Selaat arkistoa kohteelle Ferrari.

Bottas ylivoimaiseen voittoon Japanissa

14.10.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas juhli voittoa varhain sunnuntaiaamuna Suomen aikaa Japanin Suzukassa. Bottaksesta tuli ensimmäinen Suzukan voittaja, joka on startannut toisesta rivistä. Mercedeksen suomalaiskuski nousi samalla kolmanneksi suomalaisten voittotilastossa ohi Keke Rosbergin.

Mercedes-kuskit lähtivät haastajina Japanin osakilpailuun, sillä Ferrari-kuskit miehittivät eturivin poikkeuksellisesti sunnuntaina ajetuissa aika-ajoissa. Taifuuni perui kaikki ajot lauantailta, joten aika-ajot siirtyivät sunnuntaille.

Lähtö ja ensimmäiset mutkat olivat jälleen kisan kannalta ratkaisevia. Paalumies Sebastian Vettel liikkui lähtöruudussaan jo ennen lähtövalojen sammumista, joten Bottas pääsi nappilähdöllä helposti kärkeen, sillä myös eturivistä lähtenyt toinen Ferrari-kuski Charles Leclerc ei myöskään saanut hyvää lähtöä. Red Bullin Max Verstappen otti viidennestä lähtöruudusta hyvän lähdön, minkä seurauksena nämä nuoret lahjakkuudet osuivat toisiinsa kakkosmutkassa. Verstappen yritti jatkaa kisaa, mutta auton kokemat vauriot oli liian mittavia, joten hän joutui lopulta keskeyttämään.

Leclerc oli kolmantena ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia, mutta Ferrari-kuskin etusiiven päätylevy oli pahasti vaurioitunut, mikä pettikin muutaman kierroksen jälkeen takasuoralla ennen kuin Ferrari otti monacolaisen sisään. Alustavasti Hamilton oli yhdellä stopilla, kun taas Bottas ja Vettel kahdella, mutta odotettua suurempi rengaskuluma pakotti Mercedeksen vaihtamaan hallitsevan maailmanmestarin myös kahden pysähdyksen taktiikkaan.

Täten Bottas ajoi ensimmäiseen voittoonsa sitten huhtikuun Bakun osakilpailun. Yli 10 sekunnin päässä suomalaisesta tuli toisena maaliin Vettel, joka onnistui pitämään Hamiltonin takanaan. Mielestäni Mercedes-talli odotti liian kauan Hamiltonin pysähdystä, sillä jos hänet olisi aiemmin otettu sisään, niin hän olisi pystynyt uusilla renkailla paineistamaan Vetteliä jo heti stintin alussa.

Mercedes-talli varmisti jo Suzukassa tämän kauden valmistajien maailmanmestaruuden. Mercedes jakaa nyt ennätyksen kuuden peräkkäisen valmistajien mestaruuden kanssa yhdessä Ferrarin kanssa (1999-2004). Samalla muut kuin Mercedes-kuskit menettivät matemaattiset mahdollisuutensa tämän kauden maailmanmestaruuteen.

Leclerc nousi ylimääräisestä pysähdyksestä huolimatta kuitenkin kuudenneksi, mutta tuomaristo lätkäisi kaksi aikarangaistusta Ferrari-kuskille kisan jälkeen, mitkä pudottivat hänet seitsemänneksi. Aikarangaistukset tulivat kolarista Verstappenin kanssa sekä ajamisesta pahasti vaurioituneella etusiivellä. Tuomaristo jatkaa siis sekavalla linjallaan, vaikka heidän piti puuttua tällä kaudella ajamiseen minimaalisesti. Sekavuus johtuu siitä, että uusia kuljettajia tai pienempiä talleja rankaistaan kovemmin kuin muita.

Albonilta uran paras suoritus

Red Bullin Alex Albon on vakiinnuttamassa ajopaikkaansa nykyisessä tallissa neljännellä sijallaan, mikä on thaimaalaisen paras kuninkuusluokassa. McLarenin Carlos Sainz jatkoi vahvoja otteitaan viidennellä sijallaan, minkä ansiosta Sainz nousi MM-pisteissä jo kuudenneksi. Renault’n Daniel Ricciardo nousi mahtavasti takajoukoista Leclercin rangaistuksen myötä kuudenneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg oli kymmenes. Racing Point on kuitenkin nostanut protestin Renault’n sääntöjenvastaista jarrubalanssijärjestelmää vastaan, joten Japanin GP:n lopputulokset ovat vielä epävirallisia.

Racing Pointin Sergio Perez oli onnekas, sillä Toro Rosson Pierre Gasly töytäisi hänet seinään kisan viimeisellä kierroksella, mutta ruutulippua olikin näytetty johtajalle jo kierrosta aiemmin, joten lopputulokset määräytyivät 52 kierroksen jälkeen, kun kisaa olisi pitänyt ajaa 53 kierrosta. Täten Gasly oli kahdeksas ennen Pereziä.

Alfa Romeon vaikeudet jatkuivat myös Suzukassa. Kisavauhtia löytyi ainoastaan pehmeillä renkailla, mutta kisan alussa käytetyillä kovemmilla rengasseoksilla vauhti oli aivan surkeaa. Kimi Räikkönen ajoi kisan lopussa yli 20 sekunnin eron kiinni tallikaveriinsa ennen kuin Antonio Giovinazzi pysähtyi vain muutama kierros ennen ruutulippua. Räikkönen 14:s ja Giovinazzi 16:s ruutulipulla. Näin Räikkösen pisteetön putki on kasvanut jo viiden osakilpailun mittaiseksi, joten Alfa Romeo joutuu tyytymään maksimissaan kahdeksanteen sijaan valmistajien sarjassa tällä kaudella.

F1-kausi siirtyy seuraavaksi Pohjois-Amerikkaan, kun kahden viikon päästä ajetaan Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin moottoriradalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Ferrari lahjoitti Mercedekselle voiton Sotshissa

30.9.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton hyödynsi Ferrari-kuljettajien välisen taiston, kun hän ajoi ensimmäiseen voittoonsa kesätauon jälkeen Venäjän GP:ssä sunnuntaina. Ferrari oli jo rikkomassa Mercedeksen voittoputkea Sotshissa, mutta tallin sisäiset ongelmat sekä tekniset ongelmat käänsivät edun Mercedeksen puolelle.

Kolmantena lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel nousi imuavun turvin johtoon ensimmäisellä kierroksella. Paalulta lähtenyt Ferrarin Charles Leclerc putosi lähdössä toiseksi ennen Hamiltonia. Turva-auto nähtiin jo avauskierroksen jälkeen, kun Alfa Romeon Antonio Giovinazzi jäi Renault’n Daniel Ricciardon sekä Haasin Romain Grosjeanin väliin radan viidennessä mutkassa. Giovinazzi ja Ricciardo joutuivat pysähtymään kontaktin seurauksena, kun taas Grosjean joutui keskeyttämään.

Turva-auton aikana kuultiin keskustelua Ferrari-tallin sisältä, kun Leclerc vaati Vetteliä päästämään hänet edelleen uusintalähdössä, sillä paalumies oli suostunut olla estelemättä Vetteliä lähdössä, jotta Ferrarit saisivat kaksoisjohdon. Vettel lähti ajamaan täyttä vauhtia karkuun Leclerciltä turva-auton jälkeen, jolloin Leclerc yritti väkisin seurata tallikaveriaan, minkä seurauksena monacolaisen renkaista katosi paras pito.

Täten Leclerc pysähtyi ensimmäisenä kärkikuljettajista, minkä ansiosta hän nousi keskikovilla renkailla tallikaverinsa edelle. Vettelin kilpailu päättyi tekniseen vikaan ensimmäisellä kierroksella varikkopysähdyksen jälkeen. Keskikovilla renkailla lähteneet Mercedekset hyödynsivät Vettelin keskeytyksestä tulleen virtuaalisen turva-auton, minkä ansiosta Hamilton onnistui pitämään kärkipaikkansa vielä pysähdyksen jälkeen.

Williamsin George Russell ajautui teknisen vian takia seinään välittömästi virtuaalisen turva-auton päättymisen jälkeen, mikä toi turva-auton jälleen radalle. Ferrari-talli päätti ottaa Leclercin toiselta sijalta varikolle, jotta hän pystyisi haastamaan Mercedes-kuljettajia pehmeillä renkailla. Uusintalähdön jälkeen Leclerc ei kuitenkaan missään vaiheessa päässyt riittävän lähelle Mercedeksen Valtteri Bottasta, joten Ferrari-kuskilla oli tyytyminen kolmanteen sijaan päivänä, jolloin Ferrari hukkasi voiton tiimin sisäisiin ongelmiin.

Hamiltonille kyseessä oli ensimmäinen voitto sitten kesätaukoa edeltäneen Unkarin osakilpailun. Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli jo uran 82. voitto, kun hän on vahvasti lähestymässä Michael Schumacherin 91 voiton ennätystä.

Red Bullilta upea nousu

Red Bullin Max Verstappen lähti lähtöruuturangaistuksen myötä yhdeksäntenä, mutta nousi maltillisen ajon myötä neljänneksi. Verstappenin tallikaveri Alex Albon ajoi ulos aika-ajoissa, minkä seurauksena hän lähti kisaan varikolta. Albon onnistui toistamaan Span suorituksensa, kun hän nousi varikolta viidenneksi. Neljässä kisassa Albon on onnistunut keräämään enemmän pisteitä kuin Pierre Gasly kahdeksassa kisassa alkukaudesta, joten siirto tehdastalliin näyttää onnistuneen hyvin Albonilta.

McLarenin Carlos Sainz nousi lähdössä jopa neljänneksi ohi Bottaksen, mutta brittitallin suorituskyky ei vielä riitä pitämään kärkitiimejä takanaan. Täten Sainz oli ruutulipulla kuudes, mitkä olivat espanjalaiselle ensimmäiset pisteet kesätauon jälkeen. Racing Pointin Sergio Perez palasi pisteille Singaporen pettymyksen jälkeen, kun Perez oli maalissa seitsemäs ennen toista McLaren-kuskia Lando Norrisia.

Haas-talli sai toisen autonsa pitkästä aikaa pisteille, mutta se ei ollut Grosjean, joka joutui avauskierroksella keskeyttämään kolarin takia. Näin Kevin Magnussen nousi 13:nnesta lähtöruudusta yhdeksänneksi. Pisteet olivat ensimmäiset sekä Haasille että Magnussenille sitten heinäkuun Saksan osakilpailun.

Viimeinen piste meni Renault’n Nico Hülkenbergille, joka on ajanut kesätauon jälkeen jokaisessa kisassa pisteille, kun taas tallikaveri Ricciardo on päässyt kertalleen näissä kisoissa pisteille. On todella iso vääryys, jos Hülkenberg ei saa ajopaikkaa ensi kaudelle, sillä hän on tällä kaudella ollut mielestäni parempi kuin Ricciardo, jota kuitenkin pidetään yhtenä kuninkuusluokan parhaimmista kuljettajista.

Alfa Romeon painajainen ei pääty millään

Alfa Romeon Kimi Räikkösen kisasta tuli vaikea jo startissa, kun Räikkönen sortui harvinaiseen varaslähtöön. Räikkönen sai Russellin ulosajon myötä vielä muut turva-auton avustuksella kiinni. Ohittaminen oli kuitenkin lähes mahdotonta, sillä Alfa Romeo ei pysty tällä hetkellä vauhdillisesti haastamaan muita keskikastin parhaita talleja. Täten Alfa Romeon suomalaiskuski jäi 13:nneksi ja tallikaveri Giovinazzi 15:nneksi. Loppukausi ei anna toivoa myöskään huomattavasti paremmasta, valitettavasti.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua legendaarisella Suzukan radalla, kun vuorossa on Japanin GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Ferrarit juhli kaksoisvoittoa Singaporessa

23.9.2019 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel kuittasi puheet motivaatiostaan ajamalla voittoon sunnuntaisessa Singaporen iltakilpailussa. Charles Leclerc täydensi Ferrarin loistavaa päivää toisella sijallaan. Viimeksi Ferrari on juhlinut kaksoisvoittoa Unkarissa 2017.

Vettel päätti Singaporessa 392 päivän mittaisen kuivan kautensa, sillä hänen edellinen voittonsa tapahtui Belgiassa 2018. Startissa kaikki kärkikuskit pitivät omat paikkansa, minkä jälkeen he keskittyivät renkaiden säästelyyn. Ferrari-talli otti poikkeuksellisesti vasta kolmantena ajaneen Vettelin ensimmäisenä varikolle tarkoituksenaan turvata saksalaisen selusta Mercedes-kuskeja vastaan. Moninkertainen maailmanmestari ajoi uusilla renkaillaan lähes 4 sekuntia nopeamman kierroksen kuin johtaja Leclerc, minkä ansiosta Vettel nousi tallikaverinsa edelle pysähdysten jälkeen.

Mercedes-talli sortui taktiikkavirheeseen, sillä he jättivät kuljettajansa radalle liian pitkäksi aikaa turva-auton toivossa. Ensimmäisenä Mercedes-kuskeista pysähtynyt Valtteri Bottas käskettiin uusilla renkailla hidastamaan vauhtiaan useammalla sekunnilla, jotta myöhemmin pysähtynyt Lewis Hamilton ei putoaisi tallikaverinsa taakse. Jos Bottas ei olisi noudattanut tallimääräystä, niin hänen lisäkseen myös Red Bullin Alex Albon olisi ohittanut Hamiltonin.

Ferrari ei lähtenyt muuttamaan kuljettajiensa järjestystä, joten Vettel ajoi voittoon ennen Leclerciä, joka oli erittäin pettynyt kisan jälkeen. Koko viikonlopun selvästi tallikaveriaan nopeampi ollut Leclerc ei voinut uskoa tapahtunutta. Monacolainen lähti paalulta ja kontrolloi kisaa, minkä jälkeen häviää kisan ilman omaa syytään. Varmasti Ferrari-tallissa oli jonkinlainen halu saada myös toiselle kuljettajalleen voitto.

Kolmanneksi ajoi Red Bullin Max Verstappen, joka palasi palkintokorokkeelle kahden vaikean kisan jälkeen. Verstappen hyötyi erityisesti Mercedesten taktiikkavirheestä, jonka avulla hän nousi palkintokorokkeelle. Hamilton neljäs ennen Bottasta, mikä ei ollut tietenkään suomalaiselle pisteiden valossa hyvä asia. Albon suoriutui hyvin ensimmäisestä kisastaan Singaporessa, kun hän otti kuudennella sijallaan juuri sen, mitä oli otettavissa tänä viikonloppuna.

Alfa Romeolla jossiteltavaa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Räikkösen kisa jätti paljon jossiteltavaa, sillä hän vietti suurimman osan kisasta edessä olevan perässä. Ensimmäisellä stintillä hän jäi kovilla renkailla ajaneen Toro Rosson Pierre Gaslyn perään. Räikkönen tuli varikolle vaihtamaan keskikovat renkaat koviin renkaisiin aikaisessa vaiheessa, kun aiemmin pysähtyneet iskivät pöytään kovia kierrosaikoja puhtaassa ilmassa. Jos Räikkönen olisi pysähtynyt muutamaa kierrosta aiemmin, niin hän ei olisi juuttunut Haasin Kevin Magnussenin perään.

Räikkönen selvisi ehjin nahoin vielä ensimmäisestä uusintalähdöstä, sillä turva-auto kutsuttiin radalle, kun jatkosopimuksen saanut Haasin Romain Grosjean taklasi Williamsin George Russelin seinään. Turva-auto saatiin radalle hetkeä myöhemmin uudestaan, kun Racing Pointin Sergio Perezin auto hyytyi vaaralliseen kohtaan radalla. Räikkönen ei saanut kuluneita renkaitaan enää optimilämpöihin, minkä seurauksena hänen autonsa vain liukui mutkasta toiseen. Lopulta Toro Rosson Daniil Kvjat yritti epätoivoista ohitusyritystä suomalaiseen, minkä seurauksena Alfasta petti eturipustus.

Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi teki erittäin pitkän avausstintin keskikovilla renkailla, minkä seurauksena italialainen sai johtaa osakilpailua jopa muutaman kierroksen ajan. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten 2015 Britannian GP:n, kun jonkun muun kuin kolmen kärkitallin (Mercedes, Ferrari, Red Bull) auto johti osakilpailua. Kun Giovinazzin renkaat pettivät, niin hän osui yhteen Renault’n Daniel Ricciardon kanssa, minkä takia molemmat joutuivat pysähtymään. Turva-autot nostivat Alfa Romeo-kuskin lopulta kymmenenneksi, vaikka hän sai kisan jälkeen vielä 10 sekunnin aikasakon, sillä tuomaristo katsoi italialaisen aiheuttaneen vaaratilanteen turva-auton aikana.

Renault-talli voi myös jossitella, sillä ilman rengasrikkoaan Ricciardo olisi noussut aika-ajon hylkäyksen jälkeen pisteille. Renault-kuski Nico Hülkenberg pilasi McLarenin Carlos Sainzin kisan jo avauskierroksella, minkä takia Hülkenberg joutui pysähtymään aikaisin, mutta saksalainen oli noussut jo seitsemänneksi asti. Turva-autojen aikana Hülkenberg joutui pysähtymään toistamiseen, sillä hän ei Räikkösen tavoin saanut pidettyä renkaitaan optimilämpötiloissa Singaporen viilenevässä illassa. Lopulta saksalainen oli ruutulipulla yhdeksäs, mutta myös Renault’lle jäi tästä kisasta paljon jossiteltavaa.

McLarenin Lando Norris sai joitain pisteitä takaisin Belgian viimeisen kierroksen keskeytyksestään vitossijalta, kun Norris oli ensimmäisessä Singaporen kisassaan seitsemäs. Gasly ajoi toistamiseen Toro Rossolla MM-pisteille ollen kahdeksas kiitos erittäin pitkän avausstintin.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Venäjän Sotshissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Leclercin paaluputki jatkui Singaporessa

22.9.2019 F1-ennakot

Ferrarin Charles Leclerc ajoi paalupaikalle Singaporen GP:n aika-ajoissa lauantaina. Leclerc on ajanut nyt kolme kertaa peräkkäin paalupaikalle. Ferrari-kuskilla on jo viisi paalua tällä kaudella, mikä on enemmän kuin kenelläkään muulla lähtöruudukossa.

Lerlercilla on loistava sauma ajaa paalulta kolmanteen peräkkäiseen voittoonsa, jos hän vain pystyy pitämään kärkipaikkansa lähdössä. Mercedeksen Lewis Hamilton lupasi eilisten aika-ajojen jälkeen, että hän yrittää olla aggressiivisempi kuin viimeksi Monzassa. Hamilton starttaa Leclercin rinnalta eturivistä.

Ferrarin Sebastian Vettel koki jo kahdeksannen peräkkäisen tappion aika-ajoissa tallikaverilleen. Vettel starttaa kolmantena, joten moninkertaiselta maailmanmestarilta saatetaan nähdä jotain epätoivoista lähdössä. Ferrarin olisi saatava molemmat autonsa Mercedesten eteen, jotta sillä pystyttäisiin hieman hidastamaan hopeanuolten kisavauhtia. Suurin osa yrittää ajaa kisan läpi vain yhdellä stopilla, joten renkaista huolehtiminen on avainasemassa voittotaistelussa.

Red Bullin Max Verstappen lähtee neljäntenä, joten hän haluaa varmasti palata takaisin palkintokorokkeelle kahden heikomman kisan jälkeen. Verstappen voi hyvinkin aiheuttaa lähdössä harmaita hiuksia sekä Hamiltonille että Vettelille. Vasta kolmatta viikonloppuaan Red Bullilla ajava Alex Albon on pääsemässä hiljalleen vauhtiin, mistä osoituksena kuudes lähtöruutu. Jos edessä olevat törmäävät ongelmiin, niin Albon voi maltillisella lähestymistavalla ajaa hyville pisteille kisassa.

Mercedeksen Valtteri Bottaksen viidettä sijaa voidaan pitää pettymyksenä, sillä hän näytti läpi aika-ajojen olevan jopa Hamiltonia kovemmassa vauhdissa. Bottas ei vaan saanut parasta kierrosta kasaan viimeisessä osiossa, mikä tietää vaikeita lähtökohtia kisaan. Mercedeksen suomalaiskuskin täytyy olla aggressiivinen taktiikassaan, mikäli hän mielii ajaa palkintosijoista.

Alfa Romeolla haastava viikonloppu

Kimi Räikkösen Alfa Romeo-tallille tuotti haasteita jo perjantain avausharjoitukset, kun varikkopilttuusta katosivat sähköt kesken harjoitusten. Tämän seurauksena Alfa oli hieman jäljessä testiaikatauluaan, mikä ehkä näkyi molempien kuljettajien luottamuksen puutteessa. Sekä Antonio Giovinazzi että Räikkönen jäivät molemmat aika-ajon toiseen osioon. Täten Giovinazzi oli 12:s ja Räikkönen 14:s.

Racing Pointin Sergio Perezin lähtöruuturangaistus sekä Renault’n Daniel Ricciardon hylkäys nostavat Giovinazzin kymmenenneksi ja Räikkösen 12:nneksi. Molemmat saavat lähteä kisaan tuoreella renkaalla, joten siitä voi olla pieni apu lähdössä edestä lähteviä vastaan. Jos he pysyvät poissa ongelmista, niin toivottavasti molemmat Alfat ovat pisteillä.

Singaporen osakilpailu käynnistyy iltavalaistuksessa klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ferrari ja Leclerc Monzan kuninkaat

9.9.2019 F1-kisat

Ferrarin Charles Leclerc ajoi jännittävän Italian GP:n voittoon sunnuntaina. Leclercistä tuli ensimmäinen Ferrari-kuljettaja, joka on ajanut voittoon Monzassa sitten kauden 2010 ja Fernando Alonson.

Leclerc pääsi paalulta aluksi muilta karkuun, mutta Mercedeksen Lewis Hamiltonin aikaisempi pysähdys kuroi monacolaisen edun umpeen. Keskikovilla renkailla ajanut Hamilton pisti painetta poikkeavasti kovilla renkailla ajaneelle Ferrari-kuskille, mutta hallitseva maailmanmestari ei saanut ohitusta aikaiseksi ennen renkaidensa loppumista.

Hamiltonin ajovirhe avausmutkassa mahdollisti Mercedes-tallitoveri Valtteri Bottaksen nousun toiseksi. Bottas teki seuraavien kierrosten aikana useita virheitä, mikä tarkoitti sitä, että Leclerc sai pidettyä Mercedes-kuskin ruutulipulle asti takanaan. Jos Bottas olisi pystynyt pitämään päänsä kylmänä, niin hänellä olisi ollut loistava sauma voittaa Italian GP ensimmäisenä suomalaisena. Hamilton teki lopussa pysähdyksen, jonka ansiosta hän ajoi kisan nopeimman kierroksen ja oli kolmas.

Leclercin lisäksi Ferrari-debyyttikaudellaan voittoa Monzassa ovat juhlineet Clay Regazzoni (1970), Jody Scheckter (1979), Michael Schumacher (1996) ja Alonso (2010). Kuninkuusluokassa on nyt kuusi kuljettajaa onnistunut ottamaan kaksi ensimmäistä voittoaan peräkkäisissä kisoissa. Leclercin lisäksi vastaavaan ovat pystyneet vain Bruce McLaren, Nigel Mansell, Damon Hill, Mika Häkkinen ja Hamilton.

Ferrarille kisa oli kaksijakoinen, sillä Sebastian Vettel hiillosti alussa Mercedes-kaksikkoa, kunnes sortui ajovirheeseen Ascarin shikaanissa. Vettel palasi nurmikolta suoraan Racing Pointin Lance Strollin eteen, minkä seurauksena Stroll joutui viime tipassa väistämään osumaa. Stroll palasi vuorostaan vaarallisesti takaisin radalle suoraan Toro Rosson Pierre Gaslyn eteen. Vettelille olisi voinut näyttää jopa mustaa lippua hylkäyksen merkiksi, mutta Ferrari-kuski selvisi kymmenen sekunnin stop&go-rangaistuksella. Stroll selvisi varikon läpiajorangaistuksella.

Vettel jäi vasta 13:nneksi, joten moninkertainen maailmanmestari on jälleen ajautumassa samanlaiseen aallonpohjaan kuin vuosi sitten. Leclerc nousi voitollaan neljänneksi MM-pisteissä ja jätti kokeneemman tallikaverinsa vihdoinkin taakse pisteissä. Jos monacolainen ei olisi kärsinyt teknisistä ongelmista ja tallin möhläyksistä, niin hän olisi jättänyt tallikaverinsa taakseen pisteissä jo aikoja sitten.

Renault’lla iso pistepäivä

Ranskalainen autonvalmistaja Renault pystyi hyödyntämään hyvät lähtöasetelmat, kun he saivat molemmat autonsa kärkiviisikkoon ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008 Japanin GP:n. Daniel Ricciardo oli neljäs ennen Nico Hülkenbergiä. Ricciardolle pistesija oli vasta toinen viimeisestä seitsemästä kisasta.

Red Bullilla toista kisaa ajanut Alex Albon otti toistamiseen pisteitä. Albon oli ruutulipulla kuudes. Racing Pointin Sergio Perez jatkoi vahvoja otteitaan, kun hän oli seitsemäs. Entinen Force India-talli on aina ollut äärimmäisen vahva juuri Spassa ja Monzassa. Red Bullin Max Verstappen nousi takarivistä kahdeksanneksi, vaikka hän rikkoi etusiipensä jo avausmutkassa. Verstappen on kesätauon jälkeen palannut siihen viime kauden alun Verstappeniin, jolle sattui ja tapahtui jokaisessa kisassa. Mikäli Verstappen mielii tulevaisuudessa ajaa mestaruudesta, niin Span ja Monzan avausmutkien kaltaisia tapahtumia ei saisi jatkossa tapahtua.

Räikkösellä painajaismainen viikonloppu

Alfa Romeon Kimi Räikkönen lähti muiden perään varikolta, sillä hän ajoi Parabolicassa ulos lauantain aika-ajoissa. Alfalle sattui tallin kotikisassa paha virhe, sillä he starttasivat Räikkösen kisaan eri renkailla kuin millä hän oli aika-ajon toisessa osiossa ajanut. Tuomaristo lätkäisi suomalaiskuskille saman rangaistuksen kuin Vettelille, joten toinenkin viikonloppu meni Räikköseltä pieleen ilman omaa syytä. Suomalainen oli ruutulipulla vasta 15:s.

Alfalle sentään pientä lohtua toi loistavasti yhdeksänneksi ajanut Antonio Giovinazzi, jolle pisteet olivat ensimmäiset sitten kesäkuisen Itävallan osakilpailun. Tällä kaudella Alfan heikoimmat kisat ovat olleet katuradoilla, joten seuraavasta Singaporen kilpailusta voi tulla erittäin vaikea. Sen takia olisi ollut erittäin tärkeätä napata pisteitä näistä kisoista, joissa Alfan auto oli vahva.

Viimeinen pistesija meni McLarenin Lando Norrikselle, joka sai pientä lohtua Span viimeisen kierroksen keskeytyksestä.

Yhdysvaltalainen Haas-talli, joka on ollut suurissa vaikeuksissa radalla pitkin tätä kautta, koki jälleen takaiskun radan ulkopuolella. Yhdysvaltalaistiimi vahvisti maanantaina Twitterissä, että he ovat purkaneet yhteistyösopimuksen Rich Energyn kanssa. Tiimin nykyinen väritys on vahvasti sidoksissa yhteistyökumppaniin, joten Singaporessa saatetaan nähdä Haasin auto uusissa väreissä.

F1-sarja jatkuu kahden viikon päästä ajettavalla Singaporen iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Leclerc paalulle Monzan aika-ajofarssissa

8.9.2019 F1-ennakot

Ferrarin Charles Leclerc ajoi paalulle Italian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Leclercin paalua varjosti käsittämätön sähellys, joka nähtiin aika-ajojen viimeisillä minuuteilla.

Ferrari-fanit saivat toivotun tuloksen, kun Leclerc villitsi paalullaan italialaisyleisön. Paalu olisi voinut kuitenkin mennä Mercedeksen Valtteri Bottakselle, joka joutui hidastamaan vauhtiaan, kun Alfa Romeon Kimi Räikkönen pyörähti seinään Parabolicassa.

Viimeisen osion toiset yritykset menivät pieleen, kun kaikki kuljettajat yrittivät saada imuapua toisistaan. Lopulta suurin osa kuljettajista ei päässyt edes yrittämään aikakierrosta. Ehkäpä tulevaisuudessa voitaisiin ainakin Monzassa käyttää sellaista ajojärjestystä aika-ajon viimeisessä osiossa, jossa toisen osion kärkikymmenikkö ajaa käännetyssä järjestyksessä yksitellen aikakierroksensa.

Neljänneksi ajanut Ferrarin Sebastian Vettel ajoi nopeimman aikansa kaikki pyörät rataviivojen ulkopuolella, mutta Michael Masin johtama tuomaristo ei tainnut uskaltaa rangaista Ferrari kotikisassaan.

Renault’lla iskun paikka

Ranskalainen autonvalmistaja Renault oli todella hyvässä vauhdissa lauantaina. Daniel Ricciardo lähtee viidentenä ja Nico Hülkenberg kuudentena. Jos edestä starttaavat Ferrarit tai Mercedekset törmäävät ongelmiin, niin Renault-kuskeille voi olla tiedossa iso pistepotti Monzasta. Kauden avauspuolisko ei ole todellakaan sujunut ranskalaistiimin suunnitelmien mukaan, joten he lähtevät sunnuntain kisassa nostamaan itseään kuudennelta sijalta ylöspäin tallipisteissä.

Red Bullin Alex Albon lähtee McLarenin Carlos Sainzin rinnalta kahdeksantena. Albonin ja tallikaveri Max Verstappenin ensimmäinen aika-ajotaisto nähdään Singaporessa, sillä moottorinvaihdosta saatu lähtöruuturangaistus pudottaa Verstappenin joukon perälle. Jos sadekuuroja nähdään kisan aikana, niin erityisesti silloin kannattaa seurata Verstappenia, sillä Hockenheim oli kova osoitus hänen sadekelitaidoistaan.

Räikkösellä vaikeat lähtökohdat kisaan

Perjantaina sekä lauantaina Parabolicassa ulosajaneelle Räikköselle Monzan viikonloppu on ollut kaksijakoinen. Suomalaisen vauhti riitti aika-ajoissa kärkikymmenikköön, mutta käytetyillä renkailla tehty ajovirhe aika-ajoissa rikkoi Alfa Romeosta vaihdelaatikon, joka tarkoittaa viiden lähtöruudun rangaistusta kisaan.

Räikkönen lähtee kisaan varikolta, sillä suomalaiskuskin autoon vaihdetaan myös moottoriyksikkö ennen sunnuntaista kisaa. Harmittavasti nämä rikkonaiset viikonloput näkyvät pahasti Alfa Romeon pistepussissa.

Jos Räikkösen tiimi onnistuu sunnuntaina taktiikassa, niin vauhdin puolesta pitäisi olla mahdollisuuksia jäännöspisteille.

Lähtövalot sammuvat legendaarisella Monzan radalla Suomen aikaan klo 16.10.

Lähtöjärjestys

Leclerc omisti avausvoittonsa edesmenneelle ystävälleen

2.9.2019 F1-kisat

Ferrarin Charles Leclerc ajoi paalulta voittoon Belgian GP:ssä sunnuntaina. Leclerc omisti kuninkuusluokan avausvoittonsa Belgiassa lauantaina traagisesti menehtyneelle F2-ajajalle Anthoine Hubertille.

Leclerc ja Hubert olivat hyviä ystävyksiä, sillä molempien ensiaskeleet kartingissa tapahtuivat vuonna 2005. Täten Ferrarin monacolaiskuskin avausvoitto tuli erittäin vaikeiden lähtökohtien jälkeen ja kisan jälkeen hän omisti GP-voittonsa hyvän ystävänsä muistolle.

Eturivin toisesta lähtöruudusta startannut Sebastian Vettel ei pystynyt haastamaan tänä viikonloppuna Ferrari-tallikaveriaan. Aikainen pysähdys nosti Vettelin hetkeksi jopa kärkeen, kunnes saksalaisen renkaista rupesi pito häviämään. Täten Ferrari nosti tallimääräyksellä Leclercin uudestaan kärkipaikalle, jotta hän ei menettäisi aikaa tallikaverinsa ohittamisessa. Tämä osoittautui kisan ratkaisevaksi hetkeksi, sillä Vettel piti muutaman kierroksen Mercedeksen Lewis Hamiltonia takanaan. Ruutulipulla eroa Leclercin eduksi ennen Hamiltonia oli vain vajaa sekunti.

Jos Vettel olisi otettu varikolle heti, kun hänen renkaistaan rupesi pito häviämään, niin Vettel olisi voinut olla kolmas. Tällä taktiikalla todennäköisesti Hamilton olisi voittanut kisan, sillä hän ei olisi jäänyt Ferrarin taakse useammaksi kierrokseksi jumiin. Näin yksivuotisen jatkosopimuksen ennen viikonloppua saanut Mercedeksen Valtteri Bottas oli ruutulipulla kolmas. Toivottavasti tästä suomalainen saa lisäpuhtia loppukauden ajaksi.

Räikkösen kisa piloille avausmutkassa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen otti upean lähdön kuudennesta ruudusta viidenneksi, mutta suomalaisen todellista kisavauhtia ei koskaan nähty, sillä Red Bullin Max Verstappen yritti ylioptimistisesti paikata huonoa lähtöön, kun Red Bull-kuski ajoi suomalaisen kylkeen avausmutkassa. Molempien autot vaurioituivat pahasti kolarissa eikä ollut kaukana, että Verstappen olisi vienyt Räikkösen mukanaan Eau Rougessa.

Verstappen ei ainoastaan pilannut sekä omaa että kilpailevan kuljettajan kisaa, vaan saattoi lopullisesti pilata Alfa Romeon mahdollisuudet nousta autonvalmistajien sarjassa viidenneksi. Pienelle italialais-sveitsiläistallille kyseessä on yli 10 miljoonan palkintorahat, joilla on iso merkitys ensi kauden budjeteissa. Vasta 18:ntena aika-ajon moottorivian takia startannut Alfa Romeon Antonio Giovinazzi oli ajamassa selvästi kauden parasta kilpailuaan. Giovinazzi teki yhden kauden näyttävimmistä ohituksista Daniel Ricciardosta ulkokautta Bruxelles-mutkayhdistelmässä.

Giovinazzi oli matkalla kahdeksanneksi, kun hän viimeistä edellisellä kierroksella menetti Pouhonissa autonsa hallinnan ja ajautui seinään. Näin ollen Alfa Romeolle ei pisteitä Spasta ja putoaminen tallipisteissä seitsemänneltä sijalta kahdeksanneksi.

Albonilta upea Red Bull-debyytti

Red Bullin Alex Albon otti loppukaudeksi Pierre Gaslyn paikan Verstappenin tallikaverina. Gasly siirrettiin vuorostaan Albonin paikalle Toro Rossolle. Albon starttasi lähtöruuturangaistusten myötä 17:ntenä, mutta teki varsinkin kisan lopussa pehmeillä renkailla näyttäviä ohituksia.

McLarenin Lando Norris näytti olevan suurin hyötyjä Verstappenin ja Räikkösen ongelmista, kunnes Norris keskeytti viimeiselle kierrokselle lähdettäessä tekniseen vikaan tukevalta viidenneltä sijaltaan. Näin Albon nousi debyytissään viidenneksi, vaikka Sergio Perez oli lähellä työntää Red Bull-kuskin ulos radalta Kemmelin suoralla. Perez kiitti kuitenkin Racing Pointia kolmivuotisesta jatkosopimuksestaan kuudennella sijallaan.

Toro Rosson Daniil Kvjat oli seitsemäs ennen Renault’n Nico Hülkenbergiä, joka saa ensi kaudeksi etsiä uuden työnantajan, sillä Bottaksen kanssa Mercedes-paikasta kilpaillut Esteban Ocon ajaa ensi kaudella Ricciardon tallikaverina Renault-tallissa. Hülkenberg oli viime kaudella paras pistemies kärkitallien ulkopuolella ja tällä kaudella saksalainen on mielestäni ollut Ricciardoa parempi. Tällä hetkellä Renault-kaksikon pisteissä on eroa vain piste australialaisen hyväksi.

Gasly ajoi paluukisassaan heti Toro Rossolla yhdeksänneksi eli pisteille, mikä ei ollut yllätys, sillä ranskalaisen ajaminen on koko viikonlopun näyttänyt paremmalta kuin alkukauden aikana Red Bullilla. Viimeinen pistesija meni Racing Pointin Lance Strollille. Haas-tallilla oli kisan alkupuolella sekä Kevin Magnussen että Romain Grosjean pisteillä, mutta yhdysvaltalaistiimi ei ole vieläkään selättänyt rengasongelmiaan, joten molemmat putosivat vuorotellen muiden taakse kisan aikana.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Monzan radalla, kun vuorossa on Ferrarin kotikisa, Italian GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Ferrarin katastrofi oli Hamiltonin onni

28.7.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle lauantaisissa Saksan GP:n aika-ajoissa. Koko viikonloppua hallinneet Ferrarit kärsivät teknisistä ongelmista, mikä paransi rutkasti Hamiltonin mahdollisuuksia paalupaikalle.

Kotiyleisö joutui pettymään jo avausosiossa, kun Ferrarin Sebastian Vettel ei ehtinyt lähtemään vielä edes aikakierrokselle, kun moninkertainen maailmanmestari joutui palaamaan takaisin varikolle teknisten ongelmien takia. Vettel ei siis saanut aikaa laisinkaan, joten hän lähtee viimeisenä sunnuntain kilpailuun. Ferrari-kuskin toiveet ovat nyt kisapäivälle luvatussa sadekelissä, sillä he voivat tarvittaessa lähteä kisaan varikkosuoralta, jolloin he saavat tehdä vapaasti muutoksia auton säätöihin ennen kilpailua.

Näin ollen Ferrarin katseet kohdistuivat Ferrarin Charles Leclerciin, joka oli nopein aika-ajojen avausosiossa. Leclerc ei päässyt enää radalle kolmannessa osiossa, sillä hänen autoonsa iski tekninen vika, jonka uskotaan olevan toisenlainen kuin hänen tallikaverillaan. Näin Hamilton ajoi ylivoimaisesti paalupaikalle toisen kerran urallaan Hockenheimissa.

Eturivin toisesta lähtöruudusta käytiin kova taistelu, joka päätyi niukasti Red Bullin Max Verstappenin eduksi. Verstappenilla oli myös teknisiä ongelmia aika-ajoissa, mutta ne eivät näyttäneet yhtä vakavilta kuin Ferrarilla. Mercedeksen Valtteri Bottas joutui tyytymään kolmanteen lähtöruutuun, mikä entisestään vaikeuttaa hänen MM-haaveitaan. Jos kisassa on vaihtelevia olosuhteita, niin pitäisi ehdottomasti olla tallikaverin edellä, sillä muuten voi jälkimmäisenä kuskina menettää tosi paljon aikaa tuplapysähdyksissä.

Räikköseltä upea aika-ajo

Alfa Romeon Kimi Räikkönen on ollut koko viikonlopun todella hyvässä vauhdissa eikä aika-ajot poikenneet viikonlopun trendistä. Räikkönen ajoi viidenneksi, mikä on Alfa Romeon paras lähtöruutu sitten vuoden 1985 Monacon GP:n neljännen lähtöruudun. Vielä viime kauteen asti Sauberina tunnetulle tiimille viides lähtöruutu oli paras sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n.

Neljänneksi ajaneen Red Bullin Pierre Gaslyn nopein aikakierros hylättiin rataviivojen ylityksestä, joten Räikkönen hävisi neljännen sijan lopulta vain 16 tuhannesosalla. Jos Räikkönen pystyisi olemaan ruutulipulla viides, niin sitä voitaisiin pitää erinomaisena suorituksena, sillä Ferrarit tulevat varmasti roimasti ylöspäin kisassa. Tärkeintä on kisassa ajaa virheettömästi sekä tehdä oikeat päätökset mahdollisesti vaihtelevissa olosuhteissa, niin lopputuloksen pitäisi olla silloin aika hyvä.

Haas-tallissa ollaan tyytyväisiä, että Romain Grosjeanin sekä Kevin Magnussenin välillä on hajurakoa viime osakilpailun tapahtumien jälkeen. Grosjean oli kuudes ja Magnussen 12:s. Molemmat kuskit ovat sen verran heikoilla jäillä tallipäällikön papereissa, joten molemmat toivovat varmasti virheetön kilpailua sunnuntaille.

McLarenin Carlos Sainz ajoi hienosti seitsemänneksi, kun tallikaveri Lando Norris jäi niukasti jo avausosioon. Sainzille tärkeä onnistuminen, sillä Norris on ollut viime aikoina aika-ajoissa todella kovassa iskussa. Myös Sergio Perez sai uudistetun Racing Pointin viimeiseen aika-ajoon, kun hän ajoi yhdeksänneksi. Perezin tallikaverin Lance Strollin huonot otteet jatkuivat, kun nuorukainen jäi 15:nneksi.

Saksan GP:n lähtövalot sammuvat legendaarisella Hockenheimin radalla klo 16.10.

Lähtöjärjestys

Toni Vilander dramaattisesti palkintokorokkeelle Le Mansissa

18.6.2019 Uutiset

Katsaus viime viikonlopun tärkeimpiin moottoriurheilutapahtumiin. Luvassa on katsaus Le Mansista, Sardinian MM-rallista ja Australian Supercars-sarjasta.

Toni Vilanderin autokunta nousi GTE Am-luokassa palkintokorokkeelle sunnuntaina päättyneessä Le Mansin 24 tunnin kestävyyskisassa, kun luokkavoittajan suoritus hylättiin sääntörikkomuksen seurauksena. Vilander on aiemmin ajanut Ferrarin ratissa kahdesti GTE Pro-luokan voittoon sekä suomalainen on ollut alemmilla korokkeilla kolmesti.

GTE Am-luokan voittoon yltänyt Keating Motorsportsin autokunta, jonka Fordilla ajoivat Ben Keating, Felipe Fraga ja Jeroen Bleekemolen, rikkoi kahta sääntöpykälää kisan aikana. Ensimmäinen rike oli varikkopysähdysten minimipituus, joka määrättiin ennen kisaa 45 sekuntiin. Tästä 0,6 sekunnin minimirajan alituksesta tuomittiin aikasakko, joka nosti Porschen Jorg Bergmeisterin, Egidio Perfettin ja Patrick Lindseyn luokkavoittajiksi.

Kisan jälkeinen katsastus lisäksi paljasti, että Fordin bensatankki ylitti 96 litran rajan vaivaisella 0,1 litralla, mistä seurasi hylkäys kestävyyskisasta. Näin ollen JMW Motorsportin Ferrarilla ajaneet Rodrigo Baptista, Jeff Segal ja Wei Lu nousevat toiseksi ennen Vilanderin autokuntaa, johon kuuluivat suomalaisen lisäksi Cooper MacNeil ja Robert Smith.

GTE Pro-luokassa nähtiin Jesse Krohn, jonka autokunta oli parhaana BMW:nä 11:s. Krohnille kyseessä oli ensimmäinen kestävyyskisa Le Mansissa, minkä suomalainen selvitti mallikkaasti ja kokemusta kertyi rutkasti tulevia koitoksia varten. GTE Pro-luokan voittoa juhli Ferrarin autokunta, jonka kuskeina olivat Alessandro Pier Guidi, James Calado ja Daniel Serra.

Alonsolle toinen Le Mans-voitto

Kaksinkertainen formula ykkösten maailmanmestari Fernando Alonso pääsi juhlimaan toista peräkkäistä Le Mansin 24 tunnin kokonaiskilpailun voittoa, kun kestävyyskisaa aina viimeiselle tunnille asti johtanut Toyota #7 kärsi kaksi rengasrikkoa. Tarkemmat analyysit osoittivat, että sensorivirhe väärässä renkaassa aiheutti ylimääräisen varikkopysähdyksen. Toyota-tiimi päätyi #8-autoonsa vaihtamaan vain yhden renkaan varikkopysähdyksen aikana, jos he olisivat vaihtaneet välittömästi kaikki neljä rengasta, niin Mike Conway, Kamui Kobayashi ja Jose Maria Lopez olisivat juhlineet ensimmäistä voittoaan. Alonson lisäksi voittoa pääsivät juhlimaan toisena vuotena peräkkäin Sebastien Buemi ja Kazuki Nakajima.

LMP2-luokan voittoon ajoivat Signatech Alpinen autokunta, johon kuuluivat Nicolas Lapierre, Pierre Thiriet ja Andre Negrao.

Teemu Suninen toiseksi Sardiniassa

Rallin MM-sarja jatkui Sardinian MM-rallilla, jonka voitto ratkesi dramaattisesti viimeisellä Power Stage -erikoiskokeella. Toyotan Ott Tänak menetti varman voiton teknisestä viasta johtuen viimeisellä erikoiskokeella. Näin ollen Hyundain Dani Sordo ajoi voittoon ennen Fordin Teemu Sunista, joka vaihtoi kartanlukijaa ennen Sardinian rallia. Andreas Mikkelsen kruunasi Hyundain päivän kolmannella sijallaan.

Tänak putosi kokonaistilanteessa viidenneksi Fordin Elfyn Evansin taakse. Evans kävi sunnuntaina kovan sekuntitaistelun Mikkelsenin kanssa, mutta walesilainen joutui taipumaan neljänneksi vain 0,9 sekunnin erolla. Thierry Neuville oli kuudes ennen Esapekka Lappia ja Kris Meekeä.

Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala keskeyttivät jo perjantaina, mutta ajoivat loppurallin ralli 2-säännön avulla. Ogierille neljä pistettä ja Latvalalle kaksi pistettä mukaan viimeiseltä erikoiskokeelta. Juho Hänninen ajoi Toyotallaan testimielessä eikä osallistunut viimeiselle erikoiskokeelle, joten suomalainen merkittiin keskeyttäneeksi.

Skodan Kalle Rovanperä vuorostaan ajoi WRC2 Pro-luokan voittoon jo kolmatta kertaa peräkkäin, mikä entisestään parantaa nuoren suomalaisen asetelmia sopimusneuvotteluissa WRC-tallien kanssa ensi kautta ajatellen.

MM-rallien osalta lähdettiin Sardiniasta viettämään ansaittua kesätaukoa. Seuraava ralli on elokuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettava legendaarinen Jyväskylän MM-ralli.

Team Pensken voittokulku jatkui Darwinissa

DJR Team Pensken Scott McLaughlin kasvatti pistejohtoaan ajamalla paalulta sekä lauantain että sunnuntain lähdöissä voittoon Supercars-sarjan Darwinin kisaviikonloppuna.

Pahin haastaja oli Erebus-kuski David Reynolds, joka oli lauantaina kolmas ja sunnuntaina peräti toinen. Tickfordin Chaz Mostert oli lauantaina toinen, mutta valahti sunnuntaina kuudenneksi.

McLaughlin ero tallikaveri Fabian Coulthardiin on jo yli 300 pistettä, kun yhden viikonlopun aikana voi saada maksimissaan 300 pistettä pois lukien syksyllä ajettavissa endurance-kisoissa.

Sarja jatkuu heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna, kun sarjan pisteistä ajetaan Townsvillen katuradalla, Queenslandin osavaltiossa.

Kiistanalainen aikasakko nosti Hamiltonin voittajaksi Kanadassa

10.6.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Ferrarin Sebastian Vettelin kiistanalaisen aikasakon myötä Kanadan GP:n voittajaksi. Vettel sai aikasakon, sillä tuomaristo katsoi Ferrari-kuskin palanneen ajovirheensä jälkeen vaarallisesti radalle suoraan Hamiltonin eteen.

Paalulta startannut Vettel piti lähdössä rinnaltaan lähteneen Hamiltonin takanaan. Ferrari-kuski onnistui pitämään hallitsevan maailmanmestarin takanaan varikkopysähdysten jälkeen.

Kisan puhuttavin hetki tapahtui 48. kierroksella, kun Vettel ajautui ulos radalta avaussektorissa, mutta palasi nurmikon kautta suoraan ajolinjalle. Hamilton joutui lähes pysähtymään välttääkseen kontaktin johtajan kanssa. Pitkällisen pohdinnan jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille viiden sekunnin aikasakon, mikä jälleen kerran osoittaa, että kuinka pahasti vialla on nykyinen F1-tuomaristo.

Lähestulkoon kaikki entiset GP-kuskit ovat julistaneet tuomion naurettavaksi. On pakko olla heidän kanssaan samaa mieltä, sillä tuomaristo on tälläisillä päätöksillä tappamassa kilvanajon kokonaan kuninkuusluokasta. F1-kuskien pitäisi olla gladiaattoreita, jotka taistelevat loppuun asti radalla kymmenesosasekunneista eikä kisoja pitäisi ratkaista kabinetissa. Tämä oli vieläpä ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun voitosta oikeasti taisteltiin kärkikuskien kesken. Tälläisillä päätöksillä ei ainakaan uusia katsojia saada ja pahimmassa tapauksessa karkotetaan jo vakiintuneita katsojia pois tv-ruutujen äärestä.

Ferrari-talli aikoo valittaa Vettelin saamasta aikasakosta, mutta mielestäni aikasakkoa ei voi mitätöidä, sillä Hamilton ei lopussa yrittänyt ohittaa johtajaa aikasakosta johtuen. Olen aika varma, että ilman aikasakkoa Hamilton olisi enemmin tai myöhemmin päässyt saksalaisen ohi, mutta ainakin kilpailulle olisi saatu rehti, urheilullinen päätös.

Bottaksen MM-haaveille kova kolaus

Mercedeksen Valtteri Bottas putosi ruudusta kuusi lähdössä seitsemänneksi, kun Nico Hülkenberg pääsi ohi pehmeiden renkaidensa turvin. Bottas maksoi kovaa hintaa lauantaisesta virheestään, sillä hänen oli äärimmäisen vaikeata ohittaa muita kuljettajia kisassa. Suomalaisella oli lopussa sen verran iso kaula, että hän pystyi tekemään ylimääräisen pysähdyksen, minkä seurauksena kisan nopeimmasta kierroksesta lisäpiste ja neljäs sija Ferrarin Charles Leclercin perässä.

Pari heikkoa viikonloppua ovat pudottaneet Bottaksen jo 29 pisteen päähän tallikaveristaan MM-pisteissä. Suomalaisen on pakko ryhtyä kuromaan piste-eroa umpeen heti seuraavasta kisasta alkaen, sillä muuten Hamilton on vastustamattomasti matkalla jälleen kohti mestaruutta.

Yhdeksäntenä lähtenyt Red Bullin Max Verstappen teki rohkeiden ohitusten sekä virheettömän ajon seurauksena nousun viidenneksi. Verstappen tuskin olisi viidettä sijaa korkeammalle päässyt, vaikka olisikin startannut kolmantena, sillä sen verran nopeampia kärkinelikko oli kisamatkalla.

Pierre Gaslyn ympärillä tuskin huhumylly laantuu, sillä viidentenä startannut Red Bull-kuski jäi vasta kahdeksanneksi. Gaslyn edelle kiilasivat Renault-kaksikko Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg, joka ei ollut tyytyväinen kilpailun loppupuolella saamaansa tallimääräykseen. Ranskalainen autonvalmistaja halusi tallimääräyksellä turvata ison pistepotin, jonka ansiosta he nousivat merkkimestaruuspisteiden kahdeksannelta sijalta viidenneksi.

Viimeiset pistesijat menivät vasta 17:ntenä startanneelle Lance Strollille, joka ajoi yhden uransa parhaimmista kisoista sijoittuen yhdeksänneksi kotiyleisönsä edessä. Toro Rosson Daniil Kvjat otti viimeisen pistesijan.

Alfa Romeon vaikeuksille jatkoa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen putosi huonon lähdön myötä alussa viimeiseksi. Räikkönen nousi muutamien ohitusten myötä aina 13:nneksi asti, mutta lopussa nähty ylimääräinen pysähdys pudotti suomalaisen 15:nneksi. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi aika näkymättömän kisan, joista ainoana näkyvänä suorituksena jäi pyörähdys avausmutkassa kisan puolivälissä. Giovinazzi nousi tallikaverinsa ylimääräisen stopin myötä 13:nneksi.

Täytyy vain toivoa, että seuraavaan kisaan tulevat päivitysosat parantavat Alfa Romeon suorituskykyä, sillä muuten sekä Räikköselle että suomalaisille F1-faneille on vielä pitkä ja raskas loppukausi edessä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena Paul Ricardin radalla ajettavalla Ranskan GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne