Selaat arkistoa kohteelle formulat.

God save the Ferrari…

10.7.2018 Formula, Indycar

Britannian GP:n alkuvaiheet povasivat Sebastian Vettelille helppoa voittoa, kun Kimi Räikkönen oli ensimmäisissä kaarteissa kolaroinut kotiyleisön suosikkiin Lewis Hamiltoniin. Räikkönen sai tlanteesta ansaitusti 10 sekunnin aikasakon, jonka hän kärsi varikkopysähdyksellään.
Kuitenkin turva-auton vierailu toi kilpailuun uutta luonnetta. Ensin Marcus Ericsson ajoi ulos kierroksella 31 ja uusintastartin jälkeen Romain Grosjean ja Carlos Sainz kolaroivat Copse-kaarteessa. Toisen uusintalähdön jälkeen Vettel puolusti johtoaan Valtteri Bottasta ja Hamiltonia vastaan. Saksalainen otti kauden neljännen voittonsa. Hamilton nousi joukon hänniltä toiseksi ja Räikkönen rangaistuksestaan huolimatta ajoi kolmanneksi.
Vettel ja Ferrari jatkavat MM-sarjan kärjessä.

Kilpailu herätti kuitenkin pohdiskeltavaa. Minkä vuoksi kuljettajille annetaan radalla tapahtuvista rikkeistä eripituista rangaistuksia? Vettel sai Ranskassa Bottakseen osumisesta viiden sekunnin aikasakon, nyt Kimi sai kymmenen. Eikös pitäisi kaikille antaa samankokoiset rangaistukset rikkeen mukaan, Mitä kovempi radalla tapahtuva rike on, sen tuntuvampi rangaistus.
Mervedes talli oli myös tiennyt Silverstonen radan syövän renkaita. Samaa oli Hamilton valitellut radiossa. Minkä vuoksi Bottasta ei otettu turva-auton aikana sisään uusia renkaita varten? Tämä vei nastolalaiselta mahdollisuuden palkintopallisijaan.

Nyt on kahden viikon huili ja sitten formulat palaavat Hockenheimin radalle kahden vuoden tauon jälkeen.

Indycar-sarjan ovaalikilpailu Iowassa oli koosteenkin perusteella mukavanoloista menoa. Etenkin ylempi ajolinja osoittautui nopeammaksi reitiksi mailin mittaisella radalla. Josef Newgarden hallitsi avauspuoliskoa, mutta lopulta ruutulipulle keltaisten heiluessa voittajaksi ajoi James Hinchcliffe. Toiseksi ajoi Spencer Pigot ja Takuma Sato. Scott Dixon jatkaa pistejohdossa, vaikka ajoi 12:sta. Toisin, kuin F1:ssä. Indycar-sarjassa kaikki maaliinpäässeet saavat pisteitä. Tämä oli myös tapetilla viime viikon F1-pamppujen kokouksessa. Itse en ole ehdotuksen kannalla. Pisteet kuuluu ansaita.

Red Bull juhli kotiradalla, Saksa kotiin

3.7.2018 Formula, Jalkapallo

Itävallan GP:ssä pääosaan nousivat tekniikan ja etenkin renkaiden kestvyys lämpimissä olosuhteissa. Alkuvaiheessa näytti Lewis Hamiltonin voiton tulevan helpolla, mutta hän joutui renkaiden kulumisen hillitsemään ajamistaan. Red Bull-kaksikko Daniel Ricciardo-Max Verstappen tekivät omat pysähdyksensä virtuaalisen turva-auton aikana. Tämä laitettiin päälle, kun Nico Hülkenberg Renault savausi yhtä näyttävästi, kuin juhannussauna.

Kierroksella 14 Valtteri Bottaksen autosta petti vaihdelaatikko ja C Moren selostaja Niki Juuselalta (parempi futiksessa) paloi käämit. Mikäli saisin jutella 10 minuuttia Nikin kanssa. Se olisi mielenkiintoista, sillä kunnioitan hänen työtään.
Ricciardon vasen takarengas meni kilpailun kuluessa rakoille ja hän joutui tekemään ylimääräisen pysähdyksen varikolle. Hetkeä myöhemmin Renault-moottorista hävisi tehot ja samaan aikaan Brendon Hartleykin sai parkeerata Toro Rosso-autonsa radan varteen. Hamilton oli tässä vaiheessa jahtaamassa Sebastian Vetteliä, kunnes hänenkin Mersustaan vaihdelaatikko sanoit sopimuksensa irti.

Max Verstappen sen sijaan säästeli renkaitaan ja ajoi kontrolloidusti uransa neljänteen voittoon. Kimi Räikkönen jäi Maxista 1,8 sekunnin päähän ja Sebastian Vettel toi oman Ferrarinsa kolmantena maaliin. Haas-talli ajoi uransa parhaan kilpailun. Romain Grosjean neljäs ja Kevin Magnussen viides. McLarenin Fernando Alonso oli lopulta kahdeksas, vaikka alkuvaiheessa mateli viimeisimpien joukossa. Suoertulokas Charles Leclerc näytti jälleen kypsän miehen otteita ja toi Sauberille pisteitä ollen yhdeksäs. Tallikaveri Marcus Ericsson tuli 10:nneksi. Vettel siirtyi pisteen erolla MM-sarjan kärkeen, mutta tilanne voi muuttuä jälleen ensi sunnuntaina ajettana Britannian GP:n myötä.

Was ist passiert? (Mikä hätänä?) Tuo kysymys nousi mieleeni, kun Saksa putosi jalkapallon maailmanmestaruuskilpailuista. Kotiinlähdön varmisti Etelä-Korean lohkovaiheen viimeisessä ottelussa 2-0 voitollaan. Olisko joukkueella motivaatio-ongelmia, kun ryhmä on kokenut paljon menestystä viimeisten vuosien aikana? Sopivaa pelitaktiikka ei taidettu löytää ja peli oli jopa sekavan oloista. Kaikesta huolimatta Joachim Löw saa jatkaa valmentajana johtaen Die Manschaftin kohti vuoden 2020 EM-kisoja.

Tällaista tällä kertaa.

Formuloita ja vapareita

26.6.2018 Formula, Indycar, Jalkapallo

Eteläisessä Ranskassa sijaitseva Paul Ricardin rata toimi Formula 1-sarjan kilpailupainkkana 28 vuoden tauon jälkeen. Vuoden 2018 muistetaan Sebastian Vettelin ja Valtteri Bottaksen ensimmäisen kierroksen kolarista, josta saksalainen sai viiden sekunnin aikasakon. Ensimmäisellä kierroksella kilpailun joutuivat keskeyttämään toisiinsa osuneet Pierre Gasly ja Esteban Ocon.
Kilpailun ohituksista suurin osa nähtiin takasuoran shikaanissa, näiden ansiosta Vettel nousi joukon hänniltä viidenneksi ja Kimi Räikkönen kestävien renkaidensa ja uransa alkuvaihdeiden nopeutta hyödyntäen kolmanneksi. Bottaksen epäonni jatkui varikolla, kun tunkki putosi. Komeasti aika-ajoissa kahdeksanneksi ajanut ja jäämiehen vahva korvaajaehdokas Charles Leclerc ei saanut Sauberistaan parasta irti, mutta 10:s sija on hieno saavutus.

Fernado Alonso palasi arkeen upean Le Mans-voittonsa jälkeen, McLaren ei millään toiminut ja kohtalona oli jäädä pisteiden ulkopuolelle. Alonso osoitti turhautumistaan jälleen värikkäällä radioviestillä. Espanjalainen alkaa olla turhautuneen oloinen, joten lähteminen formuloista ei olisi yllätys.

Persoonattomalla radalla, jota reunustavat räikeät Sini-punaiset asvalttiturva-alueet, ajetun kilpailun voitti ylivoimaisesti Lewis Hamilton, joka kasvatti MM-johtoaan 14 pisteeseen. Räikkösen edelle palkintopallille ehti Max Verstappen. Bottas sai kuusi pistettä olemalla seitsemäs. Maaliin tultiin virtuaalisen turva-auton alla, kun Lance Strollin Williams-autosta räjähti rengas kymmenen kierrosta ennen loppua. Ensi sunnuntaina ajetaan Itävallassa. Tämän kisan palkintojenjakoa ei tietenkään MTV halunnut näyttää, vaikka kilpailu tuli myös ilmaiskanavallaan. Sitä, kun halutaan kovasti mainostaa C Morea. Nykyaikaa…

Road American Indycar-kilpailussa Josef Newgarden oli ylivoimainen ja hän sai kauden kolmannen voittonsa. Silti hän on pisteissä neljäntenä, kun Scott Dixonin varikkotaktiikka toimi nappiin ja tuli maaliin kolmantena. tosin tähän vaikuttaa myös Indy 500:n kolmas tila, sillä kyseisestä kilpailusta jaetaan kaksinkertaiset pisteet. Ryan Hunter-Reay ajoi kolmanneksi kilpailussa, mikä tarjosi mies-miestä vastaan taistelua, kuten vanhaan hyvään aikaan F1:ssäkin. Uusinta on katsomisen arvoinen. Kokonainen kisalähetys julkaistaan Youtubessa torstaina. Seuraava Indy-kisa ajetaan 8. heinäkuuta lyhyellä Iowan ovaalilla.

Gary Lineker oli jälleen oikeassa. Jalkapalloa pelataan 90 minuuttia ja lopulta Saksa voittaa. Lauantain MM-ottelussa Ruotsia vastaan Die Manschaft joutui vajaamiehiseksi, kun Jerome Boateng sai punaisen kortin. Lisäajalla Toni Kroos laukoi upean vapaapotkumaalin, jonka ansiosta saksalaiset nousivat 0-1 tappiosta 2-1 voittoon. Unglaublich.

Nukkumatti kävi formulakisoissa

11.6.2018 Formula, Indycar, Moottoriurheilu

Herranen aika sentään. Tämä ajatus oli päässäni Kanadan GP:n jälkeen, tämä siis negatiivisessa mielessä. Kilpailu oli umpitylsä, sillä Kärkikolmikko Sebastian Vettel, Valtteri Bottas ja Max Verstappen ajoivat lähdöstä maaliin ilman minkäänlaista uhkaa ruutulipulle. Palkintopallisijat ratkaistiin jo lauantain aika-ajoissa. Avauskierroksella tapahtunut Lance Strollin ja Brendon Hartley kolari sekä Charles Leclercin ohitus Fernando Alonsosta toivat edes vähän ”äksöniä”. Alonso joutui myöhemmmin keskeyttämään tekniseen vikaan.
Nolon mokan aiheutti huippumalli, joka heilutti ruutulippua kierrosta liian aikaisin. Tälle tylsyydelle on tehtävä jotain, muuten katson kilpailut jälkilähetyksenä.
Vettel johtaa MM-sarjaa vain pisteen erolla Lewis Hamiltoniin, kun kausi jatkuu juhannuksena Ranskan Paul Ricardin radalla.

Viikon sisällä ajettiin Indycar-sarjassa kolme kilpailua ja ne tarjosivat sentään kunnon kilvanajoa sekä taktista peliä. Kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Detroitin ensimmäisen lähdön voitti Scott Dixon ja taoisen lähdön voiton otti Ryan Hunter-Reay, joka nopeilla kierroksillaan ajoi Alexander Rossin kantaan, mikä johti hänen virheeseen Belle Islen katuradan kolmannessa mutkassa. Kyseisen kilpailun humoristisin tilanne oli turva-auton osuma seinään lämmittelykierrokselle lähdettäessä.
Texasin ovaalilla viime lauantaina nähtiin renkaita kuluttava kilpailu, jossa varikkokäynnit osoittivat tärkeytensä. Toki myös tiukkaa kilvanajoa nähtiin, mikä kelpasi paikan päälle saapuneille. Voiton otti Dixon, joka oli hänelle jo Indycar-uran 43. Toiseksi ajoi Simon Pagenaud ja kolmas tässä 600 mailin kilpailussa oli Alexander Rossi. Pistetaulukossa kolmen kärki on Dixon, Rossi, Will Power. Seuraava kilpailu ajetaan kesäkuun 24. Road American radalla.

Formula E-sarjassa ajettiin kilpailu Sveitsin Zürichissä, mikä oli ensimmäinen ratakilpailu käkikellomaassa 64 vuoteen. Kilpailua väritti ylinopeudet keltaisten lippujen aikana, mutta ohituksia kuitenkin nähtiin. Audin Lucas Di Grassi voitti ennen Sam Birdiä. Kolmanneksi ajoi Belgian Jerome D’Ambrosio. Ranskan Jean-Eric Vergnen pistejohto Birdiin on 23 pistettä ja mestaruusjuhlia vietetään kuukauden kuluttua New Yorkin Brooklynissa.

Tulevana viikonloppuna ajetaan legendaarinen Le Mansin 24 tunnin ajo. Tällä kertaa Toyotalla on todellakin voiton paikka, he kun ovat ainoa tehdastiimi. Fernando Alonso on myös mukana, kuten myös Juan Pablo Montoya ja Jenson Button. Montoya voi voitollaan nousta edesmenneen Grahan Hillin seuraksi kilpa-ajajaksi, joka on voittanut autourheilu kolme arvostetuinta kilpailua eli Monacon Grand Prix:n, Indy 500:n sekä Le Mansin.

Aussien juhlaa

29.5.2018 Formula, Indycar

Monacon Grand Peix kuuluu kolmen arvostetuimman autokilpailun joukkooon. Tosin tämän vuoden kilpailu ei jäänyt mieleen, kuin puuduttavana unilääkkeenä.

Lähtöruudun neljä ensimmäistä kuljettajaa eli Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas ajoivat sopuisasti maaliin autojaan säästellen. Kilpailun viihdyttävimmät hetket tarjosivat Max Verstappen ohituksillaan ja Sauberin Charles Leclercin osuma Brendon Hartleyn Toro Rossoon muutama kierros ennen maalia. Tilanteeessa ei otettu edes turva-autoa radalle, vaan se korvattiin virtuaalisella, mikä hidastaa autot tiettyyn nopeuteen. Tätä voisi verrata nopeusrajoituksiin, joita maanteillä on noudatettava. Verstappen lähti viimeisestä ruudusta kilpailuun romutettuaan autonsa lauantain harjoituksissa. Hän kuitenkin kokosi itsensä, ohitteli hitaimpiaan ja oli lopulta 9:s.

Lewis Hamilton johtaa MM-sarjaa 14 pisteen erolla Vetteliin, kun kahden viikon päästä ajetaan suosikkiradallani, Kanadan Montrealissa.

Toinen klassikkokilpailu eli Indianapoliksen 500 mailin ajo tarjosi ohituksia ja ulosajoja. Vasta kierroksella 48 nähtiin ensimmäissen kerran turva-auto, kun Takuma Sato ja James Davison kolatoivat. Muita nimekkäitä keskeyttäjiä olivat uransa viimeisen kilpailun ajanut Danica Patrick ja brasilialaiset Helio Castroneves ja Tony Kanaan.
Kilpailun ratkaisu nähtiin neljä kierrosta ennen maalia, kun polttoaineen riittävyyden kanssa taktikoineet britit Stefan Wilson ja Jack Harvey kaarsivat varikolle. Näin Penske-tallin Will Power sai kärkipaikan ja repäistyä eron paalulta lähteneeseen Ed Carpenteriin. Powerista tuli ensimmäinen australialainen Indy 500:n voittaja. Carpenter oli toinen ja kolmanneksi ajoi Scott Dixon. Viime vuoteen verrattuna kilpailu ei ollut ihan niin dramaattinen. Tähän saattoi myös vaikuttaa Fernando Alonson vierailu ja Saton ja Castronevesin upea taistelu voitosta.

Sarjapisteissä Power siirtyi kärkeen kahden pisteen erolla neljänneksi sijoittuneeseen Alexander Rossiin. Kolmanneksi sijoittunut Scott Dixon on viidentenä vain 25 pisteen päässä, joten Indycar-kausi osoittaa jälleen merkkejä tasaisuudesta. Heti ensi viikonloppuna ajetaan kaksi kilpailua Detroitissa.

19. päivä ajettu Berliinin Formula E-kilpailu taisi olla kauden tylsimpiä tähän mennessä ohituksistaan huolimatta. Audi otti kaksoisvoiton isäntämaan Daniel Abtin johdolla. Hänen ja Lucas Di Grassin jälkeen kolmanneksi tuli kohti mestaruutta ajava Jean-Eric Vergne. Sähköformulat ajavat Sveitsin Zürichissä kesäkuun 10. päivä.

Formulatylsyys

15.5.2018 Formula, Indycar

Espanjan Grand Prix:n viihdyttävin hetki koetiin lähdössä, kun kolmannessa mutkassa Romain Grosjean yritti jatkaa pyörähsyksen jälkeen. Renkaat sutivat sen verran paljon, että Toro Rosson Pierre Gasly ja Renault’n Nico Hülkenberg eivät nähneet eteensä ja kolaroivat Haas-auton kanssa.
Lewis Hamilton hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin ja voitti toisen kerran peräkkäin. Valtteri Bottas teki tallikaverilleen palveluksen, eikä päästänyt Max Verstappenia edes lähellekään. Niin hyviä kierroksia Nastolalainen ajoi. Red Bull-kuljettaja tuli kolmanneksi, vaikka auto kärsi pieniä vaurioita osuttuaan Lance Strollin Williamsiin virtuaalisen turva-autojakson päätyttyä.

Ferrari mokasi Sebastian Vettelin varikkopysähdyksen pitämällä häntä liian pitkään varikolla. Tarkoituksena oli välttää osuma Sergio Perezin kanssa, mutta se toimi Bottasin eduksi kakkospaikan arvoisesti. Vettel tuli maaliin neljäntenä. Erinomaisesti ajoi Haas-tallin Kevin Magnussen sijalle kuusi ja toisen kerran peräkkäin pisteille kymmeneksi ajanut tulokas Charles Leclerc Sauberilla. Mclarenin Fernando Alonso ajoi kahdeksanneksi, mikä oli hyvä suoritus kotiyleisön edessä. Viime Viikolla hän voitti kestävyysajon MM-sarjan Span kilpailun Toyotalla.
Hamilton johtaa Vetteliä pisten 95-78. Seuraavaksi ajetaan legendaarinen Monacon Grand Prix. Mainittakoon, että perjantain harjoituksissa oli mukava nähdä ruudun välityksellä paluun seitsemän vuoden tauon jälkeen tehneen Robert Kubican ajoa.

Indycar-sarja jatkui Indianapolisin GP-radalla lauantaina. Will Power sai erinomaisen startin paalupaikalta, mutta turva-auto tuli avauskierroksen päätteeksi radalle, kun Jordan King, Simon Pagenaud, Spencer Pigot ja Takuma Sato kolaroivat. Ensiksi mainitut osuivat toisiinsa toisessa kaarteessa ja jälkinmäisessä Pigotin auto lähti ilmojen teille sikaanissa. Hän osui näyttävän hypyn jälkeen Saton Kylkeen. Uusintalähdössä Robert Wickens ohitti Sebastien Bourdais’n ja nousi toiseksi.

Ensimmäisellä varikkokäynnillä kuljettajat saivat autoihinsa pehmeän seoksen renkaan, mikä osoittautui käytännölliseksi. Wickens ja Power kävivät viihdyttävää kamppailua kärjessä. Ratkaisu koettiin viimeisellä pysähdyksellä. Power ohitti Wickens varikkosuoralla ja piti johtopaikkansa loppuun asti. Scott Dixon ohitti vielä kanadalaisen täydentäen nousunsa ruuduta 18 sijalle kaksi. Wickensin oli tyytyminen kolmanteen sijaan.

11:sta maaliin tullut Josef Newgarden jatkaa pistejohdossa. Alexander Rossi on toisena kahden pisteen päässä ja voittoon ajanut Power kuudentena.

Monacon GP-viikonloppuna ajetaan myös legendaarinen Indy 500.

Hamilton Bakun sankari

30.4.2018 Formula, Indycar

Azerbaidzanin Bakun katuradalla nähtiin vimmevuotiseen tapaan dramaattinen kilpailu. Heti lähdössä tapahtui, sillä Kimi Räikkönen osui kolmannessa kaarteessa Esteban Oconin Force Indiaan, johon hänen kilpailunsa päättyi. Myös Sergei Sirotkin joutui keskeyttämään avauskierroksella. Räikkönen kävi varikolla vaihtamassa autoon uuden etusiiven. Samoin teki McLarenin Fernando Alonso.

Pitkään näytti, että Sebastian Vettel ajaa helppoon voittoon, ikävä kyllä hän tuli varikolle vasta 30. kierroksella. Tämän ansiosta Valtteri Bottas siirtyi kärkeen. Kilpailu sai uuden käänteen, kun 40. kierroksella Daniel Ricciardo ja Max Verstappen kolaroivat pääsuoralla. Bottas ehti varikolle juuri, ennen turva-auton kutsumista radalle. Red Bull-kuljettajien kolaria, kun vilkaisi uusintana, niin huomasin Verstappen vaihtaneen ajolinjaa kahdesti, mitä ei säänöissä katsota läpi sormien. Turva-auto pysyi odotettua pidempään radalla, kun Romain Grosjean osui muuriin. Ranskalaisen auton renkaat olivat vielä viileitä.

Kun vihreä lippu heilui, niin jäljellä oli viisi kierrosta. Sebastian Vettel yritti ohitusta, mutta hänen renkaansa lukkiutuivat. Vain kaksi kierrosta myöhemmin Valtteri Bottas ajoi radalla olleen hiilikuitupalan yli ja oikea takarengas meni puhku. Radiosta kuului ”Oh my God”, Herranen aika.
Lewis Hamilton ajoi kauden avausvoittoonsa ja Räikkönen nousi lopulta toiseksi oltuaan avauskierroksen jälkeen sijalla 12. Tähän auttoi muiden epäonni ja Kimi hymyili haastattaelussa. Sergio Perez toi Force Indiansa kolmanneksi ja tämä sai tallin riehaantumaan onnesta varikolla.
Voiton myötä Hamilton siirtyi neljän pisteen MM-johtoon ennen Vetteliä. Seuraavan kerran ajetaan kahden viikon päästä Espanjan Barcelonassa.

Alabaman Barber Motorsports Parkissa saatiin viime maanantaina päätökseen kauden neljäs Indycar-kilpailu. Sateinen sää oli tehnyt ajamisesta hankalaa, joten kilpailua ei saatu sunnuntaina läpivietyä. Maanantaina loppuun ajettu 50 minuutin osio ei tarjonnut mielestäni jännittävää ajoa, tosin Sebastien Bourdais’n voitto suli loppuvaiheilla tehtyyn varikkopysähdykseen. Josef Newgarden voitti, toiseksi ajoi Ryan Hunter-Reay oli toinen ja James HInchcliffe kolmas. Newgarden johtaa sarjaa 13 pisteellä Alexander Rossiin. Sarja jatkuu 12. toukokuuta Indiananpolisin GP:llä.

Pariisin Formula E-kilpailua dominoi lähdöstä maaliin Jean-Eric Vergne, jonka voitto oli jo kolmas viidessä kilpailussa. Lucas Di Grassi tuli toiseksi ja sai bonuspisteen nopeimmasta kierroksesta. Saksan Andre Lottererin autosta tehot hävisivät ja Di Grassin lisäksi hänen ohitseen tuli Sam Bird, joka osui Techeetah-tallin kuljettajan autoon. Bird ylitti maaliviivan kolmella pyörällä. Lottererin sijoitus oli lopulta kuudes. Vergnen johto on 31 pidtettä Di Grassiin nähden, joten ranskalaisella on hyvät mestaruusaumat. Seuraava kilpailu ajetaan 19. toukokuuta Berliinissä.

Viikonlopun Formulakooste

16.4.2018 Formula, Indycar

Kiinan Shanghain radalla ajettiin mielenkiintoinen kauden kolmas Formula 1-osakilpailu. Sebastian Vettel käänsi valojen sammuttua Kimi Räikkösen eteen ja piti paalupaikkansa ensimmäseen kaarteeseen tullessa. Vettelin johtopaikka meni varikkopysähdyksen aikana, kun Valtteri Bottas ohitti hänet.

Kilpailu sai kuitenkin uuden käänteen, kun Toro Rosson Brendon Hartley ja Pierre Gasly kolaroivat toisiinsa ja turva-auto kutsuttiin radalle. Molemmat Red Bull-autot kutsuttiin varikolle ja Daniel Ricciardo ja Max Verstappen saivat autoihinsa pehmeät renkaa. Verstappen hölmöili kilpailunsa, kun hän hiusneulassa osui Vettelin Ferrariin. Ricciardo hyödynsi kisavauhtinsa ja ohitti edelläolevat kuljettajansa, myös Valtteri Bottaksen. Ricciardo otti näin kauden avausvoittonsa ennen Bottasta ja Räikköstä. Vettel jatkaa sarjakärjessä yhdeksän pisteen erolla ennen Lewis Hamiltonia. Seuraavan kerran ajetaan kahden viikon päästä Azerbaidzanin Bakun katuradalla.

Indycar-sarjan Long Beachin kilpailussa nähtiin ohituksia etenkin ensimmäisessä kaarteessa. Lähdössä Graham Rahal osui Simon Pagenaud’n autoon ja sai tempustaan varikonläpiajonrangaistuksen. Sebastien Bourdais’n osalta kilpailu meni pilalle viimeisessä kaarteessa kolarointiin. Paalulta lähtenyt Alexander Rossi hyödynsi erinomaisesti turva-auton poistuttua uusintalähdöt ja ajoi voittoon Long Beachissä. Will Power tuli toiseksi ennen Ed Jonesia.
Rossi johtaa pisteissä ennen Josef Newgardenia, kun kausi jatkuu jo ensi sunnuntaina Barber Motorsports Parkin radall Alabamassa.

Sähköformulasarja Formula E:n Rooman kilpailu tarjosi jälleen kerran ohituksia ja tiukkoja tilanteita. Ruotsin Felix Rosenqvistin kilpailu päättyi puolessavälissä tekniseen vikaan ja Lucas Di Grassi yritti kovasti löytää ohituspaikkaa Sam Birdistä, mutta ei onnistunut. Ero maalissa oli 0,9 sekuntia brittikuljettajan hyväksi. Saksan Andre Lotterer ajoi kolmanneksi. Ranskan Jean-Eric Vergne johtaa sarjaa 18 pisteen erolla Birdiin. Lauantaina 28. päivä huhtikuuta ajetaan Pariisissa.

Formulat autotalliin…

28.11.2017 Formula, Kelkkailu, Moottoriurheilu

Formula 1-kauden päätös Abu Dhabissa ei tarjonnut jännitystä ollenkaa, tuntui kuin autot olisivat ajaneet sulassa sovussa maaliin. Valtteri Bottas voitti kolmannen kerran urallaan ja palkintopallilla soitettiin maamme-laulua. Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel nousivat hänen seurakseen suihkuttelemaan…. makeaa juomaa. Abu Dhabi on Arabiemiraattien konservaativinen puoli, joten siellä alkoholin tarjoileminen on kielletty. Kimi Räikkönen tuli neljänetenä maaliin, mutta hänen kilpailunsa oli mitäänsanomaton. Hän sanoi haastattelussa ajaneensa yksinäistä kilpailua.

Kausi oli kokonaisuuteen nähden laimea. Lewis Hamiltonin meno syksyllä oli väsyttävän tylsää, mutta hän silti ansaitsee uransa neljännen maailmanmestaruuden. Molemmat suomalaiset olivat talliensa selviä kakkoskuljettajia. Etenkin Räikkönen, kun hänelle ei annettu edes mahdollisuutta voittaa. Tästä todisteena käy Monaco, jossa hän päästi Vettelin edelleen varikkopysähdyksellään, vaikka hän lähti paalupaikalta. Ensi kausi on luultavimmin hänen viimeisensä. Valtteri Bottaksen kohdalla voitot lisäävät itseluottamusta, mikä voi auttaa ensi kaudella. Toivottavasti talli antaa hänellekin yhtä hyvän auton. Se on kylmä totuus, että kärkitalleissa on historian saatossa suosittu toisen kustannuksella sitä parempaa kuljettajaa.

Kilpailun jälkeen julkistettiin sarjan uusi logo, joka kaupallisista asioista vastaavan Sean Bratchessin mukaan sopii nk. some-sukupolvelle. Logo tuo ensimmäisenä mieleen videopelit ja luultavimmin tv-grafiikoissakin korostuu videopelimäisyys kirkkaine väreineen. Itse pidän vanhasta tunnuksesta, siinä korostuu vauhdikkuus.

Rattikelkkailun maailmancupista on laskettu jo kolme kilpailua Pohjoi-Amerikassa. Edeltävässä Kanadan Whistlerin kilpailussa nelimeihisten voittja oli Venäjän Aleksander Kasjanov ennen Britannian Lamin Deeniä ja Saksan Nico Waltheria. Kaksimeihisten kelkassa Kanada juhli kaksoisvoittoa Chris Springin johdolla. Kolmas oli Oskars Melbärdis latviasta. Mahakelkkailussa miesten vottaja oli Korean Sungbin Yun ja naisten voittaja saksan Jaqueline Lölling. Näistä hurjista lajeista löytyy tietoa kansainvälisen kelkkailuliiton kotisivuilta.

Kelkkojen lisäksi viihdettä talveksi tuo Formula E. Sähköformuloiden ensimmäiset lähdöt ajetaan jo ensi viikonloppuna Hong Kongissa.

Vettel palautti punaiset voittoon

14.11.2017 Formula, Moottoriurheilu

Brasilian Grand Prix:n voittoratkaisu nähtiin jo heti ensimmäisessä shikaanissa, kun Sebastian Vettel oli kaasujalaltaan herkempi ja ohitti paalulta lähteneen Valtteri Bottaksen. Saksalainen ajoi upean kilpailun ja tuli varikolle oikeaan aikaan, ettei renkaat kuluneet aivan puhki. Näin kävi ikävästi nuorelle kanadalaiselle Lance Strollille kilpailun loppuvaiheilla.

Turva-auton tulo heti avauskierroksella Esteban Oconin ja Romain Grosjeanin kolarin myötä auttoi varikolta lähtenyttä Lewis Hamiltonia. Hänen Mercedes-autoonsa oli vaihdettu uudet osat lauantain aika-ajoissa sattuneen kolarin vuoksi, joten britti nousi helponlaisesti ylöspäin. Tuntui kun kaikki olisivat kumartaen antaneet ”formuloiden Tiger Woodsille” tietä. Viimeisillä kierroksilla hän oli jo Kimi Räikkösen takasiivessä kiinni, mutta ”Jäämies” sulki ohituspaikoissa oven ja piti kolmannen sijansa. Näin molemmat suomalaiset pääsivät palkintopallille.

Jäähyväiskilpailunsa kotiyleisön edessä ajanut Felipe Massa taisteli kuudennesta sijastaan kiivaasti entisen tallitoverinsa Fernando Alonson ja Force Indian Sergio Perezin kanssa. Massa kesti takaa-ajon ja sai kahdeksan pistettä. Massan poika kiitti isäänsä tiimiradion kautta, mikä oli tunteellinen hetki kaikille. Haastattelujen jälkeen Rubens Barrichello haastatteli Massaa kotiyleisön edessä pääosin portugaliksi kiittäen fanejaan tuestaan 15 kautta jatkuneen uransa aikana. Kyllä brassit ovat sympaattisia.

Nykyisten autojen nopeus tuli jälleen osoitettua, kun Red Bullin superteini Max Verstappen ajoi uusiksi virallisen rataennätyksen. Nopein kierrosaika oli 1.11,044. Tämä alittaa moottoriurheilun värikkäisiin hahmoihin kuuluvan Juan Pablo Montoyan vuonna 2004 ajaman ennätyksen neljällä sekunnin kymmenyksellä. Kun Montoya ajoi, autoissa oli vapaasti hengittävä V10-moottori.

Toro Rosso-tallilla oli jälleen moottoriongelmia, kun Brendon Hartley joutui jälleen keskeyttämään. Maalinpääsy kauden päätöskilpailussa tekisi hyvää. Ikävintä on seurata Renaultin ja tallin riitaa moottoreista, molemmat syyttäävät toisiaan viallisista laitteista. Pahimmassa tapauksessa Red Bullin kakkostallin autoja ei päästetä Abu Dhabin radalle ollenkaan.

Mahtava Marquez

Kauden päättävä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan osakilpaiu ajettin perinteiseen tapaan Espanjan Valenciassa. Kotiyleisö sai juhlittavaa kunnolla, kun Dani Pedrosa voitti kuninkuusluokan kilpailun ja Marc Marquez otti jo uransa neljännen maailmanmestaruuden. Suomen Mika Kallio oli mukana ns. villillä kortilla, mutta hän joutui keskeyttämään. Ensi vuonna hän jatkaa KTM-tallin testikuljettajana ja ajaa samalla kuusi kilpailua.

Pienimmässä eli Moto3-luokassa Patrik Pulkkinen tuli joukon viimeisenä maaliin. Kuten olen todennut F1-forumin puolella, hän tuli liian kokemattomana MM-sarjaan ja hän kerää ensi vuonna kokemusta Espanjan CEV-sarjasta. Talven aikana selitän blogissani Indycarin ja Formula E:n tapaan lyhyesti tämän kilpamuodon salat.