittaminen

Kirjoituspysäkillä oli tavoitteena tehdä A-kirjainta ensin suurempaan kokoon leselautaselle taikasormella (1o kpl hienoja A-kirjaimia) ja taululle liidulla (3 kpl upeita A-kirjaimia). Sitten ryhdyttiin A-kirjainmonisteiden kimppuun ja kynäharjoituksiin. Tavoitteena oli myös kiinnittää huomiota oikeisiin kirjoitussuuntiin A-kirjaimia tehtäessä. Mallikirjain oli koko ajan kaikkien nähtävissä ja opettaja ohjasi tarvittaessa kirjoittamista ns. oikeaan suuntaan.

marraskuun alku 001marraskuun alku 014marraskuun alku 015

 

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjassa oli vuorossa A-harjoittelua ja tavutusta. Tällä pysäkillä lapset tekivät nämä tehtävät.

marraskuun alku 018

5. Kuunteleminen

Lähinnä lisätehtävänä oli mukana kuuntelupysäkki, jossa oli tarjolla Talent-kisasta tutun Danielin lausumia Jukka Itkosen runoja ja loruja.

Aakkosia

31.10.2014 Yleinen

Aakkosiin ja kirjaimiin tutustuttiin sateenkaaressa kahden päivän ajan eli aikaa niiden parissa vietettiin yhteensä noin tunti ja 45 minuuttia. Tavoitteena oli se, että aakkoset tulisivat tutuiksi mahdollisimman monella tavalla. Lapset pääsivät mm. pelaamaan kirjaimiin liittyviä pelejä, kuuntelemaan Salaisen maan satua ja taikakirjat-laulua. Lisäksi lapset tekivät myös kirjatehtäviä ja leikkivät kirjainleikkejä eri asitien kautta. Aakkoset löytyvät sateenkaaren seinältä, josta lapset voivat milloin vain käydä luettelemassa ja katselemassa niitä. Sateenkaaren ”kirjastossa” on myös esillä aapisten ja aakkoskirjojen näyttely, johon lapset ovatkin ahkerasti tutustuneet.

lokakuun loppu 052lokakuun loppu 053

1. päivä: orientointi

Päivän toiminta aloitettiin kaikille yhteisellä kokoontumisella, jossa kuunneltiin Salaisen maan kertomus ja kuunneltiin Dedden Taikakirjat-laulua. Kävimme myös läpi lapsille jo ennestään tuttuja kirjaimia.

lokakuun loppu 034

Tämän jälkeen jatkoimme työskentelyä pienryhmissä etsimällä pimeässä enemmän tai vähemmän hohtavia kirjaimia. Apuna kirjainaarteiden etsinnässä oli tarvittaessa taskulamppu. Tavoitteena oli yhdessä löytää kaikki aakkoset ja sitten asettaa ne aakkosjärjestykseen. Aakkosia lueteltiin yhdessä ja mietittiin sitä, että jokaisella kirjaimella on oma nimi ja jokaista kirjainta vastaa myös tietty äänne. Oman nimen kirjaimet lienevät lapsille kaikkein tutuimmat, joten seuraavaksi lasten tehtävänä oli värittää oman nimensä kultakirjaimet. Lopuksi leikittiin vielä kirjainleikkejä, esim. opettaja nosti kirjainkortteja ja lasten piti nousta ylös aina, kun kyseinen kirjain löytyi omasta etunimestä. Nopeimmin seisomaan noussut sai kirjaimen itselleen.

lokakuun loppu 033lokakuun loppu 035

 

2. päivä: toimintapisteet

Toinen päivä aakkosten parissa aloitettiin myös yhteisellä kokoontumisella, jossa kerrattiin Taikakirjat-laulua ja edellisenä päivänä opittua. Seuraavaksi lapset pääsivät lähemmin tarkastelemaan aakkos-teemaa kolmella toimintapisteellä. Kaikki pääsivät osallistumaan kaikkeen, joten aikaa toimintapisteisiin käytettiin noin 3 x 20 minuuttia.

1. piste: aakkosia pelaten

1. pisteellä lapsilla oli mahdollisuus pelata muistipelejä – Memo-peli ja perinteinen Aakkoset-muistipeli, joissa piti yksinkertaisesti löytää aakkoskorttien parit.

lokakuun loppu 047lokakuun loppu 048

Logicot-pelit tarjosivat myös hyvän mahdollisuuden tutustua kirjainten maailmaan. Näissä logico-tehtävissä piti etsiä sanoille oikea alkukirjain.

lokakuun loppu 051

Yksi peleistä oli muunnos monille tutusta myrkkysieni-leikistä, jossa sienten tilalla olikin tällä kertaa kirjaimia. Valittiin ensin yksi leikkijä kirjainten kerääjäksi, joka meni pois tilasta hetkeksi.  Sillä aikaa muut leikkijät valitsivat myrkkykirjaimen. Tämän jälkeen kerääjä kutsuttiin takaisin ja tämä alkoi keräillä yksi kirjain kerrallaan niitä laatikkoon. Jokaisen kirjaimen kohdalla leikkivät huusivat kyseisin kirjaimen nimen, kunnes myrkkykirjain osui kerääjän kohdalle, jolloin piti huutaa ”myrkkykirjain”. Lopuksi voitiin vielä laskea, kuinka monta kirjainta kerääjä sai saaliiksi.

lokakuun loppu 049

2. piste: aakkosia eri aistein

Tämä piste sisälsi oikeastaan neljä erilaista toimintapysäkkiä, joissa työskenneltiin pareittain. Kirjaintaikoja tehtiin eri aistien – etenkin oman kehon ja tuntoaistin kautta. Yhdellä pysäkillä muodostettiin naruista kirjaimia mallin mukaan, minkä jälkeen käveltiin vielä narua pitkin.

lokakuun loppu 040

Toisella pysäkillä oli mallina kehonkirjaimia, jotka pelle oli tehnyt. Lasten tehtävänä oli matkia pellen asentoja ja näin muodostaa kirjaimia omalla keholla.

lokakuun loppu 039

Kolmannella pysäkillä oli vuorossa kirjainten piirtäminen kaverin selkään. Toinen pareista piirsi taikasormellaan kirjaimen ja toinen yritti tuntemuksen perustella päätellä, mikä kirjain oli kyseessä. Myös tässä oli apuna mallikirjaimet oikeine kirjoitussuuntineen, joten jos ei muistanut kirjaimen nimeä, saattoi osoittaa oikeaa aakkosta mallikirjainten joukosta. Neljännellä pysäkillä taikalaatikossa oli kirjaimia, joita yksi kerrallaan piirreettin hiekkaan taikasormella. Hiekka oli hienojakoista ja reunallisen tarjottimen päällä.

lokakuun loppu 038

3. piste: aakkostehtäviä

Salaisen maan Kisu Pikkukuun eskarikirjasta tehtiin tällä pisteellä tehtäviä, joissa piti etsiä oman nimen kirjaimet ja miettiä kirjainten oikeita kirjoitussuuntia. Oma nimi tuli kirjoittaa niin, että kirjaimet olivat paitsi oikeinpäin myös niin, että jokaisen kirjaimen kirjoitussuunta oli oikea. Kirjaimia harjoiteltiin myös kirjoittamaan isoon kokoon liitutaululle ja paperille maalaten. Tällaisia värikkäitä kirjainjulisteita saimme aikaan…

lokakuun loppu 046

Ystävyyttä ja kansainvälisyyttä

25.10.2014 Yleinen

”Anna hymyn tehdä siltaa, vaikka kieltä osaa et.

Anna hymyn tehdä siltaa, tunteet löydät lämpöiset.

Kun pieni suurta on ja käsi lämpöinen,

katseen kosketus kuin kesän kukkanen.

Pieni suurta on, se kaiken muuttaa voi. Toivon laulu soi.”

Ajankohtaisen YK:n päivän ja tulevan lasten oikeuksien päivän myötä Sateenkaaressa vietettiin viikkoa ystävyyden ja kansainvälisyyden merkeissä. Pitkin viikkoa tutustuttiin mm. naapurimaiden ja ryhmän lapsen ”toisen kotimaan” lippuihin, ystävyyden ja eri maiden lauluihin ja leikkeihin. Teemaan liittyvää toimintaa oli toimintapisteiden muodossa, liikuntasalissa ja lauluhetkillä. Lauluja ja leikkejä kertailtiin aamu- ja päiväpiireissä, joissa ko. biiseihin tutustutaan varmasti myös jatkossa lisää.

1. päivä: toimintapisteet

1. piste: Maailman lasten leikkejä

Leikimme tällä pisteellä eri maiden, ystävyyden ja rauhan leikkejä. Mukana olivat seuraavat leikit:

Pitkä, pätkä, pallero, pizza: musiikin (eri maiden musiikkia) soidessa kuljetaan vapaasti tilassa. Kun musiikki lakkaa tehdään ohjaajan komentojen mukaan – pitkä = noustaan varpailleen, pätkä = mennään kyykkyyn, pallero = mykkyrään lattialle, pizza = levyksi lattialle.

Honkong-Peking: musiikin (eri maiden musiikkia) soidessa kuljetaan vapaasti tilassa. Kun musiikki lakkaa tehdään ohjaajan komentojen mukaan – kiinanmuuri = pitkä jono kädet kaverin olkapäällä, riisin syönti = lattialle risti-istuntaan ja syödään leikisti riisiä, Lohikäärme = lattialle mahalleen ja lohikäärmeen karjaisu.

Sylituolipiiri: musiikin soidessa (eri maiden musiikkia) marssitaan ympäri tuolipiiriä. Musiikin lakatessa istutaan tuoleille, joita on yksi vähemman kuin leikkijöitä, joten joku lapsista pääse istumaan toisen lapsen syliin. Vähennetään tuoleja vähitellen – lopuksi vain yksi tuoli.

Tangram-peli: monille tuttu kiinalainen geometrian tuntemusta ja logikkaa vaativa peli, jossa seitsemästä palasta muodostetaan mallin mukaan erilaisia kuvioita.

lokakuun loppu 020

Parileikit: parit seisovat vastakkain ja silmät kiinni. Laitetaan kämmenet vastakkain, sormenpäät vastakkain, kyynärpäät vastakkain ja otetaan parin käsistä kiinni sekä käydään kyykyssä.

2. Piste: Ystävyyden ja maailman lasten lauluja

Laulut ja laululeikit tulivat hieman tutuksi pitkin viikkoa. Toimintapisteellä ja muutenkin mukana olivat seuraavat ystävyyden ja maailma lasten laulut:

”Maailman lapset ottivat sakset, leikkasivat valtiot kartoiltaan: Pois heitti huolet, liimas toiset puolet. Sillälailla rakensivat uuden maan.”

Matkalaulu (”Matkustan ympäri maailmaa, laukussa leipää ja piimää vaan…”)

Ruoho huojuu tuulessa

Tuiki, tuiki tähtönen (eri kielillä)

Uusi ystävä

Minun ystäväni

villasukkauusi ystävä

3. piste: Eri maiden liput

Tällä pisteellä lapset pääsivät tutustumaan Suomen naapurimaiden ja ryhmän lasten ”toisen kotimaan” lippuihin. Liput tunnistettiin yhdessä ja tämän jälkeen lapset saivat värittää valitsemansa lipun. Tällainen ”lippumeri” Sateenkaaressa saatiin aikaan.

lokakuun loppu 005lokakuun loppu 023

2. päivä: Maailman lasten liikuntaleikit

YK:n päivän liikunta Kaukaan koulun salissa oli täynnä kansainvälistä meininkiä. Lapset pääsivät tutustumaan paitsi liikuntaleikkeihin ympäri maailman, myös lasten oikeuksiin liittyviin leikkeihin.

Parinotto ja tervehtiminen: musiikin soidessa tehtiin eläinliikkeitä ympäri salia. Kun musiikki lakkasi, piti etsiä pari ja tervehtiä häntä ohjaajan kertomalla tavalla. Lisäksi tervehtimiseen sai käyttää ”Matkalaulusta” tuttuja eri maiden kieliä.

Huolenpito-leikki: lasten tehtävänä oli kuljettaa ”myttyä” liinan päällä pienryhmissä tehden samalla erilaisia tehtäviä. ”Mytystä” piti pitää koko ajan hyvä huoli, eikä se saanut tippua liinan päältä.

Herra Susi (Englanti): yksi leikkijöistä valitaan herra sudeksi, joka on selin muihin päin ja, jolta muut kysyvät ”Paljonko kello?”, johon susi vastaa esim. ”Kello on kaksi”, jolloin leikkijät saavat ottaa kaksi askelta kohti sutta. Herra suden vastatessa ”Lounasaika”, tämä lähtee ottamaan muita kiinni. Kiinni jäänyt on seuraava Herra susi.

Läpsy (Turkki): tehdään piiri, jonka keskelle menee läpsy. Piirissä olevat kannustavat läpsyä taputtamalla käsiään yhteen. Läpsyn tavoite on osua piirissä olevia käteen ja samalla juosta sisäpiirissä. Näin ollen piirissä olevien lasten on väisteltävä parhaansa mukaan laittamalla kädet oikeaan aikaan selkänsä taakse. Taputus ei saa kuitenkaan loppua, joten kaikki eivät voi laittaa käsiään selän taa yhtäaikaa. Läpsyltä osuman saanut on uusi läpsy.

Helmijahti (Kreikka): tehdään rivi salin viivalle, jossa leikkijät seisovat kädet edessä ”kuppina”. Leikin johtaja saa käteensä helmen, jota hän lähtee ”pudottamaan” leikkijöiden käteen, kunnes laittaa oikeasti helmen jonkun leikkijän käteen. Helmen saanut lähtee karkuun kohti edessä olevaan turva-aluetta ja muut yrittävät ottaa hänet kiinni. Mikäli helmen saanut lapsi pääsee turva-alueelle on hän seuraava johtaja. Mikäli joku saa hänet kiinni, tulee kinniottajasta uusi johtaja.

Paimen ja lampaat: valitaan yksi paimen, joka menee piirin keskelle. Muut ovat lampaita. Paimen katsoo tarkasti lampaansa ja heidän järjestyksensä, minkä jälkeen hän sulkee silmänsä. Tällä välin lampaat määkivät ja tömistelevät jalkojaan. Lisäksi kaksi lammasta vaihtaa paikkaa. Merkin saatuaan paimen avaa silmänsä ja yrittää havaita, mitkä kaksi lammasta vaihtoivat paikkaa.

Liikunnallinen Huvipuisto

11.10.2014 Yleinen

Valon varpaat vauhtiin viikot ovat pyörineet täysillä päiväkodeissa ympäri Suomen – niin myös Sateenkaaren ryhmässä. Viimeisen parin viikon ajan (kuten muulloinkin) Sateenkaaressa on korostettu toiminnallisuutta ja liikuntaa. Tällä kertaa kampanjan aiheena oli Stop istumiselle. Ryhmässämme onkin pidetty paljon mm. taukoliikuntaa, toiminnallisia hetkiä, retkeilty metsässä sekä temppuiltu temppuradoilla liikuntasalissa. Teemaviikot huipensi päiväkodin pihalla järjestytty koko perheen liikunnallinen Huvipuisto-tapahtuma, joka sisälsi erilaisia toimintapisteitä liikunnan ja yhdessäolon merkeissä. Myös meidän päiväkodin pihalle tapahtuma veti runsaasti väkeä, mistä iso kiitos kaikille osallistuneille perheille. Huvipuisto-tapahtuma oli mielestämme varsin onnistunut kaikin puolin – pienen liikunnan lomassa tutustuttiin, nähtiin kavereita ja nautittiin sekä kioskiherkuista että lämpimän kosteasta syyssäästä.

Huvipuisto-tapahtuman järjestäminen ei vaatinut mahdottomia ponnistuksia. Päiväkodin pihalle organisoitiin kahdeksan liikunnnallista toimintapistettä ja kioski. Seinältä löytyi myös kartta, johon huvipuiston ”laitteet” oli merkitty. Perheet saivat omaan tahtiin suorittaa pienen ohjeistuksen jälkeen tehtäviä ja käydä siinä lomassa tankkaamassa kioskilla. Omaa tunnelmaansa olivat luomassa rekvisiitaksi värkätyt ilmapallot, lippurivistöt sekä lyhdyt. Taustalle vielä musiikkia ja Huvipuisto oli valmis avaamaan porttinsa. Tässä vielä Huvipuistomme ”laitteet” esiteltynä.

1. Maisemajuna

Juna puksutti lihasvoimalla ympäri pihaa. Lasta saattoi nostaa myös ylös katselemaan maisemia.

2. Kioski

Kioskissa oli tarjolla mehua, poppareita ja keksejä – hyvin maistuivat!

lokakuu 2014 049

3. Tarkkuusheitto

Tarkoituksena oli heittää ämpäripyramidit hajalle tennispalloilla.

4. Peilitalo

Täällä leikittiin perinteistä paripeiliä ja ilveillä sai myös oikeille peileille.

lokakuu 2014 042

5. Vuoristorata

Vuoristoradassa piti keksiä muistirata oman valinnan mukaan. Lähtö ja paluu piti tehdä aina maali- / lähtöviivalle.

6. Karuselli

Karuselli pyöri ihmisvoimalla, kun leikkivarjoa pyörittettiin välillä hurjaakin vauhtia.

lokakuu 2014 059

7. Lentävä matto

Liukumäestä laskettiin pienen maton avulla alas.

lokakuu 2014 047

 

8 Jonglööraus

Jonglöörausta harrastettiin mm. palloilla, renkailla ja hernepusseilla.

lokakuu 2014 035

9. Labyrintti

Mm. mailoista, naruista ja lapioista kasattu sokkelo juostiin läpi monta kertaa.

lokakuu 2014 031

Huvipuisto-tapahtuma

6.10.2014 Yleinen

Keskiviikkona 8.10.2014 klo 17.30 tule, näe ja koe koko perheen liikuntatapahtuma ”Huvipuisto” Parkkarilan päiväkodin pihalla! TERVETULOA!

huvipuisto 003

Eskarin olympialaiset

21.9.2014 Yleinen

Aurinkoisena syyspäivänä vietimme aamupäivän urheilun parissa. Sateenkaarelaiset ja Kaukaan eskarit mittelivät yhdessä leikkimielisissä olympialaisissa Kisapuiston kentällä. Kentällä oli kuusi erilaista pistettä, joissa lajisuoritukset tapahtuivat. Viisi näistä olivat varsinaisia ”olympialajeja” ja yksi ns. tankkauspiste, jossa sai hörpätä mehua ja vettä sekä syödä keksiä ja omenoita. Aluksi jaoimme lapset joukkueisiin siten, että kaikissa joukkueissa oli tasaisesti sekä Kaukaan eskarilaisia että sateenkaarelaisia. Jokaiselle pisteelle tuli yksi joukkue, jossa oli 6-7 lasta. Pisteellä toimittiin ko. lajin parissa aina 12 minuuttia, minkä jälkeen pistettä ja lajia vaihdettiin. Näin kaikki pääsivät osallistumaan kaikkeen. Jokaisella pisteellä toimintaa ohjasi aikuinen.

1. Veden kuljetus

Veden kuljetuksessa joukkueen tavoite oli viedä lusikoilla isosta ämpäristä vettä pienempään astiaan mahdollisimman paljon. Pienempi astia asetettiin noin 15 metrin päähän ämpäristä. Aikaa tehtävän suorittamiseen oli 8 minuuttia, minkä jälkeen mitattiin kuljetun veden määrä. Alla joukkueet ja tulokset. Kamppailu oli todella tiukkaa…

1. Merimestarit (Jesse, Jessika, Otso, Kaarlo, Aku, Emmi) 1,6 dl

2. Salama (Juho, Onni, Minel, Santeri, Milja, Eetu, Siiri) 1,5 dl

3. Ninja Power (Tinja, Miro, Lauri, Mervan, Sanni, Verna) 1,4 dl

3. Super pahikset (Erika, Erica, Veeti, Tuomas, Paavo N, Elias 1,4 dl

5. Sudet (Minja, Leevi, Anni, Pihla, Manu, Mio, Paavo L) 1,3 dl

6. Suomi (Kaapo, Alex, Sonja, Eelis, Juulia, Ilona) 1 dl

035

 

2. Tarkkuusheitto

Tässä lajissa tavoitteena oli heittää palloja tai hernepusseja mahdollisimman tarkasti renkaiden sisään tai koreihin.

022

3. Saappaanheitto

Tässä voima ja tekniikka lajissa piti yksinkertaisesti heittää saapasta mahdollisimman pitkälle. Tyyli oli vapaa.

025

4. Jalkapallo

Jalkapallo pelattiin pieniin maaleihin pienpelinä 3-4-lapsisin joukkuein. Vauhtia riitti enemmän kuin laki sallii.

033

5. Pussihyppely

Pussihyppely toteutettiin myös viestikisana, jossa pussilla hypyttiin tieytty matka ja kierrettiin merkki ennen takaisin hyppymistä. Tämän jälkeen seuraava joukkueen jäsen sai lähteä matkaan.

042

6. Tankkauspiste

Tässä pisteellä siis tankattiin lisää energiaa pienen välipalan muodossa.

052

Lopuksi kokoonnuimme vielä päättymään kilpailut virallisesti ja antamaan kaikille osallistujille ansaitut suosionosoitukset. Jokainen lapsi sai vielä muistoksi osallistumisesti olympialaisiin ihan ikioman Kunniakirjan, jotka jaettiin juhlallisin menoin tarhalla.

Sateenkaaren eskarin aloitus

18.8.2014 Yleinen

Tänä vuonna eskari alkoi tiistaina. Sateenkaaren eskarilaiset tulivat kaikki paikalle reippaina ja innokkaina hieman sateisena tiistaiaamuna. Tavoitteena oli saada kaikille lapsille hyvä ja muistorikas eskarin aloitus. Ryhmähenkeä ja ystävällisyyttä päätettiin lähteä yhdessätuumin rakentamaan. 1. viikolla teimme monenlaista mukavaa puhaa, jotka toivottasti jäivät jokaisen lapsen ja aikuisenkin mieleen ja samalla jokainen tuntisi kuuluvansa ryhmään löytäen kavereita.

1. päivä

Tutustuminen nimikierroksen ja taputtamisen kautta etenimme pohtimaan yhteistä oloa ja eloa eskarissa. Mietimme tärkeitä sääntöjä ja ohjeita, joita meidän tulisi noudattaa, jotta kaikilla olisi hyvä olla tarhalla. Aikuisen vihjeiden ja muutaman ”malli” säännön läpikäynti auttoi lapsia myös itse keksimään tarhalla olon mukavuuteen vaikuttavia sääntöjä. Tässä Sateenkaaren ryhmän seinältä löytyvät ”kultaiset” säännöt, joita käydään läpi ja muistellaan aina tarvittaessa.

ESKARIN SÄÄNNÖT

AUTA KAVERIA

SIIVOA JÄLKESI

KOHTELE MUITA YSTÄVÄLLISESTI

PUHU TOTTA

KYSY PALJON KYSYMYKSIÄ

SANO ”OLE HYVÄ” JA ”KIITOS”

PELAA REILUA PELIÄ

EI SAA KIUKUTELLA

PITÄÄ TOTELLA

EI SAA SYRJIÄ TOISTA LEIKISSÄ

Tästä jatkoimme opettajien johdolla pienryhmiin, jotka jatkoivat toisiinsa tutustumista. Ryhmille päätettiin mm. nimet, jotka kesän futiksen MM-kisojen jälkimainingeissa ovat ”Oliver Giroud” ja ”Leo Messi”. Ryhmille valittiin lisäksi kapteenit, joiden tehtävä on toimia esimerkkinä, olla auttavainen ja olla tarvittaessa apuopena. Pienryhmille värkkäsimme myös kannustushuudot. Vielä jäi aikaa leikille ja tarhaan tutustumisellekin.

2. päivä

Aamupiirissä jatkoimme toisiimme tutustumista. Tällä kertaa lauloimme yhdessä ”Orkesterilaulua”, jonka aikana lapset saivat vuorotellen soittaa rumpua. Sanat ko. lauluun menevät seuraavasti:

”Lauri tässä soittaa, soittaa, soittaa.

Lauri tässä soittaa rumpua.

Kaikki mukaan vaan, kaikki mukaan vaan,

kaikki mukaan vaan soittamaan.”

Päivän päätehtävä oli kuitenkin valokuvasuunnistus, jonka tarkoituksena oli saada lapset toimimaan pienryhmissä ja tutustumaan tarhaan. Suunnistuksessa karttana toimivat tarhan sisältä eri kohteista otetut kuvat, joita lapset sitten lähtivät etsimään ryhmissä. Jokaisen valokuvan osoittamasta paikasta löytyi kirjain, joka kopioitiin tuloskaavakkeeseen. Kun kaikki rastit oli löydetty tarkasteltiin yhdessä ryhmiän kanssa mitä kirjaimia oli löydetty ja mikä sana kirjaimista kenties muodostuu. Lopulta opettajan avulla hahmotettiin sana ”Pikkukuu”, joka tulee eskarilaisten kirjan Salaisen maan Kisu Pikkukuusta. Tämän jälkeen ryhmä sai vielä yhden kuvan, jonka osoittamasta kohteesta löytyi ryhmälle eskarikirjat. Tämän jälkeen jokainen sai vielä kirjoittaa oman nimensä ikiomaan Kisu Pikkukuun eskarikirjaan. Alla valokuvasuunnistusvälineistöä.

elokuu 2014 osa 2 004

3. päivä

Tällä kertaa tutustuimme aamupiirissä kalenteriin ja ajan kulkuun. Tämä tulee varmasti eskarilaisille tutuksi, sillä pyrimme katsomaan kalenterin ryhmässämme vähintään viikoittain ja ainakin aluksi lähes päivittäin. Jatkoimme edelleen ”Orkesterilaulun” laulamista ja soittamista, jotta nimet tulisivat kaikille tutuiksi ja kaikki halukkaat pääsisivät soittamaan rumpua. Tämän jälkeen vuorossa oli ensimmäinen ”Salaisen maan” satu ”Kisu Pikkukuu”. Tutustuimme ensimmäisiin hahmoihin eli Kisu Pikkukuuhun ja Varikseen. Lisäksi teimme eskarikirjasta ensimmäisen tehtävän, jossa mietittiin mikä esineistä ei kuulu joukkoon ja miksi näin on? Aikaa jäi hyvin myös leikille ja peleille.

4. päivä

Perjantai ja 1. viikon huipennus käynnistettiin taas laululla ja kalenterin katsomisella sekä pienillä paritehtävillä, jotka sisälsivät ongelmanratkaisua, kontaktiharjoituksia ja hahmottamista. Tämän jälkeen jakaudutiin omiin pienryhmiin, joissa lapset saivat ruveta junnukokeiksi. Tarkoituksena oli sekoittaa oma kivan eskarivuoden resepti ja samalla pohtia, mitkä asiat ovat merkityksellisiä hyvän hengen luomiseen eskarissa. Tähän tarvittiin ensin pähkäilyä ja pohdintaa mitä ystävällisyys, rehellisyys, oppimisen ilo, uteliaisuus ja mielikuvitus tarkoittavat. Ja sen jälkeen eikun sekoittaamaan kyseisiä ”herkkuja”.  Kun reseptipussit oli täytetty, niin kaikista kokeista otettiin vielä kuva muistoksi. Pussin jokainen lapsi sai viedä kotiin ja napostella hieman sen sisältöä, jos joskus tuntuu, ettei oikein jaksaisi lähteä eskariin. Lisäksi pussin kylkiäisiksi kaikille annettiin kivan eskarivuoden resepti monistettuna kotiinviemiseksi. Tässä alhaalla reseptiin sekoitettuja herkkuja.

.elokuu 2014 osa 2 014