Selaat arkistoa kohteelle F1-kisat.

Vettel rynnisti voittoon Brasiliassa

13.11.2017 F1-kisat

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ratkaisi Brasilian GP:n voiton jo avausmutkassa, kun hän rynnisti ohi paalulta startanneen Mercedeksen Valtteri Bottaksen. Vettelille voitto oli uran 47:s sekä tämän kauden viides.

Voitto siis ratkesi jo kisan avausmutkassa, kun Vettel pääsi paremman lähtökiihdytyksen turvin kärkipaikalle. Tämän jälkeen saksalainen piti etumatkansa Bottakseen aina 71 kierroksisen kisapituuden loppuun asti.

Vettelille voitto oli ensimmäinen sitten heinäkuisen Unkarin GP:n. Voittonsa myötä Vettel on tosi lähellä MM-hopeata, sillä Bottas on nyt 22 pistettä perässä saksalaista ennen kauden päätöskisaa.

Räikkönen piti Hamiltonin takanaan

Lauantain aika-ajoissa kolaroinut Mercedeksen Lewis Hamilton lähti kisaan muiden perään varikolta, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan lukuisia uusia osia ulosajon jäljiltä. Hamilton lähti matkaan kärkikymmeniköstä poiketen pehmeillä renkailla. Avauskierroksella tapahtui kaksi kolaria, joiden seurauksena turva-auto kutsuttiin radalle, mikä auttoi Mercedes-kuskia, sillä hän sai ajettua letkan kiinni eikä hän joutunut itse ajamaan sitä kiinni kuten viimeksi Meksikossa.

Hamilton ohitti helposti edessä olleita autoja, kunnes hän oli noussut jo neljänneksi. Mercedes-kuski oli juuri tuoreilla superpehmeillä renkaillaan ohittanut Red Bullin Max Verstappenin, kun britti siirtyi jahtaamaan Ferrarin Kimi Räikköstä.

Räikkönen oli kokenut ohittamisen erittäin vaikeaksi, joten hän oli hieman jättäytynyt kärkikaksikosta, jotta hän pystyisi säästämään renkaitansa. Siinä vaiheessa, kun Hamilton sai suomalaisen kiinni, niin hänen superpehmeät renkaansa eivät enää olleet parhaassa terässä. Näin ollen Räikkönen piti lähtöpaikkansa. Brittikuskilta kuitenkin loistava nousu viimeiseltä sijalta neljänneksi, vaikka turva-auto, ensimmäisen kierroksen kolarit sekä uudemmat komponentit auttoivatkin häntä todella paljon.

Räikköselle kyseessä oli ensimmäinen kolmen kisan palkintokorokeputki sitten kauden 2013, kun suomalainen ajoi vielä Lotus-tallissa. Edellisen kerran Räikkönen on Ferrarin ratissa pystynyt vastaavaan oli kaudella 2009.

Red Bullin Daniel Ricciardo nousi 14:nnestä lähtöruudusta lopulta kuudenneksi. Ricciardo oli mukana avausmutkien kolarissa yhdessä Haasin Kevin Magnussenin sekä McLarenin Stoffel Vandoornen kanssa. Ricciardo selvisi rytäkästä ilman isoja vaurioita, mutta renkaanvaihto pudotti hänet alussa koko joukon perälle.

Massa jätti jäähyväiset kotiyleisölleen

Williamsin Felipe Massa ajoi huomattavasti paremman kisan kuin vuosi sitten edellisissä jäähyväisissään. Massa oli sunnuntain kisassa seitsemäs, kun hän taisteli läpi kisan McLarenin Fernando Alonson kanssa. Williams-konkarille kyseessä oli uran viimeinen kisa kotiyleisönsä edessä, sillä hän lopettaa F1-uransa kahden viikon kuluttua ajettavassa päätöskisassa.

Alonso ajoi todella hyvin alitehoisella Honda-moottorillaan, kun espanjalainen oli ruutulipulla kahdeksas, vaikka Force Indian Sergio Perez oli vielä ruutulipulle tultaessa lähellä nousta ohi. Renault-tallissa nähtiin tasainen vääntö, kun Nico Hülkenberg oli kymmenes ja Carlos Sainz 11:s. Varmasti ensi kaudella ei tule Hülkenbergille helppoa Sainzin kanssa, kun Red Bull-suojatti on saanut kunnon talvitestit alleen.

Onko turvallista ajaa Interlagosissa?

Täytyy vielä ottaa kantaa viikonloppuna tapahtuneisiin hyökkäyksiin, joista viimeisin tapahtui sunnuntai-iltana rengasvalmistaja Pirellin työntekijöihin.

Tälläisiä asioita ei saisi tapahtua, sillä FIA:n tehtävänä on varmistaa yhdessä kisapaikkakunnan kanssa, että turvallisuus on kohdallaan. Vastaavanlaisia hyökkäyksiä tapahtui ja on tapahtunut Interlagosissa jo useita vuosia, eivätkä ne tule loppumaan, valitettavasti.

Jos kuljettajien, toimitsijoiden, katsojien jne. turvallisuutta ei pystytä takaamaan, niin mielestäni Interlagosissa ei pitäisi ajaa. Toivottavasti turvallisuus saadaan ensi kaudesta lähtien paremmalle tasolle, sillä ratana ja katsojien fanaattisuuden takia, Interlagos on yksi parhaimmista kisoista F1-kalenterissa.

F1-kausi päättyy kahden viikon kuluttua ajettavaan Abu Dhabin GP:hen.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-loppupistetilanne 19/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Verstappen voittoon, Hamilton mestariksi Meksikossa

30.10.2017 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen ajoi eturivistä ylivoimaiseen voittoon Meksikon GP:ssä sunnuntaina. Kun Ferrarin Sebastian Vettel jäi vasta neljänneksi, niin Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti maailmanmestaruuden jo Meksikossa.

Verstappen haastoi röyhkeästi ulkokautta paalulta lähteneen Vettelin avausmutkassa, jossa Ferrari-kuski rikkoi hieman etusiipeään Red Bullin perään. Kun Hamilton nousi Vettelin rinnalle, niin saksalainen osui britin takarenkaaseen. Tämä aiheutti MM-johtajalle rengasrikon, joka pudotti hänet viimeiseksi. Rikkoutunut siipi häiritsi Vettelin ajoa sen verran paljon, että hän joutui myös pysähtymään renkaanvaihtoon.

Toisesta rivistä lähtenyt Mercedeksen Valtteri Bottas nousi mestaruuskaksikon törmäilyjen ansiosta toiseksi. Bottas ei kuitenkaan pystynyt haastamaan Verstappenia, joka ajoi helppoon voittoon. Mercedeksen suomalaiskuski nousi toisen sijansa myötä palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten syyskuisen Singaporen GP:n.

Verstappen voitti jo kolmatta kertaa seuraavan kilpailun sen jälkeen, kun Red Bull-kuskiohjelmaan kuulunut Daniil Kvjat oli siirretty sivuun tehtävistään.

Vettelin upea nousu ei aivan riittänyt

Vettel teki paremman nousun kuin Hamilton takajoukoista. Hamilton keskittyi enemmän Vettelin syyttelyyn kuin ajamiseen. Ferrari-kuski teki upean nousun aina neljänneksi asti, kunnes edessä ollut tallikaveri Kimi Räikkönen oli jo karannut liian kauas saksalaiselta. Näin ollen Räikkönen ajoi toisena viikonloppuna peräkkäin kolmanneksi. Samalla se oli suomalaiselle jo peräti 90. palkintosija F1-uralla.

Hamilton tuli ruutulipulle yhdeksäntenä ja varmisti samalla jo uransa neljännen maailmanmestaruuden. Viimeksi Hamilton on jäänyt kierroksella kärjestä vuoden 2013 Espanjan GP:ssä. Vuorostaan edellisen kerran, kun maailmanmestari on jäänyt mestaruuden ratkaisseessa kisassa yli kierroksen kärjestä tapahtui James Huntin toimesta Japanin Fujissa 24.10.1976 eli lähes päivälleen 41 vuotta sitten.

Loppukaudesta jännitetään, että kuinka käy taistelussa MM-hopeasta, sillä Vettelin etumatka Bottakseen kaventui 15 pisteeseen. Kun Daniel Ricciardo joutui teknisten ongelmien takia keskeyttämään jo kisan alussa, niin Red Bull-kuski johtaa enää 14 pisteellä Räikköstä taistelussa neljännestä sijasta.

Ocon ja Stroll vahvoja tallikavereihinsa verrattuna

Force Indian Esteban Ocon jatkoi vahvoja otteitaan, kun hän ajoi viidenneksi. Ocon on vahvasti saavuttanut tallikaveriaan Sergio Pereziä MM-pisteissä, sillä ero on kaventunut enää yhdeksään pisteeseen tallikaverusten välillä. Perez ajoi kotikisassaan seitsemänneksi.

Williamsin Lance Stroll ajoi muutaman kisan hiljaiselon jälkeen loistavasti kuudenneksi. Samaa ei voi sanoa tallikaveri Felipe Massasta, joka on ollut aika vaisu kauden jälkimmäisellä puolella. Massa jäi Meksikossa vasta 11:nneksi.

Haasin Romain Grosjean sekä Kevin Magnussen jäivät aika-ajojen avausosioon lauantaina, mutta Magnussen ajoi erittäin hyvän kisan sunnuntaina. Magnussen näki ruutulipun kahdeksantena, kun tallikaveri Grosjean jäi vasta 15:nneksi.

Myös Fernando Alonso teki upean nousun 18. lähtöruudusta MM-pisteille. Alonso toi McLaren-Hondansa ruutulipulle kymmenentenä. Tallikaveri Stoffel Vandoorne nousi takarivistä 12:nneksi. Ollaanko McLaren-tallissa huolestuneita siitä, että heidän ensikautinen moottorivalmistaja Renault koki peräti neljä moottoririkkoa sunnuntaina.

MM-sarja jatkuu kahden viikon päästä Brasilian Interlagosin radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 18/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamiltonin voitto aloitti Mercedeksen juhlat

23.10.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon sunnuntaina ajetussa Yhdysvaltain GP:ssä. Mercedes varmisti jo Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Paalulta startannut Hamilton menetti lähdössä kärkipaikkansa, kun eturivistä lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel nousi britin ohi. Vettel pystyi pitämään kiinni kärkipaikastaan ainoastaan 6. kierrokselle asti, jolloin Hamilton otti takasuoralla helposti kärkipaikan itselleen takaisin. Tämän jälkeen Hamilton ajoi muilta karkuun ja voittoon.

Hamiltonille voitto oli jo uran 62., kauden yhdeksäs sekä kuudes Yhdysvaltain GP:ssä, minkä avulla hänestä tulee kaikkien aikojen eniten voittaneeksi kuljettajaksi Yhdysvaltain maanperällä. Mercedes varmisti Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden eli saksalaisvalmistaja on vienyt kaikki merkkimestaruudet hybridiaikakaudella.

Hamiltonin vahvasta vireestä kertoo se, että viimeisestä kuudesta kisasta britti on napannut viisi voittoa ja yhden kakkossijan. Kun Vettel ajoi lopulta kisassa toiseksi, niin kaksikon ero kasvoi jo 66 pisteeseen. 75 pistettä on enää jaossa, joten Hamiltonille riittää viides sija Meksikosta mestaruuden varmistamiseen, vaikka Vettel voittaisi. Tilanne näyttää siis Vettelin kannalta erittäin vaikealta.

Verstappenin ja Räikkösen tilanne puhutti kisan jälkeen

Ferrarin Kimi Räikkönen taisteli yhdessä Vettelin, Mercedeksen Valtteri Bottaksen sekä Red Bullin Daniel Ricciardon ja Max Verstappenin kanssa palkintosijoista. Ricciardo oli matkalla palkintokorokkeelle, kunnes hänen autostaan katosivat tehot kisan alkupuoliskolla.

17:nnestä lähtöruudusta matkaan lähtenyt Verstappen nousi muista poikkeavalla taktiikalla mukaan palkintotaisteluun, mikä pakotti myös Vettelin muuttamaan taktiikkaansa. Tämä jätti suomalaiset taistelemaan palkintosijasta, kun Vettel ja Verstappen hiljalleen lähestyivät uusilla renkailla suomalaiskaksikkoa. Räikkönen oli pitkään maanmiehensä perässä, mutta käytti oikeastaan ensimmäisen todellisen ohituspaikkansa hyödykseen.

Räikkönen ei kuitenkaan pystynyt ajamaan karkuun muilta, sillä hän joutui säästämään runsaasti bensaa kisan loppuvaiheilla. Vettel sekä Verstappen pääsivät molemmat ohi Bottaksesta, joka tuli tämän jälkeen vaihtamaan renkaat, jotta viimeisillä kierroksilla ei tapahtuisi rengasrikkoa. Räikkönen päästi Vettelin toiseksi tallimääräyksellä.

Verstappen sai Räikkösen kiinni viimeisellä kierroksella osittain Vettelin ansiosta. Tämän ansiosta Verstappen pääsi viimeisissä mutkissa ohi Räikkösestä, mutta hän ohitti suomalaisen kaikki pyörät valkoisten viivojen ulkopuolella, minkä tuomaristo totesi laittomaksi. Näin Verstappen putosi aikasakon myötä neljänneksi ja Räikkönen nousi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten heinäkuun lopulla ajetun Unkarin GP:n.

Verstappen ei ymmärtänyt rangaistustaan, vaikka se on selvästi säännöissä määritelty. Jos saat etua radan viivojen ulkopuolelta, niin siitä seuraa rangaistus. Verstappen kuitenkin esitti validin pointin siitä, että rataviivojen ylityksiä varsinkin aika-ajoissa pitäisi seurata tarkemmin. Ennen radat olivat siitä parempia, että niissä oli joko seinä, nurmikko tai hiekkaeste estämässä kuljettajia ajamasta radan ulkopuolella. Toivottavasti näihin rataviivoihin saataisiin tuomaristolta selkeä linja ennen ensi kautta.

Mielestäni siis Verstappenin rangaistus oli oikea tuomio, sillä simulaattorissakin saa rangaistuksen, jos ohittaa jonkun radan ulkopuolelta.

Sainzilta huikea debyytti

Renault-tallissa ensimmäistä viikonloppuaan ajanut Carlos Sainz ajoi upeasti seitsemänneksi. Sainz olisi voinut olla jopa kuudes, jos hän olisi saanut Esteban Oconin kiinni hieman aiemmin, sillä Force Indiassa on Mercedeksen moottorin myötä erittäin hyvä suoravauhti. Sainzin kisan kohokohtana oli upea ohitus Sergio Perezistä ulkokautta radan pitkässä oikealle kääntyvässä mutkassa. Vastaavanlaisia ohituksia tullaan varmasti näkemään myös tulevaisuudessa, sillä täksi kaudeksi lisääntynyt downforce auttaa paljon näissä ohituksissa.

Toivottavasti Nico Hülkenberg pystyy seuraavassa kisassa näyttämään paremmin osaamistaan, sillä Austinissa saksalaista vaivasivat tekniset ongelmat, joten Renault-kaksikon vertailu oli suorastaan mahdotonta.

Toro Rosson Daniil Kvjat palasi vahvasti parin kisan huilin jälkeen, kun venäläinen ajoi kymmenneksi ottaen vasta kolmatta kertaa pisteitä tällä kaudella. Toro Rossolla debytoi 27-vuotias Brendon Hartley, joka ajoi virheettömästi 13:nneksi. Hartley ei ollut ajanut ennen tätä viikonloppua lähes 5 vuoteen formula-autolla, joten mielestäni hän ajoi odotusten mukaisesti.

Mielenkiintoista on nähdä, että palaako Pierre Gasly ensi viikonloppuna takaisin vai saako Hartley vielä näyttöpaikan ensi kautta silmällä pitäen. Itse uskon, että Gasly ja Kvjat ajavat tallikavereina Meksikossa.

McLaren-Hondalla oli taas vaikea päivä, kun Fernando Alonso joutui keskeyttämään moottorivikaan seitsemänneltä sijalta ja Stoffel Vandoorne kärsi moottoriongelmista ennen kisan starttia.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Autodromo Hermanos Rodriquezin radalla, kun vuorossa on Meksikon GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 17/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton vankisti MM-johtoaan Suzukassa

9.10.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon Japanin GP:ssä Suzukan radalla sunnuntaina. Kun Ferrari Sebastian Vettel joutui keskeyttämään, niin Hamilton on vahvasti menossa kohti maailmanmestaruutta.

Hamilton sai ajaa suhteellisen helppoon voittoon, vaikka Red Bullin Max Verstappen pääsi muutamaan otteeseen hiillostamaan brittiä. Verstappenin hyökkäystä hidasti renkaan rakkulointi, paljasti tallipäällikkö Christian Horner kilpailun jälkeen.

Sytytystulpassa ollut ongelma pilasi Vettelin kisan, sillä hän ei saanut riittävä tehoa irti moottoristaan, joten hän joutui keskeyttämään kisan jo alkuvaiheissa. Hamiltonin voiton myötä kaksikon ero kasvoi jo 59 pisteeseen, jota on lähes mahdotonta enää kuroa umpeen viimeisessä neljässä kisassa.

Red Bullin hyvän kisan täydensi Daniel Ricciardo, joka onnistui pitämään takanaan lähtöruuturangaistuksesta kärsineen Mercedeksen Valtteri Bottaksen. Ricciardo oli siis kolmas ennen Bottasta, jolle neljäs sija oli ihan hyvä suoritus. Red Bull on palaamassa selvästi mukaan kärkitaistoihin, sillä tämä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2013, kun tallin molemmat kuljettajat olivat palkintokorokkeella kahdessa peräkkäisessä kisassa.

Ferrarin mestaruushaaveille tyly päätös

Japanin kisaviikonlopun jälkeen voidaan jo varmasti sanoa, että Ferrari ei enää tällä kaudella aja kummastakaan maailmanmestaruudesta, mikä on harmillinen asia loppukauden kannalta. Singaporen lähtökolari sekä nyt kahden peräkkäisen viikonlopun tekniset murheet lopettivat Ferrarin mestaruushaaveet tältä kaudelta. Toivottavasti Maranellossa käydään perusteellisesti läpi kauden jälkimmäisen puoliskon tapahtumat, jotta vastaavilta ongelmilta vältyttäisiin tulevaisuudessa.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli vaikea viikonloppu, kun hän ajoi ulos lauantaina, mikä tarkoitti viiden lähtöruudun rangaistusta vaihdelaatikonvaihdosta. Räikkönen lähti kymmenentenä, mutta hänen suhteellisen hyvä lähtönsä meni piloille, kun Renaultin Nico Hülkenberg työnsi suomalaisen ulos radalta lusikkamutkassa. Tämän jälkeen Räikkösellä ei ollut asiaa viidettä sijaa korkeammalle ilman turva-autoa, joten suomalainen oli ruutulipulla viides. Toivottavasti suomalainen saa pisteitä seuraavassa kisassa, sillä suomalainen on viimeksi päässyt Austinissa maaliin kaudella 2014.

Kuljettajavaihdoksia Austiniin

Toro Rossolla jäähyväiskisaansa ajanut Carlos Sainz ei jättänyt hyvää lahjaa mekaanikoille, sillä hän ajautui ulos radalta jo avausmutkissa eikä päässyt jatkamaan matkaansa rikkinäisellä jousituksella. Sainz korvaa Renaultilla Jolyon Palmerin, joka ajoi näkymättömällä suorituksella 12:nneksi. Palmer on ehdolla Williamsille Felipe Massan korvaajaksi ensi kaudeksi.

Daniil Kvjatin paikalla toista viikonloppuaan ajanut Pierre Gasly ajoi varmalla ajolla 13:nneksi. Gasly saa Kvjatin tallikaveriksi kauden neljään viimeiseen kisaan, jotka ovat venäläiskuskille hyllytyksen jälkeen uran tärkeimpiä. Kvjatin on oltava loppukauden aikana Gaslya nopeampi, mikäli hän aikoo jatkaa uraansa kuninkuusluokassa Toro Rosson kanssa.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Austinissa Yhdysvaltain GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 16/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Verstappen ylsi vakuuttavaan voittoon Malesiassa

2.10.2017 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen ajoi voittoon historian viimeisessä Malesian GP:ssä sunnuntaina. Lauantaina 20-vuotissyntymäpäiviään viettänyt Verstappen kruunasi viikonloppunsa uransa toisella voitollaan.

Kolmannesta ruudusta lähtenyt Verstappen hyötyi varsinkin Ferrarin Kimi Räikkösen ongelmista startissa. Verstappen nousi toisen kierroksen alussa johtoon, kun paalumies Lewis Hamilton kärsi ongelmista voimanlähteensä kanssa. Tämän ohituksen jälkeen Verstappen ei enää luopunut kärkipaikastaan ja ajoi ensimmäiseen voittoonsa sitten viime kauden Espanjan osakilpailun. Outo trendi Verstappenin voitoissa on se, että hän on voittanut aina, kun Daniil Kvjat on pudonnut Red Bullin hierarkiassa alaspäin (ensiksi ykköstallista siirto kakkostalliin, nyt ulos kakkostallista).

Red Bullin lähes täydellistä päivää täydensi Daniel Ricciardo, joka oli maalissa kolmas. Kyseessä oli ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun molemmat Red Bull-kuskit ovat samanaikaisesti palkintokorokkeella (Verstappen viimeksi palkinnoilla vasta huhtikuussa Kiinan GP:ssä). Ricciardo onnistui pitämään takanaan viimeisestä rivistä lähteneen Ferrarin Sebastian Vettelin, joka teki hurjan nousun neljänneksi. Williamsin Lance Stroll osui oudossa tilanteessa Vetteliin kisan jälkeen, mutta molemmat kuljettajat selvisivät osumasta ilman loukkaantumisia. Tuomaristo ei nähnyt kumpaakaan suurimpana syyllisinä kolariin, joten molemmat selvisivät ilman rangaistuksia. Ferrarille harmaita hiuksia saattaa aiheuttaa Vettelin auton vaihdelaatikon mahdollinen vaurioituiminen, sillä uuden vaihtamisesta seuraisi viiden lähtöruudun rangaistus Japanissa.

Hamilton selvisi alun ongelmistaan huolimatta maaliin toisena. Samalla britin MM-johto kasvoi 34 pisteeseen ennen viittä viimeistä osakilpailua. Vettel tarvitsee Hamiltonin epäonnea, jotta saksalainen nousisi mukaan MM-taisteluun Singaporen hölmöilyjensä jälkeen.

Suomalaisilla huono päivä

Räikkönen ei sitten tällä kertaa päässyt edes 100 metriä pidemmälle. Lauantaina suomalainen jäi oman ajovirheen takia toiseen ruutuun, joten kisasta lähdettiin hakemaan voittoa, mutta samanlaiset turbo-ongelmat, jotka vaivasivat Vetteliä lauantaina iskivät juuri ennen kisan alkua myös suomalaisen autoon. Tämä on ensimmäinen kerta suomalaisen pitkän uran aikana, kun hän ei kahdessa peräkkäisessä kisassa saa yhtä täyttä kierrosta aikaan.

Eniten harmittaa se, että Vettelin osoittama vauhti kertoi siitä, että Räikkönen olisi taistellut kisassa voitosta yhdessä Verstappenin kanssa. Ferrarin täytyy tehdä perusteellinen selvitys siitä, että mitä oikein tapahtui tänä viikonloppuna. Koko tiimi pääsisi helpommalla, kun puheenjohtaja ja tallipäällikkö poistuisivat takavasemmalle mahdollisimman nopeasti.

Mercedeksen Valtteri Bottas on jo useampana viikonloppuna tuskaillut vauhtinsa kanssa, sillä hän ei ole saanut samanlaista suorituskykyä irti autostaan kuin tallikaveri Hamilton. Malesiasta tuomisena oli viides sija, joka ei varmasti tyydytä suomalaista. Toivottavasti Bottas löytää syyt vaikeuksilleen, jotta hän pääsisi samanlaiseen vireeseen kuin ennen kesätaukoa.

Virustautiin sairastunut Sergio Perez selvisi ruutulipulle upeasti kuudentena, joka on loistava suoritus Force India-kuskilta Malesiassa. McLarenin Stoffel Vandoorne on kauden jälkimmäisellä puoliskolla alkanut osoittamaan potentiaaliansa. Vaandornelle toinen perättäinen seitsemäs sija, kun tallikaveri Fernando Alonso jäi 11:nneksi. Vaandorne ohitti myös Alonson MM-pisteissä ennen viittä osakilpailua.

Toro Rosson Pierre Gasly ajoi F1-debyytissään virheettömästi 14:nneksi. Vaikka sijoitus ei ole mairitteleva, niin ranskalainen ajoi virheettömästi radalla, joka ei nähtävästi sopinut Toro Rossolle kovinkaan hyvin. Jos Gasly tästä vielä parantaa Suzukassa, niin olisin yllättynyt, mikäli Kvjat palaisi vielä tällä kaudella Toro Rosson rattiin.

Onneksi F1-sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Suzukan radalla, kun vuorossa on Japanin GP.

Malesian GP:n tulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 15/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamiltonin voittoputkelle jatkoa Singaporessa

18.9.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Singaporen GP:n voittoon, kun kolmen kärkikuskin kisa päättyi jo avausmutkaan. Hamilton nousi samalla jo ylivoimaiseen johtoon MM-sarjassa ennen kuutta viimeistä osakilpailua.

Ferrari-kuskit Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel sekä Red Bullin Max Verstappen osuivat toisiinsa avausmutkassa. Kaikki alkoi siitä, että huonon lähdön saanut Vettel lähti siirtymään kohti radan vasenta reunaa. Räikkönen otti paremman lähdön kuin eturivin kuljettajat, jolloin hän lähti ohittamaan Verstappenin vasemmalta puolelta. Paalumies Vettel jatkoi vasempaan reunaan ajamista, kunnes Verstappen osui Räikkösen takapyörään, mistä suomalainen osui päin tallikaverinsa vasenta puolta. Tämä oli myös ensimmäinen kerta lajin historiassa, kun molemmat Ferrari-kuskit keskeyttivät avauskierroksella.

Sateen kastelemalla radalla näkyvyys oli huono, mutta se ei pelastanut Vetteliä muuta kuin tuomareiden silmissä. Vettel oli ehdottomasti suurin syypää tähän kolariin, josta myös peräti kolmanneksi noussut McLaren-Hondan Fernando Alonso sai viattomana kärsiä. Alonso joutui keskeyttämään vaurioiden takia. Vettel samalla käytännössä lahjoitti maailmanmestaruuden Hamiltonille, joka johtaa 28 pisteellä ennen kuutta jäljellä olevaa kilpailua.

Eniten harmittaa Räikkösen kannalta, sillä monta kilpailua on tällä kaudella mennyt pieleen joko tallin tai muiden kuskien tekemien virheiden kautta. Räikkönen olisi tässä kisassa ajanut vähintään palkintosijasta ilman tuota avausmutkan kolaria.

Mercedes myös vahvoilla valmistajien sarjassa

Viidennestä ruudusta lähtenyt Hamilton nousi lähdössä ohi Red Bullin Daniel Ricciardon, kun kärkikolmikko siivosi toisensa pois pelistä, niin britti jo johtikin osakilpailua! Hamilton ei antanut Ricciardolle yhtään tilaisuutta ohittamiseen, vaikka kahdesti turva-auto saatiinkin radalle. Näin ollen Hamilton ajoi jo 60. voittoonsa kuninkuusluokassa.

Hamiltonin tallikaveri Valtteri Bottas oli alussa välikelin renkailla suurissa vaikeuksissa erittäin märissä olosuhteissa. Bottas kuitenkin nousi muiden pysähdysten myötä kolmanneksi, eikä hän siitä sijasta enää luopunut. Suomalaiskuskilla oli vaikeuksia kisan loppupuolella näkökykynsä kanssa, sillä hänen autonsa juomapullo ei toiminut laisinkaan kisan aikana. Onneksi kisa oli sen verran hidas, että suomalaiselle ei ilmennyt suurempia ongelmia kisan aikana.

Mercedes vankisti samalla tuntuvasti pistejohtoaan autonvalmistajien MM-sarjassa, kun Ferrari ei saanut pistettäkään. Ero kaksikon välillä kasvoi yli 100 pisteeseen, joten Singaporen lähtökolari hyvin todennäköisesti maksoi Ferrarille molemmat kuluvan vuoden maailmanmestaruudet.

Kolmelle kuskille uran paras sijoitus

Alussa tapahtunut lähtökolari avasi pelin myös kuljettajille, joita on harvemmin nähty kärjessä. Toro Rosson Carlos Sainz oli upeasti neljäs, joka on espanjalaiselle uran paras sijoitus kuninkuusluokassa. Sainz taisteli neljännestä sijasta yhdessä Renaultien kanssa, minkä väreissä espanjalainen nähdään ensi kaudella tai ehkä jo kahden viikon päästä Malesiassa.

Jolyon Palmer ajoi selvästi uransa parhaimman kisan kuninkuusluokassa, kun britti näki ruutulipun kuudentena. Tuliko tämä suoritus kuitenkin liian myöhään, sillä Palmer ei jatka ainakaan ensi kaudella Renault’n riveissä. Villeimpien huhujen mukaan Palmer ajoi Singaporessa jo uransa viimeisen kisan, eikä häntä nähtäisi enää seuraavassa kisassa. Palmerin tallikaveri Nico Hülkenberg oli siinä palkintosijassa kiinni, kunnes hydrauliikkavika päätti saksalaisen toiveet siitä. Hülkenberg otti tässä kisassa nimiinsä ennätyksen kuljettajana, joka on ajanut kuninkuusluokassa eniten kisoja ilman palkintosijoitusta.

Jotain positiivista kuului silti McLaren-Hondalle, vaikka Alonson mahdollisuudet hyville pistesijoille menivät jo avausmutkassa. Stoffel Vandoorne ajoi vielä lyhyen F1-uransa parhaimman sijoituksen, kun belgialainen ylitti maaliviivan seitsemäntenä. Vandoorne on alkanut näyttämään potentiaaliaan erityisesti kauden jälkimmäisellä puoliskolla.

Täytyy vielä mainita Williamsin Lance Strollin suoritus, sillä hän nosti itsensä 18. lähtöruudusta peräti kahdeksanneksi. Stroll on ollut positiivinen yllätys tällä kaudella. Ovatko Strollin viimeaikaiset suoritukset ajamassa tallikaveri Felipe Massaa takaisin eläkkeelle? Robert Kubican nimeä on väläytelty kanadalaisen mahdollisena tallikaverina ensi kaudella. Sen meille seuraavat kuukaudet kertovat.

F1-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Malesian osakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 14/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedekset ylivoimaiseen kaksoisvoittoon Monzassa

4.9.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton johdatti hopeanuolet kaksoisvoittoon Italian GP:ssä sunnuntaina. Voitto oli Hamiltonille kuudes tällä kaudella sekä hänestä tuli ensimmäinen kuljettaja, joka on pystynyt voittamaan kaksi osakilpailua perätysten tällä kaudella.

Lauantaina kaikkien aikojen paalukuskiksi ajanut Hamilton ei saanut aivan parasta lähtöä ruudustaan, mutta hän onnistui pitämään kärkipaikkansa avausmutkasta ulos kiihdytettäessä. Tämän jälkeen Hamilton ajelikin voittoon kontrolloiden eroaan muihin läpi kisan. Voittonsa myötä Hamilton nousi johtamaan MM-sarjaa ensimmäistä kertaa yksinään tällä kaudella.

Mercedekselle kaksoisvoiton sinetöi Mercedeksen Valtteri Bottas, joka putosi kuitenkin lähdössä neljännestä ruudusta sijan alaspäin. Bottas ja maanmies Kimi Räikkönen taistelivat sen verran kovaa neljännestä sijasta, että kertaalleen suomalaisten takapyörät osuivat yhteen. Bottas pääsi kuitenkin Mercedeksen loistavan suoravauhdin avulla niin Räikkösen, Lance Strollin kuin Esteban Oconin ohi lopulta helposti.

Hamilton oli kuitenkin karannut liian kauas, joten Bottas varmisteli tallikaverinsa perässä kaksoisvoiton Mercedekselle. Bottas on kuitenkin jo 41 pisteen päässä tallikaveristaan, joten suomalaisen täytyy pystyä tuntuvasti kuromaan eroa kiinni mahdollisimman nopeasti ennen kuin Mercedes pistää kaiken tukensa Hamiltonin taakse MM-taistossa.

Ferrarilla jälleen vaikeata kotiyleisönsä edessä

Ferrarin Sebastian Vettel nousi kuudennesta ruudusta lopulta kolmanneksi. Silti Ferrarilla ei olla tyytyväisiä, sillä sekä Vettel että Räikkönen eivät olleet kisassa lähelläkään Mercedesten vauhtia. Lähellä oli, että Vettel ei jäänyt palkintojen ulkopuolelle, sillä lähtöruuturangaistusten myötä vasta 17. ruudusta startannut Daniel Ricciardo ajoi ensimmäisen stintin pehmeillä ja jälkimmäisen superpehmeillä renkailla eli päinvastoin kuin kärkikuskit.

Ricciardo pääsi rengasetunsa myötä helposti Räikkösen ohi, mikäli Vettel olisi käynyt varikolla 10 kierrosta aiemmin, niin australialainen olisi nostanut Red Bullin värit kolmanneksi. Kärkikymmenikön ulkopuolelta myös lähtöruuturangaistusten myötä lähtenyt Max Verstappen oli vahvasti taistelussa mukana, kunnes Williamsin Felipe Massa antoi nuorukaisen maistaa omaa lääkettänsä, minkä seurauksena ”Mad Maxin” oikea eturengas puhkesi, mikä tiesi ylimääräistä pysähdystä hollantilaiselle. Verstappen teki kuitenkin letkan hänniltä upean nousun lopulta kymmenenneksi.

Räikkönen valitteli varsinkin kisan alkupuolella, että takapäässä ei ole pitoa laisinkaan, jolloin on lähes mahdotonta hyökätä Monzan nopeisiin mutkiin. Onneksi Räikkönen taisteli ongelmista huolimatta viidenneksi. Toivottavasti suomalainen saa Ferrarin kanssa autonsa parempaan lentoon Singaporessa, minkä pitäisi soveltua paremmin Ferrari tämänvuotisille ominaisuuksille kuin Mercedeksen.

Vandoorne taisteli, Alonso valitti

McLaren-Honda on selvästi ottanut askeleen eteenpäin suorituskyvyssään. Stoffel Vandoorne lähti moottorinvaihdon seurauksena vasta 18. ruudusta, vaikka hän oli aika-ajoissa kymmenenneksi. Vandoorne taisteli pitkään viimeisestä pistesijasta, kunnes hänen moottoristaan hävisivät tehot. Monzan radan ei pitäisi soveltua huonosta suoravauhdista kärsivälle McLarenille, mutta silti Vandoorne ajoi pistesijoista. Tämän pitäisi lupaa hyvää McLarenille, kun seuraavaksi ajetaan Singaporen katuradalla.

Fernando Alonso lähti takarivistä kisaan, eikä hänellä ollut hirveästi tapahtumia yhtä tilannetta lukuun ottamatta. Alonso kävi taiston Jolyon Palmerin kanssa, kunnes kaksinkertaisella maailmanmestarilla paloi pinna, kun Palmer pääsi hänen ohitseen oikaisemalla shikaanin, eikä tuomaristo tuominnut hänelle kuin viiden sekunnin aikarangaistuksen.

Ymmärrän Alonson tuskan, sillä minunkin mielestäni oikaisusta ei riitä viiden sekunnin rangaistus, koska ohittaneella kuljettajalla oli tässä tapauksessa lähes koko kisa aikaa tehdä eroa takana olevaan. Vielä 2000-luvun alussa vastaavasta rikkeestä annettiin suoraan varikon läpiajorangaistus, joka oli mielestäni huomattavasti reilumpi ratkaisu. Tuomariston taso on muutenkin viimeisen viiden vuoden aikana jopa heidän omalla mittapuullaan pudonnut roimasti.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Singaporen iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 13/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton puolitti voitollaan Vettelin pistejohdon

28.8.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi voittoon sunnuntaisessa Belgian GP:ssä. Hamilton puolitti samalla toiseksi sijoittuneen Ferrarin Sebastian Vettelin MM-johdon 14:stä pisteestä seitsemään.

Paalulta startannut Hamilton piti paikkansa, vaikka Vettel pääsikin Kemmelin suoralla haastamaan. Turva-auto kutsuttiin radalle kisan puolivälin jälkeen, kun Force Indian kuskit osuivat toisiinsa Eau Rougea edeltävällä suoralla.

Hamilton valitsi pehmeät renkaat, kun taas Vettel sai alleen ultrapehmeät. Vettel oli uusintalähdössä aivan Hamiltonin kanssa, mutta brittikuski oli valinnut vahingossa väärän moottorikartan uusintastarttiin, mikä auttoi hänet pitämään Ferrari-kuskin takanaan.

Näin Hamilton ajoi kauden viidenteen voittoonsa ennen Vetteliä. Näin Ferrari-kuskin pistejohto kaventui seitsemään pisteeseen.

Suomalaisilla vaikea kisapäivä

Ferrarin Kimi Räikkönen oli aika-ajoihin asti hyvässä vauhdissa, mutta jostain syystä suomalaisen vauhti hiipui kisaviikonlopun edetessä. Myös toinen suomalaiskuski Mercedeksen Valtteri Bottas oli jostain syystä yllättävän hidas koko viikonlopun.

Kun Red Bullin Max Verstappen joutui keskeyttämään jälleen kerran teknisen vian takia kisan alkupuolella, niin Räikköselle tuomittiin nykyisin erittäin harvinainen 10 sekunnin stop&go-rangaistus siitä, että hän ei hiljentänyt riittävästi tuplakeltaisten alueella. Räikkönen sanoi, että rangaistus oli turha, sillä Verstappenin auto oli jo kaiteen toisella puolella, eikä suomalainen uskonut, että hän olisi ollut ainoa, joka ajoi suoran läpi nostamatta. Mielestäni näissä tilanteissa pitäisi laittaa virtuaalinen turva-auto käytäntöön, sillä silloin kaikkien on noudatettava samaa aikaa, eikä silloin tule eteen tilannetta, että kuinka paljon täytyy sitten hidastaa, jotta ei rangaista.

Räikkönen putosi rangaistuksen myötä sekä Bottaksen että Red Bullin Daniel Ricciardo. Kun uusintalähdössä Ricciardo haastoi Bottaksen Kemmelin suoralla, niin Räikkönen lähti vielä kolmanneksi rinnakkain, jolloin jarrutuksessa Bottas ajautui leveäksi, jonka ansiosta Ricciardo ja Räikkönen menivät ohi.

Ohituksia ei enää nähty vaan Ricciardo oli kolmas ennen Räikköstä ja Bottasta. Viikonloppu oli myös iso kolaus Bottaksen mestaruushaaveille. Span viikonloppu ei ollut siis suomalaisittain mairitteleva, mutta onneksi ensi viikonloppuna ajatetaan jo uudestaan.

Perez syyllinen molempiin tilanteisiin

Muuten aika seesteisessä kisassa järjestivät Force Indian kuljettajat puheenaiheita. Sergio Perez ja Esteban Ocon osuivat jo avauskierroksella juuri ennen Eau Rougea toisiinsa, kun Perez blokkasi ensiksi Renaultin Nico Hülkenbergin, jonka jälkeen hän kiilasi tallikaverinsa seinään, mutta tästä tilanteesta kuin ihmeenkaupalla selvittiin ilman mitään vahinkoja.

Toisella kerralla ei oltu yhtä onnekkaita, kun Ocon sai hyvän ulostulon La Sourcesta, jolloin Perez kiilasi jälleen tallikaverinsa kohti seinää. Tällä kerralla Oconin etusiipi puhkaisi Perezin oikean takarenkaan, mutta molemmat selvisivät vahingoista huolimatta varikolle.

Perez oli syyllinen molempiin kolareihin, sillä et voi kiilata enää toista, kun takana oleva on jo rinnallasi. Jos Perez olisi vain pitänyt linjansa, niin hän olisi seuraavalla suoralla päässyt yrittämään ohitusta tallikaveristaan.

Tallin johdosta sanottiin, että jatkossa tallikaverukset eivät saa enää ajaa toisiaan vastaan, sillä he ovat osuneet toisiinsa jo useammassa kisassa tämän kesän aikana. On mielenkiintoista nähdä, että kuinka talli aikoo kontrolloida tätä tilannetta, sillä Perez ja Ocon ovat suunnilleen yhtä nopeita niin aika-ajoissa kuin kisassa, joten näitä vastaavia tilanteita tulee varmasti vielä loppukauden aikana. Olen varma, että jos talli käskee päästämään takana olevan tallikaverinsa ohitseen, niin edessä oleva ei tule suostumaan siihen kuten nähtiin Perezin tekevän näin kesäkuisessa Kanadan GP:ssä.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Ferrarin kotiradalla, kun huippunopea Monza isännöi jälleen kerran Italian GP:tä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 12/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Räikkönen oli Unkarin GP:n moraalinen voittaja

31.7.2017 F1-kisat

Ferrari ajoi toistamiseen tällä kaudella kaksoisvoittoon sunnuntaina Unkarin Hungaroringillä. Tälläkin kertaa Ferrari-tallin toiminta puhutti kilpailun päätteeksi.

Ferrarit starttasivat kisaan eturivistä, eivätkä he luopuneet kärkisijoista avausmutkissa. Turva-auto saatiin hyvin nopeasti tämän jälkeen radalle, sillä Red Bullin Max Verstappen osui yhteen tallikaveri Daniel Ricciardon kanssa radan toisessa mutkassa. Kun Ricciardo jäi keskelle radan kolmatta mutkaa, niin turva-autoa tarvittiin välittömästi.

Vain muutama kierros turva-auton poistumisen jälkeen alkoi Ferrarin Sebastian Vettelin ohjaustehostin reistailemaan. Vettel joutui koko loppukisan välttelemään kanttareita, sillä sen pelättiin pahentavan kyseistä ongelmaa. Näin Mercedes haistoi tilaisuutensa ja otti sekä Valtteri Bottaksen että Lewis Hamiltonin varikolle.

Ferrari joutui reagoimaan Mercedeksen taktiikkaan, joten sekä Vettel että Räikkönen otettiin sisään peräkkäisillä kierroksilla. Tällöin tuntui, että Vettelin vauhti olisi entisestään hidastunut, jolloin Mercedes-kaksikko lähestyi uhkaavasti Ferrareita.

Bottas päästi tallimääräyksellä Hamiltonin ohitseen, sillä britillä näytti olevan huomattavasti enemmän vauhtia reservissä kuin tallikaverillaan. Tällöin Ferrarin olisi pitänyt päästä Räikkönen Vettelin edelle, sillä suomalainen jäi todella epämukavaan paikkaan. Räikkönen ei voinut mennä kovempaa, sillä Vettel oli edessä, eikä hän voinut jättää väliä tallikaveriinsa, sillä Hamilton oli alle sekunnin päässä perässä.

Ferrarin taktiikka tuotti kuitenkin tällä kertaa tulosta, sillä Hamilton ei pystynyt ohittamaan Räikköstä. Suurin syy on Hungaroringin radassa, joka on keskituntinopeudeltaan F1-kalenterin toiseksi hitain. Ferrari halusi täydet pisteet Vettelille, sillä hän ajaa vielä maailmanmestaruudesta toisin kuin näillä näkymin tallikaverinsa. Ferrarin ja Vettelin onni oli se, että Räikkönen ymmärsi tilanteen, sillä jos toista Ferraria olisi ajanut joku muu, niin tilanne olisi voinut olla täysin toisenlainen.

Harmittaa vain se, että tuntuu Ferrari pelaavan kaiken ainoastaan Vettelin pussiin, sillä jos tiimi ei olisi alkukaudesta tehnyt taktiikkavirheitä, niin Räikkönenkin olisi vielä mukana MM-taistossa. Toivottavasti loppukaudesta Räikkönen saa vielä sen voittonsa, sillä epäilen Vettelin olevan yhtä myötämielinen, vaikka suomalainen on sen tehnyt jo kahdesti tällä kaudella. Räikkösestä tuli Unkarissa saavutettujen palkintosijojen tilastoykkönen, sillä hän nousi sunnuntaina palkintotokorokkeelle jo kahdeksatta kertaa Hungaroringillä.

Hamilton piti sanansa

Hamilton ei saanut neljännestä lähtöruudusta parasta starttia, sillä hän putosi lähdössä kuudenneksi, kun molemmat Red Bull-kuskit nousivat hänestä ohi. Ricciardon keskeytys ja Verstappenille tuomittu 10 sekunnin rangaistus nostivat Hamiltonin kisan puolivälissä tallikaverinsa kantaan kiinni.

Mercedeksellä oli ongelmia radioyhteyksien kanssa kisan alkupuolella, mutta he saivat radiot toimimaan varikkopysähdysten jälkeen. Hamilton pyysi lupaa ohittaa Bottas, sillä ehdolla, että hän antaa sijoituksensa takaisin, mikäli hän ei pysty Ferrareita ohittamaan.

Vaikka Bottas päästi Hamiltonin ohitse, niin Hamilton ei päässyt Ferrareista ohi. Sitten Hamilton teki erittäin arvostettavan tempun, sillä hän päästi viimeisessä mutkassa Bottaksen kolmanneksi. Hamilton puhuikin kisan jälkeen, että toivottavasti nuo kolme menetettyä pistettä eivät maksa hänelle kauden päätteeksi maailmanmestaruutta. Tuo teko oli iso osoitus siitä, että Mercedes on tällä kaudella tiimi, sillä viimeiset kolme kautta tiimi on ollut jakautuneena Hamiltonin ja Nico Rosbergin leireihin.

Alonsolta kauden paras suoritus

McLaren-Honda käytti yhden sen vahvimmista radoista edukseen, kun Fernando Alonso oli peräti kuudes ja Stoffel Vandoorne kymmenes. Alonson edellinen paras sijoitus oli viime vuoden Yhdysvaltain GP:n viides sija. Vandoorne avasi vuorostaan tämän kauden pistetilinsä, sillä hän sivusi viime kauden ainoaa sijoitustaan, joka oli kymmenes Bahrainissa. McLaren nousi autonvalmistajien MM-pisteissä kuudella pisteellä ohi Sauberin yhdeksänneksi.

Carlos Sainz palasi myös pisteille keskeytettyään kahdessa aiemmassa kisassa, kun espanjalainen oli ruutulipulla seitsemäs. Sainz kävi kova taistelun maanmies Alonson kanssa, missä Toro Rosso-kuski joutui taipumaan kaksinkertaiselle maailmanmestarille radan toisessa mutkassa. Tallikaveri Daniil Kvjat jatkoi pisteetön putkeansa jo kuuden kisan mittaiseksi, sillä venäläiskuski on viimeksi ottanut Toro Rossolle pisteitä toukokuussa Barcelonassa.

Force India sai kolmantena kisaviikonloppuna peräkkäin molemmat autonsa pisteille, kun Sergio Perez oli kahdeksas ja Esteban Ocon yhdeksäs. Williams jäi vuorostaan ilman pisteitä, kun Lance Stroll oli 14:s ja Felipe Massaa tuurannut Paul Di Resta joutui viimeiseltä sijalta keskeyttämään. Di Resta ajoi todella hyvin, kun otetaan huomioon se, että hän ajoi vasta aika-ajoissa ensimmäiset kierroksensa F1-autolla yli 3 ½ vuoteen.

Renaultin Nico Hülkenberg lähti vaihdelaatikonvaihdon seurauksena kärkikymmenikön ulkopuolelta, mutta hän olisi taistellut pisteistä ilman pitkäksi venähtänyttä varikkostoppiaan. Lopulta Hülkenberg joutui keskeyttämään kisan viimeisten kierrosten aikana. Tallikaveri Jolyon Palmer oli sen verran hidas, että hän joutui tallimääräyksellä päästämään tallikaverinsa edelle. Palmer on Sauberin Marcus Ericssonin ohella ainoita vakiokuljettajia, jotka eivät ole avanneet vielä pistetiliään. Tämän viikon testit voivat sanella Palmerin kohtalon, sillä paine on kova nostaa Robert Kubica brittikuskin paikalle, jos GP-voittajan testit Hungaroringin radalla onnistuvat suunnitelmien mukaan.

F1-sarja suuntaa nyt neljän viikon mittaiselle kesätauolle. MM-sarja jatkuu elokuun lopulla tuttuun tyyliin Belgian Spassa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 11/20 kilpailun jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Ferrarit eturivistä Unkarin hellekisaan

30.7.2017 F1-ennakot

MM-sarjaa johtava Sebastian Vettel johdatti Ferrarit eturiviin Unkarin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Unkarin paalu oli Vettelille vasta tämän kauden toinen paalupaikka.

Fiat-konsernin johtaja Sergio Marchionne vaati Ferrarilta välitöntä vastausta Britannian GP:n pettymyksen jälkeen, mihin Ferrari vastasi valloittamalla eturivin sunnuntaiseen kisaan.

Kimi Räikkönen varmisti Ferrarille jo kolmannen eturivin valloituksen tällä kaudella. Valtteri Bottas vuorostaan löi Lewis Hamiltonin Mercedesten jäsenten välisessä taistelussa jälleen kerran, kun hopeanuoli ei soveltunut aivan täydellisesti radan profiiliin kuten Sotshissa ja Monacossa.

Startti tärkeässä roolissa

Unkari on keskituntinopeudeltaan toiseksi hitain rata F1-kalenterissa, sillä ainoastaan Monaco on hitaampi. Täten lähtökiihdytys on tärkeässä asemassa, sillä ohittaminen on kapealla Hungaroringin radalla lähes yhtä vaikeata kuin Monacossa.

Jos ajattelee parasta skenaariota suomalaisvoitolle tämänpäiväisessä Unkarin kisassa, niin sekä Räikkösen että Bottaksen olisi päästävä ohi Vettelistä, jotta Ferrari ei pystyisi taktikoimaan MM-sarjan kärkimiestä tallikaverinsa edelle.

Jos tämänpäiväinen kisa ajetaan läpi ilman mitään pidempiä turva-autojaksoja, niin kuljettajien kestävyys voi olla myös koetuksella, sillä Unkarissa on vain yksi pitkä suora, joten kuljettajille ei ole luvassa hengähdystaukoja. Nämä tekijät yhdistettynä entistä nopeampiin autoihin sekä Budapestissä vallitsevaan helteeseen, niin voivat johtaa kuljettajien tekemiin ajovirheisiin erityisesti kisan jälkimmäisellä puoliskolla.

Di Resta pikahälytyksellä Massan korvaajaksi

Williamsin Felipe Massa joutuu jäämään pois viikonlopun kisasta, sillä Massa tunsi olonsa heikoksi sekä perjantaina että lauantaina autossa. Näin ollen Williamsin testikuski Paul Di Resta hyppäsi rattiin kylmiltään suoraan aika-ajoihin.

Di Resta suoriutui hyvin, kun otetaan huomioon se asia, että hän ei ole ajanut F1-autolla sitten Brasilian GP:n marraskuussa 2013. Williams-debytantti oli toiseksi viimeinen jättäen Sauberin Marcus Ericssonin taakseen, eikä hän jäänyt kuin tallikaveri Lance Strollista vain 0,7 sekunnin päähän.

Kisasta ei varmasti tule helppoa Di Restalle, mutta jos hänen tavoitteensa on vain tuoda auto turvallisesti ruutulipulle, mikä voi jopa tuoda MM-pisteitä, jos nopeammille sattuu virheitä.

McLarenilla iskun paikka

McLaren-Hondalla näyttäisi olevan mahdollisuudet hyvään pistepottiin Unkarissa, kun Fernando Alonso oli kahdeksas ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs aika-ajoissa. McLaren on kolme pistettä perässä Sauberia, jonka ohi brittitallin pitäisi pisteissä nousta ehdottomasti ohi.

Jos McLaren-tallin autot selviävät kisasta ilman ongelmia, niin jopa kärkikuusikkoon pitäisi olla mahdollisuuksia, sillä edestä lähtevistä autoista epäilen, että ainakin toinen Red Bull voi kohdata teknisiä ongelmia.

13:nneksi aika-ajoissa ajanut Toro Rosson Daniil Kvjat sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen, sillä hän hidasti Strollia tämän nopealla aikakierroksella. Kvjat sai tempustaan myös rangaistuspisteen, mikä nosti venäläisen saldon jo kymmeneen. 12 pistettä tuo yhden kisan hyllytyksen, joten Kvjatin täytyy olla tulevissa kisoissa tarkkana, sillä hän on muun muassa edellisessä kahdessa kisassa aiheuttanut kolarin avauskierroksella.

Huippujännittävä Unkarin GP käynnistyy klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys