Selaat arkistoa kohteelle formulat.

Formulatylsyys

15.5.2018 Formula, Indycar

Espanjan Grand Prix:n viihdyttävin hetki koetiin lähdössä, kun kolmannessa mutkassa Romain Grosjean yritti jatkaa pyörähsyksen jälkeen. Renkaat sutiva sen verran paljon, että Toro Rosson Pierre Gasly ja Renault’n Nico Hülkenberg eivät nähneet eteensä ja kolaroivat Haas-auton kanssa.
Lewis Hamilton hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin ja voitti toisen kerran peräkkäin. Valtteri Bottas teki tallikaverilleen palveluksen, eikä päästänyt Max Verstappenia edes lähellekään. Niin hyviä kierroksia Nastolalainen ajoi. Red Bull-kuljettaja tuli kolmanneksi, vaikka auto kärsi pieniä vaurioita osuttuaan Lance Strollin Williamsiin virtuaalisen turva-autojakson päätyttyä.

Ferrari mokasi Sebastian Vettelin varikkopysähdyksen pitämällä häntä liian pitkään varikolla. Tarkoituksena oli välttää osuma Sergio Perezin kanssa, mutta se toimi Bottasin eduksi kakkospaikan arvoisesti. Vettel tuli maaliin neljäntenä. Erinomaisesti ajoi Haas-tallin Kevin Magnussen sijalle kuusi ja toisen kerran peräkkäin pisteille kymmeneksi ajanut tulokas Charles Leclerc Sauberilla. Mclarenin Fernando Alonso ajoi kahdeksanneksi, mikä oli hyvä suoritus kotiyleisön edessä. Viime Viikolla hän voitti kestävyysajon MM-sarjan Span kilpailun Toyotalla.
Hamilton johtaa Vetteliä pisten 95-78. Seuraavaksi ajetaan legendaarinen Monacon Grand Prix. Mainittakoon, että perjantain harjoituksissa oli mukava nähdä ruudun välityksellä paluun seitsemän vuoden tauon jälkeen tehneen Robert Kubican ajoa.

Indycar-sarja jatkui Indianapolisin GP-radalla lauantaina. Will Power sai erinomaisen startin paalupaikalta, mutta turva-auto tuli avauskierroksen päätteeksi radalle, kun Jordan King, Simon Pagenaud, Spencer Pigot ja Takuma Sato kolaroivat. Ensiksi mainitut osuivat toisiinsa toisessa kaarteessa ja jälkinmäisessä Pigotin auto lähti ilmojen tielle sikaanissa. Hän osui näyttävän hypyn jälkeen Saton Kylkeen. Uusintalähdössä Robert Wickens ohitti Sebastien Bourdais’n ja nousi toiseksi.

Ensimmäisellä varikkokäynnillä kuljettajat saivat autoihinsa pehmeän seoksen renkaan, mikä osoittautui käytännölliseksi. Wickens ja Power kävivät viihdyttävää kamppailua kärjessä. Ratkaisu koettiin viimeisellä pysähdyksellä. Power ohitti Wickens varikkosuoralla ja piti johtopaikkansa loppuun asti. Scott Dixon ohitti vielä kanadalaisen täydentäen nousunsa ruuduta 18 sijalle kaksi. Wickensin oli tyytyminen kolmanteen sijaan.

11:sta maaliin tullut Josef Newgarden jatkaa pistejohdossa. Alexander Rossi on toisena kahden pisteen päässä ja voittoon ajanut Power kuudentena.

Monacon GP-viikonloppuna ajetaan myös legendaarinen Indy 500.

Hamilton Bakun sankari

30.4.2018 Formula, Indycar

Azerbaidzanin Bakun katuradalla nähtiin vimmevuotiseen tapaan dramaattinen kilpailu. Heti lähdössä tapahtui, sillä Kimi Räikkönen osui kolmannessa kaarteessa Esteban Oconin Force Indiaan, johon hänen kilpailunsa päättyi. Myös Sergei Sirotkin joutui keskeyttämään avauskierroksella. Räikkönen kävi varikolla vaihtamassa autoon uuden etusiiven. Samoin teki McLarenin Fernando Alonso.

Pitkään näytti, että Sebastian Vettel ajaa helppoon voittoon, ikävä kyllä hän tuli varikolle vasta 30. kierroksella. Tämän ansiosta Valtteri Bottas siirtyi kärkeen. Kilpailu sai uuden käänteen, kun 40. kierroksella Daniel Ricciardo ja Max Verstappen kolaroivat pääsuoralla. Bottas ehti varikolle juuri, ennen turva-auton kutsumista radalle. Red Bull-kuljettajien kolaria, kun vilkaisi uusintana, niin huomasin Verstappen vaihtaneen ajolinjaa kahdesti, mitä ei säänöissä katsota läpi sormien. Turva-auto pysyi odotettua pidempään radalla, kun Romain Grosjean osui muuriin. Ranskalaisen auton renkaat olivat vielä viileitä.

Kun vihreä lippu heilui, niin jäljellä oli viisi kierrosta. Sebastian Vettel yritti ohitusta, mutta hänen renkaansa lukkiutuivat. Vain kaksi kierrosta myöhemmin Valtteri Bottas ajoi radalla olleen hiilikuitupalan yli ja oikea takarengas meni puhku. Radiosta kuului ”Oh my God”, Herranen aika.
Lewis Hamilton ajoi kauden avausvoittoonsa ja Räikkönen nousi lopulta toiseksi oltuaan avauskierroksen jälkeen sijalla 12. Tähän auttoi muiden epäonni ja Kimi hymyili haastattaelussa. Sergio Perez toi Force Indiansa kolmanneksi ja tämä sai tallin riehaantumaan onnesta varikolla.
Voiton myötä Hamilton siirtyi neljän pisteen MM-johtoon ennen Vetteliä. Seuraavan kerran ajetaan kahden viikon päästä Espanjan Barcelonassa.

Alabaman Barber Motorsports Parkissa saatiin viime maanantaina päätökseen kauden neljäs Indycar-kilpailu. Sateinen sää oli tehnyt ajamisesta hankalaa, joten kilpailua ei saatu sunnuntaina läpivietyä. Maanantaina loppuun ajettu 50 minuutin osio ei tarjonnut mielestäni jännittävää ajoa, tosin Sebastien Bourdais’n voitto suli loppuvaiheilla tehtyyn varikkopysähdykseen. Josef Newgarden voitti, toiseksi ajoi Ryan Hunter-Reay oli toinen ja James HInchcliffe kolmas. Newgarden johtaa sarjaa 13 pisteellä Alexander Rossiin. Sarja jatkuu 12. toukokuuta Indiananpolisin GP:llä.

Pariisin Formula E-kilpailua dominoi lähdöstä maaliin Jean-Eric Vergne, jonka voitto oli jo kolmas viidessä kilpailussa. Lucas Di Grassi tuli toiseksi ja sai bonuspisteen nopeimmasta kierroksesta. Saksan Andre Lottererin autosta tehot hävisivät ja Di Grassin lisäksi hänen ohitseen tuli Sam Bird, joka osui Techeetah-tallin kuljettajan autoon. Bird ylitti maaliviivan kolmella pyörällä. Lottererin sijoitus oli lopulta kuudes. Vergnen johto on 31 pidtettä Di Grassiin nähden, joten ranskalaisella on hyvät mestaruusaumat. Seuraava kilpailu ajetaan 19. toukokuuta Berliinissä.

Viikonlopun Formulakooste

16.4.2018 Formula, Indycar

Kiinan Shanghain radalla ajettiin mielenkiintoinen kauden kolmas Formula 1-osakilpailu. Sebastian Vettel käänsi valojen sammuttua Kimi Räikkösen eteen ja piti paalupaikkansa ensimmäseen kaarteeseen tullessa. Vettelin johtopaikka meni varikkopysähdyksen aikana, kun Valtteri Bottas ohitti hänet.

Kilpailu sai kuitenkin uuden käänteen, kun Toro Rosson Brendon Hartley ja Pierre Gasly kolaroivat toisiinsa ja turva-auto kutsuttiin radalle. Molemmat Red Bull-autot kutsuttiin varikolle ja Daniel Ricciardo ja Max Verstappen saivat autoihinsa pehmeät renkaa. Verstappen hölmöili kilpailunsa, kun hän hiusneulassa osui Vettelin Ferrariin. Ricciardo hyödynsi kisavauhtinsa ja ohitti edelläolevat kuljettajansa, myös Valtteri Bottaksen. Ricciardo otti näin kauden avausvoittonsa ennen Bottasta ja Räikköstä. Vettel jatkaa sarjakärjessä yhdeksän pisteen erolla ennen Lewis Hamiltonia. Seuraavan kerran ajetaan kahden viikon päästä Azerbaidzanin Bakun katuradalla.

Indycar-sarjan Long Beachin kilpailussa nähtiin ohituksia etenkin ensimmäisessä kaarteessa. Lähdössä Graham Rahal osui Simon Pagenaud’n autoon ja sai tempustaan varikonläpiajonrangaistuksen. Sebastien Bourdais’n osalta kilpailu meni pilalle viimeisessä kaarteessa kolarointiin. Paalulta lähtenyt Alexander Rossi hyödynsi erinomaisesti turva-auton poistuttua uusintalähdöt ja ajoi voittoon Long Beachissä. Will Power tuli toiseksi ennen Ed Jonesia.
Rossi johtaa pisteissä ennen Josef Newgardenia, kun kausi jatkuu jo ensi sunnuntaina Barber Motorsports Parkin radall Alabamassa.

Sähköformulasarja Formula E:n Rooman kilpailu tarjosi jälleen kerran ohituksia ja tiukkoja tilanteita. Ruotsin Felix Rosenqvistin kilpailu päättyi puolessavälissä tekniseen vikaan ja Lucas Di Grassi yritti kovasti löytää ohituspaikkaa Sam Birdistä, mutta ei onnistunut. Ero maalissa oli 0,9 sekuntia brittikuljettajan hyväksi. Saksan Andre Lotterer ajoi kolmanneksi. Ranskan Jean-Eric Vergne johtaa sarjaa 18 pisteen erolla Birdiin. Lauantaina 28. päivä huhtikuuta ajetaan Pariisissa.

Formulat autotalliin…

28.11.2017 Formula, Kelkkailu, Moottoriurheilu

Formula 1-kauden päätös Abu Dhabissa ei tarjonnut jännitystä ollenkaa, tuntui kuin autot olisivat ajaneet sulassa sovussa maaliin. Valtteri Bottas voitti kolmannen kerran urallaan ja palkintopallilla soitettiin maamme-laulua. Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel nousivat hänen seurakseen suihkuttelemaan…. makeaa juomaa. Abu Dhabi on Arabiemiraattien konservaativinen puoli, joten siellä alkoholin tarjoileminen on kielletty. Kimi Räikkönen tuli neljänetenä maaliin, mutta hänen kilpailunsa oli mitäänsanomaton. Hän sanoi haastattelussa ajaneensa yksinäistä kilpailua.

Kausi oli kokonaisuuteen nähden laimea. Lewis Hamiltonin meno syksyllä oli väsyttävän tylsää, mutta hän silti ansaitsee uransa neljännen maailmanmestaruuden. Molemmat suomalaiset olivat talliensa selviä kakkoskuljettajia. Etenkin Räikkönen, kun hänelle ei annettu edes mahdollisuutta voittaa. Tästä todisteena käy Monaco, jossa hän päästi Vettelin edelleen varikkopysähdyksellään, vaikka hän lähti paalupaikalta. Ensi kausi on luultavimmin hänen viimeisensä. Valtteri Bottaksen kohdalla voitot lisäävät itseluottamusta, mikä voi auttaa ensi kaudella. Toivottavasti talli antaa hänellekin yhtä hyvän auton. Se on kylmä totuus, että kärkitalleissa on historian saatossa suosittu toisen kustannuksella sitä parempaa kuljettajaa.

Kilpailun jälkeen julkistettiin sarjan uusi logo, joka kaupallisista asioista vastaavan Sean Bratchessin mukaan sopii nk. some-sukupolvelle. Logo tuo ensimmäisenä mieleen videopelit ja luultavimmin tv-grafiikoissakin korostuu videopelimäisyys kirkkaine väreineen. Itse pidän vanhasta tunnuksesta, siinä korostuu vauhdikkuus.

Rattikelkkailun maailmancupista on laskettu jo kolme kilpailua Pohjoi-Amerikassa. Edeltävässä Kanadan Whistlerin kilpailussa nelimeihisten voittja oli Venäjän Aleksander Kasjanov ennen Britannian Lamin Deeniä ja Saksan Nico Waltheria. Kaksimeihisten kelkassa Kanada juhli kaksoisvoittoa Chris Springin johdolla. Kolmas oli Oskars Melbärdis latviasta. Mahakelkkailussa miesten vottaja oli Korean Sungbin Yun ja naisten voittaja saksan Jaqueline Lölling. Näistä hurjista lajeista löytyy tietoa kansainvälisen kelkkailuliiton kotisivuilta.

Kelkkojen lisäksi viihdettä talveksi tuo Formula E. Sähköformuloiden ensimmäiset lähdöt ajetaan jo ensi viikonloppuna Hong Kongissa.

Vettel palautti punaiset voittoon

14.11.2017 Formula, Moottoriurheilu

Brasilian Grand Prix:n voittoratkaisu nähtiin jo heti ensimmäisessä shikaanissa, kun Sebastian Vettel oli kaasujalaltaan herkempi ja ohitti paalulta lähteneen Valtteri Bottaksen. Saksalainen ajoi upean kilpailun ja tuli varikolle oikeaan aikaan, ettei renkaat kuluneet aivan puhki. Näin kävi ikävästi nuorelle kanadalaiselle Lance Strollille kilpailun loppuvaiheilla.

Turva-auton tulo heti avauskierroksella Esteban Oconin ja Romain Grosjeanin kolarin myötä auttoi varikolta lähtenyttä Lewis Hamiltonia. Hänen Mercedes-autoonsa oli vaihdettu uudet osat lauantain aika-ajoissa sattuneen kolarin vuoksi, joten britti nousi helponlaisesti ylöspäin. Tuntui kun kaikki olisivat kumartaen antaneet ”formuloiden Tiger Woodsille” tietä. Viimeisillä kierroksilla hän oli jo Kimi Räikkösen takasiivessä kiinni, mutta ”Jäämies” sulki ohituspaikoissa oven ja piti kolmannen sijansa. Näin molemmat suomalaiset pääsivät palkintopallille.

Jäähyväiskilpailunsa kotiyleisön edessä ajanut Felipe Massa taisteli kuudennesta sijastaan kiivaasti entisen tallitoverinsa Fernando Alonson ja Force Indian Sergio Perezin kanssa. Massa kesti takaa-ajon ja sai kahdeksan pistettä. Massan poika kiitti isäänsä tiimiradion kautta, mikä oli tunteellinen hetki kaikille. Haastattelujen jälkeen Rubens Barrichello haastatteli Massaa kotiyleisön edessä pääosin portugaliksi kiittäen fanejaan tuestaan 15 kautta jatkuneen uransa aikana. Kyllä brassit ovat sympaattisia.

Nykyisten autojen nopeus tuli jälleen osoitettua, kun Red Bullin superteini Max Verstappen ajoi uusiksi virallisen rataennätyksen. Nopein kierrosaika oli 1.11,044. Tämä alittaa moottoriurheilun värikkäisiin hahmoihin kuuluvan Juan Pablo Montoyan vuonna 2004 ajaman ennätyksen neljällä sekunnin kymmenyksellä. Kun Montoya ajoi, autoissa oli vapaasti hengittävä V10-moottori.

Toro Rosso-tallilla oli jälleen moottoriongelmia, kun Brendon Hartley joutui jälleen keskeyttämään. Maalinpääsy kauden päätöskilpailussa tekisi hyvää. Ikävintä on seurata Renaultin ja tallin riitaa moottoreista, molemmat syyttäävät toisiaan viallisista laitteista. Pahimmassa tapauksessa Red Bullin kakkostallin autoja ei päästetä Abu Dhabin radalle ollenkaan.

Mahtava Marquez

Kauden päättävä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan osakilpaiu ajettin perinteiseen tapaan Espanjan Valenciassa. Kotiyleisö sai juhlittavaa kunnolla, kun Dani Pedrosa voitti kuninkuusluokan kilpailun ja Marc Marquez otti jo uransa neljännen maailmanmestaruuden. Suomen Mika Kallio oli mukana ns. villillä kortilla, mutta hän joutui keskeyttämään. Ensi vuonna hän jatkaa KTM-tallin testikuljettajana ja ajaa samalla kuusi kilpailua.

Pienimmässä eli Moto3-luokassa Patrik Pulkkinen tuli joukon viimeisenä maaliin. Kuten olen todennut F1-forumin puolella, hän tuli liian kokemattomana MM-sarjaan ja hän kerää ensi vuonna kokemusta Espanjan CEV-sarjasta. Talven aikana selitän blogissani Indycarin ja Formula E:n tapaan lyhyesti tämän kilpamuodon salat.

Max on siellä ja täällä….

30.10.2017 Formula

Meksikon Grand Prix:n herkullisin hetki nähtiin avauskaarteissa, kun Max Verstappen, Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton tulivat rinta rinnan. Max hyödynsi sisälinjan ja selvisi vahingoitta, mutta Vettelin etusiipi osui Hamiltonin takarenkaaseen ja mestaruustaistelu sai väriä. Molemmat kävivät varikolla ja putosivat viimeisille sijoille. Verstappen meni menojaan ja otti uransa kolmannen voittonsa. Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen jäivät sivustaseuraajiksi, mutta saivat palkintonsa tultuaan sijoille kaksi ja kolme. Vettel nousi lopulta neljänneksi, mutta mestaruuskamppailu oli jo pelattu, kun Hamilton tuli maaliin yhdeksäntenä. Brittiläinen aloitti maaliinpäästyään villit juhlat juoksemalla ympäri stadionaluette pitkin.

Kaikista yllättävin hetki koettiin shamppanjaruiskutusten yhteydessä. Palkintopalli pyörähti ympäri ja DJ alkoi viihdyttämään faneja. Missä oli Georges Brizet’n Carmen? Jätetään Formule E-kilpailuhin nuo teknobileet ja kunnioitetaan F1:sten eurooppalaisia juuria. Kimi Räikkönen otti DJ:n aloittaessa huikan kuohuvaa. Tällaisten temppujen ja hassujen kommenttien vuoksi hän on saanut kulttimaineen.

Räikkönen hyödynsi virtuaalisen turva-auton, joka laitettiin päälle Brendon Hartleyn Toro Rosson syttyessä tuleen. Ferrari-kuljettaja ajoi varikolla vaihtamaan uudet renkaat ja nousi tämän myötä kolmanneksi. Force Indian Esteban Ocon jatkoi ylivertaisen tasaista suorittamistaan ja ajoi viidennenksi. Hän on jokaisessa ajanut maaliin ja vain yhtä lukuunottamatta saanut pisteitä, ehkä ranskalainen voisi ajaa tulevaisuudessa Ferrarilla. Tästähän Ferrarin johto riemaistuisi kunnolla.

Fernando Alonso osoitti edelleen kuuluvansa maailman parhaiden joukkoon, kun ei päästänyt Lewis Hamiltonia ohitseen noin vain. Allekirjoittanutkin oli innoissaan oranssi-mustan McLarenin ja hopeanuolen rehdistä taistelusta. Ensi vuonna McLarenessa murisee Renaultin moottori ja onnistuneella kehitystyöllä Fernando ja Stoffel Vandoorne voivat yltää palkintosijoille.

Kahden viikon päästä ajetaan Brasiliassa Sao Paulon ytimessä sijaitsevalla Interlagosin radalla, jossa ohituksen mahdollisuus on todennäköinen ensimmäiseesä alamäkeen kaartuvassa shikaanissa ja takasuoran päässä. Rata ajetaan vastapäivään, kuten myös päätöskilpailuna toimivan Abu Dhabin rata. Brasiliassa sateen riski on myös suuri ja silloin muiden kannattaa varota Max-poikaa, viime vuoden hurja nousu on tuoreessa muistissani. Viimeistään tuo kilpailu teki hänestä suosikkikuljettajani.

Viivojen välissä…

24.10.2017 Formula, Moottoriurheilu

Michael Buffer kuulutti kuljettajat radalle ennen Yhdysvaltain Grand Prix:tä ja hetki ennen starttia sanoi kuuluisat sanansa ”Let’s get ready to rumble” eli pannaan rähinäksi. Kun valot sammuivat, Sbastian Vettel syöksyi ensimmäiseen mutkaan ensimmäisenä. Ikävä kyllä tämän jälkeen voittotaistelu tyrehtyi jo ennen puolta väliä.

Mercedes ja kaikkien aikojen parhaimpiin kuuluva Lewis Hamilton olivat laatineet erinomaisen rengastaktiikan ja britti ajoi uransa 62. voittoonsa. Vettel ajoi toiseksi ja kolmanneksi tuli alunperin Red Bullin Max Verstappen. Harmittavasti hän sai viiden sekunnin aikasakon selvästä oikaisemisesta ohittaessaan Kimi Räikkösen radan toiseksi viimeisessä kaarteessa, jossa käytännösä ajetaan kolme mutkaa kerralla. Näin Räikkönen nousi kolmanneksi ja sai vastailla pikajouksulegenda Usain Boltin kysymyksiin palkintojenjaon jälkeen. Haastattelun aikana Lewis kaatoi Boltin niskaan shampanjaa.
Vaikka Verstappen putosi neljänneksi, hänen ajonsa oli loistava, sillä hän nousi 15. ruudusta. Ilman lähtöruuturangaistusta hän olisi lähtenyt ruudusta viisi, jolloin hän olisi parhaimmillaan taistellut jopa toisesta sijasta Vettelin kanssa.

Kisa jälkeisessä haastattelussa Verstappen syytti tuomari Garry Connellya rangaistuksen antamisesta haukkuen häntä idiootiksi. Kuule Max, sinulla on vielä paljon opittavaa formuloista, ymmärrän toki pettymyksesi. Ayrton Sennallakin paloi aikoinaan käämit Ron Dennisin kanssa monta kertaa.
Entä Valtteri Bottas? Hänen kilpailunsa ei onnistunut millään, sillä renkaat hajosivat lopussa pakottaen hänet ylimääräiseen pysähdykseen. Viides sija varmisti Mercedes-tallille valmistajien maailmanmestaruuden ja tämän vuoksi Valtterilla on tärkeä rooli tallissa.

Daniil Kvjatin paluu Toro Rossolla meni hyvin, ei hankaluuksia tai sukelluksia ja Uuden-Seelannin Brendon Hartleyn debyytti sujui mallikkaasti. Auton tuominen maaliinhan on minimitavoite tulokaskuskille. McLarenin Fernando Alonsoa käy sääliksi, jälleen keskeytys kroonisesti yskähtelevän Honda-koneen vuoksi. Tämä saa Indy 500-ajon näyttämään mestariteokselta. Force Indian Esteban Oconin ja Sergio Perezin kaksintaistelu oli osuvaa viihdettä muuten mitäänsanomattomaan kilpailuun.

Hamilton varmistaa mestaruuden ensi viikolla ajettavassa Meksikon osakilpailussa, jonka lähtö on sunnuntaina heti perinteisen Ylen uutislähetyksen jälkeen.

Forza Vettel

1.8.2017 Moottoriurheilu

Lukijat voivat tulkita otsikon Vettel-fanitukseksi. Italiassa palvotaan Maranellon punaista oria ja se korskui komeana Unkarin auringossa….

Sabastian Vettel otti kauden neljännen voittonsa vaikeasti ohitettavalla Hungaroringin radalla ja käytännöllisesti katsoen se oli jo varmaa lauantaina. Kilpailu meni rauhallisesti ajaessa, vaikka ohjaustehostin reistailikin. Kimi Räikkönen osoitti tiimipelaamisen henkeä ja tuli varmasti toiseksi. Suomifanit olisivat toivoneet voittoa, mutta itse ajattelin että liian nopeista kierroksista huolimatta renkaat olisivat kuluneet rakoille. Lewis Hamiltonillie annettiin pyyntö päästää Valtteri Bottas edelle, mikäli ei saavuta Ferrareita ja näin hän myös teki. Näin saatiin kaksi suomalaista palkintopallille.
Kilpailua leimasivat ongelmat radioliikenteensä ja varikolla. Hamilton ei kuullut kisainsinöörinsä viestejä ja Nico Hülkenbergin varikkopysähdyksellä pikanosturin pitäjä kaatui.
Max Verstappen sai 10 sekunnin aikasakon törmättyään Daniel Ricciardoon avauskierroksella, mutta hän taisteli upeasti viidenneksi. Tallin takttiika oli nerokas, mennään kärkeen ja repäistään suuri ero, mikä ei hupene rangaistuksesta huolimatta. Kritisoijat katsovat FIA:n suojelevan häntä, mutta kuten olen aikaisemmin todennut, samanlaista käytöstä kattojärjestöltä luultavasti oli Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin vuosina.

Vettel johtaa 14 pieteellä Hamiltoniin, kun lähdetään kesälomille. Seuraavan kerran ajetaan kuukauden päästä Belgian Spa:n radalla.

Formula E-kausi sai päätöksensä kahdella Montrealin kilpailulla. Molemmat osakilpailut olivat tapahtumarikkaita. Lauantain kilpailun voitti Lucas Di Grassi, toiseksi ajoi Jea-Eric Vergne ja kolmanneksi ajoi Stephane Sarrazin. Mestaruudesta kamppaileen Sebasiten Buemin kilpailu sai huonon lopun, kun hänen toinen autonsa todettiin alipainoiseksi.
Sunnuntain finaaliin paalulta lähti Felix Rosenqvist. Buemin kisa meni päreiksi hajonneen takapuskurin taka ja se viimeistään vei häneltä mestaruuden, ellei se ollut sitä missatun New Yorkin kisan ansiota.

Kilpailu tarjosi ohituksia ja kaksinkamppailuja. Mehukkain ohituspaikka oli radan ensimmäinen mutka. Jean-Eric Vergne ajoi pitkään ruotsalaista takaa ja lopulta Techeetah-kuljettaja siirtyi kärkeen kierroksella 29.

Jean-Eric Vergne ajoi voittoon Felixin tullessa toiseksi. Kolmanneksi tuli Ds Virgin-tallin Jose Maria Lopez. Lucas Di Grassi on siis kauden 2016-2017 Formula E-mestari 24 pisteen erolla Sebastien Buemiin. Kolmannen sijan sarjassa otti loistavasti ajanut Rosenqvist. Tallimestaruuden vei Renault E.Dams.

Neljäs kausi alkaa joulukuussa Hong Kongin tuplalla.

MId-Ohiossa ajettu Indycar-kilpailu meni nopeasti ohi – ottaen huomioon, että vain kerran turva-auto kävi radalla. Will Powerin johti ensimmäiset 12 kierrosta, jolloin australialaisen ohitti tallikaveri Josef Newgarden. Graham Rahalin ja Ryan Hunter-Reayn taistelu kolmannesta sijasta ratkesri Rahalin ohitukseen ja Hunter-Reayn pyörähdykseen. Vuoden 2012 mestari pääsi jatkamaan kilpailua. Kierroksella 40 Newgarden teki onnistuneen varikkopysähdyksen. Lähimmän uhkaajan Scott Dixonin kilpailu meni piloille varikolla, kun vasenta takarengasta ei saatu kunnolla kiinni – aikaa kului.
Newgarden ajoi lopulta helppoon voittoon ennen Poweria ja Rahalia. Samalla tenneseeläinen siirtyi pistejohtoon.

Myös Indycar-sarja lähtee kesätauolle. Kolmen viikon päästä ajetaan Poconossa kolmion muotoisella ovaalilla.

Valtteri Itävallan valtias

11.7.2017 Formula, Indycar, Moottoriurheilu

Jo toisen kerran soi Maamme-laulu autourheilun korkeimmalla tasolla, tällä kertaa Itavallan kaunniissa maisemissa sijaitsevalla Red Bull Ringillä.
Valtteri Bottas sai upean startin, jota tuomaristo tutki mahdollisen varaslähdön vuoksi. Auton pohjassa oleva transponderi ei antanut tuomaristolle ilmoitusta vilpistä, joten häntä ei rangaistu. Daniil Kvjat syöksyi, kuin torpedo avausmutkaan ja osui Fernando Alonson McLarenin takarenkaaseen. Samalla päättyi Max Verstappenin kilpailu, mikä oli hänelle viides kerta seitsemässä edeltävässä kilpailussa. Toivottavasti syksyllä hollantlaistähti saa autoonsa kaipaamaansa luotettavuutta ja napsii palkintopallisijoituksia.

Kilpailun ainoa jännitysmomentti oli renkaiden kestävyys, sillä radalta löytyy kovia jarrutuspaikkoja. Lewis Hamiltonin ja Bottasin autosta kumit menivät lopussa rakoille ja Sebastian Vettel oli lähellä voittoa. Siihen olisi vaadittu Nastolalaiselta pienikin ajovirhe. Bottas ajoi siis voittoon ennen Vetteliä ja Daniel Ricciardo tuli kolmanneksi tarjoten palkintopallilla jälleen kouhuvaa kengästään. Kimi Räikkösen kilpailu ei ollut kummallisen oloinen ja hän tuli Hamiltonin perässä maaliin viidentenä. Heti ensi viikonloppuna ajetaan Silverstonessa, jonne lähdetään Vettelin kahdenkymmenen pisteen MM-johdossa. Bottas on myös kärkikaksikkoa lähempänä, mutta maailmanmestaruus vaatii hiukan epäneea muilta.

Will Power lähti paalupaikalta Iowan Indycar-kilpailuun, mutta Will Power sai erinomaisen lähdön ja otti kärkipaikan tallitoveriltaan. Kokenut brasilialainen otti kärkipaikan takaisin 21. kierroksella.
Turva-auto tuli ensimmäisen kerran radalle, kun Mihail Aljoshin osui seinään kierroksella 56. Uusintalähdön jälkeen kärkipaikka vaihtui useamman kerran ja tässä vaiheessa kahdeksan parhaan joukossa nähtiin neljä Penske-tallin auota.Sateen vuoksi kilpailu keskeytettiin, kun jäljellä oli 92 kierrosta. Taukoa kesti kymmenisen minuuttia.
Kun 50 kierrosta oli jäljellä, niin kärkijoukko, johon kuuluivat Castronevesin ja Powerin lisäksi Ryan Hunter-Reay, Ed Carpenter, Alexander Rossi, Simon Pagenaud ja Josef Newgarsen kävivät vielä varikolla hakemassa tuoreet renkaat.

J.R Hildebrand jäi ikävästi hitaampien autojen taakse ja Castroneves hyödynsi tämän ottamalla johtopaikan, josta ei enään lupunut. Näin ollen iloinen brasilialainen sai uransa 20. voiton ja ensimmäisen kolmeen vuoteen. Häin juhli voittoaan tutulla tyylillä eli kiipeämmällä turva-aitaa pitkin, kuin Hämähäkkimies. Hildebrand oli toinen ja Hunter-Reay ajoi kolmanneksi.

Pisteissä kärkiviisikko on vain 53 pisteen sisällä toisistaan ja Scott Dixonin ja Castronevesin ero on kahdeksan pistettä. Ensi sunnuntainan ajetaan seuraava kilpailu Toronton kaduilla, Exhibition Placen radalla.

Maailman nopein kansa – toistaiseksi

3.5.2017 Formula, Indycar

Venäjän Grand Prix ei ollut tapahtumarikas, mutta suomalaisen voitto oli pitkästä aikaa hienoa.

Valtteri Bottas sai loistavan lähdön kolmannesta ruudusta ja johti kilpailua varikkokäyntejä lukuunottamatta lähdöstä maaliin. Hän ajoi rauhallisesti ja ennen kaikkea keskittyneesti. Mika Häkkinen on siis antanut käytännön vinkkejä manageroinnin ohella.
Sebastian Vettel ei saanut lopussa Bottasta kiinni, vaikka autossa oli pehmeät renkaat. Ferrarin taktiikkana itseasiassa oli saada Mercedes-kuljettajat vaikeuksiin renkaita kuluttamalla, sillä viimeisillä kierroksilla ne olisivat olleet rakoilla. Punaisten hyvän päivän täydensi Kimi Räikkönen kolmannella sijallaan. Kimillä oli perusajo, ei ihmeellisyyksiä eikä epäonnistumisia. Varikolle tulo ajoitettiin oikein, toisin kuin Bahrainissa.

Lewis Hamiltonilla ei mikään tänään onnistunut, mutta neljänteen sijaan ei kannata olla pettynyt, auto oli vaikeuksissa radan viimeisellä sektorilla ja nämä ongelmat olivat jo lauantain aika-ajoissa havaittavissa. Huonoja päiviä sattuu kaikille. Red Bullit oli viikonlopun pettymys: Daniel Ricciardon kilpailu loppui jarruongelmien takia jo avauskierroksella, eikä Max Verstappen pystynyt parhaimpaansa. Tuloksena hollantilaiselle viides sija.

Mclaren ja Honda eivät vieläkään saaneet moottoria toimimaan, Fernando Alonson kilpailu päättyi lämmittelykierroksella ja Stoffel Vandoorne jäi kierroksen voittajalle oltuaan neljästoista. En ylläty, jos legendaarien brittitalli palaa Mercedeksen moottoreihin, sillä siiryminen japanilaiskoneisiin saattoi olla kohtalokas virhe. Itsessäni sympatiaa herättävä Sauber-talli ajaa ensi vuonna Hondan koneilla ja Mclarenin vaihdelaatikoilla. Ne pitää vaan saada oikein toimimaan, jotta sveitsiläistalli palaisi pisteiden kerääjäksi.

Venäjältä siirrytään Phoenixiin, jossa ajettiin sunnintain vastaisena yönä kauden neljäs Indycar-osakilpailu. Phoenix International Racewayn hankala ovaali tarjosi katsojille viihdetta kerrakseen. Heti avausmutkassa nähtiin monen auton kolari, jossa osallisena olivat muun muassa, Mihail Aljoshin, Sebastien Bourdais seikä Max Cholton. Varikkokäynnit osoittavat aina tärkeytenä moottoriurheilussa ja oikealla ajoituksella sekä rengasvalinnalla voidaan päihittää kilpailijat.

Kilpailun ratkaisu nähtiin kierroksella 132, kun Takuma Sato lipesi seinään viimeisessä kaarteeessa. Varikkosuora aukesi pysähdyksille kierroksella 141, kun Simon Pagenaud kävi varikolla. Kilpakumppanit pysyivät turva-auton perässä. Tämän seurauksena ranskalainen tuli radalle kilpailun johdossa. Will Powerin pysähdykset sujuivat, mutta mikään ei auttanut tallitoverin saavuttamisessa. Pagenaud otti ensimmäsen voittonsa ovaalilla ja siirtyi pisetjohtoon. Hedän seurakseen palkintopallille nousi JR Hildebrand. Seuraavan kerran ajetaan toukokuun 13. Indianapolis Motor Spedwayn GP-radalla, joka toimii lämmittelynä legendaariselle Indy 500:lle.