Selaat arkistoa kohteelle f1.

Verstappen voittoon Brasilian spektaakkelissa

18.11.2019 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Brasilian osakilpailussa. Voitto ei tullut kuitenkaan Verstappenille helpolla, sillä erilaiset varikkotaktiikat ja useat uusintalähdöt sekoittivat tulosluetteloa kisan aikana.

Verstappen pääsi paalulta hyvin liikkeelle, mutta ensimmäisen varikkopysähdyksen yhteydessä Williamsin Robert Kubica päästettiin vaarallisesti varikkoruudustaan suoraan johtajan eteen, minkä seurauksena Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Verstappenin edelle. Ferrarin Charles Leclerc jäi kärkikaksikon jalkoihin 12. mutkassa. Hamilton oli nähtävästi käyttänyt kaiken akkunsa, minkä seurauksena Verstappen suorastaan lensi helposti Mercedes-kuskin ohitse.

Kisan kulku muuttui dramaattisesti, kun 51. kierroksella Mercedeksen Valtteri Bottaksen autosta nousi savua. Bottas joutui keskeyttämään seuraavalla kierroksella, mutta suomalaiskuskin Mercedes jäi sen verran vaaralliseen paikkaan, että turva-auto kutsuttiin radalle. Verstappen pysähtyi kärkipaikalta hakemaan pehmeää rengasta, kun vuorostaan Hamilton jatkoi keskikovilla.

Verstappen nousi välittömästi uusintalähdössä ohi Hamiltonin ja ryhtyi kasvattamaan eroaan muihin, kunnes turva-auto jouduttiin kutsumaan uudelleen radalle 66. kierroksella.  Leclerc ohitti Ferrari-tallikaverinsa Sebastian Vettel avausmutkassa, mitä nelinkertainen maailmanmestari ei voinut hyväksyä. Vettel tunki väkisin seuraavalla DRS-suoralla tallikaverinsa rinnalle, mistä seurasi Ferrarien yhteentörmäys ja tuplakeskeytys.

Mercedes-talli teki virhearvion, sillä Hamilton otettiin kolmannen kerran varikolle pehmeitä renkaita varten, mutta he eivät huomioineet, että varikkopysähdys pudottaisi hänet toiselta sijalta neljänneksi. Uusintalähdössä Verstappen karkasi muilta, kun samalla Hamilton nousi kolmanneksi ohi Toro Rosson Pierre Gaslyn. Hamilton lähti seuraavaksi ohittamaan Red Bullin Alex Albonia, mutta ylioptimistinen ohitusyritys pudotti F1-tulokkaan ulos pisteiltä. Hamilton putosi uudestaan Gaslyn taakse eikä hän pystynyt rikkinäisellä etusiivellä ohittamaan Gaslyä ennen ruutulippua.

Verstappen sai näin ollen kuitattua viimevuotisen pettymyksensä, kun kierroksen perässä ollut Force Indialla ajanut Esteban Ocon ajoi johtajan kylkeen kisan loppupuolella. Voitto oli 22-vuotialle hollantilaiselle jo kauden kolmas sekä uran kahdeksas. Samalla Red Bull -kuski otti tukevan otteen MM-sarjan kolmannesta sijasta.

Verstappenin tallikaverina tämän kauden aloittanut ja Toro Rossolle kesken kauden pudotettu Gasly ajoi toisena ruutulipulle päivänä, jota hän kuvaili elämänsä parhaimmaksi. Gaslyn palkintosijan myötä Toro Rosso on sivuamassa kuudennella sijallaan historiansa parasta sijoitusta valmistajien sarjassa. Hondalle kaksoisvoitto japanilaisvalmistajan perustajan Soichiro Hondan syntymäpäivänä.

Hamilton sai pari tuntia kisan päättymisen jälkeen viiden sekunnin aikarangaistuksen, mikä pudotti hänet lopputuloksissa kolmannelta sijalta seitsemänneksi. Päätös olisi pitänyt tulla välittömästi kisan päättymisen jälkeen, vaikka teki tuomaristo mitä tahansa, niin Albonin uran palkintosijaa se ei enää pelasta. Näin Gaslyn ohella ensimmäistä kertaa palkintokorokkeelle nousi McLarenin Carlos Sainz, joka päätti brittitalin yli viisi vuotta kestäneen korpivaelluksen. Edellisen kerran McLaren-kuski nähtiin palkintokorokkeella Australiassa 2014, kun Kevin Magnussen oli toinen ja Jenson Button kolmas. Edellisen kerran molemmat Ferrari- ja Mercedes-kuskit jäivät palkintokorokkeen ulkopuolelle Yhdysvalloissa 2013.

Alfa Romeolle kauden paras pistepotti

Alfa Romeo -tallille paistoi aurinko lämpimästi Brasiliassa, kun talli otti mukaansa peräti 22 MM-pisteen suuruisen pistepotin, joka on selvästi kauden paras esitys. Kimi Räikkönen oli neljäs ja Antonio Giovinazzi uransa parhaalla sijoituksellaan viides. Molemmat kuskit ajoivat virheettömän kisan, mistä palkintona iso pistepotti matkalla Eurooppaan. Räikkönen jäi lopulta vain reilun 0,5 sekunnin päähän palkintosijasta, joten Riccardo Patrese pitää yhä hallussaan Alfa Romeon edellistä palkintosijaa Italian GP:stä kaudelta 1984.

Renault’n Daniel Ricciardo oli kuudes, mutta hän olisi todennäköisesti ollut palkintosijoilla ilman Magnussenin kanssa tapahtunutta yhteentörmäystä kisan alkukierroksilla. Lando Norris täydensi McLarenin mahtavaa päivää kahdeksannella sijallaan. Sergio Perez otti Racing Pointille kaksi tärkeää pistettä yhdeksännellä sijallaan, kun Toro Rosson Daniil Kvjat oli kymmenes.

Jos Alfa Romeo ei olisi kokenut tuplahylkäystä Saksan osakilpailussa, niin he lähtisivät Racing Pointin kanssa tasapisteistä päätösviikonloppuun. 10 pisteen eron on vielä mahdollista kuroa umpeen Abu Dhabissa, sillä tasapistein Alfa Romeo ohittaisi Racing Pointin valmistajien pisteissä Giovinazzin viidennen sijan turvin.

F1-kauden päätöskisa ajetaan kahden viikon kuluttua Abu Dhabissa.

Lopputulokset

Kuljettajien pistetilanne

Merkkimestaruuspisteet

Verstappen paalulle Brasiliassa

17.11.2019 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappen ajoi paalulle Brasilian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalu oli Verstappenille ensimmäinen sitten uran ensimmäisen paalupaikan, mikä tapahtui elokuussa Unkarin Hungaroringin radalla.

Verstappen oli kovassa iskussa läpi aika-ajojen, sillä Red Bull -kuski oli nopein jokaisessa osiossa. Ferrarin Sebastian Vettel jäi ratkaisevassa Q3-osiossa kymmenyksen päähän paalusta. Mercedeksen Lewis Hamilton oli kolmas jääden vajaan kymmenyksen Vettelistä. Luulen, että voitto ratkaistaan tämän kolmikon kesken. Rengaskuluma on ollut Interlagosissa maltillista tänä viikonloppuna, joten lähtö voi olla erittäin ratkaisevassa kisan kannalta. Mikäli Verstappen pitää lähdössä kärkipaikkansa, niin Hondan voimanlähteellä ajavaa hollantilaista on vaikeata lyödä kisassa.

Ferrarin Charles Leclerc sortui yliyrittämiseen aika-ajoissa, mikä varmasti johtui moottorikomponenttien vaihdosta tulleesta 10 lähtöruudun rangaistuksesta. Neljänneksi aika-ajoissa jäänyt Leclerc putoaa 14:nneksi ja on luvannut ottaa riskejä kisassa, joten siinä on varmasti yksi mielenkiinnon kohteista sunnuntaina. Ferrari-kuskin rangaistus nostaa Mercedeksen Valtteri Bottaksen neljänteen lähtöruutuun. Jos edessä olevat eivät törmää ongelmiin, niin Bottas on maksimissaan neljäs.

Red Bullin Alex Albon ei pystynyt vastaamaan tallikaverinsa vauhtiin, minkä seurauksena toinen Red Bull -kuski starttaa viidentenä. Entinen Red Bull -kuski Pierre Gasly osoitti Toro Rosson potentiaalia ajamalla kuudenteen lähtöruutuun, kun Toro Rosso -tallikaveri Daniil Kvjat jäi 16:nneksi.

Haas-talli onnistui pitkästä aikaa aika-ajoissa, kun Romain Grosjean ajoi seitsemänteen ruutuun ja Kevin Magnussen yhdeksänneksi.

Räikkönen pistejahdissa Interlagosissa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen onnistui hyvin aika-ajoissa, kun suomalaiskuski ajoi kahdeksanteen lähtöruutuun. Räikkönen pääsee lähtemään hyvistä lähtökohdista pistejahtiin radalla, jolla hän varmisti maailmanmestaruutensa lokakuussa 2007. Olen luottavainen siitä, että suomalaisen pisteetön putki päättyy Interlagosissa. Jatkosopimuksen Alfa Romeon kanssa vastikään tehnyt Antonio Giovinazzi starttaa kisaan 12:ntena, joten Räikkösen tavoin oikealla taktiikalla sekä nopeilla varikkopysähdyksillä pistesijat ovat mahdollisia.

Brasilian GP:n lähtövalot sammuvat legendaarisella Interlagosin radalla klo 19.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas upeaan voittoon, Hamilton mestariksi Austinissa

4.11.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi paalupaikalta voittoon sunnuntaisessa Yhdysvaltain osakilpailussa. Kaksi kertaa pysähtynyt Bottas joutui puhtaasti ajamalla lyömään vain kertaalleen pysähtyneen Mercedes-tallikaverinsa Lewis Hamiltonin, joka varmisti mestaruutensa Austinin radalla.

Bottas piti lähdössä kärkipaikkansa, mikä oli avain voittoon kisassa, sillä Red Bullin Max Verstappen pakotti suomalaisen kahdelle pysähdykselle. Mercedeksen suomalaiskuski joutui kahdesti ajamaan kiinni tallikaveri Hamiltonin radalla, jotta kahden pysähdyksen taktiikalla ajettaisiin voittoon. Voitto oli suomalaiskuskille uran seitsemäs ja jo neljäs tällä kaudella.

Hamilton varmisti toisella sijallaan jo kuudennen maailmanmestaruutensa. Mikäli joku meinaa haastaa Hamiltonin tosissaan ensi kaudella, niin täytyy kaluston lisäksi myös kuskin olla erittäin kovassa iskussa. Verstappen oli kolmas, mutta hän olisi voinut olla toinen, mikäli Kevin Magnussenin autosta eivät olisi jarrut pettäneet radan parhaimmassa ohituspaikassa viimeisillä kierroksilla.

Mihin Ferrarit katosivat?

Ferrarit olivat vielä aika-ajoissa kärkivauhdissa, mutta heidän vauhtinsa katosi kokonaan kisapäivänä. Charles Leclerc jäi neljänneksi, mutta huolestuttavinta oli lähes minuutin ero kärkeen ruutulipulla. Sebastian Vettel joutui keskeyttämään jousitusrikkoon jo kisan alkupuolella, joten Ferrarien keskinäistä vauhtia ei pystynyt tässä kisassa keskenään vertailemaan.

Red Bullin Alex Albon rikkoi hieman autoaan avauskierroksella, mutta teki upean nousun viidenneksi. Renault’n Daniel Ricciardo nousi yhdeksännestä ruudusta kuudenneksi ohi McLaren-kuskien, jotka palasivat pisteille Meksikon katastrofin jälkeen. Renault sai molemmat kuskinsa pisteille, kun Nico Hülkenberg ajoi yhdeksänneksi ennen varikolta startannut Sergio Pereziä. Racing Pointilla ajava Perez otti kontaktia Toro Rosson Daniil Kvjatin kanssa, minkä seurauksena Kvjat menetti toisena viikonloppuna peräkkäin pistesijan aikarangaistuksen takia.

Alfa Romeon Kimi Räikkönen nousi aggressiivisen lähdön ja pehmeiden renkaiden ansiosta 17:nnestä lähtöruudusta 11:nneksi avauskierroksella. Alfa ei pysty vastamaan muiden vauhtiin kovilla renkailla, minkä johdosta talli odotti liian pitkään varikkopysähdystä, mikä maksoi Räikköselle yhdeksännen sijan. Suomalaiskuski oli vielä ennen viimeistä pysähdystä yli kolme sekuntia Hülkenbergin edellä, mutta kierrosta myöhäisempi pysähdys nosti nopeammalla autolla ajaneen saksalaisen DRS-takasiiven mahdollistavalle etäisyydelle.

Antonio Giovinazzi oli 14:s, mutta hän sai hyviä uutisia maanantaina, kun Alfa Romeo-talli tiedotti tehneensä jatkosopimuksen italialaiskuskin kanssa. Näin ollen Giovinazzi nähdään Räikkösen tallikaverina myös ensi kaudella.

Back-to-back viikonloppujen jälkeen F1-kautta jatketaan kahden viikon kuluttua Brasilian Interlagosin radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Tallipisteet

Hamilton Meksikon valtias, Ferrari sähläsi jälleen

28.10.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi voittoon Meksikon osakilpailussa sunnuntaina. Hamiltonille voitto oli jo uran 83:s ja vasta toinen Meksikossa. Hallitseva maailmanmestari ei pystynyt kuitenkaan varmistamaan kuudetta maailmanmestaruuttaan vielä Meksikossa.

Ferrarit lähtivät Charles Leclercin johdolla eturivistä ja määräsivätkin tahdin kisan alussa. Leclerc otettiin ensimmäisenä sisään kärkikuljettajista, mikä samalla pakotti monacolaisen muista kärkikuskeista poiketen kahteen pysähdykseen. Hamilton oli ensimmäinen yhden pysähdyksen kuskeista, joka tuli varikolle. Tässä vaiheessa Ferrarin olisi pitänyt ottaa kilpailun johtaja Sebastian Vettel varikolle, mutta he luottivat, että pitkän avausstintin ansiosta olisi mahdollista hyökätä lopussa.

Näin ei kuitenkaan käynyt, sillä Hamilton piti renkaansa hyvässä kunnossa läpi 48 kierroksisen stinttinsä, minkä ansiosta hän otti Mercedeksen 100. voiton valmistajana kuninkuusluokassa. Vettel oli toinen ennen Mercedeksen Valtteri Bottasta, joka jätti taakseen varmalla ajolla lauantaisen rajun ulosajon. Bottaksen MM-haaveet ovat enää seitinohuet, sillä hän on tallikaveriaan 74 pistettä perässä, kun 78 pistettä on enää jaossa.

Menetettyään paalupaikan hölmöön sääntörikkomukseen lauantaina, Red Bullin Max Verstappen koki dramaattisen Meksikon osakilpailun. Verstappen hajotti etusiipeään rikkomalla Hamiltonin pohjalevyä avauskierroksella. Red Bull-kuski koki rengasrikon, kun hän yltiöpäisesti yritti Bottaksen ohi, minkä seurauksena Mercedes-kuskin etusiipi tyhjensi Red Bullin takarenkaan neljännellä kierroksella tapahtuneessa kontaktissa.

Verstappen nousi kuitenkin pisteille, kun hän ajoi kovilla renkailla käsittämättömät 66 kierrosta, mikä on aivan liian paljon nykyrenkailla. Red Bullin Alex Albon oli viides ennen Verstappenia. Kun Albon nousi kesätauon jälkeen Red Bullille, niin hän on ollut huomattavasti tallikaveriaan tasaisempi pisteiden tuoja.

Alfalla virheitä varikolla ja vauhti kadoksissa

Alfa Romeolla oli luottoa siihen, että pistetili karttuisi Meksikossa, mutta toisin kävi. Kimi Räikkönen jäi kahden auton puristukseen avausmutkissa, mikä rikkoi suomalaisen autosta pohjalevyä. Lopulta Räikkönen joutui keskeyttämään, kun auton lämpötilat nousivat yli kriittisten lukemien.

Antonio Giovinazzi oli myös aika vaisussa iskussa, minkä kruunasi tiimin tekemä virhe varikkopysähdyksen yhteydessä. Alfan kannalta on hyvä asia, että kautta on enää vain kolme kilpailua jäljellä, sillä tästä ei asiat enää paljon huonommin voi mennä.

Racing Pointin Sergio Perez ajoi hyvän kisan fanaattisen kotiyleisönsä edessä, kun meksikolainen oli ruutulipulla seitsemäs. Renault’n Daniel Ricciardo ajoi lähemmäs 50 kierroksen stintin kovilla renkailla, minkä seurauksena Ricciardo nousi kahdeksanneksi.

Toro Rosso sai alustavasti molemmat autonsa pisteille, kun Daniil Kvjat oli yhdeksäs ja Pierre Gasly kymmenes. Kvjat sai kuitenkin 10 sekunnin aikasakon kisan jälkeen, sillä hän oli viimeisessä mutkassa jyrännyt Renault’n Nico Hülkenbergin tieltään pois sääntöjenvastaisesti. Näin Renault sai molemmat autonsa pisteille, kun vuorostaan pahin kilpailija McLaren jäi pisteittä ensimmäistä kertaa sitten Belgian osakilpailun.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Yhdysvaltain Austinissa, Teksasin osavaltiossa, kun Circuit of the Americas toimii kisaisäntänä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Verstappenin yllätyspaalun vei hölmö sääntörikkomus

27.10.2019 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappen otti alustavan paalupaikan lauantaisissa Meksikon GP:n aika-ajoissa. Verstappen sai kuitenkin tuomaristolta kolmen lähtöruudun rangaistuksen kilpailuun, sillä Red Bull-kuski ei hiljentänyt vauhtiaan Valtteri Bottaksen aiheutettua keltaiset liput radan viimeisessä mutkassa.

Näin yllättäen tämän kauden paalukuninkaaksi noussut Ferrarin Charles Leclerc starttaa jo seitsemännen kerran tällä kaudelta paalulta. Leclercin rinnalta starttaa tallikaveri Sebastian Vettel, joka lähdössä metsästää Sotshin lähdön toisintoa. Kolmanneksi nousee Mercedeksen Lewis Hamilton ennen lähtöruuturangaistuksen saanutta Verstappenia.

Jos Ferrarit taistelevat keskenään lähdössä, niin Hamilton tai Verstappen voi hyvinkin hyötyä imuavusta. Radan ensimmäiseen mutkaan mahdutaan useampi auto rinnakkain, mutta minulla on sellainen fiilis, että avausmutkan jälkeen voi hyvinkin tänään tapahtua osumisia kärkiautojen välillä. Toiseen ja kolmanteen mutkaan saatetaan juuri ja juuri mahtua kaksi rinnakkain.

Renkaat ovat myös tänäkin vuonna suuri mysteeri kaikille talleille. Kärkikuusikko starttaa kisaan muusta kärkikymmeniköstä poiketen keskikovilla renkailla, joten se antaa kärkiautoille hieman enemmän joustovaraa taktiikassa. Kysymys kuuluukin, että uskaltaako joku yrittää yhden pysähdyksen taktiikkaa, sillä rengaskuluma todennäköisesti ajaa kaikki kahdelle pysähdykselle.

Pääseekö Räikkönen pisteille?

Alfa Romeon Kimi Räikkönen sekä Antonio Giovinazzi jäivät jälleen toiseen osioon aika-ajoissa. Räikkönen oli 14:s ja Giovinazzi 15:s. Räikkönen ei ole saanut pisteitä sitten elokuisen Unkarin osakilpailun, joten viiden kisan mittainen pisteetön putki olisi hyvä päättää Meksikossa. Jos suomalaiskuski pystyy huolehtimaan keskikovista renkaistaan, niin kaksi stinttiä keskikovilla sekä lopussa lyhyt stintti pehmeillä voisi nostaa Alfa-kuskin takaisin pistesijoille.

Renault-tallin molemmat autot hylättiin pistesijoilta Japanissa, sillä ranskalaisvalmistajan autoista löytyi automaattinen jarrubalanssijärjestelmä. joka on säännöissä tiukasti kielletty. Meksikon aika-ajoissa vauhti ei ollut mairittelevaa, sillä Nico Hülkenberg jäi 12:nneksi ja Daniel Ricciardo 13:nneksi. Renault tarvitsee kipeästi pisteitä taistelussa Toro Rossoa vastaan, sillä italialaistiimin autot lähtevät yhdeksäntenä ja kymmenentenä. Näin Renault’lle voi avautua ensimmäisellä stintillä mahdollisuus vapaan rengasvalinnan myötä nousta kilpailijoidensa edelle.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla klo 21.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas ylivoimaiseen voittoon Japanissa

14.10.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas juhli voittoa varhain sunnuntaiaamuna Suomen aikaa Japanin Suzukassa. Bottaksesta tuli ensimmäinen Suzukan voittaja, joka on startannut toisesta rivistä. Mercedeksen suomalaiskuski nousi samalla kolmanneksi suomalaisten voittotilastossa ohi Keke Rosbergin.

Mercedes-kuskit lähtivät haastajina Japanin osakilpailuun, sillä Ferrari-kuskit miehittivät eturivin poikkeuksellisesti sunnuntaina ajetuissa aika-ajoissa. Taifuuni perui kaikki ajot lauantailta, joten aika-ajot siirtyivät sunnuntaille.

Lähtö ja ensimmäiset mutkat olivat jälleen kisan kannalta ratkaisevia. Paalumies Sebastian Vettel liikkui lähtöruudussaan jo ennen lähtövalojen sammumista, joten Bottas pääsi nappilähdöllä helposti kärkeen, sillä myös eturivistä lähtenyt toinen Ferrari-kuski Charles Leclerc ei myöskään saanut hyvää lähtöä. Red Bullin Max Verstappen otti viidennestä lähtöruudusta hyvän lähdön, minkä seurauksena nämä nuoret lahjakkuudet osuivat toisiinsa kakkosmutkassa. Verstappen yritti jatkaa kisaa, mutta auton kokemat vauriot oli liian mittavia, joten hän joutui lopulta keskeyttämään.

Leclerc oli kolmantena ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia, mutta Ferrari-kuskin etusiiven päätylevy oli pahasti vaurioitunut, mikä pettikin muutaman kierroksen jälkeen takasuoralla ennen kuin Ferrari otti monacolaisen sisään. Alustavasti Hamilton oli yhdellä stopilla, kun taas Bottas ja Vettel kahdella, mutta odotettua suurempi rengaskuluma pakotti Mercedeksen vaihtamaan hallitsevan maailmanmestarin myös kahden pysähdyksen taktiikkaan.

Täten Bottas ajoi ensimmäiseen voittoonsa sitten huhtikuun Bakun osakilpailun. Yli 10 sekunnin päässä suomalaisesta tuli toisena maaliin Vettel, joka onnistui pitämään Hamiltonin takanaan. Mielestäni Mercedes-talli odotti liian kauan Hamiltonin pysähdystä, sillä jos hänet olisi aiemmin otettu sisään, niin hän olisi pystynyt uusilla renkailla paineistamaan Vetteliä jo heti stintin alussa.

Mercedes-talli varmisti jo Suzukassa tämän kauden valmistajien maailmanmestaruuden. Mercedes jakaa nyt ennätyksen kuuden peräkkäisen valmistajien mestaruuden kanssa yhdessä Ferrarin kanssa (1999-2004). Samalla muut kuin Mercedes-kuskit menettivät matemaattiset mahdollisuutensa tämän kauden maailmanmestaruuteen.

Leclerc nousi ylimääräisestä pysähdyksestä huolimatta kuitenkin kuudenneksi, mutta tuomaristo lätkäisi kaksi aikarangaistusta Ferrari-kuskille kisan jälkeen, mitkä pudottivat hänet seitsemänneksi. Aikarangaistukset tulivat kolarista Verstappenin kanssa sekä ajamisesta pahasti vaurioituneella etusiivellä. Tuomaristo jatkaa siis sekavalla linjallaan, vaikka heidän piti puuttua tällä kaudella ajamiseen minimaalisesti. Sekavuus johtuu siitä, että uusia kuljettajia tai pienempiä talleja rankaistaan kovemmin kuin muita.

Albonilta uran paras suoritus

Red Bullin Alex Albon on vakiinnuttamassa ajopaikkaansa nykyisessä tallissa neljännellä sijallaan, mikä on thaimaalaisen paras kuninkuusluokassa. McLarenin Carlos Sainz jatkoi vahvoja otteitaan viidennellä sijallaan, minkä ansiosta Sainz nousi MM-pisteissä jo kuudenneksi. Renault’n Daniel Ricciardo nousi mahtavasti takajoukoista Leclercin rangaistuksen myötä kuudenneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg oli kymmenes. Racing Point on kuitenkin nostanut protestin Renault’n sääntöjenvastaista jarrubalanssijärjestelmää vastaan, joten Japanin GP:n lopputulokset ovat vielä epävirallisia.

Racing Pointin Sergio Perez oli onnekas, sillä Toro Rosson Pierre Gasly töytäisi hänet seinään kisan viimeisellä kierroksella, mutta ruutulippua olikin näytetty johtajalle jo kierrosta aiemmin, joten lopputulokset määräytyivät 52 kierroksen jälkeen, kun kisaa olisi pitänyt ajaa 53 kierrosta. Täten Gasly oli kahdeksas ennen Pereziä.

Alfa Romeon vaikeudet jatkuivat myös Suzukassa. Kisavauhtia löytyi ainoastaan pehmeillä renkailla, mutta kisan alussa käytetyillä kovemmilla rengasseoksilla vauhti oli aivan surkeaa. Kimi Räikkönen ajoi kisan lopussa yli 20 sekunnin eron kiinni tallikaveriinsa ennen kuin Antonio Giovinazzi pysähtyi vain muutama kierros ennen ruutulippua. Räikkönen 14:s ja Giovinazzi 16:s ruutulipulla. Näin Räikkösen pisteetön putki on kasvanut jo viiden osakilpailun mittaiseksi, joten Alfa Romeo joutuu tyytymään maksimissaan kahdeksanteen sijaan valmistajien sarjassa tällä kaudella.

F1-kausi siirtyy seuraavaksi Pohjois-Amerikkaan, kun kahden viikon päästä ajetaan Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin moottoriradalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Ferrari lahjoitti Mercedekselle voiton Sotshissa

30.9.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton hyödynsi Ferrari-kuljettajien välisen taiston, kun hän ajoi ensimmäiseen voittoonsa kesätauon jälkeen Venäjän GP:ssä sunnuntaina. Ferrari oli jo rikkomassa Mercedeksen voittoputkea Sotshissa, mutta tallin sisäiset ongelmat sekä tekniset ongelmat käänsivät edun Mercedeksen puolelle.

Kolmantena lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel nousi imuavun turvin johtoon ensimmäisellä kierroksella. Paalulta lähtenyt Ferrarin Charles Leclerc putosi lähdössä toiseksi ennen Hamiltonia. Turva-auto nähtiin jo avauskierroksen jälkeen, kun Alfa Romeon Antonio Giovinazzi jäi Renault’n Daniel Ricciardon sekä Haasin Romain Grosjeanin väliin radan viidennessä mutkassa. Giovinazzi ja Ricciardo joutuivat pysähtymään kontaktin seurauksena, kun taas Grosjean joutui keskeyttämään.

Turva-auton aikana kuultiin keskustelua Ferrari-tallin sisältä, kun Leclerc vaati Vetteliä päästämään hänet edelleen uusintalähdössä, sillä paalumies oli suostunut olla estelemättä Vetteliä lähdössä, jotta Ferrarit saisivat kaksoisjohdon. Vettel lähti ajamaan täyttä vauhtia karkuun Leclerciltä turva-auton jälkeen, jolloin Leclerc yritti väkisin seurata tallikaveriaan, minkä seurauksena monacolaisen renkaista katosi paras pito.

Täten Leclerc pysähtyi ensimmäisenä kärkikuljettajista, minkä ansiosta hän nousi keskikovilla renkailla tallikaverinsa edelle. Vettelin kilpailu päättyi tekniseen vikaan ensimmäisellä kierroksella varikkopysähdyksen jälkeen. Keskikovilla renkailla lähteneet Mercedekset hyödynsivät Vettelin keskeytyksestä tulleen virtuaalisen turva-auton, minkä ansiosta Hamilton onnistui pitämään kärkipaikkansa vielä pysähdyksen jälkeen.

Williamsin George Russell ajautui teknisen vian takia seinään välittömästi virtuaalisen turva-auton päättymisen jälkeen, mikä toi turva-auton jälleen radalle. Ferrari-talli päätti ottaa Leclercin toiselta sijalta varikolle, jotta hän pystyisi haastamaan Mercedes-kuljettajia pehmeillä renkailla. Uusintalähdön jälkeen Leclerc ei kuitenkaan missään vaiheessa päässyt riittävän lähelle Mercedeksen Valtteri Bottasta, joten Ferrari-kuskilla oli tyytyminen kolmanteen sijaan päivänä, jolloin Ferrari hukkasi voiton tiimin sisäisiin ongelmiin.

Hamiltonille kyseessä oli ensimmäinen voitto sitten kesätaukoa edeltäneen Unkarin osakilpailun. Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli jo uran 82. voitto, kun hän on vahvasti lähestymässä Michael Schumacherin 91 voiton ennätystä.

Red Bullilta upea nousu

Red Bullin Max Verstappen lähti lähtöruuturangaistuksen myötä yhdeksäntenä, mutta nousi maltillisen ajon myötä neljänneksi. Verstappenin tallikaveri Alex Albon ajoi ulos aika-ajoissa, minkä seurauksena hän lähti kisaan varikolta. Albon onnistui toistamaan Span suorituksensa, kun hän nousi varikolta viidenneksi. Neljässä kisassa Albon on onnistunut keräämään enemmän pisteitä kuin Pierre Gasly kahdeksassa kisassa alkukaudesta, joten siirto tehdastalliin näyttää onnistuneen hyvin Albonilta.

McLarenin Carlos Sainz nousi lähdössä jopa neljänneksi ohi Bottaksen, mutta brittitallin suorituskyky ei vielä riitä pitämään kärkitiimejä takanaan. Täten Sainz oli ruutulipulla kuudes, mitkä olivat espanjalaiselle ensimmäiset pisteet kesätauon jälkeen. Racing Pointin Sergio Perez palasi pisteille Singaporen pettymyksen jälkeen, kun Perez oli maalissa seitsemäs ennen toista McLaren-kuskia Lando Norrisia.

Haas-talli sai toisen autonsa pitkästä aikaa pisteille, mutta se ei ollut Grosjean, joka joutui avauskierroksella keskeyttämään kolarin takia. Näin Kevin Magnussen nousi 13:nnesta lähtöruudusta yhdeksänneksi. Pisteet olivat ensimmäiset sekä Haasille että Magnussenille sitten heinäkuun Saksan osakilpailun.

Viimeinen piste meni Renault’n Nico Hülkenbergille, joka on ajanut kesätauon jälkeen jokaisessa kisassa pisteille, kun taas tallikaveri Ricciardo on päässyt kertalleen näissä kisoissa pisteille. On todella iso vääryys, jos Hülkenberg ei saa ajopaikkaa ensi kaudelle, sillä hän on tällä kaudella ollut mielestäni parempi kuin Ricciardo, jota kuitenkin pidetään yhtenä kuninkuusluokan parhaimmista kuljettajista.

Alfa Romeon painajainen ei pääty millään

Alfa Romeon Kimi Räikkösen kisasta tuli vaikea jo startissa, kun Räikkönen sortui harvinaiseen varaslähtöön. Räikkönen sai Russellin ulosajon myötä vielä muut turva-auton avustuksella kiinni. Ohittaminen oli kuitenkin lähes mahdotonta, sillä Alfa Romeo ei pysty tällä hetkellä vauhdillisesti haastamaan muita keskikastin parhaita talleja. Täten Alfa Romeon suomalaiskuski jäi 13:nneksi ja tallikaveri Giovinazzi 15:nneksi. Loppukausi ei anna toivoa myöskään huomattavasti paremmasta, valitettavasti.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua legendaarisella Suzukan radalla, kun vuorossa on Japanin GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Leclercin paaluputki sai jatkoa Sotshissa

29.9.2019 F1-ennakot

Ferrarin Charles Leclerc ajoi paalulle Venäjän GP:n aika-ajoissa lauantaina. Leclercille paalu oli jo neljäs peräkkäinen tällä kaudella. Michael Schumacher oli edellinen Ferrari-kuljettaja, joka pystyi ottamaan neljä paalua peräkkäin.

Harjoituksista lähtien näytti siltä, että paalutaistelu käydään Ferrari-kuljettajien kesken. Sebastian Vettelistä ei ollut jälleen kerran kuitenkaan haastamaan nuorta tallikaveriaan, joten Leclerc otti jo yhdeksännen peräkkäisen voiton moninkertaisesta maailmanmestarista aika-ajoissa. Vaikka näihin peräkkäisiin tappioihin lukeutuukin mekaanisia ongelmia kuten Itävallassa sekä Monzan kaaos, niin Vettel on myös hävinnyt selvästi ajamalla toistuvasti tallikaverilleen.

Mercedeksen Lewis Hamilton kiilasi Ferrarien väliin, sillä Vettel jäi paalusta yli 0,4 sekunnin päähän. Hamilton otti eturivin lähtöruudun vain 23 tuhannesosan erolla Vetteliin. Red Bullin Max Verstappen vuorostaan kiilasi Mercedesten väliin, mutta tuoreen V6-moottorin käyttöönotto pudottaa hänet alustavasti yhdeksänteen ruutuun. Red Bull otti rangaistuksen jo Sotshissa, jotta he voivat käyttää tuoretta moottoria japanilaisen moottorivalmistajan Hondan kotikisassa Suzukassa.

Mercedeksen Valtteri Bottas sortui virheisiin aikakierroksillaan ja jäi viidenneksi. Bottas on ollut aiempina vuosina vahva Sotshissa, sillä hän oli ennen tätä viikonloppua ajanut aika-ajoissa joka kerta kolmen nopeimman joukkoon. Kaudella 2017 Bottas juhli avausvoittoaan kuninkuusluokassa juuri täällä Sotshissa ja olisi viime kaudella uusinut voittonsa ilman tallimääräystä. Molemmat Mercedes-kuljettajat lähtevät kisaan myös Ferrareista poiketen keskikovilla renkailla, joten startista tulee erittäin mielenkiintoinen johtuen pitkästä kiihdytyksestä tiukkaan avausmutkaan.

Red Bullin Alex Albon ajoi seinään aika-ajon avausosiossa, joten hän lähtee aiempien lähtöruuturangaistusten myötä viimeisestä rivistä. Albon on toistaiseksi ajanut suhteellisen hyvin Verstappenin rinnalla, joten on mielenkiintoista nähdä, että pystyykö hän toistamaan Span suorituksensa.

McLarenit kovassa nosteessa

McLaren oli suurin hyötyjä Red Bullien ongelmista, sillä Carlos Sainz nousee jopa viidenteen lähtöruutuun ja Lando Norriskin starttaa seitsemäntenä. McLaren on muutenkin kovassa nosteessa, sillä he vaihtavat takaisin Mercedeksen voimanlähteisiin kaudella 2021. Tämä uutinen tietää todennäköisesti isoa kiinnostusta McLarenin suuntaan kuskimarkkinoilla kaudeksi 2021.

Haasin Romain Grosjean onnistui pitkästä aikaa aika-ajoissa ollen kahdeksannessa ruudussa. Pystyisikö Grosjean palaamaan pisteille sunnuntaina Sotshissa? Renault-tallille Sotshin aika-ajo oli myös menestys, sillä Nico Hülkenberg starttaa seitsemäntenä ja Daniel Ricciardo kymmenentenä.

Alfa Romeon Kimi Räikkönen sortui ajovirheisiin viimeisellä aikakierroksellaan, mikä tarkoitti suomalaisen putoamista jo aika-ajojen avausosiossa. Räikkönen starttaa kisaan kuitenkin 15:ntenä. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi jatkoi pirteitä esityksiään, kun hän selviytyi toiseen osioon. Giovinazzi lähtee kisaan 12:ntena tavoitteenaan jatkaa pisteputkeaan Sotshissa.

Niko Kari palkintokorokkeelle Sotshissa

Suomalaisittain mollivoittoiseen F3-kauteen saatiin pieni valonpilkahdus päätösviikonloppuna Sotshissa, kun Niko Kari nousi lauantain lähdössä palkintokorokkeen kolmannelle sijalle toistamiseen tällä kaudella. Sunnuntain lähdössä Kari saapui ruutulipulle viidentenä. Toinen suomalainen Simo Laaksonen oli 17:s lauantaina ja keskeytti tekniseen vikaan sunnuntaina.

Venäläislupaus Robert Shwartzman pääsi juhlimaan kotiyleisönsä edessä F3-sarjan mestaruutta lauantaisella toisella sijallaan. F2-sarjan mestariksi kruunattiin ensi kaudella Mercedeksellä Formula E-sarjaa ajava Nyck de Vries.

Venäjän GP:n lähtövalot sammuvat poikkeuksellisesti jo 14.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ferrarit juhli kaksoisvoittoa Singaporessa

23.9.2019 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel kuittasi puheet motivaatiostaan ajamalla voittoon sunnuntaisessa Singaporen iltakilpailussa. Charles Leclerc täydensi Ferrarin loistavaa päivää toisella sijallaan. Viimeksi Ferrari on juhlinut kaksoisvoittoa Unkarissa 2017.

Vettel päätti Singaporessa 392 päivän mittaisen kuivan kautensa, sillä hänen edellinen voittonsa tapahtui Belgiassa 2018. Startissa kaikki kärkikuskit pitivät omat paikkansa, minkä jälkeen he keskittyivät renkaiden säästelyyn. Ferrari-talli otti poikkeuksellisesti vasta kolmantena ajaneen Vettelin ensimmäisenä varikolle tarkoituksenaan turvata saksalaisen selusta Mercedes-kuskeja vastaan. Moninkertainen maailmanmestari ajoi uusilla renkaillaan lähes 4 sekuntia nopeamman kierroksen kuin johtaja Leclerc, minkä ansiosta Vettel nousi tallikaverinsa edelle pysähdysten jälkeen.

Mercedes-talli sortui taktiikkavirheeseen, sillä he jättivät kuljettajansa radalle liian pitkäksi aikaa turva-auton toivossa. Ensimmäisenä Mercedes-kuskeista pysähtynyt Valtteri Bottas käskettiin uusilla renkailla hidastamaan vauhtiaan useammalla sekunnilla, jotta myöhemmin pysähtynyt Lewis Hamilton ei putoaisi tallikaverinsa taakse. Jos Bottas ei olisi noudattanut tallimääräystä, niin hänen lisäkseen myös Red Bullin Alex Albon olisi ohittanut Hamiltonin.

Ferrari ei lähtenyt muuttamaan kuljettajiensa järjestystä, joten Vettel ajoi voittoon ennen Leclerciä, joka oli erittäin pettynyt kisan jälkeen. Koko viikonlopun selvästi tallikaveriaan nopeampi ollut Leclerc ei voinut uskoa tapahtunutta. Monacolainen lähti paalulta ja kontrolloi kisaa, minkä jälkeen häviää kisan ilman omaa syytään. Varmasti Ferrari-tallissa oli jonkinlainen halu saada myös toiselle kuljettajalleen voitto.

Kolmanneksi ajoi Red Bullin Max Verstappen, joka palasi palkintokorokkeelle kahden vaikean kisan jälkeen. Verstappen hyötyi erityisesti Mercedesten taktiikkavirheestä, jonka avulla hän nousi palkintokorokkeelle. Hamilton neljäs ennen Bottasta, mikä ei ollut tietenkään suomalaiselle pisteiden valossa hyvä asia. Albon suoriutui hyvin ensimmäisestä kisastaan Singaporessa, kun hän otti kuudennella sijallaan juuri sen, mitä oli otettavissa tänä viikonloppuna.

Alfa Romeolla jossiteltavaa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Räikkösen kisa jätti paljon jossiteltavaa, sillä hän vietti suurimman osan kisasta edessä olevan perässä. Ensimmäisellä stintillä hän jäi kovilla renkailla ajaneen Toro Rosson Pierre Gaslyn perään. Räikkönen tuli varikolle vaihtamaan keskikovat renkaat koviin renkaisiin aikaisessa vaiheessa, kun aiemmin pysähtyneet iskivät pöytään kovia kierrosaikoja puhtaassa ilmassa. Jos Räikkönen olisi pysähtynyt muutamaa kierrosta aiemmin, niin hän ei olisi juuttunut Haasin Kevin Magnussenin perään.

Räikkönen selvisi ehjin nahoin vielä ensimmäisestä uusintalähdöstä, sillä turva-auto kutsuttiin radalle, kun jatkosopimuksen saanut Haasin Romain Grosjean taklasi Williamsin George Russelin seinään. Turva-auto saatiin radalle hetkeä myöhemmin uudestaan, kun Racing Pointin Sergio Perezin auto hyytyi vaaralliseen kohtaan radalla. Räikkönen ei saanut kuluneita renkaitaan enää optimilämpöihin, minkä seurauksena hänen autonsa vain liukui mutkasta toiseen. Lopulta Toro Rosson Daniil Kvjat yritti epätoivoista ohitusyritystä suomalaiseen, minkä seurauksena Alfasta petti eturipustus.

Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi teki erittäin pitkän avausstintin keskikovilla renkailla, minkä seurauksena italialainen sai johtaa osakilpailua jopa muutaman kierroksen ajan. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten 2015 Britannian GP:n, kun jonkun muun kuin kolmen kärkitallin (Mercedes, Ferrari, Red Bull) auto johti osakilpailua. Kun Giovinazzin renkaat pettivät, niin hän osui yhteen Renault’n Daniel Ricciardon kanssa, minkä takia molemmat joutuivat pysähtymään. Turva-autot nostivat Alfa Romeo-kuskin lopulta kymmenenneksi, vaikka hän sai kisan jälkeen vielä 10 sekunnin aikasakon, sillä tuomaristo katsoi italialaisen aiheuttaneen vaaratilanteen turva-auton aikana.

Renault-talli voi myös jossitella, sillä ilman rengasrikkoaan Ricciardo olisi noussut aika-ajon hylkäyksen jälkeen pisteille. Renault-kuski Nico Hülkenberg pilasi McLarenin Carlos Sainzin kisan jo avauskierroksella, minkä takia Hülkenberg joutui pysähtymään aikaisin, mutta saksalainen oli noussut jo seitsemänneksi asti. Turva-autojen aikana Hülkenberg joutui pysähtymään toistamiseen, sillä hän ei Räikkösen tavoin saanut pidettyä renkaitaan optimilämpötiloissa Singaporen viilenevässä illassa. Lopulta saksalainen oli ruutulipulla yhdeksäs, mutta myös Renault’lle jäi tästä kisasta paljon jossiteltavaa.

McLarenin Lando Norris sai joitain pisteitä takaisin Belgian viimeisen kierroksen keskeytyksestään vitossijalta, kun Norris oli ensimmäisessä Singaporen kisassaan seitsemäs. Gasly ajoi toistamiseen Toro Rossolla MM-pisteille ollen kahdeksas kiitos erittäin pitkän avausstintin.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Venäjän Sotshissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Leclercin paaluputki jatkui Singaporessa

22.9.2019 F1-ennakot

Ferrarin Charles Leclerc ajoi paalupaikalle Singaporen GP:n aika-ajoissa lauantaina. Leclerc on ajanut nyt kolme kertaa peräkkäin paalupaikalle. Ferrari-kuskilla on jo viisi paalua tällä kaudella, mikä on enemmän kuin kenelläkään muulla lähtöruudukossa.

Lerlercilla on loistava sauma ajaa paalulta kolmanteen peräkkäiseen voittoonsa, jos hän vain pystyy pitämään kärkipaikkansa lähdössä. Mercedeksen Lewis Hamilton lupasi eilisten aika-ajojen jälkeen, että hän yrittää olla aggressiivisempi kuin viimeksi Monzassa. Hamilton starttaa Leclercin rinnalta eturivistä.

Ferrarin Sebastian Vettel koki jo kahdeksannen peräkkäisen tappion aika-ajoissa tallikaverilleen. Vettel starttaa kolmantena, joten moninkertaiselta maailmanmestarilta saatetaan nähdä jotain epätoivoista lähdössä. Ferrarin olisi saatava molemmat autonsa Mercedesten eteen, jotta sillä pystyttäisiin hieman hidastamaan hopeanuolten kisavauhtia. Suurin osa yrittää ajaa kisan läpi vain yhdellä stopilla, joten renkaista huolehtiminen on avainasemassa voittotaistelussa.

Red Bullin Max Verstappen lähtee neljäntenä, joten hän haluaa varmasti palata takaisin palkintokorokkeelle kahden heikomman kisan jälkeen. Verstappen voi hyvinkin aiheuttaa lähdössä harmaita hiuksia sekä Hamiltonille että Vettelille. Vasta kolmatta viikonloppuaan Red Bullilla ajava Alex Albon on pääsemässä hiljalleen vauhtiin, mistä osoituksena kuudes lähtöruutu. Jos edessä olevat törmäävät ongelmiin, niin Albon voi maltillisella lähestymistavalla ajaa hyville pisteille kisassa.

Mercedeksen Valtteri Bottaksen viidettä sijaa voidaan pitää pettymyksenä, sillä hän näytti läpi aika-ajojen olevan jopa Hamiltonia kovemmassa vauhdissa. Bottas ei vaan saanut parasta kierrosta kasaan viimeisessä osiossa, mikä tietää vaikeita lähtökohtia kisaan. Mercedeksen suomalaiskuskin täytyy olla aggressiivinen taktiikassaan, mikäli hän mielii ajaa palkintosijoista.

Alfa Romeolla haastava viikonloppu

Kimi Räikkösen Alfa Romeo-tallille tuotti haasteita jo perjantain avausharjoitukset, kun varikkopilttuusta katosivat sähköt kesken harjoitusten. Tämän seurauksena Alfa oli hieman jäljessä testiaikatauluaan, mikä ehkä näkyi molempien kuljettajien luottamuksen puutteessa. Sekä Antonio Giovinazzi että Räikkönen jäivät molemmat aika-ajon toiseen osioon. Täten Giovinazzi oli 12:s ja Räikkönen 14:s.

Racing Pointin Sergio Perezin lähtöruuturangaistus sekä Renault’n Daniel Ricciardon hylkäys nostavat Giovinazzin kymmenenneksi ja Räikkösen 12:nneksi. Molemmat saavat lähteä kisaan tuoreella renkaalla, joten siitä voi olla pieni apu lähdössä edestä lähteviä vastaan. Jos he pysyvät poissa ongelmista, niin toivottavasti molemmat Alfat ovat pisteillä.

Singaporen osakilpailu käynnistyy iltavalaistuksessa klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys