Selaat arkistoa kohteelle F1-kisat.

Hamilton vankisti MM-johtoansa Singaporessa

17.9.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton tarttui tiukasti kiinni maailmanmestaruuteen, kun hän ajoi Singaporen GP:n voittoon sunnuntaina. Hamiltonin mestaruusmahdollisuuksille teki hyvää se, että Ferrarin Sebastian Vettelin jäi vasta kolmanneksi.

Hamilton kontrolloi oikeastaan kilpailua lähdöstä ruutulipulle saakka, sillä oikeastaan vain kertaalleen pääsi Red Bullin Max Verstappen lähelle brittiä. Verstappen on pystynyt varsinkin kesätauon jälkeen maksimoimaan hyvin lähtöpaikkansa, kun samalla tallikaveri Daniel Ricciardon vauhti on mystisesti kadonnut kokonaan.

Vettelille toisen sijan maksoi muita aiempi pysähdys, minkä seurauksena hän jäi Force Indian Sergio Perezin hidastamaksi. Ferrarille on sattunut näitä taktisia kömmähdyksiä aika tavalla tällä kaudella ja ne alkavat näin loppukaudesta näkyä pistetaulukossa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Ferrari tarvitsee suurta ihmettä, mikäli he aikovat taistella molemmista mestaruuksista.

Suomalaiset pidättelivät toisiaan

Mercedeksen Valtteri Bottas oli yllättävän vaisu tänäkin viikonloppuna. Bottaksen olisi pitänyt pystyä haastamaan kisan lopussa Vetteliä, jonka renkaat olivat huomattavasti suomalaisen renkaita kuluneemmat. Ferrarin Kimi Räikkösellä vuorostaan olisi ollut enemmän kyytiä, mutta Singaporen radan luonne ei tarjonnut Ferrari-kuskille ohitusmahdollisuuksia. Samalla Bottas nousi kolmantena sarjassa olevaa Räikköstä enää kolmen pisteen päähän.

McLarenin Fernando Alonso hyödynsi vapaan rengasvalinnan, kun hän ajoi upeasti seitsemänneksi. Alonso on viimeksi pystynyt vastaavaan huhtikuussa Bakussa. Ferrarille ensi kaudeksi siirtyvä Charles Leclerc vuorostaan päätti viiden kilpailun mittaisen pisteettömän putkensa, kun monacolainen oli ruutulipulla yhdeksäs.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua, kun vuorossa on Venäjän GP Sotshin moottoriradalta.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton löi Räikkösen Monzan trillerissä

3.9.2018 F1-kisat

Ferrarit olivat ylivoimaisia voittajasuosikkeita kotiyleisönsä edessä, kun Maranellon punaiset valtasivat eturivin Italian GP:hen. Mercedeksen Lewis Hamilton oli kuitenkin toista mieltä, sillä hän hyödynsi haastaja Sebastian Vettelin avauskierroksen pyörähdyksen ennen kuin hallitseva maailmanmestari saalisti vielä Kimi Räikkösen matkalla jälleen yhteen osakilpailuvoittoon Monzan radalla.

Räikkönen teki jälleen kerran kaiken voitavansa eikä voittaminen ainakaan taistelutahdosta jäänyt kiinni, mistä osoituksena upea ohitus ulkokautta Hamiltonista heti turva-auton poistuttua. Mutta Ferrari sortui jälleen perisyntiinsä eli taktiikkavirheeseen. Räikkönen otettiin liian aikaisin renkaidenvaihtoon, vaikka tällä radalla näytti siltä, että niin sanottu undercut eli aikaisempi pysähdys ei vielä avauskierroksella onnistunut. Räikkösen olisi pitänyt pysähtyä vasta Hamiltonin jälkeen, jolloin todennäköisesti renkaat olisivat kestäneet ruutulipulle asti. Harmittaa valtavasti, jos suomalainen ajoi sunnuntaina viimeisen kisansa Monzassa Ferrari-kuskina.

Vettelin hermokontrolli petti jälleen kerran

Historia on Vettelin kannalta toistamassa pahasti itseään, kun Vettel sähläsi Monzassa kuten viime kaudella muun muassa Singaporessa. Vettelillä ei ole varaa tällä hetkellä virheisiin, sillä Ferrarilla on tällä hetkellä jopa nopeampi auto kuin Mercedeksellä. Jos Vettel olisi malttanut mielensä avauskierroksella, niin hän olisi sijoittunut kisassa toiseksi, jolloin piste-ero Hamiltoniin olisi vain 22 pistettä, kun nyt se on jo 30 pojoa.

Vettelin on pakko saada kavennettua piste-eroa jo Singaporessa, sillä Hamilton on koko tämän kauden ajanut huomattavasti saksalaista kypsemmin pisteille. Tällä kaudella Vettel on menettänyt omiin virheisiinsä runsaasti enemmän pisteitä kuin Hamilton.

Verstappen jälleen tuomariston hampaissa

Red Bullin Max Verstappen oli ajamassa näkymätöntä kilpailua kolmantena, kunnes Valtteri Bottas nousi hänen tuntumaansa myöhäisen pysähdyksen ja uusien renkaidensa ansiosta. Bottas siirtyi avausmutkassa radan ulkoreunaa, jonne Verstappen vaihtoi jarrutusalueella ja lähes kiilasi suomalaisen ulos radalta.

Verstappenille tuomittiin tilanteesta viiden sekunnin rangaistus, mikä on liian vähän noin suuresta rikkeestä. Nuorukaisen kitinä rangaistuksesta osoittaa sen, että häneltä puuttuu edelleen itsekriittisyyttä, jota pitäisi olla kuljettajalla, joka ajaa jo neljättä kauttaan kuninkuusluokassa.

Useat kuljettajavaihdokset eivät järkeviä

Useissa tiedotusvälineissä on odoteltu isoja siirtoja kuljettajamarkkinoilla jo kesken kauden. Itse en niihin enää tässä vaiheessa kautta usko, sillä niin moni keskikastin tiimi tarvitsee kipeästi MM-pisteitä, että uuden kuljettajan nostaminen autoon ilman testejä on suorastaan hullua. Lance Stroll todennäköisesti siirtyy vielä tämän kauden aikana miljardööri-isänsä omistamaan Force India-talliin, jolloin Williamsille jäisi toinen ajopaikka täytettäväksi.

Kun Haasin Romain Grosjean hylättiin kuudennelta sijalta sääntöjenvastaisen auton takia Monzassa, niin se avitti Belgian GP-viikonlopun alla uusille omistajille siirtyneen Force Indian pistepussia. Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs. ”Uusi” Force India on kerännyt nyt kahdessa kisassa yhteensä 32 pistettä, jolla he ovat seitsemäntenä merkkimestaruussarjassa. Jos he jatkavat vastaavanlaisella vireellä, niin Haasin 76 pistettä on vielä loppukauden aikana uhattuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Vettel lähestyi MM-kärkeä voitollaan

28.8.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi voittoon sunnuntaisessa Belgian GP:ssä ennen MM-haastajaansa Lewis Hamiltonia. Vettel ajoitti hyökkäyksensä avauskierroksella täydellisesti, minkä ansiosta hän pääsi paalumies Hamiltonista ohi pitkällä Kemmelin suoralla ja ajaen täten kontrolloidusti voittoon.

Lähellä oli, että toisesta rivistä lähteneet Force India-tallin kuljettajat olisivat yllättäneet eturivin kuskit, sillä Esteban Ocon käväisi Kemmelin suoralla hetkellisesti jopa Vettelin rinnalla, mutta joutui taipumaan tallikaveri Sergio Perezin taakse neljänneksi.

Tämän lähemmäs kärkiautojen haastamista eivät Perez ja Ocon yltäneet, mutta loistavat pisteet ”uudelle” tallille, kun Perez oli ruutulipulla viides ja Ocon kuudes. Jos Force India saa rahoituksensa uusien omistajien myötä kuntoon, niin heillä on kaikki mahdollisuudet nousta vielä loppukauden aikana neljänneksi autonvalmistajien sarjassa, sillä he saivat jo yhdessä kisassa kasaan neljäsosan Renault-tallin tämänhetkisestä pistemäärästä.

Halon käyttö pelasti pahimmalta

Avausmutkassa rytisi jälleen kuten Spassa on tapana aina silloin tällöin tapahtua. Takarivistä startannut Renault’n Nico Hülkenberg missasi täydellisestä jarrupaikkansa, minkä seurauksena hän lähetti McLarenin Fernando Alonson yläilmojen kautta suoraan Charles Leclerin Sauberin päälle. McLaren-auton etupyörä osui kovalla vauhdilla Leclercin Sauberin Halo-turvakaareen, joka kärsi mittavia vaurioita kolarissa.

Nyt viimeistään suurimmatkin Halon kritisoijat joutuvat myöntämään turvakaaren olevan tarpeellinen, sillä ilman sitä McLaren-auton etupyörä olisi osunut todennäköisesti supertulokas Leclercin kypärään erittäin vakavin seurauksin. Halo suojasi myös Alonsoa, jonka auto olisi helposti voinut kääntyä jopa ylösalaisin iskun voimasta. Tilanteesta tuomittiin ansaitusti Hülkenbergille 10 lähtöruudun rangaistus ensi viikonloppuna ajettavaan Italian osakilpailuun.

Räikkösen viikonlopulle ikävä päätös

Ferrarin Kimi Räikkönen lähti matkaan vasta kuudentena, kun hänen tiiminsä pilasi suomalaisen viimeisen aikakierroksen lauantain aika-ajoissa. Räikkönen otti avausmutkan varmasti, mutta ei voinut mitään sille, että Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi kiihdytyksessä suoraan päin suomalaista. Tästä seurauksena mittavat vahingot autoon, joista vähäisimpänä puhjennut takarengas.

Ferrari yritti väkisin pitää suomalaista radalla, vaikka tv-kuvista oli hyvin havaittavissa, että tuolla autolla ei pitäisi enää ajaa metriäkään. Räikkösen DRS-siipi oli osittain auki mutkissa, kun suomalainen yritti ajaa niihin nopealla vauhdilla. Pelkästään suurella onnenpotkulla selvittiin vakavasta onnettomuudesta, sillä jos takasiipi olisi pettänyt joko Eau Rougessa tai Blanchimontessa, niin ulosajolla olisi voinut olla katastrofaaliset seuraukset.

Räikkönen on erityisesti tällä kaudella kärsinyt huonosta onnesta ja monesti hänen kisaviikonloppunsa on mennyt piloille ilman suomalaisen omaa syytä. Ferrarillakin on aika tallipäällikkö Arrivabeneä myöden herätä ja keskittyä siihen, mitä suomalaiskuskin auton ympärillä tapahtuu, sillä Belgian viikonloppu oli täynnä amatöörimäisiä virheitä.

Turva-auto oli Bottaksen pelastus

Mercedeksen Valtteri Bottas lähti matkaan 17. ruudusta, sillä hän kärsi tänä viikonloppuna moottoriosien vaihdosta tuomittuja rangaistuksia. Bottas oli monissa haastatteluissa painottanut kärsivällisyyttä avausmutkassa, mutta hän itse sortui siihen La Sourcessa.

Bottas ajoi suoraan Williamsin Sergei Sirotkinin perään, minkä seurauksena hän vahingoitti etusiipeään jo ennen avausmutkaa. Suomalaiskuskin onneksi avausmutkassa rytisi vielä enemmän muiden toimesta, sillä ilman turva-autoa neljän parhaan joukkoon ajaminen ja kolmmaneksi yltäneen Max Verstappenin painostaminen olisi ollut vaikeata.

Selvästi Bottaksen tällä kaudella kokemat vastoinkäymiset ovat alkaneet vaikuttaa hänen ajamiseensa. Unkarin viimeisten kierrosten tapahtumat ja nyt Belgian avausmutkan hölmö kömmähdys ovat kasvattaneet suomalaisen rangaistuspisteet jo neljään, kun 12 pisteestä napsahtaa yhden kisan kilpailukielto.

Mainitaan vielä Toro Rosson Pierre Gaslyn hieno ajo Haas-tallin kuskien perässä yhdeksänneksi. Gasly ja Toro Rosso ovat saaneet tällä kaudella huomattavasti enemmän suorituskykyä irti Hondan voimanlähteestä, kun McLaren sai niistä viimeisen muutaman vuoden aikana.

Marcus Ericsson hyödynsi avausmutkan tapahtumat ja toi Sauberinsa ruutulipulle jälleen kymmenentenä.

F1-kausi jatkuu siis jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Monzan radalla!

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton vankisti pistejohtoaan Hungaroringillä

30.7.2018 F1-kisat

Lewis Hamiltonille ei löytynyt haastajaa, kun Mercedes-kuski ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Unkarin GP:ssä. Hamilton vankisti uransa 67. voitollaan pistejohtonsa jo 24 pisteeseen.

Hamiltonin kuuluu kiittää voitostaan Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottasta, joka pidätteli Ferrareita lähes kisan loppuun asti takanaan. Ensiksi Sebastian Vettel pääsi ulkokautta ohittamaan Bottaksen, joka ajautui mutkassa päin Ferraria. Samassa rytäkässä Kimi Räikkönen pääsi myös Bottaksen ohi, mutta tallimääräys piti suomalaisen Ferrari-tallikaverinsa takanaan kolmantena.

Näin kyseessä oli Räikköselle jo uran 99. palkintosija kuninkuusluokassa. Suomalainen nousi jo kahdeksatta kertaa sekä viidettä kisaa peräkkäin palkintokorokkeelle tällä kaudella. Edellisen kerran vuoden 2007 maailmanmestari on pystynyt vastaavaan juuri mestaruuskaudellaan.

Jos Räikkösellä on vaan haluja jatkaa uraansa vielä ensi kaudella, niin olisi Ferrarilta suorastaan tyhmää olla tekemättä jatkosopimusta kokeneen suomalaiskuskinsa kanssa.

Bottaksella itsetutkistelun paikka

Bottas ei ollut ainoastaan syypää Vettelin kanssa tapahtuneeseen kolariin, mutta myös hetkeä myöhemmin Red Bullin Daniel Ricciardon kanssa nähtyyn kolariin. Molemmissa tilanteissa Mercedes-kuski teki virhearvion, mutta tällä kertaa vain hän itse kärsi niistä.

Bottas putosi lopputuloksissa viidenneksi, joten Mercedeksen ja Ferrarin välinen taisto merkkimestaruudesta kaventui kymmeneen pisteeseen. Kisan jälkeen Mercedes-kuski syytti muita kolareista, mutta tällä kertaa suomalaisella on vakavan itsetutkiskelun paikka. Ehkäpä tässä kisassa näkyi ensimmäistä kertaa se turhautuminen, joka on vastoinkäymisten kautta kasvanut kolminkertaisen GP-voittajan sisälle.

Red Bull-tallille Unkarin kisa oli jälleen kaksijakoinen. Seitsemäntenä startannut Max Verstappen nousi lähdössä viidenneksi, mutta hän ei kauaa saanut nauttia kisasta, sillä hänen autonsa hyytyi radan varteen jo avausstintin aikana. Tämä kirvoitti varsinkin tallipäällikkö Christian Hornerilta jälleen kerran kovia syytöksiä moottorivalmistaja Renault’n suuntaan.

Epäonnistuneen aika-ajon jälkeen vasta 12:ntena startannut Ricciardo menetti sijoituksia startissa, mutta alkoi hiljalleen nousta kohti kärkiviisikkoa. Lopulta Bottaksen kokemat ongelmat nostivat australialaisen hienosti neljänneksi.

Toro Rosson Pierre Gasly piti kisassa yllättäen kuudennen sijansa. Gasly on jättänyt kauden aikana pahasti tallikaveri Brendon Hartleyn varjoonsa, joten ei olisi yllättää, mikäli Hartley saisi lähteä jo ennen kauden päätöstä Toro Rossolta.

McLarenin Fernando Alonso oli jälleen kahdeksas, kun McLaren-tallikaveri Stoffel Vandoorne joutui keskeyttämään Alonson perästä vaihdelaatikkovikaan. Vandoorne on viimeksi yltänyt pisteille Bakussa ja medialähteiden mukaan belgialaisen ajopaikka on jopa vaarassa ennen kesätauon jälkeen ajettavaa kotikisaansa.

F1-sarja jää nyt ansaitulle kesätauolle ja kausi jatkuu Belgian Spassa elokuun viimeisenä viikonloppuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton voittoon Hockenheimin sadekaaoksessa

23.7.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi peräti 14:nnestä lähtöruudusta voittajaksi Hockenheimin radalla sunnuntaisessa Saksan GP:ssä. Voitto oli Hamiltonille tärkeä MM-taistelun kannalta, sillä MM-pistejohtaja Sebastian Vettel ajoi ulos sateen liukastamalla radalla ja joutui keskeyttämään.

Kisan alkupuolella Vettelille ei löytynyt haastajaa, vaan paalumies kontrolloi kärjestä kilpailua. Nelinkertaisen mestarin tallikaveri Kimi Räikkönen pysähtyi ensimmäisenä kärkikuljettajista, minkä ansiosta hän pääsi kärkeen, kun Vettel sekä Mercedeksen Valtteri Bottas pysähtyivät.

Vettel sai tallikaverinsa suhteellisen nopeasti kiinni, mutta hän ei pystynyt ajamaan iskuetäisyydelle likaisen ilman takia. Ferrari-talli tuhlasi tässä useita kierroksia, kunnes Räikköselle annettiin tallimääräys päästää tallikaveri edelleen. Tässä vaiheessa keskijoukoista lähtenyt Hamilton oli jo noussut kolmanneksi, kun hän meni varikolle tekemään kisan ainoan pysähdyksensä.

Kun Hamilton kurvasi ulos varikolta ultrapehmeillä renkaillaan, niin samalla taivas aukesi, mutta sade kasteli ensiksi vain radan kuudennen mutkan. Hallitseva maailmanmestari ajoi lähes kahta sekuntia kovempaa kuin kärkikuskit, joten ero kärkeen kutistui kovaa vauhtia.

Sitten Vettel sortui ajovirheeseen radan viimeisellä sektorilla eikä kisan johtaja päässyt enää hiekoilta takaisin radalle. Saksalaisen ulosajo toi turva-auton radalle, kun Bottas oli juuri noussut Räikkösen ohi. Suomalaiset eivät saaneet nauttia kaksoisjohdostaan kauaa, sillä Bottas kurvasi varikolle, mutta Mercedeksen mekaanikot eivät olleet valmiina renkaittensa kanssa.

Tuomariston linja oli taas kyseenalainen

Hamilton oli tulossa varikolle, mutta hän vaihtoi mieltään, kun näki Räikkösen jatkavan radalla. Hallitseva maailmanmestari oikaisi nurmikon kautta takaisin radalle, vaikka hän oli jo varikkotiellä ja hänen olisi pitänyt ajaa sääntöjenmukaisesti varikon läpi. Tuomaristo ei rankaissut tästä rikkeestä Hamiltonia, vaikka britti myönsikin virheensä. Jälleen kerran upean kisan jälkeen puheet kääntyivät tuomaritoimintaan, sillä he jättävät rankaisematta tai rankaisevat kuljettajia riippuen heidän statuksestaan.

Bottas pääsi vielä uusintalähdössä haastamaan Hamiltonia, mutta Mercedes-talli rauhoitti tilanteen hyvinkin nopeasti tallimääräyksellä. Näin Hamilton juhli maalissa jo uransa 66. voittoa, joka oli samalla tämän kauden neljäs. Bottakselle hieno toinen sija, vaikka se ei varmasti suomalaista lämmitä, sillä voittokin olisi ollut paremmalla tuurilla otettavissa.

Räikkönen jäi lopulta kolmanneksi, mutta voitto olisi ollut otettavissa, jos Ferrari olisi ottanut suomalaisen varikolle heti Hamiltonin perään. Tämä viikonloppu taisi olla jo kuudes kisa Ferrari-kuskille samalla voimayksiköllä, jolla hän ajaa vielä ensi viikonloppuna Unkarissa ennen uuden moottoripäivityksen saamista Belgiassa. Kun huomioidaan voimayksikön vanhuus, niin Räikkösen viimeaikaisia suorituksia voidaan pitää hyvinä.

Tällä hetkellä Räikkönen on neljän kisan mittaisessa palkintokorokeputkessa ensimmäistä kertaa sitten kauden 2009. Uran 98. palkintosija nosti hänet myös Fernando Alonson edelle kaikkien aikojen listauksessa.

Haasin uhkapeli kostautui

Red Bullin Max Verstappen ajoi ruutulipulle neljäntenä, vaikka hän kertaalleen kävi yrittämässä välikelin renkailla ajamista, mutta tämä kokeilu ei maksanut hollantilaiselle sijoituksia. Takarivistä startannut Red Bull-tallikaveri Daniel Ricciardo joutui jälleen keskeyttämään teknisen vian takia.

Yhdysvaltalaistiimi Haasilla oli molemmat autot hyvillä pistesijoilla, kunnes sade alkoi, jolloin molemmat yrittivät ajaa välikelin renkailla. Se kuitenkin kostautui ja vain Romain Grosjean ylsi pisteille kuudenneksi.

Renault’n Nico Hülkenbergille kyseessä oli yksi kauden parhaimmista ajoista, mistä tuloksena viides sija. Konkurssin partaalla olevalle Force Indialle pisteitä ropisi myös mukavasti, kun Sergio Perez oli seitsemäs ja Esteban Ocon kahdeksas.

Supertulokas Charles Leclerc sortui yliyrittämiseen, kun vuorostaan Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson pysyi rauhallisena ja oli ruutulipulla yhdeksäs. Toro Rosson Brendon Hartley otti uransa toiset MM-pisteet 10. sijallaan.

F1-sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Unkarin Hungaroringin radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel hiljensi brittiyleisön Silverstonessa

9.7.2018 F1-kisat

Paalumies Lewis Hamiltonin haaveet ennätyksellisestä kuudennesta Britannian GP:n voitosta näyttivät kariutuneen, kun Kimi Räikkönen pyöräytti hänet ympäri avausmutkan jälkeen. Hamilton nousi joukon hänniltä näyttävällä tyylillä toiseksi, mutta hänen mestaruushaastajansa Sebastian Vettel hyödynsi muiden virheet erinomaisella suorituksellaan.

Eturivistä startannut Vettel nousi upealla startilla kärkeen jo ennen avausmutkaa. Hamiltonin starttia kuvaa hyvin se, että jopa neljäntenä startannut Mercedes-tallitoveri Valtteri Bottas nousi avausmutkassa britin ohi.

Räikkönen jäi hieman pussiin radan ulkoreunaan, mutta hän lähti rohkeasti haastamaan Hamiltonia radan kolmosmutkaan. Ferrari-kuski lukitsi eturenkaansa jarrutuksessa, minkä seurauksena hän ajautui päin kotiyleisön suosikkia.

Osumasta tuomittiin Räikköselle peräti 10 sekunnin aikasakko, vaikka kontakti oli kevyempi kuin Vettelin ja Bottaksen kolarissa kaksi viikkoa sitten, mistä saksalaiselle tuomittiin vain viiden sekunnin aikasakko. Aikarangaistusta taisi suurentaa se fakta, että suomalainen osui kotiyleisön suosikkiin, mutta sääntöjen pitäisi olla samanlaiset kaikille eikä kohteen pitäisi määritellä rangaistuksen vakavuutta.

Turva-auto muutti kisan luonteen

Sauberin Marcus Ericsson menetti kovassa vauhdissa autonsa hallinnan, kun hänen autonsa takasiipi jäi avausmutkan DRS-alueella täysin auki. Ericsson selvisi rajun näköisestä ulosajosta ilman vammoja. Sveitsiläistiimille Britannian GP oli synkkä, sillä supertulokas Charles Leclercin pisteputki päättyi rengasmutterin rikkoutumiseen.

Ericssonin ulosajo toi siis turva-auton radalle, jolloin kaikki Mercedes-kuskeja lukuun ottamatta teki varikkopysähdyksensä. Näin ollen Bottas nousi kärkeen ennen Vetteliä, Hamiltonia, Max Verstappenia, Räikköstä ja Daniel Ricciardoa.

Bottas otti suorastaan loistavan uusintalähdön, mutta se valui hukkaan, kun Haasin Romain Grosjean ja Renault’n Carlos Sainz osuivat toisiinsa. Mercedeksen suomalaiskuski onnistui toistamiseen uusintalähdössä, mutta muutamaa kierrosta myöhemmin Vettel pääsi Bottaksen ohi uusien renkaittensa ansiosta.

Hetkeä myöhemmin sekä tallitoveri Hamilton että Räikkönen nousivat Bottaksen ohi. Onneksi suomalainen onnistui kuitenkin pitämään Ricciardon lopussa takanaan ja näki ruutulipun neljäntenä. Jälleen kerran toinen Red Bulleista hyytyi radan varteen, kun tällä kertaa Verstappenin menopeliin iski vaihdelaatikkovika vain muutama kierros ennen ruutulippua. Renault’n Nico Hülkenberg nousi näin ollen lopputuloksissa kuudenneksi.

Räikkösen kannalta avauskierroksen virhe oli harmittava, sillä hänen Ferrarinsa oli viritetty äärimmilleen itse kisassa. Omasta mielestäni Ferrarin suomalaiskuski olisi helposti voinut olla toinen ilman tuota avauskierroksen virhettä, sillä hänen autonsa näytti olevan kiihdytyksissä ja suoravauhdissa ainakin Mercedeksiä nopeampi.

F1-sarja pitää nyt kolmen perättäisen kisaviikonlopun jälkeen pienen tauon ja radalle palataan kahden viikon kuluttua Saksan Hockenheimissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

 

Verstappen voittoon värikkäässä Itävallan GP:ssä

3.7.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen villitsi paikan päälle saapuneita kannattajiaan, kun hän ajoi erittäin tapahtumarikkaan Itävallan GP:n voittoon sunnuntaina. ”Mad Maxille” voitto oli monivivahteisen kauden ensimmäinen.

Vielä ennen starttia näytti Red Bullin kotivoitto erittäin epätodennäköiseltä, sillä harjoituksissa he eivät pystyneet vastaamaan Mercedesten ja Ferrarien vauhtiin. Ja vielä kisan avauskierroksilla näytti vahvasti siltä, että edes palkintosija voi olla Red Bullille tiukassa. Sitten kaikki, mikä vain voi mennä Mercedeksen kannalta pieleen, tapahtui.

Paalumies Valtteri Bottas oli pudonnut alussa peräti neljänneksi, mutta pystyi takasuoralla imuapua hyödyntäen nostamaan itsensä väkisin toiseksi. Mutta tämä ilo oli lyhytaikaista, sillä kymmenisen kierrosta myöhemmin Bottas joutui pysähtymään radan varteen vaihdelaatikkovian vuoksi. Tästä minulle tuli vahvat muistikuvat mieleen vuosituhannen alusta, kun Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen kärsivät jatkuvasti McLaren-Mercedeksen teknisistä ongelmista.

Bottaksen keskeytys toi virtuaalisen turva-auton, jonka aikana suurin osa kuljettajista pysähtyi mukaan lukien molemmat Red Bullit ja Ferrarit. Mercedeksen Lewis Hamilton ei voinut enää tulla varikolle, sillä hän olisi pudonnut kauas kärjestä, joten hän joutui sinnittelemään radalla kuluneilla renkailla. Lopulta Mercedeksen oli pakko reagoida ja ottaa Hamilton sisään, mikä pudotti hallitsevan maailmanmestarin neljänneksi.

Räikkösen kiri ei aivan riittänyt voittoon

Molemmat Ferrari-kuljettajat olivat vaikeuksissa renkaidensa kanssa stinttien alussa. Kun Räikkönen sai renkaisiinsa pitoa, niin hän lähti jahtaamaan toisena ollutta Daniel Ricciardolla, jonka takarenkaat alkoivat pahasti rakkuloida. Lopulta Räikkönen nousi Ricciardon ohi toiseksi ja lähti jahtaamaan Verstappenia. Samalla myös Sebastian Vettel nousi Hamiltonin edelle kolmanneksi, kun Ricciardo joutui pysähtymään. Samoin teki Hamilton muutamaa kierrosta myöhemmin.

Hetkeä myöhemmin Ricciardo joutui pysähtymään radan varteen teknisen vian takia, jolloin Red Bullin varikkomuurilla huolestuttiin kärkimies Verstappenin autosta. Mercedeksen painajaismaisen kisan täydensi Hamilton keskeytys, kun hallitseva maailmanmestari joutui pysähtymään radan varteen bensapaineiden kadottua. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten Italian GP:n vuonna 1955, kun kaksi hopeanuolta on joutunut keskeyttämään teknisen vian vuoksi.

Räikkönen ja Vettel lähtivät siis jahtaamaan kärkeä, mutta Ferrarin varikkomuurilla otettiin ehkä liiankin varman päälle eikä kuljettajia päästetty ajamaan kovaa kuin vasta liian myöhään. Räikkönen myönsikin kisan jälkeen, että he varmistelivat liian paljon renkaitaan kisan lopussa. Verstappen ei kärsinyt samoista rengasongelmista kuin tallikaveri Ricciardo, sillä ”Mad Max” säästeli renkaitaan radan kahdessa viimeisessä mutkassa. Ricciardo ei pystynyt varmistelemaan niissä mutkissa, sillä hän taisteli muita vastaan läpi koko kisan.

Ferrari nousi tämän tuloksen myötä takaisin autonvalmistajien MM-kärkeen. Myös Vettel käänsi Hamiltonin 14 pisteen johtoaseman pisteellä edukseen. Räikkönen nousi MM-pisteissä kolmanneksi, kun vuorostaan Bottas putosi kuudenneksi. Suomalaiskuskit ovat nyt kolmen kärkitallin kuskeista ainoat, jotka eivät ole vielä pystyneet tällä kaudella voittamaan kilpailua. Toivottavasti toinen heistä voittaa Englannin Silverstonessa ensi viikonloppuna.

Amerikkalaistiimille iso pistepäivä

Yhdysvaltalainen Haas-talli oli yksi kisan suurimmista onnistujista. Romain Grosjean oli peräti neljäs ja tallikaveri Kevin Magnussen viides. Grosjeanille pisteet olivat vasta tämän kauden ensimmäiset. Talousvaikeuksista kärsivä Force India-talli sai myös tärkeitä pisteitä, kun Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs.

McLarenin Fernando Alonso teki uskomattoman nousun varikkosuoralta aina kahdeksanneksi asti. Sauberkin sai pitkästä aikaa molemmat autonsa pisteille, kun supertulokas Charles Leclerc oli yhdeksäs ja Marcus Ericsson kymmenes. Leclerc ajoi pisteille jo viidettä kertaa viimeisestä kuudesta kisasta. Viimeksi Sauberilla vastaavaan on yltänyt Kamui Kobayashi kaudella 2011.

F1-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla Isossa-Britanniassa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton voittoon Ranskassa, kilpakumppanit törmäilivät lähdössä

25.6.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon, kun F1-sarja palasi Ranskaan 10 vuoden tauon jälkeen. Hamiltonin urakkaa helpotti tuntuvasti se, että hänen tallikaverinsa Valtteri Bottas joutui kolariin Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa avausmutkassa. Hamilton on nyt voittanut 26 eri radalla, 23 maassa, mikä on samalla uusi ennätys kuninkuusluokassa.

Vettel sai ultrapehmeillä renkaillaan loistavan lähdön, mutta ei pystynyt hyödyntämään sitä, sillä Hamilton piti tiukasti sisälinjan ja Bottas vuorostaan ulkolinjan avausmutkaan kiihdytettäessä. Ferrari-kuski ei hiljentänyt riittävästi mutkassa, joten hän ajautui päin Bottasta. Molemmat kuskit joutuivat tulemaan varikolle korjaamaan vahinkojaan, joten he putosivat joukon hännille. Avausmutkissa nähtiin lukuisia osumia, joista hurjimpana ranskalaiskuskien Pierre Gaslyn ja Esteban Oconin yhteentörmäys, joka toi turva-auton radalle.

Avausmutkan kolarista ei voinut syyttää Bottasta, sillä hän jätti riittävästi tilaa Vettelille, joka siitä huolimatta ajautui päin suomalaista. Tuomaristo totesikin Ferrari-kuskin syylliseksi, mutta lätkäisi hänelle suorastaan naurettavan viiden sekunnin aikarangaistuksen. Kun vihdoinkin päästiin ajamaan, niin oli päivänselvää, että Mercedes-auto oli kärsinyt huomattavasti enemmän vahinkoa Ferrariin verrattuna. Jos Vettelille olisi annettu se 20 sekunnin rangaistus tai varikon läpiajorangaistus, niin hän olisi pudonnut viidenneltä sijalta Bottaksen taakse seitsemänneksi. F1-tuomaristo oli jälleen kujalla eikä tämä ollut edes kisan ainoa virhe heidän osaltaan.

Räikköseltä kauden paras suoritus

Kuudentena startannut Ferrarin Kimi Räikkönen oli yksi kuskeista, joka sai kärsiä tuomariston lukutaidottomuudesta. Räikkönen haastoi edestä startanneen Max Verstappenin tiukasti lähdössä, kunnes Bottas ja Vettel osuivat toisiinsa. Verstappen teki samalla hetkellä jarrutusvirheen, mutta ei kärsinyt siitä, sillä hän oikaisi koko mutkan eli hän hyötyi ajovirheestään. Samoin teki myös Haasin Kevin Magnussen, joka nousi Räikkösen takaa peräti viidenneksi. Räikkönen jäi seitsemänneksi, kun Charles Leclerc ohitti hänet sääntöjenmukaisesti rataviivojen sisäpuolella.

Uusintalähdön jälkeen Räikkönen pääsi nopeasti Leclercin, Magnussenin ja Carlos Sainzin ohi. Ferrari odotti sadetta, mutta kun se ei saapunut, niin Räikkönen pysähtyi ultrapehmeillä aivan viimeisten joukossa. Tästä alkoi raivoisa takaa-ajo superpehmeillä renkailla, jonka ensimmäiseksi uhriksi joutui oma tallikaveri. Mielestäni Vettel piti aivan turhaan suomalaista takanaan, sillä Räikkönen menetti kallista aikaa, vaikka hän oli yli kaksi sekuntia tallikaveriaan nopeampi. Lopulta Lance Stroll hidasti radan viimeisellä sektorilla Daniel Ricciardoa sen verran, että Räikkönen pääsi Mistralin suoralla helposti ohi Red Bull-kuskista.

Näin Räikköselle kolmas sija ja uran 95:s palkintosijoitus. Samalla kisat, joissa molemmat Ferrari-kuskit ovat ajaneet ruutulipulle, on tasan 3-3.  Suomalaiskuski on vaan kärsinyt epäonnesta ja muiden virheistä huomattavasti enemmän kuin tallikaverinsa. Toivottavasti tästä kääntyi kauden suuntaus ylöspäin.

Renault-talli sai kotikisassaan molemmat autonsa pisteille, kun Sainz oli kahdeksas ja Nico Hülkenberg yhdeksäs. Sainzin autosta katosivat moottoritehot viimeisillä kierroksilla, mutta Strollin ulosajon seurauksena nähtiin virtuaalinen turva-auto, joka pelasti espanjalaiselle neljä pistettä. Magnussenkin pääsi jälleen pisteille, sillä hän pystyi VSC:n ansiosta pitämään Bottaksen etäällä lopussa.

Supertulokas Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän ajoi jälleen pisteille. Monacolainen otti viimeisen pisteen Romain Grosjeanin nenän edestä eikä ranskalainen päässyt avaamaan pistetiliään vieläkään.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Itävallan Red Bull Ringillä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel ylivoimaiseen voittoon Kanadassa

13.6.2018 F1-kisat

Ferrarin moottoripäivitys tuotti heti tulosta, kun Sebastian Vettel ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa Kanadan GP:ssä. Vettelin ylivoimaa kuvastaa hyvin se, että hän ajoi paalulle ja johti kisaa aina lähdöstä maaliin saakka.

Vettelille voitto oli jo uran 50:s sekä samalla toinen Montrealin katuradalla. Ferrarin saksalaiskuski nousi voittonsa ansiosta myös MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten Kiinan osakilpailun.

Mercedeksen Valtteri Bottas piti paikkansa lähdössä, vaikka Red Bullin Max Verstappen antoikin avausmutkissa kovasti painetta suomalaisen niskaan. Tämän jälkeen Bottas yritti pysyä Vettelin kannassa kiinni niin raivoisasti, että hänen autostaan melkein loppui bensa ennen ruutulippua, mutta suomalainen sai pidettyä toisen sijansa vain 0,1 sekunnin erolla.

Red Bull-talli avasi varikkopelin kärjen osalta, kun he ottivat Daniel Ricciardon varikolle ensimmäisenä. Edessä ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pysähtyi kierrosta myöhemmin, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille samalla neljännen sijan. Samalla Hamilton menetti MM-johtonsa pisteen erolla Vetteliin.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika tekemätön paikka. Räikkönen menetti paikkansa Ricciardolle startissa, kun Red Bull-kuski pystyi jarruttamaan myöhempään pehmeämmillä renkailla. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti oli ajoittain hyvää, mutta tämänvuotisilla säännöillä ohittaminen oli Kanadassakin erittäin vaikeata. Näin suomalaisen aika-ajovirhe kävi todella kalliiksi eikä toivottavasti vastaavaa nähdä juhannuksena Ranskassa.

Leclerc jälleen pisteille

Charles Leclerc nousi 13:nnesta lähtöruudusta jälleen pisteille. Leclerc taisteli Sauberilla pitkään viimeisestä pistesijasta McLarenin Fernando Alonson kanssa, kunnes McLaren-kuski joutui keskeyttämään varikolle. Edellisen kerran Sauber-kuski on ajanut pisteille vähintään kolmessa osakilpailussa kauden aikana vuonna 2015.

Renault-tallille Kanadan GP oli myös hyvä pistepäivä, kun Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Ranskalaistiimi paransi samalla asemiaan neljännellä sijallaan merkkimestaruuspisteissä. Yhdeksänneksi ajoi Force Indian Esteban Ocon, kun tallikaveri Sergio Perez menetti useita sijoituksia osuessaan yhteen Sainzin kanssa uusintalähdössä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena, kun F1-sarja palaa 10 vuoden tauon jälkeen Ranskan maaperälle. Ranskan GP:n isännäksi valittiin Paul Ricardin rata, jolla ei ole ajettu MM-osakilpailua sitten kauden 1990.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tlanne

Ricciardo vaikeuksien kautta voittoon Monacossa

29.5.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Monacon GP:ssä. Ricciardon voitto ei tullut kuitenkaan helpolla, sillä hän kärsi läpi kisan moottoriongelmista, jotka Red Bull-kuski selvitti ainoastaan päättäväisyytensä avulla. Australialainen sai vihdoinkin kuitattua kaksivuotisen piinansa, kun hän tuolloin menetti varmalta näyttäneen voittonsa epäonniseen varikkopysähdykseen.

Monaco osoitti jälleen sen karun tosiasian, että ohittaminen on erittäin vaikeata nykyautoilla, vaikka olisi useamman sekunninkin edessä ajavaa nopeampi. Kun tähän lisätään Pirellin renkaat, joilla pystyy ajamaan aivan naurettavan määrän kierroksia, niin ei ole ihme, jos ohituksia ei tapahdu. Täytyy toivoa, että jo ensi kaudeksi yksinkertaistettu aerodynamiikka loisi enemmän ohituspaikkoja tai muuten Monacon rataa täytyy jollakin tavalla muuttaa.

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ajoi ruutulipulle toisena ja kolmantena lähtenyt Mercedeksen Lewis Hamilton piti paikkansa. Kummallakaan ei ollut mahdollisuuksia parantaa sijoituksiaan johtuen radan luonteesta. Vettelille lohtua toi se, että hän sai kavennettua Hamiltonin MM-johdon 14 pisteeseen.

Suomalaiset ensimmäistä kertaa podiumin ulkopuolelle

Suomalaisia ei nähty ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkintokorokkeella, kun Ferrarin Kimi Räikkönen oli neljäs ja Mercedeksen Valtteri Bottas jäi viidenneksi. Räikkösen kohdalla voidaan harmitella sitä, että talli ei reagoinut riittävän aikaisin Hamiltonin pysähdykseen, joten se maksoi suomalaiselle mahdollisuuden taistella palkintosijasta. Bottas oli kärkiviisikosta liikkeellä kisan puolenvälin jälkeen parhaimmilla renkailla, mutta se taktiikka ei toiminut, sillä Monacossa on erittäin vaikea antaa todellista painetta edessä olevan niskaan. Näin suomalaisten katseet kääntyvät Kanadaan hyvinkin nopeasti.

Force Indian Esteban Ocon piti kuudennen sijansa ennen yhtä uransa parasta kisaa ajanutta Toro Rosson Pierre Gaslya. Tämän kaksikon perässä ruutulipun ylittivät Renault’n Nico Hülkenberg sekä takarivistä startannut Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-kuski pystyi muutamaan näyttävään ohitukseen kisan aikana, mutta se ei riittänyt tuon korkeammalle tällä kertaa. Verstappen varmasti miettii vielä pitkään, että minkälainen viikonloppu tästä olisi voinut hänelle tulla ilman lauantaiaamun ulosajoa. Viimeinen pistesija meni ”Hulkin” tallikaverille Carlos Sainzille.

Kotiyleisö sai pitkästä aikaa nähdä oman suojattinsa ruhtinaskunnan kaduilla GP-kisassa, mutta Charles Leclercin kisa päättyi rajuun törmäykseen Toro Rosson Brendon Hartleyn kanssa, kun monacolaisen autosta katosivat jarrut tunnelin jälkeisessä shikaanissa. Onneksi loukkaantumisilta säästyttiin tällä kertaa.

Williamsille kisa oli myös synkkä, sillä Lance Stroll rikkoi kahteen otteeseen etusiipensä ja Sergei Sirotkinin kisan pilasi 10 sekunnin varikkorangaistus, joka johtui Williams-mekaanikkojen sekoilusta lähtöruudukossa. Haas ei saanut kuin muiden epäonnella nostettua sijoitustaan kisassa, joten heille jäi paljon käyttämätöntä potentiaalia Montrealiin.

McLarenin Fernando Alonso ei päässyt ruutulipulle asti, joten hänen tililleen kirjattiin samalla ensimmäinen keskeytys sekä pisteetön osakilpailu tällä kaudella.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä ajettavalla Kanadan GP:llä, kun F1-autot saapuvat Montrealin kupeessa sijaitsevalle Gilles Villeneuve Circuitille.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 6/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne