Selaat arkistoa kohteelle formulat.

Kumman vika?

12.11.2018 Formula, Moottoriurheilu, Urheilu

Brasilian Grand Prix oli vahvasti menossa Max Verstappenin nimiin, niin hyvin hollantilainen oli lähtenyt kilpailuun ohittaen startissa Lewis Hamiltonin, Valtteri Bottasin, Sebastian Vettelin ja Kimi Räikkösen. Kaikki muuttui kierroksella 44, kun hän osui Esteban Oconin Force Indiaan ja pyörähti. Tuomaristo langetti ranskalaiselle 10 sekunnin aikasakon. Maxin autosta hajosi pohjalevy. Verstappen myös näytti kuuluisaa käsimerkkiä.

Hamilton pääsi ohittamaan Verstappenin Red Bullin ja pystyi säästelemään nerokkaasti renkaitaan, mikä takasi brittiläiselle kauden 10. voiton. Verstappen oli pettynyt toiseen sijaansa ja purkasi tuntojaan voimasanoin radiossa. Kimi Räikkönen kävi kolmannesta sijasta taistelua Daniel Ricciardoa ja Bottasta vastaan ja onnistui pitämään molemmat takanaan. Näin espoolainen nousi podiumille – aurinkolasit päällään. Merceses varmisti samalla valmistajien mestaruuden.

Seremonioiden jälkeen Verstappen kävi tuuppimassa kolmesti Oconia varikkotiloissa – kuten Michael Schumacher teki David Coulthardille Belgian osakilpailussa 1998. Kansainvälinen autoliitto FIA antoi tästä kaksi päivää yhdyskuntapalvelua.
Uusintakuvien perusteella Oconin olisi kannattanut päästää Max edelleen, hän kun yritti vain päästä samalle kierrokselle, eikä hänellä ollut osaa eikä arpaa voiton suhteen. Tämän perusteella voisi pitää Oconia syyllisenä ja samaan yltyy F1-forumin kirjoittelijat. Toisaalta Verstappen ei antanut Oconille tarpeeksi tilaa.

Sosiaalisessa mediassa vilisee salaliittoteorioita Mercedesin auttamisesta. Oconin talli, kun ajaa saksalaismerkin koneella. Sky Sportsin kommentaattori Martin Brundlekin totesi myös näin kilpailun jälkeen. Poleemiikkia tästä riittää talven ratoksi joten i rest my case.
Kahden viikon päästä ajetaan kauden viimeinen osakilpailu Abu Dhabissa.

Uutisia. Kaksinkertaisen maailmanmestarin Emerson Fittipaldin pojanpoika Pietro on nimetty Haas-tallin varakuljettajaksi. Fittipaldin suvusta formula ykkäsiä ovat ajaneet Emersonin veli Wilson sekä Wilsonin poika Christian. Robert Kubica on kerännyt tarvittavan määrän rahaa ja mikäli oikea käsi toietaan kestäväksi, niin sympaattinen puolalainen saattaa palata kilpakuljettajaksi kahdeksan vuoden tauon jälkeen.

Urheilukimara

2.10.2018 Formula, Koripallo

Venäjän Grand Prix Sotshissa jätti karvaan maun formulafaneille, myös ei-suomalaisille. Valtteri Bottas päästi tallimääräyksellä Lewis Hamiltonin edelleen kierroksella 25. Oliko tähän edes tarvetta ottaen huomioon britin suuren johdon MM-sarjassa? Ei sanon minä.

Muutenkin kisa oli värittömän oloinen. Molemmista Ferrari-kuljettajista ei ollut haastajiksi. Vettel kolmas ja Räikkönen neljäs. Päivän kuljettaja ansaistusti Max Verstappen. Teini-ihme nousi joukon perältä viidenneksi ja olisi voinut päästä podiumille, mikäli olisi ainoan pysähdyksensä tehnyt muutamaa kierrosta suunniteltua aikaisemmin. Kunniamaininnan saa myöas Sauberin Charles Leclerc, joka ajoi komeasti seitsemänneksi ja ohittamalla alkuvaiheilla näyttävästi Haasin Kevin Magnussenin.

Mestaruus on jo selvä, joten nautitaan kauden viimeisistä kilpailuista. Heti ensi sunnuntaina ajetaan suosikkiratoihini kuuluvalla Suzukalla Japanissa. S-mutkat, Degner-kaarre, Lusikkamutka, 130R sekä viimeinen shikaani. Oi, mitä paikkoja ajaa ajopeleissä.

Sitten muihin aiheisiin. Golfin klassinen reikäpelikilpailu Ryder Cup päättyi Euroopan voittoon Pariisissa. Eurooppalaisten parhaita olivat nelinpelissä onnistuneet Francesco Molinari ja Tommy Fleetwood. Edeltävän viikon PGA-kilpailun voittaneella Tiger Woodsilla el peli kulkenut. Kahden vuoden kuluttua kilpaillaan Yhdysvalloissa ja tuolloin ”jenkit” ovat vahvoilla.

Naisten koripallon maailmanmestaruuskilpailuissa yksi oli ylitse muiden. Yhdyvallat otti historiansa 10:nnen mestaruuden näytöstyyliin voittamalla Australian lukemin 73-56. He eivät häninneet kertaakaan turnauksessa. Turnauksen parhaaksi pelaajaksi valittiin Breanna Stewart.

Hopeanuolen kiiltoa

18.9.2018 Formula, Indycar, Jalkapallo

lSingaporen iltavalot saivat formulafanin ruudun äärellä väsyksiin, niin tylsä oli kilpailu. Lewis Hamilton ratkaisi voiton jo lauantain huikealla paalupaikkakierroksella, mikä oli kolme sekuntia nopeampi viime vuoteen verrattuna. Tosin aikoja ei voida verrata, sillä rataa oli lyhennetty kaksi mentriä.
Hamiltonin perässä toiseksi ajoi Max Verstappen ja Sebastian Vettel oli kolmas. Vettelin voittotaistelun mokasi talli väärällä rengasvalinnalla, sillä hyperperhmeät eivät kestäneet mitenkään katuradalla. Suomalaiset tulivat perätysten maaliin sijoilla neljä ja viisi. Muuten tästä kilpailusta ei ole kerrottavaa – poislukien Force Indian kuljettajien Sergio Perezin ja Esteban Oconin kolaria avauskierroksella. Hamiltonin johto MM-sarjassa on jo 40 pistettä, kun ajamatta on kuusi kilpailua.
Kilpailutapahtumia mielenkiintoisemmaksi nousi Kimi Räikkösen ja Charles Leclercin välinen tallivaihdos. Tulevaisuuden lupaus tulee espoolaisen tilalle Ferrarille. Kimi lähtee kahdeksi vuodeksi Sauberille ja todennäköisesti lopettaa vuonna 2020.

Indycar-kauden päätös Sonoman radalla ei oli myös tylsähkön oloinen. Ryan Hunter-Reay ajoi paalulta voittoon ja viidennen mestaruutensa ottanut Uuden-Seelannin Scott Dixon ajoi ilman turhaa riskinottoa toiseksi. Indy 500-voittaja Will Power oli kolmas. Mestaruudessa kamppailleen Alexander Rossin kilpailu meni piloille lähdössä hajonneen etusiiven vuoksi. Ganassi-talli otti historiansa 12. tallimestaruuden. Dixonin edellä kaikkien aikojen mestaruustaulukossa on vain A. J Foyt seitsemällä mestaruuudella ja neljän mestaruuden miehiä Indycarissa ovat Mario Andretti, Sebastien Bourdais ja Dario Franchitti. Kaikki legendoja.

Loppuun vielä sananen jalkapallosta. Kaikkien aikojen paras ruotsalainen, kulttipelaaja Zlatan Ibrahimovic teki uransa 500. ammattilaismaalinsa nk. ninjapotkulla Los Angeles Galaxylle Toronto FC:tä vastaan. Manchester United voitti Valioliigassa Watfordin ja Cristiano Ronaldo teki Juventukselle maalin. Että sillä lailla sitten.

Kimi meni jäätelölle…

28.8.2018 Formula, Indycar

Sehän oli ketjureaktio! Nimittäin avausmutkan kolari Belgian Grand Prix:ssä. Renault’n Nico Hülkenbergin tuuppaa Fernando Alonson McLarenin lentoon ja Charles Leclercin Sauber meni tuhannen päreiksi. Onneksi Halo-turvakaari suojeli monacolaista. Kuski selvisi ja turvakaaresta lähti maalia. Lopettamisilmoituksen tehneen Alonson kuukausi oli muutenkin synkkä. Span keskeytyksen lisäksi häneltä vietiin WEC-sarjan voitto Silvertstonessa, sillä Toyota-auton pohjasensori oli sääntöjenvastainen.

Daniel Ricciardo osui Kimi Räikkösen oikeaan takarenkaaseen ja molempien kilpailu päättyi siihen. Kimi sinnitteli kierrokselle kahdeksan ja hymyilevä australalainen ajeli kierrokselle 31. Räikkösen viikonloppu meni pieleen joa aika-ajoissa, kun häntä ei päästetty radalle aika-ajon ratkaisevan osion lopussa. Talli perusteli tapausta bensiinin loppumisella. Fanit pitivät selitystä pötypuheena ja syyttivät tallia Vettelin suosimisesta – jälleen kerran. Tässä pähkinä purtavaksi. Menikö Kimi lähimmälle jäätelökioskille haastattelujen jälkeen?

Muuten kilpailu oli tylsä. Sebastian Vettel ajoi helppoon voittoon Lewis Hamiltonin tullessa toiseksi. Max Verstappen villitsi hollantilaisyleisön kolmannella sijallaan. Heitä oli paljon, onhan Max hollantilainen vaikka onkin Belgiassa syntynyt. Herkästä kolaroijasta on kasvamassa tulevaisuuden supertähti. Valtteri bottas hyödynsi Mercedes-moottorinsa tehot ja raivasi tiensä joukon perältä neljänneksi. Hienoin ohitus nähtiin legendaarisessa Eau Rougessa, kun hän jätti taakseen Toro Rosson Brendon Hartleyn.
Vettel kavensi Hamiltonin pistejohdon 17:sta ja ensi sunnuntaina Monzassa voidaan nähdä suuri kansanjuhla, mikäli Vettel voittaa tifosojen edessä.

Viikon sisällä ajettiin kaksi Indycar-sarjan kilpailua ovaaleilla. Kärkikaksikko vaihtui molemmissa, sillä Poconossa voittoon ajanut Alexander Rossi oli lauantaina toinen ja Will Power otti Gatewayn radalla voiton, kun hän edeltävällä viikolla ajoi toiseksi. Scott Dixon ajoi molempien kilpailujen kolmanneksi ja hänellä on vahva etu mestaruuteen, kun kaksi kilpailua on ajamatta. Kummassakin kilpailussa Rossi ja Power jahtasivat toisiaan kummankin ottaessa varikkokäynnin yhteydessä kärkipaikan. Ensi sunnuntaina ajetaan Portlandin moottoriradalla. Poconon kilpailun onnettomuudessa jalkansa loukanneelle Robert Wickensille kilpa-autoilun yhstävät ovat toivottaneet pikaista paranemista ja hän todennäköisesti palaa auton rattiin ensi keväänä.

Kesäloman aika

31.7.2018 Formula, Indycar

Formula 1:sten MM-sarja lähtee kesälomille Lewis Hamiltonin 24 pisteen MM-johdossa. Saksan Hockenheimissa Sebastean Vettelin voitto näytti varmalta, kunnes iski sade ja saksalainen ajautui radalta ulos kotiyleisönsä edessä. Pettymys korostui kirosanoin talliradiossa.
Mercedes talli reagoi muuttuneisiin olosuhteisiin tuomalla Hamiltonin sisään ja kas kummaa, hän onkin kilpailun kärjessä lähdettyään matkaan ruudusta 14. Turva-auton poistuttua Valtteri Bottas haastaa Hamiltonia voitosta, kunnes radiossa pyydetään häntä pysymään kakkostilalla. Kimi Räikkönenkin totteli tallimääräystä, kun antoi Vettelin mennä kohti voittoa ennen hänen keskeytystään. Hamilton-Botaas-Räikkönen on kolmen kärki.

Unkarissa Hamilton ajoi muilta karkuun lähdössä, joten Vettel ja Bottas kamppailivat kakkostilasta. Bottasilta kuitenkin kuluivat renkaat loppuun ja hän osuu Vetteliin hajottaen etusiipensä kilpailun lopussa. Eikä tässä vielä kaikki – Nastolan lahja maailmalle osuu hajonneella autollaan vielä Red Bullin Daniel Ricciardoon ja saa kymmenen sekunnin aikasakon. Tämän kilpailun yllättäjä oli kuudenneksi ajanut Toro Rosson Pierre Gasly.

Asetelmat syksyä varten ovat selvät, Hamilton ja Vettel ratkaisevat mestaruudet suomalaisten toimiessa apukuskin roolissa eli eivät kyseenalaista tallin etua, kun kyseessä on ykköskuljettaja. Tallimääräykset ovat kritiikistään olennainen osa autokilpailuja. Kilpapyöräilyssäkin tallilla on ykköskuljettaja ja apuajajia.
Suomalaisille voitto suodaan, jos mestaruustaisto on ohi ennen viimestä kilpailua. Muuten Maamme-laulua soitetaan ensi vuoden puolella F1-kisoissa.

Mid-Ohion Indycar-kilpailussa taktiikkapeli oli avainasemassa. Paalulta lähtenyt Alexander Rossi pitäytyi kahden pysähdyksen kilpailussa, kun muuta joutuivat vaihtamaan kolmen pysähdyksen rykäisyyn. Ohituksia tarjonneessa kilpailussa ei tarvittu turva-autoa, mikä teki sunnuntai-iltapäivästä sujuvan paikalla tulleelle yleisölle.
Rossi ajoi kauden toiseen voittoonsa, toiseksi ajoi erinomaista tulokaskautta ajava Robert Wickens ja kolmanneksi tuli Penske-tallin Will Power. Kun neljä kilpailua on jäljellä, Scott Dixon johtaa Rossia 46 pisteen erolla. Seuraavan kerran ajetaan kolmen viikon kuluttua Poconon ovaalilla.

God save the Ferrari…

10.7.2018 Formula, Indycar

Britannian GP:n alkuvaiheet povasivat Sebastian Vettelille helppoa voittoa, kun Kimi Räikkönen oli ensimmäisissä kaarteissa kolaroinut kotiyleisön suosikkiin Lewis Hamiltoniin. Räikkönen sai tlanteesta ansaitusti 10 sekunnin aikasakon, jonka hän kärsi varikkopysähdyksellään.
Kuitenkin turva-auton vierailu toi kilpailuun uutta luonnetta. Ensin Marcus Ericsson ajoi ulos kierroksella 31 ja uusintastartin jälkeen Romain Grosjean ja Carlos Sainz kolaroivat Copse-kaarteessa. Toisen uusintalähdön jälkeen Vettel puolusti johtoaan Valtteri Bottasta ja Hamiltonia vastaan. Saksalainen otti kauden neljännen voittonsa. Hamilton nousi joukon hänniltä toiseksi ja Räikkönen rangaistuksestaan huolimatta ajoi kolmanneksi.
Vettel ja Ferrari jatkavat MM-sarjan kärjessä.

Kilpailu herätti kuitenkin pohdiskeltavaa. Minkä vuoksi kuljettajille annetaan radalla tapahtuvista rikkeistä eripituista rangaistuksia? Vettel sai Ranskassa Bottakseen osumisesta viiden sekunnin aikasakon, nyt Kimi sai kymmenen. Eikös pitäisi kaikille antaa samankokoiset rangaistukset rikkeen mukaan, Mitä kovempi radalla tapahtuva rike on, sen tuntuvampi rangaistus.
Mervedes talli oli myös tiennyt Silverstonen radan syövän renkaita. Samaa oli Hamilton valitellut radiossa. Minkä vuoksi Bottasta ei otettu turva-auton aikana sisään uusia renkaita varten? Tämä vei nastolalaiselta mahdollisuuden palkintopallisijaan.

Nyt on kahden viikon huili ja sitten formulat palaavat Hockenheimin radalle kahden vuoden tauon jälkeen.

Indycar-sarjan ovaalikilpailu Iowassa oli koosteenkin perusteella mukavanoloista menoa. Etenkin ylempi ajolinja osoittautui nopeammaksi reitiksi mailin mittaisella radalla. Josef Newgarden hallitsi avauspuoliskoa, mutta lopulta ruutulipulle keltaisten heiluessa voittajaksi ajoi James Hinchcliffe. Toiseksi ajoi Spencer Pigot ja Takuma Sato. Scott Dixon jatkaa pistejohdossa, vaikka ajoi 12:sta. Toisin, kuin F1:ssä. Indycar-sarjassa kaikki maaliinpäässeet saavat pisteitä. Tämä oli myös tapetilla viime viikon F1-pamppujen kokouksessa. Itse en ole ehdotuksen kannalla. Pisteet kuuluu ansaita.

Red Bull juhli kotiradalla, Saksa kotiin

3.7.2018 Formula, Jalkapallo

Itävallan GP:ssä pääosaan nousivat tekniikan ja etenkin renkaiden kestvyys lämpimissä olosuhteissa. Alkuvaiheessa näytti Lewis Hamiltonin voiton tulevan helpolla, mutta hän joutui renkaiden kulumisen hillitsemään ajamistaan. Red Bull-kaksikko Daniel Ricciardo-Max Verstappen tekivät omat pysähdyksensä virtuaalisen turva-auton aikana. Tämä laitettiin päälle, kun Nico Hülkenberg Renault savausi yhtä näyttävästi, kuin juhannussauna.

Kierroksella 14 Valtteri Bottaksen autosta petti vaihdelaatikko ja C Moren selostaja Niki Juuselalta (parempi futiksessa) paloi käämit. Mikäli saisin jutella 10 minuuttia Nikin kanssa. Se olisi mielenkiintoista, sillä kunnioitan hänen työtään.
Ricciardon vasen takarengas meni kilpailun kuluessa rakoille ja hän joutui tekemään ylimääräisen pysähdyksen varikolle. Hetkeä myöhemmin Renault-moottorista hävisi tehot ja samaan aikaan Brendon Hartleykin sai parkeerata Toro Rosso-autonsa radan varteen. Hamilton oli tässä vaiheessa jahtaamassa Sebastian Vetteliä, kunnes hänenkin Mersustaan vaihdelaatikko sanoit sopimuksensa irti.

Max Verstappen sen sijaan säästeli renkaitaan ja ajoi kontrolloidusti uransa neljänteen voittoon. Kimi Räikkönen jäi Maxista 1,8 sekunnin päähän ja Sebastian Vettel toi oman Ferrarinsa kolmantena maaliin. Haas-talli ajoi uransa parhaan kilpailun. Romain Grosjean neljäs ja Kevin Magnussen viides. McLarenin Fernando Alonso oli lopulta kahdeksas, vaikka alkuvaiheessa mateli viimeisimpien joukossa. Suoertulokas Charles Leclerc näytti jälleen kypsän miehen otteita ja toi Sauberille pisteitä ollen yhdeksäs. Tallikaveri Marcus Ericsson tuli 10:nneksi. Vettel siirtyi pisteen erolla MM-sarjan kärkeen, mutta tilanne voi muuttuä jälleen ensi sunnuntaina ajettana Britannian GP:n myötä.

Was ist passiert? (Mikä hätänä?) Tuo kysymys nousi mieleeni, kun Saksa putosi jalkapallon maailmanmestaruuskilpailuista. Kotiinlähdön varmisti Etelä-Korean lohkovaiheen viimeisessä ottelussa 2-0 voitollaan. Olisko joukkueella motivaatio-ongelmia, kun ryhmä on kokenut paljon menestystä viimeisten vuosien aikana? Sopivaa pelitaktiikka ei taidettu löytää ja peli oli jopa sekavan oloista. Kaikesta huolimatta Joachim Löw saa jatkaa valmentajana johtaen Die Manschaftin kohti vuoden 2020 EM-kisoja.

Tällaista tällä kertaa.

Formuloita ja vapareita

26.6.2018 Formula, Indycar, Jalkapallo

Eteläisessä Ranskassa sijaitseva Paul Ricardin rata toimi Formula 1-sarjan kilpailupainkkana 28 vuoden tauon jälkeen. Vuoden 2018 muistetaan Sebastian Vettelin ja Valtteri Bottaksen ensimmäisen kierroksen kolarista, josta saksalainen sai viiden sekunnin aikasakon. Ensimmäisellä kierroksella kilpailun joutuivat keskeyttämään toisiinsa osuneet Pierre Gasly ja Esteban Ocon.
Kilpailun ohituksista suurin osa nähtiin takasuoran shikaanissa, näiden ansiosta Vettel nousi joukon hänniltä viidenneksi ja Kimi Räikkönen kestävien renkaidensa ja uransa alkuvaihdeiden nopeutta hyödyntäen kolmanneksi. Bottaksen epäonni jatkui varikolla, kun tunkki putosi. Komeasti aika-ajoissa kahdeksanneksi ajanut ja jäämiehen vahva korvaajaehdokas Charles Leclerc ei saanut Sauberistaan parasta irti, mutta 10:s sija on hieno saavutus.

Fernado Alonso palasi arkeen upean Le Mans-voittonsa jälkeen, McLaren ei millään toiminut ja kohtalona oli jäädä pisteiden ulkopuolelle. Alonso osoitti turhautumistaan jälleen värikkäällä radioviestillä. Espanjalainen alkaa olla turhautuneen oloinen, joten lähteminen formuloista ei olisi yllätys.

Persoonattomalla radalla, jota reunustavat räikeät Sini-punaiset asvalttiturva-alueet, ajetun kilpailun voitti ylivoimaisesti Lewis Hamilton, joka kasvatti MM-johtoaan 14 pisteeseen. Räikkösen edelle palkintopallille ehti Max Verstappen. Bottas sai kuusi pistettä olemalla seitsemäs. Maaliin tultiin virtuaalisen turva-auton alla, kun Lance Strollin Williams-autosta räjähti rengas kymmenen kierrosta ennen loppua. Ensi sunnuntaina ajetaan Itävallassa. Tämän kisan palkintojenjakoa ei tietenkään MTV halunnut näyttää, vaikka kilpailu tuli myös ilmaiskanavallaan. Sitä, kun halutaan kovasti mainostaa C Morea. Nykyaikaa…

Road American Indycar-kilpailussa Josef Newgarden oli ylivoimainen ja hän sai kauden kolmannen voittonsa. Silti hän on pisteissä neljäntenä, kun Scott Dixonin varikkotaktiikka toimi nappiin ja tuli maaliin kolmantena. tosin tähän vaikuttaa myös Indy 500:n kolmas tila, sillä kyseisestä kilpailusta jaetaan kaksinkertaiset pisteet. Ryan Hunter-Reay ajoi kolmanneksi kilpailussa, mikä tarjosi mies-miestä vastaan taistelua, kuten vanhaan hyvään aikaan F1:ssäkin. Uusinta on katsomisen arvoinen. Kokonainen kisalähetys julkaistaan Youtubessa torstaina. Seuraava Indy-kisa ajetaan 8. heinäkuuta lyhyellä Iowan ovaalilla.

Gary Lineker oli jälleen oikeassa. Jalkapalloa pelataan 90 minuuttia ja lopulta Saksa voittaa. Lauantain MM-ottelussa Ruotsia vastaan Die Manschaft joutui vajaamiehiseksi, kun Jerome Boateng sai punaisen kortin. Lisäajalla Toni Kroos laukoi upean vapaapotkumaalin, jonka ansiosta saksalaiset nousivat 0-1 tappiosta 2-1 voittoon. Unglaublich.

Nukkumatti kävi formulakisoissa

11.6.2018 Formula, Indycar, Moottoriurheilu

Herranen aika sentään. Tämä ajatus oli päässäni Kanadan GP:n jälkeen, tämä siis negatiivisessa mielessä. Kilpailu oli umpitylsä, sillä Kärkikolmikko Sebastian Vettel, Valtteri Bottas ja Max Verstappen ajoivat lähdöstä maaliin ilman minkäänlaista uhkaa ruutulipulle. Palkintopallisijat ratkaistiin jo lauantain aika-ajoissa. Avauskierroksella tapahtunut Lance Strollin ja Brendon Hartley kolari sekä Charles Leclercin ohitus Fernando Alonsosta toivat edes vähän ”äksöniä”. Alonso joutui myöhemmmin keskeyttämään tekniseen vikaan.
Nolon mokan aiheutti huippumalli, joka heilutti ruutulippua kierrosta liian aikaisin. Tälle tylsyydelle on tehtävä jotain, muuten katson kilpailut jälkilähetyksenä.
Vettel johtaa MM-sarjaa vain pisteen erolla Lewis Hamiltoniin, kun kausi jatkuu juhannuksena Ranskan Paul Ricardin radalla.

Viikon sisällä ajettiin Indycar-sarjassa kolme kilpailua ja ne tarjosivat sentään kunnon kilvanajoa sekä taktista peliä. Kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Detroitin ensimmäisen lähdön voitti Scott Dixon ja taoisen lähdön voiton otti Ryan Hunter-Reay, joka nopeilla kierroksillaan ajoi Alexander Rossin kantaan, mikä johti hänen virheeseen Belle Islen katuradan kolmannessa mutkassa. Kyseisen kilpailun humoristisin tilanne oli turva-auton osuma seinään lämmittelykierrokselle lähdettäessä.
Texasin ovaalilla viime lauantaina nähtiin renkaita kuluttava kilpailu, jossa varikkokäynnit osoittivat tärkeytensä. Toki myös tiukkaa kilvanajoa nähtiin, mikä kelpasi paikan päälle saapuneille. Voiton otti Dixon, joka oli hänelle jo Indycar-uran 43. Toiseksi ajoi Simon Pagenaud ja kolmas tässä 600 mailin kilpailussa oli Alexander Rossi. Pistetaulukossa kolmen kärki on Dixon, Rossi, Will Power. Seuraava kilpailu ajetaan kesäkuun 24. Road American radalla.

Formula E-sarjassa ajettiin kilpailu Sveitsin Zürichissä, mikä oli ensimmäinen ratakilpailu käkikellomaassa 64 vuoteen. Kilpailua väritti ylinopeudet keltaisten lippujen aikana, mutta ohituksia kuitenkin nähtiin. Audin Lucas Di Grassi voitti ennen Sam Birdiä. Kolmanneksi ajoi Belgian Jerome D’Ambrosio. Ranskan Jean-Eric Vergnen pistejohto Birdiin on 23 pistettä ja mestaruusjuhlia vietetään kuukauden kuluttua New Yorkin Brooklynissa.

Tulevana viikonloppuna ajetaan legendaarinen Le Mansin 24 tunnin ajo. Tällä kertaa Toyotalla on todellakin voiton paikka, he kun ovat ainoa tehdastiimi. Fernando Alonso on myös mukana, kuten myös Juan Pablo Montoya ja Jenson Button. Montoya voi voitollaan nousta edesmenneen Grahan Hillin seuraksi kilpa-ajajaksi, joka on voittanut autourheilu kolme arvostetuinta kilpailua eli Monacon Grand Prix:n, Indy 500:n sekä Le Mansin.

Aussien juhlaa

29.5.2018 Formula, Indycar

Monacon Grand Peix kuuluu kolmen arvostetuimman autokilpailun joukkooon. Tosin tämän vuoden kilpailu ei jäänyt mieleen, kuin puuduttavana unilääkkeenä.

Lähtöruudun neljä ensimmäistä kuljettajaa eli Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas ajoivat sopuisasti maaliin autojaan säästellen. Kilpailun viihdyttävimmät hetket tarjosivat Max Verstappen ohituksillaan ja Sauberin Charles Leclercin osuma Brendon Hartleyn Toro Rossoon muutama kierros ennen maalia. Tilanteeessa ei otettu edes turva-autoa radalle, vaan se korvattiin virtuaalisella, mikä hidastaa autot tiettyyn nopeuteen. Tätä voisi verrata nopeusrajoituksiin, joita maanteillä on noudatettava. Verstappen lähti viimeisestä ruudusta kilpailuun romutettuaan autonsa lauantain harjoituksissa. Hän kuitenkin kokosi itsensä, ohitteli hitaimpiaan ja oli lopulta 9:s.

Lewis Hamilton johtaa MM-sarjaa 14 pisteen erolla Vetteliin, kun kahden viikon päästä ajetaan suosikkiradallani, Kanadan Montrealissa.

Toinen klassikkokilpailu eli Indianapoliksen 500 mailin ajo tarjosi ohituksia ja ulosajoja. Vasta kierroksella 48 nähtiin ensimmäissen kerran turva-auto, kun Takuma Sato ja James Davison kolatoivat. Muita nimekkäitä keskeyttäjiä olivat uransa viimeisen kilpailun ajanut Danica Patrick ja brasilialaiset Helio Castroneves ja Tony Kanaan.
Kilpailun ratkaisu nähtiin neljä kierrosta ennen maalia, kun polttoaineen riittävyyden kanssa taktikoineet britit Stefan Wilson ja Jack Harvey kaarsivat varikolle. Näin Penske-tallin Will Power sai kärkipaikan ja repäistyä eron paalulta lähteneeseen Ed Carpenteriin. Powerista tuli ensimmäinen australialainen Indy 500:n voittaja. Carpenter oli toinen ja kolmanneksi ajoi Scott Dixon. Viime vuoteen verrattuna kilpailu ei ollut ihan niin dramaattinen. Tähän saattoi myös vaikuttaa Fernando Alonson vierailu ja Saton ja Castronevesin upea taistelu voitosta.

Sarjapisteissä Power siirtyi kärkeen kahden pisteen erolla neljänneksi sijoittuneeseen Alexander Rossiin. Kolmanneksi sijoittunut Scott Dixon on viidentenä vain 25 pisteen päässä, joten Indycar-kausi osoittaa jälleen merkkejä tasaisuudesta. Heti ensi viikonloppuna ajetaan kaksi kilpailua Detroitissa.

19. päivä ajettu Berliinin Formula E-kilpailu taisi olla kauden tylsimpiä tähän mennessä ohituksistaan huolimatta. Audi otti kaksoisvoiton isäntämaan Daniel Abtin johdolla. Hänen ja Lucas Di Grassin jälkeen kolmanneksi tuli kohti mestaruutta ajava Jean-Eric Vergne. Sähköformulat ajavat Sveitsin Zürichissä kesäkuun 10. päivä.