Selaat arkistoa kohteelle Ford.

Ford Mustang juhli historiallista voittoa Bathurstissa

17.10.2019 V8 Supercars

DJR Team Pensken Scott McLaughlin ajoi legendaarisen Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailun voittoon viime sunnuntaina Australian Supercars-sarjassa. McLaughlin ajoi voittoon yhdessä ranskalaisen Alexander Prematin kanssa, josta tuli ensimmäinen ranskalainen Bathurstin voittaja. Voitto oli myös historian ensimmäinen Fordin Mustang-automallille.

McLaughlin on voittanut paljon eri kisoja ja mestaruuksia uransa varrella, mutta uran 43. voitto Supercars-sarjassa on ehdottomasti hänen uransa suurin. Legendaarisen Peter Brockin mukaan nimetty voittopokaali matkasi DJR Team Penskelle nyt ensimmäistä kertaa. Ennen Roger Pensken saapumista ja tallin nimenvaihtoa, niin talli tunnettiin Dick Johnson Racinginä, joka on viimeksi juhlinut Bathurstin voittoa vuonna 1994.

Tunteet kuumenivat kisan loppupuolella, kun McLaughlinin tallikaveri Fabian Coulthard pidätteli muita takanaan, jotta Coulthard ei joutuisi turva-auton aikana odottamaan pysähdystään tallikaverinsa perässä. DJR Team Penskeltä kumottiin väitteet tallimääräyksestä, sillä he väittivät Coulthardin auton moottorin ylikuumentuneen, joten siitä syystä hän hiljensi vauhtiaan dramaattisesti turva-auton aikana. Bathurstin tulokset ovat toistaiseksi väliaikaisia, sillä Australian moottoriurheilun kattojärjestö kokoontuu ensi viikolla käsittelemään tätä asiaa sekä McLaughlinin autossa viikonloppuna käytettyjen moottorien laillisuutta. Bathurstin voittajan autoon vaihdettiin moottori lauantain aika-ajojen jälkeen.

Red Bull Holdenin Jamie Whincup tuli varikolle kärkipaikalta, mutta lopussa tapahtuneet turva-autot vesittivät tämän taktiikan, joten Whincupilla ja moninkertaisella Bathurstin voittajalla Craig Lowndesilla oli tyytyminen neljänteen sijaan. Red Bull Holdenin Shane van Gisbergen oli toinen, mikä oli van Gisbergenille uran toinen kakkossija Mount Panoraman radalla. Moninkertainen Bathurstin voittaja Garth Tander suoriutui loistavasti debyyttikisassaan van Gisbergenin tallikaverina. Kolmanneksi ajoi Walkinshaw Andretti Unitedin James Courtney, joka ajaa viimeistä kauttaan tässä tallissa. Courtney ajoi ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkinnoille yhdessä Jack Perkinsin kanssa.

2017 Bathurstin voittanut David Reynolds teki upean nousun takarivistä, sillä hänen aika-ajonsa meni märissä olosuhteissa perjantaina täysin penkin alle. Erebuksen leirissä oltiin vihaisia, sillä he näkivät, että voitto olisi voinut olla jopa heidän ilman Coulthardin hidastelua. Reynoldsin ei tarvinnut enää pysähtyä kertaakaan, joten he syyttivät DJR Team Penskeä lopputuloksen manipuloinnista.

Oma mielipiteeni on se, että jos McLaughlinin auto todetaan sääntöjenmukaiseksi, niin häneltä ei pidä voittoa ottaa pois. Moottoriurheilun kuninkuusluokassa eli formula ykkösissä on jo tänä vuonna viety voitto pois toiselta kuljettajalta, joten en halua nähdä samaa virhettä Supercars-sarjassa, jossa tuomaristo on mielestäni tehnyt huomattavasti parempia päätöksiä tämän vuoden aikana kuin F1:ssä. Jos Coulthardin käsky todetaan tallimääräykseksi, niin rangaistuksen pitäisi koskea häntä tai sitten DJR Team Penskeä sakkojen tai tallipisteiden menettämisen muodossa. Mielestäni kilvanajossa ei ole enää mitään järkeä, jos lopputulokset vaihtuvat viikkoja myöhemmin.

Varmaa on vain se, että tunteet ovat taas pinnassa, kun Supercars-sarja jatkuu 26. ja 27. lokakuuta Surfers Paradisen radalla ajettavilla osakilpailuilla.

Moottorit jyrisevät viikonloppuna Bathurstissa

9.10.2019 V8 Supercars

Tulevana viikonloppuna ajetaan yksi moottoriurheilun legendaarisimmista kilpailusta, kun vuorossa on Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailu Mount Panoramassa, Australiassa. Kyseessä on jo 59. osakilpailu tällä legendaarisella radalla.

Itselleni kyseessä on kymmenes Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailu. Jos edellisistä kisoista voi jotain ennakoida, niin käytännössä kuka tahansa voi ajaa voittoon sunnuntaina. Kisoista päällimmäisenä tulee mieleen vuoden 2014 trilleri, jolloin Fordin Chaz Mostert ja Paul Morris nousivat takarivistä voittajiksi kisan viimeisellä kierroksella johtamatta kierrostakaan kisan aikana.

Suurimpana ennakkosuosikkina kisaviikonloppuun lähtee DJR Team Pensken Scott McLaughlin, joka yhdessä ajokumppaninsa Alexandre Prematin kanssa jahtaa ensimmäistä Mount Panoraman valloitustaan. McLaughlin on tällä kaudella jo rikkonut yhden kauden voittoennätyksen sekä on ylivoimaisessa pistejohdossa, joten pistejohtajalla on varaa ottaa hieman riskiä tulevana viikonloppuna.

Näkisin McLaughlinin ykköshaastajaksi Jamie Whincupin ja Craig Lowndesin muodostaman tandemin. Lowndes on seitsenkertainen Bathurstin voittaja ja löytyy Whincupiltakin täältä neljä voittoa. Molemmilta löytyy myös yhteistä historiaa, sillä he voittivat yhdessä tämän kisan vuosina 2006-2008. 45-vuotias Lowndes lopetti viime kauteen täysipäiväisen kisaamisen tässä sarjassa, joten häneltä löytyy nyt varmasti virtaa ajamiseen, kun hän lähtee jahtaamaan legendaarisen Peter Brockin yhdeksän voiton ennätystä. Red Bull Holdenin ajoparin ainoana tavoitteena on Bathurstin voittopokaalin eli Peter Brock Trophyn säilyttäminen tiimin nimissä.

Toisena haastajana näkisin Erebuksen parivaljakon David Reynolds ja Luke Youlden. Kyseinen parivaljakko ajoi Bathurstin voittoon vuonna 2017, kun taas viime kaudella Reynoldsin kokemat krampit pudottivat kaksikon kärkipaikalta 13:nneksi. Jos kaksikko saa kaiken osumaan kohdilleen sunnuntaina, niin tämä kaksikko tullaan todennäköisesti näkemään voittotaistelussa.

Mustaksi hevoseksi nostaisin Shane van Gisbergenin ja Garth Tanderin muodostaman kaksikon. Red Bull Holdenin toinen kaksikko lähtee altavastaajana, sillä van Gisbergen on vasta viimeisissä kisoissa noussut takaisin kärkitaisteluihin vaikean alkukauden jälkeen. Tander vuorostaan menetti vakituisen ajopaikan viime kauden päätteeksi, joten hänellä ei tältä kaudelta ole hirveästi ajotuntumaa. Tander on kuitenkin 3-kertainen Bathurstin voittaja, joten hän tietää tämän radan metkut.

Kisassa kannattaa pitää silmällä myös vierailevaa ajoparia, kun Indycar-kuskit James Hinchcliffe ja Alexander Rossi tekevät Bathurst-debyyttinsä. Jos tämä ajopari pystyy selviytymään koko viikonlopusta ilman ulosajoja ja hyvällä kisavauhdilla, niin se jo olisi loistava tulos. Bathurst on tunnettu myös vaihtelevista olosuhteistaan, jotka voi yllättää erityisesti kokemattoman kuskin.

Kilpailun lähetys käynnistyy sunnuntaiaamuna klo 2.35 Suomen aikaa ja on katsottavissa Viaplay-suoratoistopalvelussa.

Ennätysjahti Aucklandissa

13.9.2019 V8 Supercars

Australian Supercars -sarja jatkuu tulevana viikonloppuna, kun vuorossa on kauden 11:s viikonloppu Uuden-Seelannin Aucklandissa sijaitsevalla Pukekohe Park Racewayllä.

Tailem Bendin tuplavoittaja Scott McLaughlin jahtaa historiallista kauden 17. osakilpailuvoittoa tänä viikonloppuna. McLaughlin jakaa ennätyksen tällä hetkellä legendaarisen Craig Lowndesin kanssa.

McLaughlinin haastajiin kuuluu ehdottomasti David Reynolds, joka juuri tällä viikolla allekirjoitti ennennäkemättömän 10-vuotisen jatkosopimuksen Erebuksen kanssa. 34-vuotias Reynolds oli paalulla lauantaina Tailem Bendissä, vaikka itse lähdöt eivät sujuneet nappiin. Haastajiin kuuluu myös Chaz Mostert, joka oli lauantaina toinen ja sunnuntaina kolmas Tailem Bendissä. Mostert on tulevien kuskimarkkinoiden suurin nimi, sillä hän on kärkikuskeista ainoa, jolla ei ole vielä sopimusta ensi kaudeksi.

Walkinshaw Andretti United-talli, jonne Mostert on vahvasti huhuissa yhdistetty, on joutunut irtisanomaan pääyhteistyösopimuksen Mega Limitedin kanssa, sillä Mega Limited on ajautumassa konkurssiin. Walkinshaw Andretti Unitedin autoissa on näkyvästi tänä viikonloppuna esillä Mobil 1:sen logot. Öljy-yhtiö Mobil 1 on toiminut tällä kaudella tallin toisena pääyhteistyökumppanina. Tallin tähtikuski James Courtney ilmoitti viime viikolla, että hän ei tee jatkosopimusta tallin kanssa, sillä hänen mielestään tallin johdosta puuttuu voittamiseen vaadittavaa kunnianhimoa. Kauden 2010 Supercars-mestari Courtney liittyi silloiseen Holdenin tehdastalliin kaudella 2011.

Pukekohen kisalähdöt ajetaan lauantaina ja sunnuntaina aamuseitsemältä Suomen aikaa. Molemmat lähdöt ovat katsottavissa Viaplay-suoratoistopalvelusta.

Scott McLaughlin jatkoi voittokulkuaan Tailem Bendissä

29.8.2019 V8 Supercars

Australian Supercars-sarja jatkui viime viikonloppuna Etelä-Australiassa sijaitsevalla Tailem Bendin radalla, jota Red Bull Holdenit dominoivat ratadebyytissä vuosi sitten.

Tickford Racingin Chaz Mostert hallitsi aika-ajon haastavat olosuhteet, kun hän otti paalun lauantain lähtöön. Toiseksi sateisessa kelissä ajoi ylivoimainen pistejohtaja Scott McLaughlin, jolta jäi viimeinen veto tekemättä polttoaineen takia.

McLaughlin sai eturivistä Mosterttia paremman lähdön ja nousi jo lähdössä kärkeen eikä luopunut johtopaikastaan kuin varikkopysähdysten ajaksi. Mostert yritti läpi kisan pistää painetta pistejohtajalle, mutta joutui tyytymään toiseen sijaan. Erebuksen Anton de Pasquale ajoi toistamiseen tällä kaudella kolmanneksi.

Sunnuntai oli myös McLaughlinin päivä, vaikka lähtökiihdytyksessä hän putosikin kolmanneksi. Kauden 14:s paalupaikka ja historiallinen 16. voitto entisestään vankistavat hallitsevan mestarin pistejohtoa. Craig Lowndesin yhden kauden voittoennätys todennäköisesti tullaan rikkomaan uusiseelantilaisen kotimaisemissa kolmen viikon kuluttua.

Toiseksi sunnuntain lähdössä ylsi upeasti Will Davison ennen Mosterttia, joka varmisti Mustangille kolme ensimmäistä sijaa. McLaughlinin tallikaveri Fabian Coulthard jäi lauantaina 12:nneksi ja sunnuntaina kymmenenneksi, joten Mostert nousi pisteissä toiseksi, mutta pistekärkeen eroa on jo lähes 600 pistettä.

Kalenterimuutoksia ensi kaudelle

Viikonloppuna ilmoitettiin, että endurokausi käynnistyy ensi kaudella Tailem Bendistä, joka muuttuu samalla 500 kilometrin mittaiseksi kilpailuksi. Tämä tarkoittaa sitä, että aina viime kauteen asti endurokauden avannut Sandownin 500 kilometrin kisa menettää ensi kaudeksi paikkansa endurokalenterista, mutta palaa normaaliksi kahden lähdön kisaviikonlopuksi. Tällä kaudella Sandownin 500 kilometrin kisa päättää endurokauden marraskuun alussa ennen Newcastlessa ajettavaa kauden päätösviikonloppua.

Supercars-sarja jatkuu vajaan kolmen viikon kuluttua Uuden-Seelannin Pohjoissaarella sijaitsevalla Pukekohen moottoriradalla.

Mustang dominoi Supercars-avausta

4.3.2019 V8 Supercars

Australian Supercars -sarja käynnistyi viime viikonloppuna perinteisesti Adelaiden katuradalla. Seuraavassa asioita, jotka poimin kauden avausviikonlopusta.

 

Scott McLaughlin ja Ford Mustang GT

 

Hallitseva mestari Scott McLaughlin aloitti mestaruutensa puolustamisen kunniakkaasti, kun hän ajoi voittoon molemmissa viikonlopun kisalähdöissä. McLaughlin joutui luopumaan kärkipaikastaan vain varikkopysähdyksien aikana, mikä kuvastaa hyvin 25-vuotiaan uusiseelantilaisen ylivoimaista viikonloppua.

Mustang GT teki siis kilparadoilla ensiesiintymisensä Adelaidessa ja meno oli heti kylmää. Avauslähdössä neljä Mustangia ylsi kuuden parhaan joukkoon ja jälkimmäisessä lähdössä Ford otti jo kauden ensimmäisen kaksoisvoittonsa. Mielenkiintoista on nähdä, että kuinka Red Bull Holdenin tehdastiimi reagoi Mustangin vauhtiin tulevina viikonloppuina.

Mark Winterbottomin Holden-debyytti

Kauden 2015 mestari Mark Winterbottom päätti 13-vuotisen taipaleensa Fordin kanssa viime kauteen ja siirtyi Triple Eight Racingin satelliittitiimin täksi kaudeksi. Winterbottomin debyytti oli Holdenilla todella upea, sillä hän oli lauantaina yhdeksäs ja sunnuntaina kuudes. Sunnuntainen suoritus oli tosi kova, kun otetaan huomioon se, että hänen autonsa ohjaustehostin ei toiminut aika-ajoissa, joten hän joutui lähtemään matkaan koko joukon viimeisenä.

Täksi kaudeksi Fordilta Holdenille siirtynyt Winterbottom on puhunut avoimesti siirtymisestään pitkäaikaisen kilpailijan riveihin. 37-vuotias australialainen kertoi, että hän on joutunut muuttamaan ajotyyliänsä radikaalisti, jotta hän saa kalustostaan kaiken irti. Winterbottom myönsi, että hänellä on vielä paljon parannettavaa varsinkin aika-ajovauhdissaan tulevaisuutta ajatellen. Ottaen huomioon vuoden 2015 mestarin kommentit, niin tämän pitäisi luvata Winterbottomille hyviä asioita kauden edetessä.

Yllättävän siisti avausviikonloppu

Adelaiden avausviikonlopussa yleensä nähdään paljon ulosajoja ja kolareita, mutta tämä vuosi oli poikkeus tässä kaavassa, vaikka yksi iso kolari nähtiinkin varikkosuoralla. Pääasiassa tänä viikonloppuna nähtiin vain ulosajoja.

Voisiko yhtenä syynä vähäisille kolareille olla se, että lähtöruudukossa nähdään tällä kaudella vain kaksi kuljettajaa, jotka ajavat ensimmäistä täyttä kauttaan, vaikka viime kauden päätteeksi lähtöruudukosta katosi useamman mestaruuden ja lähes 200 osakilpailuvoiton verran kokemusta.

Supercars -sarja jatkuu kahden viikon kuluttua, kun Australian suurin moottoriurheilusarja toimii Formula ykkösten oheisluokkana Albert Parkin katuradalla, Melbournessa.

Kommentti: Ogier jälleen Monten kuningas

29.1.2018 Näkökulma

Hallitseva maailmanmestari Sebastien Ogier ajoi jo viidenteen peräkkäiseen voittoon sunnuntaina päättyneessä rallin MM-sarjan avausosakilpailussa Monte Carlon rallissa. Fordin ranskalaiskuskilla on nyt nimissään yhteensä kuusi Monte Carlon valloitusta, mikä on enää vain yksi vähemmän kuin maanmies Sebastien Loebillä.

Kaikille kärkikuskeille sattui ajovirheitä kisan aikana, mutta Ogier selvisi niistä vähimmällä. Ford-kuski jäi perjantaina pahasti ojaan kiinni, mutta katsojien ripeä toiminta pelasti tällä kertaa ranskalaisen, sillä ilman apuvoimia hän olisi viettänyt aikaa siellä ojassa useita minuutteja.

Kisan vakuuttavimmasta suorituksesta vastasi Toyoton ratissa debytoinut Ott Tänak, joka oli upeasti toinen ennen Jari-Matti Latvalaa. Tänak oli selvästi nopeampi kuin suomalaiset tallikaverinsa Latvala ja Esapekka Lappi. Varsinkin ero Latvalaan oli hämmentävän suuri, vaikka Latvalalla on jo vuosi takanaan Toyotan kalustolla.

Uskon, että Tänak tulee vielä tänä vuonna aiheuttamaan harmaita hiuksia muille kärkikuskeille mukaan lukien tallikaveri Latvalalle. On mielenkiintoista nähdä, että miten Latvalan henkinen puoli kestää sitä tosiasiaa, että hän ei ole enää tallinsa ykköskuski kuten viimeksi Volkswagenilla Ogierin tallikaverina.

Toyotan pitäisi soveltua Ruotsin talvisiin olosuhteisiin todella hyvin, joten seuraavassa kisassa saatetaan nähdä jopa Toyota-tallikaverusten välinen voittotaistelu. Ajoihan Latvala juuri Toyotalle sen ensimmäisen voittonsa viimevuotisessa Ruotsin rallissa.

Hyundaille kauden avauskisa oli jälleen lähes katastrofi. Viime vuoden MM-hopeamitalisti Thierry Neuville ajoi ojaan jo avauspätkällä ja menetti kärjelle yli neljä minuuttia, Andreas Mikkelsenin matkanteko päättyi perjantaina laturivikaan sekä Dani Sordo ajautui päin puuta lauantaiaamuna. Varsinkin Esapekka Lapin lauantaina kokema rengasrikko sekä viimeisen pätkän ajovirhe nostivat Neuvillen lopputuloksissa Kris Meeken jälkeen viidenneksi. Elfyn Evans ehti vielä niukasti Lapin edelle kuudenneksi.

Bryan Bouffier oli kahdeksas ennen Meeken Citroen-tallikaveria Craig Breeniä. Kärkikymmenikön täydensi WRC2-luokan Skoda Fabia R5-autolla kilpaillut Jan Kopecky.

Rovanperä vakuutti, Sunisen virhe kävi kalliiksi

R5-luokassa Skodalla ajanut Kalle Rovanperä selviytyi maaliin upeasti 11:ntenä. Rovanperä selvisi erityisesti lauantaiaamun vaikeista olosuhteista hienosti, vaikka 17-vuotiaalla suomalaislupauksella ei ole hirveästi vielä kokemusta vastaavista olosuhteista. Seuraavaksi Rovanperä nähdään Mikkelin SM-rallissa ja hän palaa MM-rallien pariin maaliskuussa Meksikossa.

Teemu Suninen kilpaili WRC2-luokassa Fordin kalustolla, mutta hänen kilpailunsa oli pettymys. Suninen ajoi kovassa vauhdissa ulos jo perjantaiaamuna, mikä pilasi suomalaisen mahdollisuudet hyville sijoille. Suomalainen pääsi kuitenkin Rally2-säännön avulla jatkamaan kisaansa lauantaina ja keräsi valtavasti arvokasta kokemusta tulevia vuosia ajatellen.

Rallin MM-sarja jatkuu helmikuun puolivälissä Ruotsissa.

Le Mansin suuruus kulminoitui viimeisillä minuuteilla

20.6.2016 Näkökulma

Viime viikonloppuna ajettiin vuoden suurin moottoriurheilutapahtuma, Le Mansin 24 tunnin kilpailu. Ranskan Le Mansissa sijaitseva yli 13 kilometriä pitkä rata testasi niin kuljettajat kuin kaluston tässä vuorokauden mittaisessa kisassa, joka huipentui aivan viimeisillä minuuteilla.

Tuhkimotarina oli Le Mansissa vain yhtä sivallusta vaille valmis. Toyota oli matkalla pitkän moottoriurheiluhistoriansa ensimmäiseen kokonaiskilpailun voittoon Le Mansissa, kunnes jotain aivan käsittämätöntä tapahtui, kun Kazuki Nakajima ajoi Mulsannen suoraa toiseksi viimeistä kertaa.

Nakajiman Toyotasta katosi veto Mulsannen suoralla lähes kokonaan, joten toisena ollut Neel Jani nosti Porschen autokunnan kärkeen, kun lähdettiin kestävyyskisan viimeiselle kierrokselle. Porschen varikkotiloissa ryhdyttiin hieman epäuskoisina juhlimaan voittoa, kun Toyotan leirissä suuri pettymys näkyi kaikkien kasvoilla.

Tässä piilee mielestäni Le Mansin hienous, että voit johtaa kisaa aina viimeisille minuuteille asti, kunnes tekniikka pettää. Se on jotain sellaista, mitä ei vaan voi edes käsikirjoittaa.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Janin lisäksi Marc Lieb ja Romain Dumas. Koska Nakajima ei pystynyt suorittamaan viimeistä kierrosta alle kuuteen minuuttiin, niin heidät tulkittiin keskeyttäneiksi. Näin toiseksi nousi Toyota nro 6, jota käskyttivät Stephane Sarrazin, Mike Conway ja Kamui Kobayashi. Kolmanneksi sijoittui Audin kuskikolmikko Loic Duval, Lucas di Grassi ja Oliver Jarvis.

Toivottavasti Toyota tulee ensi vuonna entistä määrätietoisempana voittamaan, eivätkä he siirrä vielä kaikkia voimavarojaan rallin WRC-projektiin.

Toni Vilander toinen GT-luokassa

Fordin tehdastalli palasi 50 vuoden tauon jälkeen takaisin legendaarisen kestävyyskisan näyttämölle. Joey Hand, Dirk Muller ja Sebastien Bourdais johdattivat yhdysvaltalaismerkin voittoon GTE Pro -luokassa.

Toni Vilander kilpaili tänä vuonna Risi Competizionen Ferrarilla Le Mansissa. Tuloksena oli luokkansa toinen sija, mitä voidaan pitää todella hyvänä saavutuksena. Vilanderin autokuntaan kuuluivat myös Giancarlo Fisichella ja Matteo Malucelli. Muutamat pienet virheet varikolla sekä muutama pyörähdys veivät voittomahdollisuudet.

LMP2-luokassa voittoa juhli ranskalaistiimi Signatech Alpine, jonka kuskeina toimivat Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes ja Stephane Richelmi. GTE Amatööri -luokassa voittoon ajoi yhdysvaltalaistiimi Scuderia Corsa, jonka Ferraria miehittivät Bill Sweedler, Townsend Bell ja Jeff Segal.

Le Mansin 24 tunnin kilpailu kuuluu osana kestävyysautojen MM-sarjan (WEC) kisakalenteria. Kalenterista on nyt takana kolme kisaa, kun sarjassa ajetaan yhteensä yhdeksän osakilpailua. Seuraavan kerran MM-pisteistä taistellaan Saksan Nurburgringin radalla heinäkuun lopulla.

Ogier varmisti maailmanmestaruuden Espanjassa

28.10.2014 Ralli

Volkswagenin Sebastien Ogier voitti sunnuntaina Katalonian MM-rallin. Voitollaan Ogier varmisti uransa toisen peräkkäisen maailmanmestaruutensa. Volkswagen on jo aiemmin varmistanut autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Katalonian MM-rallin voitto ratkesi jo perjantain sorapätkillä, jolloin Ogier karkasi yli puolen minuutin päähän tallikaveri Jari-Matti Latvalasta. Vaikka Latvala tykitti pohja-aikoja lauantain ja sunnuntain asvalttipätkillä, niin Latvala jäi voittajasta lopulta 11,4 sekunnin päähän. Toinen sija varmisti suomalaiselle MM-hopeaa, jonka hän saavutti edellisen kerran kauden 2010 päätteeksi.

Fordin Mikko Hirvonen palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten huhtikuun Portugalin MM-rallin. Hirvonen oli maalissa siis kolmas.

WRC2-luokan voittoon ajoi qatarilainen Nasser Al-Attiyah ennen ranskalaista Julien Maurinia ja irlantilaista Robert Barrablea.

MM-sarja päättyy marraskuun puolivälissä ajettavaan Walesin ralliin.

Espanjan MM-rallin lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien tilanne

Viimeisestä ruudusta Bathurstin voittoon

12.10.2014 Uutiset, V8 Supercars

Australian V8 Supercars-sarjan kruununjalokivi, Bathurstin 1000 kilometrin kilpailu, oli tänäkin vuonna aivan uskomaton tapahtuma, jossa riitti jännitettävää aina viimeiselle kierrokselle asti.

Fordilla ajava kuskipari Chaz Mostert ja Paul Morris nousivat voittoon 161 kierrosta kestäneen kilpailun viimeisellä kierroksella. Kaksikko starttasi kilpailuun koko joukon viimeisenä.

Tapahtumarikkaassa kilpailussa nähtiin mm. kymmenen turva-autotilannetta, kenguru radalla, punainen lippu vasta kolmatta kertaa tapahtuman historiassa sekä voittotaistelu kahden takariveistä lähteneiden autokuntien kesken.

Mostert teki loistavaa työtä avaustintillään, mutta se meni hukkaan, kun Morris ajoi kylmillä renkailla ulos ulosmenokierroksellaan Griffins Bendissä. Samaisessa mutkassa nähtiin läpi kilpailun lukuisia ulosajoja sekä kisa jouduttiin kertaalleen keskeyttämään, sillä radan pintaa jouduttiin siitä paikasta korjaamaan kesken kilpailun.

Dramaattiset viimeiset kierrokset

Kun kisa jatkui kunnostustöiden jälkeen, niin kaksikko oli pudotettu joukon hännille, mutta kuin ihmeen kaupalla, he nousivat lukuisten kolarien ansiosta vielä mukaan voittotaisteluun, kun turva-auto kaarsi varikolle 10 kierrosta ennen ruutulippua.

Kärjessä ajoi tässä vaiheessa Ford-tallikaveri Mark Winterbottom ennen Red Bull-kaksikkoa Jaime Whincup ja Craig Lowndes. Molemmat joutuivat säästelemään bensaa viimeisillä kierroksilla, jolloin Lowndes sai varikon läpiajorangaistuksen yhteentörmäyksestään Winterbottomin kanssa.

Whincup ei huomioinut tallin käskyjä säästää bensaa, mutta hän ei lopulta enää voinut säästellä, kun kisaa oli alle kierros ajamatta, sillä Mostert oli aivan johtajan kannassa kiinni. Nuori uusiseelantilainen nousi kärkeen Forrest’s Elbowssa ja ajoi epätodennäköiseen voittoon. Toiseksi ajoi kolhitulla Nissanillaan James Moffat, jonka parina ajanut Taz Douglas ajautui myös seinään Griffins Bendissä.

Kolmanneksi ajoi Holdenin Nick Percat yhdessä britti Oliver Gavinin kanssa. Mercedeksen veljeskaksikko Will ja Alex Davison olivat maalissa neljäntenä ennen ruutulipulle nilkuttanutta Whincupia. Winterbottom oli maalissa kuudes huolimatta törmäyksestä Lowndesin kanssa. Lowndes oli lopulta kymmenes.

Kovan pettymyksen koki Holdenilla ajanut Shane van Gisbergen, jonka auto ei suostunut käynnistymään viimeiseltä varikkostopilta. Van Gisbergen oli johtanut suurimman osan kilpailun jälkimmäisestä puoliskosta.

Van Gisbergenin pahimpana haastajana oli ollut Volvon Scott McLaughlin. Ruotsalaisen autonvalmistajan paluu Mount Panoramalle päättyi pettymykseen, kun McLaughlin osui seinään 119. kierroksella The Cutting-mutkassa.

Supercars-sarja jatkuu Surfers Paradisen katuradalla lokakuun lopulla.

Bathurst 1000 lopputulokset

Video

Marcos Ambrose palaa V8 Supercars-sarjaan!

15.9.2014 Uutiset, V8 Supercars

Team Penske on vahvistanut osallistumisensa Australian V8 Supercars-sarjaan kaudella 2015. Tallin kuljettajana tulee ajamaan Marcos Ambrose, joka palaa Australiaan ja Supercars-sarjaan kilpailemaan 10 vuoden tauon jälkeen.

Kaksinkertainen V8 Supercars-mestari tulee ajamaan autolla numero #17. Team Penske tekee yhteistyötä sarjassa ajavan Dick Johnson Racingin kanssa. Ford toimii jatkossakin yhteistyössä DJR:n kanssa.

– Team Penske on valmiina osallistumaan V8 Supercars-sarjaan yhdessä Dick Johnson Racingin kanssa alkaen ensi kaudesta, kertoi legendaarinen tallin omistaja, Roger Penske.

– Kehitämme toimintaamme kilvanajon ja radalla menestymisen kautta, Penske lisäsi.

Ambrose odottaa innolla paluuta sarjaan.

– Tämä on mahtava tilaisuus palata takaisin rakkaaseen kotiin ja sarjaan, jossa olen saavuttanut paljon menestystä, sanoi Ambrose, joka saavutti kaksi Sprint Cup- ja viisi Nationwide-osakilpailuvoittoa NASCAR-sarjassa vuosien 2006-2014 aikana.

– On kunnia asia, että saan ajaa kahdelle moottoriurheilulegendalle, Roger Penskelle ja Dick Johnsonille.

V8 Supercars-sarjan vuoden arvostetuin tapahtuma, 1000 kilometrin kisa Bathurstissä, ajetaan lokakuun 12. päivä.