Selaat arkistoa kohteelle Ferrari.

Vettel rynnisti voittoon Brasiliassa

13.11.2017 F1-kisat

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ratkaisi Brasilian GP:n voiton jo avausmutkassa, kun hän rynnisti ohi paalulta startanneen Mercedeksen Valtteri Bottaksen. Vettelille voitto oli uran 47:s sekä tämän kauden viides.

Voitto siis ratkesi jo kisan avausmutkassa, kun Vettel pääsi paremman lähtökiihdytyksen turvin kärkipaikalle. Tämän jälkeen saksalainen piti etumatkansa Bottakseen aina 71 kierroksisen kisapituuden loppuun asti.

Vettelille voitto oli ensimmäinen sitten heinäkuisen Unkarin GP:n. Voittonsa myötä Vettel on tosi lähellä MM-hopeata, sillä Bottas on nyt 22 pistettä perässä saksalaista ennen kauden päätöskisaa.

Räikkönen piti Hamiltonin takanaan

Lauantain aika-ajoissa kolaroinut Mercedeksen Lewis Hamilton lähti kisaan muiden perään varikolta, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan lukuisia uusia osia ulosajon jäljiltä. Hamilton lähti matkaan kärkikymmeniköstä poiketen pehmeillä renkailla. Avauskierroksella tapahtui kaksi kolaria, joiden seurauksena turva-auto kutsuttiin radalle, mikä auttoi Mercedes-kuskia, sillä hän sai ajettua letkan kiinni eikä hän joutunut itse ajamaan sitä kiinni kuten viimeksi Meksikossa.

Hamilton ohitti helposti edessä olleita autoja, kunnes hän oli noussut jo neljänneksi. Mercedes-kuski oli juuri tuoreilla superpehmeillä renkaillaan ohittanut Red Bullin Max Verstappenin, kun britti siirtyi jahtaamaan Ferrarin Kimi Räikköstä.

Räikkönen oli kokenut ohittamisen erittäin vaikeaksi, joten hän oli hieman jättäytynyt kärkikaksikosta, jotta hän pystyisi säästämään renkaitansa. Siinä vaiheessa, kun Hamilton sai suomalaisen kiinni, niin hänen superpehmeät renkaansa eivät enää olleet parhaassa terässä. Näin ollen Räikkönen piti lähtöpaikkansa. Brittikuskilta kuitenkin loistava nousu viimeiseltä sijalta neljänneksi, vaikka turva-auto, ensimmäisen kierroksen kolarit sekä uudemmat komponentit auttoivatkin häntä todella paljon.

Räikköselle kyseessä oli ensimmäinen kolmen kisan palkintokorokeputki sitten kauden 2013, kun suomalainen ajoi vielä Lotus-tallissa. Edellisen kerran Räikkönen on Ferrarin ratissa pystynyt vastaavaan oli kaudella 2009.

Red Bullin Daniel Ricciardo nousi 14:nnestä lähtöruudusta lopulta kuudenneksi. Ricciardo oli mukana avausmutkien kolarissa yhdessä Haasin Kevin Magnussenin sekä McLarenin Stoffel Vandoornen kanssa. Ricciardo selvisi rytäkästä ilman isoja vaurioita, mutta renkaanvaihto pudotti hänet alussa koko joukon perälle.

Massa jätti jäähyväiset kotiyleisölleen

Williamsin Felipe Massa ajoi huomattavasti paremman kisan kuin vuosi sitten edellisissä jäähyväisissään. Massa oli sunnuntain kisassa seitsemäs, kun hän taisteli läpi kisan McLarenin Fernando Alonson kanssa. Williams-konkarille kyseessä oli uran viimeinen kisa kotiyleisönsä edessä, sillä hän lopettaa F1-uransa kahden viikon kuluttua ajettavassa päätöskisassa.

Alonso ajoi todella hyvin alitehoisella Honda-moottorillaan, kun espanjalainen oli ruutulipulla kahdeksas, vaikka Force Indian Sergio Perez oli vielä ruutulipulle tultaessa lähellä nousta ohi. Renault-tallissa nähtiin tasainen vääntö, kun Nico Hülkenberg oli kymmenes ja Carlos Sainz 11:s. Varmasti ensi kaudella ei tule Hülkenbergille helppoa Sainzin kanssa, kun Red Bull-suojatti on saanut kunnon talvitestit alleen.

Onko turvallista ajaa Interlagosissa?

Täytyy vielä ottaa kantaa viikonloppuna tapahtuneisiin hyökkäyksiin, joista viimeisin tapahtui sunnuntai-iltana rengasvalmistaja Pirellin työntekijöihin.

Tälläisiä asioita ei saisi tapahtua, sillä FIA:n tehtävänä on varmistaa yhdessä kisapaikkakunnan kanssa, että turvallisuus on kohdallaan. Vastaavanlaisia hyökkäyksiä tapahtui ja on tapahtunut Interlagosissa jo useita vuosia, eivätkä ne tule loppumaan, valitettavasti.

Jos kuljettajien, toimitsijoiden, katsojien jne. turvallisuutta ei pystytä takaamaan, niin mielestäni Interlagosissa ei pitäisi ajaa. Toivottavasti turvallisuus saadaan ensi kaudesta lähtien paremmalle tasolle, sillä ratana ja katsojien fanaattisuuden takia, Interlagos on yksi parhaimmista kisoista F1-kalenterissa.

F1-kausi päättyy kahden viikon kuluttua ajettavaan Abu Dhabin GP:hen.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-loppupistetilanne 19/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Bottas paalulta voittojahtiin Brasiliassa

12.11.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan, kun tallikaveri Lewis Hamilton ajoi seinään Brasilian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Bottakselle paalu sekä eturivi olivat ensimmäiset sitten paalulta voitetun heinäkuisen Itävallan GP:n.

Bottas kävi huikean taistelun paalusta Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa, missä suomalainen jäi tällä kertaa niukasti niskan päälle. Paalu oli Mercedeksen suomalaisässän uran kolmas. Näkisin, että voittotaistelu käydään vielä MM-hopeasta taistelevien eturivistä kisaan starttaavien miesten kesken.

Ferrarin Kimi Räikkönen otti kolmannen sijan ennen Red Bull-kaksikkoa Max Verstappen-Daniel Ricciardo. Räikkönen taistelee palkintosijasta yhdessä Verstappenin kanssa. Vielä harjoituksissa Räikkösen auto näytti todella hyvältä, joten toivottavasti se on kisapituudella parempi kuin aika-ajoissa.

Hamilton starttaa varikolta

Jo neljännen maailmanmestaruutensa Meksikon GP:ssä varmistaneelle Lewis Hamiltonille eivät aika-ajot olleet suotuisia. Hamilton ajoi seinään radan keskisektorilla aika-ajojen avausminuuteilla. Onneksi britti selvisi rytäkästä ilman vammoja.

Hamilton starttaa varikolta tämänpäiväiseen kisaan, sillä hänen Mercedes-autoonsa joudutaan vaihtamaan muun muassa uusi polttomoottori. Kun mestaruus ei ole enää pelissä, niin tänään nähdään varmasti vapautunut Hamilton, joka voi järjestää yhdessä Ricciardon kanssa ohitusnäytöksen. Ricciardo starttaa moottorirangaistuksen myötä 14:ntenä.

Saa nähdä, että millaiseen vauhtiin McLaren-Hondalla ajava Fernando Alonso yltää kisassa. Alonso starttaa kisaan peräti kuudennesta lähtöruudusta, joten jos Hondan moottorissa riittää kyytiä, niin hän ajaa pisteistä Interlagosissa.

Renault-kaksikolta nähdään varmasti myös hyvää taistelua sunnuntaina, sillä Nico Hülkenberg on nyt kahdesti lyönyt uuden tallikaverinsa Carlos Sainzin. Teknisten ongelmien takia ei olla vielä nähty kisapituudessa näiden kuskien välistä taistelua, joten toivottavasti tänään on sen päivä.

Brasilian GP:n käynnistyy isänpäivänä klo 18 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Verstappen voittoon, Hamilton mestariksi Meksikossa

30.10.2017 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen ajoi eturivistä ylivoimaiseen voittoon Meksikon GP:ssä sunnuntaina. Kun Ferrarin Sebastian Vettel jäi vasta neljänneksi, niin Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti maailmanmestaruuden jo Meksikossa.

Verstappen haastoi röyhkeästi ulkokautta paalulta lähteneen Vettelin avausmutkassa, jossa Ferrari-kuski rikkoi hieman etusiipeään Red Bullin perään. Kun Hamilton nousi Vettelin rinnalle, niin saksalainen osui britin takarenkaaseen. Tämä aiheutti MM-johtajalle rengasrikon, joka pudotti hänet viimeiseksi. Rikkoutunut siipi häiritsi Vettelin ajoa sen verran paljon, että hän joutui myös pysähtymään renkaanvaihtoon.

Toisesta rivistä lähtenyt Mercedeksen Valtteri Bottas nousi mestaruuskaksikon törmäilyjen ansiosta toiseksi. Bottas ei kuitenkaan pystynyt haastamaan Verstappenia, joka ajoi helppoon voittoon. Mercedeksen suomalaiskuski nousi toisen sijansa myötä palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten syyskuisen Singaporen GP:n.

Verstappen voitti jo kolmatta kertaa seuraavan kilpailun sen jälkeen, kun Red Bull-kuskiohjelmaan kuulunut Daniil Kvjat oli siirretty sivuun tehtävistään.

Vettelin upea nousu ei aivan riittänyt

Vettel teki paremman nousun kuin Hamilton takajoukoista. Hamilton keskittyi enemmän Vettelin syyttelyyn kuin ajamiseen. Ferrari-kuski teki upean nousun aina neljänneksi asti, kunnes edessä ollut tallikaveri Kimi Räikkönen oli jo karannut liian kauas saksalaiselta. Näin ollen Räikkönen ajoi toisena viikonloppuna peräkkäin kolmanneksi. Samalla se oli suomalaiselle jo peräti 90. palkintosija F1-uralla.

Hamilton tuli ruutulipulle yhdeksäntenä ja varmisti samalla jo uransa neljännen maailmanmestaruuden. Viimeksi Hamilton on jäänyt kierroksella kärjestä vuoden 2013 Espanjan GP:ssä. Vuorostaan edellisen kerran, kun maailmanmestari on jäänyt mestaruuden ratkaisseessa kisassa yli kierroksen kärjestä tapahtui James Huntin toimesta Japanin Fujissa 24.10.1976 eli lähes päivälleen 41 vuotta sitten.

Loppukaudesta jännitetään, että kuinka käy taistelussa MM-hopeasta, sillä Vettelin etumatka Bottakseen kaventui 15 pisteeseen. Kun Daniel Ricciardo joutui teknisten ongelmien takia keskeyttämään jo kisan alussa, niin Red Bull-kuski johtaa enää 14 pisteellä Räikköstä taistelussa neljännestä sijasta.

Ocon ja Stroll vahvoja tallikavereihinsa verrattuna

Force Indian Esteban Ocon jatkoi vahvoja otteitaan, kun hän ajoi viidenneksi. Ocon on vahvasti saavuttanut tallikaveriaan Sergio Pereziä MM-pisteissä, sillä ero on kaventunut enää yhdeksään pisteeseen tallikaverusten välillä. Perez ajoi kotikisassaan seitsemänneksi.

Williamsin Lance Stroll ajoi muutaman kisan hiljaiselon jälkeen loistavasti kuudenneksi. Samaa ei voi sanoa tallikaveri Felipe Massasta, joka on ollut aika vaisu kauden jälkimmäisellä puolella. Massa jäi Meksikossa vasta 11:nneksi.

Haasin Romain Grosjean sekä Kevin Magnussen jäivät aika-ajojen avausosioon lauantaina, mutta Magnussen ajoi erittäin hyvän kisan sunnuntaina. Magnussen näki ruutulipun kahdeksantena, kun tallikaveri Grosjean jäi vasta 15:nneksi.

Myös Fernando Alonso teki upean nousun 18. lähtöruudusta MM-pisteille. Alonso toi McLaren-Hondansa ruutulipulle kymmenentenä. Tallikaveri Stoffel Vandoorne nousi takarivistä 12:nneksi. Ollaanko McLaren-tallissa huolestuneita siitä, että heidän ensikautinen moottorivalmistaja Renault koki peräti neljä moottoririkkoa sunnuntaina.

MM-sarja jatkuu kahden viikon päästä Brasilian Interlagosin radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 18/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel nappasi paalun Verstappenin nenän edestä Meksikossa

29.10.2017 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappen oli matkalla Meksikon GP:n aika-ajoissa F1-historian nuorimmaksi paalukuskiksi, kunnes Ferrarin Sebastian Vettel nappasi paalun nuorukaisen nenän edestä vain 86 tuhannesosan erolla. Vettel pitää ainakin vielä toistaiseksi hallussaan tätä kyseistä ennätystä.

Vettelille paalu oli jo uran 50. ja samalla kauden neljäs. Viimeksi Vettel lähti paalulta Singaporen iltakisaan, mikä päättyi törmäykseen Verstappenin kanssa. Toivottavasti tällä kertaa eturivissä ei rytise, sillä se ratkaisisi samalla maailmanmestaruuden Lewis Hamiltonille.

Kolmannesta ruudusta lähtevälle Hamiltonille riittää siis viiden joukkoon sijoittuminen mestaruuden varmistamiseksi. Hamiltonilla oli pito-ongelmia aika-ajoissa, joten hänelle ei ole välttämättä luvassa myöskään helppoa kisaa. Huonollakin kisalla britin pitäisi olla viiden joukossa, joten näen vain teknisten ongelmien siirtävän mestaruusratkaisun Brasiliaan.

Suomalaisilla vaikeuksia aika-ajoissa

Mercedeksen Valtteri Bottaksen aika-ajot sujuivat suunnitelmien mukaan siihen asti, kunnes Verstappen esteli suomalaista kolmannen osion ensimmäisellä aikakierroksella. Täten Bottas ei saanut kuin yhden yrityksen session lopussa, mikä kuitenkin riitti neljänneksi. Jos suomalainen olisi saanut kaksi aikakierrosta viimeisessä osiossa, niin hän olisi todennäköisesti lyönyt tallikaverinsa.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli ongelmia sensoreiden kanssa, joten Ferrarilla ei tiedetty rengaslämpötiloja ennen viimeisiä aikakierroksia. Räikkönen pystyi kuitenkin ajamaan viidenneksi, joten siitä on ihan kohtuulliset lähtöasetelmat iltapäivän kilpailuun.

Molemmat suomalaiset taistelevat Meksikossa palkintokorokkeelle pääsystä, joten kisassa nähdään hyvin todennäköisesti myös heidän keskinäistä taisteluaan. Toivottavasti tällä kertaa selvitään paremmin kuin vuoden 2015 kisassa, jolloin Bottas kilkkasi Räikkösen ulos kilpailusta.

Ricciardo hukassa säätöjensä kanssa

Red Bullin Daniel Ricciardo oli erittäin nopea perjantain harjoituksissa, mutta lauantaipäivä Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla oli erittäin vaikea. Aamun harjoituksien muutamasta kymmenestä ero kasvoi aika-ajoissa tallikaveriin peräti sekuntiin. Täten Ricciardo jäi vasta seitsemänneksi, kun Force Indian Esteban Ocon kiilasi Räikkösen ja australialaisen väliin.

Red Bullin sisartalli Toro Rossolla oli suuria ongelmia Meksikossa moottorien kestävyyden kanssa. Red Bull-talli käyttää samanlaisia Renault-moottoreita, joten Red Bullilla pelätään samanlaisten ongelmien toistuvan myös heidän myllyissään. Meksikon radalla on haastavat olosuhteet, sillä se sijaitsee yli 2000 metriä meren pinnasta, joten korkea ilmanala aiheuttaa kovan rasituksen sekä kuskeille että kalustolle.

Ricciardo kertoi, että he pohtivat jopa moottorinvaihtoa ja viimeisten joukossa lähtemistä, mutta ei osannut vielä lauantaina sanoa tätä varmaksi. Tällöin Ricciardolla olisi hieman enemmän osia käytettävissään kahdelle viimeiselle viikonlopulle.

Alonso yllätti avausosiossa

McLaren-Hondalla ajava Fernando Alonso oli peräti viidenneksi nopein avausosiossa. Alonso paukutti jopa nopeimman ajan keskisektorille. Tämä osoittaa sen, että McLarenin kori on edelleen yksi lähtöruudukon parhaimmista.

Alonso ja tallikaveri Stoffel Vandoorne lähtevät kuitenkin viimeisten joukosta, sillä molemmille on vaihdettu autoihinsa uusia osia. Alonso totesikin, että vaikka auto on nopea keskisektorilla, niin suorilla ohittaminen on mahdotonta, joten espanjalainen ei uskonut pisteisiin kisassa.

Renaul-tallissa käytiin nyt ensimmäistä kertaa tällä kaudella kova kamppailu aika-ajoissa, joissa Nico Hülkenberg löi uuden tallikaverinsa Carlos Sainzin kolmella kymmenyksellä. Mielenkiintoista on nähdä, että kumpi on vahvempi kisassa, sillä Sainz on ollut sekä Toro Rossolla että avauskisassaan Renault-tallissa erittäin vahva.

Muista siirtää kellosi talviaikaan, sillä Meksikon GP käynnistyy iltayhdeksältä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamiltonin voitto aloitti Mercedeksen juhlat

23.10.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon sunnuntaina ajetussa Yhdysvaltain GP:ssä. Mercedes varmisti jo Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Paalulta startannut Hamilton menetti lähdössä kärkipaikkansa, kun eturivistä lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel nousi britin ohi. Vettel pystyi pitämään kiinni kärkipaikastaan ainoastaan 6. kierrokselle asti, jolloin Hamilton otti takasuoralla helposti kärkipaikan itselleen takaisin. Tämän jälkeen Hamilton ajoi muilta karkuun ja voittoon.

Hamiltonille voitto oli jo uran 62., kauden yhdeksäs sekä kuudes Yhdysvaltain GP:ssä, minkä avulla hänestä tulee kaikkien aikojen eniten voittaneeksi kuljettajaksi Yhdysvaltain maanperällä. Mercedes varmisti Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden eli saksalaisvalmistaja on vienyt kaikki merkkimestaruudet hybridiaikakaudella.

Hamiltonin vahvasta vireestä kertoo se, että viimeisestä kuudesta kisasta britti on napannut viisi voittoa ja yhden kakkossijan. Kun Vettel ajoi lopulta kisassa toiseksi, niin kaksikon ero kasvoi jo 66 pisteeseen. 75 pistettä on enää jaossa, joten Hamiltonille riittää viides sija Meksikosta mestaruuden varmistamiseen, vaikka Vettel voittaisi. Tilanne näyttää siis Vettelin kannalta erittäin vaikealta.

Verstappenin ja Räikkösen tilanne puhutti kisan jälkeen

Ferrarin Kimi Räikkönen taisteli yhdessä Vettelin, Mercedeksen Valtteri Bottaksen sekä Red Bullin Daniel Ricciardon ja Max Verstappenin kanssa palkintosijoista. Ricciardo oli matkalla palkintokorokkeelle, kunnes hänen autostaan katosivat tehot kisan alkupuoliskolla.

17:nnestä lähtöruudusta matkaan lähtenyt Verstappen nousi muista poikkeavalla taktiikalla mukaan palkintotaisteluun, mikä pakotti myös Vettelin muuttamaan taktiikkaansa. Tämä jätti suomalaiset taistelemaan palkintosijasta, kun Vettel ja Verstappen hiljalleen lähestyivät uusilla renkailla suomalaiskaksikkoa. Räikkönen oli pitkään maanmiehensä perässä, mutta käytti oikeastaan ensimmäisen todellisen ohituspaikkansa hyödykseen.

Räikkönen ei kuitenkaan pystynyt ajamaan karkuun muilta, sillä hän joutui säästämään runsaasti bensaa kisan loppuvaiheilla. Vettel sekä Verstappen pääsivät molemmat ohi Bottaksesta, joka tuli tämän jälkeen vaihtamaan renkaat, jotta viimeisillä kierroksilla ei tapahtuisi rengasrikkoa. Räikkönen päästi Vettelin toiseksi tallimääräyksellä.

Verstappen sai Räikkösen kiinni viimeisellä kierroksella osittain Vettelin ansiosta. Tämän ansiosta Verstappen pääsi viimeisissä mutkissa ohi Räikkösestä, mutta hän ohitti suomalaisen kaikki pyörät valkoisten viivojen ulkopuolella, minkä tuomaristo totesi laittomaksi. Näin Verstappen putosi aikasakon myötä neljänneksi ja Räikkönen nousi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten heinäkuun lopulla ajetun Unkarin GP:n.

Verstappen ei ymmärtänyt rangaistustaan, vaikka se on selvästi säännöissä määritelty. Jos saat etua radan viivojen ulkopuolelta, niin siitä seuraa rangaistus. Verstappen kuitenkin esitti validin pointin siitä, että rataviivojen ylityksiä varsinkin aika-ajoissa pitäisi seurata tarkemmin. Ennen radat olivat siitä parempia, että niissä oli joko seinä, nurmikko tai hiekkaeste estämässä kuljettajia ajamasta radan ulkopuolella. Toivottavasti näihin rataviivoihin saataisiin tuomaristolta selkeä linja ennen ensi kautta.

Mielestäni siis Verstappenin rangaistus oli oikea tuomio, sillä simulaattorissakin saa rangaistuksen, jos ohittaa jonkun radan ulkopuolelta.

Sainzilta huikea debyytti

Renault-tallissa ensimmäistä viikonloppuaan ajanut Carlos Sainz ajoi upeasti seitsemänneksi. Sainz olisi voinut olla jopa kuudes, jos hän olisi saanut Esteban Oconin kiinni hieman aiemmin, sillä Force Indiassa on Mercedeksen moottorin myötä erittäin hyvä suoravauhti. Sainzin kisan kohokohtana oli upea ohitus Sergio Perezistä ulkokautta radan pitkässä oikealle kääntyvässä mutkassa. Vastaavanlaisia ohituksia tullaan varmasti näkemään myös tulevaisuudessa, sillä täksi kaudeksi lisääntynyt downforce auttaa paljon näissä ohituksissa.

Toivottavasti Nico Hülkenberg pystyy seuraavassa kisassa näyttämään paremmin osaamistaan, sillä Austinissa saksalaista vaivasivat tekniset ongelmat, joten Renault-kaksikon vertailu oli suorastaan mahdotonta.

Toro Rosson Daniil Kvjat palasi vahvasti parin kisan huilin jälkeen, kun venäläinen ajoi kymmenneksi ottaen vasta kolmatta kertaa pisteitä tällä kaudella. Toro Rossolla debytoi 27-vuotias Brendon Hartley, joka ajoi virheettömästi 13:nneksi. Hartley ei ollut ajanut ennen tätä viikonloppua lähes 5 vuoteen formula-autolla, joten mielestäni hän ajoi odotusten mukaisesti.

Mielenkiintoista on nähdä, että palaako Pierre Gasly ensi viikonloppuna takaisin vai saako Hartley vielä näyttöpaikan ensi kautta silmällä pitäen. Itse uskon, että Gasly ja Kvjat ajavat tallikavereina Meksikossa.

McLaren-Hondalla oli taas vaikea päivä, kun Fernando Alonso joutui keskeyttämään moottorivikaan seitsemänneltä sijalta ja Stoffel Vandoorne kärsi moottoriongelmista ennen kisan starttia.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Autodromo Hermanos Rodriquezin radalla, kun vuorossa on Meksikon GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 17/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulta mestaruusjahtiin Austinissa

22.10.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi jälleen kerran paalupaikalle Austinin radalla ajetuissa Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamilton uusi siis viimevuotisen paalunsa, kun MM-haastaja Sebastian Vettel otti paikan britin rinnalta eturivistä.

Hamiltonille Austinin rata on ollut historian saatossa suotuisa, sillä hän on voittanut viidestä tällä radalla ajetusta kisasta neljä. Kolminkertaisella maailmanmestarilla on hyviä muistoja myös siitä, että hän varmisti tällä radalla viimeisimmän maailmanmestaruutensa vuonna 2015. Jos Hamilton ajaa voittoon, niin Vettel ei saa sijoittua viiden parhaimman joukkoon, jotta britti juhlisi neljättä maailmanmestaruuttaan jo tänä viikonloppuna. Jos Vettel ei törmää ongelmiin sunnuntaisessa kisassa, niin MM-tittelin ratkaisu siirtyy Meksikon kilpailuun.

Hamilton voi siis myös tehdä kahdella eri tavalla historiaa sunnuntaina, sillä hänestä voi tulla ensimmäinen nelinkertainen britannialainen maailmanmestari sekä hän voi ohittaa Michael Schumacherin Yhdysvaltojen GP:n voittojen määrässä.

Suomalaiset taistelevat palkintosijoista

Mercedeksen Valtteri Bottas yrittää kolmannesta lähtöruudusta antaa Vettelille painetta niskaan. Bottas jäi nyt vain neljä kymmenystä tallikaveristaan, joten hänen aika-ajosuoritustaan voidaan pitää parempana kuin vähään aikaan. Mercedeksen suomalaiskuski yrittää varmasti tehdä kaikkensa auttaakseen talliaan saavuttamaan molemmat maailmanmestaruudet.

Bottaksen pitää kuitenkin varoa lähdössä erityisesti Red Bullin Daniel Ricciardoa, joka on monesti aiheuttanut harmaita hiuksia eturivin miehille. Red Bull pistää kaiken tukensa Ricciardon taakse, sillä Max Verstappen lähtee 17:ntenä superpehmeillä renkailla, joten hänen taktiikkansa on muista poikkeava. Verstappen järjestää kisassa varmasti melkoisen ohitusnäytöksen, kun hän taistelee sijoituksista jopa kärkikahdeksikossa.

Ferrarin Kimi Räikkönen lähtee viidentenä illan kilpailuun. Räikkönen ajoi aika-ajoissa saman ajan kuin Ricciardo, mutta Red Bull-kuski sai korkeamman lähtöruudun, koska hän oli ajanut aikansa ennen suomalaista. Loistavalla lähdöllä Räikkönen taistelee kisassa palkintosijasta. Toivottavasti Ferrari-tallissa keskittyminen riittää myös Räikköseen, sillä hän voi vielä elätellä Ferrarin merkkimestaruushaaveita.

Sainzin uskomaton debyytti

Ensimmäistä viikonloppuaan Renault-tallissa ajava Carlos Sainz ajoi upeasti seitsemänteen lähtöruutuun, vaikka hän ei ole ajanut metriäkään tällä autolla ennen tätä viikonloppua. Jolyon Palmerista ei ollut Nico Hülkenbergille kirittäjäksi, mutta Sainz tulee todennäköisesti antamaan kovan vastuksen saksalaiselle.

Sainzin paikan Toro Rossolla otti kahdeksi viikonlopuksi hyllytetty Daniil Kvjatin, jonka on nyt tulevissa kisoissa näytettävä osaamistaan, mikäli hän mielii olla mukana vielä ensi kaudella F1-sarjassa. Kvjatin paikalla ajanut Pierre Gaslyn piti ajaa tänä viikonloppuna Japanin Super Formula-sarjassa, mutta taifuuni esti Suzukassa kilpailemisen.

Gaslyn paikalla ajaa Brendon Hartley, joka sai lähtöpassit Red Bullin nuorten kuljettajien ohjelmasta kesällä 2010. Hartley on tämän jälkeen menestynyt varsinkin kestävyysautoilun puolella, mistä suurimpana saavutuksena tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin ajojen yleisluokan voitto. Hartley ei ole ajanut formula-autolla ennen tätä viikonloppua lähes viiteen vuoteen.

Mielestäni Hartley suoriutui aika-ajoista ihan hyvin, sillä hän ei jäänyt viimeiseksi, mutta voimanlähteeseen kuuluvien osien vaihdon myötä 27-vuotias debytantti lähtee joukon viimeisenä. Ruutulipun näkeminen ilman osumia olisi jo hyvä saavutus.

Hartleysta tulee sunnuntaina ensimmäinen uusiseelantilainen kuninkuusluokan kilpailuun osallistuva kuljettaja sitten Mike Thackwellin ja vuoden 1984 Kanadan GP:n.

Lähtövalot sammuvat Circuit of the Americasin radalla klo 22 Suomen aikaa.

Yhdysvaltain GP:n lähtöjärjestys

Hamilton vankisti MM-johtoaan Suzukassa

9.10.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon Japanin GP:ssä Suzukan radalla sunnuntaina. Kun Ferrari Sebastian Vettel joutui keskeyttämään, niin Hamilton on vahvasti menossa kohti maailmanmestaruutta.

Hamilton sai ajaa suhteellisen helppoon voittoon, vaikka Red Bullin Max Verstappen pääsi muutamaan otteeseen hiillostamaan brittiä. Verstappenin hyökkäystä hidasti renkaan rakkulointi, paljasti tallipäällikkö Christian Horner kilpailun jälkeen.

Sytytystulpassa ollut ongelma pilasi Vettelin kisan, sillä hän ei saanut riittävä tehoa irti moottoristaan, joten hän joutui keskeyttämään kisan jo alkuvaiheissa. Hamiltonin voiton myötä kaksikon ero kasvoi jo 59 pisteeseen, jota on lähes mahdotonta enää kuroa umpeen viimeisessä neljässä kisassa.

Red Bullin hyvän kisan täydensi Daniel Ricciardo, joka onnistui pitämään takanaan lähtöruuturangaistuksesta kärsineen Mercedeksen Valtteri Bottaksen. Ricciardo oli siis kolmas ennen Bottasta, jolle neljäs sija oli ihan hyvä suoritus. Red Bull on palaamassa selvästi mukaan kärkitaistoihin, sillä tämä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2013, kun tallin molemmat kuljettajat olivat palkintokorokkeella kahdessa peräkkäisessä kisassa.

Ferrarin mestaruushaaveille tyly päätös

Japanin kisaviikonlopun jälkeen voidaan jo varmasti sanoa, että Ferrari ei enää tällä kaudella aja kummastakaan maailmanmestaruudesta, mikä on harmillinen asia loppukauden kannalta. Singaporen lähtökolari sekä nyt kahden peräkkäisen viikonlopun tekniset murheet lopettivat Ferrarin mestaruushaaveet tältä kaudelta. Toivottavasti Maranellossa käydään perusteellisesti läpi kauden jälkimmäisen puoliskon tapahtumat, jotta vastaavilta ongelmilta vältyttäisiin tulevaisuudessa.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli vaikea viikonloppu, kun hän ajoi ulos lauantaina, mikä tarkoitti viiden lähtöruudun rangaistusta vaihdelaatikonvaihdosta. Räikkönen lähti kymmenentenä, mutta hänen suhteellisen hyvä lähtönsä meni piloille, kun Renaultin Nico Hülkenberg työnsi suomalaisen ulos radalta lusikkamutkassa. Tämän jälkeen Räikkösellä ei ollut asiaa viidettä sijaa korkeammalle ilman turva-autoa, joten suomalainen oli ruutulipulla viides. Toivottavasti suomalainen saa pisteitä seuraavassa kisassa, sillä suomalainen on viimeksi päässyt Austinissa maaliin kaudella 2014.

Kuljettajavaihdoksia Austiniin

Toro Rossolla jäähyväiskisaansa ajanut Carlos Sainz ei jättänyt hyvää lahjaa mekaanikoille, sillä hän ajautui ulos radalta jo avausmutkissa eikä päässyt jatkamaan matkaansa rikkinäisellä jousituksella. Sainz korvaa Renaultilla Jolyon Palmerin, joka ajoi näkymättömällä suorituksella 12:nneksi. Palmer on ehdolla Williamsille Felipe Massan korvaajaksi ensi kaudeksi.

Daniil Kvjatin paikalla toista viikonloppuaan ajanut Pierre Gasly ajoi varmalla ajolla 13:nneksi. Gasly saa Kvjatin tallikaveriksi kauden neljään viimeiseen kisaan, jotka ovat venäläiskuskille hyllytyksen jälkeen uran tärkeimpiä. Kvjatin on oltava loppukauden aikana Gaslya nopeampi, mikäli hän aikoo jatkaa uraansa kuninkuusluokassa Toro Rosson kanssa.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Austinissa Yhdysvaltain GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 16/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Verstappen ylsi vakuuttavaan voittoon Malesiassa

2.10.2017 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen ajoi voittoon historian viimeisessä Malesian GP:ssä sunnuntaina. Lauantaina 20-vuotissyntymäpäiviään viettänyt Verstappen kruunasi viikonloppunsa uransa toisella voitollaan.

Kolmannesta ruudusta lähtenyt Verstappen hyötyi varsinkin Ferrarin Kimi Räikkösen ongelmista startissa. Verstappen nousi toisen kierroksen alussa johtoon, kun paalumies Lewis Hamilton kärsi ongelmista voimanlähteensä kanssa. Tämän ohituksen jälkeen Verstappen ei enää luopunut kärkipaikastaan ja ajoi ensimmäiseen voittoonsa sitten viime kauden Espanjan osakilpailun. Outo trendi Verstappenin voitoissa on se, että hän on voittanut aina, kun Daniil Kvjat on pudonnut Red Bullin hierarkiassa alaspäin (ensiksi ykköstallista siirto kakkostalliin, nyt ulos kakkostallista).

Red Bullin lähes täydellistä päivää täydensi Daniel Ricciardo, joka oli maalissa kolmas. Kyseessä oli ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun molemmat Red Bull-kuskit ovat samanaikaisesti palkintokorokkeella (Verstappen viimeksi palkinnoilla vasta huhtikuussa Kiinan GP:ssä). Ricciardo onnistui pitämään takanaan viimeisestä rivistä lähteneen Ferrarin Sebastian Vettelin, joka teki hurjan nousun neljänneksi. Williamsin Lance Stroll osui oudossa tilanteessa Vetteliin kisan jälkeen, mutta molemmat kuljettajat selvisivät osumasta ilman loukkaantumisia. Tuomaristo ei nähnyt kumpaakaan suurimpana syyllisinä kolariin, joten molemmat selvisivät ilman rangaistuksia. Ferrarille harmaita hiuksia saattaa aiheuttaa Vettelin auton vaihdelaatikon mahdollinen vaurioituiminen, sillä uuden vaihtamisesta seuraisi viiden lähtöruudun rangaistus Japanissa.

Hamilton selvisi alun ongelmistaan huolimatta maaliin toisena. Samalla britin MM-johto kasvoi 34 pisteeseen ennen viittä viimeistä osakilpailua. Vettel tarvitsee Hamiltonin epäonnea, jotta saksalainen nousisi mukaan MM-taisteluun Singaporen hölmöilyjensä jälkeen.

Suomalaisilla huono päivä

Räikkönen ei sitten tällä kertaa päässyt edes 100 metriä pidemmälle. Lauantaina suomalainen jäi oman ajovirheen takia toiseen ruutuun, joten kisasta lähdettiin hakemaan voittoa, mutta samanlaiset turbo-ongelmat, jotka vaivasivat Vetteliä lauantaina iskivät juuri ennen kisan alkua myös suomalaisen autoon. Tämä on ensimmäinen kerta suomalaisen pitkän uran aikana, kun hän ei kahdessa peräkkäisessä kisassa saa yhtä täyttä kierrosta aikaan.

Eniten harmittaa se, että Vettelin osoittama vauhti kertoi siitä, että Räikkönen olisi taistellut kisassa voitosta yhdessä Verstappenin kanssa. Ferrarin täytyy tehdä perusteellinen selvitys siitä, että mitä oikein tapahtui tänä viikonloppuna. Koko tiimi pääsisi helpommalla, kun puheenjohtaja ja tallipäällikkö poistuisivat takavasemmalle mahdollisimman nopeasti.

Mercedeksen Valtteri Bottas on jo useampana viikonloppuna tuskaillut vauhtinsa kanssa, sillä hän ei ole saanut samanlaista suorituskykyä irti autostaan kuin tallikaveri Hamilton. Malesiasta tuomisena oli viides sija, joka ei varmasti tyydytä suomalaista. Toivottavasti Bottas löytää syyt vaikeuksilleen, jotta hän pääsisi samanlaiseen vireeseen kuin ennen kesätaukoa.

Virustautiin sairastunut Sergio Perez selvisi ruutulipulle upeasti kuudentena, joka on loistava suoritus Force India-kuskilta Malesiassa. McLarenin Stoffel Vandoorne on kauden jälkimmäisellä puoliskolla alkanut osoittamaan potentiaaliansa. Vaandornelle toinen perättäinen seitsemäs sija, kun tallikaveri Fernando Alonso jäi 11:nneksi. Vaandorne ohitti myös Alonson MM-pisteissä ennen viittä osakilpailua.

Toro Rosson Pierre Gasly ajoi F1-debyytissään virheettömästi 14:nneksi. Vaikka sijoitus ei ole mairitteleva, niin ranskalainen ajoi virheettömästi radalla, joka ei nähtävästi sopinut Toro Rossolle kovinkaan hyvin. Jos Gasly tästä vielä parantaa Suzukassa, niin olisin yllättynyt, mikäli Kvjat palaisi vielä tällä kaudella Toro Rosson rattiin.

Onneksi F1-sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Suzukan radalla, kun vuorossa on Japanin GP.

Malesian GP:n tulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 15/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Räikkösen virhe avitti Hamiltonin paalulle Malesiassa

30.9.2017 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen oli paalupaikassa kiinni aina viimeiseen mutkaan asti, mutta suomalaisen tekemä virhe avitti lopulta Mercedeksen Lewis Hamiltonin paalulle. Hamiltonille Malesian GP:n paalu oli uran 70:s.

Hamiltonille paalu oli tärkeä, sillä hänen kovin haastajansa Ferrarin Sebastian Vettel starttaa viimeisenä teknisten ongelmien haitattua Ferrari-kuskin aika-ajopäivää. Räikkönen lähtee myös eturivistä ennen Red Bull-kuskeja Max Verstappenia ja Daniel Ricciardoa. Vettel lähtee takarivistä uusien osien avulla taistelemaan muutamista pisteistä sunnuntaina.

Ricciardo kertoi aika-ajon jälkeen, että hän uskoo vallitsevan MM-tilanteen johtavan Hamiltonin välttelemään riskejä sunnuntaina, minkä hän näki etuna muille. Toivottavasti Räikkönen ottaa samanlaisen lähtökiihdytyksen kuin viimeksi, sillä suomalainen ei hevillä tule luovuttamaan kärkipaikkaansa. Räikkönen on juhlinut kahdesti voittoa Malesiassa, joista viimeisin tuli vuonna 2008, jolloin suomalainen lähti myös toisesta lähtöruudusta.

Bottas myönsi valinneensa väärin

Mercedeksen Valtteri Bottas jäi aika-ajoissa viidenneksi, joten se tietää suomalaiselle vaikeuksia sunnuntaille. Bottas valitsi uudemman aeropaketin tälle viikonlopulle, kun tallikaveri Hamilton valitsi vuorostaan vanhemman. Mercedeksen suomalaiskuski myönsikin aika-ajon jälkeen tehneensä väärän valinnan.

Bottaksen pitäisi saada hyvä startti, jotta hän pääsisi jo lähdössä ainakin toisen Red Bull-kuskin ohi, sillä muuten kärki karkaa suomalaiselta.

Ocon ja McLarenit onnistujia

Force Indian Esteban Ocon oli jälleen tallikaveriaan Sergio Pereziä nopeampi, kun Ocon oli kuudes ja Perez yhdeksäs. Pystyvätkö Force Indiat pysymään toisistaan erossa sunnuntaina?

McLaren-Honda yllätti jälleen positiivisesti aika-ajoissa, kun Stoffel Vandoorne oli seitsemäs ja Fernando Alonso kymmenes. Sade voi tuoda McLarenille muutaman pisteen, mutta kuivalla kelillä brittitalli on vaikeuksissa.

Debytantti onnistui hyvin

Toro Rosso-talli vaihtoi kuljettajaa ainakin toistaiseksi, kun Helmut Marko hyllytti Daniil Kvjatin huonojen suoritusten seurauksena Singaporen kisan jälkeen. Tilalle nousee viimevuotinen GP2-mestari Pierre Gasly, joka onnistui vaikeassa paikassa todella hyvin.

Gasly oli 15:s ja hävisi tallikaveri Carlos Sainzille vain reilun kymmenyksen. Gaslyn tavoitteena sunnuntaina on ajaa varmasti maaliin ja ottaa pisteitä, jos edessä olevat törmäävät ongelmiin.

Toistaiseksi viimeinen F1-osakilpailu Malesiassa alkaa jo aamukymmeneltä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Siinäkö se oli?

18.9.2017 Formula, Indycar

Sen piti olla Ferrarin suuri mahdollisuus, iltakilpailu vaikealla Singaporen katuradalla tarjosi olosuhteet – Vettel ajoi upeasti paalupaikalle…

Mutta tifosojen riemua ei kestänyt, kuin noin 300 metriä. Lähtökiihdytyksessä Max Verstappenin Red Bullin vasen eturengas osuu Kimi Räikkösen takarenkaaseen ja suomalainen kimpoaa Sebastian Vettelin autoon. Tuloksena molempien keskeytys. Sijaiskärjsijäksi joutuu Fernando Alonso, jonka McLarean osuu Kimin liukuvaan Ferrariin. Sadesää lisäsi haastavuutta, joten ajatus turva-auton perässä lähtemiselle oli ajankohtainen. Näin ei kuitenkaan tehty. Kolari oli päivänselvä kilpailutilanne, lähdössä kaikki haluavat olla ensimmäisenä avausmutkassa. Tämä huomioon ottaen on turha etsiä syyllisiä.
Kilpailu oli tämän jälkeen perustylsä. Lewis Hamilton sanoi kiitti ja näkemiin ja otti mestaruuden kannalta jopa ratkaisevan voiton. Daniel Ricciardo ei pystynyt millään haastamaan ja oli toinen ja Valtteri Bottas teki kakkoskuskin hommat rutiinilla ajaen kolmanneksi. Yllätyksistä vastasivat Toro Rosson Carlos Sainz ja Renaultin Jolyon Palmer ajamalla sijoille neljä ja kuusi. Heidän välissään viidentenä ajoi Force Indian Sergio Perez. Varsinkin Sainzin suoritus ansaitsee kehut, hän sai paljon hyötyä avauskierroksen kolarista.Kisainsinööri sanoi radiossa vanhasta NBA-videopelistä tutun lauseen. Ei ollut yllätys, että nuori espanjalainen ajaa ensi vuonna lainasopimuksella Renaultin keltaisella autolla.
McLaren sai pientä lohtua Stoffel Vandoornen seitsemännellä sijalla. Kyseessä on belgialaislupauksen uran paras sijoitus.

MM-sarjassa Hamiltonin ero Vetteliin on 28 pistettä, joten seuraavat kisat britti voi ottaa rauhallisemmin. Mikäli mestaruus ratkeaa ennen päätöskilpailua, hän voisi lähteä aikaisemmalle talvilomalle – tosin tämä ei tallipäällikkö Toto Wolffille kelpaa. Ensin työt, sitten huvit. Kahden viikon päästä ajetaan Malesiassa, kyseinene Sepangin rata on ihanteellinen Mercedes-tallille, joten Ferrarin on pakko kehitellä kisataktiikoitaan ja hetimiten.

Indycar-sarja ajoi päätösosakilpailunsa Sonoman moottoriradalla Kaliforniassa ja paalupaikalta lähti vahvimmin mestaruudessa kiinni oleva Josef Newgarden. Andretti Autosportin Takuma Satolla ja Alexander Rossilla oli huo no päivä, ensin Indy 500:n voittajalla hajosi oikea takarengas ja Watkins Glenin voittaja kohtasi teknisiä ongelmia. Ranskan Simon Pagenaud’lle laadittiin neljän pysähdyksen taktiikka ja tämä toimi verrattuna muiden käyttämään kolmeen pysähdykseen.
Pagenaud siirtyi näiden ansiosta kilpailun kärkeen ja kurvasi voittajana ruutulipulle, mutta mestaruuden nappasi nuori amerikkalaisnen sijoittumalla toiseksi. Kolmanneksi päätöskilpailussa ajoi Will Power, joten Penske-talli sai kolmoisvoiton. Uransa ensimmäisen mestaruuden ottanut 26-vuotias Newgarden on sarjan nuorin mestari sitten vuoden 2003 ja ensimmäinen amerikkalainen viiteen vuoteen. Yhdysvalloissa tykätään kovasti, kun oman kylän poika voittaa.
Roger Pensken päätös hankkia Newgarden Juan Pablo Montoyan tilalle oli fiksu veto, sillä tenneseeläinen ajoi tasaisesti läpi kauden ja mestaruuden ratkaisevat kisat olivat loppukaudesta, jolloin Newgarden voitti Iowan jälkeen kuudesta kilpailusta neljä.

Ensi kaudella ajettaan uusilla autoilla ja samalla luovutaan moottorivalmistajien aerodynamiikkapaketeista eli ylimääräisistä siivenpalasista, mitkä aiheuttivat useita keltaisia lippuja. Ensi maaliskuuta odotellessa voi fiilistellä vanhoja kilpailuja.