Selaat arkistoa kohteelle Ford.

Kommentti: Ogier jälleen Monten kuningas

29.1.2018 Näkökulma

Hallitseva maailmanmestari Sebastien Ogier ajoi jo viidenteen peräkkäiseen voittoon sunnuntaina päättyneessä rallin MM-sarjan avausosakilpailussa Monte Carlon rallissa. Fordin ranskalaiskuskilla on nyt nimissään yhteensä kuusi Monte Carlon valloitusta, mikä on enää vain yksi vähemmän kuin maanmies Sebastien Loebillä.

Kaikille kärkikuskeille sattui ajovirheitä kisan aikana, mutta Ogier selvisi niistä vähimmällä. Ford-kuski jäi perjantaina pahasti ojaan kiinni, mutta katsojien ripeä toiminta pelasti tällä kertaa ranskalaisen, sillä ilman apuvoimia hän olisi viettänyt aikaa siellä ojassa useita minuutteja.

Kisan vakuuttavimmasta suorituksesta vastasi Toyoton ratissa debytoinut Ott Tänak, joka oli upeasti toinen ennen Jari-Matti Latvalaa. Tänak oli selvästi nopeampi kuin suomalaiset tallikaverinsa Latvala ja Esapekka Lappi. Varsinkin ero Latvalaan oli hämmentävän suuri, vaikka Latvalalla on jo vuosi takanaan Toyotan kalustolla.

Uskon, että Tänak tulee vielä tänä vuonna aiheuttamaan harmaita hiuksia muille kärkikuskeille mukaan lukien tallikaveri Latvalalle. On mielenkiintoista nähdä, että miten Latvalan henkinen puoli kestää sitä tosiasiaa, että hän ei ole enää tallinsa ykköskuski kuten viimeksi Volkswagenilla Ogierin tallikaverina.

Toyotan pitäisi soveltua Ruotsin talvisiin olosuhteisiin todella hyvin, joten seuraavassa kisassa saatetaan nähdä jopa Toyota-tallikaverusten välinen voittotaistelu. Ajoihan Latvala juuri Toyotalle sen ensimmäisen voittonsa viimevuotisessa Ruotsin rallissa.

Hyundaille kauden avauskisa oli jälleen lähes katastrofi. Viime vuoden MM-hopeamitalisti Thierry Neuville ajoi ojaan jo avauspätkällä ja menetti kärjelle yli neljä minuuttia, Andreas Mikkelsenin matkanteko päättyi perjantaina laturivikaan sekä Dani Sordo ajautui päin puuta lauantaiaamuna. Varsinkin Esapekka Lapin lauantaina kokema rengasrikko sekä viimeisen pätkän ajovirhe nostivat Neuvillen lopputuloksissa Kris Meeken jälkeen viidenneksi. Elfyn Evans ehti vielä niukasti Lapin edelle kuudenneksi.

Bryan Bouffier oli kahdeksas ennen Meeken Citroen-tallikaveria Craig Breeniä. Kärkikymmenikön täydensi WRC2-luokan Skoda Fabia R5-autolla kilpaillut Jan Kopecky.

Rovanperä vakuutti, Sunisen virhe kävi kalliiksi

R5-luokassa Skodalla ajanut Kalle Rovanperä selviytyi maaliin upeasti 11:ntenä. Rovanperä selvisi erityisesti lauantaiaamun vaikeista olosuhteista hienosti, vaikka 17-vuotiaalla suomalaislupauksella ei ole hirveästi vielä kokemusta vastaavista olosuhteista. Seuraavaksi Rovanperä nähdään Mikkelin SM-rallissa ja hän palaa MM-rallien pariin maaliskuussa Meksikossa.

Teemu Suninen kilpaili WRC2-luokassa Fordin kalustolla, mutta hänen kilpailunsa oli pettymys. Suninen ajoi kovassa vauhdissa ulos jo perjantaiaamuna, mikä pilasi suomalaisen mahdollisuudet hyville sijoille. Suomalainen pääsi kuitenkin Rally2-säännön avulla jatkamaan kisaansa lauantaina ja keräsi valtavasti arvokasta kokemusta tulevia vuosia ajatellen.

Rallin MM-sarja jatkuu helmikuun puolivälissä Ruotsissa.

Le Mansin suuruus kulminoitui viimeisillä minuuteilla

20.6.2016 Näkökulma

Viime viikonloppuna ajettiin vuoden suurin moottoriurheilutapahtuma, Le Mansin 24 tunnin kilpailu. Ranskan Le Mansissa sijaitseva yli 13 kilometriä pitkä rata testasi niin kuljettajat kuin kaluston tässä vuorokauden mittaisessa kisassa, joka huipentui aivan viimeisillä minuuteilla.

Tuhkimotarina oli Le Mansissa vain yhtä sivallusta vaille valmis. Toyota oli matkalla pitkän moottoriurheiluhistoriansa ensimmäiseen kokonaiskilpailun voittoon Le Mansissa, kunnes jotain aivan käsittämätöntä tapahtui, kun Kazuki Nakajima ajoi Mulsannen suoraa toiseksi viimeistä kertaa.

Nakajiman Toyotasta katosi veto Mulsannen suoralla lähes kokonaan, joten toisena ollut Neel Jani nosti Porschen autokunnan kärkeen, kun lähdettiin kestävyyskisan viimeiselle kierrokselle. Porschen varikkotiloissa ryhdyttiin hieman epäuskoisina juhlimaan voittoa, kun Toyotan leirissä suuri pettymys näkyi kaikkien kasvoilla.

Tässä piilee mielestäni Le Mansin hienous, että voit johtaa kisaa aina viimeisille minuuteille asti, kunnes tekniikka pettää. Se on jotain sellaista, mitä ei vaan voi edes käsikirjoittaa.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Janin lisäksi Marc Lieb ja Romain Dumas. Koska Nakajima ei pystynyt suorittamaan viimeistä kierrosta alle kuuteen minuuttiin, niin heidät tulkittiin keskeyttäneiksi. Näin toiseksi nousi Toyota nro 6, jota käskyttivät Stephane Sarrazin, Mike Conway ja Kamui Kobayashi. Kolmanneksi sijoittui Audin kuskikolmikko Loic Duval, Lucas di Grassi ja Oliver Jarvis.

Toivottavasti Toyota tulee ensi vuonna entistä määrätietoisempana voittamaan, eivätkä he siirrä vielä kaikkia voimavarojaan rallin WRC-projektiin.

Toni Vilander toinen GT-luokassa

Fordin tehdastalli palasi 50 vuoden tauon jälkeen takaisin legendaarisen kestävyyskisan näyttämölle. Joey Hand, Dirk Muller ja Sebastien Bourdais johdattivat yhdysvaltalaismerkin voittoon GTE Pro -luokassa.

Toni Vilander kilpaili tänä vuonna Risi Competizionen Ferrarilla Le Mansissa. Tuloksena oli luokkansa toinen sija, mitä voidaan pitää todella hyvänä saavutuksena. Vilanderin autokuntaan kuuluivat myös Giancarlo Fisichella ja Matteo Malucelli. Muutamat pienet virheet varikolla sekä muutama pyörähdys veivät voittomahdollisuudet.

LMP2-luokassa voittoa juhli ranskalaistiimi Signatech Alpine, jonka kuskeina toimivat Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes ja Stephane Richelmi. GTE Amatööri -luokassa voittoon ajoi yhdysvaltalaistiimi Scuderia Corsa, jonka Ferraria miehittivät Bill Sweedler, Townsend Bell ja Jeff Segal.

Le Mansin 24 tunnin kilpailu kuuluu osana kestävyysautojen MM-sarjan (WEC) kisakalenteria. Kalenterista on nyt takana kolme kisaa, kun sarjassa ajetaan yhteensä yhdeksän osakilpailua. Seuraavan kerran MM-pisteistä taistellaan Saksan Nurburgringin radalla heinäkuun lopulla.

Ogier varmisti maailmanmestaruuden Espanjassa

28.10.2014 Ralli

Volkswagenin Sebastien Ogier voitti sunnuntaina Katalonian MM-rallin. Voitollaan Ogier varmisti uransa toisen peräkkäisen maailmanmestaruutensa. Volkswagen on jo aiemmin varmistanut autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Katalonian MM-rallin voitto ratkesi jo perjantain sorapätkillä, jolloin Ogier karkasi yli puolen minuutin päähän tallikaveri Jari-Matti Latvalasta. Vaikka Latvala tykitti pohja-aikoja lauantain ja sunnuntain asvalttipätkillä, niin Latvala jäi voittajasta lopulta 11,4 sekunnin päähän. Toinen sija varmisti suomalaiselle MM-hopeaa, jonka hän saavutti edellisen kerran kauden 2010 päätteeksi.

Fordin Mikko Hirvonen palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten huhtikuun Portugalin MM-rallin. Hirvonen oli maalissa siis kolmas.

WRC2-luokan voittoon ajoi qatarilainen Nasser Al-Attiyah ennen ranskalaista Julien Maurinia ja irlantilaista Robert Barrablea.

MM-sarja päättyy marraskuun puolivälissä ajettavaan Walesin ralliin.

Espanjan MM-rallin lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien tilanne

Viimeisestä ruudusta Bathurstin voittoon

12.10.2014 Uutiset, V8 Supercars

Australian V8 Supercars-sarjan kruununjalokivi, Bathurstin 1000 kilometrin kilpailu, oli tänäkin vuonna aivan uskomaton tapahtuma, jossa riitti jännitettävää aina viimeiselle kierrokselle asti.

Fordilla ajava kuskipari Chaz Mostert ja Paul Morris nousivat voittoon 161 kierrosta kestäneen kilpailun viimeisellä kierroksella. Kaksikko starttasi kilpailuun koko joukon viimeisenä.

Tapahtumarikkaassa kilpailussa nähtiin mm. kymmenen turva-autotilannetta, kenguru radalla, punainen lippu vasta kolmatta kertaa tapahtuman historiassa sekä voittotaistelu kahden takariveistä lähteneiden autokuntien kesken.

Mostert teki loistavaa työtä avaustintillään, mutta se meni hukkaan, kun Morris ajoi kylmillä renkailla ulos ulosmenokierroksellaan Griffins Bendissä. Samaisessa mutkassa nähtiin läpi kilpailun lukuisia ulosajoja sekä kisa jouduttiin kertaalleen keskeyttämään, sillä radan pintaa jouduttiin siitä paikasta korjaamaan kesken kilpailun.

Dramaattiset viimeiset kierrokset

Kun kisa jatkui kunnostustöiden jälkeen, niin kaksikko oli pudotettu joukon hännille, mutta kuin ihmeen kaupalla, he nousivat lukuisten kolarien ansiosta vielä mukaan voittotaisteluun, kun turva-auto kaarsi varikolle 10 kierrosta ennen ruutulippua.

Kärjessä ajoi tässä vaiheessa Ford-tallikaveri Mark Winterbottom ennen Red Bull-kaksikkoa Jaime Whincup ja Craig Lowndes. Molemmat joutuivat säästelemään bensaa viimeisillä kierroksilla, jolloin Lowndes sai varikon läpiajorangaistuksen yhteentörmäyksestään Winterbottomin kanssa.

Whincup ei huomioinut tallin käskyjä säästää bensaa, mutta hän ei lopulta enää voinut säästellä, kun kisaa oli alle kierros ajamatta, sillä Mostert oli aivan johtajan kannassa kiinni. Nuori uusiseelantilainen nousi kärkeen Forrest’s Elbowssa ja ajoi epätodennäköiseen voittoon. Toiseksi ajoi kolhitulla Nissanillaan James Moffat, jonka parina ajanut Taz Douglas ajautui myös seinään Griffins Bendissä.

Kolmanneksi ajoi Holdenin Nick Percat yhdessä britti Oliver Gavinin kanssa. Mercedeksen veljeskaksikko Will ja Alex Davison olivat maalissa neljäntenä ennen ruutulipulle nilkuttanutta Whincupia. Winterbottom oli maalissa kuudes huolimatta törmäyksestä Lowndesin kanssa. Lowndes oli lopulta kymmenes.

Kovan pettymyksen koki Holdenilla ajanut Shane van Gisbergen, jonka auto ei suostunut käynnistymään viimeiseltä varikkostopilta. Van Gisbergen oli johtanut suurimman osan kilpailun jälkimmäisestä puoliskosta.

Van Gisbergenin pahimpana haastajana oli ollut Volvon Scott McLaughlin. Ruotsalaisen autonvalmistajan paluu Mount Panoramalle päättyi pettymykseen, kun McLaughlin osui seinään 119. kierroksella The Cutting-mutkassa.

Supercars-sarja jatkuu Surfers Paradisen katuradalla lokakuun lopulla.

Bathurst 1000 lopputulokset

Video

Marcos Ambrose palaa V8 Supercars-sarjaan!

15.9.2014 Uutiset, V8 Supercars

Team Penske on vahvistanut osallistumisensa Australian V8 Supercars-sarjaan kaudella 2015. Tallin kuljettajana tulee ajamaan Marcos Ambrose, joka palaa Australiaan ja Supercars-sarjaan kilpailemaan 10 vuoden tauon jälkeen.

Kaksinkertainen V8 Supercars-mestari tulee ajamaan autolla numero #17. Team Penske tekee yhteistyötä sarjassa ajavan Dick Johnson Racingin kanssa. Ford toimii jatkossakin yhteistyössä DJR:n kanssa.

– Team Penske on valmiina osallistumaan V8 Supercars-sarjaan yhdessä Dick Johnson Racingin kanssa alkaen ensi kaudesta, kertoi legendaarinen tallin omistaja, Roger Penske.

– Kehitämme toimintaamme kilvanajon ja radalla menestymisen kautta, Penske lisäsi.

Ambrose odottaa innolla paluuta sarjaan.

– Tämä on mahtava tilaisuus palata takaisin rakkaaseen kotiin ja sarjaan, jossa olen saavuttanut paljon menestystä, sanoi Ambrose, joka saavutti kaksi Sprint Cup- ja viisi Nationwide-osakilpailuvoittoa NASCAR-sarjassa vuosien 2006-2014 aikana.

– On kunnia asia, että saan ajaa kahdelle moottoriurheilulegendalle, Roger Penskelle ja Dick Johnsonille.

V8 Supercars-sarjan vuoden arvostetuin tapahtuma, 1000 kilometrin kisa Bathurstissä, ajetaan lokakuun 12. päivä.

Jari-Matti Latvala valloitti toistamiseen Jyväskylän

4.8.2014 Ralli

Volkswagenin Jari-Matti Latvala on voittanut huikean sekuntitaistelun jälkeen Suomen MM-rallin. Tallikaveri Sebastien Ogier hengitti suomalaisen niskaan loppuun asti ja varmisti saksalaistallille kaksoisvoiton.

Latvala oli muita nopeampi jo rallin avauspäivästä eli torstaista lähtien. Lauantaina ero oli kasvanut jo puolen minuutin paikkeille, kun tultiin toistamiseen läpi Jukojärveä.

Tällä pätkällä Latvala osui isoon kuoppaan, jonka seurauksena suomalaisen autosta hajosi oikeanpuolimmainen etujarru. Suomalainen sinnitteli koko loppupäivän rikkinäisellä autolla ja onnistui pitämään reilulla kolmella sekunnilla kärkipaikan, kun lähdettiin viimeiseen päivään.

Latvala piskasi Volkswageninsa Ruuhimäessä ensimmäisellä kerralla, niin kovaan kyytiin, että vaikka Ogier oli niukasti Myhinpäällä ja Ruuhimäen Power Stagella nopeampi, niin suomalainen palasi voittokantaan Jyväskylässä neljän vuoden tauon jälkeen. Vuonna 2010 Latvala voitti siis edellisenä suomalaisena Jyväskylän MM-rallin.

Rallin suurimmasta yllätyksestä vastasi britti Kris Meeke, joka paiskasi Citroëninsa Keski-Suomen sorateillä peräti palkintokorokkeen kolmannelle paikalle. Neljänneksi ajoi Volkswagenin norjalaiskuski Andreas Mikkelsen ennen Fordin Mikko Hirvosta.

Perjantaina näyttävästi Hyundainsa rengasrikon takia kaatanut Juho Hänninen nousi lopulta kuudenneksi. Hännisen tavoitteena oli olla paras Hyundai-kuljettaja Suomen MM-rallissa, johon hän ylsikin, kun Thierry Neuville ja Hayden Paddon kohtasivat ongelmia.

MM-pisteissä Latvala on 44 pisteen päässä sarjajohtaja Ogierista, kun viisi rallia on ajamatta.

WRC2-luokan voittoon ajoi Viron Karl Kruuda ennen kahta rengasrikkoa kärsinyttä Jari Ketomaata. WRC3-luokan voittoon ylsi uransa ensimmäiseen MM-rallin ajanut Teemu Suninen. JWRC-luokan voittoon ajeli Slovakian Martin Koci.

MM-sarja jatkuu kolmen viikon kuluttua Saksan asvalttiteillä.

Suomen MM-rallin lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Autonvalmistajien pisteet

Latvala voitti Argentiinan MM-rallin

12.5.2014 Ralli, Uutiset

Volkswagenin Jari-Matti Latvala on ajanut kauden toiseen voittoonsa rallin MM-sarjan viidennessä osakilpailussa Argentiinan MM-rallissa. Marcus Grönholm voitti edellisenä suomalaisena Argentiinassa kaudella 2003.

Latvala ajoi voittoon vakuuttavan esityksen jälkeen. Toiseksi sijoittui MM-sarjan kärkinimi, Volkswagenin Sebastien Ogier.

Kolmanneksi sijoittui Citroënin Kris Meeke. Perjantaina ulosajanut Fordin Mikko Hirvonen nousi lopputuloksissa yhdeksänneksi ja saalisti vielä kaksi pistettä Power Stagelta.

Ogier johtaa edelleen MM-sarjaa 24 pisteen erolla Latvalaan. Hirvonen on MM-pisteissä viidentenä kahdeksan pisteen päässä norjalaiskaksikosta Andreas Mikkelsen ja Mads Östberg.

Nasser Al-Attiyah ajoi WRC2-luokan voittoon.

MM-sarja jatkuu kesäkuun alussa Sardinian MM-rallilla.

Argentiinan MM-rallin lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne