Selaat arkistoa kohteelle Fernando Alonso.

Sähköformuloita ja kelkkakisoja

29.1.2019 Kelkkailu, Moottoriurheilu

Aloitetaanpa tämän blogipostauksen käsittely sähköformuloilla.
Sebasten Buemi johti joukkoa avausmutkiin Santiagon Formula E-kilpailussa. Ohituksia nähtiin runsaasti, etenkin radan viimeisissä hiusneulamutkissa. Puolessavälissä heilteltiin kokorada keltaisia, kun Maximillian Güntherin auto pysähtyi. Kilpailun jatkuessa täydellä teholla Buemi puolusti johtoaan Virgin-tallin Sam Birdia vastaan, kunnes hän osui seinään. Bird siirtyi johtoon, kun 16 minuuttia oli kilpailua jäljellä.

Mitch Evans ja Andre Lotterer hipaisivat autojaan ohitustilanteessa, mutta kumpikin jatkoi kisaansa. Kysessä oli Formula E-historian kuumin osakilpailu lämpötilan noustessa yli 35:n. Tämä aiheutti ylikuumenemisongelmia Mahindra-tallin Pascal Wehrleinin ja hän joutui luopumaan Birdin ohittamisesta loppumetreillä. Sam Bird otti kauden ensimmäisen voittonsa Wehrleinin tullessa toiseksi. Kolmanneksi tuli Daniel Abt. Alexander Sims ehti jo juhli podikumpaikkaa hetken, kunnes hänet pudotettiin aikasakon myötä seitsemänneksi.

16. päivä helmikuuta ajetaan Meksikossa ja Jerome D’Ambrosio lähtee sinne vain yhden pisteen sarjajohdossa Birdiin nähden.

Kelkkalussa oli vauhdikas viikonloppu. Saksalaiset juhlivat rattikelkkailun maailmancupissa legendaarisessa St. Moritzissa. Francesco Friedrich otti voitot sekä kahden, että neljän miehen kelkoissa. Naisten puolella voiton vei Elena Meyers-Taylor ja mahakelkoissa voitot menivät Korean Sungbid Yunille ja Kanadan Mirela Rahnevalle.

Ohjaskelkkailun MM-kisat laskettiin Saksan Winterbergissä ja isäntämaa oli ylivoimainen vieden viisi seitsemästä jaossa olleesta kultamitalista. Naisissa Natalie Geisenberger voitti kultaa sekä yksikössä että pikakilpailussa. Ainoat mestaruudet Saksan ulkopuolelle menivät Itävallan Jonas Müllerille, joka voitti pikakilpailun ja joukkuekilpailun vieneelle Venäjälle. Ohaskelkkailun tuoreessa olympialajiessa eli joukkuekilpailussa joukkue koostuu mies- ja naislaskijan lisäksi kaksikosta ja nopein yhteisaika voittaa. Tärkeintä on maalissa lyödä ajanottolevyä, että seuraava pääse laskemaan tai muuten suoritus hylätään. Pikakilpailussa laskee yksikkökilpailun 15 parasta ja ajanotto alkaa 150 metrikä lähdön jälkeen. Tässä kilpailumuodossa nopeus tärkeää.

Takaisin moottoriurheiluun. Fernando Alonso sai juhlittavaa, kun hänen autokuntansa käskyttämä Cadillac voitti Daytonan 24 tunnin kilpailun. Ikvävä kyllä kilpailua haittasi lopussa tullut rankka vesisade, joten kaasu pohjassa ei maaliin ajettu vaan ruutulippu heilui pitkän odottelun jälkeen, kun ajoaikaa oli 11 minuuttia jäljeellä.

Kuun alussa toisen perättäisen vuoden urheilija-palkinnon saanut Iivo Niskanen hiihti hyvin myös vapaalla hiihtotavalla ollen lauantaina kuudes Ruotsin maailmancup-kilpailussa. Kansa odottaa jo vesikielellä Seefeldin MM-kisoja ja 15 km väliaikalähtöä. Minäkin katselen niitä kisoja, vaikka en hiihdosta välitä.

Tämä blogi valmistautuu muuttopuuhiin….

Kahden legendakisan viikonloppu

30.5.2017 Formula, Jääkiekko, Moottoriurheilu

Viime viikonloppuna ajettiin kaksi autourheilun legendaarisinta kilpailua, joista riittää kirjoitettavaa.

Suomalaisten odotukset olivat suuret, kun Kimi Räikkönen lähti paalupaikalta Monacon Grand Prix:hin. Hän johti kilpailua 34 kierroksen ajan ennen omaa varikkopysähdystään. Sebastian Vettel ajoi koko ajan nopeita kierroksia kuluneillakin renkailla – samaan aikaan Kimi jäi kierroksella jääneiden Jenson Buttonin ja Pascal Wehrleinin taakse. Ferrari teki ratkaisunsa ja otti Räikkösen aikaisemmin varikolle, mikä taas hyödynsi Vetteliä. Saksalainen siirtyi omalla pysähdykdellään kilpailn johtoon, eikä enään luopunut siitä.

Button ja Wehrlein osuivat toisiinsa tunnelia edeltävässä Portier-mutkassa, jolloin Sauber-kuljettajan auto lensi kyljelleen kaidetta vasten. Onneksi hän selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Avausmutkaan jäänyt irtokumi aiheutti ongelmia, sillä Daniel Ricciardo osui uusintalähdössä seinään ja Marcus Ericssonin Sauberista petti jarrut. Hymyilevä australialainen piti Valtteri Bottaksen takanaan ja oli kilpailun kolmas.

Vettel ajoi Ferrarille ensimmäisen voiton Monacossa sitten vuoden 2001 ja Kimi Räikkönen pettyi toiseen sijaansa – sen huomasi palkintojenjaossa. Bottas ei päässyt Ricciardon lähelle yrittämään ohitusta, joten Nastolan vauhtimies sai tulla maaliin neljäntenä. Lewis Hamilton pelasti täreitä MM-pisteitä heikon aika-ajon jälkeen tulemalla seitsemänneksi. Pistetilanteessa Vettel ja Ferrari ottivat etumatkaa Mercedekseen nähden, sillä ero hänen ja Lewis Hamiltonin välillä on 25 pistettä. Seuraava kilpailu ajetaan kesäkuun 11. suosikkiratoihini kuuluvalla Circuit de Gille Villeneuvella Montrealissa.

Indy 500-kilpailu tarjosi viihdettä kerrakseen. 33 kuljettajaa ajoivat tiiviissä rypässä vaihdellen tiuhasti sijoituksia. Fernando Alonso ajoi upeasti turhia kumartamatta sarjan huippuja haastellen. Kierroksella 55 heilui punainen lippu, kun Scott Dixon ei huomannut ulosajanutta britti Jay Howardia ja uusiseelantilaisen Ganassi-auto lähti hurjaan ilmalentoon paiskautuen verkko-aitaan. Molemmat selvisivät vammoitta.

Alonso johti kilpailua ja uusintastarteissakin putosi huonoimmillaan sijalle 12. Hän tuntui oppivan joka kierros uusia asioita. Valitettavasti 21 kierrosta ennen ruutulippua Alonson Andretti-autosta Honda-moottori räjähtää ja hänen kilpailunsa päättyi. Yleisö osoitti kuitenkin hurjasti suosiotaan ja kokemuksestaan tyytyväinen Alonso vakuutti haastattelussa tulevansa takaisin. Upea ajo Fernandolta.

Useiden keltaisten värittämässä kilpailussa näytti, että maaliin tullaan turva-auton perässä. Näin ei käynyt, vaan maaliin tultiin kaasu pohjassa. Max Chilton, Helio Castroneves ja Takuma Sato erkanivat muista Ed Jonesin seuratessa. Lopulta Castroneves ja Sato ratkoivat keskenään taistelun. Kokenut Helio ei päässyt aivan ohitusimusta huolimatta ohi – vastatuulesta ei ollut hyötyä. Takuma Sato otti uransa toisen Indycar-voittonsa ja kaikista arvostetuimman. Näin entinen BAR-tallin F1-kuljettaja sai kulauttaa maitoa voittajan ympyrässä.

Castroneves tuli toiseksi ja brasilialainen antoi kunnitoitusta kilpaveljelleen. Kolmanneksi ajoi erinomaisen debyytin ajanut Ed Jones, joka ajaa Dubain lisenssillä, sillä hän on syntynyt kyseisessä kaupungissa brittivanhemmille. Neljänneksi tuli Max Chilton. Casroneves ohitti pisteissä Simon Pagenaud’n ja siirtyi sarjakärkeen. Takuma Sato nousi voitollaan kolmanneksi. Jo ensi viikonloppuna Indycar-sarjan tähdet ajavat kaksi lähtöä Detroitin pomppuisella katuradalla.

Hei taas Fernando

27.3.2015 Formula, Indycar

Aamulla ajettiin harjoitukset Sepangin radalla ja mikään ei ole muuttunut. Mercedes-auto on kärjessä, mutta mukavaa oli nähdä Ferrari erittäin lähellä saksalaisautoja. Räikkönen jäi 2. harjoituksissa vain 0,3 sekuntia Nico Rosbergista, Manor-talli sai autonsa radalle, vaikka ne olivat odotetusti joukon hännillä. Urheilulehdessä Erkki Mustakari ehti jo ennustaa Sunnuntain mahdollisesta sateesta huolimatta Mercedes-tallin ylivoimaa, mikä saa jo päässäni miettimään omaa pelastuspakettia Formula ykkösille.

Testionnettomuudessa loukkaantunut, suomalaiskatsojissa jopa negatiivisia ajatuksia herättävä Fernando Alonso teki paluun radalle jääden 3,5 sekuntia kärjestä. Tästä huolimatta hän kehui kehitystyötä, mitä talli on tehnyt Hondan kanssa. Pidemmälle vietynä kehitys tuottaa toivottua tulosta Ron Dennisin johtamalle brittitallille. Dennis vaikuttaa edelleen taustalla, varikolla istuu Eric Bouiller fiksun vaikutelman tuovissa silmälaseissaan. Alonso on menestynyt, värikäs persoona joten en ymmärrä Suomessa vilisevää kritisoivaa kirjoittelua. Purkautuuko tämä viha Räikkösen paikan viemisestä Ferrarilla 2010? Minä toivotan Fernandon takaisin radoille ja toivon hänelle menestystä, vaikka kausi alkoikin kivikkoisesti.

”Herrasmiehet, käynnistäkää moottorinne”. Noita sanoja on odotettu yli puoli vuotta ja sunnuntaina se koittaa Floridan St. Petersburgin pomppuisella katuradalla.
Testien perusteella kauteen on kaksi suosikkia, Team Pensken Will Power ja neljättä mestaruutta jahtaava Scott Dixon. Haastajia löytyy paljon, kuten Montoya, Hunter-Reay ja Pagenaud jotka varmasti sotkevat mestaruustaistelua. Kauteen oman lisänsä tuovat ratatyypin mukaan vaihtuvat aeropaketit, mikä on niiden vaikutus ratatapahtumiin? Vihreä lippu odottaa heilumistaan.

Näillä sanoilla Suomen ainoa Indycar-bloggaaja toivottaa uuden kauden tervetulleeksi, ensi viikolla raportti avauskisan tapahtumista.