Selaat arkistoa kohteelle Formula.

Tansitaan susien kanssa

4.9.2017 Formula, Indycar, Koripallo

Oli hyvä päätös viettää sunnuntai-iltapäivä formuloiden sijaan koripallosta nauttien, niin tylsä oli Italian Grand Priz Monzassa.

Lähtövalojen sammuttua ja ensimmäisten kierrosten jälkeen Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas ajoivat rauhassa kaksoisvoitton ja Sebastian Vettel oli tutusti kolmas, mikä toi lohtua Ferrari-faneille eli tifosoille. Maranellon korskealla orilla oli hankala viikonloppu. Lauantain aika-ajoi vesittyi sananmukaisesti ja Hamilton tykistti parhaan kierroksen. Tällä hän sai nimminsä F1:sten paalupaikkaennätyksen. Daniel Ricciardo uusi Britannian Gp:n tempun nousemalla takaa harkituilla ohituksillaan neljänneksi. Miksei hän voisi ajaa Ferraria?

Max Verstappenilla oli jälleen epäonnea. Teinitähti kolaroi Felipe Massan kanssa ja hajotti autostaan eturenkaan. Hän kokosi itsenä ja nosti puanaisen härkänsä suosta sijoittumalla kymmenenksi. Pisteissä Hamilton johtaa Vetteliä kolmella pisteellä, kun lähdetään Aasian kiertueelle. Näissä kilpailuissa on Vettelin onnistuttava, muuten Hamilton voittaa neljännen mestaruutensa.

Watkins Glenin kosteissa olosuhteissa ajettu Indycar-kilpailu tarjosi tuttuun tapaan ohituksia, pyörähdyksiä ja taktiikkamuutoksia keltaisten heilumisen ansiosta.
Mestaruuskamppailun kannalta merkittävä käännen nähtiin vain 15 kierrosta ennen loppua, kun Josef Newgarden ja Sebastien Bourdais osuivat toisiinsa varikon ulostulossa. Kärkeen siirtyi jälleen paalulta lähtenyt Alexander Rossi, joka ei saanut helppoa kilpailua aikaiseksi – kiitos Scott Dixonin.
Uusiseelaisen takaa-ajo ei onnustunut ja näin Indycar-kausi 2016 sai 10:nnen voittajana 16 kilpailusta. Rossi otti uransa toisen voittonsa ja ensimmäisen moottoriradalla.
Dixon on mestaruussarjassa vain kolmen pisteen päässä Josef Newgardenista eikä Helio Castroneves ole, kuin 22 pisteen päässä. Nämä kolme ratkaisevat mestaruuden kauden päättävässä Sonoman kilpailussa syyskuun 17. päivä.

Kävin nauttumassa paikanpäällä Hartwall Arenassa Koripallon Em-kisoista, kun katsoin Ranskan ja Islannin välisen ottelun. Ranskan tähtipelaajat Boris Diww, Evan Fournier ja Kevin Seraphin olivat avainasemassa, kun Ranska tyylitteli lähes 40 pisteen voittoon. Islannin fanit ansaitsevat kehut komeista kannustushuudoistaan.
Susjengi on taistellut upeasti voittamalla Ranskan ja Puolan jatkoajalla ja kärsien niukan Slovenia-tappion. He ovat kiistattomasti maamme paras palloilujoukkue tällä hetkellä. Auuu…

God save the Lewis…

18.7.2017 Formula, Indycar

Mikään ei estänyt Lewis Hamiltonia ottamasta uransa viidettä voittoa Silverstonen radalla. Hän sai kruisailla rauhassa voittoon.
Avauskierroksella Daniil Kvjat ja Carlos Sainz osuivat toisiinsa ja uusinnan mukaan Sainz osui venäläiseen. Samaaa mieltä Kvjat oli myös tiimiradiossa. Kilpailun mehukkaimpiin tilanteisiin kuului myös Sauber-kuljettajien Marcus Ericsssonin ja Pascal Wehrleinin taistelu radan viimeisessä Vale-mutkassa.
Farrari teki aikamoisen taktiikkamokan, kun ajoivat liian kauan pehmeällä rengasseoksella, joka siis oli viikonloppuna se kovempi rengas. Kimin ja Sebastianin autoista petti vasen eturengas viimeisillä kierroksilla ja onneksi Räikkönen pääsi varikolle renkaanvahtoon. Vettel putosi lopulta seitsemänneksi, sillä hänen renkaansa puhkesi vain kaksi kierrosta ennen maalia. Tämä tiesi Mercedeksen kannalta hyvää valmistajien maailmanmestaruutta ajatellen.
Hamiltonin perässä toiseksi tuli Valtteri Bottas hyvällä ajolla ottaen huomioon yhdeksännen lähtöruudun ja vaihdelaatikon vaihdon. Räikkönen oli lopulta kolmas. Daniel Ricciardo teki päivän ajon ohittaen kuljettajia oikealta ja vasemmalta nousten 19. ruudusta viidenneksi. McLaren talli jäi nyt ilman pisteitä, sillä Fernando Alonson autosta hajosi moottori ja Stoffel Vandoorne oli 11. Ehkä syksy tuo parempia aikoja.
Hamilton on enään vain pisteen päässä Vettelistä, joten kesälomalle voidaan lähteä brittiläisen johtaessa MM-sarjaa.

Simon Pagenaud ei ptänyt kauaa ykköspaikkaansa Toronton Indycar-kilpailussa, vaan tallitoveri Helio Castroneves otti sen jo ensimmäisessä kaarteessa ja piti sitä 24 kierroksen ajan. Tuolloin Tony Kanaan osui pehmeästi rengasvalliin ja turva-auto tuli radalle. Kun muut kävivät varikolla, niin Jesef Newgarden oli jo tehnyt omansa ja näin Tenneseeläinen oli ottanut kärkipaikan uusintalähdössä. Newgarden kasvatti eroa tasaisesti nopeilla kierroksillaan ja hänellä oli helppo työ ottaa uransa viides voitto. Alexander Rossi nousi palkintopallille ensimmäistä kertaa sitten Indy 500-voittonsa ja kolmanneksi ajoi kotiyleisönsä edessä James Hinchcliffe.

Scott Dixon jatkaa sarjakärjessä, kun kahden viikon päästä ajetaan Mid-Ohion radalla Lexingtonissa. Newgarden on 23 pisteen sisällä Dixonista, joten hänellä on täyden mahdollisuudet maestaruuteen.

Sam Bird oli omaa luokkaansa Brooklynin satamaan kyhätyllä katuradalla, kun ajettiin kaksi Formula E-kilpailua. Britti voitti ne molemmat näytöstyyliin. Molemmat lähdöt tarjosivat tiukkoja tilanteita, kun autot pyyhälsivät läpi ahtaiden kaarteiden. Lauantaina Birdin seuraksi palkintopallille tuli kaksi ranskalaista, kun Jean-Eric Vergne oli toinen ja Stephane Sarrazin kolmas. Sunnuntaina Mahindra-tallin Felix Rosenqvist ja Nick Heidfeld ajoivat toiseksi ja kolmanneksi.
Lucas Di Grassi hyödynsi Sebastien Buemin poissaolon ja kavensi piste-eron kymmeneen. Kausi päättyy kahden viikon kuluttua Montrealissa.

Hörpyt palkintopallilla

26.6.2017 Formula, Indycar, Moottoriurheilu

Azerbaidzhanin Bakussa ajettiin tapahtumarikkain F1-osakilpailu sitten Montrealin 2014 – Puhun siis kilpailuista, joissa ei satanut kymmentä ämpärillistä vettä.

Heti avauskierroksella Valtteri Bottas ajoi kolmannen kaarteen liiaksi sisäpuolelta ja osui Kimi Räikkösen takarenkaaseen. Tuomitsen asian kilpailutilanteeksi, joten turha siitä Kimin on jälkikäteen syyttää nuorempaa suomalaista. Näin hän totesi formuloita nättävän C Moren haastattelussa.
Max Verstappenin epäonni jatkui, kun Renault-moottoriin iski tekninen vika ja alkukierrokset näytti, että jälleen Lewis Hamilton voittaa. Turva-auto vieraili useasti radalla autosta ironeiden palasten ja hyytyneen Daniil Kvjatin auton vuoksi. Ratavirkailijoilla ei tuntunut olevan kiirettä.

Toisen uusintalähtdön jälkeen rytisi enemmän, kuin Jokerien viimeisessä SM-liiga ottelussa. Force Indian Sergio Perez ja Esteban Ocon osuivat toisiinsa ja Kimi Räikkönen ajoi heidän autoistaan irronneiden renkaanpalastan päältä. Tämän seurauksena Kimin oikea eturengas meni riekaleiksi ja hänen kilpailunsa oli käytännössä ohi, vaikka hän pääsi mukaan punaisen lipun jälkeiseen uusintalähtöön. Turva-auton aikana Bottas ohtitti joukon ja asettui jonon perälle, sillä hän oli kierroksen jäljessä – nykysääntöjen mukaan kierroksella jääneet saavat ohittaa turva-auton.
Hamiilton näytti jarruttaneen tahallaan turva-auton takana, jolloin Vettel osui Mercedes-kuljettajan perään ja saksalainen tuohtui radiossa. Vain Vettel sai tilanteesta rangaistuksen ja keskustelupalstat alkoivat laulamaan.

Hamiltonin kilpailu meni piloille, kun niskatuki lähti paikoiltaan ja näiden kummallisten tapahtumien ansiosta kärjessä ajoi hymyilevä australialainen Daniel Riciardo, joka ajoi varmasti kohti uransa viidettä voittoa. Toisesta sijasta kamppailtiin viime metreille. Valtteri Bottas teki huikean nousun ja ohitti tulokas Lance Strollin maalisuoralla. Eroa heidän välillä vain 0,1 sekuntia. Stroll on osoittanut ajotaitonsa, joten voitaisiinko lopettaa ne maksukuskipuheet. Kanadalainen on jo 18-vuotias, joten Ricciardo tarjosi hänelle podiumilla shampanjaa kengästään.
Fernando Alonso ajoi yhdeksänneksi, joten McLaren sai vihdoin kauden ensimmäiset pisteensä.

Vettel ja Hamilton tulivat maaliin sijoilla neljä ja viisi, joten saksalaisen johto pisteissä on 14. Kausi jatkuu maisemiltaan kauniilla Red Bull Ringin radalla heinäkuun 8. päivä.

Wisconsinin osavaltiosta on kotoisin NFL-liigan lempijoukkueeni Green Bay Packers, mutta viikonloppuna siellä ajettiin nopeasti edennyt Indycar-kilpailu – vain kahdesi turva-auto kävi radalla.
Helio Cstroneves lähti paalulta ja ajoi ensimmäisen puolikkaan erinomaisesti. Kuitenkin tallitoveri Josef Newgarden onnistui riistämään kokeneelta brasilialaiselta johdon 14. kierroksella. Kaksikko taisteli tiukasti, kunnes 29. kierroksella Takuma Sato lipesi ulos radalta. Turva-auton aikana kuljettajat kävivät varikolla ja näiden seurauksena Ganassi-tallin Scott Dixon siirtyi kärkeen autossaan kovemmat Firestone-renkaat.

44. kierrokella Alexander Rossi ja Tony Kanaan hipaisivat toisiaan ohitustilanteessa, jolloin Kanaanin autosta hävisi pieni pala etusiipeä. Auto kaiteeseen ja toiset keltaiset liput. Uusintalähtö oli kuudn kierroksen sprintti, jonka Dixon hyödynsi parhaiten. Uusi-Seelantilainen otti kauden ensimmäisen voittonsa ja siirtyi samalla pistekärkeen. Newgarden oli toinen ennen Helio Castronevesia.

Indycar palaa ovaaliradoille heinäkuun yhdeksäntenä Iowassa.

Hyvä apuri

13.6.2017 Formula, Indycar

Montrealissa ajettu Kanadan Grand Prix oli ensimmäisiä kierroksia lukuunottamatta tylsä. Viihdettä tarjosi taistelu neljännestä sijasta kolmikon Sergio Perezin, Esteban Oconin ja Sebastian Vettelin välillä. Vettelin etusiipi hajosi avauskierroksella ja hän joutui käymään varikolla. Tämän jälkeen aloitti takaa-ajon 18. sijalta ja tallin taktikoinnin avustamana hän raivasi tiensä neljännelle sijalle.

Kimi Räikkösen kilpailu ei millään onnistunut. Vauhti oli kateissa ja loppuvaiheilla oli jarruongelmia, jotka Vettel käytti omaksi hyödykseen takaa-ajoa tehdessään. Vai oliko jarruissa vikaa? Taas nostettiin esiin salaliittoteorioita jarrujen tahallisesta kopeloinnista.
Ei hyvää päivää. Räikkönen on Ferrarilla samassa asemassa, kun Rubens Barrichello Michael Schumacherin valtakaudella eli hän auttaa Vetteliä kohti maailmanmestaruutta. Samaa tekee Valtteri Bottas, joka turvasi Mercedekselle kaksoisvoiton. Lewis Hamilton varmisti voittonsa käytännössä jo aika-ajojen paalupaikallaan ja upean lähdön saaneen Max Verstappenin ilo kesti vain hetken. Red Bull-autoon iski tekninen vika kierroksella 12. Daniel Ricciardo joi samppanjaa kengästään kolmannen sijansa kunniaksi.

MM-pisteissä Hamilton kavesi eronsa Vetteliin nähden 12 pisteeseen ja meno jatkuu samanlaisena juhannuksensa Azerbaidzanin Bakussa.

Texas Motor Speedwayn ovaalilla ajettiin Indycar-kilpailu lauantai-iltana paikallista aikaa. Charlie Kimball lähti paalupaikalta toiminnantäyteiseen kilpailuun. Ranskan Tristan Vautier johti joukkoa ensimmäiseen turva-auton vierailuun saakka. Alexander Rossi jäi Scott Dixonin ja Tony Kanaanin väliin ja lipui seinään. Paalumies Kimballin kilpailu päättyi varikolle teknisen vian saattelemana. Suurin osa kilpailusta oli nipussa ajamista tai keltaisten kippujen heilumista, sillä radalla nähtiin useista kolareita. Ed Carpenteri teki jopa täyden 360:n asteen pyörähdyksen.
Ruutulipulle tuli lopulta yhdeksän autoa turva-auton perässä. Will Power otti kauden toisen voittonsa ja juhli voittoaan tyytyväisenä. Toiseksi ajoi Tony Kanaan ennen Simon Pagenaudia. Pistekärjessä on Scott Dixon. Seuraavaksi Indycar-sarja ajaa Elkhart Lakessa Road American moottoriradalla juhannuksena.

Berliinin Formula E-kilpailut tarjosivat kaksijakoiset tunnelmat. Molemmat lähdöt olivat ohituksia täynnä ja Lauantai oli loistava päivä Mahinra-tallille. Felix Rosenqvist otti uransa ensimmäisen voiton ja podiumilla kuultiin pitkästä aikaa Du gamla du fria, Ruotsin kansallishymni. Lucas Di Grassin taistelu mestaruudesta jatkuu mahtavan toisen sijan myötä ja Nick Heidfeld oli kolmannen kerran perättäin kolmas. Sebasten Buemi oli viides, mutta hänet hylättiin alhaisten rengaspaineiden vuoksi.
Sunnuntaina Buemi unohti hylkäyksensä ja sijoittui toiseksi. Hän nousi voittajaksi, kun ruutulipulle ensimmäisenä tullut Rosenqvist sai kymmenen sekunnin aikasakon vaarallisesta varikolta päästämisestä. Di Grassi täydensi viikonloppuaan kolmannella sijoituksella.
Buemi jatkaa pistejohdossa, kun seuraavat kaksi lähtöä ajetaan New Yorkissa. Tämä avaa Di Grassille mahdollisuuden kuroa eroa umpeen, sillä sveitsiläinen jää pois Saksassa ajettavan kestävyysajon MM-sarjan (FIA WEC) osakilpailun vuoksi.

Entäs jääkiekko? Onnea Pittsburgh Penguins ja Olli Määttä Stanley Cupin johdosta. Olen kunnostautunut aktiivisena NHL-kirjoittajana ja viimeisimmässä jutussa käsittelen Colorado Avalanchen surkeaa kautta.

Rahal nopein Detroitissa

6.6.2017 Formula, Indycar

Indycar-sarja jatkui Detroitin osakilpailulla, johon kuului kaksi lähtöä lauantaina ja sunnuntaina. Lauantain kilpailuun paalulta lähti Graham Rahal, jonka taktiikkana oli suoriutua kilpailusta kahdella varikklkäynnillä. Suurin osa kuljettajista tyytyi kolmeen pysähdykseen. James Hinchciffen kilpailu oli päättyö heti pyörähdykseen radan toisessa mutkassa, mutta kanadalainen pääsi jatkamaan matkaansa.
Belle Islen katuradalla nähtiin tiukkaa taistelua sijoituksista, eikä turva-auton vierailulta vältytty. Kierroksella 25 Conor Daly ja Charlie Kimball kolaroivat radan kolmannessa kaarteessa, eikä Daly saanut autoaan käyntiin.

Kun vihreä lippu heilui jälleen 31. kierroksellla, niin kärjessä ajoivat Helio Castroneves ja Josef Newgarden. Tämän kilpailun taso lopahti, sillä Rahalia ei kukaan saanut kiinni. Voitto oli legendaarisen Bobby Rahalin pojalle uran viides. Toiseksi ajoi Scott Dixon ja kolmnanneksi nousi kilpailun alussa pyörähtänyt James Hinchcliffe.

Sunnuntain kilpailu oli sitten viihdyttävämpi tarjoten kamppailua sijoituksista, moottorivikoja sekä puhjenneita renkaita. Indy 500-voittaja Takuma Sato sai kunnian johtaa joukkoa lähdössä.
Helio Castronevesin ohitus Ryan Hunter-Reaysta päättyi brasilaisen kannalta murheellisesti, kun Penske-kuljettajan auton vasen takarengas puhkeaa. Saton ja lauantain voittajan Rahalin kanssa kärkiryhmään liittyi Will Power. Kilpailun puolivälissä Ed Jones ja J.R Hildebrand osuivat toisiinsa. Seurauksena Hildebrandin autosta puhkesi rengas ja Jonesilta hajosi etusiipi.

Josef Newgardenin nerokas varikkotaktiikka nosti hänet toiseksi ohi Saton ja Powerin, mutta hän ei tuntunut millään saavan Rahalia kiinni. Aivan loppuvaiheessa punainen lippu keskeyttää kilpailun, kun Hinchcliffen ja Spencer Pigotin kilpailut päättyvät tekniseen vikaan. Uusintalähtö suoritetaan vain kaksi kierrosta ennen maalia eikä sekään auta Penske-kuljettaja. Rahal ottaa toisen voittonsa peräkkäin ja nousee näin pistetaulukossa kuudennelle sijalle. Palkintopallille nousee hänen ja Newgardenin lisäksi Will Power.

Kausi jatkuu jo ensi lauantaina Texasin ovaaliradalla.

Pariisista Indianaan – vauhdilla

23.5.2017 Indycar, Moottoriurheilu

Kun muu Suomi käsittelee leijonien vuoristoratmaista menoa jääkiekon MM-kisoissa, niin minä niputan yhteen viikonlopun moottoriurheilun.

Pariisi, tuo Ranskan hieno pääkaupunki jossa on paljon nähtävää toimi näyttämönä kauden kuudennelle Formula E-kilpailulle. 49 kierroksen kilpailu oli tapahtumarikas sisältäen tiukkaa taistelua sijoituksista, kolarointeja sekä rangaistuksia.

Techeetah-tallin Jean-Eric Vergnen kilpailu päättyi ulosajoon kierroksella 33, mutta mestaruuskamppailun kannalta ikävin kolhu tuli Lucas Di Grassille. Brasiliainen osui pääsuoran jälkeisessä oikealle kääntyvässä kaarteessa Portugalin Antonio Felix Da Costaan. Di Grassi oli jo pääsemässä ohitse, mutta hän ei huomannut sisäpuolella oleva Andretti-tallin kuljettajaa. Kaiken lisäksi varikkokäynti oli liian nopea, mistä rapsahti varikon läpiajorangaistus. Sääntäjen mukaan varikolla on oltava tietyn ajan turvallisen autonvaihdon vuoksi.

Sebastien Buemi otti kauden viidennen voittonsa ja kasvatti piste-eron 33 pisteeseen. Di Grassin ei kuitenkaan tarvitse vielä luovuttaa, sillä jäljellä olevissa 12 kilpailussa voi tapahtua mitä vain. Buemi sai seurakseen palkintopallille Jose Maria Lopezin ja Nick Heidfeldin, joka ajoi toisena viikonloppuna peräkkäin kolmanneksi.
Seuraavan kerran ajetaan kesäkuun toinen viikonloppu Berliinin Tempelhofin lentokentällä.

Legendaarisessa Le Mansissa koettiin kauden jännittävin MotoGP-osakilpailu. Yamaha-kolmikko Maverick Vinales, Valnetino Rossi sekä Johan Zarco lähtivät heti kilpailun alussa muilta tavoittamattomiin Marc Marquezin seuratessa perässä. Kuitenkin 11. kierroksella Marquezin oranssin Hondan eturengas petti ja hän oli pelistä poissa. Kotiyleiönsä edessä ajanut Zarco putosi kolmanneksi, kun Rossi ja Vinalez kävivät hurjan kaksinkamppailun voitosta.
Rossi oli vahvasti menossa voittoon, kunnes kaatuminen viimeisellä kierroksen pilasi kaiken. Vinales ajoi ruutulipulle kolmannen kerran voittajana ja Zerco nousi upeasti toiseksi. Honda-tallille ilosa Dani Pedrosan kova suoritus. Espanjalainen nousi ruudusta 13 kilpailun kolmanneksi.

Vinales on myt MM-sarjan kärkipaikalla, kun ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka ajaa Italian Mugellossa kahden viikon kuluttua.

Uuden-Seelannin Scott Dixon oli Indy 500:n aika-ajojen nopein. Hänen rinnaltaan lähtevät Ed Carpenter ja viime vuoden voittaja Alexander Rossi. Maailman kuuluisimpaan kilpailuun lähtöjärjestys määräytyy neljän kierroksen keskinopeudella ja autot syöksyvät kolmistaan ensimmäiseen vasempaan. Fernando Alonso oli tyytyväinen suoritukseensa, vaikka mootori jouduttiin vaihtamaan. Hän lähtee paikalta viisi.

Ranskan Sebastien Bourdais ajoi pahasti suojamuuriin radan toisessa vasurissa, kun autonn takarenkaat luistivat. Ilmiötä kutsutaan yliohjaukseksi. Bourdais loukkaantui pahasti ja hänen kautensa on ohitse. Pikaista paranemista.

Formulahuumaa…

19.5.2017 Formula, Indycar

Mitä sähköformula tekee kuvituskuvana? Vastaus hetken kuluttua…

Espanjan Grand Prix Barcelonassa alkoi rytinällä, kun Valtteri Bottas, Max Verstappen ja Kimi Räikkönen syöksyivät ensimmäiseen kaarteeseen. Lopputuloksena Räikkösen Ferrarista hajosi jousitus ja suomalaisen keskeytys sai katsomossa pienen fanin itkemään. Kimi antoi hänelle muistokselle lippiksen, jota hän säilyttää pitkään. Myös Verstappenin kilpailu päättyi keskeytykseen.

Kärjessä Sebastian Vettel kasvatti johtoaan, kunnes kävi varikolla kierroksella 14, ikävä kyllä saksalaisen pysähdys oli hidas vasemman eturenkaan kiinnityksen vuoksi. Hamilton jatkoi radalla pitempään ajaen nopeita kierroksia. Hamilton teki oman pysähdyksensä virtuaalisen turva-autojakson lopppuessa. Britti saapui radalle 24 sekuntia nelinkertaista maailmanmestaria perässä.

Vettel kävi toisella varikkopysähdyksellään, jolloin Hamilton tuli pehmeillä kumeilla hänen palatessaan radalle rinnalle ja muutaman kierroksen ajan heidän välillä nähtiin ankaraa taistelua johtopaikasta. Lopulta Hamilton meni karkuun ja otti kauden toisen voittonsa. Vettel sai tyytyä toiseen sijaan ja Daniel Ricciardo oli kolmas.

Valtteri Bottas esti Vettelin ohitusyritykset pääsuoralla, mikä turhautti saksalaista tiimiradiossa. Nastolalaisen kilpailu päättyi kierroksella 38 turbon hajoamiseen. Forcr India-talli ajoi hienon kilpailun, kun Sergio Perez oli neljäs ja Esteban Ocon viides. Sauber sai tärkeitä pisteitä Pascal Wehrleinin kahdeksannen sijan myötä.

Pisteissä Vettel johtaa Hamiltonia kuudella pisteellä ja suomalaiset ovat seuraavilla sijoilla. Seuraava kilpailu on legendaarinen Monacon Grand Prix, jonka voittamisesta jokainen unelmoi. Voittaja saa pokaalin Monacon ruhtinas Albertilta.

Ruhtinas Albert jakoi viime lauantaina voittopokaalin Sebastien Buemille, joka kesti Lucas Di Grassin takaa-ajon ja voitti Monacon Formula E-kilpailun. 51 kierroksen kilpailu oli viihdyttävä tarjoten kolareita, turva-autoa sekä taktikointia akunsäästön suhteen. Puhuttavin tilanne oli Nelson Piquet jr:n ja Jean Eric Vergnen kolari sataman hiusneulassa. Hidastusten perusteella näytti, että brasilialainen työnsi Vergnen seinään. Tilanteessa vain kaksi autoa ei mahtunut ahtaasta tilasta läpi. Muutaman kerran autot lähti kaarteiden ulostulossa sivuluisuun, pitäisköhän sähköautojen osallistua drifing-kilpailuihin?

Nick Heidfeld teki hienon nousun kahdeksannesta ruudusta kolmanneksi ja oli haastattelussa suoritukseensa tyytyväinen. Buemi kasvatti pistejohtonsa Di Grassiin 15 pisteeseen, kun kausi jatkuu jo huomenna Pariisin kaduilla. Monacossa sähköformulat sihisee jälleen kahden vuoden kuluttua.

Indycar Grand Prix ajettiin Indianapoliksen Gp-radalla, jossa kierrettiin ovaali vastapäivään 14 kaarteen radalla. Kärkikuljettajat ajoivat kolmen pysähdyksen taktiikalla. Penske-tallin Helio Castroneves ja Will Power vaihtoivat kärkipaikkaa. Australialainen sai lopulta juhlia uransa 30. voittoa Scott Dixonin ollessa toinen. Kolmas oli hyvän kilpailun ajanut Andretti-tallin Ryan Hunter-Reay. Paluun tehnyt legenda Juan Pablo Montoya oli upeasti kymmenes. Simon Pagenaud jatkaa pistejohdossa eron ollessa vain 10 pistettä Scott Dixoniin nähden. Power on pisteissä viides.

Tällä viikolla on ajettu harjoituksia Indy 500:aa varten ja keskiviikkona ajetuissa kolmansissa treeneissa Fernando Alonso oli neljäs. Voittoa en häneltä odota, vaan maaliinpääsy olisi hyvä saavutus.

Mestaruus on kahden kauppa

18.4.2017 Formula, Moottoriurheilu

Bahrainissa ajettu kauden kolmas F1-kilpailu muistutti paljojti edeltävää – hyvä alku, loppu mitäänsanomaton.

Valtteri Bottas sai hyvän lähdön paalupaikalta, mutta rengaspaineet nousivat korkeiksi ja tämä vaikutti auton ajettavuuteen. Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel saivat suomalaisen nopeasti kiinni ja menivät lopulta ohi. Kirsikkana kakun päälle Bottas päästi Hamiltonin ohi 15 kierrosta ennen maalia. Ferrarin taktiikka toimii jälleen Vettelin eduksi, sillä Kimi Räikköstä pidettiin liian kauan radalla – tämän suomalainen ilmaisi tyytymättömänä radiossa. Sille ei voi nyt mitään, että suomalaiset ovat kakkoskuljettajan asemassa – tallimääräykset kuuluvat moottoriurheiluun.

Kilpailun ratkaisevin hetki oli Lance Strollin ja Carlos Sainzin kolari ensimmäisessä kaarteessa 12. Kanadalainen ei huomannut varikolta tullutta espanjalaista ja Sainz osui Williamsin sivuponttooniin. Tuomariston mukaan Sainz aiheutti osuman, joten hän sai seuraavaan Venäjän osakilpailuun ”vappulahjaksi” kolmen lähtöruudun rangaistuksen. Hänen aika-ajosijoituksensa putoaa, vaikka hän olisi niissä esimerkiksi kahdeksanneksi paras.

Sebastian Vettel ajoi voittoon ja podiumilla kuultiin muistoja tuovat Saksan ja Italian kansallishymnit, Lewis Hamilton ajoi toiseksi vaikka sai aikasakon Daniel Ricciardon estelystä. Hän kärsi sen oman varikkokäyntinsä yhteydessä. Valtteri Bottas oli kolmas, mutta hän ymmärrettävistä syistä oli pettynyt kilpailuunsa. Ehkä voiton mahdollisuus on sitten kauden lopussa. Kimi Räikkönen oli neljäs.
McLarenilla mikään ei taaskaan onnistunut Stoffel Vandoorne ei päässyt ollenkaan lähtöviivalle ja Fernando Alonsolla hajosi jälleen Hondan moottori. Toivottavasti näin ei käy legendaarisessa Indy 500-kilpailussa, jossa hän on mukana.

Epäonnisin kuljettaja oli Max Verstappen. Teini-ihmeen kilpailu päättyi heti varikolla käynnin jälkeen jarrujen pettämiseen. Hänestä olisi voinut olla kärkikaksikon haastajaksi.

Vettel siirtyi pisteissä seitsemän pisteen johtoon ja suomalaiset ovat sijoilla kolme ja neljä. Vappuna ajetaan Venäjän Sotshissa ja kilpailu voi olla edellisten toisinto. Onneksi muut autoluokat viihdyttävät.

Shanghai Vroom…

11.4.2017 Formula, Indycar, Moottoriurheilu

Kauden toinen F1-osakilpailu ajetiin koleassa säässä Shanghain radalla, jonka pitkä takasuora tarjosi hyvät ohitusmahdollisuudet. Ja niitä kuljettajat myöa käyttivät. Kukaan ei voinut mitään Lewis Hamiltonille, joka otti kauden ensimmäisen voittonsa. Sebastian Vettelkään ei pystynyt lopulta haastamaan, vaikka hän teki komean nousun toiseksi pudottuaan alkukierrosten aikana viidenneksi. Red Bull-kuljettajat Max Verstappen ja Daniel Ricciardo tarjosivat upean kaksintaistelun, jossa hollantilainen selviytyi vottajanan kolmannelle palkintopallisijalle lähdettyään matkaan 16. lähtöruudusta. Hän voisi hyinkin häiritä suorituksillaan Hamiltonin ja Vettelin välistä taistelua maailmanmestaruudesta.

Suomalaisten kohdalla kilpailu ei tarjonut riemunkiljahduksia – kuultiinkohan näitä Häkkisenkään aikana?
Kimi Räikkösellä oli ongelmia renkaiden kanssa, eikä hänen varikolletulopyyntöjä otettu huomioon. Jäämiehen pettymys paistoi haastattelualueella. Valtteri Bottaksen onnistunut aika-ajo suli pyörähdykseen turva-auton takana ja Nastolan veikko syytti siitä itseään, mikä kertoo rehellisyydestä. Hyvä Vale.

Viikonlopun epäonnistujiksi lasken McLarenin Fernando Alonson. Honda-moottori ei taaskaan toiminut ja lopulta vetoakseli meni rikki. Alkaako turhautuminen jo näkyä ja katseet suuntautua muihin juttuihin? Sauberilla Pascal Wehrleinia tuuraava Antonio Giovinazzi ajoi kahdesti ulos pääsuoralla, Ensin lauantain aika-ajoissa ja sitten kilpailussa. Puheet Ferrari-kuskin paikasta ovat huuhaata.
Haas-tallin Kevin Magnussen ajoi hyvän kilpailun tuoden tallille kauden avauspisteet ajaen kahdeksanneksi.

Heti ensi sunnuntaina ajetaan Bahrainin iltavaloissa, joissa olosuhteet ovat toisenlaiset. Miten se vaikuttaa autojen suorituskykyyn ja renkaisiin, sitä voi jokainen miettiä. Hamilton ja Vettel ovat tasapisteissä, mutta viikon päästä tiedetään kummalla on pienoinen etu.

Long Beachin kaduilla ajettiin kauden toinen Indycar-kilpailu, jossa polttoainetaktiikat nousivat pääosaan. Varsinkin, kun kilpailussa nähtiin muutaman kerran turva-auto. Heti avauskierroksella Charlie Kimball ja Will Power kolaroivat. Simon Pagenaud teki kovan rynnistyksen peräpäästä sijoittuen viidenneksi. Andretti Autosport-tallin kuljettajilla oli huono päivä. Kaikki neljä kuljettajaa joutuivat keskeyttämään teknisiin ongelmiin. Voittajaksi ajoi Kanadan James Hinchcliffe, jolle voitto oli uran viides. Sarjakärjessä jatkava Sebastien Bourdais oli toinen ja kolmanneksi ajoi Josef Newgarden, jolle palkintopallisija oli ensimmäinen Pesnke-tallin väreissä. Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Alamabaman Barber Motorsports Parkissa, jonka korkeuseroja tarjoava rata tarjoaa hyviä kilpailuja.

Korsikan MM-ralli päättyi belgialaisjuhliin, kun Thierry Neuville toi Hyundainsa ykkösenä maaliin. Fordin Sebasten Ogier oli toinen ja Jari-Matti Latvalan edelle kolmanneksi ehti Hyundain Dani Sordo. Suomalaistähti sai kuitenkin viisi bonuspistettä ollen tv-eriokoiskokeen nopein. Nykyisen pistejärjestelmän mukaan rallista voi saada enintään 30 pistettä ja tilanneherkässä kilpailussa ne ovat tärkeitä maailmanmestaruutta ajatellen. Voipi hyvin olla, että suomessa juhlitaan ensimmäistä rallin maailmanmestaria 15 vuoteen.

Ura pakettiin ja kelkkailukausi käyntiin

5.12.2016 Formula, Kelkkailu

Tässäpä riittää pohdittavaa: Kuka ajaa Lewis Hamiltonin tallikaverina hopeanuolella?

Nico Rosberg ajatteli tulevaisuuttaan ja elämänsä tavoitteita. Lopulta hän ilmoitti lopettavansa formula yksi-uransa. Kun kuulin tästä perjantaina, niin piti oikein varmistaa asia BBC:n ja Sky Sportsin sivuilta, ettei vaan kyseessä ollut vitsi. Uutinen oli paikkaansa pitävä. Rosberg ajatteli myös vaimonsa ja tyttärensä parasta päätöstään miettiessä. Enää ei ollut tarvetta vaarantaa henkeä kilpa-autoilun nimissä. Kiitos Nico 11 vuodesta.

Mercedes-tallin johdolla on ehdokkaina monta hyvää kuljettajaa, joista kuitenkin kaksi nousee toistuvasti esile. Suoritusvarma suomalainen Valtteri Bottas sekä yhden kauden Manor-autolla ajanut Pascal Wehrlein. Molemmilla on suhteita Mercedes-talliin, mutta itse ajattelisin Toto Wolffin saappaissa ottaa kuljettajaksi Bottaksen, koska hänellä on kokemusta eikä virheitä tule kovinkaan usein. Toiseksi Bottas saa nyt todellisen unelmatilaisuuden näyttää potentiaalinsa.

Se formuloista, nyt mennään kelkkaradalle. Kanadan Whislerissä laskettiin ratti- ja mahakelkkailun maailmancupin avauskilpailut maailman nopeimmalla raddal, joka sai isännöidä vuoden 2010 talviolympialaiskoitoksia. Miesten mahakelkkailussa voiton vei Etelä-Korean Yun Sungbin ennen Aleksander Tretjakovia ja Yhdysvaltain Matthew Antoinea.
Kelkkailun kuninkuuslajina pidettävä Neljän miehen kelkka oli tasainen, sillä kärkikymmnikkö oli 0,7 sekunnin päässä toisistaan. Voittajaksi laski venäläisen Aleksander Ksjanovin miehistö, jonka huippunopeus oli maalissa 150 km/h. Toinen oli Sveitsin Rico Peterin ryhmä ja kolmanneksi nousi Saksan Johannes Lochnerin miehistö, joka oli avauskierroksen jälkeen sijalla 11. Kylläpä on hurja laji. Ei siis ole ihme, että rattikelkkailua kutsutaan jääurheilun formula yhdeksi.