Selaat arkistoa kohteelle formulat.

3xFormula

13.5.2019 Indycar, Moottoriurheilu, Urheilu

Voi miten tylsä Espanjan GP oli. Lewis Hamiltonia ei edes turva-auto pysättänyt, vaan britti ajoi heti startista ylivoimainseen voittoon. Paalulta läheteneeelltä Valtter Bottaksella ei ollut mitään mahdollisuuksia laji legendan haastamiseen.
Max Verstappen toi Red Bullinsa kolmantena maaliin ennen molempia Ferrareita, joiden kilpailu meni varikkopysähdyksellä mönkään takarenkaan huonon kiinnottämisen vuoksi. Kilpailua varten tuodut päivitykset eivät ainakaan vielä näyttäneet toimivan. Alfa Romeon Kimi Räikkösen kilpailu oli mitäänsanomaton, Aika-ajoissa kakkososioon jääneen suomalaisen kilpailu tyssäsi avauskierroksella hietikolla käymiseen.
Hamilton ajoi kilpailun lopuissa nopeimman kierroksen ja siitä saadun lisäpisteen turvin hän siirtyi MM-sarjan kärkeen, kun kahden viikon päästä ajetaan kilpailuista se kuuluisin, Monacon Grand Prix.

Monacossa vieräilivat etukäteen sähköformulat ja niiden kilpailu oli viihdyttävä Etenkin sataman hiusneulamutkassa nähtiin paljon ohituksia. Votion korjasi toisen kerran tällä kaudella Jean-Eric Vergne, toiseksi ajoi Oliver Rowland ja kolmanneksi jaksoi akun jo lippuessa Felipe Massa. Massallle uran ensimmäinen Formula E-palkintopallisijoitus. Virgin-tallin Sam Birdin kilpailu päättyi viimeisellä kierroksella renkaan puhkeamiseen. Vergne johtaa sarjaa viidellä pisteen Andre Lottereriin nähden. Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Berliinissä.

Uransa ensimmäiseltä paalupaikalta lähtenyt Felix Rosenqvist johdatti Indycar-ajajat ensimmäiseen mutkaan Indy GP:ssä, joka ajtettiin lauantaina. Sxott Dixon siirtyi kärkeen kierroksella 13. Kun Roseqvist teki pysähdyskesnssä 43. kierroksella, hänen autonsa oli tulessa. Ruotsalaisen kilpailu ei muutenkaan ollut hyvä, sillä hänen varikkoruutunsa oli uudestaan pienoisessa tulessa 60. kierroksella. Onneksi palo saatiin pikaisesti sammutettua. Sympaattisen brasilaisen Helio Castronevesin kilpailu päättyi hietikolle muutamaa kierrosta aikasiemmin.

Kilpailun loppuvaiheessa alkanut vesisade sekoitti tallien taktiikoita ja ne hyödynsi parhaiten voittoon ajanut Simon Pagenaud. Toiseksi ajoi Dixon ja Jack Harvey oli kolmas. Sarjan kärjessä on Josef Newgarden.
Kahden viikon kuluttua ajetaan Indy 500 ja tuolloin oranssilla autolla ovaalia kertää legendaarinen Fernando Alonso.

Lopuksi pala koripallodraamaa. Viime yön NBA:n pudotuspelien 7. ottelussa Toronto Raptorsin Kwwhi Leonard heittää voittokorin Philadelphia 7+esia vastaan.

Video: NBA

(Jostain syystä julkaisupalvelin ei näytä kuvituskuvia. Pahoittelut)

Bottas voitti ja Ferrari ei kulje kovaa

1.5.2019 Formula, Moottoriurheilu

Viikonloppuna saimme juhlia suomalaisvoittoa, kun Valtteri Bottas ajoi kauden toisen voittonsa Formula 1:sten Bakun osakilpailussa. Hän lähti paalulta ja taisteli tallitoveri Lewis Hamiltonin kanssa avausmutkien läpi ja lopulta piti paikkansa ruutulipulle asti, vaikka britti kuroi eroa umppeen. Mutta ei riittävästi. Sebastian Vettel oli Kiinan tapaan kolmas ja hän valitteli haastattelussa renkaiden toimimattomuutta. Ferrari-tallin kilpailu ei muutenkaan sujunut hyvin, kun Charles Leclerc lähti kahdeksannesta ruudusta ja nousi viidenneksi napaten pisteen nopeimmasta kierroksesta, mutta parempaakin oli mahdollisuuksia, ainkakin näin he uskoivat ennen kisaviikonloppua.
Tapahtumaköyhässä kilpailussa nähtiin vain virtuaalinen turva-atuo Pierre Gaslyn keskeyttäessä tekniseen vikaan. Huonojen suoritusten jatkuessa ranskalainen palautetataan Toro Rossolle. Renault’n Daniel Ricciardo ja Toro Rosson Daniil Kvjaty ajoivat leveäksi toisessa mutkassa, mutta tämän jälkeen australilalinen peruutti ”Torpedon” autoon.
Bbottas johtaa pisteellä MM-sarjaa ennen Hamiltonia, Vettel on yhden voiton päässä Mersu-kuljettajista. Kahden viikon päästä kausi jatkuu Barcelonassaa. Kumpa tuolloin saataisiin uusi voittaja.

Pariisin Formula E-kilpailu ajettiin kaatosateessa ja sen huomasi. Vaikka autoissa on jokakelin Michelin-renkaat, niin silti autot osuivat toisiinsa ja liukastelivat. Kahdeksannessa kilpailussa nähtiin yhtä mones voittaja, kun hollannin Robin Frijns otti urasna ensimmäisen voiton. Toiseksi ajoi Andre Lotterer ja kolmanneksi ajoi Audin Daniel Abt. Frijns johtaa sarjaa pisteen erolla Lottereriin. BMW:n Antonio Felix da Costa on kolmantena.

Kahden viikon päästä ajetaan Monacossa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan oli ajettava täyspitkällä F1-radalla, mutta siitä luovuttiin suoran kierrosvertailun seurauksena tulevasta negetiiivisesta julkisuudesta. Jos ei verrata suoraan F1:siin, niin verrataan vuoden 2017 kierrosaikoihin.

Kooste kilpailusta. Video: Formula E.

Tripla-Formula

15.4.2019 Urheilu

Kiinan Grand Prix oli samalla Formula ykkösten tuhannes osakilpailu. Valitettavasti se ei jäänyt historiaan klassisimpina, sillä Lewis Hamilton meni lähdöstä karkuun uransa 74. voittoon. Valtteri Bottas ajoi varman oloisesti toiseksi ja Sebastian Vettel tuli kolmanneksi. Charles Leclerc joutui päästämään saksalaisen tallimääräyksellä ohitse, mikä minusta ei ollut järkevää. Ferrarin toimintakulttuurin tuntien asiassa ei ole mitään uutta.

Alfa Romeon Kimi Räikkönen taisteli erinomaisesti keskikastin autoja vastaan. Molemmat Haas-tallin autot saivat taisteluparikseen kokeneen suomalaisen kilpailun edetessä. Räikkönen toi tallille kaksi pistettä ollen yhdeksäs.

Hamilton siirtyi MM-sarjan kärkeen johtaen Bottasta kuudella pisteellä. Seuraava kilpailu ajetaan Bakussa kahden viikon päästä.


Kooste kilpailusta. Video: Formula 1

Sanonnan mukaan kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa. Niinpä raportin sijaan tarjoan teille koosteen Rooman Formula E-kilpailusta.


Video: Formula E

Ja vielä…

Indycar-sarja vieraili Long Beachin katuradalla, jota kutsutaan myös USA:n Monacgon GP:ksi. Paalupaikalta lähti Alexander Rossi ja ainoat keltaiset nähtiin avauskierroksella kun mutkiin 2 j 3 jäivät Marcus Ericsson, Jack Harvey sekä Spencer Pigot. Uusintalähdöstä alkaen Rossi rakensi itselleen seitsemän sekunnun johdon Scott Dixoniin ennen ensimmäisiä varikkopysähdyksiä. Rossia ei kukaan pystynyt haastamaan ja näin viime vuoden mestaruussarjan toinen ajoi uransa viidenteen voittoon 20 sekunnin erolla Josef Newgardeniin. Dixon sijoittui lopulta kolmanneksi, vaikka hänen varikkopysähdyksellä oli ongelmia tankkauksen kanssa. Viimeisellä kierreoksella Graham Rahal esteli häntä ja joutui päästämään uusi-seelantilaisen edelleen. Josef Newgarden jatkaa pistejohdossa.

Tasaisella kaudella on nähty neljässä kilpailussa neljä voittajaa ja seuraava kilpailu ajetaan toukokuun 11. päivä Indianapoliksessa ovaaliradana sisään tehdyllä moottoriradalla.

Ja lopussa soi Maamme-laulu

19.3.2019 Urheilu

Suomilasein katsottuna Formula 1-kausi 2019 sai aivan huikean alun, kun Valtteri Bottas ampaisi lähtövalojen sammuttua karkuun, kuin Kaisa Mäkäräisen ampuma patruuna Östersundin lumituiskussa. Nastolalainen tykitti nopeita kierroksia kerta toisensa jälkeen ja ajoi ylivoimaiseen voittoon. Podiumilla hän totesi Mark Webberille syöneensä ammupalaksi puuroa. Tiimiradiossa tuli voimasaniolla kuittailtua hänen epälijäliie.
Lewis Hamilton oli pettynyt, kun ei saanut paalupaikkaa hyödynnettyä. Kaksoisvoitto oli kuitenkin tallin näkökulmasta erinomaninen suoritus. Lewisin mahdollisuudet voittoon menivät renkaiden sutimisen ja rikkoutuneen ilmanohjaimen vuoksi, joten hän matkustaa ennen Bahrainin kisaviikonloppua Brackleyn kaupungissa sijaitsevalle tehtaalle etsimään parannuskeinoja autoonsa.

Red Bull-Honda yhdistelmä näyttää toimivan, sillä Max Verstappen jätti molemmat Ferrarit taakseen ja tuli kolmanneksi. Hän kuitenkin totesi, ettää matkaa huipulle on vielä. Ferrareiden vaisu kilpailu herätti ihmetystä. Sebastian Vettel ja Charles Leclerc eivät mitenkään pystyneet haastamaan Mersuja. Ihan kuin olisivat vain toisiaan vastaan ajelleet. Samaa voisi todeta Alfa Romeon Kimi Räikkösestä. Kahdeksas sija on hyvä suoritus ottaen huomioon auton suorituskyky, mutta parempaakin olisi ollut tarjolla.

Daniil Kvjat sai viimeisen pistesijan kilpailuun mielenkiintoa tarjonneen keskikastin taistelun jälkeen. Venäläisellä oli työtä tehtävänä pitääkseen Racing Point-tallin Sergio Perez ja Lance Stroll takana. Myös Renaultin Nico Hülkenberg ja Mclarenin tulokaskuljettaja Lando Norris säestivät kamppailua. Haas-tallin mekaanikot eivät ole tainneet vuoden takaisesta oppia. Jälleen Romain Grosjeanin auton rengasta ei kunnolla kiinnitetty pysähdyksen aikana ja tämän seurauksena ranskalainen joutui keskeyttämään.
Williams-talli on todellakin pulassa, testeihin ei autoa saatu ajoissa ja ensimmäisen kisan perusteella viime vuotinen peränpetäminen jatkuu. Tuolokas George Russell oli sevästi Robert Kubicaa nopeamoi, mutta pitää huomioida, että puolalaisen ajoa rajoittaa vuonna 2011 tapahtuneessa rallionnettomuudessa vaurioitunut oikea käsi. Itse toivon, että Kubica ajaisi kauden loppuun. Hän on haastattelujen perustella mukava persoona.

Juuri ennen kauden alkua tuli suru-uutinen, kun pitkäaikainen kilpailunjohtaja Charlie Whiting menehtyi. Hän työskenteli formuloissa yli 40 vuoden ajan toimien ensin mekaanikkona ja sitten FIA:n teknisenä valvojana. Kyseisessä tehtävässään hänen aikaisemmasta kokemuksesta oli hyötyä, sillä hän tarkasi autot laittomuuksien varalta. Australiassa kilpailunjohtajana toimi Michael Masi. Vielä ei tiedetä kuka toimii jatkossa tässtä tehtäväsä.

Jatketaan kahden viikon päästä Bahrainin tapahtumista.

Kausi pakettiin, mitä jäi käteen?

27.11.2018 Formula

Formula 1-kusi vuosimallia 2018 saatiin päätökseen Abu Dhabin iltavalaistuksessa. Päätöskilpailun dramaattisin tilanne nähtiin ensimmäisellä kierroksella, kun Haas-tallin Romain Grasjean ja Renault’n Nico Hülkenberg osuivat toisiinsa. Nicn auto heitti muutaman kuperkeikan ja päätyi nurinpäin suojamuuriin. Saksalainen selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Loppukilpailu menikin sitten puuduttavan tylsäksi. Kimi Räikkösen Ferrari-ura päättyi sähkövikaan kuudennella kierroksella ja tilanteesta seuranneen virtuaalisen turva-auton aikana voittoon ajanut Lewis Hamilton teki ainoan varikkopysähdyksensä. Sebastian Vettel oli toinen ja viihdyttävän roshkeasti ohitellut Max Verstappen kolmas.

Jäähyväiset jättäneen Fernando Alonson kilpailu meni hyvin, sillä hän näytti vielä taistelutahtoaan kamppailemalla Grosjeania, Esteban Oconia ja tallitoveri Stoffel Vandoornea vastaan. Hän pyöritteli kilpailun jälkeen donitseja Hamiltonin ja Vettelin kanssa. Onhan se hiukan ikävää, että yksi suosikkikuljettajistani ei ole ensi vuonna ruudukossa, mutta toivotan hänelle menestystä uusiin haasteisiin kestävyyskilpailuissa ja Indy 500:ssa.

Sitten on kauden yhteenvedon aika, käsittelen sitä tallikohtaisesti.

Mercedes: Täysin ylivoimainen sekä kuljettajien, että valmistajien MM-sarjassa. Lewis Hamilton sai kaiken tuen ja kurvaili uransa viidenteen mestaruuteensa näytöstyyliin. Tästä kertoo syksyn kilpailut. Brittiläinen voitti yhdeksästä ajetusta kuusi. Valtteri Bottasin kausi oli epäonnea ja vastoinkäymisiä täynnä. Itseluottamus mureni, kun hänet käskettiin auttamaan Hamiltonia mestaruustaistelussa. Nastolalaisen on nyt koottava itsensä ja haastaa tallitoverinsa heti alkukaudesta. Muuten voi katsella muita sarjoja, esimerkiksi WEC.

Ferrari: Alkukaudesta pysyi mukana, mutta Sebastian Vettelin virheet ja tallipomo Sergio Marchionnen poismeno vaikuttivat loppukauden suorituksiin. Kimi Räikkönen näytti vielä kerran osaamistaan ja sai loistavana jäähyväislahjana voiton Austinissa.

Red Bull: Pystyi haastamaan molemmat kärkitallit ja voittoja tuli molemmille kuljettajille. Valitettavasti Daniel Ricciardolla oli toistuvia tekniikkamurheita ja se söi hymyilevää miestä. Max Verstappen osoitti jälleen, miksi häntä pidetäään tulevaisuuden maailmanmestarikljettajana ja minkä vuoksi Milton Keynesissä majaansa pitävä talli on hänen takanaan.

Force India: Sergio Perez ajoi mukiinmenevän kauden ollen Bakussa jopa kolmas. Esteban Oconin kaltaiselle lupaukselle on harmi, että hän ei saanut ajohommia ensi kaudelle, vaan hän lähtee Mercedes-talliin varakuljettajaksi. Ottaako hän Bottasilta vapautuvan paikan? Perez oli antelias laittaessaan sponsoriensa rahoja kukkaroon, ettei tule vararikkoa. Lawrence Stroll tuli sitten lopulta pelastamaan ja lupasi pojalleen ajohommia.

Renault: Valmistajien sarjan neljäs sija on hyvä pitkällä tähtäimellä toimivalle ranskalaisryhmälle. Carlos Sainz ei tuntunut saavan aikaiseksi mitään ihmeitä, ehkä hänen ajatuksensa olivat jo kauan aikaa McLaren-pestissä. Nico Hülkenbergin podiumkirous jatkui tasaisista pistesijoituksista huolimatta. Monet saattavat puhua jo entisestä lupauksesta.

Haas: Amerikkalaistalli jatkaa nousujohteista menoa. Huippuna Itävallan kilpailun neljäs ja viides tila ja valmistajien sarjassa viides tila. Johto ei haluaa jatkaa vakaalla pohjalla, sen vuoksi Romain Grosjean ja Kevin Magnussen jatkavat ensi vuonnakin.

Toro Rosso: Red Bullin kasvatustallilla ei ollut sopeutumisvaikeuksia Honda-moottorin kanssa. Keskeytyksiä useammin nähtiin sinisten autojen taistelevan viimeisitä pistesijoista. Pierre Gasly ei nöyristellyt, vaan oli selkeästi tallin parempi osapuoli. Bahrainin neljäs sija antoi kovat näytteet Christian Hornerille, joten ei ole ihme, että hän ajaa Verstappen tallitoverina. Brendon Hartleylle hyppäys Le Mans-autoista formuoloihin koitui liian suureksi, joten häntä ei ensi vuonna taideta nähdä.

McLaren: Fernando Alonso ajoi uransa viimeisellä kaudella, kuin huippuvuosinaan. Mikäli ongelmia ei tullut, espanjalainen toi oranssin auoon maaliin. Bonuksena kovat taistelut keskikastissa ja Stoffel Vandoornen voittaminen kaikissa aika-ajoissa. Vandoorne on hukattu lupaus. Belgialainen ei pystynyt niihin suorituksiin, mitä häneltä odotettiin. Ehkä Formula E tuo hänelle uutta intoa.

Williams: Vähän ikävä katsoa vanhan menestystallin taaperrusta perällä. Auto ei toiminut mitenkään, joten Stroll ja Sirotkin jäivät kauas taakse. Stroll lähtee Force Indialle ja Sirotkin johonkin toiseen kilpaluokkaan.

Sauber: Yhteistyö Ferrarin kanssa on tuonut taloudellisen vakauden lisäksi potkua auton kehittämiseen ja tämä näkyi etenkin Charles Leclercin suorituksissa. Nuori monacolainen oli aina yllätysvalmis ja nopeus tuli osoitettua aika-ajoissa, joissa hän pääsi monesti kymmenen parhaan joukkoon. Ei ihme, että hän korvaa Kimi Räikkösen. Sebastian Vettel saa olla varuillaan ensi kaudella. Marcus Ericssonilla oli jatkuvia vaikeuksia, ulosajoja sekä suoritustason laskemista kauden mittaan. Ehkä siirto Indycar-sarjaan tekee hänelle hyvää.

Ei muuta kuin odottamaan uutta kautta, joka alkaa 17. maaliskuuta Australian Melbournesta. Talvitauko kuluu uutisia lukiessa ja vanhoja pätkiä vilkaisten.

Kumman vika?

12.11.2018 Formula, Moottoriurheilu, Urheilu

Brasilian Grand Prix oli vahvasti menossa Max Verstappenin nimiin, niin hyvin hollantilainen oli lähtenyt kilpailuun ohittaen startissa Lewis Hamiltonin, Valtteri Bottasin, Sebastian Vettelin ja Kimi Räikkösen. Kaikki muuttui kierroksella 44, kun hän osui Esteban Oconin Force Indiaan ja pyörähti. Tuomaristo langetti ranskalaiselle 10 sekunnin aikasakon. Maxin autosta hajosi pohjalevy. Verstappen myös näytti kuuluisaa käsimerkkiä.

Hamilton pääsi ohittamaan Verstappenin Red Bullin ja pystyi säästelemään nerokkaasti renkaitaan, mikä takasi brittiläiselle kauden 10. voiton. Verstappen oli pettynyt toiseen sijaansa ja purkasi tuntojaan voimasanoin radiossa. Kimi Räikkönen kävi kolmannesta sijasta taistelua Daniel Ricciardoa ja Bottasta vastaan ja onnistui pitämään molemmat takanaan. Näin espoolainen nousi podiumille – aurinkolasit päällään. Merceses varmisti samalla valmistajien mestaruuden.

Seremonioiden jälkeen Verstappen kävi tuuppimassa kolmesti Oconia varikkotiloissa – kuten Michael Schumacher teki David Coulthardille Belgian osakilpailussa 1998. Kansainvälinen autoliitto FIA antoi tästä kaksi päivää yhdyskuntapalvelua.
Uusintakuvien perusteella Oconin olisi kannattanut päästää Max edelleen, hän kun yritti vain päästä samalle kierrokselle, eikä hänellä ollut osaa eikä arpaa voiton suhteen. Tämän perusteella voisi pitää Oconia syyllisenä ja samaan yltyy F1-forumin kirjoittelijat. Toisaalta Verstappen ei antanut Oconille tarpeeksi tilaa.

Sosiaalisessa mediassa vilisee salaliittoteorioita Mercedesin auttamisesta. Oconin talli, kun ajaa saksalaismerkin koneella. Sky Sportsin kommentaattori Martin Brundlekin totesi myös näin kilpailun jälkeen. Poleemiikkia tästä riittää talven ratoksi joten i rest my case.
Kahden viikon päästä ajetaan kauden viimeinen osakilpailu Abu Dhabissa.

Uutisia. Kaksinkertaisen maailmanmestarin Emerson Fittipaldin pojanpoika Pietro on nimetty Haas-tallin varakuljettajaksi. Fittipaldin suvusta formula ykkäsiä ovat ajaneet Emersonin veli Wilson sekä Wilsonin poika Christian. Robert Kubica on kerännyt tarvittavan määrän rahaa ja mikäli oikea käsi toietaan kestäväksi, niin sympaattinen puolalainen saattaa palata kilpakuljettajaksi kahdeksan vuoden tauon jälkeen.

Urheilukimara

2.10.2018 Formula, Koripallo

Venäjän Grand Prix Sotshissa jätti karvaan maun formulafaneille, myös ei-suomalaisille. Valtteri Bottas päästi tallimääräyksellä Lewis Hamiltonin edelleen kierroksella 25. Oliko tähän edes tarvetta ottaen huomioon britin suuren johdon MM-sarjassa? Ei sanon minä.

Muutenkin kisa oli värittömän oloinen. Molemmista Ferrari-kuljettajista ei ollut haastajiksi. Vettel kolmas ja Räikkönen neljäs. Päivän kuljettaja ansaistusti Max Verstappen. Teini-ihme nousi joukon perältä viidenneksi ja olisi voinut päästä podiumille, mikäli olisi ainoan pysähdyksensä tehnyt muutamaa kierrosta suunniteltua aikaisemmin. Kunniamaininnan saa myöas Sauberin Charles Leclerc, joka ajoi komeasti seitsemänneksi ja ohittamalla alkuvaiheilla näyttävästi Haasin Kevin Magnussenin.

Mestaruus on jo selvä, joten nautitaan kauden viimeisistä kilpailuista. Heti ensi sunnuntaina ajetaan suosikkiratoihini kuuluvalla Suzukalla Japanissa. S-mutkat, Degner-kaarre, Lusikkamutka, 130R sekä viimeinen shikaani. Oi, mitä paikkoja ajaa ajopeleissä.

Sitten muihin aiheisiin. Golfin klassinen reikäpelikilpailu Ryder Cup päättyi Euroopan voittoon Pariisissa. Eurooppalaisten parhaita olivat nelinpelissä onnistuneet Francesco Molinari ja Tommy Fleetwood. Edeltävän viikon PGA-kilpailun voittaneella Tiger Woodsilla el peli kulkenut. Kahden vuoden kuluttua kilpaillaan Yhdysvalloissa ja tuolloin ”jenkit” ovat vahvoilla.

Naisten koripallon maailmanmestaruuskilpailuissa yksi oli ylitse muiden. Yhdyvallat otti historiansa 10:nnen mestaruuden näytöstyyliin voittamalla Australian lukemin 73-56. He eivät häninneet kertaakaan turnauksessa. Turnauksen parhaaksi pelaajaksi valittiin Breanna Stewart.

Hopeanuolen kiiltoa

18.9.2018 Formula, Indycar, Jalkapallo

lSingaporen iltavalot saivat formulafanin ruudun äärellä väsyksiin, niin tylsä oli kilpailu. Lewis Hamilton ratkaisi voiton jo lauantain huikealla paalupaikkakierroksella, mikä oli kolme sekuntia nopeampi viime vuoteen verrattuna. Tosin aikoja ei voida verrata, sillä rataa oli lyhennetty kaksi mentriä.
Hamiltonin perässä toiseksi ajoi Max Verstappen ja Sebastian Vettel oli kolmas. Vettelin voittotaistelun mokasi talli väärällä rengasvalinnalla, sillä hyperperhmeät eivät kestäneet mitenkään katuradalla. Suomalaiset tulivat perätysten maaliin sijoilla neljä ja viisi. Muuten tästä kilpailusta ei ole kerrottavaa – poislukien Force Indian kuljettajien Sergio Perezin ja Esteban Oconin kolaria avauskierroksella. Hamiltonin johto MM-sarjassa on jo 40 pistettä, kun ajamatta on kuusi kilpailua.
Kilpailutapahtumia mielenkiintoisemmaksi nousi Kimi Räikkösen ja Charles Leclercin välinen tallivaihdos. Tulevaisuuden lupaus tulee espoolaisen tilalle Ferrarille. Kimi lähtee kahdeksi vuodeksi Sauberille ja todennäköisesti lopettaa vuonna 2020.

Indycar-kauden päätös Sonoman radalla ei oli myös tylsähkön oloinen. Ryan Hunter-Reay ajoi paalulta voittoon ja viidennen mestaruutensa ottanut Uuden-Seelannin Scott Dixon ajoi ilman turhaa riskinottoa toiseksi. Indy 500-voittaja Will Power oli kolmas. Mestaruudessa kamppailleen Alexander Rossin kilpailu meni piloille lähdössä hajonneen etusiiven vuoksi. Ganassi-talli otti historiansa 12. tallimestaruuden. Dixonin edellä kaikkien aikojen mestaruustaulukossa on vain A. J Foyt seitsemällä mestaruuudella ja neljän mestaruuden miehiä Indycarissa ovat Mario Andretti, Sebastien Bourdais ja Dario Franchitti. Kaikki legendoja.

Loppuun vielä sananen jalkapallosta. Kaikkien aikojen paras ruotsalainen, kulttipelaaja Zlatan Ibrahimovic teki uransa 500. ammattilaismaalinsa nk. ninjapotkulla Los Angeles Galaxylle Toronto FC:tä vastaan. Manchester United voitti Valioliigassa Watfordin ja Cristiano Ronaldo teki Juventukselle maalin. Että sillä lailla sitten.

Kimi meni jäätelölle…

28.8.2018 Formula, Indycar

Sehän oli ketjureaktio! Nimittäin avausmutkan kolari Belgian Grand Prix:ssä. Renault’n Nico Hülkenbergin tuuppaa Fernando Alonson McLarenin lentoon ja Charles Leclercin Sauber meni tuhannen päreiksi. Onneksi Halo-turvakaari suojeli monacolaista. Kuski selvisi ja turvakaaresta lähti maalia. Lopettamisilmoituksen tehneen Alonson kuukausi oli muutenkin synkkä. Span keskeytyksen lisäksi häneltä vietiin WEC-sarjan voitto Silvertstonessa, sillä Toyota-auton pohjasensori oli sääntöjenvastainen.

Daniel Ricciardo osui Kimi Räikkösen oikeaan takarenkaaseen ja molempien kilpailu päättyi siihen. Kimi sinnitteli kierrokselle kahdeksan ja hymyilevä australalainen ajeli kierrokselle 31. Räikkösen viikonloppu meni pieleen joa aika-ajoissa, kun häntä ei päästetty radalle aika-ajon ratkaisevan osion lopussa. Talli perusteli tapausta bensiinin loppumisella. Fanit pitivät selitystä pötypuheena ja syyttivät tallia Vettelin suosimisesta – jälleen kerran. Tässä pähkinä purtavaksi. Menikö Kimi lähimmälle jäätelökioskille haastattelujen jälkeen?

Muuten kilpailu oli tylsä. Sebastian Vettel ajoi helppoon voittoon Lewis Hamiltonin tullessa toiseksi. Max Verstappen villitsi hollantilaisyleisön kolmannella sijallaan. Heitä oli paljon, onhan Max hollantilainen vaikka onkin Belgiassa syntynyt. Herkästä kolaroijasta on kasvamassa tulevaisuuden supertähti. Valtteri bottas hyödynsi Mercedes-moottorinsa tehot ja raivasi tiensä joukon perältä neljänneksi. Hienoin ohitus nähtiin legendaarisessa Eau Rougessa, kun hän jätti taakseen Toro Rosson Brendon Hartleyn.
Vettel kavensi Hamiltonin pistejohdon 17:sta ja ensi sunnuntaina Monzassa voidaan nähdä suuri kansanjuhla, mikäli Vettel voittaa tifosojen edessä.

Viikon sisällä ajettiin kaksi Indycar-sarjan kilpailua ovaaleilla. Kärkikaksikko vaihtui molemmissa, sillä Poconossa voittoon ajanut Alexander Rossi oli lauantaina toinen ja Will Power otti Gatewayn radalla voiton, kun hän edeltävällä viikolla ajoi toiseksi. Scott Dixon ajoi molempien kilpailujen kolmanneksi ja hänellä on vahva etu mestaruuteen, kun kaksi kilpailua on ajamatta. Kummassakin kilpailussa Rossi ja Power jahtasivat toisiaan kummankin ottaessa varikkokäynnin yhteydessä kärkipaikan. Ensi sunnuntaina ajetaan Portlandin moottoriradalla. Poconon kilpailun onnettomuudessa jalkansa loukanneelle Robert Wickensille kilpa-autoilun yhstävät ovat toivottaneet pikaista paranemista ja hän todennäköisesti palaa auton rattiin ensi keväänä.

Kesäloman aika

31.7.2018 Formula, Indycar

Formula 1:sten MM-sarja lähtee kesälomille Lewis Hamiltonin 24 pisteen MM-johdossa. Saksan Hockenheimissa Sebastean Vettelin voitto näytti varmalta, kunnes iski sade ja saksalainen ajautui radalta ulos kotiyleisönsä edessä. Pettymys korostui kirosanoin talliradiossa.
Mercedes talli reagoi muuttuneisiin olosuhteisiin tuomalla Hamiltonin sisään ja kas kummaa, hän onkin kilpailun kärjessä lähdettyään matkaan ruudusta 14. Turva-auton poistuttua Valtteri Bottas haastaa Hamiltonia voitosta, kunnes radiossa pyydetään häntä pysymään kakkostilalla. Kimi Räikkönenkin totteli tallimääräystä, kun antoi Vettelin mennä kohti voittoa ennen hänen keskeytystään. Hamilton-Botaas-Räikkönen on kolmen kärki.

Unkarissa Hamilton ajoi muilta karkuun lähdössä, joten Vettel ja Bottas kamppailivat kakkostilasta. Bottasilta kuitenkin kuluivat renkaat loppuun ja hän osuu Vetteliin hajottaen etusiipensä kilpailun lopussa. Eikä tässä vielä kaikki – Nastolan lahja maailmalle osuu hajonneella autollaan vielä Red Bullin Daniel Ricciardoon ja saa kymmenen sekunnin aikasakon. Tämän kilpailun yllättäjä oli kuudenneksi ajanut Toro Rosson Pierre Gasly.

Asetelmat syksyä varten ovat selvät, Hamilton ja Vettel ratkaisevat mestaruudet suomalaisten toimiessa apukuskin roolissa eli eivät kyseenalaista tallin etua, kun kyseessä on ykköskuljettaja. Tallimääräykset ovat kritiikistään olennainen osa autokilpailuja. Kilpapyöräilyssäkin tallilla on ykköskuljettaja ja apuajajia.
Suomalaisille voitto suodaan, jos mestaruustaisto on ohi ennen viimestä kilpailua. Muuten Maamme-laulua soitetaan ensi vuoden puolella F1-kisoissa.

Mid-Ohion Indycar-kilpailussa taktiikkapeli oli avainasemassa. Paalulta lähtenyt Alexander Rossi pitäytyi kahden pysähdyksen kilpailussa, kun muuta joutuivat vaihtamaan kolmen pysähdyksen rykäisyyn. Ohituksia tarjonneessa kilpailussa ei tarvittu turva-autoa, mikä teki sunnuntai-iltapäivästä sujuvan paikalla tulleelle yleisölle.
Rossi ajoi kauden toiseen voittoonsa, toiseksi ajoi erinomaista tulokaskautta ajava Robert Wickens ja kolmanneksi tuli Penske-tallin Will Power. Kun neljä kilpailua on jäljellä, Scott Dixon johtaa Rossia 46 pisteen erolla. Seuraavan kerran ajetaan kolmen viikon kuluttua Poconon ovaalilla.