Selaat arkistoa kohteelle F1-kisat.

Vettel hiljensi brittiyleisön Silverstonessa

9.7.2018 F1-kisat

Paalumies Lewis Hamiltonin haaveet ennätyksellisestä kuudennesta Britannian GP:n voitosta näyttivät kariutuneen, kun Kimi Räikkönen pyöräytti hänet ympäri avausmutkan jälkeen. Hamilton nousi joukon hänniltä näyttävällä tyylillä toiseksi, mutta hänen mestaruushaastajansa Sebastian Vettel hyödynsi muiden virheet erinomaisella suorituksellaan.

Eturivistä startannut Vettel nousi upealla startilla kärkeen jo ennen avausmutkaa. Hamiltonin starttia kuvaa hyvin se, että jopa neljäntenä startannut Mercedes-tallitoveri Valtteri Bottas nousi avausmutkassa britin ohi.

Räikkönen jäi hieman pussiin radan ulkoreunaan, mutta hän lähti rohkeasti haastamaan Hamiltonia radan kolmosmutkaan. Ferrari-kuski lukitsi eturenkaansa jarrutuksessa, minkä seurauksena hän ajautui päin kotiyleisön suosikkia.

Osumasta tuomittiin Räikköselle peräti 10 sekunnin aikasakko, vaikka kontakti oli kevyempi kuin Vettelin ja Bottaksen kolarissa kaksi viikkoa sitten, mistä saksalaiselle tuomittiin vain viiden sekunnin aikasakko. Aikarangaistusta taisi suurentaa se fakta, että suomalainen osui kotiyleisön suosikkiin, mutta sääntöjen pitäisi olla samanlaiset kaikille eikä kohteen pitäisi määritellä rangaistuksen vakavuutta.

Turva-auto muutti kisan luonteen

Sauberin Marcus Ericsson menetti kovassa vauhdissa autonsa hallinnan, kun hänen autonsa takasiipi jäi avausmutkan DRS-alueella täysin auki. Ericsson selvisi rajun näköisestä ulosajosta ilman vammoja. Sveitsiläistiimille Britannian GP oli synkkä, sillä supertulokas Charles Leclercin pisteputki päättyi rengasmutterin rikkoutumiseen.

Ericssonin ulosajo toi siis turva-auton radalle, jolloin kaikki Mercedes-kuskeja lukuun ottamatta teki varikkopysähdyksensä. Näin ollen Bottas nousi kärkeen ennen Vetteliä, Hamiltonia, Max Verstappenia, Räikköstä ja Daniel Ricciardoa.

Bottas otti suorastaan loistavan uusintalähdön, mutta se valui hukkaan, kun Haasin Romain Grosjean ja Renault’n Carlos Sainz osuivat toisiinsa. Mercedeksen suomalaiskuski onnistui toistamiseen uusintalähdössä, mutta muutamaa kierrosta myöhemmin Vettel pääsi Bottaksen ohi uusien renkaittensa ansiosta.

Hetkeä myöhemmin sekä tallitoveri Hamilton että Räikkönen nousivat Bottaksen ohi. Onneksi suomalainen onnistui kuitenkin pitämään Ricciardon lopussa takanaan ja näki ruutulipun neljäntenä. Jälleen kerran toinen Red Bulleista hyytyi radan varteen, kun tällä kertaa Verstappenin menopeliin iski vaihdelaatikkovika vain muutama kierros ennen ruutulippua. Renault’n Nico Hülkenberg nousi näin ollen lopputuloksissa kuudenneksi.

Räikkösen kannalta avauskierroksen virhe oli harmittava, sillä hänen Ferrarinsa oli viritetty äärimmilleen itse kisassa. Omasta mielestäni Ferrarin suomalaiskuski olisi helposti voinut olla toinen ilman tuota avauskierroksen virhettä, sillä hänen autonsa näytti olevan kiihdytyksissä ja suoravauhdissa ainakin Mercedeksiä nopeampi.

F1-sarja pitää nyt kolmen perättäisen kisaviikonlopun jälkeen pienen tauon ja radalle palataan kahden viikon kuluttua Saksan Hockenheimissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

 

Verstappen voittoon värikkäässä Itävallan GP:ssä

3.7.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen villitsi paikan päälle saapuneita kannattajiaan, kun hän ajoi erittäin tapahtumarikkaan Itävallan GP:n voittoon sunnuntaina. ”Mad Maxille” voitto oli monivivahteisen kauden ensimmäinen.

Vielä ennen starttia näytti Red Bullin kotivoitto erittäin epätodennäköiseltä, sillä harjoituksissa he eivät pystyneet vastaamaan Mercedesten ja Ferrarien vauhtiin. Ja vielä kisan avauskierroksilla näytti vahvasti siltä, että edes palkintosija voi olla Red Bullille tiukassa. Sitten kaikki, mikä vain voi mennä Mercedeksen kannalta pieleen, tapahtui.

Paalumies Valtteri Bottas oli pudonnut alussa peräti neljänneksi, mutta pystyi takasuoralla imuapua hyödyntäen nostamaan itsensä väkisin toiseksi. Mutta tämä ilo oli lyhytaikaista, sillä kymmenisen kierrosta myöhemmin Bottas joutui pysähtymään radan varteen vaihdelaatikkovian vuoksi. Tästä minulle tuli vahvat muistikuvat mieleen vuosituhannen alusta, kun Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen kärsivät jatkuvasti McLaren-Mercedeksen teknisistä ongelmista.

Bottaksen keskeytys toi virtuaalisen turva-auton, jonka aikana suurin osa kuljettajista pysähtyi mukaan lukien molemmat Red Bullit ja Ferrarit. Mercedeksen Lewis Hamilton ei voinut enää tulla varikolle, sillä hän olisi pudonnut kauas kärjestä, joten hän joutui sinnittelemään radalla kuluneilla renkailla. Lopulta Mercedeksen oli pakko reagoida ja ottaa Hamilton sisään, mikä pudotti hallitsevan maailmanmestarin neljänneksi.

Räikkösen kiri ei aivan riittänyt voittoon

Molemmat Ferrari-kuljettajat olivat vaikeuksissa renkaidensa kanssa stinttien alussa. Kun Räikkönen sai renkaisiinsa pitoa, niin hän lähti jahtaamaan toisena ollutta Daniel Ricciardolla, jonka takarenkaat alkoivat pahasti rakkuloida. Lopulta Räikkönen nousi Ricciardon ohi toiseksi ja lähti jahtaamaan Verstappenia. Samalla myös Sebastian Vettel nousi Hamiltonin edelle kolmanneksi, kun Ricciardo joutui pysähtymään. Samoin teki Hamilton muutamaa kierrosta myöhemmin.

Hetkeä myöhemmin Ricciardo joutui pysähtymään radan varteen teknisen vian takia, jolloin Red Bullin varikkomuurilla huolestuttiin kärkimies Verstappenin autosta. Mercedeksen painajaismaisen kisan täydensi Hamilton keskeytys, kun hallitseva maailmanmestari joutui pysähtymään radan varteen bensapaineiden kadottua. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten Italian GP:n vuonna 1955, kun kaksi hopeanuolta on joutunut keskeyttämään teknisen vian vuoksi.

Räikkönen ja Vettel lähtivät siis jahtaamaan kärkeä, mutta Ferrarin varikkomuurilla otettiin ehkä liiankin varman päälle eikä kuljettajia päästetty ajamaan kovaa kuin vasta liian myöhään. Räikkönen myönsikin kisan jälkeen, että he varmistelivat liian paljon renkaitaan kisan lopussa. Verstappen ei kärsinyt samoista rengasongelmista kuin tallikaveri Ricciardo, sillä ”Mad Max” säästeli renkaitaan radan kahdessa viimeisessä mutkassa. Ricciardo ei pystynyt varmistelemaan niissä mutkissa, sillä hän taisteli muita vastaan läpi koko kisan.

Ferrari nousi tämän tuloksen myötä takaisin autonvalmistajien MM-kärkeen. Myös Vettel käänsi Hamiltonin 14 pisteen johtoaseman pisteellä edukseen. Räikkönen nousi MM-pisteissä kolmanneksi, kun vuorostaan Bottas putosi kuudenneksi. Suomalaiskuskit ovat nyt kolmen kärkitallin kuskeista ainoat, jotka eivät ole vielä pystyneet tällä kaudella voittamaan kilpailua. Toivottavasti toinen heistä voittaa Englannin Silverstonessa ensi viikonloppuna.

Amerikkalaistiimille iso pistepäivä

Yhdysvaltalainen Haas-talli oli yksi kisan suurimmista onnistujista. Romain Grosjean oli peräti neljäs ja tallikaveri Kevin Magnussen viides. Grosjeanille pisteet olivat vasta tämän kauden ensimmäiset. Talousvaikeuksista kärsivä Force India-talli sai myös tärkeitä pisteitä, kun Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs.

McLarenin Fernando Alonso teki uskomattoman nousun varikkosuoralta aina kahdeksanneksi asti. Sauberkin sai pitkästä aikaa molemmat autonsa pisteille, kun supertulokas Charles Leclerc oli yhdeksäs ja Marcus Ericsson kymmenes. Leclerc ajoi pisteille jo viidettä kertaa viimeisestä kuudesta kisasta. Viimeksi Sauberilla vastaavaan on yltänyt Kamui Kobayashi kaudella 2011.

F1-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla Isossa-Britanniassa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton voittoon Ranskassa, kilpakumppanit törmäilivät lähdössä

25.6.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon, kun F1-sarja palasi Ranskaan 10 vuoden tauon jälkeen. Hamiltonin urakkaa helpotti tuntuvasti se, että hänen tallikaverinsa Valtteri Bottas joutui kolariin Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa avausmutkassa. Hamilton on nyt voittanut 26 eri radalla, 23 maassa, mikä on samalla uusi ennätys kuninkuusluokassa.

Vettel sai ultrapehmeillä renkaillaan loistavan lähdön, mutta ei pystynyt hyödyntämään sitä, sillä Hamilton piti tiukasti sisälinjan ja Bottas vuorostaan ulkolinjan avausmutkaan kiihdytettäessä. Ferrari-kuski ei hiljentänyt riittävästi mutkassa, joten hän ajautui päin Bottasta. Molemmat kuskit joutuivat tulemaan varikolle korjaamaan vahinkojaan, joten he putosivat joukon hännille. Avausmutkissa nähtiin lukuisia osumia, joista hurjimpana ranskalaiskuskien Pierre Gaslyn ja Esteban Oconin yhteentörmäys, joka toi turva-auton radalle.

Avausmutkan kolarista ei voinut syyttää Bottasta, sillä hän jätti riittävästi tilaa Vettelille, joka siitä huolimatta ajautui päin suomalaista. Tuomaristo totesikin Ferrari-kuskin syylliseksi, mutta lätkäisi hänelle suorastaan naurettavan viiden sekunnin aikarangaistuksen. Kun vihdoinkin päästiin ajamaan, niin oli päivänselvää, että Mercedes-auto oli kärsinyt huomattavasti enemmän vahinkoa Ferrariin verrattuna. Jos Vettelille olisi annettu se 20 sekunnin rangaistus tai varikon läpiajorangaistus, niin hän olisi pudonnut viidenneltä sijalta Bottaksen taakse seitsemänneksi. F1-tuomaristo oli jälleen kujalla eikä tämä ollut edes kisan ainoa virhe heidän osaltaan.

Räikköseltä kauden paras suoritus

Kuudentena startannut Ferrarin Kimi Räikkönen oli yksi kuskeista, joka sai kärsiä tuomariston lukutaidottomuudesta. Räikkönen haastoi edestä startanneen Max Verstappenin tiukasti lähdössä, kunnes Bottas ja Vettel osuivat toisiinsa. Verstappen teki samalla hetkellä jarrutusvirheen, mutta ei kärsinyt siitä, sillä hän oikaisi koko mutkan eli hän hyötyi ajovirheestään. Samoin teki myös Haasin Kevin Magnussen, joka nousi Räikkösen takaa peräti viidenneksi. Räikkönen jäi seitsemänneksi, kun Charles Leclerc ohitti hänet sääntöjenmukaisesti rataviivojen sisäpuolella.

Uusintalähdön jälkeen Räikkönen pääsi nopeasti Leclercin, Magnussenin ja Carlos Sainzin ohi. Ferrari odotti sadetta, mutta kun se ei saapunut, niin Räikkönen pysähtyi ultrapehmeillä aivan viimeisten joukossa. Tästä alkoi raivoisa takaa-ajo superpehmeillä renkailla, jonka ensimmäiseksi uhriksi joutui oma tallikaveri. Mielestäni Vettel piti aivan turhaan suomalaista takanaan, sillä Räikkönen menetti kallista aikaa, vaikka hän oli yli kaksi sekuntia tallikaveriaan nopeampi. Lopulta Lance Stroll hidasti radan viimeisellä sektorilla Daniel Ricciardoa sen verran, että Räikkönen pääsi Mistralin suoralla helposti ohi Red Bull-kuskista.

Näin Räikköselle kolmas sija ja uran 95:s palkintosijoitus. Samalla kisat, joissa molemmat Ferrari-kuskit ovat ajaneet ruutulipulle, on tasan 3-3.  Suomalaiskuski on vaan kärsinyt epäonnesta ja muiden virheistä huomattavasti enemmän kuin tallikaverinsa. Toivottavasti tästä kääntyi kauden suuntaus ylöspäin.

Renault-talli sai kotikisassaan molemmat autonsa pisteille, kun Sainz oli kahdeksas ja Nico Hülkenberg yhdeksäs. Sainzin autosta katosivat moottoritehot viimeisillä kierroksilla, mutta Strollin ulosajon seurauksena nähtiin virtuaalinen turva-auto, joka pelasti espanjalaiselle neljä pistettä. Magnussenkin pääsi jälleen pisteille, sillä hän pystyi VSC:n ansiosta pitämään Bottaksen etäällä lopussa.

Supertulokas Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän ajoi jälleen pisteille. Monacolainen otti viimeisen pisteen Romain Grosjeanin nenän edestä eikä ranskalainen päässyt avaamaan pistetiliään vieläkään.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Itävallan Red Bull Ringillä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel ylivoimaiseen voittoon Kanadassa

13.6.2018 F1-kisat

Ferrarin moottoripäivitys tuotti heti tulosta, kun Sebastian Vettel ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa Kanadan GP:ssä. Vettelin ylivoimaa kuvastaa hyvin se, että hän ajoi paalulle ja johti kisaa aina lähdöstä maaliin saakka.

Vettelille voitto oli jo uran 50:s sekä samalla toinen Montrealin katuradalla. Ferrarin saksalaiskuski nousi voittonsa ansiosta myös MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten Kiinan osakilpailun.

Mercedeksen Valtteri Bottas piti paikkansa lähdössä, vaikka Red Bullin Max Verstappen antoikin avausmutkissa kovasti painetta suomalaisen niskaan. Tämän jälkeen Bottas yritti pysyä Vettelin kannassa kiinni niin raivoisasti, että hänen autostaan melkein loppui bensa ennen ruutulippua, mutta suomalainen sai pidettyä toisen sijansa vain 0,1 sekunnin erolla.

Red Bull-talli avasi varikkopelin kärjen osalta, kun he ottivat Daniel Ricciardon varikolle ensimmäisenä. Edessä ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pysähtyi kierrosta myöhemmin, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille samalla neljännen sijan. Samalla Hamilton menetti MM-johtonsa pisteen erolla Vetteliin.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika tekemätön paikka. Räikkönen menetti paikkansa Ricciardolle startissa, kun Red Bull-kuski pystyi jarruttamaan myöhempään pehmeämmillä renkailla. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti oli ajoittain hyvää, mutta tämänvuotisilla säännöillä ohittaminen oli Kanadassakin erittäin vaikeata. Näin suomalaisen aika-ajovirhe kävi todella kalliiksi eikä toivottavasti vastaavaa nähdä juhannuksena Ranskassa.

Leclerc jälleen pisteille

Charles Leclerc nousi 13:nnesta lähtöruudusta jälleen pisteille. Leclerc taisteli Sauberilla pitkään viimeisestä pistesijasta McLarenin Fernando Alonson kanssa, kunnes McLaren-kuski joutui keskeyttämään varikolle. Edellisen kerran Sauber-kuski on ajanut pisteille vähintään kolmessa osakilpailussa kauden aikana vuonna 2015.

Renault-tallille Kanadan GP oli myös hyvä pistepäivä, kun Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Ranskalaistiimi paransi samalla asemiaan neljännellä sijallaan merkkimestaruuspisteissä. Yhdeksänneksi ajoi Force Indian Esteban Ocon, kun tallikaveri Sergio Perez menetti useita sijoituksia osuessaan yhteen Sainzin kanssa uusintalähdössä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena, kun F1-sarja palaa 10 vuoden tauon jälkeen Ranskan maaperälle. Ranskan GP:n isännäksi valittiin Paul Ricardin rata, jolla ei ole ajettu MM-osakilpailua sitten kauden 1990.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tlanne

Ricciardo vaikeuksien kautta voittoon Monacossa

29.5.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Monacon GP:ssä. Ricciardon voitto ei tullut kuitenkaan helpolla, sillä hän kärsi läpi kisan moottoriongelmista, jotka Red Bull-kuski selvitti ainoastaan päättäväisyytensä avulla. Australialainen sai vihdoinkin kuitattua kaksivuotisen piinansa, kun hän tuolloin menetti varmalta näyttäneen voittonsa epäonniseen varikkopysähdykseen.

Monaco osoitti jälleen sen karun tosiasian, että ohittaminen on erittäin vaikeata nykyautoilla, vaikka olisi useamman sekunninkin edessä ajavaa nopeampi. Kun tähän lisätään Pirellin renkaat, joilla pystyy ajamaan aivan naurettavan määrän kierroksia, niin ei ole ihme, jos ohituksia ei tapahdu. Täytyy toivoa, että jo ensi kaudeksi yksinkertaistettu aerodynamiikka loisi enemmän ohituspaikkoja tai muuten Monacon rataa täytyy jollakin tavalla muuttaa.

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ajoi ruutulipulle toisena ja kolmantena lähtenyt Mercedeksen Lewis Hamilton piti paikkansa. Kummallakaan ei ollut mahdollisuuksia parantaa sijoituksiaan johtuen radan luonteesta. Vettelille lohtua toi se, että hän sai kavennettua Hamiltonin MM-johdon 14 pisteeseen.

Suomalaiset ensimmäistä kertaa podiumin ulkopuolelle

Suomalaisia ei nähty ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkintokorokkeella, kun Ferrarin Kimi Räikkönen oli neljäs ja Mercedeksen Valtteri Bottas jäi viidenneksi. Räikkösen kohdalla voidaan harmitella sitä, että talli ei reagoinut riittävän aikaisin Hamiltonin pysähdykseen, joten se maksoi suomalaiselle mahdollisuuden taistella palkintosijasta. Bottas oli kärkiviisikosta liikkeellä kisan puolenvälin jälkeen parhaimmilla renkailla, mutta se taktiikka ei toiminut, sillä Monacossa on erittäin vaikea antaa todellista painetta edessä olevan niskaan. Näin suomalaisten katseet kääntyvät Kanadaan hyvinkin nopeasti.

Force Indian Esteban Ocon piti kuudennen sijansa ennen yhtä uransa parasta kisaa ajanutta Toro Rosson Pierre Gaslya. Tämän kaksikon perässä ruutulipun ylittivät Renault’n Nico Hülkenberg sekä takarivistä startannut Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-kuski pystyi muutamaan näyttävään ohitukseen kisan aikana, mutta se ei riittänyt tuon korkeammalle tällä kertaa. Verstappen varmasti miettii vielä pitkään, että minkälainen viikonloppu tästä olisi voinut hänelle tulla ilman lauantaiaamun ulosajoa. Viimeinen pistesija meni ”Hulkin” tallikaverille Carlos Sainzille.

Kotiyleisö sai pitkästä aikaa nähdä oman suojattinsa ruhtinaskunnan kaduilla GP-kisassa, mutta Charles Leclercin kisa päättyi rajuun törmäykseen Toro Rosson Brendon Hartleyn kanssa, kun monacolaisen autosta katosivat jarrut tunnelin jälkeisessä shikaanissa. Onneksi loukkaantumisilta säästyttiin tällä kertaa.

Williamsille kisa oli myös synkkä, sillä Lance Stroll rikkoi kahteen otteeseen etusiipensä ja Sergei Sirotkinin kisan pilasi 10 sekunnin varikkorangaistus, joka johtui Williams-mekaanikkojen sekoilusta lähtöruudukossa. Haas ei saanut kuin muiden epäonnella nostettua sijoitustaan kisassa, joten heille jäi paljon käyttämätöntä potentiaalia Montrealiin.

McLarenin Fernando Alonso ei päässyt ruutulipulle asti, joten hänen tililleen kirjattiin samalla ensimmäinen keskeytys sekä pisteetön osakilpailu tällä kaudella.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä ajettavalla Kanadan GP:llä, kun F1-autot saapuvat Montrealin kupeessa sijaitsevalle Gilles Villeneuve Circuitille.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 6/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedekset kaksoisvoittoon Hamiltonin johdolla Barcelonassa

15.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalta voittoon sunnuntaisessa Espanjan osakilpailussa. Hopeanuolten kaksoisvoiton varmisti Valtteri Bottas toisella sijallaan.

Hamilton ajoi Barcelonan radalla suhteellisen helppoon voittoon, sillä hän menetti kärkipaikkansa vain varikkopysähdyksen ajaksi. Barcelonassa vallitsi koko viikonlopun poikkeuksellisen viileä sää, mikä tuntui sopivan parhaiten Mercedekselle. Katsotaan, josko seuraavissa kisoissa olisi hiukkasen lämpimämpää kuin Barcelonassa.

Bottas sai nyt niitä pisteitä takaisin, jotka hän menetti Bakussa rengasrikon takia. Huolestuttavaa suomalaisen kannalta on se, että piste-ero Hamiltoniin on kasvanut jo 37 pisteeseen Bottaksesta riippumattomista syistä. Seuraavat kilpailut tulevat olemaan erittäin ratkaisevia suomalaisen MM-taistelun kannalta, sillä Hamilton on viimeksi keskeyttänyt Malesiassa 2016, joten ilmaisia pisteitä ei viime aikoina ole hallitseva maailmanmestari tiputtanut haastajilleen. Varsinkin aika-ajoissa Bottaksen on pystyttävä kääntämään nuo pienet tappiot edukseen, jotta hän pääsisi kisoissa ajamaan puhtaassa ilmassa.

Ferrarin mestaruushaaveille kova kolaus

Ferrari ei voi olla tyytyväinen Barcelonan viikonloppuun, sillä he eivät saaneet kumpaakaan autoaan palkintokorokkeelle, vaikka heidän autonsa lähtivät toisesta rivistä. Sebastian Vettel nousi lähdössä toiseksi, mutta Ferrari vaihtoi lennossa saksalaisen kisastrategian kahteen pysähdykseen, kun muut selvisivät yhdellä. Ferrarilla laskeskeltiin, että Vettel ehtisi varikolta virtuaalisen turva-auton aikana vielä Max Verstappenin eteen, mutta hidas stoppi esti nämä aikeet. Verstappen pystyi lopussa lähes yhtä tuoreilla renkailla pitämään helposti Ferrari-kuskin takanaan.

Kimi Räikkösen viikonloppu kääntyi huonosta suorastaan katastrofiksi. Jo perjantain harjoituksissa koettu moottoririkko aiheuttaa suomalaiselle loppukaudeksi lähtöruuturangaistuksia, mutta tilanne synkkeni entisestään, kun kisassa täysin uusi voimanlähde petti suomalaisen jälleen kerran. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä ilmeisimmin Räikkönen joutuu ottamaan viimeisin sallitun voimanlähteen käyttöönsä jo Monacossa, kun muut kärkikuskit ajavat vielä ensimmäisellä.

Mikä oli positiivista oli se, että Räikkösen vauhti oli ihan hyvää ja hän olisi todennäköisesti lyönyt jälleen tallikaverinsa, sillä suomalainen olisi selviytynyt kisasta todennäköisesti vain yhdellä pysähdyksellä. Ferrarin suomalaiskuski on edelleen ainoa kuljettaja, joka on ruutulipulle ajaessaan noussut palkintokorokkeelle tällä kaudella. Tämä tilasto ei kuitenkaan hirveästi lämmitä, kun suomalainen on menettänyt yli 30 pistettä ilman omaa syytään.

Räikkösen keskeytys ja Vettelin putoaminen neljänneksi tarkoitti sitä, että Mercedes nousi 27 pisteen erolla autonvalmistajien MM-sarjan kärkeen. Ferrari lähtee kuitenkin Monacoon ennakkosuosikkina, sillä he ajoivat Vettelin johdolla siellä viime kaudella kaksoisvoittoon, kun taas Mercedes tuskaili siellä koko viikonlopun vetopidon kanssa.

Grosjean syyllinen avauskierroksen kolariin

Haasin Romain Grosjean sai hyvän lähdön, mutta hän pyörähti radan kolmannessa mutkassa, kun hän ajautui liian lähelle tallikaveri Kevin Magnussenia. Grosjeanin olisi pitänyt antaa autonsa liukua ulosajo-alueelle, mutta ranskalainen yritti kaasun avulla pyöräyttää autonsa takaisin radalle, mikä johti isoon kolariin, jossa Nico Hülkenberg ja Pierre Gasly osuivat häneen. Kaikki kuskit selvisivät onnettomuudesta säikähdyksellä, mutta huonolla tuurilla olisi voinut käydä pahemmin.

Tuomaristo antoi Grosjeanille vain kaksi rangaistuspistettä sekä lähtöruuturangaistuksen Monacoon. Olisin antanut viisi rangaistuspistettä ja poistanut lähtöruuturangaistuksen, sillä Grosjean on hölmöillyt tällä kaudella oikein urakalla, joten hän ansaitsisi tästä kunnon opetuksen. Nykyään tuomaristo tuntuu heittävän noita rangaistuspisteitä aika arvalla, joten niihin toivoisi pientä tasaisuutta.

Grosjeanin tallikaveri Magnussen oli yksi kisan onnistujista, sillä hän otti jälleen arvokkaita pisteitä ollen kuudes. Haasin tanskalaiskuski on ollut koko kauden selvästi kokeneempaa tallikaveriaan parempi, vaikka kyllä Magnusseniltakin muutama älyvapaa teko on nähty tällä kaudella.

Renault’n Carlos Sainz voitti espanjalaisten taistelun, kun hän oli seitsemäs ennen Fernando Alonsoa. Sainz on hiljalleen pystynyt vastaamaan tallikaveri Hülkenbergin haasteeseen, joten loppukaudesta tulee heidän välillä varmasti tasainen. McLarenilla ajava Alonso on joka kisasta pystynyt käytännössä ottamaan ne pisteet, joita heille on ollut tarjolla. Tämän myötä kaksinkertainen maailmanmestari on pisteissä keskikastin tiimeihin lukeutuvista kuskeista ensimmäisenä.

Sergio Perez toi talousvaikeuksissa painivalle Force Indialle kaksi pistettä ollen yhdeksäs. Force India joutuu Monacossakin luottamaan toisten epäonneen, jotta he voisivat poimia pisteitä kuten Barcelonassa. Uskon taas Kanadan GP:n näyttämön soveltuvan pitkien suoriensa ansiosta paremmin intialaistiimin autolle kuten Baku kaksi viikkoa sitten.

Supertulokas Charles Leclerc jatkoi myös vahvojen näyttöjen antamista, sillä monacolainen näki ruutulipun kymmenentenä. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2015, kun Sauber-kuski saavutti pisteitä peräkkäisissä kisoissa. Leclercin ajotyylin muutos on selvästi tuottanut tulosta, sillä hän on viime kisoissa jättänyt tallikaveri Marcus Ericssonin täysin varjoonsa. Ericssonin on pakko nostaa tasoansa, sillä muuten ruotsalainen saattaa ajaa viimeistä kauttaan kuninkuusluokassa.

Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua MM-sarjan legendaarisemmalla näyttämöllä, kun F1-sarja valloittaa Monacon ruhtinaskunnan kadut.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 5/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton dramaattisen kisan voittoon Bakun kaduilla

1.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton juhli kauden avausvoittoaan sunnuntaisessa Azerbaidzhanin kilpailussa. Hamilton nousi kärkeen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua, kun hiilikuidun palaset rikkoivat pitkään kilpailua johtaneen Valtteri Bottaksen oikean takarenkaan, mikä avasi hallitsevalle maailmanmestarille tien voittoon.

Hamilton oli oikeastaan kärkikuskeista ainoa, joka selvisi ehjänä Bakun ankarilta kaduilta, vaikka britti kertaalleen sortui lukkojarrutukseen ja joutui siirtymään pehmeisiin renkaisiin kanssakilpailijoita aiemmin. Tämä ei kuitenkaan maksanut hallitsevalle maailmanmestarille mitään, sillä hän nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle ja katkaisi samalla Mercedes-tallin kolmen kisan mittaisen voitottoman jakson.

Toisena ruutulipulle ajaneen Kimi Räikkösen kisa oli huomattavasti värikkäämpi, sillä kuudennesta lähtöruudusta startannut suomalainen osui avauskierroksella yhteen Force Indian Esteban Oconin kanssa. Räikkönen pystyi jatkamaan matkaansa, vaikkakin hänen etusiipensä oli kärsinyt mittavia vaurioita. Oconin kisa päättyi jo radan kolmanteen mutkaan eikä ranskalainen peitellyt turhautumistaan kisan jälkeisissä kommenteissaan. Ensi kerralla Force India-kuskin kannattaa katsoa tilanne ensiksi uusintana, jonka jälkeen katsoa peiliin ja miettiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin tässä tilanteessa.

Räikkönen pääsi varikolle, mutta tässä Ferrari-talli sortui taktiseen kömmähdykseen, sillä he lähettivät suomalaisen takaisin radalle pehmeillä renkailla. Kun kisa jälleen käynnistyi uudelleen, niin Räikkösellä oli suuria vaikeuksia pitää renkaitaan toimintalämpötiloissa. Oli suorastaan ajattelematonta Ferrarilta, että laitetaan viikonlopun kovimmat renkaat suomalaisen alle, sillä jokainen kuski on ollut vaikeuksissa rengaslämpöjen kanssa jopa ultrapehmeillä renkailla.

Red Bullien kolari muutti kisan luonteen

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen ei nouse kuudetta sijaa korkeammalle, kunnes Red Bull-tallikaverit osuivat toisiinsa 40. kierroksella. Max Verstappen oli jo lähes kisan pidätellyt nopeampaa tallikaveriaan, Daniel Ricciardoa, takanaan eikä nuorukainen ollut valmis laittamaan tallin etua omansa edelle. Kun Red Bull-kuskit olivat lähellä törmätä toisiinsa jo kisan alkupuolella, niin tallipäällikkö Christian Horner ei tehnyt mitään, vaikka kaikki näkivät kolarin häämöttävän jo näköpiirissä.

Verstappen vaihtoi useampaan otteeseen ajolinjaansa, jotta hän saisi sotkettua tallikaverinsa ilmavirtaa. Lopulta Verstappen kääntyi jarrutuksessa suoraan Ricciardon eteen, jolloin takana ajanut Ricciardo menetti autostaan kaiken downforcen ja kolari oli täten valmis. Mikä tässä tilanteessa on huolestuttavinta on se, että tuomaristo ei nähnyt tarvetta rangaista Verstappenia. Tuomaristo kuitenkin jakoi rangaistuksia vähemmistä rikkeistä häntäpään kuljettajille.

Tuomariston pitäisi olla objektiivinen, mitä se ei ole ollut pitkään aikaan. Tuomaristolla on aivan selvästi suosikkikuljettajia, joiden kaikki toilailut painetaan villaisella, kun taas toisille annetaan pienemmistäkin osumista sanktioita. Mielestäni Verstappenille olisi pitänyt tuomita vähintään 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan tai jopa harkita ehdollista kilpailukieltoa.

Vielä ennen uusintalähtöä nähtiin käsittämätön tilanne, kun Romain Grosjean ajoi seinään turva-auton ollessa vielä radalla. Grosjean on ollut kuin varjo entisestään tällä kaudella, joten ranskalaisen on pikaisesti parannettava suoritustasoaan tai muuten hän saa etsiä ensi kaudeksi töitä muualta.

Bottas epäonninen, Perez onnekas

Kisan viimeinen uusintastartti tapahtui vain neljä kierrosta ennen maalia. Bottas oli nyt kärjessä, sillä hän ei ollut vielä suorittanut ensimmäistä varikkostoppiaan ennen turva-auton saapumista. Bottas sai unelmalähdön, mutta silti kisan alkupuolta johtanut Ferrarin Sebastian Vettel yritti haastaa suomalaisen avausmutkassa, mutta hänelle itselleen tuhoisin seurauksin. Vettel käytännössä pilasi renkaansa lukkojarrutuksessa, jolloin Bottas, Hamilton ja Räikkönen menivät menojansa. Hetkeä myöhemmin myös Force Indian Sergio Perez nousi Vettelin ohi.

Bottaksella oli jo toinen käsi kiinni voittopokaalissa, kun suomalainen ajoi epäonnisesti hiilikuidun palasten yli, mitkä rikkoivat Mercedes-kuskin takarenkaan. Kun rengasrikko tapahtui radan avausmutkassa, niin Bottaksella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Hiilikuidun palaset olivat jääneet ajolinjalle, sillä Kevin Magnussen ja Pierre Gasly osuivat toisiinsa uusintalähdössä. Sunnuntainen kisa ei ollut siis todellakaan täysosuma niin kilpailun tuomaristolta kuin ratavirkailijoilta.

Bottaksen kokema rengasrikko toi mieleen vuoden 2005 Euroopan GP:n, jolloin Räikkösen eturipustus petti johtoasemasta kisan viimeisellä kierroksella. Bottasta tuntuu seuraavan samanlainen tuuri kuin hänen maanmiestään tuolla kyseisellä kaudella. Jos asiat olisivat menneet edes hieman toiseen suuntaan, niin Bottas olisi voinut voittaa jo kolme kisaa tällä kaudella. Vaikka Bottas olisi voittanut vain Bakussa, niin hän olisi siirtynyt ensimmäistä kertaa urallaan MM-johtoon. Nyt suomalaisen on saatava hyviä tuloksia, jotta hän pystyy vielä nousemaan takaisin MM-taistoon.

Toisen suomalaisen epäonni, oli toisen suomalaisen onni, sillä Räikkönen sai nyt takaisin niitä pisteitä, joita hän menetti ilman omaa syytään Bahrainissa. Jos Räikkönen pystyy samaan kasaan samanlaisia aika-ajoja kuin aiemmin tällä kaudella, niin 38-vuotias ikänestori voi olla vielä musta hevonen tämän kauden MM-taistossa.

Myös Perez kuului onnistujien joukkoon, sillä hän ajoi kolmanneksi ja palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2016 Bakun radalla ajetun Euroopan GP:n. Force India nousi autonvalmistajien pisteissä yhdeksänneltä sijalta peräti kuudenneksi, mikä on iso asia talousvaikeuksissa rämpivälle tiimille.

Onnistujiin kuului myös Carlos Sainz, joka toi Renault-tallille tärkeän viidennen sijan. Samaa ei voi sanoa Sainzin tallikaverista, sillä Nico Hülkenberg sortui taas yliyrittämiseen ja joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena.

Suurin onnistuja oli Charles Leclerc, joka otti lyhyen F1-uransa ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan. Leclerc ajoi erittäin fiksun viikonlopun, sillä hän vältti ajovirheet toisin kuin kokeneempi tallikaveri Marcus Ericsson. Vaikka Sauber sai ison kasan pisteitä, niin sveitsiläistiimi silti putosi yhden sijan autonvalmistajien pisteissä. Toivottavasti Leclerc pystyy tästä jatkamaan hyviä otteitaan myös tulevaisuudessa.

Lance Stroll sai Williamsin pistetilin vihdoinkin avattua. Stroll oli ruutulipulla kahdeksantena. Kanadalainen ajoi fiksusti kuten vuosi sitten, jolloin hän oli peräti palkintokorokkeella. Sergei Sirotkin vuorostaan ahnehti liikaa avauskierroksella, mihin päättyikin venäläisen kilpailu. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tallin testikuski Robert Kubica olisi saavuttanut tästä kisasta enemmän pisteitä kuin tiimin nykyiset kuljettajat.

McLaren-talli oli ainoa tiimi Ferrarin ohella, mikä sai molemmat autonsa pistesijoilla ruutulipulle, sillä Fernando Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Daniel Ricciardo nousi uskomattomaan voittoon Shanghaissa

16.4.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardolla oli aihetta maireaan hymyyn, kun hän nousi kuudennesta lähtöruudusta tapahtumarikkaan Kiinan GP:n voittajaksi sunnuntaina. Vielä lauantaiaamuna tapahtuneen turbovian takia, Ricciardo oli lähellä joutua starttaamaan kisaan koko joukon hänniltä.

Red Bull-mekaanikot tekivät kuitenkin kovan työn harjoitusten ja aika-ajojen välissä, kun he korjasivat Ricciardon auton ajokuntoon vain muutama minuutti ennen aika-ajon avausosion loppua. Tämän jälkeen Ricciardo sai tehtyä juuri riittävän hyvän aika-ajokierroksen, jotta hän pääsi jatkamaan aika-ajoansa, josta tuloksena oli siis kuudes lähtöruutu.

Turva-auto muutti kisan luonteen

Red Bullin sisartallin Toro Rosson -kuljettajille sattui väärinkäsitys, kun Pierre Gasly ajautui 30. kierroksella takasuoran neulansilmässä päin tallikaveriaan, jonka olisi Gaslyn mukaan pitänyt päästää hänet edelleen juuri kyseisessä mutkassa. Täten sekä Gaslyn että Brendon Hartleyn autoista irronneiden hiilikuidun palasien takia jouduttiin kutsumaan turva-auto radalle.

Kärkikuskit olivat jo ohittaneet varikon portin, joten he eivät pystyneet välittömästi tulemaan renkaanvaihtoon. Red Bull käytti tämän tilaisuuden hyödykseen, kun se kutsui sekä Ricciardon että Max Verstappenin vaihtamaan alleen pehmeät renkaat.

Sitten alkoi huikea ohitusnäytös, jossa ensiksi Ricciardo ohitti Ferrarin Kimi Räikkösen. Verstappen sortui ajovirheeseen, kun hän yritti ohitusta Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Täten Ricciardo nousi tallikaverinsa ohi jo neljänneksi. Hetkeä myöhemmin Ricciardo nousi ohi niin Hamiltonista kuin myös Ferrarin Sebastian Vettelistä.

Ricciardolla oli enää ohitettavana Mercedeksen Valtteri Bottas, josta hän syöksyi rinnalle ja ohi, kun Mercedeksen suomalaiskuski ei odottanut australialaisen iskevän jo kuudennessa mutkassa. Red Bullin valitsemat pehmeät renkaat olivat varsinkin jarrutuksissa ylivertaisia muihin keskikovilla renkailla ajaneisiin kärkikuskeihin verrattaessa.

Kiinan GP:n voitto oli Ricciardon uran kuudes ja hän on startannut voittamiinsa kisoihin aina kärkikolmikon ulkopuolelta. Myös australialaisen jokainen voitto on tapahtunut eri radalla.

Bottas ja Räikkönen podiumilla

Räikkönen sai eturivistä hyvän lähtökiihdytyksen, mutta hän joutui paalulta startanneen Vettelin kiilaamaksi. Näin suomalainen ajautui radan likaiselle puolelle, jolloin Bottaksen sekä Verstappenin oli helppoa ohittaa renkaidensa kanssa tuskailleen Ferrari-kuskin.

Bottas pysähtyi ottamaan keskikovat renkaat ennen Vetteliä, jolloin suomalainen pääsi varikkostoppien myötä ohi kisaa johtaneesta Ferrarista. Räikkönen jätettiin tässä vaiheessa radalle, jotta hän pystyisi hidastamaan kovaa vauhtia lähestynyttä Bottasta. Siihen ei Räikkönen vanhoilla renkailla pystynyt, sillä Bottas pääsi maanmiehensä ohi ulkokautta radan avausmutkissa tapahtuneessa ohituksessa, joka on varmasti yksi alkukauden upeimmista. Välittömästi tämän jälkeen Räikkönen päästi Vettelin edelleen, minkä jälkeen hän ajoi varikolle ainoaan renkaidenvaihtoonsa.

Kun turva-auto kutsuttiin radalle, niin Vettel sekä molemmat Mercedekset olivat jo pääsuoralla, joten he eivät pystyneet pysähtymään siltä kierrokselta. Ferrarin olisi pitänyt pyytää Räikkönen samanaikaisesti Red Bullien kanssa varikolle, mutta syystä tai toisesta maranellolaiset eivät nähneet asiaa samalla tavalla. Red Bullit olivat varsinkin vetopidossa aivan ylivertaisia pehmeillä renkaillaan muihin verrattuna.

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen jäisi kuudenneksi, mutta sitten Verstappen hölmöili itsensä neulansilmän jarrutuksessa Vettelin kylkeen, minkä seurauksena molemmat pyörähtivät. Seuraavana paikalle saapunut Hamilton joutui väistämään kaksikkoa radan ulkopuolelle, jolloin Räikkönen pääsi koko porukan ohi ja nousi kolmanneksi. Verstappenille tuomittiin tilanteesta vain 10 sekunnin aikasakko, mikä on aivan naurettava tuomio. Tilanteesta olisi pitänyt antaa joko 25 sekunnin aikasakko tai varikon läpiajorangaistus, sillä tällöin hollantilainen olisi jäänyt kolarissa syyttömänä osapuolena olleen Vettelin taakse.

Lopussa Räikkönen pisti painetta oikean takarenkaan kuoriutumisesta kärsivälle Bottakselle, mutta muutoksia ei lopulta nähty. Molemmat Bottas että Räikkönen saivat hyvän pistesaaliin suhteessa tallikavereihinsa, mikä entisestään tasoittaa MM-sarjaa.

Renaultit sekä Alonso jälleen MM-pisteille

Nico Hülkenberg oli jälleen kuudes ennen seitsemänneksi sijoittunutta Fernando Alonsoa. Sekä Hülkenberg että Alonso ovat saalistaneet MM-pisteitä jokaisesta alkukauden kisasta. Alonso oli varsinkin tyytyväinen, sillä hän ohitti kisan lopussa vaurioituneella autolla ajaneen Vettelin. Myös Renault-moottorisen auton voittaminen nosti kaksinkertaisen maailmanmestarin optimismia tulevaisuutta ajatellen.

Hülkenbergin tallikaveri Carlos Sainz varmisti yhdeksännellä sijallaan sen, että Renault-talli otti molemmilla autoillaan pisteitä toista kertaa tänä vuonna. Viimeinen pistesija meni Haasin Kevin Magnussenille, joka on viimeaikaisilla suorituksillaan jättänyt täysin Romain Grosjeanin varjoonsa.

Kiinan GP oli ehdottomasti tämän kauden paras kilpailu tähän mennessä, joten on loogista, että kahden viikon päästä MM-sarja jatkuu viime kauden dramaattisimmalla kisanäyttämöllä, Azerbaidjanin Bakussa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne 3/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel paalulta voittoon Bahrainissa

10.4.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel uusi viimevuotisen voittonsa, kun hän ajoi voittoon Bahrainin GP:ssä sunnuntaina. Paalulta voittoon ajaneelle Vettelille voitto oli hänen F1-uransa 49:s.

Vettel hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin, vaikka Mercedeksen Valtteri Bottas antoikin lopussa kovemmilla renkailla painetta nelinkertaisen maailmanmestarin niskaan. Lopulta Ferrarin veto pitää saksalainen pehmeillä renkailla riitti niukasti pitämään keskikovilla renkailla riehuneen Bottaksen takanaan.

Ferrarin päivää ei voi Vettelin voitosta huolimatta pitää onnistuneena, sillä Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään renkaanvaihdon yhteydessä tapahtuneen lähtövalovirheen seurauksena. Räikköselle paloi vihreä valo, vaikka Ferrarin mekaanikot eivät olleet ehtineet vielä vaihtamaan suomalaisen vasenta takarengasta. Täten Ferrarin mekaanikko jäi pahasti suomalaisen auton yliajamaksi, mutta selvisi pahannäköisestä tilanteesta ilman hengenvaarallisia vammoja.

Vaikka Räikkönen jäikin ilman MM-pisteitä Bahrainissa, niin hän voi lähteä positiivisin mielin kohti viikon päästä ajettavaa Kiinan osakilpailua. Näyttää vahvasti siltä, että tämänvuotinen Ferrari sopii hyvin suomalaisen ajotyylille, joten toivottavasti Shanghaissa palattaisiin jälleen palkinnoille.

Viimeinen palkintokorokesijoitus meni loistavasti ajaneelle Mercedeksen Lewis Hamiltonille, joka nousi kahdeksannelta sijalta kolmanneksi. Hamilton osui kisan toisella kierroksella yhteen 15:ntenä startanneen Max Verstappenin kanssa, mikä aiheutti Verstappenille rengasrikon ja hetkeä myöhemmin keskeytyksen. Hamilton selvisi rytäkästä ilman vaurioita ja suoritti kisan näyttävimmän ohituksen, kun hän ohitti ensiksi suoran alussa Fernando Alonso, minkä jälkeen vielä pääsuoran päässä Esteban Oconin sekä Nico Hülkenbergin.

Hamiltonin kannalta huolestuttavaa on tietysti se, että ero Vetteliin on kasvanut jo 17 pisteeseen. Historiakin on vahvasti Ferrari-kuskin puolella, sillä jokainen kuljettaja, joka on vuodesta 1983 lähtien voittanut kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua, on juhlinut myös kauden päätteeksi maailmanmestaruutta. Onneksi kautta on vielä 19 osakilpailua jäljellä, joten tuo piste-ero tulee vielä muuttumaan suuntaan tai toiseen vielä useasti.

Red Bullit hyytyi, Toro Rossot lensi

Red Bullille viikonloppu oli sysimusta, sillä Verstappenin rengasrikon lisäksi Daniel Ricciardon menopeli hyytyi samalla kierroksella. Täten itävaltalaistiimin molemmat kuljettajat joutuivat keskeyttämään ensimmäistä kertaa sitten sateisen Korean GP:n kaudella 2010.

Hondan tehdastallina toimivalle Toro Rossolle Bahrainin GP oli jättimenestys, sillä viidennestä ruudusta startannut Pierre Gasly oli ruutulipulla peräti neljäs, joka on seitsemän GP:tä ajaneen nuoren ranskalaisen kirkkaasti paras sijoitus kuninkuusluokassa. Toro Rossolle kyseessä oli heidän F1-historian toiseksi paras sijoitus, johon viimeksi pystyi Carlos Sainz viime vuoden Singaporen GP:ssä. Brendon Hartley osui yhteen Sergio Perezin kanssa avauskierroksella, mistä seuranneen aikarangaistuksen myötä uusiseelantilainen oli vasta 17:s.

Kevin Magnussen sai kerättyä Haasille kauden avauspisteet Melbournen katastrofin jälkeen. Magnussen oli ruutulipulla viides, kun tallikaveri Romain Grosjean oli ihan pihalla koko viikonlopun ja jäi 13:nneksi.

Hülkenberg toi Renault-tallille tärkeitä pisteitä, kun hän ajoi ruutulipulle kuudentena. Hülkenberg on nyt neljän kisan mittaisessa pisteputkessa, johon hän on viimeksi yltänyt Force Indialla kesällä 2016. Tallikaveri Sainz jäi tällä kertaa niukasti pistesijojen ulkopuolelle ollen 11:s.

McLaren-talli sai jälleen pisteitä molempien kuskien voimin, kun Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne kahdeksas. Mielenkiintoista on se, että edellisen kerran McLaren-talli on saavuttanut pisteitä molemmilla autoilla kahdessa perättäisessä kisassa kesällä 2014, kun tiimi käytti vielä Mercedeksen voimanlähdettä.

Ericsson vihdoinkin pisteille

Marcus Ericsson päätti 50 kisan mittaisen kuivankautensa, kun ruotsalainen ajoi yhdeksänneksi ja MM-pisteille Bahrainissa. Ericsson oli edellisen kerran MM-pisteillä vuoden 2015 Italian GP:ssä Sauberin ratissa. Tallikaveri Charles Leclerc hakee vielä vauhtiaan Sauber-autolla ja oli ruutulipulla 12:s. Uskon vielä vahvasti, että jostakin kisasta Leclercin vielä pisteitä kauden aikana nappaa.

Ocon toi myös Force Indian talousmurheisiin pientä lohtua olemalla kymmenes ja avaamalla intialaistiimin pistetilin. Perez osui yhteen avauskierroksella Hartleyn kanssa, mikä pilasi meksikolaisen kisan. Force India-kuski oli vielä lämmittelykierroksella ohittanut Hartleyn eikä ollut antanut sijoitustaan takaisin, joten tuomaristo lätkäisi Perezille aikasakon, jonka myötä hän putosi 16:nneksi.

Williams-talli on pahassa jamassa, sillä auto ei ole selvästikään aiempien vuosien veroinen eikä kumpikaan kuskikaksikosta Lance StrollSergei Sirotkin ole vakuuttanut, joten perinteikkäässä brittitallissa on kovan mietinnän paikka. Jos olisin Williamsin tallipäällikkö, niin harkitsin vakavasti testikuski Robert Kubicalle näyttöpaikan antamista, sillä hän oli tätä Williamsin kuskikaksikkoa nopeampi Barcelonan talvitesteissä. Kun Sauber otti pisteitä Bahrainista, niin Williams tarvitsisi kipeästi pisteitä, joita en usko tämän nykyisen kuskikaksikon saavuttavan lähitulevaisuudessa.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Kiinan Shanghaissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 2/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Ferrarin riskipeli kannatti – Vettel voittoon Australiassa

26.3.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi voittoon, kun F1-kausi 2018 käynnistyi Australian Melbournessa. Ferrari otti riskin Vettelin taktiikan kanssa, minkä ansiosta saksalainen juhli kauden avauskilpailun voittoa toisena vuotena peräkkäin. Toiseksi ajoi paalulta startannut Mercedeksen Lewis Hamilton ja kolmanneksi eturivistä lähtenyt Ferrarin Kimi Räikkönen.

Kärkikolmikko pitivät sijoituksensa lähtökiihdytyksessä, vaikka Räikkönen käväisikin aggressiivisen lähtönsä ansiosta jo Hamiltonin rinnalla avauskierroksella. Ferrarin suomalaiskuski otettiin varikolle 19. kierroksella, johon johdossa ollut Hamilton joutui vastaamaan seuraavalla kierroksella. Näin ollen Vettel nousi kärkeen ennen ensimmäistä pysähdystään.

Sitten Haas-talli epäonnistui varikkopysähdyksillään molempien kuljettajiensa pyörien kiinnittämisessä, jolloin he joutuivat pysähtymään radan varteen, mikä toi ensiksi VSC:n ja lopulta ihan turva-auton radalle. Näin ollen Vettel ei menettänyt yhtä paljon aikaa stoppinsa aikana kuin Hamilton ja Vettel. Täten kaikkien yllätykseksi Vettel nousi sekä Hamiltonin että tallikaveri Räikkösen edelle.

Vettel piti uusintalähdössä Hamiltonin takanaan ja ajoi näin uransa 48. voittoon. Hamilton ei pystynyt haastamaan saksalaista tosissaan voitosta, sillä hallitseva maailmanmestari teki muutaman ajovirheen sekä hänen Mercedes-autonsa kärsi ylikuumenemisesta kisan jälkimmäisellä puoliskolla.

Räikkönen piti kolmannen sijansa, vaikka Red Bullin Daniel Ricciardo antoi rutkasti painetta suomalaisen niskaan kisan viimeisellä kolmanneksella. Ferrarin suomalaiskuskille kyseessä oli paras kauden aloitus yli viiteen vuoteen. Viime kaudella Vettel juhli voittoa Bahrainissa, joten molemmat Ferrari-kuskit voivat lähteä luottavaisina kahden viikon päästä Sakhirissa ajettavaan iltakisaan.

McLaren suurin onnistuja, Haasille karu pettymys

Haas oli pitkään kiinni amerikkalaistiimin lyhyen F1-taipaleen suurimmassa pistepotissa, kun Kevin Magnussen oli neljäntenä ja Romain Grosjean kuudentena. Haaveet hyvistä pisteistä kokivat rajun kolauksen, kun ensiksi Magnussenin ja heti perään Grosjeanin piti keskeyttää radan varteen, sillä Haasin mekaanikot eivät saaneet varikkopysähdyksillä kiinnitettyä kunnolla autojensa pyöriä. Voitte olla varmoja, että Haasilla harjoitellaan varikkopysähdyksiä yötä päivää seuraavat kaksi viikkoa, jotta vastaavaa ei nähdä Bahrainissa.

McLaren oli suurin hyötyjä Haasin ongelmista, sillä Fernando Alonso ajoi upeasti viidenneksi, joka on espanjalaiselle paras sijoitus kuninkuusluokassa lähes kahteen vuoteen. Toinen McLaren-kuljettaja Stoffel Vandoorne ajoi yhdeksänneksi, joten McLaren aloitti yhteistyönsä Renault’n kanssa positiivisissa merkeissä, vaikka talvitestit olivatkin vaikeat brittitallille.

Red Bullin Max Verstappen hajotti autoaan avauskierroksilla, mikä johti pyörähdykseen sekä isoihin ongelmiin autonsa yliohjautumisen kanssa. Verstappen otti kuitenkin ihan mukavat pisteet avausviikonlopusta ollen kuudes. Sekä Red Bullilta että McLarenilta odotettiin vaikeaa viikonloppua, joten molemmat tallit pääsevät hyvien tulosten myötä jatkamaan kauttansa optimistisina.

Yksi virhe kävi kalliiksi Bottakselle

Mercedeksen Valtteri Bottakselle aika-ajon viimeisessä osiossa sattunut ulosajo kävi kalliiksi. Bottas joutui ottamaan vaihdelaatikon vaihtamisesta viiden lähtöruudun rangaistuksen, mikä pudotti suomalaisen 15:nneksi. Heti kisan alussa nähtiin, että ohittaminen on äärimmäisen vaikeata jopa Mercedekselle tällä katuradalla, joten suomalainen oli ruutulipulla vasta kahdeksas. Suomalaiskuski kärsi tallikaverinsa tavoin ylikuumenemisesta, joten Mercedeksellä riittää miettimistä jäähdytyksensä kanssa.

Käytännössä tuo aika-ajoissa sattunut virhe pilasi koko Bottaksen viikonlopun. Huonoja uutisia voi vielä kuulua lisää, kun Mercedes on tehtaallaan tutkinut, että kuinka pahasti osia vaurioitui suomalaisen autosta. Toivottavasti ajovirheet olivat tässä tältä kaudelta ja Mercedeksen suomalaiskuski pääsee takaisin kärkikahinoihin Bahrainissa.

Myös Renault’n tehdastiimille avausviikonloppu oli menestys, sillä he saivat ensinnäkin molemmat autonsa aika-ajoissa TOP 10:n ja itse kisassa vielä pisteille. Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kymmenes. Sainzille kyseessä oli kuitenkin hänen huonoin sijoituksensa avauskisassa hänen F1-uransa aikana.

Force Indian vaikeudet jatkuivat

Force Indialle kisa ei tuonut parannusta vaikeaan alkukauteen. Sergio Perez oli 11:s ja Esteban Ocon 12:s. Viime kauden yllättäjät jäivät ensimmäistä kertaa ilman pisteitä sitten viimevuotisen Monacon GP:n. Tulevissakin kisoissa pisteet voivat olla tiukassa ellei ”vaaleanpunaisista panttereista” saada päivitysten avulla enemmän suorituskykyä irti.

Sauberin Charles Leclerc ajoi hyvän debyyttiviikonlopun, sillä hän ei sortunut yliyrittämiseen ja sai rutkasti kilometrejä alleen ollen 13:s. Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson joutui jo kisan alkupuolella keskeyttämään hydrauliikkavikaan, joten tämän kaksikon vertailua joudutaan odottamaan vielä seuraavaan kisaan.

Williamsilla debytoinut Sergei Sirotkin koki kauhunhetkiä, kun muovipussi tuhosi hänen autostaan jarrut. Onneksi Sirotkin sai pysäytettyä autonsa turvalliseen paikkaan ja selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Williams-tallikaveri Lance Stroll oli näkymättömän kisan jälkeen maalissa 14:s.

Hondan tehdastallina toimivalle Toro Rossolle avauskisa oli synkkä, sillä molemmat kuljettajat kärsivät teknisistä ongelmista. Pierre Gasly joutui keskeyttämään moottoririkkoon jo viidennellä kierroksella, kun taas Brendon Hartley pääsi maaliin, mutta hävisi kierroksen kärjelle.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 1/21 kisan jälkeen