Selaat arkistoa kohteelle Formula E.

Vettel varikon kautta voittoon

27.3.2018 Formula

Perinteiseen tapaan herätyskello herätti hyvissä ajoin ennen uuden Formula 1-kauden alkua. Kun lähtövalot sammauivat Albert Parkin radalla Melbournessa, autot sujahtivat matkaan ja avauskierrokset mentiin kiltisti toisiaan seuraten, kuten koulun ruokajonossa.
Ihmeen kaupalla muovipussi oli lentänyt Williamsin Sergeri Sirotkinin autoon ja hajottanut jarrut. Haas-talli oli lähellä ajaa historiansa parhaan tuloksen, kunnes peräkkäisillä kierroksilla Kevin Magnussenin ja Romain Grosjeanin autosta irtosivat pultit. Renkaita ei oltu kunnolla kiinnitetty pysähdyksen aikana. Siinäpä harjoiteltavaa.

Virtuaalisen turva-autojakson aikana Ferrari kutsui Sebastian Vettelin varikolle ja se kannatti. Saksalainen ohitti Lewis Hamiltonin radalle palatessaan ja kurvasti ruutulipulle voittajana. Hamiltonin perässä kolmanneksi tuli Kimi Räikkönen. Omasta mielestäni Kimi ajoi onnistuneen kisan, turha siinä on Ilta-Sanomien väännellä otsikkoa negatiivissävytteiseksi, ihan kuin heillä uskottaisiin aina hänen tuovan voittoja.
Fernando Alonso ajoi upeasti viidenneksi hehkui tyytyväisyyttään radion välityksellä, onnistunut viikonloppu kertoo McLarenin heräämisestä todella syviltä talviuniltaan. Edellinen Top 3-sijoitus on neljän vuoden takaa ja voittoa ei ole tullut sitten vuoden 2012.

Max Verstappen tuli kuudenneksi, mutta hänen kilpailunsa meni piloille ohittaessaan Magnussenia. Ensimmäisessä kaaeteessa auto lipesi nurmikolle ja hollantilainen teki hienon 360 asteen pyörähdyksen. Paljonkohan Anuliisa Uotila olisi tästä antanut? Kyseinen nainen on taitoluistelutuomari ja selostanut lajin kilpailua Yleisradiolla.
Valtteri Bottaksen viikonloppu oli piloilla aika-ajojen ulosajon myötä, joten kahdeksas soja on hyvä lohdutus Mercedes-tallin kakkoskuljettajalle. Kahden viikon päästä kausi jatkuu Bahrainissa.

Maaliskuun 17. päivä ajettiin jännittävä Formula E-sarjan kilpailu Uruguayn Punta del Estessä. Rantaa myötäilevän katuradan takaosan shikaanissa kuljettajilla oli hankaluuksia pidon kanssa ja oikaisuja nähtiin useasti. Aika-ajoissa jaettiin sakkoja keppiin osumisesta.
Renault e. Dams-tallin osalta ei ollut paras päivä, kun Nicolas Prost ja Sebastien Buemi keskeyttivät. Varikolla ei tarvinnut enää odotella, sillä vähimmäisaikaa ei enää ollut käytössä.
Kilpailusta muodostui puolustustaistelu Jean-Eric Vergnen ja Lucas Di Grassin välillä. Di Grassi pääsi Vergnen puskuriin kiinni, mutta ei pystynyt ohitukseen. Näin Vergne otti kauden kolmannen voittonsa Di Grassin ottaessa kauden ensimmäisen podiumpaikkansa. Kolmanneksi ajoi Sm Bird.
Vergne tukevoitti otettaan mestaruudesta, hän johtaa sarjaa 30 pisteellä Felix Rosenqvistiin. Seuraava kilpailu ajetaan 14. huhtikuuta Roomassa.

Kausi käyntiin Floridassa

13.3.2018 Formula, Indycar

Indycar-kausi avattiin Floridan St. Petersburgin lentokentälle pystytetylle katuradalle. Heti lähdössä Will Power pyörähti, mikä kertoi päivitetyn auton vaikeasta ajettavuudesta. Tämä on saatu aikaiseksi vähetämällä autoa rataan painavaa voimaa eli downforcea.
Itse kilpailu oli tasainen, kärjessä nähtiin tulokaskuljettajista Jordan King ja Robert Wickens sekä konkareista Alexander Rossi ja Sebastien Bourdais. Turva-auto vieraili radalla kahdeksan kertaa.
Ratkaisu koettiin viimeisen kymmenen kierroksen aikana. Ensin Rene Binderin ulosajon myötä Wickensin kasvattama johto meni hukkaan. Uusintalähdön jälkeen Max Chiltonin auto pysähtyi kuudenteen mutkaan. Kun kaksi kierrosta oli jäljellä, niin Alexander Rossi kiilasi Wickensin kylkeen tönäisten upea debyyttiään tehneen kanadalaisen ratavalliin.
Maaliin tultiin lopulta turva-auton jodolla, jolloin voittoon ajoi avausmutkassa Rossin ja Wickensin ohittanut Bourdais, toisena tuli Graham Rahal ja Rossi oli lopulta kolmas. Voitto oli ranskalaiselle toinen perättäinen St. Petersburgissa ja uran 37. Indycar-sarjassa. Seuraavan kerran ajetaan 7. päivä huhtikuuta Phoenixin ovaalilla.

Meksikon MM-ralli ei sujunut suomalaisittain hyvin. Jari-Matti Latvala pääsi ainoana pisteille ollen kahdekas. Muiden ralli meni piloille jo ensimmäisenä päivänä. Sebastien Ogier oli Fordillaan tuttuun tapaan voittaja. Hyundain Dani Sordo oli toinen ja Citroenin Kris Meeke ajoi kolmanneksi. MM-sarjassa Ogier johtaa neljällä pisteellä ennen Belgian Thierry Neuvillea. Suurlupaus Kalle Rovanperä oli viidestoista.

Kuun ensimmäisenä lauantaina ajettiin Formula E-sarjan kilpailu Meksikon pääkaupungissa. Kilpailu sisälsi ohituksia ja kilvanajoa, mutta ei mitään kyseenalaisia tapahtumia, joista jälkikäteen mainittaisiin. Saksan Daniel Abtin varikkopysähdys meni nappiin ja hän sai vihdoinkin juhlia voittoa, kun häneltä se vietiin Hong Kongissa hylkäyksen vuoksi. Oliver Turvey oli toinen ja kolmanneksi ajoi Sebastien Buemi. Hallitseva mestari Lucas Di Grassi sai kauden ensimmäisen pisteensä kilpailun nopeimmasta kierroksesta.
Sarjan pisteissä Jean-Eric Vergne johtaa Ruosin Felix Rosenqvistiä 12 pisteen erolla, kun seuraavan kerran ajetaan 17. päivä maaliskuuta Uruguayn Punta del Estessä.

Kaksoivoitto Chilen auringossa

7.2.2018 Formula

Chilen Santiagossa ajettiin viime lauantaina kauden kolmas Formula E-kilpailu. Techeetah-tallin Jean-Eric Vergne lähti paalulta ja johti kolmella sekunnilla, kun kuljettajat vaihtoivat autojaan. Kilpailun jälkimmäisellä puoliskolla Andre Lotterer tuli hänen kantaansa ja he olivat jo kolaroida toisensa ulos kilpailuta. Onneksi näin käynyt ja näin kiinalaistallista tuli ensimmäinen kaksoisvoiton ottanut ryhmä sähköformuloiden kilpasarjassa.
Maaliin tultiin järjestyksessä Vergne, Lotterer, Sebastien Buemi. Sarjan pisteissä Vergne johtaa Felix Rosenqvistiä viidellä pisteellä.

Viime viikolla esiteltiin ensi kaudeksi tuleva auto, joka mielestäni muisuttaa paljolti Hot Wheels-leluautoa. Auton kantomatka on pidempi, jolloin ei tarvitse enään vaihtaa autoa kilpailun aikana. Sen lisäksi se on tehokkaampi ja turvallisuuden nimissä siinä on kritiikkiä ulkomuodostaan ssanut Halo-turvakaari. Tämä kaikkiin FIA:n formulaluokkiin tuleva turvakaari on WC-istuimen näköinen ja se voi hankaloittaa keskellä olevan tukipilarinsa vuoksi kuljettajien näkökenttää ajon aikana.

PyeongChangissa pisettävät talviolympialaiset alkavat tulevana perjantaina ja näistä kisoista seuraan ainakin miesten jääkiekkoa ja kelkkailua. Myös muitakin lajeja tulee silmäiltyä. Kisojen päätyttyä on yhteenvedon aika.

Urheilua joka puolelta

26.1.2018 Formula, Kelkkailu

Sivuston yhteysongelmien vuoksi pääsen vasta nyt kirjoittamaan, joten aloitetaanpa.

13. tammikuuta ajettiin Formula E-sarjan toinen osakilpailu Marokon Marrakeshissa ja tuttuun tapaan kilpailun tarjosi tiukkaa vääntöä sijoituksista, ohituksia ja pyörähdyksiä Voittoon ajoi lopulta Mahindra-tallin autolla ruotsalainen Felix Rosenqvist. Toiseksi tuli Sebastien Buemi ja kolmanneksi ajoi Sam Bird. Pisteissä Rosenqvist johtaa neljän pisteen erolla brittikuljettajaan. Seuraava kilpailu ajetaan helmikuun alussa Chilen pääkaupungissa Santiagossa.

Ratti- ja mahakelkkailun maailmancup saatiin päätökseen sopivasti ennen olympaialaisia Saksan Königsseessä. Neljän miehen kelkoissa voittajiksi laskivat Nico Walther ennen Latvian Oskars Melbärdisiä ja Benjamin Maieria. Mahakelkoissa sekä miesten että naisten voitto meni isäntämaan laskijalle. Naisissa nopein oli Jaqueline Lölling ja miehissä Axel Jungk. Luultavasti Pyenongchangin olympiaradalla mitalit ratkaistaan Saksan, Etelä-Korean ja Kanadalaisten kesken.

Vuoden urheilijan valinta ei yllättänyt, oikeastaan se oli selvä jo viime keväästä saakka. Iivo Niskaselle lämpimät onnittelut. Koripallolupaus Lauri Markkanen sai palkinnot vuoden läpimurrosta ja vuoden nuori urheilija-palkinnot viime viikolla järjestetyssä urheilugaalassa. Mikäli suomalainen saa kultaa talviolympialaisista, niin hänet palkitaan tämän vuoden urheilijana ensi tammikuussa. Urheilutoimittajien liitto nimittäin suosii olympiavoittajia, mäkihyppääjiä, hiihtoa ja keihäänheittoa. Tätä on kritisoinut muun muassa Kaj Kunnas.

Lopetan tämänkertaiseni postaukseni omaan musavalintaani.

Taasko ne suhisevat?

12.12.2017 Kelkkailu, Moottoriurheilu

Kyvää vaan, Formula E-sarjan kaksi ensimmäistä kilpailu ajettiin 2-3.12 Hong Kongin kaduille rakennetulla radalla. Lauantain kilpailu alkoi britti Sam Birdin kannalta loistavasti, kun hän otti kärkipaikan paalupaikan ajaneelta Jean-Eric Vergneltä. Bird ajoi kilpailun ajan niin mallikkaasti, että onnistui palaamaan kilpailun johtoon vaikka oli kärsinyt varikon läpiajorangasituksen. Bird sai rangaistuksen ajettuaan ohi varikkopilttuustaan. Kilpailu pysäytettiin punaisella lipulla, kun Andre Lotterer ajoi shikaanissa ulos väistäessään Nelson Piquet Jr:n Jaguar-tallin autoa. Tämän seurauksena rata meni tukkoon. Bird kasvatti johtoaan loppua kohti ja otti kauden ensimmäisen kilpailun voiton. Vergne tuli maaliin toisena Nicke Heidfeldin seuratessa häntä kolmanneksi.

Sunnuntain kilpailuun paalulta lähtenyt Felix Rosenqvist pyörähti ensimmäisessä mutkassa ja putosi sijalle 11. Mahindra-tallilla oli muutenkin epäonnea, kun Nick Heidfeldin autoon iski tekninen vika. Kärkeen siirtyi Eduardo Mortara.

Kärjessä Mortara ajoi järkevästi akkuja säästellen ja piti kärkipaikkansa autonvaihdon jälkeen. Mortara lisäsi vauhtia tavoitteenaan nopeimman kierroksen lisäpiste, mutta hän lukitsi renkaansa avausmutkassa ja Daniel Abt sanoi kiitos ja näkemiin. Abt ajoi ensimmäisenä maaliin, mutta hänet hylättiin, kun tarkastuksessa oli selvinnyt moottorin sinetin rikkoutuminen. Näin oleen Felix Rosenqvist sai voiton Mortaran ollessa toinen. Kolmanneksi nostettiin Jaquarin Mitch Evans. Seuraava kilpailu ajetaan tammikuun 13. päivä Marokossa.

Ratti- ja mahakelkkailun maailmancup jatkui viime viikonloppuna saksan Winterbergissä. Saksa otti kolmoisvoiton nelimiehisten kelkassa Johannes Lochnerin johdolla. Kolmanneksi sijoittuneen Francesco Friedrichin nelikko jäi vain 0,33 sekuntia. Mahakelkkailussa voiton otti Korean Yungbin Sun ennen Martins Dukurssia ja Kanadan Dave Greszczyszyniä. Kilpailu typistyi yhteen laskuun rankan lumentulon vuoksi.

Kenties vuoden paras autokisa?

4.4.2017 Formula, Moottoriurheilu

Aurinko paistoi Mexico Cityssä lauantai-iltapäivänä, kun Autodromo Hermanos Rodriguezin radalle kurvaili 20 sähköformulaa 40 000 hurraavan katsojan eteen. Valot syttyivät yksi kerrallaan ja sitten ajettiin niin viihdyttävä kilpailu, että sanat eivät riitä kertomaan. Jopa selostaja Jack Nichollsin oli pakko vetää happea ruutulipun jälkeen.

Heti ensimmäisellä kierroksella Stephane Sarrazin ja Lucas Di Grassi kolaroivat 3. mutkassa ja brasilialainen joutui kurvaamaan varikolle vahtamaan uuden takasiiven autoonsa. Turva-auto veti letkan kasaan muutaman kierroksen ajaksi ja uusintälähdön jälkeen näytti, että Oliver Turvey saa myöhästyneenä synytymäpäivälahjana voiton, mutta kierroksella 12 Nextev-tallia edustavan britin autosta hävisi tehot. Turva-auton vierailun jälkeen kilpailu tarjosi riemastuttaavaa ajoa, kun kuljettajat väkisin yrittivät ohituksia ahtaalla katuradalla, suosituin paikka ohituksille oli pääsuoran jälkeinen tiukka oikea kaarre.

Autojen vaihdon jälkeen mahdoton oli toteutunut. Di Grassi oli noussut kilpailun kärkeen tallinsa taktisen pelin ansiosta. Jerome D’Ambrosio ja Jose Maria Lopez kävivät kovaa taistelua toisesta tilasta, mikä auttoi Di Grassia johdon kasvattamisessa. Renault e.dams-tallin Jean-Eric Vergne nousi lopulta toiseksi, mutta hänen voittomahdollisuutensa menivät kirjaimellisesti hukkaan, kun akun tehot eivät riittäneet loppukiriin. D’Ambrosion menetti podiumsijoituksensa, kun hänen autostaan loppui akku viimeisellä kierroksella ja Samm Bird käytti tilaisuutensa hyväksi ottaen kolmannen sijansa.

Kaksi kierrosta ennen maalia nähtiin kolari stadionalueella, kun Nico Prost osui Mahindra-tallin Nick Heidfeldiin eikä perääsä tullut Felix Rosenqvist ei pystynyt väistämään osumaa. Jaguar-tallin Mitch Evans sai myös osuman takasiipeen, mutta hän toi autonsa maaliin komeasti neljäntenä. Tallikaveri Adam Carroll oli kahdeksas, joten kauden tulokastalli sai avauspisteensä.

Di Grassi katkaisi voitollaan Sebastien Buemin kolmen voiton putken, kun ranskalainen oli vasta 13. Hän sai lisäpisteen noperimmasta kierroksesta, mutta pistejohto on enään neljä pistettä. Kausi jatkuu legendaarisella Monacon katuradalla toukokuun 13. päivä. Siellä ohittaminen on vaikeaa millä tahansa kulkupelillä.

Kumin käryä Aasiassa

10.10.2016 Moottoriurheilu

Viikonloppuna ajettiin kolme vauhdikasta ja erilaista autokilpailua, joten eiköhän niputeta ne yhteen.

Aloitetaan Japanin Suzukasta, jossa Nico Rosberg hallitsi ylivoimaisesti osakilpailua. Lewis Hamilton sai heikon lähdön, mutta hänen taktiikkansa eli kovat renkaat varikkopysähdyksellä toimi ja hän nousi kolmanneksi. Toinen sija oli lähellä, mutta toiseksi viimeisellä kierroksella Red Bullin lentävä hollantilainen Max Verstappen blokkasi hänen ohitusyrityksensä viimeisessä shikaanissa. Mercedes-talli nosti tapahtuneesta protestin, mutta siitä oitis luovuttiin.

Ferrari teki parhaansa mitä voitiin. Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen saivat lähtöruuturangaistukset. Vettel Malesian kolarista ja Kimi heti lauantain aika-ajon jälkeen, kun hänelle vaihdettiin uusi vaihdelaatikko. Sijat olivat maalissa neljä ja viisi. Räikkösen kilpaillua häiritsi kierroksella ohitettavat, mutta silti upea suoritus nousta kolme sijaa huonoista lähtökohdista. Williams-talli sai tällä kertaa tyytä viimeisiin pistesijoihin, sillä Valtteri Bottas oli kymmenes ja Felipe Massa pääsi hänen edelleen yhdeksänneksi.

Nico Rosbergin 33 pisteen johto MM-sarjassa antaa hänelle loistavan tilaisuuden varmistaa mestaruus seuraavien kolmen osakilpailun aikana. F1:sten Amerikan kiertue alkaa kahden viikon pääsätä Austinin Circuit of the Americasilta ja Suomen aikaan illalla tulevan kilpailun jälkeen on hyvä mennä pehmeään sänkyyn nukkumaan.

Hong Kongin kaduille rakennetulla radaala avattiin kautta aikojen kolmas Formula E-kausi. Kilpailu tarjosi paikan päälle raahautuneille toiminnantäyteisen kilpailun. Tarjolla oli ohituksia, kolareita ja komeita suorituksia. Viime kauden toinen, Lucas Di Grassi teki niistä mahtavimman nousten 19:sta sijalta kilpailun toiseksi. Hän oli pudonnut kauas kolaroituaan Ma Qing Huan kanssa avauskierroksilla.
Kukaan ei lopulta voinut mitään Renault e.dams-tallin Sebastien Buemille, joka jatkoi, siitä mihin hän viime kautensa päätti. Tuloksena voitto. Palkintopallin kolmannelle korokkeelle nousi Nick Heidfeld.

Sähköformulat jatkavat kauttaan kuukauden kuluttua Marokon Marrakechin kaduilla.

Australiassa ajettiin kuuluisa Bathurstin 1000 kilometrin kilpailu, jonka kesto on kuusi tuntia ja sinä aikana kierretään korkeuseroja sisältävä ja vaarallisen oloinen Mount Panoraman rata 161 kertaa. Autokunnassa on oltava kaksi kuljettajaa.

Kilpailu on osa suosittua V8 Supercars-vakioautosarjaa ja niden kuljettajat ovat Australiassa todella suosittuja, voidaan siis puhua heidän Nascarista. Kilpailun voittoon ajoivat Holden-autollaan pari Will Davison-Jonathon Webb, toiseksi ratkiriemukkaassa kilpailussa ajoivat Shane Van Gisbergen-Alexandre Premat ja kolmansia olivat Nick Percat ja Cameron McConville. Kaikki palkintopallille ajaneet ajoivat Holdeneilla.
Hauskana knoppitietona sanon tähän loppuun, että suomalainen rallilegenda Rauno Aaltonen voitti kilpailun vuonna 1966.

Tukkanuottasilla?

4.7.2016 Formula

Eilinen Itävallan Grand Prix koki mielenkiintoisen ratkaisun. Foorumeilla syttyi kinastelu kolarin aiheuttajasta.

Mercedes-kaksikko lähti heti alussa muilta karkuun, Nico Rosberg nousi varikkopysähdysten ansiosta kärkeen ja Lewis Hamilton seurasi häntä, kuin hai laivaa. Ero kaventui kierros kierrokselta, kunnes viimeisellä kierroksella mutkassa numero kaksi Rosberg törmää Hamiltonin autoon ja hajottaa etusiipensä. Hamiltonille ei käynyt kuinkaan ja jälleen kuulen jo koulussa oppimani ”God save the queenin”. Max Verstappen ajoi loistavasti kuluneilla renkailla toiseksi ja Kimi Räikkönen tuli kolmanneksi. Rosberg tulee neljäntenä maaliin ja saa teostaan kymmenen sekunnin aikasakon.

Verstappenin renkaat olivat jo 50 kierrosta vanhat, joten olin varma hänen toisesta pysähdyksestään. Näin ei kuitenkaan käynyt ja hollantilainen sai uransa toisen palkintopallisijan, Hyvä MNax. Räikkönen totesi haastattelussa, että parempaan olisi ollu t mahdollisuuksia. Ferrarin kisa meni pilalle, kun Sebastian Vettelin rengas puhkesi pääsuoralla hänen johtaessa. Ehkä olisi kannattanut tulla varikolle.

Mersu-kuskien kolaria uudestaan vilkaessa en huomannut Rosbergin auton renkaiden lukkiutuvan, Hamilton jätti sääntöjen mukaisesti tilaa ohitukselle. Tämä taas herättää kysymyksen tekikö Nico tempun tarkoituksella?

Manor-tallin nuori saksalainen Pascal Wehrlein saavutti tallile kauden ensimmäiset pisteet. Hän on esittänyt kauden aikana lupaavia otteita, joten en yllättyisi jos häne siirtyisi Rosbergin tilalle Hamiltonin tallikaveriksi.

Tällä hetkellä Mercedes-tallissa ei ole hyvä ilmapiiri. Rauha laskeutuisi, jos luovuttaisiin vapaasta kilpailusta kuljettajien kesken eli otettaisiin tallimääräykset käyttöön saksalaistallissa. Varmaa on se, että Hamilton ja Rosberg ottavat yhteen ensi sunnuntaina Lewiksen kotiradalla Silverstonessa.

Lontoon kaduilla ajettin Formula E-sarjan finaali ja molemmat lähdöt olivat jännittäviä. Lauantain kilpailun voitti Nicolas Prost, mutta mestaruus ratkaistiin eilisessä lähdössä ja sen kolmosmutkassa, kun Lucas Di Grassi kolaroi Sebastien Buenin kanssa.
Turva-auto vieraili radalla kolmesti. Buemin tarkoituksena oli enään ajaa kilpailun nopein kierros ja sen hän myös teki. Siitä saatujen kahden pistee myötä hän voitti mestaruuden kolmen pisteen erolla brasilialaiseen. Prost otti toisen voittonsa peräkkäin, toiseksi ajoi Daniel Abt ja kolmas oli Jean-Eric Vergne. Di Grassi sai kolaristaan aikasakon, millä ei kuitenkaan ollut vaikutusta lopputuloksiin. Kisan jälkeen mestaruustaistelijat aloittivat sanasodan, kun Buemi syytti Di Grassia tahallisesta kolarista.

Buemin ja Prostin Renault e.dams-talli kruunattiin toistamiseen tallimestariksi. Sarjan kolmas kausi alkaa lokakuussa ja se sisältää 14 kisaviikonloppua.

Kyllä se hopeakin kelpaa

24.5.2016 Formula, Jääkiekko

Ei minulla ole ennustajan lahjoja, mutta osuin oikeaan arvioidessani Suomen menestystä ennen jääkiekon MM-kisoja. Loistavan turnaukseen pelannut leijonaryhmä kulutti itsensä puhki ennen finaalia ja se näkyi nk. käynnistysvaikeuksina. Hopea kelpaa.

Oikeat asiantuntijat, kuten Ilta-Sanomien Vesa Rantanen toteavat, Kanada pelasi finaalissa sitoutuneimmin verrattuna alkusarjan tappio-otteluun, mikä tuo ilmi ongeelman turnausjärjestelmässä, joukkue voi hävitä esimerkiksi kolme peliä ja silti päästä pudotuspeleihin. Järkevintä olisi palata vuonna 2011 käytössä olleeseen formaattiin eli alkusarja > välisarja > pudotuspelit.

Menestystä tärkeämpää oli turvata suomalaisen jääkiekkoilun tulevaisuus ja siinä leijonaryhmä onnistui. Patrik Laine ja Sebastan Aho ovat tulevia NHL-pelaajia. Laine tullaan kesällä varaamann ensimmäisten pelaajien joukossa. Onnea Kanadalle mestaruudesta.

Ja sitten radalle. Berliinin kaduilla ajettiin kauden kolmanneksi viimeinen Formula E-kilpailu ja tarjolla oli ohituksia, seinään osumisia ja tallimääräyksiä, kun Daniel Abtiä neuvottiin päästämään Lucas Di Grassi ohitse. Daniel ei totellut käskyä. Voitoon ajoi e.dams-tallin Sebastien Buemi, Abt tuli maaliin toisena ja Di Grassi oli kolmas.
Piste-ero Buemin ja Di Grassin välillä kavntui vain pisteeseen, joten tiesossä on huikea finaaliviikonloppu heinäkuun alussa Lontoon kaduilla, jolloin ajetaan kaksi lähtöä.

Ranskalaiset juhlat

26.4.2016 Formula, Indycar

Koska markkinoin itseäni Suomen ainoana Indycar-bloggaajana, niin aloitan tämänkin tekstin Alabaman kisaraportilla.

Barber Motorsports Park toimi näyttämönä kauden neljännelle osakilpailulle, joka ajettiin Suomen aikaan myöhään sunnuntaina. Paalulta lähti Penkse-tallin Simon Pagenaud. Vasta kolmannella yrityksellä heilui vihreä lippu ja jo viidennessä mutkassa toinen Ranskalainen, Sebastien Bourdais osui Scott Dixonin perään, minkä seurauksena Uuden-Seelannin hurjapää pyörähti. Dixon oli lopulta kymmenes. Kaarteissa viisi ja kuusi nähtiin koko kilpailun ajan ohituksia ja ruohikolle ajoja ja lopulta varikkokäynnit osoittautuivat ratkaisevaksi.

Penske-tallin Will Power menetti mahdollisuutensa voittoon pitkäksi venyneellä pysähdyksellään, kun taas Pagenaud’n pysähdykset menivät nappiin. Hän tosin joutui ongelmiin kierroksella jääneen Conor Dalyn kanssa, mikä antoi Graham Rahalille tilaisuuden kauden avausvoittoon. Rahalin rohkeat ohitukset epäonnistuivat, kun hän osui Jack Hawksworthin autoon vain neljä kierrosta ennen maalia. Tämän seurauksena hänen autonsa etusiivestä lähti päätylevy, mikä vaikutti ajamiseen. Pagenaud otti toisen perättäisen ja uransa kuudennen voittonsa, Rahal ajeli toiseksi ja kolmas oli Josef Newgarden.
Juan Pablo Montoya teki mehen työn nousten viidenneksi joukon perältä.

Pagenaud johtaa pisteissä Scott Dixonia 48 pisteen erolla ja kolmantena on avauskilpailun voittanut Montoya. Seuraavan kerran ajetaan kolmen viikon päästä Indianapolisin ovaalin sisään rakennetulla radalla. Indianapolin GP toimii sopivana lämmittelynä toukokuun lopussa ajettavaa legendaarista Indy 500-kilpailua varten.

Myös Pariisissa ajettiin, nimittäin Formula E-sarja ajoi lauantaina kilpailunsa koleassa säässä. Tämä ei haitannut menoa, sillä kilpailussa nähtiin ohituksia ja virheitä renkaiden lukkiutumisten seurauksena. Valitettavasti ei jännittävää loppua saatu, sillä turva-auton perässä tultiin ruutulipulle Lucas Di Grassin juhliessa. Muut palkintosijat miehittivät DS Virgin-tallin Jean Eric Vergne ja Renault e.dams-tallin Sebastien Buemi. Viimeksi mainitun ero sarjakärki Di Grassiin kasvoi 11 pisteeseen.

Sähköformuloilla on jäjellä neljä kilpailua, joista seuraava ajetaan Berliinissä, Brandenburgin portin kupeessa 21. päivä toulokuuta.