Selaat arkistoa kohteelle formulat.

Vettel palautti punaiset voittoon

14.11.2017 Formula, Moottoriurheilu

Brasilian Grand Prix:n voittoratkaisu nähtiin jo heti ensimmäisessä shikaanissa, kun Sebastian Vettel oli kaasujalaltaan herkempi ja ohitti paalulta lähteneen Valtteri Bottaksen. Saksalainen ajoi upean kilpailun ja tuli varikolle oikeaan aikaan, ettei renkaat kuluneet aivan puhki. Näin kävi ikävästi nuorelle kanadalaiselle Lance Strollille kilpailun loppuvaiheilla.

Turva-auton tulo heti avauskierroksella Esteban Oconin ja Romain Grosjeanin kolarin myötä auttoi varikolta lähtenyttä Lewis Hamiltonia. Hänen Mercedes-autoonsa oli vaihdettu uudet osat lauantain aika-ajoissa sattuneen kolarin vuoksi, joten britti nousi helponlaisesti ylöspäin. Tuntui kun kaikki olisivat kumartaen antaneet ”formuloiden Tiger Woodsille” tietä. Viimeisillä kierroksilla hän oli jo Kimi Räikkösen takasiivessä kiinni, mutta ”Jäämies” sulki ohituspaikoissa oven ja piti kolmannen sijansa. Näin molemmat suomalaiset pääsivät palkintopallille.

Jäähyväiskilpailunsa kotiyleisön edessä ajanut Felipe Massa taisteli kuudennesta sijastaan kiivaasti entisen tallitoverinsa Fernando Alonson ja Force Indian Sergio Perezin kanssa. Massa kesti takaa-ajon ja sai kahdeksan pistettä. Massan poika kiitti isäänsä tiimiradion kautta, mikä oli tunteellinen hetki kaikille. Haastattelujen jälkeen Rubens Barrichello haastatteli Massaa kotiyleisön edessä pääosin portugaliksi kiittäen fanejaan tuestaan 15 kautta jatkuneen uransa aikana. Kyllä brassit ovat sympaattisia.

Nykyisten autojen nopeus tuli jälleen osoitettua, kun Red Bullin superteini Max Verstappen ajoi uusiksi virallisen rataennätyksen. Nopein kierrosaika oli 1.11,044. Tämä alittaa moottoriurheilun värikkäisiin hahmoihin kuuluvan Juan Pablo Montoyan vuonna 2004 ajaman ennätyksen neljällä sekunnin kymmenyksellä. Kun Montoya ajoi, autoissa oli vapaasti hengittävä V10-moottori.

Toro Rosso-tallilla oli jälleen moottoriongelmia, kun Brendon Hartley joutui jälleen keskeyttämään. Maalinpääsy kauden päätöskilpailussa tekisi hyvää. Ikävintä on seurata Renaultin ja tallin riitaa moottoreista, molemmat syyttäävät toisiaan viallisista laitteista. Pahimmassa tapauksessa Red Bullin kakkostallin autoja ei päästetä Abu Dhabin radalle ollenkaan.

Mahtava Marquez

Kauden päättävä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan osakilpaiu ajettin perinteiseen tapaan Espanjan Valenciassa. Kotiyleisö sai juhlittavaa kunnolla, kun Dani Pedrosa voitti kuninkuusluokan kilpailun ja Marc Marquez otti jo uransa neljännen maailmanmestaruuden. Suomen Mika Kallio oli mukana ns. villillä kortilla, mutta hän joutui keskeyttämään. Ensi vuonna hän jatkaa KTM-tallin testikuljettajana ja ajaa samalla kuusi kilpailua.

Pienimmässä eli Moto3-luokassa Patrik Pulkkinen tuli joukon viimeisenä maaliin. Kuten olen todennut F1-forumin puolella, hän tuli liian kokemattomana MM-sarjaan ja hän kerää ensi vuonna kokemusta Espanjan CEV-sarjasta. Talven aikana selitän blogissani Indycarin ja Formula E:n tapaan lyhyesti tämän kilpamuodon salat.

Max on siellä ja täällä….

30.10.2017 Formula

Meksikon Grand Prix:n herkullisin hetki nähtiin avauskaarteissa, kun Max Verstappen, Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton tulivat rinta rinnan. Max hyödynsi sisälinjan ja selvisi vahingoitta, mutta Vettelin etusiipi osui Hamiltonin takarenkaaseen ja mestaruustaistelu sai väriä. Molemmat kävivät varikolla ja putosivat viimeisille sijoille. Verstappen meni menojaan ja otti uransa kolmannen voittonsa. Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen jäivät sivustaseuraajiksi, mutta saivat palkintonsa tultuaan sijoille kaksi ja kolme. Vettel nousi lopulta neljänneksi, mutta mestaruuskamppailu oli jo pelattu, kun Hamilton tuli maaliin yhdeksäntenä. Brittiläinen aloitti maaliinpäästyään villit juhlat juoksemalla ympäri stadionaluette pitkin.

Kaikista yllättävin hetki koettiin shamppanjaruiskutusten yhteydessä. Palkintopalli pyörähti ympäri ja DJ alkoi viihdyttämään faneja. Missä oli Georges Brizet’n Carmen? Jätetään Formule E-kilpailuhin nuo teknobileet ja kunnioitetaan F1:sten eurooppalaisia juuria. Kimi Räikkönen otti DJ:n aloittaessa huikan kuohuvaa. Tällaisten temppujen ja hassujen kommenttien vuoksi hän on saanut kulttimaineen.

Räikkönen hyödynsi virtuaalisen turva-auton, joka laitettiin päälle Brendon Hartleyn Toro Rosson syttyessä tuleen. Ferrari-kuljettaja ajoi varikolla vaihtamaan uudet renkaat ja nousi tämän myötä kolmanneksi. Force Indian Esteban Ocon jatkoi ylivertaisen tasaista suorittamistaan ja ajoi viidennenksi. Hän on jokaisessa ajanut maaliin ja vain yhtä lukuunottamatta saanut pisteitä, ehkä ranskalainen voisi ajaa tulevaisuudessa Ferrarilla. Tästähän Ferrarin johto riemaistuisi kunnolla.

Fernando Alonso osoitti edelleen kuuluvansa maailman parhaiden joukkoon, kun ei päästänyt Lewis Hamiltonia ohitseen noin vain. Allekirjoittanutkin oli innoissaan oranssi-mustan McLarenin ja hopeanuolen rehdistä taistelusta. Ensi vuonna McLarenessa murisee Renaultin moottori ja onnistuneella kehitystyöllä Fernando ja Stoffel Vandoorne voivat yltää palkintosijoille.

Kahden viikon päästä ajetaan Brasiliassa Sao Paulon ytimessä sijaitsevalla Interlagosin radalla, jossa ohituksen mahdollisuus on todennäköinen ensimmäiseesä alamäkeen kaartuvassa shikaanissa ja takasuoran päässä. Rata ajetaan vastapäivään, kuten myös päätöskilpailuna toimivan Abu Dhabin rata. Brasiliassa sateen riski on myös suuri ja silloin muiden kannattaa varota Max-poikaa, viime vuoden hurja nousu on tuoreessa muistissani. Viimeistään tuo kilpailu teki hänestä suosikkikuljettajani.

Viivojen välissä…

24.10.2017 Formula, Moottoriurheilu

Michael Buffer kuulutti kuljettajat radalle ennen Yhdysvaltain Grand Prix:tä ja hetki ennen starttia sanoi kuuluisat sanansa ”Let’s get ready to rumble” eli pannaan rähinäksi. Kun valot sammuivat, Sbastian Vettel syöksyi ensimmäiseen mutkaan ensimmäisenä. Ikävä kyllä tämän jälkeen voittotaistelu tyrehtyi jo ennen puolta väliä.

Mercedes ja kaikkien aikojen parhaimpiin kuuluva Lewis Hamilton olivat laatineet erinomaisen rengastaktiikan ja britti ajoi uransa 62. voittoonsa. Vettel ajoi toiseksi ja kolmanneksi tuli alunperin Red Bullin Max Verstappen. Harmittavasti hän sai viiden sekunnin aikasakon selvästä oikaisemisesta ohittaessaan Kimi Räikkösen radan toiseksi viimeisessä kaarteessa, jossa käytännösä ajetaan kolme mutkaa kerralla. Näin Räikkönen nousi kolmanneksi ja sai vastailla pikajouksulegenda Usain Boltin kysymyksiin palkintojenjaon jälkeen. Haastattelun aikana Lewis kaatoi Boltin niskaan shampanjaa.
Vaikka Verstappen putosi neljänneksi, hänen ajonsa oli loistava, sillä hän nousi 15. ruudusta. Ilman lähtöruuturangaistusta hän olisi lähtenyt ruudusta viisi, jolloin hän olisi parhaimmillaan taistellut jopa toisesta sijasta Vettelin kanssa.

Kisa jälkeisessä haastattelussa Verstappen syytti tuomari Garry Connellya rangaistuksen antamisesta haukkuen häntä idiootiksi. Kuule Max, sinulla on vielä paljon opittavaa formuloista, ymmärrän toki pettymyksesi. Ayrton Sennallakin paloi aikoinaan käämit Ron Dennisin kanssa monta kertaa.
Entä Valtteri Bottas? Hänen kilpailunsa ei onnistunut millään, sillä renkaat hajosivat lopussa pakottaen hänet ylimääräiseen pysähdykseen. Viides sija varmisti Mercedes-tallille valmistajien maailmanmestaruuden ja tämän vuoksi Valtterilla on tärkeä rooli tallissa.

Daniil Kvjatin paluu Toro Rossolla meni hyvin, ei hankaluuksia tai sukelluksia ja Uuden-Seelannin Brendon Hartleyn debyytti sujui mallikkaasti. Auton tuominen maaliinhan on minimitavoite tulokaskuskille. McLarenin Fernando Alonsoa käy sääliksi, jälleen keskeytys kroonisesti yskähtelevän Honda-koneen vuoksi. Tämä saa Indy 500-ajon näyttämään mestariteokselta. Force Indian Esteban Oconin ja Sergio Perezin kaksintaistelu oli osuvaa viihdettä muuten mitäänsanomattomaan kilpailuun.

Hamilton varmistaa mestaruuden ensi viikolla ajettavassa Meksikon osakilpailussa, jonka lähtö on sunnuntaina heti perinteisen Ylen uutislähetyksen jälkeen.

Forza Vettel

1.8.2017 Moottoriurheilu

Lukijat voivat tulkita otsikon Vettel-fanitukseksi. Italiassa palvotaan Maranellon punaista oria ja se korskui komeana Unkarin auringossa….

Sabastian Vettel otti kauden neljännen voittonsa vaikeasti ohitettavalla Hungaroringin radalla ja käytännöllisesti katsoen se oli jo varmaa lauantaina. Kilpailu meni rauhallisesti ajaessa, vaikka ohjaustehostin reistailikin. Kimi Räikkönen osoitti tiimipelaamisen henkeä ja tuli varmasti toiseksi. Suomifanit olisivat toivoneet voittoa, mutta itse ajattelin että liian nopeista kierroksista huolimatta renkaat olisivat kuluneet rakoille. Lewis Hamiltonillie annettiin pyyntö päästää Valtteri Bottas edelle, mikäli ei saavuta Ferrareita ja näin hän myös teki. Näin saatiin kaksi suomalaista palkintopallille.
Kilpailua leimasivat ongelmat radioliikenteensä ja varikolla. Hamilton ei kuullut kisainsinöörinsä viestejä ja Nico Hülkenbergin varikkopysähdyksellä pikanosturin pitäjä kaatui.
Max Verstappen sai 10 sekunnin aikasakon törmättyään Daniel Ricciardoon avauskierroksella, mutta hän taisteli upeasti viidenneksi. Tallin takttiika oli nerokas, mennään kärkeen ja repäistään suuri ero, mikä ei hupene rangaistuksesta huolimatta. Kritisoijat katsovat FIA:n suojelevan häntä, mutta kuten olen aikaisemmin todennut, samanlaista käytöstä kattojärjestöltä luultavasti oli Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin vuosina.

Vettel johtaa 14 pieteellä Hamiltoniin, kun lähdetään kesälomille. Seuraavan kerran ajetaan kuukauden päästä Belgian Spa:n radalla.

Formula E-kausi sai päätöksensä kahdella Montrealin kilpailulla. Molemmat osakilpailut olivat tapahtumarikkaita. Lauantain kilpailun voitti Lucas Di Grassi, toiseksi ajoi Jea-Eric Vergne ja kolmanneksi ajoi Stephane Sarrazin. Mestaruudesta kamppaileen Sebasiten Buemin kilpailu sai huonon lopun, kun hänen toinen autonsa todettiin alipainoiseksi.
Sunnuntain finaaliin paalulta lähti Felix Rosenqvist. Buemin kisa meni päreiksi hajonneen takapuskurin taka ja se viimeistään vei häneltä mestaruuden, ellei se ollut sitä missatun New Yorkin kisan ansiota.

Kilpailu tarjosi ohituksia ja kaksinkamppailuja. Mehukkain ohituspaikka oli radan ensimmäinen mutka. Jean-Eric Vergne ajoi pitkään ruotsalaista takaa ja lopulta Techeetah-kuljettaja siirtyi kärkeen kierroksella 29.

Jean-Eric Vergne ajoi voittoon Felixin tullessa toiseksi. Kolmanneksi tuli Ds Virgin-tallin Jose Maria Lopez. Lucas Di Grassi on siis kauden 2016-2017 Formula E-mestari 24 pisteen erolla Sebastien Buemiin. Kolmannen sijan sarjassa otti loistavasti ajanut Rosenqvist. Tallimestaruuden vei Renault E.Dams.

Neljäs kausi alkaa joulukuussa Hong Kongin tuplalla.

MId-Ohiossa ajettu Indycar-kilpailu meni nopeasti ohi – ottaen huomioon, että vain kerran turva-auto kävi radalla. Will Powerin johti ensimmäiset 12 kierrosta, jolloin australialaisen ohitti tallikaveri Josef Newgarden. Graham Rahalin ja Ryan Hunter-Reayn taistelu kolmannesta sijasta ratkesri Rahalin ohitukseen ja Hunter-Reayn pyörähdykseen. Vuoden 2012 mestari pääsi jatkamaan kilpailua. Kierroksella 40 Newgarden teki onnistuneen varikkopysähdyksen. Lähimmän uhkaajan Scott Dixonin kilpailu meni piloille varikolla, kun vasenta takarengasta ei saatu kunnolla kiinni – aikaa kului.
Newgarden ajoi lopulta helppoon voittoon ennen Poweria ja Rahalia. Samalla tenneseeläinen siirtyi pistejohtoon.

Myös Indycar-sarja lähtee kesätauolle. Kolmen viikon päästä ajetaan Poconossa kolmion muotoisella ovaalilla.

Valtteri Itävallan valtias

11.7.2017 Formula, Indycar, Moottoriurheilu

Jo toisen kerran soi Maamme-laulu autourheilun korkeimmalla tasolla, tällä kertaa Itavallan kaunniissa maisemissa sijaitsevalla Red Bull Ringillä.
Valtteri Bottas sai upean startin, jota tuomaristo tutki mahdollisen varaslähdön vuoksi. Auton pohjassa oleva transponderi ei antanut tuomaristolle ilmoitusta vilpistä, joten häntä ei rangaistu. Daniil Kvjat syöksyi, kuin torpedo avausmutkaan ja osui Fernando Alonson McLarenin takarenkaaseen. Samalla päättyi Max Verstappenin kilpailu, mikä oli hänelle viides kerta seitsemässä edeltävässä kilpailussa. Toivottavasti syksyllä hollantlaistähti saa autoonsa kaipaamaansa luotettavuutta ja napsii palkintopallisijoituksia.

Kilpailun ainoa jännitysmomentti oli renkaiden kestävyys, sillä radalta löytyy kovia jarrutuspaikkoja. Lewis Hamiltonin ja Bottasin autosta kumit menivät lopussa rakoille ja Sebastian Vettel oli lähellä voittoa. Siihen olisi vaadittu Nastolalaiselta pienikin ajovirhe. Bottas ajoi siis voittoon ennen Vetteliä ja Daniel Ricciardo tuli kolmanneksi tarjoten palkintopallilla jälleen kouhuvaa kengästään. Kimi Räikkösen kilpailu ei ollut kummallisen oloinen ja hän tuli Hamiltonin perässä maaliin viidentenä. Heti ensi viikonloppuna ajetaan Silverstonessa, jonne lähdetään Vettelin kahdenkymmenen pisteen MM-johdossa. Bottas on myös kärkikaksikkoa lähempänä, mutta maailmanmestaruus vaatii hiukan epäneea muilta.

Will Power lähti paalupaikalta Iowan Indycar-kilpailuun, mutta Will Power sai erinomaisen lähdön ja otti kärkipaikan tallitoveriltaan. Kokenut brasilialainen otti kärkipaikan takaisin 21. kierroksella.
Turva-auto tuli ensimmäisen kerran radalle, kun Mihail Aljoshin osui seinään kierroksella 56. Uusintalähdön jälkeen kärkipaikka vaihtui useamman kerran ja tässä vaiheessa kahdeksan parhaan joukossa nähtiin neljä Penske-tallin auota.Sateen vuoksi kilpailu keskeytettiin, kun jäljellä oli 92 kierrosta. Taukoa kesti kymmenisen minuuttia.
Kun 50 kierrosta oli jäljellä, niin kärkijoukko, johon kuuluivat Castronevesin ja Powerin lisäksi Ryan Hunter-Reay, Ed Carpenter, Alexander Rossi, Simon Pagenaud ja Josef Newgarsen kävivät vielä varikolla hakemassa tuoreet renkaat.

J.R Hildebrand jäi ikävästi hitaampien autojen taakse ja Castroneves hyödynsi tämän ottamalla johtopaikan, josta ei enään lupunut. Näin ollen iloinen brasilialainen sai uransa 20. voiton ja ensimmäisen kolmeen vuoteen. Häin juhli voittoaan tutulla tyylillä eli kiipeämmällä turva-aitaa pitkin, kuin Hämähäkkimies. Hildebrand oli toinen ja Hunter-Reay ajoi kolmanneksi.

Pisteissä kärkiviisikko on vain 53 pisteen sisällä toisistaan ja Scott Dixonin ja Castronevesin ero on kahdeksan pistettä. Ensi sunnuntainan ajetaan seuraava kilpailu Toronton kaduilla, Exhibition Placen radalla.

Maailman nopein kansa – toistaiseksi

3.5.2017 Formula, Indycar

Venäjän Grand Prix ei ollut tapahtumarikas, mutta suomalaisen voitto oli pitkästä aikaa hienoa.

Valtteri Bottas sai loistavan lähdön kolmannesta ruudusta ja johti kilpailua varikkokäyntejä lukuunottamatta lähdöstä maaliin. Hän ajoi rauhallisesti ja ennen kaikkea keskittyneesti. Mika Häkkinen on siis antanut käytännön vinkkejä manageroinnin ohella.
Sebastian Vettel ei saanut lopussa Bottasta kiinni, vaikka autossa oli pehmeät renkaat. Ferrarin taktiikkana itseasiassa oli saada Mercedes-kuljettajat vaikeuksiin renkaita kuluttamalla, sillä viimeisillä kierroksilla ne olisivat olleet rakoilla. Punaisten hyvän päivän täydensi Kimi Räikkönen kolmannella sijallaan. Kimillä oli perusajo, ei ihmeellisyyksiä eikä epäonnistumisia. Varikolle tulo ajoitettiin oikein, toisin kuin Bahrainissa.

Lewis Hamiltonilla ei mikään tänään onnistunut, mutta neljänteen sijaan ei kannata olla pettynyt, auto oli vaikeuksissa radan viimeisellä sektorilla ja nämä ongelmat olivat jo lauantain aika-ajoissa havaittavissa. Huonoja päiviä sattuu kaikille. Red Bullit oli viikonlopun pettymys: Daniel Ricciardon kilpailu loppui jarruongelmien takia jo avauskierroksella, eikä Max Verstappen pystynyt parhaimpaansa. Tuloksena hollantilaiselle viides sija.

Mclaren ja Honda eivät vieläkään saaneet moottoria toimimaan, Fernando Alonson kilpailu päättyi lämmittelykierroksella ja Stoffel Vandoorne jäi kierroksen voittajalle oltuaan neljästoista. En ylläty, jos legendaarien brittitalli palaa Mercedeksen moottoreihin, sillä siiryminen japanilaiskoneisiin saattoi olla kohtalokas virhe. Itsessäni sympatiaa herättävä Sauber-talli ajaa ensi vuonna Hondan koneilla ja Mclarenin vaihdelaatikoilla. Ne pitää vaan saada oikein toimimaan, jotta sveitsiläistalli palaisi pisteiden kerääjäksi.

Venäjältä siirrytään Phoenixiin, jossa ajettiin sunnintain vastaisena yönä kauden neljäs Indycar-osakilpailu. Phoenix International Racewayn hankala ovaali tarjosi katsojille viihdetta kerrakseen. Heti avausmutkassa nähtiin monen auton kolari, jossa osallisena olivat muun muassa, Mihail Aljoshin, Sebastien Bourdais seikä Max Cholton. Varikkokäynnit osoittavat aina tärkeytenä moottoriurheilussa ja oikealla ajoituksella sekä rengasvalinnalla voidaan päihittää kilpailijat.

Kilpailun ratkaisu nähtiin kierroksella 132, kun Takuma Sato lipesi seinään viimeisessä kaarteeessa. Varikkosuora aukesi pysähdyksille kierroksella 141, kun Simon Pagenaud kävi varikolla. Kilpakumppanit pysyivät turva-auton perässä. Tämän seurauksena ranskalainen tuli radalle kilpailun johdossa. Will Powerin pysähdykset sujuivat, mutta mikään ei auttanut tallitoverin saavuttamisessa. Pagenaud otti ensimmäsen voittonsa ovaalilla ja siirtyi pisetjohtoon. Hedän seurakseen palkintopallille nousi JR Hildebrand. Seuraavan kerran ajetaan toukokuun 13. Indianapolis Motor Spedwayn GP-radalla, joka toimii lämmittelynä legendaariselle Indy 500:lle.

Ferrari palasi voittajaksi

28.3.2017 Formula, Moottoriurheilu

Kauden avausklpailu Melbournessa osoittautui taktiseksi peliksi, jonka voittajaksi nousi punainen auto.

Ferrarin tallipäälikkö Maurizio Arrivabenen päätti tuoda Sebastian Vettelin kierrosta aikaisemmin varikolle, kuin Lewis Hamilton. Vettel ajoi nopeilla kierroksilla eron Mercedes-kuljettajaan kiinni ja Hamilton jäi jumiin Max Verstappenin taakse. Vettel tuli varikolta suoraan kaksikon eteen. Ferrari sai ensimmäisen voittonsa sitten Singaporen 2015.

Valtteri Bottas ajoi hyvän debyyttikisan hopeanuolella ja jäi maalissa 1,5 sekuntia Hamiltonista. Hän olisi päässyt ohi ilman tallin estelyä. Kimi Räikkönen oli neljäs ja hän ei ollut viikonloppuunsa tyytyväinen. Vain pehmeillä renkailla auto toimi ja auton säädöissä oli pieniä ongelmia. Kokonaisuus huomioiden suomalaisten avauskilpailu sujui hyvin joten parempaa on luvassa, kunhan pienet muuttujat saadaan kuntoon.

Red Bullin Max Verstappenilla oli siis iso rooli kilpailussa, kun hän esti Hamiltonin mahdollisuudet voittoon. Hollantilainen oli jopea neljännessä sijassa kiinni, mutta sitä hän ei pystynyt saavuttamaan. Daniel Ricciardolla oli epäonnea kotiyleisönsä edessä. Aika-ajoissa tuli ulosajo ja kilpailu päättyi tekniseen vikaan.

Verstappen ja Bottas totesivat ohitusten vaikeutumisesesta ja tämä on lajin krooninen ongelma. Ensimmäinen kilpailu on vasta ajettu, eikä uusien autojen täyttä suorituskykyä ole saatu selville. Kun formulasirkus tulee Barcelonan radalle, niin silloin tiedämme edes jotain.

Qatarin aavikolla sijaitsevalla Losailin radalla ajettiin kauden ensimmäinen ratamoottoripyörien MM-osakilpailu. Pienimmässä Moto3-luokassa mukana olevan Patrik Pulkkisen kilpailu päättyi kaatumiseen. Voittajaksi ajoi Espanjan Joan Mir. Italian Franco Morbidelli voitti Moto2-luokan. Kuninkuusluokka Moto Gp:ssä ajettiin jännittävä kilpailu, jonka voittoon ajoi Yamahan Maverick Vinales. Ducatin Andrea Dovizioso oli toinen ja legenda Valentino Rossi ajoi kolmanneksi. Moottoripyöräkilpailut ratkeavat sentään radalla ja ero voi olla maaliviivalla vain muutama sentti. Maalikameraakin on jopa tarvittu.

Molemmat sarjat jatkuvat kahden viikon kuluttua. Formulat ajavat Kiinan Shanghaissa ja kaksipyöräiset Argentiinassa Termas de Rio Hondon radalla.

F1-kausiennakko 2017 – Onko Hopeanuoli liian kaukana?

21.3.2017 Formula, Moottoriurheilu

Sunnuntaina se pärähtää- Australian Melbournessa Albert Parkin puistossa alkaa uusi Formula 1-kausi ja tässä kirjoittajan ajatuksia ennen lähtövalojen sammumista.

Renkaat ova leventynet, siipiä ja auton muotoa uusittu, jotta se olisi nopeampi ja vaikeammin ajettava. Ainakin testit lupaavat hyvää, sillä Kimi Räikkösen nopein aika testeissä oli kolme sekuntia nopeampi, kuin Lewis Hamiltonin paalupaikka-aika Barcelonan radalla. Mercedes ja Ferrari lähtevät suosikkeina alkavaan kauteen ja itse odotan loistavaa kilpailua kahden huipputallin välillä.

Valtteri Bottas on saanut tilaisuuden täyttää potentiaalinsa Hamiltonin tallitoverina saksalaistallissa, joten mahdollisuudet uran avausvoittoon ovat olemassa. Kenties näemme suomalaisten kaksoisvoiton. Mercedes talli ja ennen kaikkea Hamilton lähtevät lievästi suurimipina suosikkeina kauteen. En ylläty, jos Lewis juhlii sunnuntaina voittoa.

Ferrari on harpannut paljon auton kehittämisessä ja viime kauden heikkouksia on korjattu. Sebastian Vettelin ei tarvitsisi enään kiukutella, kun huonot päivät vähenee. Kimi Räikkösellä on myös uskoa tallin kokonaisvaltaiseen menestykseen. Ferrarin paluu huipulle olisi tasaisen kauden nimissä toivottavaa

Red Bull-talli on vahvoilla sarjan kolmanneksi huipputalliksi, niin tasainen ja voittoihin kykenevä on parivaljakko Daniel Ricciardo-Max Verstappen. Ricciardo tulee luultavammin voittamaan, mutta hän voisi juoda shamppanjan sijasta mehua kengästä. Max-poika tekee kilpailuista viihdyttäviä ja hän on oma suosikkini MM-sarjan pronssitilalle.

Viime kaudella neljänneksi valmistajien sarjassa päätynyt Force India ajaa tänä vuonna huomiota herättävässä pinkissä. Sergio Perez on saanut tallikaverikseen ranskalaisen Esteban Oconin, joka kuuluu Mercedes-tallin junioriohjelmaan. Ocon osoitti loppukauden kilpailuissa kypsää ajamista ja hänen kehittymistä on kiintoisaa seurata. Mikäli auto on saatu tehtaalla hyvään kuosiin, tämä talli on yllätysvalmis ja Sergio Perez voisi olla ensimmäinen meksikolainen gp-voittaja sitten Pedro Rodriguezin?

Williams-talli on luisunut lievään alamäkeen, mutta pisteistä tullaan tänäkin vuonna taistelemaan yhtä kovaa, kuin ennenkin. Myös heidän tehtaallaa Growessa ovat kaikki tehneet parhaansa ja taustalle saatiin kova paluumuuttaja, kun Paddy Lowe tuli tekniseksi johtajaksi pitkäaikaisen Pat Symondsin tilalle. Tekniset johtajat vastaavat formulatallissa auton kehittämisestä. Felipe Massa pyörsi lopettamispäätöksensä ja opettaa kanadalaiselle Lance Strollille F1-auton perusajamista. Onneksi harjoitusjaksot ovat tätä varten, että Stroll saa tärkeää käytännön oppia. Hänet hankittiin talliin taitojen, eikä rikkaan isänsä ansiosta.

McLarenilla ja Hondalla mikään ei tunnu toimivat, heillä oli ongelmia testeissä ja kierrokset jäivät vähiin. Huhut kertovat paluusta Mercedeksen koneisiin. On jopa puhuttu riidoista heidän kesken. Yksi sana: Kärsivällisyys, menenstys ei tule 1-3 vuodessa, vaan se on pitkäjänteisen työn tulos. Fernando Alonson ura voi päättyä tähän kauteen, joten belgialaiseen Stoffel Vandoorneen kannattaa ladata odotukset. Hyvänä päivänä molemmat autot tulevat pisteille.

Renault jatkaa pitkää työtä kohti paluuta kärkitallien joukkoon. Jolyon Palmerin parantuneet otteet syksyllä palkittiin jatkosopimuksella, eikä britti taida vähempään työtyä. Hän haluaa kehittyä lisää. Nico Hülkenberg lähti hakemaan uusia haasteita ja saksalaisella on halu päästä palkintopallille. Häneltä puuttuu podium-sijoitus.

Toro Rosso jatkaa tutulla kuskikaksikolla Carlos Sainz-Daniil Kyjat. He ovat ajaneet paljon kierroksia, joista on paljon apua. Onko heistä jopa palkintopallille? Ehkä, jos olosuhteet ovat erikoiset. Molemmat ovat kokeneita, joten aika alkaa olla junnutallissa kypsä.

Viime kauden yllätystulokas Haas jatkaa hyväksi osoittautunutta yhteistyötä Ferrarin kanssa. Romain Grosjean on luottomies ja vaikka hän itse uskookin paikkaan Maranellon punaisissa. Itse olen tämän suhteen hiukan epäileväinen. Ranskalaisen täytyy paikan saadakseen ajaa loistavasti. Kevin Magnussen on hänen tallkaverinaan ja tanskalsella voi pahimmassa tapauksessa olla käsillä viimeinen kausi. Nyt on se hetki osoittaa taidot, tai muuten ajot jatkuvat esimerkiksi Amerikassa.

Sauberilla on rahaongelmia ja se näkyy sponsorien vähyydessä. Ei se mitään, jokainen piste on tärkeä ja niitä Ruotsin Marcus Ericsson ja Saksan Pascal Wehrlein metsästävät kynsin ja hampain. Tallia johtava Monisha Kaltenborin on jo osoittanut johtajan taitonsa eli hän on varikolla muutakin, kuin nainen. Hän on ollut tallin eri tehtävissä jo kahdenkymmenen vuoden ajan, joten kokemuksesta on hyötyä.

Muistakaa laittaa herätyskellot soimaan.

Rallitähti on syttynyt

21.2.2017 Urheilu

Viikonlopun kovin uutinen ei ole Kaisa Mäkäräisen pronssi ampumahiihdon MM-kisoista vaan Kalle Rovanperän voitto Mikkelin SM-rallissa.

Ruotsin MM-rallin vuonna 2001 voittaneen Harri Rovanperän pojan suoritus oli ilmiömäinen, hän hallitsi rallia täydellisesti rengasrikosta huolimatta ja voitti uran ensimmäisen SM-rallin. Kalle sai AKK-Motorsportilta, joka vastaa autokilpailujen säännöistä Suomessa erikoisluvan osallistua ralleihin alaikäisenä. Hän on jo voittanut kahdesti Latvian sarjan mestaruuden. Ei ole ihme, että jo nyt puhutaan debyytistä MM-sarjassa.
Näin Kalle ajoi viikonloppuna.

Jääkiekon SM-liigassa tuomarit tekivät selvän virheen, kun hyväksyivät Tapparan Henri Haapalan maalin Ilvestä vastaan. Kuvista käy selvästi ilmi, että kiekko ei koskaan ollut lähelläkään maalia. Toiseksi, miksi he eivät soittaneet videotuomarille asian varmistamiseksi. Tämä pisti jo epäilemään salaliittoteorioita Tapparan suosimisesta.

Ehkä tuomareille voisi antaa suurnnusohjelmilla varustattuja tabletteja avuksi tarkistuksia varten.

Saksan Laura Dahlmeier voitti yhteensä viisi kultaa Itävallan Hochfilzenissä käydyissä ampumahiihdon MM-kisoissa. Yhdysvallat sai menenstystä, kun Susan Dunklee oli yhteislähtökilpailun toinen, jo aiemmin Lowell Bailey voitti kultaa miesten normaalimatkalla. Kaisa Mäkäräinen hiihti viimeisen lenkin kovaa ja ohitti Tsekin Gabriela Koukalovan. Ja kotisohvilla hypittiin onnesta, tosin minä en pomppinut. Kaisalle voisin antaa vinkiksi nopeuttaa ampumista. Ei sitä hutia tarvitse pelätä.

Formula E-sarja palasi talvitauolta Buenos Airesin kilpailulla. Lucas Di Grassin auto suti lähdössä ja Sebastien Buemi otti jo alussa kärkipaikan, jonka hän piti autonvaihdon jäkeenkin ruutulipulle. Keskijoukossa nähtiin viihdyttävää taistelua, joten siinä mielessä kilpailu oli hyvää seurattavaa. Buemi on voittanut kaikki kolme ajettua osakilpailua. Toiseksi ajoi Jean-Eric Vergne ja kolmaDs oli paalulta lähtenyt Di Grassi.
Pisteissä Buemin johto Di Grassiin kasvoi 29 pisteeseen. Seuraava kilpailu ajetaan Meksikossa 1. huhtikuuta, joten sitä ei tarvitse niin pitkään odottaa.

Parhaillaan on menossa rattikelkkailun MM-kisat Saksassa. Ne niputan yhteen ensi viikolla.

Sakkoja, sakkoja

31.10.2016 Formula, Moottoriurheilu

Meksikon Grand Prix:ssä tunnelma ainakin oli kohdillaan, sillä se välittyi tietokoneruudun kautta huoneeseen.

Kilpailun sisältö noudatti perinteistä kaavaa. Mercedes-talli otti jälleen kaksoisvoiton ja Lewis Hamilton piti mestaruustaiston elossa, ero Nico Rosbergiin on nyt 19 pistettä. Puhutuin tilanne nähtiin lopussa Red Bull-kaksikon ja Sebastian Vettelin välillä. Max Verstappen oikaisi ensimmäisessä mutkassa ohittaessaan Vettelin, eikä antanut pyynnöistä huolimatta sijoitusta takaisin. Vettel vaihtoi ajolinjaa jarrutuksessa ja sai palkintona kymmenen sekunnin aikasakon ja putosi lopulta viidenneksi. Max sai oikaisusta viiden sekunnin rangaistuksen ja hollantilainen pudotettiin neljänneksi. Tallitoveri, hymynaama Daniel Ricciardo nousi näin ollen kolmanneksi.
Kaiken kukkuraksi Ricciardo työnsi tarkoituksella Vettelin sivuun radan neljännessä kaarteessa, jotta Verstappen saisi palkintopallisijoituksen, aikamoista tiimipeliä. Onneksi Max sai rangaistuksen hölmöstä rikkeestään.

Entäs suomalaiset? Kimi Räikkönen ei saanut keskikovia renkaita toimimaan ja oli kuudes ja Valtteri Bottas oli kahdeksas. Kisan parhaisiin anteihin kuuluivat Felipe Massan ja Sergio Perezin kamppailu yhdeksännestä sijasta, jossa kokenut Massa oli parempi.

Seuraavien viikkojen ajan puhutaan paljolti tuomariston toiminnasta, minkä ihmeen takia rangaistukset jaetaan epämääräisesti? Esimerkiksi Hamilton ja Verstappen eivät eilisessä kisassa saaneet sanktioita selvistä rikkeistä tai mikäli saivat, niin vasta kisan jälkeen? Hamilton oikaisi ensimmäisellä kierroksella, eikä hän saanut mitään rangaistusta. Olen jo aikaisemmin puhunut kuljettajien suosimisesta sekä pysyvistä tuomareista.
Jokaisessa urheilumuodossa on oltava puolueettomia tuomiota, niin myös kilpa-autoilussa ja pysyvät tuomarit antaisivat oikeudenmukaisia rangaituksia heti.

Kahden viikon päästä voidaan Brasiliassa nähdä Nico Rosbergin mestaruusjuhlat.