Selaat arkistoa kohteelle f1-koosteet.

Mercedeksen dynastialle jatkoa

22.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen viimeisessä luvussa tarkastellaan toiseen perättäiseen mestaruuteen ajaneen Mercedeksen kautta.

Formula ykkösissä eletään tällä hetkellä Mercedeksen aikakautta. Saksalaismerkki tyhjensi viime vuoden tapaan myös kauden 2015 palkintopöydän.

Mercedes saavutti tämän kauden aikana 16 voittoa, joista 12 oli kaksoisvoittoja. Palkintosijoja saksalaismerkki keräsi yhteensä peräti 32. Hopeanuolille kertyi 18 paalua kauden aikana.

Lewis Hamilton ajoi kolmanteen maailmanmestaruuteensa, joka oli britille toinen peräkkäinen Mercedeksellä. Hamilton voitti Australiassa, Kiinassa, Bahrainissa, Kanadassa, Iso-Britanniassa, Belgiassa, Italiassa, Japanissa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Kausi oli siis britille lähes täydellinen menestys, kun maailmanmestaruuskin ratkesi jo kolme kisaa ennen loppua.

Nico Rosberg otti jälleen MM-hopeaa, mutta hävisi huomattavasti selvemmin tällä kaudella tallikaverilleen kuin edellisenä vuonna. Rosberg otti voitot Espanjan, Monacon, Itävallan, Meksikon, Brasilian ja Abu Dhabin osakilpailuista. Saksalaiskuskilla oli kuitenkin kauden aikana peräti lähes viiden kuukauden mittainen voitoton jakso, jollaista ei voi olla, jos tallikaveri voittaa kisoja joka toinen viikonloppu.

Rosberg hävisi myös henkisen kamppailun Hamiltonilla, sillä mestaruuden ratkettua, niin saksalainen ”palasi” omalle tasolleen. Olisi jäänyt MM-pisteissä vielä kolmanneksi, jos Mercedes ei olisi sarjan nopein auto.

Haluan toivottaa kaikille lukijoille rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta!

Ferrarilla uskomaton tasonnosto

21.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen yhdeksännessä luvussa tarkastellaan katastrofaalisen edellisen kauden jälkeen kuin tuhkasta noussutta Ferrari-tallia.

Ferrarilla oli paljon todistettavaa, kun kauteen lähdettiin, sillä olihan kausi 2014 yksi Ferrarin nykyhistorian surkeimmista, eikä se ole soveliasta näin ison budjetin tallille. Kuitenkin Ferrari teki yhden kovimmista nousuista talvitauon aikana.

Kun koko kaudella 2014 Ferrari saavutti vain kolme palkintosijaa, niin tällä kaudella niitä tuli yhteensä 16. Ferrari jäi myöskin kaudella 2014 ilman voittoa kauden aikana ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1993. Tällä kaudella Maranellon korskea ori saapui ruutulipulle kolmesti voittajana.

Sebastian Vettel otti lähestulkoon jokaisena viikonloppuna kaiken irti autostaan. Vettel myös päätti yli vuoden mittaisen kuivan kautensa, kun nelinkertainen maailmanmestari juhli voittoa Malesiassa. Saksalainen voitti vielä kauden aikana myös Unkarissa ja Singaporessa.

Ilman Span rengasrikkoa ja muutamaa taktista sekä teknistä ongelmaa, niin Vettel olisi hyvinkin voinut olla MM-hopealla. Nelinkertaiselle maailmanmestarille tämä kausi toi kuitenkin paluun mitalikantaan, kun hän nappasi uransa ensimmäisen MM-pronssin kauden päätteeksi.

Kimi Räikkösellä oli huomattavasti parempi kausi kuin ensimmäinen paluukausi Ferrarilla. Räikkönen kuitenkin menetti kauden aikana tuhottomasti pisteitä erinäköisiin sattumuksiin: rengasrikko Malesiassa, moottorikartoista johtuneisiin pyörähdyksiin ja ulosajoihin sekä Kanadassa että Itävallassa, virhearvio saderenkaiden kanssa Isossa-Britanniassa, moottoriongelmiin niin Unkarissa kuin Belgiassa, starttivirhe Italiassa sekä kolareihin Valtteri Bottaksen kanssa niin Venäjällä kuin Meksikossa. Näiden lisäksi vielä löysälle jäänyt pultti Australiassa sekä etujarrujen pettäminen Yhdysvalloissa.

Positiivista oli se, että Räikkönen otti kuitenkin kolme palkintosijaa ja varmisti MM-sarjan neljännellä sijallaan, Ferrarille toisen sijan autonvalmistajien MM-sarjassa. Räikkönen osoitti heti alkukaudesta, että auto sopi huomattavasti paremmin hänen ajotyylilleen kuin edellisen kauden auto.

Jotta Räikkönen pääsisi täydellisesti eroon ongelmistaan aika-ajoissa, niin Pirellin pitäisi palauttaa kauden 2012-13 sliksit, joiden eturenkaat sopivat paljon paremman pitonsa vuoksi Räikköselle äärimmäisen hyvin.

Williams ei pystynyt nostamaan tasoaan

20.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen kahdeksannessa luvussa käsitellään edellisellä kaudella kärkikahinoihin takaisin noussutta Williams-tallia.

Williamsille kausi 2015 ei ollut aivan samanlainen menestystarina kuin edellinen kausi. Williams saavutti tällä kaudella vain neljä palkintosijaa, kun edellisellä kaudella niitä tuli yhdeksän.

Suurin syy heikompiin tuloksiin löytyy tietysti autosta, joka ei ollut enää suurinta osaa kaudesta toiseksi nopein menopeli, vaan vasta kolmanneksi nopein. Jos Williams olisi onnistunut kauden aikana paremmin varikkopysähdyksissään sekä kisataktiikoissaan, niin he olisivat lyöneet edellisen kauden pistemääränsä.

Positiivista oli se, että Williams pystyi nappaamaan noita kärkikuusikon sijoituksia jo heti alkukaudesta, kun edellisenä vuotena he pystyivät siihen vasta kesän alussa. Tulevaksi kaudeksi paljon varikkomiehistölle harjoittelua, niin se toivottavasti näkyy myös nopeampina varikkopysähdyksinä kauden aikana.

Valtteri Bottas ajoi hyvän kauden, vaikka MM-sijoitus putosikin viidenneksi. Bottas oikeastaan hävisi sen varikkomiehistön sekoiluihin. Bottas oli kahdesti kauden aikana kolmas (Kanada ja Meksiko).

Alkukausi oli suomalaiselle vaikea, sillä avauskisa Australiassa jäi häneltä väliin kipeytyneen alaselän takia. Tämä vaikutti Bottaksen suorituksiin alkukaudesta, mutta hänen suoritustasonsa parani kauden edetessä, mikä tiesi ongelmia hänen tallikaverilleen. Mielestäni Bottas ajoi tasaisemman kauden, eikä hänen suoritustasonsa heilahdellut samalla tavalla kuin vielä edellisellä kaudella.

Felipe Massa ajoi huomattavasti paremmin tällä kaudella kuin edellisellä jo pelkästään siitä syystä, että hän ei ajautunut kolareihin jatkuvasti. Massa oli erityisesti alkukaudesta Bottaksen niskan päällä, mutta suomalainen käänsi kamppailun edukseen Singaporesta eteenpäin.

Massa oli kolmas sekä Itävallassa että Italiassa. Tuleva kausi tulee olemaan tärkeä kokeneelle brasilialaiselle, sillä hän saattaa ripustaa ajohanskat naulaan, ellei hän löydä kilpailukykyistä kalustoa kaudelle 2017.

Red Bullin lähtö MM-sarjasta oli lähellä

20.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen seitsemännessä luvussa käsitellään Formula ykkösistä vetäytymisellä uhannutta Red Bullia.

Red Bullin neljän vuoden dominanssi Formula ykkösissä päättyi kauteen 2014, kun Mercedes vei molemmat mestaruudet. Kausi 2015 ei tuonut tallille paluuta mestaruuskantaan, sillä he jäivät ensimmäistä kertaa sitten kauden 2008 ilman osakilpailuvoittoa kauden aikana. Palkintosijoissakin itävaltalaistiimi jäi vain kolmeen, kun kaudella 2014 niitä tuli vielä 12 kappaletta.

Neljä kuljettajien maailmanmestaruutta Red Bull-tallissa voittanut Sebastian Vettel vaihtoi täksi kaudeksi Maranellon punaisiin, joten Daniel Ricciardon uudeksi tallikaveriksi nousi Daniil Kvjat. Venäläiskuski vietti debyyttikautensa sisartalli Toro Rosson riveissä.

Ricciardo keräsi tasaisesti läpi kauden pisteitä. Australialaisen parhaimmat suoritukset olivat Unkarin kolmas sekä Singaporen toinen sija. Kvjat keräsi myös tasaisesti pisteitä kisan aikana. Venäläiskuskin kauden huippuhetkenä oli Unkarin toinen sija.

Ehkäpä hieman yllättäen, niin Kvjat löi Ricciardon MM-pisteissä pistein 95-92.

Red Bullin kausi meni taistellessa median välityksellä moottoritoimittaja Renault’n kanssa. Tulevan kauden moottorisopimus purettiin jo kertaalleen, kun Mercedes lupautui antamaan moottorinsa itävaltalaistiimille, kunnes he käänsivätkin kelkkansa, jolloin Red Bullin piti korjata suhdettansa Renaultiin.

Red Bull väläytteli myös lähdöllä kuninkuusluokasta, jos kilpailukykyistä moottorikumppania ei löydy. Lopulta he pääsivät Renault’n kanssa yhteisymmärrykseen siitä, että ensi kauden moottorit nimetään sveitsiläisen kellomerkki TAG-Heuerin mukaan.

Force Indialla loistava kauden jälkimmäinen puolisko

19.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen kuudennessa luvussa käydään läpi talousvaikeuksissa painivan Force Indian kautta.

Force India aloitti kautensa viimevuotisella autolla, mikä tarkoitti vaikeata alkukautta. Kauden avauskisassa Australiassa tallin molemmat autot ajoivat MM-pisteille, mutta seuraavan kerran samasta ilosta he saivat nauttia vasta kesäkuun Itävallan GP:ssä.

Intialaistiimin tuloskäyrä nousi välittömästi, kun he toivat vuoden 2015 autonsa heinäkuun Iso-Britannian GP:seen. Molemmat tallin kuljettajat ajoivat MM-pisteille vielä Britannian lisäksi myös Italiassa, Meksikossa ja Abu Dhabissa.

Sergio Perez oli varsinkin intialaistiimin johtava tähti kauden jälkimmäisellä puoliskolla, kun hän ajoi kärkiviisikon joukkoon neljästi. Meksikolaisen parhaimpana saavutuksena oli Venäjän GP:n kolmas sija, joka oli vasta tallin kaikkien aikojen kolmas.

Nico Hülkenbergin kausi oli aika tasaista puurtamista, missä ei nähty suuria valonpilkahduksia. Hülkenbergin parhaimmaksi saavutukseksi F1-radoilla jäi kuudes sija, jonka hän saavutti kauden aikana kolmesti.

Hülkenbergin kauden kohokohta tapahtui Ranskan Le Mansissa, jossa hän juhli ensikertalaisena Porschen ratissa Le Mansin 24 tunnin kestävyysajon voittoa. Ensi kaudella Hülkenberg ei pääse kuitenkaan uusimaan voittoansa, sillä F1-sarjaa ajetaan silloin Azerbaijanin radalla.

Jos Force India olisi saanut autonsa radalle jo aiemmin, niin he olisivat varmasti rikkoneet edellisen kauden piste-ennätyksensä. Force India kuitenkin saavutti tallin historian parhaimman sijoituksen autonvalmistajien sarjassa, kun he sijoittuvat loppupisteissä viidenneksi.

Talousvaikeudet siis siirsivät Force Indian uuden auton debyytin vasta kesäkuulle, joten talli on aktiivisesti etsinyt uusia rahoittajia. Yhdeksi varteenotettavaksi ehdokkaaksi on noussut englantilainen luksusautovalmistaja Aston Martin, joka on pistänyt kuitenkin ostoaikeensa jäihin. Aston Martinin odotetaan tekevän päätöksensä tammikuun aikana.

Lotuksen viimeinen kausi Formula ykkösissä?

17.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen viidennessä luvussa palataan ainakin toistaiseksi viimeiseen Lotus-nimisen tallin kauteen.

Lotukselle tapahtui merkittävä suorituskyvyllinen parannus jo ennen kauden alkua, kun brittitalli vaihtoi Renaultin alitehoisen koneen, niin tuplamestariksi ajaneen Mercedeksen myllyihin.

Romain Grosjean aloitti jo neljännen kautensa Lotus-tallissa tavoitteenaan jättää viimevuotiset pettymykset taakseen. Kausi olikin Lotus-tallille edistysaskel viime kaudesta, mutta ei silti lähelläkään sitä huippuvirettä, mitä nähtiin kausilla 2012-13.

Grosjean keräsi tasaisesti MM-pisteitä läpi kauden ollen tallin kuljettajista vahvempi. Ranskalaiskuski pääsi myös kertaalleen palkintokorokkeelle, kun hän ajoi Belgian Spassa kolmanneksi. Tämä palkintokorokesija jäisi hänen viimeisekseen Lotus-tallissa, sillä häntä odottavat ensi kaudella uudet haasteet, kun Formula ykkösissä debytoi yhdysvaltalainen Haas-talli.

Pastor Maldonado vuorostaan ajoi yhden uransa huonoimmista kausista, sillä hänen kautensa oli jälleen kerran täynnä kolareita, joista huikeimpana suorituksena oli kolari tallikaverinsa kanssa Iso-Britannian GP:n avauskierroksella. Maldonado keräsi koko kauden aikana vain kolmasosan tiimin kokonaispisteistä.

Ajosuoritustensa perusteella ei uskoisi, että Maldonado on toisiksi uusin GP-voittaja (Daniel Ricciardo uusin). Maldonadon tulevaisuus on tällä hetkellä vielä hämärän peitossa, mutta hän näyttäisi (ison rahasalkun ansiosta) jatkavan myös uudessa Renault-tallissa.

Ranskalainen autonvalmistaja Renault nimittäin osti syksyllä Lotus-tallin, joten sen nimi palaa alkavalla kaudella takaisin ranskalaisvalmistajan mukaiseksi. Renault ajoi viimeksi tehdastallina Formula ykkösissä kausilla 2002-2009.

Toro Rosson nuorukaiset säväyttivät kauden edetessä

16.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen luvussa neljä tarkastellaan F1-sarjan nuorimmalla kuskikaksikolla ajaneen Toro Rosson menneeseen kauteen.

Toro Rossolle vaihtuivat molemmat kuljettajat kaudelle 2015, kun Jean-Eric Vergne siirtyi Formula E:hen ja Daniil Kvjat Red Bullille. Italialaistiimin auto oli myös selvä edistysaskel verrattuna viimevuotiseen.

Kauden avanneessa Australian GP:ssä tehtiin F1-historiaa, kun Max Verstappen osallistui vasta 17-vuotiaana kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana kuninkuusluokan osakilpailuun. Verstappenista olisi tullut historian nuorin MM-pistemies myös Australiassa, ellei hän olisi kärsinyt moottoririkkoa kisan puolivälin jälkeen. Hollantilaisnuorukainen sai sen kunnian nimiinsä seuraavassa kisassa Malesiassa, kun hän ajoi ruutulipulle seitsemäntenä.

Lukuisien ajovirheiden, teknisten vikojen sekä kolareiden jälkeen Verstappen palasi MM-pisteille Itävallassa. Unkarissa hän saavutti kauden parhaimman suorituksensa, kun hän oli peräti neljäs. Verstappen toisti vielä suorituksensa Yhdysvaltojen GP:n neljännellä sijallaan. Loppukaudesta hollantilainen oli kuuden kisan mittaisessa pisteputkessa, mikä rikkoo Toro Rossolla ajaneen Sebastian Vettelin tekemän ennätyksen kaudelta 2008.

Verstappenin tallikaverina ajoi Carlos Sainz Jr, joka on kaksinkertaisen rallin maailmanmestarin Carlos Sainzin poika. Sainzille kyseessä oli Verstappenin tavoin ensimmäinen kausi kuninkuusluokassa.

Sainz avasi MM-pistetilinsä heti Australiassa, jonka jälkeen alkukaudesta hän otti pisteitä myös Malesiasta, Espanjasta ja Monacosta. Kesän aikana Verstappen alkoi saamaan niskalenkkiä tallikaveristaan, mutta molempien pistepottia vähensi myös lukuisat tekniset viat. Sainzin parhaimmaksi sijoitukseksi jäi seitsemäs sija Yhdysvaltain GP:ssä.

Pahin hetki koettiin Venäjän GP:n aika-ajoissa, kun Sainzin auto paiskautui rajusti seinään, mutta espanjalainen selvisi rytäkästä ilman vammoja. Sainz pystyi osallistumaan seuraavana päivänä ajettavaan kisaan.

Sainz keräsi vain neljäsosan Toro Rosson pisteitä, kun italiaslaistiimi tuplasi kauden 2014 MM-pisteensä, mutta sijoitus pysyi seitsemäntenä. Alkukaudesta Toro Rosso oli jopa hivenen isoveljeään (Red Bull) nopeampi, mutta Red Bull meni edelle kehitystyön ansiosta.

Kausi 2015 antaa Toro Rossolle hyvän asetelman tulevalle kaudelle, jolloin Verstappen ja Sainz haluavat varmasti hämmentää lisää kärkitaistelua.

Sauberilla pientä valoa tunnelin päässä

15.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen kolmannessa luvussa tarkastellaan vuodesta 1993 lähtien F1-ratoja kiertänyttä Sauber-tallia.

Sauberilla oli ”kasvojen pesun paikka” kaudella 2015, sillä olihan edellinen kausi sveitsiläistallin surkein sen historiassa, kun tiimi jäi ensimmäistä kertaa ilman MM-pisteitä.

Sauberin resursseilla ei ole mahdollisuuksia haastaa kärkiautoja, sillä he eivät pysty tuomaan jatkuvasti uusia osia autoonsa. Sveitsiläistiimin ainoa toivo menestyä on tuoda mahdollisimman luotettava auto alkukauden kisoihin, missä he tänä vuonna onnistuivatkin.

Alkukaudesta Sauber keräsi vielä molempien kuljettajien toimesta MM-pisteitä, mutta syyskuun Italian GP:n jälkeen vain Felipe Nasr pystyi tuomaan niitä.

Nasr oli sensaatiomaisesti viides F1-debyytissään Australiassa, jota varjosti sveitsiläistiimin oikeustaistelu Giedo van der Garden kanssa, jonka sopimus lopulta mitätöitiin korvausta vastaan. Vuoden 2014 GP2-sarjassa toiseksi sijoittunut brassi keräsi MM-pisteitä myös Kiinasta, Monacosta, Singaporesta, Venäjältä ja Yhdysvalloista. Venäjän GP:ssä hän oli peräti kuudes.

Nasr oli MM-pisteissä 13:s, mikä oli ihan hyvä suoritus debytantille. Brassin tallikaveriksi tuli lopulta Marcus Ericsson. Caterham-tallin raunioista pelastettu Ericsson jäi kyllä pahasti tallikaverinsa varjoon, sillä ruotsalainen keräsi vain neljäsosan tiimin pistepotista.

Ericssonin parhaimmaksi sijoitukseksi jäi Australian GP:n kahdeksas sija. Tulevalla kaudella ruotsalaisen on osoitettava paremmin taitonsa, sillä ei tuolla pitäisi ajaa pelkästään rahasumman suuruudella.

Hondalla surkea paluukausi McLarenin moottoritoimittajaksi

14.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen toisessa luvussa tarkastellaan tallia, joka oli yksi kauden suurimmista pettymyksistä. Kyseessä on siis McLaren-Honda.

Japanilainen autonvalmistaja Honda palasi täksi kaudeksi McLarenin moottoritoimittajaksi 23 vuoden tauon jälkeen. En usko, että Hondan pahimmissakaan skenaarioissa odotettiin näin huonoa kautta. Hondan voimayksikkö oli selvästi F1-sarjan tehottomin, epäluotettavin sekä polttoainesyöpöin.

McLaren ei ole edelleenkään saavuttanut yhtäkään osakilpailuvoittoa sitten kauden 2012 päätöskisan, joka päättyi Jenson Buttonin voittoon Brasiliassa. Palkintosijoja brittitalli on saavuttanut vain kaksi kappaletta edellisestä 57 GP-kisasta.

Button sai uudeksi tallikaverikseen Fernando Alonson, joka lähti viime kauden päätteeksi ovet paukkuen Ferrarilta. Alonsolle sattui talvitestien aikana outo onnettomuus, jossa hän menetti tajuntansa hetkeksi aikaa. McLaren ei virallisesti koskaan tainnut pistää Alonson ulosajoa teknisen viaksi, mutta mediassa epäiltiin espanjalaisen saaneen sähköiskun kesken ajon.

Alonson kaudesta ei jäänyt hirveästi mitään ajosuoritusta mieleen, mutta sarkastiset tiimiradiot jäivät varmasti monien mieleen. Esimerkiksi se, kun Alonso haukkui voimanlähteensä GP2-moottoriksi Hondan kotikisassa. Monille varmasti tulee mieleen myös hauskat kuvamanipulaatiot Alonsosta Brasilian GP:n aika-ajoissa ottamassa aurinkoa radan varressa, kun hänen autonsa hyytyi hetkeä aiemmin.

Alonson parhaimmaksi sijoitukseksi jäi viides sija Unkarin GP:stä. Jos F1-sarjan kovinta palkkaa nauttiva espanjalainen olisi keskittynyt enemmän motivointiin kuin jatkuvaan valittamiseen, niin hän olisi saanut varmasti enemmän itsestään myös irti kisapäivinä.

Button oli tasaisempi kauden aikana kuin Alonso, mikä näkyi siinä että britti keräsi MM-pisteitä neljästä kisasta, kun espanjalainen keräsi niitä vain kahdesti. Vuoden 2009 maailmanmestarin paras sijoitus tällä kaudella oli kuudes sija Yhdysvaltain GP:ssä.

Buttonista tuli tällä kaudella myös ensimmäinen kuljettaja, joka on voittanut MM-pisteissä sekä Lewis Hamiltonin että Alonson, kun hän on ajanut näiden kahden maailmanmestarin tallikaverina. Button jää usein tallipäälliköiden ja median listauksissa kärkikuskien ulkopuolelle, vaikka tuo edellinen saavutus osoittaa hänen kuuluvan niihin. Toivottavasti ensi kaudella McLarenin auto on huomattavasti kilpailukykyisempi, jotta molemmat kuskit pystyisivät keräämään MM-pisteitä tasaisemmin kuin tällä kaudella.

McLarenin testikuskina toiminut Kevin Magnussen sai ajaa avauskisan Australiassa, kun Alonso oli vielä toipumassa mystisestä ulosajostaan. Magnussenille kyseessä oli turha reissu, sillä hän jäi aika-ajoissa viimeiseksi ja kisaan hän ei teknisten ongelmien vuoksi pystynyt edes starttaamaan. Lopulta tanskalainen sai lähtöpassit McLarenilta syntymäpäivänään, kun brittitalli nosti testikuskikseen GP2-mestaruutta tällä kaudella juhlineen Stoffel Vandoornen.

McLaren-Honda jäi siis toiseksi viimeiseksi autonvalmistajien MM-sarjassa, mikä ei todellakaan ole se sijoitus, josta yhdellä koko sarjan suurimmista resursseista tulisi taistella.

F1:sten pikkutallilla jälleen yksi välikausi

13.12.2015 F1-koosteet

Tästä alkaa Formula ykkösten kooste kaudesta 2015. Ensimmäisenä on vuorossa omistusvaihdoksen talvitauon aikana kokenut pikkutalli, Manor Marussia.

Formula ykkösten häntäpään talli sai uuden omistajan ennen kauden alkua, kun liikemies Stephen Fitzpatrick osti tallin omistukseensa. Samalla Fitzpatrick nimitti Justin Kingin tallin uudeksi puheenjohtajaksi. Tallin oston myötä tallin nimi muuttui Manor Marussiaksi.

Jotain jatkuvuutta tallissa sentään koettiin, kun John Booth ja Graeme Lowdon jatkoivat tiimin pyörittämistä. Tallin kuljettajiksi pestattiin britti Will Stevens sekä Espanjan Roberto Merhi. Manor haki poikkeuslupaa ajaa kaudella 2015 edellisen kauden autolla, mutta Force India käytti vetoomusoikeutensa tätä ehdotusta vastaan. Näin Manor starttasi kauteen kauden 2015 sääntöihin päivitetyllä autolla.

Manor on myös ainoa talli, joka on kolmesta kaudella 2010 aloittaneesta tallista enää kisaamassa, kun HRT meni konkurssiin kauden 2012 päätteeksi ja Caterhamin suljettua ovensa edelliseen kauteen.

Stevens ei pystynyt teknisten ongelmien takia ajamaan kauden kahta ensimmäistä osakilpailua, mutta eipä se auto antanutkaan minkäänlaisia eväitä pistesijoille. Stevensin paras sijoitus tuli omasta kotikisastaan, kun hän oli Iso-Britannian kisassa 13:s.

Merhi oli alkukaudesta hitaampi kuin Stevens, mutta hän peittosi tallikaverinsa neljästi kuudessa ajamassaan loppukauden kisassa. Merhin paras sijoitus oli 12:s Iso-Britannian GP:stä.

Alexander Rossi korvasi Merhin viidessä loppukauden osakilpailussa. Merhi pääsi takaisin rattiin, kun Rossi suoritti GP2-sarjan velvollisuutensa loppuun. Yhdysvaltalainen ajoi Stevensiä ennen ruutulipulle kolmesti. Rossin paras sijoitus syntyi hänen kotikisassaan, kun hän oli Yhdysvaltain GP:ssä 12:s.

Manor ei saavuttanut tällä kaudella siis yhtään MM-pistettä ja jäi koko MM-sarjan viimeiseksi.