Selaat arkistoa kohteelle fyysinen ja motorinen kehitys.

Born to move!

29.5.2015 Yleinen

Sateenkaaressa koko lukuvuoden johtavana teemana on ollut liikunta. Kevään aikana ehdimmekin päivittäisen ulkoilun ja omaehtoisen liikunnan lisäksi touhuta kaikenlaista urheilun parissa. Ohjelmassa oli paljon liikuntaleikkejä sekä ulkona että liikuntasalissa. Luistelua ja hiihtoa harrastimme Kisapuiston laduilla ja UK-areenan jäällä aivan päiväkodin lähimaastossa. Lisäksi talviliikuntaan liittyen kävimme mäenlaskussa Kaukaan kentällä ja metsässä ”kuopilla”. Liikuntaa oli tarjolla myös Kaukaan koulun järjestämissä tapahtumissa. Välkkäritoiminnan ja pihan suomien mahdollisuuksien lisäksi pääsimme kokeilemaan temppurataa, pieniä kisailuja, futista ja frisbeegolfia mm. kevätriehassa.

helmikuun loppu 010

Elämyksiä koimme harjoittelemalla sirkusakrobatiaa, retkeilemällä eri kohteisiin, osallistumalla pihaseikkailuun, vierailemalla kiipeilykeskuksessa ja ottamalla osaa ohjatulle Born to move -liikuntatunnille.

Kaiken päälle ujutimme liikuntaa myös toiminnalliseen matikkaan ja äikkään. Lukuja harjoittelimme liikkuen paitsi liikuntasalissa, myös pihalla, metsässä ja sisäleikeissäkin. Esimerkkeinä tästä metsämatikka, erilaiset tarkkuusheitot ja pisteiden laskut, mahalautaliukujen mittaaminen ja lukusuorahypyt. Aamu- ja päiväpiireillä hypimme lukumääriä, tavuja ja kirjaimia. Kirjaimiin tutustumisten yhteydessä tutuiksi tulivat ainakin tavuhyppyruudukot.

tammikuun loppupuoli 004tammikuun loppupuoli 005

1. Lukuja liikkuen ja hippaleikkejä

X-hyppyhippa

X-hyppyhipassa valitaan 2-3 hippaa, jotka lähtevät ottamaan muita kiinni. Kiinnijääneen pitää hipan ohjeiden mukaan hyppiä esim. 10 haarahyppyä paikallaan. Tämän jälkeen pääsee taas mukaan leikkiin.

image

Summamuotojumppa

Tämä alkulämmittelyksi hyvin sopiva jumppa kehittää myös matemaattisia taitoja. Sateenkaarelaisen harjoittelivat mm. luvun viisi summamuotoja. Opettaja tai leikin ohjaaja näyttää esim. yhden tasahypyn ja lasten pitää miettiä monta jumppaliikettä pitää vielä tehdä lisää, että päästään viiteen. Näin käydään läpi kaikki ko. luvun summamuodot läpi.

Viisi kyykkyä (5 + 0)

Yksi tasahyppy, neljä yhden jalan hyppyä (1 + 4)

Kaksi X-hyppyä, kolme askelkyykkyä (2 + 3)

Kolme alasvenytystä, kaksi kierrehyppyä (3 + 2)

Jne.

Maa, meri, laiva luvuilla 3, 4 ja 5

Tuttu maa, meri, laiva leikki taipuu myös matikkaharjoitukseksi. Opettaja tai leikin ohjaaja huutaa summamuotoja luvuista 3, 4 tai 5 (esim. 1 + 1). Ennen leikkiä on sovittu, että maa on 3, meri 4 ja laiva on viisi. Lasten tulee miettiä vastaus ja juosta mahdollisimman nopeasti oikean vastauksen kohdalle.

Örkki- tai viivahippa

Viivahipassa leikkijät kulkevat salin viivoja pitkin ja hippa yrittää ottaa heitä kiinni. Mikäli hippa saa leikkijän kiinni, tulee tämän jäädä kyseiseen kohtaan istumaan. Tällöin hän muodostaa reitille esteen vielä mukana oleville pelaajille. Örkkihippa on pieni muunnos viivahipasta. Örkki ja muut leikkijät kulkevat salin viivoja pitkin. Örkin on läpsyteltävä käsiä yhteen vartalonsa edessä. Kaikkien mukana olevien on käveltävä. Mikäli örkki saa leikkijän kiinni, muuttuu hän myös örkiksi. Näin jatketaan, kunnes kaikki ovat muuttuneet örkeiksi.

maaliskuu alkupuoli 122

Puu, silta, kivi

Tässä hippaleikissä hippa päättää muuttuuko kiinnisaatu leikkijä puuksi, kiveksi vai sillaksi. Puun tulee seisoa kädet levällään, jolloin pelastaminen tapahtuu juoksemalla kierros puun ympäri. Kiven pitää mennä mykkyrälle lattialle, joilloin tämän voi pelastaa hyppäämällä yli. Silta muotostaa itsestään kaaren, jonka ali ryömimällä tämän voi pelastaa.

Kipot ja kannet

Tähän leikkiin tavitaan paljon merkkikartioita eli tötsiä, jotka levitellään eripäin ympäri salia. Ryhmä jaetaan kahteen joukkueeseen, jotka yrittävät saada tötsöt joko kipoiksi eli ylösalaisin tai kansiksi eli ns. oikeinpäin. Peliä pelataan tietty aika ja ohjaajan merkistä kaikki nostavat kätensä ylös. Tämän jälkeen lasketaan tulos.

image

2. Pallopelejä ja pelisovelluksia

Alkulämmittelyä ja pelisovelluksia

Ylös-alas hippa

Tähän hippaleikkiin tarvitaan hippojen lisäksi 2-3 pelastaa, joilla on pallo. Aina kun hippa on koskettamalla saanut pelaajan kiinni, hänen täytyy mennä maahan istumaan kädet edessä. Pelastajat voivat pelastaa kiinnijääneen heittämällä tälle pallon. Tällöin osat vaihtuvat ja kiinnijäänyt pääsee peliin mukaan pelastajana.

Vierityshippa

Vierityshipassa kaikilla leikkijöillä paitsi hipoilla on pallo. Mikäli hippa saa kiinni leikkijän, tämän pitää jäädä seisomaan haara-asentoon. Pelastaa voi kukaan muu pelaaja, joka vierittää pallonsa kiinnijääneen jalkojen välistä.

image

Pidä puolesi puhtaava

Jaetaan ryhmä kahteen joukkueeseen ja jaetaan molemmille yhtä monta palloa. Tietyn ajan verran kumpikinm joukkue yrittää pitää puolensa mahdollisimman puhtaina pelivälineistä. Kuitenkin niin, että palloja saa heittää vain yhden kerrallaan ja maata pitkin. Lopuksi lasketaan tulos – kumman puolella on vähemmän välineitä on voittaja.

Keilauspeli

Tarkkuusheittoja voi harjoitella myös keilauspelien avulla. Tässä versioissa merkitään iso alue, jonne jokainen pelaaja saa vapaasti asettu keilansa kanssa. Pelissä on myös esim. 2-3 pallo, joilla yritetään kaataa toisen pelaajan keila. Mikäli oma keila kaatuu, pitää mennä alueen ulkopuolelle ”polttajaksi”. Se pelaaja, jonka keila on viimeisenä pystyssä on voittaja.

image

Futisleikit

Maa, meri, laiva kuljettaen

Maa, meri, laiva -leikki taipuu moneen. Futiksen yhteydessä se sopi hyvin kuljettamis-, reaktio- ja nopeusharjoitukseksi. Leikissä oli maa-, meri- ja laiva-alueet tötsillä rajattuna, mihin lapset mahdollisimman nopeasti jaloilla palloa kuljettaen yrittivät päästä.

maaliskuu alkupuoli 093

Kuka pelkää pelimiestä

Tämä leikki on muunnos monelle tutusta kuka pelkää merimiestä -leikistä. Mukana on vain pallo. Keskellä oleva ns. hippa on puolustaja ja yrittää riistää muilta leikkijöitä eli hyökkääjiltä palloa ennen kuin he pääsevät turva-alueella

Pallonkäsittelyä

Teimme futisharjoittelun yhteydessä aika paljon pallonkäsittelytreeniä – erilaisia temppuja pallon kanssa. Heitto ilmaan ja mahdollisimman nopeasti  sekä taputtaa käsiä yhteen mahdollisimman monta kertaa pallon ollessa ilmassa. Sitten peliväline piti saada vielä kopiksi. Harjoittelimme myös jalkojen alta vieritystä eli ns. kahdeksikkoa, ponnautusta jalalla ja kiinniottoa. Lisäksi leikimme marjasoppa -leikkiä, jossa keksimme erilaisia pallonkäsittely ja kuljetustapoja. Leikkijöiden piti kuljettaa palloa eri tavoin ohjaajan huutojen mukaan: mustikka, mansikka, puolukka ja marjasoppa!

maaliskuu alkupuoli 084

Pienpelit

Futiskertojen loppuun pelasimme pienpelejä joko viiva-, penkki- tai jalkapallomaalehin. Joukkueita tuli yhteensä neljä ja pelejä pelattiin joko 4 vastaan 4 tai 5 vastaan 5.

maaliskuu alkupuoli 098maaliskuu alkupuoli 095

Mailapelejä ja sählyä

Syöttöpallo

Pelaajat saavat liikkua vapaasti kentällä ja syötellä palloa toisilleen. Mitä isompi ryhmä on sitä enemmän tässä leikissä voi olla mukana palloja. Myös pelaajien taitotaso ratkaisee.

Kuka pelkää pallonryöstäjää

Tämä leikki on sovellus kuka pelkää merimiestä -leikistä, johon lisätään vain mailat ja pallot jokaiselle leikkijälle paitsi puolustajalla. Puolustaja on alueen keskellä ja yrittää riistää palloa muilta leikkijöiltä. Mikäli näin käy, pallon menettänyt pelaaja siirtyy puolustajaksi.

Pallorosvot liikkeellä

Pelialueella on neljä maalia ja kaikilla osallistujilla maila ja pallo. Tavoitteena on omaa palloa samalla suojaten riistä pallo muilta leikkijöiltä ja laukoa se maaliin. Takaisin peliin pääsee hakemalla oman pallonsa maalista ja jatkamalla kuljettamista. Pelin voittaja on se rosvo, joka on pelin päätyttä tehnyt eniten maaleja.

Pienpelit

Pelasimme sählyä samaa kaavaa noudatten kuin futistakin. Kenttä jaettiin puoliksi ja molemmi puolikkaille tuli 4 vastaan 4 tai 5 vastaan 5 pienpelit. Maalivahteja ei ollut, vaan maalit kaadettiin nurinpäin, joilloin niistä tuli matalammat.

helmikuun loppu 042helmikuun loppu 043

Korista ja käsipallopelejä

Piiripallo

Piiripallossa palloa heitellään pienryhmissä piirissä. Heittäjän tulee huuta sen pelaajan nimi, jolle pallon heittää. Myös katsekontakti tärkeä heittäjän ja vastaanottajan välillä.

Korishippa

Korishippa -leikkiä pelataan siten, että alueen keskellä on 3-4 koripalloa. Pelaajista valitaan muutama hippa, jotka lähtevät ottamaan muita kiinni. Kiinnijäädessä pitää jäädä seisomaan paikalleen kädet edessä. Kukan tahansa muu pelaaja voi käydä hakemassa pallon alueen sivulta ja pelastaa heittämällä pallon pelastettavalle. Tämän on vietävä pallo takaisin alueen reunaan.

image

Tornipallo

Tähän peliin tarvitaan kenttä ja kaksi joukkuetta, joiden jäsenistä yksi menee penkin päälle torniksi. Pisteen saa aina heittämällä pallon omalle tornilleen.

Heittotreeni

Sateenkaarelaisen korisheittotreenit toteutettiin pienryhmissä, joissa yksi heitti, yksi otti levypallon korin alta ja muut odottivat vuoroaan. Heittäjä meni aika levypallopelaajaksi ja levypallon ottanut antoi tai heitti pallon jonon ensimmäiselle ja meni itse jonon päähän.

image

Korismestari

Korismestarissa koripalloa opeteltiin käsittelemään eri tavoin. Pallo pyöriteltiin eri tavoin, mm. vartalon, nilkkojen tai pään ympäri. Teimme myös heittoja ilmaan ja välissä taputuksia. Lisäksi pallo heitettiin istualtaan ilmaan ja otettiin seisaaltaan kiinni ja päinvastoin. Lopuksi tehtiin erilaisia pomputuksia, joilla totuteltiin pallon liikkeeseen.

image 

Tarkkusheittoa

Tarkkuusheittoa harjoiteltiin erilaisin välinein ja leikein. Mukana oli mm. ”ampumahiihtoviesti”, jossa palloilla tai hernepusseilla piti kaataa neljä keilaa. Mikäli keila jäi pystyy, seurasi sakkorinki juosten ja vasta sen jälkeen pääsi vaihtoon. Mikäli sai kaikki keilat kaadettua, piti vain nostaa keilat pystyyn ja sitten vaan suoraa vaihtoon. Renkaanheittoa ja käpyjen tarkkuusviskelyä harrastettiin Tuosan retkellä. Kevätriehassa testattiin fisbeegolf-tarkkuutta, koripallonheittoa ja laukaisutarkkuutta.

imageimageimageimagehuhtikuun loppu 070

3. Talviurheilua

Talviurheilua lumella ja jäällä – lumileikit, mäenlaskut, hiihtoretket ja luistelut – kuuluivat Sateenkaarelaisten ohjelmaan. Lapsille tulivat talviliikunnan ohella tutuiksi lähiympäristön liikuntapaikat: UK-areena, Kisapuiston jäähalli ja tekojää, Kaukaan kenttä, peikkometsä ja Kisapuiston hiihtoladut.

Tänä talvena oli onneksi kohtuullisen hyvin lunta, joten ideoimamme hiihtoviikko maaliskuun alussa saatiin toteutettua suunnitelmien mukaan. Hiihtoviikolla teimme joka päivä retken Kisapuiston laduille, jossa harjoittelimme hiihdon perustaitoja välineiden laitosta ja huollosta alkaen. Tavoitteena oli saada mahdollisimman perushiihtoharjoittelua kaikille, joten laduilla vierähtikin yleensä 1,5-2 tuntia aikaa. Tasatyöntöä ja vuorohiihtoa harjoiteltiin tasaisilla osuuksilla. Mäenlaskuun piti ottaa ”muna-asento” ja ylämäkeen kiivettiin joko tamppaamalla tai haarakäynnillä.

maaliskuu alkupuoli 001maaliskuu alkupuoli 003maaliskuu alkupuoli 006

Luistelemassa kävimme tosi ahkerasti. Saipan kiekkokoululaisia ryhmästä löytyi useita, kuten myös muuten innokkaita luistelijoita. Luistelukerroista UK-areenalla löytyy yhteenveto näiltä sivuilta eli täältä: http://sateenkaarenpaassa.omablogi.fi/tag/luistelu/. Muutamilla viimeisillä kerroilla keväällä luistelimme musiikin tahdittamina vapaasti. Lisäksi lapsilla oli mahdollisuus pelata ”lätkää”…

tammikuun loppu 031maaliskuu alkupuoli 014maaliskuu alkupuoli 016maaliskuu alkupuoli 030

4. Elämys- ja luontoliikunta

Retkeily

Retkiä teimme kevään aikana aika paljon. Talvella lähes viikottaiset luistelut sisälsivät pienen patikoinnin UK-areenalle. Hiihtoviikolla teimme pieniä laturetkiä päivittäin Kisapuiston maastoihin. Lähiympäristöön tutustuimme tekemällä retkiä Kaukaan kentälle, jossa laskimme mäkeä. Muita lähikohteita olivat Kaukaan koulun piha sekä lähikauppamme Lehmus, jossa kävimme ostoksilla yhdessä lasten kanssa. Tietenkin retkeilimme myös peikkometsään, jossa talvella vierailimme laskiaisena ”Liu, lau laskiaista…” -tyyliin pulkkamäessä. Keväällä keskityimme luontoleikkeihin ja eväsretkeilyyn.

imageimageimage

Kävellen teimme retkeä myös Lauritsalan kirkkoon, pääkirjastoon, liikuntakeskus Lehmukseen ja Kimpisen koulun upealle pihalle sekä Amiksen kentälle pelaamaan jalkapalloa. Alla olemme Kimpisen koulun pihalla, josta löytyy mm. ministadioneita, huiman korkea kiipeilyteline ja keinuja. Nämä välineet ja paikat sopivat erinomaisesti liikuntaan.

huhtikuun alku 058 huhtikuun alku 049

Tuosan (Seurakunnan leirikeskus) retkellä harrastimme myös luontoliikuntaa, mm. roskia ja luonnonmateriaalia keräten.

imageimage

Linnoituksessa kiertelimme eri kohteita jalkapatikalla, ihastelimme maisemia, nautimme eväistä ja tutustuimme kuvataidekoulun kevätnäyttelyyn, jossa oli esillä satuihin ja tarinoihin liittyviä töitä.

imageimageimage

Luonto-, piilo- ja suunnistusleikit

Luonnossa, pihalla ja sisälläkin tutustuimme erilaisiin luonto-, piilo ja suunnistusleikkeihin. Luontoleikkeihin liittyivät luonnonmateriaalit ja metsäympäristön hyödyntäminen. Hippaleikeistä leikimme puuhippaa muutamin eri variaatioin.

huhtikuun loppu 005huhtikuun loppu 010

Lisäksi muutamia liikunnallisia pari- ja ryhmätehtäviä tehtiin kevään metsäretkien yhteydessä. Keräysleikeissä lasten piti kerätä erilaisia materiaaleja lähiympäristöstä mahdollisimman nopeasti. Käpyjen keräyksessä taas piti kävyistä tehdä mahdollisimman pitkä jono kolmen minuutin aikana.

huhtikuun loppu 023huhtikuun loppu 024

Piiloleikkejä leikittiin yhdessä useampia. Sillit purkissa -leikissä yksi piiloutui ja muut yrittivät etsiä. Kun löysi piiloon menneen leikkijän, tuli itsekkin mennä samaan piiloon. Leikki loppui, kun kaikki olivat samassa piilossa. Viheltäjä -leikissä yksi meni piiloon ja muut yrittivät etsiä. Piilossa oleva antoi äänimerkkejä esim. pillillä. Leikki loppui, kun joku etsijöistä löysi piilossa olleen. Potkaise palloa -piiloleikki on taas sovellus kymmenen tikkua laudalla -leikistä, jossa etsijän kerätessä tikkuja muut piiloutuvat. Potkaise palloa -leikissä pallo potkaistaan mahdollisimman kauas – muut menevät piiloon, kun etsijä hakee pallon takaisin. Pelastaminen tapahtuu potkaisemalla pallo jälleen mahdollisimman kauas. Etsijän huutaessa näkemänsä leikkijän nimen, tämä joutuu tietenkin ”vangiksi”. Siis äkkiä piiloon!

huhtikuun loppu 028huhtikuun loppu 034

Suunnitusleikeistä tutustuimme lähinnä valokuvasuunnistukseen, jota leikittiin sekä pihalla että sisällä. Sisällä etsittiin vihjeitä kadonneiden munkkien ja pääsiäismunien löytämiseksi. Ulkona taas etsittiin rasteja, joissa kussakin oli liikuntatehtävä.

huhtikuun alku 045

 

Löytäisitkö sinä nämä paikat päiväkodin pihalta?

huhtikuun alkupuoli 017 huhtikuun alkupuoli 021

Kiipeily

Yksi kevään kohokohtia oli varmasti vierailu BoulderSaimaa kiipeilykeskuksessa. Boulderointi on lapsille turvallinen, sillä siinä ei kiivetä korkeussuunnassa 5 metriä edemmäs. Lisäksi mitään köysiä tai erityisvarusteita ei tarvita, vaan kiipeilytossut ja magnesium riittävät. Kuvat kertonevat enemmän kuin sanat: lapset olivat uskomattoman taitavia ja moni oppi nopeasti lajin salat. Kehitystä tapahtui huimasti jo ensimmäisen kerran aikana. Meidän Sateenkaarelaisten päätä ei huimaa!

imageimageimageimageimage

Pihaseikkailu

Liikunnan keskusjärjestön VALO:n ideoimaan Pihaseikkailuun otimme osaa toukokuussa. Tällä kertaa pihaseikkailurastit olivat päiväkodin pihalla koko viikon lasten ja vanhempien ilona. Lisäksi Sateenkaarelaiset järjestivät perheille ”Kevätjuhlaseikkailun” eli liikunnallisen pihatapahtuman, jossa urheiltiin yhdessä Pihaseikkaulurastien parissa. Kevätjuhlaseikkailun ajan perheitä palveli myös ilmainen kioski…. Pihaseikkailurastit ja -materiaalit 2015 löydät täältä: http://www.sport.fi/varhaiskasvatus/varhaiskasvattaja/pihaseikkailu Alla tunnelmapaloja Sateenkaaren Kevätjuhlaseikkailusta kuvien muodossa:

toukokuun puoliväli 006toukokuun puoliväli 029toukokuun puoliväli 017toukokuun puoliväli 007toukokuun puoliväli 019toukokuun puoliväli 015toukokuun puoliväli 032

Akrobatiaa

Sirkustemput ovat lähellä lasten sydäntä. Akrobatiaa ja kehonhallintaa harjoittelimme lähinnä pienien paritehtävien kautta. Lämmittelyyn käytettiin erilaisia leikiomaisia harjoitteita. Erilaiset keinumiset, kierimiset ja kuperkeikat harjoiteltiin jumppamatolla. Paripeli- ja paripatsastreeneissä harjoitettiin notkeutta, reaktioita ja staattista tasapainoa. Kivi, paperi, sakset -leikin eri variaatioissa testattiin älyä, nopeutta ja voimaa. Pariakrobaattisista liikkeistä harjoiteltiin tupla-astronauttia, jossa ollaan eri suuntiin päällekkäin – toinen etunojassa niin, että alla oleva ottaa jaloista kiinni ollen selällään maton päällä. Toisena liikkenä kokeiltiin konttaa kontan päällä, jossa toinen pareista kiipeää toisen yläpuolelle konttausasentoon. Kolmantena akrobatialiikkeenä tutustuttiin kontan päällä seisontaan, jossa toinen pareista nousee varovasti seisomaan poikittain konttausasennossa olevan parinsa päälle.

imageimageimageimage

Born to move!

Born to move -liikuntatuntia oli myös Sateenkaaressa odotettu pitkään. Satuja, menevää musiikkia, leikkiä ja liikuntaa yhdistävä tunti on todellista hikijumppaa, jossa kuitenkin rauhallinen ja kovatempoinen tekeminen vaihtelevat. Lapset innostuivat kovasti tästä hieman erilaisesta liikunnasta, jossa ei edes välttämättä huomaa urheilevansa kovilla sykkeillä. Kivaa ja leikinomaista liikkumista, vai mitä!

imageimageimage

TÄMÄN MYÖTÄ SATEENKAARELAISET TOIVOTTAVAT KAIKILLE LÄMMINTÄ JA LIIKUNNALLISTA KESÄÄ!

Tervetuloa Sateenkaaren kevätjuhlaseikkailuun

11.5.2015 Yleinen

image

Tiistaina 12.5.2015 Klo 17.30 päiväkodin pihalla

Tervetuloa juhlimaan ja liikkumaan koko perheen voimin

Luvassa musiikkia, pihaseikkailurasteja ja ilmainen kioski

Liikuntaan sopiva ja säänmukainen vaatetus

Hauskaa Vappua!

2.5.2015 Yleinen

Vappu on opiskelijoiden juhla, joten me eskarilaisetkin päätimme viettää Vappua oikein pitkän kaavan mukaan. Niinpä koko Vappuviikon Sateenkaarelaiset ”hulinoivat” Vappu-teemalla. Viikon toiminta rakentui siis lähes kokonaan Vapun ympärille, sillä tekemistä ei ollut vaikea keksiä. Melkein kaikki suunniteltu saatiin toteutettua, vaikka oikukas keväinen sää estikin viikolle kaavaillun vaelluksen ja piknikin. Pappilannimen maisemat odottavat meitä kyllä myös myöhemmin keväällä, mikäli säät olisivat suotuisemmat. Ilmapallot, karnevaalit, leikit, musiikki ja munkit kuuluvat erottamattomasti Vappuun. Niitä ei tietenkään unohdettu Sateenkaarelaisten Vapun teemaviikolla. Tässä raporttia Sateenkaarelaisten juhlaviikon tapahtumista:

1. Päivä: Vappuaskartelua

Vappuviikon aloitimme kädentaidoilla. Työskentelimme kolmessa pienryhmässä saman tehtävän parissa. Lapset saivat askarrella Vappuilmapallot kartongista. Eri värisistä kartongeista sai ensin valita mieluisan, minkä jälkeen ilmapallo leikattiin irti mallin mukaan. Tämän jälkeen sai valita kahdesta tekniikasta: ykkösvaihtoehtona oli kuulamaalaus, jossa ilmapallo ensin teipattiin laatikon pohjalle. Tämän jälkeen laatikkoon laitettiin eri värisiä maaleja ja marmorikuulia. Sitten vaan heiluttelemaan kuulia ympäri laatikkoa ja pallon pintaan syntyi kivoja kuvioita.

huhtikuun loppu 031

Toisena vaihtoehtona oli pallon koristeleminen silkkipaperilla. Yllätys, yllätys kuulamaalaus oli lasten mielestä paljon hauskempaa ja suositumpaa kuin silkkipaperi. Lopuksi ilmapalloihin tehtiin naru kierittämällä kahdesta-kolmesta eri värisestä puuvilllalangasta. Ilmapallot onnistuivat mielestämme erinomaisesti, hieno sisustuselementti, vai mitä :)

image

2. Päivä: Vappukarnevaalit

Toisena päivänä järjestimme omalaiset Vappukarnevaalit, johon kuului ulkoliikuntaa, musiikin kuuntelua ja levyraati, maalausta ja ilmapalloleikkejä. Aloitimme siis ulkona Alkulämmittelyn ja hippaleikkien merkeissä. Jatkoimme karnevaaleja toimintapisteillä sisällä. Kolmessa pienryhmässä lapset pääsivät kokeilemaan ja toimimaan kaikilla pysäkeillä. Aikaa työskentelyyn pisteellä oli noin 20 minuuttia eli kokonaisuudessaan 2 x 20 minuuttia = 60 minuuttia.

huhtikuun loppu 039huhtikuun loppu 037

1. Piste: ilmapalloleikit

Vappuun kuuluvat olennaisena osana ilmapallot, joilla voi myös leikkiä. Aloitimme pitämällä yhdessä palloa ilmassa siten, ettei sama lapsi saanut koskea kahta kertaa peräkkäin palloon. Tämän jälkeen kisaltiin yksilöinä, kuka saa pisimpään pidettyä palloa ilmassa käsillä pompotellen. Pallo ei saanut osua kattoon eikä seinään. Tämän jälkeen kisailua jatkettiin kahdessa joukkueessa – voittaja oli taas se joukkue, joka sai pidettyä palloa pisimpään ilmassa. Lopuksi hauskimmassa leikissä kilpailtiin pareittain ilmapallon puhkaisemisessa (peppua tai jalkapohjaa sai käyttää).

huhtikuun loppu 043huhtikuun loppu 049

2. Piste: maalaus

Mikäs lapsista on sen hauskempaa kuin maalaminen. Maaleja, pensseleitä ja iso liuska voimapaperia eteen ja maalaamaan! Tässä ryhmä maalasi aina yhteistyönä, joten toisen teoksen päälle ei saanut maalata. Aiheena jättimaalauksissa oli kevät ja Vappu.

huhtikuun loppu 047huhtikuun loppu 052

3. Piste: levyraati

Levyraatissa lapset kuuntelivat kolme biisiä. Jokaiselle annettiin pisteet kuuntelun jälkeen. Lapset saivat itse piirtää antamansa numeron lapulle. Lopuksi laskettiin kunkin kappaleen saamat pisteet yhteen ja eniten pisteitä saanut oli tietenkin voittaja. Levyraatissa kuultiin ainakin Munamiestä ja Robinia…

3. Päivä: Vappumunkkien metsästystä (ja syöntiä)

Lapset rakastavat etsintäleikkejä, joten nyt oli löydettävä kadonneet (piilotetut) munkin. Jakauduimme kahteen joukkueeseen (pienryhmämme Leo Messi ja Olivier Giroud), jotka saivat tehtäväkseen etsiä vinkkejä siitä, mihin munkit oli piilotettu. Munkkien metsästystä varten ympäri päiväkotia oli levitelty kirjainlappuja, joita oli kahta eri väriä – molemmille joukkueille omansa.

huhtikuun loppu 055

Lapset lähtivät siis etsimään kirjailappuja, joista muodostuisi kolmen sanan vihjelause siitä, minne munkit olivat kadonneet. Kun kaikki laput oli löydetty muodostettiin kirjaimista open avustuksella kokonainen  vihjelause, joka kuului ”Kysy neuvoa opelta”. Kun lapset olivat ratkaisseet vihjeen, niin opettaja antoi lisävinkin siitä, missä munkit saattaisivat olla… ja löytyiväthän ne! Sitten vaan ravintola pystyyn ja herkuttelemaan! Nam, nam, onpas hyvää.

huhtikuun loppu 061huhtikuun loppu 066

4. Päivä: Vappurieha

Vappuaattona suuntasimme Kaukaan koululle Vappuriehaan, joka oli samalla Sateenkaaren ”virallinen” Vappubilepaikka. Juhlaa vietettiin yhdessä koululaisten kanssa ja ohjelman järjestämisestä vastasivat lähinnä 5.-6. luokkien oppilaat, opettajat ja koulunkäyntiavustajat. Tällä kertaa juhlissa teemana oli matkustaminen, joten ennen matkaan lähtöä oli syytä tankata herkkuja.

image

Koulun 5 B luokka oli järjestänyt yhdessä vanhempiensa kanssa Buffetin, josta Sateenkaarelaiset saivat käydä itse ostamassa herkkuja 2 € budjetilla. Tarjolla oli mm. mokkapaloja, karkkeja, muffineita, limpparia ja pillimehua. Ostoksien jälkeen herkuteltiin oikein kunnolla…

image

Vappuriehan matkailu aloitettiin lennolla jonnekin kauas, mutta emme ehtineet herkuttelultamme mukaan kyseiselle lentomatkalle. No, eipä hätää sillä matkustusaiheiset pajat olivat saatavillamme ilman lentoakin. Lähdimme siis matkalle ympäri maapallon hauskojen pajatehtävien parissa.

image

1. USA ja Espanja: frisbeegolf ja futis

Koulun pihalla lapsille oli mahdollisuus pelata futista ja frisbeegolfia. Leikkimielistä kisailua ja liikuntaa oli siis luvassa. Frisbeegolfissa tavoitteena oli saada kiekko heitettyä koriin mahdollisimman vähillä heitoilla. Toki saattoi vain treenata puttaamista lähempää koria. Futista pelattiin sekajoukkuein.

huhtikuun loppu 069

2. Kiina: kasvomaalaus

Tässä pajassa tarjolla oli kasvomaalauksia ja ”tatuointeja”. Teemana olivat kiinalainen taide ja erityisesti kiinalaiset horoskoopit. Opettajat ja 6. luokan oppilaat tekivät meille tosi hienoja maalauksia.

huhtikuun loppu 077huhtikuun loppu 078huhtikuun loppu 079

3. Japani: kädentaidot

Japanissa lapset pääsivät tekemään leijoja. Leijan kartonkipohjalle tehtiin japanilaisia ”kirjaimia” ja merkkejä tai omaa itään liittyvää koristelua liiduilla ja sapluunoilla. Tämän jälkeen leijalle tehtiin ns. kehykset kahdesta puutikusta, jotka solmittiin narulla ristin muotoon. Leija liimattiin kokoon taittamalla reinut ristikon päälle. Lopuksi leijalle kieritettiin häntä kahdesta-kolmesta eri värisestä puuvillalangasta.

huhtikuun loppu 083huhtikuun loppu 086huhtikuun loppu 087

4. Havaiji: kilpailuja

Koulun sali oli muuttunut Havaijiksi, jossa käytiin erilaisia liikunnallisia kisoja. Tarkkuusheittoa, tarkkuuslaukauksia, hulavanteen pyöritystä ja hernepussin heittoa. Yksinkertaisena ideana oli se, että kuka pisimpään pysyi ns. pelissä mukana oli voittaja. Voittajalle oli luvassa myös pieni palkinto…

huhtikuun loppu 073huhtikuun loppu 074

5. Kiina: I-Pad ja 6. Viro: tekninen työ

Näille pajoille emme tämän matkan aikana ehtineet. No, onhan se hyvä jättää jotakin myös ensi kerran reissulle. Matka päättyi koululaisten osalta paluulentoon, mutta me eskarilaiset puistelimme Vappubileiden, vappuriehunnan ja matkustelun pölyt yltämme ulkoilulla. Mikäpäs sen parempaa, kun aurinkokin alkoi viimein paistaa.

HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE!

 

T niin kuin tikari, Ä niin kuin äiti

11.4.2015 Yleinen

Aloitus

Aluksi lapset kuuntelivat Salaisen maan kertomukset. Salaisessa maassa ihmeteltiin edelleen ”lohikäärmettä”, joka oli eläinten mielestä pelottava. ”Nyt on aika toimia” -tarinassa Kisu Pikkukuun johdolla pelko oli kuitenkin voitettava ja lähdettävä vielä tutkimaan ”lohikäärmettä”. Se päätettiin tehdä yöllä, joilloin tämä pelottava otus nukkuu… ” Ärhäkkä Kukko” -sadussa Simeon Kukkuluu lähtee rintaa röyhistellen tutkimaan ”lohikäärmettä”. Oikeasti Kukkoa kuitenkin pelottaa, mutta se ei halua näyttää sitä muille. Kukko toteaa otuksen olevan hengetön ja palaa Salaiseen maahan sankarina, joka nitisti ”lohikäärmeen”. Eläimet järjestävät juhlat, mutta ”lohikäärmepä” herää henkiin ja Kukko nolostuu. Kertomuksen lopussa Dedde keksi, että ”lohikäärme” onkin kone.

huhtikuun alkupuoli 007

T-kirjaimen pariin lapset johdateltiin merirosvojen kautta. Tykit ja pyssyt pitivät tussahtelevaa ääntä – samalla harjoiteltiin T-äännettä. T-kirjaimen muotoa verrattiin tikariin, joka myös on merirosvojen käytössä. Lisäksi lapset saivat keksiä lisää T-kirjaimella alkavia sanoja ”Laiva on lastattu” -pelin tapaan. Ä-kirjaimeen tutustuimme ”Änniinän ällistyttävä äiti” -tarinan avulla:

Änniinän äiti asettui haara-asentoon seisomaan, levitti kädet sivuilleen (ison Ä:n muoto) ja alkoi jonglöörata kahdella pallolla. Pallot vain vilisivät ilmassa ja ympärillä seisovat lapset katsoivat suu auki ”Ooh, on se Änniinän äiti vain ällistyttävä”. 
Änniinän äidin lopetettua esityksensä lapset kyselivät ihmeissään miten hän osasi tempun. Änniinän äiti kertoi aiemmin työskennelleensä sirkuksessa, mutta he olivat jättäneet sirkuksen koska Änniinä oli sen verran kömpelö, ettei hänestä olisi sirkustaiteilijaksi. 
Änniinän äiti kertoi Änniinän harjoitelleen pienempänä jonglööraamista paljon, mutta pallot putosivat aina hänen päähänsä. Jossain välissä Änniinä yritti pitää ämpäriä päässään, jotteivat pallot pudotessaan satuttaisi, mutta eihän siitä mitään tullut, koska silloin Änniinä ei nähnyt mitään. Lopulta Änniinän päähän pudonneiden pallojen aiheuttaman kaksi kuhmua eivät enää laskeneet ja siitä päivästä lähtien Änniinä on kiinnittänyt hiuksensa päälaelle kahdeksi sykeröksi.

”Ällistyttävän äidin” Ä-kirjainmuotoa omalla keholla kokeiltuaan lapset siirtyivät toimintapisteille, jotka olivat tällä kertaa seuraavat:

1. Kädentaidot

Lapset saivat ensin tehtäväkseen valmistaa merirosvojen timanttiaarteista (paljeteista) T-kirjainkortin.

image

Toisena tehtävänä oli ”Änniinän ädin” muotokuvan piirtäminen liiduilla. Aluksi paperille sommiteltiin Ä-kirjaimen muoto, johon sitten piti lisätä kasvot, vaatteet ja kädet. Eikä tietenkään saanut unohtaa tämän ällistyttävän äidin nutturoita ja kahta palloa, joilla hän jonglöörasi. Näistä palloista muodostui totta kai Ä-pisteet. Tosi hienoja ”Änniinän äitejä” saimmekin aikaan, vai mitä:

image image image image image image

2. ”Lukeminen”

Tällä pysäkillä lapset pelasivat Merirosvo-lautapeliä. Pelin tarkoituksena oli edetä pelilaudalla noppaa heittäen. Pelilaudalla oli kolmenlaisia askelmia, joiden mukaan piti ottaa oikeasta pakasta kuvakortti. Pöydällä oli myös sanakortteja oikeinpäin käännettynä. Lasten tehtänä oli yhdistää ja ”lukea” oikea kuva-sanapari. Oikein suoritetusta tehtävästä palkintona oli timantti. Pelin lopussa timantit laskettiin ja eniten timantteja haalinut pelaaja oli voittaja.

huhtikuun alkupuoli 001

Toisena lukemistehtävänä oli tavuhypyt. Tällä kertaa lapset hyppyvät ja sanoivat samalla mm. TÄ, SÄ, LÄ, MÄ ja RÄ -tavut. Lisäksi pelattiin kirjainmuistipeliä pareittain. Kirjainmuistipelissä piti aina tunnistaa kirjainpari ennenkuin sai sen omakseen. Eniten pareja saanut oli voittaja.

huhtikuun alkupuoli 004

3. Kirjoittaminen

T- ja Ä-kirjainten kirjoittamista harjoiteltiin ensin vedellä ja siveltimellä suureen kokoon liitutaululle. Sitten lapset pääsivät tuttujen monistetehtävien pariin… Tällä kertaa piti siis tehdä kaksi kirjainmonistehtävää. Hyvin lapset jaksoivat tehdä upeita kirjaimia.

huhtikuun alkupuoli 002

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta oli vuorossa T- ja Ä-kirjaimeen liittyvät tehtävät. Lapset saivat valita kummaltakin aukeamalta kaksi mieluisaa tehtävää.

huhtikuun alkupuoli 006

Talvi-, kevät- ja pääsiäiskivaa!

2.4.2015 Yleinen

Sateenkaaressa on talven ja kevään aikana toimittu muutamien kokonaisuuksien parissa. Pajatehtävissä lapset työskentelivät musiikin, kuviksen ja teatterin keinoin, talvisin ja keväisin teemoin. Pääsiäisen lähestyessä toimintapisteillä istuttettin ja koristeltiin pääsiäisruohot sekä musisoitiin. Pääsiäisviikolla järjestimme yhdessä monenlaista pääsiäiseen liittyvää ohjelmaa. Lapset pääsivät viikon aikana mm. kirkko- ja eväsretkille sekä etsimään kadonneita pääsiäismunia. Pajatoimintaan käytimme aikaa noin 3×60 minuuttia eli kolmen päivän toiminta-ajan, Toimintapisteisiin kului noin 3×20 minuuttia ja pääsiäsviikolla jokaiselle toiminnalle oli varattu koko päivä aikaa.

1. Musisointi

Sateenkaarelaiset musisoivat ensin talvisissa tunnelmissa ja sitten hieman keväisimmissä. Talvisista lauluista tutuiksi tulivat mm. ”Rati-riti-ralla”, ”Koska luistellaan”, ”Lumiukot ketjussa kulkee” ja ”Hienot, kauniit hiutaleet”. Useisiin lauluihin liittyi myös leikki, joka opettajan avustuksella opeteltiin laulun melodian ja sanojen ohella.

hienot kauniit1

hienot kauniit2

rati riti

Keväinen musisointi piti sisällään laulua ja rytmittelyä. Käytössä oli oman kehon soittimet ja rytmikapulat. Aloitimme viikonpäivärytmillä: MA-TI-KE-TO-PE-LA-SU lausuen ja samalla kehonsoittimia soittaen. MA kohdalle kädet yhdeen taputus, TI kohdalla olkapäähän taputus, KE kohdalla toiseen olkapäähän, TO aikana reiteen taputus, PE aikana toiseen reitiin, LA kohdalla tömistys toisella jalalla ja SU toisella. Tämä harjoiteltiin hitaasti ja nopeasti. Rytmikapulailla käytiin ensin läpi perusasioita – miten soitetaan, milloin soitetaan ja mikä on tauko. Tämän jälkeen soitimme peruskomppia eli -sykettä tämän hiiri lorun taustalla:

”Hikkori tikkori toikki

hiiri kelloon loikki.

Kello meni poikki

ja hiiri pois loikki,

hikkori, tikkori toikki.”

Muutaman toiston jälkeen yhtäaikainen perussykkeen soittaminen onnistui hienosti, joten siirryimme TAA- ja TI-TI-rytmien harjoitteluun. Tämä kävi kätevästi soittaen ja lausuen ”Aurinkolaulua”. Pääsiäisteeman mukaan loruilimme Hannele Huovin Ihme juttu!-kirjasta ”Virvon varvon” -lorua ja lauloimme ”Aika monta noitaa” -biisiä.

ihmekansi

”Virvon varvon sinut täällä,

kevätpajun oksan päällä

kiedon valonsäteisiin,

käärin tuulta purjeisiin.

Tunteet suorin siloiseksi,

mielen kampaan iloiseksi.

Koko vuoden että jaksat,

– hymylläsi palkan maksat!”

Kevään merkkejä keksimme ”Pohjolan kevät” -laulua laulaessa. Loppulauluna lauloimme yhdessä ”Väriarvoituksia” -laulun neljä ensimmäistä säkeistöä.

aurinkolauluväriarvoituksiapohjolan kevät

2. Taide ja teatteri

Kevättalvisena teatteriesityksenä tutustuimme ”Kolme pukkia” -näytelmään. Lähes kaikille tuttu kansansatu taipui tällä kertaa nukketeatteriksi. Aluksi opettaja esitti lapsille ”miniteatterissa” sadun ja lapset olivat yleisönä. Esityksen jälkeen kuuntelimme ja lauloimme ”Kolme pukkia” -laulun.

Tämän jälkeen lapset saivat toimia teatterissa itse. Jokaisesta pienryhmästä löytyi innokkaita nukkien liikuttelijoita, alkusoiton soittajia ja jopa kertojia. Yleensä kuitenkin opettaja sai olla kertojan roolissa. Satua esittettiin yleensä monta kertaa ja aina se peikko sai ansioinsa mukaan…

maaliskuu alkupuoli 034maaliskuu alkupuoli 032image

Talvi-teemaan kuului myös taidetta ja kädentaitoja. Lapset saivat työskennellä ”Talvikylässä lämmitetään” -aiheen parissa. Tämän teoksen materiaaleihin kuuluivat kartongit, paperit, liidut, piirrustushiilet ja vanhat tapetit. Aluksi keskustelimme talojen lämmittämisestä, kuten takoista ja puukiukaista. Tämän jälkeen lapset leikkasivat vanhoista tapeteista taloja ja repivät sanomalehdestä pilviä. Nämä liimattiin paperille ja lisättiin savupiiput ja savut piirrustushiilellä. Työt viimeisteltiin väriliiduilla. Tässä Sateenkaarelaiset työntouhussa:

helmikuun alku 001

Kevään edetessä ja pääsiäisen lähestyessä lapset saivat istuttaa omat pääsiäisruohonsa. Tänä vuonna läpinäkyvään kertakäyttömukiin laitettiin multaa, siemeniä ja vettä. Muki koristeltiin pupun korvilla ja silmillä, jotka leikattiin kankaasta. Sen jälkeen vain valoa, kastelua ja kasvun ihmeen odottelua… Lisäksi askartelimme nukkuvat pääsiäistiput puolikkaista massapalloista, kartongista ja höyhenistä. Alla valmiit ruohokipot ja tiput työnalla:

imagehuhtikuun alku 062

3. Liikunta ja retkeily

Noita oli piilottanut Sateenkaarelaisten pääsiäismunat, joten kätköpaikka oli selvitettävä. Noita oli jättänyt valokuva- ja kirjainvihjeitä suklaamunien piilopaikasta. Niinpä lapset pääsivät pareittain selvittämään mysteeriä valokuvasuunnistaen. Ympäri päiväkotia otettujen valokuvien avulla löytyi kirjain ja kirjaimista muodostui sana eli munien piilopaikka, joka oli vanha noidan kahvipannu. Lapset rakastavat kätkemisleikkejä, joten intoa riitti vaikka muille jakaa. Palkkioksi aarteen löytymisestä lapset saivat suklaamunan… nam, nam!

huhtikuun alku 044huhtikuun alku 046imageimage

Pääsiäisen lähestyessä kävimme myös retkellä Lauritsalan kirkossa, jossa tapasimme mm. kirkon rotan, kuuntelimme ja katselimme tarinaa pääsiäisen tapahtumista sekä lauloimme. Paikalla oli myös paljon muita lapsia ja perheitä. Täältä löydät lisää tietoa Lauritsalan kirkosta: http://www.lappeenrannanseurakunnat.fi/lauritsala/lauritsalan_kirkko/

Kävely- ja eväsretken teimme Peltolan koulun pihalle, jossa luvassa oli kiipeilytehtäviä, pelejä ja eväiden syöntiä :)

huhtikuun alku 038huhtikuun alku 054huhtikuun alku 056

M niin kuin maja

27.3.2015 Yleinen

Aloitus

Sateenkaarelaiset pääsivät tällä kertaa tutustumaan M-kirjaimeen. Aluksi muistelimme, mitä Salaisessa maassa oli aiemmin tapahtunut. Tämän jälkeen siirryimme Salaisen maan satuun ”Miettimismyssyjä”, jossa eläimet pohtivat ajattelun, miettimisen ja rauhallisuuden merkitystä ongelmien ratkaisemiseksi. Keskuteltuamme sadusta lapset johdateltiin M-kirjain pariin seuraavan lorun kautta:

”Nousi kaksi menninkäistä,
harjastukka suuri päistä.
Kuusen oksaan kukkumahan,
oksille sen nukkumahan.
Eipä olleet äänet heikot,
konsa kuorsasivat veikot.
Hätkähtivät pauhuun suureen,
kapsahtivat kuusen juureen.”
Lausuimme ja rytmittelimme lorua taputtaen sekä tömistäen samalla peruskomppia. Lorun mennikäinen asuu tietenkin majassa, johon keräsimme M-kirjaimella alkavia sanoja. Näitä lapset keksivät niin paljon, että maja tuli aivan täyteen… Sanat kerättiin liitutaululle ja luettiin yhdessä.
image
Seuraavaksi lapset suuntasivat M-aiheisille toimintapisteille:
1. Kädentaidot
Kädentaidot-pisteellä lapset saivat tehdä oman mennikäisen tai itse suunnittelemansa majan. Ensin M-kirjaimen muoto piirrettiin kartongille tai voimapaperille ja sen jälkeen se leikattiin tarkasti irti. Taustapaperille piirrettiin liiduilla tai tusseilla esim. puita, metsää tai taloja, minkä jälkeen M-kirjaimen muotoinen maja liimattiin ko. paperille. Tämän jälkeen lapset saivat jatkaa työskentelyä piirtämällä majan sisälle haluamiaan asioita ja tavaroita. Tällaisia upeita majoja lapset suunnittelivat ja toteuttivat:
image image image image image image
2. ”Lukeminen”
Tällä pisteellä jo lukemaan oppineille oli tarjolla M-arvoituksia, jotka heidän tuli alla olevien vihjeiden perusteella ratkaista ja kirjoittaa tai piirtää vastaus paperille. Tässä M-arvoitukset ja vastaukset:
Se on valkoinen.
Se on soikea.
Sen voi paistaa tai keittää.
(Muna)
 
Sillä on häntä.
Se on valkoinen.
Se nukkuu talviunta.
Se asuu laakson keskellä korkeassa sinisessä talossa.
(Muumi)
 
Se asuu vedessä.
Sillä on pyrstö, mutta se ei ole kala.
Erään sellaisen nimi on Ariel.
(Merenneito)
 
Se on tahmeaa.
Se on makeaa.
Sitä voi levittää keksin päälle.
(Marmeladi)
 
Se on lemmikkieläin.
Se on jyrsijä.
Se asuu häkissä.
Usein sillä on kaverina kani.
(Marsu)
 
Se on kova.
Jos sen löytää, saa toivoa.
Puuron lisäksi niitä voi olla myös glögissä.
(Manteli)
image
Toisena tehtävänä olivat tutut kuva-sana muistipeli, jossa piti yhdistää M-kirjaimella alkava pari sekä myrkkysieni-peli kirjaimin ja ääntein. Tällä kertaa tietenkin mukana myös uusi kirjain M.
maaliskuun lopussa 006image
Kolmantena harjoituksena oli tavujen hyppiminen. M-äänteeseen oli liitetty joko pitkä tai lyhyt vokaali tähän tapaan: Ma, maa, mi, mii jne. Lyhyen vokaalin kohdalla hypittiin yhdellä jalalla ja pitkän kahdella jalalla. Samalla yritettiin lukea kyseinen tavu.
3. Kirjoittaminen
Kirjoittamista ja M-kirjaimen muotoa harjoiteltiin ensin hiekkaan kymmenen kertaa suureen kokooon. Tämän jälkeen vuorossa oli tuttu monistetehtävä, jossa kirjainmuotoa treenattiin lisää. Lapset kirjoittivat lisäksi yhdessä aiemmin keksityt M-sanat paperille mallin mukaan.
maaliskuun lopussa 005maaliskuun lopussa 002
4. Eskarikirjan tehtävät
Kisu Pikkukuun eskarikirjassa M-kirjaimen kohdalla oli tarjolla mm. alkutavun löytämistä, alkuäänteen kuuntelemista ja M-kirjaimen piirtämisen harjoittelua. Lapset saivat valita aukeamalta kolme mieluisinta tehtävää, jotka tekivät.
maaliskuun lopussa 003

Luvut 9-10 ja kertausta

8.3.2015 Yleinen

Alkuleikkejä

Matetematiikan parissa jatkoimme jo lukujen ja lukumäärien 9 ja 10 parissa. Lisäksi kertailimme lukualuetta 0-10 erilaisten toiminnallisten tehtävien kautta. Alkuleikeissä tutustuttiin kymppi- eli sydänpareihin jumppaamalla. Opettaja näytti ensin eim. yhden haarahypyn ja lasten piti miettiä montako yhteen pitää lisätä, jotta saadaan kymmenen ja tehdä siis esim. yhdeksän kyykkyä. Näin käytiin läpi kaikki kympin summamuodot. Lisäksi tutustuimme kymppi ja ysi numeroiden piirtämiseen tekemällä kaverin selkään kymmenen ysiä ja kymmenen kymppiä. Harjoittelimme summamuotoja myös myrkkysieni-leikillä, jossa oli ysin ja kympin summamuotoja. Kerääjä näytti aina laskun muille ja mikäli muut leikkijät vastasivat oikein, sain sienestäjä sienen koriinsa… kunnes tietenkin tuli aluksi sovittu myrkkysieni, jolloin muut huusivat ”myrkkysieni”! Tästä jatkettiin pistetyöskentelyn parissa. Lukuja 9-10 ja ”kertaustunnin” parissa vietimme aikaa noin 2×60 minuuttia eli kahden päivän toiminta-ajan verran.

1. Lukutaulut

Jälleen rakenneltiin pareittain lukutauluja ysistä ja kympistä. Samalla tutustuttiin mm. dominoihin, kellonaikoihin, rahamääriin, numeroihin ja sormiin. Yhdessä piti löytää materiaalien joukosta joko ysiin tai kymppiin liittyvät asiat ja leikkailla sekä liimailla ne kartongille. Näin lapset pääsivät tutustumaan monipuolisesti ko. lukuun. Jälleen kerran etenkin euromäärien miettiminen oli lapsille haastavaa, mutta yhdessä löysimme rahakukkaroon oikeat rahamäärät.

helmikuun loppu 004

2. Kädentaidot ja kynätehtävät

Aluksi kymppiä ja ysiä harjoiteltiin lese- ja hiekkalautasille. Näin saatiin taas useita toistoja suureen kokoon. Tämän jälkeen päästiin monistetehtävän pariin, jossa harjoiteltiin ysiä ja nollaa. Toisessa monistetehtävässä apuna olivat dinot. Lasten piti miettiä kymppipareja ja ysin summamuotoja ja etsiä puuttuva luku. Lisäksi tehtiin eskarikirjasta tehtäviä liittyen ko. lukuihin.

helmikuun loppu 008 helmikuun loppu 019

3. Pelejä ja leikkejä

Sydänpari muistipeli

Tässä pelissä sydän- eli kymppiparit muodostivat aina etsittävät kortit. Mikäli pelaaja löysi parin, esim. 0 ja 10, niin sai jatkaa kääntämällä uudet kaksi korttia.

helmikuun loppu 007

Mäkkärimatikka

Mäkkärimatikassa tehtävänä oli pussittaa ranskiksia oikeisiin pusseihin. Eli ranskikset sisälsivät summamuotoa lukualueelta 1-9. Muutama haastavampi ranskis piti sisällään kympin summa- ja erotusmuotoja, esim. 1 + __  = 10.

helmikuun loppu 022

Kymppiparit noppapelinä

Tässä yksinkertaisessa pelissä heitettiin noppaa pareittain vuorotellen. Parin piti kertoa paljonko nopan silmälukuun oli lisättävä, jotta tuli kymmenen.

helmikuun loppu 021

Lumiukkopeli

Lumiukkopelissä piti heittää kahta noppaa ja laskea silmälukujen summa. Tämän jälkeen katsottiin taululta mikä lumiukon ”osa” piirrettiin paperille. Näistä syntyi hieman hassuja ukkoja, joilla saattoin olla useampi kaulaliina tai porkkananeä.

helmikuun loppu 016

Lumiukko – tarkkuusheitto

Tässä heittopelissä isolle paperille maalattua lumiukkoa yrittettiin pommittaa kolmella ”lumipallolla” (isoja massapalloja). Päästä sai kolme pistettä, keskivartalosta kaksi ja alavartalosta yhden pisteen. Tämän jälkeen heittäjän piti laskea pisteet yhteen ja merkata tulos tuloskaavakkeeseen.

helmikuun loppu 023

Lukusuorahyppyjä

1-10 lukusuoralla tehtiin erilaisia hyppyjä. Lapset hyppivät ja laskivat lukuja etuperin, takaperin, kahden välein parilliset ja parittomat.

helmikuun loppu 017

Helmipeli

Helmipelissä toinen pareista piirsi paperille erivärisiä helmiä yhdeksän tai kymmenen. Tämän jälkeen kerrottiin järjestys kaverille ja katsottiin tuliko helminauhoista samanlaiset.

Noppapeli

Noppapelissä heitettiin kahtanoppaa pareittain. Noppien silmäluvut laskettiin yhteen ja verrattiin parin vastaaviin. Suuremman luvun saanut sai timatin munakennoonsa. Ensimmäisenä munakennon täyteen saanut oli voittaja.

helmikuun loppu 006

Värisauvat

Värisauvoilla tehtiin kaikki kymppiparit. Kympin pitkä värisauva oli siis 0 + 10 tai 10 + 0 jne.

helmikuun loppu 005

L niin kuin linna

27.2.2015 Yleinen

Sateenkaarelaisilla oli vuorossa L-kirjaimeen tutustuminen. Kädentaidoissa lapset saivat aikaan hienoja linnoja. Tässä alkuun muutamia valmistuneita töitä:

helmikuun loppu 045 helmikuun loppu 046 helmikuun loppu 047 helmikuun loppu 048

L-kirjaimeen tutustuminen aloitettiin tutusti lukemalla Salaisen maan tarina, jossa Alma sai kirjeen. Kertomuksesta keskusteltuamme ja etsittyämme siitä L-sanoja mietimme sitä, minkä muotoinen L-kirjain on. Lisäksi etsimme nimiä, joissa on L, heitä kun ryhmässämme on useita. Lisäksi mietimme kuuluko sanassa yksi vai kaksi L-kirjainta. Tämän jälkeen otettiin taikasormet esiin ja tehtiin kaverin selkään kymmenen hienointa L-kirjainta. Ennen pysäkkityöskentelyä lapset saivat vielä pareittain ratkaista sana-arvoituksia. L-kirjaimella alkavia eläimiä sisältävistä sanoista oli näkyvissä vain alku. Hyvin lapset osasivat, mikä eläin oli kyseessä. Sitten vaan seuraavien pysäkkitehtävien kimppuun:

1. Kirjoittaminen

Tällä pysäkillä tehtiin aluksi viisi isoa L-kirjainta liidulla suurelle kartongille. Seuraavaksi taas vuorossa tuttu monistetehtävä, jossa harjoiteltiin L-kirjaimen piirtämistä lisää. Toisessa kirjoitustehtävässä treenattiin samalla muistia. Väärinpäin käännetty sanalappu piti käydä ”lukemassa” ja tämän jälkeen piti palata kirjoittamaan ko. sana paperille. Sanalapuissa oli tällä kertaa alun sana-arvoituksista tuttja L-kirjaimella alkavia eläimiä.

helmikuun loppu 026 helmikuun loppu 029 helmikuun loppu 033

2. ”Lukeminen”

”Lukemista” harjoiteltiin hyppyruudukolla, jossa oli tuttuja tavuja ja äänteitä. Ruudukko piti siis hypätä läpi niin, että äänteen kohdalla hypättiin yhdellä jalalla ja sanottiin ko. äänne ja tavun kohdalla hypättiin kahdella jalalla ja pyrittiin sanomaan ko. tavu. Äänteet olivat tuttuja vokaaleja, tavut L-äänteeseen yhdistettyjä tuttuja vokaaleja, esim. LU. Muistipelissä etsittiin kuva-sanaparit ja tämän jälkeen pelattiin. Sanat olivat tietenkin L-kirjaimella alkavia. Tarjolla oli myös myrkkisieni-peli, jossa piti aina sanoa sieniä kerätessä ko. kirjaimella alkava sana.

helmikuun loppu 032 helmikuun loppu 025helmikuun loppu 035 helmikuun loppu 027

3. Eskarikirjan tehtävät ja logicot

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta tehtiin L-kirjaimeen liittyviä tehtävi, jotka sisälsivät mm. lisää L-kirjaimen piirtämisen harjoittelua. Lisätehtävänä lapsille oli tarjolla hieman haastavempia logico-tehtäviä, joissa piti pohtia mm. sanan loppuäänteitä.

4. Kädentaidot

Tällä pyskillä askarreltiin alussa esitellyt linnat. L-kirjaimen muotoiset linnat leikattiin kartongista ja liimattiin paperille. Taideteokset viimeisteltiin liiduilla…

Luisteleva Sateenkaari

1.2.2015 Yleinen

Sateenkaaressa toimittiin Luistelu- ja jääleikkien parissa tammikuun aikana. Sateenkaarelaiset retkeilivät siis keskiviikkoisin UK-areenalle, Lappeenrannan Kisapuistoon luistelemaan koko tammikuun ajan. Puitteet luisteluleikeille olivat hallissa tietysti loistavat – jää oli aina moitteettomassa kunnossa, hyvät musiikintoistolaitteet käytettävissä ja lämpimät, tilavat pukuhuoneet varusteiden vaihtoa varten. Aikaa kaukalossa oli aina 45 minuuttia, johon sisällytettiin alkulämmittely, ohjattuja leikkejä eri teemoin ja luistelutaitoja vahvistaen sekä loppuun vapaata luistelua ja pelejä.  Tässä esimerkkejä Sateenkaarelaisten luisteluleikeistä:

1. Alkulämmittelyä

Hyviä lämmittelyleikkejä lapsille olivat erilaiset luisteluun ja musiikkiin liittyneet leikit. Siis musiikkia soimaan ja liikkeelle. Kiinniottoleikissä kaikki ottavat kaikkia kiinni ja mikäli näin tapahtuu lähtevät luistelemaan yhdessä. Leikki loppuu, kun kukaan ei luistele enää yksin. Toisessa leikissä lapset luistelivat musiikin aikana vapaasti ja musiikin stopattua piti kaatua, tehdä patsas tai jarruttaa. Fröbelin Palikoiden jumppalaulun tahtiin taas harjoiteltiin tasapainoa. Alla kuunnellaan ohjeita. Lapset kannattaa luistelemassa istuttaa polvilleen kuuntelemaan, koska muuten paikallaan pysyminen on lähes mahdotonta.

image

2. Luistelusirkus

Lähdetään sirkukseen

Sirkukseen lähdettiin vapaasti luistellen musiikin mukaan. Tämän jälkeen kiinnottoleikki, jossa tavoitteena oli ottaa muita kiinni ja lähteä tämän jälkeen luistelemaan käsikädessä. Taustalla soi Fröbelin Palikoiden ”Töhin sirkukseen” biisi.

Sirkusta pystyttämään

Sirkustelttana toimi leikkivarjo, jota ensin nostettiin ylös ja alas. Sitten lähdettiin luistelemaan ympäri pitäen kiinni varjosta. Suuntaakin vahdettiin välillä, joten tunnelma oli hieman karusellimainen. Seuraavaksi oli vuorossa paikanvaihtoleikki, jossa ohjaajan huutaman värin mukaisesti vaihdettiin paikkaa luistelemalla varjon alta.

tammikuun alku 005

Ilmapallot, pellet, tiikerit ja taikurit

Ilmapalloa lähdettiin puhaltamaan Fröbelin Palikoiden ”5 ilmapalloa” musiikin tahtiin. Puhaltaminen tapahtui piirissä luistellen käsikädessä edestakaisin pienestä suureen. Pellet kuuluvat myös sirkukseen. Kaatuilevat pellet -leikissä musiikin aikana pellet luistelivat vapaasti. Musiikin lakatessa kaaduttiin pyllylleen. Tiikerileikissä valittiin useampia tiikereitä, jotka menivät nukkumaan keskiympyrään. Muut leikkijät lähtivät luistelemaan ympyrän ympäri laulaen ”Tiikeri nukkuu, tiikeri nukkuu…” Laulun loputtua tiikerit heräsivät ja lähtivät ottamaan muita leikkijöitä kiinni. Kiinniotetuista tuli tiikereitä. Taikurihipassa hippa taikoi koskettamalla muista pupuja. Pupun piti jäädä paikalleen ja nostaa kätensä korviksi. Pelastaminen tapahtui luistelemalla kerran pupun ympäri.

tammikuun alku 007

3. Vau mitkä välineet

Väneiden käyttäminen jäällä ja luistelussa houkuttaa lapsia luistelun pariin, joten näin heidän taitonsa paranevat kuin huomaamatta leikin ja väleneiden varjolla. Tennispalloilla leikittiin mm. pallosotaa, jossa lapset jaettiin kahteen joukkueeseen. Joukkueiden tehtävänä oli pitää oma puolensa puhtaana palloista esim. yhden musiikkikappaleen ajan. Angry Birdsin munat -leikissä tennispallot ensin leviteltiin ympäri jäätä. Tämän jälkeen ne piti kerätä mahdollisimman nopeasti takaisin pesään (koriin).

image

Kerätä sai vain yhden munan kerrallaan. Hernepussit olivat käytössä Aarteen piilotus -leikissä, jossa yksi lapsi toimi kätkijänä ja muut etsijöinä. Ensin hernepussit oli levitelty jäälle ja kätkijä lähti piilottamaan aarretta (esim. ”timantti”) jonkin hernepussin alle. Tällä aikaa muut leikkijät sulkivat silmänsä ja kääntyivät laitaan päin. Piilottajan huudettua ”aarre on piilotettu” saivat muut lähteä etsimään ”timanttia”, jonka löytäneestä lapsesta tuli uusi kätkijä. Väriluistelussa tehtiin tehtäviä värin mukaan. Lapset kävivät hakemassa pussista värikortin ja suorittivat tämän jälkeen väriä vastaavan tehtävän. 4-5 tehtävää olivat esim. pujottelu ja kuljetus mailalla ja pallolla, ympäriluistelu, pikaluistelu ja pujotteluluistelu. Tavoitteena oli suorittaa mahdollisimman monta tehtävää tietyssä ajassa.

tammikuun loppu 015

Liikkuva Sateenkaari

28.12.2014 Yleinen

Sateenkaarelaiset ovat liikkuvaa väkeä. Jokapäiväisen arkiliikunnan, ulkoilun ja toiminnallisen oppimisen lisäksi syksyn aikana kävimme kerran viikossa metsäretkellä ja liikkumassa Kaukaan koulun salissa. Osallistuimme myös Valon Varpaat vauhtiin kamppanijaan, järjestimme olympialaiset yhdessä Kaukaan eskareiden kanssa, ulkoliikuntaa harrastimme yhdessä Kaukaan koulun ykkösten kanssa ja pikkujouluissammekin temppuiltiin liikunta-teemalla. Metkun tanssipajassa saimme maistiaisen luovasta liikunnasta, rytmistä ja tanssista. Luistelemaankin ehdimme kerran syksyn aikana… Tässä esimerkkejä Sateenkaarelaisten liikuntaleikeistä menneeltä syksyltä.

1. Lämmittelyleikit

Sateenkaarelaisten mittarimadot :)

marraskuun puoliväli 039

Käytimme paljon lämmittelyyn hippaleikkejä ja niiden erilaisia variaatioita. Myös monenmoiset eläinliikkeet ja niihin liitetyt tehtävät ja leikit olivat suosittuja lämmittelyssä. Lämmittelyleikkien tarkoituksena oli herätellä kehoa ja mieltä tuleviin tehtäviin. Pieni hiki, hengästyminen ja punakat posket olivat merkki onnistuneesta lämmittelystä. Alla muutamia eläinliikkeitä, joita Sateenkaarelaisetkin käyttivät lämmittelyleikeissään.

2. Hippaleikkejä

Villi vesimies

Tämä leikki oli varmaan yksi suosituimmista hipoista syksyn liikuntakerroilla. Yksi leikkijöistä valitaan ”vesimieheksi”, joka asettuu leikkialueen keskelle. Muut leikkivät menevät salin toiseen päähän turva-alueelle. Leikki alkaa ”vesimiehen” huutaessa: ”Olen villi vesimies, nappan sinut kuka ties!”, jolloin muut leikkijät yrittävät juosta karkuun salin toiseen päähän turva-alueelle. ”Vesimies” yrittää ottaa juoksijoita kiinni koskettamalla. Kiinnijäänyt leikkijä muuttuu ”vesikasviksi” ja yrittää kurkottelemalla auttaa ”vesimiestä” ottamaan leikkijöitä kiinni. Leikki jatkuu kunnes kaikki leikkiin osallistuneet ovat muuttuneet ”vesikasviksi”.

Leijona ja preeriakoirat

Aluksi valitaan hippa, joka on ”leijona”. Muut leikkijät ovat ”preeriakoiria”, jotka juoksevat karkuun leijonaa. ”Leijonan” kosketuksesta kiinnijäänyt menee lattialle kädet ja jalat kohti kattoa. Tassut kohti taivasta olevan leikkijät voi pelastaa koskettamalla tämän kaikkia raajoja.

Revot ja rastaat

Maahan piirretään kaksi pitkää viivaa, jotka ovat toisistaan noin 5 metrin etäisyydellä. Näiden lisäksi piirretään 15–20 metrin etäisyydelle toiset viivat, joista muodostuu turva-alue. Puolet leikkijöistä on ”rastaita”, ja he asettuvat rastaille varatulle keskiviivalle. Toinen puoli lapsista on ”repoja”, ja he asettuvat ”repojen” keskiviivalle. Ohjaaja huutaa vaihdellen ”revot” tai ”rastaat”. Huudettu ryhmä lähtee ottamaan toisia kiinni, kiinnijäänyt vaihtaa puolta. Jos juoksija ehtii turvaviivan taakse ennen kuin hänet on saatu kiinni, hän on turvassa. Ohjaaja voi antaa merkin kuuloaistin eli siis huutamalla ”revot” tai ”rastaat”, tai näköaistin kautta eli näyttämällä juoksusuunnan esimerkiksi käsimerkein.

Peikkohippa

Valitaan leikkijöistä useampi hippa, jotka ovat ”isoja peikkoja”. Merkitään leikkialueelle jokaiselle ”isoille peikolle” kotipesä, johon he keräävät kiinnisaamansa ”pikkupeikot”. Leikki päättyy, kun kaikki ”pikkupeikot” on saatu kiinni. Lopuksi voidaa vielä laskea ”peikkojen” saaliiden määrä.

3. Kirjain- ja aakkosleikkejä

Kirjainhipat

Näissä hippaleikeissä idea on lähes sama. Hippoja voi olla yksi tai usempia. Hippa yrittää ottaa muita leikkijöitä kiinni koskettamalla. Jäänyt leikkijä muodostaa kehollaan sovitun kirjaimen ja jää kyseiseen asentoon. Pelastaa voi siten, että muodostaa pelastettavan edessä kyseisen kirjaimen kehollaan.

Aarteen etsintä

Tässä leikissä etsitään pienryhmissä kirjainaareita ympäri salia. Jokaisella ryhmällä on kartta, johon kirjainaarteiden paikat on merkitty rastilla. Jokaisella aarrepaikalla on siis kirjainkortti, joka pitää löytää. Löydettyään kaikki kirjainkortit, ryhmä muodostaa korteista sanan, joka voi olla samalla vihje esim. seuraavasta leikistä. Tässä tutkitaan tarkasti aarrekarttaa…

marraskuun puoliväli 055

Kehonkirjaimet

Lapset liikkuvat salissa vapaasti musiikin soidessa. Kun musiikki lakkaa, ohjaaja huuta jonkin kirjaimen, jonka lapset muodostavat yksin, parin kanssa tai ryhmässä omalla kehollaan. Tässä lasten tyylinäytteitä, kelpaisi varmasti myös Vino-show -ohjelmaan:

lasten oikeudet yms 016 lasten oikeudet yms 028

Kotipesä

Leikkijät jaetaan joukkueisiin, joilla omat kotipesät. Jokainen joukkue keksii myös lyhyen nimen. Ympäri salia on ripoteltu hernepusseja ja naruja, joita lapset saavat lähteä keräämään yhden kerrallaan omaan kotipesäänsä. Kun kaikki hernepussit ja narut kerätty, niin aikuisen avustuksella jokainen joukkue laskee kerätyt välineet. Tämän jälkeen muodostetaan kerätyistä välineistä joukkueen nimi. Alla askarrellaan välineistä joukkueen nimeä:

lasten oikeudet yms 029

4. Viesti- ja välineleikkejä

Pehvapolttis

Pehvapolttiksessa leikkijät ovat rapuasennossa rajatun alueen sisällä polttajaa lukuunottamatta. Polttaja yrittää palolla heittämällä polttaa leikkijöitä, jotka saavat torjua heittoja jaloillaan. Osuma muuale kehoon tietää siirtymistä polttajan apuriksi.

Kuningaspolttis

Valitaan yksi ”kuningas” ja kolme ”henkivartijaa”, jotka yrittävät suojella ”kuningasta”. Muut osallistujat yrittävät rajatun alueen ulkopuolelta osua ”kuningasta” pallolla heittämällä. ”Vartijat” voivat torjua heittoja esim. käsillä tai jaloilla. Käytössä voi olla useampia palloja. Kun pallo osuu ”kuninkaaseen”, vaihdetaan ”vartijoita” ja ”kuningasta”.

Numeroviesti

Muodostetaan kaksi tai useampia joukkueita, joissa on yhtä monta jäsentä. Ohjaaja huutaa luvun, esim. kolme, jolloin jokaisen joukkueen jonossa kolmantena seisova leikkijä lähtee kiertämään noin 10 metrin päässä olevan kartion ja palaa mahdollisimman nopeasti takaisin omalle paikalleen. Nopein joukkue saa pisteen. Voidaan pelata esim. viiteen pisteeseen.

Krokotiilijuoksu

Krokotiilijuoksu-leikissä muodostetaan ensin kaksi tai useampi joukkue. Tämän jälkeen joukkueet asettuvat jonoon ja ottavat toisiaan vyötäisiltä kiinni. Tavoitteena on päästä mahdollisimman nopeasti yhtenäisenä lähtöviivalta maaliviivalle. Mikäli jono katkeaa, on joukkueen palattava katkeamiskohtaan ja jatkettava tästä eteenpäin. Ensimmäisenä maaliin päässyt joukkue on voittaja.

5. Taito- ja temppuradat

Sateenkaarelaiset pääsivät toimimaan kahdenlaisilla temppuradoilla. Ensimmäinen ratatyyppi sisälsi esim. neljä toimintapistettä, joilla työskenneltiin tietty aika ja vaihdettiin seuraavaan. Tämä circuit-tyyppinen rata sisälsi mm. välineenkäsittelytaitoja, kehonhallintaa ja koordinaatiota kehittävää liikkumista. Tässä circuit-radan suorituspaikat: koordinaatio ja ketteryys, heitto- ja palloilu, hyppy- ja permantotemput, tasapaino- ja kiipeily…

lokakuun alku 034 lokakuun alku 035 lokakuun alku 037 lokakuun alku 038

Toinen temppuratatyyppi oli ns. jatkuvan kierron rata. Tässä rata toimi jatkuvana esim. tietyn teeman mukaan etenevänä ympäri salin. Yhden kierroksen kierrettyään lapset jatkoivat aina uudelle kierrokselle. Sateenkaarelaiset kiersivät rataa viidakko-teemalla. Tehtävät sisälsivät mm. Tasapainoilua, kiipeilyä ja hyppäämistä. Kuvissa lapset viidakkoradalla – kohti tunnelia, jossa myrkkyhämähäkkejä, ”siltaa” pitkin yli pirajoita kuhisevan joen ja tasapainoillen pitkospuita pitkin…

marraskuun puoliväli 017marraskuun puoliväli 024marraskuun puoliväli 014

6. Loppurentoutuksia ja -harjoituksia

Aakkospeili

Parit asettuvat vastakkain. Toinen heistä piirtää ilmaan valitsemansa kirjaimia ja toinen yrittää tehdä perässä samoin. Tavoitteena samalla arvata, mikä kirjain on kyseessä. Tietyn ajan kuluttua vaihdetaan rooleja.

Parirentoutus

Pareittain voidaan tehdä monenlaisia rentoutusharjoituksia. Esim. hierontaa, silitystä tai esim. kirjainten piirtämistä selkään. Taustalle voi laittaa soimaan rentouttavaa musiikkia.

Loppujumppa ja venyttely

Liikuntakerran loppuun voidaan myös hieman jumpata. Tähän kannattaa valita rauhallisia liikkuvuutta ja tasapainoa edistäviä liikeitä. Hyviä ovat esim. erilaiset vaaka-asennot, kyykyt, dynaamiset venyttelyt ja lasten jooga-liikkeet. Kannattaa rikastuttaa jumppaa mielikuvilla. Hyviä ovat lasten joogasta tutut harjoitteet, joista esimerkkejä löydät vaikkapa täältä: http://www.astanga.fi/lappeenranta/galleria_lastenjooga2011.htm