Selaat arkistoa kohteelle Formula.

Max Power

31.10.2018 Formula

Hollannin kansallishymni asoi Autodromo Hermanos Rodruquezin radalla sunnuntaina Max Verstappenin voiton kunniaksi. Max sai loistavan lähdön ohittaen Lewis Hamiltonin ja paalupaikalta lähteneen tallitoverinsa Daniel Ricciardon ensimmäsieesä kaarteessa. Tämän jälkeen hän osoitti kypsää ajoitaitoa, eikä ottanut turhia riskejä. Autokin kesti loppuun asti, vaikka hän ilmaisi huolensa radiossa Ricciardon konerikon jälkeen.
Ricciardolle keskeytys oli jo kauden kahdeksas – aikamoista epääonnea siis. Toivottavasti huono onni ei seuraa ensi vuodelle, kun hän siirtyy Renaultin keltamustaan menopeliin. Fernando Alonson ura on saamassa nolon lopun, eikä pelkästäään kolme vuotta sitten tapahtuneen Mclaren-siirron vuoksi. Hän oli kilpailun ensimmäinen keskeyttäjä auton vaurioiduttua Esteban Oconin Force Indiasta lentäneestä siiven palasesta.

Sebastian Vettelin toisella sijalla ei ollut enään merkitystä, kun Lewis HAmilton ajoi tyynesti neljänneksi. Tämä tiesti vihdoinkin maailmanmestaruuden varmistumista brittiläiselle – hänelle uran viides eli yhtä paljon, kuin 50-luvun suuruudella Juan Manuel Fangiolla. Fanien näkökulmasta katsoen mestaruus on ollut jo varma Venäjän osakilpailusta lähtien. Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas ajoivat sijoille kolme ja viisi, mutta suomalaiskuljettajat olivat jotenkin nökymättömiä. Heidät jätettiin kauas Maxin ja Lewisin juhlien taakse. Tv-ohjaajatkaan eivät tainneet löytää heitä, paitsi Kimin tullessaan kolmanneksi. Shamppanjaruiskutusten jälkeen kuuluisa DJ Armin van Buuren pisti bileet pystyyn.
Kahden viikon päästä ajetaan Brasiliassa Interlagosin radalla.

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarja tarjoaa F1:siä yleisöystävällisempiä kilpailuja. Suomalaismenestyksen puuttuessa on oleellista, että valtamedia ei noteeraa tätä moottoriurheilumuotoa. Australalian Phillip Islandin kilpailussa Hondan Marc Marquez keskeytti, kun Yamahan Johan Zarcon takapyörä tuhosi hänen istuimensa. OHituksia nähtiin viuhasti ja lopulta voittoon ajoi Yamahan tehdastallin Maverick Vinales. toiseksi ajoi Andrea Iannone ja Ducatin Andrea Dovizioso oli kolmas. Podiumilla salkoon nostettiin kaksi Italan lippua Espanjan lipun viereen.
Edeltävässä Japanin kilpailussa Marquez varmisti uransa viidennen kuninkuusluokan mestaruuden. Aasian kiertue päättyy ensi sunnuntaina Malesiassa.

Kimi voitti, OMG!!

24.10.2018 Formula, Moottoriurheilu

Ei himputti sentään. Tämä ajatus oli päässäni, kun katsoin sunnuntai-iltana Kimi Räikkösen voitonjuhlia suorana lähetyksenä.

Yhdysvaltain Grand Prix:n lähdössä Räikkönen ohitti Lewis Hamiltonin avauskaarteessa ja takana kolaroivat Lance Stroll, Fernando Alonso, Charles Leclerc ja Romain Grosjean. Sebastian Vettel pyörähti osuessaan Daniel Ricciardon autoon ja tämän seurauksena australialaisen auto hajosi. Virtuaalinen turva-auto kutssuttiin paikalle eli kuljettajat hidastivat vauhtiaan noin 40 prosenttiin täydestä tehosta.
Hamilton päätti mennä varikolle Kimin jatkaessa radalla ja espoolainen kulutti omat renkaansa loppuun estämällä tulevan maailmanmestarin ohitukset taustalla Max Verstappen oli noussut kärkiryhmään lähdettyään matkaan 18. ruudusta. Vettel yritti korjata virheensä ja siirtää mestaruuden ratkaisua.

Raäikkönen teki oman pysähdyksensä kierroksella 21, jolloin renkaat vaihdettiin ultrapehmeistä kovempaan, keltaisilla raidoilla varustettuun pehmeään renkaaseen. Hamiltonin renkaina olivat nopeammin kuluvat superpehmeät. Tämä Ferrarin riskipeli lopulta onnistui, vaikka lopussa olin uskoa renkaiden hajoamiseen. Verstappen ajoi upeasti ja esti Hamiltonin ohitusyritykset – tästä palkintona toinen sija ja valinta päivän kuljettajaksi.
Hamilton tyytyi kolmanteen sijaan ja mestaruusjuhlat siirtyivat ainakin viikolla eteenpäin Sebastian Vettelin tullessa neljänneksi.

Toinen suomalainen eli Valtteri Bottas ajoi viidenneksi eikä hänen suorituksensa vastannut odotetunlaista. Hänen tehtävänsä oli pitää Vettel takana ja varmistaa näin Hamiltonille mestaruus, mutta hän kulutti ajollaan renkaansa rakoille, jolloin Vettel ohitti hänet toiseksi viimeisellä kierroksella takasuoran jarrutuksessa. Ihan, kuin häntä ei olisi ollenkaan nähty kilpailussa.

Räikkönen otti ensimmäisen voittonsa viiteen ja puoleen vuoteen katkaisten samalla historian pisimmän voitottomien kisojen sarjan – 113 kilpailua. Hieno tapa lopettaa Ferrari-ura ja siirtyä viimeisiksi vuosiksi Sauber-auton rattiin.

Ensi sunnuntaina ajetaan Meksikossa ja tuolloin Hamilton saa juhlia mestaruutta.

Pistetilanne.

Mestaruus selvä, kohti uusia haasteita…

12.10.2018 Formula

Sunnuntaina ajettu Japanin Grand Prix oli ohitse heti lähtökiihdytyksen jälkeen, kun Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas turvasivat kaksoisvoiton Mercedes-tallille. Kilpailun hahmo oli Max Verstappen, joka kolaroi Kimi Räikkösen kanssa viimeisessä sikaanissa ja lusikkamutkassa Sebastian Vettelin kanssa. Jälkimmäisessä tilanteessa Vettel lukitsi jarrunsa, joten saksalainen tuomittiin syylliseksi tilanteessa – tuomaristo ei tästä antanut rangaistusta. Kimi-kolarista he antoivat viiden sekunnin aikasakon.
Tämä ei hollantilaista harmittanut, sillä hän nousi kolmanneksi. Bottaksen ohittaminenkin oli mahdollista ilman pientä virhettä viimeisellä kierroksella. Ferrarin viikonloppu meni mönkään jo lauantaina, kun aika-ajoissa vaihdettiin autoihin väärät renkaat sateen kastelemalle radalle. Kimi ajoi hiljaisesti viidenneksi ihan, kun häntä ei olisi ollut ollenkaan näkynyt ja Vettel oli kuudes, mikä oli mestaruuden kannalta ratkaiseva isku. Vettelin ja Ferrarin otteista kauden toisella puoliskolla voi aistia paistavan epätoivon. Maranellossa halutaan väkisin kuljettajien mestaruuus saksalaisen. Tästä on puhuttu myös F1-Forumilla.

Sauber- ja Force India-tallin kuljettajat ohittelivat toisiaan alituisesti, joten jämäpisteistä oli viihdyttävää taistelua. Superlupaus Charles Leclercin kisa loppuo varikolta lähdettyään, sillä rengas ei ollut kunnolla kiinni. Hamilton kasvatti piste-eron jo 67:ään, joten Austinin radalla voidaan pistää mestaruusbileet pystyyn.

Amerikkalainen jalkapallo, kansankielessä jenkkifutis on oudtoa, mutta kiinnostavaa. Pisteitä voi monella tavalla tehdä ja lautapeleistä se muistuttaa laivanupotusta. Oikean taktiikan valinnalla voidaan hyökkäyslinjaa viedä eteenpäin. Virheellisellä vastustaja tekee pisteitä.
Näin kävi sunnuntaina, kun Green Bay Packers pelasi vieraissa Detroit Lionsia vastaan ammattilaissarja NFL:ssä. Packersin hyökkäys yski ja potkaisija Mason Crosby missasi neljä viidestä yrityksestään. Packers menetti yhteensä 12 pistettä potkujen seurauksena. Kotijoukkue Lions voitti pelin 31-22. Seuraavalla kierroksella suosikkijoukkueeni kohtaa legendaarisella Lambeau Field-stadionilla San Francisco 49ersin. It’s time for football!

Hamilton korjasi potin

4.9.2018 Formula, Indycar, Urheilu

Italian Grand Prix sai räväkän alun, kun Lewis Hamilton ja Sebastian Vattel kolaroivat Roggia-shikaanissa. Vettel putosi 18:sta, mutta aloitti kovan nousun, mikä palkittiiin lopulta neljännellä sijalla. Valtteri Bottas hidasti Kimi Räikkösen vauhtia siten, että Ferrari-auton renkaat kuluivat loppuun. Täten Hamilton pääsi lähelle tuoreemmilla kumeilla ja lopulta ohi, kun kahdeksan kierrosta oli matkaa maaliin.
Tifosit buuasivat molemmille Mercedes-kuskeille, mutta antoivat Räikköselle hurjat suosionosoitukset kakkossijasta huolimatta. Max Verstappen töpeksi podium-paikkansa osumalla radan ensimmäisessä shikaanissa Bottaksen kanssa ja sai viiden sekunnin aikarangaistuksen. Max osoitti kiroilemalla tyytymättömyyttään tiimiradiossa, joten sensuurimerkille tuli käyttöä (”’).

Haas-tallin Romain Grosjean hylättiin väärän pohjalevyn vuoksi. Molemmat Williamsit sekä Force India saivat pisteitä. Ensi kaudeksi Renaul’tlle siirtyvällä Daniel Ricciardolla oli huonoa tuuria. Vaihdettu moottori ei kestänyt maaliin saakka. Fernando Alonson surkea kuukausi sai jatkoa moottorivian muodossa. Keskeytys jo yhdeksännellä kierroksella. MM-sarjassa Hamiltonin johto Vetteliin kasvoi 30 pisteeseen. Suomalaiset seuraavilla sijoilla.
Vaikka Bottas teki hyvää työtä tallinsa eteen, niin suomalaisfaneilta hän sai täystyrmäyksen. Turha häntä on haukka persoonattomaksi siipimieheksi, joka vain auttaa Hamiltonia mestaruuteen. Hän vain toteuttaa tallin antamia käskyjä. Rivien välistä voi lukea suomalaisten lähes palvonnan tasolle menevän Kimi-fanituksen.
Nyt voi kaksi viikkoa sulatella tätä kilpailua ennen Singaporen loistetta.

Portland International Racewayn radalla ajettu kauden toiseksi viimeinen Indycar-kilpailu tarjosi rytinää ja yllätysvoittajan. Heti avauskierroksella Marco Andretti lensi James Hinchcliffen auton ylitse, kuten Fernando Alonso viikkoa aikaisemmin. Scott Dixon sai pidettyä auton käynnissä jatkaen matkaansa. 38. kierroksella hän tuli varikolle, mutta liian lujaa saaaden varikon läpiajorangaistuksen. Australian Will Powerilla meni päivä kahdesti pieleen. Ensi Penske-autosta hävisi tehot ja lopulta hän ajoi rengasvalliin viimeisessä kaarteessa.

Kun Zach Veach pyörähdys toi turva-auton radalle, kilpailu koki ratkaisunsa. Alexander Rossi ja Josef Newgarden kävivät varikolla Takuma Saton jatkaessa radalla. Santino Ferruccin keskeyttäessä heiluteltiin jälleen keltaisia ja Rossi teki uuden pysähdyksen. Varikkokäyntien myötä kärkikolmikossa olivat Sato, Ryan Hunter-Reay ja Sebastien Bourdais. Hunter-Reay ei löytänyt lopussa ohituspaikkaa, joten japanilainen sai juhlia uransa kolmatta Indycar-voittoaan Bourdais’m tullessa kolmanneksi. Viidenneksi ajanut Scott Dixon johtaa Rossia sarjassa 29 pisteen erolla ennen kauden päätöskilpailua, mikä ajetaan Sonomassa.

Vettel jälleen voittajaksi

10.4.2018 Formula, Indycar

Bahrain – sielläkö prinnsi Aladdin asuu prinsessansa kanssa? Ei tainnut, mutta se ei ole tämän tekstin pääaihe…

Bahrainin saarivaltiossa ajettiin kauden toinen Formula 1-osakilpailu Sakhirin radan iltavaloissa. Kimi Räikkönen sai heikon lähdön ja Valtteri Bottas meni ensimmäisessä kaarteessa ohitse ja asettui seuraamaan Sebastian Vetteliä. Red Bull-tallin kilpailu päättyi sen jo alettua. Ensin Max Verstappenilta meni vasen takarengas puhki, kun hän yritti ohittaa Lewis Hamiltonia ja Daniel Ricciardon autosta hävisi sähköt.
Virtuaalinen turva-auto auttoi Sebastian Vetteliä renkaiden säästämisessä, sillä tuona aikana aikaerot eivät muutu, eikä jonoa muodostu kuten oikean turva-auton perässä. Saksalainen ajoitti varikkopysähdyksensä oikein, jolloin hän säilytti johtopaikkansa maaliin asti kuluneista renkaista huolimatta.

Valtteri Bottas pääsi lähelle Vetteliä, mutta jarrut lukkiutuivat kahdesti radan 10. mutkassa, joten se siitä voittotaistelusta. Toiseen sijaan voi olla tyytyväinen. Lewis Hamiltonille suuniteltiin hyvä rengastaktiikka, jonka ansiosta hän nousi kolmanneksi, vaikka lähti ruudusta yhdeksän vaihdelaatikkorangaistuksen vuoksi. Hamilton esitti kovimman suorituksen ohittamalla pääsuoralla kolme autoa.
Pierre Gasly ajoi erinomasesti neljänneksi ja ranskalainen ansaitsi fanien antama päivän kuljettaja-palkinnon. Sauber-talli sai myös avauspisteensä, kun Marcus Ericsson ajoi sijalle yheksän. Hänen edelleen ajoivat Mclaren-kuljettajat Fernando Alonso ja Stoffel Vandoorne.
Kimi Räikkösen kilpailu oli epäonnekas. Vuoden 2007 maailmanmestarin varikkopysähdyksellä vasenta takarengasta ei oltu vielä kiinnitetty, kun Kimi painoi kaasua. Mekaanikon jalka jäi renkaan alle ja murtui kahdesta kohtaa. Tämä nosti esille kysymyksen nk. tikkarimiesten paluusta.

Phoenixin ovaalilla ajettu Indycar-kilpailu tarjosi draamaa varikolla, kun Sebastien Boudais ja Alexander Rossi hipaisivat varikkoruutuihin kaartaessaan mekaanikkoja. Onneksi he selvisivät säikähdyksellä.
Jouhevasti sujuneen Indycar-kilpailun ratkaisu nähtiin lopussa, kun Will Powerin ulosajon myötä kutsuttu turva-auto poistui radalta. Muutama kierros ennen maalia hallitseva mestari Josef Newgarden ohitti tulokas Robert Wickensin ulkokautta ja ajoi voittoon. Newgarden ajoi uranda kahdeksannen Indycar-voittonsa. Newgardenin ja Wickensin seuralle palkintopallille nousi mekaanikkoon osumisestaan huolimatta Alexander Rossi.

Molemmat formulasarjat jatkuvat ensi viikonloppuna. Formula 1 ajaa Kiinan Shanghaissa ja Indycar Long Beachin katuradalla.

Vettel varikon kautta voittoon

27.3.2018 Formula

Perinteiseen tapaan herätyskello herätti hyvissä ajoin ennen uuden Formula 1-kauden alkua. Kun lähtövalot sammauivat Albert Parkin radalla Melbournessa, autot sujahtivat matkaan ja avauskierrokset mentiin kiltisti toisiaan seuraten, kuten koulun ruokajonossa.
Ihmeen kaupalla muovipussi oli lentänyt Williamsin Sergeri Sirotkinin autoon ja hajottanut jarrut. Haas-talli oli lähellä ajaa historiansa parhaan tuloksen, kunnes peräkkäisillä kierroksilla Kevin Magnussenin ja Romain Grosjeanin autosta irtosivat pultit. Renkaita ei oltu kunnolla kiinnitetty pysähdyksen aikana. Siinäpä harjoiteltavaa.

Virtuaalisen turva-autojakson aikana Ferrari kutsui Sebastian Vettelin varikolle ja se kannatti. Saksalainen ohitti Lewis Hamiltonin radalle palatessaan ja kurvasti ruutulipulle voittajana. Hamiltonin perässä kolmanneksi tuli Kimi Räikkönen. Omasta mielestäni Kimi ajoi onnistuneen kisan, turha siinä on Ilta-Sanomien väännellä otsikkoa negatiivissävytteiseksi, ihan kuin heillä uskottaisiin aina hänen tuovan voittoja.
Fernando Alonso ajoi upeasti viidenneksi hehkui tyytyväisyyttään radion välityksellä, onnistunut viikonloppu kertoo McLarenin heräämisestä todella syviltä talviuniltaan. Edellinen Top 3-sijoitus on neljän vuoden takaa ja voittoa ei ole tullut sitten vuoden 2012.

Max Verstappen tuli kuudenneksi, mutta hänen kilpailunsa meni piloille ohittaessaan Magnussenia. Ensimmäisessä kaaeteessa auto lipesi nurmikolle ja hollantilainen teki hienon 360 asteen pyörähdyksen. Paljonkohan Anuliisa Uotila olisi tästä antanut? Kyseinen nainen on taitoluistelutuomari ja selostanut lajin kilpailua Yleisradiolla.
Valtteri Bottaksen viikonloppu oli piloilla aika-ajojen ulosajon myötä, joten kahdeksas soja on hyvä lohdutus Mercedes-tallin kakkoskuljettajalle. Kahden viikon päästä kausi jatkuu Bahrainissa.

Maaliskuun 17. päivä ajettiin jännittävä Formula E-sarjan kilpailu Uruguayn Punta del Estessä. Rantaa myötäilevän katuradan takaosan shikaanissa kuljettajilla oli hankaluuksia pidon kanssa ja oikaisuja nähtiin useasti. Aika-ajoissa jaettiin sakkoja keppiin osumisesta.
Renault e. Dams-tallin osalta ei ollut paras päivä, kun Nicolas Prost ja Sebastien Buemi keskeyttivät. Varikolla ei tarvinnut enää odotella, sillä vähimmäisaikaa ei enää ollut käytössä.
Kilpailusta muodostui puolustustaistelu Jean-Eric Vergnen ja Lucas Di Grassin välillä. Di Grassi pääsi Vergnen puskuriin kiinni, mutta ei pystynyt ohitukseen. Näin Vergne otti kauden kolmannen voittonsa Di Grassin ottaessa kauden ensimmäisen podiumpaikkansa. Kolmanneksi ajoi Sm Bird.
Vergne tukevoitti otettaan mestaruudesta, hän johtaa sarjaa 30 pisteellä Felix Rosenqvistiin. Seuraava kilpailu ajetaan 14. huhtikuuta Roomassa.

F1-ennakko 2018 – Hamiltonin viides?

20.3.2018 Formula

Kautta edeltävät testit ajettiin päätökseen maaliskuun toisella viikolla ja perjantaiaamuna käynnistyy uusi Formula 1-kausi Australian Melbournesta, Albert Parkin radalta. Siispä on aika perinteisen kausiennakon. Kauden merkittävimmät uudistukset ovat ohjaamoa suojaava Halo-turvakaari ja Hypersoft-rengasseos, joka kuluu erittäin nopeasti. Sehän sopii erinomaisesti aika-ajokäyttöön. Katsojille näkyvimmät uudistukset ovat uudet tv-grafiikat, sekä DHL-logoa mukaisleva tunnus, mistä en oikein pidä. Kaikkeen pitää tottua.

Mercedes-talli lähtee jälleen ennakkosuosikkina kauteen. Testeissä tuli ajettua useita kierroksia, joten myös kestävyyttä löytyy. Lewis Hamilton on viime vuoden tapaan suurin mestarisuosikki ja hänen haastamisensa on etenkin Ferrarin ja Sebastian Vettelin päätavoite. Ottaen huomioon Hamiltonin aseman tallin ykköskuljettajana Valtteri Bottaksen on tarjottava hyvää taustatukea pitääkseen yllä saksalaistallissa mukavaa ilmapiiriä. Usko Bottaksen kuitenkin ottavan paalupaikkoja ja voittoja tälläkin kaudella. Pahimmassa tapauksessa asiast ei onnistu ja Bottas ei löydä ollenkaan ensi vuodelle paikkaa.

Ferrari on Mercedesin suurimpia haastaji jälleen kerran. Maranellon korskuvalla orilla on palava halu päästä sinne minne se kuuluu, autourheilumaailman huipulle. Sebastian Vetteliltä löytyy enemmän motivaatiota, kuin koskaan ja hän odottaa tallilta täyttä luottamusta. Viime vuoden virheitä ei saisi toistaa, silloin suusta kuuluu Mamma Mia. Kimi Räikkönen ajaa todennäköisesti viimeistä kauttaan ja yksi voitto olisi jäämiehelle erinomainen jäähyväislahja.

Red Bull on kolmas suosikki taistelemaan voitoista. Milton Keynesin tehtaassa on rakennettu iskukykyinen auto ja Christian Horner on luottavainen tallin työskentelyyn. Max Verstappen otti viime kaudella kolme voittoa ja tänä vuonna niitä voi tulla enemmänkin. Niin kyvykkäästä ajajasta on kysymys. Positiivisuutta hehkuva Daniel Ricciardo viihdyttää aggressiivisilla liikkeillään ja Australian kansallishymni luultavimmin soi kilpailujen lopussa.

Viime kauden yllätystalli Force India ei muuta toimivaa konseptiaan. Sergio Perez-Esteban Ocon kaksikko ovat valmiita yllättään formulamaailman minä hetkenä hyvänsä. Pienellä budjetilla operoiva talli on osoittanut taistelutahtoa.

Carlos Sainz ajaa nyt vuoden lainalla Renault-tallissa Nico Hülkenbergin tallitoverina. Puheissa on ollut hänen siirtyminen Red Bull-autoon. Ensimmäisissä kisoissa saamme selville, miten espanjalainen on kunnolla sopeutunut ranskalaistalliin. Nicolle toivoisi vihdoinkin palkintokorokesijoitusta ja testien perusteella Renault on osoittanut vauhtiaan.

Haas-tallikaan ei ole vaihtanut kuljettajiaan. Kevin Magnussen ja Romain Grosjean esittivät testeissä yllättävän nopeilta. Ensimmäisen päivän päätteeksi Grosjean nimi komeili tuloslistan toisena. Jarruongelmat pitäisi olla historiaa, joten amerikkalaistalli voi kivuta lähtemmäksi kärkeä.

McLaren vaihtoi Renault-moottoreihin, mutta testeissä kierrosmäärät jäivät pieniksi, onneksi kestävyyttä löytyy ja avauskilpailuun mennessä autoon on tullut päivitettyjä osia. Mikä on Fernando Alonson motivaatio, kun hän samaan aikaan ajaa WEC-sarjaa Toyotalla ja osallistuu kesällä Le Mansiin. Stoffel Vandoorne voi hyödyntää Alonson laiskuuden ja napsia enemmän pisteitä.

Toro Rosso sai Hondan moottorit ja testit osoittivat hyvää vauhtia. Brendon Hartley ja Pierre Gasly pääsevät nyt ajamaan kokonaisen kauden ja tälläin näemme kemian toimivuuden radalla ja sen ulkopuolella. Viimeisiin pistesijoihin on mahdollisuuksia.

Williamsilla on huhuttu olevan rahat vähissä. He jatkavat sinnikästä yrittämistään ja rakensivat auton, jolla uskotaan olevan pistetaisteluun asiaan, kenties palkintopallille yllätävissä olosuhteissa. Lance Stroll osoitti tulokaskaudella kypsyyttään ja jakaa tärkeitä oppeja tulokaskuljettaja Sergeri Sirotkinille.

Sauber on nyt Ferrarin tukema talli ja heidän autoaan ajaa Monacolainen Charles Leclerc. Viime kauden ylivoimainen Formula 2-luokan mestari on Ferrarin kuljettaja-akatemian jäsen ja hänestä on povattu jopa Kimi Räikkösen seuraajaa. Itse anstaisin Leclercin kerätä kokemusta Sauberilla muutaman vuoden. Marcus Ericsson saa jatkaa tallitoverina ja hän toimiin mentorina Leclercille. Sauberilla ja testikierrokset vähiin, joten perjantain harjoituksista on apua kilometrien keräämisessä. Pisteitä heille voidaan suoda.

Viikonloppuna taas kellot soiman, ehkä minäkin voisin formuloita selosta…

Max attack – osa 2

3.10.2017 Formula

Ferrarin viikonloppu Malesiassa oli Grande Catastrofe. Vettelin nousukin oli lievä torjuntavoitto.

Heti aika-ajojen alussa Sebastian ilmoittaa radiossa turbon kadonneen, sitä ei saatu korjattua joten saksalainen lähti kilpailuun joukon hänniltä. Vaihdelaatikon vaihdosta seurannut rangaistus oli nimellinen. Kaikki kaatuu, kuin tuore spaghetti hellalle. Kimi Räikkösen autoon iskee samankaltainen ongelmat lähtöruutuihin ajettavalla nk. istallaatiokierroksella. Auto työnnettiin varikolle ja espoolaisen päivä loppui siihen.

Lewis Hamilton johtaa ensimmäiset neljä kierrosta, mutta erinomaisen lähdön saanut Max Verstappen tulee avausmutkassa ohitse. Daniel Ricciardo pitää Valtteri Bottasta pilkkanaan ja nappaa helposti kolmannen sijan. Kaikessa hiljaisuudessa Vettel nousee tasaisesti muiden ohitse ja hankkii tarvittavat 12 pistettä neljännellä sijallaan. Muitakin taistelupareja syntyy, kuten Sergio Perez-Romain Grosjean ja Jolyon Palmer-Esteban Ocon. Debyyttikisansa Toro Rossolla ajanut Pierre Gasly teki keskittyneesti työtään ja toi autonsa maaliin 14:sta.

Verstappen piti päänsä kylmänä ja otti uransa toisen voittonsa perheen riemutessa. Siskon kyyneleitäkin näytettiin tv-kuvissa. Lauantainan lentävä hollantilanen täytti 20 vuotta. Erinomainen syntymäpäivälahja. Hamilton turvasi mestaruusjohtoaan toisella sijallaan ja Daniel Ricciardo hymyili palkintopallin kolmantena jäsenenä.
Valtteri Bottas on kadottanut vauhtinsa kesätauon jälkeen. Auto ei toiminut halutulla tavallaan ja haastattelussakin totesi olevansa pettynyt viidenteen sijaan. McLarenin Stoffel Vandoorne oli toistamiseen seitsemäs ja jälleen Fernando Alonsoa nopeampi. Belgialaisesta kannattaa jatkossakin puhua. Kilpailun jälkeisellä jäähdyttelykierroksella nähtiin erikoinen kolari. Williamsin Lance Stroll ei huomannut Sebastian Vetteliä ja kanadalainen täräytti nelinkertaisen maailmanmestarin Ferrarin tuhannen päreiksi. Kilpa-autoissakin on peilit, joilla käyttötarkoitus.

Kimin keskeytys pisti jälleen salaliittoteoriat liikkeelle autojen tahallisesta kopeloimisesta Vettelin hyväksi. Kimin ajotaidot tiedetään Maranellossa, eikä häntä sinne turhaan ole palkattu. Vettel edustaa nuorempaa kuskisukupolvea ja mestaruustaistelussa talli haluaa tukea häntä kaikin tavoin. Näin oli Schumacherin aikanakin, jolloin Eddie Irvine ja Rubens Barrichello turvasivat Ferrarille tärkeitä pisteitä.

Hamiltonin johto Vetteliin MM-sarjassa on 34 pistettä. Lewikseltä pieleen mennyt kisa ja Vettelin voitto kääntäisivät asiat päälaelleen, joten britin ei kannata vielä juhlia neljättä maailmanmestaruutta. Valmistajien pisteittä Mercedes johtaa Ferraria 118 pisteellä, tässä taistossa peli on selvä.

Heti ensi sunnuntaina ajetaan suosikkiratohini kuuluvalla Suzukalla Japanissa. Ei muuta, kuin herätyskello soimaan ja kahvia tippumaan.

Siinäkö se oli?

18.9.2017 Formula, Indycar

Sen piti olla Ferrarin suuri mahdollisuus, iltakilpailu vaikealla Singaporen katuradalla tarjosi olosuhteet – Vettel ajoi upeasti paalupaikalle…

Mutta tifosojen riemua ei kestänyt, kuin noin 300 metriä. Lähtökiihdytyksessä Max Verstappenin Red Bullin vasen eturengas osuu Kimi Räikkösen takarenkaaseen ja suomalainen kimpoaa Sebastian Vettelin autoon. Tuloksena molempien keskeytys. Sijaiskärjsijäksi joutuu Fernando Alonso, jonka McLarean osuu Kimin liukuvaan Ferrariin. Sadesää lisäsi haastavuutta, joten ajatus turva-auton perässä lähtemiselle oli ajankohtainen. Näin ei kuitenkaan tehty. Kolari oli päivänselvä kilpailutilanne, lähdössä kaikki haluavat olla ensimmäisenä avausmutkassa. Tämä huomioon ottaen on turha etsiä syyllisiä.
Kilpailu oli tämän jälkeen perustylsä. Lewis Hamilton sanoi kiitti ja näkemiin ja otti mestaruuden kannalta jopa ratkaisevan voiton. Daniel Ricciardo ei pystynyt millään haastamaan ja oli toinen ja Valtteri Bottas teki kakkoskuskin hommat rutiinilla ajaen kolmanneksi. Yllätyksistä vastasivat Toro Rosson Carlos Sainz ja Renaultin Jolyon Palmer ajamalla sijoille neljä ja kuusi. Heidän välissään viidentenä ajoi Force Indian Sergio Perez. Varsinkin Sainzin suoritus ansaitsee kehut, hän sai paljon hyötyä avauskierroksen kolarista.Kisainsinööri sanoi radiossa vanhasta NBA-videopelistä tutun lauseen. Ei ollut yllätys, että nuori espanjalainen ajaa ensi vuonna lainasopimuksella Renaultin keltaisella autolla.
McLaren sai pientä lohtua Stoffel Vandoornen seitsemännellä sijalla. Kyseessä on belgialaislupauksen uran paras sijoitus.

MM-sarjassa Hamiltonin ero Vetteliin on 28 pistettä, joten seuraavat kisat britti voi ottaa rauhallisemmin. Mikäli mestaruus ratkeaa ennen päätöskilpailua, hän voisi lähteä aikaisemmalle talvilomalle – tosin tämä ei tallipäällikkö Toto Wolffille kelpaa. Ensin työt, sitten huvit. Kahden viikon päästä ajetaan Malesiassa, kyseinene Sepangin rata on ihanteellinen Mercedes-tallille, joten Ferrarin on pakko kehitellä kisataktiikoitaan ja hetimiten.

Indycar-sarja ajoi päätösosakilpailunsa Sonoman moottoriradalla Kaliforniassa ja paalupaikalta lähti vahvimmin mestaruudessa kiinni oleva Josef Newgarden. Andretti Autosportin Takuma Satolla ja Alexander Rossilla oli huo no päivä, ensin Indy 500:n voittajalla hajosi oikea takarengas ja Watkins Glenin voittaja kohtasi teknisiä ongelmia. Ranskan Simon Pagenaud’lle laadittiin neljän pysähdyksen taktiikka ja tämä toimi verrattuna muiden käyttämään kolmeen pysähdykseen.
Pagenaud siirtyi näiden ansiosta kilpailun kärkeen ja kurvasi voittajana ruutulipulle, mutta mestaruuden nappasi nuori amerikkalaisnen sijoittumalla toiseksi. Kolmanneksi päätöskilpailussa ajoi Will Power, joten Penske-talli sai kolmoisvoiton. Uransa ensimmäisen mestaruuden ottanut 26-vuotias Newgarden on sarjan nuorin mestari sitten vuoden 2003 ja ensimmäinen amerikkalainen viiteen vuoteen. Yhdysvalloissa tykätään kovasti, kun oman kylän poika voittaa.
Roger Pensken päätös hankkia Newgarden Juan Pablo Montoyan tilalle oli fiksu veto, sillä tenneseeläinen ajoi tasaisesti läpi kauden ja mestaruuden ratkaisevat kisat olivat loppukaudesta, jolloin Newgarden voitti Iowan jälkeen kuudesta kilpailusta neljä.

Ensi kaudella ajettaan uusilla autoilla ja samalla luovutaan moottorivalmistajien aerodynamiikkapaketeista eli ylimääräisistä siivenpalasista, mitkä aiheuttivat useita keltaisia lippuja. Ensi maaliskuuta odotellessa voi fiilistellä vanhoja kilpailuja.

Tansitaan susien kanssa

4.9.2017 Formula, Indycar, Koripallo

Oli hyvä päätös viettää sunnuntai-iltapäivä formuloiden sijaan koripallosta nauttien, niin tylsä oli Italian Grand Priz Monzassa.

Lähtövalojen sammuttua ja ensimmäisten kierrosten jälkeen Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas ajoivat rauhassa kaksoisvoitton ja Sebastian Vettel oli tutusti kolmas, mikä toi lohtua Ferrari-faneille eli tifosoille. Maranellon korskealla orilla oli hankala viikonloppu. Lauantain aika-ajoi vesittyi sananmukaisesti ja Hamilton tykistti parhaan kierroksen. Tällä hän sai nimminsä F1:sten paalupaikkaennätyksen. Daniel Ricciardo uusi Britannian Gp:n tempun nousemalla takaa harkituilla ohituksillaan neljänneksi. Miksei hän voisi ajaa Ferraria?

Max Verstappenilla oli jälleen epäonnea. Teinitähti kolaroi Felipe Massan kanssa ja hajotti autostaan eturenkaan. Hän kokosi itsenä ja nosti puanaisen härkänsä suosta sijoittumalla kymmenenksi. Pisteissä Hamilton johtaa Vetteliä kolmella pisteellä, kun lähdetään Aasian kiertueelle. Näissä kilpailuissa on Vettelin onnistuttava, muuten Hamilton voittaa neljännen mestaruutensa.

Watkins Glenin kosteissa olosuhteissa ajettu Indycar-kilpailu tarjosi tuttuun tapaan ohituksia, pyörähdyksiä ja taktiikkamuutoksia keltaisten heilumisen ansiosta.
Mestaruuskamppailun kannalta merkittävä käännen nähtiin vain 15 kierrosta ennen loppua, kun Josef Newgarden ja Sebastien Bourdais osuivat toisiinsa varikon ulostulossa. Kärkeen siirtyi jälleen paalulta lähtenyt Alexander Rossi, joka ei saanut helppoa kilpailua aikaiseksi – kiitos Scott Dixonin.
Uusiseelaisen takaa-ajo ei onnustunut ja näin Indycar-kausi 2016 sai 10:nnen voittajana 16 kilpailusta. Rossi otti uransa toisen voittonsa ja ensimmäisen moottoriradalla.
Dixon on mestaruussarjassa vain kolmen pisteen päässä Josef Newgardenista eikä Helio Castroneves ole, kuin 22 pisteen päässä. Nämä kolme ratkaisevat mestaruuden kauden päättävässä Sonoman kilpailussa syyskuun 17. päivä.

Kävin nauttumassa paikanpäällä Hartwall Arenassa Koripallon Em-kisoista, kun katsoin Ranskan ja Islannin välisen ottelun. Ranskan tähtipelaajat Boris Diww, Evan Fournier ja Kevin Seraphin olivat avainasemassa, kun Ranska tyylitteli lähes 40 pisteen voittoon. Islannin fanit ansaitsevat kehut komeista kannustushuudoistaan.
Susjengi on taistellut upeasti voittamalla Ranskan ja Puolan jatkoajalla ja kärsien niukan Slovenia-tappion. He ovat kiistattomasti maamme paras palloilujoukkue tällä hetkellä. Auuu…