Selaat arkistoa kohteelle force india.

Hamiltonin täydellinen ajoitus toi ennätyspaalun Spassa

26.8.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti historiallisen viidennen paalupaikan Belgian GP:n aika-ajoissa Span radalla. Hamiltonin ajoitus oli täydellinen, sillä hän ajoi sateen sotkemassa viimeisessä osiossa ainoastaan viimeisen aikakierroksensa virheettömästi.

Hamilton saa rinnalleen Ferrarin Sebastian Vettel, joka jäi paalusta kuitenkin musertavat 0,7 sekuntia. Jos kisa ajetaan kuivalla kelillä, niin MM-sarjan kärkikaksikko ratkaisee keskenään Belgian GP:n voittajan. Spassa lähtö ei ole kaikki kaikessa, sillä pitkälle Kemmelin suoralle voi imuavun turvin nousta vielä johtajan ohi varsinkin avauskierroksella.

Konkurssin partaalta toiseen lähtöriviin

Force India oli ehdottomasti aika-ajojen sensaatio, sillä vielä keskiviikkona ei ollut varmaa, että he saisivat osallistua edes koko kisaviikonloppuun. Lawrence Strollin johtama omistajaryhmä osti Force India-tallin, mutta vasta kansainvälisen autoliitto FIA:n sekä kaikkien F1-tallien suostumuksella, heille annettiin oikeus osallistua tähän viikonloppuun. Tähän liittyi vielä ehtona se, että Force India luopuu edellisen omistajaryhmän aikana saavutetuista MM-pisteistä, joten heidän tiimipisteensä on nollattu ennen tätä viikonloppua. Kuljettajien MM-pisteisiin ei onneksi kajottu.

Esteban Ocon ja Sergio Perez hyödynsivät epävakaat olosuhteet aika-ajojen päätösosiossa, kun Ocon oli kolmas ja Perez neljäs. Kuivalla kelillä he eivät pysty pitämään palkintosijoitusta, joten he varmasti toivovat sateista kisaa, sillä se varmasti nostaisi heidän osakkeitaan.

Ferrari ja Red Bull sekoilivat

Vaikka Vettel ajoikin eturiviin, niin ei hänenkään viimeinen osionsa ollut täydellinen. Sade yllätti tallit ajoituksellaan, jolloin Ferrarin mekaanikot siirsivät liian nopeasti Vettelin autoa takaisin pilttuuseen, minkä seurauksena saksalaisen auton pohja raahautui pitkin asvalttia. Näyttää siltä, että Ferrari-kuski selvisi tilanteesta säikähdyksellä.

Samaa ei voi sanoa Ferrari-tallikaveri Kimi Räikkösestä, jolta loppui polttoaine viime minuuteilla virheellisen laskelman seurauksena. Räikkönen oli ollut koko viikonlopun kärkivauhdissa, joten Ferrarin laskuvirhe ei olisi voinut osua huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Suomalainen oli itse asiassa paaluajassa kiinni vielä ennen radan kuivumista session lopussa.

Räikkönen starttaa kisaan kolmannesta lähtörivistä, rinnaltaan entinen tallikaveri Romain Grosjean, joka oli viides. Ferrari-kuski jahtaa kisassa uransa 100. palkintosijoitusta, mutta voittoon asti ei ole mahdollisuutta ilman vesisadetta tai kärkikuskien kolarointia.

Myös Red Bull-tallissa päädyttiin virhelaskelmiin, sillä ainakin Max Verstappenilta loppui bensa aika-ajon lopussa. Verstappen oli seitsemäs ennen tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Varmasti myös Red Bull-kaksikko toivoo sateista kilpailua, sillä kuivalla he kärsivät Renault’n tehonpuutteesta.

Bottas matkaan takarivistä

Mercedeksen Valtteri Bottas joutuu moottoriosien vaihdon seurauksena lähtemään sunnuntain kisaan takarivistä. Bottaksen kannalta vaihtelevat olosuhteet voisivat olla parempi vaihtoehto kuin pelkkä kuiva tai täysi sadekeli, sillä silloin myös onnella on näppinsä pelissä. Todennäköisesti suomalaiskuskilla on hyvät mahdollisuudet nostaa hopeanuolensa kärkikuusikkoon.

Belgian GP:n lähtövalot sammuvat legendaarisella Span radalla klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton dramaattisen kisan voittoon Bakun kaduilla

1.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton juhli kauden avausvoittoaan sunnuntaisessa Azerbaidzhanin kilpailussa. Hamilton nousi kärkeen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua, kun hiilikuidun palaset rikkoivat pitkään kilpailua johtaneen Valtteri Bottaksen oikean takarenkaan, mikä avasi hallitsevalle maailmanmestarille tien voittoon.

Hamilton oli oikeastaan kärkikuskeista ainoa, joka selvisi ehjänä Bakun ankarilta kaduilta, vaikka britti kertaalleen sortui lukkojarrutukseen ja joutui siirtymään pehmeisiin renkaisiin kanssakilpailijoita aiemmin. Tämä ei kuitenkaan maksanut hallitsevalle maailmanmestarille mitään, sillä hän nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle ja katkaisi samalla Mercedes-tallin kolmen kisan mittaisen voitottoman jakson.

Toisena ruutulipulle ajaneen Kimi Räikkösen kisa oli huomattavasti värikkäämpi, sillä kuudennesta lähtöruudusta startannut suomalainen osui avauskierroksella yhteen Force Indian Esteban Oconin kanssa. Räikkönen pystyi jatkamaan matkaansa, vaikkakin hänen etusiipensä oli kärsinyt mittavia vaurioita. Oconin kisa päättyi jo radan kolmanteen mutkaan eikä ranskalainen peitellyt turhautumistaan kisan jälkeisissä kommenteissaan. Ensi kerralla Force India-kuskin kannattaa katsoa tilanne ensiksi uusintana, jonka jälkeen katsoa peiliin ja miettiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin tässä tilanteessa.

Räikkönen pääsi varikolle, mutta tässä Ferrari-talli sortui taktiseen kömmähdykseen, sillä he lähettivät suomalaisen takaisin radalle pehmeillä renkailla. Kun kisa jälleen käynnistyi uudelleen, niin Räikkösellä oli suuria vaikeuksia pitää renkaitaan toimintalämpötiloissa. Oli suorastaan ajattelematonta Ferrarilta, että laitetaan viikonlopun kovimmat renkaat suomalaisen alle, sillä jokainen kuski on ollut vaikeuksissa rengaslämpöjen kanssa jopa ultrapehmeillä renkailla.

Red Bullien kolari muutti kisan luonteen

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen ei nouse kuudetta sijaa korkeammalle, kunnes Red Bull-tallikaverit osuivat toisiinsa 40. kierroksella. Max Verstappen oli jo lähes kisan pidätellyt nopeampaa tallikaveriaan, Daniel Ricciardoa, takanaan eikä nuorukainen ollut valmis laittamaan tallin etua omansa edelle. Kun Red Bull-kuskit olivat lähellä törmätä toisiinsa jo kisan alkupuolella, niin tallipäällikkö Christian Horner ei tehnyt mitään, vaikka kaikki näkivät kolarin häämöttävän jo näköpiirissä.

Verstappen vaihtoi useampaan otteeseen ajolinjaansa, jotta hän saisi sotkettua tallikaverinsa ilmavirtaa. Lopulta Verstappen kääntyi jarrutuksessa suoraan Ricciardon eteen, jolloin takana ajanut Ricciardo menetti autostaan kaiken downforcen ja kolari oli täten valmis. Mikä tässä tilanteessa on huolestuttavinta on se, että tuomaristo ei nähnyt tarvetta rangaista Verstappenia. Tuomaristo kuitenkin jakoi rangaistuksia vähemmistä rikkeistä häntäpään kuljettajille.

Tuomariston pitäisi olla objektiivinen, mitä se ei ole ollut pitkään aikaan. Tuomaristolla on aivan selvästi suosikkikuljettajia, joiden kaikki toilailut painetaan villaisella, kun taas toisille annetaan pienemmistäkin osumista sanktioita. Mielestäni Verstappenille olisi pitänyt tuomita vähintään 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan tai jopa harkita ehdollista kilpailukieltoa.

Vielä ennen uusintalähtöä nähtiin käsittämätön tilanne, kun Romain Grosjean ajoi seinään turva-auton ollessa vielä radalla. Grosjean on ollut kuin varjo entisestään tällä kaudella, joten ranskalaisen on pikaisesti parannettava suoritustasoaan tai muuten hän saa etsiä ensi kaudeksi töitä muualta.

Bottas epäonninen, Perez onnekas

Kisan viimeinen uusintastartti tapahtui vain neljä kierrosta ennen maalia. Bottas oli nyt kärjessä, sillä hän ei ollut vielä suorittanut ensimmäistä varikkostoppiaan ennen turva-auton saapumista. Bottas sai unelmalähdön, mutta silti kisan alkupuolta johtanut Ferrarin Sebastian Vettel yritti haastaa suomalaisen avausmutkassa, mutta hänelle itselleen tuhoisin seurauksin. Vettel käytännössä pilasi renkaansa lukkojarrutuksessa, jolloin Bottas, Hamilton ja Räikkönen menivät menojansa. Hetkeä myöhemmin myös Force Indian Sergio Perez nousi Vettelin ohi.

Bottaksella oli jo toinen käsi kiinni voittopokaalissa, kun suomalainen ajoi epäonnisesti hiilikuidun palasten yli, mitkä rikkoivat Mercedes-kuskin takarenkaan. Kun rengasrikko tapahtui radan avausmutkassa, niin Bottaksella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Hiilikuidun palaset olivat jääneet ajolinjalle, sillä Kevin Magnussen ja Pierre Gasly osuivat toisiinsa uusintalähdössä. Sunnuntainen kisa ei ollut siis todellakaan täysosuma niin kilpailun tuomaristolta kuin ratavirkailijoilta.

Bottaksen kokema rengasrikko toi mieleen vuoden 2005 Euroopan GP:n, jolloin Räikkösen eturipustus petti johtoasemasta kisan viimeisellä kierroksella. Bottasta tuntuu seuraavan samanlainen tuuri kuin hänen maanmiestään tuolla kyseisellä kaudella. Jos asiat olisivat menneet edes hieman toiseen suuntaan, niin Bottas olisi voinut voittaa jo kolme kisaa tällä kaudella. Vaikka Bottas olisi voittanut vain Bakussa, niin hän olisi siirtynyt ensimmäistä kertaa urallaan MM-johtoon. Nyt suomalaisen on saatava hyviä tuloksia, jotta hän pystyy vielä nousemaan takaisin MM-taistoon.

Toisen suomalaisen epäonni, oli toisen suomalaisen onni, sillä Räikkönen sai nyt takaisin niitä pisteitä, joita hän menetti ilman omaa syytään Bahrainissa. Jos Räikkönen pystyy samaan kasaan samanlaisia aika-ajoja kuin aiemmin tällä kaudella, niin 38-vuotias ikänestori voi olla vielä musta hevonen tämän kauden MM-taistossa.

Myös Perez kuului onnistujien joukkoon, sillä hän ajoi kolmanneksi ja palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2016 Bakun radalla ajetun Euroopan GP:n. Force India nousi autonvalmistajien pisteissä yhdeksänneltä sijalta peräti kuudenneksi, mikä on iso asia talousvaikeuksissa rämpivälle tiimille.

Onnistujiin kuului myös Carlos Sainz, joka toi Renault-tallille tärkeän viidennen sijan. Samaa ei voi sanoa Sainzin tallikaverista, sillä Nico Hülkenberg sortui taas yliyrittämiseen ja joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena.

Suurin onnistuja oli Charles Leclerc, joka otti lyhyen F1-uransa ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan. Leclerc ajoi erittäin fiksun viikonlopun, sillä hän vältti ajovirheet toisin kuin kokeneempi tallikaveri Marcus Ericsson. Vaikka Sauber sai ison kasan pisteitä, niin sveitsiläistiimi silti putosi yhden sijan autonvalmistajien pisteissä. Toivottavasti Leclerc pystyy tästä jatkamaan hyviä otteitaan myös tulevaisuudessa.

Lance Stroll sai Williamsin pistetilin vihdoinkin avattua. Stroll oli ruutulipulla kahdeksantena. Kanadalainen ajoi fiksusti kuten vuosi sitten, jolloin hän oli peräti palkintokorokkeella. Sergei Sirotkin vuorostaan ahnehti liikaa avauskierroksella, mihin päättyikin venäläisen kilpailu. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tallin testikuski Robert Kubica olisi saavuttanut tästä kisasta enemmän pisteitä kuin tiimin nykyiset kuljettajat.

McLaren-talli oli ainoa tiimi Ferrarin ohella, mikä sai molemmat autonsa pistesijoilla ruutulipulle, sillä Fernando Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Paaluennätys Hamiltonin nimiin Monzassa

3.9.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulle sateen pitkittämässä Italian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalu oli Hamiltonille uran 69., jolla hän nousee kaikkien aikojen ykköseksi paalutilastossa ohi Michael Schumacherin.

Hamilton on ollut tähän mennessä koko viikonlopun nopein kuski oli keli mitä tahansa, joten hänen voittamisensa tulee olemaan erittäin hankalaa itse kisassa. Jos Hamilton saa loistavan lähdön, niin hän ajaa helppoon voittoon. Ainoat uhat tulisivat tekniikan pettämisestä tai toisen kuljettajan ajovirheestä.

Mielenkiintoiset lähtöasetelmat

Suuri yllätys ei ollut se, että sateisissa aika-ajoissa Red Bull oli aivan kärkivauhdissa. Max Verstappen oli aika-ajojen toinen ennen tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Red Bull-kuskit eivät kuitenkaan saa pitää sijoituksiaan, sillä he ovat saaneet lähtöruuturangaistuksia voimanyksikön komponenttien vaihdosta. Useat kuljettajat ovat joutuneet myös ottamaan niskaansa lähtöruuturangaistuksia, joten Verstappen starttaa jo 14:ntenä ja Ricciardo 17:ntenä. Jos tämä kaksikko selviää avauskierroksesta ilman osumia, niin he taistelevat sijoituksista kärkikuusikossa.

Red Bullien pudottaminen lähtöruudukon häntäpäähän tarkoittaa sitä, että tulokaskuski Lance Stroll starttaa Hamiltonin rinnalta eturivistä. Williams-kuskista tulee historian nuorin eturiviin yltänyt kuljettaja, kun hän rikkoo nuoremman Verstappenin nimissä olleen ennätyksen. Williamsilla ei tiedetty, että mistä he löysivät tälläisen vauhdin sadekelille, sillä he ovat viime aikoina olleet suurissa ongelmissa pidon kanssa märällä radalla. Myös Esteban Ocon yllätti, sillä hän starttaa peräti kolmannesta lähtöruudusta. Force India-kuski pysyy toivottavasti erossa tallikaveri Sergio Perezistä tämän viikonlopun kisan aikana, sillä muuten voi räiskyä yli tallikaverusten välillä kuten muutaman kerran tällä kaudella.

En usko, että Stroll pystyy kärkikuskeja pitämään takanaan, sillä Williamsin vauhti on ollut viime aikoina aika heikkoa. Ocon voi pystyä kiusaamaan ainakin Ferrari-kuskeja, sillä Force India on lähempänä kärkeä kuin Williams.

Jatkuuko suomalaisten Monzan kirous?

Suomalainen ei ole koskaan juhlinut osakilpailuvoittoa formula ykkösissä Monzassa, eikä aika-ajojen perusteella näytä siltä, että tämä fakta muuttuisi vielä tänäänkään. Mercedeksen Valtteri Bottas starttaa neljäntenä ja Ferrarin Kimi Räikkönen viidentenä.

Bottas jäi viimeisessä osiossa yli 2 sekunnin päähän tallikaveristaan. Tällä kaudella ohittaminen radalla on äärimmäisen vaikeata, joten jos Hamilton ei törmää ongelmiin, niin Bottas voi tänään olla maksimissaan toinen. Vauhtia täytyy nastolalaisen löytää varsinkin aika-ajoissa, jos hän aikoo voittaa vielä tällä kaudella Hamiltonin sekä taistella maailmanmestaruudesta.

Ferrarille aika-ajot olivat heidän kotiradallaan aika synkät. Räikkösen kannalta positiivinen asia oli se, että hän löi tallikaveri Sebastian Vettelin aika-ajoissa. Jos Räikkönen mielii olla ruutulipulla ennen Vetteliä, niin hänen täytyy ottaa superstartti, jolla hän saisi ainakin Bottaksen tallikaverusten väliin. Räikkönen on mukana myös palkintotaistossa yhdessä tallikaverinsa ja maanmiehensä kanssa.

Räikkönen nosti aika-ajon jälkeen puheenaiheeksi kunnollisten sadekelirenkaiden puuttumisen, sillä olosuhteiden parantumista jouduttiin odottamaan tuntitolkulla, vaikka vettä ei hirveästi ollut radalla. Onneksi olosuhteet paranivat sen verran, että aika-ajot pystyttiin eilen ajamaan, sillä sen siirtäminen kisapäivälle olisi pilannut kaikkien oheisluokkien aikataulut. Toivottavasti päättäjät heräisivät ja toisivat takaisin monsuunirenkaat, sillä ei se ole niin kuskeille kuin katsojille mukavaa odotella tuntitolkulla sadetta.

McLarenilta pieniä heräämisen merkkejä

McLaren-Honda on tehnyt pienoisen hyppäyksen eteenpäin, kun Stoffel Vandoone ajoi aika-ajoissa kärkikymmenikköön, mutta hän sai lähtöruuturangaistuksen moottorinvaihdosta johtuen.

Honda on ottanut pieniä edistysaskelia voimayksikkönsä kanssa, vaikka edelleen on vielä paljon työmaata japanilaisvalmistajalla edessään. Fernando Alonso starttaa kisaan viimeisenä lähtöruuturangaistusten myötä, joten pystyisikö hän loistavalla lähdöllään kiusaamaan nopeimpiaan tämänpäiväisessä kisassa.

Italian GP käynnistyy legendaarisella Monzan radalla klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton puolitti voitollaan Vettelin pistejohdon

28.8.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi voittoon sunnuntaisessa Belgian GP:ssä. Hamilton puolitti samalla toiseksi sijoittuneen Ferrarin Sebastian Vettelin MM-johdon 14:stä pisteestä seitsemään.

Paalulta startannut Hamilton piti paikkansa, vaikka Vettel pääsikin Kemmelin suoralla haastamaan. Turva-auto kutsuttiin radalle kisan puolivälin jälkeen, kun Force Indian kuskit osuivat toisiinsa Eau Rougea edeltävällä suoralla.

Hamilton valitsi pehmeät renkaat, kun taas Vettel sai alleen ultrapehmeät. Vettel oli uusintalähdössä aivan Hamiltonin kanssa, mutta brittikuski oli valinnut vahingossa väärän moottorikartan uusintastarttiin, mikä auttoi hänet pitämään Ferrari-kuskin takanaan.

Näin Hamilton ajoi kauden viidenteen voittoonsa ennen Vetteliä. Näin Ferrari-kuskin pistejohto kaventui seitsemään pisteeseen.

Suomalaisilla vaikea kisapäivä

Ferrarin Kimi Räikkönen oli aika-ajoihin asti hyvässä vauhdissa, mutta jostain syystä suomalaisen vauhti hiipui kisaviikonlopun edetessä. Myös toinen suomalaiskuski Mercedeksen Valtteri Bottas oli jostain syystä yllättävän hidas koko viikonlopun.

Kun Red Bullin Max Verstappen joutui keskeyttämään jälleen kerran teknisen vian takia kisan alkupuolella, niin Räikköselle tuomittiin nykyisin erittäin harvinainen 10 sekunnin stop&go-rangaistus siitä, että hän ei hiljentänyt riittävästi tuplakeltaisten alueella. Räikkönen sanoi, että rangaistus oli turha, sillä Verstappenin auto oli jo kaiteen toisella puolella, eikä suomalainen uskonut, että hän olisi ollut ainoa, joka ajoi suoran läpi nostamatta. Mielestäni näissä tilanteissa pitäisi laittaa virtuaalinen turva-auto käytäntöön, sillä silloin kaikkien on noudatettava samaa aikaa, eikä silloin tule eteen tilannetta, että kuinka paljon täytyy sitten hidastaa, jotta ei rangaista.

Räikkönen putosi rangaistuksen myötä sekä Bottaksen että Red Bullin Daniel Ricciardo. Kun uusintalähdössä Ricciardo haastoi Bottaksen Kemmelin suoralla, niin Räikkönen lähti vielä kolmanneksi rinnakkain, jolloin jarrutuksessa Bottas ajautui leveäksi, jonka ansiosta Ricciardo ja Räikkönen menivät ohi.

Ohituksia ei enää nähty vaan Ricciardo oli kolmas ennen Räikköstä ja Bottasta. Viikonloppu oli myös iso kolaus Bottaksen mestaruushaaveille. Span viikonloppu ei ollut siis suomalaisittain mairitteleva, mutta onneksi ensi viikonloppuna ajatetaan jo uudestaan.

Perez syyllinen molempiin tilanteisiin

Muuten aika seesteisessä kisassa järjestivät Force Indian kuljettajat puheenaiheita. Sergio Perez ja Esteban Ocon osuivat jo avauskierroksella juuri ennen Eau Rougea toisiinsa, kun Perez blokkasi ensiksi Renaultin Nico Hülkenbergin, jonka jälkeen hän kiilasi tallikaverinsa seinään, mutta tästä tilanteesta kuin ihmeenkaupalla selvittiin ilman mitään vahinkoja.

Toisella kerralla ei oltu yhtä onnekkaita, kun Ocon sai hyvän ulostulon La Sourcesta, jolloin Perez kiilasi jälleen tallikaverinsa kohti seinää. Tällä kerralla Oconin etusiipi puhkaisi Perezin oikean takarenkaan, mutta molemmat selvisivät vahingoista huolimatta varikolle.

Perez oli syyllinen molempiin kolareihin, sillä et voi kiilata enää toista, kun takana oleva on jo rinnallasi. Jos Perez olisi vain pitänyt linjansa, niin hän olisi seuraavalla suoralla päässyt yrittämään ohitusta tallikaveristaan.

Tallin johdosta sanottiin, että jatkossa tallikaverukset eivät saa enää ajaa toisiaan vastaan, sillä he ovat osuneet toisiinsa jo useammassa kisassa tämän kesän aikana. On mielenkiintoista nähdä, että kuinka talli aikoo kontrolloida tätä tilannetta, sillä Perez ja Ocon ovat suunnilleen yhtä nopeita niin aika-ajoissa kuin kisassa, joten näitä vastaavia tilanteita tulee varmasti vielä loppukauden aikana. Olen varma, että jos talli käskee päästämään takana olevan tallikaverinsa ohitseen, niin edessä oleva ei tule suostumaan siihen kuten nähtiin Perezin tekevän näin kesäkuisessa Kanadan GP:ssä.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Ferrarin kotiradalla, kun huippunopea Monza isännöi jälleen kerran Italian GP:tä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 12/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton siirsi mestaruusjuhlat päätöskisaan

14.11.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi sunnuntaina voittoon dramaattisessa Brasilian GP:ssä, josta ei puuttunut ulosajoja sekä näyttäviä ohituksia. Hamilton siirsi voitollaan MM-tittelin kohtalon kauden päätöskisaan.

Hamilton kontrolloi kisaa helponnäköisesti kärkipaikalla, eikä luopunut johtoasemastaan missään vaiheessa. Red Bullin Max Verstappen olisi saattanut tehdä Hamiltonin kisasta vaikean, mutta nuori hollantilainen sortui ajovirheeseen, jonka jälkeen Red Bull epäonnistui rengastaktiikassaan.

Verstappen putosi letkan hännille, mutta useiden näyttävien ohitusten jälkeen, hän nousi lopulta uskomattomasti palkintokorokkeen kolmannelle paikalle. Vaikka en pidä Verstappenin asenteesta, niin hän oli ehkäpä ainoa kuljettaja, joka näytti nauttivan ajamisesta sateella. MM-sarjaa johtava Nico Rosberg huokaisi varmasti helpotuksesta, sillä Verstappen sekä puolittainen pyörähdys olisivat voineet rokottaa Mercedes-kuskin pistepottia Brasiliasta.

Rosbergin toinen sija Brasiliassa tarkoittaa sitä, että hän voi kolmannellakin sijalla varmistaa maailmanmestaruuden Abu Dhabissa, vaikka Hamilton voittaisi. Näin ollen Hamilton, joka on nyt voittanut idolinsa Ayrton Sennan kotiradalla sekä ensimmäinen 24:llä eri radalla GP-kisan voittanut kuljettaja, tarvitsee pienimuotoisen ihmeen päätöskisassa, mikäli hallitseva maailmanmestari mielii uusia maailmanmestaruutensa.

Räikkösen ulosajo säikäytti

Ferrarin Kimi Räikkönen roikkui aina ensimmäiseen turva-autoon asti palkintosijan tuntumassa, kunnes hän pyörähti uusintalähdössä pääsuoralla. Räikkösen Ferrari pyörähti vaarallisesti pääsuoran poikki, mutta onni oli tällä kertaa suomalaisen puolella, sillä ainekset hengenvaaralliseen onnettomuuteen olivat olemassa.

Mielestäni Räikkösen Ferrarista saattoi puhjeta rengas, sillä onboard-kamerasta katsottuna ulosajo ei näyttänyt tavalliselta vesiliirrolta. Räikkönen ei itse kommentoinut renkaita kuin vaan toteamalla, että 2000-luvun alkupuolella ei saderenkailla ollut minkäänlaisia vaikeuksia ajaa näissä olosuhteissa. Ferrarin huono taktiikka hautasi Sebastian Vettelin keskikastiin, mutta saksalainen nousi lopulta viidenneksi häviten vain sekunnin Force Indian Sergio Perezille.

Williamsin kohtalo sinetöity

Williams tarvitsi ihmettä Brasiliasta, mutta sitä ei tullut, sillä molemmat kuskit jäivät ilman pisteitä, kun taas Force Indian Perez oli neljäs ja Nico Hülkenberg seitsemäs. Näin ollen intialaistiimi jättää Williamsin autonvalmistajien pistetaulukossa viidenneksi. Tällä tappiolla voi olla vaikutuksia myös Williamsin ensi kauden budjettiin.

Valtteri Bottaksen ja Felipe Massan kisat menivät piloille, sillä Williams vaihtoi liian aikaisin välikelin renkaille. Massan viimeinen kotikisa päättyi ulosajoon, minkä jälkeen brasilialainen otettiin näyttävästi vastaan varikkosuoralla.

Päättäjillä pallo pahasti hukassa

Mielestäni kisaa olisi kannattanut suoraan siirtää tunnilla, sillä kilpailun johto sääti turva-auton kanssa oikein urakalla. Välillä ajeltiin, kun ei olisi pitänyt ja välillä taas lopetettiin ajaminen, vaikka sade oli hiipunut. Toivottavasti ensi kaudeksi rengasvalmistaja Pirelli saa kehitettyä huomattavasti paremmat saderenkaat.

Kilpailun tuomaristo saa myös sapiskaa, sillä Red Bullin Daniel Ricciardo tuli varikolle, kun varikko oli suljettu. Ennen vastaavasta rikkeestä on saanut 10 sekunnin Stop & Go -rangaistuksen tai jopa hylkäyksen. Tällä kertaa Ricciardo selvisi pelkällä viiden sekunnin aikasakolla, eikä hän lopulta hyötynyt varikkokäynnistään, mutta sen ei pitäisi lieventää rangaistusta.

Kisa oli merkittävä Sauberille, sillä Felipe Nasrin yhdeksännen sijan myötä sveitsiläistiimi nousi autonvalmistajien MM-sarjassa ohi Manorin. 9. sija saattaa olla useiden miljoonien eurojen arvoinen, sillä vain 10 parasta tiimiä saa palkintorahoja kauden päätteeksi.

Pitkään peräti neljäntenä roikkunut Toro Rosson Carlos Sainz ajoi erittäin hyvää kisaa, mutta sivusi lopulta uransa parasta sijoitustaan, kun espanjalainen ylitti ruutulipun kuudentena. Myös Esteban Ocon oli pitkään pistetaistossa, mutta auto ei lopulta ollut riittävän nopea kärkikymmenikköön. Manorille kesken kauden noussut Ocon ajaa ensi kaudella Force Indian väreissä.

Haasille parhaan lähtöruudun hankkinut Romain Grosjean ei päässyt edes starttaamaan seitsemännestä lähtöruudusta, sillä hän oli haastavien olosuhteiden ensimmäinen uhri, kun ranskalainen ajoi seinään jo matkalla lähtöruudukkoon. Ilman jatkosopimusta Haasin kanssa jäänyt Esteban Gutierrez otti yhteen tiiminsä kanssa niin suullisesti kuin myös fyysisesti taiston tauottua.

F1-historian 67. kausi huipentuu kahden viikon kuluttua Abu Dhabissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 20/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulta Brasilian trilleriin

13.11.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti kauden 2016 paalukuninkuutensa, kun hallitseva maailmanmestari otti Brasilian GP:n paalupaikan lauantaina. Hamiltonille paalu oli jo kauden 11:s.

Idolinsa Ayrton Sennan väritteisellä kypärällä ajava Hamilton haluaa varmasti päättää sunnuntaina epäonnensa Interlagosissa, sillä hän ei ole ikinä voittanut Brasiliassa. Senna voitti kotiyleisönsä edessä vasta kahdeksannella yrittämällään. Sunnuntain kisa kertoo, että pystyykö Hamilton rikkomaan oman putkensa kymmenennellä yrittämällä.

Sääennusteet lupaavat sadekeliä sunnuntaiseen kisaan, mikä on viimeinen asia, jonka MM-sarjaa johtava ja eturivistä starttaava Nico Rosberg haluaa nähdä. Rosberg voisi helposti ajaa toisena ruutulipulle kuivalla kelillä, mutta sateella virheiden todennäköisyys kasvaa hurjasti. Jos kisa alkaa sateella, niin hänen täytyy olla lähdössä erityisen varovainen.

Sade on ennenkin sekoittanut pakkaa Interlagosin radalla, sillä sateen määrä vaihtelee hurjasti jopa minuuteittain. Jos vastaavanlaisissa olosuhteissa ajetaan sunnuntaina, niin Mercedeksellä on kovat paineet niskassa, sillä he eivät halua pilata Hamiltonin tai Rosbergin mestaruusmahdollisuuksia taktiikkavirheellä.

Räikköseltä kauden parasta aika-ajoa

Ferrarin Kimi Räikkönen oli peräti kolmanneksi nopein Brasilian GP:n aika-ajoissa. Pitkään kuudentena ollut Räikkönen onnistui viimeisellä yrityksellään nousemaan kolmanneksi. Räikkönen tasoitti näin ollen aika-ajot verrattaessa tallikaveri Sebastian Vetteliin, kun edessä ovat enää vain yhdet aika-ajot tällä kaudella.

Vaikka sitä toivoisi Räikkösen ajavan sunnuntaina voitosta, niin se vaatii Mercedes-kuljettajille odottamattomia vaikeuksia. Todennäköisesti suomalainen taistelee kolmannesta sijasta yhdessä Max Verstappenin, Vettelin ja Daniel Ricciardon kanssa. Tämä kyseinen nelikko saa olla tarkkana, jotta he eivät ole ratkaisevassa roolissa MM-taistelussa sunnuntaina.

Red Bullin mahdollisuudet ajaa kärkisijoista ovat paremmat sadekelillä, joten mielenkiintoista on nähdä, että millainen sää Brasiliassa vallitsee lähtöhetkellä.

Force India jälleen Williamsin edellä

Williamsin hyvä harjoitusvire ei jatkunut enää aika-ajoissa, sillä tallin molemmat kuljettajat jäivät kärkikymmenikön ulkopuolelle. Vastikään jatkosopimuksen tehnyt Valtteri Bottas oli 11:s ja kotiyleisönsä edessä viimeistä kertaa esiintyvä Felipe Massa oli 13:s.

Williams ajoi mielestäni perjantaina muita kärkitalleja kevyemmällä autolla, mikä näkyi sitten lauantain aika-ajoissa. Brittitiimin taivaalle tuo Force India synkkiä pilviä, sillä Nico Hülkenberg oli kahdeksas ja Sergio Perez yhdeksäs.

Force India lähtee yhdeksän pisteen etumatkalta taisteluun neljännestä sijasta autonvalmistajien MM-sarjassa. Jos Force India pääsee 10 pisteen etumatkalla Abu Dhabiin, niin Williams ei enää ajamalla siitä suosta nouse. Mielestäni jo nyt Williams tarvitsee ihmeitä (sadekeliä), jos heitä kerrankin onnistaisi vaikeissa olosuhteissa, jotta he saavuttaisivat enemmän pisteitä kuin Force India.

Kauden toisen puoliskon suurissa vaikeuksissa ollut Haas-talli näyttäisi löytäneen jarruongelmiinsa ratkaisun, kun Romain Grosjean saavutti seitsemännen lähtöruudun, mikä on yhdysvaltalaistiimille heidän paras lähtöruutunsa tähän mennessä. Haas-tallikaveri Esteban Gutierrez oli 12:s.

Interlagosin radalla ajettava trilleri käynnistyy klo. 18 Suomen aikaa.

Brasilian GP:n lähtöjärjestys

Hamilton kavensi takamatkaansa Meksikossa

31.10.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton siirsi sunnuntaisella Meksikon GP:n voitollaan MM-ratkaisua ainakin Brasiliaan saakka. Brittikuski nousi voittojen määrässä Alain Prostin rinnalle.

Hamiltonin voitto herätti närää kanssakilpailijoissa, sillä hallitseva maailmanmestari oikaisi suorastaan härskisti lähdössä radan avausmutkan. Kansainvälinen autoliitto FIA perusteli Hamiltonin rankaisematta jättämistä, sillä että brittikuski olisi hidastanut oikaisun jälkeen.

Ongelmana on se, että jos Hamilton olisi hidastanut vauhtiaan ja ajanut radan mukaisesti, niin hän olisi ensiksikin tuhonnut renkaansa ja toiseksi Hamilton ei olisi pystynyt pitämään kiinni kärkipaikastaan. Tämän takia en voi ymmärtää, että hiekkaesteet poistettiin ratojen varsilta, sillä ei aiemmin vastaavaa pelleilyä ole nähty.

Jos hiekkaesteitä ei palauteta, niin mielestäni yksi hyvistä vaihtoehdoista voisi olla tolpan kiertäminen. Kun jätät tolpan kiertämättä määrätyltä puolelta, niin jos et päästä takana tulevaa ohi, saat automaattisesti 10 sekunnin aikarangaistuksen. Olen aika varma, että oikomiset loppuisivat siihen paikkaan, sillä nykyään valkoiset viivat jättävät liikaa tulkinnanvaraa, mitä ei tapahtuisi tässä esittämässäni esimerkissä.

Hamilton on nyt 19 pistettä tallikaveriaan perässä, kun kaksi osakilpailua on ajamatta. Nico Rosbergille riittää toiseksi ja kolmanneksi sijoittuminen jäljellä olevissa kisoissa, vaikka Hamilton voittaisi ne molemmat.

Vettel hiiltyi Verstappenille

Red Bullin Max Verstappen aiheutti jo lähdössä tuomaristolle tutkittavaa, kun hän painosti Rosbergin ulos radalta. Verstappen selvisi vielä tästä ilman rangaistusta, mutta kisan lopussa hän oikaisi avausmutkan, jotta hän saisi estettyä Ferrarin Sebastian Vettelin ohitusyrityksen.

Vettel kuumeni siitä, että Verstappen ei antanut sijoitustaan saksalaiselle, vaikka Red Bull-kuski oli oikaissut avausmutkan. Tämän jälkeen Verstappen hidasti Vettelin vauhtia niin paljon, että Red Bull-tallikaveri Daniel Ricciardo sai kaksikon kiinni. Ricciardo haki ohitusta Vettelistä, joka vaihtoi ajolinjaansa jarrutusalueella kohti entistä tallikaveriaan. Kuin ihmeen kaupalla molemmat selvisivät vahingoitta.

Kun ruutulippu heilui, niin Vettelin pinna paloi lopullisesti, kun hän tiimiradiossa haukkui sekä Verstappenin että kilpailun johtaja Charlie Whitingin. Kisan tuomaristo antoi riitapukareille aikasakot, joten Ricciardo oli Mercedes-kaksikon jälkeen kolmas. Verstappen oli siis neljäs ja Vettel viides. Tämäkään ei mennyt oikein, sillä jos Verstappen olisi toiminut sääntöjen mukaan, niin Vettel olisi todennäköisesti sijoittunut molempien Red Bull-kuljettajien edelle.

Tämä oli jo toinen tilanne samassa kisassa, kun tuomaristo oli täysin pihalla radalla tapahtuneista tilanteista. Seurataanko siellä edes kilpailua?

Ferrarilta käsittämätön taktiikka Räikköselle

Viime viikolla Ferrarin varikkomiehistö sähläsi, niin tällä viikolla oli varikkomuurin vuoro. Kimi Räikkösen olisi pitänyt ajaa Ferrari-tallikaveri Vettelin tavoin yhden pysähdyksen taktiikalla, mutta suomalaiskuskin taktiikka vaihdettiin kahteen pysähdykseen, mikä tarkoitti sitä, että Räikkönen jäi Force Indian Nico Hülkenbergin taakse jumiin. Räikkönen pystyi kuitenkin lopussa punnertamaan itsensä ohi Hülkenbergin ja kuudenneksi.

Räikkösen renkaat olisi hyvin riittäneet loppuun asti. Ferrarin suomalaiskuski olisi hyvinkin voinut olla lopulta jopa palkintokoroketaistelussa mukana.

Williamsin Valtteri Bottas ajoi jälleen maksimisuorituksen, kun hän sijoittui kahdeksanneksi. Williams-tallikaveri Felipe Massa oli yhdeksäs ja onnistui pitämään Force Indian Sergio Perezin takanaan. Harmittava asia Williamsin kannalta oli se, että Hülkenberg oli seitsemäs, joten intialaistiimi kasvatti yhdellä pisteellä eroansa Williamsiin. Force Indian johto autonvalmistajien sarjassa on nyt yhdeksän pistettä.

Maailmanmestaruus on Rosbergille seuraavan kerran katkolla kahden viikon kuluttua Interlagosin radalla, Brasiliassa.

Meksikon GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 19/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Red Bullit haastajina Meksikon voittotaisteluun

30.10.2016 F1-ennakot

Vaikka Mercedes-kuskit valloittivatkin eturivin sunnuntaiseen Meksikoon GP:hen, niin he saavat tarkkailla erityisesti Red Bull-kuskeja.

MM-taistelussa takaa-ajajan roolissa oleva Lewis Hamilton kiidätti hopeanuolensa jälleen kerran paalupaikalle. Pitkään näytti jo siltä, että MM-sarjaa johtava Nico Rosberg joutuu tyytymään vasta neljänteen lähtöruutuun, mutta viimeinen yritys nosti saksalaisen eturivin toiseen lähtöruutuun.

Pehmeillä renkailla kisaan starttaava MM-sarjan kärkikaksikko saa katsoa lähdössä peileihinsä, sillä toisesta rivistä hyökkäävät Red Bullit superpehmeillä renkailla. Red Bull oli erittäin vahva pitkissä vedoissa perjantain harjoituksissa, joten nähtäisiinkö Meksikossa Max Verstappen ja Daniel Ricciardo tosissaan taistelemassa voitosta.

Räikkösellä teknisiä ongelmia

Ferrarin Kimi Räikkönen löi jälleen tallikaverinsa Sebastian Vettelin, kun Räikkönen oli kuudes ja Vettel seitsemäs. Räikkönen kärsi aika-ajon viimeisellä osiolla moottoriongelmasta, mikä toivottavasti ei tarkoita lähtöruuturangaistuksia. Räikkönen kavensi aika-ajot tallikaveriaan vastaan tilanteeseen 10-9, mikä on huomattavasti parempi saldo kuin 12 kk sitten.

Räikkönen epäili, että Ferrarista jäi paljon vauhtia piiloon, joten toivottavasti Maranellon punaiset värit loistavat itse sunnuntain kisassa. Jos Räikkönen ei saa lähtöruuturangaistuksia, niin hän ajaa kärkiviisikon sijoituksista.

Bottaksen tähtäimessä Force Indiat

Williamsin Valtteri Bottas oli jälleen tallikaveri Felipe Massaa nopeampi, kun Williams-kuskit miehittivät sijat kahdeksan ja yhdeksän. Itse kisassa Williams lähtee jahtaamaan Force Indian kahdeksan pisteen suuruista johtoa autonvalmistajien MM-sarjassa.

Force Indian Nico Hülkenberg lähtee viidentenä ja tallikaveri Sergio Perez 12:ntena, joten Williamsin varikkomuurilla pitää olla hereillä, jotta molemmat kuskit eivät putoa kummankin Force Indian taakse ensimmäisten varikkopysähdysten jälkeen. Bottas taistelee kisassa jäännöspisteistä eli sijoista 7-10.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksältä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton jälleen voittoisa Austinissa

24.10.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi neljännen kerran voittoon Yhdysvaltain GP:ssä, joka ajettiin nyt viidennen kerran Teksasin Austinissa sijaitsevalla Circuit of the Americasin -radalla. Hamiltonille voitto oli jo uran viides Yhdysvaltain osakilpailuissa.

Paalumies Hamilton sai vihdoinkin hyvän lähdön kilpailuun, eikä menettänyt kärkipaikkaansa kuin vain varikkopysähdysten ajaksi. Voitto tuli hallitsevalle maailmanmestarille makoisaan paikkaan, sillä viimeksi Hamilton juhli osakilpailuvoittoa heinäkuussa Saksan Hockenheimissa.

Hamilton nousi voittonsa myötä vasta kolmanneksi F1-kuljettajaksi, joka on saavuttanut urallaan vähintään 50 GP-voittoa. Kolminkertaisen maailmanmestarin edellä ovat vain Alain Prost (51) ja Michael Schumacher (91).

Rosbergille suuri torjuntavoitto

Mercedeksen Nico Rosbergilla ei ollut yhtä helppo kisa kuin tallikaverillaan. Pehmeillä renkailla startannut Rosberg ei saanut yhtä hyvää lähtöä kuin tallikaveri Hamilton, sillä saksalaiskuski joutui taipumaan superpehmeillä startanneelle Daniel Ricciardolle.

Rosberg ajoi pitkään kolmantena, sillä häntä kovasti hiillostanut Red Bullin Max Verstappen kurvasi ilmoittamatta varikolle, kun itävaltalaistallin mekaanikot eivät olleet valmiina pysähdykseen. Hitaan stopin jälkeen Verstappenin auto pysähtyikin hetkeä myöhemmin radan varteen, mikä tarkoitti virtuaalista turva-autoa.

Verstappenin keskeytys oli Rosbergin pelastus, sillä hän ei ollut vielä pysähtynyt, kun taas Verstappenin tallikaveri Ricciardo oli jo pysähtynyt, joten Mercedes-kuski sai käytännössä viimeisen pysähdyksensä ilmaisiksi. Näin ollen Rosberg oli ruutulipulla toinen ja Ricciardo kolmas.

Rosbergin toinen sija tarkoitti sitä, että hänen MM-johtonsa kaventui 26 pisteeseen, kun vielä kolme osakilpailua on ajamatta. Saksalaiselle riittää edelleen toiset sijat maailmanmestaruuden varmistamiseen, vaikka tallikaveri Hamilton voittaisi kaikki loput osakilpailut.

Ferrari pilasi Räikkösen kisan varikolla

Viidennestä lähtöruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi hienosti neljänneksi avausmutkaan tultaessa. Räikkönen pystyi superpehmeillä renkaillaan haastamaan koko avausstintin ajan pykälää kovemmilla renkailla ajaneen Rosbergin.

Räikkönen oli ensimmäisiä autoja, joka siirtyi superpehmeistä pehmeisiin renkaisiin. Valitettavasti suomalaisen Ferrari ei sopinut laisinkaan pehmeille renkaille, sillä hän joutui Verstappenin ohittamaksi hetkeä myöhemmin. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti palasi hurjaksi, kun hän siirtyi hieman ennen kisan puoltaväliä takaisin superpehmeisiin.

Kun Räikkönen tuli tekemään kolmatta ja samalla viimeistä pysähdystään, niin Ferrarille sattui anteeksiantamaton virhe, sillä suomalainen päästettiin liikkeelle ennen kuin oikea takapyörä oli kunnolla kiinnitetty. Räikkönen ei voinut asialle mitään, sillä hänelle näytettiin vihreää valoa, vaikka takapyörä ei ollut vielä kunnolla kiinni. Tästä seurauksena harmillinen keskeytys, kun Ferrarilla oli loistava mahdollisuus ottaa Red Bullia kiinni tallipisteissä.

Näin neljännen sijan peri Ferrarin Sebastian Vettel, joka oli läpi viikonlopun hitaampi Ferrari-kuljettajista. Vettel on muutenkin ollut jollain tavalla vaisu kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Saapa nähdä, että jatkuuko sama meno myös kauden loppuun saakka.

Bottaksen kisa piloille avausmutkassa

Williamsin Valtteri Bottaksen kisa meni pieleen jo ennen kuin se ehti edes alkamaan. Bottas osui yhteen Force Indian Nico Hülkenbergin kanssa avausmutkassa, kun Force India-kuski joutui väistämään yllättäen oven sulkenutta Vetteliä.

Bottas kärsi rengasrikon, joka aiheutti myös mittavia vahinkoja pohjalevyyn, kun Williams-kuski mateli takaisin varikolle kolmella pyörällä. Tallin laskelmien mukaan Bottas menetti 0,3 – 0,5 sekuntia vauhtia per kierros. Bottas oli ruutulipulla 16:s.

McLaren-Hondan Fernando Alonso vastasi kisan näyttävimmistä ohituksista, kun hän väänsi itsensä väkisin sekä Williamsin Felipe Massan että Toro Rosson Carlos Sainzin ohitse. Alonso oli ruutulipulla peräti viides. Jenson Button vielä lisäsi McLaren-tallin pistetiliä yhdeksännellä sijallaan.

Force Indian Sergio Perez nousi kahdeksanneksi, kun hän joutui avauskierroksella juuri Sainzin pyöräyttämäksi. Massa otti siis seitsemännellä sijallaan vain kaksi pistettä enemmän kuin Force India, joka johtaa yhä kahdeksalla pisteellä taistelua autonvalmistajien neljännestä sijasta.

Romain Grosjean otti Haas-tallille sen kotikisassaan kymmenennen sijan eli yhden MM-pisteen.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla.

Yhdysvaltain GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 18/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Lewis Hamilton vihdoin paalulle Teksasissa

23.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalupaikka oli Hamiltonille ensimmäinen Circuit of the Americas -radalla.

Hamilton on kahtena edellisenä kautena joutunut myöntämään Mercedes-tallikaverinsa Nico Rosbergin Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa paremmaksi, mutta hallitseva maailmanmestari onnistui vihdoinkin lauantaina kukistamaan Rosbergin. Paalulta Hamiltonin on ainakin henkisesti helpompi lähteä kaventamaan tallikaverinsa 33 pisteen suuruista MM-johtoa sunnuntaina.

Mielenkiintoista on nähdä, että mitä tapahtuu lähdössä, sillä kärkinelikosta vain kolmantena starttaava Red Bullin Daniel Ricciardo on liikkeellä superpehmeillä renkailla. Hamilton, Rosberg sekä Red Bullin Max Verstappen lähtevät kaikki liikkeelle pehmeillä renkailla. En olisi yllättynyt, vaikka avausmutkassa rytisisi, sillä lähtökiihdytys tehdään jyrkkään ylämäkeen, joten avausmutkan leikkauspistettä on vaikeata nähdä.

Hamiltonille avain voittoon löytyy hyvästä startista sekä oikea-aikaisista pysähdyksistä.

Räikkönen löi jälleen tallikaverinsa

Ferrarin Kimi Räikkönen on äitynyt hyvään aika-ajovireeseen kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Räikkönen on pystynyt lyömään Sebastian Vettelin neljästi lauantaisin, kun kesätauon jälkeen on nyt kuudet aika-ajot ajettu. Asiasta merkittävän tekee se, että Vetteliä pidetään yhtenä lähtöruudukon parhaimmista aika-ajoajajista, kun taas Räikköselle aika-ajot ovat olleet heikkous jo tovin verran.

Räikkönen oli siis viides Yhdysvaltain aika-ajoissa ennen tallikaveriaan. Ellei edessä tapahdu jotain merkittävää, niin Ferrarin vauhti ei riitä viidettä sijaa korkeammalle, joten pahasti näyttää siltä, että Räikkönen ajaa tallikaveriansa vastaan tuosta viidennestä sijasta sunnuntaina.

Bottas nopeampi Williams-kuskeista

Williamsin Valtteri Bottas oli kahdeksas ennen tallikaveri Felipe Massaa. Williams-kaksikon eteen kiilasi kuitenkin vastikään monivuotisen sopimuksen Renaultin kanssa tehnyt Nico Hülkenberg. Force Indian Hülkenberg oli aika-ajojen seitsemäs, mikä oli huono asia autonvalmistajien neljännestä sijasta heidän kanssaan taistelevan Williamsin kannalta.

Pahoin pelkään, että Williamsin vauhti ei riitä sunnuntaina taistelussa Force Indiaa vastaan, sillä he saavat tarkkailla erityisesti kärkikymmenikön ulkopuolelta starttaavaa Force Indian Sergio Pereziä. Näkisin Bottaksen ajavan kisassa pistesijoista 8-10.

Ensimmäistä kertaa kotiyleisönsä edessä kilpaileva Haas-talli on ollut suurissa ongelmissa myös tänäkin viikonloppuna. Perjantain harjoituksissa Haasin autoista irtosi lukuisia osia, joten Esteban Gutierrez ja Romain Grosjean voivat olla onnellisia, jos he edes selviävät ruutulipulle sunnuntain kisassa.

Yhdysvaltain GP:n lähtövalot sammuvat klo 22 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys