Selaat arkistoa kohteelle F1-kisat.

Bottas ylivoimaiseen voittoon Melbournessa

17.3.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa F1-kauden avanneessa Australian osakilpailussa. Bottas nappasi kisasta täydet 26 pistettä, kun suomalainen sai voiton lisäksi nopeimmasta kierroksesta jaettavan lisäpisteen.

Toisesta ruudusta startannut Bottas ohitti jo lähtökiihdytyksessä tallitoverinsa Lewis Hamiltonin. Tämän jälkeen Bottas menetti kärkipaikkansa vain kertaalleen varikkopysähdysten yhteydessä, sillä Hamiltonista tai kenestäkään muusta ei ollut suomalaisen haastajaksi avauskisassa. Voittomarginaali oli Bottaksen hyväksi ruutulipulla yli 20 sekunnin verran.

Hamiltonin vaisua vauhtia saattaa osittain selittää se, että Mercedes-talli havaitsi kisan jälkeen hallitsevan maailmanmestarin auton pohjasta vaurioita. Eiköhän kahden viikon kuluttua Bahrainissa Hamilton palaa haastamaan uransa neljättä GP-voittoa Melbournessa juhlinutta Bottasta.

Red Bull jopa Ferraria nopeampi

Red Bullin Max Verstappen teki hienon nousun neljännestä ruudusta kolmanneksi. Verstappenin upeaa ajoa täydensi Ferrarin Sebastian Vettelin ohitus kisan puolivälin jälkeen. Red Bullin kolmas sija oli ensimmäinen palkintosijoitus Honda-moottoriselle autolle sitten kauden 2008 Britannian GP:n.

Verstappen olisi voinut olla jopa toinen ilman pientä ajovirhettään, mutta nyt voidaan jo sanoa, että Hondan paketti on huomattavasti vahvempi kuin kertaakaan aiemmin hybridiaikakaudella. Tällä kaudella Red Bull tulee yhdessä Hondan kanssa vielä saavuttamaan palkintosijoja sekä voittoja. Mutta sitten Ferrariin…

Ulkopuoliset voivat vain kuvitella, että minkälainen sekasorto vallitsee tällä hetkellä Ferrari-tallissa. Ferrari dominoi talvitestejä alusta loppuun eikä osoittanut yhtäkään heikkouden merkkiä. Melbournessa ei ainoastaan Mercedes ollut heitä nopeampi, mutta selvästi myös Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bull. Vettel oli neljäs ennen Ferrari-debytantti Charles Leclerciä. Vettelin nelostilan pelasti vielä Ferrarin säälittävä tallimääräys. On naurettavaa, että Ferrarin kaltainen tiimi joutuu käyttämään tallimääräystä jo kauden avauskisassa.

Ferrarin on pakko vastata Mercedeksen vauhtiin jo Bahrainissa, sillä muuten italialaistiimissä voidaan jo kahden kisaviikonlopun jälkeen unohtaa maailmanmestaruustaistelu. Kuinka kauan tämän jälkeen joku saa lopputilin Ferrarilta tai Vettelin jatko tallissa kyseenalaistetaan?

Räikkönen keskellä keskikastin taistoa

Kimi Räikkönen ajoi pisteille heti Alfa Romeo-debyytissään. Räikkönen oli pitkään kisassa yhdeksäntenä, mutta Haasin Romain Grosjeanin kokema identtinen pyöränkiinnitysvika kuin viime kaudella, nosti suomalaisen lopputuloksissa kahdeksanneksi. 18 vuotta sitten Räikkönen ajoi debyyttikisassaan Sauberilla ruutulipulle seitsemänneksi, joten hän pystyi lähes samaan suoritukseen kuin silloin.

Harmittavaa on se, että Alfa Romeon toinen kuljettaja Antonio Giovinazzi vahingoitti etusiipeään avauskierroksella, mikä vaikutti negatiivisesti italialaisen vauhtiin. Giovinazzi ylsi ruutulipulle lopulta 15:nneksi, mutta toivottavasti hänen vauhdistaan saadaan parempi kuva seuraavassa kisassa. Positiivista on kuitenkin se, että tällä kaudella sveitsiläistalli sai pistetilinsä auki jo Australiassa, kun viime kaudella näin tapahtui Bahrainissa. Tästä on hyvä jatkaa kahden viikon päästä ajettavaan iltakisaan.

Haas-tallin Kevin Magnussen osoitti seitsemännellä sijallaan, että yhdysvaltalaistiimillä on tällä hetkellä keskikastin nopein auto. Nico Hülkenberg toi Renault’n ruutulipulle seitsemäntenä, kun vuorostaan hänen tallitoverinsa Daniel Ricciardo pilasi oman kisansa jo lähtökiihdytyksessä. Lance Stroll avasi Racing Point-tallin pistetilin yhdeksännellä sijallaan. Stroll sai viime vuonna Williamsilla vain kahdesti pisteitä koko kauden aikana. Viimeisen pisteen vei Toro Rossolle palanut Daniel Kvjat, joka pidätteli takanaan suurimman osan kisasta Red Bullin Pierre Gaslyä.

Lando Norris debytoi McLarenilla 12:nneksi ja Alexander Albon vuorostaan Toro Rossolla 14:nneksi. Sanoisin, että sekä Norris että Albon suoriutuivat debyyteistään kunniakkaasti. Molemmat varmasti parantavat vielä paljon ajamistaan tämän kauden aikana.

F1-kausi jatkuu siis kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton päätti mestaruuskautensa voittoon

27.11.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Abu Dhabin GP:ssä. Hamilton sai palkintokorokkeelle seurakseen Ferrarin Sebastian Vettelin sekä Red Bullin Max Verstappenin. Kauden 11. voitto kruunasi jo aiemmin maailmanmestaruuden varmistaneen Hamiltonin kauden.

Sunnuntain kisan piti olla eturivistä lähteneen Valtteri Bottaksen päivä, mutta suomalainen ei syystä tai toisesta pystynyt katsomaan renkaidensa perään yhtä hyvin kuin tallikaveri Hamilton. Bottaksen alkukausi oli vahva, mutta kauden toinen puolisko ei hirveästi huonompi olisi voinut olla. Kun tallikaveri ajaa mestariksi ja voittaa 11 kisaa, Bottaksen jäädessä ilman voittoja ja viidenneksi, niin tästä kaudesta on pakko parantaa ensi kaudella, mikäli suomalainen mielii pitää paikkansa.

Kimi Räikkösen Ferrari-ura päättyi tekniseen vikaan Abu Dhabissa. Räikkönen piti siitä huolimatta kolmannen sijansa kuljettajien MM-pisteissä tällä kaudella. Kausi oli kokonaisuutena suomalaisen paras sitten Lotus-vuosien. Suomalainen pääsi jo tiistaina kokeilemaan Sauberin tämänvuotista ajokkia Abu Dhabin rengastesteissä.

Hülkenbergin kisa päättyi voltteihin

Renault’n Nico Hülkenberg osui yhteen Haasin Romain Grosjeanin avauskierroksella, minkä seurauksena Hülkenberg lensi volttisarjan päätteeksi rengasvallin päälle. Onneksi Hülkenberg selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Tästä keskeytyksestä huolimatta Hülkenberg oli pisteissä seitsemäs eli paras kolmen kärkitiimin ulkopuolelta. Ensi kaudeksi saksalainen saakin kirittäjäkseen Daniel Ricciardon, jolloin nähdään, että onko hänestä haastamaan moninkertaista GP-voittajaa. Renault oli jo aiemmin varmistanut neljännen sijan valmistajien sarjassa ennen Haasia.

Charles Leclerc päätti Sauber-uransa seitsemänteen sijaan. Leclerc korvaa ensi kaudesta alkaen Räikkösen Ferrari-tallissa. Sauber jäi niukasti valmistajien taulukossa kahdeksanneksi, vaikka sekä Force India että McLaren olivat vielä lähituntumassa.

F1-kausi 2019 käynnistyy tuttuun tyyliin ensi maaliskuussa Australian Melbournessa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Merkkimestaruuspisteet

Esteban Ocon murskasi Verstappenin voittohaaveet Brasiliassa

12.11.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen oli matkalla sensaatiomaiseen voittoon Brasilian GP:ssä, kunnes Force Indian Esteban Ocon suorastaan amatöörimäisellä virheellään taklasi Verstappenin pois kärkipaikalta. Näin voittajaksi nousi Mercedeksen Lewis Hamilton.

Oconin kisassa saama 10 sekunnin stop & go -rangaistus oli suorastaan naurettava, sillä Force India-kuski olisi pitänyt liputtaa kisasta ulos mustalla lipulla ja lätkäistä vielä päälle kilpailukieltoa. Kolarit johtoauton ja kierroksella ohitettavien kesken ovat muutenkin erittäin harvinaisia, sillä muistaakseni viimeksi vastaavaa tilanne nähtiin, kun Maxin isä Jos Verstappen ajoi päin Juan-Pablo Montoyaa juuri Brasiliassa vuonna 2001.

Mercedekselle viides tallimestaruus

Mercedes-talli pääsi juhlimaan Hamiltonin voiton myötä viidettä peräkkäistä autonvalmistajien maailmanmestaruutta. Hamiltonin ja Verstappenin seuraksi palkintokorokkeelle nousi Ferrarin Kimi Räikkönen, joka sivusi 12. palkintosijallaan henkilökohtaista yhden kauden ennätystä. Räikkönen kävi kisassa kovan taistelun Verstappenin sekä Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettelin kanssa. Red Bullin Daniel Ricciardo näki vihdoinkin ruutulipun, kun hän nousi 11. ruudusta lopulta neljänneksi. Sensorivika jätti Vettelin Valtteri Bottaksen taakse kuudenneksi.

Sauberin Charles Leclerc jatkoi vahvoja suorituksiaan pitäen seitsemännen sijansa. Sauberilla on vielä teoriassa mahdollisuus nousta Force Indian ohi tallipisteissä, mutta se vaatii Marcus Ericssonilta pisteitä sekä Force India-kuskien hölmöilyjen jatkumista. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Sauber vastaaviin suorituksiin myös ensi kaudella. Räikkönen pääsee päätöskisan jälkeisissä testeissä ensimmäistä kertaa tämänvuotisen Sauberin ratin taakse, mikä on tärkeätä ensi kauden autonkehittämistä varten.

F1-kausi 2018 saadaan päätökseen kahden viikon kuluttua Abu Dhabissa.

 

Lopputulokset

 

Kuljettajien MM-pistetilanne

 

Merkkimestaruustilanne

Verstappen voittoon, Hamilton varmisti mestaruuden Meksikossa

29.10.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen nousi eturivistä toistamaan viimevuotisen Meksikon GP:n voittonsa myöhään sunnuntai-iltana Suomen aikaa. Neljäntenä ruutulipun ylittänyt Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti peräti viidennen maailmanmestaruutensa jo Meksikossa.

Verstappen nousi lähdössä paalulta lähteneen Red Bull-tallitoveri Daniel Ricciardon ohi, mutta kävi ensimmäisessä mutkassa kovan väännön toisesta rivistä lähteneen Hamiltonin kanssa. Verstappen otti johtopaikan eikä Hamilton pysynyt rengasongelmien takia haastamaan Red Bull-kuskia enää lähdön jälkeen.

Ricciardo oli tuomassa Red Bullille pitkästä aikaa kaksoisvoittoa, mutta australialaisen kisa päättyi 62. kierroksella jo kahdeksatta kertaa kesken tällä kaudella. Vaikka Verstappen jatkoikin kisan jälkeen Renault’n voimanlähteen haukkumista, niin tallipäällikkö Christian Horner kiitti voitosta myös moottoritoimittajaansa huolimatta siitä tosiasiasta, että tiimin kaksoisvoitto kaatui Ricciardon kokemaan hydrauliikkavikaan.

Mercedes-tallin kokemat rengasongelmat pudottivat Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen Ferrarien taakse neljänneksi ja viidenneksi. Kun Hamilton ajoi ruutulipulle neljäntenä, niin britti varmisti jo viidennen maailmanmestaruutensa. Vastaavaan tekoon ovat kuninkuusluokan historiassa yltäneet vain Juan Manuel Fangio sekä Michael Schumacher, joten Hamilton on viimeistään nyt lisännyt nimensä lajin suurimpien legendojen joukkoon. Voi olla, että 33-vuotiaan britin saavutuksia arvostetaan enemmän vasta vuosikymmenien päästä.

Ferrarilta torjuntavoitto liian myöhään

Ferrari-talli sai vasta ensimmäistä kertaa kesätauon jälkeen molemmat autonsa yhtäaikaisesti palkintokorokkeelle. Kimi Räikkönen otti hienon kolmannen sijan onnistuneen yhden pysähdyksen taktiikan ansiosta, vaikka kisan avauspuoliskolla näytti todella synkältä. Tuo mahdollisimman pitkälle venytetty avausstoppi mahdollisti superpehmeillä renkailla ajamisen aina ruutulipulle asti.

Sebastian Vettelin toinen sija oli laiha lohtu, sillä saksalainen on heittänyt roppakaupalla pois pisteitä tämän kauden aikana, mitkä käänsivät tiukalta näyttäneen MM-taiston lopulta selvästi Hamiltonille. Mercedes lähtee myös kuskin paikalta merkkimestaruustaiston ratkaiseviin kisoihin, sillä hopeanuolilla on peräti 55 pisteen ero ennen kahta viimeistä osakilpailua.

Merkittävää kisassa oli kärkiautojen vauhti, sillä kuudenneksi ajanut Renault’n Nico Hülkenberg hävisi kärjelle peräti kaksi kierrosta. Sauber-talli sai molemmat autonsa pisteille, kun Charles Leclerc oli seitsemäs ja viimeisiä kisojaan ajava Marcus Ericsson yhdeksäs. Sauberien väliin kiilasi yllättäen McLarenin Stoffel Vandoorne, joka saavutti ensimmäiset pisteensä sitten huhtikuun lopulla Bakussa ajetun osakilpailun. Viimeisen pistesijan otti Toro Rosson Pierre Gasly.

F1-sarja jatkuu kahden viikon päästä Brasilian Interlagosin radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Räikkösestä kaikkien aikojen suomalaisvoittaja Austinissa

22.10.2018 F1-kisat

Ferrarin Kimi Räikkönen nousi eturivistä suorastaan mestarillisella esityksellä Yhdysvaltain GP:n voittoon myöhään sunnuntai-iltana. Räikkönen päätti pitkän 112 kisan mittaisen voitottoman kautensa ja nousi 21 GP-voitollaan kaikkien aikojen suomalaisvoittajaksi kuninkuusluokassa.

Paalulta lähtenyt Lewis Hamilton ei mahtanut Räikköselle mitään lähtökiihdytyksessä, kun Ferrari-kuski kiilasi kärkeen ultrapehmeiden renkaidensa turvin. Tämän jälkeen suomalainen tykitti kovia kierroksia aina siihen asti, kun Red Bullin Daniel Ricciardo jäi radan varteen, mikä toi virtuaalisen turva-auton radalle.

Hamilton pysähtyi VSC:n aikana eikä pudonnut kuin vain kolmanneksi. Hallitseva maailmanmestari aloitti kovan kirin, mutta Räikkönen onnistui pitämään britin takanaan loppuun kuluneilla renkaillaan. Tämä taistelu oli lopulta kisan käännekohta, sillä MM-pistejohtaja vahingoitti renkaitaan siinä määrin, että hän joutui lopussa tekemään ylimääräisen stopin.

Näin Räikkönen nousi kärkipaikalle ennen 18:nnesta lähtöruudusta jo peräti toiseksi noussutta Max Verstappenia. Hamilton nousi kärkikaksikon kantaan kiinni eikä päässyt Verstappenin ohi kovasta yrityksestä huolimatta. Näin Räikkönen ajoi kontrolloidusti uransa 21. voittoon ja palasi korkeimmalle korokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2013 avauskisan.

Viidentenä startannut Ferrarin Sebastian Vettel osui yhteen Ricciardon kanssa ja putosi 15:nneksi. Vettel kuitenkin painosti lopussa Mercedeksen Valtteri Bottaksen virheeseen ja piti MM-haaveensa vielä elossa neljännellä sijallaan.

Hylkäyksiä kisan jälkeen

Force Indian Esteban Oconin ja Haasin Kevin Magnussenin suoritukset hylättiin kisan jälkeen. Force Indian ranskalaiskuski hylättiin sen takia, että tuomaristo totesi hänen ylittäneen avauskierroksella polttoaineen maksimivirtauksen, kun taas Haasin tanskalaiskuski hylättiin liiallisesta (0,1 kiloa) polttoaineen käytöstä. Ocon oli ruutulipulla alunperin kahdeksas ja Magnussen yhdeksäs.

Renault’n asema autonvalmistajien neljännellä sijalla vahvistui, kun Nico Hülkenberg oli kuudes ja Carlos Sainz seitsemäs. Viidentenä sarjassa oleva yhdysvaltalaistiimi Haas on maksanut hölmöilyllään kalliin hinnan tällä kaudella.

Hylkäykset nostivat Sergio Perezin kahdeksanneksi, Brendon Hartleyn yhdeksänneksi ja Marcus Ericssonin kymmenenneksi. Toro Rosson Hartleylle ensimmäiset pisteet sitten heinäkuisen Saksan GP:n.

F1-sirkus jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton nousi tallimääräyksellä voittoon Sotshissa

1.10.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi eturivistä voittoon Sotshissa sunnuntaisessa Venäjän GP:ssä. Hamilton ja Mercedes-talli eivät kuitenkaan juhlineet kaksoisvoittoa railakkaasti, sillä paalumies Valtteri Bottas joutui luopumaan voitosta tallimääräyksellä.

Vaikka suomalaisia varmasti harmittaa Bottaksen sunnuntainen kohtalo, niin meidän täytyy ymmärtää, että nämä asiat vain kuuluvat moottoriurheiluun. Jos Mercedes ei hyödyntäisi tätä tilaisuutta, niin se voisi jopa maksaa Hamiltonille kuljettajien maailmanmestaruuden kauden päätteeksi. Nyt Bottaksen täytyy vaan saada tämä Sotshissa nähty vire myös muihin loppukauden kisoihin.

Ferrarin epätoivo kasvaa

Ferrari-talli oli ehkäpä koko viikonlopun suurin pettymys, sillä he eivät pystyneet oikeastaan missään vaiheessa haastamaan hopeanuolia. Maailmanmestaruudesta taistelevalle Sebastian Vettelille Sotshin viikonloppu oli musertava, sillä piste-ero Hamiltoniin kasvoi jo 50 pisteeseen, kun enää 125 pistettä on jaossa. Kimi Räikkönen säesti tallikaverinsa perässä ruutulipulle neljäntenä.

Vettelin ensi kauden tallikaveri Charles Leclerc jatkoi edellisessä kisassa alkanutta pisteputkeaan seitsemännellä sijallaan. Mielenkiintoista on nähdä, että onko nuoresta monacolaisesta haastamaan nelinkertaista maailmanmestaria ensi kaudella.

Synttärisankarilta kisan paras suoritus

Red Bullin Max Verstappen sekä Daniel Ricciardo lähtivät takajoukoista lähtöruuturangaistusten vuoksi. Varsinkin Verstappen ajoi suorastaan häikäisevän kisan, sillä hän olisi pystynyt ajamaan koko kisan yhdellä rengassarjalla, mitä säännöt eivät kuivalla kelillä anna myöden.

Synttärisankari Verstappen olisi pystynyt kisan lopussa haastamaan Ferrareita, mutta tiimi päätti säästää hollantilaisen voimanlähdettä tuleviin kisoihin. Verstappen oli ruutulipulla viides ennen tallikaveri Daniel Ricciardoa, jonka avausstinttiä hidasti rikkinäinen etusiipi.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Suzukan radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton vankisti MM-johtoansa Singaporessa

17.9.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton tarttui tiukasti kiinni maailmanmestaruuteen, kun hän ajoi Singaporen GP:n voittoon sunnuntaina. Hamiltonin mestaruusmahdollisuuksille teki hyvää se, että Ferrarin Sebastian Vettelin jäi vasta kolmanneksi.

Hamilton kontrolloi oikeastaan kilpailua lähdöstä ruutulipulle saakka, sillä oikeastaan vain kertaalleen pääsi Red Bullin Max Verstappen lähelle brittiä. Verstappen on pystynyt varsinkin kesätauon jälkeen maksimoimaan hyvin lähtöpaikkansa, kun samalla tallikaveri Daniel Ricciardon vauhti on mystisesti kadonnut kokonaan.

Vettelille toisen sijan maksoi muita aiempi pysähdys, minkä seurauksena hän jäi Force Indian Sergio Perezin hidastamaksi. Ferrarille on sattunut näitä taktisia kömmähdyksiä aika tavalla tällä kaudella ja ne alkavat näin loppukaudesta näkyä pistetaulukossa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Ferrari tarvitsee suurta ihmettä, mikäli he aikovat taistella molemmista mestaruuksista.

Suomalaiset pidättelivät toisiaan

Mercedeksen Valtteri Bottas oli yllättävän vaisu tänäkin viikonloppuna. Bottaksen olisi pitänyt pystyä haastamaan kisan lopussa Vetteliä, jonka renkaat olivat huomattavasti suomalaisen renkaita kuluneemmat. Ferrarin Kimi Räikkösellä vuorostaan olisi ollut enemmän kyytiä, mutta Singaporen radan luonne ei tarjonnut Ferrari-kuskille ohitusmahdollisuuksia. Samalla Bottas nousi kolmantena sarjassa olevaa Räikköstä enää kolmen pisteen päähän.

McLarenin Fernando Alonso hyödynsi vapaan rengasvalinnan, kun hän ajoi upeasti seitsemänneksi. Alonso on viimeksi pystynyt vastaavaan huhtikuussa Bakussa. Ferrarille ensi kaudeksi siirtyvä Charles Leclerc vuorostaan päätti viiden kilpailun mittaisen pisteettömän putkensa, kun monacolainen oli ruutulipulla yhdeksäs.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua, kun vuorossa on Venäjän GP Sotshin moottoriradalta.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton löi Räikkösen Monzan trillerissä

3.9.2018 F1-kisat

Ferrarit olivat ylivoimaisia voittajasuosikkeita kotiyleisönsä edessä, kun Maranellon punaiset valtasivat eturivin Italian GP:hen. Mercedeksen Lewis Hamilton oli kuitenkin toista mieltä, sillä hän hyödynsi haastaja Sebastian Vettelin avauskierroksen pyörähdyksen ennen kuin hallitseva maailmanmestari saalisti vielä Kimi Räikkösen matkalla jälleen yhteen osakilpailuvoittoon Monzan radalla.

Räikkönen teki jälleen kerran kaiken voitavansa eikä voittaminen ainakaan taistelutahdosta jäänyt kiinni, mistä osoituksena upea ohitus ulkokautta Hamiltonista heti turva-auton poistuttua. Mutta Ferrari sortui jälleen perisyntiinsä eli taktiikkavirheeseen. Räikkönen otettiin liian aikaisin renkaidenvaihtoon, vaikka tällä radalla näytti siltä, että niin sanottu undercut eli aikaisempi pysähdys ei vielä avauskierroksella onnistunut. Räikkösen olisi pitänyt pysähtyä vasta Hamiltonin jälkeen, jolloin todennäköisesti renkaat olisivat kestäneet ruutulipulle asti. Harmittaa valtavasti, jos suomalainen ajoi sunnuntaina viimeisen kisansa Monzassa Ferrari-kuskina.

Vettelin hermokontrolli petti jälleen kerran

Historia on Vettelin kannalta toistamassa pahasti itseään, kun Vettel sähläsi Monzassa kuten viime kaudella muun muassa Singaporessa. Vettelillä ei ole varaa tällä hetkellä virheisiin, sillä Ferrarilla on tällä hetkellä jopa nopeampi auto kuin Mercedeksellä. Jos Vettel olisi malttanut mielensä avauskierroksella, niin hän olisi sijoittunut kisassa toiseksi, jolloin piste-ero Hamiltoniin olisi vain 22 pistettä, kun nyt se on jo 30 pojoa.

Vettelin on pakko saada kavennettua piste-eroa jo Singaporessa, sillä Hamilton on koko tämän kauden ajanut huomattavasti saksalaista kypsemmin pisteille. Tällä kaudella Vettel on menettänyt omiin virheisiinsä runsaasti enemmän pisteitä kuin Hamilton.

Verstappen jälleen tuomariston hampaissa

Red Bullin Max Verstappen oli ajamassa näkymätöntä kilpailua kolmantena, kunnes Valtteri Bottas nousi hänen tuntumaansa myöhäisen pysähdyksen ja uusien renkaidensa ansiosta. Bottas siirtyi avausmutkassa radan ulkoreunaa, jonne Verstappen vaihtoi jarrutusalueella ja lähes kiilasi suomalaisen ulos radalta.

Verstappenille tuomittiin tilanteesta viiden sekunnin rangaistus, mikä on liian vähän noin suuresta rikkeestä. Nuorukaisen kitinä rangaistuksesta osoittaa sen, että häneltä puuttuu edelleen itsekriittisyyttä, jota pitäisi olla kuljettajalla, joka ajaa jo neljättä kauttaan kuninkuusluokassa.

Useat kuljettajavaihdokset eivät järkeviä

Useissa tiedotusvälineissä on odoteltu isoja siirtoja kuljettajamarkkinoilla jo kesken kauden. Itse en niihin enää tässä vaiheessa kautta usko, sillä niin moni keskikastin tiimi tarvitsee kipeästi MM-pisteitä, että uuden kuljettajan nostaminen autoon ilman testejä on suorastaan hullua. Lance Stroll todennäköisesti siirtyy vielä tämän kauden aikana miljardööri-isänsä omistamaan Force India-talliin, jolloin Williamsille jäisi toinen ajopaikka täytettäväksi.

Kun Haasin Romain Grosjean hylättiin kuudennelta sijalta sääntöjenvastaisen auton takia Monzassa, niin se avitti Belgian GP-viikonlopun alla uusille omistajille siirtyneen Force Indian pistepussia. Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs. ”Uusi” Force India on kerännyt nyt kahdessa kisassa yhteensä 32 pistettä, jolla he ovat seitsemäntenä merkkimestaruussarjassa. Jos he jatkavat vastaavanlaisella vireellä, niin Haasin 76 pistettä on vielä loppukauden aikana uhattuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Vettel lähestyi MM-kärkeä voitollaan

28.8.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi voittoon sunnuntaisessa Belgian GP:ssä ennen MM-haastajaansa Lewis Hamiltonia. Vettel ajoitti hyökkäyksensä avauskierroksella täydellisesti, minkä ansiosta hän pääsi paalumies Hamiltonista ohi pitkällä Kemmelin suoralla ja ajaen täten kontrolloidusti voittoon.

Lähellä oli, että toisesta rivistä lähteneet Force India-tallin kuljettajat olisivat yllättäneet eturivin kuskit, sillä Esteban Ocon käväisi Kemmelin suoralla hetkellisesti jopa Vettelin rinnalla, mutta joutui taipumaan tallikaveri Sergio Perezin taakse neljänneksi.

Tämän lähemmäs kärkiautojen haastamista eivät Perez ja Ocon yltäneet, mutta loistavat pisteet ”uudelle” tallille, kun Perez oli ruutulipulla viides ja Ocon kuudes. Jos Force India saa rahoituksensa uusien omistajien myötä kuntoon, niin heillä on kaikki mahdollisuudet nousta vielä loppukauden aikana neljänneksi autonvalmistajien sarjassa, sillä he saivat jo yhdessä kisassa kasaan neljäsosan Renault-tallin tämänhetkisestä pistemäärästä.

Halon käyttö pelasti pahimmalta

Avausmutkassa rytisi jälleen kuten Spassa on tapana aina silloin tällöin tapahtua. Takarivistä startannut Renault’n Nico Hülkenberg missasi täydellisestä jarrupaikkansa, minkä seurauksena hän lähetti McLarenin Fernando Alonson yläilmojen kautta suoraan Charles Leclerin Sauberin päälle. McLaren-auton etupyörä osui kovalla vauhdilla Leclercin Sauberin Halo-turvakaareen, joka kärsi mittavia vaurioita kolarissa.

Nyt viimeistään suurimmatkin Halon kritisoijat joutuvat myöntämään turvakaaren olevan tarpeellinen, sillä ilman sitä McLaren-auton etupyörä olisi osunut todennäköisesti supertulokas Leclercin kypärään erittäin vakavin seurauksin. Halo suojasi myös Alonsoa, jonka auto olisi helposti voinut kääntyä jopa ylösalaisin iskun voimasta. Tilanteesta tuomittiin ansaitusti Hülkenbergille 10 lähtöruudun rangaistus ensi viikonloppuna ajettavaan Italian osakilpailuun.

Räikkösen viikonlopulle ikävä päätös

Ferrarin Kimi Räikkönen lähti matkaan vasta kuudentena, kun hänen tiiminsä pilasi suomalaisen viimeisen aikakierroksen lauantain aika-ajoissa. Räikkönen otti avausmutkan varmasti, mutta ei voinut mitään sille, että Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi kiihdytyksessä suoraan päin suomalaista. Tästä seurauksena mittavat vahingot autoon, joista vähäisimpänä puhjennut takarengas.

Ferrari yritti väkisin pitää suomalaista radalla, vaikka tv-kuvista oli hyvin havaittavissa, että tuolla autolla ei pitäisi enää ajaa metriäkään. Räikkösen DRS-siipi oli osittain auki mutkissa, kun suomalainen yritti ajaa niihin nopealla vauhdilla. Pelkästään suurella onnenpotkulla selvittiin vakavasta onnettomuudesta, sillä jos takasiipi olisi pettänyt joko Eau Rougessa tai Blanchimontessa, niin ulosajolla olisi voinut olla katastrofaaliset seuraukset.

Räikkönen on erityisesti tällä kaudella kärsinyt huonosta onnesta ja monesti hänen kisaviikonloppunsa on mennyt piloille ilman suomalaisen omaa syytä. Ferrarillakin on aika tallipäällikkö Arrivabeneä myöden herätä ja keskittyä siihen, mitä suomalaiskuskin auton ympärillä tapahtuu, sillä Belgian viikonloppu oli täynnä amatöörimäisiä virheitä.

Turva-auto oli Bottaksen pelastus

Mercedeksen Valtteri Bottas lähti matkaan 17. ruudusta, sillä hän kärsi tänä viikonloppuna moottoriosien vaihdosta tuomittuja rangaistuksia. Bottas oli monissa haastatteluissa painottanut kärsivällisyyttä avausmutkassa, mutta hän itse sortui siihen La Sourcessa.

Bottas ajoi suoraan Williamsin Sergei Sirotkinin perään, minkä seurauksena hän vahingoitti etusiipeään jo ennen avausmutkaa. Suomalaiskuskin onneksi avausmutkassa rytisi vielä enemmän muiden toimesta, sillä ilman turva-autoa neljän parhaan joukkoon ajaminen ja kolmmaneksi yltäneen Max Verstappenin painostaminen olisi ollut vaikeata.

Selvästi Bottaksen tällä kaudella kokemat vastoinkäymiset ovat alkaneet vaikuttaa hänen ajamiseensa. Unkarin viimeisten kierrosten tapahtumat ja nyt Belgian avausmutkan hölmö kömmähdys ovat kasvattaneet suomalaisen rangaistuspisteet jo neljään, kun 12 pisteestä napsahtaa yhden kisan kilpailukielto.

Mainitaan vielä Toro Rosson Pierre Gaslyn hieno ajo Haas-tallin kuskien perässä yhdeksänneksi. Gasly ja Toro Rosso ovat saaneet tällä kaudella huomattavasti enemmän suorituskykyä irti Hondan voimanlähteestä, kun McLaren sai niistä viimeisen muutaman vuoden aikana.

Marcus Ericsson hyödynsi avausmutkan tapahtumat ja toi Sauberinsa ruutulipulle jälleen kymmenentenä.

F1-kausi jatkuu siis jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Monzan radalla!

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton vankisti pistejohtoaan Hungaroringillä

30.7.2018 F1-kisat

Lewis Hamiltonille ei löytynyt haastajaa, kun Mercedes-kuski ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Unkarin GP:ssä. Hamilton vankisti uransa 67. voitollaan pistejohtonsa jo 24 pisteeseen.

Hamiltonin kuuluu kiittää voitostaan Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottasta, joka pidätteli Ferrareita lähes kisan loppuun asti takanaan. Ensiksi Sebastian Vettel pääsi ulkokautta ohittamaan Bottaksen, joka ajautui mutkassa päin Ferraria. Samassa rytäkässä Kimi Räikkönen pääsi myös Bottaksen ohi, mutta tallimääräys piti suomalaisen Ferrari-tallikaverinsa takanaan kolmantena.

Näin kyseessä oli Räikköselle jo uran 99. palkintosija kuninkuusluokassa. Suomalainen nousi jo kahdeksatta kertaa sekä viidettä kisaa peräkkäin palkintokorokkeelle tällä kaudella. Edellisen kerran vuoden 2007 maailmanmestari on pystynyt vastaavaan juuri mestaruuskaudellaan.

Jos Räikkösellä on vaan haluja jatkaa uraansa vielä ensi kaudella, niin olisi Ferrarilta suorastaan tyhmää olla tekemättä jatkosopimusta kokeneen suomalaiskuskinsa kanssa.

Bottaksella itsetutkistelun paikka

Bottas ei ollut ainoastaan syypää Vettelin kanssa tapahtuneeseen kolariin, mutta myös hetkeä myöhemmin Red Bullin Daniel Ricciardon kanssa nähtyyn kolariin. Molemmissa tilanteissa Mercedes-kuski teki virhearvion, mutta tällä kertaa vain hän itse kärsi niistä.

Bottas putosi lopputuloksissa viidenneksi, joten Mercedeksen ja Ferrarin välinen taisto merkkimestaruudesta kaventui kymmeneen pisteeseen. Kisan jälkeen Mercedes-kuski syytti muita kolareista, mutta tällä kertaa suomalaisella on vakavan itsetutkiskelun paikka. Ehkäpä tässä kisassa näkyi ensimmäistä kertaa se turhautuminen, joka on vastoinkäymisten kautta kasvanut kolminkertaisen GP-voittajan sisälle.

Red Bull-tallille Unkarin kisa oli jälleen kaksijakoinen. Seitsemäntenä startannut Max Verstappen nousi lähdössä viidenneksi, mutta hän ei kauaa saanut nauttia kisasta, sillä hänen autonsa hyytyi radan varteen jo avausstintin aikana. Tämä kirvoitti varsinkin tallipäällikkö Christian Hornerilta jälleen kerran kovia syytöksiä moottorivalmistaja Renault’n suuntaan.

Epäonnistuneen aika-ajon jälkeen vasta 12:ntena startannut Ricciardo menetti sijoituksia startissa, mutta alkoi hiljalleen nousta kohti kärkiviisikkoa. Lopulta Bottaksen kokemat ongelmat nostivat australialaisen hienosti neljänneksi.

Toro Rosson Pierre Gasly piti kisassa yllättäen kuudennen sijansa. Gasly on jättänyt kauden aikana pahasti tallikaveri Brendon Hartleyn varjoonsa, joten ei olisi yllättää, mikäli Hartley saisi lähteä jo ennen kauden päätöstä Toro Rossolta.

McLarenin Fernando Alonso oli jälleen kahdeksas, kun McLaren-tallikaveri Stoffel Vandoorne joutui keskeyttämään Alonson perästä vaihdelaatikkovikaan. Vandoorne on viimeksi yltänyt pisteille Bakussa ja medialähteiden mukaan belgialaisen ajopaikka on jopa vaarassa ennen kesätauon jälkeen ajettavaa kotikisaansa.

F1-sarja jää nyt ansaitulle kesätauolle ja kausi jatkuu Belgian Spassa elokuun viimeisenä viikonloppuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne